Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
Ja joh? Mensen die een beta afzeiken?
Das origineel... ;)
Zal morgen eens bijlezen.

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik kan mijn zonwering (bediend via Somfy) inmiddels ook via mijn Vera 3 in- en uitschakelen. Dit middels de methode zoals beschreven door Aard01 (extra Somfy Telis afstandsbediening gekocht en dit via wat soldeerwerk aan een Fibaro schakelaar geknutseld). Dit werkt prima.
Ik probeer dit nu verder te automatiseren. Wat ik wil is dat als tussen 15.00 en 18.00 (in de namiddag staat de zon vol op de schuifpuien met de zonwering) EN als het lichtniveau in de woonkamer boven 75% is (gemeten met EZmotion 3-in-1 sensor) dat dan de zonwering dicht gaat.
Dit probeer ik via LUUP code te doen. Ik dus een scene aangemaakt die de zonwering dicht stuurt met als condities de volgende LUUP code:

local pStart = "15:00"
local pEnd = "18:00"
local hS, mS = string.match(pStart,"(%d+)%:(%d+)")
local mStart = (hS * 60) + mS
local hE, mE = string.match(pEnd,"(%d+)%:(%d+)")
local mEnd = (hE * 60) + mE
local tNow = os.date("*t")
local mNow = (tNow.hour * 60) + tNow.min
local dID = 79
local lHigh = 75
local lCurrent = tonumber((luup.variable_get("urn:micasaverde-com:serviceId:LightSensor1","CurrentLevel",dID)))
local allow = true
return (((mNow >= mStart) and (mNow <= mEnd) and (lCurrent >= lHigh)) == allow)

Ik krijg geen foutmeldiingen bij het saven echter er gebeurt niets wanneer zoals gisteren en vandaag beide condities (tijd en lichtniveau boven75%) waar zijn...

Wie kan me helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Ik kan je morgen avond helpen met de luup, maar kan je al zeggen dat je vrij omslachtige code hebt daar :p.
Ik zou 2 scènes maken, 1 met trigger om 15:00 daarin simpel gezegd if lichtsensor > 75% dan return true else return false

En dan scène om 18:00 daarin gewoon altijd de zonwering terug.

Beter is je code zo maken dan je elke x interval je scene laat lopen en in de luup laat checken of de tijd in je gewenste blok valt. Zo ja dan de if vergelijking maken zoals hierboven of uitbreiden met het terug zetten van je zonwering als de lichtsterkte teveel is afgenomen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
@THe-Source: bedankt voor je snelle reactie en meedenken.
Voor de duidelijkheid: ik heb al een aparte scene om de zonwering weer open te laten gaan: op een schedule 1 uur voor zon-onder op voorwaarde (LUUP) dat de zonwering dicht is op dat moment. Dat werkt goed.
Via datamine heb ik de waarden van de lichtsensor enkele weken gevolgd en conclusie is dat we op dagen dat de lichtsterkte tussen 15.00u en 18.00u boven de 75% komt dat we dan de zonwering dicht doen normaliter. Dus de scene moet zodanig zijn dat zodra in dit tijdsblok de lichtwaarde boven de 75% de zonwering dicht gaat. Dus als het om 15.00u nog bewolkt is maar om 16.00u komt de zon flink door dan zou hij dicht moeten.

Het zou erg fijn zijn als je me vanavond verder op weg kunt helpen.
(de code van het tijdsblok heb ik trouwens van het Vera forum gehaald (`Conditional Scene Execution± some examples` geschreven door RexBeckett; ziet er inderdad omslachtig uit maar het werkt wel bij mij in een andere scene).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik zou je tijd vergelijking dus zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
local t = os.date('*t')
local uren = t.hour
local WCtemperatuur = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:TemperatureSensor1", "CurrentTemperature", 88)
WCtemperatuur = tonumber(WCtemperatuur)

if  (uren > 4) and (uren < 10 ) then
 if (WCtemperatuur < 16) then
 luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","SetTarget",{ newTargetValue="1" },93)
 end
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","SetTarget",{ newTargetValue="1" },109) -- led
else
 return false
end

En dan dmv een schedule periodiek laten controleren of je aan de tijd voldoet en in jouw geval moet je dan natuurlijk de lichtsterkte controleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 21:14
Ik heb sinds kort een pir sensor aangesloten op een fibaro rgbw module. de waarde die de pir sensor in rust doorgeeft is 1.3v wanner de pir word getriggert geeft hij kort 2.8v door. Nu wil ik hiermee een scène starten, alleen lijkt dit niet mogelijk met de standaard strigger mogelijkheden van mijn vera lite. Ik wil dus instellen dat als de waarde groter wordt dan bijv. 1.9v de scène start.
Een Schedule maken die elke 3sec checht wat de waarde is lijkt me nogal omslachtig en vooral belastend voor de lite. De kans dat hij alsnog een verandering mist is ook dan nog aardig groot.
Weet iemand een manier om dit goed te laten werken?
De lite herkent en benaderd de rgbw sensor als een licht module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
[quote]The-Source schreef op maandag 05 mei 2014 @ 17:59:
Ik zou je tijd vergelijking dus zo doen:

Wederom bedankt voor het meedenken !
Je hebt me wel op het goede spoor gezet. Ik heb het nu werkend als volgt: bij de scene een schedule ingesteld dat om 15.00u de zonwering dicht stuurt en vervolgens elke 20 minuten daarna middels delays dit herhaalt met als conditie in LUUP:

local dID = 79
local Lichtdrempelwoonkamer = 75
local allow = true
local HuidigLicht = tonumber((luup.variable_get("urn:micasaverde-com:serviceId:LightSensor1","CurrentLevel",dID)))
return ((HuidigLicht >= Lichtdrempelwoonkamer) == allow)

(Waarbij device id #79 uiteraard de lichtsensor is van de EZ motion).
De ervaring leert dat als de zonwering eenmaal dicht is dat het licht% in de woonkamer nauwelijks meer boven die 75% komt. Dus het is niet zo dat er dan iedere 20 minuten een signaal naar mijn Somfy gaat.

NU loop ik wel tegen een ander probleem aan... :( Ik meldde eerder dat de 'oplossing Aard01" goed werkt ook bij mij. Echter na ongeveer een maand was de originele batterij in de Somfy Telis afstandsbediening al leeg. Dus ik een nieuwe erin gedaan maar die is nu ook alweer na een maand ongeveer leeg.. Dit terwijl onze originele Telis afstandsbediening al meer dan 8 jaar op dezelfde batterij werkt.
Ik heb in de Fibaro 2x 1,5 kW parameter 14 op waarde "0" gezet (= momentary switch) op advies van Aard01. Ik heb wel gemerkt dat de afstandsbediening steeds secondenlang blijft knipperen als hij een signaal via de Fibaro krijgt. De originele afstandsbediening knippert slechts heel kort als je op een knopje drukt.
Iemand hier dezelfde ervaringen OF (nog liever) een tip hoe dit op te lossen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik zou dan in je scene op zicht zelf (of in luup als je meer controle wilt) ongeveer als volgt doen.
Switch aan wacht 1 seconde (of 2) en daarna zelf gelijk weer switch uit. Je maakt dan maar 1 a 2 seconden contact. Natuurlijk nog steeds langer dan je normaal op het knopje drukt maar het komt in de buurt van een normale druk handeling. Voordeel van het binnen luup uitvoeren is dat je dmv sleep commando het in millisecondes kunt geven en bij apps > develop aps > test luup(lua) heel makkelijk en snel kunt testen hoe kort je die sleep kunt zetten. (dan natuurlijk even je if statement er tussen uit halen omdat het nu misschien niet licht genoeg is buiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
Ik ben eens even in de handleiding van de Fibaro 2x 1,5kW switch gedoken. Daar zie ik ook parameters voor het installen van "auto off relay" Die zijn dan in te stellen op tiendes van seconden (min. 0,1 seconde) . Er is een default waarde van die auto off die het relay na een ""specified time" uitschekelt echter wat die specified time is staat nergens vermeld... Weet iemand dit ? En zoek ik de oplossing zo in de juiste richting ?
Ik ga in ieder geval eens experimenteren met die parameters (3, 4 en 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:07
Als je die parameter op monitor instelt, en daarna configure aanklikt kun je de huidige waarde zien als deze is ingesteld.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
Loekie, dat is mij bekend. Heb ik ook gedaan.
Parameter 3 = waarde "0" (default) manual override disabled, .... automatically turns off after specified time

Maar wat die specified time default is dat staat dus niet vermeld..

Als ik parameter 3 op waarde "1" zet = manual override enabled dan kan ik bij parameter 4 (voor relay 1) en paramater 5 (voor relay 2) de tijd instellen vanaf waarde "1"= 0,1 seconde. Tenminste als ik het goed begrepen heb.

Dat gaan we morgen maar eens proberen als ik (weer) een nieuwe batterij gehaald heb a EUR 1,95 :( :(

edit: inmiddels zoals boven ingesteld. Batterij even uit de somfy gehaald en weer terug er in. En het werkt.. Je hoort de Fibaro nu heel snel 2x achter elkaar klikken en het ledje op de somfy licht nu maar zeer kort op. En die 0,1 seconde is voldoende om de zonwering dicht en ook weer open te sturen.
Weer wat geleerd.... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Mai Pensato op 06-05-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Gisterenavond ging het licht in de gang niet meer aan ondanks dat de bewegingssensor wel beweging detecteerde. Het was te laat om nog aan een uitgebreid onderzoek te beginnen.
Vanmorgen weer getest en nog steeds ging de verlichting niet aan. Dan maar wat andere schakelaars testen en tot mijn verbazing niets werkte ook de zonneschermen weigerde.
Heb toen maar via de computer de Vera lite een "reload" laten uitvoeren en daarna was alles weer normaal. Vreemd maar ik wilde het toch even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Vette
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07-2021
Heb ik wel eens als de 'geweldige' UPC horizon-box is herstart. Blijkbaar gaat de interne switch raar doen en is mijn gehele LAN zeeeer traag. Ik heb er later een externe switch tussen geplaatst maar het gaat nog steeds fout. Ik dacht nog aan DHCP maar mijn Vera heeft een vast adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16
C4Vette schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 15:31:
Heb ik wel eens als de 'geweldige' UPC horizon-box is herstart. Blijkbaar gaat de interne switch raar doen en is mijn gehele LAN zeeeer traag. Ik heb er later een externe switch tussen geplaatst maar het gaat nog steeds fout. Ik dacht nog aan DHCP maar mijn Vera heeft een vast adres.
Horizon helemaal eraf gooien, ip cams gaan spontaan ophouden te werken zodra dat schurft ding eraan hangt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Vette
Kon dat maar; ik heb er destijds voor gekozen om de modem plus box in één keer te vervangen door enkel de horizon-box. Als je het eenmaal in huis hebt kom je erachter dat het ding niet fijn is. Ik ga het in dit topic niet hebben over de tuner/recorder etc maar de ingebouwde router/modem/AP zijn ook bagger. Achteraf gezien had ik beter een losse box kunnen nemen en de modem apart houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoellie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik ben inmiddels aan het kijken of ik ook een weerstation kan aansluiten op mijn vera. Nu vind ik wel een aantal weerstations die zenden en ontvangen op 868mhz, maar hoe kom ik er achter of ze ook door vera uit te lezen zijn?

Is het ook mogelijk om alleen de losse sensoren te gebruiken? Dus zónder basisstation?

Of ben ik nu toch veroordeeld om een rfxcom transreciever aan te schaffen voor mijn synolology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
De RFXCOM RFXtrx433 kan direct op de VERA aangesloten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoellie
Ah ja bedankt, das waar ook. Maar zijn er ook weerstations die je rechtstreeks, zonder rfxcom op de vera kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik gebruik een Netatmo. Werkt perfect via een plugin, wel een iets duurdere oplossing maar je krijgt er ook wel wat moois voor terug qua device en qua app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
Met de nieuwe RFXtrx433E kan je o.a. Oregon Cresta TFA LaCrosse en nog een aantal andere sensors ontvangen (geen Netatmo) en KAKU aansturen en de RFX plugin krijgt binnenkort ook de mogelijkheid om hier Somfy mee aan te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Die Netatmo doet de vera toch via Wifi dacht ik?
de 433Mhz spullen gaan via de RFXCOM naar de Vera.
Gebruik daar trouwens wel de goede plugin (zie vera forum) voor en niet die via de Vare-app"store" te krijgen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoellie
Tja, die Netamo vind ik het eigenlijk net niet. Hoewel die app wel weer leuk is.

Goed, dan toch maar aan de rfxcom dus. Bedankt voor de tip over de juiste plugin. Anders zou ik inderdaad blindelings die uit de app store gedownload hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Tja, die RFXCOM is überhaupt wel handig voor de goedkopere sensoren en Klikaanklikuit spul bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
Ik wil nog een bewegingsmelder bij gaan kopen en twijfel tussen de nieuwe Fibaro motionsensor en de Philiotech 3-in-1. Van die laatste heb ik er al 2 en die bevallen erg goed.
Voordeel van de Fibaro: lichtmeting in LUX ipv percentage van max lichtniveau. Ook meet de Fibaro accelaratie (snelheidsmeter) alleen dit schijnt nog niet goed te werken.
Info op websites van de leveranciers leert dat deze nieuwe sensor inmiddels werkt op Vera mits je betasoftware 1.5.672 hebt (speciaal aanvragen bij Vera Support) en de nieuwste versie van de sensor v2.6.
ZIjn er hier mensen die inmiddels ervaringen hebben met de Fibaro sensor op Vera ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Vette
Ben ik ook wel benieuwd naar. Met name de levensduur van de batterij.
De firmware is niet zo'n probleem en heb je support niet voor nodig.Ik heb een keer een Philiotech (pan04) module gekocht en dat ging niet echt lekker met de standaard firmware. Na een mailtje naar support van Philio kreeg ik toen een linkje opgestuurd dat feitelijk een url is bij micasaverde :)
Zojuist even gecontroleerd en die link werkt nog steeds. Als er interesse is wil ik die link wel posten. (Mag dat hier eigenlijk?) Ook kan je in die url zelf het versie-nummer aanpassen en zo iedere beta downloaden die je maar wilt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

Ik heb beide ism een zipabox. De Philio vind ik minder strak reageren, er is minder in te stellen, ophangen aan plafond is geen optie, niet zo mooi en de philio is vaak offline (maar werkt dan wel bij beweging).

Batterij gebruik is zover ik nu kan zien vrij wel gelijk.

Ik zou voor de Fibaro gaan...gewoon meer plussen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
[b][message=42296055,noline]. Na een mailtje naar support van Philio kreeg ik toen een linkje opgestuurd dat feitelijk een url is bij micasaverde :)
Zojuist even gecontroleerd en die link werkt nog steeds. Als er interesse is wil ik die link wel posten. (Mag dat hier eigenlijk?) Ook kan je in die url zelf het versie-nummer aanpassen en zo iedere beta downloaden die je maar wilt hebben :)
Graag ik ben geinterreseerd. Ik zou niet weten waarom dit niet zou mogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Vette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
omdat het een beta is en je die officieel pas mag installeren als hun helpdesk dit aangeeft...
Je kan dus een issue krijgen als hij op basis hiervan vastloopt maar dat zal zon vaart niet lopen en anders kun je alsnog zeggen dat het van Philio vandaan komt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
DRuw schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:20:
omdat het een beta is en je die officieel pas mag installeren als hun helpdesk dit aangeeft...
Je kan dus een issue krijgen als hij op basis hiervan vastloopt maar dat zal zon vaart niet lopen en anders kun je alsnog zeggen dat het van Philio vandaan komt;)
Bedankt voor de link. Heb hem net geupdate. Gelukkig bepaal ik zelf wat ik mijn apparatuur doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoellie
Ik ben nog steeds aan het rondkijken voor een weerstation en vraag mij af of de data van de weerstations van Alecto kunnen worden uitgelezen met de rfxcom. Ik zie op hun site dat er maar twee modellen worden ondersteund, maar heeft er iemand ervaring mee of dat ook klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou na 2 daagse spelen met HomeSeer en het afkoppelen van de Denon en RFXcom plugin uit de vera ben ik er achter gekomen dat de Vera gewoon over z'n nek gaat. Ik heb natuurlijk maar een Vera2 maar de maar merk nu met HomeSeer (wat op mijn laptop draait) gewoon veel sneller reageert als ik nu alleen al de commando's voor Denon en RFXcom beoordeel.
Na het afkoppelen van de 2 plugins reageert mijn sensor in de wc ook weer en gaat het laden van de webinterface ook weer een stuk sneller. Komt er dus op neer dat de vera de hele tijd op z'n tenen liep te draaien.

Nu is HS3pro niet echt goedkoop te noemen en bijna alles is op basis van kopen maar ik kan hier wel voorlopig mee uit de voeten. En de plannen die ik er voor heb heb ik al aardig uitgedokterd.
Als in magnetisch QI tablet laders voor wandmontage tablet en toch ook makkelijk mee te makken :D
Ik wil dan zoiets gaan maken:
Afbeeldingslocatie: http://laboratoriobonacchi.interfree.it/main.jpg

Voordat het zover is, is er al zo een half jaar voorbij als het niet langer is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 17:32

Tim Schuhmacher

abasios

Wat is het verschil tussen een Vera 2 en 3 lite?

En die interface vind je mooi? Het lijkt me qua gebruik niet echt handig. Ik zou wat soberder maar overzichtelijker prettiger vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Hij heeft een vera 2,wat een "oud" model is.
Je hebt nu de vera 3 en de vera liter die bijna hetzelfde zijn op de wiki/routerfunctie en geheugen na. Zie TS.
Overigens werkt mijn vera3 met de onkyo plugin en ook een rfxcom prima snel hoor. Sterker nog, mijn sub gaat dmv een Kaku stekker zo goed als direct aan als mijn onkyo aangaat (scene).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Tim Schuhmacher schreef op zondag 01 juni 2014 @ 20:31:
Wat is het verschil tussen een Vera 2 en 3 lite?

En die interface vind je mooi? Het lijkt me qua gebruik niet echt handig. Ik zou wat soberder maar overzichtelijker prettiger vinden.
Nou het zou niet helemaal smaak zijn om het zo in te delen maar de 3d weergave per verdieping lijkt mij wel fijn werken. Zoek maar eens bij google images op HStouch dan zie je wat er mee mogelijk dmv een drag en drop grafische editor.

@Druw weet niet of de onkyo plugin ook continu over ip zit te pollen of beter gezegd continu connectie houd (telnet in het geval bij mij)?
Bij draaide de vera elke keer ongeveer 2 weken stabiel en dan was deze de Denon connectie kwijt en moest de Denon echt een koude start krijgen (oude verbinding was niet goed afgesloten) en de vera ook een reload. Met de komst van de RFXcom erbij werd dit alleen maar erger en ging scenes triggers niet goed en batterij devices gingen de mis in qua status. De Vera sloeg gewoon herstel melding van bewegingsmelder over waardoor een lamp continu bleef draaien.
Kan natuurlijk ook een Vera 3 aanschaffen maar ik wil meer op de toekomst voorbereid zijn en vandaar de overstap. Kan mijn lol straks wel weer op met vb.net programmeren (weer wat nieuws om te leren :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1234
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-12-2024
Is er iemand ervaring met ervaring heeft met Luup, die mij wil helpen met het volgende,Wil een stukje code hebben dat de 4 waarden van de slimme meter Hoog, Laag, Zonuitlaag en zonuithoog een maal per dag opslaat als een csv bestandje in een Raspberry-Pi.Mijn configuratie is Vera 3, Raspberry-Pi (deze haalt met een script de meterstanden met SMAspot op en bewaard dit in de Raspberry) en voor Temperatuurmeting
een Poseidon controller van HW-Groep,Heb als dashboard een windowstoepassing gemaakt die ik onafhankelijk wil maken van het wel op niet aanstaan van computer,Ben aardig handig met VB.net maar vaan Luup snap ik nog niets,Zou ook kunnen met een script in de raspberry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als je verteld wat je met die waardes wilt doen in de vera dan is het soms veel om het via een andere weg te realiseren.
Ik heb het zelf nooit gebruikt maar kijk anders eens naar de datamine plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highandstoned
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 22:59
Ronald1234 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 07:22:
Is er iemand ervaring met ervaring heeft met Luup, die mij wil helpen met het volgende,Wil een stukje code hebben dat de 4 waarden van de slimme meter Hoog, Laag, Zonuitlaag en zonuithoog een maal per dag opslaat als een csv bestandje in een Raspberry-Pi.
Als je toch al waarden opslaat op de raspberry, dan zou ik vanuit daar ook de waarden uit de Vera lezen.
Bijv. met dit statement:
[url="http://jeeigenipaddress:3480/data_request?id=lu_status2&output_format=xml"]vraag status in xml van je vera via http[/url]
Dan kun je hiermee direct rekenen tegelijkertijd dat je de waarden uit SMASpot ophaalt zodat je je echte verbruik bv ook kunt berekenen.

Ik doe hetzelf precies andersom, ik heb de SMAspot code een stukje omgeschreven naar luup, zodat de Vera regelmatig mijn SMA omvormer polt voor de waarden en die combineert met de slimme meter waarden.

ps: kijk anders hier: wiki.micasaverde.com Luup_Requests

[ Voor 8% gewijzigd door highandstoned op 07-06-2014 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
heb je misschien die code beschikbaar? misschien is hetzelfde te bewerkstelligen naar een powerone omvormer.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highandstoned
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 22:59
fabstar81 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 19:53:
heb je misschien die code beschikbaar? misschien is hetzelfde te bewerkstelligen naar een powerone omvormer.
Code staat op het vera (micasaverde) forum maar het lijkt me sterk dat dat met een ander merk omvormer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
hmm..nee inderdaad. hoopte dat het wat eenvoudiger was. powerone omvormer is via rs485 met 1 simpele commando status op te vragen. op MCV forum is al ergens een topic hoe een USB unit te laten herkennen door vera, maar heb me daar nog niet in verdiept.

helaasch...denk inderdaad dat ik er niets aan heb.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1234
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-12-2024
Bedankt en groet,
RonaldRon
highandstoned schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 09:55:
[...]

Als je toch al waarden opslaat op de raspberry, dan zou ik vanuit daar ook de waarden uit de Vera lezen.
Bijv. met dit statement:
[url="http://jeeigenipaddress:3480/data_request?id=lu_status2&output_format=xml"]vraag status in xml van je vera via http[/url]
Dan kun je hiermee direct rekenen tegelijkertijd dat je de waarden uit SMASpot ophaalt zodat je je echte verbruik bv ook kunt berekenen.

Ik doe hetzelf precies andersom, ik heb de SMAspot code een stukje omgeschreven naar luup, zodat de Vera regelmatig mijn SMA omvormer polt voor de waarden en die combineert met de slimme meter waarden.

ps: kijk anders hier: wiki.micasaverde.com Luup_Requests

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-05-2022
Hallo,

Weet iemand of het ook mogelijk is om met een afstandbediening van kaku een scene te starten?
Als ik het wil gaan instellen dat er een paar lampen aan moeten en ik selecteer bij de triggers de remote dan kan ik daar alleen maar aangeven dat een scene gestart is of afgesloten is. Ik kan dan niet aangeven dat hij moet reageren op de aan functie van de ab.

Gr. Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Volgens mij wel. Ik had een Kaku schakelaar gekoppeld aan de ab met een scène die die schakelaar als trigger gebruikte maar volgens mij kan het ook direct.. Anders gewoon ab dus aan 1 plug koppelen en de status daarvan als trigger laten fungeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Maar ik krijg van kaku toch geen status melding op de vera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Niet een status terugkoppeling, maar bij goede communicatie en niet handmatig schakelen weet de Vera wel de status

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik heb inderdaad wel eens dat ik met de ab eerst op uit moet doen en dan weer op aan maar dat komt niet vaak voor:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Tim Schuhmacher schreef op maandag 16 juni 2014 @ 07:38:
Niet een status terugkoppeling, maar bij goede communicatie en niet handmatig schakelen weet de Vera wel de status
Ja dat klopt maar hoe zou ik dan de remote moeten gebruiken om een scene te starten?
Ik heb een stukje luup code gekopieerd maar ik weet niet wat er bij de eerste device (mijn remote) moet staan

local lul_tmp = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1", "Status", 13)
if (lul_tmp == "1") then
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1", "SetTarget", {newTargetValue = "1"}, 15)
end

Gr. Johan

[ Voor 35% gewijzigd door johan0903 op 16-06-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
johan0903 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 07:51:
[...]

Ja dat klopt maar hoe zou ik dan de remote moeten gebruiken om een scene te starten?
Ik heb een stukje luup code gekopieerd maar ik weet niet wat er bij de eerste device (mijn remote) moet staan

local lul_tmp = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1", "Status", 13)
if (lul_tmp == "1") then
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1", "SetTarget", {newTargetValue = "1"}, 15)
end

Gr. Johan
Het is opgelost. Ik moest bij de scene trigger het getal 100 invullen. Ik maar stug het werkelijke getal van de scene invullen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 20:42

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Toch maar eens de vraag hier posten:

Ik heb nu een Vera Lite. Gebruik zo'n 22 apparaten, en maak gebruik van diverse plug-ins als PLEG, Twilio, Onkyo, Samsung, Fritz, en nog wat push plugins.

Het werkt opzich prima, maar soms merk ik toch een kleine vertraging. Net of Vera zich even verslikt.

Zou de Vera3 met zijn meer geheugen daadwerkelijk meer aankunnen, en dus ook sneller zijn? (Reactiesnelheid dan?)

Benieuwd of iemand dit heeft getest...

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Hoe ervaar je die vertraging? Een lamp schakelen via een app die lokaal verbindt heeft een hogere response dan via de vera servers via een externe route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou al schakel in mijn lampen via HAL (spraak gestuurd) dan gaat dat altijd nog sneller lokaal dan via extern.
Ik zit op dit moment nog op de Vera2 en sinds het afkoppelen van de Denon plugin EN RFXcom plugin is alles ook een stuk sneller. Ik vermoed dat 1 van de plugin gewoon veel cpu vraagt en vooral het starten van scenes kan hierdoor vertragen.
Ik gebruik zelf een bewegingssensor (aeon 4in1) icm met 2 scenes om verlichting aan (bij beweging) en uit te schakelen en deze reageert ook weer stukken sneller. Nu is de vera2 op cpu gebied bijna 50% langzamer dan de vera3/vera3lite om het zeker te weten zul je toch in een dezelfde situatie het geheel moeten testen. Maar een vera op z'n gat krijgen dmv plugins is niet zo moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix1977
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 10:38
ik heb sinds enkele weken een vera lite en heb tot nu toe alleen een dimmer om te testen en dat ging goed. Nu heb ik een stopcontactschakelaar erbij en die wil ik om de 15 min 1min laten uitschakelen.

Ik heb dus een nieuwe scene gemaakt, daar een interval based scheduled van 15 min aangehangen en daar de switch op uit gezet. Dan een delay van 1 min toegevoegd en daar weer aangezet. Werkt geen probleem.

Echter de schedule onthoud ie ergens niet. Gisterenavond om 2300 ingesteld en toen heeft ie het volgens de logs tot 4:05 gedaan en nu staat er niks meer bij Upcoming schedules.

Wat ik ook gemerkt heb, is als ik die schedule aanpas, die het 1x doet en daarna niet meer. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Gents, ik heb laatst die datamine plugin geïnstalleerd maar weet iemand toevallig of ik die ook (ipv naar een USB) naar een Qnap netwerkdrive kan loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Vette
Wist je al wel dat de ontwikkeling van DataMine al lang geleden gestopt is? De ontwikkelaar is niet eens meer aanwezig op het forum. Wel is er een opvolger genaamd DataYours. Grappige woordspeling. Als je op micasaverde zoekt naar die naam vind je vanzelf de gewenste info. Van DataYours weet ik wel dat er met CIFS gebruik gemaakt kan worden van een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Tnx, ik ga er naar kijken.
In principe gebruikte ik het nooit maargoed, ik heb nu een appie die er gebruik van maakt (Imperihome) en dan is het wel leuk om de luchtvoschtigeid en temp te loggen denk ik:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Ik ben aan het proberen om een bepaalde vertraging van een schakelaar te krijgen.
Wat ik graag zou willen is dat als er een schakelaar (virtuele of scene activering) geschakeld wordt dat deze pas na 30 sec. wordt uitgevoerd.
Ik wil namelijk via de imperihome app alle lampen uitschakelen maar pas 30 sec. als dit geactiveerd wordt zodat ik rustig de kamer kan uitlopen.
Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

Gr. Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Bij een scene heb je de optie bovenin om een delay toe te voegen. Zelf nooit gedaan, dus ik weet niet of het goed werkt. (of niet je hele vera tijdens die delay niets kan doen)

Zou iemand voor mij kunnen nagaan welk id de Virtual Switch plugin gekregen heeft. Ik wil weten of hij bij mij alleen 1408 is of dat dat bij iedereen gelijk is.

http://vera_ip:3480/data_request?id=user_data&output_format=xml en dan zoeken op I_VSwitch.xml , daar in de buurt staat plugin="nummertje"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Bij mij staat er ook 1408 op die plek.
Volgens mij is de delay die je bovenin instelt de tijd dat de lamp aan blijft. Zo heb ik namelijk een andere scene ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik gebruik het bij meerdere scènes, ook om mijn gashaard uit te zetten bijvoorbeeld.
Die werkt op 433 en is iets minder betrouwbaar dus als ik de knop voor "alles uit" indruk zet de vera alles uit incl de gashaard en na 2 seconden stuurt de vera het uit signaal nogmaals voor de zekerheid. Niet dat het ding ooit niet op het eerste signaal reageerde maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Het is gelukt ik had de volgorde verkeerd ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Ik had nog een vraag. Ik zou graag een scene willen maken met de aeon labs multi sensor. Deze komt in een trapgat te hangen en moet dan de verlichting daar aansturen. Maar is het ook mogelijk om dit tijds afhankelijk te doen? Ik zou graag willen dat hij overdag de lamp 100% aanstuurd en na bv 20:00 30%. En als het mogelijk is ook nog eens afhankelijk van de hoeveelheid licht wat er is.
Weet iemand ofdat dit mogelijk is en hoe zou ik dan moeten beginnen?

Gr. Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ja dat kan, maar dan wel dmv lua code.
Scène maken voor je motion trigger. Dan in de lua code eerst tijdstip en lux waarde ophalen.
Dan dmv if statement die lampen naar gewenst dim niveau sturen. Staan genoeg voorbeelden hier ( o.a. door mij zelf gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Ik heb op het micasaverde forum het volgende stukje luup code gekopieerd. Nu schakelt de lamp wel maar reageert niet op de lichtsensor. Komt dat omdat er twee keer een end in voor komt? En hoe zou ik dat kunnen oplossen?

local pStart = "19:00" -- Start of time period
local pEnd = "06:30" -- End of time period
local allow = true -- true runs scene during period, false blocks it
local hS, mS = string.match(pStart,"(%d+)%:(%d+)")
local mStart = (hS * 60) + mS
local hE, mE = string.match(pEnd,"(%d+)%:(%d+)")
local mEnd = (hE * 60) + mE
local tNow = os.date("*t")
local mNow = (tNow.hour * 60) + tNow.min
if mEnd >= mStart then
return (((mNow >= mStart) and (mNow <= mEnd)) == allow)
else
return (((mNow >= mStart) or (mNow <= mEnd)) == allow)
end
local lightID = 82 -- Device ID of your light
local sensorID = 34 -- Device ID of your light sensor
local status = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","Status",lightID) -- Gets the status of the light (On or Off?)
local light = tonumber((luup.variable_get("urn:micasaverde-com:serviceId:LightSensor1","CurrentLevel",sensorID))) --Converts the light sensor value to a number so that it can be logically evaluated.

local isNight = luup.is_night() -- Checks to see if it is night time

if (((light < 10) or isNight) and status == "0") then -- Checks to see if the light level is less than 10 OR if it is night AND if the light is off
return true -- then return the "true" value to allow the scene to run and turn on the light
else
return false -- Otherwise, return false and stop the scene from running.
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Je mag natuurlijk met je bovenstaande voorbeeld verder bouwen maar ik heb zelf het volgende gemaakt.
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
local t = os.date('*t')
local uren = t.hour
local lichtsterkte = luup.variable_get("urn:micasaverde-com:serviceId:LightSensor1","CurrentLevel", 144) -- wel je eigen DeviceId invullen
lichtsterkte = tonumber(lichtsterkte)

if  (uren > 4) and (uren < 10 ) then  -- het tijdstip in hele uren volgens 24uurs formaat
 if (lichtsterkte < 16) then -- hier zou je dus je lichtsterkte moeten gaan vergelijken
   luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","SetTarget",{ newTargetValue="1" },93) -- dit apparaat word nu tussen 04:00 en 10:00 geschakeld.
 end

else
 return false
end

Het beste kun je de code via develop code functie testen zodat je makkelijk kunt zien of je code wel goed uitgevoerd word. Controleer dus ook of je wel de juiste lichtsterkte invult in de vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Dank je wel ik ga weer verder "spelen". De lichtsterkte is wel juist op dit moment, ik ben hem nog aan het uit testen en de sensor staat in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
Het werkt bijna :P , ik heb een gedeelte aan de praat maar een ander gedeelte werkt niet goed.
Dit gedeelte werkt: tenminste ik krijg geen fout met de luup code test

local t = os.date('*t')
local uren = t.hour
local lichtsterkte = luup.variable_get("urn:micasaverde-com:serviceId:LightSensor1","CurrentLevel", 34) -- wel je eigen DeviceId invullen

if (uren > 07) and (uren < 19 ) then -- het tijdstip in hele uren volgens 24uurs formaat
if (lichtsterkte < 16) then -- hier zou je dus je lichtsterkte moeten gaan vergelijken
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:Dimming1", "SetLoadLevelTarget", {newLoadlevelTarget = "100"}, 87) -- dit apparaat word nu tussen 04:00 en 10:00 geschakeld.
end

else
return false
end

Maar met het onderstaande krijg ik wel een fout 8)7

local t = os.date('*t')
local uren = t.hour
local lichtsterkte = luup.variable_get("urn:micasaverde-com:serviceId:LightSensor1","CurrentLevel", 34) -- wel je eigen DeviceId invullen

if (uren > 19 ) and (uren < 07 ) then -- het tijdstip in hele uren volgens 24uurs formaat
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:Dimming1", "SetLoadLevelTarget", {newLoadlevelTarget = "100"}, 87) -- dit apparaat word nu tussen 04:00 en 10:00 geschakeld.
end

else
return false
end

Gr. Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

zet even tussen
code:
1
2
3
[code=lua]
...
[/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@johan0903 zou het door je 07 uren kunnen komen :? je kunt namelijk gewoon 7 neerzetten
Je zou uit je post de commentaar regels weg kunnen laten en daarnaast is het plaatsen van code handiger om in code tags te stoppen.
Verder is het natuurlijk van belang dat je wel de juiste DeviceID's gebruikt ;)
edit:
Tevens gaat je vergelijking ook niet op in je 2e geposte code.
Ik zou dus eerder aangeven dat je het met een OR zou doen of met een dubbel AND die controleert of het na 19 en voor 24 is en daarnaast na 0 en voor 7 uur is.
Persoonlijk zou ik dan de hele statement ombouwen door te zeggen als het tussen 7 en 19 is dan return false en in de else de code die je dan wilt uitvoeren.

[ Voor 39% gewijzigd door The-Source op 03-07-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
The-Source schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 20:27:
@johan0903 zou het door je 07 uren kunnen komen :? je kunt namelijk gewoon 7 neerzetten
Je zou uit je post de commentaar regels weg kunnen laten en daarnaast is het plaatsen van code handiger om in code tags te stoppen.
Verder is het natuurlijk van belang dat je wel de juiste DeviceID's gebruikt ;)
edit:
Tevens gaat je vergelijking ook niet op in je 2e geposte code.
Ik zou dus eerder aangeven dat je het met een OR zou doen of met een dubbel AND die controleert of het na 19 en voor 24 is en daarnaast na 0 en voor 7 uur is.
Persoonlijk zou ik dan de hele statement ombouwen door te zeggen als het tussen 7 en 19 is dan return false en in de else de code die je dan wilt uitvoeren.
Dank je wel ik ga er mee verder. Het was inderdaad het tweede gedeelte wat niet werkte.

Gr. Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackrobijn
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-04 08:30
hallo mede vera gebruikers,

volg al enige tijd de meldingen hier.
Is het al iemand gelukt om een kaku dimmer via vera en rfxcomm aan te sturen.
Zoek al enige tijd naar deze oplossing, heb de dimmer nu eenmaal, aan/uit geen probleem, maar dimmen nog steeds niet werkend kunnen krijgen.

zelf
vera 2 met 3 x dlink ip camera's, usb 433 rfcomm en kaku schakelaars-dimmers en deursensors

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan0903
jackrobijn schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 07:56:
hallo mede vera gebruikers,

volg al enige tijd de meldingen hier.
Is het al iemand gelukt om een kaku dimmer via vera en rfxcomm aan te sturen.
Zoek al enige tijd naar deze oplossing, heb de dimmer nu eenmaal, aan/uit geen probleem, maar dimmen nog steeds niet werkend kunnen krijgen.

zelf
vera 2 met 3 x dlink ip camera's, usb 433 rfcomm en kaku schakelaars-dimmers en deursensors

Bij voorbaat dank
Ik heb mijn kaku dimmers eerst via de kaku manier aangestuurd dmv de remote van kaku. Daarna zag ik vanzelf de dimmer in de lijst van devices verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:28
Sinds een weekje heb ik wat stabiliteits problemen met mijn Vera Light..
Ik heb elke avond rond zonsondergang een schedule staan die verschillende lampen aanschakelt, en aan het eind van de avond worden een aantal lampen ook weer met een schedule uit gezet. Vorige week maandag bleef het ineens donker, en was of de trigger niet af gegaan, of de zwave devices reageerden niet.
Dinsdagavond hetzelfde probleem, dus toen de Vera maar even van de stroom af en weer opnieuw eraan..

Nog steeds gekke problemen, dus toen mijn Rfxcom eruit gelaten.. Toen bleek dat hij niet verder door kon starten daardoor, dus de rfxcom even helemaal verwijderd uit Vera (heb momenteel toch geen non-zwave devices zitten, gebruikte die enkel nog voor de a/b) in de hoop dat hem dat weer wat stabieler zou maken...

Maar helaas... soms gaan de lampen wel aan, soms niet.. Of dan gaan er 1 of 2 lampen aan van de 4, heel wisselend dus. Ook als ik handmatig in de webinterface een lamp schakel of een scene trigger, dan is de response wisselend of erg traag, waardoor ik ook regelmatig op het device de melding: 'Waiting for node to reply after 2 retries' zie staan (waarbij het aantal retries dus oploopt ;))

Iemand enig idee waar dit zo plotseling door veroorzaakt kan zijn? Kan het een hardware storing in de Vera zijn?

Ik heb ook al een keer een repair uitgeprobeerd, maar ook dat heeft nog geen gewenst resultaat opgeleverd (volgens mij toen nog wel met de rfxcom eraan, maar dat zou niet echt uit mogen maken lijkt me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

wat ik eens had was een defecte nuon (greenchoice) tussenstekker. Die verklote de hele setup (traag of niet schakelen van ook andere apparaten die dan alleen die specifieke). Die toe er uitgehaald en toen was het weer ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Volgens mij schiet de vera bij een scène achter elkaar de lampen aan of uit en als er 1 tussen zit die niet reageert wacht hij voordat hij de overige signalen stuurt. Alsnog wacht hij dan een instelbare tijd voor hij alsnog doorgaat maar als dat de module is die hij voor zijn netwerk gebruikt komt de rest dus ook niet meer aan.
Het zit er dik in dat er dus 1 haperende module tussen zit.
Nu is vera wel bezig met serverupdates voor de nieuwe interface maar daar zou de unit zelf geen last van moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Het beste zou ik dan dus een voor een stekkers er tussenuit kunnen halen om te achterhalen welke daarvan misschien de boosdoener is?

Kan het nog te maken hebben met het feit dat ik nog wel een zwave tussenstekker in de vera geconfigureerd heb staan welke momenteel echter niet in gebruik is? Die zit ook niet in een stopcontact momenteel (ik zou die er natuurlijk wel loos in kunnen laten zitten anders..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

je ziet niet in de interface een schakelaar die niet of erg laat 'transmit is ok' geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
L201

Begin maar met die ene stekker er in te doen. Ik gok dat je problemen over zijn dan. Indien Ja. Haal hem er weer uit(wanneer dit gewenst is) en doe repair network ergens in de settings van de vera. Dit duurt even maar zal het zwave netwerk weer stabiel/bereikbaar maken zonder dat die ene stekker er in zit.

Indien nee, hanteer dan DRuw z'n methode.

Maar ik gok echt dat het die ene stekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Im with appie ;)
Als er een stekker niet tof zit niet je daar absoluut me beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:45
Ik heb mijn badkamerventilatie op een Fibaro module gezet en een vochtigheidsmeter (Aeon multisensor) in mijn badkamer gemonteerd.

Het heeft wat uitzoekwerk gekost, maar ik heb uiteindelijk LUUP-code in elkaar geknutseld om de ventilatie ahv de vochtigheid te schakelen. Dit doe ik in de vorm van een scene die iedere 2 minuten gescheduled is. In deze scene heb ik LUUP code zitten die de vochtigheid vergelijkt met een schakelwaarde en vervolgens de ventilatie schakelt.

Probleempje hierbij is dat deze scene dus iedere twee minuten de ventilatie schakelt en eventuele handmatige schakelacties via de normale schakelaar in de badkamer overruled. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een constructie in de LUUP code die op een soort flankdetectie werkt en 1 keer schakelt als de vochtigheid boven of onder een bepaalde waarde komt.

Enig idee hoe ik dit zou kunnen klaarspelen? :?

Dit is de code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
local DeviceIDLT = 34
local DeviceIDHT = 36
local DeviceIDHumidity = 40
local HLevel = 68
local LLevel = 66

local HumidLevel = luup.variable_get("urn:micasaverde-com:serviceId:HumiditySensor1","CurrentLevel",DeviceIDHumidity)

-- tijdelijke workaround om niet altijd te schakelen als vochtigheid erg laag is
if (tonumber(HumidLevel) < LLevel - 1) then return end

-- Vochtigheid te hoog, schakel ventilatie op Hoog Toeren
if (tonumber(HumidLevel) > HLevel) then
   luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","SetTarget",{ newTargetValue="1" }, DeviceIDHT)
end

-- Vochtigheid tussen hoog en laag, schakel ventilatie op Laag Toeren
if ((tonumber(HumidLevel) <= HLevel) and (tonumber(HumidLevel) > LLevel)) then
   luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","SetTarget",{ newTargetValue="0" }, DeviceIDHT)
   luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","SetTarget",{ newTargetValue="1" }, DeviceIDLT)
end

-- Vochtigheid laag, schakel ventilatie dan uit
if (tonumber(HumidLevel) <= LLevel) then
   luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","SetTarget",{ newTargetValue="0" }, DeviceIDLT)
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik heb gewoon een scène gemaakt waarbij boven de 65 luchtvochtigheid hij in stand 3 gaat en als hij eronder komt draait hij 5min na in stand 2.
Niets geen luup nodig ;)
Wel ff een extra scène die stand 3 uitdoet als stand 2 aangaat een klaar. Werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Heb ik ook geprobeerd in een iets ander vorm: ik wil graag alledrie de standen gebruiken.

Ik had een scene voor standje 3 bij vochtigheid > x, standje 2 voor vochtigheid lager dan y en standje 1 voor vochtigheid lager dan z. Probleem was dat hij continu ging schakelen tussen standje 1 en 2 zodra de vochtigheid onder z kwam. De voorwaarde voor standje 2 gold immers ook in dat geval. Je zou verwachten dat een trigger voor een scene die getriggerd wordt op een hogere of lagere meetwaarde een keer uitgevoerd zou worden, alleen een keer bij het passeren van het schakelpunt, maar dat is dus niet het geval...

[ Voor 7% gewijzigd door aard01 op 11-07-2014 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is er een manier om een variabele op te slaan (met set_variabele() of zo) en te schakelen als de vorige waarde niet voldeed en de nieuwe wel?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Hoe heb jij 3 stranden dan? 2 modules?
Normaal staat hij bij mij altijd in stand 1 (dat is zegmaar de 0) een stand 2 en 3 regel ik actief. Geen van beide aan? Dan staat strand 0 aan. Eigenlijk precies wat mijn 3 standen schakelaar doet.
Heb er een fibaro module tussen van 2x1.5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 22:36
Proton_ schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:06:
Is er een manier om een variabele op te slaan (met set_variabele() of zo) en te schakelen als de vorige waarde niet voldeed en de nieuwe wel?
Ja dat kan:
Apps -> Develop Apps -> Edit Startup Lua
Hier kan je een variabele met een waarde in zetten. Deze waarde kan je dan gedurende de runtime aanpassen en deze blijft dan bewaard.
b.v.:
AllLightsOn = "No"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
DRuw schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:31:
Hoe heb jij 3 stranden dan? 2 modules?
Normaal staat hij bij mij altijd in stand 1 (dat is zegmaar de 0) een stand 2 en 3 regel ik actief. Geen van beide aan? Dan staat strand 0 aan. Eigenlijk precies wat mijn 3 standen schakelaar doet.
Heb er een fibaro module tussen van 2x1.5kw
Klopt, is bij mij ook zo. Standje 1 is allebei uit, standje 2 is een aan, standje 3 is de andere aan. Je wilt overigens niet weten hoeveel gepruts dit is om de fibaro achter de schakelaar te krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik heb hem bij de fan zelf in de behuizing gedaan.
Ideaal man, was in letterlijk een halve minuut klaar! Het is gewoon de andere kant van de aansluiting die jij hebt gebruikt he;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
|:( |:( Had ik dat nu ook maar bedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
De plugin variable container kun je ook gebruiken om makkelijk 5 waardes op te slaan. Deze plugin kun je naar wens extra 'devices' van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@aard01 dan kan je daar je edge trigger mee maken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Appie Heijn schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 12:17:
L201

Begin maar met die ene stekker er in te doen. Ik gok dat je problemen over zijn dan. Indien Ja. Haal hem er weer uit(wanneer dit gewenst is) en doe repair network ergens in de settings van de vera. Dit duurt even maar zal het zwave netwerk weer stabiel/bereikbaar maken zonder dat die ene stekker er in zit.

Indien nee, hanteer dan DRuw z'n methode.

Maar ik gok echt dat het die ene stekker is.
Ik heb vanmorgen een van de twee modules, die ik in geval van falen het meest verdacht vond, eruit gehaald en een repair (only update routing) gedaan. Echter had ik tegelijk ook al die andere tussenstekker er weer bij gestoken. Resultaat was dat het netwerk wel veel stabieler leek, de response was weer direct, en ook het handmatig vuren van scene's ging goed.
Later vanmiddag toen toch weer die module die ik er vanmorgen uit had gehaald er weer in gezet, immers wist ik nu eigenlijk nog niet aan welke van die twee opties het nu lag... En ook toen reageerde alles gewoon nog...

Ik heb nu dus alle modules erin zitten, waarbij ik die ene schakelaar die ik eigenlijk niet gebruikte ook in het netwerk heb gelaten. Nu eerst maar even een paar dagen dit zo laten draaien, om te zien of dit het nu inderdaad verholpen heeft. Maar mijn gevoel zegt dat het inderdaad aan die schakelaar lag die even niet meer meedeed.

Bedankt voor de tips in elk geval, en ik laat het nog weten als ik zeker weet waar het nu aan lag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Proton_ schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 20:04:
@aard01 dan kan je daar je edge trigger mee maken :)
Ga ik doen. Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Ik heb net geprobeerd om met Virtual Switch een scene al dan niet te laten uitvoeren met LUUP code:
code:
1
2
3
local DeviceIDVS = 43
local statusVS = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:VSwitch1", "Status", DeviceIDVS)
if (statusVS == "1") then return end

Dit werkt wel als er onder deze code LUUP code in de scene gebruikt wordt, maar als er in een scene volgens de UI van Vera iets ingesteld is dat geschakeld moet worden, wordt dit alsnog uitgevoerd.
Is er een mogelijkheid ook deze schakelingen te blokkeren?

Ik was aan het denken om via een scene conditioneel een andere scene aan te roepen. Dit zou wel werken, maar dat wordt een beetje spaghetti...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik snap niet waar iedereen dat return end vandaan haalt ( eerder hier boven ook al) maar als je wilt dat de scène word gestopt dmv je luup code gebruik dan return false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
OK! Weer wat geleerd. Bedankt.
Mijn Turbo Pascal verleden zit een beetje in de weg denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
aard01 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:39:
Ik heb mijn badkamerventilatie op een Fibaro module gezet en een vochtigheidsmeter (Aeon multisensor) in mijn badkamer gemonteerd.
..
Enig idee hoe ik dit zou kunnen klaarspelen? :?
Met het installeren van de PLEG plugin heb je dit vrij snel voor elkaar :) Bij mij gaat hij 'vanzelf' aan als de luchtvochtigheid boven de 59 procent stijgt of bij een stijging van de luchtvochtigheid van meer dan 1 procentpunt per 255 seconden. 60 minuten nadat hij is aangegaan (automatisch of handgeschakeld) gaat hij vanzelf weer uit..

Device Properties

LuchtvochtigheidNiveau _Humidity Sensor CurrentLevel
Conditions
code:
1
2
3
LuchtvochtigheidNiveauVorige (LuchtvochtigheidNiveauVorige;LuchtvochtigheidNiveau > 4:15)?LuchtvochtigheidNiveau:LuchtvochtigheidNiveauVorige
AfzuigerInschakelen !AfzuigerIngeschakeld AND (LuchtvochtigheidNiveau>59 OR (LuchtvochtigheidNiveau-LuchtvochtigheidNiveauVorige>1))
AfzuigerVertraagdUitschakelen   AfzuigerIngeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Vera Lite en wil de Powermax Express aanschaffen en deze koppelen met de VERA lite, moet ik de RS232 interface hiervoor gebruiken, of is het ook mogelijk met de nieuwe USB interface die je kan bestellen bij de Powermax express ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Werken die visonic detectoren niet rechtstreeks op een rfxcom module? Zou je vraag door zo specifiek is rechtstreeks op het MCV forum zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taeke
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:36
De RFXcom werkt op 433.92MHz, terwijl de Visonic detectoren op 868MHz werken. Er is wel een speciaal Visonic 868MHz receiver dochterbord, maar die is alleen voor de RFXLAN transceiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Weet iemand toevallig hoe het zit met de beveiliging van de vera3.

Als ik op een open wifi netwerk zit kan ik via een app homewave al mijn zwave dingen bedienen.
Dit terwijl ik thuis een pfsense bak heb staan. Dus ik vroeg mij af hoe de verbinding tot stand gebracht kan worden, en hoe kan ik dat dichtzitten.

In die app staat je nickname wel in dus bij mios weten ze denk ik wel aan welk ip dat het zit, maar hoe gaat het dan verder.ik heb wel een werkende VPN verbinding, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het via een open wifi lukt.

-edit-

Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste