Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
klein vraagje tussendoor. zijn er ook dummy zwave schakelaars die je in je vera kan opnemen om een licht op afstand te schakelen?

stel voor dat je een schakelaar aan de onderkant van je trap hebt voor het licht, maar niet bovenaan de trap. toch wil je boven een schakelaar maken maar geen mogelijkheid om een extra schakeldraad te trekken. in eht assortiment zie ik vooral schakelaars die ervan uitgaan dat je al 3 draden heb lopen.

voor de situatie hebben we dus geen beschikking over 3 draden, maar wel over 2. blauw + bruin. ik weet dat kaku dit soort dummies wel heeft. maar voor zwave zie ik ze nog niet.

of ik kijk weer met mijn achterhoofd...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Je kunt toch een z wave schakelaar boven plaatsen. Werkt op batterijen dat wel maar dan heb je boven een schakelaar die gekoppeld kan worden op bijv. een Fibaro switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
of je pakt een wall controller: http://www.wirelesswonen....y-1130559/Wandzender.html
of inderdaad het externe contact van bijvoorbeeld de fibaro deursensor waar je een schakelaar aansluit:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Voordeel van een wandzender is dat je deze via associatie rechtstreeks met je schakelactor kan praten. Zo is het niet nodig om je controller te programmeren via scenes en gaat de communicatie ook een stuk sneller.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:53
Of je gebruikt een KaKu wandschakelaar die je via een scene koppelt aan de z-wave schakelaar. Ik heb namelijk dezelfde situatie...

Die KaKu schakelaar is namelijk een stuk goedkoper dan een z-wave wandzender. Nadeel is dat je altijd een controller nodig hebt om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Gerard v.d. Horst schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 16:55:
Of je gebruikt een KaKu wandschakelaar die je via een scene koppelt aan de z-wave schakelaar. Ik heb namelijk dezelfde situatie...

Die KaKu schakelaar is namelijk een stuk goedkoper dan een z-wave wandzender. Nadeel is dat je altijd een controller nodig hebt om te schakelen.
en een RFXCOM :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 21:36
Weet iemand of er een ZWave bewegingssensor te krijgen is die ik in een verlaagd plafond kan inbouwen? Dus eentje die je als een soort spotje in je plafond kan inbouwen?

Ik zie alleen maar sensoren die je aan de muur moet schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
volgens mij zijn die er niet, wel half opbouw: http://www.wirelesswonen....ng-Bewegingsdetector.html
wat je anders kunt doen is een inbouwsensor kopen en deze aansluiten op de ingang van een fibaro module of zoiets creatiefs;)

Edit: hebben jullie ook weleens dat de webinterface blijft hangen? hij laad wel alles maar dat loading please wait ding blijft staan.
Ik lijk het alleen te hebben als ik met de mac van mijn vriendin inlog…?

[ Voor 29% gewijzigd door DRuw op 15-03-2014 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Even een hele stomme vraag overigens maar weten jullie of het mogelijk is om van de Fibaro 2x1.5kw module van beide widgets een andere room in te stellen bij de vera?
Ik heb er 1 bij de buitenverlichting en een in de schuur waarbij ik ze van beide maar 1 gebruik.
de 2e wil ik dan op een "ongebruikt" room zetten maar hij gooit hem iedere keer terug naar de room waar s1 is opgezet zo te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nee kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Jammer, ik wist dat het bij die nuon powernode niet kon maar wellicht dacht ik bij de fibaro unit wel...

Ik ben even naar nieuwe plugins aan het kijken ondertussen en ik probeer uit te vogelen of de vera inmiddels genoeg apps heeft om relatief simpel, zonder luup, toch relatief geavanceerde schakelingen te maken.
Ik heb nu een module bij mijn schuur die als inputschakelaar een bewegingsmelder heeft.
Als deze meer dan een minuut aan staat wil ik dat mijn licht bij de achterdeur aan gaat.
Deze wil ik dan na 2 minuten ook weer uit laten gaan.
Voor het vanzelf uitgaan heb ik de smartswitch gedownload en volgens mij doet die zijn werk best.
(wel enorm grote widget overigens!)
iemand een leuk idee hoe het eerste deel erin kan? iets van een set/reset timer ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 15-03-2014 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou je kunt kijken naar countdown timer. Trigger aan je motion sensor, trigger reset (dus timer uit) door motion sensor > geen beweging.
Trigger is andere scene, when countdown plugin completes > lamp aan. Als je dan wanneer deze aan schakelt altijd na 2 min de lamp uit wilt dan kan je dat in dezelfde scene als delay opgeven. Wil je pas na de laaste beweging de lampen na 2 minuten uit hebben dan moet je dat niet in de lamp aan scene zetten maar juist in de beweging uit scene. (als een lamp uit is en je stuurt nogmaals uit dan blijft deze gewoon uit ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
Vraag over rookmelders:
Ik wil enkele rookmelders gaan aanschaffen (verplicht ivm Politie Keurmerk Veilig Wonen). Het liefste zou ik die koppelen aan mijn Vera, zodat ik ook meldingen kan krijgen als we niet thuis zijn.
Opties: 1) er zijn een drietal Z-wave rookmelders: Everspring, Fibaro en Vision. De Fibaro rookmelders werken blijkbaar nog niet met Vera. 2) rookmelders die ik via mijn RFXcom kan koppelen, bijvoorbeeld Alecto (SA-30), Elro (Fa20RF), Brennenstuhl, Flamingo. Over de Alecto SA-30 lees ik wisselende ervaringen: tevreden gebruikers maar ook meldingen van spontane valse alarmen (midden in de nacht...).

Wie van jullie heeft ervaringen met een van de genoemde opties en types rookmelders ? Zo ja positief/negatief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:07
Ik heb zelf de Everspring nu 3/4 jaar in gebruik en behoorlijk tevreden.
Ze doen wat ze moeten doen(alarmeren en verlichting schakelen), batterijtijd kan ik nog weinig over zeggen met zo'n korte periode.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik zou persoonlijk voor Zwave melders gaan… vind dat toch betrouwbaarder dan de RF433 versies.
Daarnaast hoor ik inderdaad wat softwarematige opstartproblemen van de Fibaro melders, vooral bij andere controllers dan de HC2/lite dus ik zou voor de vision of everspring gaan.
Ik heb zelf geen ervaring met een van de 2 maar die eversprings zijn al geruime tijd op de markt en hoor er eigenlijk nooit iets negatiefs over.
Niet dat ik dat wel hoor van vision maar die zijn korter op de markt volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:37
Ik begin net met domotica, heb een tijdje naar de HomeWizard gekeken, maar vind VERA toch een stuk beter overkomen.

Nu vraag ik me af of ik met een Z-WAVE schakelaar ook KAKU dimmers kan aansturen via de VERA. Is dit mogelijk? Scheelt namelijk nogal wat in de prijs. (ja, ik snap dat het beter is om z-wave dimmers erin te drukken, maar qua kosten is dit wel even prettig :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 17:32

Tim Schuhmacher

abasios

Als je een rfxcom transciever aansluit op een vera, dan kan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
Tim Schuhmacher schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:40:
Als je een rfxcom transciever aansluit op een vera, dan kan dat
Dat is prettig om te horen, dan kan ik wat kleinschaliger beginnen, maar toch voorbereid zijn op het grotere werk :-). Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:27

anc

Je zou je ook kunnen bedenken wat je in het begin wilt koppelen, z'n rfxcom kost ook 100 euro. Maar ik weet verder niet de nadelen bij gebruik van z'n ding. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
het is RF433 ipv Zwave. daar zit je nadeel: de terugkoppeling van een signaal bij zwave in tegenstelling tot de fire-and-forget van een RF433 signaal maar ik heb daar in de praktijk geen probleem mee.
Ook is er geen mesh networking dus je bereik is beperkt tot het bereik van de RFXCOM zelf vanaf de plek waar je hem hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
In het begin wil ik enkel wat lichten dimmen en wat scenes opzetten, daarna gaan we uitbouwen. Qua bereik heb ik het geluk dat ik het hoog aan de muur kan ophangen, zonder dat het in het zicht hangt, en toch centraal in het huis, dus met het bereik zal ik niet snel tegen problemen aanlopen.

Voor de zenders ga ik wel direct z-wave apparatuur neerhangen, maar de ontvangers zullen eerst op RF433 gaan draaien. En het zou me niets verbazen als er vrij vlot een paar Fibaro pluggen bij komen :-).

Dat er geen terugkoppelling is, dat is me bekend, maar het is goed genoeg om te starten, en daarna wat centen op te potten om uit te breiden.

Het uiteindelijke plan zal alle lampen kunnen aansturen, ook in de tuin, brandalarmen, motion sensors om scenes te starten (als de kinderen in de nacht eens naar de WC beneden moeten word er een mooi licht voor ze aangezet), scenes welke ook aangestuurd worden door XBMC (Film op Play, dan 5% licht, film op Pauze, dan 25% licht, film op stop, dan herstel naar de originele scene), NFC deursloten, en vast nog veel meer van dat soort fratsen. Maar een hoop centjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Als je met meerdere plugins en randspullen zoals de rfxcom aan de gang gaat zou ik wellicht de vera3 nemen ipv een lite... net ff iets meer pit als je toch grote plannen hebt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
DRuw schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:43:
het is RF433 ipv Zwave. daar zit je nadeel: de terugkoppeling van een signaal bij zwave in tegenstelling tot de fire-and-forget van een RF433 signaal maar ik heb daar in de praktijk geen probleem mee.
Ook is er geen mesh networking dus je bereik is beperkt tot het bereik van de RFXCOM zelf vanaf de plek waar je hem hebt staan.
Klopt helemaal. Ik heb een half jaar geleden dezelfde afweging gemaakt als jinxedworld nu. Ook gestart met Zwave en een Vera 3 gekocht. Ik had al enkele KAKU ontvangers. Ondanks dat de RFXCOM toch 95 EUR kost heb ik deze aangeschaft...... en geen spijt van. Het werkt goed samen met de Vera. En mijn ervaring is dat het bereik van de RFXCOM (door de antenne waarschijnlijk) veel groter is dan van de AB van de KAKU. Vanaf de plek waar nu mijn Vera en RFXCOM staan werkt die AB echt niet. Daarnaast kan ik in de (nabije) toekomst ook een weerstation aansluiten via de RFXCOM en mogelijk rookmelders. Vera 3 gekozen i.p.v. Vera Lite om in de toekomst meer te kunnen uitbreiden zowel met devices als met plugins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
Ik dacht dat de Vera3 vooral verschilde van de Vera lite door de extra lan-poorten, ingebouwde WIFI, en de wat vlottere processor. Ik heb al dat spul niet nodig, alleen een z-wave unit :-). Maar begrijp ik nu dat je last krijgt van vertragingen, ook als je een rfxcom eraan drukt? Zou ik wel apart vinden, of hebben jullie echt die ervaring? En zo ja, met hoeveel units?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Processor is net zo snel, alleen RAM is het dubbele. Ipv 64MB is dat 128MB. Dat zal bij veel plugins vooral handig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
Ik verwacht vooral in het begin niet veel plugins erin te gooien, maar vooral de standaard functionaliteit te gaan gebruiken. Maar ik neem aan dat ik een bestaande Vera Lite configuratie kan overtrappen naar een Vera3, mocht het zover zijn? Of neem ik teveel aan? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:40
ik denk dat je snel veel plugins gaat gebruiken. Dat is nu juist de fun in de Vera. Volgens mij kun je idd met een backup overstappen naar de Vera 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Die plugins gaan hard hoor, vergis je niet!
Voor dag/nacht, timers, je media-apparatuur etcetc.
Natuurlijk kun je eerst een lite doen en dan de 3 maar als je al grotere plannen hebt en je ook weet dat je aan de plugins gaat... Wat mij opvalt is dat het rfxcom verhaal wel aardig wat wegtrekt aan vermogen.
Ik kan het niet aantonen vrees ik maar ik denk dat dat aardig belastend is voor de unit. En dan heb ik de 3;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
Ik sluit me volledig aan bij screamhouse en DRuw ! Er zijn veel onzettend handige plugins (voor de RFXCOM heb je dus ook een plugin nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
Update ervaringen bewegingsmelders EZmotion 3-in-1 en Philio 3-in-1
In aanvulling op mijn ervaringen zoals hier eerder gemeld op 10 feb 2014:
Na de uitgebreide vergelijkingstest heb ik beide sensoren op hun definitieve plek gehangen en tevens van elk nog 1 bijgekocht.
De eerste 2 draaien inmiddels 2,5 maand. Bij de Philio staat de batterijstatus nog steeds op 100%. Bij de EZmotion ging de batterijstatus begin maart onder de 70% en toen begon hij opeens een hoop false triggers te geven. Soms wel 5-6 op een avond. Ik had er wel goedkope zink-carbon batterijen in gedaan, maar dat geldt ook voor de Philio (die dus na 2,5 maand nog steeds op 100% staat). Ik heb de batterijen in de EZmotion vervangen door alkaline batterijen. Ben benieuwd hoe lang die mee gaan.
De Philio werkt tot heden gewoon zeer betrouwbaar, nog geen enkele keer een false trigger gehad. Hij reageert wel ietsje trager dan de EZmotion maar meestal is dat slechts 1 seconde. Het detectiebereik naar beneden is wel minder dan bij de EZmotion dus je moet hem niet te hoog ophangen. Maar dat is ook logisch omdat de sensor ook veel kleiner is inclusief het detectievenster.
De lichtmeting van de Philio vind ik ook logischer/betrouwbaarder dan de EZmotion. Philio gaat 's avonds altijd naar 0% (als er geen licht aan is...) de EZmotion blijft meestal hangen tussen de 10 en 20% met soms een hele korte piek naar beneden.
Al met al word ik steeds positiever over de Philio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
Duidelijk verhaal :) Ik ga toch eigenwijs met een Lite beginnen, en als het nodig is ga ik wel upgraden, dat zal vast helemaal in orde komen!

Ik heb een arcade kast in huis staan, waar mijn zoon tot een uur of 19.00 op mag spelen. Is het mogelijk om te zeggen dat een wallplug na een bepaalde tijd GEEN spanning meer geeft, dus dat het niet mogelijk is om het apparaat welke erachter hangt in te schakelen? (er zit een standby-killer stekkerblok in de arcade kast welke alles inschakelt op het moment dat de PC welke erin gebouwd zit ingeschakeld word, dmv USB spanning naar het stekkerblok toe). En op het moment dat er nog wel spanning overheen gaat om 19.00 een shutdown commando te geven naar de PC, zodat het geheel netjes afsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1234
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-12-2024
Heeft er iemand ervaring met SMA-Spot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Tuurlijk jinxedworld:) verzin het maar en je kunt de voorwaarden aan een scene verbinden, desnoods via LUA (maar daar heb je vaak ook plugins voor om dat te voorkomen;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nou, 2,5 week verder en ik heb het nog steeds niet voorelkaar, zal wel aan mij liggen, maar als het zo ingewikkeld is om alleen, maar een lampje aan en uit te zetten met een Vera, dan ga ik toch maar eens kijken naar alternatieven, die misschien een wat duidelijker manier van scenes maken hebben.
Ik krijg nog steeds niet voor elkaar om het volgende te bereiken (gebruik een Fibaro deursensor en light dimmer):
voordeur open ---> licht aan
Laat ik de deur open dan moet het licht gewoon blijven branden!
voordeur dicht --> licht uit na 1 minuut

Wat gebeurt er nu:
Voordeur open ---> licht aan, wacht ik langer als een minuut gaat het licht uit, doe ik binnen een minuut de deur dicht gaat het licht ook uit!

Dus 2 problemen:
1) als ik de deur open laat staan, gaat het licht uit na een minuut, terwijl het aan moet blijven
2) als ik de deur dicht doe, gaat het licht uit, terwijl het nog een minuut moet aanblijven

Heb 2 scenes aangemaakt:
1) deur open --> immediate: Dimmable light op ON, Geen Delay ingesteld
2) deur dicht ---> immediate niks ingesteld: delay Dimmable light op OFF na1 min.

Het lijkt alsof de voordeur sensor het verschil niet weet of een deur open of dicht is, detecteert dus alleen dat een sensor getriggerd is en na die triggering geen flauw benul heeft wat de status van de sensor is open of dicht.
Misschien dat ik de werking van scenes niet helemaal begrijp, maar heb inmiddels vanalles geprobeerd en kom er niet echt uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Kijk eens op deze site http://forum.micasaverde.....msg111551.html#msg111551 en ga dan eens stoeien met de PLEG plug-in. Ik heb het in ieder geval voor elkaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
@Harrytasker:
Zo te zien zit het in de triggers.. Je 60 seconden gaan in bij het aangaan van de sensor. Dit moet uit zijn dus.
Post anders een screenshots van je scenes en triggers. Het is volgens mij 1 klein foutje wat je over het hoofd ziet, laat je er niet door ontmoedigen;)

Edit: zal het iets uitgebreider doen voor je:

1)Scene "Licht aan":
Schalaar direct aan, trigger: deursensor statusverandering "open".

2)Scene "Timer licht"
Start timer (is aparte plugin welke je dan instelt op 60 sec), trigger deursensor "dicht"

3)Scene "Licht uit"
Licht direcht uit, trigger statusverandering timer op afgelopen (of hoe die ook heet).

Dit is een van de manieren om het te doen.
Je moet vanuit de lamp denken en de sensor als input zien, niet andersom;)

[ Voor 48% gewijzigd door DRuw op 29-03-2014 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Niet online
Bedankt voor de reakties, ga vanavond nog eens een keertje proberen.
Weet overigens iemand of dit bv op een Fibaro Home center of Zipato beter geregeld is.
Ik vind dat je bij de Vera nauwelijks overzicht hebt, zeker niet, als je heel veel scenes hebt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Ja met die vraag zit ik ook. Het grote voordeel van Vera is het zeer uitgebreide forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Beter geregeld is een groot gegeven…
Bij de zipabox heb je een rule creator die dit overzichtelijk maakt maar ik heb het ding hier draaien en IK raad hem je echt momenteel af. Het ding is momenteel nog te onbetrouwbaar, ze zijn onduidelijk over komende betaaldiensten en releases komen ze nog steeds niet na (FW 1.0 is er nog steeds niet) maar de potentie is er nog. Let ook op wat de ondersteuning betreft, Qees dimmers en Z.me wall controllers ondersteunen ze niet officieel bijvoorbeeld.
De HC2 of lite werken prima met hun eigen fibaro spul maar ga je daarbuiten wordt het snel lastiger. Een ander protocol met bijvoorbeeld een rfxcom ofzo doen ze sowieso niet (ze zeiden eerst aan een plugin te werken tot ze ineens bedachten dat dit hun eigen module-markt om zeep zou helpen;)
Qua interface is de HC2 gewoon meester a la apple….met het apple prijskaartje...
Het punt van de Vera vind ik juist dat het goed werkt. Toegegeven, het overzicht is wat minder (je kunt wel scènes in rooms stoppen he!) maar het mooie is gewoon dat je daar toch niet mee werkt want als het goed is lopen je scènes automatisch;)
Eind volgende maand komt de nieuwe interface uit van de vera en daar zal een hoop in veranderen gok ik (gaat meer richting de zipato heb ik het idee met preset modes enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

maar het mooie is gewoon dat je daar toch niet mee werkt want als het goed is lopen je scènes automatisch
Maar dat hoeft niet waar te zijn. Scenes zijn niet alleen bedoelt voor automatisch handelingen. Ik heb scenes die ik gewoon met de hand bedien. 'Naar bed gaan' is een scene met meerdere lampen aan en uit samengenomen die ik wil uitvoeren op een zelf te bepalen moment. Dus die moet als knop niet weggestopt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Dan maak je daar een aparte room voor toch? Ik verzin maar ff wat, in de interface kun je ze ook op je dashboard pinnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

ok vooruit

of gewoon een betere dashboard zelf maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vern
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 09:27

Vern

technoob

Tim Schuhmacher schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:18:
[...]

Maar dat hoeft niet waar te zijn. Scenes zijn niet alleen bedoelt voor automatisch handelingen. Ik heb scenes die ik gewoon met de hand bedien. 'Naar bed gaan' is een scene met meerdere lampen aan en uit samengenomen die ik wil uitvoeren op een zelf te bepalen moment. Dus die moet als knop niet weggestopt zijn.
Dat regel je toch bij uitstek via een app op je iphone/iPad/mobile device ? Voor alle scenes waarvan ik het moment zelf wil bepalen heb ik een aparte room 'ad hoc' gemaakt. Die zijn gekoppeld aan de app op mijn iphone en iPad. Heel overzichtelijk.

- of je stopt de stekker er in -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

nee snap ik, ging me ook over Druw zijn opmerking 'scenes lopen automatisch'. Dat hoeft niet perse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vern
  • Laatst online: 23-06 09:27

Vern

technoob

Tim Schuhmacher schreef op maandag 31 maart 2014 @ 16:21:
nee snap ik, ging me ook over Druw zijn opmerking 'scenes lopen automatisch'. Dat hoeft niet perse
Uuuhhhh ... ben hier weer na een maand of drie op dit forum. Na een kortstondig gui6 avontuur toch even checken wat dat nu allemaal is met inlogproblemen enzo. Ben er nu pas achter dat deze nog vreselijk beta is 8)7. Mooi weer teruggezet naar 5.

Na zo'n 15 pagina's doorgelezen te hebben ook jouw eigen gemaakte interface gezien. Mooi hoor, lekker basic.

- of je stopt de stekker er in -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Er is volgens mij per ongeluk een beta uitgebracht want de jongens bij de helpdesk wisten niet waar ik die nieuwe UI vandaan had een paar maanden geleden. Sindsdien geen update gehad en de officiële release zal anders zijn binnenkort. Vera denkt wel aan de gebruikers volgens mij;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Hoop dat bij de officiële release het dan ook echt niet meer bèta is, en dat de wijzigingen mee vallen voor mijn eigen dashboard.

Thnx Vern. Ik ben hem nu aan het uitbreiden met grafiekjes voor temperatuur en vochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
DRuw schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 13:15:
Even een hele stomme vraag overigens maar weten jullie of het mogelijk is om van de Fibaro 2x1.5kw module van beide widgets een andere room in te stellen bij de vera?
Ik heb er 1 bij de buitenverlichting en een in de schuur waarbij ik ze van beide maar 1 gebruik.
de 2e wil ik dan op een "ongebruikt" room zetten maar hij gooit hem iedere keer terug naar de room waar s1 is opgezet zo te zien...
neen!! daar was ik ook op zoek naar. gaat helaas niet. ik heb een dubbele relais in de meterkast welke 1 de spotjes in de woonkamer regelt, en de ander de switch in de meterkast. grrrrrrrrrrrr....

dat gaat dus niet he. |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ Die vraag was letterlijk door mij er onder beantwoord, waarom doe je hem nu dan nogmaals quoten?
En daarvoor ook al een keer beantwoord in het verleden.
Gebruik de zoek in topic zoekbalk ;)

[ Voor 37% gewijzigd door The-Source op 02-04-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wilde gewoon mijn frustratie kwijt. wist niet dat je kwaad werd :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Afbeeldingslocatie: http://www.ho17.nl/vera/statsth.jpg

Ik heb sinds kort een RFXCOM en 3 temperatuur- en vochtigheidssensoren aan mijn Vera gekoppeld. En daarvoor het ik grafiekjes toegevoegd aan mijn eigen dashboard.

[ Voor 11% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 04-04-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 20:21

apt

@Tim Schuhmacher, Ik heb geprobeerd je dashboard te installeren. Ik dacht dat kan ik wel, maar ik moet toch wat domme vragen stellen:

Moet je een ssl certificaat kopen om een 'webserver met https listening' te hebben?
- Als ik naar https://vera.myip.nl/ ga krijg ik een 'cannot connect'.
- Als ik naar http://vera.myip.nl ga komt er een /events achter, maar krijg ik een 404 error.

Het laatste stukje van de setup instructies heb ik niet helemaal begrepen: wat bedoel je met Vhost en de daaropvolgende code? Ik dacht dat moet vast een bestand met de naam Vhost worden met als inhoud die code. Maar dat was een gok.

Ik ben bang dat het internetvoordummies vragen zijn, maar wellicht krijg ik het met een tip toch nog werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

nee dat certificaat is niet nodig, maar dan krijg je wel een vraag of je de website wel vertrouwd. Kun je dus ja zeggen.

En wanneer je de server op ip / lokaal benaderd?

Met behulp van een vhost stel je website binnen apache in. Hier is dat uitgebreider uitgelegd. En dat stukje van mij moet je in die uitleg pagina in example.com file zetten. PM maar als je nog meer vragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Oke, ik sta op het punt een Vera Lite te kopen om eens wat dingen in huis te automatiseren. Te beginnen met verlichting die ik kan schakelen via de app of eventueel op tijd. Later wil ik het graag uitbreiden met bijvoorbeeld een soort alarm systeem. Ik heb al veel filmpjes op YouTube gekeken en heb wel het idee dat de Vera Lite in de meeste gevallen voldoet, ik kan er scenes en triggers maken. Wat ik me alleen nog afvraag, kan ik bij 1 scene meerdere triggers instellen?

Stel ik wil dat het licht alleen aan gaat als er beweging is EN het buiten donker is. Kan dat?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ja, met luup

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Daar zijn toch ook combination switches en degelijke apps voor? Je komt een heel end zonder luup hoor, maar de optie is er;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Voor de geïnteresseerden: de beta van ui7 komt op 15 april. Je kunt je opgeven op getvera.com/beta maar zitten wat voorwaarden aan qua bugreports en logs zag ik.
Doe er je voordeel mee (en als je meedoet, post ook ff hier reacties en screenshots svp;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
404?

Ah, nog ff wachten dus.
Draai nu ook UI6 en vind die niet slechter dan UI5 ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Loekie op 12-04-2014 21:45 . Reden: extra info :) ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Opgeven ook vanaf 15 april;)

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 12-04-2014 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
en ui7 komt die ook op de vera lite? wordt ui6 dan nog wel uitgegeven?

[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 14-04-2014 08:21 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
@DRuw: waar heb je deze info eigenlijk vandaan?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
hey, er stond niet dat er een nieuw bericht was in de bookmarks?
Anyweg @Loekie: ik heb een keer een nieuwsbrief van micasaverde ingesteld (toen het nog geen getvera was) en daar kreeg ik er een van zaterdag:)

Edit: dat kan blijkbaar nog: zie rechtbovenin de getver.com homepage 8)

[ Voor 15% gewijzigd door DRuw op 14-04-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Ah thanks, ingeschreven voor newsletter(waar ik normaal hekel aanheb, maar goed).
Vond er compleet niets over in hun eigen forum of google...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
ik ben er ook niet van hoor maar ik heb er in 2 jaar misschien 3 gehad volgens mij…
Ik weet nog niet of ik aan de beta ga hoor eerlijk gezegd… ik ben best een early adopter maar het moet wel zeker blijven werken (anders wordt de vrouw kwaad :().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Vermoed dat ze weer een deadline niet gehaald hebben?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
hmm daar staat vera nou niet echt bekend om... die komen de afspraken gemiddeld wel na..
ik zal eens een reactiemail op de nieuwsbrief sturen vanavond;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
De pagina is online zie ik:
Www.getvera.com/beta

De eerste screenshotjes / promoplaatjes kan ik wel waarderen:)

[ Voor 40% gewijzigd door DRuw op 16-04-2014 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Ik heb me ingeschreven, thnx for the heads up :)
Ik kan de nieuwe interface ook waarderen, heb al tijdje UI6 draaien en hoop dat ze die oude meuk compleet eruit gegooid hebben ten faveure van de nieuwe UI(indien functioneel).
Benieuwd of alle plugins meekomen en remote access gebruik ik toch al via VPN.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
DRuw schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:57:
hmm daar staat vera nou niet echt bekend om... die komen de afspraken gemiddeld wel na..
ik zal eens een reactiemail op de nieuwsbrief sturen vanavond;)
Ik neem aan dat dit cynisch is...... ;) Want Vera houdt zich zelden aan deadlines.....mooiste voorbeeld was hun nieuwe website waar ze aan het aftellen waren......en gewoon weer opnieuw begonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Cynicism, a gift that keeps on giving ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Niet online
Hopelijk komt er ook een fatsoenlijke, goed werkende en goed ogende app voor iOS.
Heb zowat alle apps gekocht op het moment maar geen enkele kan me tot nu toe bekoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Achteraf gezien was het natuurlijk cynisch bedoeld;)
Maargoed dit keer klopte het dus aardig en ook qua ondersteuning heb ik zeker niet te klagen. Ze hadden ook nieuwe hardware op de planning staan maar door de enorme vraag van de gebruikers hebben ze de UI voorrang gegeven zeggen ze. Ik denk daar het verschil met fibaro te groot werd en gezien die nu ook in Amerika inmiddels ook de markt is werd het een beetje te warm onder hun voeten gok ik:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Korte vraag, heb een danfos radiator kraan die ik via de VERA 2 wil aansturen. Deze wordt via een scène aangesproken. Nu is de danfos op 15 min ingesteld dat ie zich even meld. Bij aansturen door Vera2 geeft deze 5keer een commando en dan een fout melding dat het commando niet is ontvangen. Hoe kan ik er voor zorgen dat de Vera2 pas het commando stuurt wanneer de danfos wakker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
Ik las op het Micasaverde forum dat Vera inmiddels een beta-firmware heeft met een fix waardoor de nieuwe Fibaro motion sensor nu ook werkt op de Vera. Dat is goed nieuws want deze sensor is veelbelovend. Ik heb zelf ook nteresse, zodra deze inderdaad goed functioneert op de Vera.
Iemand hier inmiddels ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou mijn temperatuur logging begint ook vorm te krijgen.
Nu is het een kwestie van loggen ;)
Temperatuur logging

Wil nog wel kijken of een half uur interval ook goed gaat maar moet kijken hoe het script er op reageert. Deze accepteerde nu alleen hele waardes op de x-as

Zo en begint nu toch wel vorm te krijgen. (zijn zoveel mooie opties met dat script mogelijk :D )
versie 2 temp logging

[ Voor 21% gewijzigd door The-Source op 21-04-2014 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoellie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik ben sinds kort ook besmet met het domotica virus en heb sinds een paar weken een 2e hands Vera 3 op de kop getikt en een aantal Nuon Smartplugs aangeschaft. Na een stevig robbertje vechten met UI6 toch de Vera naar UI5 teruggezet en na wederom een stevig robbertje vechten ook de Wifi aan de praat gekregen. Dat ging allemaal nog wel.

Nu heb ik vorige week een Zwave.me enkele wandzender set Busch-Jaeger 2000 gekocht. Om precies te zijn, deze: http://www.betaalbare-dom...et-busch-jaeger-2000.html

Op de vier Nuon smartplugs heb ik namelijk mijn huiskamerverlichting aangesloten en die wil ik ook met een fysieke schakelaar kunnen bedienen. Met alleen de telefoon is niet altijd handig.

Ik had al gelezen dat de handleidingen niet altijd even duidelijk zijn. En dat blijkt een understatemant te zijn. Ik zit nu al een week te puzzelen en ik krijg het niet voor elkaar op de manier zoals ik het wil hebben. Is er onder jullie iemand die ervaring heeft met deze schakelaar?

Alles in- en alles uitschakelen is geen probleem. Maar daarnaast wil ik ook graag de mogelijkheid hebben om slecht twee lampen in te schakelen.

Volgens de beschrijving zou dit op twee manieren moeten kunnen: met association groups of via het aansturen van scenes. Het laatste lukt mij op geen enkele wijze. Via association groups dan maar.

Ik wil met bijvoorbeeld 1x boven klikken twee lampen aan, 2x boven klikken de twee lampen weer uit. 1x onder klikken alle lampen aan en 2x onder klikken alle lampen weer uit.

Kan één van jullie mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Laatst online: 16-09 22:36
Mai Pensato schreef op maandag 21 april 2014 @ 08:32:
Ik las op het Micasaverde forum dat Vera inmiddels een beta-firmware heeft met een fix waardoor de nieuwe Fibaro motion sensor nu ook werkt op de Vera. Dat is goed nieuws want deze sensor is veelbelovend. Ik heb zelf ook nteresse, zodra deze inderdaad goed functioneert op de Vera.
Iemand hier inmiddels ervaringen?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar, en naar ervaringen met de fibaro smoke sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Niet online
Een tijdje gelede besloten om mijn Vera Lite maar in te wisselen voor een Fibaro Lite.
Mijn ervaringen zijn tot nu toe zijn goed voor de doeleinden waarvoor ik hem gebruik, app is echt top (Ziet er gelikt uit) alsmede de UI.
Voor mij was de Vera Lite echt een beetje te ondoorzichtig te veel plugins nodig naar mijn zin (voor de gemiddelde tweaker waarschijnlijk niet, meer is beter), daarnaast gebruikte ik hem eigenlijk alleen voor wat lampen aan en uit te schakelen en dat was al vaak moeilijk genoeg in de Vera en aangezien het voor mij gewoon moet werken zonder poespas.
Het maken van scenes is in de Fibaro een stuk logischer voor mij als in de Vera, maar misschien dat het op de Vera met de nieuwe UI ook beter wordt.
Anyway wie interesse heef, mijn Vera Lite staat te koop: V&A aangeboden: Micasaverde Vera Lite + RFXCOM usb Transceiver 433.92 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
harrytasker schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:05:
Een tijdje gelede besloten om mijn Vera Lite maar in te wisselen voor een Fibaro Lite.
Mijn ervaringen zijn tot nu toe zijn goed voor de doeleinden waarvoor ik hem gebruik, app is echt top (Ziet er gelikt uit) alsmede de UI.
Voor mij was de Vera Lite echt een beetje te ondoorzichtig te veel plugins nodig naar mijn zin (voor de gemiddelde tweaker waarschijnlijk niet, meer is beter), daarnaast gebruikte ik hem eigenlijk alleen voor wat lampen aan en uit te schakelen en dat was al vaak moeilijk genoeg in de Vera en aangezien het voor mij gewoon moet werken zonder poespas.
Het maken van scenes is in de Fibaro een stuk logischer voor mij als in de Vera, maar misschien dat het op de Vera met de nieuwe UI ook beter wordt.
Anyway wie interesse heef, mijn Vera Lite staat te koop: V&A aangeboden: Micasaverde Vera Lite + RFXCOM usb Transceiver 433.92 Mhz
Je hebt een DM :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Die reclame op tv voor Gira, daar komt een rookmelder voorbij die verdacht veel op de Fibaro lijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16
zwoellie schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:56:
Kan één van jullie mij op weg helpen?
Volgende apps was ik nodig:
Program Logic Core
Program Logic Event Generator

http://gathering.tweakers...quote_message/41622155/28
Wanneer je hier op googled zou je een eindje op weg moeten zijn. Ik ben er een middag mee aan het stoeien geweest en uiteindelijk werkt het. Helaas heb ik geen idee meer wat/hoe precies.

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 23-04-2014 23:54 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Vandaag dus mijn USB RFXtrxcom opgehaald. En hop aangesloten en testen. (na het uploaden diverse files)
USB wordt herkend, Device aangemaakt, so far so good. Maar toen...
Continu melding van de RFXcom controller device "starting lua engine" Google en MCV forum boden hierin ook geen uitkomst. Herstart na herstart geen oplossing. Files van alpha10 vervangen voor beta1 en nog steeds hetzelfde.
"Oplossing" was uit eindelijk niet heel ingewikkeld. Ik had nog een serial-to-usb apparaat aangekoppeld zitten welke mijn tv aanstuurt. Deze ontkoppeld en een cold-boot gedaan. En hoppa alles draaide ineens wel goed.
Ik ga later wel weer uitzoeken wat hier nou de oorzaak van is :?

Ik zie in ieder geval dat er 1 temperatuur sensor in de buurt is. Nu heb ik er zelf ook nog eentje buiten hangen welke niet meer goed met de ontvanger werkt. Maar misschien is dat wel de oorzaak van de ontvanger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

en al van kanaal gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Klopt het dat de verzonken deur sensor als een motion sensor wordt herkend?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dat lijkt mij wel aangezien het een soort van alarm contact is. En er is niet speciaal een doorsensor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Maar je hebt wel die window sensor. Daar had ik hem eerder verwacht...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoellie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01-2023
Hmm.. hij doet het inmiddels. In tegenstelling tot wat de gebruiksaanwijzing zegt, bedient ie met een single paddle knoppen 2 en 4 ipv 1 en 3.

Lekker handig :F

[ Voor 4% gewijzigd door zwoellie op 27-04-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Voor de geinteresseerden:

Hi,

The Philio PSM02 4in1 sensor will be fully compatible with Vera with the next software upgrade.
Until then both the built in motion and contact sensor will be reported over the same device on the dashboard.
Let me know if you have other questions.

Thank you.

Regards,

*O*

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ja dat is de nieuwe UI... hopen dat die nog steeds op eind van deze maand staat;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Krijg donderdag de beta van UI7, zit geen stricte NDA op. Verwacht weinig spectaculairs in UI anders dan compleet consistent(hopelijk ;)). Backend durf ik nog weinig over te zeggen.
Waarschijnlijk kan ik pas in het weekend testen. Screenshots zal ik dan wel linken indien interessant.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:39

HeroS

SmartHome Nerd

Me want screensshots... Please :)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:27

anc

Ja UI7 komt eraan, maar hoe zit het met de plugins. Blijven die gene die op UI5 werken ook op 7 werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
UI is User Interface he.
in principe zal de backbone overeind blijven.
Zo niet, geef het 2 dagen voor de ontwikkelaars want als plugins niet meer werken krijgen ze een hoop reacties en dat is zo opgelost;)
Wel vraag ik me af of alles opnieuw (eenmalig) ingesteld moet worden qua plugins/scenes/devices.
Ben benieuwd.
Ik denk dat ik me ook ff aanmeld, ik heb mijn verwarming er niet op dus voor lampen etc. maakt het me niet echt veel uit als de boel niet 100% werkt momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Niet helemaal, plugins die met UI5 werken en niet met UI6 zullen ook met UI7 niet werken. Dit zullen met name de plugin's/extensies zijn die het authentication mechanisme gebruiken, maar ook in JS heeft MIOS de nodige wijzigingen gedaan die bestaande plugins soms in de weg zitten.

Dat gezegd hebbende zijn er al verschillende plugins geschikt voor UI6 en verschillende remote apps(homewave IOS, Authomation Android) zijn ook geschikt voor de nieuwe authenticatie.
Ben benieuwd wat ik vanavond/morgenochtend krijg.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
ik ga ook beta'en, ben benieuwd......

Update: nog steeds niets gehoord................

[ Voor 41% gewijzigd door screamhouse op 01-05-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Laatst online: 12-09 20:42

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Beta is dicht... :(

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Beta is aangekomen, zal het dit weekend proberen te installeren. Sociale verplichtingen ook ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
En? hoe bevalt de Beta??
Screens!!!