lj_tree schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:56:
Wat mij betreft is dat juist goed gedaan. Wanneer ze zich voordoet als professionele stoere vrouw krijg je geen enkele vorm van medeleven. Het beeld en geluid zorgen absoluut voor de grote pluspunten in de film en ook dat je op het puntje van de stoel blijft zitten, maar wanneer je geen enkele vorm van medeleven voelt met de hoofdpersoon (bv omdat ze stoel en koel is) gaat dat waarschijnlijk een stuk minder worden.
Je verwart stoer met professioneel. Een soldaat is stoer, die loopt niet weg van het gevaar. Integendeel, hij knippert nauwelijks met zijn ogen bij een explosie meer of minder. Een astronaut is daarentegen een zeer kundig en goed getrainde professional die meer ruimte heeft om ook nog mens te zijn. Daar heb je geen dode dochter voor nodig.
Herinner je je
Chris Hadfield nog? Dat is precies wat ik bedoel. Geen stoere cowboy of koele Rambo, maar een echt en plezant mens. Hij speelde een liedje in de ruimte en de wereld hing aan zijn lippen.
Ik ben het met je eens dat het wellicht niet realistisch is om zo'n bang schaapje de ruimte in de schieten, maar dit maakt het een stuk spannender.
Juist niet, de film liep hierdoor het risico afgewaardeerd te worden van knap gemaakt verhaal naar vrij platte en standaard actiefilm. Hadden ze gekozen voor een meer realistische astronaut, zoals ik hierboven noem, dan had je juist een hoofdrolspeler gehad die niet alleen een geloofwaardig astronaut is, maar ook nog iemand waar het publiek van kan houden. Zo'n jankverhaal deed mij (en ongetwijfeld veel anderen) heel weinig. Pas toen het niet over een vermeend kind ging, maar over haarzelf, werden de gevoelens scherper.
Daar komt, nogmaals, nog bij dat er momenteel (en al even) een enorme discussie woedt over vrouwen in STEM-beroepen. Dat ze nu toch weer voor deze vorm gekozen hebben is dan echt een gemiste kans, want er zijn bakken met uiterst capabele vrouwen die dag in dag uit op hoog niveau presteren en het zou qua rolmodel helemaal niet verkeerd zijn om dat eens expliciet in beeld te brengen.
Eerlijk is eerlijk, heel veel van die punten zijn zeer persoonlijk en smaakgebonden. Gravity neemt duidelijk een loopje met sommige delen van de waarheid ten dienste van het verhaal, maar het is niet zo erg als deze clip het doet lijken.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 03-06-2015 02:32
]