JvS schreef op zondag 15 december 2013 @ 12:09:
[...]
Dat is toch geen reden om de film daar niet op aan te rekenen? De film is gewoon de film en dat staat los van of het verhaal uit een boek komt. ALs iemand dat niet goed vindt, dan ligt dat toch echt aan de film en kan je niet zeggen "ja maar dat komt doordat het in het boek ook zo is" en dan verwachten dat de film daardoor een betere beoordeling krijgt.
Dit ben ik falikant niet met je eens. Natuurlijk kun je wel zeggen dat dat aan het boek ligt, want een getrouwe boekverfilming zal veel minpunten hebben die het boek waar het op gebaseerd is ook had.
Als je al die zaken ontwijkt krijg je een film die niks meer met het oorspronkelijke verhaal te maken heeft.
Dat hij het verhaal niet goed/niet logisch vind, is zijn mening en heb ik geen problemen mee.
Dat hij de film niet goed vind, en daarom een slecht cijfer geeft, is ook prima.
Maar de film afkeuren, vanwege de kern elementen in het oorspronkelijke verhaal slaat nergens op.
Daar ging ik tegenin

Er zijn overigens prima boekverfilmingen. LOTR, het is niet helemaal mijn favoriete smaak film, maar wel erg goed gedaan. Je moet alleen wel kiezen en weglaten en dan de slimme dingen kiezen.
Dat ben ik dan wel met je eens. LOTR is idd uitstekend verfilmd.
Hunger Games 1 en 2 vind ik persoonlijk dus ook erg goede verfilmingen, ze blijven behoorlijk trouw aan de boeken.
Harry Potter deel 1 en 2 zijn ook erg goed gelukt.
Deel 3 en 7 vind ik de beste films uit de reeks, maar die wijken zoveel van het oorspronkelijke verhaal af dat ik het geen boekverfilming meer kan noemen.
Draken van verfilmingen uit mijn hoofd: Kruistocht in Spijkerbroek, Koning van Katoren.