Ik zit nu naar Andrew tsai te kijken, lijkt erop dat het zeer aardig draait._Tygernoot schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:12:
[...]
Ik zal uit nieuwsgierigheid eens kijken hoe het draait, maar gamen doe ik gewoonlijk op de PC
@Farabi ik heb nog niet gevonden hoe je VRR inschakelt. Of is dat automatisch als je VRR op de TV inschakelt?
dat moet in de instellingen van je PS5 aangezet worden. Dan pakt het spel dat automatisch op. Als het goed is heb je die keuze niet in-game.PdeBie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:55:
@Farabi ik heb nog niet gevonden hoe je VRR inschakelt. Of is dat automatisch als je VRR op de TV inschakelt?
ziet HDR ook zo washed-out bij jullie? of ik het nu aanzet of uitzet in-game, het blijft washed-out. (PS5 Pro)
[ Voor 17% gewijzigd door Farabi op 21-07-2025 14:17 ]
Ah, dan zou het al moeten werken bij mij (speel op Xbox, maar principe zal hetzelfde zijn).Farabi schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:57:
[...]
dat moet in de instellingen van je PS5 aangezet worden. Dan pakt het spel dat automatisch op. Als het goed is heb je die keuze niet in-game.
Het is mij echter niet opgevallen, maar volgens mij werkt de VRR dan precies zoals het hoort
heb jij het spel eerder voor de patch al gespeeld? dan zou je een groot verschil moeten merken. is HDR bij jou ook washed-out?PdeBie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:19:
[...]
Ah, dan zou het al moeten werken bij mij (speel op Xbox, maar principe zal hetzelfde zijn).
Het is mij echter niet opgevallen, maar volgens mij werkt de VRR dan precies zoals het hoort
[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 21-07-2025 14:35 ]
Ik heb het voor de patch ook gespeeld, maar te weinig op de console. Ik speel voornamelijk op PC
HDR heb ik nog niet getest. Zal ik binnenkort eens proberen.
-edit-
Heb je de HDR settings in-game goed staan?
-edit-
[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 21-07-2025 14:53 ]
laat maar. het internet staat vol met broken & washed-out HDR problemen op de consoles. ik dacht dat het ondertussen al opgelost was.PdeBie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:38:
Ik heb het voor de patch ook gespeeld, maar te weinig op de console. Ik speel voornamelijk op PC![]()
-edit-
[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 21-07-2025 15:20 ]
Dat er veel geklaagd wordt wil natuurlijk niet zeggen dat het ook daadwerkelijk niet correct geimplementeerd is.
Ik weet niet hoe al die mensen hun TV, console en de game zelf ingesteld hebben.
Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat een game als CP2077 iets als HDR (wat toch echt wel een dingetje is voor echte eye-candy) niet goed geimplementeerd is.
Maar goed.... zelf niet getest nog, dus ik praat vanuit m'n onderbuik hier.
Ik weet niet hoe al die mensen hun TV, console en de game zelf ingesteld hebben.
Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat een game als CP2077 iets als HDR (wat toch echt wel een dingetje is voor echte eye-candy) niet goed geimplementeerd is.
[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 21-07-2025 15:21 ]
Ik vond het persoonlijk te heftig op m'n PC, maar kan zijn dat ik alles totaal verkeerd had ingesteldPdeBie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:21:
Dat er veel geklaagd wordt wil natuurlijk niet zeggen dat het ook daadwerkelijk niet correct geimplementeerd is.
edit:
HDR gekalibreerd in Windows en HDR aangezet in Cyberpunk, nu werkt het wel goed
[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 21-07-2025 19:43 ]
Het probleem ligt vooral bij de consoles. Pc heeft er geen of minder last van zover ik weet.ArcticWolf schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:02:
[...]
Ik vond het persoonlijk te heftig op m'n PC, maar kan zijn dat ik alles totaal verkeerd had ingesteld(nieuwe videokaart, nieuwe monitor etc)
edit:
HDR gekalibreerd in Windows en HDR aangezet in Cyberpunk, nu werkt het wel goedstuk beter dan voorheen.
Ik heb CP ultimate gekocht op Steam, maar ik las dat je beter via GOG kan kopen.
Krijg je dan extra content of is het enkel betreft de DRM?
Kan je de safes ook transferen?
Het is enkel de DRM. Als je het al gekocht hebt zou ik die moeite niet nemen.Dutchredgaming schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:20:
Ik heb CP ultimate gekocht op Steam, maar ik las dat je beter via GOG kan kopen.
Net als op GoG is Cyberpunk 2077 DRM vrij op Steam. Je hebt Steam alleen nodig om het te downloaden en installeren, net zoals GoG. Je hoeft Steam nog niet eens open te hebben of ingelogd te zijn wanneer je Cyberpunk 2077 wilt spelen.Dutchredgaming schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:20:
Wanneer je Cyberpunk 2077 opstart zonder Steam, krijg je wel in de REDlauncher te zien "buy Phantom Liberty". Negeer dit gewoon, want de expansion pack wordt gewoon herkend.
Content is bij beide versie's gewoon hetzelfde. GoG en Steam gebruik je alleen om het spel te installeren, meer niet. Zelfs de savegames zijn gewoon via CD Project Red cloud opgeslagen. Je logt namelijk in met je CD Project Red account in de REDlauncher en dit is voor beide versies hetzelfde. Mocht je alsnog de GoG versie hebben, kan je ook gewoon cross-save gebruiken.
Wanneer je in het hoofdmenu bent en naar saves gaat, zie je precies welke zijn opgeslagen in de cloud. Die hebben een klein wolkje als icoontje.
[ Voor 29% gewijzigd door Toonen1988 op 22-07-2025 00:21 ]
Bijna. Je krijgt in de GOG versie een shirt extra (met een GOG galaxy logo erop en met een witcher logo). Maar dat is het dan ook.
-edit-
En een leren jasje bedenk ik mij net.
-edit 2-
Hier meer info: https://www.eurogamer.net...ards-gwent-claim-gog-5077
-edit-
-edit 2-
[ Voor 54% gewijzigd door PdeBie op 22-07-2025 06:49 ]
Oh, als dat alles is.PdeBie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 06:46:
Bijna. Je krijgt in de GOG versie een shirt extra (met een GOG galaxy logo erop en met een witcher logo). Maar dat is het dan ook.
-edit-
-edit 2-
Ik vind de cross-save veel belangrijker en dat de games DRM vrij zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat ontwikkelaars hun intellectuele eigendommen mogen beschermen. Maar CD Projekt Red heeft bewezen dat DRM geen oplossing is. Volgens hun maakt het niet uit of een spel DRM heeft of niet, wanneer je kwaliteit neerzet en de kopers beloont, kopen mensen het toch en tot nu toe hebben ze gelijk gehad, want ze hebben op dit moment goede best seller series.
Ondanks dat Cyberpunk 2077 een zware start heeft gehad, zijn de verkopen nooit mis geweest. Ik denk ook dat dit komt omdat CD Projekt Red niet snel hun games laten vallen en alles eraan doet om het probleem op te lossen. The Witcher 3 had ook geen fijne start maar als je ziet dat ze nu nog altijd de game blijven updaten.
Ik lees nu al meerdere topics en video's dat er nu al volop over de nieuwe Cyberpunk wordt gesproken. Niet alleen over Edgerunners 2, maar ook de game zelf.
Zullen ze de populariteit van een GTA game behalen? Nee, maar het zal wel razend populair gaan worden. Maar dat denk dat de Cyberpunk genre in zijn geheel ook in populariteit begint te stijgen.
[ Voor 27% gewijzigd door Toonen1988 op 22-07-2025 09:34 ]
Is alleen ray tracing beschikbaar of ook path tracing? Want daar wil ik ook graag de benchmark van zien, als het kan._Tygernoot schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:16:
Ik heb eens een benchmark gedaan met de Mac versie. Niet zo snel als op een full blown PC, maar het draait toch wel aardig speelbaar.
Zonder Frame Generation, zonder Ray Tracing [Afbeelding] Met Frame Generation, met Ray Tracing [Afbeelding] Zonder Frame Generation, met Ray Tracing [Afbeelding] Met Frame Generation, zonder Ray Tracing [Afbeelding]
Het is enigszins nog speelbaar. Ik denk niet dat de consoles deze FPS weet te behalen met Path Tracing._Tygernoot schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:15:
Dat kan (moeizaam)
Path Tracing met Frame Generation[Afbeelding] Path Tracing zonder Frame Generation[Afbeelding]
Gisteren trouwens een van de nieuwe missies gedaan om een nieuwe auto te bemachtigen.
Je moet daarbij een auto stelen voor Muamar, maar daar staat (uiteraard) een verrassing te wachten. Je kan daarna kiezen of je door wil gaan met de missie of niet. Als je kiest om door te gaan mag je de auto houden.
Die keuze heb ik gemaakt. Ben benieuwd welke neven-effecten dit op gaat leveren
Je moet daarbij een auto stelen voor Muamar, maar daar staat (uiteraard) een verrassing te wachten. Je kan daarna kiezen of je door wil gaan met de missie of niet. Als je kiest om door te gaan mag je de auto houden.
Die keuze heb ik gemaakt. Ben benieuwd welke neven-effecten dit op gaat leveren
Cyberpunk zit in PS Plus, dus maar weer eens een poging wagen om deze game te spelen. Heb de game voor de 2.0 patch een uurtje of 10 gespeeld, maar kwam er niet in. Nu opnieuw begonnen, hopelijk klikt het. De eerste paar missies gespeeld (uurtje of 2 gespeeld). Qua build ga ik iets van een one-man-army nastreven.
[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 28-07-2025 09:20 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
HDR ziet er hier op de PS5 en LG C3 gewoon goed uit met goede kleuren en goed contrast. Iig geen washed-out look zoals ik wel eens in andere games heb gezien.Farabi schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:16:
[...]
Het probleem ligt vooral bij de consoles. Pc heeft er geen of minder last van zover ik weet.
[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 28-07-2025 09:19 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Game klikt al een stuk beterHulleman schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:47:
Cyberpunk zit in PS Plus, dus maar weer eens een poging wagen om deze game te spelen. Heb de game voor de 2.0 patch een uurtje of 10 gespeeld, maar kwam er niet in. Nu opnieuw begonnen, hopelijk klikt het. De eerste paar missies gespeeld (uurtje of 2 gespeeld). Qua build ga ik iets van een one-man-army nastreven.
Zijn er misschien tools die builds kunnen genereren op basis van je level en een voorkeur? Want ik vind alle perks en zo een beetje overweldigend en ik merk dat ik snel dood ga en weinig kan als ik geen perks en attributes invul, maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen en de guides die ik heb gevonden gaan er allemaal vanuit dat ik max. level ben.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Ik heb een netrunner ninja min/max build aangehouden. Dus in 2 categorieën veel nemen en gewoon kijken wat je leuk vindt. Airdash en cyberware voor springen (en double jump) vond ik wel tof icm veel kunnen hacken.Ample Energy schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:58:
Zijn er misschien tools die builds kunnen genereren op basis van je level en een voorkeur? Want ik vind alle perks en zo een beetje overweldigend en ik merk dat ik snel dood ga en weinig kan als ik geen perks en attributes invul, maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen en de guides die ik heb gevonden gaan er allemaal vanuit dat ik max. level ben.
Je hebt character builders waarmee je kan kijken wat je wil en die kleur je langzaam in zegmaar
Mijn advies is: gewoon lekker spelen en proberen. Je kan je perks continu resetten, dus als iets niet bevalt kan je altijd nog veranderen.Ample Energy schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:58:
Attribute points (dus tech, body, cool etc.) kan je maar 1 keer resetten, dus dat is iets waar je wel een beetje beeld bij moet proberen te vormen van tevoren voor jezelf.
Body = gespierde hulk (melee / zware wapens)
Tech = technisch type die van alles kan bouwen etc. (sniper)
Cool = Stiekeme sluipert (pistolen)
Reflex = Snelle ninja (messen)
Intelligence = Hacker (smart weapons)
Verder kan je altijd lezen wat een perk precies doet. Sommige perks zijn voor wendbaarheid (bij reflex), andere zijn om meer health te krijgen (body) en andere perks zijn ervoor dat je meer cyberware kan dragen (tech).
Zelf heb ik bij mijn eerste playthrough geen enkele attribute gemaximaliseerd en hing mijn build met van alles en nogwat aan elkaar. Is dat optimaal benutten van je attributes? Nee. Was het leuk om te spelen? Zeker!
[ Voor 20% gewijzigd door PdeBie op 31-07-2025 08:46 ]
Dit heb ik dus ook gedaan, gewoon maar wat geprobeerd en lekker gespeeld.PdeBie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:42:
[...]
*knip*
Zelf heb ik bij mijn eerste playthrough geen enkele attribute gemaximaliseerd en hing mijn build met van alles en nogwat aan elkaar. Is dat optimaal benutten van je attributes? Nee. Was het leuk om te spelen? Zeker!
In het begin ging ik overigens ook vaak dood, maar met wat attribute en Cyberware upgrades kan je health/regen boosts krijgen en dat scheelt al een hoop.
Enige wat ik nu mis is nog een mogelijke uitbreiding van het spel, maar dat zit er niet in helaas
Phantom Liberty had je al toch?ArcticWolf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:01:
[...]
Enige wat ik nu mis is nog een mogelijke uitbreiding van het spel, maar dat zit er niet in helaaswel lang geleden dat ik zo'n verslavend spel heb gespeeld.
Mja. Toch wachten op project Orion danArcticWolf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:04:
[...]
Yep maar ben daar ook al een heel eind in.
Ben eens met Reshade aan de slag gegaan, omdat ik online een video zag waarbij iemand "cell shading" op Cyberpunk had toegepast. Dus om een soort Borderlands-look te krijgen, Reshade geinstalleerd en wat settings mee lopen spelen.
De screenshots doen het effect niet de volledige eer aan, maar het speelt serieus geinig weg
/f/image/Ao73R8sTdc0zU1K7OCZjHqME.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9mAcAwJUm2sQdmXxiGWKzgEm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RMqkx8xHnNinJh1HGjsXuGeE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/695z9YfEhTfbFeVPItB1cELd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hJeg4Fxt9lf5NSfIW8BFtdTU.png?f=fotoalbum_large)
En hier wat vergelijkingen met en zonder Reshade:
Zonder:
/f/image/2KUN6SFvD6s3xE2hklw2XTNZ.png?f=fotoalbum_large)
Met:
/f/image/3O1dQdYT1hvzUqiHoWzqXHhs.png?f=fotoalbum_large)
Zonder:
/f/image/OevdsV6afuSsc1YKUxQFsaoc.png?f=fotoalbum_large)
Met:
/f/image/l5wm4ckTvmZBvhTVAPpaIPkG.png?f=fotoalbum_large)
In sommige gebieden en belichtingen is het effect dus heel heftig en krijg je echt die Borderlands-feeling. Andere momenten is het veel subtieler.
Ik vind het wel leuk
Blijf het wel even gebruiken.
De screenshots doen het effect niet de volledige eer aan, maar het speelt serieus geinig weg
/f/image/Ao73R8sTdc0zU1K7OCZjHqME.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9mAcAwJUm2sQdmXxiGWKzgEm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RMqkx8xHnNinJh1HGjsXuGeE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/695z9YfEhTfbFeVPItB1cELd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hJeg4Fxt9lf5NSfIW8BFtdTU.png?f=fotoalbum_large)
En hier wat vergelijkingen met en zonder Reshade:
Zonder:
/f/image/2KUN6SFvD6s3xE2hklw2XTNZ.png?f=fotoalbum_large)
Met:
/f/image/3O1dQdYT1hvzUqiHoWzqXHhs.png?f=fotoalbum_large)
Zonder:
/f/image/OevdsV6afuSsc1YKUxQFsaoc.png?f=fotoalbum_large)
Met:
/f/image/l5wm4ckTvmZBvhTVAPpaIPkG.png?f=fotoalbum_large)
In sommige gebieden en belichtingen is het effect dus heel heftig en krijg je echt die Borderlands-feeling. Andere momenten is het veel subtieler.
Ik vind het wel leuk
Blijf het wel even gebruiken.
Dat duurt nog wel zo lang. Sowieso is die game pas fatsoenlijk speelbaar op de next-gen consoles.
Inderdaad overweldigend en ook iets waar ik tegen aan liep/loop. Ik heb besloten voor katana/pistol build te gaan met gebruik van Sandevistan cyberware (het OS). Met Sandevistans kun je de tijd vertragen en dan makkelijk veel damage doen tegen grote groepen. Ik pleur er een granaat tussen, vertraag de tijd (nu 8 sec op 50%) en met een pistol makkelijk headshots maken of maak met een katana iedereen snel af. Ik focus met op Reflex, Body en Technical. Reflex, om snel te kunnen manoevreren, body voor meer HP/stamina etc en Technical voor je cyberwares. Cool alleen voor extra headshot/pistol damage. Sandevistans kun je vanaf level 10 kopen bij ripper docs.Ample Energy schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:58:
Intelligence gebruik ik niet. Dat is voor netrunning/hacking. Zie ik meer als een soort van mage build. Als je dat maxed kun je blijkbaar hele groepen direct omleggen zonder ook maar iets van combat aan te gaan. Dat vind ik niks.
Dat klinkt ook wel mooi!Hulleman schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:49:
[...]
Inderdaad overweldigend en ook iets waar ik tegen aan liep/loop. Ik heb besloten voor katana/pistol build te gaan met gebruik van Sandevistan cyberware (het OS). Met Sandevistans kun je de tijd vertragen en dan makkelijk veel damage doen tegen grote groepen. Ik pleur er een granaat tussen, vertraag de tijd (nu 8 sec op 50%) en met een pistol makkelijk headshots maken of maak met een katana iedereen snel af. Ik focus met op Reflex, Body en Technical. Reflex, om snel te kunnen manoevreren, body voor meer HP/stamina etc en Technical voor je cyberwares. Cool alleen voor extra headshot/pistol damage. Sandevistans kun je vanaf level 10 kopen bij ripper docs.
Intelligence gebruik ik niet. Dat is voor netrunning/hacking. Zie ik meer als een soort van mage build. Als je dat maxed kun je blijkbaar hele groepen direct omleggen zonder ook maar iets van combat aan te gaan. Dat vind ik niks.
Ik zit nog in het begin en dat is vooral praten, lopen, rijden, lezen. En dan kom je een keer in een gevecht en dan is het zo over. Klinkt alsof het met jouw build alvast een stuk interactiever is!
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Ik wil nog eens "cyberwarevrij" door het spel gaan en
Volgens mij kan je dit stadium al (grotendeels) bereiken voordat je act 2 bereikt. Die skills helpen ook om vroeg in het spel in en uit combat te vliegen, wat zeker handig is wanneer je squishy bent.
Meer informatie:
The Zep Man in "[Multi] Cyberpunk 2077"
spoiler:
het einde uit Phantom Liberty kiezen waarin V overleeft. "Geen cyberware meer? Euh, boeiend... Gebruikte ik toch al niet. 
Met een snelle, "domme" combat build investeerde ik eerst in reflex skills en cyberware om dubbel te springen en air dashes uit te voeren. Lopen en rijden zijn niet nodig als je als een ninja on crack door de stad vliegt.Ample Energy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:02:
Ik zit nog in het begin en dat is vooral praten, lopen, rijden, lezen. En dan kom je een keer in een gevecht en dan is het zo over. Klinkt alsof het met jouw build alvast een stuk interactiever is!
Meer informatie:
[ Voor 70% gewijzigd door The Zep Man op 04-08-2025 11:19 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ja, dit vind ik leuk spelen. Kwam min of meer toevallig tot stand. Ik had online wel naar builds gekeken, maar vond het lastig. Aan het einde van de missie van act 1 (na ca 5 uur spelen) vond ik een goede katana en pistol. Later kreeg ik een betere via een sidemissie aan het begin van act 2. Toen ik cyberware ging kopen bij een Ripper doc zag ik bij het OS ineens die Sandevistans met slowmo. Ziet er echt tof uit, beetje FEAR vibes en speelt goed! Lekker de Rambo uit hangenAmple Energy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:02:
[...]
Dat klinkt ook wel mooi!
Die reflexes geven je enorme bewegingsvrijheid en snelheid. Ik heb leg cyberware voor double jump gekocht. Ik kan nog niet mid-air dashen, maar dat maakt alles nog sneller! Ook qua free roaming is het wel fijn veel sneller te voet te kunnen bewegen.
Lijkt een beetje op hoe ik de game wil ga spelen. Shotguns heb ik een beetje links laten liggen, heb daar nog geen goede van gevonden, maar goede tip. Heb nu een SMG die in 21% van de gevallen ook electric damage doet. Ook wel erg fijn!The Zep Man schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:03:
Ik wil nog eens "cyberwarevrij" door het spel gaan en
spoiler:het einde uit Phantom Liberty kiezen waarin V overleeft. "Geen cyberware meer? Euh, boeiend... Gebruikte ik toch al niet.
[...]
Met een snelle, "domme" combat build investeerde ik eerst in reflex skills en cyberware om dubbel te springen en air dashes uit te voeren. Lopen en rijden zijn niet nodig als je als een ninja on crack door de stad vliegt.Volgens mij kan je dit stadium al (grotendeels) bereiken voordat je act 2 bereikt. Die skills helpen ook om vroeg in het spel in en uit combat te vliegen, wat zeker handig is wanneer je squishy bent.
Meer informatie:
Hulleman schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:33:
Shotguns heb ik een beetje links laten liggen, heb daar nog geen goede van gevonden, maar goede tip.
spoiler:
Guts (uit Edgerunners) is één van de twee beste shotguns in het spel en kan je letterlijk van de grond oppakken zodra act 2 begint. Die shotgun kan je door het spel heen upgraden om zo relevant te houden. 
spoiler:
Bonuspunten als je Adam Smasher met Guts afmaakt. 
[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 04-08-2025 11:44 ]
Cyberware vrij heb ik zelf nog nooit gespeeld. Kan ook pas na je eerste bezoek aan Vic, want die geeft je natuurlijk de kiroshi optics. Maar daarna kan je alles weer un-equipen.
Zal eens kijken of ie er nog ligt. Ik verpats namelijk alle wapens die me niks lijken. Easy Eddies!The Zep Man schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:39:
[...]
spoiler:Guts (uit Edgerunners) is één van de twee beste shotguns in het spel en kan je letterlijk van de grond oppakken zodra act 2 begint. Die shotgun kan je door het spel heen upgraden om zo relevant te houden.
Hulleman schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:12:
[...]
Zal eens kijken of ie er nog ligt. Ik verpats namelijk alle wapens die me niks lijken. Easy Eddies!
spoiler:
Een andere goede shotgun is Mox. Die krijg je aan het einde van Judy haar quests. Als je geen relatie met haar hebt, wacht dan een paar in-game dagen. Ze stuurt je een bericht dat ze wat voor jou heeft achtergelaten in haar appartement.
Mox heeft het voordeel dat het niet als heavy weapon wordt geclassificeerd, dus het neemt niets af van je mobiliteit.
Mox heeft het voordeel dat het niet als heavy weapon wordt geclassificeerd, dus het neemt niets af van je mobiliteit.
Dat is dan wat ik zou doen, bij gebrek aan een "nah, bedankt Vic, maar niet nodig" optie.PdeBie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:01:
Cyberware vrij heb ik zelf nog nooit gespeeld. Kan ook pas na je eerste bezoek aan Vic, want die geeft je natuurlijk de kiroshi optics. Maar daarna kan je alles weer un-equipen.
Uiteraard betaal ik Vic wel zo snel mogelijk terug.
Ik heb ook niks met shotgunsHulleman schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:33:
[...]
Lijkt een beetje op hoe ik de game wil ga spelen. Shotguns heb ik een beetje links laten liggen, heb daar nog geen goede van gevonden, maar goede tip. Heb nu een SMG die in 21% van de gevallen ook electric damage doet. Ook wel erg fijn!
spoiler:
heb sindskort de SMG "Raiju" (erg goed) en de Assault Rifle "Ajax" al is de "Hawk" die je van Meyers krijgt ook wel erg goed.
Ben ook een fan van Precision Rifles alleen range is niet al te hoog en de reload tijd is echt lang, dus wissel dat slot af met een Pistol of PR.
Ben ook een fan van Precision Rifles alleen range is niet al te hoog en de reload tijd is echt lang, dus wissel dat slot af met een Pistol of PR.
Probeerde overigens laatst de achievement "Become the most wanted in Dog Town" te doen .. lol
spoiler:
Met Smasher had ik beide keren geen problemen maar dat team wat op je afkomt als je 5 sterren krijgt was wel een beetje te 

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 04-08-2025 18:27 ]
De beste gun in de game is voor mij nog steeds de Problem Solver SMG. Het is alleen wel nodig om de recoil aan te pakken, anders is het bijna niet te doen. Met de juiste cyberware en muzzle is ie zelfs naar 0 recoil te krijgen. 1000 kogels per minuut met een 90 mag en met 0 recoil, niets anders sloopt als dit ding. Ik heb geprobeerd om naar andere wapens te gaan, maar kom toch weer uit op deze SMG.
@The Zep Man, heb de guts opgehaald. Haha sjezus wat n gehaktmolen
Maxtac bedoel je? Die hoef je niet te taggen als spoiler. Die zie je in het begin van het spel al en ja…. Dat zijn pittige gastenArcticWolf schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:17:
[...]
Probeerde overigens laatst de achievement "Become the most wanted in Dog Town" te doen .. loldacht dat m'n build redelijk sterk was.
spoiler:Met Smasher had ik beide keren geen problemen maar dat team wat op je afkomt als je 5 sterren krijgt was wel een beetje te
Er is ook nog leuke lore info over maxtac waar je over leert tijdens een event in een kledingzaak. Maar dat is wel een spoiler waar ik nu niks over ga zeggen
Vermoedelijk is deze vraag hier al honderden keren gesteld: met welke build hebben jullie het meeste plezier gehad in Cyberpunk?
Ik heb de game vorig jaar een keer doorgespeeld en had uiteindelijk een soort Johnny build gemaakt waarmee ik flink kon huishouden met m’n pistol. Nu wil ik de game opnieuw doorspelen maar wel met een ander soort build. Ik heb toch wat moeite een ander soort speelstijl te kiezen. Overweeg een full netrunner build maar hoewel hacks heel tof zijn betwijfel ik of ik dat een hele playtrough lang leuk blijf vinden. Tempo ligt daarbij denk ik een stuk lager…
Hoor graag jullie aanbevelingen
Ik heb de game vorig jaar een keer doorgespeeld en had uiteindelijk een soort Johnny build gemaakt waarmee ik flink kon huishouden met m’n pistol. Nu wil ik de game opnieuw doorspelen maar wel met een ander soort build. Ik heb toch wat moeite een ander soort speelstijl te kiezen. Overweeg een full netrunner build maar hoewel hacks heel tof zijn betwijfel ik of ik dat een hele playtrough lang leuk blijf vinden. Tempo ligt daarbij denk ik een stuk lager…
PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632
@WinterBase Full melee katana build. Fantastisch was dit! Militech Apogee Sandestivan activeren en de gehaktmolen aanzetten doet 
Ik heb ook nog een Tech build gespeeld met auto-homing bullets, dit was ook wel grappig.
En pre 2.0 een Netrunner build.
Ik heb ook nog een Tech build gespeeld met auto-homing bullets, dit was ook wel grappig.
En pre 2.0 een Netrunner build.
stealth netrunnerWinterBase schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:31:
Vermoedelijk is deze vraag hier al honderden keren gesteld: met welke build hebben jullie het meeste plezier gehad in Cyberpunk?![]()
- stealth pistol netrunner
- sniper techy / netrunner
- shotgun tank
- ninja (throwing knifes / katana / reflex / cool)
- allrounder (van alles wat)
- sniper techy / netrunner
- shotgun tank
- ninja (throwing knifes / katana / reflex / cool)
- allrounder (van alles wat)
Voor.mij is de beste gun die sniper met drie kogels erin..bijna alles schiet ik in 1x kapot... Ik speel wel gewoon op normal, ik ga hem eens hoger zetten want de combat is echt te makkelijk zo.PilatuS schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:28:
De beste gun in de game is voor mij nog steeds de Problem Solver SMG. Het is alleen wel nodig om de recoil aan te pakken, anders is het bijna niet te doen. Met de juiste cyberware en muzzle is ie zelfs naar 0 recoil te krijgen. 1000 kogels per minuut met een 90 mag en met 0 recoil, niets anders sloopt als dit ding. Ik heb geprobeerd om naar andere wapens te gaan, maar kom toch weer uit op deze SMG.
Qua build.doe ik overigens maar wat.... Wel wat cyberware.
mixing a drink and music
Deze game stond al lang op mijn lijst, en is nu gratis via PS Plus, heerlijke game! Heb alleen een vraag: ik ben een uur of 6/7 aan het spelen, en vraag me af of het handig is om die DLc, Phantom Liberty, nog aan te schaffen. Of is het raadzaam om eerst vanilla uit te spelen.
Daarnaast twijfel ik nog steeds over de build. Speel nu katana, maar een netrunner /gunner build lijkt me ook wel leuk. Misschien voer voor een tweede playthrough
Daarnaast twijfel ik nog steeds over de build. Speel nu katana, maar een netrunner /gunner build lijkt me ook wel leuk. Misschien voer voor een tweede playthrough
Memories of yesterday, will grow, but never die
Die sniper is idd erg goed, zelfs handig in shortrange, alleen reloaden duurt wel wat langBoefmans schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:16:
[...]
Voor.mij is de beste gun die sniper met drie kogels erin..bijna alles schiet ik in 1x kapot... Ik speel wel gewoon op normal, ik ga hem eens hoger zetten want de combat is echt te makkelijk zo.
Ik zal proberen spoilers te vermijden:Bint schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:16:
Deze game stond al lang op mijn lijst, en is nu gratis via PS Plus, heerlijke game! Heb alleen een vraag: ik ben een uur of 6/7 aan het spelen, en vraag me af of het handig is om die DLc, Phantom Liberty, nog aan te schaffen. Of is het raadzaam om eerst vanilla uit te spelen.
Je kan de uitbreiding gewoon kopen. De inhoud wordt actief nadat je een aantal hoofdmissies in Pacifica hebt afgerond. Als je dat (al) gedaan hebt wordt contact met je opgenomen voor het beginnen van de DLC d,m.v. een nieuwe quest. Als je dat nog niet gedaan hebt dan komt dat nog.
Je kan dus gewoon de DLC kopen en gaan spelen vanuit je bestaande spel. Daarvoor hoef je niet opnieuw te starten.
En nu voor spoilers:
spoiler:
De uitbreiding heeft een eigen ending om het spel uit te spelen dat inhaakt op V's drang om te overleven uit het hoofdspel. Je hoeft dus zeker niet eerst het gewone spel uit te spelen! 
[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 11-08-2025 08:40 ]
Zoals @The Zep Man al zegt, de DLC unlock je ergens in het verhaallijn. Wanneer je met de DLC begint, zit je even vast in het gebied totdat je de prologue af heb van Phantom Liberty. Daarna kan je vlekkeloos tussen beiden gebieden travelen en doen wat je wilt.Bint schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:16:
Je kunt ze gewoon beide naast elkaar spelen. De game maakt sowieso een save aan voor het einde, dat je altijd nog terug kunt om nog andere content te spelen dat je nog niet af hebt.
Toonen1988 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:40:
Zoals @The Zep Man al zegt, de DLC unlock je ergens in het verhaallijn
spoiler:
Probeer eens weg te lopen van de quest zodra die "in persoon" wordt aangeboden.
De gevolgen zijn op de één of andere manier hilarisch. Leuk dat ze daarmee rekening hebben gehouden.
Johnny: "Good riddance. Nu een biertje pakken."
Eigenlijk heeft Silverhand gelijk in deze als je het hele verhaal kent.
Kost je wel heel veel verhaallijn. Maar wel leuk om een keer te doen ja.The Zep Man schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:50:
[...]
spoiler:Probeer eens weg te lopen van de quest zodra die "in persoon" wordt aangeboden.
De gevolgen zijn op de één of andere manier hilarisch. Leuk dat ze daarmee rekening hebben gehouden.
Johnny: "Good riddance. Nu een biertje pakken."
Eigenlijk heeft Silverhand gelijk in deze als je het hele verhaal kent.
Met name als ik ooit nog een keer door het spel ga en een personage maak waar deze reactie wel bij past.PdeBie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:06:
Kost je wel heel veel verhaallijn. Maar wel leuk om een keer te doen ja.
spoiler:
Songbird reageert bij weigering best wel agressief tegen iemand die haar nog geen vijf minuten kent en die door haar initieel best wel opdringerig is benaderd. Zelfs met de (ongevraagde!) hacks van de relic heeft V geen enkele reden om haar te vertrouwen.
Naar mijn mening is weigeren door V best wel realistisch. V is net in Pacifica betrokken geweest in een conflict tussen de Voodoo Boys en Netwatch, beide partijen die hem veel beloven maar niets leveren. Op het lijstje staan nog andere "leads", dus voor de kans op overleven is het om het even. Voor de president van de NUSA hoeft V het niet te doen, want die heeft daar als inwoner van Night City geen binding mee. "Ver van mijn bed show".
Met kennis achteraf is weigeren eigenlijk de beste optie over de linie heen voor alle betrokkenen die hier initieel weinig tot niets mee te maken hebben.
Naar mijn mening is weigeren door V best wel realistisch. V is net in Pacifica betrokken geweest in een conflict tussen de Voodoo Boys en Netwatch, beide partijen die hem veel beloven maar niets leveren. Op het lijstje staan nog andere "leads", dus voor de kans op overleven is het om het even. Voor de president van de NUSA hoeft V het niet te doen, want die heeft daar als inwoner van Night City geen binding mee. "Ver van mijn bed show".
Met kennis achteraf is weigeren eigenlijk de beste optie over de linie heen voor alle betrokkenen die hier initieel weinig tot niets mee te maken hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 11-08-2025 12:46 ]
Ik gebruik nu die Sniper die je kunt verdienen als je de questline van Panam doet. Qua damage output iets minder, maar wel silenced en iconic. Die kun je dus upgraden. Overigens zijn headshots vooralsnog instant kills vanuit stealth positie.Boefmans schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:16:
[...]
Voor.mij is de beste gun die sniper met drie kogels erin..bijna alles schiet ik in 1x kapot... Ik speel wel gewoon op normal, ik ga hem eens hoger zetten want de combat is echt te makkelijk zo.
Nadeel van sniper vind ik alleen dat als je er eentje doodschiet de rest al heel snel doorheeft waar je zit. Of ik verstop mij niet goed genoeg, maar vaak beginnen ze allemaal op mij te schieten, zodra ik er een doorboor.
Volgens mij heb ik die ook bijna voor mijn gehele playtrough daarna gebruikt. vond hem heel chill.Hulleman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:27:
[...]
Ik gebruik nu die Sniper die je kunt verdienen als je de questline van Panam doet. Qua damage output iets minder, maar wel silenced en iconic. Die kun je dus upgraden. Overigens zijn headshots vooralsnog instant kills vanuit stealth positie.
Nog steeds mijn favoriete storyline en ending (Panam) elke keer als ik die naam lees krijg ik weer vlinder in me buik
Verschilt een beetje per missie/locatie merk ik. Laatst die missie gedaan dat je een busje uit een mall moet jatten met al die melee gasten en sashquatch. Daar kon ik ook praktisch niemand met een sniper omleggen zonder dat ze dat door hadden. Maar dat was wel een uitzondering tot nu toe.PdeBie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:30:
Nadeel van sniper vind ik alleen dat als je er eentje doodschiet de rest al heel snel doorheeft waar je zit. Of ik verstop mij niet goed genoeg, maar vaak beginnen ze allemaal op mij te schieten, zodra ik er een doorboor.
Ja, leuke storyline en personageRicmaniac schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:39:
[...]
Volgens mij heb ik die ook bijna voor mijn gehele playtrough daarna gebruikt. vond hem heel chill.
Nog steeds mijn favoriete storyline en ending (Panam) elke keer als ik die naam lees krijg ik weer vlinder in me buik
Al vond ik Jackie ook tof, maar was helaas veel te kort.
Sowieso zijn de meeste personages sterk neergezet. Side quests zijn ook van een ongekend niveau, zoals je bij The Witcher 3 ook zag.
De hoge kwaliteit van de side quests maakt het spel voor mij als casual wel erg lastig, want ik zie het verschil niet tussen main story en side quests. Dan denk ik, deze missie kan ik wel even leuk tussendoor doen. En dan blijkt het een belangrijke missie te zijn inclusief Dark Souls eindbaas waar ik nog lang niet sterk genoeg voor ben. Gelukkig kan je onbeperkt saves aanmaken
En andersom: dan kan ik een keer wat langer spelen en ben ik wel bereid een boss fight te proberen en denk ik een main story quest te kiezen en dan ben ik blij met een nieuw karakter en dan ben ik na 3 minuten klaar en was het moeilijkste op het beginpunt arriveren zonder politie aan m’n kont te hebben
En andersom: dan kan ik een keer wat langer spelen en ben ik wel bereid een boss fight te proberen en denk ik een main story quest te kiezen en dan ben ik blij met een nieuw karakter en dan ben ik na 3 minuten klaar en was het moeilijkste op het beginpunt arriveren zonder politie aan m’n kont te hebben
Main quests worden in het journal met geel aangegeven als rand en vulling. Side missions zijn een gele rand zonder vulling. Gigs zijn groen. NCPD missies zijn blauw met NCPD-icoon. Volgens mij werken de iconen op de kaart ook zo (gevulde gele cirkel met uitroepteken is main mission, gele uitroepteken op een zwarte achtergrond is side mission, etc.).Ample Energy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:27:
De hoge kwaliteit van de side quests maakt het spel voor mij als casual wel erg lastig, want ik zie het verschil niet tussen main story en side quests.
[ Voor 31% gewijzigd door The Zep Man op 13-08-2025 16:14 ]
Echt behulpzaam dit +1The Zep Man schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:44:
[...]
Main quests worden in de journal met geel aangegeven als rand en vulling. Side missions zijn een gele rand zonder vulling. Gigs zijn groen. NCPD missies zijn blauw met NCPD-icoon.
Misschien niet iedereen "cup of tea", maar wat is dit heerlijk! Zo'n simpel muziek (geen zang of niks, alleen maar ambient), maar toch zo impact vol.
[ Voor 8% gewijzigd door Toonen1988 op 13-08-2025 15:43 ]
Na zo'n 25 uur al aangekomen bij de laatste missie zie ik. Korte game voor een dergelijke RPG! Eerst nog even de belangrijkste side content clearen, zoals sidemissions en gig's. Tot nu toe goed mee vermaakt en Phantom Liberty wil ik zeker nog spelen.
Pro's:
- Toffe setting
- Goed verhaal
- Side content voelen aan als hoofdmissies, zoals ik CDPR ken
- Goede personages waar je echt een klik mee voelt
- Combat werkt echt heel goed. Zowel melee, katana's als de vuurwapens. Die hebben echt lekker veel punch
- Heel veel mogelijkheden qua builds
Cons:
- Te weinig uitdaging. Ik ben nog maar level 35 en veeg echt met alles en iedereen easy peasy de vloer aan. Daarnaast doet geld er niet toe, omdat je echt la-ding-en geld verdient door het simpelweg verkopen van alle wapens die je loot.
- De wereld leeft niet. Ik heb echt geen enkele interactie gehad met NPC's die niet tot een missie behoren
- Grafisch heel erg wisselvallig op de PS5. Soms echt hele toffe vista's met goede belichting, maar over het algemeen vind ik dit grafisch geen mooie game.
Pro's:
- Toffe setting
- Goed verhaal
- Combat werkt echt heel goed. Zowel melee, katana's als de vuurwapens. Die hebben echt lekker veel punch
Cons:
- Te weinig uitdaging. Ik ben nog maar level 35 en veeg echt met alles en iedereen easy peasy de vloer aan. Daarnaast doet geld er niet toe, omdat je echt la-ding-en geld verdient door het simpelweg verkopen van alle wapens die je loot.
- De wereld leeft niet. Ik heb echt geen enkele interactie gehad met NPC's die niet tot een missie behoren
- Grafisch heel erg wisselvallig op de PS5. Soms echt hele toffe vista's met goede belichting, maar over het algemeen vind ik dit grafisch geen mooie game.
[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 18-08-2025 09:30 ]
Ik heb de game met een Sandevistan build gespeeld. Daar kun je alle kanten mee op, zolang het geen hacking is. Ik gebruikte een katana, shotgun en pistol als 3 main weapons. Tijd vertragen en dan met één van deze wapens hele groepen slachten. Voor iets meer stealth aanpak had ik een sniper (die van Panam) en een silenced pistol. Attribute points verdeeld in body, reflex, tech en een beetje cool. Ik gebruik met name de dash perks en double jump leg cyberware.WinterBase schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:31:
Vermoedelijk is deze vraag hier al honderden keren gesteld: met welke build hebben jullie het meeste plezier gehad in Cyberpunk?![]()
Dat de wereld niet helemaal levend aanvoelt klopt deels maar het is wel dubbel, want deze map is een van de meest gedetailleerde en vetste city maps! En jammer dat het grafisch tegenvalt op de PS5, want op de pc is het misschien nog steeds een van de mooiste games (zeker met mods).Hulleman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:47:
Na zo'n 25 uur al aangekomen bij de laatste missie zie ik. Korte game voor een dergelijke RPG! Eerst nog even de belangrijkste side content clearen, zoals sidemissions en gig's. Tot nu toe goed mee vermaakt en Phantom Liberty wil ik zeker nog spelen.
Pro's:
- Toffe setting
- Goed verhaal
Cons:
:strip_exif()/f/image/Tinw7oo33dqHsKc876s662UJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, ik wilde hierop ook al reageren. Ik heb Cyberpunk 2077 nog nooit op een PS5 gespeeld, dus ik kan daar niet veel over oordelen. Maar de ervaring die ik heb van de PC versie, ziet Cyberpunk 2077 toch echt geweldig uit.Westland1940 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:34:
[...]
Dat de wereld niet helemaal levend aanvoelt klopt deels maar het is wel dubbel, want deze map is een van de meest gedetailleerde en vetste city maps! En jammer dat het grafisch tegenvalt op de PS5, want op de pc is het misschien nog steeds een van de mooiste games (zeker met mods).
[Afbeelding]
Ik speel dan wel met Path Tracing en het valt mij dan gewoon op hoe natuurlijk alles aanvoelt. Beton voelt echt als beton aan, hout als hout, metaal als metaal en glas als glas. Ook de personages zien er veel beter uit, niet meer alsof hun huid licht geeft maar meer schaduw en diepgang en voelt allemaal een stuk natuurlijker aan.
De game is grafisch heel wisselvallig op de PS5. Soms echt heel mooi, maar dan draai je de hoek om en lijkt ambient occlusion volledig te ontbreken. Alles ziet er dan heel plat uit. In de RT mode (alleen schaduwen) los je dat probleem ook niet op. Sowieso doet die RT mode niet veel, behalve de framerate van 60 naar 30 brengenToonen1988 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
Klopt, ik wilde hierop ook al reageren. Ik heb Cyberpunk 2077 nog nooit op een PS5 gespeeld, dus ik kan daar niet veel over oordelen. Maar de ervaring die ik heb van de PC versie, ziet Cyberpunk 2077 toch echt geweldig uit.
Ik speel dan wel met Path Tracing en het valt mij dan gewoon op hoe natuurlijk alles aanvoelt. Beton voelt echt als beton aan, hout als hout, metaal als metaal en glas als glas. Ook de personages zien er veel beter uit, niet meer alsof hun huid licht geeft maar meer schaduw en diepgang en voelt allemaal een stuk natuurlijker aan.
Cyberpunk vind ik trouwens pas echt indrukwekkend worden met path tracing. De game op ultra settings zonder RT of met RT vind ik ook nog niet heel denderend. Ik weet niet zo goed wat het is. Voordat deze game met PT op fatsoenlijke resolutie met 60fps op consoles draait duurt nog wel even
[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 18-08-2025 16:55 ]
Klopt, het is dat Nvidia ook veel heeft geinvesteerd in softwarematige oplossing, anders was het ook nog niet mogelijk op een PC. Hedendaagse hardware is nog niet geheel klaar voor Path Tracing, zelfs full Ray Tracing kan een probleem vormen. Het is dat we softwarematige toepassingen hebben waaronder upscale technieken, ReSTIR en frame generation, anders was het ook niet mogelijk op een PC.Hulleman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:53:
[...]
De game is grafisch heel wisselvallig op de PS5. Soms echt heel mooi, maar in veel gevallen lijkt ambient occlusion volledig te ontbreken te zijn. Alles ziet er dan heel plat uit. In de RT mode (alleen schaduwen) los je dat probleem ook niet op. Sowieso doet die RT mode niet veel, behalve de framerate van 60 naar 30 brengenDe resolutie van reflecties is ook echt niet normaal laag.
Cyberpunk vind ik trouwens pas echt indrukwekkend worden met path tracing. De game op ultra settings zonder RT of met RT vind ik ook nog niet heel denderend. Ik weet niet zo goed wat het is. Voordat deze game met PT op fatsoenlijke resolutie met 60fps op consoles draait duurt nog wel even
Belichting in video spellen is zéér belangerijk. Je kunt de mooiste en hoogste resolutie textures hebben en mooi gedetailleerde omgevingen, maar als de belichting niet goed is gedaan, maakt de rest ook gewoon niks meer uit. Bij Ray Tracing of Path Tracing reageert belichting natuurlijk, waardoor het meteen "natuurlijker" voor het oog aanvoelt. De meeste games gebruiken op dit moment alleen gedeeltelijk Ray Tracing in combinatie met rasterisatie. Vandaar dat veel mensen weinig verschil zien.
Cyberpunk 2077 is één van de weinige games die full Path Tracing toegevoegd hebben, waar mensen wel duidelijk verschil in zien. En als je dan terug schakeld, zie je eigenlijk pas hoe slecht rasterisatie is, en oogt het spel meteen slechter in kwaliteit.
Je hebt dat ook met oudere games. Toen je games kocht in 2010, had je echt iets van "boh dit ziet er geweldig uit" maar als je ze nu opstart, dan heb je iets van "zagen games er toen zo slecht uit".
Baked lighting kan er ook heel goed uit zien, maar dat kost gewoon veel meer tijd. Een game als Horizon Zero Dawn laat zien dat baked lighting er heel goed uit kan zien, zelfs in een open wereld game met dynamische dag/nacht cyclus. De belichting in TLOU part I en II is ook echt heel goed. Er is nagenoeg alleen sprake van natuurlijke en indirecte belichting uiteraard in een statische wereld. Vraag me af hoe groot het verschil is met PT.Toonen1988 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:16:
Cyberpunk 2077 is één van de weinige games die full Path Tracing toegevoegd hebben, waar mensen wel duidelijk verschil in zien. En als je dan terug schakeld, zie je eigenlijk pas hoe slecht rasterisatie is, en oogt het spel meteen slechter in kwaliteit.
Je hebt dat ook met oudere games. Toen je games kocht in 2010, had je echt iets van "boh dit ziet er geweldig uit" maar als je ze nu opstart, dan heb je iets van "zagen games er toen zo slecht uit".
Ik vind het wel jammer dat steeds minder tijd gestoken wordt in goede belichting met rasterization technieken. Dat kan echt wel. Natuurlijk is PT mooier/natuurlijker, maar de performance penalty is gigantisch.
Dat komt meestal door extra technieken die ze toevoegen. Denk hierbij aan de veel gebruikte global illumination en shadow mapping en nog meer diverse technieken die ze gebruiken.Hulleman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:18:
[...]
Baked lighting kan er ook heel goed uit zien, maar dat kost gewoon veel meer tijd. Een game als Horizon Zero Dawn laat zien dat baked lighting er heel goed uit kan zien, zelfs in een open wereld game met dynamische dag/nacht cyclus. De belichting in TLOU part I en II is ook echt heel goed. Er is nagenoeg alleen sprake van natuurlijke en indirecte belichting uiteraard in een statische wereld. Vraag me af hoe groot het verschil is met PT.
Ik vind het wel jammer dat steeds minder tijd gestoken wordt in goede belichting met rasterization technieken. Dat kan echt wel. Natuurlijk is PT mooier/natuurlijker, maar de performance penalty is gigantisch.
De voordeel van ray tracing zijn de ray's die over de hele scene bouncen. Dit kunnen enkele tot miljoenen rays zijn. Bij (full) ray tracing volgen die rays een bepaalde pad. Terwijl rays in Path Tracing een algorithm gebuiken, waarbij de weerkaatsing van rays realistischer moeten worden nagebootst. Dit creëert een natuurlijke look in textures.
Ook kan bij path racing de ray's van kleur veranderen, afhankelijk van de oppervlakte. Nu kan Ray Tracing dit ook, maar ik had begrepen dat bij Path Tracing nog meer "bounces" heeft.
Baked lighting heeft vaker ook een probleem dat bepaalde omgevingen belicht zijn, terwijl er geen light source is toegevoegd in die omgeving. Hierdoor kan de belichting vreemd aanvoelen. Dit komt door light bleeding, dan heb je gedeeltes die belicht zijn, terwijl het donker moet zijn. Daar hebben best veel games last van.
Shadow mapping is ook niet meer van toepassing. Het implementeren van Full Ray tracing of Path Tracing is ook vele malen makkelijker. Ze hoeven geen werkuren meer in te zetten om allerlei extra technieken toe te voegen. Nu laat je gewoon de ray's alle werk doen. Maar dit vraagt wel iets meer van je hardware.
[ Voor 21% gewijzigd door Toonen1988 op 19-08-2025 10:57 ]
En dat is waar we ook naar toe gaan. De 50 serie videokaarten zetten juist in op ray tracing en multiple frame gen. Path tracing en Ray reconstructing zijn zeer zwaar inderdaad. Hier met alles zo zwaar als het maar kan blijf ik toch ruim boven de 60 fps. Hier een rtx4070 op 1080p@360Hz met een 7800X3D die het makkelijk trekken.Hulleman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:18:
[...]
Assassin's Creed Odyssey ziet er zonder ray tracing heel goed uit, dus het kan wel degelijk met rasterization. AC Shadows ondersteunt ook ray tracing en frame gen en dan nog met alles vol open zit ik rond de 150 fps wat heel vloeiend is.
Cyberpunk van nu is het Crysis van vroeger. Het is een benchmark waarbij zelfs hedendaagse machines moeite hebben om alles op het hoogste van het hoogste te draaien. Over een paar jaar is de hardware zoveel krachtiger dat iedereen Cyberpunk in volle glorie met Path Tracing kan spelen.
In het geval van een 5090 op 4K kan dit al. Echter moeten we beseffen dat niet iedereen krachtige hardware heeft. Een gemiddeld systeem kan CP77 zeker niet met ray tracing spelen.PdeBie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:58:
Over een paar jaar is de hardware zoveel krachtiger dat iedereen Cyberpunk in volle glorie met Path Tracing kan spelen.
Dus ja,
Can it run Crysis?
Can it run Cyberpunk?
Een 5090 haalt met path tracing op native 4K slechts rond de 30fps. Dat is speelbaar, maar zelfs een 5090 heeft upscaling nodig om boven de 60fps uit te komen.jimh307 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:08:
[...]
In het geval van een 5090 op 4K kan dit al. Echter moeten we beseffen dat niet iedereen krachtige hardware heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 19-08-2025 16:38 ]
Volgens Linus Tech Tips zit de 5090 rond de 25 a 27 fps in native 4k zonder enige upscaling technieken of framegen. De 4090 zit rond de 20 FPS. Het zou dus helemaal nog niet eens de 30 FPS behalen.Hulleman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:35:
[...]
Een 5090 haalt met path tracing op native 4K slechts rond de 30fps. Dat is speelbaar, maar zelfs een 5090 heeft upscaling nodig om boven de 60fps uit te komen.
Er moeten miljoenen rays worden berekend, en dat is gewoon zwaar voor onze hedendaagse hardware.
[ Voor 12% gewijzigd door Toonen1988 op 19-08-2025 16:49 ]
Hulleman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:35:
[...]
Een 5090 haalt met path tracing op native 4K slechts rond de 30fps. Dat is speelbaar, maar zelfs een 5090 heeft upscaling nodig om boven de 60fps uit te komen.
Dat is omgerekend zo'n 60-120 fps op 1080p. Dat haal ik met mijn 4070 al en ik gebruik geen upscaling, maar DLAA.
Ik denk dat je frame gen over het hoofd ziet
Ik had dit item 21:45 minuten er even bijgepakt. Daar doet de 5090 30-35 fps.Toonen1988 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Volgens Linus Tech Tips zit de 5090 rond de 25 a 27 fps in native 4k zonder enige upscaling technieken of framegen. De 4090 zit rond de 20 FPS. Het zou dus helemaal nog niet eens de 30 FPS behalen.
[YouTube: Ray Tracing is MANDATORY Now]
Volgens mij zie jij je eigen reactie over het hoofdjimh307 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:48:
[...]
![]()
Dat is omgerekend zo'n 60-120 fps op 1080p. Dat haal ik met mijn 4070 al en ik gebruik geen upscaling, maar DLAA.
Ik denk dat je frame gen over het hoofd ziet
Jij zegt dat een 5090 cybperpunk op 4K kan draaien, als reactie op PdeBie die aangeeft dat straks veel meer mensen cybperpunk met path tracing kunnen draaien.
Dat valt dus nog best wel tegen hoe een 5090 cyberpunk met path tracing op native 4K draait.
Kan het kloppen dat je hebt vergist in de timestamp? Want daar behaald die +200 FPS met upscaling en 4x framegen.Hulleman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:49:
[...]
Ik had dit item 20:45 minuten er even bijgepakt. Daar doet de 5090 30-35 fps.
scherp, aangepast, moet 21:45 minuten zijnToonen1988 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:52:
[...]
Kan het kloppen dat je hebt vergist in de timestamp? Want daar behaald die +200 FPS met upscaling en 4x framegen.
De video van Linus Tech Tips was een tijdje geleden, toen was de RTX 5090 nog niet eens uit. Dus daar kan inderdaad wat verschil in FPS zitten, want er zullen uiteraard nog wat driver updates zijn geweest en game updates in de tussen tijd.Hulleman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:53:
[...]
scherp, aangepast, moet 21:45 minuten zijn
Ik moet eerlijk gezegd ook weer eens Cyberpunk 2077 spelen. Ik zat eerst rond de 75 á 80 FPS met mijn RTX 4080 met upscaling uiteraard. Misschien weer een keer kijken wat ik nu voor een FPS behaal.
Had deze game vorig jaar eens gekocht voor Ps5. Deze toen beginnen spelen maar kwam er niet echt in. Was toen ook een hectische periode en kon me er moeilijk op te concentreren toen. En als er 1 ding is wat je bij deze game in het begin moet doen om alles onder de knie te krijgen, is het je wel concentreren. Nu goed... ondertussen heb ik meer tijd en sinds eergisteren de game terug opgestart. Ondertussen een 4tal uurtjes op de teller en het is veel om op te nemen. Ik probeer (zeker als beginner) de game te spelen en af en toe youtube filmpjes te kijken - tutorials voor beginners - om zo het spel zo goed mogelijk te leren kennen. Ziet er wel enorm vette spelwereld uit.
De eerste 10-20 uur vond ik het spel best saai en soms wat overweldigend, maar nu ik geen gigs meer kan vinden en de helft van de cyberpsycho’s heb gevonden en volgens mij bij een van de laatste missies ben aangekomen merk ik dat ik graag meer content had gehad, haha. Hopelijk is de DLC snel weer in de aanbieding.
Had ook missie
Had ook missie
spoiler:
niet moeten bewaren, want de pistol die je daarin krijgt is superchill. Ben van stealthy en veel non lethal naar gewoon overal naar binnen wandelen en iedereen afknallen gegaan Chippin In
Let op:
Voorheen waren er meerdere Cyberpunk topics, deze zijn gesloten. Vanaf nu kunnen we in dit topic terecht voor alles wat met Cyberpunk 2077 te maken heeft.
Denk er aan, alle potentiële spoilers in spoiler tags zetten!
Voorheen waren er meerdere Cyberpunk topics, deze zijn gesloten. Vanaf nu kunnen we in dit topic terecht voor alles wat met Cyberpunk 2077 te maken heeft.
Denk er aan, alle potentiële spoilers in spoiler tags zetten!