ap3nr0ts schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:14:
[...]
Dank u. Is Path Tracing trouwens echt onverstandig om aan te zetten met bijvoorbeeld een 4070? De game zegt dat het vanaf een 4070 Ti pas kan of geadviseerd wordt. Ik weet niet of je het spelplezier dan enorm nekt op onverwachte momenten.
Het laatste wat ik me trouwens nog afvraag is wat slim is qua Low Latency-mode. Het is greyed out zodra je DLSS gebruikt in de game, maar je kan het in theorie nog wel aanzetten in je Nvidia-drivers. Ik had dat eerst aan op basis van dit artikel:
https://blurbusters.com/g...ag-tests-and-settings/14/
Toen kwam ik echter op de gedachte dat ik Gsync beter uit kan zetten als ik stream naar mijn Steam Deck via Moonlight, met alleen maar 90 frames of meer. Dan heb ik lijkt me niks aan die syncing met mijn monitor op mijn bureau. Heb ik dan nog wat aan die optie in het Nvidia control panel? Zonder Vsync heb ik bijvoorbeeld best gekke tearing op mijn pc nu, maar op mijn Steam Deck totaal niet als ik Vsync aanzet in Moonlight. Dat staat dus ook al uit op mijn pc.
Path tracing vraagt veel van je hardware, zelfs een RTX 4090 behaald maar 15fps zonder DLSS, FG en RR.
Ray tracing heeft een enkele ray, die ook maar eenmalig kan stuiten en werkt nog met rasterization lighting. Path tracing heeft meerdere ray's, die ook meerdere keren kunnen stuiteren en ook van kleur kunnen veranderen en maakt rasterization lighting en schadow mapping overbodig.
Geen enkele hardware is op dit moment instaat om path tracing te renderen in native resolutie. Daar heb je eenmaal DLSS, FG en RR voor nodig. Afhankelijk van je hardware, krijg je inderdaad meer of minder "ghosting" en "bluryness" effecten.
Een RTX 4070 kan daar inderdaad meer last van hebben als een RTX 4070 Ti.
Over de rest heb ik weiniger verstand van. Ik heb zelf geen Steam Deck. Wat daar de beste instellingen voor zijn, geen idee.
Er is een mod beschikbaar om 40% performance boost te krijgen met Path Tracing, maar het kan wel hier en daar visueel wat slechter worden.
https://www.nexusmods.com/cyberpunk2077/mods/10490
Ik heb zelf de pre-set (insane) gekozen om alles beter uit te laten zien. Toen ging ik van 85 á 90 fps, richting 60 á 75 fps. Ik heb zelf een RTX 4080 en speel op de hoogste kwaliteit in 4k en Path tracing ingeschakeld.
Je hebt verschillende pre-sets, ook voor de 40% performance boost genaamd "fast" pre-set.
Misschien kan je dit ook eens proberen. Vergeet niet om van de originele bestanden eerst een back-up te maken voordat je ze overschrijft.
Maar ik zou nog even wachten, want het is nog in test fase voor de nieuwe update van afgelopen Dinsdag.
[
Voor 15% gewijzigd door
Toonen1988 op 07-12-2023 14:55
]