Toch maar eens even constructief op rij zetten waarom Cyberpunk 2077 gewoon een ripdeal is in mijn ogen.
Project Red heeft stelselmatig gelogen. Het is echt meer dan prima als je gewoon plezier hebt van dit spel, maar ik vind het wel erg belangrijk om kritische consumenten te blijven en bedrijven te straffen voor dit soort wanpraktijken. Ook hoop ik dat mensen die nog twijfelen met deze post kunnen beslissen of dit hun 60 euro waard is of niet.
Traffic / Pathfinding
[
YouTube: Cyberpunk 2077 Traffic AI]
Auto's despawnen en worden vervangen voor willekeurige andere auto's als je er met je rug naartoe staat.
Een auto op de weg parkeren betekent gewoon dat mensen eindeloos gaan zitten wachten, ze toeteren niet, ze stappen niet uit, ze worden niet agressief, ze rijden niet om je heen. Het is gewoon een simpele IF statement. "If path = blocked THEN stop".
AI
[
YouTube: Cyberpunk 2077 AWFUL NPC AI]
Wat moet je hiervan zeggen. De AI is gewoon broken, of in ieder geval zeker niet wat het beloofd was.
Iedereen despawned, rare reacties, AI drivers die door fysieke objecten heen rijden, simpelweg naast een agent staan is genoeg om doodgeschoten te worden, mensen blijven rustig zitten terwijl je ze langzaam doodslaat terwijl ze wat 'Don't kill me" voicelines spammen. Niemand interesseert het als je in hun bedrijf of woning spullen steelt. Mensen hebben veelal een 'onliner' als je tegen ze praat, die nergens over gaat, willekeurig is, en vaak zelfs een mannenstem is terwijl het een vrouwelijk personage is.
Police spawning
De politie spawnt gewoon achter je bij elke misdraging. Eindeloos, als een vuurpeleton.
Dit zou zelfs in een spel uit 2005 misstaan.
(Marketing) leugens"Each NPC has their own handcrafted routine. Thousands of NPCs will have actual daily routines throughout Night City""
Dit is gewoon absoluut niet waar. Het zijn gewoon 'domme' AI's die een tussen twee willekeurige punten heen en weer lopen. Geen doel, geen bezigheden. De pathfinding is zelfs zo simpel dat ze gewoon tegen elkaar aan lopen, en langs elkaar op schuiven.
"The game runs surprisingly well on last gen consoles"
Hier hoef ik niets over te zeggen. Dit is gewoonweg onwaar.
"Braindance is a pretty big part of the Cyberpunk universe"
Ook een grote leugen. Braindance is een super innovatief idee, erg interessant.
Maar ik kan alvast verklappen dat deze hele feature NIET in het spel zit. Alleen in de intro-missie gebruik je een braindance maar voor de rest kun je geen braindances kijken, gebruiken vinden of wat dan ook. Je schijnt ze wel te kunnen kopen, maar activeren gaat niet.
"Your choice matters. The game will be a vastly different experience wether you choose Corpo, Nomad or Streetkid"
Absoluut niet waar. Het enige verschil is de eerste 30 minuten van het spel, daarna komen de paden weer linear bij elkaar. De invloed op het spel is nul. In mijn play als Corpo kreeg ik wel dialoog opties die waren gemarkeerd als "Corpo", maar als ik dan een youtube playthrough bekijk van mensen die als "Nomad" spelen dan hebben ze dezelfde dialoog opties, alleen dan zonder de markering die suggereert dat het een speciale dialoog is die je hebt vanwege je faction.
In de beginuren van het spel krijg je fantastische content voorgeschoteld om maar deze neemt snel af. (geen quote, maar voor de leesbaarheid even in quote)
De eerste ripperdock visit is voorzien van prachtige animaties zodra je je cyberware laat installeren. Echter, als je doorspeelt blijkt dat dit eenmalig is. De rest van de game heeft NUL animaties voor het installeren van cyberware. Het maakt niet uit of je een hotdog koopt, of een nieuw skelet. Verschijnt gewoon in je inventory en klaar. Dit is misleidend!

Het spel is vele malen gemarket als een "roleplaying-game of the dark future" en dat is stilletjes aangepast naar "an open world action adventure story"
Bugs, bugs, bugsIk denk dat The Onion het momenteel nog het best samenvat met haar satirische artikel:
Gamers, We Need To Come Clean: ‘Cyberpunk 2077’ Is Just A Lie We Made Up To Make You Like Us That Got Way Out Of Hand
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.