Angeloonie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 01:16:
[...]
Nee dat ga ik niet doen.
Ik weet dat het "hersenloze" robots zijn, maar who cares?
In RDR2 is de AI niet een robot en doet het echt taken en gaat ie naar huis etc, maar wat maakt mij dat uit? Dit merk je toch niet, of ga jij constant achter NPC's aanlopen? AI in GTAV is ook niet zo slim als het lijkt, al hebben ze daar wel wat meer dingen die ze doen en reacties op jouw gedrag. Maar verder is het ook puur vulling.
Ik stoor me niet aan de "ontbrekende" AI. Ze dienen vooral als vulling en daar slagen ze in. De personages die relevant zijn voor de game komen wél goed over, en dat is het belangrijkste.
Ik merk het wel, continue. Jouw redenatie kan je door blijven trekken: NPC's kunnen ook stilstaan op de boulevard en niks doen. Dan dienen ze als vulling en dan slagen ze toch als NPC's? Des te meer NPC's reageren op jouw acties, en des te meer ze ook uit zichzelf handelen, des te meer immersive en leuker het voelt. Het hoeft niet geweldig te zijn, maar ik was toch wel erg teleurgesteld in Cyberpunk 2077 qua AI. Zelfs games van 16 jaar oud (San Andreas) hebben een betere AI, wat betreft politie en rij AI.
Een korte lijst van dingen die ik mis in Cyberpunk:
- Er is geen AI voor autorijden: Dat is de reden waarom de politie op je spawned, in plaats van naar je toe gaat, want dan moeten ze uitrekenen waar je bent en vervolgens via de weg naar je toe gaan. Dat kunnen ze niet. Dat is de reden waarom je geen auto achtervolging hebt gehad in de wereld, behalve in missie's waarbij het voorgeprogrammeerd is dat auto's een bepaalde route aanhouden. Wat er gebeurt in de missie's heeft dus ook geen verder effect: Gaat een auto in vlammen op, dan rijd het als een wrak verder naar zijn eindbestemming. Het is de reden waarom auto's simpelweg achter je blijven staan als je midden op de weg parkeert: Ze kennen alleen een route van A naar B en kunnen hier niet van afwijken. Lekker immersive.
- Geen verdere character customization: In een spel dat zich afspeelt in een wereld waar je alles van jezelf kan veranderen, is het belachelijk dat je niets aan jezelf kan veranderen nadat je je karakter hebt gemaakt. Andere haarstijl, een nieuwe tatoeage, misschien een cyberware implant? Nope. Je zit vast aan wat je hebt gekozen in het begin. Verder is er uberhaubt niet heel veel aan te passen aan V: Waar zijn de sliders voor hoogte, gewicht, spiermassa en meer?
- Geen transmog: In opvolging van bovenstaand punt: Je moet continue de keuze maken tussen er tof uitzien, of betere armor hebben. Bijna elke RPG tegenwoordig kent een transmog systeem.
- Zeer beperkte AI van NPC's: De AI van voorbijgangers is dramatisch, zoals dat ze schreeuwen "waarom doe je dit?!" tijdens een diefstal, terwijl de dieven verder niks doen en je alle tijd van de wereld hebt om iets er tegen te doen. Daarnaast zijn er simpelweg ook weinig karakters met wie je een leuk (kort) gesprek kan hebben. Allemaal geven ze heel kort antwoord als je ze aanspreekt, maar ze doen verder niks. Ze zitten maar wat, lopen even rond, maar het is niet dat ze daadwerkelijk iets aan het doen zijn. Van een afstandje ziet het er prima uit, maar zodra je dichterbij komt valt de illusie veel sneller uit elkaar dan zou moeten.
- Geen criminaliteits systeem: Er is geen gevangenis of een langdurige crime systeem, zoals GTA en andere spellen dat kennen. Zodra je iets crimineels doet, zoals tegen een politieman aanloopt, spawnen er gelijk 5 politieagenten in je buurt, soms recht voor je neus, uit het niets. In een wereld dat vol staat van criminaliteit vind ik dit een zeer groot gemis.
- Weinig interactie met de wereld: Naast de missies van Cyberpunk is de interactie met de wereld zeer minimaal. Er is geen interactie met stoelen, banken, toiletten, fitness apparatuur, taxi's, telefoons, de meeste merchant stalls, etc. Als je eten koopt in een restaurant wordt je naar je menu gebracht, in plaats van dat je daadwerkelijk zit en eet. Je kan niet dansen in de nachttenten, je kan niet gokken, er zijn geen (arcade) spellen die je kan spelen, terwijl je dit overal om je heen ziet. Je kan geen braindances gebruiken (behalve de gescripte missies) en andere activiteiten die NPC's continue om je heen aan het doen zijn. Er zijn simpelweg geen interacties die je zelf kan ondernemen waardoor je de cultuur van een dystopische stad voelt.
- Algemene gebrek winkels/transport: De game lijdt eronder dat ze het metrosysteem hebben verwijderd. Je kunt dus niet verdwalen in de onderbuik van de samenleving of van bovenaf op de stad neerkijken. Overal zie je treinsporen, maar geen enkele trein die rijd. Daarnaast zijn de meeste gebouwen op de begaande grond niets anders dan betonnen muren, met soms een poster of vending machine ervoor. Er zijn geen etalages, geen restaurants, geen bedrijven. Zelfs de meeste street vendors kan je niet mee interacteren. In vergelijking met soortgelijke spellen, zoals Deux Ex, TES, RDR2, Sleepings Dogs, voelt het allemaal ontzettend leeg aan.
Al deze punten zijn niet baanbrekend of zelfs innovatief te noemen. Ze zijn alom aanwezig in andere RPG's, zelfs zeer oude RPG's hebben deze zaken beter op orde dan Cyberpunk 2077. Ik hoop dat ze dit soort zaken nog kunnen veranderen, naast de enorme hoeveelheid bugs die in het spel zitten, maar dit zijn zaken waar je heel veel tijd voor nodig hebt om toe te voegen aan een spel, zeker na de release. Ik ben dus enigszins teleurgesteld in wat CD Project Red heeft gemaakt na 7 jaar tijd.
Ja, Night City ziet er geweldig uit, het geluid en de sfeer zijn goed, de missie's zijn (vaak) leuk om te doen en het verhaal is interessant, maar de spelwereld voelt leeg aan. En dan heb ik het nog niet eens over de verschillende gameplay elementen, zoals het gebrekkige loot systeem, auto's die als boter rijden, en het feit ik niet zou weten of ik geraakt ben of niet als ik niet naar m'n HP balk zou kijken. Het spel heeft een goed fundament, maar ik zou het spel zelf ook eerder een 7-7.5/10 geven dan de 9's die het krijgt van journalisten.