[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazTye
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-12-2023
Ondertussen zijn mijn ouders al een paar jaar klant bij solcon, en had zelf nooit echt de moeite genomen om eens te kijken hoe het nou in de meterkast aangesloten zit (dat als ICT'er in opleiding 8)7 ). maar ik kwam erachter dat onze telefoon aangesloten is aan de router.( Siemens gigaset sx762).

deze zou in principe toch ook gewoon direct aan het glazvezel modem moeten kunnen? (Genexis modem)
of moet solcon eerst iets in het modem aanpassen daarvoor?

Zelf wil ik er een andere router tussen zetten maar wil geen geklooi met de telefoon.

graag hoor ik reactie en evaringen hier mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:56
even de sip gegevens uit je router halen; die kan je dan in je eigen router zetten.
(de generieke instellingen staan trouwens ook in een handleiding op de website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:37
Telefonie

VoIP server voor consumenten

srvsip.solcon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:40

Zenix

BOE!

Je moet sowieso een router met voip ondersteuning gebruiken of een voip kastje.

Zelf gebruik ik PAP2T
Zenix in "[Glashart] Glasvezel in de Gemeente Dronten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazTye
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-12-2023
Bedankt voor de info, hier kan ik wel wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:11
Ik heb nu lijbrandt maar die gaan er mee stoppen. Heb destijds zelf de amino m540 gekocht a 180 euro. Ik zou graag naar solcon overstappen. De vraag is nu of ik mijn amino m540 kan blijven gebruiken? Solcon gebruikt ze namelijk ook maar dan kost het me x euro per maand terwijl ik er een heb.

Woon je toevallig in de buurt van Bergschenhoek dan kom ik het graag even testen.

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zou gewoon moeten werken.

Voor VoIP gebruik ik nu een oude Fritzbox 7170 als ATA. Dat werkt perfect met Solcon. Kan je meestal wel voor 15 euro vinden op marktplaats. Annex A of B maakt niet uit.

[ Voor 77% gewijzigd door Zenix op 08-09-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
boot77 schreef op maandag 08 september 2014 @ 12:54:
Ik heb nu lijbrandt maar die gaan er mee stoppen. Heb destijds zelf de amino m540 gekocht a 180 euro. Ik zou graag naar solcon overstappen. De vraag is nu of ik mijn amino m540 kan blijven gebruiken? Solcon gebruikt ze namelijk ook maar dan kost het me x euro per maand terwijl ik er een heb.

Woon je toevallig in de buurt van Bergschenhoek dan kom ik het graag even testen.
Vooralsnog kan je het gebruiken, totdat Solcon heeft besloten hun DSL platform ook beschikbaar te maken voor Glasvezel.
Er is hier geen 'verwachte datum' voor, maar het is dus geen lange-termijn garantie dat je de Amino kan blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:11
okay, elke maand dat ik hem langer kan gebruiken is beter dan niet kunnen gebruiken.

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neocortex-re
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08-2024
Na XMS en XS4ALL is Solcon de derde provider op glasvezel.

Dat is overigens niet zo raar: eerst XMS omdat XS4ALL toen nog geen glasvezeldiensten aanbood, daarna toen dat later wel het geval was naar XS4ALL glasvezel, niet tevreden en nu naar Solcon.

Waarom Solcon?
Omdat de KPN tv-streams die door bijna alle providers worden gebruikt ronduit slecht zijn. Solcon is een van de weinige providers die eigen tv-streams aanbiedt.

Nu na een week....

De settop box
Solcon levert de Dune hd tv-102 box mee. Deze is erg compact wat fijn is en heeft een aansluitwaarde van slechts 10 watt. Afstandsbediening is ook klein en ok. Het ding wordt nauwelijks warm, ik denk dat hij heel wat energiezuiniger is dan eerdere boxen.
Bij het opstarten haalt hij nogal wat data op, wat circa een minuut duurt. De vormgeving van de menuschermen is wat saai. Het werkt allemaal prima.
Aansluiten is een eitje, met een adder onder het gras: standaard staat de box ingesteld op 720p. Dat kan ik toevallig op een Sony tv vrij gemakkelijk opmerken, maar dat is zeker niet bij alle tv's het geval. In de handleiding is niet heel duidelijk aangegeven dat je dat moet instellen.

Het tv-beeld
Het tv-beeld van Solcon is aanzienlijk beter dan voornoemde KPN streams. Wel scheelt het veel per zender en bij sommige zenders valt het ook niet mee. Ik heb het idee dat de oude Glashart streams wel nog beter waren.

Er is een issue: met enige regelmaat bevriest het beeld of zijn er blokjes in beeld. Dat lijkt ook te gebeuren als je tijdens het tv kijken de verbinding 'dichttrekt' door een speedtest te doen. Dat brengt ons bij de router.

De router
Net als XS4ALL gebruikt Solcon Fritz!box routers. Ik heb een haat-liefde verhouding met die dingen. Van origine zijn dit DSL-routers. Het DSL deel is uitgeschakeld en er staat custom firmware op. Daar vallen wel een paar dingen op aan te merken. De router heeft 4 poorten, waarvan je er één kwijt bent voor de connectie met het modem, er één beschikbaar is voor een LAN aansluiting en poort 3 en 4 bestemd zijn voor Tv-ontvangers. Poort 3 en 4 zijn beperkt tot 100 megabit. Kortom, je zult meestal een extra switch nodig hebben. Meer kabels, meer zooi...
De Fritz!box heeft aantrekkelijke extra functies die echter in de praktijk tegenvallen. Hij kan als NAS functioneren, maar met een abominabele snelheid. Hij kan als DECT base station werken, maar met minder bereik dan het base station dat bij mijn Siemens set is meegeleverd. Hij kan grafieken weergeven van het datagebruik, maar die werken helaas niet bij glasvezel. Android telefoons hebben met regelmaat moeite om te verbinden met de wifi (wachtwoord-probleem), terwijl dat verder nooit gebeurt.

Snelheid
De echte snelheid van een verbinding is lastig vast te stellen. Wat opvalt is dat de variatie groot is.

Abonnement 100/100, speedtest
Minimaal, typisch, maximaal
Ping: 6 ms - 7ms - 31 ms
Download: 25mbit - 93 mbit - 100+ mbit
Upload: 25mbit - 50 mbit - 226 mbit

Over de blokjes in het beeld neem ik contact op met Solcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
De snelheid problemen/fluctuaties die je hebt komen door de Fritz!box, controleer de CPU load van de Fritz!box maar eens tijdens een download test...

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat raar dat dit tegenwoordig door de externe router geregeld word?
Bij mij komt het IPTV vLAN rechtstreeks uit het glasmodem

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ah dan zijn ze blijkbaar begonnen met het leveren van hun eigen tv dienst bij de glasvezel gezien de Dune STB, waar woon je? Ik heb nog hetzelfde als koffie, gewoon IPTV via Glashart Media.

[ Voor 26% gewijzigd door Zenix op 07-12-2014 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik heb het hetzelfde, plus dezelfde ervaringen, als JanWillem67.
Ik woon in Harderwijk. Helemaal de lage snelheden zijn irritant en niet wat ze beloven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Volgens mij ligt het probleem bij KPN en de FTU.
KPN levert normaal het signaal met een mtu van 1492 en solcon gebruikt 1500 (KPN levert het solcon signaal)

De core advanced kan daar niet goed mee omgaan wat een hele hoop foutieve pakketten tot gevolg heeft, de fritzbox raakt daar ook van over de flip met gevolg dat de CPU load ook erg hoog wordt.

Mijn schoonouders hebben precies het zelfde, KPN weigert echter met een oplossing te komen aangezien ze dan een hoop FTU's moeten gaan swappen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebbe_
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-10-2023
@fast-server Dat lijkt mij een fout van Solcon dan. De maximale MTU van PPPoE is voor zover ik kan zien 1492.

De FTU is trouwens in beheer van Reggefiber, dat ligt dus niet bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Reggefiber = KPN

En een RFC 4638 PPPoE MTU kan prima 1500 zijn, probleem ligt bij KPN en de daar achterliggende hardware in sommige gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebbe_
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-10-2023
Reggefiber is nog geen KPN te noemen. Als je als provider een netwerk gebruikt zorg je dat de hardware die je naar de klanten stuurt de juiste specs hebben. Erg makkelijk om het netwerk de schuld te geven van iets wat van te voren al bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkleen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-05 12:43
Is er toevallig ook al iemand in harderwijk die Solcon icm IP-TV werkend heeft gekregen met/zonder de frizbox maar de fritzbox dan achter een eigen router bijv. een draytek 2130? Solcon ondersteunt dit niet en ik zit te dubben tussen downgraden en alles terugsturen of het zelf proberen werkend te krijgen. Ik wordt alleen niet 'warm' van die fritzbox tov mijn 2130 kwa functionaliteit en snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:06
jeroenkleen schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 00:14:
Is er toevallig ook al iemand in harderwijk die Solcon icm IP-TV werkend heeft gekregen met/zonder de frizbox maar de fritzbox dan achter een eigen router bijv. een draytek 2130? Solcon ondersteunt dit niet en ik zit te dubben tussen downgraden en alles terugsturen of het zelf proberen werkend te krijgen. Ik wordt alleen niet 'warm' van die fritzbox tov mijn 2130 kwa functionaliteit en snelheid.
Yup! Ik heb de Fritzbox op dag 2 terug in de doos kunnen stoppen. Kwestie van een managed switch (bijv http://tweakers.net/pricewatch/411190/tp-link-tl-sg105e.html) waarop je VLAN 4 afsplitst naar de IPTV decoder en internet doorstuurt naar een router naar keuze. De IPTV decoder krijgt zijn eigen WAN IP dus daar hoeft geen router tussen. Werkt uitstekend en IPTV stottert ook niet meer (dat is namelijk een QoS issue met de Fritzbox.) Oftewel:

Genexis > Managed Switch
Managed Switch (VLAN 4) > Dune('s)
Managed Switch (de rest) > router naar keuze

Mits je router VLANs ondersteunt kun je ook zonder managed switch af. Geen idee of jouw Draytek dat ondersteunt. Ik weet overigens niet hoe het met telefonie zit aangezien ik daar geen gebruik van maak.

Zie ook dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1524094 voor meer info.

[ Voor 11% gewijzigd door Xyrr op 30-12-2014 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkleen
  • Laatst online: 06-05 12:43
@Xyrr bedankt! Heb het nu werkend zonder managed switch direct via een draytek 2130 Nu nog wachten op meer TV kanaal ondersteuning op de tablets & android support; heeft iemand al vernomen wanneer dat gaat komen (ik hoop in 2015)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 08:47
Weet iemand of de "eigen IPTV streams" van Solcon over glasvezel unencrypted zijn?
Is het dus mogelijk om je HTPC aan de IPTV port te hangen (net als vroeger bij XMS / GHM)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neocortex-re
  • Laatst online: 13-08-2024
Reactie op antwoord: in Hilversum.

Mooi beeld!
Het blokjesprobleem doet zich eigenlijk niet meer voor inmiddels. Overigens zonder duidelijke reden waarom. Beeldkwaliteit is nog steeds de grote plus van Solcon.

Niet opnemen!
Wat ik eerst niet had opgemerkt is dat opnemen niet mogelijk is. Solcon zegt daar mee bezig te zijn. De behoefte is er hier in huis niet vaak, maar ik had er zelfs niet bij nagedacht dat een provider dit niet zou bieden. Het maakt wel dat het enthousiasme in huis voor Solcon wat is afgenomen.

Digitale audio werkt niet
Biedt de Dune nou wel of niet sp/dif? Ik heb een aantal opties geprobeerd naar mijn DacMagic maar zonder resultaat. Het zou heel fijn zijn om digitale radio te luisteren.

De afstandsbediening
Gebruik vooral het extra oogje met het draadje. De ingebouwde IR led in het kastje geeft een heel slecht bereik.

De snelheid
Deze is nog steeds wisselend en niet helemaal wat ze beloven. Ik test met een stevige MacBook Pro en een ethernet kabel. Wat opvalt is dat het initieel bereiken van een website vaak lang duurt. Weet iemand hoe je kunt testen hoelang een DNS lookup duurt?

Weet iemand of de "eigen IPTV streams" van Solcon over glasvezel unencrypted zijn?
Ik weet het niet, maar kan me uit licentieoverwegingen bijna niet voorstellen dat daar geen encryptie op zit. Van de andere kant: hoeveel rekenkracht heeft zo'n Dune nou helemaal.

Dank voor de suggesties van een andere router. Ik ga even spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:18
Hallo,

Ik heb sinds eind december het "Glasvezel pakket 3-in-1 Internet 150/150, Telefonie & Solcon Interactieve TV & HBO" pakket. Nu heb ik sinds het pakket ontzettend veel storing met een aantal HD kanalen dat hier een stroperige vertraging inzit. Nu valt mij op dat de HD kanalen die dit probleem hebben (o.a Fox Sports, BBC One HD en BBC Two HD) de helft minder bandbreedte gebruiken ten opzichte van de HD kanalen die goed werken (NPO 1,2,3 HD) Animal Planet HD heeft in al die 6 weken nog nooit gewerkt.

Mijn ouders hebben hetzelfde pakket en exact dezelfde problemen. Ben ook al 4 weken met Solcon in discussie hierover maar ze hebben zulke geweldige dienstverlening! Alle informatie die ik hun verstuur doen ze helemaal niks mee, en moet elke keer mijn Dune kastje resetten en zo kan ik nog wel door gaan. Ze nemen je als klant ook totaal niet serieus.

Ze maken mooie beloftes maar komen deze op dit moment absoluut niet na!

Mijn vraag is hebben meer mensen in Harderwijk hier last van? Dat bepaalde HD zenders slechte werken of soms zelfs helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Laatst online: 16:44

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Hoi,

binnenkort ga ik over van XMS (welke na 31 maart niet meer bestaat) naar Solcon.
Waarom? Omdat dat bijna alles het zelfde blijft qua abonnement en aansluitingen etc.
Het enige wat veranderd is dat Solcon volgens mij VOIP gebruikt en dit via de meegeleverde Fritz!Box 7360 loopt?

Nu is mijn vraag...
Kan ik gewoon mijn huidige Mikrotik blijven gebruiken en op het LAN segment van deze router een VOIP telefoon aansluiten? Even voorop gesteld dat ik de SIP gegevens van Solcon krijg?
En welk VOIP toestel raden jullie aan?

Ik las hier dat het wel mogelijk zou moeten zijn, maar ik kan op de Fritz!Box (nog) nergens de SIP instellingen vinden. Of komen die er pas in als deze echt op het Solcon netwerk zit?

Iemand enig idee?

[ Voor 15% gewijzigd door Thasaidon op 13-02-2015 15:06 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Laatst online: 17-06 15:29
Je krijgt je sip gegevens per brief :) Mikrotik kan ook gewoon! Alleen even juiste VLAN's er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Thanx,

ik heb alle apparatuur (Fritz!Box en Amino) al gehad, maar in die brieven/handleidingen staan geen sip gegevens.
Ik zal me eens verdiepen in de mikrotik en sip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Op Solcon site staat sip adres wel bij serveradressen daarnaast heb je op het serviceweb je telefoonnummers staan met login en als je wachtwoord niet weet kan je die veranderen van je nummers. Kortom je hebt eigenlijk alle gegevens al die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Je krijgt een brief als alles opgeleverd is, daar staat alles in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Thanx voor de antwoorden Zenix & RadioAir.

Op serviceweb kan ik nog niets vinden, waarschijnlijk omdat mijn order dus nog niet "rond" is.
Dinsdag a.s. zou ik over moeten gaan, dan komt ook de monteur voor alleen een bakkie koffie, want ik heb alles al hangen. Kwestie van 3 kabeltjes om prikken en ik zou up&running moeten zijn :)

Dus ik zal daarna nog eens kijken en anders wacht ik de brief wel even af ;)

thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Thasaidon schreef op zondag 15 februari 2015 @ 09:38:
Thanx voor de antwoorden Zenix & RadioAir.

Op serviceweb kan ik nog niets vinden, waarschijnlijk omdat mijn order dus nog niet "rond" is.
Dinsdag a.s. zou ik over moeten gaan, dan komt ook de monteur voor alleen een bakkie koffie, want ik heb alles al hangen. Kwestie van 3 kabeltjes om prikken en ik zou up&running moeten zijn :)

Dus ik zal daarna nog eens kijken en anders wacht ik de brief wel even af ;)

thanx.
Dan is het inderdaad nog niet rond. Met diverse IP telefoons heb ik trouwens geen ervaring met Solcon. Ik gebruik een oud Fritzbox 7170 Annex A in standalone modus als telefooncentrale achter mijn eigen router in combinatie met Solcon/Cheapconnect voor inkomende nummers en uitgaand via Freevoipdeal. Ik belde hiervoor uit via Solcon en dat koste mij zo'n 15 euro per maand nu ben ik 30 euro per jaar kwijt maximaal. Zie daarvoor voipbuster topic.

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 15-02-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Hier exact dezelfde config alleen dan zonder Solcon inkomend maar wel met Cheapconnect en FreeVoipDeal. Alleen wel een 7360 ipv 7170.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ok, dus de fritzbox kan evt ook achter mijn mikrotik? Moet ik daarvoor nog iets speciaals configureren?
Ik heb namelijk liever mijn Mikrotik in "the front line" zeg maar.

[ Voor 24% gewijzigd door Thasaidon op 15-02-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Thasaidon schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:09:
Ok, dus de fritzbox kan evt ook achter mijn mikrotik? Moet ik daarvoor nog iets speciaals configureren?
Ik heb namelijk liever mijn Mikrotik in "the front line" zeg maar.
Weet niet of die van jou dat ook kan maar de oude 7170 heb ik het zo http://hyperion-gaming.net/1.PNG
Hij is dus gewoon een cliënt en geen router meer, dus geen dubbele NAT en werkt dus puur als ATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Kijk, dat is wat ik zoek, thanx.
Zal morgen eens kijken of ik ook de boel kan instellen zoals jou screenshot.

Zoals ik al zei, ik heb liever mijn Mikrotik in de frontline, omdat ik die echt zo kan instellen zoals ik wil en zoals jij zegt vanwege dubbel NAT.
Dus dit zou een mooie oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxspectrum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-10-2023
Hoi, ik ga begin maart ook over van XMS naar Solcon.
Begrijp ik het goed dat Solcon geen apart VLAN gebruikt voor hun eigen telefonie?
Dus dat er geen managed switch nodig is om de Solcon telefonie te gebruiken en een ATA in een willekeurige router geprikt kan worden?

sent from zxspectrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Dat begrijp je goed, daarnaast vast IP.

Ik had gisteren trouwens een vergelijking gedaan tussen KPN 100/100 en Solcon 100/100 in de gemeente Dronten, verbindingen zitten 2km van elkaar af. Hier heeft Solcon zijn eigen ODF netwerk. Qua snelheid zit het bij allebei goed, maar als je aantal websites gaat pingen, dan presteert Solcon duidelijk beter.

Paar voorbeelden met bekabeld Gigabit CAT6 netwerk:
hetzner.de KPN 29ms Solcon 12ms
bbc.co.uk KPN 15ms Solcon 12ms
pfsense.org KPN 128ms Solcon 117ms

Ik merk ook dat bij online gamen dat ik zowat altijd de allerlaagste ping heb als ik in Nederland of Duitsland bijvoorbeeld ga gamen. Tevens worden mijn gameservers die ik host voor het spel Wolfenstein - Enemy Territory ook veel gebruikt om de goede routing.

Waarschijnlijk komt dit omdat ik Dronten woon waar Solcon ook zit en direct op hun netwerk ben aangesloten, maar het is wel een redelijk verschil met KPN. Voor mij zeker een reden om bij Solcon te blijven, ook al zijn ze iets duurder.

[ Voor 118% gewijzigd door Zenix op 16-02-2015 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Zenix schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:09:

Ik had gisteren trouwens een vergelijking gedaan tussen KPN 100/100 en Solcon 100/100 in de gemeente Dronten, verbindingen zitten 2km van elkaar af. Hier heeft Solcon zijn eigen ODF netwerk. Qua snelheid zit het bij allebei goed, maar als je aantal websites gaat pingen, dan presteert Solcon duidelijk beter.

Ik merk ook dat bij online gamen dat ik zowat altijd de allerlaagste ping heb als ik in Nederland of Duitsland bijvoorbeeld ga gamen. Tevens worden mijn gameservers die ik host voor het spel Wolfenstein - Enemy Territory ook veel gebruikt om de goede routing.

Waarschijnlijk komt dit omdat ik Dronten woon waar Solcon ook zit en direct op hun netwerk ben aangesloten, maar het is wel een redelijk verschil met KPN. Voor mij zeker een reden om bij Solcon te blijven, ook al zijn ze iets duurder.
Niet alleen Dronten; ook in Houten (net onder Utrecht) een zeer tevreden gebruiker.
Als ik het goed herinner zijn het 4 hops naar ams-ix, waarbij de hop naar de interne router wordt meegeteld :).
Bij CSGO gemiddelde ping van 4-6, en bij 'russische servers' rond de 30-45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Qua snelheid zit het bij allebei goed, maar als je aantal websites gaat pingen, dan presteert Solcon duidelijk beter.

Wellicht ter vergelijking. Hier in Lelytown, via een Xs4all FttH aansluiting:

hetzner.de 21ms
bbc.co.uk 13ms
pfsense.org 118ms
heise.de 11ms
orf.at 23ms

C:\>tracert www.hetzner.de
Tracing route to www.hetzner.de [78.46.133.14]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms fritz.box [192.168.178.1]
2 4 ms 4 ms 4 ms lo0.dr11.d12.xs4all.net [194.109.5.175]
3 4 ms 4 ms 4 ms 1424.ae3.xr4.3d12.xs4all.net [194.109.7.37]
4 4 ms 4 ms 4 ms 0.ge-0-2-0.xr1.sara.xs4all.net [194.109.5.2]
5 49 ms 5 ms 12 ms r1ams2.core.init7.net [80.249.210.210]
6 16 ms 16 ms 16 ms r1muc1.core.init7.net [77.109.128.192]
7 25 ms 24 ms 24 ms r1nue2.core.init7.net [77.109.128.230]
8 16 ms 16 ms 16 ms gw-hetzner-nue2.init7.net [82.197.163.30]
9 16 ms 16 ms 16 ms core11.hetzner.de [213.239.203.137]
10 16 ms 16 ms 16 ms juniper3.rz1.hetzner.de [213.239.245.58]
11 17 ms 23 ms 21 ms hos-tr2.ms-ex3k2.rz1.hetzner.de [213.239.192.83]
12 16 ms 17 ms 17 ms static.14.133.46.78.clients.your-server.de [78.46.133.14]
Trace complete.

C:\>tracert www.pfsense.org
Tracing route to www.pfsense.org [208.123.73.69]

3 4 ms 4 ms 4 ms 1324.ae3.xr3.3d12.xs4all.net [194.109.7.57]
4 4 ms 4 ms 4 ms 0.ge-1-2-0.xr1.sara.xs4all.net [194.109.5.6]
5 5 ms 4 ms 5 ms er1.ams1.nl.above.net [80.249.208.122]
6 5 ms 5 ms 5 ms ae14.cr1.ams10.nl.zip.zayo.com [64.125.21.77]
7 87 ms 87 ms 87 ms ae7.cr2.dca2.us.zip.zayo.com [64.125.27.33]
8 110 ms 110 ms 117 ms ae14.cr2.iah1.us.zip.zayo.com [64.125.21.54]
9 115 ms 115 ms 119 ms xe-0-1-0.mpr2.aus1.us.zip.zayo.com [64.125.27.201]
10 115 ms 115 ms 115 ms ae0.mpr1.aus1.us.zip.zayo.com [64.125.27.193]
11 122 ms 121 ms 121 ms te-6-1.aus-core-10.zip.zayo.com [64.125.32.198]
12 118 ms 118 ms 118 ms aus-core-11-v11.corenap.com [198.252.182.149]
13 118 ms 118 ms 118 ms 66.219.34.173
14 119 ms 118 ms 119 ms fw2.pfmechanics.com [208.123.73.4]
15 122 ms 121 ms 122 ms www2.atx.pfmechanics.com [208.123.73.69]
Trace complete.

C:\>tracert www.solcon.nl
Tracing route to www.solcon.nl [212.45.32.29]

3 4 ms 4 ms 4 ms 1424.ae3.xr4.3d12.xs4all.net [194.109.7.37]
4 4 ms 4 ms 4 ms 0.so-0-2-0.xr1.tc2.xs4all.net [194.109.5.10]
5 5 ms 4 ms 4 ms ams-ix2.ams2.network.solcon.net [80.249.209.165]
6 7 ms 7 ms 7 ms po8.crs2.ape1.network.solcon.net [212.45.35.230]
7 7 ms 6 ms 7 ms te-3-3.crs1.dro2.network.solcon.net [212.45.60.54]
8 7 ms 7 ms 6 ms www.solcon.nl [212.45.32.29]
Trace complete.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-06 14:02

Solcon probeert altijd het verkeer zoveel mogelijk via Peering verbindingen (AMS-IX/NL-IX) af te leveren. Dit geeft altijd de laagst mogelijk ping tijden. Erg prettig voor gamers :)
Wat ik wel weer frappant vind is dat de ping tijd van Solcon lager is bij bbc.co.uk, terwijl het verkeer via de Transit uplink van KPN Eurorings loopt :

1:~$ traceroute bbc.co.uk
traceroute to bbc.co.uk (212.58.244.18), 30 hops max, 60 byte packets
...
 3  po3.crs1.ams2.network.solcon.net (212.45.35.229)  2.339 ms  2.378 ms  2.426 ms
 4  asd-s4-rou-1041.NL.eurorings.net (134.222.129.13)  2.341 ms  2.327 ms  2.360 ms
 5  asd2-rou-1043.NL.eurorings.net (134.222.199.126)  11.132 ms  11.159 ms  11.373 ms
 6  rt2-rou-1022.NL.eurorings.net (134.222.199.104)  4.514 ms  4.555 ms  4.527 ms
 7  ldn-s2-rou-1101.UK.eurorings.net (134.222.232.75)  11.001 ms  11.042 ms  10.995 ms
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Zo... net is de monteur geweest, maar die had weinig te doen, want ik had alles al opgehangen en klaar liggen. Alleen zit XMS nog op de lijn en ga ik pas in de loop van de dag over naar Solcon.

Dus nu nog even snel een test ;)
Syndisk> ping hetzner.de
PING hetzner.de (213.133.107.227): 56 data bytes
64 bytes from 213.133.107.227: seq=0 ttl=53 time=20.637 ms
64 bytes from 213.133.107.227: seq=1 ttl=53 time=19.056 ms
64 bytes from 213.133.107.227: seq=2 ttl=53 time=19.243 ms
64 bytes from 213.133.107.227: seq=3 ttl=53 time=18.450 ms
^C
--- hetzner.de ping statistics ---
4 packets transmitted, 4 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 18.450/19.346/20.637 ms

Syndisk> ping bbc.co.uk
PING bbc.co.uk (212.58.244.20): 56 data bytes
64 bytes from 212.58.244.20: seq=0 ttl=51 time=11.980 ms
64 bytes from 212.58.244.20: seq=1 ttl=51 time=11.926 ms
64 bytes from 212.58.244.20: seq=2 ttl=51 time=11.893 ms
64 bytes from 212.58.244.20: seq=3 ttl=51 time=11.910 ms
^C
--- bbc.co.uk ping statistics ---
round-trip min/avg/max = 11.893/11.927/11.980 ms

Syndisk> ping pfsense.org
PING pfsense.org (208.123.73.69): 56 data bytes
64 bytes from 208.123.73.69: seq=0 ttl=46 time=161.067 ms
64 bytes from 208.123.73.69: seq=1 ttl=46 time=160.643 ms
64 bytes from 208.123.73.69: seq=2 ttl=46 time=160.586 ms
64 bytes from 208.123.73.69: seq=3 ttl=46 time=160.864 ms
^C
--- pfsense.org ping statistics ---
round-trip min/avg/max = 160.586/160.790/161.067 ms

Syndisk> ping heise.de
PING heise.de (193.99.144.80): 56 data bytes
64 bytes from 193.99.144.80: seq=0 ttl=245 time=10.053 ms
64 bytes from 193.99.144.80: seq=1 ttl=245 time=10.162 ms
64 bytes from 193.99.144.80: seq=2 ttl=245 time=10.105 ms
64 bytes from 193.99.144.80: seq=3 ttl=245 time=10.070 ms
^C
--- heise.de ping statistics ---
round-trip min/avg/max = 10.053/10.097/10.162 ms

Syndisk> ping orf.at
PING orf.at (194.232.104.139): 56 data bytes
64 bytes from 194.232.104.139: seq=0 ttl=53 time=34.024 ms
64 bytes from 194.232.104.139: seq=1 ttl=53 time=34.167 ms
64 bytes from 194.232.104.139: seq=2 ttl=53 time=33.989 ms
64 bytes from 194.232.104.139: seq=3 ttl=53 time=33.975 ms
^C
--- orf.at ping statistics ---
round-trip min/avg/max = 33.975/34.038/34.167 ms
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Syndisk> traceroute bbc.co.uk
traceroute to bbc.co.uk (212.58.246.103), 30 hops max, 38 byte packets
 1  172.16.0.254 (172.16.0.254)  0.292 ms  0.193 ms  0.176 ms
 2  37-251-80-1.FTTH.ispfabriek.nl (37.251.80.1)  0.554 ms  0.440 ms  0.416 ms
 3  188.142.0.38 (188.142.0.38)  3.535 ms  3.596 ms  3.211 ms
 4  188.142.0.37 (188.142.0.37)  3.133 ms  3.144 ms  6.007 ms
 5  185.2.172.6 (185.2.172.6)  4.103 ms  3.724 ms  3.949 ms
 6  139.156.127.2 (139.156.127.2)  12.421 ms  11.721 ms  10.176 ms
 7  asd2-rou-1022.NL.eurorings.net (134.222.93.138)  3.504 ms  3.416 ms  3.445 ms
 8  rt2-rou-1041.NL.eurorings.net (134.222.230.162)  5.460 ms  5.543 ms  5.349 ms
 9  rt2-rou-1022.NL.eurorings.net (134.222.229.153)  5.205 ms  5.063 ms  5.104 ms
10  ldn-s2-rou-1101.UK.eurorings.net (134.222.232.63)  11.461 ms  11.520 ms  13.253 ms
11  *  *  *

[ Voor 15% gewijzigd door Thasaidon op 17-02-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Nou... 09:33 ging het xms signaal eraf en binnen no-time had ik weer analoge tv. Ook iptv was snel in de lucht en de stb's hebben nu een Solcon logo. Alleen internet doet het nog niet... (en dus de telefoon ook niet)
Ik had verwacht dat die twee (inet & iptv) wel tegelijk zouden gaan, maar blijkbaar niet.
Ik had de Fritzbox al gereset en opnieuw ingesteld en al een andere utp gebruikt, maar ik ben denk ik te ongeduldig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Laatst online: 30-03 18:53

j1nx

Geek - Enjoying life

@Thasaidon, houd ons allemaal op de hoogte. Ik ben benieuwd naar bijvoorbeeld, waar je SD streams vandaan komen?

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrickus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-08-2023
Vraagje.(en zit nu bij Lijbrandt glasvezel, maar moet overgaan naar Telfort)

Is het verplicht de Fritzbox te gebruiken.
Zelf heb ik een asus router en die bevalt eigenlijk prima.

Werkt Solcon alleen via VIOP (SIP)of ook nog via het oude vertrouwde telefoonlijntje (die direct in het glasvezel modem (genesix) wordt gestoken)

Mijn huidig situatie is een aparte input voor de IPTV (direct vanuit modem)
Internet vanuit het modem naar mijn router
Telefonie ook direct uit het modem
TV (analoog en DVB-C) direct vanuit het modem (Coax aansluiting)

Kan dit ook zo blijven bij Solcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

henrickus schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:52:
Vraagje.(en zit nu bij Lijbrandt glasvezel, maar moet overgaan naar Telfort)

Is het verplicht de Fritzbox te gebruiken.
Zelf heb ik een asus router en die bevalt eigenlijk prima.

Werkt Solcon alleen via VIOP (SIP)of ook nog via het oude vertrouwde telefoonlijntje (die direct in het glasvezel modem (genesix) wordt gestoken)

Mijn huidig situatie is een aparte input voor de IPTV (direct vanuit modem)
Internet vanuit het modem naar mijn router
Telefonie ook direct uit het modem
TV (analoog en DVB-C) direct vanuit het modem (Coax aansluiting)

Kan dit ook zo blijven bij Solcon.
Solcon heeft een FTU oftwel een glasvezel modem, daarop zit een internet poort, iptv poort waarop de Amino zit en een coax aansluiting voor bijvoorbeeld DVB-C. Vervolgens gaat telefonie via hun router doormiddel van SIP. Je kan zelf weten waar je die SIP gegevens invoert in een ATA of de fritzbox achter je Asus, in je eigen virtuele telefooncentrale of met IP telefonie. Een simpel voorbeeld hoe je telefonie kan gebruiken in combinatie met je eigen router staat hierboven. Dus het enige verschil zal dan zitten in de telefonie, fritzbox hoef je dus zeker niet verplicht te gebruiken :)

Dit is natuurlijk nog wel afhankelijk van je gebied, woon je bijvoorbeeld in Harderwijk dan is het weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Fritzbox verplicht: Nee
VoIP: Alleen digitaal dus via een VoIP ATA etc
Oude situatie bij Solcon: Nee, in het WBA gebied wordt TV via Solcon zelf geleverd (geen DVB-C meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Nou alles werkt, behalve internet :(
Op de een of andere manier krijg ik van de dhcp server geen ip.
Als ze het ip forceren zie ik dat ip wel op de fritzbox, maar gaat er geen bit van of naar internet.
Solcon ziet de dhcp requesten wel binnen komen, maar zien niets aankomen bij mij.
Ondertussen zou ook de 3e lijn er al mee bezig zijn...
Ik ben alleen bang dat dat morgen pas word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398079

jeroenkleen schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:37:
@Xyrr bedankt! Heb het nu werkend zonder managed switch direct via een draytek 2130 Nu nog wachten op meer TV kanaal ondersteuning op de tablets & android support; heeft iemand al vernomen wanneer dat gaat komen (ik hoop in 2015)?
Hoi Jeroen,

Zelf heb ik een Draytek 2920. Hoe heb jij dat met je IPTV ingesteld? Want ik krijg het niet voor elkaar helaas? Moet ik bij WAN of bij LAN de vlan instellen? ik heb nu bij WAN VLAN 4 gebridged.
Ik hoor het graag.
Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

YES!
en we zijn online!
Toen ik vanmorgen weer belde was het eerste wat de helpdesk medewerker zei...
"je zit ook in een IP range die niet voor jou bedoeld is, dat gaan we even aan laten passen."

En ja hoor, binnen no-time was ik online en deed ook telefonie het.

Kortom, de overgang ging niet geheel vlekkeloos, maar het is uiteindelijk toch gelukt.
Maar, al met al heb ik over de helpdesk van Solcon (en ook 2e lijn) toch wel een beter gevoel dan wat ik de laatste tijd bij XMS had.

Volgende project:
de FritzBox achter de Mikrotik zien te krijgen met behoud van VOIP, maar daar gaan we van het weekeinde eens mee stoeien. :D

En voor de liefhebbers...
De ping tijden varieren nu wat, bij 2 is het nu sneller, bij 2 langzamer en 1 is vrijwel gelijk...
Ik zit nu enkel (nog) wel achter 2 routers (dubbel NAT).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
hetzner.de
was  round-trip min/avg/max = 18.450/19.346/20.637 ms
nu  round-trip min/avg/max = 13.877/14.978/15.810 ms

bbc.co.uk
was  round-trip min/avg/max = 11.893/11.927/11.980 ms
nu  round-trip min/avg/max = 12.993/13.129/13.503 ms

pfsense.org
was  round-trip min/avg/max = 160.586/160.790/161.067 ms
nu  round-trip min/avg/max = 117.256/117.627/117.960 ms

heise.de
was  round-trip min/avg/max = 10.053/10.097/10.162 ms
nu  round-trip min/avg/max = 11.218/11.362/11.756 ms

orf.at
was  round-trip min/avg/max = 33.975/34.038/34.167 ms
nu  round-trip min/avg/max = 33.643/33.888/34.180 ms

en de trace:
Syndisk> traceroute bbc.co.uk
traceroute to bbc.co.uk (212.58.246.103), 30 hops max, 38 byte packets
 1  172.16.0.254 (172.16.0.254)  0.299 ms  0.213 ms  0.181 ms
 2  192.168.178.1 (192.168.178.1)  0.485 ms  0.375 ms  0.650 ms
 3  ar2.vnd-rsv.network.solcon.net (87.195.23.1)  1.072 ms  0.920 ms  1.130 ms
 4  rf-wholesale.ars01.ams2.network.solcon.net (212.45.33.221)  3.738 ms  3.764 ms  3.577 ms
 5  rf-wholesale.ars01.ams2.network.solcon.net (212.45.33.221)  3.612 ms  3.601 ms  3.757 ms
 6  te1-2.crs1.ams2.network.solcon.net (212.45.45.109)  3.725 ms  3.619 ms  3.624 ms
 7  asd-s4-rou-1041.NL.eurorings.net (134.222.129.13)  4.627 ms  4.051 ms  3.622 ms
 8  asd2-rou-1043.NL.eurorings.net (134.222.199.134)  13.099 ms  13.607 ms  12.660 ms
 9  rt2-rou-1022.NL.eurorings.net (134.222.199.106)  5.968 ms  5.986 ms  5.898 ms
10  ldn-s2-rou-1101.UK.eurorings.net (134.222.232.73)  12.361 ms  12.305 ms  12.362 ms
11  *  *  *

[ Voor 70% gewijzigd door Thasaidon op 18-02-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Thasaidon schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:04:
YES!
en we zijn online!
Toen ik vanmorgen weer belde was het eerste wat de helpdesk medewerker zei...
"je zit ook in een IP range die niet voor jou bedoeld is, dat gaan we even aan laten passen."

En ja hoor, binnen no-time was ik online en deed ook telefonie het.

Kortom, de overgang ging niet geheel vlekkeloos, maar het is uiteindelijk toch gelukt.
Maar, al met al heb ik over de helpdesk van Solcon (en ook 2e lijn) toch wel een beter gevoel dan wat ik de laatste tijd bij XMS had.

Volgende project:
de FritzBox achter de Mikrotik zien te krijgen met behoud van VOIP, maar daar gaan we van het weekeinde eens mee stoeien. :D
Mooi dat je weer online bent! Gaat vast wel goed komen met de voip.

Beste forumlezers,

Momenteel heb ik de draytek 2920 ingesteld op dynamisch ip en niet pppoe. Dit werkt goed. Hoe zit dat bij jullie. Voip heb k gewoon ingesteld in de draytek met de sip gegevens van solcon. Alleen iptv krijg k niet voor elkaar. Kan het zijn dat het in amersfoort anders is? Ik hoor het graag.

Mvg Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Hartelijk dank voor uw reactie en interesse in Solcon glasvezeldiensten.

Als u gebruik maakt van een 3-1 glasvezelpakket dan leveren we ook nog het Analoog en DVB-C signaal
naast de digitale TV signaal. De TV streams zijn afkomstig van Glashartmedia. De TV ontvanger welke wij
leveren is een Amino 140 of een Amino 540 (hdd-recorder)
Zouden de SD streams dan toch nog steeds MPEG2 en unencrypted zijn?

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Anoniem: 398079 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 23:42:
Beste forumlezers,

Momenteel heb ik de draytek 2920 ingesteld op dynamisch ip en niet pppoe. Dit werkt goed. Hoe zit dat bij jullie. Voip heb k gewoon ingesteld in de draytek met de sip gegevens van solcon. Alleen iptv krijg k niet voor elkaar. Kan het zijn dat het in amersfoort anders is? Ik hoor het graag.

Mvg Martijn
Bij mij komt IPTV direct uit glasvezelmodem. Hoe is de IPTV normaal aangesloten dan?
j1nx schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:16:
[...]

Zouden de SD streams dan toch nog steeds MPEG2 en unencrypted zijn?
Het is volgens mij hetzelfde als bij de rest, de beveiliging is flink vooruit gegaan, ben er tijdje geleden mee gestopt want kon niks meer unencrypted ontvangen. Overigens in tegenstelling tot andere providers heeft Solcon nooit brieven gestuurd om het IPTV gebruik..

[ Voor 37% gewijzigd door Zenix op 20-02-2015 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ik had bij XMS ook een HTPC draaien waar ik altijd TV op keek, maar ze hebben idd op heel veel zenders inmiddels verimatrix encryptie toegepast.
Echter, zijn er nog wel veel zenders welke in SD format nog steeds ongecodeerd doorgezet worden. Je kunt dus nog steeds een HTPC gebruiken, maar dan alleen voor die SD zenders.
(uitzondering waren volgens mij NPO1, 2 & 3 die wel in HD te zien waren)

Dit is alleen wel afhankelijk van wat voor gebied je in zit. Ik zit in een WGDO gebied waar dit dus kan (3906)
Zit je in een zgn WBA(+) gebied, dan kon het volgens mij niet.

Ik ben dus ook maar gestopt met de HTPC, want ik ga niet naar een zender in SD kijken op de HTPC terwijl ik die ook op de stb in HD kan zien ;)
En sinds ik een soundbar heb is het geluid uit de stb tenminste ook weer om aan te horen :D

[ Voor 16% gewijzigd door Thasaidon op 21-02-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@zenix
op de genexis zit 1 poort die naar mijn fritzbox toe gaat. Helaas dus geen apparte poort voor iptv. Dus k denk dat het in amersfoort weer anders is dan bij jullie of solcon heeft iets nieuws. Voor nu heb ik dubbele nat en de draytek in dmz geplaatst. Maar dat is natuurlijk niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Anoniem: 398079 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 12:14:
@zenix
op de genexis zit 1 poort die naar mijn fritzbox toe gaat. Helaas dus geen apparte poort voor iptv. Dus k denk dat het in amersfoort weer anders is dan bij jullie of solcon heeft iets nieuws. Voor nu heb ik dubbele nat en de draytek in dmz geplaatst. Maar dat is natuurlijk niet zo mooi.
Heb je ook een Dune? Dan lijkt mij dit relevant: Xyrr in "Solcon Glasvezel"

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 21-02-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zenix

Thnx voor je bericht. Hier heb ik natuurlijk ook al naar gekeken maar niet voor elkaar gekregen. Het ziet hier namelijk ook wel iets anders. Want de HD Dune krijg geen eigen WAN IP. Deze krijgt namelijk gewoon een lokaal adres van de Frtizbox. Op de Fritzbox zijn namelijk poort 3 en 4 bedoeld voor IPTV. Maar als ik mijn laptop in poort 3 of 4 aansluit, dan krijgt mijn laptop ook gewoon een IP van de Fritzbox en heb ik ook gewoon internet. Dus voor mijn gevoel is het niet simpel even de VLAN doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Anoniem: 398079 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 12:14:
@zenix
op de genexis zit 1 poort die naar mijn fritzbox toe gaat. Helaas dus geen apparte poort voor iptv.
Mmm... dat is raar, want een collega van mij zit ook bij Solcon en woont ook in Amersfoort en deze heeft (wat ik me ervan herinner) gewoon Internet/VOIP op de genexis poort 1 (1e RJ45) en IPTV op de genexis poort 2 (2e RJ45).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Het is volgens mij als volgt:

Heb je nog DVB-C? Dan heb je nog geen WBA en heb je TV via Glashart Media en Amino decoders. IPTV komt dan vanaf poort 2 op de Genexis.

Heb je WBA glas, heb je Solcon TV via de Dune en streams van Glashart. VLAN splitsing gebeurt dan via de Fritzbox.

Iemand zou een TCP dump moeten maken om de VLAN's die op KPN WBA glas gebruikt worden uit te lezen. Dan weet je welk VLAN je af moet splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thnx voor de reply. Waarschijnlijk heb k dan dus WBA. Ik heb een backup getrokken van de fritzbox en die uitgelezen met notepad. Daar staat in dat er vlan 4 word doorgezet. Maar ik vind het dan vreemd dat ik gewoon een ip krijg van de fritzbox en ik met de laptop ook gewoon op internet kan. Mn ouders hebben kpn. En daar kan je op poort 2 niets anders dan iptv. Dus dit maakt het weer een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Ik heb geen idee hoe Solcon e.e.a. ingeregeld heeft, maar bij VDSL kan je alle poorten van de Fritz gebruiken voor TV én internet. Je kan dus gewoon je Dune aansluiten op de fritzbox en die werkt gelijk, maakt niet uit welke poort die op zit. Hoe dit zit met glas weet ik dus niet. Ik had overigens echt verwacht twee VLAN's te zien in de config, eentje voor TV en eentje voor internet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zou het dus maar zo kunnen zijn dat solcon 1 lijn heeft getrokken in VDSL en in Glas. Want bij mij gaat dit hetzelfde. Maar nu is dus de vraag hoe ik dit werkend krijg met mijn Draytek 2920. Kheb alles al geprobeerd om VLAN's door te zetten maar dat krijg ik niet voor elkaar. Het kan zijn dat ik iets fout doe, maar aangezien ik al zoveel heb geprobeerd zou er minstens 1 gewerkt moeten hebben :P
Heb jij dan met je VDSL een eigen router of gewoon die van de Fritz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hierbij een stukje config dat mij opvalt in de export van de fritz

enabled = yes;
name = "trunkport";
ident = "vcc:0";
trunkport {
vlanid_start = 4;
vlanid_end = 4;
untagged = no;
}
disable_igmp_fwd = no;
with_pppoe_bridging = no;
}
classifiers {
enabled = yes;
name = "iptv";
type = qos_cfg_hidden;
iface = qos_lan;
rule = "vlan.id 4";
result {
tos = -1;
vlan_prio = -1;
queueref = "hrealtime";
bridgeref = "trunkport";

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Als je IPTV door je Fritzbox gaat, dan is het VLAN 4 Untagged.

Schijnt echter bij sommige routers op gebied van QoS niet helemaal lekker te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok dus op mijn draytek zet ik VLAN 4 untagged op 1 van de poorten waar k de Dune op aansluit. Moet ik op de draytek dan ook nog iets doen met QoS? en moet er op mijn WAN config nog een iets van een VLAN worden ingesteld? of VLAN op WAN volledig uitzetten en dan bij mijn LAN settings een bepaalde poort VLAN 4 untagged instellen op dezelfde LAN subnet als de rest van de router?
Khoor t graag.
Thnx alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Ik weet het (nog) niet precies, maar je zal op de WAN een virtueele VLAN 4 interface moeten maken en die dan bridgen naar de port(s) voor de Dune.

Ken de Dune's niet, maar als de nic op die dingen ook op VLAN 4 ingestelt staat, dan kan je waarschijnlijk ook gewoon de VLAN4 je gehele switch bridge op gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

j1nx schreef op zondag 22 februari 2015 @ 16:57:
Als je IPTV door je Fritzbox gaat, dan is het VLAN 4 Untagged.

Schijnt echter bij sommige routers op gebied van QoS niet helemaal lekker te lopen.
Volgens mij staat er toch echt:
untagged = no;

of te wel, het verkeer is NIET untagged, dus tagged ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Is het niet bij wan vlan4 tagged erbij doen en naar dune vlan4 untagged? Zo doet de KPN het ook met andere vlans, je kan glasvezel topic kijken voor inspiratie of netwerkje.com.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 23-02-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Zenix schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:57:
Is het niet bij wan vlan4 tagged erbij doen en naar dune vlan4 untagged? Zo doet de KPN het ook met andere vlans, je kan glasvezel topic kijken voor inspiratie of netwerkje.com.
Dit dus ;)
Thasaidon schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:10:
[...]

Volgens mij staat er toch echt:
untagged = no;

of te wel, het verkeer is NIET untagged, dus tagged ;)
Ligt er dus aan, welke zijde ;) WAN of LAN

Maar nogmaals, ik heb het hele gebeuren nog niet, maar ga er denk wel voor. Dan hang ik het mijn EdgeMAX-Lite in en zal ik een standaard config wel hier delen. (Wereld router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Zijn er meer mensen met "hikken" op de IPTV?

Met name op de radio kanalen hoor ik af en toe dat de audio gewoon ff wegvalt.
Op de tv zenders komt het ook voor, maar lijkt het minder en is het alleen de audio die stil valt, het beeld staat niet stil

Het ligt niet aan mijn apparatuur, want ik hoor de hikken op alle STB's tegelijkertijd.
Ook als ik een willekeurige STB rechtstreeks aan de 2e RJ45 poort van m'n FTU hang blijf ik af en toe hikken horen. Het zou eventueel de FTU nog kunnen zijn, maar daar heb ik zo m'n twijfels over...

Ik had dit de laatste tijd namelijk al bij XMS en nu bij Solcon dus ook. Zou het in "de bron" kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Dat hikken heb ik wel gehoord met Fritzbox gebruikers, maar niet met Amino gebruikers.. Valt je internet ook kortstondig weg bij zo'n hikje? Kan je eens een continuous ping laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ik had de hikken bij XMS ook al, en toen had ik nog geen fritzbox.

Maar ook nu zou de Fritzbox er niets mee te maken mogen hebben,
Mijn IPTV komt rechtstreeks uit de 2e ethernet poort van mijn glasvezel modem. Daar zit nu gewoon een switch tussen omdat ik 4 Amino's heb.
De Fritzbox hang aan de 1e poort waar enkel Internet gekoppeld zit.

Ik zal iig eens kijken of ik een continue ping kan laten lopen. Maar vreemdgenoeg heb ik sinds de tv aan staat nu nog geen hikken opgemerkt. (maar ik kijk dan ook maar met een half oog ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik heb er zelf geen last van, maar luister nooit radio via de tv, dus misschien merk ik het niet. Ik gebruik een Amino A140. Je zou altijd kunnen vragen of ze de Genexis even kunnen uitlezen, als er fouten zijn op een bepaalde interface kunnen ze dit zien, maar deze fouten kunnen ook komen door eigen bekabeling.

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Nou, het schot is door de kerk.

Ik ga weer terug naar glas, met het 3 in 1 van Solcon.

Moest expliciet een vinkje zetten bij "analoge tv (gratis, normaal EUR 1,50)" bij een van de stappen. Helaas ligt de kabel maar tot de gevel aangezien ik niet thuis kon zijn voor de dummy.

6 - 8 weken, met een beetje geluk krijg ik het voor elkaar met minimale overlap.

Mijn Ziggo loopt tot 20 April, echter kan ik tot 1 maart en 1 april opzeggen vanwege de wijzingen. Dus even kijken wanneer de oplevering zal gaan kunnen plaats vinden en dan een van de datums pikken om op te zeggen. (worse case, na contract datum met 1 mnd opzeg termijn)

Heb er weer zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Zenix schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:23:
Ik heb er zelf geen last van, maar luister nooit radio via de tv, dus misschien merk ik het niet. Ik gebruik een Amino A140. Je zou altijd kunnen vragen of ze de Genexis even kunnen uitlezen, als er fouten zijn op een bepaalde interface kunnen ze dit zien, maar deze fouten kunnen ook komen door eigen bekabeling.
De amino hangt bij mij aan een soundbar, en dan kun je rustig naar de radio luisteren zonder de tv aan te hoeven hebben (afgezien van dat het geluid via een soundbar vele malen beter klinkt dan via de tv :D).

Vwbt de hikken...
Ik heb een test gedaan door meerdere amino's aan te zetten op bv Radio Veronica en ik hoor op alle amino's op hetzelfde moment dezelfde hik.
Dat zou dus idd bekabeling tussen de FTU en mijn switch kunnen zijn, of uiteraard de switch zelf.
Maar...
Ik heb ook al een paar keer een willekeurige amino rechtstreeks al aan de FTU gehangen met een compleet nieuwe "out of the box" kabel. En dan blijf ik af en toe hikken horen.
Dus wat mij betreft zijn ook de switch en bekabeling daarmee uitgesloten.

Ik moet wel zeggen dat het de laatste paar dagen weer mee valt met de hikken. Het is erger geweest.

En zoals ik al zei had ik die hikken al bij XMS en nu dus ook bij Solcon, dus de gemene deler is hier dan de achterliggende infra, of de bron zelf.

Ik was alleen benieuwd of ik de enige was, maar ik lees in diverse Tweakers fora dat andere XMS klanten en ook Lijbrandt klanten hier last van hebben...

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 27-02-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Mmm...
Ik was vrijdag bezig om te kijken of ik de Fritzbox (VOIP) achter mijn Mikrotik kon krijgen. Ik kon wel bellen, maar niet gebeld worden...
Maar ook na terugbouw naar de oorspronkelijke situatie kon ik nog steeds niet gebeld worden...

Sterker nog, toen ik de Fritzbox een "factory reset" gegeven had en daarna opnieuw de wizard doorlopen had bleek ik van Solcon geen nummer te krijgen...

Ik bellen met de helpdesk... Blijkt dat de porteringsorder voor ons nummer nog niet rond zou zijn ?!?
Terwijl het na de overzetting (de 17e) wel gewerkt heeft, maar nu ineens niet meer.

Morgen zou de porteringsorder afgerond moeten zijn en zouden we weer gebeld kunnen worden...
Het zal mij benieuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Misschien dat ze eerst een forward op je oude locatie instellen (*21 a like), en dat dan het nummer in die aankomende dagen echt vehuist word.

Waarschijnlijk is of de oude een dag te vroeg gestopt of de nieuwe een dag te laat gestart.

Ach een dagje geen gezeik van je schoonmoeder kan ook niet slecht zijn 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

j1nx schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:25:
...
Ach een dagje geen gezeik van je schoonmoeder kan ook niet slecht zijn 😃
Je kent haar? :P

btw... ik kan weer gebeld worden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Thasaidon op 02-03-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxspectrum
Gisteren overgaan van XMS naar Solcon, 9:30 geen IPTV en Internet
10:30 weer IPTV en om 11:00 werkt internet ook weer.
Nu nog de nummer portering (kan momenteel alleen uitbellen)

sent from zxspectrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Het overstappen van Glasvezel naar Glasvezel lijkt wel een stuk beter te gaan :) Hoe hebben jullie het gedaan met bijvoorbeeld opzeggingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxspectrum
Toen ik Solcon gebeld had dat ik interesse had in een abonnement meldde ze dat ik eerst de XMS/Telfort migratie moest stopzetten anders zouden er twee migratietrajecten op het zelfde adres lopen en dat kan niet.
Maar het stopzetten van de XMS/Telfort migratie betekende automatisch een opzegging van het abonnement omdat XMS ermee stopt.
Dit gedaan en daarna Solcon aangevraagd, gelukkig had ik nog een maand de tijd voordat XMS van de lijn afging.
Solcon heeft me daarna op tijd weer aangesloten.
De portering van mijn telefoonnummer volgt maandag

sent from zxspectrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Wat ik gedaan heb is xms laten weten dat ik niet naar Telfort ging en bezig was met een andere isp. Daarna heb ik een abbo bij Solcon aangevraagd met de mededeling dat ik al fiber had bij xms.
Toen bij Solcon de opleverdatum bekend was heb ik gelijk xms per diezelfde datum opgezegd.

Na wat kleine overgangsprobleempjes zit ik nu bij Solcon en dat bevalt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Sinds kort eigenaar van mijn eigen huis en sinds vorige week eigenaar van glasvezel :) (de 'dummy'). Ik ben nog wel bezig met klussen maar ik ga toch alvast glasvezel aanvragen. Ik lees overal over een levertijd van zo'n 20 werkdagen.

Waarom kies ik voor solcon?
- Niet duur (ook niet goedkoop)
- dvb-c (hoewel ik nog niet 100% weet of ik het ga gebruiken is het wel handig om te hebben imo)
- ipv6 staat in de planning voor "dit jaar" (volgens de klantenservice)
- hoewel ze eigen router (Mikrotik) niet supporten leveren ze wel PPPOE gegevens
- vast IP (is niet overal duidelijk if dit zo is)
- netjes antwoord van de klantenservice (binnen een uur) toen ik bovenstaande vragen stelde

Ik moet het nog aanvragen maar aangezien Solcon een van de weinige is die nog DVB-c hebben is het eigenlijk "simpel"

(waarom dvb-c: o.a. "oud" (wel HD) opname geval van de ziggo, zonde om iets nieuws daarvoor te kopen/huren + 'oude' (wel HD) tv voor in de slaapkamer, sowieso scheelt het weer losse kastjes en aangezien ze geen HDMI CEC supporten scheelt het ook een extra remote :p)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mattie112 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:48:
Sinds kort eigenaar van mijn eigen huis en sinds vorige week eigenaar van glasvezel :) (de 'dummy'). Ik ben nog wel bezig met klussen maar ik ga toch alvast glasvezel aanvragen. Ik lees overal over een levertijd van zo'n 20 werkdagen.

Waarom kies ik voor solcon?
- Niet duur (ook niet goedkoop)
- dvb-c (hoewel ik nog niet 100% weet of ik het ga gebruiken is het wel handig om te hebben imo)
- ipv6 staat in de planning voor "dit jaar" (volgens de klantenservice)
- hoewel ze eigen router (Mikrotik) niet supporten leveren ze wel PPPOE gegevens
- netjes antwoord van de klantenservice (binnen een uur) toen ik bovenstaande vragen stelde

Ik moet het nog aanvragen maar aangezien Solcon een van de weinige is die nog DVB-c hebben is het eigenlijk "simpel"

(waarom dvb-c: o.a. "oud" (wel HD) opname geval van de ziggo, zonde om iets nieuws daarvoor te kopen/huren + 'oude' (wel HD) tv voor in de slaapkamer, sowieso scheelt het weer losse kastjes en aangezien ze geen HDMI CEC supporten scheelt het ook een extra remote :p)
Vast IP is wel zeker zie hier bijvoorbeeld http://www.solcon.nl/medi...ienstbeschr_Glasvezel.pdf Ik heb nu vier jaar glasvezel van Solcon en hij is nog nooit veranderd.
Wist trouwens niet dat ze ook nog van PPoE gebruik maakten, krijg gewoon alles via DHCP.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 10-03-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxspectrum
Hier (Almere) wordt voor zover ik kan zien geen gebruik gemaakt van PPPOE, want ik had de Fritzbox al aangesloten op XMS en met de overgang naar Solcon kreeg hij automatisch via DHCP een IP adres van Solcon, internet werkte daarna direct weer.

sent from zxspectrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Mattie112 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:48:
...
...
Zenix schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:27:
[...]
...
Vast IP is wel zeker zie hier bijvoorbeeld http://www.solcon.nl/medi...ienstbeschr_Glasvezel.pdf Ik heb nu vier jaar glasvezel van Solcon en hij is nog nooit veranderd.
Wist trouwens niet dat ze ook nog van PPoE gebruik maakten, krijg gewoon alles via DHCP.
Idem hier...
Volgens mij word PPPoE niet gebruikt, want ook ik krijg gewoon een IP via DHCP.
En het maakt niet uit wat ik aan de FTU hang, router of laptop... ieder device (ook mijn mikrotik ;)) krijgt altijd hetzelfde IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Volgens de sales is het PPoE :) maargoed dat was puur voor het "leuk om te weten"
Vast IP hadden ze ook bevestigd ja.

Benieuwd hoelang het gaat duren voor alles aangesloten is (heb het inmiddels aangevraagd) "helaas" kon ik de gratis monteur niet uit-vinken dus we zullen zien.

Kreeg wel meteen een standaard mail dat er in $woonplaats een glasvezel traject loopt.... achja het ligt toch echt al in mn huis hoor :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Mattie112 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 08:46:
Benieuwd hoelang het gaat duren voor alles aangesloten is (heb het inmiddels aangevraagd) "helaas" kon ik de gratis monteur niet uit-vinken dus we zullen zien.
Bij mij was het zo geregeld en was ik binnen een paar weken al over. Maar dat was van glas naar glas.
De monteur kon ik ook niet uitvinken, maar dat komt volgens mij omdat ze die gewoon langs willen laten komen om te laten kijken hoe het bij jou zit.
Ik had zelf namelijk alles al opgehangen/aangesloten/etc... dus de monteur hoefde niets te doen.
Die heeft alleen wat foto's van de situatie gemaakt en is weer vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Ah dus je krijgt wel van te voren de spullen, dat is mooi :) Het liefst sluit ik het aan zoals ik zelf wil :)

Kan de standaard router meteen de zolder op (borg) :p

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Yup, ik kreeg netjes een doos met Fritzbox, amino 140 en alle bekabeling. Daarnaast zaten er duidelijke handleidingen bij hoe je het aan moest sluiten. Maar dat kun je dus ook door de monteur laten doen.

En idd, ik moet zeggen dat de helpdesk altijd erg vriendelijk is en ook weet waar ik het over heb als ik een probleem meldt. Gewoon zoals het altijd zou moeten zijn.

Ik weet niet of je ook Telefonie hebt, maar als je dat niet op je mirotik configureerd, heb je de fritzbox wél nodig voor VOIP.

[ Voor 14% gewijzigd door Thasaidon op 11-03-2015 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Mijn Solcon lijn is opgeleverd. Yippie!

Hoe hebben jullie dat gedaan met jullie eigen router, maar de Fritz als ATA?

EDIT: Ah wacht even, denk dat ik het zie.
www.solcon.nl/modules/download_gallery/dl.php?file=94

Pagina 44

Denk dat ik het op die manier moet doen.

[ Voor 39% gewijzigd door j1nx op 18-03-2015 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Voor nu hangt de FritzBox aan de FTU en m'n Mikrotik erachter, maar alles gaat vanaf de FritzBox 1op1 door naar de Mikrotik.
Ik heb ook het voornemen om mijn Mikrotik weer als 1e router te plaatsen en de FritzBox erachter aan het LAN, enkel en alleen voor VOIP.
(Tenzij ik VOIP ook op de Mikrotik aan de praat krijg, maar daar ontbreekt voorlopig de tijd voor om daar in te duiken).

Het enige wat volgens mij dan nodig is zijn wat portforwards voor VOIP naar de Fritzbox, maar dat heb ik nog niet kunnen testen. (tcp-udp/5060 en tcp-udp/5061 volgens mij)

[ Voor 62% gewijzigd door Thasaidon op 18-03-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Ik heb het idem nu met de Edgemax Lite.

Ga van het weekend wel even klooien. Wil de Fritzbox wel als ATA en Access point inzetten, maar meer ook niet. Tenzij ik controle krijg over de ports en wat VLAN magic kan gaan gebruiken.

Hij zit er leuk uit dat ding, zal ook best goed werken, maar dat ding is nog dichter als iOS. Je moet hem gebruiken zoals de provider dat wil. Echt advanced tweaken zit er niet echt in geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Nou, ik heb de Fritzbox nu áchter mijn Mikrotik hangen en telefonie werkt.
Wat ik gedaan heb:

Op de Mikrotik:
Vaste IP lease ingesteld op basis van MAC voor de WAN interface van de Fritzbox (poort1 op de Fritzbox)
Portforewards aangemaakt voor VOIP zoals deze ook op de FritzBox stonden, tcp-udp/5060-5061 en udp/7078-7109.
(5060 en 5061 kende ik, maar 7078-7109 zegt me zo niks, maar aangezien die ook op de Fritzbox stonden heb ik die ook maar geforward.)

Op de Fritzox:
Bij Internet-> Account Information -> Internet Connection
de "Internet service provider" op "Existing connection over LAN" gezelecteerd.

Afbeeldingslocatie: http://thasaidon.net/tmp/fritzbox.jpg

Voila!
De Mikrotik is weer mijn router/firewall en de fritzbox hangt er enkel nog aan voor VOIP.

Misschien in de toekomst als ik meer tijd heb zal ik eens in VOIP op de Mikrotik duiken, maar ik dacht ik deel dit vast met jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Binnenkort weer een Solcon IP adres vrij :+..
Ik moet helaas na 4 jaar trouwe dienst ze de deur wijzen.. Deshmir verhuist naar een Caiway gebied :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Thasaidon schreef op zondag 22 maart 2015 @ 08:57:

Op de Fritzox:
Bij Internet-> Account Information -> Internet Connection
de "Internet service provider" op "Existing connection over LAN" gezelecteerd.
Ik heb van het weekend er geen tijd voor gehad, maar bovenstaande had ik eerst ook even. Echter dan is de Fritzbox nog steeds een router.

Zoals je in de gelinkte manual kunt zien op pagina 44, lijkt het erop dat "cable connection" niet iets is voor Ziggo/UPC maar feitelijk de WAN uitzet en allen LAN gebruikt. Denk dat die setting beter zal werken, kun je ook gelijk de WiFi acces point nog steeds gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Voor mij was de Fritzbox enkel een router welke toch alles al doorzette naar mijn Mikrotik en VOIP afhandelde. De Wifi van dat ding gebruikte ik niet.
Dus of hij nou als router draait of niet maakt in mijn geval niet uit, want nu hangt hij alleen nog aan het netwerk voor enkel en alleen VOIP.

Als ik (ooit :)) tijd heb zal ik eens kijken hoe ik VOIP op de MikroTik aan de praat krijg, dan gaat de Fritzbox er helemaal uit.

Maar als jij tijd hebt en het je gelukt is op jou manier, dan is het misschien handig dat ook hier te posten.
Dan kunnen de mensen kiezen uit 2 manieren ;)

.
Btw, gaan we dit topic omdopen naar "Het Solcon Glasvezel ervaring" Topic?

[ Voor 21% gewijzigd door Thasaidon op 23-03-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VoIP instellen moet niet moeilijk zijn. Op mijn Draytek met 1 poging werkend:
SIP port 5060
Domain Solcon.nl
Proxy sip.solcon.nl
Display name = je telefoon nummer
account number/name = je telefoon nummer in 31 bij mij dus 3133123456
Username: je gebruikersnaam
Wachtwoord: je wachtwoord, ingesteld in het serviceweb
NAT traversal uit
SIP URL = hetzelfde als account number
Codec heb ik op G729A/B

Helaas zit ik nog wel behoorlijk te tobben met de IPTV... tot nu toe nog niet voor elkaar gekregen. Zelf als ik de Fritzbox achter de draytek hang werkt het nog niet.
Als solcon nou DVB-C had op de Genexis was ik het meest blij, dan gebruik ik gewoon mijn tv. Want die Dune HD is echt een bagger apparaat. Vandaag geprobeerd om mn abbo om te gooien naar internet only. maar daar wilde ze niet mee helpen om dat ik nog moet wachten tot 2016 tot mn contact afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Heb je wel de juiste VLAN's doorgezet naar de Dune? Anders werkt het inderdaad niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RadioAir schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:33:
Heb je wel de juiste VLAN's doorgezet naar de Dune? Anders werkt het inderdaad niet :)
Uiteraard. VLAN 4. Tagged, untagged. ik probeer alles. Maar helaas... Moet ik in mijn WAN acces ook ergens de VLAN's instellen? of alleen aan de LAN zeide? kheb alles al geprobeerd, maar handig om te weten, weet ik waar ik moet zoeken.

EDIT: en moet ik dan de poort waarop ik de VLAN instel, de Dune op aansluiten of de Fritz?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 398079 op 08-05-2015 21:04 ]

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste