Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 122 Laatste
Acties:
  • 1.856.517 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
Pensioen...altijd zuinig geweest, ook omdat ik wel graag in een mooie auto rijdt, maar het simpel gewoon veel te duur vind. Ben nu 46, sinds 2008 zzp-er, Oracle ontwikkelaar met behoorlijk wat ervaring en algemene ICT kennis. Verdien ongeveer 80,- per uur ex btw. Niets te klagen. Rij Peugeot 207 van 6 jaar oud, elke maand olie bijgooien...toch goedkoper dan inruilen.
Btw, zzp-er schap geeft geen vrijheid (grote misvatting), je hebt een opdrachtgever nodig. Zou evengoed bij een baas kunnen werken...

Ik spaar vooral zelf voor pensioen. Als je slim spaart (Ohpen/brandNewDay e.d.) is het maar de vraag of bruto sparen via pensioenfonds beter is dan zelf netto sparen...pensioenfondsen willen heel graag meesnoepen van de fiscale voordelen.
Oh, opgevoed/geinjecteerd met het credo: wil je wat hebben? Ja? heb je het nodig? (door generatie die echt niet veel te makken hadden, ook kwa eten niet...). Ben er niet altijd blij mee, maar zou ook geen verkwister willen zijn (op=op, bah!). Ik zal opdraaien voor zij hierboven die geen verantwoordelijkheid voelen voorzieningen te treffen voor het pensioen. Geen dank.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:05

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Och, ik (en mijn hele generatie met mij) draai(t) al op voor de pensioenen van onze ouders (babyboomgeneratie die hun hele leven al wisten dat de koek eens op zou zijn maar die toch collectief te weinig hebben gespaard voor hun pensioen). Dan mag iemand anders opdraaien voor dat van mij. ;)

Ja, dat is wat chargerend wellicht maar ik speel graag advocaat van de duivel. >:)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:51:
Och, ik (en mijn hele generatie met mij) draai(t) al op voor de pensioenen van onze ouders (babyboomgeneratie die hun hele leven al wisten dat de koek eens op zou zijn maar die toch collectief te weinig hebben gespaard voor hun pensioen). Dan mag iemand anders opdraaien voor dat van mij. ;)

Ja, dat is wat chargerend wellicht maar ik speel graag advocaat van de duivel. >:)
Klopt, zie ook YouTube: Het beste pensioenstelsel ter wereld - deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
Mx. Alba schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:51:
Je moet het zelf weten, maar ik heb er geen enkel vertrouwen in dat dat gaat gebeuren en neem het risico liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
nare man schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:37:
Beiden zijn extreme einden van het spectrum: enerzijds hij die leeft alsof er geen morgen is en die al het binnenkomende geld meteen verbrast, anderzijds hij die op welhaast neurotische wijze bezig is met het opzij zetten en reserveren van geld 'voor later'. Soms ligt daar een bepaald plan aan ten grondslag (zoals vroeg 'financieel onafhankelijk' zijn), in andere gevallen is het gewoon een aangeboren zuinigheid en neiging tot oppotten. Beiden spreken mij weinig aan: noch alles erdoorheen jassen, noch nu minimaal leven en continu moeten denken over 'later'. Een financieel redelijk prudente tussenhouding, waarbij je toch van het leven geniet, lijkt mij het beste. Plus het feit dat stoppen met werken op mijn 40e mij verschrikkelijk lijkt. Maar misschien heeft dat er wel mee te maken dat ik mijn werk oprecht leuk vind, terwijl er volgens mij heel wat mensen zijn op dit forum die zo gauw mogelijk zouden willen stoppen als dat financieel ook maar enigszins mogelijk zou zijn.
Eerst ben je genuanceerd en vervolgens zeg je dat stoppen op je 40e je verschrikkelijk lijkt, wat ook weer een uiterste van het spectrum is :)

Er is nogal een verschil tussen stoppen op je 40e en stoppen op je 67e. Heb je weleens het verschil gemerkt tussen een 20er en een 60er op de werkvloer? Mijn ervaring is dat de gemiddelde 20er een jonge hond is die ambitie wil maken, uitblinken in z'n werk, promoties maken, salarisverhogingen, etc. De gemiddelde 60er heeft al gepiekt, vindt het allemaal wel best, en leeft naar z'n pensioen toe.

Ik ben nu net als jij - moet er niet aan denken om te stoppen met werken. Maar hoe denk je dat het is als je 55 of 60 bent? Zou je dan liever, als je nog gezond en niet-bejaard bent, stoppen met werken om leuke dingen met je partner en (klein)kinderen te doen en nog wat van de wereld te zien, of zeg je dan ook 'ik vind mijn werk zo leuk, ik wil minimaal tot m'n 70e door' ?

Er zijn mensen die inderdaad voor het tweede kiezen (beetje gek voorbeeld maar bv. Karl Lagerfield of Joop van den Ende), maar het gros zou dan toch liever stoppen als het enigszins kan. Ongeacht wat je dan kiest; het zou fijn zijn als je dan een keuze hebt.

</offtopic> sorry modjes :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
Wat hebben mensen toch weinig vertrouwen in de pensioenfondsen? Dat is nl geld wat je zelf (en samen met anderen) gespaard hebt, itt bv AOW wat een omslagstelsel is. De AOW zou kunnen verdwijnen maar je opgespaard geld in PFs verdwijnen niet zomaar. Wellicht niet zoveel als vroeger en zijn de rendementsgaranties ook verdwenen maar alsnog een spaarpot.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:22
Chief-XL schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:26:
Wellicht niet zoveel als vroeger en zijn de rendementsgaranties ook verdwenen maar alsnog een spaarpot.
Helemaal mee eens, en het grootste probleem voor jullie pensioen is op dit moment dat je het laat gebeuren dat de overheid de belastingvoordelen op pensioensparen afbouwt. Voor veel mensen komt dit over als korten, maar dat is het niet! Jij (de jonge hond, niet Chief) krijgt nu 25 euro netto meer per maand, genoeg voor 4 pakjes sigaretten, maar bouwt minder pensioen op. Dat heeft niets te maken met babyboomers, vroeg gaan indexeren wel omdat dit de uitkering van geld naar voren trekt.

Wordt actief in de politiek / pensioenbesturen als deelnemer en kom hiertegen in actie, laat je de voordelen niet afpakken.

Overigens: pensioenfondsen snoepen niets van de fiscale voordelen af, het zijn non-profit stichtingen in het belang van de deelnemer (werknemer en gepensioneerde). Als ze afsnoepen zijn ze corrupt en aansprakelijk voor fraude, d.w.z. de meeste besturen kijken hier wel voor uit.

edit: jullie pensioen aangezien ik een minder goed pensioen opbouw buiten Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door Black Sparrow op 08-04-2014 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 07:22
Even naar wat input vragen.
Huidige situatie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben nu echter gevraagd om (junior) product manager te worden en wil eens wat input hebben van wat dit financieel zou betekenen.
De inhoud van deze functie zou zijn dat ik product owner zal worden (mensen die scrum kennen, dit is de persoon die de belangen van de klant verdedigd), meewerken aan bepalen hoe nieuwe functionaliteiten eruit moeten zien (bv mobiele banking applicatie, nieuwe functionaliteiten in onze online banking omgeving etc), prioriteiten bepalen van bugs en releases, documentatie (release notes, handleidingen,... eventueel delegeren),...
Ik zou met de huidige product manager samenwerken en soms eens een externe voor assistentie voor specifieke projecten. Voor mij is het vooral de technische kant die op mij rust (aangezien ik het product het best ken, de huidige product manager zal meer de commerciële benadering doen)

Voor mij is het een wereld die mij niet gekend is (heb toegepaste informatica gestudeerd, maar heb wat business achtergrond). Mijn opdrachtgever is zeer tevreden van mij en aangezien ik eigenlijk einde project was hebben ze mij dit aangeboden. Ik zou 3 tot 6 maand op proef draaien om het uit te testen en nadien zouden ze mij vast in dienst willen. Voor mij is het risico wat beperkt aangezien ik toch wat kan aftasten of dit is wat ik wil doen. Ik zit dus eerst met mijn huidige werkgever (aangezien ik extern ben) en mijn potentieel nieuwe werkgever. Ik vraag mij dus af wat dit financieel voor mij zou betekenen.

Ik besef dat ik niet zoveel zal mogen verwachten van mijn huidige werkgever gezien die "met mij opgeschept zit" als het uiteindelijk niet zou doorgaan, maar ben benieuwd wat ik mag verwachten van mijn nieuwe werkgever.

Toevallig tips en eventuele eigen ervaring die men kan meegeven?
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 11:03
Sorry, maar ik snap je verhaal niet.

Wat zijn de huidige voorwaarden? Wat worden de nieuwe voorwaarden?

Hoezo is er relatie oude/nieuwe werkgever waarbij de oude met jou opgescheept zit terwijl je een andere baan aan het "uitproberen" bent bij een nieuwe werkgever? Volgens mij missen we een paar cruciale details in het hele verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hbeez schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:12:
[...]
<knip>
Er is nogal een verschil tussen stoppen op je 40e en stoppen op je 67e. Heb je weleens het verschil gemerkt tussen een 20er en een 60er op de werkvloer? Mijn ervaring is dat de gemiddelde 20er een jonge hond is die ambitie wil maken, uitblinken in z'n werk, promoties maken, salarisverhogingen, etc. De gemiddelde 60er heeft al gepiekt, vindt het allemaal wel best, en leeft naar z'n pensioen toe.
<knip>
Grappig. Mijn ervaring is juist dat de gemiddeld 20er overal met de pet naar gooit en denkt dat alles maar aan komt waaien en de gemiddelde 60er zijn werk juist grondig doet.

Natuurlijk bestaan jouw 20ers net zo goed, alleen mijn indruk daarvan is meestal een hoop opgeblazen status en gebakken lucht.

[ Voor 8% gewijzigd door Pathogen op 09-04-2014 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Hbeez:
De gemiddelde persoon die met pensioen gaat, valt in een diep gat van "wat moet ik nu in vredesnaam de hele dag doen?".

Dus eerder stoppen met werken staat niet op mijn verlanglijstje. Minder uren draaien is wat anders, dat heb ik al in gang gezet de afgelopen 8 jaar (werk 36 uur per week ipv 40). En misschien dat ik dit naar 32 uur per week wil brengen op den duur.

Dat lijkt me wel relaxed. Maar ik werk dus liever 32 uur per week tot mijn 70ste dan dat ik op mijn 50ste stop ofzo en dan van ellende niet meer weet wat ik moet doen de hele dag.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Heb ik dus absoluut andersom, ik weet wel wat ik moet doen elke dag hoor als ik eerder zou mogen met pensioen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Vertel!

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Lethalis schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:17:
@Hbeez:
De gemiddelde persoon die met pensioen gaat, valt in een diep gat van "wat moet ik nu in vredesnaam de hele dag doen?".

Dus eerder stoppen met werken staat niet op mijn verlanglijstje. Minder uren draaien is wat anders, dat heb ik al in gang gezet de afgelopen 8 jaar (werk 36 uur per week ipv 40). En misschien dat ik dit naar 32 uur per week wil brengen op den duur.
Waaruit blijkt dat de "gemiddelde persoon in een diep gat valt" ? Als ik om me heenkijk, zijn mensen juist dolblij om met pensioen te gaan zodat ze eindelijk tijd aan hun hobby's, (klein)kinderen etc kunnen besteden.

De gemiddelde persoon gaat liever eerder met pensioen dan later, dat blijkt uit de gemiddelde pensioenleeftijd en uit de ophef die ontstond toen de pensioenleeftijd werd verhoogd.
Thrackan schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:32:
[...]

Grappig. Mijn ervaring is juist dat de gemiddeld 20er overal met de pet naar gooit en denkt dat alles maar aan komt waaien en de gemiddelde 60er zijn werk juist grondig doet.

Natuurlijk bestaan jouw 20ers net zo goed, alleen mijn indruk daarvan is meestal een hoop opgeblazen status en gebakken lucht.
Het gaat erom hoe graag men door blijft werken; gemiddeld genomen vindt een 20er het een stuk minder erg om nog een paar jaar door te werken dan een 60er. Hoe grondig men het werk doet staat daar verder los van .

@Hieronder:

Voor ideeen zie het topic Financiele Onafhankelijkheid; hierin streven mensen naar zo vroeg mogelijk stoppen met werken.

[ Voor 30% gewijzigd door Hbeez op 09-04-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:21:
Heb ik dus absoluut andersom, ik weet wel wat ik moet doen elke dag hoor als ik eerder zou mogen met pensioen ;)
Dat is misschien zo als je heel veel geld te besteden hebt, maar anders wordt het al vrij snel saai denk ik.

Vrienden gaan wel naar hun werk, dus jij zit alleen thuis. En dan?

Joh, gaan we een eindje fietsen. Of naar de sportschool? Of naar het zwembad? En dan?

Klussen in het huis? Werken aan dat hobbyproject?

Het gaat echt wel vervelen hoor :) De eerste maanden is het geweldig, maar daarna.. ik weet het niet. Het zou anders zijn als vrienden en kennissen ook vrij zijn misschien. Zelfs de (klein)kinderen gaan naar school, dus je zit al heel snel alleen.

Daarom denk ik dat minder uren werken veel leuker is dan stoppen met werken.
Hbeez schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:27:
[...]
Waaruit blijkt dat de "gemiddelde persoon in een diep gat valt" ? Als ik om me heenkijk, zijn mensen juist dolblij om met pensioen te gaan zodat ze eindelijk tijd aan hun hobby's, (klein)kinderen etc kunnen besteden.
Ik ken die mensen die al met pensioen zijn. Inderdaad dolblij als het eindelijk zover is, maar een halfjaartje later doen ze echt alles om maar in een routine te komen en ervoor zorgen dat ze iets te doen hebben.

Dan gaan ze bij een vereniging zitten en zich daar met dingen bemoeien, of 's ochtends een uurtje sporten en daarna 2 uur standaard aan de bar hangen. Diezelfde tijd die voor de werkende mens zo schaars is, duurt dan ineens vreselijk lang.

Of ze gaan vrijwilligerswerk doen. Mensen moeten toch iets te doen hebben. Dat valt mij echt op als ik gepensioneerden zie.

En niet iedereen heeft zoveel hobbies en interesses om daar de hele dag mee te vullen :)

Als ik vanaf morgen niet meer zou hoeven te werken, begin ik waarschijnlijk gewoon voor mezelf en ga ik gewoon verder met programmeren. Ik zou niet weten hoe ik anders al die dagen zou moeten vullen. Misschien dat het leuker is dan "verplicht" moeten werken, maar ik zou alsnog (parttime) werken.

[ Voor 43% gewijzigd door Lethalis op 09-04-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Lethalis schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:17:
@Hbeez:
De gemiddelde persoon die met pensioen gaat, valt in een diep gat van "wat moet ik nu in vredesnaam de hele dag doen?". Dus [...]
Niet iedereen voelt zich zo gemiddeld ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 18-09 21:37
Lethalis schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:27:
[...]
Dat is misschien zo als je heel veel geld te besteden hebt, maar anders wordt het al vrij snel saai denk ik.

Joh, gaan we een eindje fietsen. Of naar de sportschool? Of naar het zwembad? En dan?

[...]

En niet iedereen heeft zoveel hobbies en interesses om daar de hele dag mee te vullen :)

Als ik vanaf morgen niet meer zou hoeven te werken, begin ik waarschijnlijk gewoon voor mezelf en ga ik gewoon verder met programmeren. Ik zou niet weten hoe ik anders al die dagen zou moeten vullen. Misschien dat het leuker is dan "verplicht" moeten werken, maar ik zou alsnog (parttime) werken.
Dat is ook wel zo, je valt ook gauw in een zwart gat.

Maar ik zou genoeg dingen kunnen bedenken van hobby tot een boek schrijven tot programmeren tot games en films ( en ja die speel en kijk ik ook als ik 50 ben heus nog wel )
Tot huis / tuin / auto / vrijwilligerswerk etc etc.

Kan vast nog wel meer bedenken, en ik zeg vrijwilligerswerk omdat ik toch wel wat wil doen voor anderen.

[ Voor 29% gewijzigd door Mektheb op 09-04-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Voor ideeen zie het topic Financiele Onafhankelijkheid; hierin streven mensen naar zo vroeg mogelijk stoppen met werken.
Dat zie je verkeerd denk ik. De meeste mensen in dat topic willen zo vroeg mogelijk kunnen stoppen met werken. Ze willen niet of zo min mogelijk afhankelijk zijn van dat inkomen, zodat ze eenvoudig zelf kunnen kiezen wat ze met hun tijd willen doen. Dat kan werken zijn (al dan niet voor minder tijd per week dan de gemiddelde werknemer), maar ook iets anders. Of in een ander soort baan.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
ATS schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:46:
[...]

Dat zie je verkeerd denk ik. De meeste mensen in dat topic willen zo vroeg mogelijk kunnen stoppen met werken. Ze willen niet of zo min mogelijk afhankelijk zijn van dat inkomen, zodat ze eenvoudig zelf kunnen kiezen wat ze met hun tijd willen doen. Dat kan werken zijn (al dan niet voor minder tijd per week dan de gemiddelde werknemer), maar ook iets anders. Of in een ander soort baan.
Heel genuanceerd hoor, heel goed. :')

Ik stel toch voor dat je dat topic eens doorneemt - dan zul je erachter komen dat het doel om FO te worden bij de meesten niet is om alsnog door te blijven gaan met werken. Uiteraard gaat het erom om keuzes te kunnen maken - no need to state the obvious (alhoewel, is hier blijkbaar wel nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastRDust
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03-2024
Leeftijd: 23
Opleiding(en): MBO ICT Netwerkbeheerder en ict beheerder ( 2 diploma's)
Certificaten: geen
Werkervaring: 3 jaar
Werkgever: Regeltechniek 2000
Huidige functie: Software programmeur
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 25
Winstuitkering: 13 maand en maximale bonus naar prestatie. 1 * maandsalaris per jaar maximum.
Laptop: geen
GSM: geen
Leaseauto: geen
Werkweek: 40 uur
Pensioenregeling: geen idee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Reiskosten vergoeding €100
Land: Nederland
Regio: Gelderland
Reistijd: 3 minuten ( sinds kort verhuist )
Maand salaris (bruto): €1850.- Excl reiskosten

Heb het idee dat ik niet helemaal goed zit qua richting maar kon niet echt wat anders vinden snel, ik vond het al heel wat dat ik aangenomen ben als software engineer terwijl ik ook al heb ik aangegeven had dat ik geen enkel programmeer ervaring had. ( zit er nu al bijna 2 jaar)

En hier de tijd gekregen om me rijbewijs te halen door flexibele uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Hbeez schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:57:
[...]

Heel genuanceerd hoor, heel goed. :')

Ik stel toch voor dat je dat topic eens doorneemt - dan zul je erachter komen dat het doel om FO te worden bij de meesten niet is om alsnog door te blijven gaan met werken. Uiteraard gaat het erom om keuzes te kunnen maken - no need to state the obvious (alhoewel, is hier blijkbaar wel nodig).
Ik lees zeer regelmatig mee in dat topic. Ik zei toch al dat het niet gaat om "gewoon" door te blijven gaan met werken, maar wel om te kunnen doen wat en in de hoeveelheid die je wil? Maargoed, het is sowieso off topic hier.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Lethalis schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:27:
[...]

Het gaat echt wel vervelen hoor :) De eerste maanden is het geweldig, maar daarna.. ik weet het niet. Het zou anders zijn als vrienden en kennissen ook vrij zijn misschien. Zelfs de (klein)kinderen gaan naar school, dus je zit al heel snel alleen.

Daarom denk ik dat minder uren werken veel leuker is dan stoppen met werken.
Als ik naar mijn vader kijk, via een regeling werkt die nog maar drie dagen in de week en het bevalt hem echt heel erg goed. Heeft nog tijd te kort in de vier dagen die hij vrij heeft. Hij heeft er lol in om te klussen en te hobbyen de hele dag door met indeling van zijn eigen tijd. Het liefst zou hij vandaag al stoppen, maar helaas is dat financieel nog niet haalbaar.
[...]

Ik ken die mensen die al met pensioen zijn. Inderdaad dolblij als het eindelijk zover is, maar een halfjaartje later doen ze echt alles om maar in een routine te komen en ervoor zorgen dat ze iets te doen hebben.

Dan gaan ze bij een vereniging zitten en zich daar met dingen bemoeien, of 's ochtends een uurtje sporten en daarna 2 uur standaard aan de bar hangen. Diezelfde tijd die voor de werkende mens zo schaars is, duurt dan ineens vreselijk lang.

Of ze gaan vrijwilligerswerk doen. Mensen moeten toch iets te doen hebben. Dat valt mij echt op als ik gepensioneerden zie.

Wat is er mis met het zoeken van vrijwilligerswerk als je gepensioneerd bent :? Dat doen ze juist omdat ze dat graag willen én omdat ze daar dan de tijd voor hebben nu er geen financiële afhankelijkheid meer achter zit. En iets doen is ook zo raar niet, maar dat is niet alleen maar omdat ze het werk zo missen. Als ik financieel onafhankelijk was op dit moment zou ik echt niet meer het werk doen wat ik nu doe. Ik zou wel nog iets willen doen, maar wat, daar zou ik dan eerst eens goed over na gaan denken en al helemaal geen 40 uur per week. Als ik nu weekend of vrije tijd heb, wil ik ook iets te doen hebben, maar ik moet er niet aan denken dat dat iets werkgerelateerds zal zijn.

Maar goed, we gaan we heel offtopic hier :X

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

Als je dat tijdens je werkzame leven niet (voldoende) kunt dan manage je je tijd en je werk niet goed of heb je te weinig energie. Met name dat laatste hangt erg van jezelf af. Als ik dagelijks een uur heen en een uur terug in een koekblik in de file zou moeten staan voor een dead-end-job, dan zou ik inderdaad ook wel blij zijn als ik mocht stoppen. Echter van het frisse wandelingetje van 20 minuten van werk naar huis door een mooie groene singel kríjg ik juist energie om 's avonds nog veel meer dingen te doen. Eerlijk gezegd heb ik dat liever en dan maar tot mijn 65e of wat langer door, dan tot mijn 45e buffelen in een kloterige baan om vervolgens met al mijn krakkemikkigheid en gebreken 'FO' te zijn. :P Sowieso is het hele beeld dat eraan ten grondslag ligt, namelijk dat je gedurende je periode als werknemer eigenlijk maar een 'slaaf' bent en dat je pas echt 'vrij' bent als je niet meer werkt, een valse tegenstelling.

Verder zijn FO, ERE en wat dies meer zij natuurlijk ook gewoon mode-verschijnselen van een bepaald type mensen.

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 09-04-2014 13:23 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
@Nare man:

Het gaat om de gemiddelde Nederlander - en de situatie van de gemiddelde Nederlander is niet:
nare man schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:21:
[...]
Echter van het frisse wandelingetje van 20 minuten van werk naar huis door een mooie groene singel kríjg ik juist energie om 's avonds nog veel meer dingen te doen.
In combinatie met:
nare man schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:41:

Leeftijd: 32
Maandsalaris (bruto): 7.100 euro (was 6.600 in 2013)
Ben het met je eens dat je leven niet pas moet beginnen als je met pensioen bent, maar de realiteit is dat een boel Nederlanders niet per se elke dag genieten van hun goedbetaalde, uitdagende, succesvolle baan op nivo en dolblij zijn dat ze dat t/m hun 67e kunnen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

nare man schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:21:
[...]
Sowieso is het hele beeld dat eraan ten grondslag ligt, namelijk dat je gedurende je periode als werknemer eigenlijk maar een 'slaaf' bent en dat je pas echt 'vrij' bent als je niet meer werkt, een valse tegenstelling.
Mijn baan vind ik geweldig; veel technische uitdagingen, ik zie de hele wereld maar werk >75% thuis, prima salaris, veel waardering van mijn collega's en management en we hebben een uitstekende toekomst want we draaien een prima omzet. Als ik een paar miljoen zou winnen, dan zou ik waarschijnlijk door blijven werken omdat het me veel voldoening geeft. Ik kijk al lang niet meer naar de klok hoeveel uren ik draai, want het interesseert me niet. Ik hoop dat het nu duidelijk is dat ik mijn baan leuk vind.

Het geeft mij een stuk rust om een flinke smak geld op de bank te hebben staan zodat ik me niet druk hoef te maken als ik mensen tegen de haren in strijk wanneer ik mijn ongezouten mening geef. Verder, als het toch slecht zou gaan met het bedrijf, of als we worden overgekocht door een bedirjf dat me niet aanstaat, dan heb ik ook bitter weinig zorgen en hoef niet de 1e de beste baan te accepteren en kan ik rust rondkijken naar iets dat me leuk lijkt (waarschijnlijk high frequency trading).

Daarnaast zijn we weinig geld nodig, dus ik gebruik het grootste gedeelte van mijn salaris om vermogen op te bouwen. Het geld uitgeven aan allerlei zaken heeft mij in ieder geval nooit gelukkig gemaakt (tijdelijke euforie en dan vergeet je het). Ik heb een baan en mijn eigen groeiend gezin dat me wel gelukkig maakt. Verder geeft het mij ook een stuk rust, dat zij zich niet druk hoeven te maken over financieen mocht mij iets overkomen.
Verder zijn FO, ERE en wat dies meer zij natuurlijk ook gewoon mode-verschijnselen van een bepaald type mensen.
Je moet niet proberen je mening als een feit te presenteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 09-04-2014 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 06:55
Hbeez schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:52:
Ben het met je eens dat je leven niet pas moet beginnen als je met pensioen bent, maar de realiteit is dat een boel Nederlanders niet per se elke dag genieten van hun goedbetaalde, uitdagende, succesvolle baan op nivo en dolblij zijn dat ze dat t/m hun 67e kunnen doen ;)
Er is echter een correlatie tussen met plezier naar je werk gaan (en lang blijven doorwerken soms tot ruim na 67) en gezondheid en geluk op hoge leeftijd. Tot je 67e balen van je situatie zegt niet alleen iets over je situatie maar ook over jezelf. Als je het tot je 67e niet goed voor elkaar krijgt om gelukkig te zijn en je tijd goed in te delen is de kans dat je dat na je pensioen voor elkaar krijgt klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hbeez schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:52:
@Nare man:

Het gaat om de gemiddelde Nederlander - en de situatie van de gemiddelde Nederlander is niet:
Bevestig je nu niet gewoon zijn punt over het koekblik en de deadend job?

Ik heb het niet zo breed als nare man, maar ben ook verre van gemiddeld als we zo gaan kijken. Ik vind programmeren echt leuk (is ook altijd hobby van me geweest), zie mijn werk dan ook niet als een straf en krijg er vrij goed voor betaald.

Voel dan ook niet zo de noodzaak om eerder te moeten stoppen. Ik doe juist van alles om ervoor te kunnen zorgen dat ik dit werk nog zo lang mogelijk kan doen (opleidingen volgen, nieuwste technieken leren etc).

Daarnaast is financiele onafhankelijkheid iets waar de "gemiddelde Nederlander" niet eens van durft te dromen :P Daar moet je echt een krent op en top voor zijn, of een dermate bovengemiddeld inkomen hebben dat het haalbaar wordt. Of zoals Alarmnummer verhuizen naar een ander land.

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 09-04-2014 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Lethalis schreef op woensdag 09 april 2014 @ 14:34:
[...]

Bevestig je nu niet gewoon zijn punt over het koekblik en de deadend job?
Als de conclusie is dat de gemiddelde Nederlander in een koekblik rijdt en een deadend job heeft, en daarom dus liever eerder zou stoppen met werken dan later, dan dank ik je voor het bevestigen van mijn eerdere conclusie.
Daarnaast is financiele onafhankelijkheid iets waar de "gemiddelde Nederlander" niet eens van durft te dromen :P Daar moet je echt een krent op en top voor zijn, of een dermate bovengemiddeld inkomen hebben dat het haalbaar wordt. Of zoals Alarmnummer verhuizen naar een ander land.
Kijk eens naar het topic Financiële onafhankelijkheid.

Anyway; dit is een discussie die uiteindelijk neerkomt op de individuele keuzes en het individuele geluk.

Als DennusB gelukkig is met z'n Seat Leon FR (daar begon het mee), enjoy.

Als iemand anders liever spaart zodat ie eerder met pensioen kan, succes.

Ik probeer zelf mijn eigen balans te vinden; genieten van het leven zonder een moneywaster te zijn.

@Hieronder: Hij zit gewoon in de 42% schaal en heeft kinderen, dus in dat opzicht is hij gemiddeld. Dat het hem is gelukt om op 30-jarige leeftijd 100k op de bank te krijgen, geeft aan dat je daar echt niet 3x modaal voor hoeft te verdienen.

[ Voor 25% gewijzigd door Hbeez op 09-04-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Een topic dat gemaakt is door iemand van 30 jaar oud met meer dan 100k op de bank? Die bedoel je? :P

Echt een gemiddelde Nederlander :P

Wel mooi om te lezen dat hij die FO droom meteen een beetje opgeeft bij de aanblik van zijn pasgeboren kindje. Welcome to the real world zou ik zeggen :) Het leven draait niet om geld oppotten.

Een buffer hebben voor de zekerheid is prima. Minder uren (kunnen) werken is ook geweldig. Maar daarna wordt het toch een (wellicht ongezonde) obsessie.

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 09-04-2014 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Alarmnummer schreef op woensdag 09 april 2014 @ 14:06:
[...]
Je moet niet proberen je mening als een feit te presenteren.
Want het onderscheid tussen een feit en iemands mening is zo moeilijk te maken als het er niet expliciet bij staat? Op zich beschouw ik dat wel als een compliment :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grono112
  • Laatst online: 16:50
Mektheb schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:40:
[...]

Dat is ook wel zo, je valt ook gauw in een zwart gat.

Maar ik zou genoeg dingen kunnen bedenken van hobby tot een boek schrijven tot programmeren tot games en films ( en ja die speel en kijk ik ook als ik 50 ben heus nog wel )
Tot huis / tuin / auto / vrijwilligerswerk etc etc.

Kan vast nog wel meer bedenken, en ik zeg vrijwilligerswerk omdat ik toch wel wat wil doen voor anderen.
Ja, of je gaat full time gamen en er youtube filmpjes van maken zoals Jingles al een geruime tijd doet. Is gepensioneerd marine man. hij heeft er zeker wel een full time bezigheid van gemaakt. YouTube: BohemianEagle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Het gaat in dit topic over hoeveel er binnenkomt, niet hoeveel eruit gaat. Mocht je dat wel boeiend vinden: Financiële onafhankelijkheid.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
nare man schreef op woensdag 09 april 2014 @ 15:40:
Op zich beschouw ik dat wel als een compliment :)
Zeker voor een advocaat :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Members only:

Best netjes imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:49

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Avalaxy schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 21:18:
Members only:

Best netjes imho.
Tropische locatie? Geen airco of?;)
Maar lijkt mij ook netjes voor jouw leeftijd etc.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Pensioen zelf regelen lijkt me wel een addertje onder het gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Waarom? Nettoloon is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vast, maar je pensioen van je nettoloon zelf wegzetten kost je per saldo even iets meer dan van je brutoloon. De belastingdienst komt namelijk niet aan het deel dat van je brutoloon afgedragen wordt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Nee:
Als je werkgever geen pensioenregeling heeft of als je een pensioengat hebt, kun je elk jaar zelf belastingvrij geld opzijzetten. Je mag die pensioenpremie van je bruto-inkomen aftrekken en je betaalt pas inkomstenbelasting over het gespaarde bedrag als je het krijgt uitgekeerd als pensioen. Voordeel is dat je als 65-plusser in een lagere belastingschaal valt en netto dus meer overhoudt. Ook betaal je over het gespaarde pensioenvermogen geen vermogensbelasting (officieel: vermogensrendementsheffing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Leeftijd: 28
Opleiding(en): HBO Informatica
Certificaten: -
Werkervaring: 5 jaar
Werkgever: Klein dev bureau
Huidige functie: Webdeveloper

Laptop: nee
GSM: nee
Leaseauto*: nee
Pensioenregeling: ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: geen
Regio: precies tussen rotterdam,amsterdam,den haag in.
Reistijd: 20 minuten

Maandsalaris (bruto): 3100

Ik sta nu al 2.5 jaar op dat vaste salaris en dit jaar is er een mogelijkheid om er 1 a 2 % inflatie correctie bij te krijgen. Verder zal er een bonus optie komen maar dat houd in dat ik bedrijfsaandelen Koop (4.99%) waar ik dan winst van kan krijgen. Dit zie ik meer als een werknemer binder dan dat ik er iets aan over ga houden.

Ik heb het idee dat ik echt enorm onderbetaald word. Of zie ik dat verkeerd? ik zou eerder richting 3500 denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Jawel, maar om een andere reden dan hierboven genoemd. Vaak stort de werkgever namelijk nog x% van je brutoloon bij in het fonds, geld dat jij nu niet krijgt (of zelf extra van je brutoloon af moet halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

PainkillA schreef op zondag 13 april 2014 @ 11:43:
Ik heb het idee dat ik echt enorm onderbetaald word. Of zie ik dat verkeerd? ik zou eerder richting 3500 denken.
28 jaar met 5 jaar ervaring + hbo en 3100 bruto is zeker niet onderbetaald. Ben het wel met je eens dat het vervelend is dat je salaris niet groeit.

[ Voor 3% gewijzigd door Alarmnummer op 13-04-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

PainkillA schreef op zondag 13 april 2014 @ 11:43:

In mijn ogen zie je dat wel een beetje verkeerd ja. Ik ben 3 jaar ouder en verdien met dezelfde opleiding en nog meer werkervaring 250 euro meer... Nu woon ik (gelukkig) niet in de Randstad, waar salarissen iets hoger liggen, maar dat enorm onderbetaald is echt niet zo. Ik vind het juist een erg net bedrag.

Een tijd geleden was een beetje de stelregel in dit topic: leeftijd x 100, dus daar zit jij wel boven.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:55
Lethalis schreef op woensdag 09 april 2014 @ 14:58:
[...]
Een topic dat gemaakt is door iemand van 30 jaar oud met meer dan 100k op de bank? Die bedoel je? :P
Hij heeft wel een vrouw die ook voor inkomen zorgt.
Dus het zijn 2 personen die samen meer dan 100k hebben ( en een hypotheekschuld).
Een stuk minder rooskleurig dan het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
Avalaxy schreef op zondag 13 april 2014 @ 00:48:
Waarom? Nettoloon is hetzelfde.
Ik betaal hier ruim 300 euro bruto ( PME ) aan pension. Waar de werkgever ook nog de helft bij legt.

Waardoor je qua vergelijk dus 450 euro extra zelf kwijt bent.

Nu is die 3100 euro nog altijd een net salaris.

Maar ik moet zeggen dat ik graag 300 euro extra ook graag zou willen hebben hoor.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Black Sparrow schreef op zondag 13 april 2014 @ 11:55:
[...]

Jawel, maar om een andere reden dan hierboven genoemd. Vaak stort de werkgever namelijk nog x% van je brutoloon bij in het fonds, geld dat jij nu niet krijgt (of zelf extra van je brutoloon af moet halen).
Dat is een afspraak die je met je werkgever maakt, lijkt me. Die kun je dan ook gewoon meenemen in de vergelijking. Als je geen pensioenregeling van je werkgever krijgt, maar het extra salaris compenseert dat zodanig dat je het zelf zou kunnen regelen en op hetzelfde uitkomen, maakt dat weinig uit.

Niet mijn bedoeling om een discussie aan te zwengelen, maar er is ook een aardig aantal mensen dat liever nu geld heeft dan later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:57:
[...]
Als je geen pensioenregeling van je werkgever krijgt, maar het extra salaris compenseert dat zodanig dat je het zelf zou kunnen regelen en op hetzelfde uitkomen, maakt dat weinig uit.
Helemaal mee eens, maar als je een vergelijking wilt maken moet je dus eigenlijk nog 8-10% (is 300 euro) van het salaris aftrekken. En dat is niet wat de meesten hierboven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijk0214
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-02-2024
Leeftijd: 26
Opleiding(en): Master Computer Science, Universitair
Certificaten: Geen
Werkervaring: 2.5 jaar
Werkgever: -
Huidige functie: Software Engineer

Vakantiegeld: Geen
Vakantiedagen: 30
13/14e maand of winstuitkering: Nee, wel bonus op basis van prestatie minstens 15% bovenop je jaarsalaris
Laptop: Ja
GSM: Ja
Leaseauto: Nee
Werkweek: 5 dagen, 40 uur.
Pensioenregeling: Standaard / Overheidsverplichte bijdrage
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Extra betaald tijdens oproepdienst. Mogelijkheid tot reizen/werken in andere landen. Aandelen in het bedrijf over de gehele periode dat je in dienst bent.
Land: Duitsland
Regio: Bavaria
Reistijd: 30 min met fiets of met OV. Volledig vergoed.

Maand salaris (bruto): 7300,-

[ Voor 5% gewijzigd door rijk0214 op 13-04-2014 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Nice! Wat is je specialisatie precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijk0214
Config schreef op zondag 13 april 2014 @ 22:31:
[...]

Nice! Wat is je specialisatie precies?
Tijdens mijn studie deed ik Artificial Intelligence en Human-Machine Interaction maar daar kom ik in mijn huidige project niet aan toe. Ik volg soms wel andere binnen het bedrijf die er mee bezig zijn.

Heb niet echt een specialisatie, heb interesses in Open Source en Distributed Version Control Systems. Design/schrijf voornamelijk backends in Java en heb het eerste jaar veel Python gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 22:44

Radjesh

hoi

Sibylle schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:18:
Zoo, tijd voor mijn eerste echte baan over een 1,5 maand :)

Opleiding(en): 2 WO masters (Applied Physics + Science Education and Communication)
Certificaten: -
Werkervaring: 0 (9 maanden stage bij bedrijf wel hard gewerkt en veel ervaring opgedaan :P)
Werkgever: Groot technologiebedrijf
Functie: Customer support + intern overbrengen van bedrijfskennis.

Vakantiegeld: 8 %
Vakantiedagen: 40 (27 + 13 ADV)
Extra vakantiedagen bij niet ziek: -
13e maand: Ja
14e maand: Nee
Winstuitkering: Ja (~15%)
Privegebruik laptop: Denk t niet
Privegebruik telefoon: Denk t niet
Leaseauto budget: Nee
Werkweek contract: 40 u
Werkweek reëel toelichting: Tijd-voor-tijd, goedgekeurde overuren uitbetaald.
Pensioenregeling: Weet ik nog niet precies.
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Interne opleidingsmogelijkheden in overleg.
Land: Nederland. 30 % vd tijd in buitenland (Europa/Azie/VS)
Regio: Brabant
Reistijd: 30 min. met OV of fiets.
Verwachtte groei: Bij goede beoordeling 6 % per jaar eerste 4 jaar (vastgelegd)

Maandsalaris (bruto): €3184,-
VI in Veghel?

Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
rijk0214 schreef op zondag 13 april 2014 @ 22:16:
Opleiding(en): Master Computer Science, Universitair
Werkervaring: 2.5 jaar
Werkgever: -
Huidige functie: Software Engineer

Vakantiegeld: Geen
13/14e maand of winstuitkering: Nee, wel bonus op basis van prestatie minstens 15% bovenop je jaarsalaris
GSM: Ja
Werkweek: 5 dagen, 40 uur.
Pensioenregeling: Standaard / Overheidsverplichte bijdrage
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Extra betaald tijdens oproepdienst. Mogelijkheid tot reizen/werken in andere landen. Aandelen in het bedrijf over de gehele periode dat je in dienst bent.
Land: Duitsland
Regio: Bavaria
Reistijd: 30 min met fiets of met OV. Volledig vergoed.

Maand salaris (bruto): 7300,-
Ziek salaris! Wat is je geheim? :P Dit gaat niet om websites bouwen gok ik zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

rijk0214 schreef op zondag 13 april 2014 @ 22:37:
Tijdens mijn studie deed ik Artificial Intelligence en Human-Machine Interaction maar daar kom ik in mijn huidige project niet aan toe. Ik volg soms wel andere binnen het bedrijf die er mee bezig zijn.

Heb niet echt een specialisatie, heb interesses in Open Source en Distributed Version Control Systems. Design/schrijf voornamelijk backends in Java en heb het eerste jaar veel Python gedaan.
Klinkt niet echt als iets waarvoor je een soort mangement salaris zou krijgen... Ergens is er iets vreemds, iets dat je niet vertelt. Overigens zeg ik daar helemaal niet mee dat ik je niet geloof, maar dit is niet "normaal" voor loondienst. Zal dan wel een of ander vooraanstaand hedge fund oid zijn, of een anders een bedrijf die totaal de marktwaarden niet kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Zoijar schreef op maandag 14 april 2014 @ 00:28:
[...]

Klinkt niet echt als iets waarvoor je een soort mangement salaris zou krijgen... Ergens is er iets vreemds, iets dat je niet vertelt. Overigens zeg ik daar helemaal niet mee dat ik je niet geloof, maar dit is niet "normaal" voor loondienst. Zal dan wel een of ander vooraanstaand hedge fund oid zijn, of een anders een bedrijf die totaal de marktwaarden niet kennen?
Hij werkt niet in NL, maar in Duitsland. Ik ben niet bekend met de salarissen daar, maar IT salarissen in NL zijn nou niet bepaald hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:11
denk ASML ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

(jarig!)
Avalaxy schreef op zondag 13 april 2014 @ 23:54:
[...]
Ziek salaris! Wat is je geheim? :P Dit gaat niet om websites bouwen gok ik zo :+
Bavaria = Beieren. Een Duitse deelstaat met veel productie (bv BMW) en heel weinig werkeloosheid. Dus een goede plaats om te wonen/werken! (En oktoberfeest)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijk0214
Avalaxy schreef op zondag 13 april 2014 @ 23:54:
[...]

Een beetje geluk en ontzettend hard werken. Het gaat inderdaad niet om een simpel CMS'je opzetten voor klanten :), maar het meeste werk wordt wel verzet op het internet. Misschien vertel ik later nog wel waar ik aan werk, ik post hier eigenlijk om uiteindelijk meer te weten te komen over de verschillen tussen NL en het buitenland. Ik vraag me soms af waarom veel van mijn mede-studenten niet verder kijken naar het buitenland en of de gemiddelde IT'er voelt dat hij/zij meer naar het management getrokken wordt naarmate de jaren vorderen.

Ik werk hier in ieder geval niet voor het salaris, de comment van Zoijar hieronder deed me wel weer denken waarom ik voor dit bedrijf heb gekozen.
[...]

Het is je goed recht om alles wat je leest op het internet in twijfel te trekken :). Het feit dat je dit een management salaris noemt vond ik een beetje kenmerkend van de Nederlandse IT cultuur. Dit merkte ik toen ik sollicitaties deed en er banen werden aangeboden. Het is een van de grote redenen waarom ik nu bij dit bedrijf werk. Ik hoef hier niet een manager te zijn en de verwachting is ook niet dat je een manager wordt. Ik kan hier altijd blijven coden en designen. Als je wilt kun je wel een grotere rol spelen binnen een project maar dan ben jij als nog niet hun manager. Deze twee dingen zijn hier wat meer gescheiden en je kunt met allebei even ver komen en je kunt van engineer ook makkelijk naar manager wisselen als daar je ambities liggen.

Ik heb de eerste anderhalf jaar in New York gezeten en ook gezien hoe het er daar aan toe gaat op de NYSE enzo. Ben blij dat ik niet voor een financiële instelling (hedgefund) werk, is niet mijn ding.
ajhaverkamp schreef op maandag 14 april 2014 @ 09:22:
[...]

Bavaria = Beieren. Een Duitse deelstaat met veel productie (bv BMW) en heel weinig werkeloosheid. Dus een goede plaats om te wonen/werken! (En oktoberfeest)
Vergeet niet het goede bier en de worst, ook buiten Oktoberfest om.

[ Voor 3% gewijzigd door rijk0214 op 14-04-2014 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is hier al vaker langs gekomen: de Nederlandse salarissen liggen gewoon veel te laag. Dat heeft niets met marktwaarde te maken, als Nederlandse bedrijven consequent 50% minder bieden dan bedrijven in andere landen, wil dat niet zeggen dat de Nederlandse salarissen dan maar de marktwaarde zijn. Je zou je blik iets moeten verruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:00:
[...]

Het is hier al vaker langs gekomen: de Nederlandse salarissen liggen gewoon veel te laag. Dat heeft niets met marktwaarde te maken, als Nederlandse bedrijven consequent 50% minder bieden dan bedrijven in andere landen, wil dat niet zeggen dat de Nederlandse salarissen dan maar de marktwaarde zijn. Je zou je blik iets moeten verruimen.
Salarissen liggen niet te laag, salarissen zijn marktconform.

Als de salarissen te laag waren, waardoor ze niet genoeg werknemers zouden krijgen, en de bedrijven massaal in de problemen zouden komen, dan zouden de salarissen wel hoger zijn.

Ikzelf ben ingenieur en merk ook dat er vaak wordt gezegd dat er een tekort aan ingenieurs is, maar dat blijkt niet uit de marktwaarde, ergo het tekort valt wel mee.

Of het terecht is dat men in het buitenland meer/minder verdient dan in Nederland is een andere discussie - maar die beperkt zich in ieder geval niet tot de IT. In Nederland is het verschil in salaris tussen een hoog- en een laagopgeleide helaas veel kleiner dan in Duitsland.

Als consultant verdienden mijn Duitse collega's rond de 80k, terwijl ik in exact dezelfde functie in NL zo'n 50k verdiende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-09 06:42

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Nivelleren is een feestje, toch? Die trend heeft zich in ieder geval ook in het bedrijfsleven (grotendeels althans) doorgezet.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Als ik naar de cijfers kijk vind ik het wel meevallen:

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2011/2011-3352-wm.htm

In Duitsland is het verschil tussen laag en hoog groter. Als ik zo beredeneer kan het best eens zo zijn dat er door de industrie meer laagopgeleiden zijn die de salarissen voor de hoger opgeleiden betalen. Geen idee of dat in de praktijk ook zo is.

Daarnaast kent Duitsland (nog) geen minimumloon.

In Nederland liggen er ook kansen zat om veel (wat is veel) geld te verdienen, alleen moet je daar wel risico's voor durven nemen. Als ik de mensen om mij heen hoor wil iedereen juist "zekerheid" en wordt vaak vergeten dat de baas wel het risico heeft genomen en ook meer risico voor hen draagt.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denken jullie dat ik meer kan vragen? Ik zit in mijn laatste maand proefperiode op mijn huidige baan en heb binnenkort de mogelijkheid tot een contractbespreking.

Leeftijd: 27
Opleiding(en): Multimedia en communicatietechnologie (Bachelor diploma)
Werkervaring: 3 jaar (4 jaar in Mei), dit is deels web development (maakt dat uit?)
Werkgever: Ontwikkelaar van software voor de automotive industrie
Huidige functie: .NET Developer

Vakantiegeld: Ja (niet zeker hoeveel)
Vakantiedagen: 160 uren + 96 uren opbouw per jaar door 40u werkweek
13/14e maand of winstuitkering: Nee
GSM: Nee
Werkweek: 40 uren
Pensioenregeling: Nee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Geen
Land: België
Regio: Oost-Vlaanderen
Reistijd: 15-20 minuten

Maand salaris (bruto): 2000 tijdens proefperiode, 2300 vanaf mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kips
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-03 17:02
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 14:16:
Denken jullie dat ik meer kan vragen? Ik zit in mijn laatste maand proefperiode op mijn huidige baan en heb binnenkort de mogelijkheid tot een contractbespreking.

Leeftijd: 27
Opleiding(en): Multimedia en communicatietechnologie (Bachelor diploma)
Werkervaring: 3 jaar (4 jaar in Mei), dit is deels web development (maakt dat uit?)
Werkgever: Ontwikkelaar van software voor de automotive industrie
Huidige functie: .NET Developer

Vakantiegeld: Ja (niet zeker hoeveel)
Vakantiedagen: 160 uren + 96 uren opbouw per jaar door 40u werkweek
13/14e maand of winstuitkering: Nee
GSM: Nee
Werkweek: 40 uren
Pensioenregeling: Nee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Geen
Land: België
Regio: Oost-Vlaanderen
Reistijd: 15-20 minuten

Maand salaris (bruto): 2000 tijdens proefperiode, 2300 vanaf mei
weet niet hoe het in België zit, maar hier in Nederland zit je wel aan de lage kant hoor... tussen de 2500-3000 afhankelijk van locatie en markt zou beter passen hier (zelf nu ook werkzaam in AutoMotive en zit nu met 2 jaar werkervaring en 27 jaar oud op 2600 ongeveer). Daarnaast zou ik in ieder geval iets van een pensioenregeling proberen te regelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Je gaat toch al omhoog na de proefperiode? Als dat vast ligt zou ik niet verwachten dat ze daar nog extra bovenop gaan doen. De onderhandeling daarvoor is schijnbaar al geweest.

Je kunt het altijd proberen, maar als er eerdere afspraken zijn gemaakt zou ik daar als baas niet blij mee zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad afgesproken geweest toen ik in dienst getreden ben dat 2300 mijn salaris na de proef zou worden. Misschien is het beter dat ik eerst nog even wacht en binnen 6 maand uitkijk naar opslag? Dan kan ik het komende gesprek eerder gebruiken als evaluatie / zetten van doelstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Veldhoven ;)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Laatst online: 05-09 14:56
Ok, per 1 Juni weer terug in NL en weer in loondienst. Heb niet teveel onderhandelt over het salaris, afgelopen jaar niet echt goed verkocht helaas...

Opleiding(en): MSc Elektrotechniek
Certificaten: NIMA-A Marketing
Werkervaring: 6 jaar
Werkgever: fabrikant van elektrotechnische apparatuur (HQ in VS)
Huidige functie: Business Development Manager EMEA

Vakantiedagen: 25 (erg flexibel, moet zelf doorgeven, geen controle)
13/14e maand of winstuitkering: commissie op verkoop, afgelopen jaar €20.000
Laptop: ja
GSM: ja, privé ook vergoed
Leaseauto: BMW 520d, incl buitenland tanken
Pensioenregeling: geen idee nog :S
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:
Land: NL
Regio: Oosten
Reistijd: thuiswerken, 50% reizen door voornamelijk Europa

Maand salaris (bruto): €4629

De leaseauto is met 105k km op te teller gekocht en al 4 jaar oud (heb hem nu 1 jaar). Maakt wel een verschil...

[ Voor 6% gewijzigd door The_MAN op 14-04-2014 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zelf niet tevreden vanwege het naar mijn mening iets te laag bruto salaris, wat vinden jullie?

Leeftijd: 30
Opleiding(en): HBO informatica
Certificaten:MCSA, MCSE, VCP5, Citrix xenapp 6, RES automation- en workspace manager, itil foundation, en emc storage certificering.
Werkgever: detachering
Huidige functie: storage beheer
13/14e maand of winstuitkering: winst uitkering +/- 600 per jaar
GSM:nee
Leaseauto*: ja 650 bruto vergoeding incl tankpas en onbeperkt privé km
Pensioenregeling:20% zelf betalen
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:volledige zorg vergoeding en 20 euro onkosten vergoeding
Land:nl
Regio:zuid-holland
Reistijd**:totaal 2 uur per dag

Maandsalaris (bruto): 2500

Ik denk dat ik rond de 2900 bruto hoor te zitten. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePrutser
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-12-2024

ThePrutser

Doet zijn nickname eer aan... :P

Veni Vidi Verprutst!

Ik vind het persoonlijk inderdaad aan de lage kant. Ik vind dit meer een instap salaris voor een net afgestudeerde HBO'er rond de 22. Aan de andere kant misschien vinden ze je werkervaring nog te laag.... of ben ik kwijt hoe het in de huidige markt zit. Ben wel benieuwd welke detacheerder dit is (ik heb een vermoeden).

MasterFlirt - Leiders in verleiding sinds 2001
Mark Manson - Personal Development That Doesn't Suck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkervaring is lastig. Van storage weet ik nu veel af maar ga ik bijvoorbeeld werken met Citrix, ja dan moet ik me toch weer verdiepen en inlezen.

Toch denk ik dat je dit altijd hebt in de IT aangezien soft- en hardware snel veranderd zul je vaak junior zijn als je met iets nieuws begint. Door ervaring pak je het sneller op.

Als dit echt volgens jullie ook te laag is dan ga ik is praten met mijn werkgever en anders ga ik op zoek naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Ziet er naar uit dat het best wat omhoog mag. Misschien toch maar eens gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mythio schreef op maandag 14 april 2014 @ 19:33:
Ziet er naar uit dat het best wat omhoog mag. Misschien toch maar eens gaan praten.
Hoeveel omhoog denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

Opleiding(en): HBO Bedrfijfseconomie
Certificaten: Geen, minder relevant, geen echte IT functie.
Werkervaring: 2-3 jaar relevant
Werkgever: Consultancy ERP
Huidige functie: Junior Consultant
Vakantiegeld: 0%, vakantiegeld zit in salaris.
13/14e maand of winstuitkering: Bonus die max oploopt tot € 5000
GSM: ja
Leaseauto: kan, heb gekozen voor meer salaris.
Pensioenregeling: Nu zelf, verandert volgend jaar.
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Onkostenvergoeding van € 50 netto.
Regio: Midden Nederland
Reistijd: 10 minuten

Maandsalaris (bruto): 3200
Maandsalaris (netto): 2200-2300 (O.a. door onkostenvergoeding)

Ben er super blij mee. Nu alleen nog mijn huidige werkgever informeren. Die zal niet blij zijn :(

[ Voor 4% gewijzigd door Bejit op 14-04-2014 19:45 ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

The_MAN schreef op maandag 14 april 2014 @ 18:01:
Ok, per 1 Juni weer terug in NL en weer in loondienst. Heb niet teveel onderhandelt over het salaris, afgelopen jaar niet echt goed verkocht helaas...

Opleiding(en): MSc Elektrotechniek
Certificaten: NIMA-A Marketing
Werkervaring: 6 jaar
Werkgever: fabrikant van elektrotechnische apparatuur (HQ in VS)
Huidige functie: Business Development Manager EMEA

Vakantiedagen: 25 (erg flexibel, moet zelf doorgeven, geen controle)
13/14e maand of winstuitkering: commissie op verkoop, afgelopen jaar €20.000
GSM: ja, privé ook vergoed
Leaseauto: BMW 520d, incl buitenland tanken
Pensioenregeling: geen idee nog :S
Land: NL
Regio: Oosten
Reistijd: thuiswerken, 50% reizen door voornamelijk Europa

Maand salaris (bruto): €4629

De leaseauto is met 105k km op te teller gekocht en al 4 jaar oud (heb hem nu 1 jaar). Maakt wel een verschil...
Dat van je auto zou ik niet accepteren. Je betaald de bijtelling over de nieuwwaarde en dan word je in een oude auto gestopt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Tylen schreef op maandag 14 april 2014 @ 19:56:
[...]

Dat van je auto zou ik niet accepteren. Je betaald de bijtelling over de nieuwwaarde en dan word je in een oude auto gestopt.
Laten we in het midden houden of ik bijtelling betaal of niet ;)

Woon nu nog in Polen en betaal het hier in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Edit: Nevermind. Ik liet mij gaan ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Tylen op 14-04-2014 20:31 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Hoe dan ook, hij betaalt het blijkbaar niet en hij laat tussen de regels door merken dat het zaakje stinkt ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Config op 14-04-2014 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Enige wat ik zeg is dat ik het hier in Polen niet betaal! Ben nog niet in NL, maar bijtelling betalen over een 2e hands auto was ik zeker niet van plan.

Ik denk dat ik hem op mijn naam zet in NL en km vergoeding laat betalen voor zakelijke km's. Nog niet helemaal duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door The_MAN op 14-04-2014 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGaro
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-02-2024
Lekker boeiend hoe het zit. Doe mij ook maar een BMW 520d, met of zonder bijtelling :P
The_MAN schreef op maandag 14 april 2014 @ 21:02:
Enige wat ik zeg is dat ik het hier in Polen niet betaal! Ben nog niet in NL, maar bijtelling betalen over een 2e hands auto was ik zeker niet van plan.

Ik denk dat ik hem op mijn naam zet in NL en km vergoeding laat betalen voor zakelijke km's. Nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

ThePrutser schreef op maandag 14 april 2014 @ 18:15:
Ik vind het persoonlijk inderdaad aan de lage kant. Ik vind dit meer een instap salaris voor een net afgestudeerde HBO'er rond de 22. Aan de andere kant misschien vinden ze je werkervaring nog te laag.... of ben ik kwijt hoe het in de huidige markt zit. Ben wel benieuwd welke detacheerder dit is (ik heb een vermoeden).
Misschien bij de Big4 dat je zo een salaris kan krijgen als je net afgestudeerd bent maar verder..

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom op mensen geef is advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
De stap van 2500 naar 2900 zul je niet snel bij een baas voor elkaar krijgen. Toch denk ik dat je wel in de regio moet inzetten om rond de 2700 uit te komen. Ik zie echter nu pas dat je ook een behoorlijk fors leasebudget krijgt en dat maakt de zaak wat lastiger. Als je dat meetelt verdien je op zich niet slecht gezien je ervaring. Wel heb je een functie met bijbehorende certificering, dus misschien lukt het je om toch wat omhoog te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:39

bord4kop

maximaal 100KB!

2500 is wat aan de lage kant.

Je hebt redelijk wat certificaten, goede opleiding, 30 jaar, goede regio en goede werkrichting: Storage is goed :)
Leasebudget is niet super hoog IMO, gewoon normaal/goed denk ik (ligt ook aan looptijd/km/etc)

Echter je hebt *pas* 3jaar ervaring, daarbij ruime vakantiedagen en behoorlijk goed pensioen zo te zien (afhankelijk van de voorwaarden uiteraard ;) )

Dus ook weer niet super slecht alles bij elkaar!

Als ik jou was zou ik inzetten op een salarisverhoging nu (26-2700) en vastleggen dat je goed groeit de komende 1 a 2 jaar.
Dan moet je natuurlijk zelf ook groeien in kennis en kunde, maar dan kun je een commitment aangaan. Met 5 jaar relevante werkervaring en relevante certificering kun je over 2 jaar zeker ergens tussen de 3200-3700 zitten. Moet je zelf ook wel zorgen dat je tzt specialist bent.

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 15-04-2014 10:50 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePrutser

ThePrutser

Veni Vidi Verprutst!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 09:49:
Kom op mensen geef is eens advies :)
Ik zou die 2900 er proberen uit te slepen :)

Heb je überhaupt de mogelijkheid om te onderhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik naar andere werkgever wil wel ja. Kan redelijk snel iets anders krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:49

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 18:05:
Ben zelf niet tevreden vanwege het naar mijn mening iets te laag bruto salaris, wat vinden jullie?

Leeftijd: 30
Opleiding(en): HBO informatica
Certificaten:MCSA, MCSE, VCP5, Citrix xenapp 6, RES automation- en workspace manager, itil foundation, en emc storage certificering.
Werkgever: detachering
Huidige functie: storage beheer
13/14e maand of winstuitkering: winst uitkering +/- 600 per jaar
GSM:nee
Leaseauto*: ja 650 bruto vergoeding incl tankpas en onbeperkt privé km
Pensioenregeling:20% zelf betalen
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:volledige zorg vergoeding en 20 euro onkosten vergoeding
Land:nl
Regio:zuid-holland
Reistijd**:totaal 2 uur per dag

Maandsalaris (bruto): 2500

Ik denk dat ik rond de 2900 bruto hoor te zitten. Wat denken jullie?
Ik zou de 2900 proberen inderdaad. Verder niet slecht hoor met maar 3 jaar ervaring en een auto + 30 vakantiedagen, ow en ook nog zorg vergoeding (a +/- 100 euro)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Staar je niet alleen blind op het bruto salaris.
De zorgvergoeding kun je voor een goede vergelijk er al bij optellen.
Dus zit je nu op 2600+ bruto.
En een leaseauto met tankpas en onbeperkt prive gebruik is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 22-09 21:34
*knipperdeknip* vraag komt later wellicht terug ;)

[ Voor 138% gewijzigd door Martinusz op 15-04-2014 14:00 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Even resumerend: de vacature roept 52K, en in de energiesector, dus een CAO?

Moeten we reageren op een max, zonder min? Wat is het daadwerkelijke bod wat je krijgt? Ben je al door de gesprekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Config schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 13:55:
Even resumerend: de vacature roept 52K, en in de energiesector, dus een CAO?

Moeten we reageren op een max, zonder min? Wat is het daadwerkelijke bod wat je krijgt? Ben je al door de gesprekken?
Misschien heb je ook wel gelijk :) eerst nog meer informatie inwinnen met het gesprek ;)
nevermind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt mannen voor het advies :)

Concreet gezegd zit ik volgens jullie dus niet slecht en met ongeveer 200 bruto erbij zit ik zelfs goed.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s5zone
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 16:48
Leeftijd: 24
Opleiding(en): Toegepaste Informatica, specialisatie prog (Belgie)
Certificaten: SharePoint 2007 config, 2010 app dev, itil. binnenkort server 2012 & sp 2013
Werkervaring: 4 jaar
Werkgever: Groot consultancy bedrijf, Duitsland
Huidige functie: SharePoint consultant (/dev)

Vakantiegeld: is er niet in Duitsland
13/14e maand of winstuitkering: nee
Laptop: ja, i7, 32gb ram, ssd, 2gb graka - perfect voor eigen dev vm farm (en beetje gaming :p)
GSM: iPhone 4s
Leaseauto: bmw 320d touring aut, onbeperkt prive km
Pensioenregeling: geen
- overnachten in hotel wanneer gewenst voor werk
- 6 euro netto dagvergoeding (dagelijks)
- 150 netto representatie vergoeding (maandelijks)
- gsm abo
- alles, maar dan ook alles werk gerelateerd op expenses (bv de koffiebonen die we gebruiken bij de klant)
- heel open communicatie over alles van hoog mgmt tot beneden ad hierarchie
Land: Duitsland (ben overgestapt van zelfde bedrijf (Belgie), +- het omgekeerde van wat ik hier schrijf)
Regio: Project bij klant in Belgie, kan ook in rest Europa/USA/Azie
Reistijd: heen en terug minimum 2u / dag, met files kan dit oplopen tot 3

Maand salaris (bruto): 4408.33 (aangezien er gewerkt wordt met een Duits/Belgisch stelsel, moeilijk te vergelijken, maar jaarsalaris is 52900 / 12 = 4408.33)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Mooi hoor, heb nooit geweten dat de verschillen zo groot waren met onze oosterburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePrutser

ThePrutser

Veni Vidi Verprutst!

Config schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:31:
[...]

Mooi hoor, heb nooit geweten dat de verschillen zo groot waren met onze oosterburen.
Iemand meldde het al eerder hier... maar zo goed verdienen wij niet in Nederland hoor... heb een aantal buitenlandse vrienden en vriendinnen die mij daar al vaker op hebben gewezen. Maarja als heel Nederland denkt/zegt dat een bepaald salaris marktconform is... dan is dat natuurlijk op een gegeven de zogenaamde waarheid... -O-

Het viel me wel op dat jochim geen vakantie geld krijgt als ook geen pensioenregeling. Niet te onderschatten kosten, vooral het laatst genoemde. Desalniettemin wel een lekker salaris voor iemand van 24 8) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
inderdaad de kosten van pensioen en vakantiegeld zijn toch al snel zon 16 tot 20% in totaal.

Neemt niet weg dat 3600 euro bruto voor een 24 jarige netjes is, aangezien je een belg bent heb je geen bijtelling van de auto op je jaarsalaris zitten neem ik aan (weet niet hoe dit in BE werkt)?

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s5zone
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 16:48
Config schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:31:
[...]

In Duitsland ja, in Belgie had ik dit ook nooit kunnen krijgen
ThePrutser schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 18:17:
[...]

Iemand meldde het al eerder hier... maar zo goed verdienen wij niet in Nederland hoor... heb een aantal buitenlandse vrienden en vriendinnen die mij daar al vaker op hebben gewezen. Maarja als heel Nederland denkt/zegt dat een bepaald salaris marktconform is... dan is dat natuurlijk op een gegeven de zogenaamde waarheid... -O-

Het viel me wel op dat jochim geen vakantie geld krijgt als ook geen pensioenregeling. Niet te onderschatten kosten, vooral het laatst genoemde. Desalniettemin wel een lekker salaris voor iemand van 24 8) _/-\o_
In Belgie had ik dit wel, vakantiegeld was +- 1 extra maandloon en pensioen 2% van het jaarsalaris (wat toen veel lager was) dus blijft nog steeds beter zo voor mij persoonlijk nu.
edit:
Persoonlijk doe ik dit wel, is deels fiscaal aftrekbaar dus dubbel interessant
huubhuub schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 19:10:
inderdaad de kosten van pensioen en vakantiegeld zijn toch al snel zon 16 tot 20% in totaal.

Neemt niet weg dat 3600 euro bruto voor een 24 jarige netjes is, aangezien je een belg bent heb je geen bijtelling van de auto op je jaarsalaris zitten neem ik aan (weet niet hoe dit in BE werkt)?
Ik heb een Duits contract maar werk momenteel fulltime op een project in Belgie. Aangezien ik de grens van 183 dagen achter me laat, wordt ik dus belast in dit land, in mijn geval mijn thuisland. Het voordeel van alle aard (benefit in kind in het vlaams :-)) wordt berekend met volgende parameters: co2, catalogusprijs & leeftijd vd auto. In mijn geval voor een bmw320d touring van 50k komt dit neer op 330 bruto per maand. In Duitsland is het 1% vd catalogus prijs dus 500 per maand (tenzij je meer dan 40 dagen per jaar op je werkgever zijn kantoor werkt, maar laten we hier niet in detail gaan). Maw, in Belgie is het voordeel van alle aard verschillend voor elke auto en werken we niet met vaste barema's
edit:
(percenten)
zoals in NL

[ Voor 2% gewijzigd door s5zone op 15-04-2014 20:32 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:44
[...]

Waarom is het niet marktconform? Nederland is toch de markt? London/Frankfurt/Parijs/etc zijn hele andere markten, andere levensstandaard (duur) en dus ook gewoon hogere salarissen dan NL.

Dus een vergelijking maken tussen een NL salaris en een (hoger) buitenlands salaris en daaruit de conclusie trekken dat NL niet marktconform is,is erg kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
[...]

Zijn salaris ligt prima in lijn met wat je kunt verwachten van grotere internationale IT bedrijven (denk Apple, Facebook, Google, etcetera), zelfs voor iemand die relatief weinig ervaring heeft.

De crux zal hier liggen in zowel directe als toekomstgerichte verwachtingen over zijn prestaties. Dergelijke bedrijven investeren vaak ook veel in trainingen voor medewerkers. 40 uur per week zou ik sowieso met een korreltje zout nemen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Tsja, en we betalen ook geen 2500 GBP om een appartement te huren... of $1.2 miljoen voor een huisje in een oude wijk dicht bij de google bushalte. Plus dat we wel pensioen, ziektekosten, arbeidsongeschiktheid en zelfs nog WW krijgen.

Ik wil er best in mee gaan hoor -- ik weet dat er flink verdiend kan worden -- maar toch neem ik veel van die verhalen met een korreltje zout. Volgens mij is een hoop ervan mensen die elkaar napraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Zoijar schreef op woensdag 16 april 2014 @ 08:49:
[...]

Tsja, en we betalen ook geen 2500 GBP om een appartement te huren... of $1.2 miljoen voor een huisje in een oude wijk dicht bij de google bushalte. Plus dat we wel pensioen, ziektekosten, arbeidsongeschiktheid en zelfs nog WW krijgen.

Ik wil er best in mee gaan hoor -- ik weet dat er flink verdiend kan worden -- maar toch neem ik veel van die verhalen met een korreltje zout. Volgens mij is een hoop ervan mensen die elkaar napraten.
Inderdaad, mensen vergeten de voorzieningen hier. Als iedereen in Duitsland zoveel verdiend, dan zouden er ondertussen wel heel veel miljonairs wonen daar ;)
Blijkbaar is het dus ook duurder in Duitsland en moet je zelf voorzieningen regelen, je kunt landen niet alleen op basis van een salarisbedrag met elkaar gaan vergelijken :?
Volgens mij zijn we nog steeds een welvarend land....en dat met die "lage" lonen!

Pagina: 1 ... 57 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan e.e.a. in de ~~~~~~~[mo]-tag.