Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 122 Laatste
Acties:
  • 1.856.515 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

martinusz schreef op woensdag 16 april 2014 @ 08:54:
Inderdaad, mensen vergeten de voorzieningen hier. Als iedereen in Duitsland zoveel verdiend, dan zouden er ondertussen wel heel veel miljonairs wonen daar ;)
Blijkbaar is het dus ook duurder in Duitsland en moet je zelf voorzieningen regelen, je kunt landen niet alleen op basis van een salarisbedrag met elkaar gaan vergelijken :?
Volgens mij zijn we nog steeds een welvarend land....en dat met die "lage" lonen!
Als expat in nederland hoef je bijvoorbeeld maar 30% belasting te betalen (behoorlijk verschil met 52%...) en dat komt omdat je geen recht hebt op voorzieningen zoals pensioen etc. Dan is je nettoloon ook ineens een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePrutser
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-12-2024

ThePrutser

Doet zijn nickname eer aan... :P

Veni Vidi Verprutst!

mridgew schreef op woensdag 16 april 2014 @ 00:08:
[...]

Waarom is het niet marktconform? Nederland is toch de markt? London/Frankfurt/Parijs/etc zijn hele andere markten, andere levensstandaard (duur) en dus ook gewoon hogere salarissen dan NL.

Dus een vergelijking maken tussen een NL salaris en een (hoger) buitenlands salaris en daaruit de conclusie trekken dat NL niet marktconform is,is erg kort door de bocht.
Het klakkeloos aannemen dat een bepaald salaris marktconform is, omdat het Nederlandse bedrijfsleven een bepaald salaris marktconform noemt, ook.

Daarnaast is marktconform sowieso een heel vaag begrip en breed invulbaar qua bedrag. :+

MasterFlirt - Leiders in verleiding sinds 2001
Mark Manson - Personal Development That Doesn't Suck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

ThePrutser schreef op woensdag 16 april 2014 @ 09:06:
Het klakkeloos aannemen dat een bepaald salaris marktconform is, omdat het Nederlandse bedrijfsleven een bepaald salaris marktconform noemt, ook.
Marktconform komt natuurlijk van een efficiente markt. Nou is de arbeidsmarkt niet geheel vrij, maar als je veel te weinig betaalt krijg je toch moeilijk werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:42

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Zoijar schreef op woensdag 16 april 2014 @ 09:12:
[...]

Marktconform komt natuurlijk van een efficiente markt. Nou is de arbeidsmarkt niet geheel vrij, maar als je veel te weinig betaalt krijg je toch moeilijk werknemers.
Dat denk ik niet. Er zijn _altijd_ arbeidskrachten te vinden die ook tegen het (te) lage loon willen werken. Dat is waarom de overheid ingrijpt door het invoeren van een minimumloon.

Het grootste probleem ligt 'm in Nederland mijns inziens niet in de lage lonen ten opzichte van andere westerse landen, maar in de belastingdruk waarmee wij te maken hebben, grotendeels ingegeven door de doorgeslagen bemoeizucht van onze overheid.

Ik denk dat wij naar een sterk vereenvoudigd systeem moeten, zonder toeslagen en vrijstellingen/kortingen en dat de zorg grotendeels uit de belastingen gehaald moet worden.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Zoijar schreef op woensdag 16 april 2014 @ 08:58:
[...]

Als expat in nederland hoef je bijvoorbeeld maar 30% belasting te betalen (behoorlijk verschil met 52%...) en dat komt omdat je geen recht hebt op voorzieningen zoals pensioen etc. Dan is je nettoloon ook ineens een heel ander verhaal.
De 30% regeling is geen tarief van 30% maar een vrijstelling van 30%.

Preciezer gezegd is het een mogelijkheid voorde werkgever om de extra kosten voor het wonen in een vreemd land netto te vergoeden, tot een max van 30% van het brutoloon.
martinusz schreef op woensdag 16 april 2014 @ 08:54:
[...]

Inderdaad, mensen vergeten de voorzieningen hier. Als iedereen in Duitsland zoveel verdiend, dan zouden er ondertussen wel heel veel miljonairs wonen daar ;)
Blijkbaar is het dus ook duurder in Duitsland en moet je zelf voorzieningen regelen, je kunt landen niet alleen op basis van een salarisbedrag met elkaar gaan vergelijken :?
Duitsland is niet duurder om te wonen dan Nederland. Zorg, boodschappen, autorijden zijn daar bijvoorbeeld goedkoper. Woningen zijn goedkoper of duurder afhankelijk van waar je in DE kijkt.

Het is ook niet zo dat het algemene loonsniveau in DE hoger ligt dan hier (zoals dat in CH bijvoorbeeld het geval is). Meer dat de lonen meer gedifferentieerd zijn in DE, waarbij opleidingsniveau een grotere differentiatior is. En technische oplsidingen relatief wat beter worden gewaardeerd.
Gevolg is dat een software engineer aanzienlijk beter kan verdienen in DE, maar een schoonmaker aanzienlijk slechter (minimumloon is een zeer recent begrip in de Duitse politiek).

En miljonair, dat wordt je meestal niet in loondienst (tenzij je je woning en pensioen meetelt). Voor het aantal miljonairs is vooral het belastingstelsel van belang en niet zozeer de hoogte van de lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Leeftijd: 34
Opleiding(en): HBO Information Engineering
Certificaten: Prince 2 (Foundation & Practitioner) ITIL Practitioner
Werkervaring: 6 jaar
Werkgever: Grote financiele instelling
Huidige functie: Business Analyst

Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 24,3 dagen (194,4 uur)
13/14e maand of winstuitkering: 13e maand
Laptop: Nee
GSM: Nee
Leaseauto*: Nee
Werkweek: 36 uur
Pensioenregeling: Ja, 100% door werkgever
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: OV Jaarkaart welke ook prive gebruikt mag worden, Opleidingen vergoed door werkgever en tijdens werktijd. Korting op hypotheek, verzekeringen en rente op rood staan.
Land: Nederland
Regio: Amsterdam
Reistijd**: 35 minuten van deur tot deur met Trein/Metro

Maandsalaris (bruto): 3412 bruto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:29

Garyu

WW

t_captain schreef op woensdag 16 april 2014 @ 09:55:
[...]

De 30% regeling is geen tarief van 30% maar een vrijstelling van 30%.

Preciezer gezegd is het een mogelijkheid voorde werkgever om de extra kosten voor het wonen in een vreemd land netto te vergoeden, tot een max van 30% van het brutoloon.

[...]

Duitsland is niet duurder om te wonen dan Nederland. Zorg, boodschappen, autorijden zijn daar bijvoorbeeld goedkoper. Woningen zijn goedkoper of duurder afhankelijk van waar je in DE kijkt.

Het is ook niet zo dat het algemene loonsniveau in DE hoger ligt dan hier (zoals dat in CH bijvoorbeeld het geval is). Meer dat de lonen meer gedifferentieerd zijn in DE, waarbij opleidingsniveau een grotere differentiatior is. En technische oplsidingen relatief wat beter worden gewaardeerd.
Gevolg is dat een software engineer aanzienlijk beter kan verdienen in DE, maar een schoonmaker aanzienlijk slechter (minimumloon is een zeer recent begrip in de Duitse politiek).

En miljonair, dat wordt je meestal niet in loondienst (tenzij je je woning en pensioen meetelt). Voor het aantal miljonairs is vooral het belastingstelsel van belang en niet zozeer de hoogte van de lonen.
Beieren en Duitsland zijn niet een-op-een vergelijkbaar, het is duidelijk het rijkste deel van het land, waar veel industrie zit en veel IT benodigd wordt. Woonkosten in de grote steden is -niet- te vergelijken met Nederland, je betaalt in München echt wel meer dan in Amsterdam bijvoorbeeld. Belastingdruk en overige levenskosten zijn vergelijkbaar, +/- 10% misschien.
Hoe dan ook is een salaris van 7k€ gewoon erg goed, ook in Duitsland, ook in Beieren, dus petje af _/-\o_

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ook al weer twee jaar geleden, wat vliegt de tijd:

Leeftijd: 39
Opleiding(en): A1 Informatica (in België)
Certificaten: rits Oracle opleidingen plus heel veel zelfstudie mét kennis maar zonder certificaten
Werkervaring: 12 jaar Oracle developer / DBA
Werkgever: productie-bedrijf in België met een aantal fabrieken in Azië
Huidige functie: IT verantwoordelijke
Laptop: ja
Vakantiegeld: standaard vakantiegeld in België
Vakantiedagen: 26
13/14e maand of winstuitkering: jaarlijkse bonus (nog steeds niet duidelijk geworden, grr)
GSM: ja
Leaseauto/Reiskostenvergoeding: Opel Insignia plus tankpas internationaal onbeperkt
Werkweek: 39 uur
Pensioenregeling: geen idee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: maaltijdcheques, uitstekende hospitalisatie-verzekering voor mezelf & gezin, Internet-vergoeding, moet de rest nog eens checken
Land: België
Reistijd: 30-45 minuten afhankelijk van verkeer
Maand salaris(bruto): 4950 € (+ vergoeding 125 € per dag dat ik op reis ben voor de firma in Azië bovenop al mijn kosten die uiteraard vergoed worden, het laatste jaar 3 keer ongeveer een week maar dat wordt op mijn vraag dit jaar beperkt tot 1 keer, ben liever thuis bij mijn zoontje en doe meer remote indien mogelijk)

Op heden:

Leeftijd: 39 41
Certificaten: rits Oracle opleidingen plus heel veel zelfstudie mét kennis maar zonder certificaten
Werkervaring: 12 14 jaar Oracle developer / DBA / IT verantwoordelijke
Werkgever: productie-bedrijf in België met een aantal fabrieken in Azië + Oost-Europa
13/14e maand of winstuitkering: jaarlijkse bonus (nog steeds niet duidelijk geworden, grr) 13e maand zoals zowat standaard in België + 1 tot 2 maanden salaris afhankelijk van resultaten
Leaseauto/Reiskostenvergoeding: Opel Insignia plus tankpas internationaal onbeperkt
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: maaltijdcheques, uitstekende hospitalisatie-verzekering voor mezelf & gezin, Internet-vergoeding, moet de rest nog eens checken gechecked, dat is het
Maand salaris(bruto): 4950 5540 € (+ vergoeding 125 150 € (opgetrokken aangezien ik er tegenwoordig wat weigerachtig tegenover sta) per dag dat ik op reis ben voor de firma in Azië (minder tegenwoordig) en (meer) Oost-Europa bovenop al mijn kosten die uiteraard vergoed worden (maar ben liever thuis bij mijn zoontje en doe veel meer remote indien mogelijk)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
39-urige werkweek....die kende ik nog niet :P is dat vrijdags een uurtje eerder naar huis?
Wel mooi salaris :) IT verandwoordelijke, dat is een soort manager functie?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:54

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
martinusz schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:40:
39-urige werkweek....die kende ik nog niet :P is dat vrijdags een uurtje eerder naar huis?
Wel mooi salaris :) IT verandwoordelijke, dat is een soort manager functie?
Yup, 39 uren en inderdaad op vrijdag uurtje eerder naar huis.

Is begonnen door als enige verantwoordelijk zijn voor de volledige IT eenmansafdeling (dus ik "managede" mezelf), ondertussen een paar mensen bij gekregen (gelukkig, ik kon het op het eind écht niet meer trekken), dus kan een "soort" manager functie genoemd worden alhoewel ik wel nog steeds het meeste DBA werk zelf doe (en met plezier).

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePrutser

ThePrutser

Veni Vidi Verprutst!

Beoordelingsgesprek gehad, tijd voor een update!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:50
Leeftijd: 25 26
Opleiding(en): MBO 4 ICT beheerder en brandwacht 1e klasse (ik was tot 4 dagen terug vrijwilliger bij de brandweer ervaring hiervan gebruik ik weer binnen de BHV organisatie)
Certificaten: ITIL, MCDST, VCA, BHV, BHV Ploegleider, meerdere certificaten van S&N mbt leidinggeven, coachen, communiceren en motiveren
Werkervaring: 5 6 jaar
Werkgever: Nuts bedrijf
Huidige functie: Backoffice ICT Servicedesk / Plaats vervangend hoofd servicedesk / Ploegleider BHV

Vakantiegeld: nee - Flexibel arbeidsvoorwaarden budget (FAB)
Vakantiedagen: 25 + 12 adv + 6,5 Inzetbaarheidsbudget
13/14e maand of winstuitkering: nee - FAB
Laptop: nee
GSM: BB Bold 9900
Leaseauto: nee
Werkweek: 38 op contract, 40 die er gewerkt worden
Pensioenregeling: ABP
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Teveel om op te noemen maar waar ik gebruik van maak: fietsplan, PC Privé plan en Inzetbaarheidsbudget, bedrijfsfitness Nederland (Ik betaal netto 8 euro om onbeperkt te kunnen fitnessen in de sportschool op de hoek
Regio: Rotterdam
Reistijd: 35 minuten met de auto (32KM) , 50 min met de fiets (23KM lekker binnendoor :))

Maand salaris (bruto): 2837 2999 basis, dan ook nog 489 550 euro FAB, hiermee kan ik sparen voor vakantiegeld, eindejaarsuitkering, vrije dagen etc. Of per maand extra uit laten betalen.

Ik mag niet klagen geloof ik, toch doe ik dat soms wel.. Het 'probleem' wat ik zie is dat mijn 2 directe collega's, een stuk meer verdienen. Toch zeker wel 400 bruto meer. Terwijl ik redelijk wat extra doe tov mn 'normale' werkzaamheden. Ik ben veel betrokken bij procesverbeteringen over de afdelingen heen (Demand-Supply model) maar ook verbeterslagen binnen de SD zelf.
Dit verschil is er omdat zij hier langer in dienst zijn waardoor zij in de oude schalen zitten. (wat dus een schaal hoger is en zodoende een hoger plafond hebben)

Een oplossing hiervoor zou zijn, in mijn ogen, om mij op papier plaats vervangend leidinggevende te maken zodat er een functie met een hogere inschaling gemaakt kan worden.

Aan de andere kant: ik ben 25 en de jongste directe collega na mij 35...

Wat vinden jullie?

Op papier nieuwe afspraken gemaakt. Ben tevreden maar merk wel dat ik steeds meer om me heen aan het kijken ben om daadwerkelijk door te kunnen groeien. Ik loop er daarbij helaas wel veel tegen aan dat ik mijn HBO diploma niet heb en ten opzichte daarvan toch wel een riant salaris heb en hier bij een eventuele overstap wel op in ga moeten leveren.
Dat vind ik best lastig, want ik zit niet echt op een schopstoel, alleen wil hier ook niet 'vastroesten' maar ik kan steeds minder uitdagingen vinden in het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
MisterEagle schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:03:
Op papier nieuwe afspraken gemaakt. Ben tevreden maar merk wel dat ik steeds meer om me heen aan het kijken ben om daadwerkelijk door te kunnen groeien. Ik loop er daarbij helaas wel veel tegen aan dat ik mijn HBO diploma niet heb en ten opzichte daarvan toch wel een riant salaris heb en hier bij een eventuele overstap wel op in ga moeten leveren.
Dat vind ik best lastig, want ik zit niet echt op een schopstoel, alleen wil hier ook niet 'vastroesten' maar ik kan steeds minder uitdagingen vinden in het werk.
Als je 26 bent en nu merkt dat je in het nadeel bent dat je geen HBO diploma hebt, is het dan een idee om zoiets te doen in een avondstudie :) je moet nog 40 jaar werken, als een HBO papiertje het verschil kan maken tussen wel de uitdaging + het bijbehorende salaris wat je wilt hebben, is het misschien een overweging waard.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Eens, hier heb ik dan ook wel over na zitten denken. Het enige waar ik bang voor ben is dat ik weer een verkeerde keuze maak of het niet helemaal bevalt.
Ik weet voor mezelf zeker dat ik weg wil uit de techniek. Tenminste, ik wil zelf niet meer ondersteunen, installeren, configureren etc.
Ik vind het veel leuker om de kwaliteiten van mensen te benutten om met het hele team een prestatie neer te zetten en bezig te zijn met procesverbetering etc. (wat ik nu in praktijk al doe dus)

Nu zal iedere opleiding natuurlijk één of meerdere elementen bevatten welke niet helemaal aansluiten maar ik zou niet goed weten wat voor opleiding hier het meeste bij aansluit. Zat eerst te denken aan bedrijfskundige informatica, maar ik zit echt niet te wachten op programeren. Vind ik leuk als hobby, maar vooral omdat het dan ook lekker hobbymatig kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MisterEagle schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:03:
Leeftijd: 25 26
Opleiding(en): MBO 4 ICT beheerder en brandwacht 1e klasse (ik was tot 4 dagen terug vrijwilliger bij de brandweer ervaring hiervan gebruik ik weer binnen de BHV organisatie)
Certificaten: ITIL, MCDST, VCA, BHV, BHV Ploegleider, meerdere certificaten van S&N mbt leidinggeven, coachen, communiceren en motiveren
Werkervaring: 5 6 jaar
Werkgever: Nuts bedrijf
Huidige functie: Backoffice ICT Servicedesk / Plaats vervangend hoofd servicedesk / Ploegleider BHV

Vakantiegeld: nee - Flexibel arbeidsvoorwaarden budget (FAB)
Vakantiedagen: 25 + 12 adv + 6,5 Inzetbaarheidsbudget
13/14e maand of winstuitkering: nee - FAB
GSM: BB Bold 9900
Werkweek: 38 op contract, 40 die er gewerkt worden
Pensioenregeling: ABP
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Teveel om op te noemen maar waar ik gebruik van maak: fietsplan, PC Privé plan en Inzetbaarheidsbudget, bedrijfsfitness Nederland (Ik betaal netto 8 euro om onbeperkt te kunnen fitnessen in de sportschool op de hoek
Regio: Rotterdam
Reistijd: 35 minuten met de auto (32KM) , 50 min met de fiets (23KM lekker binnendoor :))

Maand salaris (bruto): 2837 2999 basis, dan ook nog 489 550 euro FAB, hiermee kan ik sparen voor vakantiegeld, eindejaarsuitkering, vrije dagen etc. Of per maand extra uit laten betalen.

Ik mag niet klagen geloof ik, toch doe ik dat soms wel.. Het 'probleem' wat ik zie is dat mijn 2 directe collega's, een stuk meer verdienen. Toch zeker wel 400 bruto meer. Terwijl ik redelijk wat extra doe tov mn 'normale' werkzaamheden. Ik ben veel betrokken bij procesverbeteringen over de afdelingen heen (Demand-Supply model) maar ook verbeterslagen binnen de SD zelf.
Dit verschil is er omdat zij hier langer in dienst zijn waardoor zij in de oude schalen zitten. (wat dus een schaal hoger is en zodoende een hoger plafond hebben)

Een oplossing hiervoor zou zijn, in mijn ogen, om mij op papier plaats vervangend leidinggevende te maken zodat er een functie met een hogere inschaling gemaakt kan worden.

Aan de andere kant: ik ben 25 en de jongste directe collega na mij 35...

Wat vinden jullie?

Ik denk dat je salaris nu best flink is voor een servicedesk medewerker/leidinggevende. Wanneer je verder door wilt groeien, zou ik toch eerst kijken naar een HBO diploma in deeltijd of iets dergelijks. Ik zeg niet dat je het niveau niet hebt van een HBO'er, maar dit kan op dit moment alleen jouw huidige werkgever beoordelen. Als je ergens anders heen wilt, wordt het toch vrij lastig aangezien men toch vaak al een voorselectie maakt d.m.v. opleidingspapieren etc.

MBO doorstroom in informatica zie je heel veel, bij mijn opleiding was denk ik 50% doorstroom van MBO en die haalde allen best makkelijk het papiertje uiteindelijk. Dus ik zou zeggen....aan de slag met je papieren :)
MisterEagle schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:23:
Eens, hier heb ik dan ook wel over na zitten denken. Het enige waar ik bang voor ben is dat ik weer een verkeerde keuze maak of het niet helemaal bevalt.
Ik weet voor mezelf zeker dat ik weg wil uit de techniek. Tenminste, ik wil zelf niet meer ondersteunen, installeren, configureren etc.
Ik vind het veel leuker om de kwaliteiten van mensen te benutten om met het hele team een prestatie neer te zetten en bezig te zijn met procesverbetering etc. (wat ik nu in praktijk al doe dus)

Nu zal iedere opleiding natuurlijk één of meerdere elementen bevatten welke niet helemaal aansluiten maar ik zou niet goed weten wat voor opleiding hier het meeste bij aansluit. Zat eerst te denken aan bedrijfskundige informatica, maar ik zit echt niet te wachten op programeren. Vind ik leuk als hobby, maar vooral omdat het dan ook lekker hobbymatig kan blijven.
Bedrijfskundige informatica is niet programmeren he ;) (ja het eerste jaar) ik heb het zelf gestudeerd en het is een hele brede opleiding. Hiermee kun je alle kanten op van analist, manager, consultant etc.
Als je dus wel in de IT hoek wilt blijven, zou ik dit dus adviseren. Anders moet je iets zoeken in Projectmanagement etc.

[ Voor 40% gewijzigd door Martinusz op 16-04-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePrutser

ThePrutser

Veni Vidi Verprutst!

martinusz schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:28:
[...]

Bedrijfskundige informatica is niet programmeren he ;) (ja het eerste jaar) ik heb het zelf gestudeerd en het is een hele brede opleiding. Hiermee kun je alle kanten op van analist, manager, consultant etc.
Als je dus wel in de IT hoek wilt blijven, zou ik dit dus adviseren. Anders moet je iets zoeken in Projectmanagement etc.
Ik doe in wezen ook Bedrijfskundige Informatica alleen heeft de HvA, ik neem aan om het international makkelijker verkoopbaar/uitlegbaar te maken, hernoemd naar Business IT & Management. Ik heb in het eerste jaar slechts 7 weken programmeren (nog zeer eenvoudig ook) gehad. Dus ik ben benieuwd waar dit idee
MisterEagle schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:23:
Zat eerst te denken aan bedrijfskundige informatica, maar ik zit echt niet te wachten op programeren. Vind ik leuk als hobby, maar vooral omdat het dan ook lekker hobbymatig kan blijven.
vandaan komt. En aangezien het ook je hobby is, zul je dat vak/onderdeel als zeer eenvoudig ervaren. De rest van de opleiding gaat vrijwel niet meer over programmeren. Volgens mij sluit de genoemde opleiding juist aan bij de wensen die je hebt! Zoals martinusz al zei, je kunt er echt enorm veel kanten mee op. Dus je keuzemogelijkheden worden alleen maar meer!

Enige kanttekening die ik uit ervaring van deeltijd heb: onderschat de hoeveelheid tijd die je er aan kwijt bent niet!

[ Voor 4% gewijzigd door ThePrutser op 16-04-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThePrutser schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:57:
Beoordelingsgesprek gehad, tijd voor een update!
Leeftijd: 34 36
Opleiding(en): HAVO (bezig met deeltijd HBO Business IT & Management, zit nu aan einde 2e jaar)
Certificaten: MCSE 2000/2003, MCITP 2008 SA, MCSA 2008/2012, Exchange 2010, ITIL
Werkervaring: 12 14 jaar
Werkgever: Kleine automatiseerder
Huidige functie: Technical Consultant

Vakantiedagen: 30 dagen
13/14e maand of winstuitkering: Nee
Laptop: Ja (net nieuwe ontvangen)
GSM: Ja (net nieuwe ontvangen)
Leaseauto*: Ja (Toyota Prius Alfa Romeo Giulietta)
Werkweek: 40 uur
Pensioenregeling: Ja, 100% door werkgever
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Opleinding(en) betaald, schuld vervalt na 2 jaar. Buitenland toeslag 50 netto doordeweeks, 100 netto weekend. Tankpas voor binnen Nederland.
Land: Nederland (met af en toe uitstapjes naar buitenland voor klant)
Regio: Voornamelijk Noord en Zuid-Holland (met af en toe uitstapjes naar buitenland voor klant)
Reistijd**: tussen de 20 en 60 minuten (afhankelijk van klant)

Maandsalaris (bruto): 4000 4250 bruto
Netjes, moet misschien ook maar is kijken naar kleine automatiseerder. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leeftijd: 23
Opleiding(en): Havo, ICT Niveau 4
Certificaten:-
Werkervaring:3 stages van een half jaar 32 uur p/w kon blijven bij laatste werkgever
Werkgever:Elektrotechnisch dienstverlener
Huidige functie: Medewerker afdeling ICT

Vakantiedagen:20
13/14e maand of winstuitkering: Onbekend
Laptop:Ja
GSM:-
Leaseauto:-
Werkweek:32 uur
Pensioenregeling: 100% door werkgever volgens CAO
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Mogelijkheid volgen cursussen, is zelfs verplicht
Land:Nederland
Regio:West-friesland
Reistijd:15 min fiets

Maand salaris (bruto):1560

Dit is volgens mij prima??

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
ThePrutser schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:00:
[...]

Ik doe in wezen ook Bedrijfskundige Informatica alleen heeft de HvA, ik neem aan om het international makkelijker verkoopbaar/uitlegbaar te maken, hernoemd naar Business IT & Management. Ik heb in het eerste jaar slechts 7 weken programmeren (nog zeer eenvoudig ook) gehad. Dus ik ben benieuwd waar dit idee

[...]

vandaan komt. En aangezien het ook je hobby is, zul je dat vak/onderdeel als zeer eenvoudig ervaren. De rest van de opleiding gaat vrijwel niet meer over programmeren. Volgens mij sluit de genoemde opleiding juist aan bij de wensen die je hebt! Zoals martinusz al zei, je kunt er echt enorm veel kanten mee op. Dus je keuzemogelijkheden worden alleen maar meer!

Enige kanttekening die ik uit ervaring van deeltijd heb: onderschat de hoeveelheid tijd die je er aan kwijt bent niet!
Die ervaring komt van het broertje van mijn vriendin die momenteel 2e jaars is. Maar ik begin te twijfelen of hij BI of I doet.

Overigens had ik zelf in gedachten als het geen BI zou worden om iets van Personeel en organisatie of HRM te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MisterEagle schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:29:
[...]

Die ervaring komt van het broertje van mijn vriendin die momenteel 2e jaars is. Maar ik begin te twijfelen of hij BI of I doet.

Overigens had ik zelf in gedachten als het geen BI zou worden om iets van Personeel en organisatie of HRM te doen.
Zal wel I zijn dan, in het eerste jaar krijg je beide nog een beetje, in jaar 2 moet je een keuze maken in BI of I. Bij BI dus geen programmeren meer vanaf 2de jaar ;)

BI of HR? :? Dat zijn wel 2 heel totaal verschillende dingen, ik denk dat je eerst even op een rijtje moet krijgen wat je leuk vindt en wat HR bijvoorbeeld allemaal precies inhoudt qua functies en werkzaamheden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
martinusz schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:41:
[...]

Zal wel I zijn dan, in het eerste jaar krijg je beide nog een beetje, in jaar 2 moet je een keuze maken in BI of I. Bij BI dus geen programmeren meer vanaf 2de jaar ;)

BI of HR? :? Dat zijn wel 2 heel totaal verschillende dingen, ik denk dat je eerst even op een rijtje moet krijgen wat je leuk vindt en wat HR bijvoorbeeld allemaal precies inhoudt qua functies en werkzaamheden,
Dat klopt, dat is ook het lastige.. de mensenkant trekt me veel meer dan de techniek. Zo haal ik bijvoorbeeld erg veel voldoening uit het vrijwilligerswerk dat ik doe (maatjesproject) er dient echter ook geld binnen te komen en dat is iets waar ik altijd hard voor heb gewerkt en voor zal werken, maar in de sector waar ik t dichste bij mijn hart werk valt niet zo veel te verdienen (en vroeg of laat is dit voor iedereen toch de reden van werken denk ik)

Het IT gedeelte voelt alleen heel normaal en vanzelfsprekend. Hierdoor gaat mij dit in de praktijk best gemakkelijk af. bijvoorbeeld Lean toepassen hier, we hebben een aantal dagen soort 'cursus' gehad en ik vind dit grotendeels gewoon logisch nadenken. Met dat soort dingen heb ik mezelf hier binnen het bedrijf al bewezen, maar om door te kunnen stromen naar andere werkgevers zal ik dat (helaas) toch opnieuw moeten gaan doen waarschijnlijk (in de vorm van die HBO Diploma, al is het alleen maar om aan te tonen dat je over dit werk en denk niveau beschikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:09
hierbij de mijne:

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 16-04-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
Nou ben ik benieuwd, op hoeveel uur per week kom je ongeveer uit? Iets van 12-15 uur gemiddeld?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secury
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07 15:28
Fr33z schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:32:
hierbij de mijne:

Members only:
hoe lang zit je al op het huidige loon? (1.5 jaar?)
heb je meer verantwoordelijkheid dan 1.5 jaar terug?
zijn je werkzaamheden complexer/belangrijkenog dan 1.5 jaar terug?

als 1 van deze vragen 'JA' is, dan is dit niet acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

hierbij de mijne:

Members only:
Als je werk ook op WO-niveau is vind ik dit laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Widow schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:46:
[...]

Nou ben ik benieuwd, op hoeveel uur per week kom je ongeveer uit? Iets van 12-15 uur gemiddeld?
vanuit de Hogeschool Rotterdam geven ze 20 uur zelfstudie per week op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

hierbij de mijne:

Members only:
Ha, technische hoek!
Ik denk dat je salaris, ongeacht de verantwoordelijkheden, aan de lage kant zit. Ik weet niet in welke sector het ingenieursbureau werkzaam is, maar sowieso kan het goed lonen om eens rond te kijken. WTBers, zeker met daarnaast nog eens energie techniek, zijn erg gewild in de industriele sector. Ga eens kijken bij de energiereuzen, bijvoorbeeld, zoals Eneco, Vattenvall, E.On, maar ook de oliereuzen hebben meer dan genoeg banen voor goede WTB-ers.
Of gooi het over een hele andere boeg en kijk eens rond bij de (technische) expertisebureau's (daarvan zijn er in het Noorden niet zo heel erg veel, maar veelal zijn er wel mogelijkheden om vanuit huis te werken).

Geen idee wat 'de ander' voor een bedrijf is, maar zeker als ze je vragen, zou ik niet onder de 3000 beginnen qua bod. Lager kan altijd, hoger is altijd lastig.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:09
AllSeeyinEye schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:53:
[...]

Ha, technische hoek!
Ik denk dat je salaris, ongeacht de verantwoordelijkheden, aan de lage kant zit. Ik weet niet in welke sector het ingenieursbureau werkzaam is, maar sowieso kan het goed lonen om eens rond te kijken. WTBers, zeker met daarnaast nog eens energie techniek, zijn erg gewild in de industriele sector. Ga eens kijken bij de energiereuzen, bijvoorbeeld, zoals Eneco, Vattenvall, E.On, maar ook de oliereuzen hebben meer dan genoeg banen voor goede WTB-ers.
Of gooi het over een hele andere boeg en kijk eens rond bij de (technische) expertisebureau's (daarvan zijn er in het Noorden niet zo heel erg veel, maar veelal zijn er wel mogelijkheden om vanuit huis te werken).

Geen idee wat 'de ander' voor een bedrijf is, maar zeker als ze je vragen, zou ik niet onder de 3000 beginnen qua bod. Lager kan altijd, hoger is altijd lastig.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:33
[...]

Ik doe in wezen ook Bedrijfskundige Informatica alleen heeft de HvA, ik neem aan om het international makkelijker verkoopbaar/uitlegbaar te maken, hernoemd naar Business IT & Management.
Dat hebben veel onderwijsinstellingen gedaan volgens mij.. Ik heb Bedrijfskundige Informatica op de Hanzehogeschool Groningen gedaan, jaar nadat ik afgestudeerd ben (2012) is de naam veranderd naar Business IT & Management.
Ik heb in het eerste jaar slechts 7 weken programmeren (nog zeer eenvoudig ook) gehad. Dus ik ben benieuwd waar dit idee

[...]

Het programmeren dat je krijgt is erg basiswerk inderdaad, stelt niet echt veel voor. Beetje HTML, CSS, PHP, Javascript, Ajax, MySQL, PL/SQL. Van alles maar een klein beetje!
Overigens hoeft dat nog niet te zeggen dat je niets meer met programmeren kan doen als je BI hebt gedaan. Mijn werkzaamheden bestaan momenteel voor 75-85% uit programmeren (Oracle, PL/SQL) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

martinusz schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:28:
[...]

Ik denk dat je salaris nu best flink is voor een servicedesk medewerker/leidinggevende. Wanneer je verder door wilt groeien, zou ik toch eerst kijken naar een HBO diploma in deeltijd of iets dergelijks. Ik zeg niet dat je het niveau niet hebt van een HBO'er, maar dit kan op dit moment alleen jouw huidige werkgever beoordelen. Als je ergens anders heen wilt, wordt het toch vrij lastig aangezien men toch vaak al een voorselectie maakt d.m.v. opleidingspapieren etc.

MBO doorstroom in informatica zie je heel veel, bij mijn opleiding was denk ik 50% doorstroom van MBO en die haalde allen best makkelijk het papiertje uiteindelijk. Dus ik zou zeggen....aan de slag met je papieren :)
Volgens mij komt dat met name doordat HBO-I stof behandeld van MBO niveau < 3 :X Alleen jammer dat het meer verslagen en reflecties schrijven dan wat anders is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kips
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-03 17:02
[...]

hier HBO informatica via de OU (www.nohi.nl) en daar is de norm 24 uur per week inclusief de contactmomenten. Zelf kom ik hier over het algemeen niet aan. Tijdens theoriegedeelte van semester tussen de 8 en 12 uur (incl contactmomenten), tijdens projecten rond de 16 uur inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePrutser

ThePrutser

Veni Vidi Verprutst!

MisterEagle schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:02:
[...]

Dat klopt, dat is ook het lastige.. de mensenkant trekt me veel meer dan de techniek. Zo haal ik bijvoorbeeld erg veel voldoening uit het vrijwilligerswerk dat ik doe (maatjesproject) er dient echter ook geld binnen te komen en dat is iets waar ik altijd hard voor heb gewerkt en voor zal werken, maar in de sector waar ik t dichste bij mijn hart werk valt niet zo veel te verdienen (en vroeg of laat is dit voor iedereen toch de reden van werken denk ik)

Het IT gedeelte voelt alleen heel normaal en vanzelfsprekend. Hierdoor gaat mij dit in de praktijk best gemakkelijk af. bijvoorbeeld Lean toepassen hier, we hebben een aantal dagen soort 'cursus' gehad en ik vind dit grotendeels gewoon logisch nadenken. Met dat soort dingen heb ik mezelf hier binnen het bedrijf al bewezen, maar om door te kunnen stromen naar andere werkgevers zal ik dat (helaas) toch opnieuw moeten gaan doen waarschijnlijk (in de vorm van die HBO Diploma, al is het alleen maar om aan te tonen dat je over dit werk en denk niveau beschikt.)
Klinkt als dat BI toch de opleiding is die je zoekt, nee ik heb geen aandelen in die opleiding. :+
[...]

inclusief colleges gemiddeld rond 20 uur per week. Daarnaast leid ik (of probeer althans) ook nog een actief bestaan met verschillende sporten, hobbies, sociale bezigheden en een 40 urige werkweek. Af en toe moet ik dus keuzes maken en dus dingen laten voor de studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kips schreef op woensdag 16 april 2014 @ 14:28:
[...]

hier HBO informatica via de OU (www.nohi.nl) en daar is de norm 24 uur per week inclusief de contactmomenten. Zelf kom ik hier over het algemeen niet aan. Tijdens theoriegedeelte van semester tussen de 8 en 12 uur (incl contactmomenten), tijdens projecten rond de 16 uur inclusief.
Firefox kan de server op www.nohi.nl niet vinden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:58
Raven schreef op woensdag 16 april 2014 @ 14:36:
[...]

Firefox kan de server op www.nohi.nl niet vinden.
Chrome komt met suggestie [url="www.­noh-­i.­nl"]www.­noh-­i.­nl[/url] Die lijkt wel te kloppen

[ Voor 11% gewijzigd door MuddyMagical op 16-04-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah die opleiding, daar ben ik toen nog voor een gesprek naar.... Arnhem geweest. Helaas kon ik niet aan een voor die opleiding geschikte werkplek komen en DUO gaf aan voor die opleiding geen stufi uit te keren.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

demichel schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:37:
Ook al weer twee jaar geleden, wat vliegt de tijd:

Leeftijd: 39
Werkervaring: 12 jaar Oracle developer / DBA
Werkgever: productie-bedrijf in België met een aantal fabrieken in Azië
13/14e maand of winstuitkering: jaarlijkse bonus (nog steeds niet duidelijk geworden, grr)
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: maaltijdcheques, uitstekende hospitalisatie-verzekering voor mezelf & gezin, Internet-vergoeding, moet de rest nog eens checken
Maand salaris(bruto): 4950 € (+ vergoeding 125 € per dag dat ik op reis ben voor de firma in Azië bovenop al mijn kosten die uiteraard vergoed worden, het laatste jaar 3 keer ongeveer een week maar dat wordt op mijn vraag dit jaar beperkt tot 1 keer, ben liever thuis bij mijn zoontje en doe meer remote indien mogelijk)

Op heden:

Leeftijd: 39 41
Werkervaring: 12 14 jaar Oracle developer / DBA / IT verantwoordelijke
Werkgever: productie-bedrijf in België met een aantal fabrieken in Azië + Oost-Europa
13/14e maand of winstuitkering: jaarlijkse bonus (nog steeds niet duidelijk geworden, grr) 13e maand zoals zowat standaard in België + 1 tot 2 maanden salaris afhankelijk van resultaten
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: maaltijdcheques, uitstekende hospitalisatie-verzekering voor mezelf & gezin, Internet-vergoeding, moet de rest nog eens checken gechecked, dat is het
Maand salaris(bruto): 4950 5540 € (+ vergoeding 125 150 € (opgetrokken aangezien ik er tegenwoordig wat weigerachtig tegenover sta) per dag dat ik op reis ben voor de firma in Azië (minder tegenwoordig) en (meer) Oost-Europa bovenop al mijn kosten die uiteraard vergoed worden (maar ben liever thuis bij mijn zoontje en doe veel meer remote indien mogelijk)
Apart dat je op die leeftijd nog niet bezig bent met pensioen of in ieder geval geen idee hebt of je werkgever hier iets voor geregeld heeft.

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topsecret
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:02

Topsecret

Got IT?

Leeftijd: 27
Opleiding(en): VWO en HBO Bedrijfskundige Informatica
Certificaten: MCSA/MCSE/MCITP in Windows Server, Exchange 2007/2010/2013, Sharepoint 2010, Lync 2013
Werkervaring:8 jaar werkervaring in de IT
Werkgever: Groot ICT bedrijf
Huidige functie: Medior Hosting Engineer / Unified Communications Specialist

Vakantiedagen:30
13/14e maand of winstuitkering: Onbekend
GSM: -
Leaseauto: Ja, Ford Mondeo 1.6 Econetic zonder bijtelling (Ik rij de auto puur zakelijk, prive rij ik een snelle bolide)

Werkweek:40 uur
Pensioenregeling: 50/50
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Mogelijkheid volgen cursussen, is zelfs verplicht
Regio: Flevoland en Utrecht
Reistijd:60 minuten met de auto

Maand salaris (bruto):3500

Tweakers.net & GoT RULEZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Topsecret schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:40:
Leeftijd: 27
Opleiding(en): VWO en HBO Bedrijfskundige Informatica
Werkervaring:8 jaar werkervaring in de IT
Alright, maar is dat full-time :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Config schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:19:
[...]

Zou moeten kunnen, zie ook mijn situatie, als ik dit jaar afstudeer ben ik 20. Als ik dan vanaf dat punt werkervaring meetel zou ik dan ook bij 27 ongeveer 8 jaar werkervaring kunnen hebben. Er wel vanuit gaande dat hij bijna 28 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:29

Garyu

WW

DeluxZ schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:27:
[...]

Apart dat je op die leeftijd nog niet bezig bent met pensioen of in ieder geval geen idee hebt of je werkgever hier iets voor geregeld heeft.
Hangt volgens mij ook nogal van het land af. In Nederland moet je zelf veel actiever betrokken zijn. Hier in Oostenrijk bijvoorbeeld heb je een pensioenstelsel ruwweg vergelijkbaar met Nederland vijftien jaar geleden, daar heb je niks aan te kiezen zeg maar.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tc-Chub schreef op woensdag 16 april 2014 @ 18:44:
[...]

Zou moeten kunnen, zie ook mijn situatie, als ik dit jaar afstudeer ben ik 20. Als ik dan vanaf dat punt werkervaring meetel zou ik dan ook bij 27 ongeveer 8 jaar werkervaring kunnen hebben. Er wel vanuit gaande dat hij bijna 28 wordt.
Maar studeer jij af van een WO-studie?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

er staat VWO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Boudewijn schreef op woensdag 16 april 2014 @ 20:52:
[...]

Maar studeer jij af van een WO-studie?
Antwoord:
VWO dus, en dan HBO, dat moet inderdaad kunnen. Neemt niet wat dat ik sowieso door ga studeren voor een master :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:31
Topsecret schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:40:

Leaseauto: Ja, Ford Mondeo 1.6 Econetic zonder bijtelling (Ik rij de auto puur zakelijk, prive rij ik een snelle bolide)
Welke bolide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
DeluxZ schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:27:
[...]

Denk nog lang niet aan pensioen, maar daar heb je eigenlijk wel gelijk in. D'r is wel iets van groepsverzekering pensioen of hoe heten die dingen, ooit wel tijdens mijn sollicitatiegesprek over gesproken, maar eigenlijk nooit verder aan gedacht of bekeken. Ik laat ieder jaar mijn belastingsaangifte invullen, dus zie die cijfers ook niet passeren. Ik werk hard, studeer voortdurend bij en leef goed met mijn gezin en voor de rest intereseert het papierenwerk mij eigenlijk niet zo. Zoals vele Tweakers wel weten, maak ik me nogal makkelijk zorgen over vanalles, maar centen zijn daar nu eens niet bij.

Ik reken eigenlijk niet op centen van de overheid eens ik pensioenleeftijd bereik vandaar dat het me maar matig kan boeien. In NL is dat blijkbaar wat beter geregeld maar op de manier waarop onze Belgische politici het geld door ramen en deuren smijten, is er straks toch geen cent meer (het "Zilverfonds" dat zogenaamd het pensioenfonds was en waar miljarden in zaten, is nu een lege doos). Ik reken er dus niet op om in mijn oude dag in mijn onderhoud te voorzien, als ik daar op moet rekenen zal het maar een armzalig bestaan zijn. Als er nog wat pensioencenten als extraatje over zijn, is dat leuk meegenomen natuurlijk.

Ach ja, pensioen, we leven nu goed, voorwaarden bij mijn werkgever zijn goed, ik kan voldoende opzijzetten voor mijn (onze) oude dag, en opbouw pensioen zal ook wel goed geregeld zijn.

Maar inderdaad, ik zou het beter toch eens nazien.

[ Voor 9% gewijzigd door demichel op 17-04-2014 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topsecret

Topsecret

Got IT?

Config schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:19:
[...]

Ik heb 8 jaar ervaring in de ICT branche, omdat ik tijdens mijn mislukte WO-studies (rechten en informatica & economie), een bijbaan had. Op een gegeven moment haalde ik voldoening uit mijn werk en ging ik meer werken. Destijds (2007) heb ik de knoop doorgehakt en heb ik besloten om een HBO opleiding te volgen. Ik trok de combinatie 32 uur werken + WO-studie niet. Een 32 urige baan + HBO opleiding (voltijd) trok ik wel.
De HBO opleiding heb ik in 2.5 jaar afgerond en vervolgens heb ik een pauze ingelast. In 2010 was ik klaar met alle vakken van de opleiding.
Twee jaar geleden ben ik begonnen met mijn afstuderen en door motivatie en gebrek aan begeleiding ging het afstuderen niet goed.

Veel van mijn vrienden zijn WO afgestudeerd en hebben een leuke baan. Als ik van hun hoor wat zij verdienen, dan ben ik blij dat ik deze keuze heb gedaan.
Hoe dan ook, ik ben nu bezig met mijn HBO scriptie en nu moet het wel lukken. Ik krijg alle tijd van mijn werkgever die ik nodig heb voor mijn scriptie. 17 weken doorbikkelen moet ik nog 1 keer kunnen trekken.

Wat snelle bolide betreft: Ik rij een Seat Ibiza 1.4 TSI FR 2011 met chiptuning. Snel genoeg naar mijn bescheiden mening en het blifjt mijn weekend auto.
Door de weeks rij ik een ford mondeo wagon van het bedrijf zelf. Ik hou netjes de km-registratie bij, om 25% bijtelling te voorkomen.
Persoonlijk zie ik me prive niet in een ford mondeo rijden :X
Vandaar dat ik de scheiding heb aangebracht van wat ik prive en zakelijk rij 8)

Tweakers.net & GoT RULEZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Als je een Mondeo op benzine kunt / mag leasen, dan zal een Ibiza Cupra of FR ook geen probleem zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topsecret

Topsecret

Got IT?

t_captain schreef op donderdag 17 april 2014 @ 15:02:
Als je een Mondeo op benzine kunt / mag leasen, dan zal een Ibiza Cupra of FR ook geen probleem zijn toch?
Klopt. Alleen kan ik pas volgend jaar een leaseauto kiezen. De ford mondeo is een leaseauto uit de pool.

Tweakers.net & GoT RULEZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 22:40

The Legend

*Plop*

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 17-04-2014 15:54 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

The Legend schreef op donderdag 17 april 2014 @ 15:53:
Members only:
Da's een hele mooie sprong! Kan je nagaan wat Randstad aan jou verdiende per maand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
The Legend schreef op donderdag 17 april 2014 @ 15:53:
Members only:
Dat doe je bepaald niet slecht. Er zijn genoeg advocatenkantoren waar je als tweedejaars advocaat met een WO-diploma aanzienlijk minder betaald krijgt (en daar zit dan ook echt geen iPhone5 van de zaak bij). Nu is het wel zo dat gemeenten bekend staan als goede betalers voor juridisch en organisatiekundig geschoold personeel, zeker als ze zich in randgemeenten bevinden waar het lastig is om aan goede mensen te komen (Zeeland, Groningen).

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:47
Huidig:

Opleiding(en): havo
Certificaten: MCSA/MCSE/MCITP in Windows Server, Exchange 2010, MCSE private cloud, VCP 3 en 5, CCA 4 en 6.5. Prince 2, Itil
Werkervaring:14 jaar werkervaring in de IT
Werkgever: Kleine detacheerder
Huidige functie: Senior system engineer

Vakantiedagen:25
13/14e maand of winstuitkering: nee
Leaseauto: Ja, 700 ex brandstof

Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Mogelijkheid volgen cursussen, onkostenvergoedimg a 50 euro netto
Reistijd:30 minuten met de auto

Maand salaris (bruto):3400

Aanbod nieuwe werkgever:

Opleiding(en): havo
Certificaten: MCSA/MCSE/MCITP in Windows Server, Exchange 2010, MCSE private cloud, VCP 3 en 5, CCA 4 en 6.5. Prince 2, Itil
Werkervaring:14 jaar werkervaring in de IT
Werkgever: -
Huidige functie: consultant

Vakantiedagen:20 + 5 op te nemen of uit te laten betalen
13/14e maand of winstuitkering: 3,7 van jaarsalaris
Leaseauto: nee, wel NS OV kaart

Pensioenregeling: 66/33
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: bijdragen aanvullende ziektekosten verzekering, korting op producten, cafetariamodel keuze aanvullingen
Reistijd:30 minuten met de trein

Maand salaris (bruto):3950

Niet slecht alleen geen auto meer das wel balen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:51

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vcp 3 en 5??? Twee keer de cursus gedaan???

Voor de rest ga je er niet echt op vooruit.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:47
Tylen schreef op donderdag 17 april 2014 @ 20:42:

Klopt twee keer cursus moeten doen omdat de werkgever waar ik voor werkte geen geld had voor examens (ze gingen niet voor niets op de fles)

Kwa salaris misschien niet maar kwa uitdaging wel, kom in een internationaal bedrijf te werken met veel carierre mogelijkheden en groei perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lufiaa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-09-2024
Leeftijd: 25
Opleiding(en): MBO4 - ICT beheerder
Certificaten: 70-680 Windows 7 - 70-410/ 70-411 Server 2012 / ITIL foundation V2
Werkgever: Detachering
Huidige functie: Servicedesk

Vakantiedagen: 27
GSM: nee
Leaseauto*: Ja
Land: NL
Regio: ZH / NH
Reistijd**: +- 50 minuten

Maandsalaris (bruto): 2200

Graag jullie reacties :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lufiaa op 18-04-2014 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 11:03
Netjes...erg netjes zelfs vind ik. Je hebt niks te klagen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:59
MBO 4 ICT Beheerder en dan Servicedesk? Is dat niet MBO 2 niveau? Ik neem aan dat je wel systeem beheer taken hebt?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lufiaa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-09-2024
Ik heb MBO 4 gedaan, en spijtig genoeg heb ik op dit moment geen systeembeheer taken..

In de 6 jaar heb ik wel 2,5 jaar werkervaring opgedaan als systeembeheerder (Beheer KA, migratie XP - 7, server migraties etc). Ben een tijdje geleden overgestapt naar een andere werkgever omdat ik meer ervaring wilde opdoen bij verschillende omgevingen/ klanten. Alleen ben ik dus weggezet als servicedesk medewerker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:23
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:31
Waarom maar 1,5 jaar werkervaring op je 29ste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:23
Lange studie route gevolgd.. op MBO niveau 2 begonnen en 1,5 jaar uitloop met HBO studie (dus 5/6 jaar over gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:54

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Tylen schreef op donderdag 17 april 2014 @ 20:42:

550 per maand bruto meer..
Daar kan hij echt zelf wel een auto voor kopen, en daarbij heeft hij die voor het werk niet nodig omdat hij een NS kaart krijgt.. Hij gaat er wel degelijk op vooruit. Ook die 3,7% eindejaarsuitkering en iets beter pensioengerommel..
Lufiaa schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 09:03:
Leeftijd: 25
Opleiding(en): MBO4 - ICT beheerder
Certificaten: 70-680 Windows 7 - 70-410/ 70-411 Server 2012 / ITIL foundation V2
Werkgever: Detachering
Huidige functie: Servicedesk

Vakantiedagen: 27
Leaseauto*: Ja
Regio: ZH / NH
Reistijd**: +- 50 minuten

Maandsalaris (bruto): 2200

Graag jullie reacties :)
Erg netjes denk ik, 27 vakantiedagen:) Zou wel proberen zo snel mogelijk van die servicedesk te komen als je verder wilt groeien..
voil schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:40:
Lange studie route gevolgd.. op MBO niveau 2 begonnen en 1,5 jaar uitloop met HBO studie (dus 5/6 jaar over gedaan).
Respect!

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:43
Inmiddels bijna anderhalf jaar na mijn laatste post hier en het een en ander is veranderd, zoalsde fusie van het bedrijf en voor mij een nieuwe functie. Dit laatste komt erop neer dat het in principe veelal hetzelfde werk is met wat extra verantwoordelijkheden en taken buiten het programmeren om.

Members only:

Members only:

Al met al een mooie vooruitgang dankzij de nieuwe functie en een zeer positieve beoordeling van afgelopen jaar. Ik heb zeker niets te klagen, vooral omdat het werk heel erg leuk is :D
Binnenkort komt er ook nog een kleine verandering omdat ik ga meedraaien in een 24uurs standby dienst. Dit houdt in 1 week per maand 24/7 bereikbaar zijn in geval van storingen en ze kunnen oplossen dan wel de correcte mensen kunnen inschakelen. Gezien hoe de zaken nu lopen wordt je misschien maar een paar keer per jaar gebeld buiten werktijd, maar je krijgt er wel een vaste maandelijkse vergoeding voor terug.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Na een paar jaar stilstand in salaris, net deze week weer een goede stijging op salaris:

Members only:

groei was met name in salaris. de rest is meer natuurlijk verloop, zoals auto/telefoon waren gewoonweg aan vervanging toe.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:44
cooper87 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 10:43:
Ook geef ik niks uit aan pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekering (dit zijn beide systemen waar ik geen vertrouwen/geloof in heb), waardoor ik bruto meer overhoud.
Er zijn als zelfstandige natuurlijk ook andere manieren om voor je pensioen te sparen (met gunstige belasting voordelen). Je kunt het negeren en op je 67ste alleen van een AOW'tje leven, of er nu al voor zorgen dat je dan een extra potje geld hebt. Met dit salaris lijkt het mij niet onverstandig om er wel al over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
jongetje schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:37:
[...]

Er zijn als zelfstandige natuurlijk ook andere manieren om voor je pensioen te sparen (met gunstige belasting voordelen). Je kunt het negeren en op je 67ste alleen van een AOW'tje leven, of er nu al voor zorgen dat je dan een extra potje geld hebt. Met dit salaris lijkt het mij niet onverstandig om er wel al over na te denken.
Klopt. Voorlopig spaar ik het grootste deel van wat ik verdien (ik geef nog geen 2000 euro per maand uit, geef niet zoveel om dure spullen en verre vakanties) en ben van plan om een huis van rond de 200.000 te gaan kopen. Nog 1 á 2 jaar doorsparen (even ervan uitgaand dat het zo goed als nu blijft gaan) en ik kan zo'n huis zonder hypotheek kopen. Dat is voorlopig mijn 'pensioenplan', z.s.m. zo min mogelijk maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:15

Maand salaris (bruto): 9.200 (7.200 netto)

Hoge bruto <> netto verhouding is te verklaren door een aantal aftrekposten zoals WBSO, RDA etc. Ook geef ik niks uit aan pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekering (dit zijn beide systemen waar ik geen vertrouwen/geloof in heb), waardoor ik bruto meer overhoud.
Ik vind het raar om dan te zeggen dat je zo'n hoog nettosalaris hebt. Als ZZP'er moet je met een hoop zaken rekening houden:

- Buffer (voor als je geen opdrachten hebt)
- Oudedagsvoorziening
- Arbeidsongeschiktheid
- Bedrijfskosten (kantoor? computer? licenties? boekhouder?)
- Feestdagen
- Vakantiedagen
- Vakantiegeld

Ik heb het idee dat je gewoon je omzet pakt, hier de inkomstenbelasting en BTW vanaf trekt en claimt dat dat je salaris is, maar dat is niet hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Zzp'ers horen ook niet in dit topic dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
martinusz schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 15:13:
Waarom niet? Ik ben toch ook een ICT'er / GoT'er? Verder staat er dit in de topicstart:
ZZP'ers mogen ook posten, maar vergelijken met iemand in loondienst is erg lastig.
Avalaxy schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 14:36:
[...]

Ik vind het raar om dan te zeggen dat je zo'n hoog nettosalaris hebt. Als ZZP'er moet je met een hoop zaken rekening houden:

- Buffer (voor als je geen opdrachten hebt)
- Oudedagsvoorziening
- Arbeidsongeschiktheid
- Bedrijfskosten (kantoor? computer? licenties? boekhouder?)
- Feestdagen
- Vakantiedagen
- Vakantiegeld

Ik heb het idee dat je gewoon je omzet pakt, hier de inkomstenbelasting en BTW vanaf trekt en claimt dat dat je salaris is, maar dat is niet hoe het werkt.
Voor een eenmanszaak werkt dat wel zo. Uiteraard zijn bedrijfskosten e.d. al van het bruto salaris afgehaald (al heb ik amper kosten omdat ik vanuit huis werk, met vrijwel uitsluitend open source software).

Een buffer spaar ik vanuit mijn netto salaris, net zoals iemand in loondienst dat doet. Arbeidsongeschiktheidsverzekering doe ik niet aan. Ik neem hierbij bewust het risico, die verzekering is over het algemeen niet te betalen en de kleine lettertjes staan me niet aan. Ik heb geen koophuis en geen kinderen, dus ik doe er nog niet aan mee.

Feestdagen/vakantiedagen/vakantiegeld, waarom / in welke zin zou ik hier rekening mee moeten houden? Ik kan vrij nemen wanneer ik wil, maar ik ben met zoveel leuke projecten / startup's bezig, dat ik er niet aan moet denken om een paar weken achter elkaar vrij te zijn. Dan ga ik me vervelen en gaat het weer jeuken.

[ Voor 21% gewijzigd door cooper87 op 19-04-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
cooper87 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 15:19:
[...]

Een buffer spaar ik vanuit mijn netto salaris, net zoals iemand in loondienst dat doet.
Jouw situatie is anders. Iemand in loondienst heeft een vast contract en krijgt toch wel uitbetaald, een ZZP'er heeft meestal korte contracten (ivm VAR) en kun je doorgaans zo op straat zetten.

Maargoed, je hebt er over nagedacht en ik snap je redenering. Het zegt alleen niet zoveel op deze manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54
martinusz schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 15:13:
Het is inderdaad moeilijk te vergelijken met loondienst, zolang iedereen dat maar doorheeft niks aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePrutser

ThePrutser

Veni Vidi Verprutst!

frankwopereis schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:49:
[...]

550 per maand bruto meer..
Daar kan hij echt zelf wel een auto voor kopen, en daarbij heeft hij die voor het werk niet nodig omdat hij een NS kaart krijgt.. Hij gaat er wel degelijk op vooruit. Ook die 3,7% eindejaarsuitkering en iets beter pensioengerommel..
Inleveren lease auto vind ik nog al een behoorlijke teruggang en het brutosalaris wat hij er voor terug krijgt vind ik wel minimaal. IMHO gaat hij er niet op vooruit. Als ik van werkgever zou wisselen wil ik naast leukere/uitdagendere werkzaamheden ook financieel op vooruit gaan.

Ik denk dat hier het gemak van een lease auto wordt onderschat. Elke 4 jaar een nieuwe auto, inclusief verzekering, brandstof, winterbanden en onderhoud, doe je niet zomaar even uit eigen geld. En een auto geeft mijn inziens veel meer vrijheid dan een OV kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
cooper87 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 15:19:
[...]

Waarom niet? Ik ben toch ook een ICT'er / GoT'er? Verder staat er dit in de topicstart:
Er staat je vrij om je salaris te posten, je zult heus niet geband worden. ;)

Maar 99.5% van de salarissen in dit topic zijn van mensen in loondienst, en dan is het appels met peren vergelijken. Loondienst vs zelfstandige heeft zoals iedereen weet een boel voor- en nadelen.

Als je deze voor- en nadelen afweegt, dan zouden de voordelen van loondienst icm een salaris van 9200 absurd veel zijn, helemaal voor een 27-jarige hbo-er. Als zelfstandige vind ik (9200*12/2178=) 50 euro/uur niet veel, ambachtelijke beroepen (kapper, etc) vragen niet minder.

Having said that, heel netjes dat je als 30-jarige straks 2 ton op tafel kunt leggen bij het kopen van een huis. _/-\o_ En je kunt altijd nog in loondienst gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
[...]
Maand salaris (bruto): 9.200 (7.200 netto)
Bedoel je dat je over € 9200,- slechts € 2000,- belasting betaald, omdat je zoveel kosten aftrekt. Of bedoel je dat ong. € 2000,- aan kosten maakt en dus € 7.200,- aan BRUTO inkomen overhoudt?

In het eerste geval is het dus de vraag, hoeveel heb je dan bruto? In het laatste geval is het dus gewoon € 9200,- omzet => € 7.200,- bruto loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Jake schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 19:52:
[...]

Bedoel je dat je over € 9200,- slechts € 2000,- belasting betaald, omdat je zoveel kosten aftrekt. Of bedoel je dat ong. € 2000,- aan kosten maakt en dus € 7.200,- aan BRUTO inkomen overhoudt?

In het eerste geval is het dus de vraag, hoeveel heb je dan bruto? In het laatste geval is het dus gewoon € 9200,- omzet => € 7.200,- bruto loon.
Over die 9200 betaal ik inderdaad gemiddeld genomen 2000 belasting door een aantal extra belasting aftrekposten, naast zelfstandigenaftrek en startersaftrek etc. Ik maak geen 2000 aan kosten, die zijn al van de 9200 afgetrokken.

9200 is dus wat er bruto overblijft na het aftrekken van de kosten elke maand, 7200 is wat ik op kan nemen na het betalen van de belasting (maar ik neem gemiddeld maar 2000 per maand op, de rest zet ik op een spaarrekening, maar het telt wel als prive vermogen bij een eenmanszaak).

Overigens zal ik dit boekjaar een flink groter bedrag aan belasting moeten betalen door wat aftrekposten die vervallen ;w

[ Voor 24% gewijzigd door cooper87 op 19-04-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermometer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 10:50

Thermometer

Whoop Whoop!

Thermometer schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 20:09:
Members only:
Update na 1 jaar werken. Full-time werken bevalt goed! Heb sinds kort ook een eigen bedrijfje er naast (als ZZP'er) waar ik ook Apps ontwikkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:59

orf

cooper87 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 20:03:
[...]

Over die 9200 betaal ik inderdaad gemiddeld genomen 2000 belasting door een aantal extra belasting aftrekposten, naast zelfstandigenaftrek en startersaftrek etc. Ik maak geen 2000 aan kosten, die zijn al van de 9200 afgetrokken.

9200 is dus wat er bruto overblijft na het aftrekken van de kosten elke maand, 7200 is wat ik op kan nemen na het betalen van de belasting (maar ik neem gemiddeld maar 2000 per maand op, de rest zet ik op een spaarrekening, maar het telt wel als prive vermogen bij een eenmanszaak).

Overigens zal ik dit boekjaar een flink groter bedrag aan belasting moeten betalen door wat aftrekposten die vervallen ;w
Wordt het dan geen tijd voor een BV waarin je bijvoorbeeld ook een hypotheek kunt op gaan nemen? Het lijkt erop dat je prima uit komt met gebruikelijk loon.

[ Voor 3% gewijzigd door orf op 19-04-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
orf schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 20:11:
[...]

Wordt het dan geen tijd voor een BV waarin je bijvoorbeeld ook een hypotheek kunt op gaan nemen? Het lijkt erop dat je prima uit komt met gebruikelijk loon.
Ik heb het uit laten rekenen door mijn accountant, maar momenteel is deze vorm fiscaal gezien nog het meest voordelig. Ik denk er echter wel over na, aangezien je ook een stukje aansprakelijkheid indekt met een BV. Nu gebruik ik alleen Algemene Voorwaarden daarvoor.

Volgens mijn accountant lag het omkeerpunt rond de 2 ton omzet. Ik weet niet of ik dat ooit ga halen :+ (ik hoop het wel ;))

[ Voor 10% gewijzigd door cooper87 op 19-04-2014 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicTheTrader
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:22
Leeftijd: 30
Opleiding(en): WO (buitenlandse, maar europese)
Certificaten: geen
Werkervaring: 3 jaar
Werkgever: Klein IT bedrijf
Huidige functie: (php) Developer, Project Manager wanneer het noodzakelijk is

Vakantiegeld: Ja, 8%
Vakantiedagen: 25
Laptop: ja, twv €800
Pensioenregeling: Ja, 50% zelf betalen
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: geen
Regio: Oost
Reistijd: 10 minuten fietsen

Maand salaris (bruto): 2300

Binnenkort heb ik een nieuwe gesprek. Als ik deze topic lees, voel me dat ik wat meer geld kan aanvragen. Ik heb toch geen certificaten, en ben ik niet zeker of ze heel belangrijk zijn.

(excuus mijn slecht Nederlands, ik ben het nog aan het leren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
VicTheTrader schreef op zondag 20 april 2014 @ 11:38:

Binnenkort heb ik een nieuwe gesprek. Als ik deze topic lees, voel me dat ik wat meer geld kan aanvragen. Ik heb toch geen certificaten, en ben ik niet zeker of ze heel belangrijk zijn.

Ik vind dit behoorlijk wat te laag voor een WO'er van 30 jaar, ook weinig secundaire arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ligt dat niet aan het stukje "PHP developer"? Dat is doorgaans niet echt WO-werk. Over het algemeen zijn PHP-bedrijven nou eenmaal ook wat amateuristischer, zeker de kleine bedrijven. Daar komt vaak een lager salaris bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Ligt er inderdaad aan of hij bij een Wordpress boer werkt of bij een wat professioneler software bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@VicTheTrader: Tsja, eerst goed Nederlands leren en daarna iets anders gaan doen. Java of .Net.

Uit welk land kom je? :)

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 20-04-2014 15:21 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Er is wel redelijk goed geld te verdienen met PHP, maar niet bij kleine bedrijven (in mijn ervaring). Bij een wat serieuzer internetbureau die in het hogere segment werkt, kan je wel prima verdienen met PHP.

Feit is wel dat je met .Net of Java meer potentie hebt qua groei omdat je dan sneller in het 'enterprise' wereldje terecht komt dan met PHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
cooper87 schreef op zondag 20 april 2014 @ 15:24:
Feit is wel dat je met .Net of Java meer potentie hebt qua groei omdat je dan sneller in het 'enterprise' wereldje terecht komt dan met PHP.
En dat is waarom ik geen PHP doe en naast mijn baan als .Net ontwikkelaar ook serieus Java aan het leren ben :P

Ik schrok een beetje van het feit dat er inmiddels meer Java vacatures dan .Net vacatures lijken te zijn. Dus onder het motto "never bet everything on one horse" thuis met Java bezig.

Als ik nog een halfjaartje door blijf leren / hobbyen denk ik dat mijn Java kennis genoeg op peil is om direct inzetbaar te zijn.

De basis heb ik nu na 6 maanden goed onder de knie en ben nu vooral verschillende frameworks aan het uitproberen. Toevallig dit weekend nog met JSF een basis webapplicatie met MySQL backend gebouwd. Zodra ik JSF en straks ook PrimeFaces gebruikt en verder uitgezocht heb (incl Ajax), ga ik eens goed naar de persistence api's kijken.

En daarna eens naar Spring, want dat is ook populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Is baanzekerheid echt iets waarvoor je over wilt stappen van .NET naar Java :? .NET is echt booming, er is vreselijk veel werk in. Ik zie dat ook zeker niet veranderen de komende jaren en zeker niet doordat Java de scepter over zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:59
VicTheTrader schreef op zondag 20 april 2014 @ 11:38:

Ook ik vind het behoorlijk laag. Paar maanden geleden ben ik begonnen, beetje dezelfde functie als jij (met nog wat design taken erbij waar nodig) en een HBO opleiding en verdien hetzelfde aan maand salaris. Je hebt wel iets betere secundaire voorwaarden, maar die drie jaar werkervaring mag wel wat waard zijn denk ik.

Geen certificaten? Tja, kan misschien handig zijn, maar het gaat uiteindelijk om de kennis die je bij je draagt (en een certificaat toont dat niet altijd goed aan vind ik persoonlijk). Al met al ligt het een beetje aan je kennis binnen het vak gebied. Ben je een echte PHP koning en weet je elk probleem zonder moeite te takelen, dan mag er zeker een stuk meer salaris bij.

Overigens zijn er volgens mij genoeg vacatures te vinden op PHP gebied. In mijn omgeving hoor ik in ieder geval vaak dat een 'ervaren' php ontwikkelaar moeilijk te vinden is.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
martinusz schreef op zondag 20 april 2014 @ 11:41:
[...]

Ik vind dit behoorlijk wat te laag voor een WO'er van 30 jaar, ook weinig secundaire arbeidsvoorwaarden.
WO'er zegt niks zolang we niet weten welke opleiding in welk land. Misschien heeft ie wel WO-opleiding Filosofie gedaan aan de Universiteit van Litouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Avalaxy schreef op maandag 21 april 2014 @ 00:07:
Is baanzekerheid echt iets waarvoor je over wilt stappen van .NET naar Java :? .NET is echt booming, er is vreselijk veel werk in. Ik zie dat ook zeker niet veranderen de komende jaren en zeker niet doordat Java de scepter over zou nemen.
.Net is nog steeds wel populair, maar niet meer zo hip als 10 jaar geleden.

Daarnaast is het rekensommetje simpel: als ik ook Java kan dan kan ik op 2 keer zoveel vacatures reageren wanneer dat nodig is.

Dat ik Java doe betekent ook niet dat ik met .Net stop ofzo. Sterker nog, omdat ik nu met MVC bezig ben met Java wil ik straks ook kijken naar ASP.Net MVC.

Daarnaast is er een reden waarom .Net open source gemaakt wordt: Windows is allang niet meer het enige platform waarvoor ontwikkeld wordt. IOS en Android zijn enorm. Gelukkig ziet Microsoft dat ook in en gaat dat .Net waarschijnlijk redden (samenwerking met Xamarin en het open sourcen).

Ook moet je niet vergeten dat NL op zijn buurlanden voorliep met het gebruik van .Net. De recessie leidt in veel gevallen tot schaalvergroting (fusies etc) en in de omringende landen is Java nog steeds zeer populair. Zeker bij de grote ondernemingen.

Kortom, ik geloof in een situatie waarin .NET en Java naast elkaar zullen blijven bestaan en dan is het mooi meegenomen als je met beide bekend bent.

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 21-04-2014 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Members only:
Ik gun je een mooi inkomen van harte, maar voor jouw werk WBSO aanvragen en krijgen bewijst maar hoe krom het systeem is. Met R&D heeft dat weinig te maken. Dat hele systeem zou afgeschaft moeten worden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Hydra schreef op maandag 21 april 2014 @ 10:26:
[...]

Ik gun je een mooi inkomen van harte, maar voor jouw werk WBSO aanvragen en krijgen bewijst maar hoe krom het systeem is. Met R&D heeft dat weinig te maken. Dat hele systeem zou afgeschaft moeten worden.
Heb jij enig idee aan wat voor projecten ik werk dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

cooper87 schreef op maandag 21 april 2014 @ 10:52:
Heb jij enig idee aan wat voor projecten ik werk dan?
Ik neem aan dat je gewoon op uurbasis voor iemand werkt, toch? Dan doe je zelf toch niets aan speur- en ontwikkelingswerk? Ik moet zeggen dat mij dit ook een beetje krom in de oren klinkt. Kreeg ik subsidie toen ik wetenschapelijk medewerker was? Nee, natuurlijk niet. Is er geld voor echte onderzoeksprojecten? Nee, crisis heh. Maar een ZZP-er die al 9k per maand omzet (oid) krijgt ook al weer nog subsidie. Nou gun ik het je wel, daar niet van, maar echt logisch vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Zoijar schreef op maandag 21 april 2014 @ 11:13:
[...]

Ik neem aan dat je gewoon op uurbasis voor iemand werkt, toch? Dan doe je zelf toch niets aan speur- en ontwikkelingswerk? Ik moet zeggen dat mij dit ook een beetje krom in de oren klinkt. Kreeg ik subsidie toen ik wetenschapelijk medewerker was? Nee, natuurlijk niet. Is er geld voor echte onderzoeksprojecten? Nee, crisis heh. Maar een ZZP-er die al 9k per maand omzet (oid) krijgt ook al weer nog subsidie. Nou gun ik het je wel, daar niet van, maar echt logisch vind ik het niet.
Wat mijn WBSO betreft werk ik inderdaad op uurbasis voor een startup waar ik verder niks over kan vertellen (NDA), maar het is in elk geval zeker het label R&D waard. Goede, betaalbare PHP'ers zijn voor deze organisatie amper te vinden (niet iedereen wilt voor een startup werken en de helft van de sollicitanten faalt voor de fizzbuzz test), waardoor ze dus met ZZP'ers moeten werken.

Echter omdat ik de WBSO aftrek krijg, kan ik een aanzienlijk lager uurtarief richting de klant rekenen, zonder daar zelf veel slechter van te worden. Mijn normale uurtarief kunnen ze niet betalen, waardoor het project wellicht niet van de grond zou komen.

Niet al mijn omzet komt van dit project, dus die 9k omzet is vertekenend. Ik kies er zelf voor om er (veel) meer naast te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

cooper87 schreef op maandag 21 april 2014 @ 11:17:
Wat mijn WBSO betreft werk ik inderdaad op uurbasis voor een startup waar ik verder niks over kan vertellen (NDA), maar het is in elk geval zeker het label R&D waard.
Maar dat is toch krom? Jij doet toch geen innovatief werk; tenminste, jij voert het wel uit, maar in opdracht. Die startup moet subsidie krijgen, niet jij. De startup betaalt toch ook voor het onderzoeksgerichte werk. Ik krijg in loondienst als onderzoeker toch ook geen subsidie? Dat gaat naar de instelling die het onderzoek bekostigt.
Goede, betaalbare PHP'ers zijn voor deze organisatie amper te vinden (niet iedereen wilt voor een startup werken en de helft van de sollicitanten faalt voor de fizzbuzz test), waardoor ze dus met ZZP'ers moeten werken.
Hmm, tsja, daar heb ik ook wel al weer m'n twijfels bij. Ik vind bedrijven die full-time dure ZZP-ers inhuren altijd een beetje dubieus.

Maar goed, de wereld werkt nu eenmaal vaak niet op de manier dat ik het logisch zou vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:59

orf

Zoijar schreef op maandag 21 april 2014 @ 11:33:
[...]

Maar dat is toch krom? Jij doet toch geen innovatief werk; tenminste, jij voert het wel uit, maar in opdracht. Die startup moet subsidie krijgen, niet jij. De startup betaalt toch ook voor het onderzoeksgerichte werk. Ik krijg in loondienst als onderzoeker toch ook geen subsidie? Dat gaat naar de instelling die het onderzoek bekostigt.
De WBSO subsidie gaat toch naar de startup als hij zijn uurtarief daarmee verlaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Laatst online: 13:22
Degene die het werk verricht kan WBSO aanvragen. WBSO is een vermindering van de loonbelasting/inkomstenbelasting en aangezien de startup het werk uitbesteed aan een derde kan het zelf geen WBSO aanvragen.

Werk in opdracht kan alleen voor de WBSO aangevraagd worden als de uitvoerder regie over zijn eigen werkzaamheden heeft. Met andere woorden: wordt het werk verricht met eigen kennis en heeft de aanvrager de bevoegdheid om eigen oplossingen te kiezen, dan kan het. Anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicTheTrader
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:22
Dankjewel allemaal voor de adviezen!

@cooper87, Avalaxy: het is niet een Wordpress boerbedrijf, onze producten zijn SaaS'en met honderden klanten. Maar het is toch niet een "serious internetbureau".

@Lethalis: je investeert veel tijd in je persoonlijke groei, dat lijkt me goed. Misschien moet ik ook terug naar Java en .NET kijken, ik heb ze al jaren niet gedaan. Sorry, ik durf niet zeggen wat mijn herkomstland is. Er zijn niet veel van mijn landgenoten in Nederland, dus is het dan mogelijk om me te identificeren. Ik probeer Nederlands om te leren, maar het is moelijk om Nederlandse mensen te vinden die geduldig genoeg zijn om met mij in het Nederlands te praten. Ik kan de taal in professionele omgeving nog niet gebruiken.

@Hbeez: WO informatica ("computer science"). De universiteit is in 301-400 plek op het Shanghai lijst, dus hetzelfde rang als TU Eindhoven en Universiteit Twente.

@Soepstengel: Ik heb ook gehoord dat heel ervarende PHP ontwikkelaar is moelijk om te vinden. Maar volgens mij is er sprake van 10-15 jaar ervaring. Misschien starten alle PHP ontwikkelaars met .NET of Java voordat ze 15 jaar ervaring in PHP hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@VicTheTrader: hoe goed is jouw Engels?

Ik ken ontwikkelaars die voor een mooi salaris in NL werken zonder een woord Nederlands te kunnen. Vaak gaat iedereen Engels tegen ze praten namelijk :)

Heb zelf ruim 2 jaar met iemand uit Engeland gewerkt.. needless to say is mijn Engels daardoor veel beter geworden, terwijl zijn Nederlands niet opschoot haha.

Met een bachelor of master in CS kun je iig veel beter dan wat je nu verdient.

Overigens hebben we alle Europese nationaliteiten wel in NL denk ik zo :p Ik heb ook geen Nederlands paspoort (Duits).

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 21-04-2014 14:11 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan e.e.a. in de ~~~~~~~[mo]-tag.