Heel simpel: over die leasebak hoeft de werkgever geen pensioenpremie te betalen

Het telt ook niet door in jouw vakantiegeld en eventuele 13e maand.
Een leaseauto van 800 euro per maand is voor de werkgever dus een stuk goedkoper dan jou 800 euro bruto per maand erbij te geven.
En andersom voor de werknemer is een leaseauto weer een stuk goedkoper dan zelf een auto kopen (geen onderhoud, elke 3 tot 5 jaar een nieuwe auto, meer auto voor hetzelfde geld, etc). Zeker wanneer je een auto neemt met een lage bijtelling is het erg interessant.
Win/win situatie dus.
Heb zelf geen auto van de zaak overigens, maar als ik hem zou kunnen krijgen zou ik daar wel zeker over nadenken. Al helemaal als je ook een brandstofpas van de zaak erbij krijgt.
Mijn collega's met leaseauto rijden ook veel vaker even ergens heen in het weekend, want het kost ze toch niks. Rij ik even naar Apeldoorn vanuit Rotterdam en terug dan kost me dat direct geld.
Of je wel of geen leaseauto wil, ligt denk ik ook aan de hoogte van jouw huidige inkomen. Brutosalaris is handig als je anders te weinig hypotheek kan krijgen of niet in aanmerking komt voor bepaalde huurwoningen. Kun je dat echter prima regelen, dan is die auto weer interessanter als extra.
[
Voor 33% gewijzigd door
Lethalis op 27-04-2014 12:46
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.