https://untappd.com/user/OzzBier
Moet maar meer geduld hebben, het is alleen zo'n fijn bedrag dat ik het graag op mijn rekening zie, we kunnen het tenslotte altijd goed gebruiken
[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 16-05-2013 14:26 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Die garantie is er helemaal niet.ZeRoC00L schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:24:
Voor 1 april ingestuurd is voor 1 juli antwoord, dus nog maximaal anderhalve maand wachten.....
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Nou, het is meer dan een richtlijn hoor:NMe schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:40:
[...]
Die garantie is er helemaal niet.Het is wel een richtlijn.
Wanneer krijgt u bericht?
Doet u over het afgelopen jaar voor 1 april aangifte? Dan krijgt u uiterlijk 1 juli van ons bericht.
Doet u na 1 april aangifte, of doet u aangifte over een eerder jaar? Dan krijgt u binnen 3 maanden van ons bericht.
U krijgt meestal eerst een voorlopige aanslag, waarin het bedrag staat dat u terugkrijgt. Later ontvangt u de definitieve aanslag. U kunt ook meteen een definitieve aanslag krijgen, waarin het bedrag staat dat u terugkrijgt.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Het maakt niet uit wanneer je hem indient qua uitbetaling. Dat was vroeger wel zo met de papieren aangifte, maar sinds de digitale aangifte is dat niet meer het geval.avotar schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 05:55:
Het is wel een mooi voorbeeld in elk geval van het feit dat het dus loont om het lekker vroeg al in te dienen.
Ken namelijk ook mensen die hem eind maart pas indienden, maar al in de eerste week van mei hun geld kregen, terwijl enkele mensen die medio januari het ding ingediend hebben, en hun geld nu (of iig gisteren) nog steeds niet hadden.
Virussen? Scan ze hier!
15 Feb IKB gedaan voor mijn vrouw en mijzelf over 2012. Gisteren voorlopige aanslag terug; niets terug maar ook niets betalen

10 Mrt IKB gedaan voor mijn vrouw en mijzelf (nouja met name voor mijn vrouw) over 2009. Vorige week vrijdag een definitieve aanslag terug dat we (incl. rente) 2100 euro terug krijgen. Moet nog wel uitbetaald worden alleen
Edit: Ah, vandaag de brief dat de Belastingdienst zogenaamd het rekeningnummer van mijn vrouw niet weet om die 2100 euro op uit te betalen
Dus, dan laat het nog wel even op zich wachten dat geld

[ Voor 31% gewijzigd door Notna op 17-05-2013 13:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
De afdeling toeslagen is een hele andere afdeling dan de afdeling die inkomstenbelasting afhandelt, en je gelooft zelf toch niet dat ze intern gegevens uitwisselen he?Raven schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 20:14:
Zo'n brief heeft mijn moeder ook wel eens gehad, de zorgtoeslag komt gewoon aan maar toch het rekeningnummer kwijt zijn he
Alle gekheid op een stokje: liever dat ze het checken dan dat ze het overmaken naar een verkeerd rekeningnummer met alle bijkomende kosten en ergernis van dien.
[ Voor 6% gewijzigd door NMe op 17-05-2013 21:07 ]
Heb het ook gekregen. Moet je toch afvragen waar het dan fout gaat.Notna schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 07:47:
Edit: Ah, vandaag de brief dat de Belastingdienst zogenaamd het rekeningnummer van mijn vrouw niet weet om die 2100 euro op uit te betalenDie brief krijgt ze ieder jaar overigens, lekker handig (ondanks dat we het aanvinken dat deze rekening voor de toekomst ook gebruikt moet worden, lol)
Dus, dan laat het nog wel even op zich wachten dat geld
Ze kunnen wel bij elkaar inkomensgegevens aanpassen (vaak genoeg meegemaakt en dan doen ze het nog verkeerd ookNMe schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 21:06:
[...]
De afdeling toeslagen is een hele andere afdeling dan de afdeling die inkomstenbelasting afhandelt, en je gelooft zelf toch niet dat ze intern gegevens uitwisselen he?
Alle gekheid op een stokje: liever dat ze het checken dan dat ze het overmaken naar een verkeerd rekeningnummer met alle bijkomende kosten en ergernis van dien.
edit:En ik heb verdorie vandaag alweer geen blauwe envelop gehad.![]()

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde

Vriendin was nogal laks met aangiftes doen

ze heeft wel spijt van de enorme bedragen die ze aan de BD betaalde, voor zover ik nu weet is er nog een paar euro wat open staat aan nog niet betaalde aanmaningskosten (juni vorig jaar opgevraagd bij de BD). We zien volgend jaar wel hoeveel dat nog is als we aangifte 2013 opsturen
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad
Verwijderd
Ik was vorig jaar ook *te laat* maar kreeg dan ook geen brief dat ik aangifte moest doen.
T zal nog wel even duren (3maanden oid) voordat het verwerkt is.
Verwijderd
Dus ik vul mijn belasting aangifte iedere jaar mooi in.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Mijn moeder, werkend bij de BD, zegt ook ieder jaar weer, dat het niet uitmaakt of je op 1 januari of 31 maart je aangifte inlevert. Ze beginnen blijkbaar niet eerder dan 1 april met het verwerken.
IB 2011, verstuurd op 8 maart 2012, dagtekening bericht teruggave 28 juni 2012 (overboeking was trouwens de 26e juni)
IB 2012, verstuurd op 10 februari dit jaar. En we hebben nog 6 weken te gaan. Geen brief tot nu toe.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Dan zijn we vandaag 3 maanden verder. Ik neem aan dat ze het gewoon in een database hebben staan. Hoe moeilijk kan het zijn om mijn informatie naast hun informatie te leggen? Dat moet toch gewoon binnen een week kunnen, en dan neem ik het nog ruim.
Dan is het niet handig om op (bijvoorbeeld) al op 10 maart te gaan verwerken als Belastingdienst zijnde, als op 11 maart een nieuwere versie van de aangifte ingestuurd kan worden. Dan kan je daarna weer geld gaan zitten terugvorderen als er teveel uitbetaald is, met alle ongein en kosten van dien.
Pas na 1 april weet men zeker dat het de definitieve aangifte is (los van uitstel van aangifte enzo, maar ook die zijn dan bekend, moet je immers aanvragen).
Virussen? Scan ze hier!
Alsnog is het absurd dat dat dan 21 dagen in beslag zou moeten nemen.
[ Voor 39% gewijzigd door Lodo op 21-05-2013 16:43 ]
Virussen? Scan ze hier!
Zitten er dan mensen met de hand de gegevens door te spitten?
21 Maart had ik hetwildhagen schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 16:43:
Volgens mij krijgt vóór 1 april niemand het op zijn rekening uitgekeerd? De eerste zijn pas na 1 april uitgekeerd volgens mij? En dat is sowieso een proef onder een beperkte groep mensen. Als er iets fout gaat is de impact dan ook kleiner, dan wanneer het meteen voor iedereen geld. En als het allemaal goed verloopt zal het binnen enkele jaren ook wel algemeen ingevoerd gaan worden lijkt me.
Zelfs ik, als mens, doe geen 3 maanden over mijn administratie, en dat doe je dan met de hand...
Je doet alsof ze alleen jouw aanvraag moeten verwerken. Het zijn er miljoenen, en dat duurt wel even als je het met het handje moet checken. En dat zullen ze vast niet met alle aangiftes doen, maar er zullen vast wel wat steekproeven gedaan worden. Komt nog bij dat iemand met veel aftrekposten veel minder snel geholpen is dan iemand met weinig aftrekposten.Lodo schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 20:15:
Zelfs ik, als mens, doe geen 3 maanden over mijn administratie, en dat doe je dan met de hand...
Nee dat doe ik niet. Ik vraag ook of dit met de hand moet worden gedaan, en zo ja, waarom? Dat is mijn vraag.NMe schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 21:42:
[...]
Je doet alsof ze alleen jouw aanvraag moeten verwerken. Het zijn er miljoenen, en dat duurt wel even als je het met het handje moet checken. En dat zullen ze vast niet met alle aangiftes doen, maar er zullen vast wel wat steekproeven gedaan worden. Komt nog bij dat iemand met veel aftrekposten veel minder snel geholpen is dan iemand met weinig aftrekposten.
Maar jij geeft al aan dat ze dit waarschijnlijk door middel van steekproeven doen. Dan blijft mijn vraag, waarom duurt dit zo lang?
Van mijn kant is het alleen maar nieuwsgierigheid en verbazing, niets meer.
Om niet meer elk jaar in spanning te zitten wanneer we het geld terugkrijgen en omdat het niet meer 'loont' qua rente om alles in 1 keer terug te vragen heb ik dit jaar (voor 2013) een VT ingevuld.
Safe gedaan en alleen de rente (ruim naar beneden afgesteld) van de hypotheek krijgen we maandelijks terug en wordt op de spaarrekening gezet (moneyou, aparte spaarrekening binnen de rekening). Einde van de rit volgend jaar verwacht ik dus nog een deel terug te krijgen.
Verwijderd

#EDIT zojuist maar even gebeld en het moet er vóór volgende week woensdag op staan aldus de mevrouw
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2013 10:49 ]
Maar toch ook weer een voorlopige. Op diverse fora lees ik alleen maar voorlopige. Ik dacht dat die proef van vorig jaar (meteen de definiteve) zou worden uitgebreid, maar ik heb er nog niemand over gehoord.
Elect a clown, expect a circus.
Verwijderd
In principe is alles vóór 1 juli verwerkt, dus ze hebben nog een week of 5
Virussen? Scan ze hier!
Ik wacht op €4.000... Maar ja, wat in het vat zit...Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 09:34:
nu 25 mei en nog steeds geen blauwe brief op de matik heb het voor 1 april verstuurd en wacht dus nog steeds
het gaat o een bedrag van ca 1600 euro dat ik terug hoor te krijgen
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Zal wel komen door het feit dat we veel "dingen" hebben.
kinderbijslag
ouderschapsverlof van vrouw
huis
leaseauto
en nog wat andere kleine dingen.
gaat toch om 4600 euro voor ons.
Ben benieuwd wanneer we wat horen.
Even wat anders, nadat ik alles door had gegeven voor de aangifte van 2011, kreeg ik een voorlopige aanslag waar ik het niet mee eens was. Daarna had ik dus een gewijzigde aangifte gedaan. Nu wil ik weten wanneer dat definitief wordt.
Ik heb met de belastingdienst gebeld en die zeiden dat mijn aangifte direct definitief wordt (ik krijg niet een gewijzigde voorlopige aanslag) en dat duurt waarschijnlijk 1 jaar nadat de wijzigingen door zijn gekregen. Ze hebben wettelijk 3 jaar. Heeft iemand hier meer ervaring mee, hoe lang je moet wachten voordat voorlopig definitief wordt, als je eerder gewijzigd hebt?
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Wat wel interessant is, of de vooraf ingevulde aangifte nu sneller een voorlopige aanslag oplevert dan een zelf ingevulde.VesNL schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:40:
Topic lijkt te veranderen in wie het wel heeft ontvangen, wie niet.
Ook het nieuws van vandaag: Kabinet wil volledig digitale overheid in 2017 kan hier in de komende jaren nog een grote rol kunnen gaan spelen. Misschien dat een vooraf ingevulde aangifte standaard wordt en dat je een zelf ingevulde aangifte speciaal moet gaan aanvragen?
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
En zolang je de erfbelasting en de inkomstenbelasting van een overledene nog verplicht op papier moet doen heeft de overheid 10 kilo boter op zijn hoofd.
De fouten in de vooringevulde aangifte staan hier toch los van. Dat is een service van de BD... de aangifte moet dan digitaal aangeleverd worden, dat kan prima... en de erfbelasting en inkomstenbelasting van een overledene zullen dan ook digitaal kunnen toch... het is nog geen 2017...dcl! schreef op zondag 26 mei 2013 @ 19:05:
Gezien de fouten die ere nog uit de vooraf ingevulde gehaald moeten worden lijkt me dat voorlopig niet aan de orde.
En zolang je de erfbelasting en de inkomstenbelasting van een overledene nog verplicht op papier moet doen heeft de overheid 10 kilo boter op zijn hoofd.

10 Maart ingediend, nog niets gehoord. Hier ruim 1000 euro. Zou wel welkom zijn, dus hoop dat ze eens opschieten daarVerwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 09:34:
nu 25 mei en nog steeds geen blauwe brief op de matik heb het voor 1 april verstuurd en wacht dus nog steeds
het gaat o een bedrag van ca 1600 euro dat ik terug hoor te krijgen
-- Ging trouwens om een doodeenvoudige aangifte, geen aftrekposten, geen eigen huis, dus zo moeilijk moet dat verder niet zijn
[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 27-05-2013 00:33 ]
Omdat papieren aangiftes altijd met de hand gecontroleerd worden. Digitale aangiftes worden grotendeels automatisch afgehandeld, alleen hier en daar een steekproef als er iets gevlagd wordt. (Als ik het goed begrepen heb.)dcl! schreef op zondag 26 mei 2013 @ 22:45:
Die konden al digitaal. Maar om "beter te kunnen controleren..." "...fraude..." moet het nu weer op papier...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik blijf van mening dat het opleggen van de verplichting een papieren aangifte te doen treiterij van nabestaanden is die toch al gek worden van alle rompslomp.
Dieptepunt vind ik dan nog dat de bd mijn moeder vrolijk een briefje stuurt met "maak het u zelf makkelijk, doe digitaal aangifte" terwijl dat helemaal niet kan als de overleden partner verplicht op papier moet worden ingediend.

Verwijderd
welkom terug in Nederland zullen we maar zeggenMx. Alba schreef op maandag 27 mei 2013 @ 10:26:
Helemaal mee eens. Ik had dat zelf ook toen ik naar Nederland terug remigreerde. Moest het eerste jaar per se aangifte op papier doen, hoewel dat papieren geval exact het zelfde was als het aangifteprogramma. En dan nog presteerden ze het om het verkeerd te doen want opeens kreeg ik een brief dat ik alle kinderopvangtoeslag moest terugbetalen omdat ik €100.000 verdiend zou hebben dat jaar.
In het verleden zei de dagtekening wat over het feit wanneer je het geld kon verwachten. Hier dagtekening 25 mei maar nog geen bijschrijving van de Belastingdienst.Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 10:19:
Héél vroeg ingevuld, 14 mei brief gekregen (dagtekening) en nu nog steeds niks mogen ontvangen. Yes.
#EDIT zojuist maar even gebeld en het moet er vóór volgende week woensdag op staan aldus de mevrouw
Me tooMx. Alba schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 18:05:
Vandaag de voorlopige aanslag gekregen met als dagtekening 1 juni. Nog geen geld maar dat komt dan waarschijnlijk binnenkort.
Verwijderd
Nee, nu heb ik er geen rekening mee gehouden dat ik nog een kleine CJIB boete ergens heb staan, dus dat kan de vertraging dus verklaren, dat wordt dan eerst verrekend gok ik zoSlasher schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 08:49:
[...]
In het verleden zei de dagtekening wat over het feit wanneer je het geld kon verwachten. Hier dagtekening 25 mei maar nog geen bijschrijving van de Belastingdienst.
Boetes worden niet verrekendVerwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:08:
[...]
Nee, nu heb ik er geen rekening mee gehouden dat ik nog een kleine CJIB boete ergens heb staan, dus dat kan de vertraging dus verklaren, dat wordt dan eerst verrekend gok ik zo. Morgen even bellen - alleen wel vreemd dat ze dat niet meteen zeggen.
Maar mijn geld was gisteren binnen met dagtekening 25 mei
en ja hoor, deze voelde ik al aankomen: brief bd aan de erfgenamen... U heeft de aangifte nog niet ingediend!dcl! schreef op zondag 26 mei 2013 @ 19:05:
Wtf? Half maart op de bus, maar dat papier raakt natuurlijk zoek! Dat wordt weer bellen en gezeik morgen.
Gelijk maar navragen of de papieren aangifte van mij moeder wel is aangekomen want ze zijn tegelijk in dezelfde bus gegaan...
En die ga ik zelf wegbrengen, naar Utrecht of Amersfoort en ter plaatse overhandigen.
Het biljet van mijn moeder, in tegelijkertijd in dezelfde brievenbus gedaan, is wel aangekomen... leuker kunnen ze het weer niet maken natuurlijk.
Auw.... hier wordt je toch zo ziek van! Je zou het bijna aangetekend versturen....dcl! schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 22:29:
[...]
en ja hoor, deze voelde ik al aankomen: brief bd aan de erfgenamen... U heeft de aangifte nog niet ingediend!
Wtf? Half maart op de bus, maar dat papier raakt natuurlijk zoek! Dat wordt weer bellen en gezeik morgen.
Gelijk maar navragen of de papieren aangifte van mij moeder wel is aangekomen want ze zijn tegelijk in dezelfde bus gegaan...
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Wat een gedoe. Terwijl ze alleen je aangifte inscannen en daarna in het archief leggen. Meer niet.dcl! schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:19:
Dacht je. Er moet een origineel biljet heen (heb net gebeld) dus nu eerst weer 10 werkdagen wachten daarop.
En die ga ik zelf wegbrengen, naar Utrecht of Amersfoort en ter plaatse overhandigen.
Het biljet van mijn moeder, in tegelijkertijd in dezelfde brievenbus gedaan, is wel aangekomen... leuker kunnen ze het weer niet maken natuurlijk.
Ik zou bijna voorstellen om een gerechtsdeurwaarder mee te nemen naar het belastingkantoor.
Dan heb je in ieder geval een betrouwbare getuige dat je de aangifte echt hebt afgegeven.
Ha ha, misschien maak ik wel zelf een foto terwijl ik de envelop overhandig aan een medewerkercornfed99111 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:15:
[...]
Wat een gedoe. Terwijl ze alleen je aangifte inscannen en daarna in het archief leggen. Meer niet.
Ik zou bijna voorstellen om een gerechtsdeurwaarder mee te nemen naar het belastingkantoor.
Dan heb je in ieder geval een betrouwbare getuige dat je de aangifte echt hebt afgegeven.
De dag waarop een brief is ondertekend, wordt vaak gebruikt voor allerlei termijnen. Hebben ze het over betaling binnen twee weken dan is dat twee weken na de dagtekening.thomasv93 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:15:
Wat is een dagtekening ?
Soms is deze datum in de toekomst gesteld om te voorkomen dat de brief ruim na de dagtekening pas bij de ontvanger is.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bedankt voor je reactie!Tsurany schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:19:
[...]
De dag waarop een brief is ondertekend, wordt vaak gebruikt voor allerlei termijnen. Hebben ze het over betaling binnen twee weken dan is dat twee weken na de dagtekening.
Soms is deze datum in de toekomst gesteld om te voorkomen dat de brief ruim na de dagtekening pas bij de ontvanger is.
Ik heb samen met mijn vriendin, die vorig jaar in Nederland is komen wonen en over het hele jaar mijn fiscaal partner is, de aangifte ingevuld en ingeleverd. Voor haar was er geen noodzaak om een aangifte in te vullen (want geen eigen inkomsten), maar de teruggaaf aanrechtbelasting is altijd leuk meegenomen.
Als ik de aangifte IB 2012 ernaast leg, zie ik namelijk dat alleen mijn deel van de aangifte is verwerkt.
Ik had gedacht dat de verwerking voor beide fiscale partners op één voorlopige teruggaaf verwerkt zou worden, maar blijkbaar dus niet.
Gebeurt dit vaker?
[ Voor 11% gewijzigd door Arthas op 30-05-2013 14:57 ]
Daarnaast zou je volgens mij 2 voorlopige aangiftes moeten ontvangen, 1 voor jou en 1 voor haar. Ongeacht of je het in 1 hebt ingevuld.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Nee, ik heb digitaal, met het aangifte programma, voor haar de volledige aangifte ingevuld, ook netjes bewijs van ontvangst gekregen. (Geen teruggaaf, zoals met een T-biljet) Ik neem aan dat je dit ook bedoelt, want de digitale versie is niets anders dan de papieren versie. De papieren versie wordt namelijk ook digitaal in hetzelfde systeem verwerkt. Die papieren versie moet trouwens wel speciaal aangevraagd worden en het verwerken levert daarmee meer werk op voor de IB-ambtenaar.evleerdam schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:23:
Je moet voor haar de papieren teruggave invullen, ik weet niet of je dat gedaan hebt?
...
Het kan zijn dat, omdat zij een nieuw ingezetene is, de voorlopige teruggaaf later komt. Niet alle gegevens zijn per direct beschikbaar (zoals bij mij), maar ik verwacht geen rare dingen en we wachten dan ook af.
Bron van mijn net opgedane kennis, nadat ik even schrok van je reactie: De belastingdienst-ambtenaar in de familie; mijn moeder met ruim 35 jaar ervaring in de IB
Echter is mijn vrouw in 2011 ook geïmmigreerd en vulde net als jij de elektronische aangifte in. Vervolgens kreeg ik een brief dat ik de papieren versie in moest vullen. Die papieren versie werd netjes afgeleverd bij mij.
Oh ja, de papieren versie is precies hetzelfde aangezien ze in begin 2011 in Nederland is komen wonen en we konden ervoor kiezen om fiscaal partner te worden voor heel 2011. Desondanks moet je toch de papieren versie invullen, zie ook http://www.belastingdiens...aal_verhuizen/immigreren/
Mijn vriendin is afkomstig uit Duitsland en woont nu 3 jaar hier in Nederland. Ze volgt de HBO studie leraar duits en is nu in het 3de schooljaar. Aangezien ze geen recht heeft op studiefinanciering of een OV jaarkaart.
Is het mogelijk voor haar om deze studiekosten ook te kunnen aftrekken van de belasting? Ze heeft echter nog nooit hier in Nederland gewerkt, dus ik weet niet of het dan wel mogelijk is. Ik zie echter geen uitzondering voor burgers uit een ander EU land zoals Duitsland om hiervoor in aanmerking te komen.
We wachten afevleerdam schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:04:
Sorry dat ik je liet schrikken, niet mijn bedoeling.
Echter is mijn vrouw in 2011 ook geïmmigreerd en vulde net als jij de elektronische aangifte in. Vervolgens kreeg ik een brief dat ik de papieren versie in moest vullen. Die papieren versie werd netjes afgeleverd bij mij.
Oh ja, de papieren versie is precies hetzelfde aangezien ze in begin 2011 in Nederland is komen wonen en we konden ervoor kiezen om fiscaal partner te worden voor heel 2011. Desondanks moet je toch de papieren versie invullen, zie ook http://www.belastingdiens...aal_verhuizen/immigreren/
Cyclonic schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 03:34:
Ik heb een vraag met betrekking tot aftrek studiekosten.
Mijn vriendin is afkomstig uit Duitsland en woont nu 3 jaar hier in Nederland. Ze volgt de HBO studie leraar duits en is nu in het 3de schooljaar. Aangezien ze geen recht heeft op studiefinanciering of een OV jaarkaart.
Is het mogelijk voor haar om deze studiekosten ook te kunnen aftrekken van de belasting? Ze heeft echter nog nooit hier in Nederland gewerkt, dus ik weet niet of het dan wel mogelijk is. Ik zie echter geen uitzondering voor burgers uit een ander EU land zoals Duitsland om hiervoor in aanmerking te komen.
Dit hebben wij ook gedaan. Mijn vriendin moest vorig jaar een lening afsluiten bij DUO voor de NT2 cursus. Aangezien ze geen recht op studiefinanciering heeft, hebben we haar studiekosten - drempel €500 bij mij van de belasting afgetrokken en daarmee hebben we al een deel terug gekregen.Mx. Alba schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 09:36:
Als jullie samenwonen kan ze jouw fiscaal partner zijn en kan je haar studiekosten bij jou aftrekken.
@evleerdam: Dit maakt het voor mij dus ook onduidelijk met dat M-formulier. Het zijn namelijk haar studiekosten die via de verzamelaangifte bij mij verrekend worden.
En natuurlijk is voor 1 april ~ voor 1 juli de vuistregel waar je sowieso van op aan kunt.
Inmiddels hier nog altijd geen brieven (ik en mijn vriendin) - 3 maart digitaal aangifte gedaan.
[ Voor 7% gewijzigd door the-edge op 05-06-2013 13:20 ]
Dan hoef je daar niet 2 maanden later pas achter te komen door een briefje van de bd....
Daarom ontvang je toch juist een ontvangstbevestiging via het aangifteprogramma nadat alles correct verzonden is?dcl! schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:37:
Nou inderdaad, het zou toch wel heel fijn zijn als je kunt zien dat je aangifte tenminste ontvangen is.
Dan hoef je daar niet 2 maanden later pas achter te komen door een briefje van de bd....
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Virussen? Scan ze hier!
13 maart hier, gisteren voor de zekerheid nog maar even gecheckt. Ik ben het niet gewend dat het zo lang duurt en uitgerekend dit jaar krijg ik een boel terug.the-edge schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:19:
Jammer dat je niet via je DigID de status van je belastingteruggave kunt checken. Zou denk ik veel zinloze telefoontjes schelen. De meeste (controlfreaks zoals ik) willen op 1 of andere manier toch de vinger aan de pols houden bij dit soort handelingen. Ben dan ook fervent gebruiker van diverse track&trace tools
En natuurlijk is voor 1 april ~ voor 1 juli de vuistregel waar je sowieso van op aan kunt.
Inmiddels hier nog altijd geen brieven (ik en mijn vriendin) - 3 maart digitaal aangifte gedaan.

De status kunnen inzien via DigiD...tsja, handig zou het wel zijn, maar ik ken overheidsaanbestedingen. Dat kost weer miljoenen. Dat is het mij niet waard, die telefoontjes zijn goedkoper voor de belastingbestaler.
Goed punt. Laat maar mooi zoals het nu isNMe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:50:
[...]
13 maart hier, gisteren voor de zekerheid nog maar even gecheckt. Ik ben het niet gewend dat het zo lang duurt en uitgerekend dit jaar krijg ik een boel terug.
De status kunnen inzien via DigiD...tsja, handig zou het wel zijn, maar ik ken overheidsaanbestedingen. Dat kost weer miljoenen. Dat is het mij niet waard, die telefoontjes zijn goedkoper voor de belastingbestaler.
Hier ook een redelijk hoog bedrag (€4000). Zou dat de reden kunnen zijn? Andere jaren rond dezelfde datum aangifte gedaan, echter altijd begin mei brief/geld gehad.
Dit is het eerste jaar dat het zo lang duurt... Al een paar keer gebeld, geen status. "Voor 1 juli krijgt u bericht'.

[ Voor 7% gewijzigd door the-edge op 05-06-2013 14:08 ]
Serieus een paar keer bellen terwijl het aangegeven staat (en aan je gezegd is) dat je voor 1 juli bericht krijgt ....the-edge schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:07:
[...]
Dit is het eerste jaar dat het zo lang duurt... Al een paar keer gebeld, geen status. "Voor 1 juli krijgt u bericht'.

Hier inmiddels geld binnen
Ik heb hem ook 13 12 maart ingestuurd...nog niets teruggehad....is voor het eerst in jaren dat het zo lang duurt.NMe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:50:
[...]
13 maart hier, gisteren voor de zekerheid nog maar even gecheckt. Ik ben het niet gewend dat het zo lang duurt en uitgerekend dit jaar krijg ik een boel terug.
Precies.SeeS schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 16:55:
[...]
Serieus een paar keer bellen terwijl het aangegeven staat (en aan je gezegd is) dat je voor 1 juli bericht krijgt ....![]()
Als je je geld zo graag eerder wilt hebben dan bestaat daar een prima voorziening voor: de voorlopige teruggaaf.
Niet het geduld kunnen opbrengen voor een reeds duidelijk gecommuniceerde deadline legt onnodig beslag op de voorzieningen.
Dat gezegd hebbende: waar blijft m'n geld
Tsja, ik vind erover gaan bellen ook zo zinloos. Ik heb zelfs niet één keer gebeld. Ik kan het geld verdomd goed gebruiken maar ze houden een richtlijn aan van vóór 1 juli, dus dan wacht ik ook netjes tot dan voor ik ga vragen waar het blijft.the-edge schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:07:
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door NMe op 05-06-2013 17:54 ]
Bellen is ook zinloos, helemaal met jullie eens. 1e keer was om te vragen of mijn aangifte überhaupt correct was ontvangen. 2e keer, was maandag, om te vragen wat de status was. Ik heb het geld niet nodig, het wordt enkel gebruikt om de spaarrekening te spekken, of dat deze week is of over 3 weken boeit me niet.
Echter omdat ik (via accountant) altijd in dezelfde week aangifte doe en altijd begin mei bericht krijg, en nu een maand later nog altijd geen bericht begon ik me inderdaad af te vragen hoe het zit.
Ik betaal zowel privé als zakelijk voldoende belasting door het jaar heen, geloof me, nu krijg ik een keer wat terug, dan graag asap
Het zal bij de Belastingdienst wel een rentekwestie zijn á la >€2000 ~ vasthouden tot rentedatum.
heb een paar vraagjes over vermogen... ik zit voor het eerst over de vermogensgrens heen namelijk...
ter info: ik heb zowel een baan als een eigen bedrijf..
1: moet ik bij vermogen nu alle rekeningen die op 1-1-2012 saldo hadden opgeven? dus ook betaalrekeningen en dergelijke?
2. ik gebruik voor mijn eigen bedrijf een apart rekeningnummer... geen zakelijk 'abonnement"... de bedragen die hier op staan heb ik ingevuld bij activa... moet ik nu het saldo van deze rekening ook weer opgeven bij vermogen of ben ik dan dubbel belasting aan het betalen?
3. over 2011 moest ik ongeveer 9000 euro betalen aan de belastingdienst.... mijns inziens heb ik dus op 1-1-2012 een schuld van 9000 euro aan de belastingdienst (die pas in juli 2012 betaald is)... mag ik deze ook zo opgeven? en moet ik die dan bij schulden neerzetten (waar ik dan "last" heb van een drempel) of mag ik die aftrekken van mijn vermogen?
thanks...
Verwijderd
maar het bedrag komt niet overeen met wat er op papier stond. is het bedrag op papier bruto en uitbetaling netto?
had wel nog 2 rekeningen wegenbelsting open staan die ik wilde betalen met de belasting geld. of houden ze ervan in en betalen ze de restant dan uit?
Die ontvang je niet als je op papier indient, wat verplicht is als je aangifte doet voor iemand die overleden is... de bd maakt het leven van nabestaanden met liefde nog wat dramatischerLeut schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:40:
[...]
Daarom ontvang je toch juist een ontvangstbevestiging via het aangifteprogramma nadat alles correct verzonden is?

Nee, het bedrag moet hetzelfde zijnVerwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:45:
ik had 3 juni dagtekening en vandaag heb ik mijn geld binnen.
maar het bedrag komt niet overeen met wat er op papier stond. is het bedrag op papier bruto en uitbetaling netto?
Bedoel je met "open staan" dat de betalingstermijn al verstreken is?had wel nog 2 rekeningen wegenbelsting open staan die ik wilde betalen met de belasting geld. of houden ze ervan in en betalen ze de restant dan uit?
Verwijderd
Opmerkelijk - dat is het enige wat ik mij kan bedenken (overigens betaal ik dit wel netjes elke maand). Maar tot op heden nog niks mogen vernemen. Dagtekening 14 mei is al goed 3.5 week geleden. We wachten maar weer.Slasher schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 07:53:
[...]
Boetes worden niet verrekend
Maar mijn geld was gisteren binnen met dagtekening 25 mei
1.P.O. Box schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:13:
ik had uitstel van aangifte doen aangevraagd, en ben dus nu pas met mijn aangifte bezig...
heb een paar vraagjes over vermogen... ik zit voor het eerst over de vermogensgrens heen namelijk...
ter info: ik heb zowel een baan als een eigen bedrijf..
1: moet ik bij vermogen nu alle rekeningen die op 1-1-2012 saldo hadden opgeven? dus ook betaalrekeningen en dergelijke?
2. ik gebruik voor mijn eigen bedrijf een apart rekeningnummer... geen zakelijk 'abonnement"... de bedragen die hier op staan heb ik ingevuld bij activa... moet ik nu het saldo van deze rekening ook weer opgeven bij vermogen of ben ik dan dubbel belasting aan het betalen?
3. over 2011 moest ik ongeveer 9000 euro betalen aan de belastingdienst.... mijns inziens heb ik dus op 1-1-2012 een schuld van 9000 euro aan de belastingdienst (die pas in juli 2012 betaald is)... mag ik deze ook zo opgeven? en moet ik die dan bij schulden neerzetten (waar ik dan "last" heb van een drempel) of mag ik die aftrekken van mijn vermogen?
thanks...
Ja alles moet opgegeven worden, ook betaalrekeningen.
2.
Als je dat rekeningnummer voor de zaak gebruikt, dan zou ik deze inderdaad niet meer opgeven in je box 3 vermogen. Misschien niet onverstandig om voor de zaak toch echt een zakelijk pakket te nemen om problemen te voorkomen. Mocht de belastingdienst toch vinden dat het rekeningnummer privé is, dan moet je jezelf weer gaan verklaren, voorkom problemen en neem een zakelijk pakket.
3.
Belastingschulden mag je niet meenemen in box 3, dus gewoon geheel buiten beschouwing laten.
bedankt voor je antwoorden....shinchan03 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:40:
[...]
1.
Ja alles moet opgegeven worden, ook betaalrekeningen.
2.
Als je dat rekeningnummer voor de zaak gebruikt, dan zou ik deze inderdaad niet meer opgeven in je box 3 vermogen. Misschien niet onverstandig om voor de zaak toch echt een zakelijk pakket te nemen om problemen te voorkomen. Mocht de belastingdienst toch vinden dat het rekeningnummer privé is, dan moet je jezelf weer gaan verklaren, voorkom problemen en neem een zakelijk pakket.
3.
Belastingschulden mag je niet meenemen in box 3, dus gewoon geheel buiten beschouwing laten.
over punt 2: ik heb expres geen zakelijke rekening... ik heb maar een kleine onderneming, en zie het voordeel van een zakelijke rekening niet.. ik zie alleen maar nadelen (extra kosten)... daarom heb ik het zo opgelost...
over punt 3: die 9000 euro is "gewoon" de afdracht inkomstenbelasting over 2011... dus geen onderdeel van mijn vermogen (in mijn ogen, maar ik begrijp dat de BD dat anders ziet)... had ik beter een maandelijke verlopige aanslag kunnen regelen over 2012 om zo die 9000 al weg uit mijn vermogen te hebben voor 1-1-2012 ?
Je denkt dat de Belastingdienst belasting inhoudt op de teruggave van je te veel betaalde belasting? Dat zou wel erg cru zijn.Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:45:
ik had 3 juni dagtekening en vandaag heb ik mijn geld binnen.
Geen idee of ze dat doen, maar dat kun je vrij makkelijk checken? Trek de twee bedragen van elkaar af en als dat op hetzelfde getal uitkomt is dat wat ze gedaan hebben.had wel nog 2 rekeningen wegenbelsting open staan die ik wilde betalen met de belasting geld. of houden ze ervan in en betalen ze de restant dan uit?
Verwijderd
het was inderdaad een bedrag samen voor ca 400 a 500 euro, dus dan kan dat wel kloppenNMe schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:34:
[...]
Je denkt dat de Belastingdienst belasting inhoudt op de teruggave van je te veel betaalde belasting? Dat zou wel erg cru zijn.
[...]
Geen idee of ze dat doen, maar dat kun je vrij makkelijk checken? Trek de twee bedragen van elkaar af en als dat op hetzelfde getal uitkomt is dat wat ze gedaan hebben.
Eergisteren brief ontvangen voor mijn vrouw, dagtekening 07-06 haar deel klopt.
Nog geen brief ontvangen voor mijzelf, toch bijzonder... we wachten af.
gaat totaal om 4600 euro wat we terug krijgen
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Vorig jaar was er uiteindelijk trouwens ook niets aan de hand.
Is dat geen standaard paragraaf/ voorbehoud van onze vrienden? Stond ook bij mijn voorlopige teruggaaf bericht: uw aangifte wordt nog beoordeeld. Of moest jij vorig jaar ook echt het een en ander toelichten?The_Fes schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:20:
Ik heb net als vorig jaar een brief gehad dat ze mijn aangifte nog gaan doorlichten. Weet niet wat ik gedaan heb om op de blacklist te komenMijn vrouw heeft haar deel al wel gestort gekregen (was ook het grootste deel, belastingadviseur had bijna alles naar haar doorgeschoven).
Vorig jaar was er uiteindelijk trouwens ook niets aan de hand.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Heb je niet toevallig de naam van een enorme fraudeur?
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Overigens krijgt huisgenoot bijna elk jaar een brief met: u krijgt geen voorlopige aanslag, u ontvangt binnenkort een definitieve. En dan valt er 3 dagen later alsnog een voorlopige aanslag op de mat...
1x keer zelfs op dezelfde dag.
Een dat ik €1.000 moest betalen, een dat ik €100 moest betalen, en een dat ik €300 terugkreeg. Allemaal met de zelfde dagtekening. Gewacht, ik kreeg €300 gestort en geen betalingsherinneringen. Toch een vreemde situatie.
Dit topic is gesloten.