Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 7 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

SeatRider schreef op maandag 12 mei 2014 @ 18:04:
Ik heb net (tegen mijn eerdere advies in) toch ook maar de gok gewaagd voor de Siesta II - een witte. Ben benieuwd. MIjn stokoude Sony dream machine mag dan met welverdiend pensioen...
Hij is inmiddels binnen, en mijn ervaring na 2 dagen is niet positief.

Ik heb een witte, en de backlight maakt van de hele behuizing een groengele wake up light. Verder vind ik het irritant dat er een voorloop-0 wordt gebruikt, en sowieso dat de nul een streepje erdoor heeft. Verder ziet de 9 eruit als een q. Dus negen over zeven ziet eruit als Ø7:Øq.

Verder is de ontvangst van DAB (woon in 010) niet beter als FM, en dat was ook niet heel goed. Denk dat ie weer teruggaat dus, mag de dream machine weer terug uit de berging :).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deff
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09-2020
Touchdomex schreef op maandag 12 mei 2014 @ 21:38:
http://www.wekkercenter.n...kers/philips-ajb3552.html

Zit hier over na te denken nu, Alleen twijfel ik of DAB echt wel wat toevoegt. Iemand ervaring met specifiek dit apparaat?

[afbeelding]

Design is het wel waard O+ Zijn amber-gekleurde broertje is de andere optie namelijk.
Heb deze.
Nog nooit zo'n ideale wekker gehad.
Duidelijk display, grote letters en makkelijk te bedienen maar.........
DAB+ werkt op mijn nachtkastje niet, moet dat ding echt in de vensterbank zetten om wat te ontvangen.
Heb aan de antennedraad een dikke stroomkabel bevestigd om wat koper te krijgen voor de ontvangst maar pak nu wel iets maar gewoon slecht.
FM werkt nu wel beter met de verlengde antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Deff schreef op zondag 18 mei 2014 @ 11:15:
[...]

Heb deze.
DAB+ werkt op mijn nachtkastje niet, moet dat ding echt in de vensterbank zetten om wat te ontvangen.
Heb aan de antennedraad een dikke stroomkabel bevestigd om wat koper te krijgen voor de ontvangst maar pak nu wel iets maar gewoon slecht.
Heb je die nieuwe antenne daarna wel vertikaal gehangen? Dat werkt bij DAB het beste.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:54

SebasFM

BOFH

Heb zelf ook de Philips AJB3552 en qua ontvangst, bediening en zeker geluidskwaliteit bevalt hij prima. Er zijn echter wel een paar kleine puntjes:
  • de draaiknop om zenders te selecteren of uren in te stellen werkt iets te gevoelig. Soms draai je een stapje en dan zit je ineens drie stapjes verder. Was in het begin niet zo.
  • Kan de wekker alleen aan- of uitzetten, niet automatisch alleen op ma ~ vr of alleen weekend. Ook is er maar een alarm in te stellen, dus een hoop gedoe om dat iedere keer aan te passen voor door de week of weekend.
  • Bij lichtinstelling op AUTO, om zo een zo donker mogelijk scherm te krijgen in het donker, staat bij DAB weergave het display te flikkeren. Bij heldere displayverlichting in de stand AUTO heeft mijn exemplaar er geen problemen mee.

[ Voor 17% gewijzigd door SebasFM op 21-05-2014 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:38

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

In de Leon werkt DAB+ ideaal... Wat ik helemaal top vind zijn de zenders "Sky Hits" en "QNONSTOP", geen gelul maar gewoon lekkere muziek.

Automatisch wisseling van DAB > FM en visa versa ...Werkt perfect!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 12:07

doc

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Deff schreef op zondag 18 mei 2014 @ 11:15:
[...]

Heb deze.
Dan had je toch net zo goed de FM-only versie van datzelfde ding kunnen nemen? Scheelt je de helft :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:16

Snow_King

Konijn is stoer!

SeatRider schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:27:
[...]

Dan had je toch net zo goed de FM-only versie van datzelfde ding kunnen nemen? Scheelt je de helft :)
Maar dat is niet echt slim als je weet dat DAB+ nu wel de standaard gaat worden.

FM gaat op een moment uit, dus elke radio die ik nu zou kopen moet DAB+ support hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 19:25
Beetje slap filmwerk, vind je niet? :S Je zou toch denken dat ze daar wat meer moeite in zouden steken. Wat mij betreft weggegooid geld.
Snow_King schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:00:
FM gaat op een moment uit, dus elke radio die ik nu zou kopen moet DAB+ support hebben.
Gezien dat FM er nog wel 10+ jaar inzit lijkt me de kans groot dat de radio het einde van FM niet meer mee mag maken. Wat dat betreft niet echt een argument, wel?

[ Voor 39% gewijzigd door ktf op 23-05-2014 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ktf schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:38:
Gezien dat FM er nog wel 10+ jaar inzit lijkt me de kans groot dat de radio het einde van FM niet meer mee mag maken. Wat dat betreft niet echt een argument, wel?
Radio's gaan vaak best wel lang mee, zeker kleinere radio's.

Ik zou zelf geen FM-only radio meer kopen. Waren er niet geruchten om FM al wel sneller dan 10 jaar uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Snow_King schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 17:29:
[...]
Radio's gaan vaak best wel lang mee, zeker kleinere radio's.

Ik zou zelf geen FM-only radio meer kopen. Waren er niet geruchten om FM al wel sneller dan 10 jaar uit te zetten?
Die tien jaar is gebaseerd op dat vergunningen zeven jaar mee gaan. Er is nog drie jaar te gaan tot het einde van de huidige vergunning. Als er dan nog één keer partijen een vergunning voor zeven jaar aanvragen dan zit je dus aan de tien.

Op zich is het mogelijk dat er radiostations zijn die over drie jaar al afzien van verlenging van analoog en alleen nog maar via internet en DAB+ gaan uitzenden maar erg waarschijnlijk is dat niet. FM wordt natuurlijk steeds minder interessant en als je over twee jaar een nieuw station begint met een klein budget is alleen DAB+ en internet natuurlijk een interessante manier om de kosten laag te houden. Ik zie alleen geen van de huidige negen grote jongens met een FM vergunning die over drie jaar al opgeven. Daarvoor zijn ze er tegen die tijd waarschijnlijk nog veel te afhankelijk van.

Uiteraard is er nu al reden om een DAB+ radio te kiezen omdat er simpelweg meer zenders op te ontvangen zijn dan op analoog. Binnen twee jaar komen er nog (afhankelijk van waar je woont) minstens tussen de 5 en 18 zenders bij. De meerwaarde van DAB+ over FM-only neemt dus snel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 22:27
Ik heb een kenwood bt73 dab en de antenne 2weken geleden geplaatst alleen nu valt de radio in het begin vaak weg op dab+ de eerste 3 min. Iemand enig idee hoe dit kan? Na de 3 min. Loopt het als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459573

Maurits van Baerle schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 19:15:
Uiteraard is er nu al reden om een DAB+ radio te kiezen omdat er simpelweg meer zenders op te ontvangen zijn dan op analoog. Binnen twee jaar komen er nog (afhankelijk van waar je woont) minstens tussen de 5 en 18 zenders bij. De meerwaarde van DAB+ over FM-only neemt dus snel toe.
Je bedoeld: reden als je in de auto wilt luisteren. Want veel voordelen zitten er verder niet aan. Enkel auto. Want voor de rest zijn er andere distributiemogelijkheden. DAB+ is erg overschat m.i. En niet echt een vervanger te noemen voor digitale radio. Ja, voor FM enkel, én in de auto. Voor de rest is het waardeloos.

Kantoor, thuis, mobiel: internet. Kosten? Dat heb je toch al, want je hebt nou eenmaal telefoon/internet nodig. Wifi spots zijn ook nog eens gratis te krijgen.

Auto: ja. handig. Voor de rest is het meer digitale eenheidsworst vanuit Hilversum. :)

Neuh, ik vind het wel best. Ik heb het niet nodig in de auto en mis er verder niets aan. En veel beter qua audio is het niet. Er zijn internetstations die kwalitatief veel beter zijn qua audio/bitrate. Hilversum loopt te kwijlen. Ook wel logisch, voor de huidige FM zenders wordt processing gebruikt middels o.a. Orban Optimod en andere apparatuur. Via Dab+ is het buiten deze Orban Optimod processing om. Dus klinkt het 'kaler'. Het kan beter. DAB+ is niet echt een hoogstaande techniek. DAB was al achterhaald en DAB+ binnen nu en 2 jaar ook. Doodgeboren kindje. Leuk voor in de auto, dat is alles. Ik wens al die eenheidsworst stations een pijnlijke dood in zakelijk opzicht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Zit te denken aan de Albrecht 333, wel pittig met 125. Nu zie ik ook de 330 op Duitse sites. Wat is het verschil vraag je je dan af...

http://geizhals.de/albrecht-dr-330-a948123.html

Ik denk touchscreen, in hoeverre is dat verbonden met het plezier dat je kàn hebben van DAB+, dus zou de ervaring minder zijn zonder?

[ Voor 27% gewijzigd door Sjah op 01-06-2014 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Anoniem: 459573 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 02:57:
Kantoor, thuis, mobiel: internet. Kosten? Dat heb je toch al, want je hebt nou eenmaal telefoon/internet nodig. Wifi spots zijn ook nog eens gratis te krijgen.
Netwerkradio's zijn nog altijd een stuk duurder dan DAB-radio's. Voor in de keuken prefereer ik daarom een DAB-radiootje. Daarbij, echt niet iedereen heeft 'internet' op zijn werk: niet iedereen werkt achter een bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Sjah schreef op zondag 01 juni 2014 @ 03:28:
Zit te denken aan de Albrecht 333, wel pittig met 125. Nu zie ik ook de 330 op Duitse sites. Wat is het verschil vraag je je dan af...

http://geizhals.de/albrecht-dr-330-a948123.html

Ik denk touchscreen, in hoeverre is dat verbonden met het plezier dat je kàn hebben van DAB+, dus zou de ervaring minder zijn zonder?
Je hebt ook geen slideshow, de plaatjes die mee worden gezonden bij de npo.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Tx, dan is de keus wel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 15:07
[...]

Je bedoeld: reden als je in de auto wilt luisteren. Want veel voordelen zitten er verder niet aan. Enkel auto. Want voor de rest zijn er andere distributiemogelijkheden. DAB+ is erg overschat m.i. En niet echt een vervanger te noemen voor digitale radio. Ja, voor FM enkel, én in de auto. Voor de rest is het waardeloos.

Auto: ja. handig. Voor de rest is het meer digitale eenheidsworst vanuit Hilversum. :)

Neuh, ik vind het wel best. Ik heb het niet nodig in de auto en mis er verder niets aan. En veel beter qua audio is het niet. Er zijn internetstations die kwalitatief veel beter zijn qua audio/bitrate. Hilversum loopt te kwijlen. Ook wel logisch, voor de huidige FM zenders wordt processing gebruikt middels o.a. Orban Optimod en andere apparatuur. Via Dab+ is het buiten deze Orban Optimod processing om. Dus klinkt het 'kaler'. Het kan beter. DAB+ is niet echt een hoogstaande techniek. DAB was al achterhaald en DAB+ binnen nu en 2 jaar ook. Doodgeboren kindje. Leuk voor in de auto, dat is alles. Ik wens al die eenheidsworst stations een pijnlijke dood in zakelijk opzicht. ;)
toon volledige bericht
Wat betreft de processing kan je helemaal niet zo maar beweren dat het via DAB+ niet meer nodig zal zijn. Ik weet bijvoorbeeld voor 99% zeker (namelijk na wat heen en weer ge-tweet met een geluidstechnicus bij 3fm en andere publieke radiozenders) dat óók DAB+ gewoon via de processing zal gaan. Sterker nog, ook voor distributie richting IPTV aanbieders of de eigen internetstreams en de visual radio feeds gaat alles door dezelfde processing heen. Dit, om via alle kanalen de 'sound' van het station hetzelfde te houden.

Verder heb je uiteraard recht op je mening om DAB+ een doodgeboren kindje te noemen. Behalve dat ik denk dat je de plank nog wel eens erg mis zou kunnen slapen.

Tot nu toe blijkt DAB+ op de meeste ontvangers even gebruiksvriendelijk te zijn als FM: Zendertjes scanen, preset nummertjes, appeltje, eitje. En zet je de radio aan, begint ie ook meteen te spelen op de laatste gekozen zender.

Noem mij eens 1 internetradio waar dat net zo simpel gaat? Bij allen moet je al een X aantal handelingen meer uitvoeren om je favoriete station te laten spelen. Laat staan gewoon automatisch je laatst gekozen station gaan spelen zoals bijna iedere FM of DAB+ tuner doet. Er is zelfs nog geen provider STB die het gebruiksgemak van een FM of DAB+ radio evenaart.

En dan nog aspecten als kosten en bandbreedte: Onderweg (bijvoorbeeld ook in de trein, maar ook in de auto) is internet gebruiken voor radio ontvangst per definitie onacceptabel: Op veel plekken geen bereik, huidige kostenstructuur en bundels die providers hanteren én het feit dat het geen broadcast is:

Als iedereen die onderweg is (dus even buiten het kostenaspect om) radiozenders zou gaan streamen, dan zou binnen de kortste keren het netwerk overbelast raken en waarvoor? Omdat er bv. 100 streams voor 538 lopen, 100 streams voor 3fm, 80 voor q-music, 60 voor sky, etc. Lees: ontzettend veel bandbreedte verspilling.

Nee, het enige waardoor ik DAB+ nog ingehaald zie worden is LTE broadcasting.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Je snapt toch wel dat het niet echt handig is als elke luisteraar een eigen unicast-TCP connectie open heeft staan voor het luisteren naar radio?

Wellicht als we ooit multicast implementeren op internet dat zoiets goed kan werken, maar overal met de grote massa naar internet streams luisteren is verre van efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Om drie redenen zal serieus radio luisteren via 3G/4G nog wel een tijd op zich laten wachten, als het ooit komt.

Het is extreem inefficiënt en voorlopig zijn de 3G/4G netwerken er technisch nog niet voor geschikt. Als maar 1% van de radio luisteraars nu ineens over zou stappen op 3G/4G zouden veel netwerken omvallen. Mobiele datanetwerken hebben voorlopig nog niet de capaciteit om om te kunnen gaan met een paar miljoen mensen die 's ochtends aan de ontbijttafel of in de file allemaal tegelijk een radiostream opzetten. Dan is broadcast veel efficienter. Voorlopig is het dus nog jaren broadcast analoog via FM en digitaal via DAB+. Misschien dat het ooit iets wordt met 5G of LTE Broadcast maar dat moet voorlopig nog van de grond komen.

De tweede reden is een commerciële. Radiostations zitten helemaal niet te wachten op alles streamen via internet. Ze doen het omdat het kan als een extraatje maar aangezien het al snel erg duur wordt zijn ze daar doorgaans niet zo happig op. Met DAB sluit je één keer een contract en daarna betaal je een vast bedrag voor je distributie, of er nou 100.000 of 1 miljoen luisteraars luisteren. Bij internet streams moet je betalen voor het dataverkeer en moet je hele businessmodel dus overhoop met allerlei reserveringen voor onberekenbaar luistergedrag. Wat als je distributiekosten in November ineens drie keer zo hoog zijn als in Maart? Je kunt niet achteraf adverteerders vragen om meer te betalen voor iets wat al is uitgezonden.

De derde is het marketingoogpunt. Radiostations vinden het wel fijn dat ze onderdeel zijn van een beperkt aanbod. Een Radio 538 heeft nu hooguit twee of drie concurrenten die grofweg dezelfde doelgroep bedienen. Op internet zijn het er duizenden. Duizenden die allemaal verliesgevend zijn, veelal vanaf zolderkamertjes. Het is al moeilijk om geld te verdienen met ether radio, op internet is alles zo gefragmenteerd dat het vrijwel niet te bekostigen is met reclame. Hoeveel denk je dat een adverteerder over heeft voor een spotje op een middelgroot internetradio station met 1000 luisteraars verspreid over de hele wereld? Als adverteerder wil je vaak getarget adverteren, iets wat met internetradio vrijwel onmogelijk is. De grote jongens die gewend zijn om zelfs in het kleine Nederland toch al gauw een miljoen luisteraars te hebben hebben helemaal geen zin om zich te verlagen tot een internetradio station, daar ligt het faillissement. Voorlopig wordt hun naam lekker geadverteerd in de DAB+ reclamecampagne en ziet iedereen hun naam in hun display op hun digitale radio voorbijkomen. Op internet vinden mensen je pas als ze al weten wie je bent, in de ether is het andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maurits van Baerle schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:58:
Om drie redenen zal serieus radio luisteren via 3G/4G nog wel een tijd op zich laten wachten, als het ooit komt.

Het is extreem inefficiënt en voorlopig zijn de 3G/4G netwerken er technisch nog niet voor geschikt. Als maar 1% van de radio luisteraars nu ineens over zou stappen op 3G/4G zouden veel netwerken omvallen. Mobiele datanetwerken hebben voorlopig nog niet de capaciteit om om te kunnen gaan met een paar miljoen mensen die 's ochtends aan de ontbijttafel of in de file allemaal tegelijk een radiostream opzetten. Dan is broadcast veel efficienter. Voorlopig is het dus nog jaren broadcast analoog via FM en digitaal via DAB+. Misschien dat het ooit iets wordt met 5G of LTE Broadcast maar dat moet voorlopig nog van de grond komen.
Om daar aan toe te voegen:

Stel je hebt 1.000.000 luisteraars naar je internet stream die je met 96Kbit uit stuurt. Dan gaat er 91Gbit aan verkeer naar buiten bij jouw servers omwille het feit dat elke luisteraar een unieke TCP connectie op zet.

We zien dit probleem toch ook al als iederen massaal het WK/EK-voetbal online wil kijken bij de NOS? We zouden prima 1080p uit kunnen sturen mits we multicast zouden toepassen.

Het zelf gaat dus ook voor radio op. Je wil een broadcast techniek en internet streams werken daar gewoon niet. Nu niet, later niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:06

DarkSide

theres no place like ::1

ik heb nog geen ervaring met DAB+. Voor thuis maakt het me niet uit. Daar luister ik zelden naar de radio en als ik dat doe, dan doe ik dat via een internetstream.
In de auto luister ik wel regelmatig. En daar hoop ik toch een wat betere kwaliteit te behalen.
Daarbij begint het pas sinds kort te leven in Nederland dmv reclames voor DAB+ dat het nog een beetje van de grond moet komen. En aangezien ik toch een 4 a 5 jaar met mijn leasebak doe zet ik toch het vinkje voor DAB+ aan.
ik zou het namelijk zonde vinden als blijkt dat over een anderhalf a twee jaar de kwaliteit en bereikbaarheid een stuk beter geworden zijn en dat ik er dan niet gebruik van kan maken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

dbz1985 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 01:34:
Ik heb een kenwood bt73 dab en de antenne 2weken geleden geplaatst alleen nu valt de radio in het begin vaak weg op dab+ de eerste 3 min. Iemand enig idee hoe dit kan? Na de 3 min. Loopt het als een trein.
Valt het geluid volledig weg gedurende die tijd, of heb je onderbrekingen?
Ik heb namelijk zo nu en dan dat heel de unit geen geluid meer geeft, ook niet op bluetooth of fm. Dan moet ik hem uit en aanzetten en dan is hij er meteen. Laatste firmwares zijn geïnstalleerd, heb je ook de firmwares bijgewerkt? (klik)

Verder wel grappig dat hij soms switcht naar de FM equivalent, niet volledig seamless uiteraard. Kwaliteit van DAB valt me trouwens soms wel beetje tegen, soms erg compressie-blikkerig geluid bv op slam fm.

[ Voor 10% gewijzigd door Tutti-frutti op 03-06-2014 13:53 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 11:06

DarkSide

theres no place like ::1

Dat is trouwens iets wat ik wel vaker hoor dat het wat blikkerig klinkt en niet de CD kwaliteit die men beloofd.
Heb jaaaaren geleden een test van DAB gehoord in duitsland en dat klonk gewoon heel helder en mooi.
Dit was wel een test opstelling en niet een live uitzending. Heb eigenlijk al die tijd gewacht totdat dat uit zou komen. Maar hoor nu dus veelal slechte ervaringen. kwa bereik en kwa geluid.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

DarkSide schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:31:
Dat is trouwens iets wat ik wel vaker hoor dat het wat blikkerig klinkt en niet de CD kwaliteit die men beloofd.
Heb jaaaaren geleden een test van DAB gehoord in duitsland en dat klonk gewoon heel helder en mooi.
Dit was wel een test opstelling en niet een live uitzending. Heb eigenlijk al die tijd gewacht totdat dat uit zou komen. Maar hoor nu dus veelal slechte ervaringen. kwa bereik en kwa geluid.
Bereik is uiteraard nog te verbeteren. Ook de kwaliteit kan nog aan worden gewerkt.

Overigens vind ik het beter klinken in mijn Tesla Model S dan FM en ook thuis op mijn Philips radio klinkt DAB+ beter dan FM.

Bereik kan beter, maar dat is een kwestie van meer zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Je kunt het ook zelf eens proberen. Hier een paar samples van verschillende stations/muzieksmaken/bitrates. Ik vind het reuze meevallen

https://dl.dropboxusercon...5984/DAB%2B%20samples.zip

[ Voor 7% gewijzigd door ktf op 03-06-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, DAB+ klinkt absoluut 'strakker' dan FM. Geen ruis meer, goede stereoscheiding en beter in de hoge tonen.

Wél vind ik dat de gemiddelde Nederlandse DAB+ audio veel te veel hoorbare compressie artefacts heeft. In de auto of tijdens het werken stoort dat niet zo, maar het is wel storend als je op een goede koptelefoon even een mooi nummer wat harder wil zetten.

Thuis houd ik het dan voorlopig ook nog mooi even op good old FM wat loepzuiver over de glasvezel van KPN ITNS/Glashart Media het huis binnen komt en pas in mijn meterkast met 62 dBm op coax wordt geknald. Ook omdat ik nog geen fatsoenlijke home cinema receiver met DAB+ ben tegen gekomen (behalve eentje van Yamaha maar die kan me voor de rest niet bekoren).

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 03-06-2014 15:40 ]

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inkjet
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-01 19:04
De compressie artefacts komen voor omdat 64 kbps te weinig is om dat te voorkomen. Om FM kwaliteit te halen is meer nodig. Net als voor stereo trouwens, want met 64 kbps is er sprake van mono met wat zij-informatie. In het slang heet dat 'joint stereo', ofwel nep-stereo. Het verschil tussen de meeste stations en Radio 10 met 80 kbps is dan ook opvallend!

[ Voor 22% gewijzigd door Inkjet op 03-06-2014 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Zijn er nog plannen om dat te verhogen, bitrate? AAC+ mag het dan wel zijn, 64 is weinig..?

[ Voor 33% gewijzigd door Sjah op 03-06-2014 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inkjet
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-01 19:04
Het is AAC+ ofwel AAC met SBR. Hopelijk komt de publieke omroep nog tot inkeer. De commercielen kunnen moeilijk anders, want ze moeten 18 stations brengen en dat is wat veel voor een multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Inkjet schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:22:
De compressie artefacts komen voor omdat 64 kbps te weinig is om dat te voorkomen. Om FM kwaliteit te halen is meer nodig. Net als voor stereo trouwens, want met 64 kbps is er sprake van mono met wat zij-informatie. In het slang heet dat 'joint stereo', ofwel nep-stereo. Het verschil tussen de meeste stations en Radio 10 met 80 kbps is dan ook opvallend!
Sorry hoor, maar er klopt vrij weinig van. Bij 64kbps is er nog sprake van HE-AAC v1, niet HE-AAC v2. Die v2 wordt pas gebruikt bij lagere bitrates, en dat is geen joint stereo maar parametric stereo. Joint stereo is iets compleet anders.

Daarbij, wat is FM-kwaliteit? Als je FM via de kabel ontvangt is er vrij weinig aan te verbeteren (dan moet je bitrates 128kbps of hoger gebruiken), maar FM via de ether heeft natuurlijk wat 'probleempjes' die DAB+ niet heeft. Daar komen dan artefacten voor in de plaats. Kwestie van voorkeur misschien?
Inkjet schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:14:
Hopelijk komt de publieke omroep nog tot inkeer. De commercielen kunnen moeilijk anders [...]
Ik denk dat daar de crux van het verhaal zit. De commerciëlen vs publieken ligt vaak nogal gevoelig (verhalen als oneerlijke concurrentie enzo) dus ik denk dat de publieke omroep onderhands een afspraak heeft gemaakt geen hogere bitrate te kiezen om de commerciëlen (die niet anders kunnen) niet voor het hoofd te stoten. Het is voor de publieken namelijk geen enkel probleem hun bitrate flink op te schroeven, aangezien ze tot een paar maanden geleden Radio 4 nog op 160kbps MP2 uitzonden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Inkjet schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:22:
ktf schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 21:21:
[...]

Sorry hoor, maar er klopt vrij weinig van. Bij 64kbps is er nog sprake van HE-AAC v1, niet HE-AAC v2. Die v2 wordt pas gebruikt bij lagere bitrates, en dat is geen joint stereo maar parametric stereo. Joint stereo is iets compleet anders.
Het is inderdaad flauwekul. Joint Stereo is geen technologie, het is een verzamelnaam voor een heleboel verschillende technologien om stereo informatie te transporteren. Dat kan met veel kwaliteitsverlies gaan (Intensity Stereo, kom je vrijwel niet meer tegen) via matig (Parametric Stereo) tot en met lossless (Mid-Side Stereo).

Alle moderne goede lossy en lossless compressiemethodes (o.a. Lame MP3, AAC, Ogg Vorbis, WMA, FLAC en Apple Lossless) gebruiken Mid-Side Stereo, simpelweg omdat het bij lossy de hoogst haalbare kwaliteit betekent (beter dan L/R Stereo, zeker bij streams). Bij lossless codecs zoals FLAC wordt Mid-Side Stereo gebruikt omdat het meest efficiënte manier is om zonder verlies meerdere kanalen op te slaan.

FM stereo is overigens ook een variant van Joint Stereo. Het is een soort analoge Mid-Stereo die apart op het mono signaal wordt gemoduleerd. FM is altijd mono en het stereo verschil wordt apart uitgezonden. Het nadeel is dat het analoog is. Bij digitaal kun je foutloos het originele signaal terugrekenen uit een Mid-Side signaal, bij analoog kan dat alleen bij benadering en de minste of geringste storing gooit het in de war. Daarom ruist FM stereo altijd meer dan FM mono en is het stereobeeld niet geweldig.

Maar goed, Parametric Stereo wordt in Nederland alleen bij de stations met de allerlaagste bitrates gebruikt (Q-music non-stop, JUIZE!, Sublime You, Radio Maria en BG Radio). Alle andere stations gebruiken gelukkig gewoon Mid-Side Stereo. Overigens is het logisch om bij dat soort lage bitrates Parametric Stereo te gebruiken. Als je het namelijk uitzet moeten er bits van het gewone signaal gebruikt worden voor de stereo informatie. Het gevolg is dat het slechter klinkt zonder dan met PS, daarom wordt het gebruikt.

Het eerste wat sommige stations nu eens moeten doen is hun aanvoerlijnen upgraden of hun processing beter afstellen. Zolang er 64 kb/s stations zijn die beter klinken dan 80 kb/s stations kun je wel nagaan dat het niet aan de bitrates ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
Tutti-frutti schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:16:
[...]

Valt het geluid volledig weg gedurende die tijd, of heb je onderbrekingen?
Ik heb namelijk zo nu en dan dat heel de unit geen geluid meer geeft, ook niet op bluetooth of fm. Dan moet ik hem uit en aanzetten en dan is hij er meteen. Laatste firmwares zijn geïnstalleerd, heb je ook de firmwares bijgewerkt? (klik)

Verder wel grappig dat hij soms switcht naar de FM equivalent, niet volledig seamless uiteraard. Kwaliteit van DAB valt me trouwens soms wel beetje tegen, soms erg compressie-blikkerig geluid bv op slam fm.
Ik had onderbrekingen, maar is nu verholpen als het goed...update heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:32
Ik heb in mijn auto(skoda Octavia 2014) geen DAB+.
Is het mogelijk om via de AUX-ingang een losse DAB+radio aan te sluiten ?
Of zijn er andere mogelijkheden? (low-budget).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

wat ik mis in de discussie is het kip/ei verhaal qua luisteraars. Vaak kunnen stations wel meer qua kwaliteit, maar dat kost investeringen. Met de huidige luisteraantallen is dat nogal kosten voor de baat uit.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Jazzper schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:07:
Vaak kunnen stations wel meer qua kwaliteit, maar dat kost investeringen.
Als je met kwaliteit de dekking bedoelt heb je helemaal gelijk, maar ik zie geloof ik niet hoe geluidskwaliteit als in 'minder processing' of hogere bitrate (aangenomen dat daar zoals bij de PO ruimte voor is op de multiplex) bergen met geld moeten kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:02
ktf schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:17:
[...]

Als je met kwaliteit de dekking bedoelt heb je helemaal gelijk, maar ik zie geloof ik niet hoe geluidskwaliteit als in 'minder processing' of hogere bitrate (aangenomen dat daar zoals bij de PO ruimte voor is op de multiplex) bergen met geld moeten kosten?
Dat kan wel degelijk met geld te maken hebben, want als een multiplex vol is en men meer ruimte wil creëren is zo ongeveer de enige optie om de foutcorrectie naar beneden te schroeven.

De NPO-multiplex draait nu bijvoorbeeld al op een lager 'protection level' (EEP-3A) t.o.v. de commerciëlen (die hebben EEP-3B)... en dat kan alleen door extra masten bij te plaatsen waardoor de dekking verbetert en de missende extra foutcorrectie dus niet gemist wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

extra bandbreedte voor HD signaal van studio naar de broadcastingservice bv.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
FlorisD schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:23:
De NPO-multiplex draait nu bijvoorbeeld al op een lager 'protection level' (EEP-3A) t.o.v. de commerciëlen (die hebben EEP-3B)
Hier staat het precies andersom: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

Punt is, die NPO-multiplex is nog lang niet vol. Waarom zouden ze dat doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
ktf schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 18:11:
[...]

Hier staat het precies andersom: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

Punt is, die NPO-multiplex is nog lang niet vol. Waarom zouden ze dat doen dan?
Ahja, klopt. De rest van m'n verhaal klopt echter wel, de NPO gebruikt een lagere foutcorrectie dan de commercieelen en compenseert dat door een harder signaal waardoor die foutcorrectie niet gemist wordt.

Waarom ze dat nu zo doen zou ik ook niet weten, wellicht is het om te voorkomen dat als er later meer DAB-kanalen komen ze de kwaliteit weer omlaag moeten gooien en daarover mensen gaan klagen. Ook met deze huidige bitrate zit het ensemble reeds voor 58% vol (als ik dabmonitor.nl mag geloven) en er komen vast nog wel een aantal zenders bij.

Daarnaast is 64kbps AAC+ helemaal niet zo slecht voor het doel waar het voor is (voornamelijk onderweg luisteren, waar geen kabelaansluiting mogelijk is), in het Verenigd Koninkrijk zitten ze vast aan de oude MPEG-2 DAB-variant (vanwege vele verkochte radio's zonder DAB+ ondersteuning) met nog veel lagere bitrates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
FlorisD schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 18:41:
[...]
in het Verenigd Koninkrijk zitten ze vast aan de oude MPEG-2 DAB-variant (vanwege vele verkochte radio's zonder DAB+ ondersteuning) met nog veel lagere bitrates.
Niet helemaal. In het VK zitten de bitrates tusen 64 en 192 kb/s. Lager dan 64 vind je ze niet.

Maar, je hebt in die zin gelijk dat (omdat ze MPEG 1, Layer 2 en helaas niet MPEG2 gebruiken) ze een lagere kwaliteit hebben. Een 112 kb/s DAB signaal in het VK klinkt grofweg even goed als een 64 kb/s DAB+ signaal in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Voor wie er misschien binnenkort op vakantie gaat, afgelopen vrijdag zijn er zes multiplexen in Parijs (meteen 58 stations!), vier in Marseille en vier in Nice live gegaan. Daarmee is DAB+ nu ook officieel in Frankrijk gelanceerd.

Er zijn nog één multiplex in Parijs, twee in Marseille en twee in Nice gepland om ook binnenkort live te gaan maar die konden het niet op tijd eens worden met een distributiepartner dus dat duurt iets langer.

Andere steden zit ook in de planning maar de exacte datum daarvan is nog onbekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 10:22

TheVMaster

Moderator WOS
Maurits van Baerle schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:50:
Voor wie er misschien binnenkort op vakantie gaat, afgelopen vrijdag zijn er zes multiplexen in Parijs (meteen 58 stations!), vier in Marseille en vier in Nice live gegaan. Daarmee is DAB+ nu ook officieel in Frankrijk gelanceerd.

Er zijn nog één multiplex in Parijs, twee in Marseille en twee in Nice gepland om ook binnenkort live te gaan maar die konden het niet op tijd eens worden met een distributiepartner dus dat duurt iets langer.

Andere steden zit ook in de planning maar de exacte datum daarvan is nog onbekend...
Hm...kom net terug van een vakantie uit Frankrijk. Moet zeggen dat ik daar niet eens geprobeerd heb of er DAB+ kanalen te vinden waren.....wel fijn dat ze er nu zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-04 14:41
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een radio die zowel DAB+ als internetradio ondersteunt. Tot nu toe kom ik elke keer weer terug op de Pure Sensia 200D Connect, maar die is behoorlijk aan de prijs. Ik snap dat ik wellicht iets vraag dat ook een lastige combinatie is, maar ik sta open voor suggesties. Iemand nog tips voor een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:38
Vandaag de Revo SuperSignal ontvangen. Prachtig! Ik ben ook erg tevreden over het geluid. Kwestie van aansluiten en er wordt meteen een DAB+ scan uitgevoerd. FM werkt ook prima. Bluetooth moet nog worden getest.

http://revo.co.uk/shop/supersignal/

Echter. Het signaal van de NPO is waar ik zit ontzettend gevoelig. Als ik in een bepaalde hoek van de kamer ga staan is er gewoon geen signaal meer. Ik heb dit nog niet kunnen reproduceren met de commerciële zenders.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 10:34
ktf schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 21:21:
[...]

Daarbij, wat is FM-kwaliteit? Als je FM via de kabel ontvangt is er vrij weinig aan te verbeteren (dan moet je bitrates 128kbps of hoger gebruiken), maar FM via de ether heeft natuurlijk wat 'probleempjes' die DAB+ niet heeft. Daar komen dan artefacten voor in de plaats. Kwestie van voorkeur misschien?

[...]

.
Ik vind een klein beetje ruis op de achtergrond (als dat al radioruis is, kan ook al in de opname zitten) minder storend als digitale artefacts. Hetzelfde als een paar tikjes in vinyl, minder erg is, als dat er 20 filters overgegaan zijn, en inderdaad blikkerig klinkt (zoals in het begin bij cd's gebeurde).

Zelfde als analoge tv. Is er even een slecht ontvangst, of iets anders, dan valt het beeld heel even weg, of beetje ruis, maar bij digitaal, stilstaand beeld, blokjes, raar snerpende geluiden etc... dat zou wel eens wat verbeterd mogen worden (als dat überhaupt kan ?)

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
ginod schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:58:
Ik vind een klein beetje ruis op de achtergrond (als dat al radioruis is, kan ook al in de opname zitten) minder storend als digitale artefacts.
Ik luister vrijwel alleen Radio 4, en daar liggen de zaken een beetje anders. Op die zender wordt namelijk geen dynamisch bereik compressie toegepast.

Ik kocht een DAB wekkerradio omdat ik op mijn nieuwe adres simpelweg geen ontvangst had wat betreft Radio 4. Radio 4 stond erom bekend dat het in tegenstelling tot de andere stations 'steunzenders' nodig had. Ondanks dat was het op de 3 locaties waar ik gewoond heb de afgelopen 5 jaar slechts op één redelijk te ontvangen (op sommige dagen was het ook alleen maar sneeuw), de twee andere hadden gewoon geen ontvangst, enkel sneeuw.

Met DAB heb ik dat probleem niet gehad: ontvangst is gewoon prima! Voor mijn moeder hetzelfde: die had moeite Radio 2 te ontvangen en een DAB radio heeft haar probleem opgelost.

Voor mij is het dus niet de afweging 'een beetje ruis' tegen artefacten, maar 'geen ontvangst' tegen artefacten. Nou, dan weet ik het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:38
Hier is het dus, blijkt nu, andersom. Zie mijn post van eerder vandaag.

Ik kwam dus er zojuist achter dat ik in een gebied zit waar geen NPO via DAB+ valt te beluisteren. Af en toe kan ik een signaal opvangen maar daar valt niet mee te werken. Ondanks dat men aangeeft dat het landelijk dekkend is, is dat niet het geval. Kan alleen de commerciële omroepen ontvangen....

Wij zijn in 'fase 3' aan de beurt. Dat gaat dus nog wel even duren.... :(

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
In Almere komt het commerciele ensemble ook sterker binnen dan het publieke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 14:52

page404

Website says no

Ik ben al een tijdje op zoek naar een portable DAB oplossing. Bij voorkeur iets wat ik in de auto kan gebruiken (bv stroom via USB/autolader) en connectie via bluetooth of line-in.
Bestaat er zoiets voor "een paar tientjes"? Als het echt moet wil ik zelfs met een Raspberry Pi en een CPIO module met DAB aan de slag, maar zelfs die laatste heb ik nog niet gevonden als consument.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Voor dat laatste kom je dan op zoiets:

http://www.monkeyboard.or...inux-dab-fm-digital-radio

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 14:52

page404

Website says no

Dank je doc, volgens mij had ik die al eens gevonden. Ik vrees echter dat hier te veel technisch werk aan zit, en de prijs is astronomisch (omgerekend 80€). Je zou toch verwachten dat er een simpeler oplossing moet zijn?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik heb de GMYLE PPM001 voor 36 euro. Bediening is niet geweldig en ik heb spijt dat ik voor een paar tientjes meer niet de Pure Move 2500 heb gekocht. Maar goed, ik gebruik hem alleen af en toe in het buitenland, thuis heb ik gewoon DAB in m'n HiFi tuner.

Als het speciaal voor de auto is en je bent bereid het geld uit te geven voor die Pure dan kun je net zo goed een speciale uitbreiding voor in de auto kopen. De Albrecht DR 56 is net zo duur en heeft wel voordelen voor in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Dit weekend de stap genomen en m'n 7 jaar oude Pioneer autoradio vervangen door één met een DAB+ tuner (Kenwood KDC-BT48DAB)

Ik heb een actieve DAB/FM antenne splitter gebruikt i.p.v. de meegeleverde raamantenne.

Eerste ervaringen:

Automatisch overschakelen van FM naar DAB gaat praktisch naadloos.

Meer zenders, geen ruis en geen enkele dropout op plaatsen waar ik voorheen slechte FM ontvangst had, de FM ontvangst zelf is niet verbeterd maw het is echt een dekkings probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Setje voor 13 dollar besteld bij dx.com in China, das net 9 euro. Maarja 5 weken later is het er nog niet, wat wil je, haha. Is een usb DAB+ stick.

Op die manier en voor dit geld wil ik wel kennis maken, al heeft voor mij DAB+ afgedaan nu ik las dat 64k beetje de norm gaat worden. Ben zelf van de "mp3's van minder dan 160K >>>> wegwezen..." Tuurlijk zal deze standaard iets beter wezen, maar daarmee brei je geen 100k goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Sjah schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:17:
Setje voor 13 dollar besteld bij dx.com in China, das net 9 euro. Maarja 5 weken later is het er nog niet, wat wil je, haha. Is een usb DAB+ stick.

Op die manier en voor dit geld wil ik wel kennis maken, al heeft voor mij DAB+ afgedaan nu ik las dat 64k beetje de norm gaat worden.
De gebruikte bitrate is een keuze van de aanbieder, een hogere bitrate gebruikt meer bandbreedte binnen een Ensemble en kost dus meer geld.

Feit is dat DAB+ zelf niet beperkt is tot 64 kbps (sommige NL zenders zitten op 80 kbps)

Actueel overzicht van gebruikte bitrates (bron: DABMonitor.nl)
Ben zelf van de "mp3's van minder dan 160K >>>> wegwezen..." Tuurlijk zal deze standaard iets beter wezen, maar daarmee brei je geen 100k goed.
De algemene concensus is dat 64 kbps HE-AAC iets beter klinkt dan 128 kbps mp3.

Voor achtergrond muziek (auto, thuis, werk) is dat geen probleem.

btw Thuis zou ik voor radio eerder kiezen voor streaming via het internet i.p.v. DAB

[ Voor 9% gewijzigd door Carbon op 20-07-2014 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Carbon schreef op zondag 20 juli 2014 @ 16:54:
[...]

De gebruikte bitrate is een keuze van de aanbieder, een hogere bitrate gebruikt meer bandbreedte binnen een Ensemble en kost dus meer geld.

Feit is dat DAB+ zelf niet beperkt is tot 64 kbps (sommige NL zenders zitten op 80 kbps)
W000t 80k zelfs... ;)
Algemene consensus? Mwaaah sta me toe hier cynisch op te reageren.
Voor achtergrond muziek (auto, thuis, werk) is dat geen probleem.
Wie maakt dat uit? Voor mij staat radio op de voorgrond, tevens haal je je betoog redelijk onderuit door voor streaming indien mogelijk te pleiten...
Daarnaast denk ik dat het menselijk oor veél gevoeliger is voor nuances dan het oog. (8>
btw Thuis zou ik voor radio eerder kiezen voor streaming via het internet i.p.v. DAB
Ja , maar ik doe het voor de probeer, plus streaming loopt eerder vaak dan niet zo een 40 secondes achter. Maakt soms wel uit. :)

Mijn bottom line>> ze hebben te laag ingezet, en die reclame dat iedereen beter wordt van DAB+ is niet erg met dat wat ik als de objectieve waarheid zie. Ok, wel op het gebied van storingvrij, maar verder.... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

[quote]Sjah schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:32:
Algemene consensus? Mwaaah sta me toe hier cynisch op te reageren.
Dat mag, maar beter is om eens te Googlen naar ervaringen van streamers en luisteraars.
Wie maakt dat uit? Voor mij staat radio op de voorgrond,
Daarom schrijf ik ook 'achtergrond muziek', m.a.w. muziek die speelt terwijl je wat anders doet.

Voor puur luisteren in een rustige omgeving met een redelijke installatie zijn zowel 64 kbps AAC-HE als 128 kbps onacceptabel.
tevens haal je je betoog redelijk onderuit door voor streaming indien mogelijk te pleiten...
Hoezo dat?

Het enige verschil tussen streaming via het internet en DAB+ is de manier hoe de bits van A naar B komen.

Beide kunnen gebruik maken van de dezelfde compressie technieken.

Het grote voordeel van streaming t.o.v. DAB is dat je aanzienlijk meer keuze hebt.
Daarnaast denk ik dat het menselijk oor veél gevoeliger is voor nuances dan het oog. (8>
Dat denk ik ook.
Ja , maar ik doe het voor de probeer, plus streaming loopt eerder vaak dan niet zo een 40 secondes achter. Maakt soms wel uit. :)
Alleen voor 'live' uitzendingen :)

btw er is geen enkele garantie dat DAB+ vertragings vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Ja, maar je hebt live uitzendingen als Jack v Gelder, maar ook live als Kopspijkers etcetera, daar maakt het gevoelsmatig ook uit. Je hebt ook troep als Sky die playlist uitzendt, daar maakt het idd geen ruk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 20:59
Volgens mij vergelijk je alleen mp3 bitrates met AAC+ bitrates. Op Dabmonitor kan je de zenders laten streamen (Eenvoudig op de zendernaam drukken en in VLC afspelen, welliswaar op een te lage snelheid) zodat je een goede eerste indruk krijgt.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Speelt hier niet af, VLC plugin opent wel, maar nada...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb in mijn auto toendertijd geen DAB+ laten inbouwen.
Ik wil dit eigenlijk achteraf nog laten doen.

Iemand die ervaring heeft om dit achteraf nog te regelen?

NB
Ik heb een autoradio die geintergreerd is in het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-04 17:36
pitchdown schreef op maandag 21 juli 2014 @ 14:51:
Ik heb in mijn auto toendertijd geen DAB+ laten inbouwen.
Ik wil dit eigenlijk achteraf nog laten doen.

Iemand die ervaring heeft om dit achteraf nog te regelen?

NB
Ik heb een autoradio die geintergreerd is in het dashboard.
Geen probleem, dit kan bij elke Lada achteraf nog aangepast worden!
M.a.w. iets meer info zou handig zijn.......

[ Voor 5% gewijzigd door OnsDenis op 21-07-2014 15:34 ]

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
Voor het doe het zelf is youtube je grote vriend in ieder geval :-) zo heb ik mijn dab+ antenne ook zelf kunnen monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

dbz1985 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 18:25:
Voor het doe het zelf is youtube je grote vriend in ieder geval :-) zo heb ik mijn dab+ antenne ook zelf kunnen monteren
Als je auto een passieve antenne heeft dan kun je ook gebruik maken van een DAB/FM splitter (zie mijn eerdere post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 14:56
Vanaf morgen heeft de Makro ook een DAB+ Radio van Philips (AE5250/12) in de aanbieding:

http://catalogues.metro-g...onfood-18-2014/page/20-21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Volgens de Pricewatch is hetzelfde model bij best een hoop zaakjes goedkoper te krijgen dan die 'aanbieding'
pricewatch: Philips E-line Philips AE5250 DAB+ Draagbare radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Carbon schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:50:
[...]

Als je auto een passieve antenne heeft dan kun je ook gebruik maken van een DAB/FM splitter (zie mijn eerdere post)
Hmm, maar het moet dan neem ik aan nog steeds wel een antenne zijn die specifiek ook de golflengtes waar DAB op zit goed kan ontvangen toch? Of is er een kans dat je met jouw splitter bij de meeste antennes nog wel aardige ontvangst krijgt?

Als onze autoradio het begeeft wil ik ook graag een radio die ook DAB+ heeft. En door de iso aansluiting durf ik een andere radio nog wel vrij gemakkelijk zelf in te bouwen. Maar zelf extra bedrading naar het dak trekken en een andere antenne monteren, dat vind ik toch wel wat eng (slechtziend en nog nooit gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-05 09:17
ktf schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:50:
Volgens de Pricewatch is hetzelfde model bij best een hoop zaakjes goedkoper te krijgen dan die 'aanbieding'
pricewatch: Philips E-line Philips AE5250 DAB+ Draagbare radio
En er komt een slecht geluid uit dat ding. Ik ben gisteren eens gaan luisteren bij de MM.

[ Voor 10% gewijzigd door B___MAN op 23-07-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

eymey schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:47:
[...] Hmm, maar het moet dan neem ik aan nog steeds wel een antenne zijn die specifiek ook de golflengtes waar DAB op zit goed kan ontvangen toch? Of is er een kans dat je met jouw splitter bij de meeste antennes nog wel aardige ontvangst krijgt?
Zo'n splitter werkt alleen met passieve spriet antennes!

De verklaring waarom dat functioneert:

"DAB+ zend uit op een golflengte die ongeveer de helft is van de FM-band waardoor de meeste sprietantennes op een auto kunnen inderdaad gebruikt worden voor DAB+ ontvangst."

Bron: DAB+ op bestaande auto-antenne

De theorie klopt met de praktijk want ik heb super ontvangst .

Deze week meerdere malen van Harderwijk naar Den Bosch gereden en slechts één korte dropout gehad (radio schakelde naar FM) bij de wegoverkapping langs de A28 richting Amersfoort.

Wel mooi dat automatisch omschakelen maar in dit geval overbodig want de FM ontvangst was extreem slecht.

[ Voor 20% gewijzigd door Carbon op 25-07-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
OnsDenis schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:33:
[...]

Geen probleem, dit kan bij elke Lada achteraf nog aangepast worden!
M.a.w. iets meer info zou handig zijn.......
Als ik de skoda-dealer hierover bel, word het snel een lastig verhaal.

Iemand die ervaring heeft met het toevoegen van dab+ op een bestaand autoradio-systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Carbon schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 10:35:
[...]

Zo'n splitter werkt alleen met passieve spriet antennes!

De verklaring waarom dat functioneert:

"DAB+ zend uit op een golflengte die ongeveer de helft is van de FM-band waardoor de meeste sprietantennes op een auto kunnen inderdaad gebruikt worden voor DAB+ ontvangst."

Bron: DAB+ op bestaande auto-antenne

De theorie klopt met de praktijk want ik heb super ontvangst .

Deze week meerdere malen van Harderwijk naar Den Bosch gereden en slechts één korte dropout gehad (radio schakelde naar FM) bij de wegoverkapping langs de A28 richting Amersfoort.

Wel mooi dat automatisch omschakelen maar in dit geval overbodig want de FM ontvangst was extreem slecht.
toon volledige bericht
Dat klinkt dan in ieder geval als een optie die het overwegen waard is :). De volgende radio krijgt sowieso DAB+ en dan is dit wel de meest makkelijke oplossing. Mocht het toch niet lekker werken, dan kunnen we altijd nog verder kijken.

Ik snap overigens de theorie m.b.t golflengtes en zo. Maar daarom vind ik het ook weer zo apart dat er vaak wordt gezegd dat je je bestaande FM antenne op de auto moet vervangen voor een DAB+ of een "combi". Vooral de "combi" waar hier in dit topic ook wel eens naar gelinkt wordt snap ik ook nooit zo goed. Qua lengte kan ik niet echt inzien waaorm die "combi" het voor DAB+ ineens beter zou doen dan de spriet. Hoogstens omdat er een actief deel (versterker) in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
pitchdown schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 15:44:
Als ik de skoda-dealer hierover bel, word het snel een lastig verhaal.
Uhh, ja, maar nu heb je al meer verteld: het gaat dus vermoedelijk over een Skoda. Wat voor een Skoda? Wat voor een inbouwradio zit er nu in? (vaak heb je meerdere keuzes bij een model, of per modeljaar verschillend) Staat er een typenummer/aanduiding in de handleiding?

[ Voor 16% gewijzigd door ktf op 25-07-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ktf schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 15:59:
[...]

Uhh, ja, maar nu heb je al meer verteld: het gaat dus vermoedelijk over een Skoda. Wat voor een Skoda? Wat voor een inbouwradio zit er nu in? (vaak heb je meerdere keuzes bij een model, of per modeljaar verschillend) Staat er een typenummer/aanduiding in de handleiding?
Skoda Octavia 3 met Columbus Radio van 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vanuit PON (Audi, Seat, Skoda, VW etcetra) is er een USB autolader gestuurd als kadootje. Door verschillende gebruikers is gemeld dat deze specifieke lader problemen met radioontvangst geeft in de O3 en Leon 5F.

Ik dacht meldt het hier ook maar even :)

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 29-07-2014 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
pitchdown schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:12:
[...]

Skoda Octavia 3 met Columbus Radio van 2013.
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 338213

Ik heb een Albrecht D333, al voor de tweede keer is deze radio nu teruggestuurd omdat de afstandsbediening er na enkele weken mee ophoud. Uiteraard nieuwe batterij geprobeerd.

Heeft iemand anders hier ook last van gehad en zelfs misschien een oplossing?

Ben zelfs bereid een andere afstandsbediening te kopen maar kan geen geschikte vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@pitchdown: dit is zo specifiek.. ik zou zeggen stel de vraag even op skodaforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Nou, mijn usb DAB+ stick uit China binnen, na 7 weken, kostte dan ook geen donder. Verslag van ervaring met de stick komt morgen wel.

Wat ik veel leuker vind, is dat er prima DVB-t antenne bijzit, die ik gelijk in mijn DVB-c/DVB-t TV heb gestoken. Nouja feest, maar wat ik mij afvroeg, hoe is de bitrate van de DVB-t radio (radio dus via je Tv), zelfde als DAB+ , of beter? Valt me niet heel erg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 14:12

The Wizard

Moderator Mobile
Dit staat op radio-tv-nederland.nl

Audio radiozenders: MPEG1 Bitrate 160 kbps Sample Rate 48 kHz, Layer II Mode Joint Stereo

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ik vermoed dat je bij DVB-T hebt gekeken, klopt dat? Dat is een hele andere techniek. Bij DAB+ op dezelfde website, http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html, staat heel wat anders.

edit: WTH, ik had heel niet gezien dat je reageerde op een vraag, ik dacht dat er iets geponeerd werd. Sorry :F

[ Voor 23% gewijzigd door ktf op 08-08-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 14:12

The Wizard

Moderator Mobile
Ja, maar dat was de vraag niet ;)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:10
Sjah schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 20:00:
Nou, mijn usb DAB+ stick uit China binnen, na 7 weken, kostte dan ook geen donder. Verslag van ervaring met de stick komt morgen wel.
Welke heb je besteld? Zie er een aantal staan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Het gaat om deze.

Dit een scan van de specs...

Nou, DVB-t aan het werk krijgen is eitje, DAB+ ben ik nog aan utizoeken, maar daar zijn de klik,next,next programmas bepaald niet dik gesaaid sterker ik moet de 1e nog tegenkomen. In dit topic hoop ik het te gaan vinden.

Nja hoe dan ook leuk tijdverdrijf.

Edit: voordat sommigen hier nu deze stick gaan bestellen: mijn ervaring met DAB+ icm deze stick zijn maar zeer zeer matig. Ontvang maar paar zenders, en hakkelig, kan aan de antenne liggen maar die werkt wel als een tierelier met DVB-t, of het is de stick.... ik weet het niet. Niet warm aanbevolen. Getest met DAB-player (voor een klik-klik programma ) en SDR-j. 'k Ga nog wel op een andere plek in huis testen...

[ Voor 31% gewijzigd door Sjah op 09-08-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Carbon schreef op zondag 20 juli 2014 @ 16:54:

Hou toch eens op met dat soort onzin te verkondigen hier. Dat is helemaal niet de algemene consensus. Alle wetenschappelijke onderzoeken die er te vinden zijn tonen aan dat 128 kbit/s MP3 met een recente encoder (bijv. Lame 3.99) een stuk beter klinkt dan HE-AAC op 64 kbps. Zie hier een voorbeeld: http://web.archive.org/we.../test/64test/results.html Lame op 128 kbit/s wordt hier als high anchor gebruikt en scoort bij alle testnummers beter dan HE-AAC op 64 kbps, bij een aantal zelfs FLINK beter.

Bij goede FM ontvangst vind ik FM ook nog steeds beter klinken dan DAB+. Dit besef dringt ook steeds meer door tot de media. Ik heb in verschillende nieuwsartikelen opmerkingen gelezen als: "Het nadeel van DAB+ t.o.v. FM is vooralsnog de mindere geluidskwaliteit", bijvoorbeeld op TotaalTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
Ik ben opzoek naar een DAB ontvanger die aangesloten kan worden op de iPod aansluiting (USB) in m'n auto. Dat ik dus ipv een iPod de DAB ontvanger aanstuur met de al aanwezig knoppen op het dashboard.

Weet iemand of zoiets bestaat?

Ok, heb deze dus gevonden:
http://www.dension.com/products/dbu

[ Voor 12% gewijzigd door Steefph op 13-08-2014 10:41 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Wat ook kan is een DAB-naar-FM converter, die DAB opvangt en op een lege FM-frequentie richting autoradio zendt, net als de FM-zenders voor audiospelertjes.
dusty-2011 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 00:58:
Bij goede FM ontvangst vind ik FM ook nog steeds beter klinken dan DAB+
Ik vraag me af of het toevoegen van 'comfort noise' op het niveau dat we op FM gewend zijn zou helpen met het maskeren van artefacten. Pasgeleden weer eens FM via de kabel opgezet, maar stiekem is het ruisniveau daar best hoog. Meer dan 10 bit effectief (max SNR ~60dB) krijg je niet binnen, zelfs via de kabel, ik vermoed dat het via de ether niet meer dan 8 bit effectief (max SNR ~48dB) binnen krijgt. Als je op -48dB dBFS ruis toevoegt denk ik dat je meteen heel wat minder compressie artefacten hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 09:58
De hoeveelheid ruis die je hoort bij FM, hangt volgens mij ook sterk af van de kwaliteit van de tuner.
Ik had een el-cheapo fm/dab+/internet-radio-ontvanger, en de kwaliteit van de FM-ontvangst (via glasvezel) was vrij beroerd qua SNR. Met de philips ft980 die ik daarna gekocht heb, is de ontvangst echter bijna ruisvrij.

<disclaimer>meetwaardes heb ik niet</disclaimer>

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
FM via glasvezel is op de huiskamer tuner hier inderdaad ontzettend zuiver. Beter gaat FM nooit worden maar ik zou deze manier van radio luisteren in de huiskamer eigenlijk altijd prefereren boven DAB+ in z'n huidige implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Sjongejonge, appels met peren vergelijken zeg. Of sleep jij ook altijd een glasvezelkabel met je mee om onderweg radio te kunnen luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Uhm, over vergelijkingen gesproken :?

Ik zeg er toch duidelijk bij "In de húiskamer" ?

Overigens don't worry: Ik ben een warm voorstander (en promoter) van DAB+, alleen dan dus ook wel alleen maar onderweg. In de huiskamer blijft FM, zelfs bij gebrek aan glasvezel of CAI aansluiting maar via een goede antenne, gewoon beter klinken.

Het is echt heeeeel erg zonde dat, zelfs op ensembles die nog ruimte genoeg hebben, de bitrates zo laag liggen.

En overigens, zolang er ook nog zo weinig betaalbare DAB+ ontvangers op zakformaat (gewoon grootte van een mp3 speler, koptelefoon aansluiting, klaar) bestaan onder de bv. 60 euro, om van ondersteuning in smartphones nog maar helemaal te zwijgen, blijft ook voor onderweg DAB+ op dit moment nog een dure hobby.

Het had zo veel sneller kunnen gaan met de introductie en acceptatie en het had zo veel mooier kunnen zijn dan het nu is......

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 13-08-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ben onlangs verhuist en mijn FM-wekkerradio doet het niet meer op de kanalen waar ik het wil ontvangen. Dus nu zoek ik een alternatief en kom weer uit bij DAB.

http://www.conrad.nl/nl/p...rradio-dab-fm-284193.html

Zou dit wel kunnen werken? Zit in de stad Groningen aan de rand rond het Martini-ziekenhuis. FM werkt hier blijkbaar niet maar zou DAB wel kunnen werken?

Destijds geen DAB gekozen omdat de wekkerradio's in verhouding te duur waren voor wat ik wou (FM was genoeg) maar nu ik geen ontvangst kan krijgen wil ik DAB weer een kans geven.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
eymey schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:22:
Uhm, over vergelijkingen gesproken :?

Ik zeg er toch duidelijk bij "In de húiskamer" ?
Tja, maar FM-uit-glasvezel vergelijken met DAB is krom, onder welke omstandigheid dan ook. Natúúrlijk is FM beter als het niet meer dan 10 meter analoog af hoeft te leggen :+
Touchdomex schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:03:
Zou dit wel kunnen werken? Zit in de stad Groningen aan de rand rond het Martini-ziekenhuis. FM werkt hier blijkbaar niet maar zou DAB wel kunnen werken?
Groningen heeft zijn eigen DAB zender, dus het zou moeten werken: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-npo-f2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
Touchdomex schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:03:
Ben onlangs verhuist en mijn FM-wekkerradio doet het niet meer op de kanalen waar ik het wil ontvangen. Dus nu zoek ik een alternatief en kom weer uit bij DAB.

http://www.conrad.nl/nl/p...rradio-dab-fm-284193.html

Destijds geen DAB gekozen omdat de wekkerradio's in verhouding te duur waren voor wat ik wou (FM was genoeg) maar nu ik geen ontvangst kan krijgen wil ik DAB weer een kans geven.
De NPO heeft een DAB-zender in de stad Groningen staan (aan de Gideonweg), en de commerciëlen zijn ook in de buurt te vinden (Hoogezand). Wat dat betreft zou het dus moeten werken.

De meeste landelijke FM-zenders daarentegen komen daar in het noorden vanuit Smilde... en dat geeft in stedelijk gebied nog weleens problemen met ontvangst. Dat zou je ontvangstproblemen kunnen verklaren.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

FlorisD schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:51:
[...]

De NPO heeft een DAB-zender in de stad Groningen staan (aan de Gideonweg), en de commerciëlen zijn ook in de buurt te vinden (Hoogezand). Wat dat betreft zou het dus moeten werken.

De meeste landelijke FM-zenders daarentegen komen daar in het noorden vanuit Smilde... en dat geeft in stedelijk gebied nog weleens problemen met ontvangst. Dat zou je ontvangstproblemen kunnen verklaren.
Gideonweg is hemelsbreed hier niet zover vandaan. Dat moet goedkomen. Ik wil toch alleen maar NPO in de ochtend (Radio 1, Radio 2 of 3FM. Radio 4 is wat te mild voor mij) Hoogezand is alweer een stukje verder maar luister daar toch weinig van

Sowieso is het ontvangst hier ruk sinds dat Smilde destijds is neergegaan... Het heeft nooit zo goed gewerkt als ervoor... Hier althans rond de stad. Vooral Radio 2 en 3FM zijn om te janken met kleine FM-ontvangers. In de auto gaat het wel altijd goed maar met een MP3speler of telefoon is het ruis ruis kraak kraak...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• eymey
Wat betreft dat laatste (wel beetje off-topic): Hetzelfde vind ik ook van de zendmast in Lopik. 3fm kon ik in de gehele randstad en waar ik woon (Almere) altijd luid en duidelijk ontvangen zonder enige storing. Sinds de brand is het op sommige plekken prima en op sommige plekken erg matig en ook afhankelijk van de richting van de antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-04 09:51
Ik heb sinds gisteren een Sony CDX-DAB500U incl. raamantenne.
De antenne heb ik, zoals geadviseerd, verticaal naast de rechter A stijl, op het raam geplakt.

Een exacte afbeelding kan ik zo snel niet vinden, maar het is een antenne gelijk aan zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.dabonwheels.co.uk/uploaded_images/Passive%20IGM.jpg

De 2 "plastic strips" zijn niet voorzien van plakkertjes dus die bungelen maar wat rond.
Deze heb ik inmiddels tijdelijk met plakband tegen het raam geplakt.

Net de radio aangesloten en de ontvangst is matig, veel haperingen;
Totdat ik met mijn hand in de buurt kom, of de antenne vasthoud, dan is het bereik ineens prima!

Kan ik nog iets doen om het bereik in de auto te vergroten?
Ik zit, na de aanschaf van een 160 euro kostende DAB+ autoradio, niet echt te wachten op ook nog eens een antenne van 60 euro... Wellicht heb ik de antenne te dicht op de A stijl geplakt of is het niet verticaal genoeg?

kan ik simpelweg de antenne vergroten door de plastic strip (met lullige koperdraad er in) wat uit te breiden / te verlengen?
Heeft het nut om de antenne (zwarte kastje) open te maken en er een fatsoenlijke draad aan te solderen?

Als ik een andere coax kabel zou pakken, welke weerstand zou deze dan moeten hebben? Daar ik lees dat FM antennes niet gaan werken voor DAP en ik misschien toch wat anders wil proberen.

hoop vragen :/

oh ja: woonplaats: Almere Poort, ontvangst zou volgens de vele kaarten gewoon goed moeten zijn.
Auto: Alfa Romeo 156 fase 3, zonder zonwerend glas (voorruit iig).

Bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door sanscorp op 17-08-2014 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

Test eens hoe hij horizontaal vs. verticaal presteert (dus zonder gebungel(!)) dat kan een wereld van verschil maken in ontvangst zeker als er (door omstandigheden?) een slechtere (plaatselijke?) dekking is.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:09

Bestla

M/M -> V/F

sanscorp schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 17:53:
Ik heb sinds gisteren een Sony CDX-DAB500U incl. raamantenne.
De antenne heb ik, zoals geadviseerd, verticaal naast de rechter A stijl, op het raam geplakt.

Een exacte afbeelding kan ik zo snel niet vinden, maar het is een antenne gelijk aan zoiets:
[afbeelding]

De 2 "plastic strips" zijn niet voorzien van plakkertjes dus die bungelen maar wat rond.
Deze heb ik inmiddels tijdelijk met plakband tegen het raam geplakt.

Net de radio aangesloten en de ontvangst is matig, veel haperingen;
Totdat ik met mijn hand in de buurt kom, of de antenne vasthoud, dan is het bereik ineens prima!

Kan ik nog iets doen om het bereik in de auto te vergroten?
Ik zit, na de aanschaf van een 160 euro kostende DAB+ autoradio, niet echt te wachten op ook nog eens een antenne van 60 euro... Wellicht heb ik de antenne te dicht op de A stijl geplakt of is het niet verticaal genoeg?

kan ik simpelweg de antenne vergroten door de plastic strip (met lullige koperdraad er in) wat uit te breiden / te verlengen?
Heeft het nut om de antenne (zwarte kastje) open te maken en er een fatsoenlijke draad aan te solderen?

Als ik een andere coax kabel zou pakken, welke weerstand zou deze dan moeten hebben? Daar ik lees dat FM antennes niet gaan werken voor DAP en ik misschien toch wat anders wil proberen.

hoop vragen :/

oh ja: woonplaats: Almere Poort, ontvangst zou volgens de vele kaarten gewoon goed moeten zijn.
Auto: Alfa Romeo 156 fase 3, zonder zonwerend glas (voorruit iig).

Bedankt!
toon volledige bericht
Misschien had dit beter gewerkt. en ze zijn ook als aktieve uitvoering te krijgen dus met 12v aansluiting
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51hJQvokZtL._SL1500_.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/815AppYGE%2BL._SL1500_.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 17-08-2014 18:26 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 31 Laatste