Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 8 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-04 09:51
"probleem" is dat de AR 156 FM antenne ook niet goed bekend staat.
er zit wel een zogenaamde Shark op het dak, maar die is puur voor de GSM en naar schijnt een andere frequentie waar je met AM/FM of DAB dus ook niets aan hebt.

ik had dus eigenlijk een beetje de hoop gevestigd op de raamantenne.
Stom misschien, maar ik kan het nu niet meer terugbrengen.

Overigens was deze radio zonder antenne 149 euro en was de losse antenne 40 euro.
De kit die ik nu heb was 168 met antenne, vandaar de keuze in de winkel.

Hoe heten deze antennes?
Ik zag bij de Halfrods een verloopstekker, was 20 euro en daar zat een metalen behuizing om iets wat een actieve antenne leek. kan het eventueel altijd proberen.

Heeft het nog nut om de GSM/Shark samen te voegen met de AM/FM antenne zodat ik 2 signalen op 1 lijn krijg of is dat volstrekt zinloos?

Is de DAB antenne die ik nu heb overigens ook niet actief? ik moest in de radio wel een optie "antenna power" aanzetten of iets in die richting, wat suggereert dat de antenne gevoed word.
Tevens zit er een kastje omheen wat me doet geloven dat deze ook actief is.

[ Voor 13% gewijzigd door sanscorp op 17-08-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:56

kraats

Ik rol

Heb je ook nog een aardedraad van de antenne aan de metalen massa van de auto moeten vastmaken? Dat is vaak wel het geval bij dit soort antennes

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-04 09:51
nee deze antenne heeft geen aarde draad, de voeding word geleverd via de aansluiting van de antenne.
In de radio kan je power on/off selecteren.

De aarde komt dus hoogstwaarschijnlijk ook gewoon via de radio en die is in orde.

net nog even getest: als ik mijn vinger tegen het draadje in de doorzichtige film houd dan is de ontvangst een stuk beter.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:54

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

DAB O+

Het werkt! de 50 euro wekkerradio van Philips bij Conrad draait als een trein. FM ontvangst zit er ook op maar DAB+ werkt! :D

Eindelijk weer opstaan met radio O+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:10
Ik kwam Arrow classic rock eindelijk weer eens tegen, staat nu weer aan in de auto.
Nu hopen dat ze hun collectie plaatjes vernieuwen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:02

Bestla

M/M -> V/F

De reden dat ik DAB in de auto wilde was vorig jaar al merkbaar toen ik de Rock 500 in oktober wilde luisteren. Toen heb ik me moeten behelpen met de Arrow App.

Maar nu in alle 2 de auto's heb ik DAB. Heerlijk naar Arrow en meer luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Net even de streams op http://www.dabmonitor.nl/ vergeleken met de normale analoge FM radio over de kabel. De DAB+ streams klonken toch wel ontzettend crappy. Niet doordat ze zachter klinken, het klinkt gewoon allemaal een stuk minder ruimtelijk en natuurlijk. Luister eens naar Sublime FM over de analoge radio, een heel rijk en ruimtelijk geluid dat je als het ware omarmt. Luister vervolgens naar Sublime FM via DAB+, dan is het geluid zo crappy dat je het liefst snel wegrent. Het is net alsof de versterker kapot is en alleen nog maar een hol en zielig geluid kan produceren dat amper op muziek lijkt.

Sorry hoor, maar DAB+ is misschien leuk voor achtergrondmuziek in de auto, als je toch vooral het geraas van de banden over de weg hoort. Serieuze luisteraars en liefhebbers van muziek zullen echt niet tevreden zijn met de DAB+ kwaliteit, het is gewoon zo'n grote stap terug t.o.v. analoge kabelradio. DAB+ is ook een grote stap terug in kwaliteit in vergelijking met een MP3-speler waar je 192 kbp/s mp3-tjes op speelt. Die MP3'tjes hebben namelijk een veel natuurlijker en ruimtelijker geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 12:54

The Wizard

Moderator Mobile
Ik luister vaak naar Veronica en ben ook van DAB afgestapt en weer naar FM gegaan, het verschil in kwaliteit is voor mij te groot. Tevens is het bereik slecht, FM wordt vanaf dezelfde locatie uitgezonden (ontvang Lelystad) en dat komt zonder problemen binnen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
dusty-2011 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:56:
Net even de streams op http://www.dabmonitor.nl/ vergeleken met de normale analoge FM radio over de kabel. De DAB+ streams klonken toch wel ontzettend crappy. Niet doordat ze zachter klinken, het klinkt gewoon allemaal een stuk minder ruimtelijk en natuurlijk. Luister eens naar Sublime FM over de analoge radio, een heel rijk en ruimtelijk geluid dat je als het ware omarmt. Luister vervolgens naar Sublime FM via DAB+, dan is het geluid zo crappy dat je het liefst snel wegrent. Het is net alsof de versterker kapot is en alleen nog maar een hol en zielig geluid kan produceren dat amper op muziek lijkt.

Sorry hoor, maar DAB+ is misschien leuk voor achtergrondmuziek in de auto, als je toch vooral het geraas van de banden over de weg hoort. Serieuze luisteraars en liefhebbers van muziek zullen echt niet tevreden zijn met de DAB+ kwaliteit, het is gewoon zo'n grote stap terug t.o.v. analoge kabelradio. DAB+ is ook een grote stap terug in kwaliteit in vergelijking met een MP3-speler waar je 192 kbp/s mp3-tjes op speelt. Die MP3'tjes hebben namelijk een veel natuurlijker en ruimtelijker geluid.
Als je de kwaliteit van DAB+ uitzendingen wil horen moet je wel de echte DAB+ uitzendingen pakken. De streams van Dabmonitor.nl zijn geen goede indicatie omdat in het echt het veel beter klinkt. Dabmonitor streamt de pure AAC960 streams zoals die worden uitgezonden. Het probleem is dat ik al meer dan een jaar op zoek ben naar een player voor de op computer die AAC960 streams kan afspelen en ik die nog niet heb gevonden.

Alle players die ik tot nu toe ben tegen gekomen* kunnen alleen AAC1024 streams afspelen en maken dus een puinhoop van AAC960 streams. Je kunt het al direct merken aan dat alles 'lager klinkt'. Je hoort het vooral bij bekende stemmen die ineens een stuk dieper klinken of bij muziek die je goed kent die ineens in een lagere toonsoort gespeeld lijkt te worden. Verder wordt het geheel een beetje een 'rafelige' brij. Op een echte DAB+ radio klinkt het zoals het bedoeld is en dat klinkt dus ook een stuk beter.

Als jij een beetje redelijk tuner met een redelijke DAC (geen radiootje van 2 tientjes) hebt dan kan AAC erg goed klinken. Zeker wat betreft het stereobeeld, frequentiebereik en de dynamiek zal FM er om technische redenen nou eenmaal nooit aan kunnen tippen.

Maar goed, wat er technisch allemaal haalbaar is is voorlopig niet zo relevant. Op dit moment gooien sommige Nederlandse stations er nog met de pet naar wat geluidskwaliteit betreft. Je kunt het al merken aan dat sommige stations veel beter klinken dan anderen zonder dat er een correlatie met bitrate lijkt te zijn. Sommigen lijken hun stukgecomprimeerde FM output ook op de DAB multiplex te gooien zonder rekening te houden met de extra ruimte die ze hebben. Ik vermoed ook dat sommigen zelfs nog steeds een oud MPEG 2 lijntje (of nog erger, MUSICAM :X ) gebruiken dat goed genoeg was om naar de FM zenders te sturen maar nu bij de multiplexer nog eens naar MPEG 4 omgezet wordt. Dubbele compressie is nooit bevoorderlijk.

* VLC, WinAmp, iTunes, Windows Media Player, VOX, Fstream etc. etc. De audio libraries van Microsoft en Apple ondersteunen het niet en populaire Open Source libraries als FFMPEG of LibAV ook niet.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty-2011
Maurits van Baerle schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 14:18:
[...]

Als je de kwaliteit van DAB+ uitzendingen wil horen moet je wel de echte DAB+ uitzendingen pakken. De streams van Dabmonitor.nl zijn geen goede indicatie omdat in het echt het veel beter klinkt. Dabmonitor streamt de pure AAC960 streams zoals die worden uitgezonden. Het probleem is dat ik al meer dan een jaar op zoek ben naar een player voor de op computer die AAC960 streams kan afspelen en ik die nog niet heb gevonden.

Alle players die ik tot nu toe ben tegen gekomen* kunnen alleen AAC1024 streams afspelen en maken dus een puinhoop van AAC960 streams. Je kunt het al direct merken aan dat alles 'lager klinkt'. Je hoort het vooral bij bekende stemmen die ineens een stuk dieper klinken of bij muziek die je goed kent die ineens in een lagere toonsoort gespeeld lijkt te worden. Verder wordt het geheel een beetje een 'rafelige' brij. Op een echte DAB+ radio klinkt het zoals het bedoeld is en dat klinkt dus ook een stuk beter.

Als jij een beetje redelijk tuner met een redelijke DAC (geen radiootje van 2 tientjes) hebt dan kan AAC erg goed klinken. Zeker wat betreft het stereobeeld, frequentiebereik en de dynamiek zal FM er om technische redenen nou eenmaal nooit aan kunnen tippen.

Maar goed, wat er technisch allemaal haalbaar is is voorlopig niet zo relevant. Op dit moment gooien sommige Nederlandse stations er nog met de pet naar wat geluidskwaliteit betreft. Je kunt het al merken aan dat sommige stations veel beter klinken dan anderen zonder dat er een correlatie met bitrate lijkt te zijn. Sommigen lijken hun stukgecomprimeerde FM output ook op de DAB multiplex te gooien zonder rekening te houden met de extra ruimte die ze hebben. Ik vermoed ook dat sommigen zelfs nog steeds een oud MPEG 2 lijntje (of nog erger, MUSICAM :X ) gebruiken dat goed genoeg was om naar de FM zenders te sturen maar nu bij de multiplexer nog eens naar MPEG 4 omgezet wordt. Dubbele compressie is nooit bevoorderlijk.

* VLC, WinAmp, iTunes, Windows Media Player, VOX, Fstream etc. etc. De audio libraries van Microsoft en Apple ondersteunen het niet en populaire Open Source libraries als FFMPEG of LibAV ook niet.
Bedankt voor de uitleg. Het is een geruststellende gedachte dat DAB+ op een echte DAB+ radio in ieder geval beter klinkt dan via Dabmonitor.nl. Want het geluid via Dabmonitor.nl was echt slecht te noemen. Ik had het trouwens afgespeeld via Winamp en via MusicBee, allebei even slecht. Alles klonk inderdaad te laag en instrumenten in het hoge bereik waren nauwelijks te horen.
Toch ben ik er niet helemaal gerust op dat alle tekortkomingen zouden verdwijnen bij het gebruik van een echte DAB+ radio. De DAB+ output klonk nou eenmaal zeer gecomprimeerd en bijna alle ruimtelijkheid was uit het geluid verdwenen, ik weet niet of dit voor 100% aan de decoders die AAC1024 verwachten valt te verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:41
dusty-2011 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:56:
het is gewoon zo'n grote stap terug t.o.v. analoge kabelradio
Het is dus ook nooit bedoeld als vervanging daarvan, dus ermee vergelijken is een beetje zinloos.

Het is handig voor in de auto, voor een simpel radiootje in de keuken, voor een wekkerradio, voor de radio in de werkplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fictorie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 09:45
Mbt de sony cdx dab500u.
Ik heb de sony cdxdab700u. Deze heeft ook deze antenne. Die plastic strips zijn plakstrips, Deze zijn 2-zijdig, je moet 1 zijde eraf halen en dan plakt het uitstekend op de ruit.
Ik herken je probleem overigens niet. In het begin heb ik deze antenne met isolatietape op de ruit bevestigd (om de juiste plek te bepalen). Toen had ik ook goede ontvangst. Het is een actieve antenne. Deze heeft voeding nodig. Heb je in het menu van de radio dit wel aangezet? Bij mij stond dit default aan.

Edit: Ik zie nu dat de cdx dab500u geen antenne in de standaard levering heeft zitten (de cdx dab500a wel). De verkoper heeft er dus zelf een antenne aan toegevoegd. Dus ga naar de winkel terug en klaag over deze slechte antenne.

Edit2: Aangezien dit een bijgeleverde antenne betreft, kijk dan ook even goed of hier toch niet een aarde aansluiting nodig is, bijv via het chassis van de A-stijl.

[ Voor 28% gewijzigd door fictorie op 23-08-2014 23:36 ]

Anoniem: 617468

Op deze lang lopende draad al een paar keer hoopvol zitten lezen. Nu mijn input en vragen.

Mijn eigen indruk is dat radio 4 via FM over de kabel heel goed voldoet.
Het is uiteraard geen CD kwaliteit, maar mijn "oude" Quad tuner lijkt iets met het geluid te doen (expansie?) zodat de contrabassen mooi diep uit de B&W's komen. Evenzo is het geluid aangenaam transparant.

Vraag: Is het zo dat tuners (verbeterende) dingen kunnen doen met het FM gedecodeerde geluid?
------ ---------------- -----------------------------
Ik heb ook een Squeezebox gekoppeld aan een goede DAC waarmee mijn Flac's prachtig klinken, maar radio 4 als internet radio een stuk slechter dan FM.

Vraag: Ik ben bang dat het via DAB+ niet beter zal zijn?

• dusty-2011
Anoniem: 617468 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:29:
Op deze lang lopende draad al een paar keer hoopvol zitten lezen. Nu mijn input en vragen.

Mijn eigen indruk is dat radio 4 via FM over de kabel heel goed voldoet.
Het is uiteraard geen CD kwaliteit, maar mijn "oude" Quad tuner lijkt iets met het geluid te doen (expansie?) zodat de contrabassen mooi diep uit de B&W's komen. Evenzo is het geluid aangenaam transparant.

Vraag: Is het zo dat tuners (verbeterende) dingen kunnen doen met het FM gedecodeerde geluid?
------ ---------------- -----------------------------
Ik heb ook een Squeezebox gekoppeld aan een goede DAC waarmee mijn Flac's prachtig klinken, maar radio 4 als internet radio een stuk slechter dan FM.

Vraag: Ik ben bang dat het via DAB+ niet beter zal zijn?
Ik denk dat de radio 4 internet player MP3's van 128 kbit/s aanlevert, dit is aan de lage kant, zeker voor klassieke muziek. Hadden ze voor 256 kbit/s MP3 gekozen dan had het heel goed geklonken.

DAB+ zal inderdaad niet beter zijn. 64 kbit/s HE-AAC is nog nooit beter uit een test gekomen dan 128 kbit/s MP3. Integendeel, het wetenschappelijke bewijs dat er is wijst erop dat 128 kbit/s beter en gedetailleerder klinkt dan 64 kbit/s HE-AAC.

• ktf
Anoniem: 617468 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:29:
[..] maar mijn "oude" Quad tuner lijkt iets met het geluid te doen (expansie?) zodat de contrabassen mooi diep uit de B&W's komen. Evenzo is het geluid aangenaam transparant.

Zulke dingen zijn altijd erg gevaarlijk, mijns inziens. Er zijn genoeg audio-apparaten die aan verbetering doen, uit de tijd dat ik iTunes gebruikte kan ik me nog herinneren dat er een stereo-verbeter systeem in zat. Als je zoekt op Dolby Pro Logic komen er genoeg 'verbetersystemen' naar boven drijven en er zijn ook genoeg apparaten in de verkoop die je MP3s weer als nieuw laten klinken.

Vaak is zoiets een leuke gimmick en werkt het goed op bepaald materiaal, maar is het erg smaakgebonden. Toen ik een paar jaar geleden ging zoeken naar een nieuwe koptelefoon en een Dr. Dre Beats Studio probeerde klonk het ingebouwde verbeteringsalgorithme nergens naar. Misschien leuk voor hiphop (wat natuurlijk wel de doelgroep is) maar niet voor het Toccata en Fuga in d van Bach.

Ik denk niet dat er iets in die Quad zit. Ik ken Quad als een merk dat een naam hoog te houden heeft, en meestal houden die zich niet zo bezig met dergelijke lapmiddeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 16:19

doc

BG Radio is vervangen door Radio 10 Gold :)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ik zit net nog eens te kijken naar de frequenties afgegeven aan MTVNL (dat is T-DMB uitzending) en ze hebben nu geloof ik 5 frequentieblokken in gebruik. Volgens de vergunning moeten ze per a.s. februari (72 maanden na afgifte vergunning) alle frequentieblokken in gebruik nemen. Dat betekend dat ze nog 6 maanden hebben om 4 frequentieblokken (Flevoland, Groningen + Drenthe, Friesland en Overijssel) in gebruik te nemen.

Ik ken MTVNL enkel omdat het frequentieruimte in gebruik heeft die ook voor DAB gebruikt kan worden, maar heb er nog nooit reclame voor gezien. Het lijkt me niet heel populair. Zou het kunnen dat ze hun vergunning per a.s. februari kwijt gaan raken? Dat zou ruimte voor meer DAB multiplexen betekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Voordeel zou ook kunnen zijn dat de multiplexen wat minder vol worden, zodat er meer ruimte is voor geluidskwaliteit en data diensten, slideshow is best aardig namelijk bij de NPO (hoewel er ook nog wel ruimte is voor verbetering)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
doc schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:50:
BG Radio is vervangen door Radio 10 Gold :)
Inderdaad, hier meer daar over:
Radio 10 start tweede radiostation op DAB+

Radio 10 start vanaf vrijdag met een nieuw radiostation dat uitsluitend via een nieuwe digitale DAB+ radio te beluisteren is. Onder de naam Radio 10 Gold wordt er een programma uitgezonden met alleen de grootste hits uit de 60’s & 70’s.

http://radio.nl/795615/ra...weede-radiostation-op-dab
Draaien nog best aardig spul ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 619999

Voor wie behoefte heeft aan ervaringen met verschillende DAB+ radio's en aankooptips: lees deze blog. http://havingacom.wordpre...an-een-ervaren-gebruiker/

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 16:54

SebasFM

BOFH

Maurits van Baerle schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:19:
[...]

Inderdaad, hier meer daar over:

[...]

Draaien nog best aardig spul ook!
Alleen jammer dat ze nog steeds op 40 kbps zitten. Zelfs op mijn wekkerradio hoor je duidelijk de compressie. Hopelijk gaat de bitrate nog omhoog. Alhoewel, was dit niet gekoppeld aan de totale 128 kbps met 100% NL? Dat zou dan betekenen dat 100% NL zou moeten inschikken...

• ktf
SebasFM schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:28:
Alhoewel, was dit niet gekoppeld aan de totale 128 kbps met 100% NL? Dat zou dan betekenen dat 100% NL zou moeten inschikken...
Ja, ik geloof het wel. Die multiplex zit sowieso vrij vol, dus er zal hoe dan ook een zender op die multiplex moeten inleveren.

Gisteren kwam natuurlijk het nieuws langs dat Radio 5 stopt met uitzending in AM. Ik vond het interessant om te zien hoe onrealistisch de verwachtingen van sommige mensen zijn wat dit betreft. Zie de reacties hier: http://www.radio5nostalgi...van-am-frequentie-af.html
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag (gesteld via het gastenboek ) of Digital Radio+ mij ook in Frankrijk in staat gaat stellen om de zender buitenshuis te ontvangen. [...] Ik wil graag buiten zijn, bijvoorbeeld in de (moes)tuin werken, maar ik wil radio 5 ook graag horen. De publieke radiozenders zijn al van de satelliet gekwakt of naar een andere verhuisd, zodat ik nu verplicht ben om via internet te luisteren. Voor buiten is dat geen optie (voor binnen eigenlijk ook niet, want je kunt niet verder dan dat je wifipunt reikt). Wie trekt me vlot? Het lijkt er steeds meer op dat wij (honderdduizenden Nederlanders in het buitenland hoor!) niet meetellen, ik word bijvoorbeeld ook nooit teruggebeld terwijl ik wel het goede antwoord op quizvragen heb.
Waarom verwachten mensen blijkbaar dat je in het buitenland via de ether Nederlandse radiozenders kunt ontvangen? :S
Waarvoor worden sommige buitensporige salarissen van medewerkers niet flink gekort!
Dan worden luisteraars hun veel beluisterde zender (m.n. Noatalgia) niet afgepakt!!
Dan vraag ik me af hoe deze reaguurder 1,2 miljoen per jaar wil besparen met het korten van salarissen. :?

Of
tja daar gaan we weer, de luisteraars is niets gevraagd. Beslist is over onze hoofden. Maar wel eisen dat we trouw onze belasting betalen. Democratie? nooit van gehoord in Nederland
't is wel grappig en tegelijkertijd angstaanjagend om te zien hoe mensen aan zoiets vastklampen. Het moet koste wat kost kunnen, maar het mag vooral niets kosten. Als de NPO 'democratisch' zou beslissen was Radio 4 natuurlijk ook allang verdwenen, was Radio 6 er nooit gekomen en hadden we allemaal dezelfde eenheidsworst op de ether. Gelukkig werkt democratie zo niet.

[ Voor 4% gewijzigd door ktf op 17-09-2014 13:53 ]

• SebasFM
  • Laatst online: 28-05 16:54

SebasFM

BOFH

ktf schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:52:
Gisteren kwam natuurlijk het nieuws langs dat Radio 5 stopt met uitzending in AM. Ik vond het interessant om te zien hoe onrealistisch de verwachtingen van sommige mensen zijn wat dit betreft. Zie de reacties hier: http://www.radio5nostalgi...van-am-frequentie-af.html
Bedankt voor de link, er zitten een paar mooie 'pareltjes' tussen. Heb smakelijk kunnen lachen.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58
Om sommige reacties heb ik inderdaad smakelijk kunnen lachen.

Maar ik geef de NPO groot gelijk: Hoe veel mensen zullen er nou daadwerkelijk nog via AM luisteren? Gezien de reacties nog best een aardig aantal blijkbaar, maar is dat voldoende om het belachelijk hoge stroomverbruik en de hoge kosten nog te rechtvaardigen?

Anderszijds: Ik snap de verontwaardiging wel weer een beetje. Radio 5 zit voor zo ver ik weet dus niet op FM. En DAB+ is, zeker in de auto, een hele investering (helemaal als je een audiosysteem hebt dat in de auto is geïntegreerd).

En dat je thuis alternatieven zoals internetradio, sateliet, dvb-t, de kabel- of iptv-boer, etc. hebt is helemaal waar. Maar geen enkele van deze opties werkt zo gebruiksvriendelijk en snel als de FM of AM ontvanger (om van de prijs van een DAB+ of internetradio als wekkerradio nog maar te zwijgen).

Het zou m.i. allemaal ontzettend helpen als autodealers wat voortvarender zouden zijn in het doen van een aanbod om de audio installatie om te bouwen naar DAB+. En als in het algemeen de prijzen van ontvangers hier omlaag zou gaan. DAB+ komt qua gebruikservaring, beetje afhankelijk van de implementatie van het apparaat, nog het meest in gebruik van de FM en de AM.

En dan heb ik het over een workflow als:
* Ik zet m'n radiotoestel (wekkerradio, av-receiver, autoradio, etc.) aan
* Ik zet de ingang op "tuner"
* Hey, it's amazing Mike! Er komt meteen geluid uit op de PRESET die ik als laatste op had staan!

Bij DAB+ komt dit nog het meeste in de buurt. Bij alle andere implementaties die ik ken is het een drama. Bij de kabel- of IPTV-boer moet je naast je av-receiver ook nog de set top box aanzetten. En 9 van de 10 implementaties heb je geen displaytje, geen aparte "radio" functie waar radio presets weer bij 1 beginnen, etc. En heb je dus je TV nodig om naar je favo radiozender te navigeren. Bij de meeste SAT of DVB-T settopboxen is het meestal niet veel beter.

En bij internetradio, ook de implementaties hiervan in de gemiddelde wekkerradio of av-receiver, is het al helemaal treurig. Ook daar niet het aloude en snel-kiesbare concept van "presets".

Nee, ik ben het helemaal eens met de vooruitgang in de technologie en ben vaak early adopter. Maar het is wel treurig dat met al die technologie en drang naar gimmicks en snufjes, fabrikanten de gebruikservaring totaal vergeten.

Dus ja, ik snap ook de frustratie van die radio 5 fans

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ah, goed nieuws:
NPO onderzoekt versnelde uitrol fase 3 DAB+-netwerk

De publieke omroep (NPO) onderzoekt een versnelde uitrol van een gedeelte van de zogenaamde "fase 3" van haar digitale ethernetwerk (DAB+).

In 2014 heeft de NPO de versnelde uitrol van fase 2 van zijn landelijke DAB+-netwerk op kanaal 12C afgerond. Hiermee heeft de NPO in een groot gedeelte van Nederland dekking met haar digitale ethernetwerk.

Fase 3 voorziet in het verder optimaliseren van de dekking van DAB+ met nog 24 steunzenders. In eerste instantie was het de bedoeling om in 2017 een besluit te nemen over de uitrol van deze fase.

[..]

Media Magazine: NPO onderzoekt versnelde uitrol fase 3 DAB+-netwerk

• Maurits van Baerle
  • Niet online
En begin volgend jaar komt er waarschijnlijk nog een radiostation bij:
Sterren.nl in 2015 beschikbaar op DAB+

De radiozender Sterren.nl van de Publieke Omroep (NPO) komt begin 2015 beschikbaar op DAB+. Sterren.nl wil op deze manier onder meer zijn bereik vergroten. Dit bericht de website Entertainment Business.

“De NPO is al enige tijd bezig met het uitzenden via DAB+, waarbij alle primaire zenders al op deze manier beschikbaar zijn”, aldus Daniël Dekker namens Sterren.nl. “Wij zijn al enige tijd met de NPO in gesprek over het via DAB+ beschikbaar maken van Sterren.nl-radio en die gesprekken nemen nu vaste vorm aan. We hopen begin 2015 via DAB+ beschikbaar te zijn.”

[..]
http://www.mediamagazine....n-2015-beschikbaar-op-dab
Wat nog dezelfde dag dreigementen met juridische procedures opleverde:
'Sterren.NL Radio mag niet uitzenden op DAB+'

Het Nederlandstalig muziekstation Sterren.NL van de AvroTros kan niet zondermeer gaan uitzenden op DAB+. Volgens directeur Herbert Visser van concurrent 100%NL is daarvoor eerst de toestemming van de Minister van OC&W nodig. En die toestemming kan de Minister pas geven nadat eerst de commerciële radiomarkt is geconsulteerd.

'Sterren.NL Radio mag niet uitzenden op DAB+' Visser reageert hiermee op een uitspraak van Daniël Dekker van Sterren.NL. Tegen de website Entertainment Busines verklaarde Dekker dat Sterren.NL begin 2015 ook op DAB+ zal gaan uitzenden.

[..]
http://radio.nl/796359/st...mag-niet-uitzenden-op-dab

[ Voor 32% gewijzigd door Maurits van Baerle op 21-09-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Vandaag begint de Week van de Digitale Radio. Publieke- en commerciële radiostations en winkeliers werken samen om DAB+ in Nederland verder onder de aandacht te brengen met reclamespots en acties.

Radio.nl houdt een lijstje bij met wat er waar te halen valt:
- 100% NL geeft in elk gepresenteerd programma een 100% NL DAB+radio weg;
- Bij Radio 10 wordt elke stemmer op de Top 4000 die in de uitzending komt getrakteerd op een DAB+radio;
- Op Q-music krijgt elke kandidaat van Het Geluid die op de radio komt een rode DAB+radio;
- Luisteraars van Sky Radio maken elke dag kans op een DAB+radio door een codewoord te sms-en naar het station;
- Classic FM geeft elke dag een DAB+radio weg via de website;
- NPO Radio 6 Soul & Jazz geeft sinds zaterdag DAB+radio’s weg via internet en de App van het station. Luisteraars dienen hiervoor een foto door te sturen van hun favoriete plek om naar Radio 6 te luisteren;
- Bij NPO Radio 1 maken luisteraars kans op een DAB+wekkerradio door de slagzin “Wakker worden met NPO Radio 1 ...” af te maken en door te mailen aan de zender;
- NPO Radio 2 geeft in diverse programma’s DAB+radio’s weg;
- Radio 538 en Slam FM geven DAB+radio’s weg via internet;
- BNR Nieuwsradio besteedt vrijdag tijdens de Nationale Autoshow aandacht aan DAB+;
- FunX geeft DAB+radio’s weg op de radio en de website;
- Efteling Radio geeft DAB+radio’s weg tijdens de Wonderlijke Middagshow.

[ Voor 6% gewijzigd door Maurits van Baerle op 14-10-2014 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Maurits van Baerle schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 11:16:
Wat nog dezelfde dag dreigementen met juridische procedures opleverde:
Oh, die edit had ik nog niet gezien. Ik vraag me af hoe dit dan gegaan is voor Radio Top2000, Radio 3FM Alt. en andere NPO kanalen die niet via FM te ontvangen waren?

Ondertussen nog geen nieuws over de regionale omroepen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Campagne voor digitale radio komt nu idd goed van de grond.

Toch vind ik nog steeds dat men veel te weinig focust op wélke zenders er dan zoal via DAB+ te ontvangen zijn (en dan vooral degene die niet via de FM te ontvangen zijn).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:09

Snow_King

Konijn is stoer!

eymey schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:33:

Toch vind ik nog steeds dat men veel te weinig focust op wélke zenders er dan zoal via DAB+ te ontvangen zijn (en dan vooral degene die niet via de FM te ontvangen zijn).
Ik denk dat het nu vooral belangrijk is dat men weet dat DAB+ bestaat en dat het geen internet radio is.

Hoe vaak ik mensen die vergelijking wel niet hoor maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
ktf schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:25:
[...]

Oh, die edit had ik nog niet gezien. Ik vraag me af hoe dit dan gegaan is voor Radio Top2000, Radio 3FM Alt. en andere NPO kanalen die niet via FM te ontvangen waren?
De commerciëlen hebben voornamelijk problemen met publieke zenders die in hetzelfde vaarwater zitten als commerciëlen. Nu Kink niet meer bestaat is 3FM Alt. geen bedreiging voor een commercieel alternatief. Je zou kunnen zeggen dat Top2000 inderdaad wel deels overlapt met sommige stations.

Ik denk dat het probleem vooral komt doordat er al jaren gesteggel is over of Sterren.nl wel een publieke taak is. Ik ken beide stations niet goed genoeg maar wat ik zo begrijp vinden nogal wat mensen dat er niet veel overlap is tussen 100%NL en Sterren.nl.
Ondertussen nog geen nieuws over de regionale omroepen zeker?
Het enige dat we weten is dat eerder dit jaar de aanbesteding voor Zeeland er uit is gegaan en dat vorige week de aanbesteding voor Noord-Brabant en Limburg er uit is gegaan. Het lijkt er in ieder geval op dat Q-music Limburg en L1 er erg enthousiast over zijn. De regionalen hoeven pas per september 2015 met DAB+ in de lucht te zitten dus ze hebben nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
eymey schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:33:
Radio.nl had wel interessante voorlopige verkoopcijfers voor 2014:
De verkoop van DAB+radio’s zit in de lift. De eerste zes maanden van dit jaar zijn er 20.000 ontvangers verkocht. Dat zijn er al flink meer dan de 13.000 die er de eerste negen maanden van 2013 werden verkocht. En dat ondanks dat de campagne voor Digital Radio+ pas in mei 2014 van start ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm, dat zijn (ben ik bang) nog niet de aantallen waarvoor men uiteindelijk FM zal gaan uitschakelen.

Maar het is een begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Snow_King schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:09:
[...]

Ik denk dat het nu vooral belangrijk is dat men weet dat DAB+ bestaat en dat het geen internet radio is.

Hoe vaak ik mensen die vergelijking wel niet hoor maken...
Mja, ik hoor mensen wel vaak die vergelijking maken, maar dan meer in de context dat ze wel degelijk weten wat DAB+ radio is, maar dat ze vinden dat internetradio nuttiger is.

(vergetende dat onderweg internetradio echt niet zo goed is, en niet alleen vanwege het kostenplaatje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Daarnaast is de ontvangst op veel plekken nog een stuk minder dan bij FM. Dat houdt mensen ook tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:44
De geluidskwaliteit is ook nog niet al te best. Ik heb een DAB+-radio in mijn auto, over het algemeen klinkt het FM-signaal beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
The Wizard schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:23:
Daarnaast is de ontvangst op veel plekken nog een stuk minder dan bij FM. Dat houdt mensen ook tegen.
ed73 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:55:
De geluidskwaliteit is ook nog niet al te best. Ik heb een DAB+-radio in mijn auto, over het algemeen klinkt het FM-signaal beter.
Gelukkig is de ontvangst en kwaliteit op een hoop plekken juist stukken beter dan nu met FM. Dat trekt mensen over de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Ik heb een af-fabriek DAB+ radio in de auto en zowel de geluidskwaliteit als de ontvangst is duidelijk beter dan FM, het geluid is soms wel wat schel, maar dat schijnt een kwaal van de speakers te zijn en is ook op FM merkbaar. Wel voelt het bij een aantal stations aan alsof het geluid wat minder "warm" is, maar dat is voornamelijk te wijten aan het feit dat het ingangssignaal niet is aangepast op DAB, bij andere stations is dit stukken beter.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zelf heb ik hier de keuze uit:
analoog FM via de kabel.
Digitaal DVB via de kabel
DAB+ via de ether..

analoog door de interne tuner van mn Onkyo.
DAB+ via de dab up-dt1 op de universal port
DVB op een HDMI poort uit de Xtrend ET9500

enige duidelijke verschil wat ik merk is het volume level..
en dat FM en DVB achterlopen op DAB..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hoe bedoel je "achter lopen"? :)

Komt FM dan met zo ontzettend veel vertraging aan via je kabelprovider?

Hier ontvang ik in de huiskamer en op 2 andere tuners in huis FM via de glasvezel (Glashart Media) en ik merk dat FM via die weg ong. 1-2 sec later komt dan bij FM via de ether (de vertraging is de laatste tijd wel toegenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het is inderdaad niet heel gebruikelijk dat FM achterloopt. Meestal loopt DAB een seconde of twee achter omdat het signaal om technische redenen overal in het land op exact hetzelfde moment moet worden uitgezonden. Het signaal wordt dus bewust een beetje vertraagd zodat het in Maastricht en Groningen op hetzelfde moment de lucht in gaat als in Hilversum. Alle zendmasten hebben GPS-klokken omdat exact te timen.

Nou wordt FM in moderne tuners meestal digitaal bewerkt dus misschien dat dat in de tuner van SMSfreakie voor wat vertraging zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, ik begrijp dat SMSFreakie het via 'de kabel' ontvangt (net als ik via Glasvezel).

Dan kost het meestal ook wel wat meer tijd om naar de regionale headends getransporteerd te worden en dan daar naar het Fiber of HFC netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
In het kader van De Week van de Digitale Radio geeft 100%NL gesigneerde DAB radio's weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:23:
Mja, ik begrijp dat SMSFreakie het via 'de kabel' ontvangt (net als ik via Glasvezel).

Dan kost het meestal ook wel wat meer tijd om naar de regionale headends getransporteerd te worden en dan daar naar het Fiber of HFC netwerk.
enige wat ik uit de lucht hark is het DAB signaal :-)

FM en DVB haal ik van de Ziggo kabel..

dat DVB vertraagt is zou vrij logisch zijn.. zelfs tussen een SD en een HD zender zit een verschil in timing....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
eymey schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:23:

Vroeger (tot een jaar geleden) liep Ziggo bij ons inderdaad achter op FM. Recentelijk hebben ze meen ik FM vertraagd zodat hij gelijk kan lopen met DAB+ (voor automatisch switchende autoradio's lijkt me), en nu lopen de kabel en FM bij ons wel gelijk. Zo gelijk dat je zonder problemen in aansluitende ruimte een FM en kabelradio aan kunt zetten zonder dat je rare effecten krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 14-10-2014 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm, dat lukt bij ons thuis dus niet .Op alle FM-tuners behalve eentje (die idd wat sound processing doet) die aan de glasvezel-FM hangen loopt het geluid gelijk, maar wel achter tov. 'de lucht'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik heb regelmatig twee DAB radio's aanstaan met dezelfde zender in verschillende ruimtes en vreemd genoeg lopen ze soms meer in sync dan anders. Af en toe helpt het wel om een van de radio's uit te zetten en weer aan om het tijdsverschil acceptabel te maken.

Waarschijnlijk heeft hij het de ene keer makkelijker dan de andere keer om het signaal te vinden. Ze zijn niet portable dus de locatie verandert nooit maar misschien is het net een tijdelijke interferentie die iets verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zijn het identieke radio's?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-04-2024

sHELL

VR "connoisseur"

... vraag me nog steeds af waarom er geen DAB zit in mobile telefoons, de tech is er, de chips bestaan (koste een jaar geleden iets van 20 dollar per stuk) maar nog geen hond die de moeite neem om het in een telefoon te proppen.

Ondertussen heeft bijna heel nederland 4g dekking en is elk denkbaar radio station te beluisteren via internet. Is DAB nog wel de moeite waard?

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Als er straks LTE-Broadcast gebruikt gaat worden heeft DAB idd een grote concurrentie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Laatst online: 20:44
doc schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:48:
Ik heb een af-fabriek DAB+ radio in de auto en zowel de geluidskwaliteit als de ontvangst is duidelijk beter dan FM, het geluid is soms wel wat schel, maar dat schijnt een kwaal van de speakers te zijn en is ook op FM merkbaar. Wel voelt het bij een aantal stations aan alsof het geluid wat minder "warm" is, maar dat is voornamelijk te wijten aan het feit dat het ingangssignaal niet is aangepast op DAB, bij andere stations is dit stukken beter.
Klinkt alsof je ook een Octavia III hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Maurits van Baerle schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:32:
Vandaag begint de Week van de Digitale Radio. Publieke- en commerciële radiostations en winkeliers werken samen om DAB+ in Nederland verder onder de aandacht te brengen met reclamespots en acties.

Radio.nl houdt een lijstje bij met wat er waar te halen valt:

[...]
wij (kuch, zie signature, kuch) doen er ook elke dag eentje uit. Die van ons zijn gesigneerd door artiesten als Jamie Cullum, Giovanca, Jose James en Mario Biondi. Vind het leuk om dit topic te volgen, want ik zie het natuurlijk vanaf de andere kant. Dat we niet in het radio.nl lijstje stonden is goed gemaakt met een eigen bericht vandaag zag ik.

Afbeeldingslocatie: http://scontent-a.cdninstagram.com/hphotos-xfa1/t51.2885-15/10706867_1545251862375090_2016503136_n.jpg

Voor ons biedt DAB nog een voordeel. Onze FM-dekking is niet landelijke dekkend helaas en met DAB krijgen we ineens wel landelijk dekking. Erg gunstig dus! Hopen dat de penetratie van die toestellen nou een beetje opschiet.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazzper op 14-10-2014 22:22 . Reden: plaatje ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:11:
Als er straks LTE-Broadcast gebruikt gaat worden heeft DAB idd een grote concurrentie..
denk dat LTE-Broadcast meer een vervanger gaat zijn voor DVB-T...

en het is wel een gemis dat er inderdaad geen DAB+ native op telefoons zit..

het kan wel usb-otg RTLSDR stick en hoppa.. maar praktisch is het helaas niet :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Nee, verschillende merken (Denon en Sony), verschillende leeftijden (2 en 5 jaar oud), verschillende afmetingen (Hifi separate en combo systeem). Het is dus niet vreemd dat ze niet helemaal gelijk lopen. Het is wel opvallend dat het verschil niet altijd even veel is.
sHELL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:05:
... vraag me nog steeds af waarom er geen DAB zit in mobile telefoons, de tech is er, de chips bestaan (koste een jaar geleden iets van 20 dollar per stuk) maar nog geen hond die de moeite neem om het in een telefoon te proppen.

Ondertussen heeft bijna heel nederland 4g dekking en is elk denkbaar radio station te beluisteren via internet. Is DAB nog wel de moeite waard?
Ja, technisch is het geen probleem. De Samsung Galaxy S WiFi 5.0 ondersteunt bijvoorbeeld DAB+ dus het kan technisch gezien in zo’n klein apparaatje.

Het zal eerder een economische kwestie zijn, de markt moet groot genoeg zijn. De laatste jaren groeit DAB gestaag in Europa, Azië en Australië dus is het niet vreemd als fabrikanten het nu gaan overwegen. Dat zal al helemaal snel gaan als binnen een jaar of drie de eerste landen hun FM uitzendingen gaan staken.

Wat radio luisteren via mobiel internet betreft. Het zou kunnen dat dat technisch mogelijk gaat worden op termijn. Op dit moment zijn mobiele netwerken daar niet voor geschikt. Als 5% van de FM luisteraars morgen zou overschakelen naar radio luisteren via 3G/4G zouden alle netwerken direct urenlang platliggen. Het is leuk op hele kleine/experimentele schaal, een echt alternatief is het nog niet. Je ziet ook in landen als het VK en Australie waar DAB al iets meer voet aan de grond heeft dat luisteren via DAB veel sneller groeit dan via (vast en mobiel) internet. Dat heeft dus nog een lange weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Precies.

Als experiment luister ik op een treinreis wel eens via 4g naar 3fm, in plaats van via FM (gek genoeg is het netwerk van KPN stabieler dan fm ontvangst op veel plekken) waar ik dan reis.

Maar het vergt nogal wat data op dit moment en ik kan me inderdaad voorstellen dat mobiele netwerken binnen de kortste keren 'verstopt' raken, terwijl velen waarschijnlijk naar hetzelfde aan het luisteren zijn .

Zonder technieken als LTE broadcasting zie ik de mobiele netwerken niet als alternatief voor DAB+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Jazzper schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:15:
[...]

wij (kuch, zie signature, kuch) doen er ook elke dag eentje uit. Die van ons zijn gesigneerd door artiesten als Jamie Cullum, Giovanca, Jose James en Mario Biondi. Vind het leuk om dit topic te volgen, want ik zie het natuurlijk vanaf de andere kant. Dat we niet in het radio.nl lijstje stonden is goed gemaakt met een eigen bericht vandaag zag ik.

[afbeelding]

Voor ons biedt DAB nog een voordeel. Onze FM-dekking is niet landelijke dekkend helaas en met DAB krijgen we ineens wel landelijk dekking. Erg gunstig dus! Hopen dat de penetratie van die toestellen nou een beetje opschiet.
Daarom ook weer blij met Arrow Classic Rock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:17
Jazzper schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:15:
[...]

[afbeelding]

Als tweaker ben ik behoorlijk geïnteresseerd in DAB+ radio's en de mogelijkheden. Maar als ik dan verhalen lees dat je lang niet overal binnenshuis bereik hebt met zo'n ding dan vind ik de aanschafprijs toch een behoorlijk struikelblok.

Je bent al zo 50 euro kwijt voor zo'n radiotje en als dan blijkt dat er geen signaal is of de geluidskwaliteit tegenvalt dan vind ik dat toch veel geld. Van de week was ik op de Duitse Mediamarkt website aan het kijken en het viel mij op dat je daar voor rond de 30 euro al een eenvoudig DAB+ radiotje hebt. Ik woon niet ver van Duitsland (gisterenavond nog getankt daar :)), misschien maar een keer zo'n ding meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 21:27
Oog op morgen geeft deze week DAB+ radios weg twv 100 euro. Zie hun blog op nos.nl of kijk op FB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
GH45T schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:25:
[...]

Als tweaker ben ik behoorlijk geïnteresseerd in DAB+ radio's en de mogelijkheden. Maar als ik dan verhalen lees dat je lang niet overal binnenshuis bereik hebt met zo'n ding dan vind ik de aanschafprijs toch een behoorlijk struikelblok.

Je bent al zo 50 euro kwijt voor zo'n radiotje en als dan blijkt dat er geen signaal is of de geluidskwaliteit tegenvalt dan vind ik dat toch veel geld. Van de week was ik op de Duitse Mediamarkt website aan het kijken en het viel mij op dat je daar voor rond de 30 euro al een eenvoudig DAB+ radiotje hebt. Ik woon niet ver van Duitsland (gisterenavond nog getankt daar :)), misschien maar een keer zo'n ding meenemen.
Je zou natuurlijk sowieso mee kunnen doen met zoveel mogelijk acties deze week dan krijg je hem misschien wel gratis. :)

Anders kun je er misschien even eentje lenen van iemand voordat je er een koopt.

Ik weet niet waar je woont maar dat maakt ook wel uit. Als jij in een huis van gewapend beton woont in Franeker dan zal je ontvangst slechter zijn dan als je in een bakstenen huis in Utrecht woont. Hier hebben ze dekkingskaartjes die je wel een indruk kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

ed73 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:32:
[...]

Klinkt alsof je ook een Octavia III hebt....
Bingo, jij mag niet meer raden ;)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja ik heb vorig jaar zomer ook een DAB+ radiotje uit duitsland gehaald voor 25,-

later op ebay de DAB+ update voor mn onkyo gekocht.. voor een rib uit mn lijf :X maar heb er geen spijt van ;) al is het portabletje al overleden.. chinese massaproductie :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Laatst online: 21:28
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die regelmatig naar een DAB+ kanaal luisteren op de A50 tussen Ewijk en Paalgraven en/of op de A59 tussen Paalgraven en Hooipolder, of op gedeeltes van dit traject. Valt de ontvangst vaak weg? Welke combinatie van radio en antenne gebruik je?

Waarom? Ik heb mijn Clarion NX702e met DAB302e module vervangen, het ding leek wel van Chinese kwaliteit. Had beter verwacht van Clarion, maar de interface was tergend traag, knoppen en scherm compleet insensitive en iedere actie had een delay van meerdere seconden, zelfs het veranderen van volume. Daarbij kwam dat de DAB+ ontvangst erg slecht was rondom Den Bosch, en aangezien ik juist daar altijd in de file sta had ik er weinig aan. Komt nog eens bij dat de DAB302e module een zeer waardeloze tulp output had met waarop het tunen van de tuner tijdens het luisteren was zeer hoorbaar door de versterker. AFRADER.

Zodoende gezocht naar een vervanger. Is de Pioneer F60DAB geworden met een Hirschmann AUTA 16V DAB antenne met actieve versterker voor zowel het FM als DAB gedeelte. Voor de antenne ruim €150 neergelegd wat ik eigenlijk compleet bezopen vindt voor een sprietje, maarja dan heb je wel een Hirschmann en "dan weet je dat het goed is". Gisteren de boel geïnstalleerd (wat een klote klus in het donker!) en vanochtend teleurgesteld op bestemming aangekomen want de ontvangst is nog steeds ruk. Probleemgebied is wel verplaatst. Den Bosch is nu mostly oke, maar tussen Oss en Nistelrode heb ik geen 10 aaneengesloten seconden ontvangst gehad. Was voorheen redelijk oké met een sharkfin antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 15:27
In Overijssel gaan ze beginnen met de aanbesteding voor de regionale omroep, rtvoost.
Verbaasd me dat die nog niet te ontvangen zijn, ging er gemakshalve vanuit dat die ook al gewoon in de lucht zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
volgens mij moet alleen blok 8A nog in de aanbestedings molen gegooit worden...

de overige blokken zijn intussen in de molen gegooit, en volgens mij is 9D-Z (zeeland) er ongeveer al weer uit

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Wat betreft die regionale kavels is er nog wel iets wat ik niet snap.

Kanaal 7A dekt Limburg en bijna geheel Brabant, tot ongeveer Roosendaal. Alleen de gemeentes Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht vallen er echt buiten, bij elkaar meen ik ongeveer 100.000 inwoners. Die vallen onder kanaal 9D-Z.

Nu, een zender als Omroep Brabant heeft volgens http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html (geen idee hoe betrouwbaar dat is) zowel ruimte in 9D als 7A. Zou het niet praktischer zijn voor zo'n station om te bij de onderhandelingen te bedingen dat er een zender in Roosendaal (op de grens van het gebied dus) komt, zodat ze met 7A ruim tot in Zeeland reiken? Als je ziet hoe de verdeling van kavels is internationaal, is dat geen enkel probleem wat betreft interferentie namelijk. Immers, tot in Rotterdam kan ik ook Vlaamse zenders ontvangen, en tot in Eindhoven Duitse.

Zo net hetzelfde met Radio Gelderland, die ook in heel Brabant, Limburg, Noord-Holland en Zuid-Holland zal zijn te ontvangen, simpelweg omdat er een relatief klein deel buiten het opstelgebied van kanaal 6B valt. Of Radio M Utrecht, wat straks ook in heel Nederland behalve Zeeland, Limburg en Noord-Brabant te ontvangen is.

Het lijkt me dat dit gewoon mag, als je bijvoorbeeld kijkt naar dit plaatje: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-npo-f3.jpg Overslag (Zeeuws-Vlaanderen) staat ook zo ongeveer op de grens, net als Venlo, Maastricht en Winterswijk.

Op die manier lijkt me dat het goedkoper is voor bepaalde omroepen en er simpelweg veel efficiënter wordt omgegaan met de ruimte op de kanalen? Eventueel hogere kwaliteit uitzendingen O-)

[ Voor 7% gewijzigd door ktf op 28-10-2014 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het klopt dat voor een aantal stations dit een enorme uitbreiding van hun zendgebied zal betekenen. Ik denk ook niet dat er veel stations zullen klagen als hun Arnhemse station in Delfzijl op de radio te vinden is.

Overigens, dat kaartje dat jij aanhaalt is voor de landelijke publieke zenders, niet voor de regionalen. Die krijgen hun eigen netwerk met eigen opstelpunten. Nou zullen ze wel redelijk wat masten delen maar wat precies waar komt weet nu nog niemand.

[ Voor 37% gewijzigd door Maurits van Baerle op 28-10-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 12:42:
Het klopt dat voor een aantal stations dit een enorme uitbreiding van hun zendgebied zal betekenen. Ik denk ook niet dat er veel stations zullen klagen als hun Arnhemse station in Delfzijl op de radio te vinden is.

Overigens, dat kaartje dat jij aanhaalt is voor de landelijke publieke zenders, niet voor de regionalen. Die krijgen hun eigen netwerk met eigen opstelpunten. Nou zullen ze wel redelijk wat masten delen maar wat precies waar komt weet nu nog niemand.
ik hoop ook dat ik hier naast 9D-N ook 6B kan ontvangen via DAB+ dan wordt het heel interesant :)

ik weet niet waar de gemiddelde luisteraar van de regionale omroepen ( zo wel publiek als commercieel ) het meeste luisteren, Auto, onderweg, thuis, kantoor etc.. maar een goede indoor dekking zou ook voor deze zenders een must zijn :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ja, dat snap ik, maar ik doelde op het plaatsen van zenders aan het grensgebied van het toegewezen dekkingsgebied. Als dat kan bij de NPO, dan zullen de regionale dat ook wel (technisch) mogen.
Het jaagt stations wel op kosten. Als je Gelderland bestrijkt en je moet daardoor met 3 verschillende groepen partijen onderhandelen, dan werkt dat natuurlijk niet mee. Daarbij, ik vraag me af hoe mijn DAB-radio gaan functioneren met hetzelfde station op verschillende kanalen? Ik hoop dat het net zo naadloos gaat als nu met FM+RDS enzo.

Ik denk echter het antwoord al ongeveer gevonden te hebben: ondertussen ben ik gaan graven in de website van Agentschap NL, en in deze 'overgangsperiode' krijgt iedereen met een FM-vergunning in een bepaald gebied simpelweg de verplichting in dat gebied ook op DAB te zenden. Mijn punt is dus niet echt van toepassing, want de stations worden gewoon verplicht op bepaalde kanalen uit te zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
ktf schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:47:
[...]

Ja, dat snap ik, maar ik doelde op het plaatsen van zenders aan het grensgebied van het toegewezen dekkingsgebied. Als dat kan bij de NPO, dan zullen de regionale dat ook wel (technisch) mogen.
Ah, zo. Ja dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Ik verwacht dat er sowieso wel overlap is naar naastgelegen gebieden.
Het jaagt stations wel op kosten. Als je Gelderland bestrijkt en je moet daardoor met 3 verschillende groepen partijen onderhandelen, dan werkt dat natuurlijk niet mee. Daarbij, ik vraag me af hoe mijn DAB-radio gaan functioneren met hetzelfde station op verschillende kanalen? Ik hoop dat het net zo naadloos gaat als nu met FM+RDS enzo.
Aangezien het niet hetzelfde SFN zal zijn vermoed ik dat ze niet hetzelfde sID kunnen hanteren. Ik heb zelf in London ontvangst van verschillende regionale netwerken en stations die op beide zitten staan bij mij gewoon twee keer in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:38:
Aangezien het niet hetzelfde SFN zal zijn vermoed ik dat ze niet hetzelfde sID kunnen hanteren. Ik heb zelf in London ontvangst van verschillende regionale netwerken en stations die op beide zitten staan bij mij gewoon twee keer in de lijst.
... maar ze delen neem ik aan wel dezelfde programme identification? Ik zou er ergens wel heel gek van staan te kijken als de betere autoradio's het wel lukt om naadloos FM en DAB+ met elkaar te verweven, maar het doorsnee DAB+-radio's niet lukt om dezelfde DAB+ kanalen zo te combineren. Echt een gemiste kans :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
ktf schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 22:18:
[...]

... maar ze delen neem ik aan wel dezelfde programme identification? Ik zou er ergens wel heel gek van staan te kijken als de betere autoradio's het wel lukt om naadloos FM en DAB+ met elkaar te verweven, maar het doorsnee DAB+-radio's niet lukt om dezelfde DAB+ kanalen zo te combineren. Echt een gemiste kans :|
OK, je bedoelt buiten het overlap gebied als je van de ene regio naar de andere rijdt maar hetzelfde station wil blijven beluisteren? Dat heet Service Following en dat zou met moderne autoradio's prima moeten werken, mits de stations de goede ID's meesturen.

Hier in het VK is ondersteuning voor Service Following verplicht als de radio het "Digital Tick" keurmerk wil krijgen. Aangezien die Digital Tick standaarden vrijwel één-op-één afkomstig zijn van de algemene WorldDMB Profiles zou het me niets verbazen als het daarmee eigenlijk standaard op iedere DAB+ radio moet zitten.

Dit is wel een leuk artikel als je wil weten hoe dat er in de praktijk uit kan zien: DAB service-following test routes now live

[ Voor 13% gewijzigd door Maurits van Baerle op 29-10-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Maurits van Baerle schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:17:
OK, je bedoelt buiten het overlap gebied als je van de ene regio naar de andere rijdt maar hetzelfde station wil blijven beluisteren?
Ja en nee :P Ik woon in het meest westelijke puntje van Brabant, en een zender als Omroep Brabant zal dus gaan uitzenden op het kanaal voor Noord-Brabant+Limburg en het kanaal voor Zeeland. Het lijkt me heel verwarrend voor velen als de zender dan tweemaal in de lijst staat, en om eerlijk te zijn wil ik niet echt moeten kiezen, dat moet de radio maar voor mij doen.

Wat ik bedoel, als de betere autoradio's deze zogenaamde service following hebben, waarbij het kiezen tussen FM en DAB door de autoradio zelf gedaan wordt, dan zou het triviaal moeten zijn om hetzelfde te doen, maar dan tussen dezelfde DAB-uitzendingen op verschillende kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als het station ID (PID) gewoon gelijk is, dan zou dat ongeacht de dab multiplex niet uit mogen maken toch?
dan zou die het gewoon moeten snappen als die van 7A naar 9D(Z) moet switchen? en omgekeerd.
maar zo zijn er meer stations die al op 2 kavels belanden.. :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
en ook voor 8A (west nederland) is intussen ook de aanbesteding geplaatst.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
SMSfreakie schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 23:15:
en ook voor 8A (west nederland) is intussen ook de aanbesteding geplaatst.
Mag ondertussen ook wel, de omroepen hebben nog 10 maanden om wat ze nu met FM dekken ook met DAB+ te bestrijken:
1. De vergunninghouder dient ervoor te zorgen dat met gebruikmaking van de frequentieruimte genoemd in artikel 2, eerste lid, uiterlijk:
a. per 1 september 2015 in tenminste een gebied ter grootte van de analoge verzorgingsgebieden dan wel in tenminste 80% van het allotment (geografische verzorging) het programmakanaal, bedoeld in artikel 2, vierde lid, te ontvangen is met minimaal het verzorgingsniveau ‘mobiele ontvangst’, zoals bepaald in het achtste lid, en
b. per 1 januari 2017 in tenminste 80% van het allotment (geografische verzorging) het programmakanaal, bedoeld in artikel 2, vierde lid, te ontvangen is met minimaal het verzorgingsniveau ‘mobiele ontvangst’, zoals bepaald in het achtste lid.
Mogen ze wel opschieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
schijnt dat ze zelfs eigenlijk al per 1-5-2015 de boel "on-air" willen hebben.. dan hebben ze nog even 3 maanden om het te finetunen :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het hangt er vanaf wie de aanbesteding wint lijkt me. Als dat KPN of Broadcast Partners is dan is het relatief eenvoudig omdat die dan extra antenne's naast hun bestaande kunnen ophangen, een groot deel van de overige infra is waarschijnlijk al aanwezig.

Als het een in Nederland nieuwe speler als Norkring of Media Broadcast is dan kan ik me voorstellen dat het meer werk is. Maar goed, alle partijen die zich zullen hebben ingeschreven op deze tender wisten dat ook en het zal ook wel meespelen in hun overweging wel of niet mee te dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sowieso is het lastigste denk ik.. dat er enkele publieke regionale zenders zijn die op meerdere kavels actief zijn..

Omrop Fryslan op 6B en 9D-N
Radio Flevoland op 6B en 8A
Radio Gelderland op 6B,7A en 8A
Radio M Utrecht op 6B op 8A
Omroep Brabant op 7A op 9D-Z
RTV N-H op 8A en 9D-N
Radio Rijnmond op 8A en 9D-Z

om van de commercielen die over meerdere kavels uitgesmeerd worden maar te zwijgen :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Broadcast Partners wint aanbesteding DAB+net ZW-Nederland

De aanbesteding van het regionale DAB+netwerk voor Zuidwest-Nederland is gewonnen door zenderexploitant Broadcast Partners. Het is de bedoeling dat het volledige netwerk op 1 mei 2015 operationeel is. Het DAB+netwerk voor Zuidwest-Nederland is de eerste van in totaal vijf regionale DAB+netwerken die in Nederland uitgerold gaan worden.

[..]
Radio.nl: Broadcast Partners wint aanbesteding DAB+net ZW-Nederland
Het eerste contract is rond. Ze willen per 1 mei in de lucht zijn maar er zullen voor die tijd waarschijnlijk al tests te horen zijn. Aangezien de regionalen ook calamiteitenzender zijn willen ze niet alleen outdoor maar ook goede indoor ontvangst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Maurits van Baerle schreef op maandag 10 november 2014 @ 20:32:
Aangezien de regionalen ook calamiteitenzender zijn willen ze niet alleen outdoor maar ook goede indoor ontvangst hebben.
Ik ben wel benieuwd naar het aantal zendmasten in dat geval.

Ik kan me herinneren dat op http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html#31 een tijdje een kaartje heeft gestaan met een simulatie van TNO, waarbij de dekking van één enkele zender in Goes getoond werd. In principe is het gebied natuurlijk vrij klein, dus outdoordekking zou met 2 of 3 strategisch geplaatste zenders bereikt kunnen worden. Momenteel heeft de NPO twee zenders in het gebied, dat worden er in fase 3 vijf. De dekking in zeeuws-vlaanderen is lastig vanwege de grens met België, dus misschien hebben ze er inderdaad ook een stuk of 4 nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 11-11-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
voordeel van voor DAB+ niks op 9D heeft volgens mij.. dus dat maakt het wel makkelijker :)
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7f/RRC_2006_T-DAB_Layer1_BandIII.PNG/640px-RRC_2006_T-DAB_Layer1_BandIII.PNG
zo als je al kan zien voor 12C is er niks direct in de buurt waar het mee kan storen, zeker gezien de vermogen voor DAB+ veel lager liggen dan voor FM..

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bd/RRC_2006_T-DAB_Layer2_BandIII.PNG/640px-RRC_2006_T-DAB_Layer2_BandIII.PNG
voor 11C geld eigenlijk het zelfde verhaaltje :)

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/RRC_2006_DVB-T_Layer_BandIII.PNG/800px-RRC_2006_DVB-T_Layer_BandIII.PNG

voor de regionale omroepen geld ook eigenlijk het zelfde weer er is gewoon ruimte genoeg om over de grens heen te kunnen spetteren..

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/RRC_2006_T-DAB_Layer3_BandIII.PNG/800px-RRC_2006_T-DAB_Layer3_BandIII.PNG
en zelfs voor de kavels die nu in handen zijn van MTVNL en er eigenlijks niks mee gebeurt zou het prima kunnen :)

Bron van de plaatjes

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Dat klopt, maar onafhankelijk van deze toewijzingen zijn er afspraken gemaakt. Zie bijvoorbeeld tabel 1 van:

http://www.agentschaptele...lage-i-allotment-9d-z.pdf

Overigens zijn er dus geen beperkingen afgesproken met België, dus inderdaad, dit is een non-issue.

edit: overigens, merk op dat volgens de plaatjes die je quote in Zeeland niet alleen op 9D uitgezonden mag worden, maar ook op 9A, 9B en 9C. Ruimte zat dus.

[ Voor 21% gewijzigd door ktf op 11-11-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik heb sinds kort ook DAB+, in de auto. Ik had er wat voor over, ruim 300 euro voor de DAB+ uitbreiding maar dan heb je ook wat, zou je denken.

We kennen allemaal de reclame, meer zenders, betere kwaliteit, bla bla bla.

Meer zenders dan wat? En betere kwaliteit dan wat? Dat is me dus niet duidelijk. Ik heb pak em beet 10 zenders op DAB+, het overgrote deel is dance/trance/house meuk, het volgende grote deel zijn regionale zenders van de regios waar ik niet kom of vandaan kom, ik heb een handvol nederlandse meukzenders en dan hebben we natuurlijk de Efteling radio. Daar zat ik nou echt op te wachten! Welke halve zool heeft er in godsnaam bedacht dat we de Efteling radio moeten hebben!? En voor wat betreft de kwaliteit, het is niet beter dan FM, ik heb continue dropouts en vervorming en als het goed werkt, dan klinkt het echt niet beter dan FM.

Ruim 300 euro had ik beter aan een dakloze kunnen geven, dan had ik meer voldoening dan met dit waardeloze systeem.

Ben ik nou de enige met deze ervaring? Hoe beoordelen mensen dat het beter is bijvoorbeeld? Ik kan in m'n auto een goede sterke zender kiezen op FM die ook op DAB+ beschikbaar is en met een druk op de knop wisselen. Het is echt overduidelijk veel slechter! Enorm gecomprimeerd, weinig middengebied, maar schel hoog. Het laag lijkt wel iets beter te zijn maar middengebied is verreweg het belangrijkst. Maar het is zoveel meer gecomprimeerder, het is echt heel vermoeiend om naar te luisteren voorals als het wat harder staat.

Paar weken geleden met dat bizar slechte weer had ik wel FM ontvangst maar DAB+ deed het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 09:43

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij zijn de NPO zenders, Qmusic, Sky, Radio538 en dat soort zenders ook allemaal te verkrijgen via DAB.
Dan heb je nog de regenionale zenders en DAB only zendertjes. Dus volgens mij heb je idd meer dan als je met FM hebt.
Ook zijn er volgens mij stations die nu op AM uitzenden die op DAB te ontvangen zijn.

Kwa ontvangst kan ik nog niet veel zeggen. Dat kan pas als ik mijn auto in december mag ontvangen.
Maar tijdens de proefrit merkte ik wel dat DAB iets beter was dan FM. Al had ik een groter verschil verwacht.

Verder is men volgens mij (hard) bezig om meer DAB masten te plaatsen zodat het bereik ook (veel) beter gaat worden. Verwachting is dat eerste helft 2015 dit grotendeels klaar is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ktf schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 13:47:
Dat klopt, maar onafhankelijk van deze toewijzingen zijn er afspraken gemaakt. Zie bijvoorbeeld tabel 1 van:

http://www.agentschaptele...lage-i-allotment-9d-z.pdf

Overigens zijn er dus geen beperkingen afgesproken met België, dus inderdaad, dit is een non-issue.

edit: overigens, merk op dat volgens de plaatjes die je quote in Zeeland niet alleen op 9D uitgezonden mag worden, maar ook op 9A, 9B en 9C. Ruimte zat dus.
Geen idee.. maar het zou natuurlijk kunnen.. en dat zou ruimte bieden voorganisatie de toekomst

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:17
Na mijn post hier dat ik een DAB+ radio te duur vond een tijd terug toch maar zo'n ding besteld, de Sony XDR-S60. Mijn ervaringen zijn wisselend. Het bereik valt toch wel tegen, maar in de regio waar ik de radio gebruik is niet het sterkste bereik (noord Limburg).

Zenderaanbod valt mij dan juist wel weer mee. In tegenstelling tot InflatableMouse heb ik gelukkig niet alleen Dance/Trance/House meuk maar juist wat zenders met meer rock muziek, Arrow classic Rock en NPO top 2000 (naam van die laatste niet zeker, maar het beschrijft het wel). Verder vang ik veel zenders uit Duitsland op. Die luister ik wel eens voor de muziek. Ik kan Duits prima verstaan en spreken maar voor de ontspanning begin ik er niet aan.

Geluidskwaliteit tja, als je goed FM bereik hebt lijkt dat beter te klinken, maar dan moet je bij mijn radio toch echt goed opletten. Ruis heb je gewoon niet op DAB+ maar als het bereik niet voldoet begint hij te stotteren of valt geheel weg. Vooral dat stotteren is reuze irritant.

Alles bij elkaar gemengde gevoelens. Ik zou de radio nogmaals kopen al is het maar vanwege een paar leuke zenders extra, maar voor het bereik / geluidskwaliteit hoef je het absoluut niet te doen. Blijft wel dat nieuwe techniek toch wel boeit en het alleen al daarom interessant is om er mee te experimenteren. De radio an-sich is ook best leuk, voor het formaat nog best goede geluidskwaliteit en er zit ook een line-in aansluiting op. Hij werkt best lang op 3 oplaadbare babycell-NIMH's en zodoende ook prima inzetbaar als draagbare speaker voor de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ik neem aan dat je bedoelt, 10 meer?

Wat je extra hebt: Radio 6, Radio Top2000, Radio 1Extra, 3FM Alt, FunX (buiten de randstad niet op FM), Efteling Radio, Q-Music Non-stop, Skyradio themakanaal (nu kerstmuziek, anders lovesongs), Classic FM, Arrow Classic Rock, JUIZE!, Sublime You, Radio Maria en Radio 10 Gold. Alleen voor Classic FM ken ik wel een aantal mensen die er de meerprijs voor een DAB+ radio zouden willen betalen.

Welke zender had jij dan graag extra gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ja, Arrow heb ik ook, maar die klinkt erg slecht helaas. Dat was voornamelijk de reden voor mij om DAB+ te nemen, omdat die niet op FM zit.

Wat ik vandaag trouwens wel heb gemerkt na wat vaker heen en weer gewisseld tussen FM en DAB+ is dat sommige zenders op DAB+ wel degelijk beter klinken. Veronica klinkt bar en boos vergeleken met FM, maar 3FM bijvoorbeeld klinkt erg goed. Het lijkt dus wel of sommige zenders meer bandbreedte krijgen of zo, ik weet het niet.

Viel me ook op daarnet in de auto dat er een paar zenders zijn bijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
3fm heeft 'maar' 64 kbps op DAB+ dus bandbreedte zal het niet echt zijn. Het kan wel zijn dat de keten richting de uiteindelijke DAB+ uitzending verschil kan maken.

Er zullen genoeg zenders zijn die voor het gemak bijvoorbeeld de 'DAB+ spullen' NA de optimizer voor FM-uitzending zetten, terwijl dat voor DAB+ dus overkill is.

Maar goed, ik ben wat dat betreft niet bekend met de precieze details.

Wel heb ik eens wat heen en weer getwitterd met een audiotechnicus die o.a. ook voor 3fm de optimods inregelt. En die vertelde wel dat men in principe qua 'sound' via alle kanalen hetzelfde wil klinken. Dus bepaalde optimalisaties vinden zowel voor FM als 101tv uitzendingen als internetstreams als DAB+ plaats. Maar ik kan me voorstellen (hoop) dat ze daartoe dus wel de laatste stap van FM optimalisatie overslaan voor DAB+.

Overigens (off-topic) vind ik 3fm eigenlijk via alle kanalan wel lekker klinken, hoewel het voor mij uberhaupt nog wel wat minder 'gecomprimeerd' mag. Op m'n werk luister ik naar de 64 kbps AAC+ stream ivm bandbreedte sparen en dat is best te doen, ondanks de artefacts die je vaak wel hoort.

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 11-11-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 16:19
Ik zou graag de zenders die ik normaal op FM kon ontvangen in het westen van NL (zegge: Decibel en Fresh FM) landelijk willen ontvangen. NPO Radio 6 is op DAB echt een toevoeging. Classic FM is ook een doelgroep voor, net zoals Arrow. Maar de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sowieso is de npo niet te vergelijken met de vcr...

Op m'n onkyo klinkt 3fm via dab net zo goed dan wat ziggo via de kabel analoog aanleverd.

Tegen over het digitale signaal van ziggo moet ik nog eens een vergelijking maken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Het zullen dezelfde streams zijn toch neem ik aan? Lijkt me onnodig geld kosten om dat niet te doen.

Enige wat ik me kon bedenken is bandbreedte. Maar als dat het neit is weet ik het ook niet verder. Maar het klinkt echt super belabberd, net als Veronica. Zonder overdrijven niet om aan te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

InflatableMouse schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:27:
Ja, Arrow heb ik ook, maar die klinkt erg slecht helaas. Dat was voornamelijk de reden voor mij om DAB+ te nemen, omdat die niet op FM zit.

Wat ik vandaag trouwens wel heb gemerkt na wat vaker heen en weer gewisseld tussen FM en DAB+ is dat sommige zenders op DAB+ wel degelijk beter klinken. Veronica klinkt bar en boos vergeleken met FM, maar 3FM bijvoorbeeld klinkt erg goed. Het lijkt dus wel of sommige zenders meer bandbreedte krijgen of zo, ik weet het niet.

Viel me ook op daarnet in de auto dat er een paar zenders zijn bijgekomen.
Groene hart regio hier, en Arrow is hier prima kwaliteit , en ik ontvang het met een raamplakantenne. Ik rij dagelijks van huis N207/N11/N209 naar Bergschenhoek en weer terug, en niks geen uitval of wat dan ook.

Dat dingen belabberd klinken ? Antenneproblemen misschien? :?

Ik heb dezelfde radio en raamplakantenne in mijn vrouw d'r auto gebouwd en ook daar prima ontvangst.

[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 11-11-2014 17:07 ]

• passie3105
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik heb al meer dan een jaar een Pioneer DAB+ Radio met raam antenne en ben zeer tevreden over de ontvangst en de geluidskwaliteit.
Vaak lees ik over ontvangstproblemen en dan blijkt vaak dat de plak-antenne geen goede aarde met de auto maakt. Dat geeft veel storing.

Ben ook blij met het aanbod en merk niets van comprimeren enz. Andere personen die bij mij in de auto zitten horen direkt dat het zeer goed is.
Begin 2015 de regionale zenders erbij en dan is het plaatje compleet.

• eymey
Ach, als ik zie hoe "beun de beunhaas"-achtig ik sommige autoradio's met alleen FM in auto's ingebouwd zie (al dan niet met compleet overkill versterker erachter, op dezelfde houtje-touwtje manier), dan kan ik me wel voorstellen dat je met DAB+, wat ook nog eens nieuw is en ook weer hele andere eisen aan je antenne inrichting stelt, al helemaal fout gaat. En het zou me niet verbazen als het zelfs bij eigen merk-garage (in het geval van een merk-specifiek audiosysteem) ook met gemak fout kan gaan.

Ik zat toevallig van de week bij een vriend in z'n Chevrolet Spark. Console laten ombouwen om dubbel-din autoradio erin kwijt te kunnen, versterker erachter. Bagger FM ontvangst en een dikke 'aardlus' met een storende pieptoon die mee moduleert op het toerental van de motor :'). DAB+ daar? Vergeet het maar.

• SMSfreakie
  • Niet online
Nou de dab ontvangst wel acceptabel is in mijn regio zoek ik een portable ontvanger.. lekker voor in de bus etc.. alleen Door de bomen zie ik eigenlijk het bos niet meer?

Waar moet ik opletten? De bedoeling is dat ik hem in de bus. En tijdens het werk kan gebruiken..
hoef er geen speaker in.. dat maakt het meteen weer groot

404 Signature not found

• ktf
SMSfreakie schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:02:
alleen Door de bomen zie ik eigenlijk het bos niet meer?
Uhh... kun je uitleggen waarom dan niet? Zoveel keuze is er nou toch weer niet?

• SMSfreakie
  • Niet online
ktf schreef op donderdag 13 november 2014 @ 18:24:
[...]

Uhh... kun je uitleggen waarom dan niet? Zoveel keuze is er nou toch weer niet?
Nou ik kan natuurlijk de goedkoopste uit China halen met alle ellende van dien...

En er is meer dan ze bij de mediamarkt en consorten verkopen...

404 Signature not found

• ktf
Dan ben ik wel benieuwd wat je gevonden hebt. De goedkoopste die ik kon vinden is deze:
https://www.conrad.nl/nl/...-herlaadbaar-1276225.html

• eymey
Ik ben ook wel benieuwd :).

Ook ik ken alleen wat voorbeelden van Conrad en verder veel duurdere zakmodellen van bv. Sangean of Pure.

Pagina: 1 ... 8 ... 31 Laatste