Wise enough to play the fool
Voor gebruik in Nederland wil je toch echt dat plusje zien, anders grote kans dat de radio de benodigde technologie ontbeert om onze modernere 'streams' te decoderen.
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
inderdaad.. na nog eens goed gekeken te hebben bij de chinezen.. lijkt het dus alleen om DAB te gaan.....carnager schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 08:22:
Let op dat DAB != DAB+
Voor gebruik in Nederland wil je toch echt dat plusje zien, anders grote kans dat de radio de benodigde technologie ontbeert om onze modernere 'streams' te decoderen.
nouja dan toch maar gewoon een sangean kopen denk ik....
404 Signature not found
Ik begrijp niet zo goed of je het wel echt over DAB+ hebt. Er zitten in Nederland 28 landelijke zenders op DAB+ (en 13 daarvan zitten niet op FM) maar geen enkele daarvan is een regionale zender, de eersten daarvan komen er pas in mei bij.InflatableMouse schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 13:51:
Ik heb sinds kort ook DAB+, in de auto. Ik had er wat voor over, ruim 300 euro voor de DAB+ uitbreiding maar dan heb je ook wat, zou je denken.
We kennen allemaal de reclame, meer zenders, betere kwaliteit, bla bla bla.
Meer zenders dan wat? En betere kwaliteit dan wat? Dat is me dus niet duidelijk. Ik heb pak em beet 10 zenders op DAB+, het overgrote deel is dance/trance/house meuk, het volgende grote deel zijn regionale zenders van de regios waar ik niet kom of vandaan kom, ik heb een handvol nederlandse meukzenders
Efteling Radio heeft dat bedacht, zo werkt dat in commerciële radio. En met een doelgroep van zowel kinderen als hun ouders (om de achterbank stil te houden) heb je het over best wel een grote doelgroep.en dan hebben we natuurlijk de Efteling radio. Daar zat ik nou echt op te wachten! Welke halve zool heeft er in godsnaam bedacht dat we de Efteling radio moeten hebben!?
De geluidskwaliteit is erg afhankelijk van het radiostation. Sommige gooien waarschijnlijk hun voor FM gecomprimeerde stream rechtstreeks op DAB+ en klinken dan niet best. Andere stations klinken juist wel weer heel erg goed over DAB+. Kortom, het ligt aan hoe belangrijk het station de geluidskwaliteit vindt. Sommige 64 kbit/s stations klinken een stuk beter dan anderen met 80 kbit/s, aan de technologie ligt het niet, het ligt aan of een radiostation het belangrijk vindt.En voor wat betreft de kwaliteit, het is niet beter dan FM, ik heb continue dropouts en vervorming en als het goed werkt, dan klinkt het echt niet beter dan FM.
Ruim 300 euro had ik beter aan een dakloze kunnen geven, dan had ik meer voldoening dan met dit waardeloze systeem.
Ben ik nou de enige met deze ervaring? Hoe beoordelen mensen dat het beter is bijvoorbeeld? Ik kan in m'n auto een goede sterke zender kiezen op FM die ook op DAB+ beschikbaar is en met een druk op de knop wisselen. Het is echt overduidelijk veel slechter! Enorm gecomprimeerd, weinig middengebied, maar schel hoog. Het laag lijkt wel iets beter te zijn maar middengebied is verreweg het belangrijkst. Maar het is zoveel meer gecomprimeerder, het is echt heel vermoeiend om naar te luisteren voorals als het wat harder staat.
Paar weken geleden met dat bizar slechte weer had ik wel FM ontvangst maar DAB+ deed het niet.
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
404 Signature not found
Deze radio genaamd Digitradio Go heb ik bij Radiowinkel.nl gekocht.ktf schreef op donderdag 13 november 2014 @ 20:24:
Dan ben ik wel benieuwd wat je gevonden hebt. De goedkoopste die ik kon vinden is deze:
https://www.conrad.nl/nl/...-herlaadbaar-1276225.html
De radio kwam leeg uit de verpakking en ik moest hem via usb opladen totdat de indicatie high aangaf. Toen scande ik de 28 zenders behalve mijn favoriete station decibel (8C). Maar in zuid holland zitten alle goede ontvangst zenders op 5B. Dus ik steek mijn koptelefoon er in en hoor alleen schel geluid en dropouts. met een signaalfout binnen varierend 60-78!
Dus ik zoeken op internet om dat te verbeteren, nu kon ik geluidskwaliteit verbeteren met eqaelizer bass en tremble hoog zetten op sterker en zuiverder geluid. Maar nog steeds schel en dropouts!:(
Dus heb ik een fabrieksreset gedaan en alle menu opties nagelopen maar geen goede ontvangst binnen. Toen besloot ik op balkon 10 hoog te proberen en signaalfout dropte naar 2 tot 0. Maar het schelle geluid was er nog. Ik heb alleen geprobeerd om dit zuiver te krijgen....:(
Toen was er de jackplug die ik 2/3 erin had en kreeg ZUIVER en HELDER geluid qua FM / nog net geen CD 128bps maar 96 bps Redelijk radiokwaliteit.
Nu zit ik met dillemma moet ik om dit probleem met jack radio terug sturen of gewoon met wetenschap door luisteren?! Ik doe voorlopig laaste en kijk hoe lang het geluid ZUIVER en HELDER blijft met een signaalfout van 0 (Buitenhuis).
Ik heb via paypal betaald en heb 45 dagen de tijd om te beslissen....
Hebben jullie ervaring met pocketradio's DAB/DAB+? En zo ja hoe is ie?
Verstand van 'Alles' van 'Niets'
Decibel komt pas rond mei 2015 in de lucht, dus het is niet zo heel gek dat de radio hem niet vond. Daarbij, 8C gaat niet gebruikt worden, Decibel komt op 8A en 7A.paranoia68 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:23:
Toen scande ik de 28 zenders behalve mijn favoriete station decibel (8C).
???? De 5B band wordt in Nederland voor video gebruikt, niet voor radio!Maar in zuid holland zitten alle goede ontvangst zenders op 5B.
Huh? Maar dat zou betekenen dat ze de aarde en het linkerkanaal per ongeluk verkeerd om gesoldeerd hebben ofzo.Toen was er de jackplug die ik 2/3 erin had en kreeg ZUIVER en HELDER geluid qua FM / nog net geen CD 128bps maar 96 bps Redelijk radiokwaliteit.Eindelijk tevreden
Ik zou hem terugsturen en een andere proberen. Je hebt geloof ik 14 dagen lang het recht zonder opgaaf van reden het product terug te sturen en je geld terug te vragen.
Ik vind het maar een raar verhaal
[ Voor 5% gewijzigd door ktf op 20-11-2014 16:36 ]
Denk dat ik dat doe dank jeHuh? Maar dat zou betekenen dat ze de aarde en het linkerkanaal per ongeluk verkeerd om gesoldeerd hebben ofzo.
Ik zou hem terugsturen en een andere proberen. Je hebt geloof ik 14 dagen lang het recht zonder opgaaf van reden het product terug te sturen en je geld terug te vragen.
Verstand van 'Alles' van 'Niets'
* The Eagle leaseauto bestellen moet, beetje zonde als ik die plus niet zo hebben maar er wel dik voor lap...
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Maar het staat nergens in de offertes
de ontvangst gevoeligheid van de DAB tuners vind ik erg goed..
de FM tuner in de DPR-69 is ook behoorlijk goed. van de DPR-39 moet ik dat nog even testen
404 Signature not found
Bij mij in de Jetta zit DAB+. Werkt niet best, vaak last van wegvallend signaal en dan vangt FM het op.The Eagle schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:48:
Weet iemand of in de VAG auto's nou DAB of DAB+ geleverd wordt?
* The Eagle leaseauto bestellen moet, beetje zonde als ik die plus niet zo hebben maar er wel dik voor lap...
En als ie vaak wegvalt zou ik er ff mee naar de dealer teruggaan. Dat hoort niet - tenzij je ergens in het achterland woont ofzo.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik was daar bij het bestellen eigenlijk al vanuit gegaan
Me Tarzan, U nix!
Het kan geen kwaad om het voor de zekerheid na te vragen maar de kans dat het gewoon DAB+ is, ook al staat dat er niet expliciet bij, is ontzettend groot.
Het enige waar je echt nog op moet letten is als je een radio online bij een Britse winkel besteld. Daar kun je nog modellen tegenkomen waar DAB+ uitgeschakeld is.
[ Voor 13% gewijzigd door Maurits van Baerle op 21-11-2014 14:19 ]
Als ze nou voor de publieken ook nog ff zo'n zender aan zetten?
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Volgens AT is het een 5kW zender? http://appl.agentschaptel...C&vhf_uhf=&provincie=AlleMaurits van Baerle schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 14:32:
Overigens is gisteren een 4kW zender voor de 11C (commerciëlen) aangezet op de RAI mast in Amsterdam. Voor een hoop mensen in regio Amsterdam schijnt de ontvangst nu een stuk beter te zijn.
Me Tarzan, U nix!
En de ontvangst is hier in midden NL gewoon triest voor de commercielen. NPO is wel goed te krijgen. Maar eigenlijk nergens klinkt het echt goed. uiteraard praatradio kan best in 64 Kbit.. maar muziek hoort gewoon 128 Kbit of meer te zijn.
Het verschilt enorm per station en is niet afhankelijk van de bitrate aangezien sommige 64 kbit/s stations beter klinken dan sommige 80 kbit/s stations. Het gaat er om hoe belangrijk dat station geluidskwaliteit vindt. Als zij hun gecompressde MPEG2 stream voor FM ook gewoon op de DAB+ multiplexer gooien zal het niet best klinken. In zo'n geval heeft het zin om te klagen bij dat station door te vragen waarom hun geluid zo slecht is terwijl anderen het wel kunnen. Als de concurrentie beter klinkt kunnen ze daar erg gevoelig voor zijn!Terrestrial schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:37:
Ik heb een Sangean DSR 69 sinds halverwege dit jaar.. Maar wat klinkt dat DAB+ slecht.. enorm dof in vergelijking met FM op dezelfde radio ook met koptelefoon is het gewoon irritant om naar te luisteren. Het bitrate is veels te laag en ik vind mezelf nou niet bepaald een audiofreak ofzo maar mp3tjes klinken over het algemeen al veel beter..
En de ontvangst is hier in midden NL gewoon triest voor de commercielen. NPO is wel goed te krijgen. Maar eigenlijk nergens klinkt het echt goed. uiteraard praatradio kan best in 64 Kbit.. maar muziek hoort gewoon 128 Kbit of meer te zijn.
Wat die 128 kbit/s betreft, dat zou nodig zijn voor MP3. MP3 stamt uit de jaren tachtig terwijl AAC+ uit 2003 stamt. Daar zit een enorm verschil in innovatie en beter begrip van de materie tussen. Daarom zul je voor spraak prima klinkende 24 of 32 kbit/s AAC streams tegenkomen terwijl 64 kbit/s streams voor muziek erg goed kunnen klinken. Je komt een enkele keer 128 kbit/s AAC streams tegen maar het is zeldzaam omdat het boven de 96 kbit/s eigenlijk enorme overkill is.
heb je wel al HE-AAC v2 nodig.. en niet v1.. en mjet je SBR en PS gebruiken..
sowieso zenden Q nonstop, JUIZE!, Sublime You, Radio Maria en Radio 10 Gold uit in V2 met PS.. Efteling radio doet ook V2 maar zonder PS..
wat imo ook wel te horen is bij efteling, dat het toch een tikkeltje minder klinkt... op de 1 of andere manier..
verder klinkt Q nonstop ondanks dat die net als efteling ook 48kbits is wel acceptabel..
maar goed, waarom ze nou V1 en V2 door elkaar gebruiken, idem voor PS.. alleen of ze ook nog SBR gebruiken?
404 Signature not found
Ja dat kun je wel in elke thread roepen maar vooralsnog is er geen enkele zender die wel goed klinkt en dat is waar de consument naar luistert. De mpeg2 streams van 192 kbit en 384 kbit op satelliet klinken in vergelijking een stuk beter en waarom zou je die niet voor DAB+ kunnen gebruiken. (zijn immers ook bruikbaar voor FM zenders... die wel goed klinken( Trouwens de officiele aanvoer van sommige stations zit met nog een hoger bitrate meen ik op 16 oost.Maurits van Baerle schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 18:16:
[...]
Het verschilt enorm per station en is niet afhankelijk van de bitrate aangezien sommige 64 kbit/s stations beter klinken dan sommige 80 kbit/s stations. Het gaat er om hoe belangrijk dat station geluidskwaliteit vindt. Als zij hun gecompressde MPEG2 stream voor FM ook gewoon op de DAB+ multiplexer gooien zal het niet best klinken. In zo'n geval heeft het zin om te klagen bij dat station door te vragen waarom hun geluid zo slecht is terwijl anderen het wel kunnen. Als de concurrentie beter klinkt kunnen ze daar erg gevoelig voor zijn!
Dus of je verhaal klopt niet of mijn radio is iets mis mee. Maar op FM klinkt die prima.
[ Voor 9% gewijzigd door Terrestrial op 21-11-2014 21:07 ]
KPN levert het aan via Glasvezel.. BP volgens mij nog via sat..
404 Signature not found
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Of je wíl het gewoon niet horen. Ik ben nu ruim een jaar tevreden DAB+ luisteraar, heb niks te klagen.Terrestrial schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:05:
Dus of je verhaal klopt niet of mijn radio is iets mis mee. Maar op FM klinkt die prima.
Tja dat zegt meer over jou denk ik. Is toch vreemd dat enorm veel mensen hetzelfde ervaringen hebben en de geluidskwaliteit als slecht omschrijven. Maar ja er zijn altijd figuren die "tevreden" zijn met minder.ktf schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 19:29:
[...]
Of je wíl het gewoon niet horen. Ik ben nu ruim een jaar tevreden DAB+ luisteraar, heb niks te klagen.
Sommige beweren ook nog steeds dat digitenne zo'n fantastische beeldkwaliteit bied terwijl meeste zonder die jampotglazen toch echt wel het verschil zien.
DAB+ is zeker niet 'fantastisch' want je hoort inderdaad best wel wat compressie artefacts als je op echt goede speakers of een goede koptelefoon luistert.
Maar het is zeker gelijk aan FM en op sommige punten gewoon beter. Puur om het pure technische feit dat FM een veel kleiner frequentiebereik heeft dan de techniek waar DAB+ ook op is gebaseerd en omdat je ook niet meer de ruis hebt die FM wel heeft als de ontvangst ook maar iets slechter wordt.
En als jij dus niet kan horen dat sommige zenders op DAB+ beter klinken dan andere zenders op DAB+, dan zal dat aan de decoder in je radio liggen (die speelt namelijk ook een grote rol terwijl FM een 'makkelijk' medium is om te ontvangen) of aan je oren.
FEIT is gewoon dat op dit moment veel zenders nog brakke aanvoersignalen richting FM gebruiken (of zelfs hun voor FM bedoelde postprocessing mee sturen richting de DAB+ multiplexer). En net als wanneer je een mp3 naar WAV zou converteren en dan nóg een keer naar mp3, zal je ook in dit geval dus via DAB+ inderdaad een slechtere kwaliteit krijgen dan via FM. Dat ligt dus aan de radiozender, niet aan DAB+ of de gebruikte bitrate. .
En wat bedoel je met "enorm veel mensen"? Ik lees in div. andere media net zo veel menseen die het prima vinden als mensen die het minder vinden hoor. En voor velen telt ook zeker het grotere aanbod.
[ Voor 44% gewijzigd door eymey op 22-11-2014 23:18 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Heb je wel eens gehoord van de filter bubble? Ik heb zomaar een idee dat je je daar nu in bevind.Terrestrial schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 23:02:
Is toch vreemd dat enorm veel mensen hetzelfde ervaringen hebben en de geluidskwaliteit als slecht omschrijven.
Scroll eens terug door dit topic (een pagina of 10) en tel hoeveel mensen tevreden zijn en hoeveel mensen dat niet zijn. Hou er dan vervolgens rekening mee dan mensen die klagen vaak veel vocaler zijn, en volgens mij kunnen we zeggen dat 'enorm veel mensen' schromelijk overdreven is.
Ik heb een geluidstechnische hobby (obvious) en gelukkig een uitstekend setje oren, dus ik ben kritisch, maar ik weet ook wat ik van de DAB+ techniek kan verwachten: gewoon, solide radio. Nee, geen CD-kwaliteit, gewoon radio. Ik kan nu rustig wakker worden met Radio 4, zonder dat ik op dagen met veel storing in de ether wakker schrik van een afschuwelijk brom.
Gezien de ervaringen hier is het aardig naar verwachting.
Prima voor radio op de achtergrond en de extra keuze aan (thema)zenders, zonder ruis of gekraak.
Wat me opvalt is dat de echt uitbundige (kerst)muziek echter wel een behoorlijk goede test is voor de toegepaste compressie en eventuele normalisering/optimalisatie.
Bijvoorbeeld hoorde ik 'merry christmas war is over' voorbij komen op sky xmas. De laatste pakweg 20 seconden, man oh man, alsof je door een niet goed afgesloten dakraampje aan het luisteren bent, dof met af en toe een fragment helder (terwijl de arreslee aan de goede kant van het raampje staat want dat rinkelt vrolijk door, lol)
Waarschijnlijk dus gewoon te veel 'resolutie' in die muziek. Man ik heb nog niet eerder gecomprimeerde muziek zo over de zeik horen gaan, op de antieke 32 en 48kbit stereo mp3's uit 1994 ofzo na, hahaha!
'why couldn't it be christmas everyday?'.. nou, omdat de huidige dab+ implementatie er gewoon nog niet klaar voor is!
Ik ben zeer benieuwd hoe onze DAB+ ontvangst is in Almere, in een HSB (houtskeletbouw) woning, dus zonder steen of beton. Zou een voordeel moeten zijn lijkt mij.
8 voorkeurszender konoppen per FM / DAB+ / Internet radio. Zo kan ik 's ochtends bij de koffie met een druk op de knop NPO radio 1 krijgen, mijn zoons 3FM, en mijn Spaanse vrouw haar favoriete spaanse internet zenders tijdens het koken. Perfect!
En dan ook nog Bluetooth apt/X en zelfs Spotify Connect!
Echt een mooi product! Wel jammer dat het geen stereo is, dat is even slikken. Maar de speaker die er in zit krijgt ontzettend goede waarderingen.
Wel een stevig prijskaartje, maar gaat wel jarenlang lonen als ik aan het gemak voor ons allemaal bedenk.
Op mijn werk op Almere Gooisekant op 2 hoog achter HR++ glas alleen commercieel sterk.
Dit is getest met dvb-t stick met eenvoudige antenne
Verder heb ik DAB+ in de auto, boot en thuis en ben er erg over te spreken qua geluidskwaliteit tov FM. Natuurlijk, er zijn betere manieren om het signaal binnen te krijgen, maar voor gewoon radio is het prima.
Me Tarzan, U nix!
404 Signature not found
Dit is absoluut niet te vergelijken met de codec die in DAB(+) gebruikt wordt.doc schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:02:
Beetje off-topic, maar de mensen die praten over de compressie, doe eens de test doen op: test.tidalhifi.com
Me Tarzan, U nix!
Ik heb de Kenwood KDC-BT73DAB op het oog.
Echter hoor ik (en of dat nou is omdat ze willen verdienen) het moeilijk is op de dab+ antenne te installeren.
Dit omdat je hem moet grouden op het chassis?
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
http://radio.nl/798405/du...-digital-radio-spot-video
Ik wist niet dat het kon, maar deze is nog een beetje meer overdreven uitgevoerd...
want vrouwlief wil geen antenne aan het raam..
dan zou ik de huidige FM spriet op het dak moeten vervangen voor een gecombineerd exemplaar, en er bekabeling bij moeten trekken..
want zo`n splitter die je achter je radio knoopt, waar je je antenne plug in steekt, en er weer 2 uit komen, 1 voor de DAB+ en 1 voor de FM tuner lijkt me ook niet optimaal voor het signaal, gezien de antenne gepiekt is op FM ontvangst (?)
al gebruiken mn Sangeans ook gewoon de zelfde antenne voor DAB / FM correct me if im wrong...
404 Signature not found
Oogt en klinkt fantastisch. En qua mogelijkheden voor ieder wat wils hier in huis (alleen jammer dat CD speler mist).
Op de begane grond aanrecht wel alle commerciële omroepen, maar geen enkele publieke, ook niet dichterbij het raam. Een meter hoger, bovenop de ovenkast, ontvang ik alles!
Ook ik vraag me af wat de ervaringen zijn met zulke splitters.SMSfreakie schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:58:
ik twijfel nog of ik in de huidige auto ( VW polo 6N SDI uit '99 ) wel een DAB+ radio wil zetten.
want vrouwlief wil geen antenne aan het raam..
dan zou ik de huidige FM spriet op het dak moeten vervangen voor een gecombineerd exemplaar, en er bekabeling bij moeten trekken..
want zo`n splitter die je achter je radio knoopt, waar je je antenne plug in steekt, en er weer 2 uit komen, 1 voor de DAB+ en 1 voor de FM tuner lijkt me ook niet optimaal voor het signaal, gezien de antenne gepiekt is op FM ontvangst (?)
al gebruiken mn Sangeans ook gewoon de zelfde antenne voor DAB / FM correct me if im wrong...
Als we ooit de huidige radio willen vervangen door een model met DAB+, dan lijkt het me ook niet fijn om met een plakantenne op het raam te moeten werken (plus een plek vinden waar de kabel het dashboard uit kan komen). En extra kabels naar de antenne op het dak trekken, laat staan het bevestigen van een nieuwe antenne, lijkt me ook geen sinecure.
Dus ook ik zou zo'n splitter de mooiste oplossing vinden als het een beetje kan werken tenminste
Heb 2x proefgereden met een auto met een DAB+ radio waarvan er een x geen of nauwlijks ontvangst was. En de andere x wel een helder signaal was die beter leek dan FM toen.
Thuis luister ik nauwelijks radio. Maar in de auto wel.
Omdat ik straks toch 4 jaar er mee moet rijden dus gewoon DAB+ er bij besteld.
Dan zie ik wel of ik het veel zal gebruiken of niet
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Even een vraag...hebben meer mensen last van slechter ontvangst (auto) door het koudere weer? (Geen regen/mist/harde wind)
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
las al ergens dat RTV oost op 8KM van de toren van markelo (5KW FM) compleet weggedrukt werd door een Frans station..
mogelijk heeft DAB+ hier ook wat last van.
404 Signature not found
Pioneer DAB+ radio met raam/plak-antenne. Ik luister alleen naar de commerciëlen en heb dus de NPO niet getest. De NPO valt wel vaak uit in de omgeving Rijssen/Enter/Almelo. VCR no problem.
Alleen uitval is er niet. Ondanks de waarde toch nog wat heen en weer slingert. 67~79%
404 Signature not found
Nee, geen problemen gehad. Leiderdorp A4 --> Prins Clausplein A12 -->Bleiswijk en raamplakantenne in een Golf 4 met een JVC DAB+ radio al een paar maanden.Falcon schreef op zondag 30 november 2014 @ 08:17:
Voor de mensen met een vag-product in de bestelling..het is 100% DAB+.
Even een vraag...hebben meer mensen last van slechter ontvangst (auto) door het koudere weer? (Geen regen/mist/harde wind)
[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 02-12-2014 17:09 ]
Ik rij nu door heel NL met een DAB+ radio in de auto (ingebouwde standaard radio) in Volvo. Ontvangst is op veel ritten van deur tot deur echt belabberd over bepaalde gebieden. Grotere ruime gebieden zonder gebouwen en bomen is de ontvangst vaak prima.Eiríkr schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:05:
Hier is het dus, blijkt nu, andersom. Zie mijn post van eerder vandaag.
Ik kwam dus er zojuist achter dat ik in een gebied zit waar geen NPO via DAB+ valt te beluisteren. Af en toe kan ik een signaal opvangen maar daar valt niet mee te werken. Ondanks dat men aangeeft dat het landelijk dekkend is, is dat niet het geval. Kan alleen de commerciële omroepen ontvangen....
Wij zijn in 'fase 3' aan de beurt. Dat gaat dus nog wel even duren....
maar in de buurt van spoorlijnen (A12 langs spoor, A15 langs spoor) en bossen (heuvelruggen utrecht/veluwe) en in de stad is het echt om te huilen. Ik heb tot nog toe iedere rit weer over moeten schakelen op andere vormen van muziek.
Ik hoop echt dat ze binnenkort de boel verbeteren. Het doet me nu denken aan de eerste dagen van de GSM, waarbij je naar het raam moest lopen of naar een specifieke hoek op de straat om te kunnen bellen, anders viel de verbinding weg.
Nou dan vind ik het maar een slechte zaak. Dat zijn toch echt hoofdwegen.
Zeker weten dat je antenne ok is?
Toch ga ik over want ik ben helemaal klaar met dat gekraak en gepiep, maar gezien jouw reactie toch maar niet dab+ only :x
In Nijmegen kan ik af en toe 3FM ontvangen terwijl ik die gewoon altijd op wil hebben, 538 gaat nog wel goed. Ik denk dat mijn antenne ook aan vervanging toe is.
Weet iemand of het veel werk is om een kabel door te trekken naar de dakantenne? (golf 4)
[ Voor 35% gewijzigd door Gman op 15-12-2014 19:47 ]
zal je het hemeltje deels moeten losmaken, via een raamstijltje ofzo naar beneden en dan hop naar voren?
lijkt me sterk dat het kabeltje via het dak verder naar voren loopt om daar via een voorraamstijl richting de radio te gaan
404 Signature not found
404 Signature not found
Ik heb natuurlijk niet precies gemeten maar ik zie dat de antennes op div. auto's best wel verschillende lengtes hebben.
Die op onze Nissan Micra uit 2006 is bv. een stuk korter dan de antenne die op onze vorige Micra uit 1996 zat. Nou kan het natuurlijk precies de halve lengte zijn en naar ik begrepen heb kan hij dan nog steeds goed resoneren met de frequenties ~ 100 mhz (correct me if I'm wrong).
Maar ik zou me ook maar zo voor kunnen stellen dat men antennes op modernere auto's al wat langer meer 'universeel' maakt omdat div. landen al wat langer bezig zijn met DAB+ ?
Maar goed, dit is maar een gedachtenspinsel. Kan er natuurlijk helemaal naast zitten
Ik vraag me sowieso af of dat speciaal bemeten zijn niet ietwat 'overrated' is. Ik kan me nog herinneren dat ik in onze vorige woning een platte antenne van König op zolder had hangen voor DVB-T ontvangst (we keken nog TV via Digitenne). Terwijl we op datzelfde ding ook prima FM ontvangst hadden nadat ik de power inserter op zolder vlakbij de antenne had geplaatst en de signaal uitgang kant van de inserter dus op het coaxnetwerk in huis had gekoppeld.
Ook bestaan er tegenwoordig dus auto antennes die zogenaamd zowel voor FM als DAB+ geschikt zijn (terwijl die toch ook slechts 1 lengte hebben).
Ik kan me natuurlijk wel voorstellen dat een optimale lengte helpt als je signalen probeert te ontvangen in grensgebieden van de dekking.
en de lengte daarvan zou wel eens gepiekt zijn voor FM ontvangst?
edit: voor op de camping heb ik een teleplus antenne met bijbehorende versterker, alleen daarop vallen de DAB+ signalen wel wat tegen.. simpel sprietje zonder versterking leverde afgelopen zomer een vergelijkbaar resultaat op..
thuis werkt een simpel sprietje het beste.. de actieve antennes die ik hier getest heb zijn de:
Funke DSC250 met 18dB Gain VHF 5 - 12 (174 - 230 MHz) UHF 21 - 69 (470 - 862 MHz)
Funke DSC310 met 20dB Gain VHF 5 - 12 (174 - 230 MHz) UHF 21 - 69 (470 - 862 MHz)
Funke DSC500E met 25dB Gain VHF 5 - 12 (174 - 230 MHz) UHF 21 - 69 (470 - 862 MHz)
de op de camping gebruikte antenne doet maximaal 42dB versterking en is ook VHF 5 - 12 (174 - 230 MHz) UHF 21 - 69 (470 - 862 MHz)
echter heb ik geen idee of de gain op zowel de VHF als UHF band gelijk is, of er toch een verschil in zit.
dit geld voor alle 4 de antennes.
wel is mijn planning nog om een bierblik antenne te fabriceren met half liters blikken, volgens mijn berekeningen komt zou dat een optimale waarde van 212 MHz mee krijgen
[ Voor 77% gewijzigd door SMSfreakie op 15-12-2014 22:54 ]
404 Signature not found
Ik heb ontdekt dat ik zelf een stoorzender had in de auto. De oplader van mijn mobiele telefoons en mogelijk ook de telefoons zelf bij 3G/4G gebruik.
De hieronder door mij gemelde lange stukken zonder ontvangst zijn voor een groot deel te verklaren nu uit stukken waar mijn telefoon in modus van snelladen stond. Bij druppelladen is er minder aan de hand.
Iedere keer bij <80% batterij op de telefoon, gaat hij automatisch in snellaad modus, en valt dus de DAB+ ontvangst weg.
Ik rij nu zonder oplader en de beide telefoons niet meer aan de middenconsole. Probleem is hiermee grotendeels opgelost en kan ik vrijwel ongestoord op de snelweg genieten. Nog steeds bij hoge gebouwen, hoogspanningsleidingen, spoor bovenleidingen etc storing, maar dat is dan te verklaren. De tunnel A2 bij Utrecht is zelfs voor de 200m aan de uiteinden te beluisteren. Bij de schipholtunnel gaat hij wel meteen uit.
Al met al nu een tevredener gevoel, geluidskwaliteit is prima nu voor zowel NPO als Commercie. Commercie nog wel een standje beter voor mijn gevoel.
Als laatste nu nog op zoek naar een andere telefoonhouder (niet in middenconsole) en een geschermde telefoonlader (die helaas wel in middennconsole moet).
Ik moet de eerste goede autolader (in het aanbod van honderden laders alleen al bij NL'se webshops, ebay en chinese sites daargelaten) nog tegen komen.
We hebben 1 adapter van Tom Tom die een 12v doorlus heeft voor de laadkabel met TMC ontvanger + ook nog 2 USB poorten. Die veroorzaakt nagenoeg geen storing maar is met max. 1A op poort 1 en 500 mA op poort 2 tegenwoordig toch wel wat te 'licht'.
En meerdere laders met 2,1A die ik heb geprobeerd geven ook hier enorme storing op onze FM radio (te horen als flinke 'static').
Dus ik kan me inderdaad helemaal voorstellen dat dit ook voor een bijna onbruikbare DAB+ decodering zorgt.
(en ik vraag me af wanneer er nou eens een fabrikant komt die 3 tientjes voor een lader met 2 USB poorten van 2,1 A durft te vragen én daar dan ook een goede ontstoring voor terug geeft, ipv al die goedkope meuk).
Nu hebben die adapters nog maar een spreadband spectrum t/m 60Mhz
Soms weet ik het ook niet meer.........
Zo heeft moloch KPN maar bepaald dat ze standaard niet ge-notched adapters leveren omdat dat bandbreedte kost.Mochten deze storen ,dan leveren ze alleen na een klacht een ge-notched versie.Maar de klant is niet verplicht om mee te werken
Soms weet ik het ook niet meer.........
JVC KW V215DBTE Radio DVD/USB/DAB
Geen raamplakantenne meer maar een splitter achter de radio. Kijken hoe dat werkt. Ik hoop dat de levering nog voor het weekend is dan kan ik hem in het weekend rustig inbouwen.
[ Voor 35% gewijzigd door Bestla op 16-12-2014 17:12 ]
tevens ben ik wel benieuwd wat voor antenne je nu op je auto heb staan.
404 Signature not found

In de verkochte Golf 4 zat een raamplakantenne achter de binnenspiegel, en die werkte perfect.
Edit: Woensdag 17 december, en de radio is binnen. Nu de splitter nog.
[ Voor 42% gewijzigd door Bestla op 17-12-2014 22:23 ]
De Sony XDR-S40DBP of de Muse M-100. Die laatste wordt ook als Akai ADB10 verkocht.
[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 19-12-2014 06:22 ]
[ Voor 6% gewijzigd door SebasFM op 19-12-2014 09:40 ]
ah, zo`n ding zit dus ook op mn 15 jaar oude VW PoloBestla schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:54:
Dat is de standaard antenne. Zoals deze, achterop het dak.
[afbeelding]
In de verkochte Golf 4 zat een raamplakantenne achter de binnenspiegel, en die werkte perfect.
Edit: Woensdag 17 december, en de radio is binnen. Nu de splitter nog.
404 Signature not found
Helaas blijken er 2 soorten SMB connectoren te bestaan, mini en normaal. Nu voel je hem al aankomen; de connector op de splitter is een gewone, en van de pioneer radio een mini smb. Als ik het juist heb, in ieder geval paste het niet. DAB+ geen ontvangst, FM was ook niet zo heel goed, ruiste nog een beetje. Daarna de splitter er tussen weg gehaald, en FM nu perfect.eymey schreef op maandag 15 december 2014 @ 21:40:
Ik ben heel benieuwd wat je ervaringen zijn met de splitter.
Raamantenne van Pioneer besteld. deze ga ik binnenkort monteren.
De Radio bevalt uitstekend, erg goed geluid van zowel MP3 als FM. Dat moet met DAB+ nog beter zijn
Voorlopig trouwens nog geen concrete aankoopplannen, alleen orientatie.
M'n vriendin bestuurt de auto (heb zelf geen rijbewijs) en gebruikt hem ook het meest. Zij heeft zelf meestal muziek van SD-kaart aan staan
[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 20-12-2014 22:27 ]
Dank daarvoor! Ik denk dat ik toch voor de Muse / Akai ga. Vind hem er leuk uitzien en het geluid schijnt wel goed te zijn. Ben benieuwd, zet het op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag in februari...SebasFM schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 09:39:
Ik kan je alleen wat vertellen over de Sony XDR-S40DBP.
i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD
Die Kenwood antenne lijkt me een gewone plakantenne. Daar is niet iedereen even enthousiast over en het lijkt me sterk dat hij ook goed FM kan oppikken.El_Bandito schreef op zondag 21 december 2014 @ 22:36:
Hoi, ik ga binnenkort de Kenwood DAB361U aanschaffen en wil de Kenwood CX-DAB+ antenne er bij nemen, maar het is mij niet bekend of ik nu hiermee ook FM kan ontvangen zodat ik mijn originele antenne met deze DAB+ antenne kan vervangen? Of moet ik rondrijden met 2 antenne's?
Als je één antenne wil dan is een actieve combinatieantenne het beste, geeft meestal ook veel betere ontvangstkwaliteit.
Tsja, die actieve combi antenne ziet er mooi uit. Maar je moet wel echt veel meer aan je auto 'overhoop' halen om de antenne te plaatsen en om de extra bedrading te trekken. Zoiets zou ik sowieso al niet zelf kunnen
Maar misschien heeft El_Bandito wel de skills
Dat gaat hij toch wel dacht ik. En de afdekking van de voorste raamstijlen klik je zo los. Wil je een andere kabel trekken? Bind de nieuwe aan de oude , en trek met de oude de nieuwe kabel langs het dak.SMSfreakie schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:20:
dakantenne bij de golf 4 zit denk ik ook achter op het dak?
zal je het hemeltje deels moeten losmaken, via een raamstijltje ofzo naar beneden en dan hop naar voren?
lijkt me sterk dat het kabeltje via het dak verder naar voren loopt om daar via een voorraamstijl richting de radio te gaan
Ik heb in 15 minuten een andere antenne op onze Golf 4 gezet, omdat het rubber voetje gescheurd was en zo lekkage kon ontstaan.
[ Voor 24% gewijzigd door Bestla op 30-12-2014 07:56 ]
ja ik ook bij mn Polo 6N1, alleen daar zat achter bij de antenne ook gewoon nog een connector en bij de donor antenne idemditoBestla schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 06:46:
[...]
Dat gaat hij toch wel dacht ik. En de afdekking van de voorste raamstijlen klik je zo los. Wil je een andere kabel trekken? Bind de nieuwe aan de oude , en trek met de oude de nieuwe kabel langs het dak.
Ik heb in 15 minuten een andere antenne op onze Golf 4 gezet, omdat het rubber voetje gescheurd was en zo lekkage kon ontstaan.
404 Signature not found
Bedoel je dat je de bestaande bekabeling hebt gebruikt voor je nieuwe antenne?SMSfreakie schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:07:
[...]
ja ik ook bij mn Polo 6N1, alleen daar zat achter bij de antenne ook gewoon nog een connector en bij de donor antenne idemdito
Correct... alleen heb ik destijds niet de moeite genomen om in DAB+ te investeren...Maurits van Baerle schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:01:
[...]
Bedoel je dat je de bestaande bekabeling hebt gebruikt voor je nieuwe antenne?
404 Signature not found
Verder, misschien is het maar beter dat 'we' nu pas in digitale radio investeren, met DAB+. In het VK zitten ze met DAB nogal met capaciteitsproblemen blijkbaar?
http://radio.nl/799133/lu...ang-van-dab-in-birmingham
Ja, het is hier in het VK dringen geblazen op sommige multiplexen. De laatste twee jaar is er een wachtlijst voor Digital 1 (de landelijke commerciele multiplex). Helemaal nu de grote radiogroepen besloten hebben dat DAB de hoogste prioriteit heeft en FM een soort tweederangs netwerk is vechten ze hun concurrentie nu uit op Digital 1.ktf schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:16:
Verder, misschien is het maar beter dat 'we' nu pas in digitale radio investeren, met DAB+. In het VK zitten ze met DAB nogal met capaciteitsproblemen blijkbaar?
http://radio.nl/799133/lu...ang-van-dab-in-birmingham
Het gevolg is dat alles vol zit, de prijzen gestegen zijn en om ruimte te maken (en kosten te besparen) redelijk wat stations naar mono zijn gegaan. Redelijk wat stations zijn nu begonnen om ruimte op zoveel mogelijk regionale multiplexen te verzamelen om zonder landelijk slot toch nog een redelijk bereik te hebben.
Gelukkig komt er nu een tweede landelijk commerciele multiplex 'Digital 2' (hopelijk nog dit jaar in de lucht) om aan de grote vraag naar DAB capaciteit te kunnen voldoen. Er wordt ook verwacht dat dit jaar nog de eerste DAB+ uitzendingen gaan plaatsvinden, toe nu toe waren er alleen DAB+ testuitzendingen.
Wat dat betreft heeft Nederland er slim aan gedaan om te wachten tot DAB+ productieklaar was waardoor er veel efficienter gebruik gemaakt kan worden van dezelfde ruimte. Toch zit de commerciele multiplex in Nederland nu ook vol. 100% NL heeft aangegeven een themazender te willen beginnen en moet daarvoor nu ruimte gaan huren bij een concurrent. Ik verwacht dat we binnen twee jaar grote veranderingen gaan zien met betrekking tot vergunningen en verdeling van de ruimte en het zal niet al te lang duren voordat we in Nederland ook discussies over een tweede landelijke commerciele multiplex zullen krijgen.
Ik las iets van dat 30% van die Digital 2 multiplex voor DAB+ is, dat kan blijkbaar, twee technieken op één multiplex? Er is dan blijkbaar wel goed vooruitgedacht bij het ontwerp van de standaardMaurits van Baerle schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:36:
Er wordt ook verwacht dat dit jaar nog de eerste DAB+ uitzendingen gaan plaatsvinden, toe nu toe waren er alleen DAB+ testuitzendingen.
Dat is een vergunningenkwestie. Maximaal 30% mag van de toezichthouder gebruikt worden voor DAB+. Voorheen was die 30% bestemd voor data (verkeersinformatie etc.) en dat hebben ze nu aangepast naar data of DAB+. Waarom maar 30% is niet helemaal duidelijk maar ik denk dat de toezichthouder niet teveel gelazer wil. Als plotseling veel stations zouden overschakelen van DAB naar DAB+ zouden zo'n 20 miljoen radio's ze niet kunnen ontvangen. Dat is natuurlijk aan het radiostation om te beslissen of ze die luisteraars kwijt willen raken maar ik denk dat de toezichthouder geen 'backlash' wil. Er is best kans dat ze dit volgend jaar of het jaar daarop verhogen of helemaal loslaten aangezien vrijwel alle nieuwe radio's op de markt (alleen al naar verwachting twee miljoen in auto's dit jaar) ook DAB+ ondersteunenktf schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:10:
[...]
Ik las iets van dat 30% van die Digital 2 multiplex voor DAB+ is, dat kan blijkbaar, twee technieken op één multiplex? Er is dan blijkbaar wel goed vooruitgedacht bij het ontwerp van de standaard
Technisch gezien maakt het inderdaad niet uit, ze kunnen prima door elkaar gebruikt worden op één multiplex en er zijn landen waar dat ook gebeurt tijdens een overgangsfase van DAB naar DAB+ bijvoorbeeld.
Noxon en Medion internet-/DAB+-radio's review: Deutsche gründlichkeit?
[ Voor 14% gewijzigd door Maurits van Baerle op 09-01-2015 12:45 ]
404 Signature not found
Helaas doet hij het nog niet. Ik heb een DEH-X6600DAB pioneer. Hebben jullie hier toevallig ervaring mee en of tips wat ik het beste kan doen hiermee? Radio ontvangt hij gewoon netjes.
In afwachting van een bestelling zodat de voeding van de actieve antenne in de Golf 5 weer aangesloten kan worden. Want dat is denk ik het probleem waarom ik maar een paar NPO zenders ontvang en nog in een belabberde kwaliteit ook. FM doet het prima, maar geen Arrow , en dat is wat ik wil.
De nieuwe 2 din radio inbouwen was een eitje, 2 schroeven bovenop los en klik klik bovenpaneel middenconsole is los, Daarna 2 schroeven los en klik klik de onderste helft kwam los. Toen de 4 schroeven van de oude radio los en hopsakee weg ermee.
[ Voor 66% gewijzigd door Bestla op 11-01-2015 15:44 ]
Ja dat klopt zo'n antenne heb ik. Hij zit rechts ongeveer 60 centimeter onder de bovenkant van het raam. Dan zit het zwarte gedeelte aan het chassis van de auto. Ik heb verder geen idee hoe ik het moet oplossen. Kan eventueel foto's maken.Bestla schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:47:
Ik denk dat het een 'massa' probleem is. Raamplakantenne? Met dunne draadjes en een blokje met metalen pootjes die weer contact met die draadjes moeten maken. Zit dat wel goed?
In afwachting van een bestelling zodat de voeding van de actieve antenne in de Golf 5 weer aangesloten kan worden. Want dat is denk ik het probleem waarom ik maar een paar NPO zenders ontvang en nog in een belabberde kwaliteit ook nog. FM doet het prima, maar geen Arrow , en dat is wat ik wil.
De nieuwe 2 din radio inbouwen was een eitje, 2 schroeven bovenop los en klik klik bovenpaneel middenconsole is los, Daarna 2 schroeven los en klik klik de onderste helft kwam los. Toen de 4 schroeven van de oude radio los en hopsakee weg ermee.
Plus punten:
- Design
- Geluid
- Afwerking
Min punten:
- Geen externe antenne mogelijkheid
Nu heb ik er een zelfbouw antenne aangemaakt en van een signaalsterkte van een +/- 15% (3 blokjes) naar +/- 30% (5 blokjes) gegaan welk net genoeg is om niet uit te vallen.
Zelfbouw antenne: http://www.dabtuners.nl/2...t-huis-even-knutselen-dan
De kern zit op de kern van de vaste spriet van de radio en de mantel van de zelfbouw aan de mantel op de radio.
Helaas kan ik voor geen mogelijkheid de antenne van de radio verwijderen, deze zit met een F-connectorspriet op de radio.
Zijn er mensen die een ORT hebben en wel de antenne hebben verwijderd?
Dat ik voortaan gelijk automatisch moet gaan zoeken en niet moet aannemen dat de eerste zender gelijk een "goede" zender is. Ik had blijkbaar alles netjes toch goed gedaan, maar de radio moest aardig lang zoeken voordat hij een zender had gevonden.Bestla schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:20:
Wat was de domme fout dan ? Fouten zijn om van te leren.
Zeker als je een radio voor het eerst aan zet, als hij lang uit is geweest of als je hem meeneemt naar een ander land zal hij een volledige scan moeten doen in de vorm van een "autotune". Dan gaat hij alle 38 mogelijke frequentieblokken van 5A tot 13F af om te kijken of daar een multiplex op zit en welke zenders er op zo'n multiplex zitten. Kennelijk wist jouw radio al wel van de publieke multiplex op 12C maar nog niet van de commerciële multiplex op 11C.FRGert schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:14:
[...]
Dat ik voortaan gelijk automatisch moet gaan zoeken en niet moet aannemen dat de eerste zender gelijk een "goede" zender is. Ik had blijkbaar alles netjes toch goed gedaan, maar de radio moest aardig lang zoeken voordat hij een zender had gevonden.
kan je de radio niet demonteren en intern de antenne afkoppelen? en een nieuwe aansluiting er op maken?iFloppy schreef op zondag 11 januari 2015 @ 19:47:
Ik ben nu een z'n 4 maanden een Philips ORT 7500 en ben er tot nu toe zeer tevreden over.
Plus punten:
- Design
- Geluid
- Afwerking
Min punten:
- Geen externe antenne mogelijkheid
Nu heb ik er een zelfbouw antenne aangemaakt en van een signaalsterkte van een +/- 15% (3 blokjes) naar +/- 30% (5 blokjes) gegaan welk net genoeg is om niet uit te vallen.
Zelfbouw antenne: http://www.dabtuners.nl/2...t-huis-even-knutselen-dan
De kern zit op de kern van de vaste spriet van de radio en de mantel van de zelfbouw aan de mantel op de radio.
Helaas kan ik voor geen mogelijkheid de antenne van de radio verwijderen, deze zit met een F-connectorspriet op de radio.
Zijn er mensen die een ORT hebben en wel de antenne hebben verwijderd?
voor mijn Sangean zit ik daar ook aan te denken, de spriet afkoppelen, ( en een stukje dropveter coax er aan maken met plugje om deze weer naar buiten te leiden ) en een nieuwe aansluiting te maken, zodat er een "externe" antenne aangekoppeld kan worden, en toch de mogelijkheid aanwezig blijft om de spriet te gebruiken
404 Signature not found
Radio zit nog in de garantie en ik zou niet weten hoe de radio los te krijgen.SMSfreakie schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:04:
[...]
kan je de radio niet demonteren en intern de antenne afkoppelen? en een nieuwe aansluiting er op maken?
Er zitten 4 schroeven achterop maar daar gaat ie niet mee los.
en natuurlijk die vervelende plastic clipjes die de boel bij elkaar houden..

404 Signature not found
hoe kan ik een bestaande home cinema set, te weten Philips Ht6515, geschikt maken voor ontvangst van DAB+? Een nieuwe antenne kopen die de UHF/VHF band kan ontvangen werkte niet, wat ik bedenk doordat er nog een analoge FM decoder in zit (is dit juist?)
Wat kan ik er aan doen? Ik heb inmiddels zo'n idee dat er niets te vinden is om oude home cinema sets up te graden (i.i.g. niet de mijne)