Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik vermoed inderdaad dat jouw set geen digitale tuner heeft. Dat kun je oplossen met een DAB+ adapter. Dat is in feite een radio zonder speakers die je op één van de ingangen van je bestaande set aansluit. Dan gebruik je de adapter om de zender te kiezen etc. terwijl het geluid gewoon uit je bestaande set komt.LeastTechnician schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:31:
Ik heb dit forum grotendeels doorgelezen, maar niets erover gevonden:
hoe kan ik een bestaande home cinema set, te weten Philips Ht6515, geschikt maken voor ontvangst van DAB+? Een nieuwe antenne kopen die de UHF/VHF band kan ontvangen werkte niet, wat ik bedenk doordat er nog een analoge FM decoder in zit (is dit juist?)
Wat kan ik er aan doen? Ik heb inmiddels zo'n idee dat er niets te vinden is om oude home cinema sets up te graden (i.i.g. niet de mijne)
Als je weet dat je op 'DAB+ adapter' moet zoeken is er best veel te vinden:
http://www.albrecht-audio.de/?product=albrecht-dr-52
http://www.argonradio.de/products/dabadapter.php
http://www.scansonic.dk/p...076/d100-dab-adaptor.2077
http://www.dual.de/produkte/digitalradio/dab-1a/
Als je wil kun je natuurlijk ook (i.p.v. een adapter) een HiFi DAB+ tuner kopen. Daar zijn er veel meer van maar die zijn vaak wel wat duurder dan alleen de adapter. Die kun je net zo goed aansluiten op een ingang van je bestaande set.
[ Voor 10% gewijzigd door Maurits van Baerle op 14-01-2015 15:16 ]
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Ik heb zo'n beetje alle ingangen erop zitten, aux/tulp, 3,5 jack, hdmi, usb, coax. Ik wist alleen niet welke ik nodig had,maar ik had niet voor niets voor de duidelijkheidde naam erbij gezeteymey schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:07:
Tsja, dat is toch echt een beetje moeilijk te zeggen hier.
Als je home cinemaset geen DAB+ aan kan, kan hij gewoon geen DAB+ aan. Simpel as that. Het lijkt me verder ook niet zo moeilijk om dan even te kijken of er toevallig nog extra ingangen op je home cinemaset zitten. Zo ja, dan heb je 100+ opties om DAB+ radio'tjes erop aan te sluiten.
Dit is wat ik nodig had, bedankt!Maurits van Baerle schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:08:
[...]
Ik vermoed inderdaad dat jouw set geen digitale tuner heeft. Dat kun je oplossen met een DAB+ adapter. Dat is in feite een radio zonder speakers die je op één van de ingangen van je bestaande set aansluit. Dan gebruik je de adapter om de zender te kiezen etc. terwijl het geluid gewoon uit je bestaande set komt.
Als je weet dat je op 'DAB+ adapter' moet zoeken is er best veel te vinden:
http://www.albrecht-audio.de/?product=albrecht-dr-52
http://www.argonradio.de/products/dabadapter.php
http://www.scansonic.dk/p...076/d100-dab-adaptor.2077
http://www.dual.de/produkte/digitalradio/dab-1a/
Als je wil kun je natuurlijk ook (i.p.v. een adapter) een HiFi DAB+ tuner kopen. Daar zijn er veel meer van maar die zijn vaak wel wat duurder dan alleen de adapter. Die kun je net zo goed aansluiten op een ingang van je bestaande set.
En ja, ik had veel geprobeerd maar hier was ik inderdaad nog niet op gekomen
Het blijft alleen jammer dat je de lage bitrates op DAB+ waarschijnlijk erg goed gaat horen op een HIFI installatie. In de auto of onderweg is het niet zo'n issue, maar in de huiskamer wel (in mijn geval).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Een goed FM signaal verkies ik in dit geval in ieder geval nog boven DAB+. Een andere optie is zoeken naar een gebruiksvriendelijke internetradio die je aan 1 van je ingang kan koppelen.
MEDION® LIFE P85025 WIFI DAB+ INTERNET RADIO
Ervaringen? Staat niet in de pricewatch...
Niet echt een ervaring, wel linkje naar review.
Nee, dat is een andere... Ook van Medion...Lizard schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:04:
Zie Dav1d in "Het grote DAB+ digitale radio topic".
Niet echt een ervaring, wel linkje naar review.
My bad, 1 cijfertje verschil.hgoor schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:14:
[...]
Nee, dat is een andere... Ook van Medion...
Hier staan wel wat ervaringen (in het duits): http://www.amazon.de/product-reviews/B00M3Z943O/
Deze Hama radio lijkt er wel erg veel op: http://www.amazon.de/dp/B00KNTIWUS/
Zo te zien zijn dat allebei geen DAB radio's, hoewel die eerste uitbreidbaar lijkt met DAB (maar dat zal niet gratis zijn).Lizard schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:06:
[...]
My bad, 1 cijfertje verschil.
Hier staan wel wat ervaringen (in het duits): http://www.amazon.de/product-reviews/B00M3Z943O/
Deze Hama radio lijkt er wel erg veel op: http://www.amazon.de/dp/B00KNTIWUS/
https://www.conrad.nl/nl/...radio-adapter-351332.html
postcode is 2153 PJ
ontvangst FM met bijgeleverde draadje antenne is zeer slecht, draadje gaat nu via het raam naar buiten naar stuk ijzer. Dan gaat het beter.
DAB is alleen te ontvangen als het hele apparaat buiten het raam hangt.
het is een 3.5mm jack aansluiting voor de antenne, nu heb ik gezocht op internet maar alle oplossingen hebben een andere aansluiting.
Iemand tips?
Ik zou zeggen, struin eBay af, bijvoorbeeld
http://www.ebay.nl/itm/VW...fter-market-/400536155698
http://www.ebay.nl/itm/PA...nal-antenna-/330807374121
... of een van de honderden andere objecten die worden aangeboden
Alleen ik heb geen zin in een raamantenne in de Golf 5, maar ik moet geloof ik wel.
[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 27-01-2015 12:42 ]
Dat moet je denk ik even uitleggen, want dat zou onmogelijk moeten zijn door de manier waarop DAB werkt. Je ontvangt een hele multiplex wel, of niet, en niet een paar zenders uit een multiplex wel en andere niet.Bestla schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:06:
blijft Arrow erg stil, terwijl zo'n beetje alle andere wel te ontvangen zijn
Oftewel, als Arrow niet werkt, zou je 100%NL, Classic FM, BNR, 538, Skyradio (+Hits), Sumblime (+You), Radio 10 (+Gold), Q-Music (+Non-stop), Veronica, SLAM!FM, JUIZE! en Radio Efteling ook niet moeten ontvangen.

Maar zoals ik al zei, de ontvangst is niet echt geweldig, want in de bocht van A4 --> A12 springt hij over naar FM en blijft dan lastig doen tot Zoetermeer.
Neem ik de Fiat, met raamantenne, dan is er geen storing en ontvang ik alles loepzuiver.
[ Voor 53% gewijzigd door Bestla op 27-01-2015 18:09 ]
edit: ergens vind ik deze locaties niet heel logisch. Biervliet en Westdorpe liggen wel erg dicht bij elkaar (hemelsbreed maar 15km, en Westdorpe licht wel erg dicht bij de grens) en ik weet niet of ze met die zender in Goes tot in Hellevoetsluis gaan komen?
edit2: Ik geloof dat ik hem vat, dit is precies dezelfde set-up als wordt gebruikt voor 11C (de commerciele multiplex), wel logisch gezien dezelfde partij verantwoordelijk is voor de exploitatie.
[ Voor 41% gewijzigd door ktf op 05-02-2015 10:09 ]
Maar ze laten dezelfde foto zien bij de 11C als bij de 9D voor de feitelijke antennes en het lijkt me dat de antennes voor de 9D nog opgehangen moeten worden.
Ik vind dit persoonlijk ook niet zo gek gezien de prijsverschillen tussen normale radio's en die met DAB+
DAB+ radio's zijn mijn inziens nog buitensporig duur, zeker wanneer je het als nieuwe standaard op de markt wilt zetten en de "oude" FM nog gewoon werkt. Natuurlijk gaan mensen dan geen DAB+ aanschaffen als er voor een lager bedrag internet radio gekocht kan worden met toch ook meer zekerheid van kwaliteit.
Tevens zal de automarkt mee moeten gaan als de nieuwe standaard echt doorgezet kan worden. Zolang deze gewoon FM als standaard houden samen met de autoradio bouwers zal niemand DAB+ nemen als extra, zeker wanneer je nagaat dat de antenne vaak ook nog aangepast moet worden. Wanneer het echter gewoon standaard in de afbouw meegeleverd wordt, (antenne, aansluitingen etc.) zal men eerder geneigd zijn om de overstap te maken.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Zeker. Je moet het bij auto's nu vaak als optie aanvinken. Het moet gewoon standaard zijn.Rubman schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:37:
Animo DAB+ blijft laag
Ik vind dit persoonlijk ook niet zo gek gezien de prijsverschillen tussen normale radio's en die met DAB+
DAB+ radio's zijn mijn inziens nog buitensporig duur, zeker wanneer je het als nieuwe standaard op de markt wilt zetten en de "oude" FM nog gewoon werkt. Natuurlijk gaan mensen dan geen DAB+ aanschaffen als er voor een lager bedrag internet radio gekocht kan worden met toch ook meer zekerheid van kwaliteit.
Tevens zal de automarkt mee moeten gaan als de nieuwe standaard echt doorgezet kan worden. Zolang deze gewoon FM als standaard houden samen met de autoradio bouwers zal niemand DAB+ nemen als extra, zeker wanneer je nagaat dat de antenne vaak ook nog aangepast moet worden. Wanneer het echter gewoon standaard in de afbouw meegeleverd wordt, (antenne, aansluitingen etc.) zal men eerder geneigd zijn om de overstap te maken.
Bijna niemand die ik spreek kent DAB of weet hoe het werkt. Radio is radio. FM werkt, dus waarom vervangen?
Daar is ook nooit sprake van geweest. Wel lopen in 2017 de vergunningen af, dat betekend dat er tegen die tijd, bij het afsluiten van de nieuwe vergunningen, een plan kan worden uitgezet voor afschakeling, maar helemaal geen vergunningen meer verstrekken lijkt me niet aan de orde.captain007 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:25:
En ik denk ook dat het nog verre van realistisch is om in 2017 FM uit te schakelen.
Alle begin is moeilijk. En tja, wat is buitensporig? Een doorsnee DAB-radio vergelijken met een ultragoedkope wegwerp FM-radio is natuurlijk niet erg eerlijk. Als je een DAB-radio vergelijkt met een FM-radio met RDS functie, dan is het prijsverschil al heel wat minder.Rubman schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:37:
DAB+ radio's zijn mijn inziens nog buitensporig duur
DAB heeft nu nog het nadeel dat er alleen nationale zenders mee te ontvangen zijn. Hier gaat binnen een half jaar verandering in komen. Het grote voordeel is dat het als FM vervanger veel efficienter is.
Windmolenparken hebben ook lange tijd meer geld gekost dan ze opleveren. Bij offshore parken leveren ze soms nog steeds netto niets op. Punt is: als je er om die reden niet mee begint, gaat het nooit kiet draaien.
Maar goed, ik denk dat 2017 alle nationale FM uitzendingen stoppen inderdaad niet erg realistisch is. Alleen Noorwegen gaat dat in 2017 al doen en die hebben jaren voorsprong op Nederland wat de groeiende DAB populariteit betreft. Daar heeft het merendeel van de huishoudens een DAB radio en heeft FM luisteren een minderheidsaandeel.
Wat wel gebeurt is dat de populariteit van FM luisteren blijft dalen. In Nederland misschien nog niet zo hard als in sommige andere landen maar het zal onherroepelijk doorzetten, met name onder jongeren. Wat ik verwacht is dat er in 2017 een aantal stations zijn die maar weinig FM luisteraars hebben omdat veel van hun luisteraars via internet, DAB+, mobiele app etc. luisteren en die daarom besluiten hun peperdure FM vergunning niet te verlengen. Als jij 80% van je distributiebudget moet uitgeven voor 20% van je luisteraars dan kan het financieel erg verstandig zijn om FM op te geven. Kortom, het aantal 'digital-only' stations zal verhoudingsgewijs toe blijven nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Maurits van Baerle op 09-02-2015 18:47 ]
Verder ook nog reactie op de NOS berichtgeving: http://radio.nl/801454/st...beeld-als-in-succeslanden
Zit jij niet ook richting die kant of is dat te ver weg om te ontvangen?ktf schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:01:
Nieuws: binnen enkele weken zijn de regionale zenders in het zuidwesten van Nederland ook digitaal te ontvangen. http://radio.nl/801709/re...land-in-maart-in-de-lucht
Ik ben het een beetje zat aan het worden. Volgend weekend de DAB / FM antenne splitter er maar weer tussen want daarmee was de ontvangst van Arrow k*t en de rest prima.
Arrow staat dan wel in de zender list op de radio, maar als ik die selecteer blijft het stil. Zelfs als ik de radio helemaal van de stroom afhaal en hij weer opnieuw gaat scannen.
Dan heeft Arrow maar pech. En proppen we een usbstick in de radio. Want er moet natuurlijk wel goed gitaarwerk te horen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Bestla op 23-02-2015 17:23 ]
Ik wissel tussen twee locaties, maar de ene ligt midden in het verzorgingsgebied en eentje op een kilometer of 20 van de rand, kan ik kijken hoe het loopt.Maurits van Baerle schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:08:
Zit jij niet ook richting die kant of is dat te ver weg om te ontvangen?
Ik blijft het toch een raar verhaal vinden, want technisch zou het niet moeten kunnenBestla schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:15:
Arrow k*t en de rest prima.
edit: sorry mensen, dat had één post moeten zijn natuurlijk. Het was gisterenavond laat xD
[ Voor 17% gewijzigd door ktf op 24-02-2015 08:02 ]
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Echt, een andere reden kan ik niet bedenken
Maar het radio gedeelte, of ik nu naar DAB+ of naar FM luister zal mij eigenlijk een zorg zijn. Het klinkt over het algemeen niet beter of slechter in mijn beleving. Het grootste voordeel vind ik nog dat je zenders ontvangt welke niet op FM zitten. Nadelen zijn er ook, bij matig bereik gaat je radio stotteren en dat vind ik echt oneindig veel irritanter dan af en to een ruisje tussendoor. Bij twijfelachtig bereik schakel ik dan ook vaak over op FM. Het bereik is ook niet beter, sterker nog, op het werk hebben we met FM twijfelachtig bereik. Ik was benieuwd hoe DAB+ het dan zou doen. Totaal niets!
Dat zijn echt missers. Als DAB+ nu de pijntjes van FM weg zou kunnen nemen was de hogere prijs van een radio nog wel te overzien. Nu zullen alleen de tech-geïnteresseerden waaronder ik mijzelf ook reken, overstappen op DAB+. Dat zal waarschijnlijk niet zo blijven maar een snelle overstap op DAB+ gaat naar mijn idee ook niet gebeuren. Het voegt echt simpelweg te weinig toe.
Ik verwacht niet dat de consument hier vrijwillig massaal naar over gaat stappen, hooguit een gedwongen overstap met veel protest kan dat redden. Autoradio's worden vaak nog steeds enkel met FM geleverd en als een auto 10 - 15 jaar rijdt inclusief tweedehandsmarkt dan ga je veel bezwaar krijgen. Binnen in een stabiele omgeving is het prima, maar ja een FM zender die het dan goed doet voldoet voor de meesten ook en kabelradio is ook digitaal. Snap sowieso niet dat hier nog flink in geïnvesteerd wordt terwijl overal internet en dus zo ook radio de toekomst heeft.
Heb tijdens rijden nog niet gezien dat ik terugval op FM. Alleen als ik de parkeergarage inrijd.
En op werk is alleen 538 die terugvalt op FM. Andere zenders. NPO, SKY radio hits of Q nonstop blijven het gewoon doen.
Wat ik wel vind is dat Nederland behoorlijk laat is met het promoten van digitale radio.
In het buitenland draait het al langer. En bij de meeste nieuwe auto's is DAB in de meeste gevallen volgens mij al standaard en geen (dure) optie.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Ik verwacht eenzelfde ervaring als je het thuis op je HomeTheater set hebt.
Nadeel is dat de DAB+ in NL nog een ondergeschoven kindje is. De mogelijkheden qua informatie overdracht (artiest/titel, stations informatie, dynamische meldingen, verkeersinformatie (bijv voor je navigatie!) , cd-cover (plaatje!) etc) zijn uitgebreider. Alleen worden ze in NL nog niet gebruikt. In NL ben ik nog geen station tegen gekomen met alleen al artiest/titel informatie en/of dynamische meldingen weergeeft, laat staan de cd-cover. Op zn best zie je een lap tekst met stationsinformatie. In Duitsland kwam ik de actuele artiest/titel weergave wel tegen en in CZ ook.
Na implementeren van de extra informatie door stations zou het echt wat kunnen toevoegen tov FM.
Een echt technisch nadeel is dat de DAB+ ontvangst bij >120km/u terugloopt afhankelijk van locatie van de zendmast en je rijrichting.
Dat merkte ik ook aan Arrow in de auto. Veel en veel zwakker signaal dan andere zenders op 11c.Wobcat schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:37:
Hier een dab in de keuken staan, ook alleen met Arrow problemen. Alle zenders prima ontvangst, heb ik Arrow opstaan en ik beweeg, bijv. stapje opzij aan t aanrecht, dan valt de zender stil. Maakt niet uit hoe ik de antenne positioneer, gaat om de Philips Original-radio OR7200/10
Je zou bijna denken dat Arrow de rekening niet heeft betaalt.
Maar net ook op de N209 Bleiswijk richting N11 ook weer genoeg uitval van bv 538 die blijft pendelen tussen DAB en FM.
Zaterdag gaat die plakantenne er uit en de DAB/FM splitter er weer in.
[ Voor 10% gewijzigd door Bestla op 24-02-2015 16:43 ]
ik vind dat DAB+ juist een voordeel heeft tov FM..sambalbaj schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:53:
Ik heb DAB+ eigenlijk al grotendeels afgeschreven juist om redenen die hierboven genoemd worden. Met als belangrijkste: het voegt te weinig toe aan FM en kabel.
Ik verwacht niet dat de consument hier vrijwillig massaal naar over gaat stappen, hooguit een gedwongen overstap met veel protest kan dat redden. Autoradio's worden vaak nog steeds enkel met FM geleverd en als een auto 10 - 15 jaar rijdt inclusief tweedehandsmarkt dan ga je veel bezwaar krijgen. Binnen in een stabiele omgeving is het prima, maar ja een FM zender die het dan goed doet voldoet voor de meesten ook en kabelradio is ook digitaal. Snap sowieso niet dat hier nog flink in geïnvesteerd wordt terwijl overal internet en dus zo ook radio de toekomst heeft.
zeker nu het AT masaal die FM verbeterings voorstellen goedkeurt.. en er dus ook veel meer storing op de FM band ontstaat.. ook de meest onlogische voorstellen krijgen gewoon groen licht..
inmiddels is het al zo erg dat zelfs zenders met meer dan 25KW EIRP vermogen weggedrukt worden.. door die zogenaamde steunzendertjes, die een andere zender niet zouden mogen beinvloeden...
Waar het in het verleden nog wel met een "simpele" gerichte antenne zonder condities.. nog mogelijk was om een zender buiten het verzorgings gebied te ontvangen is het nu compleet onmogelijk....
maar goed mischien is dit wel de manier van het AT om mensen naar DAB+ te jagen
404 Signature not found
Als je radio en antenne goed zijn zou dat niet moeten gebeuren. DAB is speciaal ontwikkeld voor mobiel gebruik en in de auto in het bijzonder omdat daar veel radio geluisterd wordt. Niet voor niets houden de netwerkkwaliteitsstandaarden voor DAB rekening met ontvangst met een antenne op anderhalve meter hoog (voor in de auto) in plaats van 10 meter hoog zoals bij FM (voor antennes op het dak van een huis).Get!em schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:19:
Een echt technisch nadeel is dat de DAB+ ontvangst bij >120km/u terugloopt afhankelijk van locatie van de zendmast en je rijrichting.
Je merkt het ook aan dat het speciaal is ontworpen (door te kiezen voor bepaalde timings) om tot 200 km/u probleemloos te werken. In praktijk is sneller doorgaans ook geen probleem, ik heb zonder problemen naar DAB+ geluisterd bij 290 km/u.
Wat ik hieruit lees; het signaal-ontvangstloopt terug met hogere snelheden en mbv de foutcorrectie is er nog wel een goede audio mogelijk.
Dwz: zit je in en gebied met lage signaal ontvangst en ga je harder rijden in dat gebied, dan kan je ontvangst dus te laag worden en je audio dus wegvallen, terwijl je bij stilstand in dat gebid wel kunt luisteren naar DAB+.
Overigens leuk te lezen dat je het daadwerkelijk bij 290kmpu getest hebt
Verwijderd
Het gaat me erg om de geluidskwaliteit en de Argon ziet er dan wat honky ponky uit op dat vlak...
Iemand een ervaring tussen de twee merken ?
Voortaan maar een usb stick mee de auto in met het betere gitaarwerk. Ben ik ook van die &%%$ reklames af
Broadcast Partners wordt hiermee verantwoordelijk voor de infrastructuur (multiplexer, kabels, zenders, antennes etc.) De radio stations moeten er voor zorgen dat ze het signaal bij de centrale multiplexer afleveren, BP stuurt het door het land en de lucht in.
Zuidwest moet nog deze maand in de lucht zijn, de rest uiterlijk 1 september.
Maar het wordt interessant om te zien wat voor model er gehanteerd gaat worden. Als er namelijk nog steeds per 8 kbit/s betaald moet worden (zoals vrij gebruikelijk) dan hoef je in Zuidwest dus niet vier stations van 160 kbit/s te verwachten. Dan is het aantrekkelijker voor zo'n station om de rest gewoon leeg te laten.
[ Voor 8% gewijzigd door Maurits van Baerle op 03-03-2015 00:34 ]
Tenzij ze onderling afgesproken hebben dat iedereen recht heeft op een 1/nde deel en daarvoor betaald (geen mogelijkheid tot onderlinge herverderling, en als je het niet gebruikt heb je pech
He, jammer, ik keek er eigenlijk wel een beetje naar uit
edit: waar heb je die bedragen eigenlijk vandaan, meest blijft zoiets geheim?
[ Voor 31% gewijzigd door ktf op 03-03-2015 11:21 ]
Bv. een DAB+ versie van de SBH-50 van Sony:
http://www.sonymobile.com...bh50/specifications/#tabs
Maar Sony lijkt, op wat tafelmodellen na, absoluut niet geinteresseerd in DAB+.
Is dit per maand tot september 2023? Of per jaar?Maurits van Baerle schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 00:32:
Bij de anderen is het €550,000, €2,200,000 en €2,400,000 (het totale bedrag per mux dat aan Broadcast Partners betaald moet worden, zo te zien uitgespreid tussen nu en 1 september 2023).
Het is dan ook gewoon een model, een manier om kosten te verdelen. De meeste kosten liggen natuurlijk vast. In het geval van Zuidwest heb je één multiplexer, vier of vijf zenders, ruimtehuur op vier of vijf masten voor een paar dozijn antennes en een reeks verbindingen tussen de multiplexer en die masten. Dan heb je eenmalige kosten voor het aanleggen en een reservering voor onderhoud gedurende de lengte van het contract. Daarbovenop komen dan vaste kosten voor elektriciteit voor de zenders per maand.ktf schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 08:39:
Dat vindt ik eerlijk gezegd wel een vreemd verdienmodel. Het kost BP niet meer om meer kbits uit te zenden, dus je zou verwachten dat het totaalbedrag hetzelfde blijft en dat je betaald voor het relatieve gebruik. Aan de andere kant, je kunt moeilijk in een contract vastleggen dat wat je betaald afhankelijk is van wat de ander betaald, daar heb je ook weer gelijk in natuurlijk...
Tenzij ze onderling afgesproken hebben dat iedereen recht heeft op een 1/nde deel en daarvoor betaald (geen mogelijkheid tot onderlinge herverderling, en als je het niet gebruikt heb je pech) Dat zou ook redelijk logisch zijn, als je ziet dat het plan van de overheid is om de multiplexen helemaal propvol te stoppen op termijn.
Al die kosten zijn onafhankelijk van of je twee of twintig radiostations uitzendt op die mux. Als je dan een volle of bijna volle mux hebt is het logisch dat je de capaciteit op die mux verdeeld afhankelijk van hoeveel ruimte je inneemt. Het is niet onlogisch dat een radiostation dat meer ruimte inneemt meer betaalt.
Op zich werkt bovenstaande systeem prima aangezien de meeste muxen vol of bijna vol zijn. De uitzondering is Zuidwest Nederland waar nou eenmaal niet zoveel regionale omroepen zijn. Als die dus al die kosten over de vier zenders verdeeld moeten worden dan is dat een dure grap. Daarom ben ik benieuwd hoe ze het hebben opgelost.
Het is een openbare aanbesteding dus je kunt het doorgaans vinden in gunning:edit: waar heb je die bedragen eigenlijk vandaan, meest blijft zoiets geheim?
6B
8A
9D-N
9D-Z
Zo duur is DAB+ niet. Sterker nog, het is voor radiostations een stuk goedkoper dan analoog omdat je de infrastructuur deelt met een reeks andere radiostations. Zo te zien gaat het om het totaalbedrag tot en met 1 september 2023. Dan heb je het in het duurste geval (6B) over €2,4 miljoen gedeeld door 96 maanden = €25.000 per maand. Als je dat deelt door 18 radiostations heb je het over €1390 per maand.don_jorg schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:42:
[...]
Is dit per maand tot september 2023? Of per jaar?
Er is wel zoiets als de Samsung Galaxy S WiFi 5.0 DAB+. Dat is strikt genomen geen telefoon omdat je er niet mee kunt bellen maar het geeft wel aan dat het technisch niet zo'n probleem is om het in zo'n kleine ruimte te stoppen draaiend op een batterij. Het zal eerder een economische kwestie zijn. DAB+ wordt vooral gebruikt en Europa en Azie en niet bijvoorbeeld in de VS of Zuid-Amerika. Dat betekent dat je ofwel aparte devices moet produceren voor aparte markten of dat mensen moeten meebetalen aan een functie die ze niet kunnen gebruiken.matroosoft schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 08:57:
Wat ik me afvraag als ik dit topic zo lees: kunnen smartphones nu of in de toekomst ook DAB+ ontvangen?
Verder weet ik niet of mensen nou zoveel echte (uitgezonden) radio luisteren op hun mobiel. Ik heb volgens mij nog nooit naar FM geluisterd op mijn telefoons die dat ondersteunden en heb (anecdotisch) niet de indruk dat veel mensen dat doen. Ik vraag me af of dat voor DAB+ ineens erg anders zou zijn.
Dat valt wel mee toch? Sony maakt ook microsets, autoradio's, portables, iPod/iPhone docks met ingebouwde DAB+, en wekkeradio's met DAB+ bijvoorbeeld.eymey schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:09:
Maar Sony lijkt, op wat tafelmodellen na, absoluut niet geinteresseerd in DAB+.
Terwijl ze op zakformaat, in smartphones en in headsetjes en zo dus nog wel aan de lopende band FM modellen uitbrengen.
Ah, dan heb je denk ik meer aan iets als de Pure Move 2500. Daar lees ik wel aardige verhalen over. Ik heb zelf ooit een erg goedkoop zakformaat DAB+ radiootje gekocht en heb spijt dat ik niet destijds drie tientjes meer heb uitgegeven aan deze Pure 2500.eymey schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:58:
Mja ok, ze maken er best wel wat mee. Maar dus niet echt veel op zakformaat. En hun autoradio's met DAB+ kom ik iig bij de bekendere retailers maar mondjes maat tegen.
Terwijl ze op zakformaat, in smartphones en in headsetjes en zo dus nog wel aan de lopende band FM modellen uitbrengen.
Het liefste dus ook nog wel met een optie om ook bluetooth target te zijn voor de smartphone (voor als ik meer zin heb in eigen muziek / spotify ).
Oke, heldere reactie. Bedankt. Toch kan ik me zo voorstellen dat mensen met DAB+ wel radio zouden luisteren via hun smartphone. Het voordeel van DAB+ is toch dat je een betere ontvangst en geluidskwaliteit hebt? Dat zijn nu juist de minpunten van FM. Bovendien zullen dan veel mensen die nu onlineradio streamen waarschijnlijk overstappen op DAB+. Scheelt weer een zooi mb'tjes per maand.Maurits van Baerle schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:35:
[...]
Er is wel zoiets als de Samsung Galaxy S WiFi 5.0 DAB+. Dat is strikt genomen geen telefoon omdat je er niet mee kunt bellen maar het geeft wel aan dat het technisch niet zo'n probleem is om het in zo'n kleine ruimte te stoppen draaiend op een batterij. Het zal eerder een economische kwestie zijn. DAB+ wordt vooral gebruikt en Europa en Azie en niet bijvoorbeeld in de VS of Zuid-Amerika. Dat betekent dat je ofwel aparte devices moet produceren voor aparte markten of dat mensen moeten meebetalen aan een functie die ze niet kunnen gebruiken.
Verder weet ik niet of mensen nou zoveel echte (uitgezonden) radio luisteren op hun mobiel. Ik heb volgens mij nog nooit naar FM geluisterd op mijn telefoons die dat ondersteunden en heb (anecdotisch) niet de indruk dat veel mensen dat doen. Ik vraag me af of dat voor DAB+ ineens erg anders zou zijn.
Meeste speakers voor smartphones worden als bluetooth verkocht en voor oordoppen of grotere varianten zijn ook een groot aandeel draadloos..
Als ze dat overkomen met een kleine interne antenne, dan zijn ze een stap verder.
Ik zou bij bijvoorbeeld klussen mijn telefoon op radio willen zetten op speaker, maar dat kan nu dus niet.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
404 Signature not found
Ook geen problemen met Arrow Rock ? Hier dezelfde radio en dat is het enige station dat 'hapert'MegaTronics schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 19:13:
Thuis geen enkel probleem met de ontvangst van DAB+ via mijn Philips ORT7500 radio met ingeklapte antenne
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Die speelt hier ook gewoon af. Misschien omdat de zender hier in Lelystad aan de andere kant van de stad ligt.Wobcat schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:22:
[...]
Ook geen problemen met Arrow Rock ? Hier dezelfde radio en dat is het enige station dat 'hapert'
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ik begin ondertussen te twijfelen aan de DAB+ kwaliteit van de JVC radio in de Golf.
Van Arnhem tot Schiphol geen enkel probleem. In de A2 tunnel nog ongeveer 100m ontvangst aan beide uiteinden (dit is bij publieke en andere stations 3 tot 400meter). Schipholtunnel miste ik maar 3 seconden audio.
Ook ben ik er nu achter dat er bepaalde plekken zijn die veel verstoring hebben. Ik vermoed iets van alarmsystemen op een gebouw. Tot nu toe herhaaldelijk gehad bij een bepaalde disco, bij een makelaarskantoor in t dorp en bij vandervValk Hotel in Tiel (als je op A15 rijdt).
Tevens merk ik vrij ernstig de verstoring als ik langs bepaalde vrachtwagens rij. Zal mogelijk te maken hebben met opladers/12v adapters in hun cabine.
Ik begin me af te vragen of die antenne in de Golf wel goed vast zit of misschien kortsluiting maakt. Het is zeker erg veel werk om eens te kijken hoe het werkt als je die radio uit de Fiat even in de Golf hangt (en verder niets verandert)?Bestla schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 08:38:
Ik vind het nogal bijzonder dat als ik met de Fiat met JVC enkel din DAB radio, en een goedkoop plakantennetje kristalheldere ontvangst heb over de hele route van Leiderdorp A4 naar de A12 en verder over de N209 naar Bergschenhoek en vice versa, en niet met de Golf 5 , een JVC 2x din en een actieve antenne met DAB/FM splitter.
Ik begin ondertussen te twijfelen aan de DAB+ kwaliteit van de JVC radio in de Golf.
Ik heb vanochtend via mijn Note 4 en bluetooth via de JVC radio naar Arrow geluisterd. Veel beter geluid dan andere zenders via Dab. Ik blijf het zo doen want ik heb een zeer ruime databundel.
[ Voor 54% gewijzigd door Bestla op 05-03-2015 12:06 ]
Aanstaande zondag gaan de eerste dus al in de lucht in in Zuidwest Nederland.13 maart 2015 - Regionale publieke omroepen starten uitzendingen Digitale Radio
De regionale publieke omroepen gaan de komende maanden van start met digitale radio uitzendingen. Net als de landelijke radiostations zijn de regionale omroepen dan niet alleen via FM en internet gratis te beluisteren, maar ook via de nieuwe digitale standaard DAB+.
Vergunningen voor volledige verzorging
In Nederland zijn voor de regionale omroep vijf uitzendgebieden (Allotments) aangewezen. In ieder gebied wordt één netwerk gebouwd waarin maximaal 18 radiozenders kunnen uitzenden via DAB+. Alle regionale omroepen hebben een vergunning om in het eigen verzorgingsgebied uit te zenden.
Inkoopprocedures zijn afgerond
De publieke regionale omroepen moeten de frequenties samen met een aantal commerciële omroepen in gebruik nemen. Daardoor was een gezamenlijke inkoopprocedure nodig, die na langdurige gesprekken heeft geleid tot de selectie van Broadcast Partners als netwerkoperator. Later dit jaar zullen de uitzendingen dan ook samen plaatsvinden. ROOS, het samenwerkingsverband van de 13 regionale publieke omroepen, heeft de inkoopprocedure, een Europese aanbesteding, begeleid.
Volledige dekking regionale omroepen
De digitale uitzendingen zullen gefaseerd worden gestart. Als eerste zijn vanaf 15 maart Omroep Zeeland, RTV Rijnmond en Omroep Brabant in het allotment 9D-Z (Zeeland, Goeree Overflakkee en de westrand van Noord-Brabant) te ontvangen.
Op 1 mei van dit jaar starten de uitzendingen van Omroep Gelderland, L1, RTV Oost, RTV Drenthe, RTV Noord, Omrop Fryslân, RTVNH en Omroep Flevoland in de allotments 7A (Brabant, Limburg, Betuwe), 6B (Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Oostelijk Friesland, oostelijk Flevoland), en 9D-N (Friesland, Waddengebied en noordelijk Noord-Holland).
Vanaf 1 september 2015 zijn Omroep West, RTV N-H en RTV Utrecht in allotment 8A (Zuid-Holland, Groot Amsterdam en de Zaanstreek) te ontvangen. Op 1 januari 2017 tenslotte wordt de ontvangst uitgebreid met de provincie Utrecht, ‘t Gooi en Almere, waardoor de ontvangst van Radio M (RTV Utrecht), Radio Noord-Holland en Omroep Flevoland in vrijwel het gehele verzorgingsgebied gerealiseerd wordt.
Gratis luisteren
Om digitale radio, dus ook de regionale publieke omroep, via DAB+ te kunnen luisteren is een geschikt DAB+-radiotoestel nodig. Steeds meer nieuwe auto’s worden hier standaard mee uitgerust. Bij winkelketens en in webshops zijn verschillende merken en modellen te koop, toestellen voor zowel thuis als onderweg. Luisteren naar digitale radio is verder helemaal gratis.
Regionale publieke omroepen starten uitzendingen Digitale Radio
Volgens dabmonitor gaan de zenders in de multiplex allen 64kbps worden: http://dabmonitor.nl/ Ik zou dat eerlijk gezegd maar gek vinden.
404 Signature not found
Misschien zijn er hier mensen met ervaringen van soortgelijke situaties in andere gebieden (landen) of zijn hier regels voor in de standaard opgesteld?
Het scenario:..
Er zijn verschillende allotments waar zenders overlap hebben omdat het verzorgingsgebied niet geheel door 1 allotment gedekt wordt. Zo zal, bijvoorbeeld, Omrop Fryslân in 6B en 9D-N uitzenden.
Wanneer je je zelf in zo'n overlap gebied bevindt, ga je dan na een scan zo'n zender 2x in je zenderlijst terugvinden, of zal zo'n zender toch maar 1x zichtbaar zijn? En, indien dat laatste het geval is, wordt er dan gewoon 1 van de 2 allotments genegeerd, wordt het signaal gecombineerd en, als je pendelt van het ene uiteinde van het overlappingsgebied naar het andere (of net erbuiten) pakt de allotment die de zender uitzendt dan hoe dan ook de uitzending over, of krijg je dan no signal, ondanks dat de andere allotment binnen bereik is?
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Waar zie jij dat staan op Dabmonitor.nl? Ik zie wel dezelfde waarden in het overzicht van RadioTVNederland: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html#35ktf schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 23:07:
Ah, mooi, ik ben het weekend in de buurt, ik zal het eens in de gaten houden
Volgens dabmonitor gaan de zenders in de multiplex allen 64kbps worden: http://dabmonitor.nl/ Ik zou dat eerlijk gezegd maar gek vinden.
Overigens melden zij ook dat het nu al on air is:
14-3-'15 DAB+ Zuidwest on air op kanaal 9D
Het regionale T-DAB+ netwerk voor zuidwest Nederland is zo het nu lijkt definitief on air. De bitrate van Rijnmond, Zeeland, Brabant en PuurNL is 64 kbps alleen is er geen geluid te horen bij PuurNL dat komt op 1 september.
Er wordt uitgezonden vanaf de zendmasten Goes, Biervliet, Westdorpe en Roosendaal met zo het nu lijkt flink hoge ERP vermogens.
Je moet weten dat DAB radio’s eigenlijk niet veel waarde hechten aan de naam van een station. Die gebruiken ze eigenlijk alleen voor alfabetisch op naam sorteren. De radio zelf registreert ieder station op basis van het ServiceId (SId), dat is een hexadecimale code die het station meestuurt. Als ze het goed doen gebruiken ze dezelfde SId als op FM zodat een radio heen-en-weer kan schakelen tussen hetzelfde station als bijvoorbeeld ineens de ontvangst op één van de twee wegvalt.carnager schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 00:12:
Met de komst van de regionalen zit ik te denken over onderstaand scenario.
Misschien zijn er hier mensen met ervaringen van soortgelijke situaties in andere gebieden (landen) of zijn hier regels voor in de standaard opgesteld?
Het scenario:..
Er zijn verschillende allotments waar zenders overlap hebben omdat het verzorgingsgebied niet geheel door 1 allotment gedekt wordt. Zo zal, bijvoorbeeld, Omrop Fryslân in 6B en 9D-N uitzenden.
Wanneer je je zelf in zo'n overlap gebied bevindt, ga je dan na een scan zo'n zender 2x in je zenderlijst terugvinden, of zal zo'n zender toch maar 1x zichtbaar zijn? En, indien dat laatste het geval is, wordt er dan gewoon 1 van de 2 allotments genegeerd, wordt het signaal gecombineerd en, als je pendelt van het ene uiteinde van het overlappingsgebied naar het andere (of net erbuiten) pakt de allotment die de zender uitzendt dan hoe dan ook de uitzending over, of krijg je dan no signal, ondanks dat de andere allotment binnen bereik is?
Als ze het met o.a. Omrop Fryslan goed doen dan geven ze die hetzelfde SId op beide multiplexen. Je radio zal er dan als het goed is maar één laten zien in de lijst. Rijden van de ene mux naar de andere zal gewoon betekenen dat hij hem uit de nieuwe mux oppikt, waarschijnlijk zonder dat jij het merkt. Het enige wat me onwaarschijnlijk lijkt is dat hij signaal kan samenstellen uit twee verschillende muxen. Maar dat kan ik fout hebben.
Overigens is er onder SId dankzij de Programme Identifier (PI) nog een extra verdeling mogelijk waarbij de SId aangeeft dat twee stations hetzelfde programma uitsturen maar voor bijvoorbeeld tijdens reclame of nieuws er wordt opgesplitst voor specifieke regio’s. De SId is dan gelijk maar de PI’s er achter verschillen.
Aan dit soort dingen kun je eigenlijk zien dat DAB is ontworpen met gebruik onderweg in het achterhoofd waarbij het normaal is dat stations voortdurend opkomen en verdwijnen.
Deze pagina: http://www.fmlist.org/sendertabelle/dab-st.php?inputLand=HOL Die wordt gelinkt onder "11C: Opstelpunten en programma's"Maurits van Baerle schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:15:
Waar zie jij dat staan op Dabmonitor.nl?
Dat kan ik bevestigen. Mijn radio hier geeft aan dat ze alle vier 'Stereo 64kbps' zijn, meer details geeft hij nietOverigens melden zij ook dat het nu al on air is:
Van NPO of commerciëlen? Maakt nogal een verschil namelijkSebasFM schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:14:
Ontvangst hier [...]
Edit: Moet wel melden dat ik op mijn Sony XDR-S60DBP radio een signaal sterkte krijg van 99 a 100, maar dat mijn Philips AJB3552 wekkerradio er meer moeite mee heeft. Als ik daar met de draadantenne speel lukt het me om net aan vier blokjes ontvangst te krijgen, het minimale aantal blokjes om er geluid uit te krijgen.
[ Voor 72% gewijzigd door SebasFM op 16-03-2015 13:17 . Reden: toevoeging ]
Wauw, dat is op > 60km van de dichtstbijzijnde zender, Roosendaal. Dat is buiten de ontwerpspecs van DAB als ik het goed onthouden heb (heeft met de guard interval te maken)SebasFM schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:40:
Van de nieuwe multiplex op kanaal 9D wat vandaag is aangezet.
[ Voor 15% gewijzigd door ktf op 16-03-2015 18:34 ]
En er zijn nog amper DAB+ ontvangers voor in de huiskamer. Een aantal meer high-end DAB+ tuners of tuners van alternatieve merken kan het ontvangen, maar daar houdt het ook wel mee op.
En op een persoonlijke noot vind ik FM via glasvezel/coax nog steeds stukken fijner klinken dan de matige DAB+ streams. Die laatste zijn voor onderweg of in de auto m.i. prima, maar op de hi-fi set zou ik me al snel ergeren aan de artefacten. Dus als de kabelaars al ooit DAB+ zouden introduceren, dan hoop ik dat ze zelf aparte multiplexen (met betere streams) gaan maken
Omdat het geen enkele zin heeft. De voordelen van DAB, zoals een single frequency network en minder ruis, zijn niet van toepassing op kabel: daar heb je geen last van zenders die elkaar in de weg zitten. Zeker als je kijkt naar de huidige implementatie van DAB is de kwaliteit van FM over de kabel veel beter.FutureCow schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:01:
Maar waarom beginnen ze nog niet met digitale radio?
Ik zie dan ook niet waarom de technieken niet naast elkaar zouden kunnen bestaan: gebruik FM voor vaste aansluitingen, en DAB voor onderweg en plekken waar je de moeite niet wilt nemen een kabel te trekken (=wekkerradio, doucheradio etc.)
74 KM is de max in het ontwerp. Het komt tijdens tropo overigens wel voor dat dat ruimschoots wordt overschreden maar het is bij normaal gebruik niet de bedoeling. Daarom worden frequenties ook niet precies na 74 KM alweer hergebruikt, daar laten ze liever nog een flink stuk ruimte tussen. Ik moet zeggen dat het mij verbaast dat de 9D in Nederland al zo dichtbij weer wordt hergebruikt in de kop van Noord Holland.ktf schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:32:
[...]
Wauw, dat is op > 60km van de dichtstbijzijnde zender, Roosendaal. Dat is buiten de ontwerpspecs van DAB als ik het goed onthouden heb (heeft met de guard interval te maken)Ik heb in Delft (1 hoog) iig geen ontvangst.
Maar goed, ik ben benieuwd om te zien welke vermogens er gebruikt worden. Meldingen uit Den Haag, Rotterdam en Breda zijn best opvallend.
Digitale radio zit al lang op de kabel, alleen niet via DAB maar via DVB-C.FutureCow schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:01:
Maar waarom beginnen ze nog niet met digitale radio?
Breda is met 20-30km van de zendmast in Roosendaal toch niet zo gek?Maurits van Baerle schreef op maandag 16 maart 2015 @ 23:58:
Meldingen uit Den Haag, Rotterdam en Breda zijn best opvallend.
Klopt. Maar Breda ligt wel buiten het 9D gebied, zij vallen in het 7A gebied. Ik had dus ook verwacht dat Roosendaal de antennes voornamelijk naar het westen gericht zou hebben aangezien 9D alleen het meest westelijk stukje van Brabant bedient. Net zoals ik vermoed dat de zender in Westdorpe voornamelijk naar het Noorden gericht zal staan omdat het weinig zin heeft om een fors deel van het signaal België in te sturen.ktf schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:21:
[...]
Breda is met 20-30km van de zendmast in Roosendaal toch niet zo gek?
404 Signature not found
doen ze al.. alleen waarom zou je apart weer VHF kanalen gaan gebruiken om DAB+ door te gaan geven..?FutureCow schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:01:
Denken jullie dat kabelmaatschappijen ook over zullen gaan op het uitzenden van DAB+ via de kabel? Dit is natuurlijk een aantal jaar geleden gebeurt met digitale TV, wat nu niet meer weg te denken is. Maar waarom beginnen ze nog niet met digitale radio?
in 1 transportstream kunnen ze al ruim 50mbit kwijt..
daar kan je toch heel wat zenders in kwijt binnen de DVB-C specificatie..
en dat kan iedereen met een digitale TV decoder ook ontvangen
404 Signature not found
Tip: als je een keer door de week vrij bent, loop eens met een portable DAB ontvanger het Elektrotechniekgebouw van de TU Delft binnen en ga naar een van de bovenste verdiepingen. Ben benieuwd wat er allemaal te ontvangen is. Volgens mij kan je daar gewoon zonder problemen het gebouw binnen lopen.
In een kwart VHF kanaal met DAB(+) kan je 1152 kbps = 1,152 Mbps kwijt. Maal 4 is dat dus afgerond 4,6 Mbps. Zo zie je maar dat DVB-C (met QAM256 modulatie?) toch al gauw een factor 11 efficienter is.SMSfreakie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:49:
[...]
in 1 transportstream kunnen ze al ruim 50mbit kwijt..
[ Voor 29% gewijzigd door SebasFM op 17-03-2015 21:53 . Reden: toevoeging ]
Als student: zeker te wetenSebasFM schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:46:
Tip: als je een keer door de week vrij bent, loop eens met een portable DAB ontvanger het Elektrotechniekgebouw van de TU Delft binnen en ga naar een van de bovenste verdiepingen. Ben benieuwd wat er allemaal te ontvangen is. Volgens mij kan je daar gewoon zonder problemen het gebouw binnen lopen.
sowieso omdat je minder aan foutcorrectie kwijt bent.. en je geen andere factoren hebt die je wel hebt in de ether :-PSebasFM schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:46:
[...]
In een kwart VHF kanaal met DAB(+) kan je 1152 kbps = 1,152 Mbps kwijt. Maal 4 is dat dus afgerond 4,6 Mbps. Zo zie je maar dat DVB-C (met QAM256 modulatie?) toch al gauw een factor 11 efficienter is.
en idd uitgaande van QAM256.. maar zelfs een minder efficiente methode heb je duidelijk meer ruimte dan die krappe 5mbit
404 Signature not found