Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:43:
Rapportje gezien uit Zaanstad.....
Die heb ik ook gezien. Maar je moet er wel bij zeggen dat dat met een "Discone, metertje of 50 ofzo" was. :D

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Sinds vanochtend heb ik 'vervormd geluid' op mijn DAB auto-radio. Het leek vaak alsof er een 2e zender tussendoor kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:18

Bestla

Kvinne

Vanochtend had ik in de Golf op de radio 538 aanstaan. Dacht ik........maar wie hoorde ik ? Sander de Heer van Radio 2. Ik kijk op de display en zie tot mijn stomme verbazing gewoon nog Radio 538 staan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Talman
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-03-2015
Hoi Maurits,
Ik heb een Parrot Android Smart, ik zou daar graag één of andere usb dongle op aansluiten, met android software. Wat kan je me aanraden? Het apparaat van Dension is natuurlijk prachtig maar buiten mijn budget.
Groeten Rob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Rob Talman schreef op maandag 30 maart 2015 @ 23:14:
Hoi Maurits,
Ik heb een Parrot Android Smart, ik zou daar graag één of andere usb dongle op aansluiten, met android software. Wat kan je me aanraden? Het apparaat van Dension is natuurlijk prachtig maar buiten mijn budget.
Groeten Rob.
Hoi Rob, ik vrees dat ik daar helemaal geen ervaring mee (of kennis van) heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Voor iedereen die handig is met development in C en iets wil bijdragen aan DAB+ hobbyprojectjes: FFMPEG is dit jaar toegelaten tot de Google Summer of Code en één van de mogelijke taken is het ondersteunen van het AAC 960/120 MDCT window.

Dat AAC960 niet wordt ondersteund is de reden dat bijvoorbeeld de streams van Dabmonitor.nl niet goed klinken. Verder zou het ondersteunen van AAC960 betekenen dat het ineens een stuk makkelijker wordt voor hobbyisten om hun eigen DAB+ ontvangers te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:06
De vermogens van de zendmasten voor de regionale multiplex voor zuidwest Nederland zijn bekend, en ik moet zeggen: mijn mond viel open van verbazing... Eerst, ter referentie, voor de landelijke netwerken waren de sterkste zenders tot nu toe 7.1kW in Leeuwarden (NPO) en 10kW op Hoogersmilde (commercielen). De meeste zenders zitten rond of onder de 2kW.

Het vermogens van het netwerk voor Zeeland, zuidelijk Zuid-Holland en westelijk Noord-Brabant zijn als volgt
Roosendaal: 40kW (!!!)
Biervliet: 4.5kW
Goes: 12kW
Westdorpe: 10kW
Bron: http://appl.agentschaptel...D&vhf_uhf=&provincie=Alle via http://radio-tv-nederland.nl/

Maar liefst 40kW in Roosendaal, dat is toch echt bizar veel m.i. Overigens, radio-tv-nederland.nl heeft nog veel meer interessante informatie met kaartjes van de berekende dekking e.d. op de voorpagina.

[ Voor 4% gewijzigd door ktf op 01-04-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Net in de Golf, radio 10 amper te ontvangen, radio 538 knalt vol vermogen binnen. :?

N209->A12 west-> A4 noord> N446 naar Woubrugge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ktf schreef op woensdag 01 april 2015 @ 16:08:
De vermogens van de zendmasten voor de regionale multiplex voor zuidwest Nederland zijn bekend, en ik moet zeggen: mijn mond viel open van verbazing... Eerst, ter referentie, voor de landelijke netwerken waren de sterkste zenders tot nu toe 7.1kW in Leeuwarden (NPO) en 10kW op Hoogersmilde (commercielen). De meeste zenders zitten rond of onder de 2kW.
Bij onze Duitse buren doen ze een stuk rustiger aan.. maximaal 10kW op een mast.
http://www.digitalradio-i...d.de/nordrhein-westfalen/
Terwijl die regelmatig al te beluisteren zijn vanaf Tiel op A15 of vanaf Maarn op A12.

Ben dus benieuwd hoe dat andersom is.
http://appl.agentschaptel...e&vhf_uhf=&provincie=Alle

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 01-04-2015 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik weet niet zo zeker of die 40 kW niet een typ fout van het Agentschap Telecom is. Het valt inderdaad erg uit de toon bij de rest van Nederland en zelfs internationaal.

Het is over het algemeen niet zo handig om zulke hoge vermogens te hebben bij DAB. Het geeft een grotere kans op storingen terwijl twee keer 10 kW vaak beter werkt dan één keer 30 kW. Een DAB radio heeft liever signaal van meerdere masten dan één mast, hoe sterk die ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
gok dat het 4.0KW moet zijn... 40KW is wel extreem :P

al zou het natuurlijk wel een nieuw hoofdstuk in het dossier zendmast branden kunnen worden dan :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Maurits van Baerle schreef op woensdag 01 april 2015 @ 18:09:
Het geeft een grotere kans op storingen terwijl twee keer 10 kW vaak beter werkt dan één keer 30 kW.
Maar is één mast van 30kW niet veel goedkoper dan twee masten van 10, is dan de vraag. Dit is natuurlijk vooral een centenkwestie.

Verder, alsnog, mocht die 40kW eigenlijk 4kW zijn, dan heeft Goes met 12kW nog steeds de zwaarste DAB-zender van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als je naar de andere kanalen kijkt (Digitale TV), staan er veel ook op 20kW (heel overijssel), 40kW (Smilde/Heerlen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie3105
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09-2024
Op alle andere forums wordt 40 kW bevestigd door meerdere bronnen. Ontvangst tot bijna in Frankrijk !!
Als ze 11C , 12C en de regionalen met zoveel vermogen gaan uitzenden is dit een mooie basis voor DAB+ in Nederland en is indoor ontvangst overal gegarandeerd. DAB+ wordt een succes en FM kan dan wel uit. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 14:21

SebasFM

BOFH

passie3105 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:39:
Op alle andere forums wordt 40 kW bevestigd door meerdere bronnen. Ontvangst tot bijna in Frankrijk !!
Mocht het geen 1 april grap zijn, vind ik het ook niet zo gek dat ik inderdaad 9D in Den Haag kan ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie3105
Die rapporten waren van vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
passie3105 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:39:
Op alle andere forums wordt 40 kW bevestigd door meerdere bronnen.
Het zou zeer gewaardeerd worden (in ieder geval door mij :) ) als je die bronnen aan zou kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie3105
Hier staan er een paar:
http://radioforum.nl/view...hp?f=33&t=28999&start=315

en hier bv helemaal de laatste threat:
http://radioforum.foren.m...php?35326,118010,page=152

[ Voor 39% gewijzigd door passie3105 op 02-04-2015 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Zo, ik heb de DAB JVC uit de Golf gehaald. De JVC bleef ruizen op de FM nadat ik de FM/DAB splitter er tussenuit had gehaald. Nu zit de fabrieksradio er weer in. Kraakheldere FM. Ik wacht wel tot DAB gemeengoed is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hallo,

Ik zoek al een tijdje een dab+ pci (e) kaart voor in mijn computer...maar ik kan ze nergens vinden. Weet iemand een Nederlandse site waar ik die dingen kan kopen, aangezien ik gewoon radio wil kunnen luisteren via mn pc als het internet (weer) uit valt.

Ik hoop dat jullie iets weten!

Groet

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Je bedoelt zo iets als dit?
Afbeeldingslocatie: http://www.sonifex.co.uk/images/soundcards/dab_-radcap_card.jpg

Dat is de Sonifex PC-DAB1-4 Multi-Ensemble DAB+/DAB Radio Capture PCle Card maar weet zo niet waar je die in NL kunt vinden. Ik denk dat via internet bestellen dan makkelijker is.

Maar, kun je niet gewoon uit met zo'n USB SDR stick? Je moet even goed opletten dat hij expliciet aangeeft ook DAB+ te ondersteunen. Hardwarematig is het hetzelfde maar hij moet wel de juiste software meeleveren om DAB+ te kunnen decoderen.

[ Voor 18% gewijzigd door Maurits van Baerle op 07-04-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ik vind het ergens maar gek dat PuurNL in zuidwest-Nederland tot 1 september een 'lege' stream uitzendt. Als je nu een autoradio hebt die automatisch overschakelt tussen FM en DAB werkt het dus niet.

Niet dat ik snap dat iemand naar PuurNL zou luisteren, maargoed, daar heb ik me al vaker over verbaast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:02:
Je bedoelt zo iets als dit?
[afbeelding]

Dat is de Sonifex PC-DAB1-4 Multi-Ensemble DAB+/DAB Radio Capture PCle Card maar weet zo niet waar je die in NL kunt vinden. Ik denk dat via internet bestellen dan makkelijker is.

Maar, kun je niet gewoon uit met zo'n USB SDR stick? Je moet even goed opletten dat hij expliciet aangeeft ook DAB+ te ondersteunen. Hardwarematig is het hetzelfde maar hij moet wel de juiste software meeleveren om DAB+ te kunnen decoderen.
Sorry, ik had het even gemist..

Een usb stick is uiteraard ook goed, zolang ik maar gewoon radio kan luisteren zonder internet te gebruiken :) . Maar zoiets bedoel ik inderdaad. Ik zal is verder zoeken op de USB sticks. Dankjewel voor de input!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
pwillemske schreef op zondag 12 april 2015 @ 00:06:
[...]

Sorry, ik had het even gemist..

Een usb stick is uiteraard ook goed, zolang ik maar gewoon radio kan luisteren zonder internet te gebruiken :) . Maar zoiets bedoel ik inderdaad. Ik zal is verder zoeken op de USB sticks. Dankjewel voor de input!
of een stick die geschikt is voor DAB+.. of een stick die geschikt is voor SDR, dan kan je het verder met software wel afvangen :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 20:46
Zelf ben ik nog steeds op zoek naar een stick voor DAB+, het liefste eentje die een groot deel hiervan hardwarematig kan doen (iig de ontvangst, decoding van de audio zelf uiteraard via de software).

Ik doe het nu wel eens met "DAB player" ( http://www.ukwtv.de/cms/d...er-von-andreas-gsinn.html ) maar ik heb het idee dat de ontvangst zelf hier nog op een "software defined radio" manier gaat. En daardoor kost het nog aardig wat CPU-power om radio te luisteren, zelfs op een i7 laptop.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

Zou het nut hebben om nu een DAB+ autoradio te kopen? Ze zijn wel wat duurder voor 2DIN's modellen met bluetooth namelijk. Of heeft het op dit moment nul meerwaarde?

Ik zag dat je er ook een andere antenne bij krijgt, dit is een aparte antenne die je weer ergens in je auto moet plakken? Die schroef je niet op de plek van je fm-antenne neem ik aan...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
NoxiuZ schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:40:
Of heeft het op dit moment nul meerwaarde?
Of het meerwaarde heeft, moet je zelf bepalen. Ik ken mensen die er een gekocht hebben omdat ze op die manier weer Classic FM in de auto kunnen luisteren. Ook Arrow is niet via FM maar wel via DAB te luisteren. Als je geen enkele waarde hecht aan dergelijke DAB-exclusieve zenders, dan is vrijwel alle meerwaarde van luisteren in de auto t.o.v. van een goede RDS ontvanger verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:08
Nou ik luister sinds ik mijn nieuwe auto heb alleen nog maar DAB+ en de geluidskwaliteit is toch echt een stuk beter als FM.
En vrijwel overal waar ik rijdt heb ik prima ontvangst. Kom zelf uit Drenthe en heb klanten tot voorbij Kerkrade zitten en doe dat allemaal met DAB+. Af en toe valt ie terug op de FM band maar dat is meestal tussen hoge gebouwen of parkeer garages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Big-Foot schreef op zondag 12 april 2015 @ 22:32:
Nou ik luister sinds ik mijn nieuwe auto heb alleen nog maar DAB+ en de geluidskwaliteit is toch echt een stuk beter als FM.
En vrijwel overal waar ik rijdt heb ik prima ontvangst. Kom zelf uit Drenthe en heb klanten tot voorbij Kerkrade zitten en doe dat allemaal met DAB+. Af en toe valt ie terug op de FM band maar dat is meestal tussen hoge gebouwen of parkeer garages.
FM wordt steeds meer verkloot door al die steunzendertjes die overal maar aangestoken worden...
en een 200khz raster is gewoon te krap :|

nu alleen nog het effectieve vermogen op 11C/12C omhoog voor leuke indoor dekking :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21

Snow_King

Konijn is stoer!

In Zeeland (Middelburg, Walcheren) vind ik de DAB+ ontvangst nog maar érg slecht.

De zender in Goes levert voor 12C (NPO) slechts 0.7kW en voor 11C (Commercieël) dan wel 2kW, maar nog steeds heb ik in mijn Tesla Model S slecht bereik.

Zodra ik Bergen op Zoom voorbij begin te komen wordt mijn ontvangst pas goed, maar heel Zeeland is eigenlijk slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een vraag: zijn er ook wekkerradio's met DAB+ en een ingebouwde MP3 speler te koop.

Heb nu een Balance wekkerradio met MP3 maar deze is defect. Ik zoek nu een wekkerradio met DAB+ en een MP3 speler (m.b.v. USB stick).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
De lokale omroepen willen ook op DAB+. Ze zijn op dit moment de mogelijkheden aan het overwegen en willen later dit jaar nog een pilot beginnen.
OLON onderzoekt mogelijkheden DAB+ voor lokale omroepen
De Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland (OLON) onderzoekt momenteel wat de mogelijkheden zijn voor lokale omroepen om via DAB+ te gaan uitzenden. Net als de landelijke en regionale radiostations willen ook lokale omroepen digitaal via de ether gaan uitzenden. Binnenkort start daarom een pilot.
[..]
Radio.nl: OLON onderzoekt mogelijkheden DAB+ voor lokale omroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
NoxiuZ schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:40:
Zou het nut hebben om nu een DAB+ autoradio te kopen? Ze zijn wel wat duurder voor 2DIN's modellen met bluetooth namelijk. Of heeft het op dit moment nul meerwaarde?

Ik zag dat je er ook een andere antenne bij krijgt, dit is een aparte antenne die je weer ergens in je auto moet plakken? Die schroef je niet op de plek van je fm-antenne neem ik aan...
DAB is heerlijk in de auto. Nooit meer onderweg van frequentie hoeven wisselen en uiteraard veel meer keuze. Je kunt echt merken dat DAB ontwikkeld is voor luisteren in de auto.

Er zit bij veel DAB autoradio's inderdaad vaak een plakantenne bij. Je kunt het proberen maar het levert niet altijd het beste resultaat. De beste ontvangst krijg je als je je bestaande FM antenne vervangt door een actieve FM en DAB combi antenne maar ook een niet-actieve zal al beter werken dan een plakantenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 16:31

doc

boomsma schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:37:
Een vraag: zijn er ook wekkerradio's met DAB+ en een ingebouwde MP3 speler te koop.

Heb nu een Balance wekkerradio met MP3 maar deze is defect. Ik zoek nu een wekkerradio met DAB+ en een MP3 speler (m.b.v. USB stick).
Veel radio's hebben wel een aux ingang, maar usb alleen voor onderhoud. Deze kan wel wat je zoekt, maar is aardig aan de prijs...

http://www.radioshop.nl/p...610/sonoro-radio-wit.html

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
boomsma schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:37:

Die zijn er zeker. De Blaupunkt RX+ 35e bijvoorbeeld.

Het handigste is misschien om niet te zoeken naar 'wekkerradio's' maar naar radio's met alarm. Veel radio's worden niet speciaal verkocht als wekkerradio maar hebben wel een alarm. Als die dan ook MP3's kan afspelen van SD card of USB dan ben je er al. Verder is het misschien het overwegen waard om een DAB radio met dockingstation te kopen. Daar zijn er erg veel van en als je er dan een oude telefoon of MP3 player in stopt ben je ook klaar. Als je dat goed doet kun je de MP3's op je wekkerradio ook nog wireless syncen.

Deze lijst is een goed begin om te kijken wat voor merken waarschijnlijk wel iets in de hoek aanbieden.

[ Voor 15% gewijzigd door Maurits van Baerle op 13-04-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Goed nieuws! De NPO gaat fase 3 van de DAB+ uitrol, die oorspronkelijk voor 2017 gepland stond, eerder laten uitvoeren. Het moet nu per januari 2016 al klaar zijn.
NPO geeft KPN opdracht verbetering DAB+

De NPO heeft KPN opdracht gegeven voor het uitrollen van fase 3 van DAB+ in Nederland. Voor 1 september zijn de publieke radiostations gegarandeerd buitenshuis, zoals via autoradio’s, tot aan de Nederlandse grenzen goed te ontvangen. Per 1 januari 2016 moet ook de binnenshuis ontvangst van digitale radio verbeterd zijn. De fase 3 uitbreiding was oorspronkelijk voorzien voor 2017.

Meer op: http://broadcastmagazine....opdracht-verbetering-dab/
Het zal sowieso een reeks extra (kleinere) steunzenders betekenen en waarschijnlijk ook het verhogen van vermogens bij een aantal bestaande. Veel meer dan 10 kW per zender zou ik niet verwachten maar er zijn er redelijk veel die nu aanzienlijk lagere vermogens hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maurits van Baerle schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:55:
Goed nieuws! De NPO gaat fase 3 van de DAB+ uitrol, die oorspronkelijk voor 2017 gepland stond, eerder laten uitvoeren. Het moet nu per januari 2016 al klaar zijn.

[...]

Het zal sowieso een reeks extra (kleinere) steunzenders betekenen en waarschijnlijk ook het verhogen van vermogens bij een aantal bestaande. Veel meer dan 10 kW per zender zou ik niet verwachten maar er zijn er redelijk veel die nu aanzienlijk lagere vermogens hebben.
Goed nieuws! Ik hoop dat Vlissingen snel online komt, want de DAB ontvangst is hier gewoon nog ronduit slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:00:
[...]
Goed nieuws! Ik hoop dat Vlissingen snel online komt, want de DAB ontvangst is hier gewoon nog ronduit slecht.
Behalve de regionalen dan. Die schijnt erg goed te zijn. Niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie3105
Die regionalen van Zeeland in DAB+ kun je tot in Frankrijk nog ontvangen schijnbaar ! 40kW !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe snel we de vorderingen gaan merken. Zo'n extra mast optuigen doe je niet zo een-twee-drie maar als ze inderdaad vermogens gaan opvoeren kan dat in sommige gevallen misschien best snel gaan.

Het zal in een aantal gevallen betekenen dat ze extra antennes moeten plaatsen om dat vermogen ook daadwerkelijk uit te sturen maar ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen ook zonder extra antennes zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maurits van Baerle schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:01:
[...]

Behalve de regionalen dan. Die schijnt erg goed te zijn. Niet?
Zenden die al uit dan via DAB+? Dat wist ik niet!

Ik zie nu inderdaad dat het al online zou moeten zijn. Ga ik vanavond direct testen in mijn auto (Tesla Model S).

Bron: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

Daar zie je dat Goes nu op 0.7kW 11C uitzend. Dat is gewoon jammerlijk, want ik heb daardoor matige DAB+ ontvangst in de auto. Mijn radio in de schuur doet het wel goed overigens.

[ Voor 17% gewijzigd door Snow_King op 16-04-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:14:
[...]

Zenden die al uit dan via DAB+? Dat wist ik niet!

Ik zie nu inderdaad dat het al online zou moeten zijn. Ga ik vanavond direct testen in mijn auto (Tesla Model S).

Bron: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html
Alleen in Zeeland. Een groot deel van de rest van het land moet wachten tot 1 mei (en de Randstad tot 1 september!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maurits van Baerle schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:19:
[...]
Alleen in Zeeland. Een groot deel van de rest van het land moet wachten tot 1 mei (en de Randstad tot 1 september!).
Idd! Net getest, 9D komt met 3/3 streepjes binnen. Binnenkort eens testen als ik rond rij door de provincie.

Nooit verwacht dat Zeeland zo ver voor zou lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:24:
[...]

Idd! Net getest, 9D komt met 3/3 streepjes binnen. Binnenkort eens testen als ik rond rij door de provincie.

Tja, het is puur toeval dat Broadcast Partners die de DAB+ infrastructuur doet voor de commerciëlen en de regionalen (maar niet voor de NPO, dat doet KPN) uit Zeeland komt en dat ze de eerste provincie zijn.

De voornaamste reden dat Zeeland zo vroeg is is omdat ze het daar onderling maar met vier partijen eens hoefden te worden: Radio Zeeland, Radio Brabant, Radio Rijnmond en PuurNL. Met z'n achtienen(!) zoals bijvoorbeeld in het Oosten van het land is dat een stuk ingewikkelder.

Zeeland was daardoor de eerste waar de aanbesteding uitgeschreven was, de eerste waar hij toegewezen werd en dus de eerste waar ze aan de uitrol konden beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
En nog meer DAB nieuws vandaag! Noorwegen heeft bekend gemaakt dat hun voornemen om in 2017 FM af te schakelen doorgang vindt.

http://radio.nl/804031/no...017-als-eerste-land-fm-af

[ Voor 31% gewijzigd door ktf op 16-04-2015 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie3105
Snow_King schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:24:
[...]

Als ze tot ver in België komen en zelfs frankrijk is testen zinloos. Overal topbereik en ook indoor.
40kW DAB+ zender !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

passie3105 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:41:
[...]

Als ze tot ver in België komen en zelfs frankrijk is testen zinloos. Overal topbereik en ook indoor.
40kW DAB+ zender !!
Moest net even met de auto weg, nou, dat werkt idd perfect. De 10kW van Goes komt hier strak binnen. Geen moment dat het signaal weg viel. Ook niet tussen hoge gebouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Snow_King schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:30:
[...]

Moest net even met de auto weg, nou, dat werkt idd perfect. De 10kW van Goes komt hier strak binnen. Geen moment dat het signaal weg viel. Ook niet tussen hoge gebouwen in.
Waar heb je gereden als ik vragen mag ?
ik rij vooral tussen Vlissingen en goes, wilde ook de overstap naar DAB+ gaan maken.
De FM ontvangst in zeeland is namelijk om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

joon schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:00:
[...]

Waar heb je gereden als ik vragen mag ?
ik rij vooral tussen Vlissingen en goes, wilde ook de overstap naar DAB+ gaan maken.
De FM ontvangst in zeeland is namelijk om te huilen.
Ik woon in Middelburg (Mortiere) en heb getest door oa naar Vlissingen te rijden naar de AH XL en vervolgens weer terug.

Omroep Zeeland komt daar perfect binnen, dat komt vanwege de 10kW zender denk ik, maar 11C en 12C komen met hun ~1kW zender nog maar matig binnen.

In Vlissingen moet later dit jaar nog een steunzender online gaan, maar ik hoop ook vooral dat ze in Goes het vermogen nog wat opvoeren.

Sowieso kan ik je DAB+ aanraden, want het gaat in de toekomst gewoon beter worden. Mijn DAB+ radio in mijn schuur werkt wel probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Snow_King schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:10:
[...]

Ik woon in Middelburg (Mortiere) en heb getest door oa naar Vlissingen te rijden naar de AH XL en vervolgens weer terug.

Omroep Zeeland komt daar perfect binnen, dat komt vanwege de 10kW zender denk ik, maar 11C en 12C komen met hun ~1kW zender nog maar matig binnen.

In Vlissingen moet later dit jaar nog een steunzender online gaan, maar ik hoop ook vooral dat ze in Goes het vermogen nog wat opvoeren.

Sowieso kan ik je DAB+ aanraden, want het gaat in de toekomst gewoon beter worden. Mijn DAB+ radio in mijn schuur werkt wel probleemloos.
Ah thanks,

Denk zelf dat het mij meer om 11C en 12C gaat, wat bedoel je met matig, valt het veel weg ?
Woon zelf ook in Middelburg(centrum) FM is daar wel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Met name het NPO ensemble kan nog regelmatig wegvallen. Maar zoals wat posts terug al is geplaatst ( Maurits van Baerle in "Het grote DAB+ digitale radio topic" ) zal daar al binnen afzienbare termijn verandering in komen :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

joon schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:20:
[...]

Ah thanks,

Denk zelf dat het mij meer om 11C en 12C gaat, wat bedoel je met matig, valt het veel weg ?
Woon zelf ook in Middelburg(centrum) FM is daar wel :'(
Ja, het valt in mijn auto (Tesla Model S) veel weg. Mijn Philips radio in de schuur werkt dus wel weer prima. Maar die beweegt niet.
eymey schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:27:
Met name het NPO ensemble kan nog regelmatig wegvallen. Maar zoals wat posts terug al is geplaatst ( Maurits van Baerle in "Het grote DAB+ digitale radio topic" ) zal daar al binnen afzienbare termijn verandering in komen :).
Ik hoop het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vanochtend kun je mooi zien dat de omstandigheden in de atmosfeer veel uitmaken.

Ik zit nu in Zaltbommel en kan met de DAB+ in de Volvo vanalles ontvangen:
- Commercie + Publiek vanuit Nederland
- Commercie + Publiek vanuit Belgie
- Commercie en af en toe publiek vanuit Duitsland

Zo had ik even Stu Bru (belgie) op staan en daarna even sunhine radio (Duits) om het te testen. Werkte prima. Alleen bij schaduw van gebouwen viel het ff weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Get!em schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:56:
Ik zit nu in Zaltbommel en kan met de DAB+ in de Volvo vanalles ontvangen:
Maar niet de Zeeuwse multiplex? Je zat toch ongeveer net zover van Duitsland als je van Zeeland af zat, dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hier op de fixed opstelling was de boel compleet weg door de condities :'(
helaas had ik geen zin om een zoekloop te starten..

maar goed.. tijd voor 9D-N en 6B on air!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Menno Koningsberger: "Uiterlijk 2023 gaat FM uit"

Noorwegen heeft als eerste land ter wereld aangekondigd de FM-band in 2017 uit te schakelen. In Nederland lijkt dit nog lang niet aan de orde te zijn, maar volgens Menno Koningsberger volgt Nederland ook snel. “Uiterlijk 2023 gaat FM uit”, zo liet de voorzitter van de VCR en de nieuwe directeur van de 538 Groep weten op BNR Nieuwsradio.

http://radio.nl/804294/me...m-gaat-uiterlijk-2023-uit
Voortvarende uitspraken van Koningsberger. Die heeft er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maurits van Baerle schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:16:
[...]

Zeker! Zo zie ik het graag.

Mits DAB+ goed wordt uitgerold is het echt stukken beter dan FM. Nu nog even dat vermogen opkrikken en ik heb geen FM meer nodig.

Gisteren weer 3 uur in de schuur bezig geweest met DAB+ aan op mijn radio. Kraakhelder en geen moment storing gehad. Gewoon zoals het moet werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Snow_King op 23-04-2015 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik heb sinds drie weken een nieuwe auto (Opel Corsa) mèt DAB+ radio en ik vind het geweldig. Inderdaad (bijna) nooit last van storingen/wegvallende zenders (ik rij vooral in de Randstad, dus heb nog geen ervaringen met gebieden daarbuiten), en wat voor mij het belangrijkste is: méér zenders!
Ik ben nogal een radio-liefhebber, daarom zap ik veel van zender naar zender. Daarnaast verschilt waar ik naar wil luisteren heel erg van keer tot keer. De ene rit heb ik behoefte aan nieuws/gepraat en de andere keer weer totaal niet en ben ik vooral op zoek naar muziek die bij m'n behoefte van dat moment aansluit.

Omdat mijn muzieksmaak nogal alternatief is, heb ik nu veel meer keuze doordat ik nu ook kan luisteren naar 3FM Alternative, Arrow Classic Rock en Radio 6 Soul & Jazz.

De enige twee nadelen zijn dat je bij sommige zenders hoort dat ze in een lagere kwaliteit worden uitgezonden (bijv. FunX), maar dat zijn ook de zenders waar ik niet vaak naar luister. Ook zit er tussen de zenders onderling nogal verschil qua volume (merk je alleen als je vaak zapt, zoals ik..)

Wat mij betreft mogen de zenders ook nog wel meer moeite gaan steken in het meesturen van artiest/titel en evt. artwork. Nu doen alleen sommige zenders dat, maar meestal zie je alleen de zendernaam, evt. aangevuld met programmanaam.

[ Voor 5% gewijzigd door Gitarist op 23-04-2015 15:10 . Reden: Nog een nadeel benoemd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Gitarist schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:07:
Wat mij betreft mogen de zenders ook nog wel meer moeite gaan steken in het meesturen van artiest/titel en evt. artwork. Nu doen alleen sommige zenders dat, maar meestal zie je alleen de zendernaam, evt. aangevuld met programmanaam.
Klopt, maar dat zal ook nog wel komen. Er is met DAB+ zo ontzettend veel mogelijk qua informatie meezenden dat zelfs als ze maar de helft zouden implementeren het al erg mooi zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Maurits van Baerle schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:16:
Op zich niet zo gek ook: ik heb een vermoeden dat een DAB-netwerk omhooghouden veel goedkoper is dan een FM-netwerk, helemaal omdat meerdere zenders een multiplex delen. Als men inderdaad nu al ziet dat minder dan de helft van de luisteraars via FM luistert, en de prognose is dat dit alleen maar minder gaat worden (lees: vooral meer via internet en mondjesmaat meer via DAB) dan kan ik me voorstellen dat het moeilijk te verdedigen is dat je voor een kleine groep luisteraars relatief veel kosten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ktf schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:28:
[...]

Op zich niet zo gek ook: ik heb een vermoeden dat een DAB-netwerk omhooghouden veel goedkoper is dan een FM-netwerk, helemaal omdat meerdere zenders een multiplex delen. Als men inderdaad nu al ziet dat minder dan de helft van de luisteraars via FM luistert, en de prognose is dat dit alleen maar minder gaat worden (lees: vooral meer via internet en mondjesmaat meer via DAB) dan kan ik me voorstellen dat het moeilijk te verdedigen is dat je voor een kleine groep luisteraars relatief veel kosten maakt.
Maar waarom luisteren we via internet? Omdat het makkelijk is, maar efficient is het zeker niet.

In de toekomst gaan we denk ik ook Audio en Video via LTE-broadcast krijgen omdat het op die manier ook efficient kan.

DAB+ zou gewoon in véél meer apparaten moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Snow_King schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:09:
Maar waarom luisteren we via internet? Omdat het makkelijk is, maar efficient is het zeker niet.
Helemaal waar, maar dat is natuurlijk geen argument waarmee je mensen overhaalt. Het is gewoon de harde waarheid, en ik zie DAB de internetstreaming niet meer terug inhalen eerlijk gezegd.

Desalniettemin, vanuit de zenders gezien DAB veel goedkoper is dan FM is het goed op tijd te beginnen met overstappen, anders wordt het snel onhoudbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
ktf schreef op donderdag 23 april 2015 @ 17:42:
[...]

Helemaal waar, maar dat is natuurlijk geen argument waarmee je mensen overhaalt. Het is gewoon de harde waarheid, en ik zie DAB de internetstreaming niet meer terug inhalen eerlijk gezegd.

Desalniettemin, vanuit de zenders gezien DAB veel goedkoper is dan FM is het goed op tijd te beginnen met overstappen, anders wordt het snel onhoudbaar.
Waarom niet? In veel landen waar DAB+ al een tijdje actief is heeft DAB+ het luisteren via internet op een gegeven moment ingehaald. Bovendien zie je in veel landen dat DAB+ ook nog eens sneller groeit dan internet luisteren. In Nederland is 13% van alle radioluistertijd thuis via internet. Aangezien DAB+ binnen tien maanden al op 3% zat zie ik dat in Nederland internet nog wel inhalen. Niet dit jaar waarschijnlijk maar volgend jaar moet wel tot de mogelijkheden behoren. Qua luisteren in de auto zal DAB+ luisteren via internet waarschijnlijk dit jaar al inhalen.

Dat luisteren via internet technisch mogelijk is maakt het nog niet vanzelfsprekend dat veel mensen het ook makkelijk of graag doen. Juist het gemak van DAB+ en dat het volledig gratis is zonder data verbruik of abonnement lijkt het aantrekkelijk te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Maurits van Baerle op 23-04-2015 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Precies. Bovendien, zelfs al zouden databundels fors verhoogd worden, dan nog steeds zie ik het met de bandbreedte niet goed komen als iedereen op de snelweg in de file tegelijk via internet zou gaan streamen (waarbij waarschijnlijk 80% naar dezelfde top5 landelijke radiostations luistert).

Het zou trouwens wel helpen als autoradio's met DAB+ wat betaalbaarder (en meer mainstream) zouden worden en als ook automerken en -dealers eens mee zouden gaan werken.

[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 23-04-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Maurits van Baerle schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:12:
In Nederland is 13% van alle radioluistertijd thuis via internet.
Het artikel dat je aanhaalde stelde het volgende:
Momenteel luistert 53% al digitaal.
Voor Radio 538 ligt het percentage dus nog heel wat hoger. Ik heb zo'n vermoeden dat het voor die zender lastig gaat worden DAB voorbij internet te krijgen. Het ligt natuurlijk sterk aan het luisterpubliek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

Digitaal =!= alleen DAB, maar ook DVB-T/S/C en inderdaad internet, alles wordt momenteel 'digitaal' genoemd om die FM band maar schoon te kunnen vegen (en van mij mogen ze) van 86 tot 108 mhz , dat is een mooi spectrum :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Thuis zullen, naast internet, inderdaad ook ongetwijfeld heel veel mensen radio luisteren via de settopbox van hun provider. Ik ken div. mensen die hun KPN IPTV box of UPC/Ziggo mediabox gebruiken om "radio op te luisteren" (vaak zelfs gewoon via de speakers van de TV :') ).

Ik gok dat veel "tijdens het werk luisteraars" juist weer internet zullen gebruiken. Het lijkt me dus wel moeilijk om te gaan achterhalen wie nu via wat luistert. Tenzij je in luisteronderzoeken ook heel expliciet het onderscheid tussen de div. kanalen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:45:
Precies. Bovendien, zelfs al zouden databundels fors verhoogd worden, dan nog steeds zie ik het met de bandbreedte niet goed komen als iedereen op de snelweg in de file tegelijk via internet zou gaan streamen (waarbij waarschijnlijk 80% naar dezelfde top5 landelijke radiostations luistert).

Het zou trouwens wel helpen als autoradio's met DAB+ wat betaalbaarder (en meer mainstream) zouden worden en als ook automerken en -dealers eens mee zouden gaan werken.
nouja waar ik tegen aan loop voor DAB in de auto is dat het ding uit 99 is... en de antenne achter dus duidelijk voor FM gemaakt is... en ik het vertik om zo`n raamantenne te plakken..

maar een "Goed" werkend alternatief ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen?
de huidige spriet voor FM kan ik er zo afdraaien, blijft het voetje zitten, maar om op dat voetje een DAB gepiekte antenne te krijgen.. is nog niet zo makkelijk..

en uiteraard zou ik het hele voetje ook kunnen vervangen,, maar dan is de kans ook erg groot dat ik bekabeling moet vervangen / er bij trekken.. en dat is geen optie :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, tegen dat soort dingen hik ik ook wel aan. Ik hoop stiekem dat het bij de antenne op onze Nissan Micra K12 uit 2006 wel zal gaan lukken, met zo'n (al dan niet actieve) splitter.

Ik heb uberhaupt nog nooit het dashboard van de auto 'open' gehad, laat staan dat ik me er comfortabel bij zou voelen zoiets te doen (anders had ik ook allang draden naar achteren getrokken voor achterluidsprekers :P ).

En aan inbouwservice doen de meeste shops tegenwoordig ook niet meer echt, heb ik het idee (Of tegen belachelijke tarieven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nou ja ik kan met gemak achter de radio komen.. dus ik hoef niet het hele dashboard er uit te halen.. alleen ik heb geen zin om de A stijl en t hemeltje er uit te halen om een nieuwe kabel te trekken...

antenne + voetje is nog wel te vervangen... een actieve antenne "zou" kunnen.. mits deze gevoed kan worden over de bestaande bekabeling....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:02

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb een vraag over een antenne splitter, hopelijk kan iemand mij helpen, want ik ben eigenlijk (nog) niet helemaal thuis in de radio/antenne wereld:

Ik heb gisteren een Kenwood KDC-BT73DAB ingebouwd in mijn auto (Skoda Fabia uit 2008). De bijgeleverde antenne ligt nu nog los op het dashboard (verder niet aan vast geplakt dus, of ergens opgeplakt) en pikte in redelijk open gebied in de randstad gewoon signaal op (klein euforie momentje ;) ), maar vanmorgen achter een flat had ik 0 bereik. Deze antenne ligt los omdat ik het liever op wil lossen met een antennesplitter, die mijn standaard FM antenne split in fm en DAB+.

Even een situatie schetje: De auto is al uitgerust met een (los te koppelen) antenne versterkertje, die aan de ingang een Fakra stekker heeft, en aan de uitgang (die direct in de radio gaat) een DIN 150 ohm plug (althans, ik heb begrepen uit mijn zoektocht vandaag en gisteren, dat dat je aanduiding is van die stekker).
Edit: Plaatje er bij gezocht: http://i00.i.aliimg.com/img/pb/583/337/916/916337583_746.jpg

Deze versterker zou ik dus willen vervangen voor zo'n splitter. Maar nu komt het: ik kan nergens een splitter vinden op e-bay, google enzo die als ingang een Fakra stekker heeft en aan de FM uitgang een DIN 150 ohm plug. En een die dan niet een godsvermogen kost ;)

Nou heb ik deze gevonden: http://www.dabonwheels.co...converter_-_splitter.html en die kun je met ISO connectors krijgen, maar ik ben bang dat het met verzending er bij een duur grapje wordt (dat staat nergens op die site). Ik had gisteravond ook nog deze gevonden: http://www.ebay.nl/itm/28..._trksid=p3984.m1423.l2649 maar daar zit volgens mij niet de juiste DIN connector aan :/

Heeft iemand ervaring met zulke splitters en/of enig idee waar ik er een betaalbaar kan scoren? (richtprijs is zo'n beetje 30-40 euro in totaal)

[ Voor 3% gewijzigd door Yukkie op 26-04-2015 14:40 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-03-2018
Voor in de auto is het misschien een uitkomst
Voor thuis gebruik is het een hopeloze zooi, niets, maar dan ook niets klinkt zo slecht als dit.
De compleet platgewalste streams worden met een bizar lage bitrate op AAC+ gestampt.
Resultaat alle kanalen vertonen typische artifacts van AAC bij deze lage bitrates.
Ik bedoel waar hebben we het over? 40 Kb/s gemiddeld en de meest zwaar verklote stations (Q-Music) op 64 Kb/s
Voor in de huiskamer gedoemd om te mislukken

Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
tweety61 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 01:45:
Voor in de huiskamer gedoemd om te mislukken
Voor de huiskamer is het dan ook niet bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik denk dat het er ook erg vanaf hangt waar je woont, ik (Randstad) ervaar binnenshuis over het algemeen geen problemen met het luisteren naar DAB+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

In Lelystad ook niet echt problemen, heel af en toe valt die even weg.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Gitarist schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:39:
Ik denk dat het er ook erg vanaf hangt waar je woont, ik (Randstad) ervaar binnenshuis over het algemeen geen problemen met het luisteren naar DAB+
Waar je woont (of bereik) staat natuurlijk helemaal los van de door @Tweety ervaren slechte geluidskwaliteit.

Echter, de "platgewalste sound" waar hij het over heeft ligt helemaal niet aan DAB+ an sich. Want diezelfde 'platgewalste sound' gaat ook naar de kabelaars, FM en de internetstream kanalen toe, in ieder geval bij de NPO.

Het enige waarin DAB+ slechter zou kunnen zijn is het horen van artefacten bij de lage bitrates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

eymey schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 20:50:
[...]

Waar je woont (of bereik) staat natuurlijk helemaal los van de door @Tweety ervaren slechte geluidskwaliteit.
Daar heb je op zich gelijk in, maar toch vraag ik me af hoe dat dan kan. Ik ervaar namelijk geen/zeer weinig artifacts, ook niet bij kanalen met een lagere bitrate. Toegegeven, af en toe valt een zender weg (fade-out en weer in).
Echter, de "platgewalste sound" waar hij het over heeft ligt helemaal niet aan DAB+ an sich. Want diezelfde 'platgewalste sound' gaat ook naar de kabelaars, FM en de internetstream kanalen toe, in ieder geval bij de NPO.

Het enige waarin DAB+ slechter zou kunnen zijn is het horen van artefacten bij de lage bitrates.
Natuurlijk hoor je het verschil tussen een DAB+ kanaal die in hoge bitrate uitzendt en een die in lagere kwaliteit uitzendt. Radio 10 vind ik bijvoorbeeld erg goed klinken, maar FunX klinkt weer uitermate slecht.

Voor zover ik weet hanteren radiozenders inderdaad (nog) geen aparte processing voor het signaal op DAB+ t.o.v. FM/kabel/internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gitarist schreef op woensdag 29 april 2015 @ 11:15:
[...]

Daar heb je op zich gelijk in, maar toch vraag ik me af hoe dat dan kan. Ik ervaar namelijk geen/zeer weinig artifacts, ook niet bij kanalen met een lagere bitrate. Toegegeven, af en toe valt een zender weg (fade-out en weer in).

[...]

Natuurlijk hoor je het verschil tussen een DAB+ kanaal die in hoge bitrate uitzendt en een die in lagere kwaliteit uitzendt. Radio 10 vind ik bijvoorbeeld erg goed klinken, maar FunX klinkt weer uitermate slecht.

Voor zover ik weet hanteren radiozenders inderdaad (nog) geen aparte processing voor het signaal op DAB+ t.o.v. FM/kabel/internet
en in die processing zit het hele euvel....

weet niet of de Digitally Imported enco nog AAC streams heeft.. maar hun 24kbit streams klonken altijd behoorlijk goed

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij mijn volgende leaseauto (volgend jaar) zal DAB+ in ieder geval op mijn eisenlijstje staan.

Gezien er nog auto's rondrijden met radio's met cassettedecks erin, en het grote aantal analoge radio's dat op kantoren enzo staat, hoop ik trouwens wel dat FM voorlopig nog in de lucht blijft. Maar aan de andere kant - het zal toch een keer uit de lucht "moeten" en hoe lang je ook wacht, er zullen altijd nog mensen zijn die naar FM zitten te luisteren...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 29 april 2015 @ 16:24:
Gezien er nog auto's rondrijden met radio's met cassettedecks erin, en het grote aantal analoge radio's dat op kantoren enzo staat, hoop ik trouwens wel dat FM voorlopig nog in de lucht blijft. Maar aan de andere kant - het zal toch een keer uit de lucht "moeten" en hoe lang je ook wacht, er zullen altijd nog mensen zijn die naar FM zitten te luisteren...
Het zal sowieso nog jaren duren voordat de laatste FM uitzending uit de lucht verdwijnt. In bijvoorbeeld Noorwegen gaan de landelijke zenders in 2017 uit maar blijven de lokale zenders wel nog een tijd op FM. Die hebben zelf gevraagd om een verlenging van 5 tot 7 jaar tot dat er voor hen ook een goede oplossing is.

In Nederland zal waarschijnlijk de NPO vrij laat van FM gaan (tegelijk met de laatste commerciëlen in 2023?) maar bij commerciële stations is het niet ondenkbaar dat er daar een paar bij zijn die al eerder hun FM uitzendingen staken. FM uitzenden is erg duur en als op een gegeven moment 80% van de distributiekosten zit in het bereiken van de 20% luisteraars die nog via FM luisteren dan is een afweging snel gemaakt. Vooral jongerenzenders zullen relatief veel luisteraars hebben die niet (meer) analoog luisteren.

[ Voor 32% gewijzigd door Maurits van Baerle op 29-04-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 29 april 2015 @ 16:24:
Bij mijn volgende leaseauto (volgend jaar) zal DAB+ in ieder geval op mijn eisenlijstje staan.

hoeveel TV kijkers waren er in 2006 nog.. die alleen de analoge uitzendingen via de ether keken als primaire bron?
die werden ook gedwongen naar een andere vorm..

nu met DAB+ heb je t voordeel dat het naast elkaar kan bestaan... wat met DVB-T en Analoog niet zo fijn zou gaan....

en als je even de vergunningskosten etc buiten beschouwing laat.. is landelijk dekkende DAB+ mux niet gewoon veel goedkoper :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:22
en als je even de vergunningskosten etc buiten beschouwing laat.. is landelijk dekkende DAB+ mux niet gewoon veel goedkoper :?
Ja. Alleen qua infrastructuur is DAB+ al aanzienlijk goedkoper. Je kunt het niet één op één vergelijken aangezien Nederland door de grootte en gebrek aan reliëf een stuk makkelijker is maar in Noorwegen is berekend dat DAB+ per station een factor 8 goedkoper is dan FM.

En dan komen er nog vergunningskosten bovenop. Aangezien FM spectrum schaarser is zijn die doorgaans ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Maurits van Baerle schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:04:
[...]

Ja. Alleen qua infrastructuur is DAB+ al aanzienlijk goedkoper. Je kunt het niet één op één vergelijken aangezien Nederland door de grootte en gebrek aan reliëf een stuk makkelijker is maar in Noorwegen is berekend dat DAB+ per station een factor 8 goedkoper is dan FM.

En dan komen er nog vergunningskosten bovenop. Aangezien FM spectrum schaarser is zijn die doorgaans ook hoger.
Daarom liet ik die al even buiten beschouwing..

zeker voor de NPO / RPO zou DAB+ een behoorlijke kosten besparing opleveren als ze FM uit doen..
Commercieel bespaart nog wel meer, doordat daar de vergunningen nog eens extra mee wegen..

alleen moeten we wel vast nadenken over een 3de landelijke DAB mux.....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het schijnt dat verscheidene regionale stations nu in de lucht zijn. Sommigen nog met stilte, sommigen ook met audio. De officiële lancering is morgen maar kennelijk worden er nu al steeds meer zenders aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Maurits van Baerle schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:02:
Het schijnt dat verscheidene regionale stations nu in de lucht zijn. Sommigen nog met stilte, sommigen ook met audio. De officiële lancering is morgen maar kennelijk worden er nu al steeds meer zenders aangezet.
klopt.. 6B is deels onair en 9D-N ook

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger3411
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-08 17:59
Ik heb Dab+ in mijn auto en vind het echt ideaal! goede kwaliteit en nooit storing of iets. En er zitten zenders bij zonder reclame wat ook wel fijn is!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 11:06
7A is ook on air in Brabant hoor.. Omroep Brabant, L1 en Radio Gelderland zenden hierop uit. 8FM en de hollandse zender ook, maar die geven nog geen geluid door. (vanaf 1 september pas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Justin013 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 06:21:
7A is ook on air in Brabant hoor.. Omroep Brabant, L1 en Radio Gelderland zenden hierop uit. 8FM en de hollandse zender ook, maar die geven nog geen geluid door. (vanaf 1 september pas)
Hoe sterk is je ontvangst? En klinkt het al een beetje aardig? Ik verwacht dat er de komende dagen nog wel wat afgesteld gaat worden qua geluid maar misschien is het meteen al vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16

Crusader

Arc Nature

Sinds 18 maart heb ik een nieuwe auto met DAB+ en had vrijwel nooit storing. Sinds vorige week is het in de randstad echt belabberd, ik heb geen moment storingsloos kunnen luisteren, 60% van de tijd gewoon geen geluid, "geen ontvangst" in het display van de auto en dan soms weer even geluid om een paar seconden later weer weg te vallen. Geldt voor alle zenders. Zijn er meer mensen die sinds vorige week veel meer storing ervaren?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 11:06
Maurits van Baerle schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:41:
[...]

Hoe sterk is je ontvangst? En klinkt het al een beetje aardig? Ik verwacht dat er de komende dagen nog wel wat afgesteld gaat worden qua geluid maar misschien is het meteen al vrij goed.
Prima te noemen tussen Tilburg en Den Bosch in de trein (geen uitval), en ook in Tilburg zelf is het prima. Ben benieuwd naar de vermogens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Crusader schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 18:04:
Sinds 18 maart heb ik een nieuwe auto met DAB+ en had vrijwel nooit storing. Sinds vorige week is het in de randstad echt belabberd, ik heb geen moment storingsloos kunnen luisteren, 60% van de tijd gewoon geen geluid, "geen ontvangst" in het display van de auto en dan soms weer even geluid om een paar seconden later weer weg te vallen. Geldt voor alle zenders. Zijn er meer mensen die sinds vorige week veel meer storing ervaren?
Gisterochtend van Zoetermeer naar Den Haag vrijwel geen enkele DAB+ zender goed te ontvangen, alleen maar stilte en "Geen ontvangst" in het display.
Gisteravond van Den Haag naar Zoetermeer weer zeer goede ontvangst zonder storingen.
Ben ik nou de enige die DAB+ dan weer goed en dan weer slecht ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Heeft er iemand nog een advies voor een goede binnen antenne voor een paar euro? Ik gebruik nu een dvb-t antenne, maar dat werkt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pacificocean schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:59:
Heeft er iemand nog een advies voor een goede binnen antenne voor een paar euro?
De frequentie zit tussen de 174 en 230 mhz. Dan is de golflengte grofweg anderhalve meter. Een halve golf is dan 75cm.
Als je een stukje coax hebt liggen (zo'n oude TV kabel) dan knip je de niet gebruikte stekker eraf. De PVC buitenmantel verwijder je voor 75 cm, het vlechtwerk vouw je terug (is dus ook ca 75 cm lang) en klaar ben je.
Je kan ook een kwartgolf maken, dan wordt ie zo'n 34 cm.
Ik gebruik nu een dvb-t antenne, maar dat werkt niet goed.
Dat klopt, bij DVB-T (UHF) is de halve golf ca 13cm dacht ik, dus die antenne pakt niet veel straling op voor de DAB frequentie (VHF)

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 05-05-2015 13:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
pacificocean schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:59:
Heeft er iemand nog een advies voor een goede binnen antenne voor een paar euro? Ik gebruik nu een dvb-t antenne, maar dat werkt niet goed.
ik heb er zelf 1 gemaakt. van 2 halve liter blikken..
zal er even een foto van zoeken ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sR6jbUE.jpg

beetje wazige foto.. maar deze antenne werkt veel beter dan diverse VHF antennes die ik getest heb.. ( DVB-T is eigenlijk UHF )

volgens diverse berekeningen ligt de center frequentie van deze setup rond de 212 mhz. en 1/8ste golflengte

ontvang hier 11C en 12C hier mee met 97~100% op mn Onkyo signaal meter...
Regionaal moet ik nog testen.. alleen nuttige resultaten komen met een maand pas.. als 6B / 9D-N volledig operationeel zijn :-)

ter vergelijking.. een sprietje van een DVB-T dongle, mn Zelfbouw blik antenne met 330ml blikjes, een oude VHF/UHF antenne met versterker.. kwam ik nooit boven de 85% uit..

maken er van is erg simpel

[ Voor 55% gewijzigd door SMSfreakie op 05-05-2015 13:39 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Crusader schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:40:
Ben ik nou de enige die DAB+ dan weer goed en dan weer slecht ervaart?
In Delft is mijn indoor ontvangst ononderbroken uitstekend. Soms valt ie weg, maar de antenne terugleggen op de juiste plaats is dan genoeg om ontvangst te herstellen.

In West-Brabant is nu zowel multiplex Zuidwest als multiplex Zuid goed te ontvangen. Spijtig dat Omroep Brabant nu op mijn radio tweemaal vermeldt staat in de zenderlijst, in plaats van samengevoegd op Program ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Tot voor kort werkte ik in Delft, ook daar had ik de ene dag wel goede ontvangst en de andere dag weer totaal niks. Ik weet niet of het aan mijn auto ligt (Volvo V60 van een maand oud), het is ook de eerste ervaring met DAB+. Had toch wel een stabielere situatie verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
heb je ook iets van een usb DAB+ ontvanger om op de usb poort van een reguliere (auto)radio te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Crusader schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:14:
Tot voor kort werkte ik in Delft, ook daar had ik de ene dag wel goede ontvangst en de andere dag weer totaal niks. Ik weet niet of het aan mijn auto ligt (Volvo V60 van een maand oud), het is ook de eerste ervaring met DAB+. Had toch wel een stabielere situatie verwacht.
Of je antennekabel is kapot, of de voeding van de antenne. Of een van beide zit los. Dit is natuurlijk puur speculatie maar het lijkt me dat je een maandag radio systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Ik ben er uit. Sinds ik een made-in-China USB sigarettenaansteker oplader gebruikte, heb ik veel problemen met de DAB+ ontvangst. Ik kwam er vanmorgen bij toeval achter toen ik de oplader in de aanstekeraansluiting stak. Direct viel het geluid weg en "geen ontvangst" op het display. Geluid uit radio kwam direct weer terug toen ik de oplader verwijderde. Paar keer getest, het is reproduceerbaar en dus is het probleem nu gevonden. Ik denk dat het dingetje wat storing in de ether gooit.
Mocht iemand anders ooit problemen hebben met de DAB+ ontvangst, check even of je okkiebokkie zooi hebt aangesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ha, dat had ik ook zo ongeveer: mijn vorige DAB+ wekkerradio werkte niet als ik mijn laptop (waarvan de voeding in dezelfde stekkerdoos zat) aanzette. De huidige heeft er geen moeite mee. Op zich pleit het niet voor de kwaliteit van de radio, maar er valt goed omheen te werken.

[ Voor 8% gewijzigd door ktf op 08-05-2015 16:58 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste