Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 12 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:46
In onze auto gaat de FM autoradio ook storen bij gebruik van 'vervuilende' 12v accessoires. Bv. USB-laders van "Mr. Handsfree".

Tip: geef wat meer geld uit aan zo'n USB sigarettenaansteker lader en koop er eentje van Tom Tom. Ik weet natuurlijk niet of het voor DAB+ geldt, maar bij ons stoort die de FM in ieder geval niet meer :).

Als het mag:
http://www.bol.com/nl/p/t...10204253-9200000028573726

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:38

Crusader

Arc Nature

Feit blijft dus dat het allemaal nog wel storingsgevoelig kan zijn. Dat is jammer, zou misschien verholpen kunnen worden door het vermogen van de zenders iets op te krikken?
eymey schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:25:
In onze auto gaat de FM autoradio ook storen bij gebruik van 'vervuilende' 12v accessoires. Bv. USB-laders van "Mr. Handsfree".

Tip: geef wat meer geld uit aan zo'n USB sigarettenaansteker lader en koop er eentje van Tom Tom. Ik weet natuurlijk niet of het voor DAB+ geldt, maar bij ons stoort die de FM in ieder geval niet meer :).

Als het mag:
http://www.bol.com/nl/p/t...10204253-9200000028573726
Zo'n TomTom heeft mijn vrouw in de auto. Denk dat ik maar even ga ruilen ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Crusader op 08-05-2015 18:23 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Nee. Vermogen gaat daar dus niets aan doen. Zoals je ziet aan mijn ervaring kan het dus ook met fm gebeuren. Geen enkele zender kan op tegen crappy spul dat niet ontstoord is, alleen maar omdat 'wij' alles zo cheap mogelijk willen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 20:47
Zo'n honkywonky USB-lader produceert zo'n enorm breedbandige ruis built dat alle hf en vhf ontvangers over hun nek gaan,vooral als zo'n ding vlak naast een receiver hangt.Het probleem is ook nog nl dat je bedrading van de auto als zend antenne gaat werken.Zoals Eymey al zegt High power gaat niet werken omdat er grote kans is dat de frontend van je ontvanger over stuurt word door breedbandige RF zooi!

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Laatst online: 16:38

Crusader

Arc Nature

Da's waar... Vermogen van zendmasten is bij nader inzien wel okee, want zonder die zooi heb ik een perfecte ontvangst.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Nou, na een hoop dubben hierover ben ik er toch aan begonnen.
Heb bij dabonwheels.co.uk een Kinetic DRA-6003 bundle aangeschaft, was er in 4 werkdagen.
Gisteren vele uren besteed om mijn huidige dakantenne te vervangen en de kabel weg te werken maar het is gelukt!
DAB ontvangst is perfect, ontvang zelfs belgische DAB zenders! 12C en 11C zijn ook perfect (zeeland overigens)
Omdat het een actief DAB/FM antenne betreft ontvangt hij FM nu ook als een tierelier (had ik niet verwacht).

Heel blij :)

(weet niet hoe lang dit plaatje werkt edit: niet lang dus)

[ Voor 40% gewijzigd door joon op 10-05-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Ik heb inmiddels een Dab radio (kenwood) maar het blijft een gekut om lekker te zappen. Moet wel zeggen dat de kwaliteit mij enorm bevalt, was die 6 tientjes meer dan waard :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
FM zapt sneller ja..... maar ach je went er wel aan.. Digitale TV zapt ook niet zo vlot als analoog :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
joon schreef op zondag 10 mei 2015 @ 10:19:
[..]
DAB ontvangst is perfect, ontvang zelfs belgische DAB zenders! 12C en 11C zijn ook perfect (zeeland overigens)
[..]
Goed om te horen! Ik neem aan dat je de Zeeuwse regionalen ook prima ontvangt?

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Maurits van Baerle schreef op zondag 10 mei 2015 @ 23:47:
[...]
Goed om te horen! Ik neem aan dat je de Zeeuwse regionalen ook prima ontvangt?
Correct, omroep zeeland heeft de hoogste bitrate van wat ik tot nu toe heb gehoord.
12A ontvang ik ook en ook nog wat andere maar die heb ik niet onthouden :P
(icm Pioneer 8700DAB)

[ Voor 3% gewijzigd door joon op 11-05-2015 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
joon schreef op maandag 11 mei 2015 @ 08:13:
[...]

Correct, omroep zeeland heeft de hoogste bitrate van wat ik tot nu toe heb gehoord.
Ik denk dat je vermogen bedoelt. De bitrates van de Zeeuwse omroepen zijn vrij standaard maar de gebruikte zendvermogens zijn erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Maurits van Baerle schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:42:
[...]

Ik denk dat je vermogen bedoelt. De bitrates van de Zeeuwse omroepen zijn vrij standaard maar de gebruikte zendvermogens zijn erg hoog.
Of hun een standaard bitrate gebruiken weet ik niet, maar weet wel dat Omroep Zeeland vele malen beter klinkt dan de 'blikkerige' commerciële zenders.
Dat verschil in geluid lijkt me eerder de bitrate dan het zendvermogen, want alle zenders hebben bij mij 5 streepjes, of zit hier nog wat anders achter ?

[ Voor 3% gewijzigd door joon op 11-05-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Processing kan ook een hele hoop schelen. Dus hoe de geluidstechnici van de betreffende zender de 'sound' heeft aangepast. Voor FM is een zekere processing nodig om te zorgen dat de zender binnen de wettelijke eisen blijft qua vermogen en frequentiekarakteristiek, maar radiostations plaatsen ook graag audio processors in de uitzendlijn (vaak ook die richting internet, kabelaars, etc.) om een eigen opgepompte 'sound' te creëren.

Ook kan ik me voorstellen dat de kwaliteit van de gebruikte encoder zelf nog mee speelt. Dit geldt bv. ook bij TV.

[ Voor 67% gewijzigd door eymey op 11-05-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:06
joon schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:03:
Dat verschil in geluid lijkt me eerder de bitrate
Nee dus, want Zeeland gebruikt de minimaal vereiste bitrate van 64kbps. Daar zitten zoals gezegd de meeste zenders op. Radio 538 zit bijvoorbeeld op 72kbps, Sky en Q-music op 80kbps (Sky Hits en Q non-stop op 48kbps, dat dan wel). Alle publieke zenders zitten op 64kbps. Overzicht: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
De vermogens voor de regionale ensembles (behalve West die nog niet aan staat) zijn gepubliceerd door het Agentschap Telecom: http://appl.agentschaptelecom.nl/dav/tpl/

Dit zijn de maximale vermogens die we straks kunnen verwachten. Ze staan nog niet allemaal aan of al op deze vermogens. Bij sommige masten moeten er nog extra antennes worden geinstalleerd voordat de vermogens verhoogd kunnen worden en een aantal masten staat überhaupt nog niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Hoogezand 25kW, Lelystad 20kW, Jirnsum 17kW... Wie zei er ook alweer dat DAB meer energie efficiënt was dan FM? :+

Nu lijkt die 40kW van Roosendaal ook meteen wat plausibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie3105
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09-2024
Blijft veel efficiënter dan FM.
1 analoge FM zender = 18 digitale radiozenders !

En allemaal dezelfde frequentie dus geen gestoor onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
passie3105 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 10:02:
Blijft veel efficiënter dan FM.
1 analoge FM zender = 18 digitale radiozenders !

En allemaal dezelfde frequentie dus geen gestoor onderling.
en waar 1 DAB+ blok dus 1.7 mhz breed is.. met 18 zenders neemt het ook nog minder ruimte in in de ether :P

gezien 18 FM zenders minimaal 3.6 mhz breed in nemen ( wat eigenlijk alleen op de kabel kan ivm 200khz raster ) voor ether verspreiding zit je toch wel aan een 300 khz raster vast zit je al op 5.4 mhz breed..
en dan te bedenken dat de FM band slechts 20.5mhz breed is hier :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand de laatste weken geen problemen met ontvangst van Slam fm 538 enzv,is opeens een stuk minder geworden de laatste tijd radio 3 ook wel maar minder
Ps omgeving Eindhoven

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook problemen met de ontvangst van de commerciele zenders. Had altijd sterkte 2 op een schaal van 4. Nu sterkte 1 of niets. Omgeving Veenendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik heb wel wat opmerkingen gezien dat de NPO een beetje schommelt voor sommigen. Dat zou te verklaren kunnen zijn omdat die bezig zijn met een fors verbetering van het netwerk uit te voeren.

Wat de commerciëlen betreft zou het me verbazen als die op dit moment ergens mee bezig zijn. Ik verwacht dat die voorlopig niets veranderen aan hun DAB netwerk totdat ze uitsluitsel hebben over wat er met de vergunningen gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op Radio-TV-Nederland staan nu foto's van de nieuwe antennes in Jirnsum en Wieringermeer. Die zijn allebei voor het regionale ensemble op 9D voor Noord West Nederland. Het is me nog niet duidelijk of ze allebei aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Commercielen, omgeving Emmen, Drenthe waren niet te ontvangen zondag. Vanaf Hoogeveen pas weer, rijdend vanaf Emmen ri Meppel over A37/A28. NPO wel te ontvangen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Goed nieuws over de DAB+ radio verkoop.
Verkoop DAB+radio’s blijft groeien

De verkoop van DAB+radio’s in Nederland blijft groeien. In de eerste drie maanden van 2015 zijn er in totaal 20.000 apparaten verkocht, zo blijkt uit het GfK Retail Report Consumentenelektronica. Dit is net zoveel als in er in de eerste zes maanden van 2014 verkocht werden. In totaal werden in 2014 52.000 DAB+radio’s verkocht.

http://radio.nl/805823/verkoop-dabradios-blijft-groeien
FY 2013 - 17.000
FY 2014 - 52.000
Q1 2015 - 20.000

Het zou me niets verbazen als we dit jaar de 100.000 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:27

Snow_King

Konijn is stoer!

Maurits van Baerle schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:12:
Goed nieuws over de DAB+ radio verkoop.

[...]

FY 2013 - 17.000
FY 2014 - 52.000
Q1 2015 - 20.000

Het zou me niets verbazen als we dit jaar de 100.000 halen.
Het is alleen jammer dat er in de winkel nog steeds geen aandacht voor is. Mensen kopen de goedkoopste radio en de verkoper zelf snapt ook bar weinig van DAB.

Zelfde verhaal met IPv6, je kan nog steeds routers kopen die geen IPv6 ondersteunen.

De keuze moet er gewoon niet zijn, een nieuwe radio moet DAB ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat vind ik ook.

En hetzelfde geldt voor de autobranche:

Wil men echt binnen afzienbare termijn FM kunnen stoppen, dan had men al lang geregeld moeten hebben dat IEDERE nieuw auto, ook de meest simpele met alleen radio en cd, DAB+ heeft op die radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:36:
Dat vind ik ook.

En hetzelfde geldt voor de autobranche:

Wil men echt binnen afzienbare termijn FM kunnen stoppen, dan had men al lang geregeld moeten hebben dat IEDERE nieuw auto, ook de meest simpele met alleen radio en cd, DAB+ heeft op die radio.
en dat is met de "geïntegreerde" dingen ook nog eens lastig om te vervangen..

kijk een auto die gemaakt is om gewoon een DIN ( of dubbelDIN) autoradio te krijgen is het niet zo lastig mee om evt later een DAB+ radio er in te schuiven.. maar bij die volledig geïntegreerde dingen wordt het een dure grap als je dat als nog wil....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
maar dat later inbouwen is sowieso maar een kleine groep, de meesten pakken de radio die er in zit.
En aangezien de occasionmarkt ook nog eens flink groter is dan de nieuwmarkt qua auto's ben je zo 10 jaar verder.

[ Voor 10% gewijzigd door sambalbaj op 28-05-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
sambalbaj schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:52:
maar dat later inbouwen is sowieso maar een kleine groep, de meesten pakken de radio die er in zit.
En aangezien de occasionmarkt ook nog eens flink groter is dan de nieuwmarkt qua auto's ben je zo 10 jaar verder.
klopt :P tis dat ik het simpelweg teveel werk vind om het aan te passen in de huidige wagen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Er zijn ook amper incentives. Over 10 jaar gewoon de stekker eruit trekken, nu alvast communiceren dat dit gaat gebeuren. Dan zet je er ten minste wat druk achter :P

Mijn Kenwood BT-73 DAB radio heeft overigens altijd supergoed bereik volgens de indicator maar soms valt hij volledig weg naar FM? Is de indicator gewoon fake óf kan dat wat anders zijn?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Het zou kunnen dat de indicator alleen de signaalsterkte aangeeft, maar niet de kwaliteit. Of het fluctueert soms zo snel dat de meter niet zo snel kan updaten ofzo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
NoxiuZ schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:40:
Is de indicator gewoon fake óf kan dat wat anders zijn?
Misschien zit de antenne niet helemaal goed vast. Bij een windvlaag een bepaalde kant komt hij los, valt de verbinding en schakelt hij naar FM? Dat is maar één van de mogelijke verklaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
signaal vanaf Smilde is vandaag erg zwak.. :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

ktf schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:53:
[...]

Misschien zit de antenne niet helemaal goed vast. Bij een windvlaag een bepaalde kant komt hij los, valt de verbinding en schakelt hij naar FM? Dat is maar één van de mogelijke verklaringen.
Zo hard waait het niet in mijn auto hoor :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
NoxiuZ schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 11:55:
Zo hard waait het niet in mijn auto hoor :o
Meest zitten antenne's buiten de auto, maargoed :P Als je een opplakantenne hebt is een los contact zelfs nog waarschijnlijker m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van welke zender ontvang ik het signaal in Bennekom ( Ede ), want het signaal is erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:11:
Van welke zender ontvang ik het signaal in Bennekom ( Ede ), want het signaal is erg slecht.
Normaal gesproken hangt dat sterk af welke signaal je bedoelt, regionalen, landelijk commercieel of landelijk publiek omdat die niet allemaal dezelfde masten gebruiken. In jouw geval komen die toevallig allemaal vanuit Arnhem (en misschien een beetje uit Apeldoorn).

Maar er worden vandaag op verschillende plekken werkzaamheden verricht aan DAB antennes dus het zou een tijdelijk iets kunnen zijn. Of is het altijd slecht? Ik was toevallig een paar weken geleden in Lunteren en daar was de ontvangst niet best. Maar dat ligt denk ik aan mijn te goedkope portable radiootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het signaal is altijd goed geweest maar de laaste weken is het slecht. Ik had 2 tot 3 streepjes ontvangst op een schaal van 4. Nu heb ik 1 streepje of geen streepje. Het gaat hier om de commerciele zenders.

Ontvangen doe ik via een Albrecht DR333.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rondom dit weekend zijn de regionalen in Gelderland ook geactiveerd volgens mij: Radio GLD. Ik zag ze gisteren onderweg ineens. (vanaf Tiel kwamen de L1 en Brabant ook in beeld...)
Wel merk ik ook dat er flinke hikken zitten in het ontvangst in de auto dit weekend. Vnml Radio 10 heeft een hele irritante piep, elke zoveel minuten. Bij Slam FM levert dit vooral een stilte-hik op. Allemaal ook regio Ede trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 13:19
NoxiuZ schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:40:
Er zijn ook amper incentives. Over 10 jaar gewoon de stekker eruit trekken, nu alvast communiceren dat dit gaat gebeuren. Dan zet je er ten minste wat druk achter :P

Mijn Kenwood BT-73 DAB radio heeft overigens altijd supergoed bereik volgens de indicator maar soms valt hij volledig weg naar FM? Is de indicator gewoon fake óf kan dat wat anders zijn?
Het voordeel van deze autoradio die ik ook heb, dat ie seamless hoort over te schakelen tussen dab+ en fm. Eigenlijk zou je het alleen kunnen horen, en dus niet zien op de autoradio.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mooi dat 9D-N nu volwaardig on air is.. prima ontvangst indoor!!

alleen nu de NPO nog meer vermogen er onder.. of andere protection level..

op 9D en 11C 100% Quality op de Onkyo..
op 12C blijft het bij 75% met stotteren :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het zou goed kunnen dat mensen verbeteringen merken. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan de regionale netwerken: Zenders Markelo en Irnsum in gebruik voor regio DAB+netten.

Wat de NPO betreft, ook daar zal er gedurende dit jaar flink wat verbetering plaatsvinden. Ik weet niet of dat ook qua protectieniveau zal zijn maar zeker wat betreft meer antennes en hogere vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:57

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Dj Neo Ziggy schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:55:
[...]

Het voordeel van deze autoradio die ik ook heb, dat ie seamless hoort over te schakelen tussen dab+ en fm. Eigenlijk zou je het alleen kunnen horen, en dus niet zien op de autoradio.
Ik heb dezelfde radio, echt een pracht apparaat! Ik ben de afgelopen weken wat verder van huis (=randstad) geweest en heb eigenlijk nergens gemerkt dat het dab signaal weg viel. Vrijdag ben ik via Maastricht naar Luxemburg gereden, en toen hadden we tot ongeveer het circuit van Spa nog 3FM op staan. (vanaf de grens ongeveer was dat via de FM, maar goed :P)

In België zag ik nu ook van die borden langs de weg staan met daarop DAB "frequentie" (hoe noem je dat eigenlijk?) aangegeven voor de verkeersinformatie zender, naast de FM frequentie. Dit heb ik in Nederland nog niet gezien.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In Belgie hebben ze ook eerder DAB (zonder + ) uitgerold en die is er dus al langer. DAB+ zijn ze nu pas in Belgie aan het uitrollen en de eerste test-zenders zijn nu te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Yukkie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 09:10:
In België zag ik nu ook van die borden langs de weg staan met daarop DAB "frequentie" (hoe noem je dat eigenlijk?) aangegeven voor de verkeersinformatie zender, naast de FM frequentie. Dit heb ik in Nederland nog niet gezien.
Wat stond er dan op dat bord? Aan een frequentie heb je niet zo veel, die kun je niet instellen op je radio en er zitten als snel tussen de vijf en de twintig zenders op dezelfde frequentie. Een block (bijv 12C) is al iets meer DAB-achtig taalgebruik maar daarvoor geldt verder hetzelfde als voor de frequentie, meerdere zenders delen één block.

Het enige wat je kunt zeggen is de naam van het radiostation. Dat heeft zin. Maar goed, die kies je dus op naam en niets anders. Dan zou het eventueel zin hebben om te zeggen: "Voor actuele verkeersinformatie luister naar Radio X op DAB of 101.7 FM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 13:19
Dat viel mij op in het Ruhr gebied, We konden nog wel een tijdje nederland ontvangen, maar we kwamen ongeveer 10 km over de grens in een soort DAB gat. Niets te ontvangen. Echter toen wij bij Oberhausen kwamen ontvingen we een shitload. Zoals 1Live, een verkeers kanaal.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hangt een beetje af van waar je de grens over gaat. Ik kan bijv 1 a 2x per week in regio Ede-Arnhem de hele duitse zenderserie al ontvangen, afhankelijk van de weersomstandigheden en de luchtlagen.

De duitste ontvangstkaart is hier te vinden:
http://digitalradio.de/index.php/de/empfangneu

Ik kan me voorstellen dat als je bij Goch of Venlo de grens over gaat dat je door de orografie slecht tot geen ontvangst hebt in de buurt van de grensovergangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:57

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Maurits van Baerle schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:24:
[...]

Wat stond er dan op dat bord? Aan een frequentie heb je niet zo veel, die kun je niet instellen op je radio en er zitten als snel tussen de vijf en de twintig zenders op dezelfde frequentie. Een block (bijv 12C) is al iets meer DAB-achtig taalgebruik maar daarvoor geldt verder hetzelfde als voor de frequentie, meerdere zenders delen één block.

Het enige wat je kunt zeggen is de naam van het radiostation. Dat heeft zin. Maar goed, die kies je dus op naam en niets anders. Dan zou het eventueel zin hebben om te zeggen: "Voor actuele verkeersinformatie luister naar Radio X op DAB of 101.7 FM"
Er stond iets van (geheel gefingeerd, maar voor het idee):

trafic information
FM 98,7
DAB 12D

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39

Bestla

Kvinne

joon schreef op zondag 10 mei 2015 @ 10:19:
Nou, na een hoop dubben hierover ben ik er toch aan begonnen.
Heb bij dabonwheels.co.uk een Kinetic DRA-6003 bundle aangeschaft, was er in 4 werkdagen.
Gisteren vele uren besteed om mijn huidige dakantenne te vervangen en de kabel weg te werken maar het is gelukt!
Omdat het een actief DAB/FM antenne betreft ontvangt hij FM nu ook als een tierelier (had ik niet verwacht).

Heel blij :)

(weet niet hoe lang dit plaatje werkt edit: niet lang dus)
Naar aanleiding van jouw verhaal er ook maar een besteld. Net binnen :) Ik was het zat een paar maanden geleden. Ik ga nu 1 poging wagen. . De DAB+ radio laat ik dan nu wel lekker zitten ivm de vele mogelijkheden mits FM goed werkt, tov de standaard Golf 5 radio met alleen mp3/cd mogelijkheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 02-06-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Bestla schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:26:
[...]

Naar aanleiding van jouw verhaal er ook maar een besteld. Net binnen :) Ik was het zat een paar maanden geleden. Ik ga nu 1 poging wagen. . De DAB+ radio laat ik dan nu wel lekker zitten ivm de vele mogelijkheden mits FM goed werkt, tov de standaard Golf 5 radio met alleen mp3/cd mogelijkheid.
Leuk om te horen !
Ben je ook voor een dakantenne gegaan ? Zo ja heb je een behoorlijk klusje voor je liggen :D

Oh trouwens een waarschuwing niet alleen voor jou maar ook voor anderen, er zijn een aantal merken (bijv: pioneer) die zelf prik kunnen voorzien aan een DAB antenne van hun merk.
Dit kan potentieel actieve antennes slopen, en staat standaard aan bij de set up!
Let op dat je de handleiding goed doorzoekt op dit soort functies anders kan het een hoop werk zijn voor niets.
Hierna kan de antenne nog gewoon werken maar gaat de ontvangst sterk achteruit.

[ Voor 4% gewijzigd door joon op 03-06-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Ja ook een dakantenne, dus inderdaad een hoop werk. De JVC DAB+ radio heeft volgens mij geen eigen prik voor de antenne, dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
intussen ontvangen we hier in Joure ( frl ) steeds meer..
inmiddels ontvangen we 6B, 9D, 11C en 12C op de Onkyo.. waar 12C nog steeds helaas het onderspit delft

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 08:57
RTV Oost is nu ook via DAB+ te beluisteren.

http://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=219553

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik kwam hem hier in Lelystad vorige maand al tegen op de DAB+.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
MegaTronics schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 10:28:
[...]

Ik kwam hem hier in Lelystad vorige maand al tegen op de DAB+.
Dat kan kloppen, het Oost ensemble zit al sinds 1 mei in de lucht maar ze zijn erg druk bezig met het uitbreiden van antennes en zenders. Het is dus goed mogelijk dat sommige mensen hem pas sinds deze week kunnen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
sinds ze in smilde de tijdelijke dipool hebben weggehaald en de permanente opgeknoopt hebben is noord nederland behoorlijk goed gedekt.. mischien noord-oost groningen nog niet.. maar goed als die zender in hoogezand op vol gas is.. :P

val zelf buiten het indoor gebied voor 6B maar nog steeds een loeisterk signaal

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Aangezien zowel de regionalen als de landelijke commercielen door Broadcast Partners worden gedaan hebben ze op sommige plaatsen de bestaande 11C antennes vervangen door nieuwe gecombineerde antennes.

Een neveneffect is dat op sommige plekken de ontvangst van de landelijke commercielen ook ineens verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Een effect van de afgelopen weken is dat ik in de auto steeds een *Blieb* hoor. Dit verstoort mijn luistergenot behoorlijk. Het lijkt erop dat het schakelen tussen antennes is ofzo. Dit was t/m April niet aan de hand en is echt iets van de laatste weken. Sommige zenders hebben het erger en harder (Radio10) dan andere (Sublime FM). Iemand een verklaring?
(Volvo V40, laatste software update van de radio in maart.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Get!em schreef op maandag 08 juni 2015 @ 07:51:
Het lijkt erop dat het schakelen tussen antennes is ofzo
Dat kan niet: DAB werkt zodanig dat een radio niet kan 'schakelen' tussen antenne's, want alle zenders sturen exact hetzelfde signaal uit. Je kan ze niet uit elkaar houden. Ik heb geen idee waar het dan wel vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Het effect was voor de software update ook deels aanwezig, en had toen met ontvangst te maken. Bij gebrekkige binnekomst van het signaal, begon hij dan te bubbelen, het bekende effect bij DAB+. Af en toe tijdens het bubbelen, had je dan een blieb. Na de software update waren beide verdwenen. Bubbelen was tot minimum beperkt en hoorde ik alleen nog in Belgie op DAB. De Blieb was vervangen door een stilte.
Echter sinds kort weer bliebs, zonder bubbelen. Meestel in de buurt van een grote vrachtwagen, viaducten, etc. Ik zal over 2 weken bij de Volvo Dealer er nog eens over hebben en kijken of er weer een nieuwe update is, want ik sluit niet uit dat het wederom daarmee opgelost kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Get!em schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:00:
begon hij dan te bubbelen, het bekende effect bij DAB+
Dat is bekend van DAB, maar bubbelen is niet mogelijk bij DAB+ doordat de codec dat niet ondersteund.

Ik vrees dat het blieben dan inderdaad meer aan je radio te wijten is dan aan het protocol of de infrastructuur ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Strange.....
Dat bubbelen of iets wat er op leek, was toch echt voor de update aan de orde. Het is dat t nu verholpen is, anders had ik er een opname van gemaakt.
Die blieb ga ik inderdaad maar eens aanmelden bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn auto zit een Touch-Drive console met DAB+ en uiteraard FM

Wat mij opvalt dat het geluid via DAB+ nogal 'vlak' is in vergelijking met dezelfde zender op FM. En dan vooral het lage tonen bereik. Het is ook beduidend zachter. De volumeknop moet twee x zo hoog als bij FM

Kan dat kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:52:
Strange.....
Dat bubbelen of iets wat er op leek, was toch echt voor de update aan de orde. Het is dat t nu verholpen is, anders had ik er een opname van gemaakt.
Die blieb ga ik inderdaad maar eens aanmelden bij de garage.
Heb je die bliebs alleen op de commerciëlen of ook bij de NPO? Er zijn de laatste tijd wat problemen geweest met de synchronisatie op de 11C. Ik lees net dat mensen melden dat het sinds vandaag beter is. Waar woon je als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb het in het hele land, maar het valt mij in mijn woonomgeving (regio Ede) meest op.
Ik zal de NPO's ook even een kans geven weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:44:
In mijn auto zit een Touch-Drive console met DAB+ en uiteraard FM

Wat mij opvalt dat het geluid via DAB+ nogal 'vlak' is in vergelijking met dezelfde zender op FM. En dan vooral het lage tonen bereik. Het is ook beduidend zachter. De volumeknop moet twee x zo hoog als bij FM

Kan dat kloppen?
In principe is de geluidskwaliteit grotendeels een kwestie van de individuele radiostations. Hoe stellen ze hun processors in, gaat er een goede kwaliteit signaal naar de centrale multiplexer of is het eigenlijk al slecht gecomprimeerd als het de studio verlaat, gebruiken ze hetzelfde gecomprimeerde signaal voor DAB+ als ze voor FM gebruiken etc.

Daarom kunnen er ook best grote verschillen zijn tussen de verschillende stations. Ik begrijp dat bijvoorbeeld de regionale omroepen L1 en Radio Oost erg goed klinken en sommige commerciëlen klinken een stuk beter dan andere commerciëlen.

Als jij dit probleem hebt op alle radiostations, van NPO tot commercieel en regionalen dan heb ik eerder het idee dat er misschien een instelling op je radio is die aangepast kan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Maurits van Baerle op 08-06-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:07:
Ik heb het in het hele land, maar het valt mij in mijn woonomgeving (regio Ede) meest op.
Ik zal de NPO's ook even een kans geven weer.
Ah, je zit dus in het regionale gebied 'Oost'. Daar gebeurt op dit moment heel veel aan zenders en antennes. Omdat sommige antennes vanaf nu zowel voor regionaal (6B) als commercieel (11C) gebruikt worden treden er dus ook onderbrekingen en het verlies van synchronisatie op. Als dit gefixt is zou de ontvangst van de 11C juist beter moeten zijn.

Zijn de commerciëlen sinds vandaag ook beter? Misschien komen die bliepjes op jouw radio wel door het verlies aan synchronisatie tussen verschillende masten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@Maurits
Dank voor de uitleg. Ik ga morgen weer rijden en kijken of het beter is/wordt.. Wat betreft mast sync, dan zou mijn eerste hypothese dus toch kunnen kloppen...? bij switchen van mast krijg je zoiets als een verschuiving in geluid oid...wat dus als blieb eruit komt..?

@Heppie
De autoradio's met DAB+ zijn in een aantal gevallen uitgevoerd als extra module. Hoe deze gekoppeld zitten met de versterker, line-in, aux, custom/merk-specifieke interface is bepalend of het geluid met FM gelijk is.
Ook is FM stereo geluid, en DAB+ is AAC(+). Je versterker/processor kan je AAC geluid dus over je 5.1 of 7.1 systeem sturen. Waarbij FM dan soms over alle speakers komt, kan AAC het geluid dan verdelen per speaker. Volume en geluidsfrequenties per speaker kan dan ineens heel anders geconfigureerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:27:
@Maurits
Dank voor de uitleg. Ik ga morgen weer rijden en kijken of het beter is/wordt.. Wat betreft mast sync, dan zou mijn eerste hypothese dus toch kunnen kloppen...? bij switchen van mast krijg je zoiets als een verschuiving in geluid oid...wat dus als blieb eruit komt..?
Nee, niet helemaal. Jouw radio schakelt namelijk niet direct tussen verschillende masten zoals bij FM het geval is. Als het goed is ontvangt hij vaak al meerdere masten tegelijk en stelt hij uit een combinatie van twee of drie masten een goed signaal samen. Dat gaat voor de luisteraar ongemerkt. Bij FM mag je juist nooit meer dan één signaal op dezelfde frequentie ontvangen omdat je dan enorme storing zou krijgen. Daar wordt er dus juist wel tussen verschillende frequenties geschakeld via RDS.

De voorwaarde voor het DAB 'Single Frequency Network' is alleen dat al die masten dus exact gelijk lopen qua tijd, dat heet synchronisatie. Om dat voor elkaar te krijgen zijn de zenders allemaal aangesloten op een GPS ontvanger waarvan hij een uiterst nauwkeurig tijdsignaal krijgt. Er zit dan een kleine tijdsvertraging in het DAB+ signaal om te zorgen dat ook de zender die het verst weg staat van de centrale multiplexer het signaal binnen kan krijgen en klaar kan maken om de ether in te sturen. Precies tegelijk sturen ze het dan allemaal de lucht in. Als het goed is.

Op dit moment, waarschijnlijk als gevolg van de werkzaamheden, valt de 11C kennelijk af en toe uit de synchronisatie. Op sommige radio's is dat te merken door dat de signaalsterkte snel op en neer gaat. Als je naar een signaalsterktemeter kijkt zie je die op en neer gaan. Misschien dat het bij jou specifieke model ook een hoorbaar effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
iemand enig idee waarom er eigenlijk overal bij de antenne splitters voor de auto radio. dat ze NIET geschikt zijn voor in autos van de Volkswagen Auto Group ( VAG ) ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maurits van Baerle schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:18:
[...]

Zijn de commerciëlen sinds vandaag ook beter? Misschien komen die bliepjes op jouw radio wel door het verlies aan synchronisatie tussen verschillende masten.
OK, gisteravond en vanochtend weer gereden met Sublime FM op. Zowel rondom Arnhem als rondom Tiel geen bliebjes meer, waar ik ze eerder steevast had rondom knooppunt Waterberg (op A12, bij de hoogspanningsmasten ten oosten van Waterberg), en op de A15 bij Tiel, vander Valk hotel.

Lijkt dus inderdaad mogelijk gerelateerd aan het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maurits van Baerle schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:08:
[...]

[..]

Als jij dit probleem hebt op alle radiostations, van NPO tot commercieel en regionalen dan heb ik eerder het idee dat er misschien een instelling op je radio is die aangepast kan worden.
Heb eens wat meerder zenders nu beluisterd, en het scheelt inderdaad per zender wel.
Instellingen op de radio zal ik wat mee gaan spelen .

Vreemd is mijn constatering dus niet..
@Heppie
De autoradio's met DAB+ zijn in een aantal gevallen uitgevoerd als extra module. Hoe deze gekoppeld zitten met de versterker, line-in, aux, custom/merk-specifieke interface is bepalend of het geluid met FM gelijk is.
Ook is FM stereo geluid, en DAB+ is AAC(+). Je versterker/processor kan je AAC geluid dus over je 5.1 of 7.1 systeem sturen. Waarbij FM dan soms over alle speakers komt, kan AAC het geluid dan verdelen per speaker. Volume en geluidsfrequenties per speaker kan dan ineens heel anders geconfigureerd zijn.
Ook dat lijkt mij een duidelijke verklaring voor dit fenomeen

Dank voor het ophelderen van mijn vraag..

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maurits van Baerle schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:41:
De voorwaarde voor het DAB 'Single Frequency Network' is alleen dat al die masten dus exact gelijk lopen qua tijd, dat heet synchronisatie. Om dat voor elkaar te krijgen zijn de zenders allemaal aangesloten op een GPS ontvanger waarvan hij een uiterst nauwkeurig tijdsignaal krijgt. Er zit dan een kleine tijdsvertraging in het DAB+ signaal om te zorgen dat ook de zender die het verst weg staat van de centrale multiplexer het signaal binnen kan krijgen en klaar kan maken om de ether in te sturen. Precies tegelijk sturen ze het dan allemaal de lucht in. Als het goed is.
Alleen komen die perfect gesyncte signalen alsnog niet synchroon aan bij de ontvanger. De afstanden naar de verschillende masten zijn immers verschillend. Kan dat in sommige situaties niet alsnog een raar effect geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:39:
[...]

Alleen komen die perfect gesyncte signalen alsnog niet synchroon aan bij de ontvanger. De afstanden naar de verschillende masten zijn immers verschillend. Kan dat in sommige situaties niet alsnog een raar effect geven?
Klopt, daar is rekening mee gehouden. Dat is bijvoorbeeld waarom (simpel gezegd) een signaal uit een zender niet verder dan 74 kilometer mag komen. Als daar namelijk een volgende zender zou staan die op dezelfde frequentie uitzend loopt het in de war. Verder zit er ook een foutcorrectie trap tussen voor dat het signaal door de DAC naar analoog wordt omgezet.

Voor je radio maakt het daarom niet zoveel uit. Die kan er immers alles uitfilteren wat er niet tussen hoort. Als een pakketje te laat aankomt wordt het gewoon genegeerd. Aangezien het allemaal allemaal digitaal is kan dat ook allemaal onhoorbaar. Net zoals jij aan een webpagina niet kunt zien dat onderweg naar jouw scherm een aantal IP pakketjes een omweg hebben genomen en sommigen misschien zelf kwijtgeraakt zijn en opnieuw verzonden.

Kortom, het hele DAB/DAB+ systeem is gebouwd met gebruik onderweg in het achterhoofd. Erg robuust en bestand tegen een hoop storende factoren.

[ Voor 6% gewijzigd door Maurits van Baerle op 09-06-2015 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:39:
Alleen komen die perfect gesyncte signalen alsnog niet synchroon aan bij de ontvanger.
Om nog verder uit te leggen dat dit werkt: het systeem is heel erg vergelijkbaar met WiFi. Daar heb je ook sterk last van reflecties die niet op hetzelfde moment bij de ontvanger aankomen.

Simpel gesteld komt het erop neer dat elke DAB zender een bepaald 'symbool' (dat 2 bit bevat) enige tijd 'vasthoudt', namelijk 1 milliseconde, waarna het ongeveer 0.25 milliseconde stil blijft. Alle zenders zenden het symbool precies op hetzelfde moment uit, waardoor een signaal van een zendmast op 10km (die na 0.033 milliseconde bij je aankomt) en op 70km (die na 0.233 milliseconde bij je aankomt) toch enige tijd 'over elkaar heen liggen'. Door dit ontwerp storen zenders elkaar niet zoals bij FM.

Rekensommetje: DAB zendt 800 van die symbolen per seconde uit, elk symbool bevat 2 bit op 1536 subfrequenties tegelijk, dus je krijgt een ruwe bitrate van 2.5MBit/s. Met foutcorrectie erover houd je 1.2MBit/s over, waar vervolgens weer 18 radiostations in passen :)

Het mooie is dus: door de foutcorrectie heb je misschien dat een paar van de subfrequenties van 2 zenders elkaar precies weginterfereren, maar dat is niet erg: het grootste deel interfereert niet zo erg (of versterkt elkaar juist). Daardoor zitten de zenders elkaar dus niet in de weg, maar versterken ze elkaar juist.

[ Voor 16% gewijzigd door ktf op 10-06-2015 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fioEm6Zm.jpg

genoeg te ontvangen op dit moment in t oosten van groningen..

5C,6B,9D-N,11C,11D,12A,12C

allen in dermate goede signaal kwaliteit dat er ook gewoon prima naar te luisteren valt :o

[ Voor 28% gewijzigd door SMSfreakie op 11-06-2015 01:03 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Bestla schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:26:
[...]

Ik hoor graag hoe dit uitpakt. Ik hoor en lees veel verhalen over hoe het inruilen van de plakantenne voor een goede externe antenne een wereld van verschil maakt (pas nog op Radioforum). Hopelijk helpt het bij jou ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Maar natuurlijk post ik mijn bevindingen, maar eerst moet de klus van het huis verven af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 17:36
Maurits van Baerle schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:41:
[...]
Diverse malen heb ik hier in Twente ervaren dat de ontvangst van de publieke stations op kanaal 12C onmogelijk was, soms gedurende enkele uren. Ik woon op de twaalfde etage en gebruik alleen de telescoopantenne van mijn twee DAB-ontvangers. Waarschijnlijk werd de uitval veroorzaakt door bijzondere atmosferische condities (mist / hogedrukgebied). Dit gebeurde bijvoorbeeld op maandagochtend 20 april (mist), 10/11 juni de hele nacht tot 's ochtends rond 7:30 uur.

Ik vermoed dat kanaal 12C in deze condities vanaf meerdere zenders werd ontvangen, maar aangezien de afstand tot die zenders verschillend is, komen die signalen niet precies tegelijk aan, treden er faseverschillen op waardoor uitdoving van het signaal plaatsvindt. Opmerkelijk was dat mijn beide DAB-radio's aangaven dat de signaalsterkte laag was. En soms fluctueerde deze ook heftig. Onder normale omstandigheden zie ik hier maximale signaalsterkte bij een geheel uitgeschoven telescoopantenne.

Afgelopen vrijdagochtend 12 juni, 7 uur, was het weer raak: geen ontvangst op 12C. De signaalsterktemeter van de DAB-radio gaf aan dat de signaalsterkte minimaal was. Ik besloot iets te proberen: de telescoopantenne, die geheel was uitgeschoven, langzaam inschuiven. Tot mijn verbazing gaf de signaalsterktemeter aan dat het signaal geleidelijk sterker werd! Toen ik de antenne tot op het laatste element (7 cm) had ingeschoven, was de signaalsterkte zeer goed en de ontvangst van de publieke stations kwam weer terug.

Dit lijkt me een bewijs dat er inderdaad sprake was van twee of meer zenders op kanaal 12C die elkaar uitdoofden en/of niet synchroon werden ontvangen. Door de antenne in te schuiven werd alleen de dichtstbijzijnde zender nog ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Cumulus-1 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 09:20:
Ik vermoed dat kanaal 12C in deze condities vanaf meerdere zenders werd ontvangen, maar aangezien de afstand tot die zenders verschillend is, komen die signalen niet precies tegelijk aan, treden er faseverschillen op waardoor uitdoving van het signaal plaatsvindt.
Zoals ik hier heb uitgelegd is er geen sprake van problematische uitdoving zolang je geen twee zenders ontvangt waarvan het looptijdverschil meer dan 74km is. Ik denk dus dat er iets anders aan de hand is.

Zie ook dit bijvoorbeeld: https://xkcd.com/1457/

[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 15-06-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 15:57

franssie

Save the albatross

Dat, of de ontvangst was gewoon te sterk waardoor er ergens iets overstuurde. Sowieso was een kwart golf toch iets van 13cm slechts?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 20:47
Hoe kom jij nou bij 13cm ??
DAB VHF zit gemiddeld rond 1,5m band waarvan 1/4 dus 37,5cm is ,waarbij ik de Velocity factor niet heb mee gerekend !
Die 13cm van jouw is bruikbaar tussen de 500 en 600Mhz!

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
De NPO heeft haar voorstel voor NPO radio voor na 2017 ingediend bij het ministerie.

Een aantal nieuwe stations en een aantal wijzigingen van bestaande stations. NPO Radio 6 Soul & Jazz wordt opgeheven en word een subkanaal van NPO Radio 2. NPO Radio 1Extra wordt omgedoopt in NPO Event en Nieuws.

NPO Radio 1
NPO Radio 2
NPO 3FM
NPO Radio 4
NPO Radio 5
NPO FunX
NPO Radio 2 Soul & Jazz
NPO Radio 4 Eigentijds
NPO Event en nieuws
NPO 3FM Alternative
NPO 3FM KX Radio
NPO Radio 5 Sterren.NL
NPO FunX Slow Jamz
NPO FunX Dance
NPO FunX Turkpop

Al met al 15 landelijke publieke radiostations op DAB+, met de 18 landelijk commercieel wordt het totaal dan 33 landelijk te ontvangen radiostations in de digitale ether. Tel daar bij de regionale zenders (tussen de 4 en de 18, afhankelijk van de regio) bij op en er is straks ontzettend veel keus in de ether. Minimaal 37 verschillende radiostations, mensen die op de grens tussen twee regionale gebieden wonen kunnen op meer dan 60 verschillende radiostations rekenen.

[ Voor 29% gewijzigd door Maurits van Baerle op 16-06-2015 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zitten er ook nog wijzigingen in de datakanalen / slideshow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dit zijn alleen de voorstellen voor de inhoud, niet de technische details. Hoe ze het precies zullen invullen, of ieder kanaal een slideshow krijgt, of ze allemaal dezelfde bitrate krijgen of dat bijvoorbeeld NPO Event en nieuws minder bits krijgt zodat NPO Radio 4 er meer kan krijgen is allemaal niet aan de minister. Dat staat er dus niet in. Ik kan me ook prima voorstellen dat ze dat nog niet helemaal definitief hebben besloten.

[ Voor 11% gewijzigd door Maurits van Baerle op 16-06-2015 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:23
Het zou echt super zijn als KX Radio op DAB+ zou komen. Ik duim alvast dat dit doorgaat! Voor wie de zender niet kent, zie de site.

Edit: meer achtergrondinfo over de DAB+ plannen van de NPO staat in het concessiebeleidsplan van de NPO dat de Persgroep online heeft gezet.

[ Voor 40% gewijzigd door musicfreak op 17-06-2015 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 15:57

franssie

Save the albatross

Jammer dat StuBru er niet tussen staat :+

Ik zou serieus gelijk een DAB radio kopen.

Maar kx is al een hele verbetering tov al die rotzooi op FM nu

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
musicfreak schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:52:
Edit: meer achtergrondinfo over de DAB+ plannen van de NPO staat in het concessiebeleidsplan van de NPO dat de Pewrsgroep online heeft gezet.
Danku! Ik lees daar onder meer
DAB+ biedt de mogelijkheid om naast audio ook tekstuele en grafische metadata mee te sturen (beelden bij het nieuws, verkeersinformatie en dergelijke). De NPO zal zijn innovaties op dit terrein ook in de nieuwe concessieperiode voortzetten. Hoewel ook video deel uit zou kunnen maken van DAB+ (de technologie heet dan meer generiek DMB, Digital Media Broadcasting), kiest de NPO hier niet voor. De reden daarvoor is dat DMB binnen het huidige etherspectrum een te beperkte beeldkwaliteit biedt.
Daarmee is de vraag wat betreft slideshows denk ik ook beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb ondertussen al eventjes de Muse M-100 in gebruik, heb 'm bij Amazon.de vandaan. Het apparaat wordt ook onder de merknamen Akai, VRadio en Caliber verkocht.

Ik moet zeggen dat ik er best blij mee ben. Zowel op de begane grond als op de 2 verdieping ontvang ik binnen alle 29 zenders die hier in de lucht zitten, boven zelfs met de antenne ingeklapt (beneden heb ik dat nog niet getest). In de recensies op internet lees ik ook dat de gevoeligheid prima is. Er zit een tweeregelig display op (die heel komisch Welkom bij Digitale radio roept als je 'm aanzet). Deze geeft standaard de zendernaam en info als het huidige programma (bij NPO) weer, maar je kan via het menu ook de datum en tijd, signaalsterkte en bitrate laten weergeven.
De geluidskwaliteit is denk ik beter wat je mag verwachten van zo'n klein ding. Hij geeft een redelijk volle klank, maar uiteraard weinig bas. Ik las in een recensie bij Wehkamp dat je via de hoofdtelefoonuitgang stereo geluid hebt. Kortom, een aanrader.

Wil je een iets voller én stereo geluid dan schijnt de Medion E66268 ook best ok te zijn, o.a. voor 50 euro te koop bij Conrad.

Ik hoop eigenlijk dat Aldi, Lidl of Action nog een keer met een leuke DAB+ aanbieding komt. Dan komen weer meer mensen met DAB in aanraking. Lidl had een aantal jaren terug wel een portable DAB radio in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Hier in het Verenigd Koninkrijk kom je regelmatig DAB radio's tegen in de grabbelbak in de supermarkt. Soms ook eigen merk radio's (uiteraard rebrands). Warenhuis John Lewis heeft zelfs hun eigen reeks DAB radio's.

Dat Aldi, Lidl, Action, Blokker, Kijkshop etc. zoiets in Nederland gaan doen ligt redelijk voor de hand.

[ Voor 16% gewijzigd door Maurits van Baerle op 17-06-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik zie het ja, zelfs 'mijn' radio verkopen ze, ook onder hun eigen naam. Niet duur trouwens, 35 pond. Ze hebben ook de stereo versie in hun assortiment (Muse heeft deze ook).

Als jullie ergens in de komende tijd een leuke DAB radio actie zien bij Lidl, Blokker e.d. laat het dan vooral weten.

De Akai versie is ook op Tweakers gereviewed zie ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
musicfreak schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:19:
Ik zie het ja, zelfs 'mijn' radio verkopen ze, ook onder hun eigen naam. Niet duur trouwens, 35 pond. Ze hebben ook de stereo versie in hun assortiment (Muse heeft deze ook).
Da's grappig. Ik vraag me al tijden af of deze radio's ook DAB+ kunnen ontvangen. Het is hier in het VK helaas allemaal nog DAB dus er wordt niet expliciet geadverteerd met DAB+. Het is dan ook nergens bij John Lewis te vinden of hij dat nou wel of niet ondersteund. Maar goed, als jij hem in NL gebruikt neem ik aan dat hij dat wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Het viel me al op dat John Lewis ze als DAB radio's verkoopt, zat al bij de specs te kijken. Niet gek natuurlijk als DAB+ nog niet uitgerold is in het Verenigd koninkrijk. Op de doos van mijn Muse staat DAB+, DAB en FM, en op het apparaat zelf weer alleen DAB. Misschien scant hij de DAB band automatisch mee? En misschien is het ook wel dezelfde band, ik mis een beetje de technische kennis merk ik. :>

Nog een leuk filmpje over dit apparaatje, dan met de merknaam VRradio. Beetje brakke beeldkwaliteit en ook geen flitsende presentatie, maar goed:

[ Voor 6% gewijzigd door musicfreak op 17-06-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
DAB en DAB+ zitten op dezelfde band en gebruiken voor een groot deel dezelfde onderliggende technologie. Ze kunnen ook prima naast elkaar uitzenden. In sommige landen doen ze dit ook tijdens de overgang van DAB naar DAB+.

Het voornaamste verschil is dat er voor DAB+ een andere foutcorrectie en een andere audiocodec wordt gebruikt. Die moet een radio dus wel ondersteunen.

Omdat er in het VK nog geen DAB+ uitzendingen zijn kom je hier af en toe nog wel eens radio's tegen die geen DAB+ ondersteunen, of waar het in de firmware is uitgeschakeld, of waar ze het wel ondersteunen maar het nergens vermelden omdat klanten er nu toch nog niets aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
musicfreak schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:46:
Niet gek natuurlijk als DAB+ nog niet uitgerold is in het Verenigd koninkrijk
... maar het is al wel aangekondigd. Zonde als je nu een radio koopt die over 2 jaar alweer achterhaald is.
ik mis een beetje de technische kennis merk ik. :>
Het probleem is dat de audiocodec die wordt gebruikt (LC-AAC, HE-AAC v1 of HE-AAC v2) ongeveer een euro per radio kost om mee te leveren. Puur een centenkwestie dus: in het VK besparen ze zo 1 euro per radio uit door de functie softwarematig uit te zetten, kunnen ze beter concurreren. Vergeet daarbij ook niet dat één euro bij productie bespaard al snel 3 tot 5 euro in de winkel is (door alle marges die op een product worden gerekend)

[ Voor 13% gewijzigd door ktf op 17-06-2015 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
en voorlopig willen ze in het VK ook niet over schakelen van DAB (mpeg2) naar DAB+ (AAC)
dus dat blijft een mooie dump voor DAB only radio's

wel een grote markt die nu niet mee komt..
gelukkig was Onkyo wel zo snugger om hun UP-DT1 module wel DAB+ geschikt te maken.. :]
anders had ik nou een losse tuner er bij moeten planten voor DAB+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:22:
en voorlopig willen ze in het VK ook niet over schakelen van DAB (mpeg2) naar DAB+ (AAC)
dus dat blijft een mooie dump voor DAB only radio's

wel een grote markt die nu niet mee komt..
Gelukkig valt het wel mee. De nieuwe tweede landelijke commerciele multiplex "Digital 2" zal tenminste één DAB+ zender hebben, waarschijnlijk meer. Die gaat uiterlijk begin volgend jaar in de lucht dus zo lang duurt het niet meer.

Alleen gaat het nog wel lang duren voordat de laatste DAB-zender ook over is naar DAB+. Er zijn hier door de jaren meer dan tien miljoen DAB radio's verkocht die niet kunnen worden geupgrade naar DAB+ dus men is niet van plan al te snel die oude radio's onbruikbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
In België zenden de hoofdzenders van de Publieke/Openbare omroep uit in 160 Kbps. Da's flink meer dan de 64 of 80 Kbps bij ons. Welke organisatie heeft in Nederland bepaald hoeveel stations er in een ensemble moeten, of hoeveel ensembles er beschikbaar zijn? Agentschap telecom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hmm 9 landelijke FM kavels.. slechts 9 stations op 11C brengt natuurlijk nooit verandering... maar goed je wilt elk kavel dan wel een eerlijke kans geven voor een 2de zender.. oftewel 18 slots..

voor de NPO is er geen logica te bedenken :)

voor de RPO / RCR is het ook zou je "nu" met 16 slots afkunnen, echter gezien 6B en 8A verder vol zitten..
echter.. op 8A zit nog ruimte voor kavel C11 gereserveerd.. en 17 slots zal wel niet kunnen :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
SMSfreakie schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:35:
voor de NPO is er geen logica te bedenken :)
Tuurlijk wel: de commercielen klagen steen en been over oneerlijke concurrentie door de NPO, dus om ze voor te zijn zendt NPO uit op dezelfde kwaliteit uit als de commercielen. Volgens mij is dat logica.
musicfreak schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:24:
In België zenden de hoofdzenders van de Publieke/Openbare omroep uit in 160 Kbps. Da's flink meer dan de 64 of 80 Kbps bij ons.
En alsnog klinkt het in Nederland beter, omdat Die 160kbps met de stokoude MP2 codec is en die 64 of 80 kpbs met de relatief nieuwe HE-AAC codec. Tot een paar jaar geleden was het in Nederland ook met MP2, en geloof me, Radio4 op 64kbps DAB+ klinkt beter dan Radio4 op 160kbps DAB.

[ Voor 42% gewijzigd door ktf op 17-06-2015 23:09 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 31 Laatste