Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 13 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ktf schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:58:
[...]

Tuurlijk wel: de commercielen klagen steen en been over oneerlijke concurrentie door de NPO, dus om ze voor te zijn zendt NPO uit op dezelfde kwaliteit uit als de commercielen. Volgens mij is dat logica.

[...]

En alsnog klinkt het in Nederland beter, omdat Die 160kbps met de stokoude MP2 codec is en die 64 of 80 kpbs met de relatief nieuwe HE-AAC codec. Tot een paar jaar geleden was het in Nederland ook met MP2, en geloof me, Radio4 op 64kbps DAB+ klinkt beter dan Radio4 op 160kbps DAB.
en dat is dan nog met HE-AAC v1 codec...

vind het geluid van Radio 10 Gold met HE-AAC v2 + PS op 40kbits ook nog acceptabel klinken :-P
maar dat is wel echt de ondergrens..

maar goed ik hoor de audiofielen al aankomen.....

[ Voor 4% gewijzigd door SMSfreakie op 17-06-2015 23:20 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-08 16:26

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

franssie schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 21:09:
Jammer dat StuBru er niet tussen staat :+

Ik zou serieus gelijk een DAB radio kopen.

Maar kx is al een hele verbetering tov al die rotzooi op FM nu
Als StuBru in nederland wordt uitgezonden, met goede ontvangst in twente zou ik direct overstappen naar dab+. het streamen via mobiel begint mij te veel data te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:35:
hmm 9 landelijke FM kavels.. slechts 9 stations op 11C brengt natuurlijk nooit verandering... maar goed je wilt elk kavel dan wel een eerlijke kans geven voor een 2de zender.. oftewel 18 slots..
Dat tweede slot was niet zozeer een kans als wel een verplichting (hoewel ze dat tweede slot wel mochten doorverhuren). Als je het mij vraagt was dat een meesterzet omdat daarmee meteen gegarandeerd was dat er direct allemaal stations op DAB+ zaten die niet op FM zitten.

Ik verwacht dat er voor de volgende periode die begint in 2017 wel wat gaat veranderen aan die verplichting. Maar, ik denk niet dat het er minder dan 18 zullen worden. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn. Als je het een beetje logisch verdeelt kan daar heel veel uitkomen. Een zender met voornamelijk spraak hoeft heus geen 64 kbit/s of hoger te hebben. Dan kan 48 ook prima, of zelfs 24 mono als het bijvoorbeeld uitsluitend nieuws of verkeersinformatie is.

Wat dat betreft hoop ik stiekem dat de NPO daar ook mee gaat schuiven. 96 kb/s voor beide Radio 4 kanalen bijvoorbeeld terwijl NPO Nieuws en Event best een stuk omlaag zou kunnen. Maar goed, het zou me niets verbazen als daar voorlopig niets aan verandert.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-08 10:54
Maurits van Baerle schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:37:
Dat tweede slot was niet zozeer een kans als wel een verplichting (hoewel ze dat tweede slot wel mochten doorverhuren)
Volgens mij was SMSfreakie meer vanuit de positie van Agentschap Telecom aan het denken, die die 'verplichting' opgelegd heeft. ;)
96 kb/s voor beide Radio 4 kanalen bijvoorbeeld terwijl NPO Nieuws en Event best een stuk omlaag zou kunnen.
Waarom specifiek Radio 4? Begrijp me niet verkeerd, ik ben een fervent Radio 4 luisteraar, maar de notie dat klassieke muziek 'gevoeliger' is voor compressie is m.i. achterhaald. Sterker nog, als je net als het hele ontwerpparadigma van DAB, er vanuit gaat dat DAB-radio on-the-go wordt geluisterd, heeft Radio 4 juist een lagere bitrate nodig, omdat door het grotere dynamische bereik de signaal-ruisverhouding in rumoerige omgevingen lager is dan die van andere zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
ktf schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:04:
Waarom specifiek Radio 4? Begrijp me niet verkeerd, ik ben een fervent Radio 4 luisteraar, maar de notie dat klassieke muziek 'gevoeliger' is voor compressie is m.i. achterhaald. Sterker nog, als je net als het hele ontwerpparadigma van DAB, er vanuit gaat dat DAB-radio on-the-go wordt geluisterd, heeft Radio 4 juist een lagere bitrate nodig, omdat door het grotere dynamische bereik de signaal-ruisverhouding in rumoerige omgevingen lager is dan die van andere zenders.
Het was meer bedoeld om specifieke muziekzenders er uit te halen in contrast met zenders als Radio 1 die grotendeels op spraak gericht zijn. Wat mij betreft geldt voor 3FM hetzelfde als voor Radio 4.

Overigens gaat volgens mij het argument niet zozeer om dat klassieke muziek gevoeliger zou zijn. Volgens mij gaat het er eerder om dat popmuziek zenders vaak al zwaar geprocessed worden om 'lekker' in plaats van 'natuurgetrouw' te klinken. Iets wat met klassiek minder gebeurt. Al moet ik zeggen dat hier in het VK Classic FM op FM redelijk zwaar geprocessed wordt terwijl dat op DAB niet gebeurt. Classic FM klinkt hier op de oude DAB standaard met MPEG 1, Layer dus flink beter dan op FM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
ktf schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:58:
En alsnog klinkt het in Nederland beter, omdat Die 160kbps met de stokoude MP2 codec is en die 64 of 80 kpbs met de relatief nieuwe HE-AAC codec. Tot een paar jaar geleden was het in Nederland ook met MP2, en geloof me, Radio4 op 64kbps DAB+ klinkt beter dan Radio4 op 160kbps DAB.
Oh ik had niet bedacht dat ht hier om DAB (zonder+ uitzendingen ging...) 8)7

Voor degenen die nog een leuke goedkope 2e hands DAB+ radio willen scoren:
Sangean DPR-32
Akai ADB10AT a.k.a. Muse, Caliber etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Deze week 1 cent goedkoper gloednieuw bij de Kijkshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

franssie

Save the albatross

asmi schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 23:15:
[...]

Deze week 1 cent goedkoper gloednieuw bij de Kijkshop.
Heb je daar een link van? Ik kan 'm niet vinden

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 23:22:
Heb je daar een link van? Ik kan 'm niet vinden
Hier http://folder.kijkshop.nl/week-25-2015/page/2-3 bovenaan pagina 2. In de webshop zie ik hem ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

asmi schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 23:26:
[...]

Hier http://folder.kijkshop.nl/week-25-2015/page/2-3 bovenaan pagina 2. In de webshop zie ik hem ook niet meer.
Ah top, dank je! Morgen even langs rijden dus :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 19:41
ktf schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:56:
[...]

Zoals ik hier heb uitgelegd is er geen sprake van problematische uitdoving zolang je geen twee zenders ontvangt waarvan het looptijdverschil meer dan 74km is. Ik denk dus dat er iets anders aan de hand is.
Bedankt voor de toelichting. Ik heb eens nagegaan of een looptijdverschil van meer dan 74 km mogelijk is. Zoals gezegd, woon ik in Twente op de twaalfde etage, 38 m boven het maaiveld, met vrij zicht rondom, behalve naar het noordoosten.

Hieronder een lijst met dichtstbijzijnde DAB-zenders op 12C, met de afstand tot mijn flat en de antennehoogte van de DAB-zender.
(Bron zenderlocaties en effectieve antennehoogtes: Agentschap Telecom).
Markelo | 19 km | 154 m
Enschede | 22 km | 68 m
Dedemsvaart | 30 km | 51 m
Zwolle | 36 km | 140 m

Aannemend dat mijn DAB-radio’s naar Markelo en/of Enschede ‘luisteren’, heb ik gezocht naar zenders die een looptijdverschil van meer dan 74 km zouden kunnen veroorzaken. Dat kan Hilversum zijn. Ter illustratie: de amateur-repeater PI2NOS op 430.125 MHz, die evenals de DAB-antenne op de Alticom-toren staat, kan ik continu ontvangen, ook tijdens normale atmosferische omstandigheden. De antennehoogte van de repeater is weliswaar 200 m en de DAB-antenne hangt 50 m lager, maar het hoogteverschil lijkt me relatief klein.

Dan is er ook Lopik nog. Via FM kan ik Radio 2 op 92.6 MHz en 3FM op 96.8 MHz continu ontvangen, ook tijdens normale atmosferische condities.

Hilversum | 101 km | 149 m
Lopik | 115 km | 209 m

Hilversum levert een looptijdverschil met Markelo op van 82 km, en Lopik een looptijdverschil van 96 km. Het lijkt me niet uitgesloten dat tijdens bijzondere atmosferische condities behalve de lokale DAB-zenders Markelo/Enschede ook Hilversum en/of Lopik worden ontvangen, wat dan het looptijdverschil en de uitval van de ontvangst veroorzaakt.

Daarnaast zendt op 12C ook nog een Duitse DAB-zender vanaf de berg Brocken uit. Die staat op meer dan 1125 m hoogte, op een afstand van 279 km. Deze bevindt zich buiten mijn dode hoek. Wie weet, ontvang ik die tijdens bijzondere condities ook en maakt ontvangst van de Nederlandse 12C onmogelijk? Op VHF/UHF worden tijdens condities wel grotere afstanden dan 279 km overbrugd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

En gelukt, kijkshop Amsterdam Zuid Oost heeft ze - leuk speelgoed, jammer dat er geen luidsprekertje op zit maar voor het geld een prima ontvangertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Cumulus-1 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:34:
[...]
<>Ter illustratie: de amateur-repeater PI2NOS op 434.125 MHz, die evenals de DAB-antenne op de Alticom-toren staat, kan ik continu ontvangen, ook tijdens normale atmosferische omstandigheden. De antennehoogte van de repeater is weliswaar 200 m en de DAB-antenne hangt 50 m lager, maar het hoogteverschil lijkt me relatief klein.
<>
PI2NOS heeft een vermogen van slechts 10 watt ... Dus lijkt mij het zeer wel mogelijk dat de DAB zender in diezelfde toren bij jou Je zou kunnen denken aan een antenne verzwakker of een richtinggevoeliger antenne maken.

oops sorry voor de dubbelpost, ging even fout na het quoten 8)7 :>

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 19-06-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
[...]

Wow, een Sangean DPR32 en voor maar €34,99! Dat is inderdaad een koopje, ze zijn hier twee keer zo duur.

Iemand die nog op zoek was naar een zakradio zou ik zeker aanraden nu z'n slag te slaan...

[ Voor 10% gewijzigd door Maurits van Baerle op 19-06-2015 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:10

KrazyJay

Morgen ga ik dus zo'n Sangean halen bij de Kijkshop. Zijn ze er alleen in het wit of ook grijs of blauw? En is alleen band 3 voldoende?

Reden dat ik het vraag is omdat ik vanuit Antwerpen naar Nederland moet rijden om deze vragen zelf te beantwoorden.

[ Voor 30% gewijzigd door KrazyJay op 19-06-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
KrazyJay schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 17:26:
Morgen ga ik dus zo'n Sangean halen bij de Kijkshop. Zijn ze er alleen in het wit of ook grijs of blauw? En is alleen band 3 voldoende?

Reden dat ik het vraag is omdat ik vanuit Antwerpen naar Nederland moet rijden om deze vragen zelf te beantwoorden.
Welke kleuren de Kijkshop verkoopt kan ik je niet vertellen. Wat die band betreft, zolang je niet naar Tjechië gaat (waar ze nog enkele Band L uitzendingen hebben) heb je aan Band III genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Ok,

Bedankt voor het antwoord. Ik ga morgen gewoon kijken, want de compatibiliteit wat betreft frequentieondersteuning is voor mij belangrijker dan de kleur, dat laatste zou alleen maar mooi meegenomen zijn. Durfde overigens niet enkel op Wikipedia uit te gaan voor info. Morgenavond weet ik te melden wat de Kijkshop doet qua kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

KrazyJay schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:40:
Ok,

Bedankt voor het antwoord. Ik ga morgen gewoon kijken, want de compatibiliteit wat betreft frequentieondersteuning is voor mij belangrijker dan de kleur, dat laatste zou alleen maar mooi meegenomen zijn. Durfde overigens niet enkel op Wikipedia uit te gaan voor info. Morgenavond weet ik te melden wat de Kijkshop doet qua kleuren.
Ik heb er vandaag eentje gekocht bij kijkshop en het is een leuk ding (en ik denk alleen in wit bij de kijkshop, want ik kreeg geen keuze bij de kijkshop) maar ik zou er niet vanuit België naar Nederland rijden, .. het geld van benzine en parkeren is dan beter in mindering te brengen op de meerprijs van een versie met luidspreker want deze die ik vandaag kocht {de 32} heeft noch antenne noch geluid (zonder hoofdtelefoon).
En dat de winkel in Amsterdam zuid-oost 'm in/op voorraad had wil niet zeggen dat/een andere dat wel heeft, toch beter even bellen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 19-06-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

franssie schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:55:
[...]

Ik heb er vandaag eentje gekocht en het is een leuk ding (en ik denk alleen in wit, en ik kreeg geen keuze bij de kijkshop) maar ik zou er niet vanuit België naar Nederland rijden, .. het geld van benzine en parkeren is dan beter in mindering te brengen op de meerprijs van een versie met luidspreker want deze heeft noch antenne noch geluid (zonder hoofdtelefoon).
[...]
Ik rij diesel en kan het combineren met de wekelijkse boodschappen tot op zekere hoogte. Maar welke alternatieven zijn er met speaker/antenne, die echt goed geprijsd zijn en van soortgelijke kwaliteit? Pricewatch is mijn leidraad, maar de categorie "Overige audio" helpt me niet echt vooruit. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

KrazyJay schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:59:
[...]

Ik rij diesel en kan het combineren met de wekelijkse boodschappen tot op zekere hoogte. Maar welke alternatieven zijn er met speaker/antenne, die echt goed geprijsd zijn en van soortgelijke kwaliteit? Pricewatch is mijn leidraad, maar de categorie "Overige audio" helpt me niet echt vooruit. :|
Als je het combineert met een bestaand komende rit is het een goede deal, de eerste versie met luidspreker is zeker twee maal zo duur - en het is gewoon ook leuk radio signalen uit de lucht te plukken die je er anders niet uit haalt (nu nog stubru in NL maar dat is een andere discussie). Maar hij werkt goed, alleen op mijn werkplek krijg in in het beton/staal gebouw NPO-6 (de jazz zender) niet aan de praat. Maar dat is geen fout van de ontvanger maar van het gebouw helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Hij is binnen. Er was nog genoeg op voorraad en is enkel in het wit te krijgen.

Eerste indruk: koptelefoon is minder, maar apparaatje zelf doet het erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Cumulus-1 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:34:
Het lijkt me niet uitgesloten dat tijdens bijzondere atmosferische condities behalve de lokale DAB-zenders Markelo/Enschede ook Hilversum en/of Lopik worden ontvangen, wat dan het looptijdverschil en de uitval van de ontvangst veroorzaakt.
Echter, mocht dit inderdaad de oorzaak zijn, ik las tussen de regels van je vorige post door dat dit regelmatig gebeurd. Zo vaak zijn de atmosferische omstandigheden toch niet zodanig bijzonder dat een zender op een dergelijke afstand een veel dichterbij gelegen zender overstemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 08:13

Bestla

Kvinne

Ik heb de dab antenne gemonteerd, en de de kabels naar voren geleid naar de rechter A stijl. Nu zijn de DAB antenne en de FM coaxkabel een halve meter te kort. Maar goed, bij Dabonwheels een meter verlengkabel besteld met smb female/male , en de coax haal ik wel bij een automaterialenboer.

Al zal hij nu het FM signaal van de oude FM antenne pakken die gewoon nog door de auto loopt maar niet meer aangesloten is bij de Dab/FM dakantenne want die aansluiting was wezenlijk anders. Met alleen de Coax had ik wel goede ontvangst, maar ik wacht met smart op dat stukje verlengkabel.

Wel getest met de radio op het handschoenenkastje en de DAB kabel aangesloten en kraakheldere ontvangst. Dus ik ben blij, want eerder met een DAB/FM splitter had ik weinig tot niets ontvangst.

[ Voor 42% gewijzigd door Bestla op 21-06-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
ktf schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:24:
[...]

Echter, mocht dit inderdaad de oorzaak zijn, ik las tussen de regels van je vorige post door dat dit regelmatig gebeurd. Zo vaak zijn de atmosferische omstandigheden toch niet zodanig bijzonder dat een zender op een dergelijke afstand een veel dichterbij gelegen zender overstemt?
Behalve de drie keren die ik in mijn eerste post heb genoemd, is het nog op ca. drie andere dagen gebeurd, maar die data heb ik niet genoteerd. Alle keren in de vroege ochtend en soms ook 's nachts. En het trad alleen op kanaal 12C (publieke stations) op, dat hier in het oosten pas sinds ongeveer een jaar dekking heeft. Alle keren was er sprake van een hogedrukgebied, daar heb ik speciaal op gelet. Naar 11C (commerciële bundel) luister ik sinds de invoering hier in mei 2013 en daar heb ik dit verschijnsel nog nooit meegemaakt.

Dit wegvallen van de ontvangst gebeurde op beide radio's (Grundig Cosmopolit 3F+ WEB iP en Dual DAB 16), die op verschillende plaatsen in mijn flat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ik vind het toch jammer dat de vergunning voor mobiele TV niet verlopen is. Ondanks dat de website nog een dekkingskaartje laat zien met de tekst 'in de loop van 2013', heeft men begin dit jaar toch alle frequentieblokken in gebruik genomen, de laatste paar met softwarezendertjes van 1W o.i.d.

Voor mensen die niet weten waar ik het over heb: de frequenties die DAB gebruikt wordt gedeeld met DMB, een systeem zoals digitenne om televisie mee uit te zenden, maar dan met een lagere datarate en draagbaarder. De implementatie en de promotie is nu een aanfluiting, maar ze voldoen nog aan hun vergunningsplicht.

Wat mij overigens nog niet helemaal duidelijk is geworden: welke blokken hebben we nu nog in Nederland beschikbaar? Er zijn twee landelijk dekkende multiplexen (publiek en commercieel), er zijn 9 multiplexen voor digitale video en er zijn nu 5 bovenregionale DAB-multiplexen.

Als ik echter kijk naar de plaatjes op wikipedia (Wikipedia: Digital Audio Broadcasting) dan lijkt het erop dat die bovenregionale gebieden verdeeld zijn als complete kanalen, niet als subkanalen. Dat zou betekenen dat er nog 15 multiplexen te maken zijn: 6A, 6C en 6D voor Oost, 7B, 7C en 7D voor Zuid, 8B, 8C en 8D voor West, 9A, 9B en 9C voor Zuidwest en 9A, 9B en 9C voor Noordwest. Ik heb de frequentieplannen afgespeurd, maar ik kan niets vinden dat deze gegevens bevestigd noch ontkracht. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alhoewel ik vind dat dab+ vrij goed klinkt, klinkt fm toch nog steeds beter.

Ik heb een luistertest gedaan via satelliet (MDR Figaro 320 kbps) en WDR 3 (ARD Nachtkonzert).

FM klinkt (op Akai AT-93L) nog steeds beter (natuurlijker) dan satelliet (DAC = Arcam r-Dac)...
Ontvangst allebei ruisvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 23:21

SebasFM

BOFH

Ik snap alleen nog niet helemaal hoe de vergelijking FM-DAB+ gelijk is aan die van FM-Satelliet...? Worden er dezelfde codecs gebruikt? Ik dacht dat de meeste radiozenders op de schotel nog via MP2 uitzenden wat je natuurlijk niet kan vergelijken met DAB+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
“Nederland kent meest succesvolle start digitale radio via de ether”

Nederland heeft de meest succesvolle start van digitale etherradio (DAB+). Onderzoeksbureau GfK heeft dit bekend gemaakt tijdens ‘De Dag van Digitale Radio’ die plaatsvond in Den Haag.

Gerekend vanaf het moment van de lancering van DAB+ radio-uitzendingen in september 2013 betreft 6,2 procent van de verkochte radioproducten digitale radio DAB+. In vergelijking met de lancering de eerste twee jaar in Duitsland (5,2 procent) en Engeland (4,8 procent) is Nederland volgens GfK koploper. In de eerste vijf maanden van 2015 werden verder ruim 16.000 auto’s verkocht met DAB+ aan boord, oftewel tien procent van alle verkochte auto’s, aldus GfK.
[..]
http://www.mediamagazine....itale-radio-via-de-ether/
Zelfde bericht, iets meer achtergrond:
Voorzichtige groei DAB+ in 2014

De bekendheid van- en het luisteren naar radio DAB+ heeft in 2014 een voorzichtige groei laten zien, zo liet het Agentschap Telecom in februari weten op basis van een studie van Telecompaper. Ook luistert de consument steeds vaker radio via internet. Sinds ruim anderhalf jaar zenden zowel de publieke als de commerciële radiozenders uit via DAB+. Volgens het agentschap is er inmiddels een ruim aanbod aan DAB+-radio’s.
http://www.telecompaper.c...svolle-start-dab--1088846
Dat is niet slecht. Ik vind het jammer dat ze geen directe vergelijking met Zwitserland hebben gemaakt. Die zitten denk ik veel dichter tegen onze groeicijfers aan. Daar hebben ze al twee miljoen DAB+ radio's verkocht op een totale bevolking van 8 miljoen!

[ Voor 20% gewijzigd door Maurits van Baerle op 24-06-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
tja. ik heb zelf dus gewoon 3 dab+ ontvangers.. dus die berekeningen zijn natuurlijk ook niet betrouwbaar.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Ik 2, want wij hebben 2 auto's, en thuis via internet op de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gisteren in EenVandaag nog een reportage over DAB+.
Erg positief was men er niet over en de verwachting was dat het hooguit een tussenfase is naar alleen internetradio en daarvoor een wel erg dure investering.

http://cultuur.eenvandaag..._in_dab_radio_voor_niets_

[ Voor 36% gewijzigd door sambalbaj op 25-06-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
sambalbaj schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:40:
Erg positief was men er niet over en de verwachting was dat het hooguit een tussenfase is naar alleen internetradio en daarvoor een wel erg dure investering.

Het zou best kunnen dat internet ooit een goede methode wordt voor radiodistributie maar voorlopig is het dat nog lang niet.

Dat het nu werkt is omdat vrij weinig mensen radioluisteren via het internet. Als nu ineens miljoenen mensen tegelijk 's ochtends in de file radio over 4G zouden gaan luisteren zouden alle mobiele netwerken een uur of twee plat zijn.

Daar komt nog bij dat gevestigde radiostations er vaak niet zo blij mee zijn. Uitzenden via internet is namelijk niet erg efficient en daardoor erg duur. En krijg je meer luisteraars dan moet je meer gaan betalen. Bij een broadcast techniek als DAB+ betaal je een vast bedrag per maand en zijn daarna al je technische zorgen en distributie uitbesteed, of er nou 100.000 of 10.000.000 mensen luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
en daarvoor een wel erg dure investering.
Het punt is dat FM omhooghouden voor de tussentijd _nog_ duurder is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 23-08 11:54
Inderdaad. Die zogenaamde 'consultant' die ze spraken zou ik iig al niet meer serieus nemen, zo kort door de bocht, met gebrek aan enige relativerende kennis over huidige mobiele technologie en zo.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dpin300
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik stap op het punt een V60 te kopen en vraag me af of 300 euro voor DAB+ het geld wel waard is. Op 70k is het niets natuurlijk maar heb ik er ook echt wat aan? Ik luister voornamelijk alleen 3FM, 538, en Fresh FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Misschien voor de veranderd eens 3FM alt.? Je hebt iets meer variatie op DAB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat EUR300 meerprijs voor een DAB+ enabled radio? Ik zou die dealer recht in z'n gezicht spugen uitlachen. Nee natuurlijk is dat het niet waard, voor dat geld kan je heel wat MB verstoken en gewoon online naar veel meer zenders luisteren. Of je steekt zo'n kijkshop radiotje in de aux in. Idioterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dpin300
ktf schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:09:
[...]

Misschien voor de veranderd eens 3FM alt.? Je hebt iets meer variatie op DAB
Bedankt voor de tip, zal er eens naar kijken eh luisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dpin300
franssie schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:19:
Wat EUR300 meerprijs voor een DAB+ enabled radio? Ik zou die dealer recht in z'n gezicht spugen uitlachen. Nee natuurlijk is dat het niet waard, voor dat geld kan je heel wat MB verstoken en gewoon online naar veel meer zenders luisteren. Of je steekt zo'n kijkshop radiotje in de aux in. Idioterie.
Ik vind het aanbod ook te mager voor dat geld.

Misschien is het al besproken maar ik vraag het toch, is de qualiteit ook veel beter? Ik ga wel voor de Harman Kardon luidspreker upgrade..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Digitaal is de kwaliteit beter, zolang je ontvangst hebt. Ik zou bij je dealer wel even zeggen dat je het tegen vindt vallen dat een merk als Volvo, dat er toch altijd prat op gaat de laatste tech te gebruiken, voor iets simpels als DAB+ überhaubt geld durft te vragen, kom op een losse pioneer kost iets meer dan 100 euro en dan heb je bluetooth, FM, CD, MP3 en dat alles er ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:19:
Volgens mij is het zelden één ding waar je voor betaald. Meestal zijn dat soort upgradepakketten zo in elkaar gezet dat je maar één van de drie extra's wil maar de andere twee er dan bij in moet nemen. Een beter navigatiesysteem dat alleen verkrijgbaar is bij een betere radio. Of een betere radio die om één of andere reden niet zonder de betere speakers geleverd kan worden etc.

Ik vind eerlijk gezegd €300 nog meevallen. Meestal kosten dat soort extra pakketten al gauw ruim duizend euro. Juist omdat het op een bedrag van €50.000 amper opvalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Maurits van Baerle op 25-06-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Precies. 300 euro lijkt me peanuts op een dure auto. Zeker omdat die radio's meestal zwaar geïntegreerd zijn en dus ook niet zo massa-productie klaar als een losse Pioneer of JVC.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 00:51

doc

Zeker doen! Ben er in m'n octavia erg blij mee, zet hem wel eens op FM ter vergelijk maar dat klinkt dan hopeloos beroerd, fading, storing, ruis, kraak, slecht stereobeeld, geen slideshow met extra info, lastiger zoeken. Ben heel blij dat ik de upgrade gedaan heb :)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dank voor de link (kijk weinig tv dus mis dit soort dingen dan ook natuurlijk :P )
Zit zelf ook al te twijfelen: missus is erg van de radio en we hebben nog een simpel setje op de slaapkamer staan die langzaamaan wat gek begint te doen. Neig toch meer naar iets met internetradio, als er dan toevallig ook DAB+ op zit is dat mooi meegenomen maar de keuze is (nog) erg beperkt (qua A-merken zeg maar) voor een normaal minisetje met goed geluid. Heb nog wel een Pi liggen, maar ja is toch weer gerommel met 2 apparaten, ook niet ideaal. Dockingsystemen voor telefoons begin ik liever niet aan: die aansluitingen veranderen toch steeds en al je notificaties door de speakers laten blehren is ook zoiets. Liever lekker dedicated muziek pingelen op de achtergrond :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
2Dutch schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 09:46:
[...]
Zit zelf ook al te twijfelen: missus is erg van de radio en we hebben nog een simpel setje op de slaapkamer staan die langzaamaan wat gek begint te doen. Neig toch meer naar iets met internetradio, als er dan toevallig ook DAB+ op zit is dat mooi meegenomen maar de keuze is (nog) erg beperkt (qua A-merken zeg maar) voor een normaal minisetje met goed geluid. Heb nog wel een Pi liggen, maar ja is toch weer gerommel met 2 apparaten, ook niet ideaal. Dockingsystemen voor telefoons begin ik liever niet aan: die aansluitingen veranderen toch steeds en al je notificaties door de speakers laten blehren is ook zoiets. Liever lekker dedicated muziek pingelen op de achtergrond :)
Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.co.uk/Assets/images/products/M-CR603/L_M-CR603_D.png
Heb je wel eens aan de Marantz Melody Media MCR603 gedacht? Een redelijk merk miniset die zowel DAB+ als internetradio doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Maurits van Baerle schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:17:
[...]
[afbeelding]
Heb je wel eens aan de Marantz Melody Media MCR603 gedacht? Een redelijk merk miniset die zowel DAB+ als internetradio doet.
Bedankt voor het meedenken, mooi dingetje wel, Airplay ook al (is ouder model) :)
Zo te zien losse goede speakers regelen..dan wordt het aardig prijzig, alhoewel de missus minder goede oren heeft dan ik :+ Maar het ontbreekt aan wifi: heb op de belangrijke plekken in huis bekabeld netwerk liggen, maar niet op de slaapkamer, dus wifi is wel een must. De vraag is of dat wel haalbaar is, maar we hebben alle tijd nog he ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dpin300
Bedankt voor de info. Ik ga het toch maar doen.
Voor diegene die zei dat het in een pakket deze toevallig net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dpin300 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 11:38:
Bedankt voor de info. Ik ga het toch maar doen.
Voor diegene die zei dat het in een pakket deze toevallig net niet.
OK, ik denk dat je er geen spijt van zult krijgen! Alle verhalen die ik tot nu toe heb gehoord over af-fabriek DAB autoradio's zijn erg positief. Omdat er bij ontwerp en bouw al rekening is gehouden met een DAB antenne is de ontvangst ook vaak beter dan aftermarket radio's (zeker als mensen bij aftermarket alleen een interne plakantenne gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dpin300
Nu wachten tot september :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-08 16:09
Ik zit al een tijdje te twijfelen over het aanschaffen van een DAB radio in m'n auto (Golf 4 uit 2001). Nu luister ik vooral Radio Veronica en 3FM, maar Arrow Classic Rock in de auto luisteren lijkt me ook heerlijk. De radio die ik op het oog heb is de volgende:

pricewatch: Pioneer DEH-X8700DAB

Bij dit model moet je de DAB antenne op de voorruit plakken. Hier ben ik nog een beetje huiverig voor; hoe is de ontvangst met dit soort antenne's? Actieve splitters zijn bij auto's van VAG niet echt een optie las ik al...

Vraag me een beetje af of de meerprijs (toch ruim 50 euro al met al) het waard is tov een conventionele radio. Ik rij vooral van Twente naar Groningen en ik word een beetje moe van het constant opzoeken van de juiste frequentie, dus ik hoop daar met DAB vanaf te zijn. Heeft iemand ervaring met de ontvangst in die regio?

Edit: heb niet zoveel geduld, dus maar gewoon besteld :+ ben benieuwd

[ Voor 3% gewijzigd door Knul op 27-06-2015 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

De JVC Dab+ werkt nu super in de Golf 5. Geen externe voeding op de antenne nodig gehad ,want het signaal blijft full force., waar ik ook rij / reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-07 20:41
Toevallig heb ik begin vorige week bij Coolblue de DEH-X8700DAB besteld incl. DAB+ raamantenne. De DAB+ ontvangst valt me echter nogal tegen, regelmatig valt het signaal weg (omgeving Eindhoven). De antenne zit op de voorruit ongeveer in het midden van de ruit, precies volgens de installatieinstructies.

Ik heb de coolblue klantenservice gemaild, en die raden mij aan om het geheel eens buiten de auto te testen. Dit ga ik binnenkort eens doen. De medewerker die mij mailde vertelde mij dat het signaal slecht kan zijn vanwege een mogelijke coating op mijn voorruit, of dat de antenne defect kan zijn.

Ik denk zelf eigenlijk dat ik gewoon een buitenantenne moet hebben. Ik ben al wat splitterdoosjes tegengekomen die je op de FM antenneuitgang aansluit, en die vervolgens een fm signaal en een dab signaal uitvoert voor naar de radio (voorbeeld). Ik zit erover te denken om zoiets te kopen, maar ik vraag me uberhaubt af of die dingen werken. Eerst maar eens afwachten wat coolblue me aan gaat bieden.
Ik heb dit topic overigens nog niet noorgelezen, dus mogelijk is dit al voorbij gekomen. Ik zal eens wat gaan lezen in dit topic.

EDIT: Ik kwam in dit topic iets tegen over slechte China USB laders die storing kunnen veroorzaken. Aangezien ik een Actionlader in mijn auto heb zitten ben ik eens gaan testen... En verrek, inderdaad! Zolang ik niet aan het laden ben is er niks aan de hand, maar zodra ik de telefoon aansluit valt het DAB+ signaal spontaan weg :+ . Het lijkt ook uit te maken waar ik de telefoon positioneer tijdens het laden. Als ik hem in zijn dock zet is het standaard doodse stilte, maar als ik de telefoon plat op mijn stoel leg dan blijf ik meestal wel iets horen, en valt het signaal pas na een halve minuut weg. Interessant probleem dit.

[ Voor 20% gewijzigd door accountabc op 28-06-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Heb je de raamantenne ook aagesloten op de massa van je auto? Meestal kan dat aan de raamstijl. In mijn Fiat Barchetta heb ik precies zo zitten, massa aan de metalen raamstijl. Het werkt prima.

Blijf weg van splitters, been there done enzo.

In dit topic was ik ook bezig om DAB in onze Golf 5 te bouwen. Met splitters en zo werkte dat niet naar behoren.
Ik heb bij Dabonwheels een actieve DAB+ / FM dakantenne met SMB aansluiting gekocht en die werkt prima.

[ Voor 83% gewijzigd door Bestla op 28-06-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Knul schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:16:
Bij dit model moet je de DAB antenne op de voorruit plakken. Hier ben ik nog een beetje huiverig voor; hoe is de ontvangst met dit soort antenne's? Actieve splitters zijn bij auto's van VAG niet echt een optie las ik al...
accountabc schreef op zondag 28 juni 2015 @ 14:16:
Ik denk zelf eigenlijk dat ik gewoon een buitenantenne moet hebben. Ik ben al wat splitterdoosjes tegengekomen die je op de FM antenneuitgang aansluit, en die vervolgens een fm signaal en een dab signaal uitvoert voor naar de radio (voorbeeld). Ik zit erover te denken om zoiets te kopen, maar ik vraag me uberhaubt af of die dingen werken.
Tja, die binnenantenne’s kunnen inderdaad werken maar als je ontvangst niet geweldig is dan is dat het eerste waar je naar moet kijken. Een antenne in de auto heeft nou eenmaal meer moeite om signaal van buiten te ontvangen en is gevoeliger voor storingen van binnenin.

Gelukkig zijn er goede aftermarket buitenantenne’s te krijgen zoals deze actieve (gevoede) combi antenne op Amazon of deze combi op Dabonwheels.

Het kan wat gedoe zijn om te installeren (je kunt het eventueel laten doen) maar het is absoluut de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Dat gedoe valt wel mee mits je hemeltje niet al te lastig los te halen is aan 1 kant. En als je al een dakantenne hebt hoef je ook niet te boren.

[ Voor 25% gewijzigd door Bestla op 28-06-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Bestla schreef op zondag 28 juni 2015 @ 13:32:
De JVC Dab+ werkt nu super in de Golf 5. Geen externe voeding op de antenne nodig gehad ,want het signaal blijft full force., waar ik ook rij / reed.
Bestla schreef op zondag 28 juni 2015 @ 16:01:
Dat gedoe valt wel mee mits je hemeltje niet al te lastig los te halen is aan 1 kant. En als je al een dakantenne hebt hoef ook niet te boren.
Goed om te horen dat het nu eindelijk goed werkt! Heb je gewoon de bestaande voet/gat van je dakantenne gebruikt?

[ Voor 35% gewijzigd door Maurits van Baerle op 28-06-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Dat gat was vierkant en de antenne voet van de DAB was dat ook als je de extra rubber ringen weghaalde. Met raamkit een extra buffer gelegd en de boel vastgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Bestla schreef op zondag 28 juni 2015 @ 15:48:
Heb je de raamantenne ook aagesloten op de massa van je auto? Meestal kan dat aan de raamstijl. In mijn Fiat Barchetta heb ik precies zo zitten, massa aan de metalen raamstijl. Het werkt prima.
[...]
De antenne zit ook tegen de binnenkant van mijn raamstijl, deze is wel voorzien van een niet geleidende coating (nagemeten met multimeter). Ik heb geprobeerd om een draadje te trekken van een aardepunt naar de antenne, maar dat maakte geen verschil. Ik vermoed zoals ik in mijn edit ook schreef dat de boosdoener een slechte USB lader zal zijn. Ik ga straks een stukje rijden, eens kijken of de ontvangst goed blijft zonder telefoonlader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-08 12:39
Net een Medion aangeschaft, die van deze test: http://nl.hardware.info/r...ew-deutsche-grundlichkeit, overigens met name om wakker te worden met mijn eigen muziek vanaf USB.

Kijken hoe het met de ontvangst van Nederlandse zenders langs de Duitse grens zit. Is soms met FM al om te huilen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Ik heb zonet een uurtje rondgereden met Arrow Classic Rock aan, en ik ben blij te kunnen melden dat het geluid geen enkele keer is weggevallen. Ik vind het nog steeds raar dat een usb opladertje zo veel storing kan opleveren in de 200MHz en 1400MHz band. Heb gelijk maar een merk USB oplader van Amazon besteld die volgens mensen die dezelfde problemen hadden geen storing veroorzaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door accountabc op 28-06-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Ik heb mijn radio er ook in zitten :) geluid is erg goed, bijna alle zenders hebben maximale ontvangst. Moet alleen nog rijdend checken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Gefeliciteerd heren , en nu genieten maar. Ik in ieder geval van Arrow CR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Ook rijdend werkt het allemaal prima :) Erg bij mee, morgen eens kijken hoe het op mijn vaste traject Twente - Groningen is met de ontvangst.
Bestla schreef op zondag 28 juni 2015 @ 19:32:
Gefeliciteerd heren , en nu genieten maar. Ik in ieder geval van Arrow CR.
Bij mij klinkt ACR niet heel geweldig, alsof ze met een te lage bitrate uitzenden. Veronica klinkt bijvoorbeeld een stuk beter. Meer mensen die dit hebben? Andere zenders (3FM, NPO Top 2000, zelfs 100% NL) hebben hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Uit mijn hoofd zeg ik dat Arrow op 64 bit zit ,en Radio 538 op 72 bit, en Veronica ook op 64 bit. Sky Radio op 80 bit. Maar Arrow klinkt bij mij prima, maar dat kan ook liggen aan de lichte gehoorbeschadiging van mij. Bij de hoortest hoor ik niet alles meer. Dat is zo'n 10 % verlies.
http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.htmll

[ Voor 78% gewijzigd door Bestla op 28-06-2015 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Bij mij klinkt Arrow op DAB+ in ieder geval beter dan een willekeurige zender op FM met mijn oude radio. Ik moet zeggen wel dat ik nog niet heel goed gelet heb op de kwaliteit van het geluid, ik was vandaag al lang blij dat er uberhaubt de hele tijd geluid was.

Overigens vind ik geluidskwaliteit in de auto minder interessant dan thuis, met een beetje snelheid maakt mijn Clio toch zo veel geluid dat het allemaal wat minder uitmaakt. Het wegvallen van FM zenders op stukken waar ik regelmatig rijd vond ik dan wel weer dermate irritant dat ik voor een DAB+ radio ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
http://www.totaaltv.nl/ni...in-ijskast-te-zetten.html dit zou slecht nieuws zijn......

Weer een voorbeeld van een overheid die het niet snapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nee - hoort bij de onderhandelingen. De frequenties hadden allang geveild moeten worden maar dit is uitgesteld zodat de zenders geld konbden vrijmaken om DAB+ zenders op te richten.
Nu willen de zenders een tweede uitstel, om (1) gewoon hun marktaandeel veilig te stellen want geen nieuwkomers bij verleningn en (2) de kosten van een veiling te voorkomen.

Als DAB+ goed was uitgerold en geaccepteerd (nu 6% volgens minister Kamp) was er natuurlijk geen dure veiling nodig ... frequentie ruimte genoeg.

En sowieso wil Kamp veilen want de eisen aan de zenders worden minder, dacht nu nog alleen maar één nieuws zender en één NL zender. Jazz, oldies, etc, hoeft niet meer. Dus waarschijnlijk nog meer een eeneheids radio 3 / sky / 538 eenheidsworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
eymey schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:04:
Weer een voorbeeld van een overheid die het niet snapt?
Weer een voorbeeld van een kop die de lading van het artikel niet dekt. Volgens het artikel overweegt BNR te stoppen met investeren. Dat komt omdat BNR een kleine (niche) zender is, die de vorige veiling erg veel moeite heeft gehad een frequentie te bemachtigen. Die hebben absoluut geen zin in nog een veiling.

Daarbij: hoeveel valt er nu nog te investeren? De commencielen hebben een behoorlijk dekkend netwerk. Een paar zenders erbij of wat extra tweaken zou leuk zijn, maar niet strikt noodzakelijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, een deel van het artikel gaat over BNR. Maar ook andere commerciele stations (zoals 538) worden aangehaald.

Zeker omdat het erop lijkt dat er nog een dab+ frequentie bij gaat komen (http://www.totaaltv.nl/ni...gt-meer-dab+-zenders.html) klinkt het alsof de overheid commerciele partijen wil stimuleren om er nog meer in te investeren.

Als commerciele zenders nou ook nog weer opnieuw flink moeten gaan lappen om hun positie op de FM te behouden, dan is dat toch een tegenslag voor ze.

Overigens mag, vind ik uit ervaring, ook de dekking van de commercielen, nog best wel wat omhoog :).

Maar goed, we zullen wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Net voor het eerst naar Groningen gereden met m'n Pioneer DAB+ radio. Helaas had ik niet overal bereik; vooral rondom Ommen viel ie regelmatig terug naar FM. Ook is het DAB bereik tussen hoge gebouwen niet je-van-het. Op de snelweg was het wel prima en daar ging het mij eigenlijk ook om :) Geluidskwaliteit is veel beter dan FM, had niet verwacht dat er zoveel verschil in zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik krijg over een week of 4 mijn nieuwe auto met DAB+ tuner, ben echt reuze benieuwd. Ben FM in ieder goed zat haha. Gelukkig zit er ook Spotify integratie in, mocht DAB+ tegenvallen :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Je moet overigens ook niet vergeten dat het kamerdebat nog moet plaatsvinden. Het is nu aan de commerciele stations om heel duidelijk te maken wat voor problemen dit voorstel voor hen oplevert. Als er nu ook nog een paar gaan aangeven dat ze weinig (of helemaal niet meer) gaan bieden op een FM vergunning wordt er ook een signaal gegeven dat zo'n veiling niet meer zo veel gaat op opleveren.

Dat is ook niet zo vreemd. Een FM vergunning is tegenwoordig aanzienlijk minder waard dan vroeger. Vrijwel alle radiostations zijn tegenwoordig multiplatform en zitten zowel op internet, DAB+, mobiele apps, kabel, TV etc. als op FM. FM is nu maar één van de manieren om naar de radio luisteren, digitaal (internet, DAB+, TV etc.) is met 53% inmiddels als groter dan FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
eymey schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:55:
Zeker omdat het erop lijkt dat er nog een dab+ frequentie bij gaat komen (http://www.totaaltv.nl/ni...gt-meer-dab+-zenders.html) klinkt het alsof de overheid commerciele partijen wil stimuleren om er nog meer in te investeren.
Oh, huh, dat is op zijn minst interessant te noemen. Ik ben benieuwd waar men die frequentie vandaan gaat halen dan, want volgens mij is er internationaal niet meer gecoördineerd dan wat de twee landelijke frequenties die nu in gebruik zijn.

Verder kun je het natuurlijk ook van een andere kant zien: de frequenties zijn in 2003, 15 jaar geleden, voor het laatst geveild. Uiteraard zijn de huidige zenders gebaat bij het status-quo, maar echt heel eerlijk is het niet voor de concurrentie, wel? Arrow en Classis FM bijvoorbeeld, vallen nu al 15 jaar buiten de boot op FM-ether gebied.

Ik ben vooral benieuwd naar *hoe* er geveild gaat worden. Nu zijn FM en DAB gekoppeld, worden deze straks apart geveild? Hoe gaat men dat doen met de gezamelijke aanbesteding? Wordt het net zo'n zooi als bij de regionalen, of neemt de overheid het heft in handen met een internationaal aanbesteding van de exploitatie? edit: oh, wacht, dat is al gewoon bekend: http://www.totaaltv.nl/ni...ties-opnieuw-geveild.html

[ Voor 4% gewijzigd door ktf op 29-06-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
ktf schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:52:
[...]

Oh, huh, dat is op zijn minst interessant te noemen. Ik ben benieuwd waar men die frequentie vandaan gaat halen dan, want volgens mij is er internationaal niet meer gecoördineerd dan wat de twee landelijke frequenties die nu in gebruik zijn.
Het voorstel is inderdaad een tweede landelijke commerciele multiplex waarvoor vijftien vergunningen gaan worden verdeeld.
Ik ben vooral benieuwd naar *hoe* er geveild gaat worden. Nu zijn FM en DAB gekoppeld, worden deze straks apart geveild? Hoe gaat men dat doen met de gezamelijke aanbesteding? Wordt het net zo'n zooi als bij de regionalen, of neemt de overheid het heft in handen met een internationaal aanbesteding van de exploitatie?
Het voorstel is drie veilingen:
  1. Eén veiling voor DAB+ en FM. (9x)
  2. Eén veiling voor regionaal DAB+ en FM. (onbekend aantal)
  3. Eén veiling voor nationaal DAB+ op de nieuwe landelijke multiplex. (15x)
Het plan is om ze in die volgorde te doen. Een station kan dan eerst proberen 1) te halen, als dat niet lukt is eventueel 2) een optie, en als laatste is er altijd nog 3).

Sommige radiostation zullen waarschijnlijk meteen voor 3) gaan (Arrow Classic Rock? Efteling Radio?) anderen zullen eerst 1, dan 2, en dan 3 proberen. Bestaande regionale omroepen zouden ook direct voor 3 kunnen gaan. Dat levert dan een nieuw landelijk radiostation op.

Het hele voorstel is hier te vinden: http://www.rijksoverheid....vergunningen-na-2017.html

[ Voor 5% gewijzigd door Maurits van Baerle op 29-06-2015 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Heldere samenvatting :)

Echter, dan blijft dus nog het protest van de grote commerciële zenders nu (niet alleen BNR), die reeds flink in DAB+ hebben geïnvesteerd (mede door de voorwaarden voor het verkrijgen van de huidige FM kavels) en zich nu blijkbaar 'belazerd' voelen en straks wellicht dus nog maar minimaal moeite zullen doen om iets op DAB+ uit te zenden.

Of het bestaat voor een groot deel uit bluf, in de hoop dat men nog terug komt op het besluit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 23:21

SebasFM

BOFH

Met deze laag kunnen commerciële omroepen ofwel de
uitzendkwaliteit van hun programma’s verbeteren, dan wel het aantal kanalen
waarover wordt uitgezonden uitbreiden.
Als ik het document zo lees, betekent het dat de verplichting van de huidige landelijke 9 kavels om via DAB+ twee stations uit te zenden, komt te vervallen. In het slechtste geval zouden we dan netto 6 extra landelijke stations er bij kunnen krijgen die via DAB+ uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
eymey schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:27:
Echter, dan blijft dus nog het protest van de grote commerciële zenders nu (niet alleen BNR), die reeds flink in DAB+ hebben geïnvesteerd (mede door de voorwaarden voor het verkrijgen van de huidige FM kavels) en zich nu blijkbaar 'belazerd' voelen en straks wellicht dus nog maar minimaal moeite zullen doen om iets op DAB+ uit te zenden.
Zoveel hoeven ze ook niet meer te doen. De nieuwe vergunning gaat de dekkingsverplichting veranderen van buitenshuis naar binnenshuis maar waarschijnlijk gaat de verplichting voor het tweede kanaal vervallen.

Voor een partij als BNR met maar één kanaal hoeven ze niet veel extra te investeren, hooguit moeten ze BP meer betalen voor de betere dekking. Tegelijkertijd verwacht ik dat door een enorme toename van de capaciteit de kosten voor een vergunning omlaag kunnen gaan.

Ik denk dat voor veel partijen het dreigement om weinig te investeren in DAB+ dus een beetje loos is. De grote extra investeringen (nieuwe veiling, relatief dure distributiemethode) zitten in het voortzetten van FM. Een dreigement richting minder investeren/bieden voor FM zal meer zoden aan de dijk zetten. Het kan ook een einde maken aan de hoop van sommigen in Den Haag dat een veiling extra geld in het laatje kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als de huidige zittende partijen ( landelijk ) met elkaar de afspraak maken dat ze alleen op hun huidige kavel gaan bieden.....

voor een nieuwkomer is er dan eigenlijk geen beginnen aan.. en de veiling loopt op een flop uit >:)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

De huidige uitzendvergunningen lopen medio 2017 af
Uitgerekend voor BNR denk ik dat dit nog wel eens een kostenbesparing kan opleveren, als ze het slim aanpakken.
Immers: Hun grootste portie luisteraars onderweg zijn zakelijke types, die in hun lease bolide door het land toefen.

Het kenmerk van leaserijders is dat ze zo gemiddeld iedere 2 jaar een nieuwe auto kunnen uitkiezen.
Laat BNR dus adverteren (op eigen zender en op de reguliere billboard advertenties die ze toch al hebben o.a.) per 2017 enkel nog op DAB+ te ontvangen te zijn en dat de luisteraars daar rekening mee houden bij hun volgende leasebak, dan is iedereen op tijd om.
Dan hoeft BNR tegen 2017 enkel nog op een nationale edoch relatief goedkope DAB+ kavel te bieden.

Uiteraard, de veilig gaat geld kosten. Maar, na het stoppen op FM scheelt het BNR wel de kosten voor onderhoud aan en uitzenden op de FM-zenders. Daarmee zullen ze dan weer flink besparen.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
carnager schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 07:06:
[...]
Uiteraard, de veilig gaat geld kosten. Maar, na het stoppen op FM scheelt het BNR wel de kosten voor onderhoud aan en uitzenden op de FM-zenders. Daarmee zullen ze dan weer flink besparen.
Ik verwacht dat een vergunning voor alleen DAB+ erg goedkoop gaat worden. Het lijkt dat de tweede kanaalverplichting gaat vervallen. Dat levert negen lege plekken op de eerste commerciele multiplex op. Daarnaast komt er een tweede commerciele multiplex met 15 plekken.

Dat betekent dat we het over 24 plekken hebben. Aangezien veel van de grote clubs nu al tweede kanaal hebben (sommigen verhuren die door en gebruiken hem niet zelf) en een deel die misschien wil houden gaan daar misschien vijf plekken vanaf voor een tweede kanaal voor de grote stations.

Dat betekent dat er 19 plekken overblijven waarop waarschijnlijk Arrow Classic Rock, Radio Maria en Efteling Kids moeten komen. Voor die overige 16 is er dan misschien interesse vanuit Groot Nieuws Radio en RadioNL. Dan heb ik er nog steeds 14 over waar misschien een bestaande piraat of regionale omroep interesse voor heeft om landelijk te gaan. Misschien nog een buitenlandse groep (Lagardère? Bauer?) die naar Nederland wil komen?

Kortom, ik verwacht niet dat er schaarste aan DAB+ capaciteit zal zijn die de prijzen op zal drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Even wat anders:

Ik las dat enkelen van jullie de Sangean DPR-32 bij Kijkshop hadden gescoord.

Wat is jullie ervaring inmiddels met dit apparaat? Ik heb hem gewoon bij Bol.com gescoord, maar mijn ervaring is nog erg wisselend (lees: ben er nog niet kapot van).

Ik heb het crappy koptelefoontje vervangen door mijn eigen earbuds van Sony (met 1 meter snoer) die ik ook altijd met m'n Xperia Z1 Compact gebruik en die met dat toestel een prima FM ontvanger zijn. Maar op DAB+ blijft het maar matigjes.

In Almere Filmwijk heb ik in mijn huis in de buurt van de ramen op de begane grond en op 1e verdieping en zolder netaan ontvangst van het NPO Ensemble. Maar ga ik een stuk fietsen, dan is het om te huilen.

Iemand goede ervaringen met een bepaalde set oordoppen of koptelefoon? :)

Ook lijkt het erop dat, als ik hem met een 3,5mm kabel (beide kanten 3,5 mm) verbind met speakers met eigen versterker, de ontvangst nagenoeg 0 wordt. Dat is ook wel weer beetje jammer (maar wellicht niet te voorkomen?)

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 30-06-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Heb je op diezelfde plekken wel goede ontvangst met een andere radio? Heb je met dat meegeleverde koptelefoontje betere ontvangst?

Wat die kabel om met je speakers te verbinden betreft. Waarschijnlijk wordt de kabel van de koptelefoon ook als antenne gebruikt. Als je er dan een jack naar jack kabel aanhangt zit hij waarschijnlijk aan beide kanten aan de aarde zodat de antennefunctie nagenoeg verdwijnt.

Ik zou eerst eens proberen of de ontvangst verschilt per koptelefoon die je aansluit. Probeer eens alles wat in je huis hebt. Als het daar inderdaad aan ligt dan weet je waar je moet beginnen. Er is waarschijnlijk wel iets te knutselen zodat de antennefunctie verbeterd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik heb helaas geen andere DAB+ radio (behalve SDR stickje en die ontving de publieken een half jaar terug nog helemaal niet, beneden).

De "speakers" waar ik het over had, zijn trouwens geen speakers die met lichtnet of 'vaste' versterker verbonden zijn ofzo maar gewoon een simpel bluetooth prul dat toevallig ook een line in heeft.

Iig.... ik moet inderdaad nog eens verder testen. Het bijgeleverde koptelefoontje heeft marginaal betere ontvangst. En als ik op 1 plek blijf, dan is de ontvangst (zelfs met 3,5mm-3,5mm kabel) nog wel stabiel te krijgen.

Maar bv. onderweg, gewoon buiten, haperend geluid vind ik dus best teleurstellend. Omdat hier meerdere mensen nu dezelfde radio lijken te hebben was ik dus benieuwd naar ervaringen.

Er is om verder te testen ook nog een Sennheiser MX475 setje naar me onderweg :). die heeft ook nog een net iets langere draad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Tja, ik ben verre van een antenne expert. Maar, als er inderdaad een relatie is tussen de ontvangst en de koptelefoon dan is er misschien iets te doen met een verlengkabel. Een kabeltje wat je tussen je koptelefoon en het apparaat stopt en waar je, een precies op de juiste lengte afgemeten losse kabel uit laat komen als antenne. Moet je een beetje knutselen/solderen maar dat zou wel kunnen werken.

Maar goed, het is beter als iemand met verstand van RF hier iets over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
:) Inderdaad. Of het is het bewijs dat er aan het publieke netwerk nog steeds veel werk te doen is.

In Zeeland (Domburg) was er uberhaupt nog amper ontvangst. Commercieel kwam daar wel goed door en vlaams ook nog deels. En regionaal Zeeland kwam (zoals verwacht) ijzersterk binnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
klaag hier niet met mn amstelblond blikken antenne :-)
zolang 6B nog steeds een beter signaal geeft dan 9D-N doe ik het er voor :]

tevens wel even benieuwd wat er nu in de mast van hoogezand is opgeknoopt.. naast de dipooltjes voor 6B ...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik had al een keertje gelezen dat die Muse/Akai etc. radiotjes best gevoelig zijn maar wat ik vanmorgen meemaakte had ik niet verwacht. Ik mijn kamer op de 2e verdieping in Amersfoort kon ik sinds kort Radio Gelderland, Omroep Brabant etc. ontvangen. Nou ja ontvangen, ik zag dat de zenders gevonden werden maar luisteren lukte niet, daarvoor had ik te weinig signaal.

Vanochtend had ik de radio voorzien van batterijen en 'm bij het raam neergezet. Wat schetst mijn verbazing, niet alleen kon ik ze nu wel ontvangen, echter ik ontving ook L1, een compleet Duits ensemble én het VRT ensemble! Ik kon echt prima luisteren naar Studio brussel en het VRT DAB+ testkanaal, met ik schat 4 van de 10 blokjes signaalsterkte. Het duitse enselble kwam met 3 tot 4 blokjes binnen, daarbij wisselde het een beetje of het luisteren lukte. Veelal wel. Ter vergelijking, de NPO krijg ik binnen met 7 to 8 blokjes signaalsterkte.
Ben benieuwd of dit zo blijft, of dat wellicht de atmosferische omstandigheden erg goed waren deze ochtend.

[ Voor 6% gewijzigd door musicfreak op 04-07-2015 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 09:32
Die omstandigheden noemen ze Sporadic -E : Wikipedia: Sporadic E propagation

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:20

Sandyman538

SandstorM [148839]

accountabc schreef op zondag 28 juni 2015 @ 18:47:
Heb gelijk maar een merk USB oplader van Amazon besteld die volgens mensen die dezelfde problemen hadden geen storing veroorzaakt.
En heb je deze inmiddels getest? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem, maar dan wel met een 'dure' usb lader (Scosche), die ik aangeschaft had na eerst een goedkope variant gebruikt te hebben en er lang over gedaan heb om uit te vinden dat dit het probleem was :P . De dure lader had ik ook ergens op een Amerikaans forum gevonden waarbij mensen bij het gebruik geen last hadden van problemen op DAB, maar ik dus wel.

Mocht jij hiermee goede ervaringen hebben, kan ik altijd deze (http://www.amazon.co.uk/A...ords=anker+in+car+charger) nog eens bestellen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Ja, ik heb gisteren een stuk gereden waarbij ik die lader heb gebruikt. Hoewel de ontvangst duidelijk beter is dan met een China lader merk ik toch dat ook de Anker storing veroorzaakt. Als ik de deur aan de bestuurderskant open heb dan is er helemaal geen ontvangst, maar met de deur dicht werkt het wel oke. Na een half uur kreeg ik tijdens het rijden regelmatig onderbrekingen dus toen ben ik overgestapt op muziek van mijn telefoon. Ik heb toen niet de Anker lader losgekoppeld, dus ik kan niet uitsluiten dat er een andere reden was voor de slechte ontvangst. Ik ga eind van de middag weer weg, dan kan ik daar uitsluitsel over geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:10
Ik heb al een bijna een jaar een eenvoudige pioneer dab radio in mijn auto.
Nu heb ik hier zeer wisselend ontvangst mee.
Dagen (weken) gaat het prima gewoon maximaal ontvangst maar soms ook gewoon dagen drama.
Zoals vanmorgen dus gewoon geen ontvangst.
Plakantenne zit rechts tegen de voorruit gewoon goed gemonteerd.
Het ligt denk aan de antenne want ik heb gelijk vanmorgen even gestest in een andere auto met standaard dab systeem (werk bij een autobedrijf) en gewoon perfect ontvangst zelfs binnen in de showroom.

Nu zit ik te denken om zo'n buitenantenne aan te schaffen

https://www.autoshopdetij...e-model-shark-p-5381.html

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Niet met dat model, maar een al dan niet actieve buitenantenne is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
In de afgelopen tropische dagen, inclusief vandaag, was er hier zowat elke ochtend tot ca. 8:30 uur wederom helemaal geen ontvangst of telkens wegvallende ontvangst van 12C. Inschuiven van de antenne hielp niet. Dus elke ochtend noodgedwongen terug naar FM. Dit vind ik een erg teleurstellend aspect van DAB. Hou hier maar rekening mee, als je op een hoge locatie woont met vrij zicht. Dit probleem van multipath interference tijdens condities blijkt al lang bekend, als je gaat zoeken op internet. Zie bijvoorbeeld dit bericht uit 2008:
With DAB the guard interval is long enough to cope with a difference
in distance between transmitters of about 75 km. This is called the
transmitter separation. That might sound like plenty, however weather
conditions can cause signals to travel much further (lift
conditions). I read that the BBC did experiments showing that band
III DAB signals can travel up to about 150 km. This makes it seem a
bit strange that the TX separation is only 75 km. From what I've
heard, during lift conditions, national DAB networks start to
interfere with themselves.
Bron: http://newsgroups.derkeil...tal/2008-10/msg00267.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
ComTech schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 13:52:
[..]
Nu zit ik te denken om zo'n buitenantenne aan te schaffen

https://www.autoshopdetij...e-model-shark-p-5381.html

Iemand ervaring mee?
Een buitenantenne zal altijd beter werken dan een binnenantenne. Maar, over het algemeen kiezen mensen voor een haaievin antenne vanwege het uiterlijk, niet vanwege de ontvangst.

Kortom, zo'n actieve combi spriet antenne (zoals deze actieve (gevoede) combi antenne op Amazon of deze combi op Dabonwheels) zal altijd nóg beter werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Maurits van Baerle op 05-07-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor de info over Sporadic E propagation, dat verschijnsel kende ik vaag maar de term zei me niks. Vanochtend vroeg zag ik het VRT bouquet weer verschijnen na het scannen, het signaal was echter te zwak. Aan het einde van de ochtend zag ik ze niet meer. Leuk om dit zo een beetje uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
http://aprs.mountainlake.k12.mn.us/ kan wel eens handig zijn voor condities ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvanputten
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2022
Gisterochtend in achtertuin lokatie Uitgeest (NH). Een DAB-scan gemaakt op xdr-s40dbp van Sony.

Het leverde een leuk lijstje op! Bij geen signaal alleen de naam. Bij geen audio wel ontvangst maar geen modulatie. Bij de rest goede ontvangst! Grappig die gevoeligheid voor condities, bij FM was alles normaal. Alleen DAB had er last van.

10 gold
100%
3FM alt
8fm (geen audio)
Arrow cr
BNR
Brabant
Club FM (geen signaal)
Classic
Continuo
Drenthe
Efteling
Family (geen signaal)
Flevoland
Fryslân
Juize
Klara
L1 Radio
MNM
MNM Hits
Noord
NPO 3FM
NPO funx
NPO R1
NPO R1ex
NPO R2
NPO R4
NPO R5
NPO R6
NPO TEST
NIEUWS+
PUUR NL (geen audio)
QMusic
QNonstop
R Maria 11a
R Maria 11c
Radio FG (geen audio)
Radio538
Radio 1 België
Radio 10
Radio 2 België
RadioM
Radio Gelderland
RTV Oost
Sky Hits
SkyRadio
Slam FM
Sporza België
Stad (geen signaal)
Studio bru
Sublime
SubYou
Topradio (geen signaal)
Top2000
VBRO (geen signaal)
VERONICA
VRT DAB+

Zijn er nog meer ontvangst lijstjes / rapporten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Philips ORT2300C/10 voor maar 60 euro!
http://www.blokker.nl/nl/...iginal-dab-plus-miniradio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Frankvanputten schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:59:
Gisterochtend in achtertuin lokatie Uitgeest (NH). Een DAB-scan gemaakt op xdr-s40dbp van Sony.

Het leverde een leuk lijstje op! Bij geen signaal alleen de naam. Bij geen audio wel ontvangst maar geen modulatie. Bij de rest goede ontvangst! Grappig die gevoeligheid voor condities, bij FM was alles normaal. Alleen DAB had er last van.

<knip>

Zijn er nog meer ontvangst lijstjes / rapporten???
afgelopen weekend in t oosten.. beetje het standaard rijtje..

wat ik heb weten te ontvangen...
5C, 6A, 6B, 6D, 7A, 7B, 9D-N, 11C, 11D, 12A, 12B & 12C

12B is wel de meest exotische in de lijst denk ik

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbreuker89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 17:38
Ik heb gisteren de kenwood kdc-bt73dab ontvangen. Alles aangesloten en getest werkte fantastisch bouw me dashboard weer dicht en geen signaal meer op alle kanalen.
Alles weer los gehaald weer getest en weer geluid maar..., ik ontvang nu alleen nog maar de zenders zoals npo 123 funx ik ontvang geen enkel ander kanaal meer zoals 538 q music en noem maar op.

Zit er een knopje of optie op om te wisselen tussen publieke of commerciële zenders of zit hier wat anders achter?
Pagina: 1 ... 13 ... 31 Laatste