Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
De regionale zenders ontvang ik binnenhuis nog niet in Utrecht, in mijn auto zie ik wel de regio Zuid, maar alles zonder audio nog. Voorlopig 29 zenders, genoeg, maar er kan altijd meer bij. Kijk maar naar Denemarken:Frankvanputten schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:59:
Gisterochtend in achtertuin lokatie Uitgeest (NH). Een DAB-scan gemaakt op xdr-s40dbp van Sony.
Het leverde een leuk lijstje op! Bij geen signaal alleen de naam. Bij geen audio wel ontvangst maar geen modulatie. Bij de rest goede ontvangst! Grappig die gevoeligheid voor condities, bij FM was alles normaal. Alleen DAB had er last van.
Zijn er nog meer ontvangst lijstjes / rapporten???
http://radio.nl/807362/de...ale-radiostations-via-dab
smikkel, smukkel.
Tijdens de vakantie viel het me wel op dat er in Frankrijk HELEMAAL geen DAB lijkt te zijn. Bij de grens genoeg Duitse & Zwitserse (Italiaanse kan ik me even niet herinneren), maar geen enkele Franse zender. Of hebben ze daar DAB+ SECAM
rm -r *
Me Tarzan, U nix!
DAB+ in Frankrijk is alleen nog in de grote steden, ze zijn nog maar net een jaartje geleden begonnenTijdens de vakantie viel het me wel op dat er in Frankrijk HELEMAAL geen DAB lijkt te zijn. Bij de grens genoeg Duitse & Zwitserse (Italiaanse kan ik me even niet herinneren), maar geen enkele Franse zender. Of hebben ze daar DAB+ SECAM
http://www.wohnort.org/dab/france.html
http://www.worlddab.org/country-information/france
https://www.worlddab.org/news/france
Me Tarzan, U nix!
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Dat zou een probleem met je antenne kunnen zijn. Dat de aansluiting er half of helemaal uitgetrokken wordt bij het terugzetten. Of misschien maakt je antenne kortsluiting met een metalen deel in je dashboard. Wat voor antenne is het?maikelb89 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:02:
Ik heb gisteren de kenwood kdc-bt73dab ontvangen. Alles aangesloten en getest werkte fantastisch bouw me dashboard weer dicht en geen signaal meer op alle kanalen.
Alles weer los gehaald weer getest en weer geluid maar..., ik ontvang nu alleen nog maar de zenders zoals npo 123 funx ik ontvang geen enkel ander kanaal meer zoals 538 q music en noem maar op.
Overigens, zoals doc al zei, die goedkope USB opladers willen nogal eens storen op radio's.
Dat zal er niet op zitten. Wat je moet weten is dat alle landelijke publieken samen op één kanaal zitten en alle landelijke commerciëlen samen op één kanaal. Niet alleen gebruiken ze beiden een iets andere frequentie, ze gebruiken vaak ook verschillende masten om vanuit uit te zenden.Zit er een knopje of optie op om te wisselen tussen publieke of commerciële zenders of zit hier wat anders achter?
Wat het verschil zou kunnen verklaren is dat jij de commerciëlen minder goed kunt ontvangen (mast staat misschien verder weg?) dan de publieken. Als je ontvangst tijdens het inbouwen (door bijvoorbeeld die kortsluiting of storing) dan verslechterd komen de publieken misschien nog net wel door maar de commerciëlen niet meer. Het is maar een theorie maar het zou het kunnen verklaren.
@doc nee ook geen USB oplader aangesloten
[ Voor 12% gewijzigd door mbreuker89 op 07-07-2015 12:38 ]
Heb je al gekeken of je de laatste softwareversie hebt? Van 'apparaat 3' (of zoiets, in ieder geval heeft het nummer 3) is een nieuwe versie beschikbaar sinds begin dit jaar. Het gaat om de DAB+-ontvanger en bij mij heeft het geholpen om de ontvangst beter te krijgen.maikelb89 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:29:
OK helder antwoord, ik ga vanavond weer even priegelen kijken of ik iets vind. Laat de radio gewoon uit het dashboard en dan eens even kijken hoe die reageerd.
@doc nee ook geen USB oplader aangesloten
Wat verder bij me hielp, is een complete reset te doen. Achter het frontje zit daarvoor een knopje.
Nee nog niet gekeken naar de software. Vanavond als eerst even proberen voordat ik de boel weer los trekdon_jorg schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:04:
[...]
Heb je al gekeken of je de laatste softwareversie hebt? Van 'apparaat 3' (of zoiets, in ieder geval heeft het nummer 3) is een nieuwe versie beschikbaar sinds begin dit jaar. Het gaat om de DAB+-ontvanger en bij mij heeft het geholpen om de ontvangst beter te krijgen.
Wat verder bij me hielp, is een complete reset te doen. Achter het frontje zit daarvoor een knopje.

We've got that ring of confidence
Wat trouwens ook wel een geinige tip is, is de Bluetooth ontvangst. Die wordt standaard bij dit apparaat alleen op de voorspeakers afgespeeld. Ik heb achter ook nog luidsprekers en daarnaast een subwoofer, dus dat werkte eerst niet. Inmiddels ben ik erachter dat je in de instellingen van Bluetooth 'speakers' op 'all' moet zetten. Standaard staat hij alleen op 'front'.
Geen idee waarom ze dat doen, het gaat ook alleen over Bluetooth audio, niet telefoon.
Nou software geupdate geen resultaat.Maurits van Baerle schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:12:
[...]
Dat zou een probleem met je antenne kunnen zijn. Dat de aansluiting er half of helemaal uitgetrokken wordt bij het terugzetten. Of misschien maakt je antenne kortsluiting met een metalen deel in je dashboard. Wat voor antenne is het?
[...]
Boel weer los getrokken alle overige kabels apart ingepakt ivm met evt sluiting.
Ook geen resultaat, maar na nog paar keer trekken en doen zie ik de kanalen zoals q music en 538 wel weer maar blijft aangeven geen signaal.
Dus ik vermoed dat de antenne zelf niet goed is dus ook even contact gezocht met waar ik hem vandaan heb.
Wat voor antenne is het? Heb je een linkje of typenummer of iets dergelijks?maikelb89 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:32:
[...]
Dus ik vermoed dat de antenne zelf niet goed is dus ook even contact gezocht met waar ik hem vandaan heb.
Het is de antenne die word mee geleverd bij de kenwood kdc-bt73dab.Maurits van Baerle schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:28:
[...]
Wat voor antenne is het? Heb je een linkje of typenummer of iets dergelijks?
Een externe antenne doe ik op me raam moet plakken
Ik quote mezelf maar even. Inmiddels heb ik wat uitgebreider getest, en helaas zorgt ook de Anker 24W 2 poorts lader voor DAB+ signaalverlies. Ik zoek dus nog steeds een lader die geen problemen geeft.accountabc schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 10:40:
[...] Ik heb toen niet de Anker lader losgekoppeld, dus ik kan niet uitsluiten dat er een andere reden was voor de slechte ontvangst. Ik ga eind van de middag weer weg, dan kan ik daar uitsluitsel over geven.
Bij de grens met Duitsland in de buurt van Nijmegen is de ontvangst ook zonder lader vrij matig, er is regelmatig signaalverlies met de standaard Pioneer raamantenne. Toch jammer, deze twee zaken zorgen ervoor dat ik in de praktijk naar FM luister als ik radio wil opzetten. Ga na mijn vakantie maar eens onderzoek doen naar een structurele oplossing
1) Wordt je USB charger NIET warm tijdens gebruik? (Eerst controleren of dit zo is!) Omwikkel hem dan eens met zilverfolie (aluminiumfolie) zoals je dat in de keuken vast wel hebt liggen. 1 of 2 lagen in ieder geval maar blijf de warmteontwikkeling (ook bij volle zon op de auto!) controleren zodat het ding niet oververhit raakt.
2) Indien je de USB charger zelf niet kunt aanpakken, of als aanvullen erop als het resultaat onvoldoende is:
Omwikkel de USB kabel(s) tussen USB charger totaan telefoon(s) met zilverpapier. Het beste knip je reepjes en draai je het in wikkelingen met minimaal 1/2 overlapping er omheen. Vergeet niet om regelmatig de folie aan de kabel te borgen anders gaat het in gebruik schuiven en vallen er gaten.
Neem ook zoveel mogelijk van de stekkers mee bij het omwikkelen.
3) Experimenteer om de zilverfolie contact te laten hebben met de aardpennen ( - pool ) van de cigarettenaansteker, of dat je dat contact juist NIET nodig hebt in jouw situatie.
Resultaat: Je schermt hiermee de adapter af en ook de kabel die als zendantenne kan dienen, zeker als die vlak voor de autoradio langs loopt.
(We blijven tweakers, nietwaar?)
PS. Er bestaat bij de betere DHZ zaak / ijzerhandel ook een isolatietape met geintegreerd zilverpapier. Dit zou je ook kunnen gebruiken voor de kabel, als je experiment met het gewone zilverpapier om de kabel slaagt maar het toch te kwetsbaar blijkt.
--------
In other news..
Ik heb een tweede DAB+ radio aangeschaft, ditmaal echter gekozen voor een wat duurder model dan de vorige, die wat steviger Stereo geluid produceert (2x5W oftewel 10W RMS) en extra functies heeft. Aangezien het model dat ik heb gekocht nog niet door de pricewatch is geindexeerd wel de moeite van het vermelden waard omdat het een erg fijn apparaat is dat bulkt van de aansluit- en ontvangstmogelijkheden waarmee je jezelf niet beperkt tot DAB+ maar ook internetstreams en spotify kunt aansturen/luisteren etc.
Het is de HAMA DIR3100 (en nu denk je vast, Hama? Dat is toch die van de foto-accessoires? Nou inderdaad, die ja!)
Mocht je in de markt zijn voor wat nieuws voor in/om huis/kantoor (portable maar 230v benodigd en bedoeld voor gebruik op redelijk dezelfde plek dus) dan is dit zeker een overweging waard.
Toont ook radiotext, DAB+ info en covers/plaatjes/teletekst-achtige nieuwspagina's zoals de NPO ze uitzendt.
Op het moment van aankoop was hij bij de Duitse Amazon het voordeligst, dus kijk daar ook even (temeer gezien hij nog niet geindexeerd is in de pricewatch) die hebben het 2 dagen later bij je thuis.
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Na wat vreemde ervaring met de Deutsche Pakket Dienst DPD (hoezo stuur je een pakket voor mij na twee dagen in het depot in Rijssen terug naar Duitsland - wel grappig te volgen met de tracker) een dagje kunnen genieten van de Medion.Rallye schreef op zondag 28 juni 2015 @ 18:05:
Net een Medion aangeschaft, die van deze test: http://nl.hardware.info/r...ew-deutsche-grundlichkeit, overigens met name om wakker te worden met mijn eigen muziek vanaf USB.
Kijken hoe het met de ontvangst van Nederlandse zenders langs de Duitse grens zit. Is soms met FM al om te huilen.....
Conclusie (na een zeer beperkte test) over de ontvangst in het oosten van de Achterhoek: van de commerciëlen (538, Q-Music) is de ontvangst (staafantenne, op de eerste verdieping) goed. Bij de publieken (3fm) lijkt iemand continu aan de afstemknop te draaien, die fade in en uit.
Conclusie over de Medion: teruggestuurd, scherm valt uit als je een USB-stick in de radio steekt.
ben zelf wel erg blij dat ik in nog een UP-DT1 voor mn onkyo receiver heb weten te scoren toen DAB+ uitgerold ging worden..
404 Signature not found
Nog steeds geen ervaring met DAB+ in de auto (helaas), maar onze radio was ook bij FM vrij gevoelig voor slechte laders.accountabc schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 23:08:
[...]
Ik quote mezelf maar even. Inmiddels heb ik wat uitgebreider getest, en helaas zorgt ook de Anker 24W 2 poorts lader voor DAB+ signaalverlies. Ik zoek dus nog steeds een lader die geen problemen geeft.
Bij de grens met Duitsland in de buurt van Nijmegen is de ontvangst ook zonder lader vrij matig, er is regelmatig signaalverlies met de standaard Pioneer raamantenne. Toch jammer, deze twee zaken zorgen ervoor dat ik in de praktijk naar FM luister als ik radio wil opzetten. Ga na mijn vakantie maar eens onderzoek doen naar een structurele oplossing
Deze geeft bij ons iig geen storing:
http://www.tomtom.com/en_.../high-speed-dual-charger/
En kan gewoon prima stroom leveren zonder (al te) heet te worden.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik denk vrij zeker te weten dat dit niets gaat helpen. Het is namelijk veel logischer dat de storing geïntroduceerd wordt door hoogfrequente wisselingen in de vermogensopname (ofwel, geen power factor correctie) dan door antennewerking.carnager schreef op zondag 12 juli 2015 @ 07:21:
Resultaat: Je schermt hiermee de adapter af en ook de kabel die als zendantenne kan dienen, zeker als die vlak voor de autoradio langs loopt.
Er is maar 1 manier om daarachter te komen en dat is simpelweg proberen.ktf schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:34:
[...]
Ik denk vrij zeker te weten dat dit niets gaat helpen. Het is namelijk veel logischer dat de storing geïntroduceerd wordt door hoogfrequente wisselingen in de vermogensopname (ofwel, geen power factor correctie) dan door antennewerking.
Voor het geld van een stukje zilverpapier hoef je het in ieder geval niet te laten.
Baat het niet dan schaadt het niet, toch!
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Na vakantie vanochtend de DAB+ in de auto weer eens aangezet. De regionalen zijn er nu bij voor de oostelijke helft van NL.Frankvanputten schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:59:
Gisterochtend in achtertuin lokatie Uitgeest (NH). Een DAB-scan gemaakt op xdr-s40dbp van Sony.
Het leverde een leuk lijstje op! Bij geen signaal alleen de naam. Bij geen audio wel ontvangst maar geen modulatie. Bij de rest goede ontvangst! Grappig die gevoeligheid voor condities, bij FM was alles normaal. Alleen DAB had er last van.
<snip>
Zijn er nog meer ontvangst lijstjes / rapporten???
Het lijstje komt nu overeen met jouw lijst voor de NL zenders.
Voor de buitenlandse zenders had ik vnml Duits vanochtend, maar die waren slecht te beluisteren (meer stilte dan muziek... door beperkte ontvangst tijdens rijden). BIj goede omstandigheden kan ik de Belgische zenders ook ontvangen, en de Duitse ook gewoon. (regio Arnhem, Ede, Tiel).
Ik hoop dat StuBru nog eens stabiel hier te ontvangen gaat zijn
Op zich heeft hij wel een punt, al was ik er zelf nog niet echt opgekomen. Op zich zou ik er geen problemen mee hebben als er spraakmakende buitenlandse radio in de ether te vinden was in plaats van het zoveelste dertien-in-een-dozijn station, maar niets in de plannen suggereert ook maar enige stap in die richting.
Aan de andere kant: er is denk ik niet echt een werkend verdienmodel op te zetten voor iets dergelijks
Dit is niet zozeer het verschil tussen TV en radio, meer het verschil tussen ether- en kabeldistributie. Je kan in de ether in NL ook geen buitenlandse TV-kanalen ontvangen. Enige uitzondering daarop is Digitenne, maar daarvoor moet je ook gewoon betalen als je niet-NL zenders wilt kunnen ontvangen.... en satelliet natuurlijk, maar dat is meer omdat de footprint van een satelliet nu eenmaal behoorlijk groot is en we daardoor meeprofiteren van de UK-uitzendingen... en via beide technieken kan je óók buitenlandse radiozenders ontvangen.ktf schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:52:
Over StuBru gesproken: ik sprak laatst iemand die aangaf het vreemd te vinden dat er op de Nederlandse ensembles geen buitenlandse zenders worden uitgezonden, zoals BBC ofzo. Voor TV is het de normaalste zaak van de wereld om buitenlandse zenders te ontvangen, dus waarom niet ook de radio, zoals in de 'goeie ouwe' AM-tijd. Er is immers meer dan voldoende capaciteit.
Op zich heeft hij wel een punt, al was ik er zelf nog niet echt opgekomen. Op zich zou ik er geen problemen mee hebben als er spraakmakende buitenlandse radio in de ether te vinden was in plaats van het zoveelste dertien-in-een-dozijn station, maar niets in de plannen suggereert ook maar enige stap in die richting.
Aan de andere kant: er is denk ik niet echt een werkend verdienmodel op te zetten voor iets dergelijks
Voor etherdistributie moet nu eenmaal per zender door iemand betaald worden. DAB maakt dat wel goedkoper, maar het is alsnog bij lange na niet gratis. En waarom zou een buitenlandse zender flink wat geld stoppen in distributie in een land waar ze zich qua uitzendingen helemaal niet op richten?
Zoals zo vaak is het niet de techniek die de beperkende factor is maar eerder het business model. Waarom zou StuBru geld uitgeven als Vlaamse adverteerders zeer waarschijnlijk niet zitten te wachten om te betalen om Nederlanders te kunnen bereiken.
Tja, als ze nou op de 9D-Z en 7A een spot zouden huren kan ik er nog wel in komen, mooi extra dekking in de grensstreekMaurits van Baerle schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:57:
Technisch is het inderdaad geen enkel probleem voor StuBru om straks een vergunning voor het tweede commerciele ensemble aan te vragen.
Zoals zo vaak is het niet de techniek die de beperkende factor is maar eerder het business model. Waarom zou StuBru geld uitgeven als Vlaamse adverteerders zeer waarschijnlijk niet zitten te wachten om te betalen om Nederlanders te kunnen bereiken.
404 Signature not found
Aangezien er op sommige regionale ensembles nog ruimte over is heeft het ministerie besloten om de rest van de capaciteit te verdelen.
MediaMagazine.nl: Resterende DAB+-capaciteit regio-kavels wordt verdeeldVerdeling op volgorde van binnenkomst
De verdeling zal gaan starten op maandag 10 augustus 2015 om 14.00 uur en de verdeling zal plaatsvinden op volgorde van binnenkomst wanneer er meer aanvragen zijn dan er capaciteit beschikbaar is. Aanvragen van radiozenders voor zogenaamde simulcastuitzendingen (gelijktijdig uitzenden via FM / Middengolf en DAB+) krijgen voorrrang. Is er na de eerste verdeelronde nog capaciteit over dan worden aanvragen behandeld voor zogenaamde niet-simultcast toepassingen. Een radiozender kan hiermee eventueel een tweede kanaal starten op een DAB+-kavel dan niet via de FM of middengolf is te horen.
Periode van 2 jaar
De vergunningen worden verleend voor een periode van twee jaar (tot en met 31 augustus 2017). Wat er daarna mee gaat gebeuren hangt af van het besluit rond de herverdeling van de digitale etherfrequenties vanaf september 2017. Hierover is Minister Kamp (Economische Zaken) in beraad na een flinke botsing met de Tweede Kamer over dit onderwerp begin juli.
Ik reed in de buurt van Luik en mijn vrouw (die geen verstand heeft van bitrates enzo) zegt ineens
WOW wat een helder geluid, dus ik aandachtig luisteren. Ik dacht he? bizar
Dus ik krijg op me kenwood, 160 kbps stream. Dus even alles opgezocht, en kwam op 1 kanaal na, (48kpbs test) niets onder de 92 kbps tegen.
Kom je terug in nederland, is bijna alles 64 of 80
Overigs was er in Frankrijk in de plek waar ik zat (Alcase) helemaal niets te ontvangen qua Dap.
[ Voor 10% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 28-07-2015 14:12 ]
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
België gebruikt DAB, dat is MP2, Nederland gebruikt DAB+, dat is AAC. Dat je het helderder vond klinken is waarschijnlijk eerder te wijten aan het soort muziek of de processing, niet aan de bitrates.Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:10:
Dus ik krijg op me kenwood, 160 kbps stream. Dus even alles opgezocht, en kwam op 1 kanaal na, (48kpbs test) niets onder de 92 kbps tegen.
Kom je terug in nederland, is bijna alles 64 of 80
In nederland was dat NPO 4 en daar was het ff denken Musiq3. beide klassieke kanalen.ktf schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:24:
[...]
België gebruikt DAB, dat is MP2, Nederland gebruikt DAB+, dat is AAC. Dat je het helderder vond klinken is waarschijnlijk eerder te wijten aan het soort muziek of de processing, niet aan de bitrates.
Geluid klonk zoveel helderder. Of dat nou door de verschillen van codecs is, ik weet het niet. Het viel me echt op.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Ik heb NPO 4 in Nederland meegemaakt toen het nog DAB 160kbps was (ik luister het dagelijks) en ik kan je vertellen, DAB+ 64kbps was een verbetering. Ik heb iig geen klagen over Radio 4.Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:12:
In nederland was dat NPO 4 en daar was het ff denken Musiq3. beide klassieke kanalen.
Sowieso zijn klassieke opnames (dat kan ik weten
[ Voor 13% gewijzigd door ktf op 28-07-2015 16:45 ]
Ik ben door omstandigheden namelijk op zoek naar een nieuwe auto radio. Ik heb echter ook een iPod, waar ik mijn muziek op heb staan, waar ik graag naar luister. Dit is een iPod 2G en heeft 16GB opslag. De audio jack is verrot, dus het is - voor mij - zeker een mooie 'externe schijf'. Hier had ik ook de Sony DSX-S200X voor (zo uit mijn hoofd), maar zoek nu dus naar een vervanger hiervoor.
Het mooie aan deze autoradio, is dat deze (zoals Sony het noemt) een "Tune Tray" heeft, waarmee je de iPod lekker weggewerkt kan hebben in de autoradio zelf. Ik zou het fijn vinden als de vervanger een vergelijkbaar systeem heeft. Nu ben ik al wel wezen kijken, naar ander modellen, ik kom het enkel van Sony eigenlijk tegen en daarbij ben ik er nog geen enkele tegen gekomen die n og überhaupt verkrijgbaar is.
Weten jullie daarom wellicht een alternatief voor de Sony DSX-S200X? Een budget of iets heb ik nog niet echt, zolang de radio dus iPod support heeft en dat de iPod ook in de radio zelf weg te werken is. Ik heb geen zin een wirwar van kabels in mijn auto.
Radio hoeft niet per se DAB+ te hebben, al zou het wel een mooie bijkomstigheidje zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 29-07-2015 12:24 ]
En ten tweede, ipod, zeker deze oude versie, is wss niet meer in de nieuwste autoradio's weg te werken. Bovendien vermelden ze dat vaak niet op de website en idd is alleen de Sony ermee gekomen (mogelijk ook nog iets met een andere in 2009 uitgekomen radio (Dual Tech ofzo..)).
Wel een leuke variant gevonden
http://www.maclife.de/iph...verwandelt-sich-ipod-dock
En deze
http://www.pearl.de/a-PX1...nid=oaav-RGmQuKpsehTOLu7u
Maar DAB+ en ipod dock (van de oude ipod) is volgens mij lastig, iets met oude en nieuwe techniek in 1 apparaat
Niet helemaal een alternatief, maar wellicht interessant: de Kenwood BT73DAB, ik heb hem zelf in de auto. Geen opbergvakje voor een iPod, wel aan de achterkant een usb-aansluiting, waar je de iPod-kabel in kunt steken. Ik gebruik hem in combinatie met een iPod Classic 160GB. Die moet ik nog eens met klitteband ergens vast maken, nu ligt hij in het bakje met zekeringen. Hij ligt dus uit het zicht, kabels zijn ook nergens zichtbaar en vanaf de Kenwood kan ik hem compleet bedienen.CptChaos schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 19:45:
Weten jullie daarom wellicht een alternatief voor de Sony DSX-S200X?
De radio heeft dus ook DAB+, Bluetooth, CD-speler (nog nooit gebruikt). Enige nadeel: er wordt standaard geen afstandbediening bijgeleverd. Verder ben ik er enorm tevreden over.
Heb deze ook liggen. Hij heeft tevens front-usb. Beviel mij prima, maar moet nu in de verkoop omdat ik een andere auto heb met geintegreerde radio (interesse? pm me even).don_jorg schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:21:
[...]
Niet helemaal een alternatief, maar wellicht interessant: de Kenwood BT73DAB, ik heb hem zelf in de auto. Geen opbergvakje voor een iPod, wel aan de achterkant een usb-aansluiting, waar je de iPod-kabel in kunt steken. Ik gebruik hem in combinatie met een iPod Classic 160GB. Die moet ik nog eens met klitteband ergens vast maken, nu ligt hij in het bakje met zekeringen. Hij ligt dus uit het zicht, kabels zijn ook nergens zichtbaar en vanaf de Kenwood kan ik hem compleet bedienen.
De radio heeft dus ook DAB+, Bluetooth, CD-speler (nog nooit gebruikt). Enige nadeel: er wordt standaard geen afstandbediening bijgeleverd. Verder ben ik er enorm tevreden over.
Gezien de standaard radio geen DAB heeft en geen A2DP (enkel bt voice
Dat die iPod nog een 30-pin aansluiting heeft helpt niet echt aangezien die niet veel meer ondersteund wordt sinds de overstap op Lightning.CptChaos schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 19:45:
Dit is een iPod 2G en heeft 16GB opslag. De audio jack is verrot, dus het is - voor mij - zeker een mooie 'externe schijf'.
Dat de jack uitgang verrot is hoeft daarentegen geen probleem te zijn. Er zit een goed 0dB analoog audio signaal in die 30-pin aansluiting, het is zelfs beter dan die jack omdat een jack alleen voor koptelefoons/oordopjes is terwijl een 0dB signaal bedoeld is om andere audioapparatuur van geluid te voorzien.
Met een kabeltje als deze:

zou je je iPod met een goede geluidskwaliteit aan kunnen sluiten op iedere autoradio met een aux-ingang. Dan heb je alleen geen afstandbediening dus hem weg stoppen in je handschoenenkastje is niet echt een optie. Je kunt hem natuurlijk wel met een soort houdertje op je dashboard vastmaken. Als je die USB dan ook nog ergens op kunt aansluiten dan wordt je iPod tijdens het rijden nog opgeladen ook.
Eventueel zou je kunnen kijken naar iPod dockingstations voor in de auto maar gezien de 30-pin aansluiting zul je daarvoor eerder de tweedehands markt op moeten vrees ik.
[ Voor 5% gewijzigd door Maurits van Baerle op 29-07-2015 12:09 ]
Mooiste zou zijn, als er radio's zijn, waarbij ik de iPod in de radio zelf kan wegwerken, maar die zijn er geloof ik niet echt meer, dus dan maakt het ook niet gek veel meer uit welke radio ik neem.
Ik heb een iPod Touch van de tweede generatie, die heeft geen Bluetooth.Get!em schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:55:
Die ipod heeft toch ook Bluetooth? Zorg je voor een autoradio die compatible is met ipod bluetooth besturing en leg je je ipod in het handschoenvakje. Als je daar nog even een stroomsnoertje regelt voor je ipod, ben je helemaal klaar.
EDIT: Hmmm... Blijkbaar wel... Nou ja, heb het nooit gebruikt, kreeg het nooit goed aan de praat.
[ Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 29-07-2015 12:45 ]
Ben ik toch niet met je eens. Nieuwe apparatuur zal eerder met de Lightning-stekker geleverd worden, da's waar. Maar alle autoradio's die ik tot nu toe gezien heb met iPhone/iPod/etc-ondersteuning, werken met een simpele USB-aansluiting waar je elke kabel in kunt doen die je wilt. Logisch ook: je wil ook andere apparatuur kunnen aankoppelen als een USB-stick o.i.d.Maurits van Baerle schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:01:
[...]
Dat die iPod nog een 30-pin aansluiting heeft helpt niet echt aangezien die niet veel meer ondersteund wordt sinds de overstap op Lightning.
Dus dat'ie een 30-pins heeft, mag normaal gesproken niet uitmaken.
Als ik hier kijk dan zie ik redelijk wat radio's die een USB aansluiting zeggen te hebben speciaal voor iPod's. Sommige zelfs met afstandbediening. Die zou je dan kunnen overwegen te gebruiken met dat USB naar 30-pin verloopje dat je al hebt.CptChaos schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:17:
Bij de radio die ik nu heb, zit een verloop van 30 pins naar USB, dus die wilde ik sowieso hergebruiken.
Mooiste zou zijn, als er radio's zijn, waarbij ik de iPod in de radio zelf kan wegwerken, maar die zijn er geloof ik niet echt meer, dus dan maakt het ook niet gek veel meer uit welke radio ik neem.
Er wordt gebruik gemaakt van de Open Source software van www.opendigitalradio.org. Dit kan ook interessant gaan worden voor lokale omroepen in Nederland. Lage kosten, één mast en één zender (geen complexe Single Frequency Networks etc.) en dus makkelijk te beheren en bekostigen.VK: Test met goedkope software-based DAB gestart in Brighton
In de badplaats Brighton aan de Engelse zuidkust is de eerste test met goedkope software-based DAB-uitzendingen van start gegaan. Sinds vrijdag zijn op kanaal 9A zes radiostations digitaal te ontvangen. De test duurt negen maanden. Binnenkort starten ook testuitzendingen in andere regio’s.
Met deze test geeft Ofcom gehoor aan de roep van kleine commerciële lokale stations, internetstations en community stations. Vrijwel alle grotere lokale en regionale radiostations zenden momenteel al uit via DAB, maar de kleinere stations dreigen de digitale sneltrein te missen door de hoge kosten.
[..]
http://radio.nl/807828/vk...d-dab-gestart-in-brighton
... en een gigantische verspilling van etherruimte.Maurits van Baerle schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:12:
Lage kosten, één mast en één zender (geen complexe Single Frequency Networks etc.) en dus makkelijk te beheren en bekostigen.
Ik zou het veel logischer vinden als de overheid beslist de frequentieblokken die nog over zijn te verdelen in kleine segmenten. Neem bijvoorbeeld Brabant-Limburg, daar is 7A in gebruik en zijn 7B, 7C en 7D nog vrij. Als er nu gebieden met een doorsnee van zeg 30km worden verdeeld (dus 7B rond Roosendaal, 7C rond Breda, 7D rond Tilburg, 7B opnieuw rond Den Bosch, 7C rond Eindhoven, 7D rond Venlo, 7B voor Roermond, 7C rond Maastricht) dan moet het allemaal prima passen, zijn de gebieden klein genoeg om met één flinke zender alles te dekken en vallen er per gebied toch minimaal 5 lokale omroepen binnen het bereik.
Verder wordt er in Brighton gebruik gemaakt van een mux, deze zes stations delen dus één blok. Het is inderdaad mogelijk om één minimux te maken met maar één blok per station maar dat zal voornamelijk voorkomen in gebieden waar er sowieso maar één lokale zender is.
Me Tarzan, U nix!
De Top 2000 zender heeft dit, compleet met notering. Maar ja ook Flappy als het 30 graden buiten is...Get!em schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:37:
Jeuj, NPO Radio 2 is gestart met RDS over DAB+. Dit was tot voor kort een statische tekst met alleen het programma. Nu de echte RDS. Helaas heb ik nog geen NL zender gevonden die ook artiest/titel netjes doorgeeft.
rm -r *
Top2000 heeft het inderdaad, maar dat vind ik niet echt een zender... bovendien ben ik die na een paar ritten van een uur wel zat.doc schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:39:
Bij 3FM krijg ik de laatste maand over het algemeen keurig te zien welke artiest/titel er speelt
3FM in de RDS tekst weergave? Of in de Artiest/Titel weergave? Bij Radio 2 zit het artiest/titel alleen in de RDS verwerkt en niet in de aparte artiest/titel weergave.
Zal vanmiddag eens kijken.
http://feilen-stolz.de/wavesink_android.php
Ik was aan het kijken naar een iOS versie. Maar kan alleen een paar vinden met de 30-pins versie van aansluiting en niet de nieuwe lightning.
Tivizen ziet er op zich netjes uit.
[ Voor 52% gewijzigd door Get!em op 04-08-2015 11:51 ]
DAB heeft geen eigen RDS toch? Maar gewoon data velden? Ik zal eens kijken hoe het precies zit, op m'n autoradio is het niet heel duidelijk welk veld gebruikt wordt.Get!em schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:35:
[...]
Top2000 heeft het inderdaad, maar dat vind ik niet echt een zender... bovendien ben ik die na een paar ritten van een uur wel zat.
3FM in de RDS tekst weergave? Of in de Artiest/Titel weergave? Bij Radio 2 zit het artiest/titel alleen in de RDS verwerkt en niet in de aparte artiest/titel weergave.
Zal vanmiddag eens kijken.
Me Tarzan, U nix!
Mogelijjk dat er ook nog interpretatieverschil zit tussen datavelden en hoe ze op de radio worden weergegeven (zoiets als, standaarden, maar dan verkeerd geimplementeerd..)
InterestingGet!em schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:37:
Iemand deze als eens uitgeprobeerd?
Ik was aan het kijken naar een iOS versie. Maar kan alleen een paar vinden met de 30-pins versie van aansluiting en niet de nieuwe lightning.
Ik heb zo'n RTL-SDR dongle liggen en DAB+ ontvangen ermee gaat redelijk icm. dat bekende Duitse windows programma.
Maar goed, ik heb nog zo veel interesses dus ff kijken wanneer ik er concreet aan toe kom
Ik heb sinds kort een nieuwe Opel met IntelliLink systeem en DAB+, maar zie bij het radioluisteren nooit afbeeldingen.
Me Tarzan, U nix!
Zo, ik kon het toch niet laten om hier eens even mee te gaan spelen.Get!em schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:37:
Iemand deze als eens uitgeprobeerd?
Ik heb 2 van die SDR-stickjes liggen. Volgens mij overigens wel allebei met de 620T tuner, die de auteur van "Wavesink" eigenlijk afraadt.
Met een simpele telescoopspriet-antenne die ooit bij een tv-stickje zat, pikt Wavesink op mijn zolderkamer in Almere Stad-oost 29 DAB+ services op. FM vindt hij er een stuk minder (waarschijnlijk door de antenne). De paar FM-zenders die hij vindt komen wel met best goede kwaliteit binnen.
Overigens kan de USB OTG op mijn Sony Xperia z1-compact blijkbaar de stick niet van power voorzien. Op mijn Z3 tablet compact gaat het goed
Wel jammer dat je voor audio bij dab+ meteen 13 euro mag neerleggen. Voor 3 euro had ik het zo gedaan, maar dit is toch wel wat gortig voor iets waarvan ik niet zeker weet of ik het ook veel ga gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 16-08-2015 14:08 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

maar smaken verschillen denk ik...
ik heb er er ook eens mee gespeeld.. spriet antennetje leverde minder goede resultaten op tov een Sangean DPR-69+ met telescoop antenne uitgeschoven..eymey schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:12:
[...]
Zo, ik kon het toch niet laten om hier eens even mee te gaan spelen.
Ik heb 2 van die SDR-stickjes liggen. Volgens mij overigens wel allebei met de 620T tuner, die de auteur van "Wavesink" eigenlijk afraadt.
Met een simpele telescoopspriet-antenne die ooit bij een tv-stickje zat, pikt Wavesink op mijn zolderkamer in Almere Stad-oost 29 DAB+ services op. FM vindt hij er een stuk minder (waarschijnlijk door de antenne). De paar FM-zenders die hij vindt komen wel met best goede kwaliteit binnen.
Overigens kan de USB OTG op mijn Sony Xperia z1-compact blijkbaar de stick niet van power voorzien. Op mijn Z3 tablet compact gaat het goed.
Wel jammer dat je voor audio bij dab+ meteen 13 euro mag neerleggen. Voor 3 euro had ik het zo gedaan, maar dit is toch wel wat gortig voor iets waarvan ik niet zeker weet of ik het ook veel ga gebruiken.
maar met een antenne gunstigere lengte ( +- 70cm ( 1/2de golflengte van +- 200 mhz ) gaf verassende resultaten
[ Voor 75% gewijzigd door SMSfreakie op 11-08-2015 22:26 ]
404 Signature not found
http://www.radiomaria.nl/?page_id=41
EUR 45 is ook nog wel te doen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
ruw fotosoepje..

404 Signature not found

Je moet er van houden maar het is wel knap gedaan.
Volgens mij zit het luidsprekertje achter de gaatjes aan de rechterkant
Bij zo'n radio'tje lijkt het me wel veilig om aan te nemen dat er een luidsprekertje in zit. Het ziet er anders wel behoorlijk fors uit voor een radio'tje waar alleen een koptelefoon aan kan.
[ Voor 35% gewijzigd door eymey op 12-08-2015 00:31 ]
schijnt dat ze voor 1-9 nog best wat extra dekking willen genereren? en de rest van Fase 3 voor 1-1-2016 ongeveer klaar zou moeten zijn
404 Signature not found
Als ze nu geinstalleerd zijn dan zullen ze wel voor 1 september aan gaan.Nieuwe DAB+ antennes gemonteerd bovenop mast Emmen t.b.v. fase 3 NPO DAB+
Vandaag zijn nieuwe DAB+ antennes gespot bovenop de zendmast te Emmen. Vanaf deze antennes wordt binnenkort op kanaal 12C het DAB+ pakket van de NPO uitgezonden.
http://radio-tv-nederland.nl/index.html
NPO verbetert ontvangst DAB+; eerste 4 zenders binnenkort aan
KPN Broadcast Services is gestart met de uitrol van fase 3 van het DAB+netwerk van de NPO. Hierdoor wordt de ontvangst in delen van het land de komende maanden flink verbeterd. Binnen enkele weken gaan de eerste vier zenders aan. In totaal wordt het netwerk uitgebreid met 22 zenders.
[..]
http://radio.nl/807989/np...-4-zenders-binnenkort-aan
404 Signature not found
Het is sindskort mijn eerste kennismaking met DAB+. Eerst een beetje een Digitenne gevoel. Maar gaat nu stukken beter.Tweede zender DAB+ fase 3 van de NPO on air: Emmen
Vanavond is op een Duits en Nederlands radioforum te lezen dat men rondom Emmen een zeer goed signaal kan ontvangen op kanaal 12C waar het DAB+ pakket van de NPO wordt uitgezonden. KPN Broadcast heeft de zender vandaag dus ingeschakeld. Het nieuwe antenne systeem was op 13 augustus gespot toen men bezig was met de bouw ervan.
Heb trouwens een TechniSat DigiRadio 100 IR (dat is die met internetradio er op). Geweldig apparaat verder. Echt een aanrader voor aansluiting op je bestaande versterker of computerspeakers. Zit afstandbediening bij.
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
404 Signature not found
ben wel erg blij dat ik 6B kan ontvangen.
404 Signature not found
12C komt beter door dan 9D-N op dit moment, terwijl die ongeveer in de zelfde lijn tov mn antenne staan...
404 Signature not found
404 Signature not found
[ Voor 19% gewijzigd door SebasFM op 31-08-2015 20:31 . Reden: typo ]
Het schijnt dat de 8A nu aan staat.SebasFM schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 20:30:
Ik ben vooral benieuwd naar de ontvangst van 8A in Den Haag. Spannend, want 9D-Z komt bruikbaar binnen.
404 Signature not found
Toevoeging 1: Mijn Sony XDR-S40DBP heeft binnenshuis meer moeite om het signaal vast te houden. Aan de noord-west zijde valt het signaal weg op dit apparaat.
Toevoeging 2: Mijn Philips AJB3552 wekkerradio pakt 'alles', dus ook 9D-Z. Rijnmond komt i.i.g. niet dubbel in de zenderlijst voor. Op dit moment wordt er een filmpje geupload van de zenderscan.
Toevoeging 3:
[YouTube: https://youtu.be/R_gzQG00OqU]
[ Voor 63% gewijzigd door SebasFM op 31-08-2015 23:00 . Reden: toevoeging ]
404 Signature not found
Zeker! Zeer compleet radio'tje voor een mooie prijs. zie dat hij op Amazon.de goedkoper is dan bol.com waar ik hem gekocht heb. http://www.amazon.de/Tech...ords=technisat+digitradio 111 euro.franssie schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 00:14:
wifi heeft ie en bluetooth ook, is inderdaad een leuke uitbreiding!
404 Signature not found
Edit: zie hem inderdaad niet onder 6B staan op het lijstje. Wel ruimte voor nog 1 radiostation. Dat zou WaterstadFM wel zijn dan... http://radio-tv-nederland...-overzicht-roos-nlco.html
[ Voor 74% gewijzigd door Henkie-Jan op 31-08-2015 23:10 ]
Radio Drenthe -> Check
Omroep Flevoland -> Check
Radio Gelderland -> Check
Radio M Utrecht -> Check
Radio Noord -> Check
RTV Oost -> Check
Freez FM editie Zwolle -> Check
Joy Radio -> Check
Radio Continu editie Groningen -> Check onder ContinuN
Radio Continu editie Ov/Gld -> Check onder ContinuZ
RADIONL editie Gelderland -> Check onder RadioNL
RADIONL editie Groningen -> Check onder RadioNL2
Simone FM -> Check
Groot Nieuws Radio -> Check
restcapaciteit voor 1 omroep
Dat Hoort er te zitten....
WaterstadFM zit schijnbaar als bonusje er op?
404 Signature not found
Er komt dus nog sowieso 1 station bij en dan nog iemand op het restkavel en dan is de multiplex vol.
[ Voor 36% gewijzigd door Jassy op 31-08-2015 23:20 ]
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Edit:
[YouTube: https://youtu.be/yiQK2KBpy-k]
Let niet op mijn geweldige commentaar met mijn geweldige stem.
[ Voor 43% gewijzigd door Henkie-Jan op 31-08-2015 23:26 ]
de Onkyo scant gewoon van 0 tot 100% en dan zit t in de lijst..
edit:
YouTube: 31 augustus 2015
53 zenders
extra grapje.. de eerste zender die die vind.. is GNR via 5A van MTVNL
[ Voor 37% gewijzigd door SMSfreakie op 31-08-2015 23:28 ]
404 Signature not found
[ Voor 80% gewijzigd door Henkie-Jan op 31-08-2015 23:35 ]
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
404 Signature not found
lijkt volledige willekeur
maar goed er past gewoon 18x in..
404 Signature not found
404 Signature not found