Toon posts:

Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 2 3 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03 18:56
Misschien een KLEIN beetje off-topic en toch hoop ik op advies:

Ik heb sinds enkele weken mijn nieuwe auto in ontvangst genomen. Een Volkswagen Jetta Hybrid Highline. 1 van de pakketen welke ik daarbij heb genomen is het executive pakket. Het executive pakket heb ik met name genomen vanwege de prettige navigatie welke ook in mijn voorgaande auto zat maar tevens omdat ik graag DAB radio wilde hebben. Helaas is de ontvangst alles behalve 'stabiel' te noemen; het signaal valt regelmatig weg en op de radio zie ik dan achter alle zenders het icoontje van een zendmast met een streep er door. De reguliere FM ontvangst is mijnziens ook minder goed dan de vorige auto (in mijn vorige auto zat vrijwel de identieke radio (RNS-310 tegenover RNS-315 nu). Vandaag ben ik bij de dealer geweest welke de radio hebben 'uitgelezen'. De dealer geeft aan geen probleem met de radio te hebben gevonden en daarom niets te kunnen doen.

Wat is jullie ervaring (met name op het gebied van de DAB+ ontvangst uiteraard).

Woongebied: Nieuw-Vennep (postcode 2151)

Alvast bedankt!

Gravity sucks...

Anoniem: 338213

Ik vind de ontvangst ook nog zeer matig, zowel thuis als in de auto. Dit betreft de regio Ede Gelderland.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:43
1-0-Ed schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:40:

Ik heb sinds enkele weken mijn nieuwe auto in ontvangst genomen. Een Volkswagen Jetta Hybrid Highline. 1 van de pakketen welke ik daarbij heb genomen is het executive pakket. Het executive pakket heb ik met name genomen vanwege de prettige navigatie welke ook in mijn voorgaande auto zat maar tevens omdat ik graag DAB radio wilde hebben. Helaas is de ontvangst alles behalve 'stabiel' te noemen; het signaal valt regelmatig weg en op de radio zie ik dan achter alle zenders het icoontje van een zendmast met een streep er door. De reguliere FM ontvangst is mijnziens ook minder goed dan de vorige auto (in mijn vorige auto zat vrijwel de identieke radio (RNS-310 tegenover RNS-315 nu). Vandaag ben ik bij de dealer geweest welke de radio hebben 'uitgelezen'. De dealer geeft aan geen probleem met de radio te hebben gevonden en daarom niets te kunnen doen.

Wat is jullie ervaring (met name op het gebied van de DAB+ ontvangst uiteraard).

Alvast bedankt!
Grappig, nou ja grappig... Ik heb exact dezelfde auto en uitvoering en bij mij is de ontvangst ook instabiel. Onder bruggen, in woonwijken en sommige stukken snelweg valt ie constant weg. Ook het oppakken door de FM-zender gebeurd niet. Super irritant, maar niks aan te doen. Ik luister gewoon weer via FM...

Regio Rotterdam/Dordrecht.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-03 13:30
Ik had tot voor kort een Octavia met Amundsen (RNS-310), zonder DAB, maar daar vond ik de FM ontvangst ook waardeloos van. Heb er 2x naar laten kijken, ze hebben het 1 en ander vervangen, maar bleef beroerd. De Seat die ik nu heb (ook zonder DAB) doet het wel wat beter...

Me Tarzan, U nix!

• Jantje P
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-01 22:32
1-0-Ed schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:40:

Alvast bedankt!
Zie onderstaande ontvangstkaart voor de commerciele zenders op 11C en NPO 12C. Nieuw-Vennep ligt midden in het ontvangstgebied, dus je moet ongestoorde ontvangst hebben. Ik heb zelf een simpele raamplakantenne en perfecte ontvangst in de auto. Dus terug naar de garage tot het gerepareerd is en laat je niet afschepen.

http://radio-tv-nederland.nl/dab/bedekking%2011c%20VCR.jpg
http://radio-tv-nederland.nl/dab/NPO-P1-indoors-copy.jpg
Als ik dit zo lees dan lijkt het alsof er een antenne niet goed vast zit of verkeerd geïnstalleerd is. Juist in de auto zou de ontvangst beter moeten zijn dan thuis, zeker rond Rotterdam, Nieuw-Vennep of Ede (als het nou Harlingen was geweest...).

Die plakantenne's zijn niet altijd voldoende maar juist in auto's met al ingebouwde DAB radio zou je verwachten dat er een goede dakantenne gebruikt wordt. Het zou overigens niet de eerste keer zijn dat de dakantenne niet goed aangesloten is, kortsluiting maakt of dat wel het FM deel maar niet ook het DAB deel van de antenne zijn aangesloten. Dat is wel het nalopen waard...

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
Hey, hebben we ook een topic voor DAB/DAB+? *O* (wist ik echt niet!)

Ikzelf luister met een View Quest portable broekzakradio, die ik geregeld mee op stap neem. Heb het ding al vaak meegehad in de trein, en ik moet zeggen dat DAB prima bevalt, vanwege de betere dekking en ruisvrije ontvangst.
Sinds 25 juli heb ik het apparaat in bezit, toen waren de commerciele zenders al in de lucht, echter met regelmatige uitval. Ik heb er ook nog een review over geschreven. Omdat ik nog niet mee kan praten met de "grote jongens" (ik heb nog geen auto) reis ik regelmatig met de trein. In de beginperiode van augustus tussen Tilburg <-> Helmond, en tot aan Eindhoven kon ik de publieke omroepen ontvangen, maar na Eindhoven was dat feest voorbij en zag je het oude DAB stotteren en blubberen dat het verging. De commerciele zenders op DAB+ hadden hier helemaal geen last van, op wat uitval na onder het dak van CS Eindhoven.

Ik volgde de ontwikkelingen rondom DAB+ al langere tijd door DIT topic op het radioforum, en heb de inschakeling van de zenders "live" meegemaakt, het testen, de komst van nieuwe kanalen zoals Arrow om 23.57 `s avonds voor 1 september.

[Voor 0% gewijzigd door Justin013 op 13-09-2013 18:44. Reden: Plaatje veranderd.]

• nero355
  • Laatst online: 01:04

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hoe bevalt de ontvangst ermee op dit moment, want als ik hier kijk bijvoorbeeld vind ik het wel een leuk geprijsd apparaat : http://www.amazon.co.uk/g...015?ie=UTF8&condition=new :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pas wel op met radio's uit het VK bestellen. Het komt vaak voor dat hetzelfde model daar met DAB+ uitgeschakeld geleverd wordt. Ze hebben daar alleen DAB op het moment. Dan is de Duitse Amazon veiliger.

• Justin013
nero355 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 21:49:
Hoe bevalt de ontvangst ermee op dit moment, want als ik hier kijk bijvoorbeeld vind ik het wel een leuk geprijsd apparaat : http://www.amazon.co.uk/g...015?ie=UTF8&condition=new :)
De ontvangst met deze radio is prima, hij doet het nog redelijk met soms wat uitval in de huiskamer op de benedenverdieping maar die zenders die staan ook vlakbij (kilometer of tien, ik kan de mast van hieruit zien als ik op het dak van huis zou klimmen). Het geluid dat eruit komt is ook prima, maar op het gebied van bediengemak heeft het ding slechts een minnetje omdat de knopjes zo %DU^((^#$ klein zijn waardoor ik regelmatig het volume bedien terwijl ik van zender verwissel |:( :/
Maurits van Baerle schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 10:08:
Pas wel op met radio's uit het VK bestellen. Het komt vaak voor dat hetzelfde model daar met DAB+ uitgeschakeld geleverd wordt. Ze hebben daar alleen DAB op het moment. Dan is de Duitse Amazon veiliger.
Mijn radio heb ik gewoon bij de redcoon webshop besteld, maar toen ik er laatst keek hadden ze hem niet meer.

[Voor 20% gewijzigd door Justin013 op 14-09-2013 10:24]

Je kunt op zich wel in de UK bestellen, je moet alleen goed opletten dat er expliciet DAB+ vermeld wordt. Dat een model op de website van de fabrikant of een andere winkel met DAB+ wordt geleverd wil nog niet zeggen dat hij dat in een UK web store dat ook heeft. Het kan uitgeschakeld zijn en je moet dus extra opletten en bij twijfel navragen...

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31
Maurits van Baerle schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 10:08:
Ik zit met smart te wachten op een pakketje uit Duitsland. :)

En binnen ! Net klaar met inbouwen en jaja, Arrow Classic Rock schalde weer door de speakers. oOo

Nette prijs ook via Amazon.de . Incl verzenden 113 euro. :)

[Voor 24% gewijzigd door Mrs Redhair op 16-09-2013 13:41]

Instagram:Ambitielozemeisjes | Путин, иди на хуй

• Jantje P
Redneck schreef op maandag 16 september 2013 @ 07:59:
[...]

En binnen ! Net klaar met inbouwen en jaja, Arrow Classic Rock schalde weer door de speakers. oOo
[afbeelding]

Gefeliciteerd! Ik heb dezelfde! Geweldig geluid en goede ontvangst. Bewijs dat DAB helemaal niet duur hoeft te zijn..

• Anoniem: 249481
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Betekend dab+ ook dat je nu in zuid limburg alle zenders kan ontvangen ipv de beperkte fm ontvangst ivm de duitsers?

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:43

TheVMaster

Moderator WOS
Redneck schreef op maandag 16 september 2013 @ 07:59:
[...]

[afbeelding]

Heb je trouwens voor een DAB auto-radio nog een speciale antenne nodig..? Of werkt dit gewoon ook via de FM antenne? M'n vrouw heeft namelijk een Audi A2...en die heeft geen externe antenne....dus als dat wel nodig is (omdat DAB antenne anders is dan FM antenne)...eh..dan hebben we een probleem uitdaging.

• Mrs Redhair
Bij deze JVC zit een nette plakantenne bijgeleverd. Je moet wel massa kunnen maken aan je raamstijl.

Dus om antwoord te geven op je vraag, Ja, er is een andere antenne nodig. Op de radio is de antenneaansluiting anders dan wat we gewend waren. Op de JVC zitten zowel de oude als een DAB aansluiting. Wil je FM en DAB dan moet je allebei aansluiten.

Ik moet eigenlijk een DAB antennekabel leggen vanaf de kofferbak naar de radio in het dashboard. De antenne op de kont van mijn auto is geschikt voor FM en DAB en heeft 2 aansluitingen.

[Voor 69% gewijzigd door Mrs Redhair op 17-09-2013 08:42]

• Justin013
Anoniem: 249481 schreef op maandag 16 september 2013 @ 23:32:
Betekend dab+ ook dat je nu in zuid limburg alle zenders kan ontvangen ipv de beperkte fm ontvangst ivm de duitsers?
Als ik naar de kaart kijk waarop de DAB+ dekking van de commerciele omroepen kijk, moet dat inderdaad mogelijk zijn ja. Als je in Friesland 538 via DAB+ hebt, heb je dat in Limburg ook.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:02
Zou DAB+ op mijn auto beter kunnen werken dan FM? Ik heb een kunststof (glasvezel / polyester) auto. Op de motorkap zit een antenne voor FM, maar ik denk dat door het gebrek aan massa dit niet goed werkt.

Hierboven lees ik dat je massa moet kunnen maken tegen je raamstijl. Dat kan ik niet omdat ook de A stijl van kunststof is. Wellicht is het mogelijk om de bestaande antenne te vervangen, met gebruik van dezelfde bedrading? Deze DAB antenne lijkt wel wat op mijn FM antenne.

Linkje naar hoe de antenne erop zit

• Mrs Redhair
In je auto zit een accu, daar kan je van de - pool de massa af halen. Als ik je auto zo zie dan is een massapunt zo gepakt. Je motor heeft ook massa nodig dus er zal vast een dikke metalen strip/kabel naar het chassis/ accu lopen

Ik heb dezelfde antenne. Gewoon een draadje verbinden aan die schroefverbinding en naar je accu laten lopen.
Deze antenne heeft wel een plus nodig (rode kabeltje) Je moet eigenlijk zowel - als + hebben om die antenne aan te sturen. Antenne is dus een active variant.

Raamantennes halen hun massa meestal van de raamstijl maar het hoeft natuurlijk niet. Een kabel naar een ander massapunt is zo gemaakt.

[Voor 96% gewijzigd door Mrs Redhair op 17-09-2013 09:30]

• orf
Wat ik overal lees is dat het om de "hoeveelheid" massa gaat. Er zit een massadraad op de antenne, maar FM omtvangst is heel beroerd. Op internet en van andere Lotus rijders hoor ik precies hetzelfde. Niemand luistert radio omdat het ontvangst zo beroerd is.

Ik weet niet of dat voor DAB anders is?

• Mrs Redhair
De beste massa haal je van de - pool van de accu. Beter bestaat niet.

• orf
Maar dat heb ik dus ook gewoon. De hoeveelheid staal in mijn auto lijkt niet voldoende voor goed FM ontvangst. Daar heeft iedere Lotus rijder last van.

Ik ben benieuwd of dat met DAB ook zo is. Als het daarmee niet is, koop ik graag een nieuwe autoradio en antenne. Maar ik doe dat liever niet voor niets (als DAB+ in mijn auto ook niet goed werkt) .

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:36
Tsja, helemaal zeker kan je dat natuurlijk nooit weten. Hangt er ook van af hoe slecht FM nu klinkt. Als het nagenoeg onhoorbaar is kan je met DAB+ waarschijnlijk ook last krijgen.

Aan de andere kant heeft DAB+ wel een hogere tolerantie tegen storingen.

Maar ik neem aan dat div elektrische componenten ook in de Lotus toch ook massa nodig hebben. Ik neem aan dat een antenne daar ook op de een of andere manier bij aangesloten kan/mag worden?

• Mrs Redhair
Voor in de shovel dit besteld. Voor 72 euro kan ik me er geen buil aan vallen. Werkt het niet in de fabrieks hal, dan is hij goed genoeg voor in de Golf van mijn vrouw. <3

Misschien ook iets voor orf en zijn Lotus. Het is een FM transmitter die DAB+ doorzend naar een FM freq.

[Voor 13% gewijzigd door Mrs Redhair op 17-09-2013 19:20]

• orf
Dank voor de suggesties. Ik denk dat ik wel blij kan worden van DAB. :)

• eymey
Keep us posted, zodra je iets aangeschaft hebt en je eerste ervaringen hebt :).

• Mrs Redhair
Morgen ga ik langs mijn werk, en rij ik even naar binnen met mijn auto om te testen of DAB+ werkt in een fabriekshal met veel dik betonnen muren met een staalconstructie als bovenbouw en dak, en heel wat electromotoren van de transportbanden.

FM had het hier en daar wat moeilijk, een beetje anders gaan staan met de shovel bracht al verbetering. AM was helemaal onmogelijk.

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-03 16:01
Ik zou ook nog even verslag doen van mijn aankoop.

Ik heb bij de Conrad de DNT DAB Cubino gekocht als wekkerradio. Ik ben zeer onder de indruk van de extra functies die ik niet op een simpele wekkerradio had (maar daar had ik natuurlijk geen DAB voor nodig) zoals het instellen van volume en zender per alarm (zodat ik 's avonds in slaap kan vallen met een ander volume en een andere zender dan waar ik mee gewekt wordt).

Stroomuitval en geluidskwaliteit
Ik was even bezorgd dat ik geen DAB(+) model met back-up batterij kon vinden, maar deze radio stelt zichzelf binnen ~ 1 minuut in, blijkbaar via een tijdsignaal in de DAB multiplex, want er staat geen DCF o.i.d. in de handleiding genoemd. Ik ben zeer tevreden over het geluid dat eruit komt, maar aan een wekkerradio stel ik niet zulke hoge eisen. Aan de andere kant is het een stuk beter dan wat er uit mijn laptopspeakers komt, dus als ik eens een muziekje op wil zetten zonder koptelefoon o.i.d. zal ik in het vervolg mijn radio aanzetten.

Ontvangst
DAB(+) ontvangst is fantastisch in het zuid-oosten Eindhoven (waar volgens de kaart geen PO-ontvangst is, maar misschien is dat alweer achterhaald) en tussen de gevonden zenders staan ook de Vlaamse en Waalse zenders, hoewel ik enkel de Vlaamse zenders kan ontvangen (hoewel deze flink bubbelen en wegvallen). In het westen van Noord-Brabant heb ik ook prima ontvangst, hoewel ook daar net wel/geen PO-ontvangst zou moeten zijn. Wat me opviel is dat de ontvangst van DAB (PO) flink te lijden heeft onder storingen, ik plugde de oplader van mijn telefoon in dezelfde stekkerdoos (en legde de telefoon op hetzelfde nachtkastje) en de ontvangst zakte fors in. Ik weet niet ofdat 'airborne' storing is of dat de vervuiling via het net in de radio koppelt, maar hij heeft er in ieder geval last van.

Scherm
Tenslotte het scherm: dat is ruk. Veel te fel om bij te slapen en een kijkhoek van niks. Ik leg er nu maar een portemonnee voor om te kunnen slapen, ik moet er binnenkort een verduisteringsfolietje overheen plakken, maar dit is toch wel erg slecht voor een wekkerradio. Ohja, de handleiding is ook alleen in het Duits.

Samenspel
Ik ben blij dat ik 's ochtends weer wakker kan worden met Radio 4, die ik na mijn verhuizing naar Eindhoven niet meer fatsoenlijk uit de ether kon krijgen. Ik heb ergens het idee dat de DAB-versie meer dynamiek heeft dan de FM-versie, maar het kan ook goed dat ik me dat inbeeld omdat dit huis veel gehoriger is dan ik gewend ben en ik dus eerder het idee heb dat de muziek 'te hard' staat.

• ktf
Om de reactie over de radio en DAB in het algemeen even gescheiden te houden post ik nog een keer.

Mijn ervaring met DAB(+) is in ieder geval positief, maar de stap van DAB naar DAB+ is duidelijk te merken. Als ik 's ochtends wakker wordt is dat niet altijd meteen duidelijk, maar als ik het volume wat hoger zet of een koptelefoon aansluit is toch wel duidelijk dat de 160kb/s MP2 van Radio 4 nog steeds niet genoeg is. Vergelijk ik Classic FM (64kb/s DAB+) met Radio 4 (160kb/s DAB), dan is de puur technische geluidskwaliteit van Classic FM een stuk beter (maar op Radio 4 draait men betere muziek uiteraard :+ )

Waar ik bij Classic FM geen compressieartefacten lijk te horen klinkt Radio 4 enigszins vreemd, geen idee wat er precies mist, maar een goede viool klinkt als een speelgoedviooltje, er zit iets van ringing overheen. Gek, de MP2-artefacten lijken in niets op wat je hoort bij te zware MP3, Vorbis of AAC compressie. Wat mij betreft mag de PO zo snel mogelijk over op DAB+

Wat wel vervelend is bij de meeste commerciëlen (Q-Music, Skyradio) dat het net een tikje te hard is ingeregeld, soms hoor je net-aan clipping. 100%NL is helemaal een ramp, dat vervormt haast continu.

Conclusie: het is goed, maar kan nog beter :) Op deze manier doen ze hun marketing van 'kraakvrije radio' natuurlijk geen goed.

• eymey
Tsja, die 'clipping' en andere processing artefacten hoor je helaas ook via de internetstreams van bijna al deze stations.

Ook 3fm doet er helaas aan mee (men wil via alle ontvangstkanalen de sound hetzelfde houden).

[Voor 7% gewijzigd door eymey op 19-09-2013 00:39]

• Mrs Redhair
Getest in de fabriek en die viel goed uit. Ik mag wel zeggen heel goed. Kraakheldere ontvangst binnen een staalconstructie.

Ik ben blij. :*)

Anoniem: 525450

Kan iemand mij vertellen waarom de DAB+ ontvangst (Friesland) zoveel in sterke wisselt van 100 naar 13 punten? Het gaat om kanaal 11C. Ik had van iemand begrepen dat mogelijk de zenders van Broadcast Partners niet synchroon lopen?

De RDS Program Identification (RDS PI code) komen niet overeen met dat van de zenders op de FM band. Hier mee bedoel ik Q-Music die heeft op DAB+ totaal andere pi code welke begint met 88.

De NPO kanaal 12C en de FM zenders hebben wel exact dezelfde PI code's zodat wanneer DAB+ signaal te zwak wordt de autoradio automatisch overschakelt met prio DAB. Radio 2 heeft 8202 en op DAB dus ook. De FM zenders zijn in het beheer van Broadcast Partners maar de DAB zenders van de NPO zitten weer volgens mij bij KPN Broadcast?

Broadcast Partners hebben foutieve RDS PI code's aan het DAB+ signaal
toegevoegd.

Radio Gelderland heeft onderling deze RDS PI code's

8715.
8615.
8515.
8615.
8415

Ooit had Radio Gelderland aparte edities. Je kon dan voor een bepaalde
editie kiezen. Echter Radio Gelderland maakt al jaren lang niet meer gebruik
van aparte edities. De volgende code's schakelen dus naar elkaar over. De
eerste code geeft het land aan. 8 staat voor Nederland. En de tweede code
geeft de editie aan.

Radio 1 heeft code: 8201 schakelt over naar 5 3 8 (code 8801)
Radio 2 heeft code: 8202 schakelt over naar Efteling Radio (code 8802)
3FM heeft code: 8203 schakelt over naar Q-Music
Radio 4 heeft code 8204 schakelt over naar Q-Music Nonstop
Omrop Fryslân heeft code 8411 schakelt over naar SLAM! FM (8811)
Radio Noord heeft code 8412 schakelt over naar Juize! (8812)
Radio Drenthe heeft code 8413 schakelt over naar Sublime FM (8813)
Radio Oost heeft code 8414 schakelt over naar Sublkme You (8414)
Radio Gelderland hebben de code's 8715; 8615; 8515 en 8415 en schakelt over
naar 100%NL
Radio M Utrecht heeft de code 8416 en schakelt over naar Radio Maria
Omroep Flevoland heeft de code 8417 en schakelt over naar Radio 10
Radio Noord-Holland hebben de volgende code's 8718; 8618 en 8418 en schakelt
over naar BG Radio
Hot Radio heeft de code 8513 en kan overschakelen naar Radio Drenthe 8413
Uiteraard geldt dit ook visa versa.

Lokale omroep http://www.3ml.nl heeft code 8001 schakelt over naar Radio 1
met code 8201
Radio Arnhem heeft code c001: Schakelt v.v. over naar Radio 1
RTV Rondevenen heeft code 8002 schakelt v.v. over naar Radio 2

Radio 8 FM en Venlo FM (8008) heeft code 8508 schakelt over naar 8808
programma onbekend
P&M FM 8009 en Smelne FM schakelt over naar BNR Nieuws Radio (8809)
Radio Middelsé (geen ontvangst denk ik met DAB+) anders naar Arrow Classic
Rock Radio (8810)

• Mrs Redhair
Gisteren kwam ook het DAB+ naar FM freq apparaat binnen. Die ga ik maandag in de shovel installen.

• ktf
Mijn ouders zijn gisteren langs de garage geweest voor de mogelijke aanschaf van een Citroën DS5, had ik gevraagd of ze navraag konden doen naar DAB, aangezien de radio in de auto niet vervangen of omgebouwd kan worden. Ik had gezegd: vraag naar digitale radio.

Tja, volgens een van de werkplaatsmensen was hij "digitaal" ja, met RDS, USB, Bluetooth (A2DP?) etc., maar voor zover ik nu uit het instructieboekje heb begrepen geen DAB, het staat in ieder geval nergens genoemd.

De term 'digitale' radio is dus nog wel wat onduidelijk (immers, een autoradio doet veel meer dan alleen radio ontvangen) en blijkbaar nog niet zo bekend. Helaas, geen Classic FM voor mijn pa dan :P
orf schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:27:
Maar dat heb ik dus ook gewoon. De hoeveelheid staal in mijn auto lijkt niet voldoende voor goed FM ontvangst. Daar heeft iedere Lotus rijder last van.

Ik ben benieuwd of dat met DAB ook zo is. Als het daarmee niet is, koop ik graag een nieuwe autoradio en antenne. Maar ik doe dat liever niet voor niets (als DAB+ in mijn auto ook niet goed werkt) .
Misschien dat het wel werkt met een "actieve" antenne zoals deze. Ik weet het niet zeker maar het zou kunnen dat omdat hij actief is hij minder afhankelijk is van de massa van de auto.

De vraag is hoe je er achter komt voordat je hem koopt. Misschien door hem aan te sluiten op een DAB+ autoradio maar zonder contact te maken met de massa van een auto. Dat simuleert min of meer een kunststof auto.

• doc
ktf schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 19:34:
Mijn ouders zijn gisteren langs de garage geweest voor de mogelijke aanschaf van een Citroën DS5, had ik gevraagd of ze navraag konden doen naar DAB, aangezien de radio in de auto niet vervangen of omgebouwd kan worden. Ik had gezegd: vraag naar digitale radio.

Tja, volgens een van de werkplaatsmensen was hij "digitaal" ja, met RDS, USB, Bluetooth (A2DP?) etc., maar voor zover ik nu uit het instructieboekje heb begrepen geen DAB, het staat in ieder geval nergens genoemd.

De term 'digitale' radio is dus nog wel wat onduidelijk (immers, een autoradio doet veel meer dan alleen radio ontvangen) en blijkbaar nog niet zo bekend. Helaas, geen Classic FM voor mijn pa dan :P
Het schijnt wel te kunnen/komen:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222726/

Me Tarzan, U nix!

• Mrs Redhair
Dat DAB+ naar FM werkt buiten redelijk tot slecht. Binnen de fabriek helemaal niet. :(

• ktf
doc schreef op maandag 23 september 2013 @ 13:16:
Het schijnt wel te kunnen/komen:
Ja, maar dat is de enige vermelding die ik heb kunnen vinden wat betreft Nederland. In het VK is het standaard, maar daar zit er ook een remote in het dashboard verwerkt die in Nederland niet ingebouwd zit. Verder heb ik het instructieboek (PDF) erop nagezocht, maar DAB is helemaal nergens genoemd, in tegenstelling tot wat dat forumtopic zegt. Ik wacht het af :)

• Sjah
  • Laatst online: 01:45
Op zich wel licht ironisch dat Radio10 op de FM weer terug is. Die techniek is nog even niet dood, maar DAB heeft natuurlijk wel de toekomst.

• Mrs Redhair
Vandaag storing in DABland ?

Vanochtend geen Arrow, maar wel Veronica. Vanmiddag om 4 uur helemaal niets, behalve als je stilstond bij een verkeerslicht.
Watskebeurt?

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 23:56
Ik heb imiddels ook de DNT Cubino (naar aanleiding van het positieve verhaal van ktf).

De publieke omroep DAB kanalen komen prima binnen, maar het signaal van de DAB+ kanalen is veel minder. Heeft iemand anders dit probleem?

Ik woon in Amsterdam (Oost) dus ik zou volledig signaal moeten hebben.

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 15:34
Vanx schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 16:22:
Ik heb imiddels ook de DNT Cubino (naar aanleiding van het positieve verhaal van ktf).

De publieke omroep DAB kanalen komen prima binnen, maar het signaal van de DAB+ kanalen is veel minder. Heeft iemand anders dit probleem?

Ik woon in Amsterdam (Oost) dus ik zou volledig signaal moeten hebben.
Het DAB+ netwerk van de commerciële omroepen heeft momenteel een groter ontvangstgebied, maar wel op een andere (over het algemeen goedkopere) manier dan dat van de publieke omroepen. Zo hebben de commerciëlen géén zender in Amsterdam (alleen in Haarlem en Hilversum), terwijl de publieke omroepen wél een extra zender in Amsterdam hebben (aan de Hemweg, en daarnaast ook nog in Haarlem en Hilversum, beiden zelfs op een hoger vermogen dan de commerciëlen). Dat zou grotendeels moeten verklaren waarom je ontvangst van de commerciële zenders aanzienlijk minder is.

• ktf
Vanx schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 16:22:
Bij mij is het dus andersom: de commerciëlen (DAB+) hebben dus wel een zender in Eindhoven geloof ik, terwijl de publieke omroepen (DAB) dat niet hebben.

• Mrs Redhair
Geen ontvangst was een massaprobleem in de Fiat. Even een gaatje geboord, massakabeltje aangelegd, en voila, daar was weer de goede ontvangst.

• Pandanl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-03 11:35
Afgelopen vrijdag mijn auto ontvangen met DAB+, ontvangst is top in zuid-holland, wanneer je een tunnel in rijdt valt ie uiteraard stil maar zodra je bij het einde van de tunnel komt wordt het signaal direct weer opgepakt.

Afgelopen zondag was ik in Duitsland, daar ontvang ik via dab+ zelfs album art en welk nummer er afgespeeld wordt, gaat deze functie ook naar Nederland komen?

Geluids kwaliteit is helemaal top.

Xbox Live id: Esines

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:23

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb sinds donderdag mijn Tesla Model S die ook DAB+ ondersteund.

In Zeeland (Middelburg) is de DAB+ ontvangst voor de publieke omroepen op 12C ronduit slecht totwel gewoon niets, maar dat is logisch, Goes zend zo ver ik weet 12C nog niet uit.

Op 11C heb ik de commercieële omroepen wel, maar die vallen vaak weg. Ik heb 2 van de 3 streepjes ontvangst volgens de auto, maar het is gewoon stil.

Dit kan natuurlijk aan de auto liggen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik reed dit weekend rondom Amsterdam en Rotterdam en daar werkte het stukken beter, maar soms kan het kleinste viaduct je ontvangst al weg laten vallen.

Is dat een kwestie van wachten tot alle zenders overal op maximaal vermogen aan het uitzenden zijn?

Wel heel erg te spreken over de kwaliteit, klinkt geweldig!

Ik heb een Abrecht D333 voor thuis en een Fistune in de auto, deze is speciaal voor Audi, voor in de auto.
In de omgeving Ede/Wageningen is de ontvangst slecht. Is nu fase 2 of fase 3 uitgerold?

Als Fase 3 al is uitgerold en dit de ontvangstkwaliteit is dan sluit het Dab+ gebeuren maar af
en zet de tuners op marktplaats. ( Zuid en Noord Holland schijnen wel goed te gaan )

• ktf
Anoniem: 338213 schreef op maandag 30 september 2013 @ 18:12:
Ik heb een Abrecht D333 voor thuis en een Fistune in de auto, deze is speciaal voor Audi, voor in de auto.
In de omgeving Ede/Wageningen is de ontvangst slecht. Is nu fase 2 of fase 3 uitgerold?
Fase 1 is uitgerold, fase 2 wil men nu versneld gaan doen, maar die is geloof ik niet klaar voor eind 2014. Echter, dat is iets specifiek voor de NPO, de commerciëlen zouden nu overal in Nederland enigszins dekking moeten hebben.

De vraag is dus: welke zender probeer je te ontvangen?

Ik probeer de commerciele zenders te ontvangen. De NPO zenders ontvang ik helemaal niet. Daar
was ik ook van uitgegaan. Is het mogelijk de Albrecht DR333 ontvanger uit te rusten met een betere antenne?

• Mrs Redhair
In mijn auto valt het signaal alleen weg in die verdiepte tunnelbak van A4 bij Leiden. Alleen op 2 plaatsen in die tunnelbak waar de bovenzijde dicht is. (kenners van die tunnelbak weten wat ik bedoel )
Ik gebruik de plakantenne die bij de JVC radio zat. Prima ontvangst voor de rest. Dat ik over de A4 rij is omdat de brug in mijn woonplaats afgesloten is tot na volgende week, en ik dus de N446 via Hoogmade naar de A4 neem en dan de N11 opdraai richting Alphen aan den Rijn , alwaar ik werk.

Normaal gesproken kom ik nooit op de snelweg, Snelweg, Wasda? :?

[Voor 6% gewijzigd door Mrs Redhair op 03-10-2013 16:51]

• Jantje P
Redneck schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:49:
In mijn auto valt het signaal alleen weg in die verdiepte tunnelbak van A4 bij Leiden. Alleen op 2 plaatsen in die tunnelbak waar de bovenzijde dicht is. (kenners van die tunnelbak weten wat ik bedoel )
Ik gebruik de plakantenne die bij de JVC radio zat. Prima ontvangst voor de rest. Dat ik over de A4 rij is omdat de brug in mijn woonplaats afgesloten is tot na volgende week, en ik dus de N446 via Hoogmade naar de A4 neem en dan de N11 opdraai richting Alphen aan den Rijn , alwaar ik werk.

Normaal gesproken kom ik nooit op de snelweg, Snelweg, Wasda? :?
Heb jij trouwens nog ontvangst van radio 538? Schijnt bij meerdere JVC autoradio bezitters niet meer te werken sinds een aantal dagen (wel ontvangst, geen geluid) terwijl andere zenders wel goed werken.

• Mrs Redhair
Dat luister ik nooit, behalve op vrijdag 9,50 uur voor Peter Heerschop en zijn "Lieve Mariannne" . Maar dat is in de shovel op FM.

(loopt even naar de auto)

Inderdaad, geen 538 via DAB+. Vind ik geen ramp, want ik luister Arrow Classic Rock en Sublime in de auto.

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:23
Heeft het wegvallen van 538 toevallig te maken met het aanpassen van de bitrate naar 72 kbps?

• Jantje P
Redneck schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 13:52:
Dat luister ik nooit, behalve op vrijdag 9,50 uur voor Peter Heerschop en zijn "Lieve Mariannne" . Maar dat is in de shovel op FM.

(loopt even naar de auto)

Inderdaad, geen 538 via DAB+. Vind ik geen ramp, want ik luister Arrow Classic Rock en Sublime in de auto.
Opgelost. :) Ik heb een firmwareupdate gedaan naar versie 1.04. Staat op de webside van JVC. Selecteer het typenummer.

http://www3.jvckenwood.co...r/support/navi/index.html

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:36
Heb zelf een Sansui db-100 walkman / dab /dab+ / fm receiver uit de UK gehaald.

De ontvangst (in hartje Rotterdam) vind ik ronduit slecht te noemen met een simpel headphone aansluitkabeltje van 20cm tussen de walkman en de line in van mijn autoradio en/ of standalone.

Vanavond eens geprobeerd met een langere kabel van 1.5mtr aan te sluiten. Like:
http://dx.com/p/3-5mm-m-m...ble-black-1m-length-35746
Ergens gelezen dat ik een spoeltje moest maken van de kabel voor een 3/4 deel en vast gemaakt met een tywrap. Hoog ophangen van het spoeltje werkt verbeterend.

Het geluid van 3fm, radio2 is voortreffelijk te noemen. Super!! :9 De rest van de kanalen kreeg ik nog overal 'no service'.

Weten jullie nog opties waarmee ik de ontvangst nog verder zou kunnen verbeteren?
Er zit op het apparaat geen ext antenne aansluiting alleen headphone uit wat tevens als antenne werkt.

Don't Dream it, Be it

• SebasFM
Ehm, dat is apart dat je alleen Radio2 en 3FM kan ontvangen. Lijkt me dat je als je die twee kan ontvangen ook de zenders uit hetzelfde ensemble moet kunnen ontvangen, zoals Radio 1/4/5/6, Top2000 en FunX.
Vanmiddag is bekend gemaakt dat de Publieke Omroep vanaf maandag ook DAB+ gaat gebruiken.
NPO schakelt radiostations om van DAB naar DAB+

De landelijke publieke radiostations zijn vanaf maandag 14 oktober ook via DAB+ te ontvangen. Tot nu toe zond de NPO nog uit in de verouderde DAB (MP2)-standaard, maar hier komt nu alsnog verandering in. Na de omschakeling gebruiken de publieke stations dezelfde standaard als de landelijke commerciële radiostations.

[..]

Radio.nl: NPO schakelt radiostations om van DAB naar DAB+
Wat voor bitrates en of sommige oude DAB stations er nog een tijdje naast blijven uitzenden is nog niet bekend.

• Mrs Redhair
Jantje P schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 16:51:
[...]

Opgelost. :) Ik heb een firmwareupdate gedaan naar versie 1.04. Staat op de webside van JVC. Selecteer het typenummer.

http://www3.jvckenwood.co...r/support/navi/index.html
Ik heb de JVC KD-DB42AT , is dat dezelfde als KD-DB42ATAD ?

• doc
Maurits van Baerle schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 20:38:
Vanmiddag is bekend gemaakt dat de Publieke Omroep vanaf maandag ook DAB+ gaat gebruiken.

[...]

Wat voor bitrates en of sommige oude DAB stations er nog een tijdje naast blijven uitzenden is nog niet bekend.
Sinds 1 uur vannacht is alles om. 64 kb/s als bitrate. Geen oude DAB streams meer.

Me Tarzan, U nix!

• DDX
  • Laatst online: 23:12
Ik kreeg vanmorgen op mijn pure twilight geen geluid meer op de npo zenders. (wel naam van programma)
Commerciele zenders geen probleem.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• captain007
  • Laatst online: 16:29
doc schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 08:46:
[...]

Sinds 1 uur vannacht is alles om. 64 kb/s als bitrate. Geen oude DAB streams meer.
Dat was goed te merken vannochtend. Wekker ging wel af maar geen geluid :P Dus vanochtend had ik mij dus even 45 minuten verslapen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 17:20

JT

VETAK y0

Jammer dat de premium autoradio's geen DAB+ hebben. Dat wil zeggen, autoradio's met pEQ en time alignment.

• Mrs Redhair
Komt nog wel. Dab+ is nog relatief nieuw in NL. Wil je 1 din of 2 din met DAB+ , dan moet je via Amazon.DE gaan zoeken. Duitsland is al veel langer in Dab+ land.

• doc
DDX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:26:
Ik kreeg vanmorgen op mijn pure twilight geen geluid meer op de npo zenders. (wel naam van programma)
Commerciele zenders geen probleem.
Al een rescan/retune gedaan?

Me Tarzan, U nix!

• DDX
doc schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:23:
[...]

Al een rescan/retune gedaan?
Geprobeerd ja, al was dat nog half slaperig.
Dus vanavond maar even beter naar kijken.

• JT

JT

VETAK y0

Redneck schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:23:
Komt nog wel. Dab+ is nog relatief nieuw in NL. Wil je 1 din of 2 din met DAB+ , dan moet je via Amazon.DE gaan zoeken. Duitsland is al veel langer in Dab+ land.
Ook niet (gezocht bij Alpine, Pioneer, Kenwood, Pioneer).
DDX schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:37:
[...]

Geprobeerd ja, al was dat nog half slaperig.
Dus vanavond maar even beter naar kijken.
Als de commerciëlen het wel doen dan kan hij de publieken ook zeker ontvangen. Inderdaad even een retune doen en alles werkt weer als vanouds.

JT schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:51:
Jammer dat de premium autoradio's geen DAB+ hebben. Dat wil zeggen, autoradio's met pEQ en time alignment.
JT schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:52:
[...]

Ook niet (gezocht bij Alpine, Pioneer, Kenwood, Pioneer).
Ik weet niet precies wat je zoekt (wat is pEQ en time alignment?) maar heb je al op het Digicomparison DAB+ autoradio overzicht gekeken? Al die merken die jij noemt hebben al een tijdje DAB+ radio's in het assortiment, ik weet alleen niet of ze pEQ en time alignment hebben...

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-03 15:23

Sandyman538

SandstorM [148839]

Maurits van Baerle schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:09:
[...]

[...]

Ik weet niet precies wat je zoekt (wat is pEQ en time alignment?) maar heb je al op het Digicomparison DAB+ autoradio overzicht gekeken? Al die merken die jij noemt hebben al een tijdje DAB+ radio's in het assortiment, ik weet alleen niet of ze pEQ en time alignment hebben...
Ik weet niet wat pEQ is, maar time alignment heeft bijvoorbeeld de kenwood kdc bt73dab wel. Daarnaast zit er gEQ op, geen idee of dat op pEQ lijkt?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• ktf
captain007 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:37:
Dat was goed te merken vannochtend. Wekker ging wel af maar geen geluid :P Dus vanochtend had ik mij dus even 45 minuten verslapen.
Wow, dan heb ik blijkbaar geluk gehad? Ik ben gewoon wakker geworden vanochtend (DNT Cubino), ik zal straks eens even kijken of hij teruggevallen is op FM of gewoon feilloos de verandering opgevangen heeft :)

• JT

JT

VETAK y0

Maurits van Baerle schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:09:
[...]

[...]

Met time alignment corrigeer je voor het verschil in looptijd tussen de speakers; maw het verschil in afstand van je oren tot de speakers. Zeker in een auto zit je veel dichter bij links dan rechts en je subwoofer. peq is een parametrische equalizer. Dat houd in dat je zelf kunt bepalen op welke frequentie de band werkt en hoe stijl de afval van de frequentiecurve is. Zeer essentieel als je wil corrigeren voor invloed van je autocabine op je frequentiecurve :)

En dat is nu juist het punt, voor nu lijkt het dus zo te zijn dat ik moet kiezen voor een HU met ofwel DAB+ ofwel TA en PEQ. En aangezien ik meestal naar m'n eigen bron luister zou ik DAB+ dus laten vallen. Los van het feit dat er op veel DAB+ radio's nog zo een 19e eeuwse segmentdisplay op zit :r
Sandyman538 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:39:
[...]

Ik weet niet wat pEQ is, maar time alignment heeft bijvoorbeeld de kenwood kdc bt73dab wel. Daarnaast zit er gEQ op, geen idee of dat op pEQ lijkt?
Geen PEQ inderdaad en daarnaast ook nog eens 2,5v line-out, meer kans op interferentie dus. Laatste modellen van Kenwood zijn ook berucht om hun menu's, geen idee of dat voor deze dan ook geld...

• ktf
ktf schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:47:
Wow, dan heb ik blijkbaar geluk gehad? Ik ben gewoon wakker geworden vanochtend (DNT Cubino), ik zal straks eens even kijken of hij teruggevallen is op FM of gewoon feilloos de verandering opgevangen heeft :)
Net even het apparaat aangezet, zonder opnieuw te scannen alles in orde, ook de preset op Radio 4 doet het nogsteeds. Ik weet niet hoe laat de wijziging heeft plaatsgevonden, vannacht om 01:00 werkte het nog op DAB in ieder geval, ik zag 160kbps in de display staan.

Blijkbaar heeft niet elke speler moeite met wijzigingen dan?

• DDX
Maurits van Baerle schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:04:
[...]

Als de commerciëlen het wel doen dan kan hij de publieken ook zeker ontvangen. Inderdaad even een retune doen en alles werkt weer als vanouds.
Net weer aangezet en nu werken alle zenders gewoon.

Maar is de omschakeling nog niet overal gedaan oid ?
Op m'n mp3 speler (Cowon D2+) vanmorgen alle zenders zonder rescan, vanmiddag uit m'n werk (in Amsterdam Zuidoost) zelfde probleem geen enkele npo zender werkt, commerciele geen probleem.
Toen ik bij Amsterdam Centraal in de buurt kwam deden de zenders het opeens wel.

• doc
Anoniem: 338213 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 17:58:
[...]

Vandaag de radio ontvangen. De nieuwste update staat er al op. Ik onvang alle commerciele zenders.
De publieke zenders komen alleen door als ik de radio ergens anders neerzet. Ik vind de radio niet erg gevoelig maar kan er mee leven. De publieke zenders worden misschien beter op 1 september.
Voor de rest tevreden ook goed geluid.
Heb hem ook besteld, eens kijken hoe het hier werkt

Me Tarzan, U nix!

• SebasFM
Ik snap alleen niet waarom de NPO de zenders op 64 kbps uitzendt. Er is ruimte zat om alle zenders op minimaal 80kbps te zetten (zoals enkele commercielen dat ook doen) en radio 4 zou ik zelfs op 128kbps zetten. Of weet iemand toevallig of de NPO extra thema zenders wil gaan toevoegen of ruimte wil gaan verhuren?

[Voor 0% gewijzigd door SebasFM op 15-10-2013 15:02. Reden: typo]

• eymey
Ze zullen er wel hun redenen voor hebben.

Overigens vind ik het absoluut niet slecht klinken. DWZ, DAB+ heb ik nog niet gehoord maar ik luister dagelijks naar hun 64 kbit AAC+ stream via internet.

• doc
Volgens de Twitter van @westerhofradio komen er later nog zenders bij. Als ze nu hogere kwaliteit gaan aanbieden, moet ze later weer terug, beter om de mensen gelijk aan deze kwaliteit te laten wennen. Overigens is 64kb AAC+ prima. Ze zouden misschien nog iets kunnen schuiven met 24nieuws en radio4.

Hier staat ook heel veel info over dit onderwerp: http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=27138

Me Tarzan, U nix!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:43
Ik had vanmiddag in de auto voor het eerst dat Radio 538 van DAB+ oversprong naar FM bij wegvallend signaal in Rotterdam. Het lijkt erop dat alles langzaam maar zeker steeds meer operationeel wordt.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

eymey schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:39:
Ze zullen er wel hun redenen voor hebben.

Overigens vind ik het absoluut niet slecht klinken. DWZ, DAB+ heb ik nog niet gehoord maar ik luister dagelijks naar hun 64 kbit AAC+ stream via internet.
Mee eens, ik heb in de auto DAB+ en het is echt een gigantische verbetering tov FM.

Hoger mag, maar ik heb liever dan een groter zender aanbod.
Rogar schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:58:
Ik had vanmiddag in de auto voor het eerst dat Radio 538 van DAB+ oversprong naar FM bij wegvallend signaal in Rotterdam. Het lijkt erop dat alles langzaam maar zeker steeds meer operationeel wordt.
Ik merk dat de DAB+ ontvangst in de randstad wel OK is, maar als je 538 oid wil luisteren in Zeeland, dan is het huilen.

Hoewel de mast in Goes dat zou moeten uitzenden is je bereik bij Middelburg al slecht, laat staan Vlissingen.

[Voor 37% gewijzigd door Snow_King op 15-10-2013 16:15]

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01 19:01
Zeg nee tegen DAB+ en haar minussen:
http://webdevsys.com/digitalRadio.htm

Worse than FM quality. The DAB+ bitrate, usually 64 Kbps for nearly all stations, is dismal. Most shared DAB transmitters try to cram more 'stations' onto the one DAB frequency, leading to lower bitrates for each station, and subsequently the audio equivalent of image pixellation. The owners of DAB transmitters make more money by having more radio stations 'subscribe' for allocation on their digital services.

As one DTV forum member rightly pointed out:

Yes, HE-AAC shows its strength at 48kbps (actual). Unfortunately it is still only good enough for talk back radio and news at 48kbps (nominal) for my ears. I find the "writhing" and "hollow" basic sound, and the bursts of artificial treble, distracting and unpleasant.

We are seeing a lot of the DAB+ broadcasters in Australia using 64kbps (nominal). That produces a reasonable quality, but unfortunately still below the quality of FM in a good reception location with a medium price range FM tuner. With careful listening, there is almost continually noticeable artifacting of speech. Much music suffers too. Classical music in particular is noticeably compromised at 64kbps (nominal). However for casual listening, particularly at low volume levels, 64kbps (nominal) would be quite acceptable for many people.

There is nothing that sounds quite like analogue - DAB+ can have a harsh sound resulting from encoding artifacts due to the underlying AAC audio compression codec being used. Unless the DAB+ stations use at least a 128Kbps AAC allocation, the full potential of digital radio (i.e. CD quality audio) simply cannot be realised. It is not unlike listening to badly encoded MP3 audio by some pirating, iPod owning kid who should know better. In fact, some stations, notably Magic 1278 in Melbourne, have audio quality on DAB that is not much better than their analogue transmissions. And others, such as 3AW, have a 'normal', high quality station, along with a '3AW+' station which simulcasts the AM transmissions with much reduced quality. Why bother? What's the point?

The crispness and clarity of FM transmissions and the mellow sound of AM transmissions on the MW band simply cannot be replicated on digital transmissions that use lossy codecs such as AAC+ - especially at low bitrates.

DAB+ (on the majority of stations, as of 2010) can be described as an audio signal that has been split into a two bands, with the low (bass to mid) band sounding muffled (as if you had pillows or several sheets over the speaker), combined with an overly accentuated and crunchy high (treble) band for good measure. It may re-create some of the original sound timbre, but the results are disaterous for music such as a orchestral pieces (the stringed instruments lose most of their nuances). ABC Classic FM on DAB+ does no justice to the music.

Unless you enjoy the horrible 'tinnyness', raspy, metallic, youtube-like sounding audio compression used on DAB+ (in the current state of allocations), it would be better to stick to FM.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-03 15:23

Sandyman538

SandstorM [148839]

Je weet dat je een artikel aanhaalt wat 3,5 jaar oud is?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• dusty-2011
Sandyman538 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:03:
Je weet dat je een artikel aanhaalt wat 3,5 jaar oud is?
Alles wat ik heb geciteerd van dit artikel is nog steeds relevant en actueel. Het gaat over DAB+ (niet de voorloper DAB) en de nadelen daarvan. In andere landen is DAB+ op een eerder moment geïntroduceerd dan in Nederland, vandaar dat dit artikel al 3,5 jaar oud is.

Sommige minussen die in het artikel staan is inmiddels misschien al iets aan gedaan. Zo bestaan er nu misschien al wat compactere DAB+ ontvangers. Maar de belangrijkste minussen voor mij persoonlijk zijn de twee die ik hierboven heb geciteerd. De geluidskwaliteit van DAB+ valt gewoon vies tegen.

[Voor 27% gewijzigd door dusty-2011 op 15-10-2013 18:32]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

dusty-2011 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:28:
[...]
Sommige minussen die in het artikel staan is inmiddels misschien al iets aan gedaan. Zo bestaan er nu misschien al wat compactere DAB+ ontvangers. Maar de belangrijkste minussen voor mij persoonlijk zijn de twee die ik hierboven heb geciteerd. De geluidskwaliteit van DAB+ valt gewoon vies tegen.
Heh?

DAB+ vs FM is echt een gigantisch verschil in het voordeel van DAB+

In de auto vind ik FM nu al een ramp om te luisteren, ik luister eigenlijk alleen maar DAB+ en enkel FM wanneer de DAB+ ontvangst weg valt (doet auto zelf).

Heb je in Nederland wel eens DAB+ geluisterd via een radio of citeer je enkel wat je op internet vind?

• dusty-2011

Bron plaatje: http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_305-moser.pdf

Belangrijke conclusies uit bovenstaande plaatje:
- De AAC+ v1 en AAC+ v2 codecs zijn ontwikkeld om een betere kwaliteit geluid mogelijk te maken bij extreem lage bitrates van beneden de 128 kbps.
- Bij hogere bitrates (vanaf 128 kbps) zijn de moderne codecs helemaal niet "vele malen efficienter" dan AAC zoals door sommigen wordt beweerd.
- Een AAC bestand met een bitrate van 128 kbps heeft een iets hogere kwaliteit geluid dan een AAC+ v2 bestand met een bitrate van 64kbps.

Een AAC bestand met een bitrate van 128 kbps classificeer ik qua geluid als "matig". Een AAC+ v2 bestand met een bitrate van 64kbps classificeer ik qua geluid als "matig tot zeer matig". Het geluid van een DAB+ stream (dit is een stream van 64kbps AAC+ v2) is dus een "matig tot zeer matig" geluid. Indien er wordt uitgezonden op 32 kbps (AAC+ v2) dan valt dit als "zeer matig tot slecht" te classificeren.
Ter vergelijking: het geluid van een MP3-bestand van 160 kbps (VBR, joint stereo) is "matig", het geluid van een MP3-bestand van 320 kbps (CBR, geen joint stereo) is "goed". En het geluid van een CD (WAV, 1411 kbps) is "zeer goed".

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

dusty-2011 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:46:
[afbeelding]
Bron plaatje: http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_305-moser.pdf

- De AAC+ v1 en AAC+ v2 codecs zijn ontwikkeld om een betere kwaliteit geluid mogelijk te maken bij extreem lage bitrates van beneden de 128 kbps.
- Bij hogere bitrates (vanaf 128 kbps) zijn de moderne codecs helemaal niet "vele malen efficienter" dan AAC zoals door sommigen wordt beweerd.
- Een AAC bestand met een bitrate van 128 kbps heeft een iets hogere kwaliteit geluid dan een AAC+ v2 bestand met een bitrate van 64kbps.

Een AAC bestand met een bitrate van 128 kbps classificeer ik qua geluid als "matig". Een AAC+ v2 bestand met een bitrate van 64kbps classificeer ik qua geluid als "matig tot zeer matig". Het geluid van een DAB+ stream (dit is een stream van 64kbps AAC+ v2) is dus een "matig tot zeer matig" geluid. Indien er wordt uitgezonden op 32 kbps (AAC+ v2) dan valt dit als "zeer matig tot slecht" te classificeren.
Ter vergelijking: het geluid van een MP3-bestand van 160 kbps (VBR, joint stereo) is "matig", het geluid van een MP3-bestand van 320 kbps (CBR, geen joint stereo) is "goed". En het geluid van een CD (WAV, 1411 kbps) is "zeer goed".
Dan heb ik het gevoel dat jij tot een zeer beperkte groep hoort, want ik classificeer AAC+ v2 64kbps zeker niet als "matig tot zeer matig".

Ik snap al helemaal niet hoe jij FM beter vind klinken dan DAB+

Maar nogmaals, heb je al eens DAB+ geluisterd in Nederland en dat vergeleken tegenover FM?

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:12

MeNTaL_TO

The future is not set

Even een beginners vraagje, gisteren een hitachi radio overgenomen met DAB, echter als ik scan vind ik geen zenders (na reset). Echter scan ik handmatig, dan zie ik op 12E wel mtv.nl, maar dan krijg ik (begrijpelijk) geen radio.
Zie ik iets over het hoofd of gaat dit gewoon niet werken in NL?
PS dit was gisteren voor het live gaan van DAB+

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

MeNTaL_TO schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:36:
Even een beginners vraagje, gisteren een hitachi radio overgenomen met DAB, echter als ik scan vind ik geen zenders (na reset). Echter scan ik handmatig, dan zie ik op 12E wel mtv.nl, maar dan krijg ik (begrijpelijk) geen radio.
Zie ik iets over het hoofd of gaat dit gewoon niet werken in NL?
PS dit was gisteren voor het live gaan van DAB+
Is het een DAB radio met DAB+ functionaliteit?

• eymey
Snow_King schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:07:
[...]
Dan heb ik het gevoel dat jij tot een zeer beperkte groep hoort, want ik classificeer AAC+ v2 64kbps zeker niet als "matig tot zeer matig".

Maar nogmaals, heb je al eens DAB+ geluisterd in Nederland en dat vergeleken tegenover FM?
Eensch.

Voor DAB (meg mpeg layer 2 audio) gold wel dat ik het ontzettend veel slechter vond klinken dan FM.

Maar ik luister nu dagelijks (op niet de slechtste oordopjes) de 64 kbit/s AAC+ stream van 3fm via internet op m'n werk. En dat vind ik een prima waardig alternatief voor FM en bv. ook minstens net zo goed klinken als de 128 kbit/s mp3 stream van dezelfde zender.

Misschien dat FM via glasvezel, de kabel of een heel goede ether tuner met perfecte ontvangst nog wel wat zuiverder klinkt en met minder hoorbare artefacts, maar de nadelen van de artefacts van 64 kbit/s AAC+ vind ik niet meer opwegen tegen de verder veel crispy'er sound.

Dat het 'opgesplitst' klinkt ben ik het ook absoluut niet mee eens. Misschien dat theoretische bla bla grafiekjes voor echte audiopuristen boekdelen spreken en dat alleen CD-kwaliteit of hoger goed genoeg is. Maar ik kan me dan ook niet voorstellen dat die al met tevredenheid naar FM luisterden.....

• ktf
dusty-2011 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:46:
Kijk, dat is het stomste wat je kunt doen, met een plaatje een stuk tekst over geluid ondersteunen. Dat plaatje is alleen bedoelt om uit te leggen dat HE-AAC v1 en v2 bestaat uit extra 'modules', namelijk spectraal band replicatie en parametrische stereo, en die gaan alleen 'aan' als de bitrate laag wordt. Ofwel, dat ze hetzelfde resultaat geven komt omdat ze hetzelfde zijn, HE-AAC op 160kbps is gewoon exact hetzelfde als LC-AAC.

Zelfs dan nog zegt zo'n plaatje natuurlijk niks, je moet gaan luisteren in plaats van kijken. Ik schat de kans sowieso vrij hoog in dat je in een dubbelblinde test het verschil tussen 80kbps HE-AAC v2 en het orgineel voor de meeste samples niet eens hoort.

Expectation bias, placebo-effect en consorten komen hier weer om de hoek kijken. Wat men wil horen hoort men.

Ik ben overigens wel zeer gelukkig met de overstap van de NPO naar DAB+. Radio 4 (@ 192 kbps MP2) was nog erg slapjes, maar nu op 64kbps HE-AAC is het grotendeels transparant. Geen klagen :)

[Voor 23% gewijzigd door ktf op 15-10-2013 21:51]

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Snow_King schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:11:
[...]
Is het een DAB radio met DAB+ functionaliteit?
Volgens mij niet, handleiding is er niet geheel duidelijk over (zal dus wel niet). Maar dat moet gisteren toch geen probleem geweest zijn? Vandaag is er pas overgeschakeld naar dab+.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Jantje P
ktf schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:47:
[...]

Kijk, dat is het stomste wat je kunt doen, met een plaatje een stuk tekst over geluid ondersteunen. Dat plaatje is alleen bedoelt om uit te leggen dat HE-AAC v1 en v2 bestaat uit extra 'modules', namelijk spectraal band replicatie en parametrische stereo, en die gaan alleen 'aan' als de bitrate laag wordt. Ofwel, dat ze hetzelfde resultaat geven komt omdat ze hetzelfde zijn, HE-AAC op 160kbps is gewoon exact hetzelfde als LC-AAC.

Zelfs dan nog zegt zo'n plaatje natuurlijk niks, je moet gaan luisteren in plaats van kijken. Ik schat de kans sowieso vrij hoog in dat je in een dubbelblinde test het verschil tussen 80kbps HE-AAC v2 en het orgineel voor de meeste samples niet eens hoort.

Expectation bias, placebo-effect en consorten komen hier weer om de hoek kijken. Wat men wil horen hoort men.

Ik ben overigens wel zeer gelukkig met de overstap van de NPO naar DAB+. Radio 4 (@ 192 kbps MP2) was nog erg slapjes, maar nu op 64kbps HE-AAC is het grotendeels transparant. Geen klagen :)
Volgens mij staart iedereen hier zich te veel blind op de bitrates. Tijdens de testperiode zond Radio10 Gold op 64k/bit uit en klonk voortreffelijk. Alle andere stations hadden hoorbare compressie effecten. Nu is er geen enkele meer die goed klinkt. Volgens mij zijn de filters en andere geluidsbewerkingen die de stations toe passen de grote boosdoener. Ook werkt compressie alleen maar goed als de bron origineel en ongecomprimeerd is. Als die ook al gecomprimeerd is (bv MP3) krijg je compressie op compressie. Vandaar dat blinde tests in laboratorium omstandigheden met een zuivere bron ook niet representatief zijn.
Het stoort me gewoon, vooral als de radio zacht staat.

• doc
MeNTaL_TO schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:16:
[...]

Volgens mij niet, handleiding is er niet geheel duidelijk over (zal dus wel niet). Maar dat moet gisteren toch geen probleem geweest zijn? Vandaag is er pas overgeschakeld naar dab+.
Omschakkeling was gister 14 okt 01:00

Me Tarzan, U nix!

• nero355
  • Laatst online: 01:04

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Snow_King schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:07:

Ik moet hem wel een heel klein beetje gelijk geven hoor, want de samples die ik van Hardware.info heb gedownload waren niet allemaal echt geweldig te noemen en daar zaten genoeg samples van DAB+ tussen die als "hoge kwaliteit DAB+" werden genoemd.

Persoonlijk vind ik het goed genoeg voor wat geluid in de auto en vooral het voordeel wat je hebt wat betreft ontvangst vind ik geweldig t.o.v. FM, maar ik kan me voorstellen dat als je iemand bent die veel geld aan geluid in de auto uitgeeft dat je het niet echt geweldig vindt :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• dusty-2011
.

[Voor 99% gewijzigd door dusty-2011 op 18-10-2013 20:58]

• ktf
dusty-2011 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 01:33:
Het is echt een illusie om te denken dat DAB+ CD kwaliteit zou leveren, de geleverde kwaliteit is ver beneden CD-kwaliteit.
Ik zou die claim wel eens onderbouwt willen zien. Een tegenovergestelde claim komt namelijk van de EBU (dezelfde bron als die jij eerder aanhaalde) hier: http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_283-kozamernik.pdf

Daar staat te lezen dat deze op de MUSHRA-schaal een score van 80 haalde. Ofwel, in een gecontroleerde omgeving was een flink deel van de luisteraars niet eens in staat het verschil te horen met het orgineel, en dat bij een bitrate van 64kbps. Hun beoordeling is excellent, niet matig.

Ik ga het nog een keer zeggen: ik weet vrij zeker dat zelfs op een buitengewone installatie de meeste samples niet van het origineel zijn te onderscheiden voor HE-AAC op 80kbps in een blinde test.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

doc schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:58:
[...]

Omschakkeling was gister 14 okt 01:00
Dan snap ik dat ie het nu niet meer zou doen, maar dit was zaterdag en zondag, dus nog ruim voor de omschakeling.

• eymey
Overigens, @dusty-2011, aangezien je op mijn post reageerde:

Ik claim ook helemaal nergens dat ik DAB+ zou willen vergelijken met CD-kwaliteit (volgens mij zeg ik juist impliciet dat DAB+ minder is dan CD). Maar voor mij is het voor wat het is, radio, acceptabel en wegen de nadelen van de artefacts die je zeker hoort dus niet op tegen de voordelen tov. FM.

@ktf: Mja, ik kan zelfs op een middelmatig setje earbuds zeker wel verschil horen tussen CD en HE-AAC op 64 kbps. En ook op de samples die HWI getrokken had hoor ik artefacten. Maar het voordeel tov. FM in de vorm van beter gedefinieerde hoge en lage tonen weegt voor mij op tegen de artefacten, die ik normaal niet meer hoor omdat ik radio gebruik als achtergrond voor wat ik doe.

[Voor 34% gewijzigd door eymey op 16-10-2013 14:21]

• dusty-2011
ktf schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:16:
[...]

Ik zou die claim wel eens onderbouwt willen zien. Een tegenovergestelde claim komt namelijk van de EBU (dezelfde bron als die jij eerder aanhaalde) hier: http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_283-kozamernik.pdf

Daar staat te lezen dat deze op de MUSHRA-schaal een score van 80 haalde. Ofwel, in een gecontroleerde omgeving was een flink deel van de luisteraars niet eens in staat het verschil te horen met het orgineel, en dat bij een bitrate van 64kbps. Hun beoordeling is excellent, niet matig.

Ik ga het nog een keer zeggen: ik weet vrij zeker dat zelfs op een buitengewone installatie de meeste samples niet van het origineel zijn te onderscheiden voor HE-AAC op 80kbps in een blinde test.
U moet natuurlijk ook in staat zijn om een bron te begrijpen als u deze aanhaalt. Bij de MUSHRA-test wordt aan de testpersonen gevraagd om het geluid niet alleen met de hoge kwaliteit reference te vergelijken, maar ook met alle andere codecs. De cijfers die aan MPEG-2 AAC zijn gegeven moeten worden geinterpreteerd als relatief aan alle andere geteste gevallen. De test wordt gedaan bij bitrates van 16, 20, 32, 48 en 64 kbps. Dit is met andere woorden zeer slechte, tot slechte, tot zeer matige kwaliteit. Een groot gedeelte van de codecs die ze testen zijn helemaal niet gemaakt om te worden beluisterd onder de 128 kbps. Voor MP3 geldt bijvoorbeeld dat een bitrate van 128 kbps als minimaal wordt beschouwd om nog een enigszins "transparant" geluid te krijgen (al zijn nog hogere bitrates aan te raden).

De testpersonen krijgen dus een heleboel rotzooi te horen, en moeten vervolgens aan al deze rotzooi cijfers gaan geven. De rotzooi die net iets minder verschrikkelijk klinkt krijgt zo al gauw een hoog cijfer. Zo vindt ik een MP3-bestand van 64kbps echt verschrikkelijk slecht klinken, maar door deze testgroep wordt het aan de bovenkant van "fair" beoordeeld, net iets lager als "good". Dat ze zo'n hoge score geven aan iets wat verschrikkelijk klinkt is eigenlijk ook wel logisch, want ze krijgen in eerdere sessies een mp3-bestand te horen op respectievelijk 16, 20, 32 en 48 kbps. Bij iedere sessie gaan de scores die ze geven natuurlijk omhoog.
Ik wil best geloven dat het AAC-bestand op 64kbps beter klinkt dan de rest, maar het blijft rotzooi-kwaliteit met rotzooi-kwaliteit vergelijken. Ik kan me voorstellen dat wanneer je eerder op die dag een MP3-bestand op 16kbps hebt moeten aanhoren, dat AAC op 64kbps ineens super klinkt.
Een groot gebrek aan de test is dat ze niet testen op bitrates waarvoor de codecs oorspronkelijk gemaakt zijn. Ze testen bij bitrates waarbij de meeste codecs zeer slecht presteren. Als we vanaf 320 kbps omlaag gaan naar 128 kbps leveren de meeste codecs in een vast en laag tempo aan geluidskwaliteit in. Gaan we echter beneden de 128 kbps dan gaat het in een heel hoog tempo ontzettend veel slechter klinken.
Er had getest moeten worden op hogere bitrates, waaronder 92 kbps, 128 kbps en 192 kbps. Op die manier krijgen de testpersonen veel meer samples van 12 seconden te horen die aanzienlijk beter klinken dan alles wat ze hiervoor te horen hebben gekregen (m.u.v. de reference natuurlijk). Als ze vervolgens een kans hadden gekregen om hun eerdere cijfers te herzien weet ik vrijwel zeker dat 64kbps AAC niet meer een score van "80" had gekregen.
Ofwel, in een gecontroleerde omgeving was een flink deel van de luisteraars niet eens in staat het verschil te horen met het orgineel, en dat bij een bitrate van 64kbps.
Dit is een grote onzin conclusie die u uit dit document trekt. De score van "80" die 64 kbps AAC heeft gekregen moet vooral worden gezien als een relatieve score t.o.v. de andere codecs op 64kbps en lager. Het klonk net iets minder verschrikkelijk dan de meeste andere samples van 12 seconden, en dus werd het beloond met een score van 80. Waren ze bijvoorbeeld een directe vergelijking aangegaan met een MP3-bestand op 192 kbps dan kan ik u verzekeren dat het AAC-bestand van 64kbps een heel stuk lagere score als 80 had gekregen.

Ik zou zeggen codeert u zelf eens een muzieknummer in 64kbps MP3 en 64kbps MPEG2 AAC. U zult horen dat beide nummers vol met artefacten zitten en niet om aan te horen zijn. Vergelijk ze eens met 192 kbps MP3 en 192 kbps MPEG2 AAC en u zult horen dat dat stukken beter klinkt.

Overigens wordt de voor DAB+ gebruikt codec niet getest in de bron die u aanhaalt. De score van "80" wordt gegeven aan MPEG 2 AAC. De voor DAB+ gebruikte codec is MPEG 4 HE-AAC v2. Dit neemt niet weg dat de MUSHRA tests rotzooi met andere rotzooi doen vergelijken, zodat de testpersonen hoge cijfers geven aan wat de minst erge rotzooi is. Deze minst erge rotzooi vervolgens "excellent" gaan noemen is naar de consument toe erg misleidend.

Ik luister met veel plezier naar de digitale radio van Ziggo, waar de bitrate nooit lager dan 240 kbps is. Ik kan u verzekeren dat dit wel fatsoenlijke kwaliteit is. DAB+ zou ik alleen naar luisteren als er geen fatsoenlijke andere alternatieven meer zouden zijn.

[Voor 10% gewijzigd door dusty-2011 op 16-10-2013 15:31]

Pagina: 1 2 3 ... 31 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee