dusty-2011 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:15:
[...]
Het gaat mij erom om misverstanden over de geluidskwaliteit van DAB+ uit de weg te helpen. Zo heb ik hier op Tweakers (maar ook op andere sites) reacties gelezen van de volgende strekking:
- DAB+ levert geluid van CD-kwaliteit, helemaal perfect!
Dat kun je inderdaad niet zeggen, zeker niet zonder een bitrate erbij te noemen. Ik moet zeggen dat ik die bewering ook nog nergens heb gelezen.
- DAB+ klinkt veel beter dan een MP3-bestand op 192kbps!
Ook dat kun je inderdaad niet zonder meer zeggen, niet zonder een bitrate erbij te noemen. Bij bitrates boven de 100 (waarbij HE-AAC een beetje haar nut verliest en je beter gewoon AAC kunt gebruiken) zou dit overigens wel regelmatig kunnen kloppen. Niet voor alles, het hangt van het soort muziek af, maar het is zeker niet onmogelijk.
- MP3 is technologie uit de jaren '80. DAB+ is zoveel malen efficienter,
Dat is een juiste bewering, hoewel het technisch correcter zou zijn geweest om over AAC te spreken, MP3 is een lossy audio codec, DAB+ is een broadcast techniek en geen compressietechniek. Er is een hoop geleerd van de structurele problemen van het MP3 formaat in de ruim 20 jaar sinds de MP3 standaard werd vastgelegd. Vooral de tekortkomingen in het Time/Frequency Domain bij MP3 leveren veel problemen op die niet op te lossen zijn door er meer bits tegenaan te gooien.* De enige oplossing is om de standaard aan te passen, en als je dat dan toch doet kun je het maar beter meteen helemaal doen. Daarom heeft het Fraunhofer-Gesellschaft dat aan de basis van zowel MP3 als AAC staat zo'n radicale oplossing gekozen.
het klinkt zelfs beter dan 320 kbps MP3!
Dat kun je inderdaad niet zeggen, zeker niet zonder een bitrate erbij te noemen. Ik moet zeggen dat ik die bewering ook nog nergens heb gelezen.
Overigens, jouw verhaal over Parametric Stereo en "2-3 kbps aan side info" wat je blijft aanhalen is niet relevant. Er is in Nederland maar één zender die HE-AACv2 gebruikt en dat is Efteling Radio, alle andere stations gebruiken HE-AACv1 en dat kent geen Parametric Stereo. Op Efteling Radio na gebruikt ieder station gewoon Mid-Side Stereo zoals je dat ook in onder meer FLAC, ALAC, WMA Lossless, Ogg Vorbis, en de betere MP3 encoders tegenkomt.
Persoonlijk had ik liever gezien dat ze voor een iets hogere bitrate hadden gekozen, en niet alle aanbieders hadden verplicht om twee stations via DAB+ uit te zenden.
Dat kan, maar volgens mij begrijp je niet helemaal wat het doel van radio is. Niemand heeft het doel om CD-kwaliteit uit zenden, niet over FM, niet over DAB en niet over internet. Waarom niet? Omdat maar een kleine groep mensen het iets kan schelen en welgeteld misschien vijf mensen in heel Nederland bereid zouden zijn om ontzettend veel geld te betalen om via de ether PCM streams te kunnen ontvangen. Radio stations zitten daar al helemaal niet op te wachten, die hebben wel wat beters aan hun hoofd.
Het hele verhaal achter DAB+ is om een middenweg te vinden tussen zoveel mogelijk zenders in de lucht krijgen enerzijds en zo goed mogelijke geluidskwaliteit anderzijds. Daarom hebben we niet zoals met Amerikaanse satelietradio een hele sloot zenders op 24 kb/s maar hebben we ook niet alleen 538, Veronica, Sky Radio en 100% NL maar dan wel op 640 kb/s AAC. Er is een aardige middenweg gevonden. Mensen hebben liever meer keus (zeker als dat stations oplevert die niet op FM kunnen) dan dat ze Frans Bauer in 256 kb/s in plaats van 80 kb/s kunnen horen.
* Voor wie daar meer over wil lezen, dit is een overzichtje van de grootste beperkingen van het MP3 formaat. Het is opgesteld door Gabriel Bouvigne, één van de lead developers achter de LAME MP3 encoder.[Voor 5% gewijzigd door Maurits van Baerle op 16-10-2013 18:57]