Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 5 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:18

Sandyman538

SandstorM [148839]

callous schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 11:42:
[...]

Ik woon ook in groningen, 9714, en heb sinds gisteren een nieuwe wekkerradio, Pure Siesta, en ik heb 0,0 dab+ signaal. Nieuwste FW staat erop. Das wel een flinke tegenvaller als je van te voren leest dat in heel Nederland nu Dab+ te ontvangen zou zijn.
Ik ontvang alle commerciele zenders prima, alleen de NPO nog niet goed.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 12:07

doc

gertvdijk schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:44:
[...]

Mijn Pure Siesta had ik 15 oktober 2007 in huis en moest alleen nog geactiveerd worden achteraf voor DAB+ (maar dat zal ik niet herhalen). Zou het niet zo kunnen zijn dat er meer apparatuur is die DAB+ technisch gezien wel kan van voor die tijd?
Met 2008 bedoelde ik op grote school, er zullen in 2007 inderdaad wel een aantal zijn geweest. De standaard zelf is in februari 2007 officieel vastgesteld.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03 19:40
wat wel vreemd is, is dat ik opeens vol ontvangst heb... maar als ik ga scannen, zijn er geen enkele stations beschikbaar... vreemd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:48
callous schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 21:42:
wat wel vreemd is, is dat ik opeens vol ontvangst heb... maar als ik ga scannen, zijn er geen enkele stations beschikbaar... vreemd toch?
Dan staat de zender waarschijnlijk wel aan, maar krijg hij de mux (datastream radiozender) niet aangeleverd, denk ik. Op welk kanaal heb je vol signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
hoe kun je dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
[edit werkt blijkbaar helaas niet]

maar ik zie in de siesta en in de handleiding ervoor nergens opties om naar een kanaal ofzo te kijken... ik zie alleen rechtsboven, net als bij wifi, aantal streepjes die de sterkte aangeeft... nu is hij op 1 streepje na vol. maar geen stations beschikbaar... kheb al 10x gescand, gepowercled maar niets helpt... als hij ingesteld staat op DAB, Heb ik alleen de opties Autotune en FW upgrade (maar die is al recent)

edit werkt nu wel weer... ook weird...

anyhow... ben er ondertussen ook achter dat dat bereik nep is... als de siesta is gereset en direct naar dab gaat, blijft het signaal sterkte op 0 staan... maar ga ik eerst naar FM en die heeft wel signaal en dan weer naar DAB dan geeft het ikoontje wel aan dat er signaal is... software bugje dus...

maar... dat betekent dus dat ik echt zonder signaal zit :(

[ Voor 31% gewijzigd door callous op 01-01-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 550241

@ callous :
- ben je zeker dat je een DAB+ radio hebt ? Als hij alléén DAB aankan, zie je wel dat je ontvangst hebt, maar kan hij het signaal niet decoderen. Met Pure - een Engels merk - kan het voorkomen dat je een radio voor de UK hebt gekocht, die niet voorzien is van de DAB+ decodering. Wellicht is het mogelijk dan een DAB+ update te kopen, daarvoor moet je op de Pure website kijken. Overigens zou ik eerst teruggaan naar de winkel om me te beklagen en hen het probleem te laten oplossen
- als hij wel DAB+ moet aankunnen, kun je eens kijken in de 'info': meestal kun je door herhaaldelijk op een 'info' knop te drukken door de informatie over het kanaal scannen. Dan zie je b.v. de extra tekst, de soort codering, de tijd, maar ook welk ensemble op welke frequentie je ontvangt, en een duidelijker signaalsterkteindicatie. In Groningen zouden de commerciële zenders te ontvangen moeten zijn. Probeer ook eens een andere locatie, kan veel uitmaken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 17:49
Heb je een PURE Siesta? Daarover heb ik al in het topic gepost. gertvdijk in "Het grote DAB+ digitale radio topic"
Heb je dat al uitgevoerd? Anders heb je geen DAB+ ontvangst.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 02-01-2014 00:10 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
gertvdijk schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 00:10:
[...]

Heb je een PURE Siesta? Daarover heb ik al in het topic gepost. gertvdijk in "Het grote DAB+ digitale radio topic"
Heb je dat al uitgevoerd? Anders heb je geen DAB+ ontvangst.
Dat ga ik vanavond ff proberen... dank je voor je tip!

@glokhoff
Ik twijfelde zelf ook ff... want mijn frontje ziet er iets anders uit dan het frontje op de webwinkel site.
Echter in de handleiding die erbij zit, papieren, staat dat hij dab+ compatible is met toekomstige updates... en die zit er al in. Dus als het goed is, is hij dus wel dab+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
callous schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:32:
Dus als het goed is, is hij dus wel dab+
Dat dénk je dus. Je symptomen lijken echter sterk op een DAB+-disabled (kunstmatig uitgezet) model. Bij mij stond dat ook in de handleiding/doos/specs, maar DAB+ was disabled omdat het een UK-import zou zijn. Echter gewoon bij NL webshop besteld. Via PURE customer service dus aan laten zetten zoals ik uitgebreid omschreven heb.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
http://www.pureradioshop.nl/pure_siesta_radio.html

Die heb ik besteld

Maare... Via PURE customer service, zeg je? Die moet ik dan wel bellen of lukt het volledig met handleiding die je postte?

[ Voor 46% gewijzigd door callous op 02-01-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
callous schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:58:
Maare... Via PURE customer service, zeg je? Die moet ik dan wel bellen of lukt het volledig met handleiding die je postte?
Lezen... Staat er allemaal in.
  1. Identificeer je productidentificatiecode voor DAB+ middels deze troubleshooter van PURE Australia. Het gaat dan om een zestienkarakters hexadecimale combinatie.
  2. Schiet een ticket in op de regulier PURE support site met het verzoek tot activatie van DAB+ op je product met vermelding van die productidentificatiecode.
<knip>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Helaas krijg ik het niet voor elkaar. Die link naar de australische troubleshoot is de upgrade van de software en ik heb al de meest recente versie. Dus dat lukt niet. Bij die stappen kom ik niet verder.

Dan de volgende stap: 5. De bovenste regel (16 karakters) is de productidentificatiecode

Dat is wel gelukt... ik heb die code nu.

Maar daarna moet je: 3. binnen een seconde moet je op de preset-knop drukken en die ingedrukt blijven houden

Echter bij deze stap doet de Pure Siesta niets. Ik druk preset binnen een minuut in en houd hem ingedrukt maar er gebeurt niets.

Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:59
callous schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:42:
Maar daarna moet je: 3. binnen een seconde moet je [...] Ik druk preset binnen een minuut in
Wat is het nou, een minuut of een seconde? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
o, lol... seconde natuurlijk. hahaha stom/typo!

[ Voor 5% gewijzigd door callous op 03-01-2014 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 16:37
Beste mensen,
Onze inbouw TomTom heeft de geest gelaten (althans de aux input), dus we zijn op zoek naar een nieuwe autoradio. Ik twijfel tussen de Pioneer DEH-X8500DAB en de Kenwood KDC-BT73DAB. Nou kan ik zelf ook wel specs vergelijken en ik heb deze review gevonden die ook puur op de specs gebaseerd lijkt, maar mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze DAB+ autoradios? Zijn er ergens al reviews uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Ik heb zelf de Kenwood in de boot zitten. Nog niet heel veel gebruikt (boot ligt op dit moment op de kant), maar hij werkte daar prima, goed geluid en prettige bediening. Wel ben ik nog op zoek naar een andere antenna, want de raam antenne kan ik niet gebruiken. Vond het rustigere uiterlijk en het iets grotere scherm een pre tov de Pioneer.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
callous schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:42:
Helaas krijg ik het niet voor elkaar. Die link naar de australische troubleshoot is de upgrade van de software en ik heb al de meest recente versie. Dus dat lukt niet. Bij die stappen kom ik niet verder.

Dan de volgende stap: 5. De bovenste regel (16 karakters) is de productidentificatiecode

Dat is wel gelukt... ik heb die code nu.

Maar daarna moet je: 3. binnen een seconde moet je op de preset-knop drukken en die ingedrukt blijven houden

Echter bij deze stap doet de Pure Siesta niets. Ik druk preset binnen een minuut in en houd hem ingedrukt maar er gebeurt niets.

Nog tips?
Probeer anders de Engelse instructies zoals ik eerder postte als screenshots. https://gathering.tweaker...message/40339243#40339243 Die zijn wat anders dan ik ontving in de mail, maar misschien werken die voor jou wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
thnx... maar ook daar moet je naar menu, upgrade en dan presets ingedrukt houden. maar dan gebeurt er niets. dus ook die werkt niet, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-04 14:41
Interessant dit! Nooit geweten dat er gewerkt werd aan dit in Nederland. Ik zag via een site dat er ook een mast in de Lutte staat. Hoe grote range hebben deze in de regel? Ik woon zelf zo'n 10km van de Lutte af richting de Duitse grens en daar is de FM ontvangst bedroevend te noemen. Sommige zenders werken op mono nog wel redelijk. Bij stereo vallen de meeste weg of vormen zoveel ruis dat van luisterplezier geen sprake meer is. Plus dat er vaak veel geheime zenders zittend die nog wel eens roet in het eten gooien.

Ga het eens even in de gaten houden. Jammer dat ik niemand ken die zo'n radio heeft, anders was het snel te testen of het voor mij nut zou hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
volgens de dealer, zijn er enorm veel klachten in Groningen. Fase twee kan nog wel twee jaar duren... volgens hem hoeft hij niet geactiveerd te worden. het is dus simpel weg zo dat ik geen ontvangst heb.
Ik mag wel van hem het draadje een beetje strippen en verlengen met stuk koper in de hoop zo een betere atenne te maken.... dat gaan we dan ook nog maar ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328247

ksborg schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:28:
Interessant dit! Nooit geweten dat er gewerkt werd aan dit in Nederland. Ik zag via een site dat er ook een mast in de Lutte staat. Hoe grote range hebben deze in de regel? Ik woon zelf zo'n 10km van de Lutte af richting de Duitse grens en daar is de FM ontvangst bedroevend te noemen. Sommige zenders werken op mono nog wel redelijk. Bij stereo vallen de meeste weg of vormen zoveel ruis dat van luisterplezier geen sprake meer is. Plus dat er vaak veel geheime zenders zittend die nog wel eens roet in het eten gooien.

Ga het eens even in de gaten houden. Jammer dat ik niemand ken die zo'n radio heeft, anders was het snel te testen of het voor mij nut zou hebben :).
IK woon in Enschede en heb eigenlijk dezelfde problemen. Hier wil Internetradio en de kabel nog het beste. Etherontvangst (FM) wil nog het beste op een 45 jaar oude Blaupunkt draagbare ontvanger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Ik wou juist overstappen op DAB+ omdat streaming radio via internet (wifi) helemaal niet werkt. De TV app van Ziggo, Spotify, Netflix, youtube (allemaal op ipad) werken prima, maar radio niet... zo lage bitrate en toch verbreekt de verbinding continu. FM werkt wel als je van ruis houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04
Hmm, bij mij is het de laatste tijd juist geregeld andersom. Ik ben een aantal keren met de trein heen en weer tussen Almere en Leeuwarden geweest tijdens Serious Request (en ook nog een keer een verjaardag in Heerenveen).

En in alle gevallen was er op div. plekken langs het traject een groot gat in de ontvangst van 3fm via de FM, waar noch 96.8, noch 96.2, noch de frequentie voor het noorden goed door wist te dringen in de trein. WIFI in de trein was ook dramatisch.

De beste ontvangst met de minste onderbrekingen heb ik juist gehad via 3g :'). Alleen tussen Almere en Lelystad en bij Zwolle was er eigenlijk goede FM ontvangst.

Ik vraag me ook af of DAB+ wel echt de oplossing gaat zijn in mijn specifieke geval. Voor een goede VHF ontvangst in een trein die 140 km/u gaat is volgens mij behoorlijk wat dekking nodig..... Aan de andere kant, 3g en 4g werken ook en in m'n Nokia N96-tijd werkte TV via DVB-H vaak ook nog best aardig.

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 03-01-2014 11:52 ]

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

ksborg schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:28:

De mast in De Lutte is voor VCR, de commercielen dus, niet voor de NPO. Voor goede ontvangst van de NPO komt er nog een zender in Enschede.

Om een grove schatting te krijgen zijn deze kaartjes wel handig:
http://fmscan.org/net.php...&m=m&itu=HOL&pxf=RADIO538 (voor 11C / VCR)
http://fmscan.org/net.php...d&m=m&itu=HOL&pxf=NPO+3FM (voor 12C / NPO)

Je kan daar ook je eigen locatie opgeven en dan krijg je een voorspelling hoe sterk het signaal zou moeten zijn ongeveer

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

PizzaMan79 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 09:45:
Beste mensen,
Onze inbouw TomTom heeft de geest gelaten (althans de aux input), dus we zijn op zoek naar een nieuwe autoradio. Ik twijfel tussen de Pioneer DEH-X8500DAB en de Kenwood KDC-BT73DAB. Nou kan ik zelf ook wel specs vergelijken en ik heb deze review gevonden die ook puur op de specs gebaseerd lijkt, maar mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze DAB+ autoradios? Zijn er ergens al reviews uit?
Ik heb voor de Kenwood gekozen. Onder andere ivm het rustigere beeld wat de radio uitstraalt. Verder doet de radio wat hij moet doen. Goede ontvangst op DAB+ van de commerciele zenders, de achteraansluiting voor een usb stick vond ik handig (naar het handschoenenkastje verlegd). Ik heb dus eigenlijk op de looks gekozen (en de aanpasbaarheid daarvan qua kleuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Hier wat Nederlandstalige reviews van de Kenwood

http://www.autoradiostore.../kenwood-kdc-bt73dab.html

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
callous schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:34:
volgens de dealer, zijn er enorm veel klachten in Groningen. Fase twee kan nog wel twee jaar duren... volgens hem hoeft hij niet geactiveerd te worden. het is dus simpel weg zo dat ik geen ontvangst heb.
Ik mag wel van hem het draadje een beetje strippen en verlengen met stuk koper in de hoop zo een betere atenne te maken.... dat gaan we dan ook nog maar ff proberen.
Wat bedoel je precies met 'Fase twee kan nog wel twee jaar duren'? De NPO fase twee uitrol is op dit moment bezig en naar verwachting binnen een maand of twee/drie klaar. Er is op sommige plekken wat vertraging met vergunningen (Fase twee had namelijk oorspronkelijk al klaar moeten zijn) maar juist in het Noorden verwacht ik de komende weken nog verbeteringen, Groningen-stad en Leeuwarden moeten bijvoorbeeld nog aan.

Daarna komen in fase 3 ook Hoogezand, Emmen, Delfzijl en Tjerkgaast er nog bij. Ik weet niet precies waar je woont maar je kunt zeer waarschijnlijk al snel verbetering merken.

Dan gaat verder het gerucht dat de commerciëlen ook een optimalisatieronde hebben gepland voor begin dit jaar. Geen nieuwe zenderlocaties maar mogelijk wel meer antennes op bestaande locaties. Dat zal de ontvangst sterk kunnen verbeteren.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
eymey schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:51:
Ik vraag me ook af of DAB+ wel echt de oplossing gaat zijn in mijn specifieke geval. Voor een goede VHF ontvangst in een trein die 140 km/u gaat is volgens mij behoorlijk wat dekking nodig..... Aan de andere kant, 3g en 4g werken ook en in m'n Nokia N96-tijd werkte TV via DVB-H vaak ook nog best aardig.
Mijn ervaring met de Thalys is dat het ook boven de 290 km/u nog goed werkt.. DAB+ leek ook iets stabieler dan DAB bij die snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 16:37
Doc en Sandy, enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Maurits van Baerle schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:42:
[...]

Mijn ervaring met de Thalys is dat het ook boven de 290 km/u nog goed werkt.. DAB+ leek ook iets stabieler dan DAB bij die snelheden.
Oh ja, dat was ik vergeten :). Had het wel gelezen toen ter tijd. Nou, dan is het dus alleen nog maar te hopen dat er een goede dekking komt :).

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Maurits van Baerle schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:41:
[...]
Wat bedoel je precies met 'Fase twee kan nog wel twee jaar duren'? De NPO fase twee uitrol is op dit moment bezig en naar verwachting binnen een maand of twee/drie klaar. Er is op sommige plekken wat vertraging met vergunningen (Fase twee had namelijk oorspronkelijk al klaar moeten zijn) maar juist in het Noorden verwacht ik de komende weken nog verbeteringen, Groningen-stad en Leeuwarden moeten bijvoorbeeld nog aan.

Daarna komen in fase 3 ook Hoogezand, Emmen, Delfzijl en Tjerkgaast er nog bij. Ik weet niet precies waar je woont maar je kunt zeer waarschijnlijk al snel verbetering merken.

Dan gaat verder het gerucht dat de commerciëlen ook een optimalisatieronde hebben gepland voor begin dit jaar. Geen nieuwe zenderlocaties maar mogelijk wel meer antennes op bestaande locaties. Dat zal de ontvangst sterk kunnen verbeteren.
De dealer zei mij dat... hij tipte mij dus ook om het atenne kabeltje eens te verlengen met koperdraad, wellicht dat dat helpt...
Dat heb ik dus gisteravond gedaan (stuk coax hangt uit het raam) en nu vindt hij opeens wel 18 zenders maar ontvangst symbool zegt nog steeds een signaal van 0,0 en hij geeft ook nog steeds aan dat er geen zenders beschikbaar zijn. Dus heb nu wel zenders in het lijstje staan maar ontvang verder nog niets.

Ik woon in de stad Groningen en het gaat mij juist om Radio538. De rest kan me eigenlijk gestolen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@callous : het lijkt er toch op dat je radio geen DAB+ decodering ondersteunt. Ik zou de aanwijzigingen daarover nog eens goed doornemen, want je moet waarschijnlijk een extra licentie hebben om dat aan de gang te krijgen. Neem anders direct contact op met Pure in de UK, die moeten kunnen vertellen wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Anoniem: 550241 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 12:58:
@callous : het lijkt er toch op dat je radio geen DAB+ decodering ondersteunt. Ik zou de aanwijzigingen daarover nog eens goed doornemen, want je moet waarschijnlijk een extra licentie hebben om dat aan de gang te krijgen. Neem anders direct contact op met Pure in de UK, die moeten kunnen vertellen wat er aan de hand is.
Dat vermoeden heb ik ook aangezien ik in de stad Groningen (en ik kom zowat overal in de stad met mijn auto) alle commerciele zenders prima ontvang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Hummm... ik zal nog eens op een andere lokatie proberen. Maar de dealer zegt dat het direct moet werken mits het signaal goed is. Volgens hem hoeft er niets geactiveerd te worden, dat was voorheen zo, volgens hem.

maar.. op zich is het wel raar dat ik eerst helemaal werkelijk niets ontvang en met een stuk extra coax aan de atenne al wel iets ontvang, ofwel de zenders kan vinden. In mijn ogen suggereert dat er dan toch wel iets met het ontvangst iets mis is... Maar goed, ik ga ff op een ander adres nog eens proberen.

Thnx allemaal tot nu met het meedenken!

edit, 23:30 uur

het is ongelooflijk... maar ik weet nu zeker dat het een kwestie van ontvangst en signaal is.
ik heb de handleiding van deze site gebruikt: http://www.dabtuners.nl/2...t-huis-even-knutselen-dan

en ik heb geluid. Het is welliswaar slecht, heb maar twee streepjes, maar het is iets. Dus inderdaad geen kwestie van DAB+ activeren, hij is dus wel DAB+ compatible enz...
Op die website zegt ook iemand, in november 2013, dat het signaal in Groningen nog bar slecht is. Dus ik vrees gewoon dat het echt zo is, dat het signaal hier idd nog erg zwak is... kwestie dus van afwachten en met lelijke kabels in de lucht hangen.

edit 2,

het signaal is ook alweer weg :(

[ Voor 37% gewijzigd door callous op 05-01-2014 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@callous

OK, als de ontvanger dus wel DAB+ kan decoderen is de signaalsterkte dus niet voldoende. Dat kan: de netwerken zijn ontworpen voor ontvangst buitenshuis, en dan nog voor 95 of 99 %. Echt garantie voor ontvangst kan niet gegeven worden. Ontvangst binnenshuis is een extraatje in de gebieden waar de signaalsterkte voldoende is. Maar ook daar kan de signaalsterkte enorm variëren, afhankelijk van b.v. het materiaal van de muren e.d. Helpt het b.v. om de ontvanger aan de andere kant van het bed te zetten ? Is soms een wereld van verschil...

Ik weet niet hoe het zit met de gevoeligheid van de Pure ontvanger. Ik heb zelf een Pure Highway met raamantenne in de auto en die voldoet qua gevoeligheid bijzonder goed - dus men weet blijkbaar wel hoe een DAB ontvanger te maken! Over de Sangean ontvangers merk ik zelf - en zie dat ook wel bevestigd op fora - dat de gevoeligheid toch iets minder is. Heb ook een weinig gevoelige Albrecht adapter voor de hifi installatie - mijn ervaringen daarmee lijken wel wat op wat je met de Pure Siesta beschrijft. En de gevoeligheid van de Philips DA/AE 9011 ontvangers heeft me in positieve zin verrast! Het blijft dus vooralsnog wat experimenteren: zolang de omroepen niet van het succes van DAB overtuigt zijn, zullen de vermogens marginaal blijven en vooral op ontvangst in de auto gericht zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 550241 op 05-01-2014 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 18:48
Hallo,

Ik heb een Gmyle PPM001 Dab+ player welke ik op de fiets gebruik. De vorige was defect aangezien de Dab+ zenders continue wegvielen en er is mij een nieuwe toegezonden.

Echter de nieuwe heeft in-ear oordopjes (ook nog eens van een matige kwaliteit) en ik wil andere. Kan ik deze gewoon vervangen door een andere headset ?

De Dab+ zenders hebben de headset nodig om de zenders te ontvangen. Er zit een normaal stereo plugje op.

Iemand een idee ?

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Laatst online: 08:30
Werkt denk ik hetzelfde als fm radio op je mp3 speler, koptelefoondraad = antenne. Lijkt me dat je deze gewoon kan vervangen, probeer anders eens met een andere hoofdtelefoon voordat je andere inears aanschaft. (iedereen heeft tegenwoordig toch wel meerdere headsets ?)

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Anoniem: 550241 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 10:53:
@callous

OK, als de ontvanger dus wel DAB+ kan decoderen is de signaalsterkte dus niet voldoende. Dat kan: de netwerken zijn ontworpen voor ontvangst buitenshuis, en dan nog voor 95 of 99 %. Echt garantie voor ontvangst kan niet gegeven worden. Ontvangst binnenshuis is een extraatje in de gebieden waar de signaalsterkte voldoende is. Maar ook daar kan de signaalsterkte enorm variëren, afhankelijk van b.v. het materiaal van de muren e.d. Helpt het b.v. om de ontvanger aan de andere kant van het bed te zetten ? Is soms een wereld van verschil...

Ik weet niet hoe het zit met de gevoeligheid van de Pure ontvanger. Ik heb zelf een Pure Highway met raamantenne in de auto en die voldoet qua gevoeligheid bijzonder goed - dus men weet blijkbaar wel hoe een DAB ontvanger te maken! Over de Sangean ontvangers merk ik zelf - en zie dat ook wel bevestigd op fora - dat de gevoeligheid toch iets minder is. Heb ook een weinig gevoelige Albrecht adapter voor de hifi installatie - mijn ervaringen daarmee lijken wel wat op wat je met de Pure Siesta beschrijft. En de gevoeligheid van de Philips DA/AE 9011 ontvangers heeft me in positieve zin verrast! Het blijft dus vooralsnog wat experimenteren: zolang de omroepen niet van het succes van DAB overtuigt zijn, zullen de vermogens marginaal blijven en vooral op ontvangst in de auto gericht zijn.
ik heb toch een heel sterk gevoel dat meer mensen electronica binnen hebben dan buiten... dan zouden ze moeten stoppen met het verkopen ervan... zo voel ik me alleen maar opgelicht.

en nee, wekkerradio kan op geen enkele andere plek. Mijn slaapkamer is net zo groot als mij bed. Die atenne die ik heb gemaakt steek uit het raam en dan nog geen ontvangst en kamer is op eerste etage. beter dan dit kan ik het zelf niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Noppesnada schreef op zondag 05 januari 2014 @ 11:46:
Hallo,

Ik heb een Gmyle PPM001 Dab+ player welke ik op de fiets gebruik. De vorige was defect aangezien de Dab+ zenders continue wegvielen en er is mij een nieuwe toegezonden.

Echter de nieuwe heeft in-ear oordopjes (ook nog eens van een matige kwaliteit) en ik wil andere. Kan ik deze gewoon vervangen door een andere headset ?
[..]
John
Ik heb exact dezelfde ontvanger en gebruik mijn standaard iPod dopjes er op (aangezien die met de PPM001 meegeleverde dopjes een drama zijn) en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

@callous Als de draad uit het raam hangt, recht omlaag, ontvang je het beste vertikaal gepolariseerd signaal.
Ik weet zo niet hoe de signalen gepolariseerd zijn bij DAB+ maar je kunt eens proberen je kabel horizontaal te monteren bij het raam. Daar zit pakweg 30dB signaal verschil in. Met autoantenne's in het achterhoofd zoals zie sinds pakweg de jaren '90 op auto's te vinden zijn is het best mogelijk dat DAB+ ook horizontaal gepolariseerd is. Heel vroeger zonden ze juist vertikaal gepolariseerd uit op de FM omdat autoantenne's toen nog recht omhoog staken (meestal vanuit de motorkap) maar dat hebben ze dus op een gegeven moment aangepast.. Long story short, probeer het eens uit.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
callous schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 16:36:
het is ongelooflijk... maar ik weet nu zeker dat het een kwestie van ontvangst en signaal is.
ik heb de handleiding van deze site gebruikt: http://www.dabtuners.nl/2...t-huis-even-knutselen-dan

en ik heb geluid. Het is welliswaar slecht, heb maar twee streepjes, maar het is iets. Dus inderdaad geen kwestie van DAB+ activeren, hij is dus wel DAB+ compatible enz...
Op die website zegt ook iemand, in november 2013, dat het signaal in Groningen nog bar slecht is. Dus ik vrees gewoon dat het echt zo is, dat het signaal hier idd nog erg zwak is... kwestie dus van afwachten en met lelijke kabels in de lucht hangen.
Ik gebruik zelf een simpele buitenantenne die ik gewoon binnen achter een boekenkast heb verstopt. Je ziet er niets van maar m'n ontvangst is wel stukken beter. Op zich had ik met een simpel sprietje al goede ontvangst maar met deze extra antenne kan ik nu ook zenders ontvangen die ik officieel niet zou moeten kunnen ontvangen. Dat is voor jou misschien een idee, en waarschijnlijk beter (en mooier) dan een stuk kabel uit je raam hangen.

Verder zou ik even die geplande optimalisatie afwachten. Zeker in Groningen-stad zou het straks wel goed moeten zijn. Als je nou in Uithuizen had gewoond was het een ander verhaal geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
carnager schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:44:
@callous Als de draad uit het raam hangt, recht omlaag, ontvang je het beste vertikaal gepolariseerd signaal.
Ik weet zo niet hoe de signalen gepolariseerd zijn bij DAB+ maar je kunt eens proberen je kabel horizontaal te monteren bij het raam. Daar zit pakweg 30dB signaal verschil in. Met autoantenne's in het achterhoofd zoals zie sinds pakweg de jaren '90 op auto's te vinden zijn is het best mogelijk dat DAB+ ook horizontaal gepolariseerd is. Heel vroeger zonden ze juist vertikaal gepolariseerd uit op de FM omdat autoantenne's toen nog recht omhoog staken (meestal vanuit de motorkap) maar dat hebben ze dus op een gegeven moment aangepast.. Long story short, probeer het eens uit.
Het klopt wat je zegt maar DAB is altijd verticaal gepolariseerd dus recht omlaag is al het beste. Volgende stap is een echte antenne i.p.v. een draad als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:01

Bestla

M/M -> V/F

carnager schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:44:
Mijn raamplakantenne van JVC werkt super horizontaal bovenin het raam. Zowel in de auto als in mijn shoveltje.
Afbeeldingslocatie: http://www.incarmusic.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/265x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/D/A/DAB_20Antenna.jpg

Zoals op dit plaatje maar dan dat zwarte blokje met kabel naar boven toe op de raamrand weggewerkt achter de raamlijstbekleding. Je moet daar op die metalen raamrand toch de massa vandaan halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 05-01-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
bedankt voor jullie reactie heren... dit is echt een wereldje voor mij waar ik nooit in gezet heb (wel interessant, vooral een horizontale atenne of verticaal, nooit geweten dat het uberhaupt iets kan uitmaken, lol)

We hebben hier wel een klein-electronica zaakje in de stad en die heeft vast wel een atenne...
wel een vraagje dan nog... De Pure Siesta heeft alleen zo'n dun draadje als atenne... dacht trouwens dat die alleen voor FM was maar blijkbaar ook voor DAB+... maar wordt zo'n externe atenne ermee verbinden geen probleem? nu is het met de koperkern van de coax verdraaid... ook niet charmant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Wat je wel even in de gaten moet houden is dat er verschillende soorten antennes bestaan voor verschillende doeleinden.

Behalve verticaal en horizontaal (dat is meestal zelf op te lossen door de antenne simpelweg verticaal of horizontaal te monteren) spelen zaken als het frequentiegebied waar hij voor gemaakt is ook een rol. DAB/DAB+ (beiden gebruiken dezelfde frequentie dus dezelfde antenne) zit op een ander frequentiegebied dan bijvoorbeeld FM dus een antenne die alleen geschikt is voor FM werkt niet goed voor DAB.

Zoek naar een 75 Ohm antenne geschikt voor frequenties in Band III (174–240 MHz). Een goede winkel kan je daar wel bij helpen. Als er staat dat de antenne gemaakt is voor DAB of DAB+ dan zit je zeker goed. Er zijn verschillende modellen DAB antenne's te krijgen.

Voor auto's heb je ook gecombineerde FM en DAB antenne's zodat je er maar eentje op je dak hoeft te monteren. Voor thuis weet ik niet of die bestaan.

Wat het aansluiten op je bestaande draadje betreft, dat weet ik eerlijk gezegd niet zo goed. Als dat ook je FM antenne is dan vraag ik me af of dat erg gehinderd wordt door er een DAB antenne op aan te sluiten. Misschien dat iemand anders dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Er bestaan veel antennes die aangeprezen worden als geschikt voor zowel FM als DVB-T (bv. van "HQ"). Die zouden in theorie ook moeten werken voor DAB/DAB+ lijkt me :).

Heb nog steeds niets aangeschaft wat overweg kan met DAB/DAB+. Anders kon ik het testen. Heb hier nog zo'n gecombineerde FM- en DVB-T antenne liggen. Ook jaren gebruikt toen ik TV keek via digitenne en FM radio uit de lucht plukte op meerdere hi-fi FM ontvangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Radio.nl meldt dat Volkswagen per direct alle modellen kan leveren met ingebouwde DAB+ radio.
Volkswagen heeft besloten om vrijwel al zijn modellen in Nederland per direct leverbaar te maken met DAB+radio. Bij alle modellen is een origineel radio- of navigatiesysteem een basisvoorwaarde. De meerprijs voor een DAB+radio varieert tussen de 186 en 249 euro. Bestaande auto’s met een origineel Volkswagen radio- en navigatiesysteem zijn uit te breiden met een DAB+module.
[..]
Radio.nl: Vrijwel alle Volkswagen modellen verkrijgbaar met DAB+radio
Afbeeldingslocatie: http://radio.nl/i/786633/webtext_image/445/970/vrijwel-alle-volkswagen-modellen-verkrijgbaar-met-dabradio
Op zich is het niet verbazingwekkend. De meeste autofabrikanten moesten DAB+ radio's toch al in hun assortiment hebben voor andere landen. Nu zijn ze dus ook in Nederland leverbaar.

Dit zal een voorbode zijn voor wat je nu al in het Verenigd Koninkrijk ziet. Steeds meer autofabrikanten leveren DAB radio's mee in de standaardconfiguratie en dus zonder meerkosten. Dat zal Volkswagen over een tijdje in NL ook wel gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Ben wel benieuwd waar die radio z'n plaatjes vandaan haalt, die worden nog helemaal niet meegezonden volgens mij

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:23

Snow_King

Konijn is stoer!

Maurits van Baerle schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:57:
Radio.nl meldt dat Volkswagen per direct alle modellen kan leveren met ingebouwde DAB+ radio.

[...]

Op zich is het niet verbazingwekkend. De meeste autofabrikanten moesten DAB+ radio's toch al in hun assortiment hebben voor andere landen. Nu zijn ze dus ook in Nederland leverbaar.

Dit zal een voorbode zijn voor wat je nu al in het Verenigd Koninkrijk ziet. Steeds meer autofabrikanten leveren DAB radio's mee in de standaardconfiguratie en dus zonder meerkosten. Dat zal Volkswagen over een tijdje in NL ook wel gaan doen.
Dat is wel goed nieuws!

Volkswagen is #1 in Nederland. Dus hoe meer DAB+ afnemers er komen, hoe harder de zenders zich gaan in zetten voor een goede dekking. Dat kan ik als DAB+ luisteraar alleen maar toe juichen :D
doc schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 20:56:
Ben wel benieuwd waar die radio z'n plaatjes vandaan haalt, die worden nog helemaal niet meegezonden volgens mij
In zijn firmware? Aan de hand van station ID danwel naam toont hij een plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Snow_King schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 04:13:

[...]
Dat hoop ik niet, als er een station wijzigt dan moet je weer wachten op een firmware update...

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
doc schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:45:
[...]

Dat hoop ik niet, als er een station wijzigt dan moet je weer wachten op een firmware update...
ik vraag me af of je je daar druk over moet maken... ik denk dat bug fixes sneller zullen gaan dan dat radio stations een nieuw logo nemen. En dan nog, dan heb je misschien een maand een oud logo... beter is om het verkeer in de gaten te houden dan hele tijd naar de logo's op je autoradio te kijken.

anyhow...
update over mijn probleem... de zelf gefrabriceerde atenne werkt nog steeds beter dan eentje die ik gekocht had. Ik wacht dus wel geduldig de maand februari af en hopen dat het signaal dan beter is. FM is bij mij nu in ieder geval erg goed dus ik overleef die tijd wel.

Nogmaals bedankt voor diegenen die mee hebben gedacht! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
callous schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:15:
update over mijn probleem... de zelf gefrabriceerde atenne werkt nog steeds beter dan eentje die ik gekocht had. Ik wacht dus wel geduldig de maand februari af en hopen dat het signaal dan beter is.
Het schijnt dat Leeuwarden sinds vanmiddag volle bak aan staat. Je zit waarschijnlijk nét iets te ver weg om daar veel van mee te pikken maar het is het proberen waard...

Venlo schijnt ook aangezet te zijn maar daar zul jij zeker niets van merken.

[ Voor 9% gewijzigd door Maurits van Baerle op 14-01-2014 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpveen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03 17:51
Hi,

Ik heb net een dab+ (XDR-S40DBP) radio gekocht maar ik kan hier alleen de publieke omroepen mee ontvangen + top2000.

Ik heb begrepen dat er ook een 15tal commerciele radios met dab+ te ontvangen moeten zijn.
BNR zou op 11c moeten zitten maar daar krijg ik dus geen ontvangst op...

Iemand een idee, locatie is Rotterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ mpveen : even opnieuw een 'full scan' laten doen. Rotterdam zou goede ontvangst moeten hebben. Kan natuurlijk zijn dat je radio net op een plek staat waar 11C moeilijk te ontvangen is, dan even op een andere plaats proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:00:
[...]

Het schijnt dat Leeuwarden sinds vanmiddag volle bak aan staat. Je zit waarschijnlijk nét iets te ver weg om daar veel van mee te pikken maar het is het proberen waard...

Venlo schijnt ook aangezet te zijn maar daar zul jij zeker niets van merken.
Leeuwarden? Ik woon in Groningen. Mag toch hopen dat Groningen een eigen zendmast krijgt al dan niet meer dan 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
callous schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 08:06:
[...]

Leeuwarden? Ik woon in Groningen. Mag toch hopen dat Groningen een eigen zendmast krijgt al dan niet meer dan 1.
Groningen-stad krijgt haar eigen mast. Maar veel van deze masten bereiken vele tientallen kilometers omtrek dus als jij aan de westkant van Groningen zit zou je er best iets van kunnen oppikken, zeker als je zoals jij met een antenne uit het raamt hangt. Er is alleen nog niet bekend hoeveel vermogen hij straks heeft. Als dat 1kW is (zoals bijv. Haarlem) heb je er niets aan, als het 8kW is (zoals bijv. Zwolle) is er best kans dat het wat uitmaakt.

Als je op de ontvangstkaart voor fase 2 kijkt zie je dat de zender in Leeuwarden een fiks deel van de provincie Groningen gaat bereiken.

Bovendien, DAB is zo ontworpen dat een ontvanger gebruik kan maken van het signaal van meerdere masten tegelijkertijd. Daarom wordt er dus ook bewust redelijk wat overlap ingepland. Iemand in Drachten zal over een tijdje mogelijk een samengesteld signaal uit Smilde, Leeuwarden en Groningen-stad kunnen oppikken.

[ Voor 9% gewijzigd door Maurits van Baerle op 15-01-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Ik zit aan de noordzijde en ik ontvang nu niets tot bijna niets. Ik hoop dat de mast in groningen dan voldoende zal zijn om mij genoeg signaal te geven. Anders was het wel een hele dure wekkerradio... ofwel, voor niets. Weg 80 euro. Maar goed, daar gaan we nog maar ff niet van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

mpveen schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:33:
Hi,

Ik heb net een dab+ (XDR-S40DBP) radio gekocht maar ik kan hier alleen de publieke omroepen mee ontvangen + top2000.

Ik heb begrepen dat er ook een 15tal commerciele radios met dab+ te ontvangen moeten zijn.
BNR zou op 11c moeten zitten maar daar krijg ik dus geen ontvangst op...

Iemand een idee, locatie is Rotterdam?
Ik kan 11c prima ontvangen op 20 minuten rijtijd van Rotterdam (Alphen aan den Rijn ) Dus misschien even op een andere lokatie rond je huis even testen of 11c gevonden word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het Agentschap Telecom heeft de database ge-update en nu is bekend dat Leeuwarden met 7,1 kW uitzend. Daarmee behoort Leeuwarden tot de zwaardere DAB zenders van Nederland, alleen Gemert, Alkmaar, Zwolle en Lopik hebben met 8 kW iets meer. Rotterdam zit er met 7 kW net iets onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Alle 25 fase 2 zenders staan nu met vermogen in de database, opvallend trouwens dat Goes nog op P staat terwijl die al wel actief is zover ik begrepen heb

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 18:48
Maurits van Baerle schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:38:
[...]

Ik heb exact dezelfde ontvanger en gebruik mijn standaard iPod dopjes er op (aangezien die met de PPM001 meegeleverde dopjes een drama zijn) en dat werkt prima.
Leuk een medegebruiker !

Hoe ervaar jij de kwaliteit van de zenders ?

Bij mij in Tilburg heb ik erg veel last van storing en uitvallen van Radio 1 op Dab+ (op de fiets).

Ervaar jij hetzelfde ?

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpveen
Bestla schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:36:
[...]

Ik kan 11c prima ontvangen op 20 minuten rijtijd van Rotterdam (Alphen aan den Rijn ) Dus misschien even op een andere lokatie rond je huis even testen of 11c gevonden word.
Kun je daar dan ook alle andere commerciele zenders ontvangen.
Ik kan er geen een ontvangen en ik vermoed dat die radio niet helemaal in orde is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Ja ik ontvang 538, Veronica, Radio Maria, Sublime, Sublime You , BNR, Arrow Classic Rock, Classic FM ?, Sky radio, Sky Lovesongs?, Radio 10. En misschien vergeet ik er eentje. Of 2. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Bestla schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:15:
En misschien vergeet ik er eentje. Of 2. :+
Ja! Je vergeet Efteling Radio! Oh, en Q-Music (+non-stop), 100% NL, BG Radio, Slam FM en Juize. Er passen echt veel zenders in één zo'n band ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ktf op 16-01-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpveen
Bestla schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:15:
Ja ik ontvang 538, Veronica, Radio Maria, Sublime, Sublime You , BNR, Arrow Classic Rock, Classic FM ?, Sky radio, Sky Lovesongs?, Radio 10. En misschien vergeet ik er eentje. Of 2. :+
Op de begane grond kan ik geen van bovenstaande stations ontvangen, echter op de eerste en tweede verdieping lukt dit wel. Tsja laat ik hem nou net voor de begane grond gekocht hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
mpveen schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 20:46:
Tsja laat ik hem nou net voor de begane grond gekocht hebben....
Dat is inderdaad vervelend. Heb je geprobeerd de antenne in verschillende richtingen te leggen? Ontvangstproblematiek is in die zin niet zo anders dan met FM. Ik had toen ik een tijd in Eindhoven woonde (voordat ze de zender in Mierlo aanzette) ook moeite met ontvangst, het werkte alleen als de antenne in een rechte lijn naar beneden liep, en zelfs dan kon het verschuiven van het kastje waar hij op stond verschil maken. Bij FM helpt het vastknopen aan een metalen voorwerp (radiator o.i.d) ook vaak, dat heb ik bij DAB nog niet echt gemerkt, maar dat kun je ook proberen.

Het is te hopen dat de commerciëlen de ontvangst in je regio nog beter maken.

[ Voor 0% gewijzigd door ktf op 17-01-2014 09:40 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

[...]

Blijkbaar kan je ze er zelf inzetten, volkswagen levert ook kant en klare bestanden met alle logo's er in

http://www.volkswagen.de/...brochure/senderlogos.html

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
doc schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:49:
[...]

Blijkbaar kan je ze er zelf inzetten, volkswagen levert ook kant en klare bestanden met alle logo's er in

Prachtig, gewoon een zipje met 309 logo's van Nederlandse radiostations! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Maurits van Baerle schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:52:
Jammer dan weer dat ze voor Radio 1 een logo van Radio 1 Praha hebben genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]
Dat is wel goed nieuws!

Volkswagen is #1 in Nederland. Dus hoe meer DAB+ afnemers er komen, hoe harder de zenders zich gaan in zetten voor een goede dekking. Dat kan ik als DAB+ luisteraar alleen maar toe juichen :D

[...]
De volkswagen up heeft intern een database met alle plaatjes. Deze kan je zelf alleen handmatig updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:37
doc schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:49:
[...]

Dus dat werkt ook in de Jetta Hybrid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Maurits van Baerle schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:52:
[...]

Netjes, volgens FMscan.org zijn er nu 305 zenders, dus hebben ze voor alle zenders een plaatje :)
Rogar schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:47:
[...]

Dus dat werkt ook in de Jetta Hybrid?
Als daar een RNS nog wat inzit, gaat dat vast werken ja :)

Overigens zijn de NPO zenders in Dedemsvaart en Bergen op Zoom nu ook in de lucht, dus dat zou Snow_King wel moeten merken als hij naar de Randstad rijd ;)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:23

Snow_King

Konijn is stoer!

doc schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 16:20:
Overigens zijn de NPO zenders in Dedemsvaart en Bergen op Zoom nu ook in de lucht, dus dat zou Snow_King wel moeten merken als hij naar de Randstad rijd ;)
Ik moet zeggen, ik ben net vanuit Zeewolde naar Middelburg gereden en 3FM bleef het érg goed doen tot aan huis. Het viel me niet echt direct op, maar nu ik deze post lees snap ik het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Voor de mensen met een RTL2832 stick is er nu ook een goede DAB player beschikbaar. De meeste van deze sticks komen met alleen DVB-T software. Werkt hier prima met een CinergyTstick RC Rev. 3

http://radioforum.foren.mysnip.de/read.php?35326,1171841t

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:06
Ik volg het DAB+ al een tijdje. De nieuwere auto's zijn allemaal netjes uitgerust met DAB+
maar mijn plan is om het te proberen met mijn vw bora.

De dakantenne is nu al helaas afgeschreven (veel storing op fm, oxidatie van de antenne base) dus moet er een nieuwe antenne komen. Dat DAB+ ook met een raamantenne kan weet ik, maar daar ben ik toch wat huiverig voor, ook omdat ik mijn FM ontvangst wil proberen te behouden.

Iemand ervaring met DAB+ antennes? (Met name VW dan)
Ik kijk zelf bijv naar deze combinatie antenne (http://ebay.eu/1i2JmHL) maar uit de duitse beschrijving word me nou niet echt duidelijk of deze antenne gevoed word met 12v of niet (op de fm iig), mijn huidige word dat namelijk wel. Ook geen flauw idee of DAB+ wel een actieve antenne nodig heeft zoals een FM antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Heb je deze ook bekeken? Universal KFZ Radio Dach Antenne - schwarz - aktiv - DAB - FM/AM

Dat is een combi antenne die zeker met 12V voeding werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Enschede staat nu ook aan voor de NPO, Eindhoven is bijna klaar. Voor fase 2 ontbreken alleen Groningen en Maastricht nog.

Me Tarzan, U nix!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Eindhoven en Maastricht schijnen nu aan te staan. Dan moet alleen Groningen nog aan en is Fase 2 afgerond.

[ Voor 52% gewijzigd door Maurits van Baerle op 13-02-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Het verschil in signaal sterkte is enorm te noemen waar ik werk. Arrow valt dan weg en ik schakel dan naar Radio 2 en hoppa, vol signaal.

Het is te hopen dat het nog wat bijgeregeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-05 15:34

JAMF

010 the number of the best

Sinds 2 weken in bezit van een Albrecht DR315 radio op het werk (Delft)
Ik heb de keuze uit 28 DAB+ stations en het werkt vebazend goed.
Ons kantoor is een betonnen doos, dus FM radio komt niet echt lekker binnen, maar met DAB+ is er gewoon goed geluid.
Het getal dat de foutratio aangeeft is ook niet hoog, dus zelden dat het signaal wegvalt.

Voordeel is ook dat die radio tevens internetradio kan afspelen, dus voor de zenders die in NL niet op DAB zitten (StuBru, KXradio, KINK etc) , (mis)gebruik ik gewoon ons netwerk..

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Vandaag is de laatste zender van NPO fase 2 (Groningen) aangezet. Je zou nu in bijna heel Nederland outdoor dekking moeten hebben van zowel de publieke als de commerciele omroepen.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Outdoor gaat hier in Almere al prima ja :). Alleen binnen is het nog niet helemaal goed. De commercielen komen goed door, de publieken wat minder.

Getest met een RTL-sdr stickje.

Weet iemand trouwens meer omtrent dit nieuws?:
http://www.totaaltv.nl/ni...maken-stap-naar-dab+.html

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 05-03-2014 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Tja, sommige regionalen willen liever vandaag dan morgen in de lucht zijn met DAB+. Helaas moeten ze samen op de regionale multiplex met andere regionalen die het liefst de allergoedkoopste optie kiezen. Het schijnt dat de onderhandelingen over hoe de aanbesteding uit te schrijven etc. niet bepaald soepel gaan. In sommige regio's gaat het over 18 stations die het met elkaar eens moeten worden.

Hoe het ook verloopt, ze moeten sowieso allemaal per 1 september 2015 met DAB+ in de lucht zijn anders gaan stations hun vergunning kwijtraken. Hun bestaande vergunning is namelijk verlengd op voorwaarde dat ze uiterlijk per die datum ook op DAB+ zitten. Voornamelijk omdat men nou eindelijk eens van die AM af wil, en daar zitten een hoop van die regionalen nu op. Alleen een AM vergunning als je ook op DAB+ zit is de eerste stap op weg naar alleen op DAB+. Hoewel dat nog wel even zal duren moet je ergens beginnen.

Het zou best kunnen dat de onderhandelingen in sommige regio's (bijvoorbeeld omdat ze minder stations hebben) soepeler gaan dan in andere regio's en dat de eerste regio dus al snel de ether gaat. Veel zekerheid is daar volgens mij nog niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Thanks voor de uiteenzetting :). Ik herinner me nu weer dat ik zoiets (over de strubbelingen) ook al had gelezen bij Radiofreaks.

Overigens nog even iets anders:

Ik kan nu min of meer DAB+ radio ontvangen met een RTL-SDR stickje (en dan gewoon de 'reguliere' drivers) en een programma zoals "D-radio". Maar echt van harte gaat dat nog niet (het is erg performance gevoelig, veel meer dan ik met A-merk DVB-T sticks gewend was).

Ik zie dat ik eigenlijk nergens meer de Noxon DAB+ stick van Terratec kan bestellen. Kent iemand nog meer 'elegante' PC DAB+ oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Bij Amazon Duitsland hebben ze er nog twee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Deze software player doet het uitstekend met een RTL-SDR stickje, veel beter dan D-Radio

http://radioforum.foren.m....php?35326,1171841,page=1

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@doc: Hmm, die lijkt een beetje op een wat uitgebreidere versie van een player die ook al in het RTL-SDR topic staat vermeld. Helaas werkt die op mijn werk-laptop ook met veel hapering (en rond 10% cpu-usage).

Maar ik kan het eens met deze proberen.

@Maurits: Interesting. Misschien dan toch maar die aanschaffen. Maar ik vraag me wel af waarom ze ineens uit de running zijn.

Thanks beiden.

edit: Jammer. Amazon.de kan/wil dit artikel niet naar Nederland sturen.

Dan nog maar ff verder zoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 06-03-2014 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

3FM Alternative is aan het NPO ensemble toegevoegd

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:48
doc schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:20:
3FM Alternative is aan het NPO ensemble toegevoegd
Ik had pas net een halfuur terug door, toen ik door de zenderlijst wou scrollen op mijn broekzakportable en opeens "3FM Alt." zag staan. Toen wist ik genoeg, en de berichten zo links en rechts bevestigen het nog maar eens allemaal.
Deze zender heeft bijna dezelfde playlist zoals Studio Brussel, maar dan in Nederland en alleen op DAB+. Ik vind het geweldig. 8)

Bitrate is 64 kbit/s, net zoals de andere stations in de multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Interesting! :)

Altijd leuk als ik eens op zaterdagnacht radio wil luisteren en 3fm op de 538 / SlamFM imitatie toer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 15:07
Vandaag had ik op de a50 tussen Arnhem en Apeldoorn heel vaak een wegvallende verbinding. Vaak no signal, terwijl dit vorige week niet zo was. Iemand een idee waardoor dat zou kunnen komen? Ik kon niets vinden over storingen/werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
De eerste aanbesteding voor een regionaal kavel (Zuidwest Nederland) is nu in gang gezet.
Naar verwachting zijn de omroepen voor het eind van het jaar in heel Zeeland, op Goeree Overflakkee en in Brabant tot aan Roosendaal ook digitaal te ontvangen. Ook de regionale commerciële omroep Puur NL kan via dit netwerk worden uitgezonden.
Europese aanbesteding DAB+ regionale omroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:47
Jup Sinds maandag heb ik enorm veel problemen met DAB ontvangst. Apeldoorn - Zwolle is een drama. Valt steeds weg. Ik dacht dat het aan mijn auto lag, maar begin daar nu aan te twijfelen. Het is overigens nog steeds slecht.
Lizard schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:06:
Vandaag had ik op de a50 tussen Arnhem en Apeldoorn heel vaak een wegvallende verbinding. Vaak no signal, terwijl dit vorige week niet zo was. Iemand een idee waardoor dat zou kunnen komen? Ik kon niets vinden over storingen/werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:49
Het DAB+ ontvangst van de commerciële zenders in de omgeving Apeldoorn is momenteel bar slecht. Er is eigenlijk geen ontvangst thans meer mogelijk. Een week geleden was het ontvangst in die omgeving prima. Ook omgeving Lochem/Ruurlo veel uitval. Ligt dus niet aan je radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
mavical schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 21:09:
Het DAB+ ontvangst van de commerciële zenders in de omgeving Apeldoorn is momenteel bar slecht
Hoe staat het met de publieke omroep? Is het daar ook minder geworden?

De commerciëlen hebben in Ugchelen meer vermogen staan dan de PO...

[ Voor 32% gewijzigd door ktf op 12-03-2014 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Ik heb net via https://loket.at-ez.nl/formulieren/storingsmelding een storing hiervoor aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:49
Publieke omroepen zijn prima te ontvangen omgeving Lochem/Ruurlo/Apeldoorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:48
Vandaag deze: pricewatch: Kenwood KDC-BT73DAB autoradio ingebouwd, eerste reactie is wauw, wat strak dat DAB+

DAB+ antenne plakken was wel een monniken werk, om dat netjes te doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Klein beetje off-topic maar ik kwam hier de FW update site tegen van JVC:

http://www.jvc.net/cs/car/firmware/

De nieuweste FW (1.05) voor de KD-DBx2 is van 7 maart. Die heb ik vandaag geflashed, ben benieuwd of die een verbetering geeft. (Ik had nog de 1.00 FW erin staan.)

Tevens heb ik reactie gehad van het agentschap Telecom dat zij nog niets met mijn storingsmelding kunnen doen omdat het netwerk nog uitgerold wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door Lizard op 23-03-2014 22:24 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 31 Laatste