Ik denk dat dit de belangrijkste dingen zijn waar je rekening mee moet houden.
DAB+
Let er op dat hij DAB+ ondersteunt (naast de gewone DAB). Vrijwel alle moderne ontvangers kunnen DAB+ aan maar soms, in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld, is de DAB+ functie uitgeschakeld in de firmware omdat in die landen DAB+ nog niet gebruikt wordt. Oppassen dus met iets van de Engelse Amazon of andere UK web stores kopen. Duitsland is dan een veiliger keus. Bij sommige merken (zoals PURE, zie
de ervaring van gertvdijk hier boven) kun je later DAB+ inschakelen met een update.
Voor Nederland is DAB+ en Band III ondersteuning een must. Dingen zoals DRM/DRM+ of de L-Band zijn misschien leuk voor op vakantie in India of Tsjechië maar in Nederland nu niet, en waarschijnlijk nooit nodig.
Stereo
Hoewel sommige portables effectief mono zijn omdat ze maar één speaker hebben, let erop dat hij wel stereo ondersteunt via een hoofdtelefoon uitgang of andere output.
Externe antenne
Het kan nooit kwaad als hij een mogelijkheid heeft om een externe antenne aan te sluiten met bijvoorbeeld een
F-connector. Voor gebruik buitenshuis gebruik je dan de meegeleverde/ingebouwde antenne en thuis sluit je hem aan op een betere antenne. Het is geen must, wel een nice-to-have.
Voeding
Er is een reeks opties wat opladen etc. betreft. Sommige merken gebruiken dure accu's maar die wel extra lang meegaan. Anderen hebben een vaste accu die via adapter of USB kan worden opgeladen. Bij de kleine radio's is een mogelijkheid om op te laden via micro-USB wel handig, dan kun je gewoon de oplader van een mobiele telefoon gebruiken. Weer andere werken met standaard batterijen. Wat jij belangrijk vindt zul je zelf moeten besluiten.
Suggesties
Ik heb zelf thuis een vrij serieuze HiFi DAB tuner maar voor onderweg heb ik
een hele goedkope portable. De nadruk ligt op goedkoop, hij is aardig om af en toe mee te testen of iets simpels te luisteren. Maar, ik zou hem niet aanraden, dan kun je net zo goed ietsjes meer uitgeven en iets veel beters krijgen.
Ik hoor veel goede verhalen over
de Sangean DPR range, als ik nu een DAB portable zou kopen zou het waarschijnlijk er eentje uit dat rijtje zijn. Verder zou je nog naar de
PURE Move 400D of
PURE Move 2500 kunnen kijken (let bij PURE wel op dat DAB+ is ingeschakeld op het exemplaar dat je koopt).