Toon posts:

Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 2 3 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:43
Maurits van Baerle schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 13:36:
[...]

Die uitval is op zich niet erg vreemd. Wat ik zo her en der uit het land hoor is dat er nog regelmatig zenders aan en uit gezet worden of van vermogen veranderen. Wat dat betreft is het nog even wachten tot de officiële lancering 1 september tot er werkelijk over geoordeeld kan worden.

Wat overschakelen naar FM betreft. De codes van de DAB+ en FM stations moeten nog worden gelijkgetrokken. Pas dan weet jouw radio dat wat hij op FM 101.2 ontvangt hetzelfde is als DAB+ op kanaal 11C, subchannel 5. Dan zou hij dus ook automatisch heen en weer kunnen schakelen tussen het sterkste signaal. Of en wanneer Broadcast Partners dit gelijk trekt weet ik niet.

Radiotext heb ik ook nog niet gezien geloof ik. Dat zal vast wel komen want radiostations gebruiken het graag.
Precies, gewoon FM gebruiken tot 1 september ;).

Op Radio 1 bijvoorbeeld werkt wel alles prima trouwens (bij wegvallen naar FM en radiotekst). Maar ook die valt weg. Ik heb namelijk prima ontvangst en alle zenders of echt helemaal niks. Ik denk dan ook dat het meer aan mijn autoradio ligt, maar dat zie ik 1 september wel.

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:23
Ik merk op het commerciele ensemble nog wel dat het geluid niet synchroon loopt met het FM signaal. Zal wel een kwestie van tijd zijn lijkt me.
DAB zal altijd een kleine ingebouwde vertraging hebben. Een beetje simpel uitgelegd, omdat exact hetzelfde signaal exact tegelijkertijd moet worden uitgezonden -van Middelburg tot Groningen, van Maastricht tot Den Helder- en er dus moet ruimte worden ingebouwd om dit te kunnen synchroniseren. Daarom zie je ook een GPS ontvanger in de mast hangen naast sommige DAB antenne's, daar krijgen ze hun tijdsynchronisatie vandaan.

Er zijn wel radiostations (Classic FM in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld) die hun FM uitzending een beetje vertragen om gelijk te lopen met DAB. Dat is voornamelijk handig voor autoradio's die heen en weer kunnen schakelen tussen hetzelfde station op FM en DAB voor het sterkste signaal. Er bestaan ook autoradio's die zelf FM kunnen synchroniseren met DAB door FM een seconde of twee te vertragen.

Kortom, ik zou er niet op rekenen dat er iets verandert aan het DAB-ensemble. Er zou hooguit nog iets kunnen veranderen aan sommige FM zenders.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:36
Sowieso lijkt me, los van de frequentie en de bitstream synchronisatie, dat er ook wel wat vertraging in zal zitten door het encoderen en het 'assembleren' van het ensemble.

Net zoals digitale tv ook altijd een tikkel vertraging heeft tov. analoge tv.
Er zal inderdaad altijd wat vertraging zijn. Zelfs FM heeft vertraging alleen merk je dat niet als je niet in de radiostudio staat om live te vergelijken met de ether.

Ik weet niet alle technische details over hoe het in Nederland gaat maar hier in Engeland worden alle FM stations eerst gedigitaliseerd, dan door het hele land gedistribueerd en pas bij de uitzendmast weer naar analoog geconverteerd om de ether in gestuurd te worden. Die stappen vertragen ook iets natuurlijk.

De meeste vertraging merk je overigens bij via internet luisteren. Waar het bij DAB doorgaans twee seconden is hebben internetstreams al gauw een seconde of vijf a zes achterstand. Als je player dan ook nog wat buffert is het nog langer.

Maar goed, het maakt allemaal niet zoveel uit. De tijd dat mensen de pips van het radionieuws nodig hadden om hun klok exact gelijk te zetten liggen nu wel een tijdje achter ons. En het kloksignaal dat jouw radio oppikt uit het DAB-ensemble is natuurlijk wel nagenoeg gelijk aan de GPS-tijd.

[Voor 5% gewijzigd door Maurits van Baerle op 12-08-2013 12:14]

• eymey
Hehe, inderdaad :).

Overigens heb ik thuis dan wel eens last van sync issues. Boven heb ik vaak radio aan staan op de wekkerradio of de badkamerradio (allebei via de ether). Beneden luisteren we FM op de hi-fi, wat binnen komt via glasvezel (en in de meterkast weer op coax wordt gezet). Maar die keten levert ong. drie-kwart seconde vertraging op tov. ether 8)7.
Ik heb net nog even getest en merkte dat er zelfs tussen digitale radio's nog verschillen kunnen zitten. Ik schat dat mijn portable DAB radio zo'n driekwart seconde achter loopt op m'n HiFi DAB radio.

• eymey
Mja, dat kan ik me dan ook wel weer voorstellen. Er zal best verschil zitten in de werking van de foutcorrectie of de snelheid van de decoder.

Ook bij FM bestaat dit verschil bij ons in huis trouwens. De FM in de AV-receiver beneden en de hi-fi FM tuner boven op de werkkamer lopen gelijk, ook als ik wat sound processing actief heb staan op de AV-receiver. Maar de FM ontvanger in een Kenwood microsetje loopt zeker een seconde 'achter', ook als ik alle geluidsverbetering uitzet. Alledrie op dezelfde (glasvezel) bron aangesloten.

Anoniem: 338213

Kan iemand mij een portable Dab+ onvanger adviseren?
Ik ben een beginner en weet niet precies welke eisen ik aan een Dab+ ontvanger meoet stellen.
Anoniem: 338213 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:20:
Kan iemand mij een portable Dab+ onvanger adviseren?
Ik ben een beginner en weet niet precies welke eisen ik aan een Dab+ ontvanger meoet stellen.
Ik denk dat dit de belangrijkste dingen zijn waar je rekening mee moet houden.

DAB+
Let er op dat hij DAB+ ondersteunt (naast de gewone DAB). Vrijwel alle moderne ontvangers kunnen DAB+ aan maar soms, in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld, is de DAB+ functie uitgeschakeld in de firmware omdat in die landen DAB+ nog niet gebruikt wordt. Oppassen dus met iets van de Engelse Amazon of andere UK web stores kopen. Duitsland is dan een veiliger keus. Bij sommige merken (zoals PURE, zie de ervaring van gertvdijk hier boven) kun je later DAB+ inschakelen met een update.

Voor Nederland is DAB+ en Band III ondersteuning een must. Dingen zoals DRM/DRM+ of de L-Band zijn misschien leuk voor op vakantie in India of Tsjechië maar in Nederland nu niet, en waarschijnlijk nooit nodig.

Stereo
Hoewel sommige portables effectief mono zijn omdat ze maar één speaker hebben, let erop dat hij wel stereo ondersteunt via een hoofdtelefoon uitgang of andere output.

Externe antenne
Het kan nooit kwaad als hij een mogelijkheid heeft om een externe antenne aan te sluiten met bijvoorbeeld een F-connector. Voor gebruik buitenshuis gebruik je dan de meegeleverde/ingebouwde antenne en thuis sluit je hem aan op een betere antenne. Het is geen must, wel een nice-to-have.

Voeding
Er is een reeks opties wat opladen etc. betreft. Sommige merken gebruiken dure accu's maar die wel extra lang meegaan. Anderen hebben een vaste accu die via adapter of USB kan worden opgeladen. Bij de kleine radio's is een mogelijkheid om op te laden via micro-USB wel handig, dan kun je gewoon de oplader van een mobiele telefoon gebruiken. Weer andere werken met standaard batterijen. Wat jij belangrijk vindt zul je zelf moeten besluiten.

Suggesties
Ik heb zelf thuis een vrij serieuze HiFi DAB tuner maar voor onderweg heb ik een hele goedkope portable. De nadruk ligt op goedkoop, hij is aardig om af en toe mee te testen of iets simpels te luisteren. Maar, ik zou hem niet aanraden, dan kun je net zo goed ietsjes meer uitgeven en iets veel beters krijgen.

Ik hoor veel goede verhalen over de Sangean DPR range, als ik nu een DAB portable zou kopen zou het waarschijnlijk er eentje uit dat rijtje zijn. Verder zou je nog naar de PURE Move 400D of PURE Move 2500 kunnen kijken (let bij PURE wel op dat DAB+ is ingeschakeld op het exemplaar dat je koopt).

• eymey
Ik heb zelf nog geen ervaring met DAB+ radio's van Sangean (moet uberhaupt m'n eerste DAB+ ontvanger nog kopen en ben ook nog steeds op zoek naar iets betaalbaars, liefst niet direct 90 euro).

Maar ik heb hier 2 apparaten van Sangean staan waar ik (nog steeds) laaiend enthousiast over ben: De rcr-2 wekkerradio en de spatwaterdichte badkamerradio (die er nu dus ook in DAB+ variant is).

Voor het formaat een erg goede sound, zowel de wekker- als badkamerradio.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-03 13:30
Sjah schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 02:38:
Nou, als radiofan wil ik hier wel aan. Maar ik mis toch een erg belangrijk voordeel wat me morgen nog naar de RAF of Hobo zou doen rennen voor een naast mijn bed model (iets groter dan een wekkerradio, meer formaat wereldontvanger (wat raden jullie me aan, budget meer dan 100 minder dan 160).
Nu twijfel ik want wat mis ik? Nou ik wil de Belg en de Duitser(WDR/NDR) en de BBC kunnen ontvangen, zoals wel kan op mijn Upc mediabox (maar hee dat staat heel ergens anders dan mijn bed-radio, nee ik ga niet alles ombouwen, een radiootje moet gewoon in het donker en zeker zonder TV kunnen). Zenders als 538 en 3fm en Slam, tja die muziekkeus en lollig gelul , daar kan je sloten mee vullen.
Zoiets? http://www.conrad.nl/ce/n...art?queryFromSuggest=true

Kan je ook gelijk de beelden zien die er mee gestuurd (kunnen) worden

Me Tarzan, U nix!

• Broekventje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-08-2020
Anoniem: 249481 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 14:53:
Hallo

Misschien een domme vraag maar waarom worden er wel allerlei digitale standaarden ontwikkeld voor radio door de ether, zoals dab+ maar gebeurt dit niet voor digitale radio via dvb-t-c-s? nu moet je de tv aanzetten en de radio daar op aansluiten als je digitale radio wilt van ziggo, mij lijkt dit toch voorrang te hebben?

Waarom bestaan er geen recievers met ingebouwde decoder en cam ?
Als je digitale radio van ziggo wil horen sluit je toch een versterker aan via je decoder, dat doe ik al 7 jaar. Je hoeft toch helemaal je tv niet aan te zetten. Voordeel is ook dat je je tv-geluid ook via de versterk kunt afspelen.

Of begrijp ik je vraag verkeerd?
Broekventje schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 19:32:
[...]

Als je digitale radio van ziggo wil horen sluit je toch een versterker aan via je decoder, dat doe ik al 7 jaar. Je hoeft toch helemaal je tv niet aan te zetten. Voordeel is ook dat je je tv-geluid ook via de versterk kunt afspelen.

Of begrijp ik je vraag verkeerd?
Hoe zit dat eigenlijk met Ziggo's digitale radio via de kabel, is dat nog steeds MPEG 1 Layer 2 op 192 kbps?

• eymey
http://www.dtvmonitor.com...EF-0057-E4DF-F11168C8170E

http://www.dtvmonitor.com...EF-0057-E4DF-F11168C8170E

erg interessante site :)

Verder denk ik niet dat er snel fabrikanten van hi-fi apparatuur zullen komen die ook ontvangst van dvb-c, dvb-s of dvb-t zullen ondersteunen.

Audio over DVB is een handige manier voor aanbieders van digitale tv-diensten over die media om ook een pakket aan radiozenders aan te kunnen bieden, maar het is er eigenlijk gewoon niet voor bedoeld. Bovendien ben ik bang dat het toevoegen van zulke ontvangers (zeker voor SAT) aan gewone hi-fi apparatuur het apparaat onnodig duur zal maken.
Tja, daar staat bijvoorbeeld dat BNR Nieuwsradio met MPEG 2 (niet erg waarschijnlijk, MPEG 1 is logischer) en 397 kbit/s (zeer onwaarschijnlijk, flink lager is logischer) gestreamd wordt. Ik weet niet dus hoe betrouwbaar die gegevens zijn als het op radio aan komt.

• eymey
Hier bij Glashart Media ( via DVB-C ) zit BNR op 384 kbit/s. Radio 4 weer op 256 kbit/s. Zo gek zijn die aangegeven bitrates dus niet.

En VLC laat de codec info in het midden ( MPEG layer 1/2/3 wordt er weergegeven ). Ik vermoed dat ze bij dtvmonitor gewoon mpeg layer 2 bedoelen :).

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 08:17
Even een vraagje.
Ik heb een Pioneer DEH-X8500 DAB autoradio, samen met een AN-DAB1 antenne. Maar ik krijg helemaal niks door (regio Roermond). Ook geen Duitse of Belgische zenders. Is dat normaal en werkt dab nog niet in deze regio? Of is er iets mis met mijn radio?

• Jantje P
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-01 22:32
Johnnygo schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:25:
Even een vraagje.
Ik heb een Pioneer DEH-X8500 DAB autoradio, samen met een AN-DAB1 antenne. Maar ik krijg helemaal niks door (regio Roermond). Ook geen Duitse of Belgische zenders. Is dat normaal en werkt dab nog niet in deze regio? Of is er iets mis met mijn radio?
Ik heb in Midden Limburg met JVC DAB radio met raam-plak antenne over het algemeen storingsvrije ontvangst van de commerciële zenders (11C). Het is wel allemaal nog in test en soms staan zenders uit. België en Duitsland ontvang ik ook maar wisselt hoe verder je van de betreffende grenzen af rijdt. Duitsland zou je in Roermond zeker moeten ontvangen. Je kan ook eens richting Ittervoort rijden, daar staat de dichtstbijzijnde zendmast van de commerciële zenders (toren zichtbaar vanuit de A2)

Heb je de antenne goed op het raam bevestigd? Komt vrij kritisch met die contactpunten. Aan afbeeldingen op Internet te zien is die vrijwel identiek aan die van mij.

• Johnnygo
Jantje, bedankt voor de tip. Ben zojuist in de auto gestapt en even richting Ittervoort gereden. Toen ik Herten voorbij was kreeg ik een beetje signaal. En vanaf Maasbracht volle bak en geen onderbrekingen meer. Dat valt me dus wel een beetje tegen. Je moet echt vlak bij de zender zitten om iets te kunnen ontvangen.
Ligt dat dan aan de antenne, of draait de zender nog niet op volle kracht?
De antenne is door de garage geplaatst. Dus ik neem aan die dan wel goed zit.
Johnnygo schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:49:
Jantje, bedankt voor de tip. Ben zojuist in de auto gestapt en even richting Ittervoort gereden. Toen ik Herten voorbij was kreeg ik een beetje signaal. En vanaf Maasbracht volle bak en geen onderbrekingen meer. Dat valt me dus wel een beetje tegen. Je moet echt vlak bij de zender zitten om iets te kunnen ontvangen.
Wat ik zo'n beetje hoor uit Limburg is dat de ontvangst eigenlijk vrij goed is. Alleen zijn mogelijk nog niet alle zenders op vol vermogen.

Ik heb toch het vermoeden dat het met jouw antenne nog niet helemaal goed zit. Hij ontvangt kennelijk wel iets maar het zou veel beter moeten kunnen. Waarschijnlijk zit hij toch nog niet helemaal goed tegen het raam aan of misschien zelfs niet helemaal goed er ingestoken aan de achterkant van de radio.

Overigens, die raamantennes kunnen soms wel goed werken maar een echte dak antenne is altijd beter. Als je geen tweede antenne erbij wilt zou je een gecombineerde FM-DAB antenne kunnen nemen, deze 'actieve' dak antenne bijvoorbeeld. Maar goed, dat is wel even werk om te installeren als zoiets niet al standaard in je auto zit.

doc schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:22:
[...]

Zoiets? http://www.conrad.nl/ce/n...art?queryFromSuggest=true

Kan je ook gelijk de beelden zien die er mee gestuurd (kunnen) worden
Ik heb deze besteld, ben zeer benieuwd.
Vanmiddag is BG Radio toegevoegd. Het zendt op dit moment het gelijknamige Bulgaarse radiostation uit maar dat is duidelijk een grap.

www.bgradio.nl is geregistreerd door Radiocorp BV, het bedrijf achter 100%NL dus zal hier binnenkort wel met een nieuw eigen station op gaan uitzenden.

[Voor 6% gewijzigd door Maurits van Baerle op 23-08-2013 15:11]

• Jantje P
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-01 22:32
Johnnygo schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:49:
Ik merk wel de laatste dagen dat ik ook een paar korte onderbrekingen dus niet alle zenders staan aan of op volle sterkte. Ik zou ff afwachten tot na 1 september als ze officieel zijn gestart, dan weet je zeker dat het goed zou moeten zijn.
Zie het kaartje met de dekking van de commercielen: Limburg zit zeer ruim binnen het dekkingsgebied. Anders nog maar eens bij de garage langs.

http://www.dabtuners.nl/2...radio-netwerk-in-de-lucht

Nog een paar checks. Waar zit je antenne? Rechts boven tegen de voorruit ongeveer 15 cm van de dakrand? Heb je wellicht voorruit verwarming of een speciaal soort glas?

• Johnnygo
Heb contact gehad met Pioneer, en die zeiden dat het waarschijnlijk een massa probleem is. De antenne moet apart aan de massa aangesloten worden.
Daarop ben ik vanmorgen weer naar de garage geweest, en hebben ze de massa van de antenne aangesloten. En nu is het ontvangst idd een stuk beter.

• doc
Anoniem: 338213 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:23:
[...]

Ik heb deze besteld, ben zeer benieuwd.
Hou ons op de hoogte, zit er zelf ook aan te denken om hem te bestellen :)

Edit: Hier kan je de laatste firmware vinden: http://service.alan-electronics.de/DAB/DR333/Firmwareupdate/

[Voor 18% gewijzigd door doc op 26-08-2013 16:25]

Me Tarzan, U nix!

Er wordt steeds meer duidelijk wat er nog bij komt op de commerciële multiplex.
Ook Efteling Radio en Juize gaan uitzenden via DAB

Efteling Radio en Juize zijn binnenkort landelijk te ontvangen via DAB+. Beide radiostations gaan gebruik maken van capaciteit van 538 en Slam FM. Efteling Radio is momenteel al landelijk via de kabel te ontvangen, terwijl Juize uitzendt via internet.

[..]

Radio.nl: Ook Efteling Radio en Juize gaan uitzenden via DAB

doc schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:49:
[...]

Hou ons op de hoogte, zit er zelf ook aan te denken om hem te bestellen :)

Edit: Hier kan je de laatste firmware vinden: http://service.alan-electronics.de/DAB/DR333/Firmwareupdate/
Vandaag de radio ontvangen. De nieuwste update staat er al op. Ik onvang alle commerciele zenders.
De publieke zenders komen alleen door als ik de radio ergens anders neerzet. Ik vind de radio niet erg gevoelig maar kan er mee leven. De publieke zenders worden misschien beter op 1 september.
Voor de rest tevreden ook goed geluid.
Anoniem: 338213 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 17:58:
De publieke zenders worden misschien beter op 1 september.
Ik zou er niet teveel op rekenen. De netwerkuitbreiding van de NPO zal pas tegen het einde van het jaar uitgerold zijn. Het zou natuurlijk kunnen dat jij vlakbij één van de eerstvolgende nieuwe masten zit (ik gok op regio Eindhoven en Apeldoorn) maar direct per 1 september is niet erg waarschijnlijk.

Digitaal radionetwerk NPO eind 2013 landelijk dekkend

Vanmiddag is JUIZE! er bij gekomen op de commerciële multiplex. Het is een zusterstation van SLAM!FM (en zitten dus ook op hun tweede kanaal) dat voorheen alleen op internet, de kabel of via een Canal Digitaal satelliet-pakket te horen was. Nu dus ook in de ether.

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 15:34
Maurits van Baerle schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 19:49:
Vanmiddag is JUIZE! er bij gekomen op de commerciële multiplex. Het is een zusterstation van SLAM!FM (en zitten dus ook op hun tweede kanaal) dat voorheen alleen op internet, de kabel of via een Canal Digitaal satelliet-pakket te horen was. Nu dus ook in de ether.
Zodra Radio 10 definitief is overgenomen door 100%NL zal op het tweede kanaal van 538 ook wat anders gaan komen, namelijk Efteling Radio.

Nu nog afwachten wat Veronica, Q-Music, BNR en Sublime op hun tweede kanaal gaan plaatsen... en het is natuurlijk afwachten wat de bedoeling is van die Bulgaarse zender BG Radio die nu te horen is op de tweede positie van het nieuwe Radio 10.

• doc
Anoniem: 338213 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 17:58:
[...]

Vandaag de radio ontvangen. De nieuwste update staat er al op. Ik onvang alle commerciele zenders.
De publieke zenders komen alleen door als ik de radio ergens anders neerzet. Ik vind de radio niet erg gevoelig maar kan er mee leven. De publieke zenders worden misschien beter op 1 september.
Voor de rest tevreden ook goed geluid.
Wordt er ook al beeld informatie meegestuurd?

Me Tarzan, U nix!

Er is nu bekend wat er op het tweede kanaal van Q-Music komt:
Q met non-stopvariant op DAB+

Q-music lanceert op 1 september een nieuw radiostation dat te beluisteren is via de nieuwe digitale ether (DAB+): Q-music Non-Stop.

[..]

Adformatie: Q met non-stopvariant op DAB+

Radio 10 Gold is verdwenen, dat gaat vanaf maandag op in Radio 10 met een iets jongere doelgroep.

Efteling Radio en Sky Lovesongs zijn erbij gekomen.

• Sjah
  • Laatst online: 01:45
Want, Never Rains in California was te veel uitgemolken? Nu naar 1985 tot 2005 hits?
Sjah schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:38:
Want, Never Rains in California was te veel uitgemolken? Nu naar 1985 tot 2005 hits?
Radio 10 Gold had een gemiddelde leeftijd van 55 jaar, daar worden een hoop adverteerders niet blij van. Ze zullen waarschijnlijk proberen net onder de 50 terecht te komen.

Voor iedereen die al een DAB+ radio heeft, nu is het slim om even een re-tune te doen want het commerciële DAB+ ensemble is nu officieel gelanceerd met de volgende 18 zenders:

100% NL
5 3 8
Arrow Classic Rock
BG Radio
BNR Nieuwsradio
Classic FM
Efteling Radio
JUIZE!
Q-music
Q-music non-stop
Radio 10
Radio Maria
Radio Veronica
Sky Lovesongs
Sky Radio
SLAM!FM
Sublime
Sublime You

Van deze stations ziet het er overigens uit dat Sublime You en BG Radio nog een definitieve invulling moeten krijgen.

Verder is vandaag ook de officiële website gelanceerd: www.digitalradio.nl

[Voor 9% gewijzigd door Maurits van Baerle op 01-09-2013 01:46]

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11-2022

carnager

AmsterdamVideo

Ik ben benieuwd hoe snel DAB+ nu naar de mainstream retailers komt.
Kort geleden ben ik, toen ik er toch was, uit pure intresse eens langs de autoradio's en ook langs de elders in de winkel te vinden portable (wereld)ontvangers gelopen en het viel me op dat meer dan 70% van het aanbod uberhaupt nog geen vorm van digitale radio-ontvangst had. De artikelen die er wel stonden konden voornamelijk enkel overweg met gewone DAB, dus niet met DAB+.
OPPASSEN DUS als je binnenkort gaat shoppen, gewoon DAB is niet voldoende! En de meeste toestellen laten zich niet even eenvoudig voorzien van een nieuwe firmware. Zou zonde zijn van de toch nog prijzige investering als je er achter komt dat je lang niet alles digitaal kunt ontvangen :(

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:12
Net op m'n wekkerradio (Pure Twilight) rescan gedaan en nu 27 zenders.
Volgens http://www.digitalradio.nl/stations zouden het er 26 moeten zijn, extra is bg radio die hierboven ook genoemd staat ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Ja, iedereen laat BG Radio voor het gemak achterwege. Waarschijnlijk omdat iedereen ook wel weet dat die nog moet veranderen.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03 15:22
Sjah schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:38:
Van wiki-answers:
A visit to Gracenote's media database shows 97,206,484 songs in the database. This includes international music, different edits of the same song, and recordings of classical music
Ik vind het megatriest dat alle nederlandse zenders keer op keer op keer terugvallen op een minuscule subset die ze afspelen. Er blijft zoveel leuk spul liggen, echt jammer. Ik vrees dat DAB+ daar niets aan gaat veranderen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-03 21:57
Zou ik in België tussen brussel en gent ook de nederlandse zenders kunnen ontvangen? In de auto ontvang ik radio 1 en 4 met een redelijke kwaliteit.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-03 14:20
Maurits van Baerle schreef op zondag 01 september 2013 @ 01:36:
Verder is vandaag ook de officiële website gelanceerd: www.digitalradio.nl
Echt stom dat ze niet digitaleradio.nl hebben gekocht, maar een Engelse naam gekozen hebben.

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-03 17:50

sHELL

VR "connoisseur"

Hmmmm... gaan we DAB+ ontvangers binnenkort ook terug zien in telefoons?

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

sHELL schreef op zondag 01 september 2013 @ 12:55:
Hmmmm... gaan we DAB+ ontvangers binnenkort ook terug zien in telefoons?
Technisch is het niet moeilijk. Er is bijvoorbeeld al de Samsung Galaxy S WiFi 5.0 DAB+. Dat is geen telefoon maar wel hetzelfde formaat.

De beperking is niet technisch van aard, eerder economisch. De markt moet eerst groeien voordat het voor fabrikanten interessant wordt. Nou is Nederland veel te klein om ook maar enige zoden aan de dijk te zetten. Maar, Duitsland heeft al DAB+ en Frankrijk krijgt de eerste DAB+ stations nog dit jaar. Dan hebben de vijf grootste landen van Europa DAB/DAB+ in de ether en begint het interessant te worden.

• doc
carnager schreef op zondag 01 september 2013 @ 01:46:
Ik ben benieuwd hoe snel DAB+ nu naar de mainstream retailers komt.
Kort geleden ben ik, toen ik er toch was, uit pure intresse eens langs de autoradio's en ook langs de elders in de winkel te vinden portable (wereld)ontvangers gelopen en het viel me op dat meer dan 70% van het aanbod uberhaupt nog geen vorm van digitale radio-ontvangst had. De artikelen die er wel stonden konden voornamelijk enkel overweg met gewone DAB, dus niet met DAB+.
OPPASSEN DUS als je binnenkort gaat shoppen, gewoon DAB is niet voldoende! En de meeste toestellen laten zich niet even eenvoudig voorzien van een nieuwe firmware. Zou zonde zijn van de toch nog prijzige investering als je er achter komt dat je lang niet alles digitaal kunt ontvangen :(
De apparatuur met alleen DAB komt meestal uit de UK, daar gebruiken ze nog geen DAB+. Om licentie kosten te sparen zit er vaak geen DAB+ bij. Bij sommige kan een firmware update helpen, bij andere kan je de licentie los nabestellen.

Online zijn er gelukkig al wel een aantal shops waar je DAB+ apparatuur makkelijk kan vinden, zoals:

http://www.autoshopdetijger.nl/dab-c-951.html
http://www.autoradiostore...18353/dab-autoradios.html
http://www.radiowinkel.com/c-92829/dab-radio-s/
http://www.conrad.nl/ce/n...AB-radios-digitale-radios

De Mediamarkt e.d. hebben al wel flink wat in de webshop, maar als je in de winkel rondloopt moet je idd goed zoeken wil je wat vinden...

Me Tarzan, U nix!

• DDX
M'n Cowon D2+ kan ook zonder problemen DAB+ ontvangen :)

Moest wel even firmware updaten van 4.12 naar 4.13 :

http://www.cowon.ch/01_deutsch/downloads.html
'Cowon D2+ DAB Firmware V4.13 - für D2+ mit DAB und DAB+'

[Voor 10% gewijzigd door DDX op 01-09-2013 14:09]

Ik heb alle zenders hierboven genoemd in Gelderland. Maar waar zijn de NPO zenders?

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 15:34
Anoniem: 338213 schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:34:
Ik heb alle zenders hierboven genoemd in Gelderland. Maar waar zijn de NPO zenders?
Pas ergens in de komende maanden wordt het bestaande NPO DAB-netwerk uitgebreid naar de rest van het land en omgezet naar DAB+. Op dit moment is er alleen ontvangst in de randstad en het gebied daar direct omheen.

Nog even geduld hebben dus.

[Voor 3% gewijzigd door FlorisD op 01-09-2013 18:56]

Anoniem: 338213 schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:34:
Zoals FlorisD al zei, nog niet alle NPO masten staan aan. Dankzij Lopik, Hilversum en Arnhem wordt een flink deel van Gelderland gedekt. Helaas staat Apeldoorn nog niet aan zodat er in het noorden van Gelderland nog niet zo'n goede dekking is. Voor het eind van dit jaar moet dat opgelost zijn.

Dit is de huidige dekking:

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:01
Interessant topic!

Kan iemand mij een DAB+ wekkerradio aanbevelen? Mag eigenlijk niet teveel kosten, ik wil er een omdat ik scheitziek wordt van de altijd maar beroerde ontvangst van Radio 4. Dat is helaas de enige zender waarbij ik wakker wordt, omdat de andere allemaal zoveel DRC hebben dat ik er gewoon "aan wen" en doorheen slaap en het geluid zo hard moet zetten dat mijn huisgenoten wakker worden.

Zoals gezegd, mag liever niet teveel kosten :) Verder zou het fijn zijn als de display niet teveel licht geeft, ik heb ooit een wekkerradio gehad waar 's nachts zoveel licht vanaf kwam dat ik hem om moest draaien en als ik 's nachts wakker lig kijk ik toch graag even op de display hoe laat het is.

Alvast bedankt.

• DDX
ktf schreef op maandag 02 september 2013 @ 08:04:
Kan iemand mij een DAB+ wekkerradio aanbevelen?
Kijk eens naar de pure ontvangers, ik heb zelf de pure twilight. (meer omdat hij 2 speakers heeft)

• eymey
En de wekkerradio's van Sangean zijn ook errug goed.

Ik heb hier nog een FM only model staan (de rcr2) maar deze geven, zelfs voor een mono uitvoering, ook erg mooi en vol geluid.

Het is alleen jammer dat ze geen DAB+ versie hebben gemaakt van specifiek deze, want aan dit model bevalt de amber backlight (lekker 'warm licht' als je wakker wordt die je ook zeer makkelijk even aan zet om te kijken hoe laat het is) en de automatische tijdsinstelling me bijzonder goed :P

Maar ze hebben iig ook (ik neem aan ook zeer goede) DAB+ wekkerradio's.

[Voor 6% gewijzigd door eymey op 02-09-2013 10:28]

Ik lees inderdaad ook een hoop goede verhalen over de Sangean radio's. Ik heb er zelf geen maar als ik in nu in de markt was voor een derde DAB radio dan zou ik zeker naar Sangean kijken.

Als je niet houdt van bestellen uit Duitse webwinkels zou je kunnen kijken bij Radiowinkel, die hebben ook Sangean en Pure, onder andere.

• eymey
:) Ik kwam eigenlijk ook heel toevallig op Sangean uit, toen ik eind 2005 in de race was voor een wekkerradio.

Ik wilde in ieder geval geen prul ding van 2 tientjes met zo'n lelijk en onzalig rood led-elementen display en vaak erg slecht geluid en zocht bij wat NL'se webshops gewoon op een design dat me aansprak en met handige features zoals DCF klok, etc. Toen kwam ik die genoemde Sangean tegen en ontdekte ik dat dit eigenlijk gewoon een goed merk is (ookal is het Chinees geloof ik).

Op dit moment ben ik dus in bezit van deze twee producten:

http://www.sangean.eu/pro...lication-radios/h201.html (in de badkamer, ook verrassend goed geluid)

http://www.sangean.eu/pro...l-clock-radios/rcr-2.html

Voor DAB+ ( http://www.sangean.eu/products/dab-radios.html ) zou ik wrs deze overwegen:

http://www.sangean.eu/products/dab-radios/dcr-89.html

Maar ik had dus liever gezien dat het display daarvan op dezelfde manier uitgevoerd zou zijn als bij de rcr-2....

[Voor 34% gewijzigd door eymey op 02-09-2013 10:49]

• ktf
DDX schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:31:
Kijk eens naar de pure ontvangers, ik heb zelf de pure twilight. (meer omdat hij 2 speakers heeft)
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen zin om > 100 euro uit te geven aan een wekkerradio, laat staan 160. Er zijn wel wat andere Pure-modelletjes die interessant zijn inderdaad.
eymey schreef op maandag 02 september 2013 @ 10:25:
En de wekkerradio's van Sangean zijn ook errug goed.
Ik kan ze alleen niet voor minder dan 80 euro vinden.

Stom genoeg is Conrad de enige winkel met een flinke selectie, zo lijkt het. Ik heb gevonden de
DNT DAB Cubino, Philips AJB4700 en de Pure Siesta Mi Series II. Allerdrie tussen de 45 en 55 euro. Ik denk dat ik daar maar een keuze uit ga maken :) Wat betreft de display denk ik zo op het eerste gezicht dat de derde het meeste kans maakt.

• DDX
ktf schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:25:
[...]

Om heel eerlijk te zijn heb ik geen zin om > 100 euro uit te geven aan een wekkerradio, laat staan 160. Er zijn wel wat andere Pure-modelletjes die interessant zijn inderdaad.
160 euro had ik er ook niet voor over gehad. (naja misschien wel aangezien de siesta modellen speaker naar boven hebben)
Heb er in april 100 euro voor betaald via mobielbereikbaar.nl (maar staat nu niet meer op de site)

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31
Hoe zal de ontvangst zijn in een metalen gebouw waar ook nog een hoop electromotoren draaien.?
FM gaat redelijk tot prima, maar of DAB+ dat ook doet is nog niet bekend zeker?

Ik wil graag de radio in mijn shovel vervangen voor een DAB+ exemplaar met raam plak antenne. En daarnaast ook die in mijn auto.

[Voor 27% gewijzigd door Mrs Redhair op 02-09-2013 20:29]

Instagram:Ambitielozemeisjes | Путин, иди на хуй

Redneck schreef op maandag 02 september 2013 @ 20:27:
Hoe zal de ontvangst zijn in een metalen gebouw waar ook nog een hoop electromotoren draaien.?
FM gaat redelijk tot prima, maar of DAB+ dat ook doet is nog niet bekend zeker?

Ik wil graag de radio in mijn shovel vervangen voor een DAB+ exemplaar met raam plak antenne. En daarnaast ook die in mijn auto.
Tja, wat de shovel betreft, ik heb er geen persoonlijke ervaring mee in zulke specifieke omstandigheden. Theoretisch zou het net zo goed of beter moeten zijn dan FM omdat er sterke foutcorrectie toegepast kan worden in plaats van verzanden in ruis en storing met FM. Maar, het zal wel afhangen van hoe sterk het signaal is waar je zit. Waar staat het gebouw? Als het ergens in het noorden van Friesland is zal het niet best zijn, als het vlakbij een zware zender is dan zal het een stuk beter zijn. Het beste is kijken of je van iemand een DAB+ radio kunt lenen om het te testen voordat je koopt.

Wat de auto betreft, juist in de auto gaat het vaak nog beter dan thuis, mits je een beetje redelijke antenne hebt. Dat is vrijwel zeker geen probleem.

• SebasFM
ktf schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:25:
[...]

[...]

Ik kan ze alleen niet voor minder dan 80 euro vinden.

Stom genoeg is Conrad de enige winkel met een flinke selectie, zo lijkt het. Ik heb gevonden de
DNT DAB Cubino, Philips AJB4700 en de Pure Siesta Mi Series II. Allerdrie tussen de 45 en 55 euro. Ik denk dat ik daar maar een keuze uit ga maken :) Wat betreft de display denk ik zo op het eerste gezicht dat de derde het meeste kans maakt.
De Pure Siesta Mi kan ik in ieder geval sterk afraden. Ik heb deze, maar het geluid klinkt heel erg schel en blikkerig. Ook de bediening vind ik niet echt handig. Wil ik in slaap vallen met de radio zachtjes aan, dan is die volume setting ook geldig voor de wekker en wordt je dus niet wakker. Ook wordt je met de laatst beluisterde zender wakker.

Daarnaast heb ik een Philips AJB3552 en ben daar wel over te spreken. Normaal ben ik niet zo Philips minded, maar voor deze wekkerradio maak ik een uitzondering. Het geluid klinkt voor een wekkerradio best goed en ook het ontvangst is dik in orde. In Den Haag kan ik op zeven hoog met enige regelmaat het Vlaamse DAB ensemble ontvangen wat me met de Pure Siesta Mi niet lukt. De bediening vind ik ook een stuk logischer in elkaar steken. Je kan met een andere zender in slaap vallen als waar je mee gewekt wordt en ook het alarm (radio) volume is los in te stellen bijvoorbeeld.

[Voor 5% gewijzigd door SebasFM op 04-09-2013 23:56. Reden: linkjes opgeschoond]

• Mrs Redhair
Maurits van Baerle schreef op maandag 02 september 2013 @ 23:12:
[...]

Tja, wat de shovel betreft, ik heb er geen persoonlijke ervaring mee in zulke specifieke omstandigheden. Theoretisch zou het net zo goed of beter moeten zijn dan FM omdat er sterke foutcorrectie toegepast kan worden in plaats van verzanden in ruis en storing met FM. Maar, het zal wel afhangen van hoe sterk het signaal is waar je zit. Waar staat het gebouw? Als het ergens in het noorden van Friesland is zal het niet best zijn, als het vlakbij een zware zender is dan zal het een stuk beter zijn. Het beste is kijken of je van iemand een DAB+ radio kunt lenen om het te testen voordat je koopt.

Wat de auto betreft, juist in de auto gaat het vaak nog beter dan thuis, mits je een beetje redelijke antenne hebt. Dat is vrijwel zeker geen probleem.
Ja de auto zal geen probleem zijn, want ik woon en werk in Zuid Holland, waar de dekking al goed is. Dan bouw ik eerst een DAB+ in mijn auto en rij daarmee de fabriek in om te testen.
Maar het aanbod in zenders is erg mager om maar wat te zeggen. Ze hebben toch subchannnels ? Bv Veronica is echt Guns & Roses, Queen, Aerosmith, Bon Jovi en weer terug naar G & R. Bagger zender dus. Platen die ik leuk vind, hoor je in de top 1000. Draai die aparte nummers nu eens, en verval niet steeds in meer van hetzelfde. [/einde Veronica bashen]
Maat toppie dat Arrow Classic Rock weer terug is. d:)b

Tot daar meer keuze in is wacht ik nog even met de aanschaf. Thuis heb ik internetradio, en helemaal geen behoefte om naar DAB+ over te schakelen. Die bieden mij geen Sky Radio New York .

[Voor 7% gewijzigd door Mrs Redhair op 03-09-2013 17:04]

• ktf
Oh, oke, gelukkig heb ik die dan niet besteld. Ik heb vanochtend een bestelling de deur uit gedaan voor die DNT Cubino, ik ben benieuwd :)

• SebasFM
ktf schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 17:38:
[...]

Oh, oke, gelukkig heb ik die dan niet besteld. Ik heb vanochtend een bestelling de deur uit gedaan voor die DNT Cubino, ik ben benieuwd :)
Wij zijn ook beniewd ;) Zag hem al staan bij o.a. de Conrad, maar ja toen had ik al drie DAB+ tuners in huis... :o
Redneck schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 16:40:
Ja de auto zal geen probleem zijn, want ik woon en werk in Zuid Holland, waar de dekking al goed is. Dan bouw ik eerst een DAB+ in mijn auto en rij daarmee de fabriek in om te testen.
Dat klinkt als een goede manier om het uit te vinden. Als je overigens toch bezig bent om die radio in te bouwen zou ik meteen een actieve FM/DAB combi antenne (zoals deze bijvoorbeeld) installeren. Het is één keertje iets meer werk maar je krijgt er geen spijt van...

• Uberhood
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Echt probleemloos kan ik het niet ontvangen helaas :( Het geluid loopt iets te langzaam, dat hoor je ook terug aan de wat lagere 'pitch'. Ik heb een fragment van de DAB+ stream van Skyradio geupload, deze is hier te vinden http://picosong.com/y5va/ . De kwaliteit is ook niet iets om naar huis te schrijven, dit is ook op te maken uit het frequentiespectrum van de audio:
Er zit namelijk een groot 'gat' rond de frequentie van 8,5kHz, verloren informatie dus. Ik weet niet of dit bij iedereen zo is, kan misschien ook aan mijn ontvangstopstelling liggen.

Is er iemand bekend met deze problemen? Ik gebruik trouwens een DAB+ DVB-T stick i.c.m. het software programma SDR-J .

Edit: de twee bovenstaande punten gelden overigens voor alle Nederlandse DAB+ stations.

[Voor 20% gewijzigd door Uberhood op 03-09-2013 22:04]

Uberhood schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:52:
Echt probleemloos kan ik het niet ontvangen helaas :( Het geluid loopt iets te langzaam, dat hoor je ook terug aan de wat lagere 'pitch'. Ik heb een fragment van de DAB+ stream van Skyradio geupload, deze is hier te vinden http://picosong.com/y5va/ .
Dat is een bekend probleem. Het goede nieuws is dat dat niet aan jou of jouw instellingen ligt. Het slechte nieuws is dat je er daardoor ook weinig aan kunt doen. Het probleem is dat DAB+ een minder gebruikelijke vorm van AAC gebruikt met 960 transfer lengths in plaats van de meer gebruikelijke 1024. De meeste audiolibraries kunnen dat niet goed decoderen. Hier staat wel een aardige beschrijving van het probleem. Iemand die een beetje handig is met programmeren in C zou het op kunnen lossen en de patch aanbieden aan FFmpeg en Libavc, dan verschijnt de oplossing vanzelf na verloop van tijd in 80% van alle audio apps.
De kwaliteit is ook niet iets om naar huis te schrijven, dit is ook op te maken uit het frequentiespectrum van de audio: [afbeelding]
Er zit namelijk een groot 'gat' rond de frequentie van 8,5kHz, verloren informatie dus. Ik weet niet of dit bij iedereen zo is, kan misschien ook aan mijn ontvangstopstelling liggen.
Je kunt aan een grafiek niet zien of iets goed klinkt of niet. Grafieken zijn grafisch terwijl geluid auditief is. 99,99% van al het geluidssignaal wordt sowieso weggelaten om het weer te kunnen geven in beeld, wat nou eenmaal iets anders is dan geluid. Er is een grote kans dat een slechtere encoder dat 'gat' niet had laten zien terwijl hij toch echt slechter klinkt.

Als je bijvoorbeeld MP3's die met verschillende encoders gemaakt zijn in beeld weergeeft dan lijkt de Blade encoder het het beste te doen en LAME een van de slechtste. Totdat je gaat luisteren en je meteen hoort waarom iedereen het er over eens is dat de Blade encoder een van de allerslechtste MP3 encoders is die ooit is gemaakt terwijl LAME geprezen wordt als de beste. Grafieken kunnen je dat nou eenmaal niet vertellen.

Wat grafieken je wel kunnen vertellen is of er een lowpass of highpass filter is gebruikt, of er clipping optreedt en nog een paar van dat soort dingen. Echter, of het geluid goed of slecht klinkt kun je niet zien, alleen horen.

Wat de geluidskwaliteit op de Nederlandse multiplexen betreft moet je een aantal dingen in je achterhoofd houden:
  • De SDR software kan het geluid niet goed decoderen door mijn eerder beschreven probleem en is dus geen goede graadmeter. Daarvoor zul je een echte DAB+ radio voor moeten hebben.
  • De Publieke Omroep zendt nog uit in DAB in plaats van DAB+ en die oudere standaard klinkt sowieso een stuk slechter. Alleen de commerciëlen zitten nu op DAB+, de publieken volgen over een paar maanden.
  • Sommige omroepen moeten nog wennen aan dat ze minder en andere processing nodig hebben met DAB+ dan ze met FM gewend waren en moeten dat nog aanpassen.
  • Sommige stations (Arrow Classic Rock bijv.) lijken nu nog een gecomprimeerde stream naar de multiplexer te sturen. Die wordt dan nog een keer naar HE-AAC gecomprimeerd wat geen geweldige resultaten geeft. De komende weken zullen een aantal stations nog wel beter gaan klinken.

• Mrs Redhair
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:47:
[...]

Dat klinkt als een goede manier om het uit te vinden. Als je overigens toch bezig bent om die radio in te bouwen zou ik meteen een actieve FM/DAB combi antenne (zoals deze bijvoorbeeld) installeren. Het is één keertje iets meer werk maar je krijgt er geen spijt van...
Dank je, en meteen 2 stuks besteld want de antenne van de Golf is beschadigd en kan meteen vervangen voor een DAB+ exemplaar.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:43

TheVMaster

Moderator WOS
Ik loop me al maanden te ergeren aan mijn huidige wekkerradio (een Philips) en vond het na dit dit topic wel een goed idee om gelijk naar een DAB+ model te kijken. Iemand ervaring met de Philips AJB3552/12? Leek mij wel een model wat alles een beetje ondersteunde wat een goede wekkerradio nodig heeft...

Ziet er ook nog wel aardig uit lijkt me

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-03 14:20

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

• Uberhood
  • Niet online
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 22:23:
[...]

Dat is een bekend probleem. Het goede nieuws is dat dat niet aan jou of jouw instellingen ligt. Het slechte nieuws is dat je er daardoor ook weinig aan kunt doen. ....
Hartstikke bedankt voor je gedetailleerde uitleg. In ieder geval een opluchting dat ik niet de enige ben met het probleem van de trage audio.

Het kwaliteitsissue is natuurlijk voor iedereen relatief. Het 'gat' ben ik echter niet tegengekomen bij bijv.
de Duitse radiozender "WDR2", met dezelfde opstelling als mijn vorige post. Ik heb wederom een fragmentje opgenomen en hier geupload: http://picosong.com/yLx8/ en hiervan een screenshot gemaakt van het frequentiespectrum, men ziet dat er geen 'gat' in het frequentiespectrum te zien is:

Edit: wel grappig is om te zien dat bij stilte, alle informatie in het frequentiespectrum wegvalt, dus ook de ruis, waarschijnlijk wordt hiermee ook bandbreedte bespaard.

Edit 2: Hardware.info heeft een leuke review geschreven over de Noxon DAB+ stick en hierbij audio samples geupload: http://nl.hardware.info/r...-test-dab+-in-de-praktijk Na analyse in het frequentiespectrum kan ik concluderen dat (ook bij dezelfde radiozenders) het 'gat' daar niet aanwezig is en dus het probleem zeer waarschijnlijk aan mijn opstelling (SDR stick) zal liggen.

[Voor 25% gewijzigd door Uberhood op 04-09-2013 19:10]

Uberhood schreef op woensdag 04 september 2013 @ 18:49:

[..]
Het kwaliteitsissue is natuurlijk voor iedereen relatief. Het 'gat' ben ik echter niet tegengekomen bij bijv.
de Duitse radiozender "WDR2", met dezelfde opstelling als mijn vorige post. Ik heb wederom een fragmentje opgenomen en hier geupload: http://picosong.com/yLx8/ en hiervan een screenshot gemaakt van het frequentiespectrum, men ziet dat er geen 'gat' in het frequentiespectrum te zien is:
WDR 2 wordt voor zover ik weet niet met DAB+ maar alleen met DAB uitgezonden. Die gebruiken dus de veel slechtere MP2 codec. Op een echte DAB radio zal 128 kb/s MP2 slechter klinken dan vrijwel alle DAB+ streams op het Nederlandse ensemble.

Dit is dus precies wat ik bedoel met dat grafieken nooit een indicatie kunnen zijn voor geluidskwaliteit. De grafiek die 'er beter uit ziet' is van een codec die een slechtere geluidskwaliteit geeft terwijl de grafiek met het gat een weergave van de betere codec is.

Kortom, jouw SDR kan wel goed MP2 weergeven maar niet goed AAC960. Daarom klinkt een het mindere MP2 dus beter dan het superieure HE-AACv2. Met een echte DAB+ radio zal het precies andersom zijn.

• eymey
Ik kan inderdaad beämen dat DAB+ echt wel hele pakken beter klinkt dan DAB.

En wie het wil horen kan ook de volgende review bij de conculega's van deze site eens lezen. Daar kan je ook een ZIP met samples downloaden.......

http://nl.hardware.info/r...gitale-radio-in-nederland

En het kan inderdaad best dat er met mp2 geen 'gat' in het frequentiespectrum zit. Dat zegt nog helemaal niets over de geluidskwaliteit. Als het hele frequentiespectrum bagger en met compressie artefacts is geëncodeerd (wat ik met mp2 bij dergelijke bitrates overduidelijk hoor), doe mij dan maar lagere bitrate HE-AAC wat dan misschien wat frequenties mist (wat geen probleem hoeft te zijn) maar wel een stuk cleaner klinkt.

[Voor 40% gewijzigd door eymey op 04-09-2013 19:59]

• Uberhood
  • Niet online
@Maurits en eymey: zie Edit 2 bij mijn vorige post.
Uberhood schreef op woensdag 04 september 2013 @ 20:30:
@Maurits en eymey: zie Edit 2 bij mijn vorige post.
Rest dus nu de vraag, hoe komt het dat die Noxon wel AAC960 kan decoderen? Misschien zijn delen van die software wel her te gebruiken om jouw stick goed aan de praat te krijgen.

• ktf
Maurits van Baerle schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:07:
Die gebruiken dus de veel slechtere MP2 codec.
Omdat ik vroeger zoveel mensen heb horen roepen dat AAC, WMA en Vorbis (e.d.) zoveel beter zijn dan MP3 wilde ik even wat testbestandjes maken om aan te tonen dat MP2 eigenlijk zo slecht nog niet is, maar het schetste mijn verbazing om te merken dat het verschil écht zo groot is!

Net even een testbestandje naar MP2 128kb/s (met TwoLAME) gemaakt en datzelfde bestandje naar HE-AAC v2 (met libfdk_aac in ffmpeg) op 32kb/s. De compressieartefecten zijn anders, maar wat mij betreft zijn die van HE-AAC v2 minder storend. Dat is een factor 4 in efficientie... Als ik verder vergelijk zet ik MP2 160kb/s tegenover HE-AAC v2 op 24kb/s, dat zou een factor 7 zijn.

Even vlug geluisterd is mijn mening nu dat MP2 op 192kb/s voor radiotoepassingen redelijk is (160 is al een beetje mager), MP3 (met LAME) zou ik met 112kb/s genoegen nemen (misschien 128), Vorbis en AAC-LC rond de 64kb/s maar HE-AAC v2 is echt een flinke sprong in het diepe, ik denk dat ik zelfs met 24kb/s redelijk tevreden zou zijn in de auto of op de wekkerradio...

Plotseling ben ik helemaal HE-AAC fan :o Jammer dat er vrijwel geen portable spelers (a.k.a "MP3-spelers") zijn die het spelen vanwege de licentiekosten e.d. edit: hopelijk wordt Opus de open-source tegenhanger van HE-AAC, deze scoort in de veelgequote MUSHRA-tests ook al behoorlijk op niveau, beter dan Vorbis e.d.

[Voor 9% gewijzigd door ktf op 04-09-2013 21:38]

• Uberhood
  • Niet online
@Maurits
Qua hardware verschillen de Noxon en mijn stick niet veel, ze gebruiken dezelfde chipset, namelijk de RTL2832U chipset. Alleen de tuner is niet hetzelfde:
Noxon: FC0013
en de door mij gebruikte stick: R820T, zie ook http://sdr.osmocom.org/trac/wiki/rtl-sdr . De stick die ik gebruik is trouwens hier te vinden: http://www.ebay.nl/itm/RT...main_0&hash=item417400cc5 (deze sticks zijn blijkbaar niet altijd merk gebonden).
Beide sticks kunnen gebruikt worden t.b.v. RTL-SDR, zie ook \[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger . Ik weet niet of je daar al mee bekend bent, maar het is heel leuk om te doen.

Een ander verschil is de gebruikte drivers: om gebruik te maken van RTL-SDR moet je aparte drivers installeren via Zadig(http://rtlsdr.org/softwarewindows) die het mogelijk maakt om de sticks te gebruiken met SDR doeleinden. Ik denk dat Hardware.info de bijgeleverde drivers van de Noxon stick gebruiken en hierbij ook een ander software programma, met zoals jij al aangaf, misschien andere codecs. Noxon heeft, volgens Hardware.info, dit programma in samenwerking met door Fraunhofer ontwikkelde DAB-ontvangstsoftware bij deze stick gebundeld.
Ik zelf gebruik dus SDR-J. Op dit moment ben ik er nog niet precies achter waar het precies aan ligt.Wat ik kan proberen is om ook de bijgeleverde drivers van de stick en hetzelfde software programma als Hardware.info gebruikt, te installeren. Er is natuurlijk geen garantie dat de software (http://www.terratec.net/e...te_treiber_en_150683.html) ook met mijn stick werkt. Wordt vervolgt!

Edit:
Mijn eerdere bevindingen over de kwaliteit van DAB+ was overigens te snel genomen, na het beluisteren van de samples geleverd door Hardware.info (Ik noem de site nu wel heel vaak, alstublieft geen ban hiervoor), moet ik toch concluderen dat het uitstekend klinkt (stukke beter als de stream die ik met mijn opstelling kreeg). Mijn oog op de frequentieanalyse laat zien dat een 80kbps HE-AAC stream zelfs frequenties tot 20kHz toelaat!

[Voor 11% gewijzigd door Uberhood op 04-09-2013 21:21]

ktf schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:12:
[...]

Omdat ik vroeger zoveel mensen heb horen roepen dat AAC, WMA en Vorbis (e.d.) zoveel beter zijn dan MP3 wilde ik even wat testbestandjes maken om aan te tonen dat MP2 eigenlijk zo slecht nog niet is, maar het schetste mijn verbazing om te merken dat het verschil écht zo groot is!

Net even een testbestandje naar MP2 128kb/s (met TwoLAME) gemaakt en datzelfde bestandje naar HE-AAC v2 (met libfdk_aac in ffmpeg) op 32kb/s. De compressieartefecten zijn anders, maar wat mij betreft zijn die van HE-AAC v2 minder storend. Dat is een factor 4 in efficientie... Als ik verder vergelijk zet ik MP2 160kb/s tegenover HE-AAC v2 op 24kb/s, dat zou een factor 7 zijn.
Tja, het is niet voor niets. MPEG1-Layer2 is een voorloper van MPEG1-Layer3 (MP3) en dat is al technologie uit de jaren '80. We weten gewoon een hoop meer van audiocompressie tegenwoordig en de ontwerpers van moderne codecs hebben goed gekeken naar wat de tekortkoming zijn van MP3 en die opgelost. Er zijn een aantal problemen die je zelfs met 320 kb/s er tegenaan gooien niet oplost. Alleen al door de block length variabeler te maken zijn een hoop problemen in het tijds-domein opgelost. MP3 kan geen blokken kort genoeg maken om snelle attacks goed te kunnen verwerken. Daarom hoor je pre-echo en klinken veel percussieinstrumenten vaak gewoon niet zo strak als zou moeten (castagnetten zijn vrijwel altijd de doodsteek voor elke MP3 encoder). Tegelijk kunnen ze bij MP3 ook niet lang genoeg worden om grotere compressie te behalen bij dezelfde geluidskwaliteit. Daarom kan AAC zoveel kleiner worden bij dezelfde kwaliteit. En dat is dus alleen maar block length.
Even vlug geluisterd is mijn mening nu dat MP2 op 192kb/s voor radiotoepassingen redelijk is (160 is al een beetje mager), MP3 (met LAME) zou ik met 112kb/s genoegen nemen (misschien 128), Vorbis en AAC-LC rond de 64kb/s maar HE-AAC v2 is echt een flinke sprong in het diepe, ik denk dat ik zelfs met 24kb/s redelijk tevreden zou zijn in de auto of op de wekkerradio...
Eens met al dit, zelfs 48 kb/s kan al vrij goed klinken. Alleen 24 kb/s gaat mij ook wel wat ver. Hoewel als je kijkt naar veel luisteromstandigheden (in het verkeer, een fabriekshal of druk kantoor) zullen veel mensen het prima vinden.
Plotseling ben ik helemaal HE-AAC fan :o Jammer dat er vrijwel geen portable spelers (a.k.a "MP3-spelers") zijn die het spelen vanwege de licentiekosten e.d. edit: hopelijk wordt Opus de open-source tegenhanger van HE-AAC, deze scoort in de veelgequote MUSHRA-tests ook al behoorlijk op niveau, beter dan Vorbis e.d.
Volgens mij valt die ondersteuning vor HE-AAC tegenwoordig wel mee. Moderne iPods en de meeste smartphones hebben er geen probleem mee. Rockbox ondersteunt het in latere versies etc.

• eymey
Maurits van Baerle schreef op woensdag 04 september 2013 @ 20:44:
[...]

Rest dus nu de vraag, hoe komt het dat die Noxon wel AAC960 kan decoderen? Misschien zijn delen van die software wel her te gebruiken om jouw stick goed aan de praat te krijgen.
Ik denk het niet.

Toevallig lees ik ook wel eens het RTL-SDR topic en voor SDR moet je sowieso de originele drivers van de stick vervangen door (open source) drivers die directe low level communicatie met de USB interface van de stick mogelijk maken. De fabrikant software werkt dan niet meer :)

edit: LOL, ik moet ook eerst even echt alle laatste posts lezen. Prima uitgelegd door de 'aanstichter' met z'n SDR software :+ (positief bedoeld).

[Voor 10% gewijzigd door eymey op 04-09-2013 22:09]

eymey schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:06:
[...]

Ik denk het niet.

Toevallig lees ik ook wel eens het RTL-SDR topic en voor SDR moet je sowieso de originele drivers van de stick vervangen door (open source) drivers die directe low level communicatie met de USB interface van de stick mogelijk maken. De fabrikant software werkt dan niet meer :)
Ik vind het toch wel interessant eigenlijk. Ik ben al tijden op zoek naar een decoder die het goed doet. Veel programma's gebruiken Libav of FFMpeg en die doen het sowieso niet, en zelfs de eigen decoders van bijvoorbeeld grote jongens als Microsoft en Apple doen het niet.

Toch moeten ze bestaan, DAB+ radio's, ook die van twee tientjes, moeten toch ergens hun decoder vandaan halen. Die Noxon software heeft dus een decoder aan boord die het kan, maar welke?

Als iemand een programma tegenkomt die niet te traag/laag klinkt op de Dabmonitor.nl streams hoor ik het graag...

• SebasFM
TheVMaster schreef op woensdag 04 september 2013 @ 17:59:
Ik loop me al maanden te ergeren aan mijn huidige wekkerradio (een Philips) en vond het na dit dit topic wel een goed idee om gelijk naar een DAB+ model te kijken. Iemand ervaring met de Philips AJB3552/12? Leek mij wel een model wat alles een beetje ondersteunde wat een goede wekkerradio nodig heeft...

Ziet er ook nog wel aardig uit lijkt me

[afbeelding]
Zie mijn post hierboven ;) Het enige nadeel is dat je maar een alarm kan instellen.
SebasFM in "Het grote DAB+ digitale radio topic"

Een hands on video kan je hier op Youtube vinden

[Voor 9% gewijzigd door SebasFM op 04-09-2013 23:55]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
SebasFM schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:45:
[...]

Zie mijn post hierboven ;) Het enige nadeel is dat je maar een alarm kan instellen.
SebasFM in "Het grote DAB+ digitale radio topic"

Een hands on video kan je hier op Youtube vinden
Ik hoef ook maar 1 alarm :+ Zal die review eens bekijken...thanks
Redneck schreef op woensdag 04 september 2013 @ 17:22:
[...]

Dank je, en meteen 2 stuks besteld want de antenne van de Golf is beschadigd en kan meteen vervangen voor een DAB+ exemplaar.
Cool. Wat voor autoradio zat je aan te denken? Er bestaan op zich redelijk wat DAB+ autoradio's maar een hoop zullen nog niet in Nederland leverbaar zijn.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SebasFM schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 11:09:
Daarnaast heb ik een Philips AJB3552 en ben daar wel over te spreken. Normaal ben ik niet zo Philips minded, maar voor deze wekkerradio maak ik een uitzondering. Het geluid klinkt voor een wekkerradio best goed en ook het ontvangst is dik in orde. In Den Haag kan ik op zeven hoog met enige regelmaat het Vlaamse DAB ensemble ontvangen wat me met de Pure Siesta Mi niet lukt. De bediening vind ik ook een stuk logischer in elkaar steken. Je kan met een andere zender in slaap vallen als waar je mee gewekt wordt en ook het alarm (radio) volume is los in te stellen bijvoorbeeld.
Misschien offtopic, maar €70-100,- voor een wekkerradio? :o
Hoeveel daarvan is voor de DAB+ ondersteuning? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Raven schreef op donderdag 05 september 2013 @ 13:21:
[...]

Aangezien je met bijvoorbeeld het Frontier Silicon Verona platform voor een paar dollar al een compleet bordje hebt dat FM-RDS/DAB/DAB+/DMB, schermaansturing, DAC, toetseninput, geheugen, backlightaansturing en USB ingang regelt zal die DAB+ ondersteuning niet veel invloed op de prijs hebben.

Voor wie zelf wil knutselen, helaas zul je bij Frontier Silicon zelf in grote aantallen moeten kopen, een minimale afname van duizend stuks zou me niets verbazen. Daarom zijn er fora waar mensen ervaringen delen met een Frontier Silicon bordje uit een bestaande radio slopen. Haal bij de plaatselijke supermarkt een DAB radio voor nog geen twee tientjes en haal de module er uit.

• ktf
Het probleem is natuurlijk dat dit de bovenkant van de markt is. Een DAB-wekkerradio is (althans, in Nederland) nog een niche-product. Niche betekend meestal dat het product een beetje duurder is (relatief, dus per-product, meer geld voor ontwikkeling, marketing, tussenhandelaar) maar als het een beetje duurder is verwacht de consument ook dat het beter-dan-standaard is (lees, geen HEMA-wekkerradio met een DAB-moduletje erin maar iets met een redelijke speaker, display e.d.) want anders worden ze en-masse teruggestuurd met de mededeling dat het geen waar voor het geld is. Die 'algehele upgrade' maakt het product ook weer duurder.

Als het product, door grootschalige adoptie, uit de niche-markt naar de massamarkt komt kun je meer produceren, dus minder ontwikkelingskosten, dus (meestal) goedkoper aan te bieden, dus verwacht de consument minder, dus kan er ook op de standaardonderdelen worden bezuinigd, dus kan de prijs nog verder omlaag.

edit: Hier vind je de licentiekosten voor een HE-AAC v2 licentie: http://www.vialicensing.com/licensing/aac-fees.aspx In tegenstelling tot MP3 betaal je bij AAC enkel voor de encoder en decoder, niet voor de content. Hiernaast worden er ook nog 'set-up fees' berekend, maar je kunt dus uitgaan van 50 eurocent per verkocht product, grofweg, enkel al voor de licentie. Dat lijkt niet veel, maar realiseer je dat als een product voor 10 euro in de winkel ligt het (door transport, garantiebepalingen, verpakking, belasting e.d.) waarschijnlijk voor minder dan 4 euro gemaakt wordt. 50 cent is best een grote hap daaruit.

[Voor 11% gewijzigd door ktf op 05-09-2013 18:03]

Kan het zijn dat nog niet alle zenders van de commerciëlen op volle kracht uitzenden?
Vandaag en gisteren rond Putten, Voorthuizen en Ede gereden en daar veel storing ondervonden.
Ook is elk viaduct gelijk raak, geen ontvangst.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 338213 op 06-09-2013 18:02]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
[...]

LOL Ik wil graag een wekkerradio met een beetje fatsoenlijk ontvangst. De vorige was eh..20 jaar oud....had tijdje terug al iets van 40-50 euro in gedachten, dus die 25 euro duurder zal wel voor DAB+ zijn denk ik O-)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kom ik aanzetten met een Philips AJ3120 wekker/radio dat toen volgens mij nog geen tientje kostte :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• doc

Me Tarzan, U nix!

• Oebele Drijfhout
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-02 18:56
Ik heb sinds een paar dagen een DAB+ radio (Cambridge Audio 650 T), maar met de antenne die erbij zit heb ik hier in de Bijlmer 0,0 ontvangst. Ik zat daarom te kijken naar een actieve buitenantenne: http://www.conrad.nl/ce/n...plus-antenne-WB-305-radio

Ik heb ook een paar meter verlengkabel nodig, maar vraag me nu af of ik een 50 ohm-kabel daarvoor nodig heb, in plaats van de standaard 75 ohm? Er zit nl. een 50 ohm DAB input op de tuner. Of maakt dat niet uit? Ik kan overigens bij geen enkele webshop een 50 ohm-kabel vinden, dus dat geeft te denken...

[Voor 3% gewijzigd door Oebele Drijfhout op 07-09-2013 22:09]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Raven schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 23:56:
Kom ik aanzetten met een Philips AJ3120 wekker/radio dat toen volgens mij nog geen tientje kostte :+
:+ Ik denk dat mijn vorige Philips ook zoiets gekost heeft. Overigens had ik met de AJB3552 wel geen ontvangst naast het bed. Oplossing was om hem in de vensterbank de DAB zenders te laten zoeken, waarna het (blijkbaar) bereik toch net voldoende was om ze wel op het nachtkastje te laten werken.

Toch wel fijn...wakker worden met heldere ruisvrije radio :+

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-03 13:47
T-MAN3000 schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 21:20:
Ik heb ook een paar meter verlengkabel nodig, maar vraag me nu af of ik een 50 ohm-kabel daarvoor nodig heb, in plaats van de standaard 75 ohm? Er zit nl. een 50 ohm DAB input op de tuner. Of maakt dat niet uit? Ik kan overigens bij geen enkele webshop een 50 ohm-kabel vinden, dus dat geeft te denken...
Gewoon 75 ohm kabel gebruiken,want je moet ook nog F connectors nodig om de kabel aan de antenne te koppelen en waarschijnlijk ook op je set.
Er is ook maar weinig 50 ohm kabel met een enkele draad in de kern de meeste hebben zelfs een stranded core.
De missaanpassing van 25 ohm blijf je toch houden omdat de antenne ontworpen is voor 75 Ohm kabel en je merkt er qua ontvangst waarschijnlijk weinig tot niets van.

Soms weet ik het ook niet meer.........

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb een DAB+ radio nodig op het werk, met hoofdtelefoonaansluiting. Het netwerk word hier zo belast dat normaal radio luisteren niet lukt.

Ik zit te twijfelen tussen :

de philips ae5250

de philips ae5430

en de sony sony xdr-s40dbp

beide philips krijgen erg slechte reviews op amazon.

Iemand nog andere suggesties ?

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
Hij is nu zelfs afgeprijsd naar €24,99. (Onder 25 euro, dus er komen nog verzendkosten bij)
Er zijn eindelijk verkoopcijfers uit Duitsland bekend. Daar waren sinds de lancering van DAB+ in augustus 2011 wel wat afzonderlijke cijfers bekendgemaakt (alleen echte winkels zonder online verkoopcijfers bijvoorbeeld) maar nog geen algeheel overzicht. Nu is er dan eindelijk een totaalcijfer.
Duitsland: 2,7 Miljoen DAB-ontvangers verkocht

Tijdens de Internationalen Funkausstellung (IFA) in Berlijn zijn dinsdag de verkoopcijfers van DAB+ontvangers in Duitsland bekendgemaakt. Uit onderzoek van TNS blijkt dat twee jaar na de start van DAB+ al 2,7 miljoen ontvangers in omloop zijn. Verwacht wordt dat er dit jaar 650.000 ontvangers over de toonbank gaan.

[..]

Radio.nl: Duitsland: 2,7 Miljoen DAB-ontvangers verkocht

Radio 1 experimenteert met plaatjes via DAB

De publieke nieuwszender Radio 1 is gestart met het experimenteren met plaatjes en tekst via DAB. Met speciale ontvangers is via Radio 1 nu actuele informatie over weer, verkeer te bekijken, alsmede de hoofdpunten van het nieuws. Dit meldt Jan Westerhof, directeur audio NPO, via Twitter.

[..]
http://radio.nl/781993/ra...eert-met-plaatjes-via-dab
Je zult er wel een radio voor nodig hebben die ook beeld ondersteund. De Pure Sensia bijvoorbeeld of een ingebouwde DAB+ autoradio.

Kan iemand al iets zien?

• Edje_Kroketje
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Ik zie niets met mijn Dual DAB 50 ontvanger, terwijl ik bij de Duitse zenders wel de plaatjes zie.
Pagina: 1 2 3 ... 31 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee