• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-12 03:55
ThinkPadd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:59:
Iemand ervaring met de waarde van een temperatuursensor bijstellen? Heb een sensor (ESP8266 zelfbouw met DHT22) die naar mijn mening iets te hoog aangeeft. Dit wil ik bijstellen, maar als ik bij de sensor een 'adjustment' invoer van bijv '-1.5' dan gebeurt er niet echt wat heb ik het idee. Hoe moet je een waarde daar in voeren?
Als je een adjustment ingeeft dan word deze waarde bij de volgende ontvangt erbij opgeteld (of afgetrokken als het negatief is)

dus het kan even duren voordat je resultaten vind.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
gizmocuz schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:12:
probeer dit eens:

cd domoticz
./domoticz

als dat crashed, copieer de database naar windows, gebruik bv 'sqlite expert personal' , open de database,
ga naar de hardware table, zet alles op niet enabled (0)
copieer de database terug naar je systeem

cd domoticz
./domoticz

als dit werkt, dan 1 voor 1 de hardware weer enablen (in de web gui)
Dat crasht op die temperatuursensor. Die heb ik nu uit domoticz.db verwijderd. Kijken of dat helpt. Bedankt in ieder geval voor het ./domoticz commando. Maakt weer een hoop helder waar hij over valt.

Edit: Ik heb alle hardware op enabled = 0 gezet en de webomgeving draait weer. Echter krijg ik nog steeds onderstaande meldingen:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/s3zt3m.jpg

Edit2: Boel draait weer na omdraaien USB-poorten.

[ Voor 14% gewijzigd door Ferra op 15-05-2015 20:02 ]

gizmocuz schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:21:
[...]

Als je een adjustment ingeeft dan word deze waarde bij de volgende ontvangt erbij opgeteld (of afgetrokken als het negatief is)

dus het kan even duren voordat je resultaten vind.
Zo had ik het ook verwacht inderdaad, maar er gebeurt gewoon niks. Zelfs niet als ik -10 ofzo invul, dan zou ik toch duidelijk een verandering in de sensor waarden moeten kunnen zien. Bugje in virtuele sensoren?

• Ferra
  • Niet online
Hoe vind ik nu mijn nieuwe cresta thermosensortje met domoticz?

Edit: Bij RFX onder Zet Mode Hideki aanvinken.

Wat is nou de beste plek om zo'n Cresta neer te zetten in je woonkamer?

[ Voor 53% gewijzigd door Ferra op 15-05-2015 20:18 ]

• l00pz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:57
CodeIT schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:44:
[...]

Ik heb zojuist een patch verstuurd naar gizmocuz die dit als het goed is oplost. Zie ook: http://www.domoticz.com/f...f=6&t=5614&p=42630#p42630
Gizomocuz heeft de Patch als het goed is verwerkt in de nieuwste Beta van Domoticz, maar ik krijg helaas nog altijd de melding "Error: Harmony Hub: Command cannot be sent. Hub is changing activity"

Zijn er nog meer mensen die hier nog alijd last van hebben in de laatste Beta, of zit er iets fout in mijn lokale Config? Als ik de Harmony Hub Worker trouwens opnieuw opstart, dan werkt het veranderen van de activity weer voor 1 keer.

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12 22:22

CodeIT

Code IT

l00pz schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:27:
[...]

Gizomocuz heeft de Patch als het goed is verwerkt in de nieuwste Beta van Domoticz, maar ik krijg helaas nog altijd de melding "Error: Harmony Hub: Command cannot be sent. Hub is changing activity"

Zijn er nog meer mensen die hier nog alijd last van hebben in de laatste Beta, of zit er iets fout in mijn lokale Config? Als ik de Harmony Hub Worker trouwens opnieuw opstart, dan werkt het veranderen van de activity weer voor 1 keer.
De patch zit er inderdaad nog niet goed in. Ik heb Gizomocuz gemaild met wat aanvullende info.

• l00pz
CodeIT schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 10:17:
[...]

De patch zit er inderdaad nog niet goed in. Ik heb Gizomocuz gemaild met wat aanvullende info.
Oke, dan wachten we het netjes af ;)

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
M.v.Veelen schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:31:
[...]

Jij biedt je aan als tester begrijp ik >:) ? Als dit nu weer een goede versie is, dan durf ik nog wel even te updaten voor vertrek ;)
Heb V2.2431 geinstalleerd en daar zit OpenZWave in. Draait goed hier :)

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-12 08:43
Zijn er meer mensen waarvan verschillende sensoren hun historische data verliezen?

zie ook: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=6445

En hebben jullie er wat op kunnen vinden om dit op te lossen?

EDIT: Owja, ik gebruik de laatste beta op een raspPI

[ Voor 11% gewijzigd door schmm op 16-05-2015 17:12 . Reden: Versie aangegeven ]

PVoutput

• gizmocuz
l00pz schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:29:
[...]

Oke, dan wachten we het netjes af ;)
Er is een nieuwe versie, draait deze goed?

• gizmocuz
schmm schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:10:
Zijn er meer mensen waarvan verschillende sensoren hun historische data verliezen?

zie ook: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=6445

En hebben jullie er wat op kunnen vinden om dit op te lossen?

EDIT: Owja, ik gebruik de laatste beta op een raspPI
a) waarom op het forum en hier een bericht plaatsen? Mensen steken er tijd in om je te beantwoorden, en dan ga je lekker hier verder?
b) zoals gezegd, kan er iets me de datum tijd aan de hand zijn?
c) heb je de code wel eens bekeken ? (ja vreemd... het is een open source project... echt), als je dit gedaan hebt, heb je enig idee waar dit fout kan gaan ?

d) als er iets (mogelijk) in de software fout is, dan hoef je niet te verwachten dat 'gebruikers' dit kunnen/zullen oplossen, er moet echt even in de code gedoken worden.
Ja het is heel makkelijk om te wachten tot iemand het voor je oplost, maar daar word niets mee opgeschoten. Zitten een paar mensen in dit forum draadje op elkaar te wachten, en als niemand de moeite neemt om daadwerkelijk naar het probleem te zoeken (dat heet; code; debugging) dan gaat daar ook nooit een antwoord komen lijkt me ?

e) ik heb dit ook wel eens gehad, na een reboot, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn datum/tijd later word goed gezet dan dat domoticz gestart is, voor mij geen probleem, want dit betreft de short-log, jammer dan, maar als dit het probleem is, zou echt iemand er even in moeten duiken.
Gimme schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:46:
[...]

Heb V2.2431 geinstalleerd en daar zit OpenZWave in. Draait goed hier :)
Bij thuiskomt ga ik ermee aan de slag, thanks!

¯\_(ツ)_/¯

• schmm
gizmocuz schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 18:29:
[...]

a) waarom op het forum en hier een bericht plaatsen? Mensen steken er tijd in om je te beantwoorden, en dan ga je lekker hier verder?
b) zoals gezegd, kan er iets me de datum tijd aan de hand zijn?
c) heb je de code wel eens bekeken ? (ja vreemd... het is een open source project... echt), als je dit gedaan hebt, heb je enig idee waar dit fout kan gaan ?

d) als er iets (mogelijk) in de software fout is, dan hoef je niet te verwachten dat 'gebruikers' dit kunnen/zullen oplossen, er moet echt even in de code gedoken worden.
Ja het is heel makkelijk om te wachten tot iemand het voor je oplost, maar daar word niets mee opgeschoten. Zitten een paar mensen in dit forum draadje op elkaar te wachten, en als niemand de moeite neemt om daadwerkelijk naar het probleem te zoeken (dat heet; code; debugging) dan gaat daar ook nooit een antwoord komen lijkt me ?

e) ik heb dit ook wel eens gehad, na een reboot, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn datum/tijd later word goed gezet dan dat domoticz gestart is, voor mij geen probleem, want dit betreft de short-log, jammer dan, maar als dit het probleem is, zou echt iemand er even in moeten duiken.
Sorry als ik iets verkeerds heb gedaan. Ik ben zeker aan het zoeken naar een mogelijke oorzaak en heb ook al een aantal zaken uitgesloten. (en een van die zaken is dat het komt door/tijdens een reboot en dat de tijd van de pi niet goed staat).

Maar het was meer mijn vraag of iemand hier ook al verder mee gekomen is en of iemand er ook mee bezig geweest was. Want om "het wiel 2x uit te vinden" vindt ik ook jammer van onze tijd!

En waarom ik hem hier nog een x gepost heb, heeft er puur mee te maken dat ik weet dat niet iedereen regelmatig op het engelse forum kijkt.

PVoutput

• AirJerre
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-07-2023
Zonet HUE lampen toegevoegd, zeg maar 3 uur geleden. Het systeem heeft momenteel 3 lampen en slechts 2 worden weergegeven na het koppelen van de Bridge met Domoticz. Voor de één of andere reden krijg ik lamp 3 niet te zien.

Heb al enkele keren verwijderd en opnieuw toegeveogd, maar geen succes.

Iemand ervaring?

Alvast thx voor de hulp.

Groeten,

AirJerre

[UPDATE] Never mind problem solved

[ Voor 5% gewijzigd door AirJerre op 16-05-2015 20:01 ]

• meesje
  • Laatst online: 23:41
AirJerre schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 19:49:
Zonet HUE lampen toegevoegd, zeg maar 3 uur geleden. Het systeem heeft momenteel 3 lampen en slechts 2 worden weergegeven na het koppelen van de Bridge met Domoticz. Voor de één of andere reden krijg ik lamp 3 niet te zien.

Heb al enkele keren verwijderd en opnieuw toegeveogd, maar geen succes.

Iemand ervaring?

Alvast thx voor de hulp.

Groeten,

AirJerre

[UPDATE] Never mind problem solved
Het lijkt me wel zo netjes dan ook aan te geven wat je gedaan hebt om het op te lossen. Wellicht lopen anderen ooit ook tegen dit probleem aan.

• l00pz
gizmocuz schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 18:23:
[...]

Er is een nieuwe versie, draait deze goed?
Deze versie werkt goed :) Bedankt!

• gizmocuz
ThinkPadd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:59:
[...]

Zo had ik het ook verwacht inderdaad, maar er gebeurt gewoon niks. Zelfs niet als ik -10 ofzo invul, dan zou ik toch duidelijk een verandering in de sensor waarden moeten kunnen zien. Bugje in virtuele sensoren?
Ahhh yes, als je update via json, dan zet domoticz 1-op-1 de waardes die je meegeeft in de database.
Niet een bug eigenlijk... ik controleer ook niet wat voor sensor je update
Je moet dit dan in je script oplossen

• mbitter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:42
l00pz schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:51:
[...]

Deze versie werkt goed :) Bedankt!
Confirmed, de Harmony switches doen het weer goed. Top!

• Maffie500
  • Laatst online: 09-12 21:54
Vandaag proberen de fibaro deursensor te verbinden maar om een of andere reden wil hij niet gevonden worden. Iemand daar al problemen mee gehad.
Wil ook voor het eerst een fibaro relay switch gebruiken en nu is mijn vraag hoe die moet ingebouwd worden. Ik heb alleen 2 zwarte kabels in mijn knop. een in L1 en 1 in de 1 zitten.
Hoe zet ik die sensor er tussen?

• gizmocuz
mbitter schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:01:
[...]

Confirmed, de Harmony switches doen het weer goed. Top!
welke versie draai je ? en had je hiervoor problemen? Misschien even op het domoticz forum replien dat het OK is... dan hou ik deze patch er in

• gizmocuz
schmm schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 18:55:
[...]

Sorry als ik iets verkeerds heb gedaan. Ik ben zeker aan het zoeken naar een mogelijke oorzaak en heb ook al een aantal zaken uitgesloten. (en een van die zaken is dat het komt door/tijdens een reboot en dat de tijd van de pi niet goed staat).

Maar het was meer mijn vraag of iemand hier ook al verder mee gekomen is en of iemand er ook mee bezig geweest was. Want om "het wiel 2x uit te vinden" vindt ik ook jammer van onze tijd!

En waarom ik hem hier nog een x gepost heb, heeft er puur mee te maken dat ik weet dat niet iedereen regelmatig op het engelse forum kijkt.
met 3000+ forum gebruikers heb je daar toch meer kans lijkt me

• florabora
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 23:32
Wie kan er even met me meedenken op dit onderwerp?

Update: aha ik heb een lead gevonden... Op de site van de fabrikant van de app/bridge zie ik 'reliable 868' staan... http://www.iqontrol.eu/co...s/honeywell-gas-fire.html

Iemand dan nog enig idee hoe ik de data tussen mn smartphone (app) en die bridge (tcp) kan sniffen en eventueel kan nabootsen middels http requests naar de bridge vanuit Domoticz?
florabora schreef op zondag 10 mei 2015 @ 23:22:
heeft iemand domoticz al weten te koppelen aan een Dru gashaard?
Ik heb van de week een haard laten plaatsen en probeer deze te integreren in mn domotica setup.
De haard is voorzien van een "26319 Communicatiemodule voor WIFI en modbus" zie http://www.druservice.nl/..._sfges_23z_lug702?model=1

Hiermee kun je de haard via een app bedienen.
Ik heb geprobeerd om met wireshark vanaf mn laptop het verkeer af te luisteren maar dat levert nog ff niks op.
Bovendien heb ik geprobeerd om met RFXmngr de signalen van de communicatiemodule OF de gewone afstandsbediening te beluisteren maar ik zie niks gaan :-(
In de manual staat wel " The radio remote control consists of a transmitter and a receiver and operates within the 430MHz band."

Heeft iemand enig idee hoe je deze zou kunnen connecten?

[ Voor 15% gewijzigd door florabora op 17-05-2015 22:21 ]

• mbitter
gizmocuz schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:41:
[...]

welke versie draai je ? en had je hiervoor problemen? Misschien even op het domoticz forum replien dat het OK is... dan hou ik deze patch er in
Zit nu op 2.2450 en had hiervoor inderdaad problemen - die nu dus opgelost zijn. Heb dit ook op het Domoticz-forum gepost :)

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12 16:32
Wellicht een beetje offtopic maar kan je meerdere Kaku starter sets (KlikAanKlikUit APA3-1500R) gebruiken in 1 huishouding? Dit is nml een goedkope manier om stekker schakelaars in te kopen ipv los. Van de week de set hierboven gekocht om sluipstroom gebruik tegen te gaan in huis, en wil dit nu eigenlijk uitbreiden op een zo goedkoop mogelijke manier (uiteraard nog wel steeds te bedienen met Domoticz)
Ja, heb zelf twee setjes in gebruik. Gaat prima, de ID kun je per unit instellen immers.

Als het goedkoop moet: Action. Heeft 3x stekkerontvanger voor 9,95 euro, merk 'Eurodomest'. Werken prima via 'ARC' protocol.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2015 23:30 ]

• PCU Barneveld
  • Laatst online: 30-09-2022
@svenos, gaat prima hier in huis ongeveer 60 van die dingen, zitten ook paar Elro's en Action dingen tussen werkt prima, enige is dat je af en toe een schakeling mist ( heeeeel af en toe ) nadeel dus dat je geen terugkoppeling krijgt, de Zwave doet dat wel maar vind ik voor me lampjes veels te duur.
60 :D :o

De wat meer kritische dingen kun je gewoon een dubbel commando naar toe sturen? Doe ik in events zoals het uitzetten van de verlichting als ik wegga, ook namelijk. Gewoon een off commando sturen en na 10s weer eentje bijv. Wordt het al iets zekerder van.

• PCU Barneveld
Precies, ik heb voor kritische dingen gewoon een 2e tijdstip ingezet, ben niet zo thuis in Linux en al die script dingentjes helaas, zo moet ik nog steeds uitzoeken hoe het zit met een andere layout voor een tablet bij gebruik van een raspberry enz...

Verwijderd

PCU Barneveld schreef op maandag 18 mei 2015 @ 07:21:
@svenos, gaat prima hier in huis ongeveer 60 van die dingen, zitten ook paar Elro's en Action dingen tussen werkt prima, enige is dat je af en toe een schakeling mist ( heeeeel af en toe ) nadeel dus dat je geen terugkoppeling krijgt, de Zwave doet dat wel maar vind ik voor me lampjes veels te duur.
Heb je dan geen last van dat sommige stekkerdoosjes dezelfde signaleren sturen? en misschien nog wel de belangrijkste vraag. Wat heb je met die +/- 20 afstandsbedieningen gedaan :') ?

• PCU Barneveld
Hahaha, nee je kunt met de KAKU zo verschrikkelijk veel code's genereren dat dit niet het geval is, je kunt ze natuurlijk wel groeperen, ik heb bijvoorbeeld 3 dezelfde KAKU dezelfde code laten leren, dus die kan ik in 1 commando aanzetten, enne... AB's ?? in de kast gegooid haha alles schakel ik via smartphone's en tablets die hier rond slingeren.

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-12 16:41

R-B

Blokkert

Wat hebben jullie voor oplossing gekozen met integratie van Telegram op Domoticz? Hij werkt eindelijk!

Niet je eigen nummer, want dat gaat fout. Wat voor 2e nummer gebruiken jullie? Bij voorkeur 1 die niet verloopt zonder dat je opwaardeert enzo.

Free Prepaid Sim van Vodafone (xx dagen) en lebara (180+90 dagen) verlopen als je niet opwaardeert.

[ Voor 6% gewijzigd door R-B op 18-05-2015 08:15 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:54

HeroS

SmartHome Nerd

Ik gebruik T-mobile Prepaid voor me alarm/3g stick. Deze moet je 1x per jaar gebruiken.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12 20:03
Ik heb de laatste week ineens een probleem met de rfxcom op PI2 met domoticz. Het verzenden van AC commando's gaat prima, worden ook door het hele huis ontvangen, maar het ontvangen van commando's van KaKu zenders (AWST-8802) werkt zeer slecht ineens, terwijl er niets veranderd is. cresta temperatuursensoren lijken ook slechter te werken, maar kan ik niet echt betrouwbaar controleren.

Herstarten, andere usb poort, powered usb hub geprobeerd, helpt niets.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Kan ook een (temperatuur)sensor in de buurt zijn met bijna lege batterijen. Die gaan als de batterijen leegraken bijna continue 'schreeuwen' dat de batterijen vervangen moeten worden.

Kun je met de RFXCOM niet echt zien, maar als je bijv. een RTL-SDR stick als SA inzet dan kun je wel zien dat de 433Mhz band druk in gebruik is.
R-B schreef op maandag 18 mei 2015 @ 08:11:
Wat hebben jullie voor oplossing gekozen met integratie van Telegram op Domoticz? Hij werkt eindelijk!
[...]
De reden dat je voor Telegram hebt gekozen is waarschijnlijk omdat je ook commando's naar Domoticz wilt kunnen sturen?
Ik gebruik Pushover om Domoticz mij meldingen te laten sturen. Gaat prima. Volgens mij heb ik ooit eens voor een klein bedrag een license gekocht. Wel internet op je smartphone voor nodig natuurlijk... En je kunt geen commando's naar Domoticz sturen...

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 18-05-2015 10:56 ]

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-12 08:33
R-B schreef op maandag 18 mei 2015 @ 08:11:

Niet je eigen nummer, want dat gaat fout. Wat voor 2e nummer gebruiken jullie? Bij voorkeur 1 die niet verloopt zonder dat je opwaardeert enzo.

Free Prepaid Sim van Vodafone (xx dagen) en lebara (180+90 dagen) verlopen als je niet opwaardeert.
Gewoon mijn vaste lijn, verloopt niet!

Bing

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-12 11:57

CSB

:D

Heren, ik heb een probleempje met mijn configuratie voor de ABST-604 schemersensor i.c.m. de AWST-6000 bewegingssensor en het script van Nickyb. Voor mijn AAN situatie werkt het perfect. Echter werkt het automatisch uitschakelen van mijn groepje 'Huiskamerlampen' niet als de bewegingssensor op 'Off' gaat. Nu heb ik de AWST-6000 ingesteld op een time-out van 10 minuten. Zou dat het kunnen zijn?

Ik zit nu op het werk, dus kan ook geen screenshot posten van mijn blockly setup, maar het moet zo zijn:

if lampen = OFF and schemersensor = ON and Bewegingssensor = ON and IsDark = ON
set lampen = ON
En
if lampen = ON and Schemersensor = OFF or Bewegingssensor = OFF or IsDark = OFF
set lampen = OFF

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Waarom 'IsDark' en 'Schemersensor' ? Het is of de één of de ander... beide gebruiken heeft naar mijn idee niet zoveel zin.

Ik denk dat het nu niet uitschakelt omdat je IsDark nog aan blijft, of de bewegingssensor.

En je gebruikt wel een virtuele switch (die je moest aanmaken voor het script) in je event, ipv de switch van de schemerschakelaar zelf?

• R-B

R-B

Blokkert

bing69 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:15:
[...]

Gewoon mijn vaste lijn, verloopt niet!
Die heb ik niet ;( >:)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 13:43:
Waarom 'IsDark' en 'Schemersensor' ? Het is of de één of de ander... beide gebruiken heeft naar mijn idee niet zoveel zin.

Ik denk dat het nu niet uitschakelt omdat je IsDark nog aan blijft, of de bewegingssensor.

En je gebruikt wel een virtuele switch (die je moest aanmaken voor het script) in je event, ipv de switch van de schemerschakelaar zelf?
Ik ben het met ThinkPad eens. Volgens mij is enkel het de schemersensor gedeelte er tussen uit de oplossing.

Mijn gok is dat de IsDark de virtuele sensor is die getriggerd wordt. Dus isDark geeft aan of de lampen dan wel of uit moeten.

• CSB

CSB

Ok, dat gaan we maar eens proberen dan. Jammer dat je niet ff snel een kopie kan trekken van bestaande blockly's zodat ik het snel weer kan terugdraaien zonder een hele DB restore te hoeven doen.

Ik laat het weten na vanavond. :)
Bedankt zover! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door CSB op 18-05-2015 17:38 ]

• Svennos1
ThinkPadd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:29:
Ja, heb zelf twee setjes in gebruik. Gaat prima, de ID kun je per unit instellen immers.

Als het goedkoop moet: Action. Heeft 3x stekkerontvanger voor 9,95 euro, merk 'Eurodomest'. Werken prima via 'ARC' protocol.
..
PCU Barneveld schreef op maandag 18 mei 2015 @ 07:21:
Mooi, gaan we collectie verder uitbreiden 8) Inmiddels heeft Cogas vandaag een afspraak ingepland voor volgende week voor de slimme meter, 14/5 aangevraagd, erg vlot allemaal! Een leuke hobby! :+

Verwijderd

CSB schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:37:
Ok, dat gaan we maar eens proberen dan. Jammer dat je niet ff snel een kopie kan trekken van bestaande blockly's zodat ik het snel weer kan terugdraaien zonder een hele DB restore te hoeven doen.

Ik laat het weten na vanavond. :)
Bedankt zover! _/-\o_
Naar mijn weten kun je bestaande blocky een andere naam geven, je krijgt dan een kopie. Diegene die je niet actief wilt hebben zou je disabled kunnen maken. Zo herinner ik het me in ieder geval.

Verwijderd

Ik heb het al meerdere keren geprobeerd maar ik kom er gewoon echt niet uit. Ik wil mijn raspberry domoticz van buitenaf bedienen. Ik heb totaal geen verstand van poorten open zetten.

Als ik hardware toevoeg in domoticz heb ik:
-Type: Domoticz remote server
-Remote address: 84.107.****** en heb mijn locale ip geprobeerd
-Poort: 6641
-en gebruikersnaam en ww van domoticz ingevuld

De instellingen in domoticz instellingen:
-Remote shared poort: 6144 en heb ook 6641 geprobeerd

En de poort open zetten kom ik niet echt uit. ik gebruik de standaard router ubee van ziggo.
Hoop dat iemand dezelfde router gebruikt die me het kan uitleggen?

• Svennos1
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:20:
Ik heb het al meerdere keren geprobeerd maar ik kom er gewoon echt niet uit. Ik wil mijn raspberry domoticz van buitenaf bedienen. Ik heb totaal geen verstand van poorten open zetten.

En de poort open zetten kom ik niet echt uit. ik gebruik de standaard router ubee van ziggo.
Een Domoticz remote server is heel wat anders! Dit is alleen als je een andere Domoticz server wil toevoegen aan jou setup, bv van een andere locatie. In jou geval zal je port moeten openzetten op je router. En port forwarding aanzetten. Als je de type/model Ubee router meld dan komen we wellicht een stap verder.
De forward heb ik zelf op een hoge, random poort draaien. Iets van 4628 ofzo bijv. Iig niet de 8080, die ligt nogal voor de hand en zal dan ook veel inlogpogingen krijgen.

En een sterk wachtwoord (3jw08WQSljs08203 oid). Dan maak je het iig een stuk lastiger om in te breken. Dat wachtwoord hoef je in een app die je gaat gebruiken toch maar één keer in te voeren.

Verwijderd

Oke vandaar dat ik hij het niet deed. ik heb de Ubee EVW321B.

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:55
Bij Ziggo kom je dan ook nog eens te zitten met een dynamisch IP waardoor je ook vast zit aan een dyndns service.

Zelf heb ik wel Ziggo maar doe ik de routing niet via de UBEE maar via een daarachter hangnde Fritz dus kan ik je zo niet helpen met die portforwarding.

bijnaleek

• Svennos1
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:23:
Oke vandaar dat ik hij het niet deed. ik heb de Ubee EVW321B.
Ik heb zelf geen Ziggo meer maar kijk hier voor de handleiding:

https://static.ziggo.nl/i..._v1.0_web_tcm14-15225.PDF

In het kort zal je een aantal zaken moeten regelen:

- Een DNS service gebruiken zoals DynDNS, aangezien je IP Adres variabel is.
- Het Ip adres en portnummer van je Domoticz installatie laten forwarden op je router (zie handleiding hierboven)

Suc6!
Dynamic DNS is niet perse nodig hoor. Zo vaak krijg je geen nieuw IP-adres. Vaak bij wijzigingen (nieuw router aansluiten op het modem) of als je het modem langere tijd stroomloos maakt. Of vanuit Ziggo zelf, maar dat komt ook niet zo heel vaak voor

Maargoed, dat is offtopic hier ;)

• mbitter
Vaste lijn voor Telegram kreeg ik een maandje geleden al niet meer werkend - geloof dat ze de check aangepast hebben. Helaas voor mij, dus ook ik moet nog op zoek naar een tweede nummer :)

• arjandijk162
  • Laatst online: 00:54
Svennos1 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:36:
[...]

Ik heb zelf geen Ziggo meer maar kijk hier voor de handleiding:

https://static.ziggo.nl/i..._v1.0_web_tcm14-15225.PDF

In het kort zal je een aantal zaken moeten regelen:

- Een DNS service gebruiken zoals DynDNS, aangezien je IP Adres variabel is.
- Het Ip adres en portnummer van je Domoticz installatie laten forwarden op je router (zie handleiding hierboven)

Suc6!
Heb uiteindelijk ook mn Ubee in bridge laten zetten omdat de ziggo medewerker weigerde te ondersteunen toen ik vertelde dat portforwarding op de router niet werkte. Daarna met een netgear router met ddwrt perfect voor elkaar gekregen.

Verwijderd

Ik heb nu dit ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/i6EUGUil.jpg
Moet ik ook nog iets aanpassen in de instellingen van domoticz?

• schmm
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:55:
Ik heb nu dit ingesteld:
[afbeelding]
Volgens mij zou dit goed moeten zijn.

PVoutput

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-12 08:35
ThinkPadd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:49:
De reden dat je voor Telegram hebt gekozen is waarschijnlijk omdat je ook commando's naar Domoticz wilt kunnen sturen?
Ik gebruik Pushover om Domoticz mij meldingen te laten sturen. Gaat prima. Volgens mij heb ik ooit eens voor een klein bedrag een license gekocht. Wel internet op je smartphone voor nodig natuurlijk... En je kunt geen commando's naar Domoticz sturen...
Ik gebruik ook Pushover. Werkt als een trein. :) Een licentie kost eenmalig iets van 4,99 geloof ik. Hiervoor kan je dan 7500 berichten per maand versturen.
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:55:
Ik heb nu dit ingesteld:
[afbeelding]
Dan heb je dus aan de buitenkant (external) nog steeds 8080, wat je liever niet wilt omdat het een veelgebruikte poort is en daardoor een makkelijk doel van aanval is. Kun je bij 'external' niet iets anders kiezen dan 'internal' ?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2015 07:23 ]

SkorpionNL schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 02:47:
[...]
Ik gebruik ook Pushover. Werkt als een trein. :) Een licentie kost eenmalig iets van 4,99 geloof ik. Hiervoor kan je dan 7500 berichten per maand versturen.
Heb je geen last van vertraging. Ik heb dit ook even gebruikt maar als er aangebeld wordt duurt het net te lang voor je een bericht ontvangt en staat de aanbeller wel erg lang buiten te wachten >:)

Met telegram is dit direct incl foto van de camera.

• CSB

CSB

Het verwijderen van de schemersensor uit de blockly heeft het inderdaad verholpen. De lampen gaan nu netjes uit als er langer dan 10 minuten geen beweging wordt gedetecteerd. :)

• Morvale
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-05 09:17
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 07:22:
[...]

Dan heb je dus aan de buitenkant (external) nog steeds 8080, wat je liever niet wilt omdat het een veelgebruikte poort is en daardoor een makkelijk doel van aanval is. Kun je bij 'external' niet iets anders kiezen dan 'internal' ?
Mee eens. Je zou ook Domoticz kunnen configureren op een andere poort uiteraard, maar ik ken deze modem en je kan inderdaad gewoon de external poort aanpassen. Beide kan ook natuurlijk, voor een beetje extra security.

Ter informatie kan je de Domoticz webserver poort wijzigen door:
"/home/pi/domoticz/domoticz.sh"
te openen en in deze regel 8080 aan te passen naar de gewenste poort.
code:
1
2
# Defaults
OPTIONS="-www 8080"

Kopieer dan dit bestand naar: "/etc/init.d/domoticz.sh"
(cp /home/pi/domoticz/domoticz.sh /etc/init.d/domoticz.sh)

Domoticz @ Rpi3 - Rfxcom - Z-wave - Hue - Harmony

Ik zou het mooi op het modem doen. Alle apps e.d. voor Domoticz gaan er vanuit dat het op 8080 draait. Voor intern gebruik is dat prima, je wilt het alleen niet met die poort toegankelijk maken via internet.

Verwijderd

CSB schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:01:
Het verwijderen van de schemersensor uit de blockly heeft het inderdaad verholpen. De lampen gaan nu netjes uit als er langer dan 10 minuten geen beweging wordt gedetecteerd. :)
Goed zo.

Ik schakel mijn lampen wel aan met een bewegings sensor, maar niet uit bij geen 'motion'. Dit ivm het gezellig knus op de bank zitten en dan schijnen we te weinig te beweging volgens het ding :D.

Ik heb dit zelf opgelost door een fysieke schakelaar bij de deur zo te programmeren dat hij een extra conditie toevoegt die aangeeft of de motion sensor gebruikt mag worden. Zodra de motion sensor 'no motion' aangeeft wordt deze extra conditie weer uit gezet.

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 14:31
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 18:20:

Ik heb gewoon OpenVPN op een Pi geinstalleerd, dit is veel veiliger dan een poort naar je Domoticz open op je router. Uiteraard moet wel dan een poort openen naar je OpenVPN, maar dit lijkt mij veel veiliger.
Andere groot voordeel is dat je dan alles van buiten kan doen op eigen netwerk

• M8T66
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12 00:42
Ik volg het topic redelijk maar ben mijn probleem niet tegen gekomen, daarom stel ik de vraag:

Ik gebruik Domoticz in combinatie met een Aeon Labs Zwave stick en een stekkerblok van Greenwave.
Het stekkerblok werkt voor een tijd goed maar op een bepaald moment verliest Domoticz de verbinding.
Het opnieuw opstarten van Domoticz werkt is sommige gevallen maar vaak moet ik het stekkerblok opnieuw syncen.
Gevolg is dat ik alle koppelingen kwijt ben en elke aansluiting opnieuw moet toevoegen.

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Morgen als het goed is mijn eerste bestelling met Zwave apparatuur binnen! :)
1 x Popp Schakelaar
1 x Popp Dimmer
3 x Aeon Labs Schakelaar (Inline Smart Energie tussenstekker V3)
1 x Aeotec verzonken deur sensor (heb afgesproken met de shop dat ik er eerst eentje probeer).

--

Ik zat zojuist dit topic te lezen:
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=470

Ik vroeg me af hoe meer mensen dat hier deden? Hebben jullie enkel de logfiles en domoticz db file op een andere locatie staan?

Ik zat zelf te denken om iedere 24u een image te maken van de gehele SD kaart als dat ging...

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• meesje
Da_maniaC schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:21:
1 x Popp Schakelaar
1 x Popp Dimmer
1 x Aeotec verzonken deur sensor (heb afgesproken met de shop dat ik er eerst eentje probeer).

--

Ik zat zojuist dit topic te lezen:
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=470

Ik vroeg me af hoe meer mensen dat hier deden? Hebben jullie enkel de logfiles en domoticz db file op een andere locatie staan?

Ik zat zelf te denken om iedere 24u een image te maken van de gehele SD kaart als dat ging...
Heb je ook al een Aeon Labs Z-stick S2?

Naast de RPI2 heb ik deze stick vandaag binnen gekregen. Nu nog de voeding, behuizing en Micro SD kaart.

Ik heb al Hue lampen in huis, maar ik wil ook nog andere lampen kunnen aansturen via z-wave. Waarom heb jij gekozen voor de schakelaar van Popp? De wall plug van Fibaro vind ik het fraaist, maar wel erg duur. Voor 1 Fibaro wall plug heb je twee schakelaars van een ander merk. Die van Duwi zijn 'maar' 28,23 euro.

• CSB

CSB

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:11:
[...]

Goed zo.

Ik schakel mijn lampen wel aan met een bewegings sensor, maar niet uit bij geen 'motion'. Dit ivm het gezellig knus op de bank zitten en dan schijnen we te weinig te beweging volgens het ding :D.

Ik heb dit zelf opgelost door een fysieke schakelaar bij de deur zo te programmeren dat hij een extra conditie toevoegt die aangeeft of de motion sensor gebruikt mag worden. Zodra de motion sensor 'no motion' aangeeft wordt deze extra conditie weer uit gezet.
Haha, ja daar kwamen we gisteren ook achter. :p Wat ik zou kunnen doen is een tweede motion sensor boven te plaatsen, dat als daar motion is (en die is er vaak, maar dat terzijde :D) en beneden niet, dan mogen de lampen in de woonkamer pas uitschakelen.

• Da_maniaC

Da_maniaC

meesje schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:28:
[...]

Heb je ook al een Aeon Labs Z-stick S2?

Naast de RPI2 heb ik deze stick vandaag binnen gekregen. Nu nog de voeding, behuizing en Micro SD kaart.

Ik heb al Hue lampen in huis, maar ik wil ook nog andere lampen kunnen aansturen via z-wave. Waarom heb jij gekozen voor de schakelaar van Popp? De wall plug van Fibaro vind ik het fraaist, maar wel erg duur. Voor 1 Fibaro wall plug heb je twee schakelaars van een ander merk. Die van Duwi zijn 'maar' 28,23 euro.
Ik heb een Z-WAVE.ME RAZBERRY Z-WAVE PLUS GATEWAY V2 module ipv de stick.
Ik had toevallig onderhandeld met een setprijs en eventuele aankoop in de toekomst van oa. nog meer deursensoren en een RF/Keypad. Ik kreeg behoorlijk wat korting maar de set bestond uit 2 Popp schakelaren en 3 stuks Aeon Labs. :)
De Aeon Labs schakelaars en de verzonken deursensor was ik zelf al van plan om te kopen, dus het was zeer gunstig voor mij...ik zie wel hoe de popp schakelaars gaan bevallen. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand enig idee of je de temperatuur van Eneco toon al kan setten via Blockly? Dat kon een tijdje terug nog niet

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-12 08:35
MikeOO schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 08:36:
[...]

Heb je geen last van vertraging. Ik heb dit ook even gebruikt maar als er aangebeld wordt duurt het net te lang voor je een bericht ontvangt en staat de aanbeller wel erg lang buiten te wachten >:)

Met telegram is dit direct incl foto van de camera.
Ik heb eigenlijk altijd vrijwel direct een berichtje binnen op mijn iPhone/iPad als er een actie uitgevoerd wordt.

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-12 20:37
M8T66 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:31:
Ik volg het topic redelijk maar ben mijn probleem niet tegen gekomen, daarom stel ik de vraag:

Ik gebruik Domoticz in combinatie met een Aeon Labs Zwave stick en een stekkerblok van Greenwave.
Het stekkerblok werkt voor een tijd goed maar op een bepaald moment verliest Domoticz de verbinding.
Het opnieuw opstarten van Domoticz werkt is sommige gevallen maar vaak moet ik het stekkerblok opnieuw syncen.
Gevolg is dat ik alle koppelingen kwijt ben en elke aansluiting opnieuw moet toevoegen.

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?
Zijn dat de enige Zwave toestellen die je in huis hebt? Ik ben dit ook tegen gekomen. Een Zwave netwerk werkt pas beter vanaf een toestel of 4. Het eerste device plaats je dan ook nog best redelijk dicht bij je Aeon stick.
Moet wel zeggen dat bij mij alleen de connectie weg viel. Een restart van Domoticz loste het probleem op, maar ik moest het niet opnieuw includen.
Verder heb ik ook nog vage problemen met een Touch schakelaar, maar sinds ik meer devices heb werkt de rest wel goed.

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-12 11:30
Da_maniaC schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:21:
1 x Popp Schakelaar
1 x Popp Dimmer

--
Voor mij geen Popp schakelaar meer, ik heb alleen maar problemen met Popp en aeon stick & domoticz. Na een tijdje vergeet domoticz & aoen de popp, maw, er kan geen verbinding meer gemaakt worden met de popp
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

• R-B

R-B

Blokkert

coase schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:33:
[...]

Voor mij geen Popp schakelaar meer, ik heb alleen maar problemen met Popp en aeon stick & domoticz. Na een tijdje vergeet domoticz & aoen de popp, maw, er kan geen verbinding meer gemaakt worden met de popp
Ik heb nu 4x BeNext energieswitches, tot zover zijn ze uitstekend :). Nu een week in gebruik.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

R-B schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:21:
[...]

Ik heb nu 4x BeNext energieswitches, tot zover zijn ze uitstekend :). Nu een week in gebruik.
Ik heb popp en benext en fibaro geen probleem...
Als je ze maar goed geleerd hebt...!!!

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-12 10:14
jossie67 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:07:
[...]

Ik heb gewoon OpenVPN op een Pi geinstalleerd, dit is veel veiliger dan een poort naar je Domoticz open op je router. Uiteraard moet wel dan een poort openen naar je OpenVPN, maar dit lijkt mij veel veiliger.
Andere groot voordeel is dat je dan alles van buiten kan doen op eigen netwerk
Heb je toevallig een tutorial hoe je openvpn hebt ingesteld op de Pi?

Ik wil dit ook maar geen expert hierin :F

• CeedeBee
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-12 22:50
Vond een prima pdf hiervoor bij SANS Institute: http://www.sans.org/readi...sy-pie-raspberry-pi-34427

• meesje
Ik vandaag mijn RPI2 met Domoticz geïnstalleerd. Ik heb dit gedeelte van de wiki gevolgd: https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_RaspberryPi_SD_Image

Hierbij ben ik tegen het volgende aangelopen:
1. Ik werk vanaf een Mac en wilde vanuit de terminal app een ssh verbinding maken met de RPI. Als je "ssh <ip-adres>" (zonder quotes) intoetst, krijg je alleen de mogelijkheid om een wachtwoord (en geen user) in te voeren. Hier (https://www.raspberrypi.o...remote-access/ssh/unix.md) heb ik gelezen dat je het commando "ssh pi@<ip-adres>" moet gebruiken.
2. Als je een SD kaart in de Mac stopt wordt deze automatisch gemount. Hierdoor kun je niet gelijk het commando "run sudo dd bs=1m if=domoticz-raspberrypi-sdcard-2255.img of=/dev/disk[n]". Je moet hiervoor de SD kaart eerst unmounten.
3. Ik had moeite met het toewijzen van een statisch ip adres. Ik maakt de fout door de genoemde regels niet alleen toe te voegen, maar de overige regels in het interfaces bestand te verwijderen. De RPI kreeg wel een vast ip adres, maar ik kon geen connectie maken met Domoticz.

Bovenstaande heb ik aan de wiki toegevoegd.

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:04
coase schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:33:
[...]

<klaagzang aan>

Hier vergelijkbare zaken met de Greenwave Zwave schakelaars/KWh meters via Nuon.
Doordat ik ze nu eerst gebruik als verbruiksmeters verplaats ik ze af en toe in huis. Een garantie om het Zwave mesh netwerk om zeep te helpen. Heal netwerk staat aan voor elke nacht maar lost het niet op.
Wat wel helpt is een softreset van de AEON S2 stick en dan reboot van Domotics. In Zwave setup schakelaars weer even een naam geven en polling weer aan. De schakelaars in Domoticz overleven dit.

Schakelen vind ik betrouwbaarder met Zwave dan bijvoorbeeld met de Action schakelaars. Die missen wel eens een schakelmomentje (extra grote antenne zit op mijn RFXCOM).

De robuustheid van het geheel valt me allemaal wat tegen. Lastig uit te leggen aan de rest van het gezin als iets niet in een keer schakelt of de Greenwaves idioot fel gaan knipperen omdat het zwave netwerk omvalt.

Action schakelaars schakel ik nu nog maar een keer na een kwartier (schakelaars op zonsondergang dus een kwartiertje later is niet erg). Zou niet moeten voor een kaku inbouw die op 2 meter afstand van de rfxcom zit (vind ik).
Wel wat thermometers in de buurt die ik gratis ontvang, ook een paar met bijna lege batterijen.

De Philio 3 in 1 sensor (B-T-L) detecteert de ene keer alle beweging, daarna is hij weer dagen stil!

Ik kan niet inschatten welk aandeel Domoticz, lokale omstandigheden, Zwave robuustheid in deze niet zo stabiele Domoticz omgeving hebben.

</klaagzang aan>

Domitcz: v2.2436
AEONlabs S2 USB Version: 1.3.200
Greenwave Library Version: 3, Protocol Version: 3.33, Application Version: 4.20
Philio 3 in 1 sensor (B-T-L): Library Version: 6, Protocol Version: 3.41, Application Version: 1

Ik kan weinig info vinden over het inrichten van een stabiel zwave netwerk of moet het allemaal automagisch gaan?
Ik durf het thuis nog niet in 'productie' te gooien :(

• Brutuss
  • Laatst online: 22-12 13:24
Sinds de Windows Installatie versie V2.2456 is het ook mogelijk om notificaties te versturen naar XBMC/Kodi.

Ik krijg dit op vele manieren aan het werk maar niet op de setting zoals ik deze heb draaien.

Het komt erop neer dat als je Domoticz als een service hebt geïnstalleerd en Kodi op dezelfde machine draaid dan komen de notificaties niet aan in Kodi.

Installeer je Domoticz als programma in plaats van service dan komen de notificaties wel aan in Kodi.
Dit heb ik op twee verschillende computers getest en het werkte.

Domoticz en Kodi zetten ieder hun eigen poorten al in de firewall open. De firewall geheel uitschakelen heeft geen nut in windows want dan werkt gewoon niks meer.

Wat me wel opviel is dat Domoticz gebruikt maakt van de executable: nssm.exe als je bij de eigenschappen van de geïnstalleerd service gaat kijken. Deze heb ik voor de zekerheid ook vrijgeschakeld in de firewall alleen helaas zonder oplossing.

Wat is nu het grote verschil tussen domoticz als service en als los programma draaien?

• Da_maniaC

Da_maniaC

Zojuist een allereerste test gedaan met een Aeon Labs Smart Energy Switch v2.
Includen van het apparaat ging vlekkeloos, maar nu heb ik de schakelaar toegevoegd binnen Domoticz en wil ik deze laten schakelen.... dit lijkt niet te werken.
Als ik op de knop van de tussenstekker zelf druk, hoor ik wel een contact schakelen.
Ik heb binnen Domoticz het apparaat toegevoegd alszijnde On/Off switch (niet als Push On / Push Off switch). Iemand enig idee of ik iets verkeerd doe?

[Edit]
Okay...5 minuten later lijken ineens al mijn schakelacties pas door te komen....
Iemand enig idee waar deze vertraging vandaan komt? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Da_maniaC op 20-05-2015 21:16 ]

• Brutuss
  • Laatst online: 22-12 13:24
Da_maniaC schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 21:02:
Zojuist een allereerste test gedaan met een Aeon Labs Smart Energy Switch v2.
Includen van het apparaat ging vlekkeloos, maar nu heb ik de schakelaar toegevoegd binnen Domoticz en wil ik deze laten schakelen.... dit lijkt niet te werken.
Als ik op de knop van de tussenstekker zelf druk, hoor ik wel een contact schakelen.
Ik heb binnen Domoticz het apparaat toegevoegd alszijnde On/Off switch (niet als Push On / Push Off switch). Iemand enig idee of ik iets verkeerd doe?

[Edit]
Okay...5 minuten later lijken ineens al mijn schakelacties pas door te komen....
Iemand enig idee waar deze vertraging vandaan komt? :)
Als een Zwave stick in combinatie met Domoticz herstart wordt moet het hele zwave netwerk geinitaliseerd worden. Dit duurt altijd even. In deze periode worden geen commando's uitgevoerd. Alles wordt ingelezen en gekoppeld in het mesh netwerk. De beste routes worden bepaald enz. Als je in deze tijd een commando hebt verstuurd word deze als alles klaar is wel uitgevoerd.

Als je bij instellingen en dan hardware gaat kijken zie je ook dat de knop instellingen bij je Open Zwave USB stick rood is van kleur. Dan is hij nog steeds bezig. Zodra de knop blauw is dan zou alles moeten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Brutuss op 20-05-2015 22:23 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Brutuss schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:08:
[...]

Als een Zwave stick in combinatie met Domoticz herstart wordt moet het hele zwave netwerk geinitaliseerd worden. Dit duurt altijd even. In deze periode worden geen commando's uitgevoerd. Alles wordt ingelezen en gekoppeld in het mesh netwerk. De beste routes worden bepaald enz. Als je in deze tijd een commando hebt verstuurd word deze als alles klaar is wel uitgevoerd.

Als je bij instellingen en dan hardware gaat kijken zie je ook dat de knop instellingen bij je Open Zwave USB stick rood is van kleur. Dan is hij nog steeds bezig. Zodra de knop blauw is dan zou alles moeten werken.
Ik ben nu een uurtje of twee verder, maar hetzelfde lijkt nog steeds te gebeuren.
De avg. load van de Pi komt niet boven 20% uit! (gekeken met htop)

Begin ik overnieuw... de eerste 2 keer schakelen gaat goed...daarna reageert hij niet meer (waarschijnlijk worden mijn laatste commando's over 5 minuten ofzo pas weer uitgevoerd).

Omdat ik aan het testen ben liggen de Pi en de Aeon switch 2,5 meter uit elkaar dus signaal kwaliteit lijkt me ook geen probleem.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:22
Een node is geen node :)
Dit is heel herkenbaar en ik had dit ook toen ik nog maar een node had.
Nu heb ik er vier en heb ik het niet meer gehad.

• Da_maniaC

Da_maniaC

tlpeter schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 07:09:
Een node is geen node :)
Dit is heel herkenbaar en ik had dit ook toen ik nog maar een node had.
Nu heb ik er vier en heb ik het niet meer gehad.
Maar jij reageert ook in dit topic tlpeter :) :
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?p=42097#p42097

Dat blijkt de oorzaak te zijn. Support voor Gen 5 apparatuur zit momenteel nog niet in de laatste stable branch van Domoticz.

Is het mogelijk om naar de Beta versie van Domoticz te switchen en straks weer terug naar de stable zodra deze is ge-update?
(Of moet ik dan db's en configuraties gaan kopiëren en handmatig terug plaatsen enz. enz. ?)

[Edit]
Nvm, heb een wiki page gevonden... dit gaat dus niet 'zomaar'. http://domoticz.com/wiki/Going_back_to_a_previous_version
Ik zal moeten wachten totdat de Stable Domoticz branch wordt ge-update (hopelijk duurt dat nog maar een maandje ofzo).

[ Voor 14% gewijzigd door Da_maniaC op 21-05-2015 10:00 ]

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 14:31
Yihaaa schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 19:06:
[...]

Heb je toevallig een tutorial hoe je openvpn hebt ingesteld op de Pi?

Ik wil dit ook maar geen expert hierin :F
Niet zo super in gewikkeld hoor

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=81657

• meesje
Ik heb ergens (misschien hier, wellicht in de domoticz wiki/forum) gelezen dat het continu wegschrijven van log gegevens ten koste gaat van de kwaliteit van de SD kaart.
Hoe snel loopt de kwaliteit achteruit? Is hier een alternatief voor? In de settings van domoticz kan ik de logging niet uitzetten?
Ik heb al gezocht of het mogelijk is om de log naar een usb stick weg te schrijven, maar ik kan helaas niks vinden (wellicht de verkeerde zoektermen gebruikt).

• Da_maniaC

Da_maniaC

meesje schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:57:
Ik heb ergens (misschien hier, wellicht in de domoticz wiki/forum) gelezen dat het continu wegschrijven van log gegevens ten koste gaat van de kwaliteit van de SD kaart.
Hoe snel loopt de kwaliteit achteruit? Is hier een alternatief voor? In de settings van domoticz kan ik de logging niet uitzetten?
Ik heb al gezocht of het mogelijk is om de log naar een usb stick weg te schrijven, maar ik kan helaas niks vinden (wellicht de verkeerde zoektermen gebruikt).
Zie de post van MikeOO op mijn zelfde vraag 1,5 week geleden. ;)
MikeOO schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:42:
[...]

Niet binnen Domoticz zelf. Je kan dit met Putty/WinSCP aanpassen.
Zelf staan mijn beide nassen altijd 24/7 aan dus kan ik dit makkelijk naar NAS wegschrijven.

Voor USB zul je eerst PersistentUSBDevices moeten uitvoeren zodat je USB stick altijd dezelfde naam krijgt.
http://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices

Daarna zou je vanaf stap 9 kunnen volgen en pas je het path aan naar je USB locatie.
MikeOO in "Domoticz - Open source domotica systeem"
Deze is misschien ook wel interessant. Monit
Als ik het goed begrijp kan Monit ook in de gaten houden wanneer een bepaalde quota aan data (MB's) wordt bereikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Da_maniaC op 21-05-2015 11:48 ]

• meesje
Da_maniaC schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:46:
[...]

Zie de post van MikeOO op mijn zelfde vraag 1,5 week geleden. ;)

[...]
Ah kijk, dan had ik het hier al voorbij zien komen. Thanks!

Ik heb de stappen MikeOO bekeken en het domoticz.sh bestand op mijn RPI bekeken. Wat me opvalt is dat deze regel bij mij actief is: DAEMON_ARGS="-daemon -www 8080 -sslwww 443" (wat MikeOO ook aan geeft). Bij deze regel ontbreekt dus '- log'. Betekent dit niet dat er dan geen logging wordt bijgehouden? Onder Setup > Log wordt nu wel logging bijgehouden.

• Morvale
@meesje: Volgens mij gaat dat om de logging van switches en dergelijke, dus bijhouden wat wanneer geswitched is. Ik heb in ieder geval mijn Domoticz log aan de praat met deze regel (dus idd met "-log"):
code:
1
DAEMON_ARGS="-daemon -www 8080 -sslwww 443 -log /var/tmp/domoticz.log"

Ik schrijf mijn log weg naar een plek in het RAM van de raspberry in plaats van de SD mount.
Dit kan je doen door een RAM-drive aan te maken. Zie ook Domoticz wiki:http://www.domoticz.com/wiki/Setting_up_a_RAM_drive_on_Raspberry_Pi

meesje schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:08:
[...]

Ah kijk, dan had ik het hier al voorbij zien komen. Thanks!

Ik heb de stappen MikeOO bekeken en het domoticz.sh bestand op mijn RPI bekeken. Wat me opvalt is dat deze regel bij mij actief is: DAEMON_ARGS="-daemon -www 8080 -sslwww 443" (wat MikeOO ook aan geeft). Bij deze regel ontbreekt dus '- log'. Betekent dit niet dat er dan geen logging wordt bijgehouden? Onder Setup > Log wordt nu wel logging bijgehouden.
Als domoticz.sh standaard is dan staan er een paar regels onder elkaar. Je zet een # voor de oude en verwijderd het # van de regel met -log erin.

Regel aanpassen kan natuurlijk ook maar hou alles liever standaard.

• meesje
Morvale schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:11:
@meesje: Volgens mij gaat dat om de logging van switches en dergelijke, dus bijhouden wat wanneer geswitched is. Ik heb in ieder geval mijn Domoticz log aan de praat met deze regel (dus idd met "-log"):
code:
1
DAEMON_ARGS="-daemon -www 8080 -sslwww 443 -log /var/tmp/domoticz.log"

Ik schrijf mijn log weg naar een plek in het RAM van de raspberry in plaats van de SD mount.
Dit kan je doen door een RAM-drive aan te maken. Zie ook Domoticz wiki:http://www.domoticz.com/wiki/Setting_up_a_RAM_drive_on_Raspberry_Pi
Bedankt voor het RAM-drive advies.
Wat ik nu nog niet begrijp, is: ik heb domoticz.sh bestand nog niet aangepast. Ik maak dus geen gebruik van de -log optie.

Echter via settings > log zie ik wel logging voorbij komen. Ik heb b.v. Hue lampen en forecast.io aan staan. In de logging zie ik b.v. elke 10 minuten:
2015-05-21 13:50:01.463 (Weer) Temp + Humidity + Baro (Temperatuur)
2015-05-21 13:50:01.471 (Weer) Wind (Wind)
2015-05-21 13:50:01.478 (Weer) Rain (Regen)
2015-05-21 13:50:01.484 (Weer) General/Solar Radiation (Zonnekracht)

Waar wordt deze logging opgeslagen?

Edit: wat betreft de RAM-drive snap ik ook niet helemaal. Aan het einde van deze wiki pagina staat "Instead of writing your tmp files to /tmp, now write them to /var/tmp.". Dit suggereert dat ik zelf in de programmatuur iets moet aanpassen om logging naar /var/tmp weg te schrijven. Maar dit moet dan toch in de source van domoticz gebeuren?

[ Voor 11% gewijzigd door meesje op 21-05-2015 19:49 ]

• meesje
MikeOO schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:14:
[...]

Als domoticz.sh standaard is dan staan er een paar regels onder elkaar. Je zet een # voor de oude en verwijderd het # van de regel met -log erin.

Regel aanpassen kan natuurlijk ook maar hou alles liever standaard.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar uit-commetariëren.

• DennusB
  • Niet online
Ben wel benieuwd hoe jullie het volgende zouden oplossen:

Ik heb een Domoticz server en daar hangt zo'n Fibaro 4 in 1 ding aan. Ik wil dat als het licht in de woonkamer onder een bepaald niveau komt dat hij de verlichting aan zet.. Maar als hij dat aanzet gaat de sensor natuurlijk weer meer licht in de kamer zien en de verlichting weer uitzetten...

Iemand tips?:p

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:39

Kroontje

...

DennusB schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:21:

Ik heb een Domoticz server en daar hangt zo'n Fibaro 4 in 1 ding aan. Ik wil dat als het licht in de woonkamer onder een bepaald niveau komt dat hij de verlichting aan zet.. Maar als hij dat aanzet gaat de sensor natuurlijk weer meer licht in de kamer zien en de verlichting weer uitzetten...

Wil je dat de verlichting ook weer automatisch uitschakelt dan? Op basis van het aantal lux of tijd? In het geval van tijd is dit goed te regelen met een LUA script op basis van het aantal minuten wanneer geen beweging. Wanneer op basis van lux zou je kunnen kijken hoeveel lux je sensor registreert wanneer je lamp aan is en met die gegevens iets in elkaar knutselen.

Ik heb het in onze hal geregeld op basis van het aantal lux en de dagdelen. De verlichting gaat na 3 minuten automatisch uit bij geen beweging. Scripts kan ik uiteraard delen bij interesse. Deze scripts zijn gebaseerd op het smart PIR script wat te vinden is op de wiki van Domoticz.

• DennusB
  • Niet online
Kroontje schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:30:
[...]

Wil je dat de verlichting ook weer automatisch uitschakelt dan? Op basis van het aantal lux of tijd? In het geval van tijd is dit goed te regelen met een LUA script op basis van het aantal minuten wanneer geen beweging. Wanneer op basis van lux zou je kunnen kijken hoeveel lux je sensor registreert wanneer je lamp aan is en met die gegevens iets in elkaar knutselen.

Ik heb het in onze hal geregeld op basis van het aantal lux en de dagdelen. De verlichting gaat na 3 minuten automatisch uit bij geen beweging. Scripts kan ik uiteraard delen bij interesse. Deze scripts zijn gebaseerd op het smart PIR script wat te vinden is op de wiki van Domoticz.
Thanks. Ja, als er bijvoorbeeld 15 minuten geen beweging is gedetecteerd mag de verlichting wat mij betreft wel weer uit gaan! Ik ben dus best benieuwd naar je script(s) :)

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:39

Kroontje

...

DennusB schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:33:
[...]

Thanks. Ja, als er bijvoorbeeld 15 minuten geen beweging is gedetecteerd mag de verlichting wat mij betreft wel weer uit gaan! Ik ben dus best benieuwd naar je script(s) :)
Bij deze. Ik heb ze verder inhoudelijk niet aangepast. Geen comments in de scripts, maar moet redelijk vanzelfsprekend zijn denk ik. Zo niet dan hoor ik het graag :)

script_device_naamvanPIR.lua
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
StatusHalPlafondlamp = otherdevices['Hal Plafondlamp']
LuxHal = tonumber(otherdevices_svalues['Hal Lux'])
DayState = uservariables['var_daystate']

commandArray = {}

if (devicechanged['PIRHal'] == 'On') then

if (StatusHalPlafondlamp == 'Off' )then
        if (DayState == 'Night' and LuxHal <= 5) then
            commandArray['Hal Plafondlamp'] = 'Set Level 20'
        elseif (DayState == 'Morning' and LuxHal <= 10) then
            commandArray['Hal Plafondlamp'] = 'Set Level 40'
        elseif (DayState == 'Afternoon' and LuxHal <= 10) then
            commandArray['Hal Plafondlamp'] = 'Set Level 80'
        elseif (DayState == 'Evening' and LuxHal <= 10) then
            commandArray['Hal Plafondlamp'] = 'Set Level 40'
        end
    end

end

return commandArray

In bovenstaand script heb ik eerst een variabele gemaakt (DayState) die op basis van tijd de waarde (Night, Morning, etc) aanpast d.m.v. een Blockly, zie:

Domoticz_DayState

script_time_WoonkamerLampi.lua
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
function timedifference(s)
   year = string.sub(s, 1, 4)
   month = string.sub(s, 6, 7)
   day = string.sub(s, 9, 10)
   hour = string.sub(s, 12, 13)
   minutes = string.sub(s, 15, 16)
   seconds = string.sub(s, 18, 19)
   t1 = os.time()
   t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds}
   difference = os.difftime (t1, t2)
   return difference
end

commandArray = {}

timeon = 180

if (otherdevices['Hal Plafondlamp'] ~= 'Off') then
    difference = timedifference(otherdevices_lastupdate['PIRHal'])
    print('HAL Plafondlamp niet OFF '..difference)
    if (difference > timeon and difference < (timeon + 60)) then
        tempdiff = tostring(difference)
        print('Hal Plafondlamp Off - after at least ' .. (timeon+1) .. 'secs up - actually - ' .. tempdiff .. 'seconds')
        commandArray['Hal Plafondlamp'] = 'Off'
      end
end

return commandArray

Plaats de scripts in de scripts/lua folder en let op dat je in het eerste script de naam van de PIR gebruikt (zonder spaties). Het time script hoeft niet de exacte naam te bevatten.

• Morvale
meesje schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:56:
[...]

Bedankt voor het RAM-drive advies.
Wat ik nu nog niet begrijp, is: ik heb domoticz.sh bestand nog niet aangepast. Ik maak dus geen gebruik van de -log optie.

Echter via settings > log zie ik wel logging voorbij komen. Ik heb b.v. Hue lampen en forecast.io aan staan.
Waar wordt deze logging opgeslagen?

Edit: wat betreft de RAM-drive snap ik ook niet helemaal. Aan het einde van deze wiki pagina staat "Instead of writing your tmp files to /tmp, now write them to /var/tmp.". Dit suggereert dat ik zelf in de programmatuur iets moet aanpassen om logging naar /var/tmp weg te schrijven. Maar dit moet dan toch in de source van domoticz gebeuren?
Goede vraag waar die logging vandaan wordt geladen als je settings -> log opent. Je kan echter hier maar een beperkte historie zien dus dit is waarschijnlijk gewoon onderdeel van het programma-geheugen (ook in RAM). Maar dit log groeit dus niet voor zover ik kan constateren, dus als je oudere logging wil bekijken dan moet je alsnog de log optie aanzetten in domoticz.sh.

Wat betreft je tweede vraag, er hoeft niets in de source te worden aangepast. Deze aanpassing moet je dus maken in die "domoticz.sh"-regel. Na "-log" kan je namelijk de locatie opgeven waar het log moet worden opgeslagen. Standaard staat deze in /tmp, maar na het aanmaken van de RAM-drive moet je de log-locatie dus daar laten heen verwijzen (/var/tmp).

Let er wel op dat RAM vluchtig geheugen is, dus als je je Pi reboot is dit logbestand verdwenen.
Toevallig ben ik nu met een scriptje bezig die het logbestand van een dag kopieert naar een externe locatie (NAS) via het netwerk (wat op zich logisch is als je een NAS hebt.. :D) en vervolgens het log verwijderd. (Op deze manier voorkom je ook dat het RAM langzaam vol loopt met dit log bestand ;) )

• Morvale
DennusB schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:21:

Ik heb nog als tip dat je bij deze Fibaro sensor ook kan instellen dat hij pas motion gaat detecteren wanneer de gemeten lux lager is dan een bepaalde waarde (parameter 8 en 9). Vervolgens kan je op basis van "motionsensor = motion/on" de verlichting schakelen.

Wat betreft de verhoging van de lux door de verlichting die aanspringt, hangt het erg af van hoe je de sensor positioneert. Ik heb de mijne in een hoek van de kamer, net iets meer gericht op de ramen dan direct richting kunstlicht en zie mijn lux waarde maar met enkele lux weer omhoog gaan. En als je dan je sensor instelt dat hij per stapjes van 20 of 50 lux verandering pas een melding stuurt (parameter 40 en 42), heb je geen potentieel disco-effect. Maar dat is mijn ervaring in ieder geval :P

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:22
Morvale schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 23:00:
[...]

Goede vraag waar die logging vandaan wordt geladen als je settings -> log opent. Je kan echter hier maar een beperkte historie zien dus dit is waarschijnlijk gewoon onderdeel van het programma-geheugen (ook in RAM). Maar dit log groeit dus niet voor zover ik kan constateren, dus als je oudere logging wil bekijken dan moet je alsnog de log optie aanzetten in domoticz.sh.

Wat betreft je tweede vraag, er hoeft niets in de source te worden aangepast. Deze moet je dus maken in die "domoticz.sh"-regel. Na "-log" kan je namelijk de locatie opgeven waar het log moet worden opgeslagen. Standaard staat deze in /tmp, maar na het aanmaken van de RAM-drive moet je de log-locatie dus daar laten heen verwijzen (/var/tmp).

Let er wel op dat RAM vluchtig geheugen is, dus als je je Pi reboot is dit logbestand verdwenen.
Toevallig ben ik nu met een scriptje bezig die het logbestand van een dag kopieert naar een externe locatie (NAS) via het netwerk (wat op zich logisch is als je een NAS hebt.. :D) en vervolgens het log verwijderd. (Op deze manier voorkom je ook dat het RAM langzaam vol loopt met dit log bestand ;) )
Waarom niet altijd je log op de nas wegschrijven?
Mijn nas staat 24/7 aan dus is dit voor mij een logische stap.
Morvale schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 23:00:
[...]

Waarom de log dan niet direct op de NAS wegschrijven zoals tlpeter ook al aangeeft.
Stel dat er iets gebeurt waardoor de Pi uitvalt of crasht dan wordt je log niet gekopieerd naar je nas en weet je niet wat er gebeurt is.

Je bent afhankelijk van het moment waarop je script een kopie maakt.
Tevens een hoop handelingen voor iets wat direct kan en heb je ook geen probleem met je RAM.

Heb het al eens uitgewerkt mocht je intresse hebben.
MikeOO in "Domoticz - Open source domotica systeem"
Gewoon Domoticz op je NAS draaien 8)

* ThinkPad heeft Domoticz alweer een paar maanden naar volle tevredenheid op z'n Synology DS114 draaien

• meesje
ThinkPadd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:20:
Gewoon Domoticz op je NAS draaien 8)

* ThinkPad heeft Domoticz alweer een paar maanden naar volle tevredenheid op z'n Synology DS114 draaien
Mijn Synology NAS staat op de studeerkamer (1e verdieping). Echter de z-wave schakelaars zijn alle in de woonkamer (begane grond). Is de signaalsterkte/-kwaliteit van mijn Aeon Labs Z-stick S2 dan voldoende om deze afstand te overbruggen?
Pagina: 1 ... 76 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door