Chopper_Rob schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 22:35:
[...]
Je kan het beste eerst de laatste versie van het script pakken. Die jij nu qoute is een versie die nog met bash werkt. Inmiddels is het allemaal al omgezet naar python.
De laatste versie kan je hier vinden
https://www.chopperrob.nl...online-status-to-domoticz
Plaats het script op je machine, geef deze execute rechten met het commando chmod +x naamscript.py
Vervang in het script de domoticzserver setting naar het ip van je eigen domoticz server. Indien nodig, vul ook de inloggegevens in.
Vervolgens kan je het script starten met ./naamscript.py en daar achter de 4 parameters.
bijv. ./check_device_online.py 192.168.2.53 6 1 5
ZIe mijn site voor de betekenis van de parameters.
Als het script naar behoren werkt dan kan je deze in je crontab zetten zodat deze automatisch start en op de achtergrond draait.
Ik wil dit forum niet heel erg vervuilen met mijn onwetendheid, maar ik kom hier nog steeds niet mee verder.
Van het idee om mijn apparaten te "pingen" ben ik afgestapt omdat ik een ander en in mijn ogen makkelijker scripje vond van chopper_rob waarmee ik mijn kodi pi status kan uitlezen. alleen loop ik nu tegen dezelfde problemen aan als een kleine maand geleden.
Mijn programmeer kennis is net iets boven nul maar nu vond ik zojuist iets uit waarvan ik niet helemaal de reden van snap (maar dat komt later in het verhaal.)
Aangezien mijn domoticz de scripts niet start zoals gewenst ben ik aan het proberen uit te zoeken wat ik verkeerd doe, want in principe zou het kopieren plakken moeten zijn en wat Ip adressen en idx nummers aanpassen.
stap een bij het kodi-status script.
Ik kopieer en plak de script tekst in de python 2.7xx terminal.
Deze sla ik op als kodi_status.py (dit deed ik voorheen in kladblok maar omdat het niet werkt heb ik python gedwonload op mijn winPC)
Deze verplaats ik met winSCP naar /home/pi/domoticz/scripts.
Dan schakel ik over naar Putty om vervolgens als root in te loggen, dus sudo -i waarna ik de scriptmap open: cd /home/pi/domoticz/scripts.
Om vervolgens het script excecutable te maken chmod +x kodi_status.py
Daarna maak ik een nieuwe cron aan: crontab -e
Ik delete alle hulp tekst en voer de volgende regel in:0 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/kodi_status.py
Dit safe ik doormiddel van ctrl O en ga uit de crontab ctrl X.
In het bestaande script heb ik alleen de ip-nummers van de domoticz pi en de kodi pi aangepast en de idx nummers van de aangemaakte dummyswitches.
in mijn log zie ik helemaal niks extra's geen foutmeldingen of andere status meldingen omtrent dit script.
Alleen de hardware monitor meldingen van de interne sensoren worden weergegeven om de 30 sec.
Ik zit dus eigenlijk nog steeds vast met hetzelfde probleem als een maand geleden, alleen nu met een ander script.
kan iemand mij in nog meer babytaal uitleggen hoe ik dit moet aanpakken of waar ik betere programmeer kennis kan opdoen?
alvast bedankt weer,
Ook kwam ik er trouwens achter dat er een verschil in crontab zit als ik ben ingelogd als pi of als root. wat heeft dit voor zin/nut/reden?