Joepv schreef op maandag 16 februari 2015 @ 14:10:
Zijn er in de topic al mensen die hun thermostaat volledig besturen met Domoticz? En wat doet dat met de "modulatie"? Ik lees ook dat men bij het "weg gaan" de thermostaat op een "away" temperatuur zet. Wat doet dit schakelen met de modulatie?
Ik pas alleen de thermostaat sporadisch aan (met de telefoon) als het me te koud/warm is. Vroeger liep ik dan naar de thermostaat zelf toe. Maar eigenlijk wil ik de gehele programmering in Domoticz gaan zetten. Dan kan ik het setpoint in de ochtend ook variabel verhogen aan de hand van de ingestelde wekker tijd. Maar ik ben bang dat dit me meer energie gaat kosten, omdat dan de modulatie weg zal vallen.
Ik had eerst dit:
[Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren
Daarmee kon ik kiezen tussen een nachttemperatuur en een dagtemperatuur.
Daarmee had ik een soort van klokprogramma gemaakt in Domoticz, verwarming mocht tussen X en Y aan, mits er iemand thuis was, of ik een override schakelaar vanaf afstand had geactiveerd. Werkte wel redelijk, maar ik zat met nadeel dat ik het vaak vergat en thermostaat dan pas activeerde als we thuis kwamen. Huis was wel vrij snel op temperatuur, maar meubels voelden vaak nog kil aan.
De iSense is er inmiddels uit, en heb nu deze:
productreview: Honeywell Round Connected Modulation review door ThinkPad
Die wordt door Domoticz via een virtuele switch op 'away' gezet zodra er niemand meer thuis is (detectie smartphones) en bij thuiskomst springt hij weer terug naar 'normal' (dan vervolgt hij het klokprogramma). Of ik zet op afstand de virtuele switch uit (=terug naar normal) zodat hij alvast kan opwarmen.
Voor de korte periodes dat ik weg ben (ff naar de winkel o.i.d.) werkt dat away/normal wel prima, maar voor op afstand huis vast opwarmen enzo is het nog niet ideaal. Als we weggaan blokkeert de switch het klokprogramma, omdat hij op 'away' staat. Ik moet dan minstens één uur voordat ik weer thuis ben er aan denken om die schakelaar in Domoticz om te zetten en evt. klokprogramma aan te passen.
Ben er nog niet helemaal uit hoe ik het goed kan oplossen, al is het nu ook redelijk werkbaar.
Moduleren regelt de thermostaat inderdaad, daar bemoei ik mij niet mee. Punt is echter wel, dat als je een beetje zuinig wilt stoken dat je dat door de thermostaat wilt laten regelen. Als jij vanaf 15 graden naar 19 graden gaat met de hand/domotica, dan gaat de thermostaat waarschijnlijk heter water van je ketel vragen dan wanneer hij volgens z'n eigen berekeningen eerder begint zodat hij op de in het klokprogramma ingestelde tijdstip de boel warmer heeft.
Goede logging is dan ook essentieel bij dit soort modificaties

Dan weet je tenminste wat je thermostaat samen aan het doen zijn.
[
Voor 5% gewijzigd door
ThinkPad op 16-02-2015 14:31
]