En met die 5,- kortingscoupons (deze week nog geldig !!) die ik nog heb liggen wel zo interessant weer
¯\_(ツ)_/¯
Bedankt!
Ik kan dus beter een setje acd-200 kopen met afstandsbediening dan 2x een losse acd200
De zoveelste ongebruikte afstandsbediening erbij
[ Voor 18% gewijzigd door JvdW op 19-01-2015 19:07 ]
Ik heb mijn Toon verbonden met Domoticz, en hij laat een Usage_1 (dagstroom) en een Usage_2 (nacht/weekendstroom) zien.
Nu wil ik graag alleen Usage_1 gebruiken (24/7) want ik heb geen dubbele meter. Hoe kan ik dit aanpassen binnen Domoticz?
Volgens mij (zonder veel op te zoeken) moet ik dit verdelen onder 2 verschillende sensors?
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Verwijderd
Je kunt wel alles tellen, maar bij een dubbel tarief heb je ook dubbele waardes wat je moet betalen en bij enkel 1 waarde. Dus je kunt voor de kosten niet zomaar alles bij elkaar opgooienVerwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:08:
Naar mijn weten tel je altijd alle telwerken, ongeacht of je enkel tarief of dubbel tarief hebt. Zo werd het mij uitgelegd toen ik van dubbel tarief naar enkel tarief wilde overstappen.
Het berekening van de kosten zit dat dan in Domoticz?slayer007 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:16:
[...]
Je kunt wel alles tellen, maar bij een dubbel tarief heb je ook dubbele waardes wat je moet betalen en bij enkel 1 waarde. Dus je kunt voor de kosten niet zomaar alles bij elkaar opgooien
Verwijderd
Ik denk dat je zelfs bij enkel tarief twee waardes hebt, voor elk telwerk zijn eigen, die dan weliswaar hetzelfde zijn. Zo krijg ik het in ieder geval op mijn jaaroverzicht.slayer007 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:16:
[...]
Je kunt wel alles tellen, maar bij een dubbel tarief heb je ook dubbele waardes wat je moet betalen en bij enkel 1 waarde. Dus je kunt voor de kosten niet zomaar alles bij elkaar opgooien
Je kunt bij "applicatie-instellingen --> meter/teller instellingen" de kosten van T1 en T2 ingeven wat je betaald bij je energieleverancier. Deze kosten kun je dan per dag, per maand weer vinden onder rapport in Domoticz.Het berekening van de kosten zit dat dan in Domoticz?
Klopt. Bij een enkel tarief worden T1 en T2 bij elkaar opgeteld x je energietarief.Ik denk dat je zelfs bij enkel tarief twee waardes hebt, voor elk telwerk zijn eigen, die dan weliswaar hetzelfde zijn. Zo krijg ik het in ieder geval op mijn jaaroverzicht
Als je twee tarieven hebt afgesproken met je energieleverancier worden beide telwerken apart verrekend.
Mocht je energie terugleveren dmv zonnepanelen wordt eerst geteld wat je geleverd hebt. Daarna gekeken wat je terug geleverd hebt. Dit wordt van elkaar weggestreept waarbij eerst gekeken wordt indien naar het hoge tarief (als je dat hebt) en daarna naar het lage tarief.
Als er dan nog kwh's overblijven zullen die in rekening gebracht worden. Heb je meer opgewerkt dan verbruikt krijg je hiervoor een vergoeding van bij de meeste eneregieleveranciers 7 ct. per kWh.
Geen poging gedaan. Maar als ik in de domoticz gui heel snel op mijn lamp blijf klikken gaat de lamp ook snel aan en uit. Dus qua communicatie snelheid zou het wel moeten lukken.robg1984 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:17:
Iemand voor elkaar te gekregen om een lamp te laten knipperen (bv 3 keer) middels een lua-script?
(Ik gebruik z-wave)
Ik heb inmiddels met hulp van 'tozzert' het zo kunnen maken (in blockly) dat een lamp aan gaat en na 3 seconde uit, en vervolgens weer na 3 seconde aan. Ik wilde de tijd hiertussen zo klein mogelijk maken, echter pakt Domoticz kleiner dan 3 seconde niet. Je kan dit wel invullen maar hij doet er dan niks mee.Timple schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 07:53:
[...]
Geen poging gedaan. Maar als ik in de domoticz gui heel snel op mijn lamp blijf klikken gaat de lamp ook snel aan en uit. Dus qua communicatie snelheid zou het wel moeten lukken.
(Ik gebruik z-wave)
Ik wil er bijvoorbeeld graag 1 in de meterkast ivm het uitlezen van gas/elektra maar die locatie is alles behalve optimaal voor het 433 bereik. Hiervoor heb ik een unit in de woonkamer staan.
Voor een draaischijfmeter kun je ook een Youless kopen.A1AD schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:55:
Daar heb ik nog niet bij stil gestaan, ik denk mijn draaischijf meter uit te lezen dmv arduino, maar ik heb een dag en nachtschijf. Met welke dummy sensor is zoiets mogelijk?
Volgens mij (zonder veel op te zoeken) moet ik dit verdelen onder 2 verschillende sensors?
Maar als je niet van plan bent om ooit zonnepanelen op je dak te leggen zou ik de elektra- en gasmeter laten vervangen door een slimme meter. Net zo duur als een nieuwe YouLess, en een stuk makkelijker uit te lezen. En met de YouLess kun je maar één meter uitlezen, als je hem op je elektrameter plakt zul je voor je gasmeter eigenlijk ook nog een moeten aanschaffen.
Laten we het vrolijk zelf makenThinkPadd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:05:
[...]
Voor een draaischijfmeter kun je ook een Youless kopen.
kun je niet beter voor $5 een andere antenne op ebay bestellen.TravockMD schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:57:
Is het mogelijk om meerdere Domoticz (RPi) als slave in huis neer te zetten die communiceren met een "master"?
Ik wil er bijvoorbeeld graag 1 in de meterkast ivm het uitlezen van gas/elektra maar die locatie is alles behalve optimaal voor het 433 bereik. Hiervoor heb ik een unit in de woonkamer staan.
Staan een aantal opties in dit topic, en is goedkoper en makkelijker als een tweede pi.
Ik heb al een andere antenne maar dit is niet voldoende om alles foutloos binnen te krijgen zonder iets te missen.LJ80 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:39:
[...]
kun je niet beter voor $5 een andere antenne op ebay bestellen.
Staan een aantal opties in dit topic, en is goedkoper en makkelijker als een tweede pi.
Tevens heb ik nog een pi liggen.
dus een van de hier genoemde antennes?
Domoticz kan prima tegelijk RGBW aansturen. Zelfs wanneer je 1 (netwerk) controller hebt. Deze moet je dan 2 keer toevoegen. Zo werkt het ook met de applamp/milight e.d.Camiel schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:30:
maar ik meen ergens te hebben gelezen dat dit of RGB of Wit is wat aan kan, en niet tegelijk. Zeker voor de strips zou ik dat wel graag willen combineren
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
LJ80 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:00:
en die antenne die je hebt heeft wel de juiste gofllengte?
dus een van de hier genoemde antennes?
De antenne die ik heb is een 1/4 golflengte (16 cm a 17 cm).ThinkPadd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:01:
Moet je even kijken of het ding rond de 16 a 17 cm is (of rond de 32cm).
Heb overigens diverse antennes geprobeerd, met metalen base plate, zonder. Diverse lengtes etc. Deze kwam als beste uit de test bij me thuis.
Echter wordt het signaal te veel gehinderd door diverse storingsbronnen om het hele huis en de tuin te kunnen beslaan. (veel metaal in de muren/plafonds, magnetron, router etc)
En omdat ik meer mogelijkheden kan voorstellen, vraag ik me af of Domoticz uit te breiden is met een of meerdere slaves.
Ik wilde inderdaad via milight achtige dingen gaan werken. Daar zal ik waarschijnlijk wel uit gaan komen dan.DukeBox schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:41:
[...]
Domoticz kan prima tegelijk RGBW aansturen. Zelfs wanneer je 1 (netwerk) controller hebt. Deze moet je dan 2 keer toevoegen. Zo werkt het ook met de applamp/milight e.d.
Zijn er ook andere mogelijkheden om hardware schakelaars te gebruiken dan KaKu, Ik moet nog ongeveer beginnen met aanschaf van alles, maar de RFXCOM is best een prijzig onderdeel
Die zijn er, met het zwave protocol, maar ook dan moet je een usbstick hebben om hiermee te communiceren. Kaku-schakelaars zijn goedkoper, MAAR die hebben het nadeel dat je die niet uit kunt lezen maar alleen een signaal ernaartoe kan sturen.Camiel schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:59:
Zijn er ook andere mogelijkheden om hardware schakelaars te gebruiken dan KaKu, Ik moet nog ongeveer beginnen met aanschaf van alles, maar de RFXCOM is best een prijzig onderdeel
Ik heb wel wat gezien op het domoticz forum maar hier nog niet.
De cache heb ik al geleegd maar dat mocht niet helpen.

Hier geen problemen mee in het dashboard. Daar heb ik sliders over de volledige breedte. Overigens heb ik er de regel "last seen" niet bijstaan.Supergroover76 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:16:
Hebben er meerdere last van dat de dimmer slider in Chrome mobiel niet de volledige breedte heeft?
[afbeelding]
In het "LightSwitches menu" heb ik het probleem wel.
Ja hoor, dat werkt. Ik heb er 1 in de meterkast en 1 op zolder, die op zolder is slave en stuurt onder andere de WTW installatie aan met GPIO, de schakelaars heb ik gedeeld en zijn beschikbaar op de master.TravockMD schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:57:
Is het mogelijk om meerdere Domoticz (RPi) als slave in huis neer te zetten die communiceren met een "master"?
"If you don't know where you are going, any road will take you there"
Kan je hetzelfde doen met de losse lampen? Dus een RGBW lamp tweemaal toevoegen zodat je kleur en wit tegelijk kunt gebruiken (milight of klonen daarvan)?DukeBox schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:41:
[...]
Domoticz kan prima tegelijk RGBW aansturen. Zelfs wanneer je 1 (netwerk) controller hebt. Deze moet je dan 2 keer toevoegen. Zo werkt het ook met de applamp/milight e.d.
Ik snap niet helemaal wat je wilt ? Bij de switch maak je toch de keuze welk licht hij moet weergeven ?Camiel schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:49:
Kan je hetzelfde doen met de losse lampen?
Dus een kleur of (warm)wit. Hoe dan ook stuur je een milight niet direct aan maar via een bridge.
[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 20-01-2015 13:05 ]
Bereik zal vast wat minder zijn door de lagere spanning, maar hij komt bij mij toch binnen 2 a 3m van de RFXCOM te hangen.
'Bereik' heeft niets met voltage te maken maar met vermogen. Hoe dan ook als een van beide niet voldoende was had ie het helemaal niet gedaan. Meestal werken die dingen intern allemaal op ~4,5V. Een 9V blokje is gewoon makkelijk omdat de batterij compact is en toch voldoende spanning levert. Waarschijnlijk word de spanning met een paar diodes al omlaag gebracht om binnen de marge te blijven.ThinkPadd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:10:
Bereik zal vast wat minder zijn door de lagere spanning
Oftewel, waar je eerst bovenaan de marge zat, zit je nu onderaan.
[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 20-01-2015 13:37 ]
Je vind het script en uitleg hier: http://tweaken.blogspot.n...den-naar-mindergasnl.html
[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2015 10:08 ]
Krijg het niet voor elkaar. Domoticz herkend 'm wel maar vervolgens springt ie niet aan als er beweging is? Kan er buiten Domoticz om wel een lamp aan koppelen deze vervolgens toevoegen en dan springt de lamp wel aan als er beweging is. Maar is wil 2 aparte devices en die vervolgens in domoticz koppelen.
maak je niet de fout dat je "motion" kies ipv "on"?odelay schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:30:
Gebruikt hier iemand een APIR-2150 bewegingsmelder in Domoticz met succes?
Krijg het niet voor elkaar. Domoticz herkend 'm wel maar vervolgens springt ie niet aan als er beweging is? Kan er buiten Domoticz om wel een lamp aan koppelen deze vervolgens toevoegen en dan springt de lamp wel aan als er beweging is. Maar is wil 2 aparte devices en die vervolgens in domoticz koppelen.
Bij "Schakelaar Type" heb ik Motion Sensor gekozen, bedoel je dat ik daar beter een On/Off schakelaar van kan maken?LJ80 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:46:
[...]
maak je niet de fout dat je "motion" kies ipv "on"?
Ik heb precies hetzelfde probleem. Dit is gekomen na de 2205 update waarin alle sliders problemen hebben gekregen. Met 2206 is dit gefixt, maar in Chrome is dit bij ons dus gebleven.Supergroover76 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:16:
Hebben er meerdere last van dat de dimmer slider in Chrome mobiel niet de volledige breedte heeft?
[afbeelding]
nee dat is wel goed, maar niet elke motion sensor wordt bij inschakelen gezien alszijnde "motion".odelay schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:53:
[...]
Bij "Schakelaar Type" heb ik Motion Sensor gekozen, bedoel je dat ik daar beter een On/Off schakelaar van kan maken?
dus bij het maken van een actie bijvoorbeeld in blocky moet je kiezen, if sensor is "on" en niet if sensor is "motion"
Ok, bedankt voor de tip! Ben alleen nog niet aan blocky toegekomen, probleem is dat beweging niet gedetecteerd wordt in domoticz, al je 'm net hebt toegevoegd werkt het soms (dus sensor gaat op On en na een minuut weer uit) maar na een paar keer blijft ie op Off staan hoeveel je er ook voor beweeg..LJ80 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 17:01:
[...]
nee dat is wel goed, maar niet elke motion sensor wordt bij inschakelen gezien alszijnde "motion".
dus bij het maken van een actie bijvoorbeeld in blocky moet je kiezen, if sensor is "on" en niet if sensor is "motion"
Ben dus nieuwsgierig naar mensen die de APIR-2150 gewoon goed werkend hebben gekregen in domoticz
ikzelf heb er twee en deze werken beide goed.odelay schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 18:02:
[...]
Ok, bedankt voor de tip! Ben alleen nog niet aan blocky toegekomen, probleem is dat beweging niet gedetecteerd wordt in domoticz, al je 'm net hebt toegevoegd werkt het soms (dus sensor gaat op On en na een minuut weer uit) maar na een paar keer blijft ie op Off staan hoeveel je er ook voor beweeg..
Ben dus nieuwsgierig naar mensen die de APIR-2150 gewoon goed werkend hebben gekregen in domoticz
Daarna in de groep een timer maar vanmorgen werkte het toch niet.
Hoewel de rolluiken afzonderlijk wel te bedienen zijn dus daar ligt het niet aan.
Weet iemand waarom het niet werkt?:

je kan alleen on off kiezen.DukeBox schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:16:
Ik send het commando up en down... weet je zeker dat on klopt ?
up down heb je zeker in een eigen script staan dan ofzo?
ja als blinds toegevoegd kijk:ThinkPadd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:28:
Heb je het rolluik wel als een rolluik erin gezet ipv een on/off ?

De actie toen niets gebeurde staat op 7:30.
UPDATE, dat was simpel
On=gesloten
Off=open
[ Voor 35% gewijzigd door LJ80 op 20-01-2015 19:38 ]
Ik heb eerst een code gegenereerd in domoticz deze opgeslagen als blinds en deze code daarna geleerd aan de motor. Zou niet weten hoe dat anders zou moeten of hoe ik daar, (wat logisch is) open closed van kan maken.
Of heeft iemand een suggestie?
p.s. ik gebruik ze op de ramen. Ik weet niet in hoeverre ze 'waterproof' zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door wiggerd op 21-01-2015 00:07 ]
Best kans van:LJ80 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 08:41:
http://www.ibood.com/home...draadloze-deurbellen.html
tipje, misschien werkt het?
Batterij Belknop : 23A 12V (incl.)
Batterijen Ontvanger : 3 x AA 1,5V (excl.)
Belknop : spatwaterdicht IP44
Bereik : tot 75m (open gebieden)
Frequentie : 433MHz
Aantal melodieën : 16
(bron)
¯\_(ツ)_/¯
b.t.w. wel erg grappig een 'deur' bel en dan melden dat het bereik van 75meter alleen bij 'open' gebieden geld.. dan zou je de bel ook niet nodig hebben
n.b. Wat een voordeel van de kaku deurbel is is dat je per aanmelding (6) een andere melodie en/of geluids sterkte kan doen. Dit staat niet in de documentatie maar werkt door eerst de bel in te stellen zoals je hem wilt hebben en dan de 'learn' knop in drukken.
Nadeel is wel weer dat domoticz op dit moment de drukknop nog niet kan 'nadoen'. Hij kan hem wel leren maar als je hem vervolgens uitzend dan doet de bel niets.
[ Voor 82% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2015 09:13 ]
Ik dacht verkeerd, ik dacht dat ik de lampen dubbel moest toevoegen maar je moet de wifi-controller 2x toevoegen. Gaat op de lijst van aandachtspuntjes! Langzaam idee voor mijn huis aan het uitwerken, uitvoering laat even op zich wachten nog.DukeBox schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:05:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je wilt ? Bij de switch maak je toch de keuze welk licht hij moet weergeven ?
Dus een kleur of (warm)wit. Hoe dan ook stuur je een milight niet direct aan maar via een bridge.
Ik denk eigenlijk dat het vrij eenvoudig is die dingen na te maken, het is een standaard 2,4GHz RF signaal waar een unieke ID in zit per AB en WiFi Box. Als ik een 2.4GHz RF module kan vinden dan ga ik daar eens induiken.
Ik kan de bel gewoon bedienen in domoticz, evenals de drukknop, werkend.DukeBox schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:10:
^ Werkt (nog) niet. De zelf lerende code is niet gelijk aan AC.
b.t.w. wel erg grappig een 'deur' bel en dan melden dat het bereik van 75meter alleen bij 'open' gebieden geld.. dan zou je de bel ook niet nodig hebben
n.b. Wat een voordeel van de kaku deurbel is is dat je per aanmelding (6) een andere melodie en/of geluids sterkte kan doen. Dit staat niet in de documentatie maar werkt door eerst de bel in te stellen zoals je hem wilt hebben en dan de 'learn' knop in drukken.
Nadeel is wel weer dat domoticz op dit moment de drukknop nog niet kan 'nadoen'. Hij kan hem wel leren maar als je hem vervolgens uitzend dan doet de bel niets.
Of begrijp ik je opmerking niet?
De bel van de ELRO of de bel van de kaku ACDB-7000 ?JvdW schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:25:
Ik kan de bel gewoon bedienen in domoticz, evenals de drukknop, werkend.
In het geval van de kaku kan ik de drukknop toevoegen (zoals onder devices staat). Domoticz ziet ook wanneer deze wordt ingedrukt maar als ik hem vanuit domoticz stuur dan 'belt' ie niet.
[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2015 09:33 ]
Ik heb de KAKU ACDB-7000BCDukeBox schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:31:
[...]
De bel van de ELRO of de bel van de kaku ACDB-7000 ?
In het geval van de kaku kan uk de drukknop toevoegen (zoals onder devices staat). Domoticz ziet ook wanneer deze wordt ingedrukt maar als ik hem vanuit domoticz stuur dan 'belt' ie niet.
En dan kan ik de bel rechtstreeks activeren en kan de drukknop activeren om zo de bel te activeren of een blockly....
[ Voor 13% gewijzigd door JvdW op 21-01-2015 09:35 ]
Inmiddels dit probleem verholpen. Om virtuele sensoren toe te voegen moet je ook in de instellingen aangeven dat er nieuwe sensoren toelaat. Als dit uit staat meld Domotiz keurig dat de sensor is aangemaakt, maar moet niets!ThinkPadd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 22:01:
[...]
Cache van je browser ff legen? Of ff in een incognito venster proberen.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Vreemd, bij mij doet ie dat niet..JvdW schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:34:
Ik heb de KAKU ACDB-7000BC
En dan kan ik de bel rechtstreeks activeren en kan de drukknop activeren om zo de bel te activeren of een blockly....
Verwijderd
Verplicht ben je uiteraard niks... Maar de RFXcom wordt wel goed ondersteund en weet je zeker van dat deze moet werken in het systeem.Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:28:
Werkt Domoticz ook met de RF module van iPrototype of ben je 'verplicht' om de RFXcom-module aan te schaffen?
De IPrototype zie ik ook niet in de hardware lijst staan. Mijn advies is dan ook om voor de RFxcom te gaan.
Verwijderd
Ik ben een beetje bang dat de RFXcom-module weer onderin de la verdwijnt als het allemaal niet lukt.
Ik heb van kaku een dubbele wandschakelaar aangeschaft. Nu heb ik deze laten leren in domoticz onder de tab schakelaars, als een on/off switch. Vervolgens heb ik mij philips hue lamp als sub/slave toegevoegd. Als ik nu de schakelaar indruk gebeurd er binnen domoticz helemaal niets. Als ik via de webinterface de schakelaar omzet werkt dit wel en zie ik ook dat de hue lamp aan.uit gaat, maar deze blijft dan alsnog aanstaan. Wat doe ik fout? Iemand een idee?
Smika
Dan verkoop je hem met een tientje verlies weer...Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:35:
Okee. Ik wilde gewoon eens kijken of domotica iets voor me is. Ik heb al een Rpi en een Kaku-setje.
Ik ben een beetje bang dat de RFXcom-module weer onderin de la verdwijnt als het allemaal niet lukt.
Denk dat je hem zo weer kwijt bent, op Marktplaats zijn ze altijd zo weg.
RFXCOM kun je niet alleen met Domoticz gebruiken he, er zijn nog veel meer domotica pakketten die het ding ondersteunen.
[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2015 12:44 ]
Als je een alternatief koopt wat officieel niet ondersteund wordt en de gebruikers je hier dus ook waarschijnlijk niet mee kunnen helpen weet je zeker dat die onderin de la verdwijntVerwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:35:
Okee. Ik wilde gewoon eens kijken of domotica iets voor me is. Ik heb al een Rpi en een Kaku-setje.
Verwijderd
Da's ook weer helemaal waarLJ80 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:46:
[...]
Als je een alternatief koopt wat officieel niet ondersteund wordt en de gebruikers je hier dus ook waarschijnlijk niet mee kunnen helpen weet je zeker dat die onderin de la verdwijnt
Maar het viel me op dat de RFXcom-module een hele vracht protocollen ondersteunt, terwijl ik alleen maar een paar Kaku-schakelaars wil bedienen.
Ik vind Domoticz heel mooie software en dus zocht ik een goedkoper alternatief voor de ondersteunde RFXcom-module.
(Ik ben zuunig)
Maar okee: Het salaris wordt vandaag of morgen gestort...
Merk nu op dat als ik de schakelaar indruk domoticz wel reageerd en de status veranderd. Helaas gaat de hue lamp nog niet aan of uit...wat doe ik fout?Smika schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:43:
Hallo,
Ik heb van kaku een dubbele wandschakelaar aangeschaft. Nu heb ik deze laten leren in domoticz onder de tab schakelaars, als een on/off switch. Vervolgens heb ik mij philips hue lamp als sub/slave toegevoegd. Als ik nu de schakelaar indruk gebeurd er binnen domoticz helemaal niets. Als ik via de webinterface de schakelaar omzet werkt dit wel en zie ik ook dat de hue lamp aan.uit gaat, maar deze blijft dan alsnog aanstaan. Wat doe ik fout? Iemand een idee?
Smika
IF lamp = Off and voordeur = On AND time >= sunset AND time <sunrise
DO SET licht_gang = On
?
¯\_(ツ)_/¯
[ Voor 97% gewijzigd door SkorpionNL op 21-01-2015 13:40 ]
Zo begon ik ook alles bij elkaar was goedkoper dan de kaku ics-1000 en kon veel meer. Zodra m'n kaku er in zat had ik de smaak te pakken en wilde ook de andere functionaliteit ervan gaan gebruiken.Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:57:
Maar het viel me op dat de RFXcom-module een hele vracht protocollen ondersteunt, terwijl ik alleen maar een paar Kaku-schakelaars wil bedienen.
Verwijderd
De prijzen voor beide modules ontlopen elkaar overigens niet veel (Bij Norrod kost de ICS-1000 rond de 100 Euro), maar de RFXcom kan inderdaad veel en veel meer.DukeBox schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:40:
[...]
Zo begon ik ook alles bij elkaar was goedkoper dan de kaku ics-1000 en kon veel meer. Zodra m'n kaku er in zat had ik de smaak te pakken en wilde ook de andere functionaliteit ervan gaan gebruiken.
Maar juist daarom ben ik bang dat ik (Voor veel centjes) van alles aan ga schaffen, terwijl ik in eerste instantie alleen maar een beetje wil spelen met Domoticz. Daarna zie ik wel weer verder.
Conclusie: Geen FX van iPrototype in combinatie met Domoticz.
Bedankt voor de reacties.
time >= sunset is de tijd tussen zonsonderdag en 0.00ThinkPadd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:23:
DO SET licht_gang = On
timer =< sunrise is de periode van 0.00 tot aan zonsopkomst
Zijn die ooit beide waar? Wil je niet alleen die eerste?
Je kunt naar mijn mening geen AND functie gebruiken tussen die twee tijden omdat je dan een cirkel hebt welke niet waar kan worden?ThinkPadd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:23:
Als ik een lamp adhv een deurschakelaar alleen 's avonds als het donker is, en niet 's ochtends wanneer het nog donker is wil inschakelen, kan dat dan zo:
DO SET licht_gang = On
?
Ik heb dit opgelost door bijvoorbeeld het volgende: time ≥ sunset OR time ≤ 06:00 (sunset tot 23:59 OR 00:00 tot 04:00).
[ Voor 4% gewijzigd door Brutuss op 21-01-2015 16:54 ]
Die OR lijkt me dan logischer idd
Verwijderd
IF light_gang = Off and voordeur = On AND time >= sunset
DO SET licht_gang = On
Als moet ik toegevoegen dat ik zou verwachten dat sunset zou lopen tot sunrise en andersom ipv tot middernacht.
Ben tegen hetzelfde aangelopen heb het met een blocky opgelost. Sub slave is volgens mij alleen als je meerdere schakelaars hebt die eenzelfde lamp aan/uit zet.Smika schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:01:
[...]
Merk nu op dat als ik de schakelaar indruk domoticz wel reageerd en de status veranderd. Helaas gaat de hue lamp nog niet aan of uit...wat doe ik fout?
[ Voor 13% gewijzigd door ny-hardcore op 21-01-2015 18:42 ]
cd /pub && more beer
Op domoticia forum eu is een verkoop.Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:28:
Werkt Domoticz ook met de RF module van iPrototype of ben je 'verplicht' om de RFXcom-module aan te schaffen?
Daar staan de normale al voor paar tientjes..
De E versie zal wel ff duurder blijven,.
Maar hij is zijn geld echt waard.....
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Zo heb ik het ook gedaan en dat werkt.ny-hardcore schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:34:
[...]
Ben tegen hetzelfde aangelopen heb het met een blocky opgelost. Sub slave is volgens mij alleen als je meerdere schakelaars hebt die eenzelfde lamp aan/uit zet.
Nu zoek ik nog een methode om de tweede schakelaar te kunnen gebruiken zodat ik de lichtsterkte (dimmer) kan regelen.
"If it ain't broke, don't fix it!"
Als ik s`avonds thuis kom, moet er een lampje aan gaan. Alleen schakelt het lampje om onverklaarbare reden later in de nacht ook aan, en blijft dan aan. (daar kom ik s`ochtends dan achter) Aangezien hij ook gebruikt word in andere scenes, kan ik geen algemene timeout instellen op de lamp zelf. Dit is het blocky:

Iemand een idee?
Ik zou eerst de conditie van de sensors checken en checken of de lamp uit/aan is en dan de voorwaarden van tijd. Weet niet of dat verschil maakt?Whatsek schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:13:
Ik heb een heel simpel (blocky) event gemaakt en deze werkt op zich:
Als ik s`avonds thuis kom, moet er een lampje aan gaan. Alleen schakelt het lampje om onverklaarbare reden later in de nacht ook aan, en blijft dan aan. (daar kom ik s`ochtends dan achter) Aangezien hij ook gebruikt word in andere scenes, kan ik geen algemene timeout instellen op de lamp zelf. Dit is het blocky:
[afbeelding]
Iemand een idee?
Voor de zekerheid kun je een regel naar de log schrijven, dan kun je checken of de lamp wel door deze event aangezet wordt?
cd /pub && more beer
Verwijderd
Bedankt voor de tip, maar als het salaris binnen is, dan haal ik een nieuwe RFXcom. De nieuwste versie (E).Dylantje2 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:41:
[...]
Op domoticia forum eu is een verkoop.
Daar staan de normale al voor paar tientjes..
De E versie zal wel ff duurder blijven,.
Maar hij is zijn geld echt waard.....
Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat ik niet eerst even een beetje heb kunnen spelen met de Rpi in combinatie met een RF van iPrototype en een mooi programma met een GUI, zoals Domoticz.
(Wel een GUI. Scripten hoeft voor mij niet zo).
Ik had de RF namelijk al besteld (Er zit kennelijk enige dagen levertijd op, dus die is nog niet binnen)
Het voelt nu een beetje alsof ik direct al de 'grote wereld' van domotica zit. En DAT met (nog) maar een paar Kaku-spulletjes
Maar okee. Misschien denk ik daar heel anders over als de RFXcom hier draait
Die Time > OR < Time moet volgens mij al een AND statement zijn.Whatsek schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:13:
Ik heb een heel simpel (blocky) event gemaakt en deze werkt op zich:
[afbeelding]
Iemand een idee?
De tijd maakt door de OR statement niet veel meer uit volgens mij; OF het is na 22:00... OF het is vóór 02:00. 03:00 is technisch gezien ná 22:00 volgens mij.
nee helaaskraz247 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 23:24:
[...]
Die Time > OR < Time moet volgens mij al een AND statement zijn.
De tijd maakt door de OR statement niet veel meer uit volgens mij; OF het is na 22:00... OF het is vóór 02:00. 03:00 is technisch gezien ná 22:00 volgens mij.
Domoticz bekijkt alle tijden (icm groter dan/kleiner dan) van/tot 0:00u.
Dus als je van 23:00u tot 1:00u een lampje aan wilt hebben, moet je echt 'IF Time > 23:00 OR Time < 1:00' programmeren. Gebruik je AND dan wordt die voorwaarde nooit actief omdat het niet tegelijkertijd tussen 23:00u-0:00u EN 0:00u-1:00u kan zijn.
In het begin even lastig maar als je het trucje eenmaal doorhebt, gaat het wel
Dit geldt overigens ook voor sunset en sunrise
Wacht maar tot het draait en ontdekt wat je allemaal kunt ontvangen en aansturen met de RFXCom.Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:59:
[...]
Het voelt nu een beetje alsof ik direct al de 'grote wereld' van domotica zit. En DAT met (nog) maar een paar Kaku-spulletjes![]()
Maar okee. Misschien denk ik daar heel anders over als de RFXcom hier draait
Ik denk dat je over een paar weken al temperatuursensoren enz gaat kopen.
Werkt redelijk verslavend.
Had ik al gemeld dat ik nog niets met blocky heb/had gedaan?tozzke schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 06:40:
[...]
nee helaas
Dus als je van 23:00u tot 1:00u een lampje aan wilt hebben, moet je echt 'IF Time > 23:00 OR Time < 1:00' programmeren. Gebruik je AND dan wordt die voorwaarde nooit actief omdat het niet tegelijkertijd tussen 23:00u-0:00u EN 0:00u-1:00u kan zijn.
Hij gaat op zich aan door dit event, als ik het event disable, dan gaat de lampt nooit (onverwachts / s`nachts) aan. Ga even naar het loggen kijken, er zal ergens een langer log opgeslagen worden dan in de GUI.ny-hardcore schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:45:
[...]
Ik zou eerst de conditie van de sensors checken en checken of de lamp uit/aan is en dan de voorwaarden van tijd. Weet niet of dat verschil maakt?
Voor de zekerheid kun je een regel naar de log schrijven, dan kun je checken of de lamp wel door deze event aangezet wordt?
Inderdaad, mooie uitleg! Heeft mij ook de nodige hoofdbrekens gekost in het begin!tozzke schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 06:40:
[...]
nee helaas
Voor somfy motoren moet je de code in het programma aanmaken en daarna aan de motor leren.
Opzich geen probleem want dit werkt goed. Alleen wanneer je de rolluiken met de bijbehorende afstandbediening bediend dan klopt de status niet. Is het niet mogelijk de bestaande codes in te leren zodat in iedergeval de status correct wordt weergegeven.
Is het mogelijk de livingcolor of hue lampen met de bijgeleverde schakelaar op de gewenste kleur/kleur sterkte/ en dim niveau te zetten en dit dan ergens af te lezen zodat je exact deze kleurwaarden ergens als preset in domoticz kan opnemen. De exact gewenste kleur selecteren op het palet op het scherm is beste lastig.
Is het mogelijk om een vaste kaku schakelaar aan de wand in te stellen met verschillende HUE kleuren afhankelijk van het tijdstip bijvoorbeeld?
Het probleem is dat de kleuren van HUE in de bridge samengesteld worden door de waardes Hue, brightness en saturation. De kleurwaardes in Domoticz staan beschreven via een HEX code. De waardes van de bridge zouden hier dan naar vertaald moeten worden en volgens mij heeft nog niemand dat geprobeerd.LJ80 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:23:
Na een paar dagen stoeien met het systeem heb ik 3 vragen:
Voor somfy motoren moet je de code in het programma aanmaken en daarna aan de motor leren.
Opzich geen probleem want dit werkt goed. Alleen wanneer je de rolluiken met de bijbehorende afstandbediening bediend dan klopt de status niet. Is het niet mogelijk de bestaande codes in te leren zodat in iedergeval de status correct wordt weergegeven.
Is het mogelijk de livingcolor of hue lampen met de bijgeleverde schakelaar op de gewenste kleur/kleur sterkte/ en dim niveau te zetten en dit dan ergens af te lezen zodat je exact deze kleurwaarden ergens als preset in domoticz kan opnemen. De exact gewenste kleur selecteren op het palet op het scherm is beste lastig.
Is het mogelijk om een vaste kaku schakelaar aan de wand in te stellen met verschillende HUE kleuren afhankelijk van het tijdstip bijvoorbeeld?
Verder zou je via de schakelaar een andere kleur afhankelijk van de tijd kunnen instellen. Via LUA/bash zou je bij het drukken op de knop om een bepaalde tijd een commando naar de Hue bridge kunnen verzenden. Voor meer info kan je kijken op de API pagina van Hue. De link heb ik ff niet bij de hand hier op m'n telefoon, maar met "API Philips Hue getting started" zou je het wel moeten vinden op Google.
[ Voor 0% gewijzigd door SkorpionNL op 22-01-2015 21:12 . Reden: Typo ]
Dan zou je zoiets kunnen maken:
IF knop = On AND TIME > 6 AND Time <7 AND Hue = Off
DO SET Hue = Blauw (of hoe dat ook werkt met een Hue)
ELSE IF knop = On AND TIME > 7 AND Time <8 AND Hue = Off
DO SET Hue = Groen
ELSE IF knop = On AND TIME > 8 AND Time <9 AND Hue = Off
DO SET Hue = Oranje
ELSE IF knop = On AND TIME > 9 AND Time <10 AND Hue = Off
DO SET Hue = Paars
ELSE IF knop = Off AND Hue = On
DO SET Hue = Off
Geen idee of het werkt, is maar een hersenspinseltje. Maar je kunt het proberen
Evt. nog combineren met user vars, zodat de Hue bij de overgang van het ene uur naar het andere niet ineens van kleur verspringt.
Al is via een scriptje wat netter denk ik, maar dat moet je wel kunnen programmeren dan
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2015 21:16 ]
Verwijderd
Het salaris is binnen, dus ik heb de RFXcom besteld.hondapower schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:19:
[...]
Wacht maar tot het draait en ontdekt wat je allemaal kunt ontvangen en aansturen met de RFXCom.
Ik denk dat je over een paar weken al temperatuursensoren enz gaat kopen.
Werkt redelijk verslavend.
(Is domotica-verslaving al een door de gezondheidszorg erkende verslaving?) :þ
Bedankt beide voor de tips en input!
lua moet ik leren van mezelf
Anders kan het inderdaad altijd simpel met blocky.
Jammer dat er geen converter is voor die kleuren.
Als iemand nog een oplossing weet voor somfy....
Dit topic is gesloten.
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
- De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
- Ook is er een Domoticz wiki
- En een eigen Domoticz forum
- Lees ook de Domoticz handleiding eens door