Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

@bruinsmm: rjhilbrink in "Domoticz - Open source domotica systeem"
oftewel, zoek ff in het forum:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:38

martjah

Appel

Ik heb deze antenne besteld: http://www.ebay.com/itm/N...ennas&hash=item3f1ac69818

ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 11:44
Ik heb de handelingen gevolgd van de genoemde pagina.
Er staat niet duidelijk bij of ik wel de originele software van Razberry moet installeren.
Kun je mij aangeven of dat wel moet? Graag wil ik OpenZwave gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

nee dus. die zway moet je er dan af laten of softwarematig uitzetten dat hij niet aangaat bij het starten maar als je het toch neit gebruikt kun je het er gewoon het beste aflaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 11:44
bedankt DRuw

Het werkt nu, eindelijk... ik kan nu via de webpage een lamp aan/uit zetten.
DRuw schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:18:
nee dus. die zway moet je er dan af laten of softwarematig uitzetten dat hij niet aangaat bij het starten maar als je het toch neit gebruikt kun je het er gewoon het beste aflaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 17:53
Neem aan dat je hiermee het bereik vergroot? Zo ja, enig idee hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

bruinsmm schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:00:
bedankt DRuw

Het werkt nu, eindelijk... ik kan nu via de webpage een lamp aan/uit zetten.

[...]
No problem maar vanwaar geen zway eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:14

QuasaR

One ring to rule them all

DRuw schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:41:
[...]

No problem maar vanwaar geen zway eigenlijk?
De keuze voor mij om de openzwave te gebruiken is dat ik niet meer naar de aparte interface hoef om de devices toe te voegen voordat ik ze aan domoticz kan toevoegen. Je kunt nu dus alles vanuit domoticz doen. Als je de zway server gebruikt, moet je ze daar eerst toevoegen, daarna kun je ze pas aan de razberry toevoegen in domoticz.

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah

martjah

Appel

vespino schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:00:
[...]

Neem aan dat je hiermee het bereik vergroot? Zo ja, enig idee hoeveel?
Dat is mijn aanname, geen idee met hoeveel :)
Ik heb een paar Cresta TX320's in mijn huis staan en die in de woonkamer moet ik bij de tv zetten anders krijg ik geen signaal bij de rfxcom. Dus als die het op meer plekken gaat doen, dan is het bereik beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik neem aan voor iets anders dan de (rfxcom)433MHz.. want daar is deze niet geschikt voor.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:00
martjah schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 17:02:
[...]

RudolfR,

Zou jij uit kunnen leggen hoe ik dit precies aan de gang krijg met de user variables?
Nee, want het werkt hier nog niet. Variabelen controleren in Blockly lukt me niet.

Was kennelijk een bug:
http://www.domoticz.com/f...f=5&t=2816&p=20014#p20014
Hoop dat ik snel naar die versie kan upgraden met m'n Pi.

[ Voor 20% gewijzigd door RudolfR op 11-08-2014 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhlvdijk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-02-2023
mhlvdijk schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 22:32:
Ook met mijn Somfy dimmer hetzelfde probleem: de rfx koppelt wel (getuige de verlichting die kort aan-en-uit gaat), maar vervolgens werkt het niet.... Ook hier kan ik het schuifbalkje niet schuiven.
Wie heeft er raad? Dank vast!
De verlichting onder de veranda heb ik werkend gekregen. Voor een ander die hiermee tobt, dit gaat als volgt:

1. RFXmngr geopend en naar het tabblad RFY gegaan.
2. ID ingevoerd (willekeurig nummer, ik had: 01 02 03) en Unitnummer (ik had 01) ingevoerd.
3. Via de Telixremote van de Somfy verlichting, de programmeermodus gestart (2 seconden het knopje op de achterkant indrukken, de verlichting gaat dan aan en uit).
4. Commando "PROGRAM" en dan Transmit via RFXmngr gestuurd.
5. Verlichting gaat aan en uit.
6. Vervolgens in RFXmngr. commando "STOP" verstuurd. Dit is vergelijkbaar met de "MY" button op de Telix remote. Dan gaat de verlichting dus branden.
7. Je kunt nu andere commando's versturen zoals "UP" en met "DOWN" gaat die uit.

Toen was het tijd Domoticz te starten.
8. Handmatig een zender invoeren, kies het RFY protocol.
9. ID invoeren en unitnummer invoeren, zoals je bij stap 2 hebt gekozen.
10. Kies nu als Switch type "BLINDS". Ik weet het, je krijgt nu rolluiken te zien als plaatje.
11. De STOP button zorgt ervoor dat de verlichting gaat branden.

In het Domoticz forum heb ik ondertussen de vraag gesteld of ze ook de verlichting willen toevoegen.
Hopelijk wordt dat gegaan.

Groet,
Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Dank voor de uitleg!
altijd mooi als mensen ook vertellen hoe ze het werkend hebben gekregen ipv alleen te vragen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zit wat te stoeien met de X-10 plugin op Raspbmc in combinatie met Domoticz op dezelfde Pi. Ik heb een scene aangemaakt, met als voorwaarden dat het:
- na 19:00 moet zijn
- de woonkamerlamp aan moet zijn
- het dummy-apparaat 'xbmc_start' getriggerd wordt door XBMC

Zodra ik een film start, geeft Raspbmc de actie 'aan' door voor het apparaat 'xbmc_start', en wordt de scene geactiveerd (als aan de andere voorwaarden wordt voldaan uiteraard). So far so good. Dan gaan alle lampen in de movie-stand, dus zachtjes of uit.

Dit werkt prima, maar ik ben de handmatige controle kwijt. De salontafellamp wordt bijv. gedimd naar 10%, maar als ik deze (KAKU) harder wil zetten tijdens het spelen van een film op XBMC om een mug dood te meppen, dan wordt deze direct weer teruggezet naar 10%.

Is er iemand die dit op een handige manier opgelost heeft? Dus dat XBMC wel het commando geeft, maar dat ik daarna zelf kan 'ingrijpen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Ik weet dat ik op een beta-branch zit, maar ik vind het traject van ontwikkeling nogal hotseknotsen. Ik snap allereerst niet waarom ze niet op git zitten qua ontwikkeling. Ten tweede snap ik niet dat alle ontwikkelingen op de hoofd branch worden gedaan. Ik had op zijn minst een stable, development en feature/bug branches verwacht.
Daarnaast lijken de gebruikers de alpha-testers te zijn. Terwijl er op zijn minst een vorm van code-review plaats had moeten vinden alvorens de nieuwe code te pushen.

[ Voor 20% gewijzigd door Matis op 11-08-2014 22:17 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Of je zet gewoon de beta uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:50
DukeBox schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:50:
[...]

Heb je hr++ ramen ? Zo ja, dan gaat een sensor met meer vermogen niet veel helpen. Zorg dan voor een betere antenne op, en/of locatie van, je rfxcom. Zie ook de handleiding van rfxcom voor de berekeningen.
Klopt ik heb hele dikke ramen omdat het een nieuwbouwhuis is, die ook nog eens super energiezuinig moest zijn en aan een spoorlijn ligt.

Hebben jullie ergens een link van een sterkere antenne voor de rfxcom?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:08
Wat ik mij afvraag, als je de antenne van de rfxcom vervangt, vergroot je dan niet alleen het zendbereik? Ik dacht dat de zenders van de sensoren dan nog steeds de afstand tot de rfxcom moeten kunnen overbruggen of is het zo dat het al werkt als ze maar in elkaars bereik gebied komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik ben bezig met het uitbereiden van een beagleboard black waardoor ik sensors, switches, lampen, serial, ... kan laten communiceren met deze beagleboard.

Nu vraag ik me af of we hiervoor ook domoticz kunnen gaan gebruiken? Zoja, wat moeten we hiervoor doen? Mijn eerste idee is dat we een interface gaan moeten ontwikkelen zoals PiFace waardoor we kunnen communiceren via domoticz met de I/O die is aangesloten op de beagleboard, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 19:50
Matis schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:16:
Ik weet dat ik op een beta-branch zit, maar ik vind het traject van ontwikkeling nogal hotseknotsen. Ik snap allereerst niet waarom ze niet op git zitten qua ontwikkeling. Ten tweede snap ik niet dat alle ontwikkelingen op de hoofd branch worden gedaan. Ik had op zijn minst een stable, development en feature/bug branches verwacht.
Daarnaast lijken de gebruikers de alpha-testers te zijn. Terwijl er op zijn minst een vorm van code-review plaats had moeten vinden alvorens de nieuwe code te pushen.
1. ik vind SVN veel prettiger
2. als je de stable aanzet dan heb je geen beta problemen, als we een test branch maken, dan gaat iedereen over naar de test branch aangezien
3. als je op de beta zit, dan ben je alpha-tester
4. aangezien het op meerdere platformen draait (oa unix/windows) en compilers een eigen mening hebben wat wel/niet kan/mag, en ik voornamelijk onder windows develop, kan het zijn als er een code commit gedaan is die ik werkend vond, dat er compile problemen ontstaan op bv unix.
5. alles wordt wel weer opgelost, maar dat kost tijd, zeker compileren kan een uur duren soms.
als er in die tijd mensen gelijk de 'alpha/beta' code uitchecken komen ze net als ik achter een compile probleem, meestal in een paar uur is er dan wel weer een nieuwe commit aangezien ik ook op mijn raspberries/cubieboard test
6. dit is een hobby project, en opensource, je kan problemen verwachten met een beta release, daar zijn het beta's voor

in iedergeval als je geen beta tester wilt zijn, blijf dan vooral op de stable draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
Phoolie: Een antenne met meer versterking zal ook het ontvangstbereik vergroten.
Je kunt in principe elke 50ohm 433.92MHz of 70cm HAM antenne gebruiken.
bv de Conrad 190073 groundplane met een SMA-BNC adapter
of http://www.ebay.com/itm/G...ennas&hash=item3a93b0b392

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

GAEvakYD schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:06:
Hebben jullie ergens een link van een sterkere antenne voor de rfxcom?
Wat wil je precies ? Beter ontvangst of meer zendvermogen (als in minder verzwakking van je huidige) ?

Ik ga even van het eerste uit aangezien je sensor niet opgepakt wordt door je rfxcom, een simpele berekeing geeft aan dat deze dan ~17.3cm lang moet zijn voor een kwart golf. Dus of zelf iets maken of een van ebay.com (zoeken op 433Mhz antenna).
Uiteraard kan het ook helpen om de antenne van je sensor aan te passen, dit i.c.m. een goede plaatsing van de ontvanger geeft meestal het beste resultaat.

Ikzelf liep er ook tegenaan met een paar van die elro schakelaars. De antenne stond in de meterkast achter een brandwerende deur. Mijn deurbel hing daar boven met een draadje door de muur dus heb nu de antenne in de deurbel gemaakt en heb al snel 30db meer signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah

martjah

Appel

Zou dan deze antenne wel werken? http://www.ebay.com/itm/N...ennas&hash=item19cad683fb
Even de aansluiting buiten beschouwing gelaten (weet zo ff niet wat erop zit)

Dit is een 70cm HAM antenne volgens de beschrijving. Alleen in de beschrijving staat "Frequency: 144/430Mhz"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Eigenlijk moet je weten of de huidige een quarter of een half wave antenne is. In het geval er een interne gound is (bij quarter) moet je deze eerst verbreken. Persoonlijk denk ik dat een half-wave dipole binnen het beste resultaat geeft. Dit heeft geen verlies op zend vermogen en lichte winst op ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Laatst online: 02-09 12:19

rik

RFXCOM is vandaag onderweg, vanavond Domoticz downloaden en op m'n RPi installeren. Maar ik zou graag mijn energie meten, Google tipte me op http://www.engineerathome...gieverbruik+met+arduino/9

Maar ja, dit is met een Arduino. Heeft iemand ervaring met het maken/aansluiten van zo'n ding op een RPi? En kan Domoticz er dan ook wat mee?

Ik heb helaas geen slimme meter, en die zal er ook niet snel komen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 12:17
rik schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:27:

Ik heb helaas geen slimme meter, en die zal er ook niet snel komen ben ik bang.
Als je wilt kun je die ook zelf aanvragen via je netbeheerder. Vaste prijs. Ik meen iets van 75 euro voor gas en elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:24
Matis schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:16:
Hee joh, koop je toch gewoon een fibaro home center van 600 euro, installeer je hun laatste alpha, heb je een hele dure brick én recht van klagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-09 14:29
DukeBox schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:41:
Eigenlijk moet je weten of de huidige een quarter of een half wave antenne is. In het geval er een interne gound is (bij quarter) moet je deze eerst verbreken. Persoonlijk denk ik dat een half-wave dipole binnen het beste resultaat geeft. Dit heeft geen verlies op zend vermogen en lichte winst op ontvangst.
ik denk wat je hier probeert te vertellen best heel nuttig is, maar aangezien dit echt abra kadabra is voor mij, zou je misschien dit iets kunnen verduidelijken?
En anders gewoon een linkje geven met: Koop dit, werkt ook voor mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou zeggen, maak eerst een zelf diverse antenne lengtes (1/4, 1/2 en volle lengte) van vd schakel draad o.i.d. en test daarmee wat voor jou het beste werkt qua ontvangst en zenden. Dan kan je daarna wel iets wat er netter uit ziet kopen. Ik heb in mijn situatie voldoende gehad aan een half-wave dipole, met name door de staande golfverhouding van bijna 1:1 voor de 433Mhz is dat een hele gunstige antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
CopyCatz schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:53:
[...]
Hee joh, koop je toch gewoon een fibaro home center van 600 euro, installeer je hun laatste alpha, heb je een hele dure brick én recht van klagen...
Respect voor je kalmte hoor. Zoveel vrije tijd steken in iets moois als Domoticz, voor niks, en dan nog steeds van die nono's moeten aanhoren die zonder enige nuance en zelfreflectie met modder gooien. Ik hoop alleen dat je ook ziet dat vele anderen juist wel heel erg waarderen wat jullie doen!

En voor de freebies die alleen maar kunnen zeiken: verdiep je eens in de verschillende controllers en hun gebruikersfora. Nergens is het perfect voor elkaar. Fibaro weet het leuk te verkopen, maar heel veel dingen die je op de website ziet zul je zelf van de grond af moeten programmeren. En zo is er op elke controller wel iets aan te merken. Maar allemaal kosten ze serieus geld. Als je dan iets gratis krijgt wat, voor zover ik van afstand kan beoordelen, enorm veel kan en ook nog eens zeer goed gedocumenteerd is (bij je HC2 van € 600 krijg je echt helemaal 0,0 aan handleiding |:( ), dan snap ik niet dat sommigen het nog steeds presteren om op zo'n ongenuanceerde manier uit de hoek te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Begrijp me niet verkeerd. Ikzelf ontwikkel ook software en draag ook bij aan open-source projecten en ik weet hoe lastig het is om iedereen tevreden te houden.

Ik had alleen een suggestie om het software-ontwikkelingtraject meer te stroomlijnen, zowel voor jezelf als voor de rest van de wereld. Zoals ik al eerder aangaf, heb ik ervaring met (grote) open-source projecten waar de ontwikkelingen zo gaan.

Tevens heb ik de moeite genomen om een account aan te maken op het forum van Domoticz en in de luttele weken dat ik er nu mee bezig ben, al geholpen bij het verbeteren van de GPIO-parsing van de wiringPi output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Dan zou ik het volgende keer op een andere manier brengen.
Deze reacties kon je verwachten he als je het zelf nog eens terugleest of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Dan zou ik graag een advies zien van Matis hoe we het dan wel moeten aanpakken. Ik zie zelf ook wel dat het project niet 100% efficient in elkaar steekt, maar wat wil je met zo'n kleine groep mensen die echt mee wil helpen. Hoevaak er zich niet zogenaamd professionele developers melden met kritiekpunten, waarop we vragen of ze het willen aanpassen verbeteren, en dan begint het; "nah, ik werk alleen met git", "nah, ik programmeer niet in c++", etc. Ik programmeerde ook niet in c++ maar wilde wel graag meehelpen, dus ik ben me er in gaan verdiepen. Dus ja als het niet 100% super efficiënte code is dat zal dan wel, ik wil graag iets leren en tegelijk functionaliteit afleveren waar mensen om vragen. Met deze kleine club is het vooral developen, zo goed mogelijk documenteren en dan ook nog tig keer dezelfde vragen beantwoorden op het forum, allemaal in de vrije tijd. Dus af en toe zal er wel iets moeten inboeten aan kwaliteit. Het gemekker om git vs svn snap ik ook niet zo goed, ik gebruik allebei en svn (wat voor mij ook een gegeven was toen ik mee begon te helpen) is prima voor dit doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
Ik gebruik Fedora en compileer Domoticz zelf. Dus ik vind die SVN helemaal prima. Het ziet er goed uit, werkt prettig en geeft geen problemen mbt crashen, cpu load etc.

Dus kudo's voor al die moeite! Ik doe het je niet na!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat ik voornamelijk leuk vind is dat het zo compleet is.. soms is iets niet direct mogelijk maar met een beetje knutselen met de beschikbare tools heb ik vooralsnog alles voor elkaar kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03-2021
Om domoticz dan ook nog maar even op te hemelen. Ik heb mensen gezien met erg dure hardware/software voor hun domotica die het niet zo mooi en simpel voor elkaar hebben als dat ik nu heb met Domoticz. Dus blijf vooral zo doorgaan. Het is gebruiksvriendelijk en oogt ook nog eens mooi. Ik ben erg tevreden :) zeker met de laatste verbetering dat er support is voor Toon van Eneco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:01
Domoticz is geweldig, ik gebruik het op dit moment naast mijn Fibaro HC2 omdat het z-wave stuk nog niet helemaal 100% lekker is maar dat heeft voornamelijk ook te maken met de afstand van de antenne en Fibaro apparaatjes in het huis (worden dagelijks flinke updates gemaakt op dit moment dus zal niet meer lang duren voor dat dat wel perfect werkt in domoticz!). Nu nog een mooiere interface dalijk bij Domoticz en een echte iphone app en het is compleet!

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Anjos schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:25:
[...]

Als je wilt kun je die ook zelf aanvragen via je netbeheerder. Vaste prijs. Ik meen iets van 75 euro voor gas en elektra.
De verhuurder wil het niet, helaas. En dan zou ik nog in het kabeltje moeten investeren. Volgens mij is de link die ik stuurde makkelijker om zelf te maken, maar of het ook werkt? ;-)

Wie o wie weet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

CopyCatz schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:06:
Dan zou ik graag een advies zien van Matis hoe we het dan wel moeten aanpakken. Ik zie zelf ook wel dat het project niet 100% efficient in elkaar steekt, maar wat wil je met zo'n kleine groep mensen die echt mee wil helpen. Hoevaak er zich niet zogenaamd professionele developers melden met kritiekpunten, waarop we vragen of ze het willen aanpassen verbeteren, en dan begint het; "nah, ik werk alleen met git", "nah, ik programmeer niet in c++", etc. Ik programmeerde ook niet in c++ maar wilde wel graag meehelpen, dus ik ben me er in gaan verdiepen. Dus ja als het niet 100% super efficiënte code is dat zal dan wel, ik wil graag iets leren en tegelijk functionaliteit afleveren waar mensen om vragen. Met deze kleine club is het vooral developen, zo goed mogelijk documenteren en dan ook nog tig keer dezelfde vragen beantwoorden op het forum, allemaal in de vrije tijd. Dus af en toe zal er wel iets moeten inboeten aan kwaliteit. Het gemekker om git vs svn snap ik ook niet zo goed, ik gebruik allebei en svn (wat voor mij ook een gegeven was toen ik mee begon te helpen) is prima voor dit doel.
Welk VCS je gebruikt is eigenlijk om het even, helaas is SVN / CVS niet geschikt voor het cherry-picken van commits en maakt derhalve het branching-model wat ik voorstelde onmogelijk.
Ikzelf werk (zowel zakelijk als prive) met de best-practices zoals omschreven worden in gitflow. Zakelijk gebruiken wij gitlab voor code-review, issue tracker en wiki. Voor degene die git nog niet echt in de vingers hebben, hebben we SmartGit aangeschaft. Voor continuous integration maken we gebruik van Jenkins. Voor het zoeken in broncode en cross reference gebruiken we {OpenGrok

Het maakt niet uit in welke programmeertaal het geschreven wordt en in welk OS het moet werken, het gaat niet over de efficiëntie van de code an sich, maar meer over de efficiëntie van de software ontwikkeling.

Met een aantal basis-afspraken kun je je software ontwikkeling zoveel vergemakkelijken en is er binnen een paar muisklikken te zien wat, wanneer en waarom er iets gewijzigd is en wat daar de gevolgen van zijn.

Ik heb projecten zien falen, zowel intern als extern, door slechte overzichtelijkheid van broncode, terwijl de code op zich prima was en er genoeg potentie in zat. Het maakt niet uit of je in je eentje werkt of met 100 man, als je je netjes aan de regels houdt, werkt het een stuk fijner. En mocht je project toch ineens doorbreken, dan is je systeem er al op ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb momenteel een Vera 2 en verschillende Z-wave producten in gebruik (voornamelijk Fibaro relais). Het Domoticz project ziet er goed uit, dus ik wil het graag proberen. Ik wil mijn bestaande Windows 7 pc (thuisserver) gebruiken. Is een Aeon Labs Z-Stick voldoende om het werkend te krijgen? Of raden jullie een andere stick/controller aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Jep, je moet deze hebben http://www.wirelesswonen.nl/AEO_USB die werkt out-of-the-box:)

enneh
Matis schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 16:17:
[...]
En mocht je project toch ineens doorbreken, dan is je systeem er al op ingericht.
Beetje mosterd na de maaltijd imho

[ Voor 58% gewijzigd door DRuw op 13-08-2014 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

DRuw schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 17:10:
Beetje mosterd na de maaltijd imho
Hoezo? Het project is nog geen 2000 commits oud en heeft een handjevol actieve ontwikkelaars. Dat is in termen van open-source projecten nog lang geen doorbraak.
Ik moet toegeven, het heeft zeker potentie, maar ik durf dit nog geen doorbraak te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Domoticz in gebruik genomen, met 1 KAKU welliswaar, en even moeten klungelen met Pushover (user id betreft dus niet de user id maar de user key). Maar ben er blij mee, tof product!

Weet iemand of een Wattcher ook is aan te sluiten? Deze staat in ieder geval niet in de manual vermeld, maar naar mijn weten is de overdracht wel draadloos.

Of ervaring met de pulselezer van KAKU? http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/producten-1/eml-1001/

[ Voor 29% gewijzigd door rik op 13-08-2014 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 20:51
Damn, heb nu een Rpi en ben bezig met het volgen van de handleidingen, maar in mijn ijverigheid dacht ik ook meteen alle "opties" zoals statisch IP adres in te vullen.

http://www.domoticz.com/w..._Domoticz#fixed_ip-adress

Maar nu heb ik dit dus volgens de guide veranderd en ff een reboot gedaan, maar nu kom ik er niet meer in via Putty, iemand enig idee hoe dit op te lossen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Lokaal scherm eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
ja denk dat het daar wel op neerkomt, lekker handig van mijzelf... scherm bij de meterkast plaatsen 8)7

Kan iemand de originele inhoud van de file /etc/network/interfaces ook ff posten, dan kan ik het copy pasten...

Vanaf nu maak ik eerst een backup voordat ik met vi ga lopen kloten...

[ Voor 28% gewijzigd door PolderPloer! op 13-08-2014 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Maar weet je je nieuwe ip adres wel zeker? Wellicht via je router ff checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4rtyn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 21:02
PolderPloer! schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:39:
[...]

Kan iemand de originele inhoud van de file /etc/network/interfaces ook ff posten, dan kan ik het copy pasten...
iface lo inet loopback
iface eth0 inet dhcp

allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet manual
wpa-roam /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
iface default inet dhcp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
M4rtyn schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:53:
[...]

iface lo inet loopback
iface eth0 inet dhcp

allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet manual
wpa-roam /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
iface default inet dhcp
Dat is als je wlan gebruikt. Als je bedraad doet dan gaat dit niet werken :o .

Overigens zou ik graag willen dat de forecast weer teru ging naar wunderground, die vind ik veel beter. Verder zou integratie met telegram leuk zijn (hoewel ik het nu zelf gescript heb), en een optie om eigengemaakte LUA scripts in blockly te gebruiken :9 .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
DRuw schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:52:
Maar weet je je nieuwe ip adres wel zeker? Wellicht via je router ff checken?
Nee dat weet ik niet zeker, wat ik heb gedaan is het volgende (gelukkig had ik de TXT nog open voor makkelijk copy paste)

iface eth0 inet static
address 192.168.1.8 # << change to an ip address in your network
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1 # << change to your gateway

Dus mijn nieuwe ipadres is 192.168.1.8 Echter dit was ook mij dynamische ipadres. maar als ik nu via cmd ping 192.168.1.8 doe, krijg ik niets retour. Hoe krijg ik alle aangesloten apparaten van de router te zien (in mijn router (netgear WNDR3700) staat dat er niets is aangesloten, wat zeker niet klopt, want deze desktop en NAS zijn bedraad gewoon toegankelijk.

Mijn log van mijn router laat ook niets meer zien, ook niet na het herstarten of power off/on Rpi

[admin login] from source 192.168.1.6, Wednesday, August 13,2014 21:09:28
[Internet connected] IP address: 192.168.178.10, Wednesday, August 13,2014 20:50:41
[admin login] from source 192.168.1.6, Wednesday, August 13,2014 20:22:07
[Internet connected] IP address: 192.168.178.10, Wednesday, August 13,2014 20:20:41
[DHCP IP: 192.168.1.5] to MAC address e8:99:c4:89:c2:86, Wednesday, August 13,2014 20:07:52
[Internet connected] IP address: 192.168.178.10, Wednesday, August 13,2014 19:50:42
[DHCP IP: 192.168.1.8] to MAC address b8:27:eb:af:54:9a, Wednesday, August 13,2014 19:47:49
[DHCP IP: 192.168.1.4] to MAC address 24:ec:99:21:47:80, Wednesday, August 13,2014 19:43:52
[WLAN access rejected: incorrect security] from MAC address 24:ec:99:21:47:80, Wednesday, August 13,2014 19:21:13
[Internet connected] IP address: 192.168.178.10, Wednesday, August 13,2014 19:20:41
[DHCP IP: 192.168.1.4] to MAC address 24:ec:99:21:47:80, Wednesday, August 13,2014 19:14:30
[DHCP IP: 192.168.1.5] to MAC address e8:99:c4:89:c2:86, Wednesday, August 13,2014 19:02:15
[DHCP IP: 192.168.1.8] to MAC address b8:27:eb:af:54:9a, Wednesday, August 13,2014 19:00:44
[Internet connected] IP address: 192.168.178.10, Wednesday, August 13,2014 18:50:41
[DHCP IP: 192.168.1.8] to MAC address b8:27:eb:af:54:9a, Wednesday, August 13,2014 18:42:37

Kan ik niet de SD kaart eruit halen en vanuit de PC de file bewerken? Wat ik ook kan doen is toch een nieuwe Wheezy maken, en die SD kaart loaden?

[ Voor 3% gewijzigd door PolderPloer! op 13-08-2014 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 19:17
Waarom niet gewoon je rpi een vast ip geven via je router? Is veel makkelijker toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
toch verbind de pi wel met de router, maar hij krijgt dus geen IP adres meer, dat ie verbind weet ik via het statistieken tonen scherm, en deze geeft keurig aan dat lan poort 1 sinds 4 min is verbonden en de rest vele uren langer.

Hoe kan ik een IP adres toewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
Ligt eraan wat voor router je hebt. Vaak staat het onder dhcp. Bij mij heet dat dhcp client list. Of adress reservation. Hier kun je aangeven welk Mac-adress, welk ip moet krijgen binnen je range. Kun je van je pi niet alles weer terug zetten zoals het oorspronkelijk was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
Dit is trouwens ook handig om te gebruiken, als je met bepaalde apparaten thuis (tablet, smartphone) domoticz wil bedienen. Deze ip-adressen kun je dan vrijgeven van inloggen, zodat je niet steeds gebr.naam en ww hoeft in te vullen. Heb je ip-adresen die steeds verwisselen, moet je telkens weer opnieuw inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4rtyn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 21:02
asing schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:12:
[...]

Dat is als je wlan gebruikt. Als je bedraad doet dan gaat dit niet werken :o .
Mijn pi is toch echt bedraad :o heb niks veranderd aan de default setting.

• mrwolf
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd last van dat sommige lampen 's-ochtends weer aanstaan, terwijl dat niet zou moeten. In de log file op de RPi (Raspbmc) zie ik wel dat er inderdaad aan-commando's zijn gegeven, maar de logging zegt verder helemaal niets.

Ik heb me rot gezocht naar de log-file, maar kan hem niet vinden. Alleen via de web-interface, maar die is maar beperkt in lengte en zit zo vol door allerlei weersensoren die iedere 5 minuten updaten. Waar kan ik de logfile vinden, en kan ik het loglevel aanpassen?

• remcoaak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 13:54
PolderPloer! schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:32:
toch verbind de pi wel met de router, maar hij krijgt dus geen IP adres meer, dat ie verbind weet ik via het statistieken tonen scherm, en deze geeft keurig aan dat lan poort 1 sinds 4 min is verbonden en de rest vele uren langer.

Hoe kan ik een IP adres toewijzen?
Heeft een ander apparaat in je netwerk niet gewoon je 192.168.1.8 adres gekregen?
Als je een apparaat een vast ip-adres geeft, kies dan altijd een adres buiten het DHCP bereik wat je router uitdeelt anders wordt het een zooitje.
Stuur mij anders ff een pm dan kan ik je daar evt. wel mee helpen.

-

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

mrwolf schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:43:
Ik heb me rot gezocht naar de log-file, maar kan hem niet vinden.
Zie handleiding, http://www.domoticz.com/DomoticzManual.pdf
n.b. Als je hem zelf compileerd of vanuit de repo haalt staat de logfile standaard uit.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 14-08-2014 11:20 ]

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-09 14:29
Nog even een tip voor mensen die nog een rookmelder zoeken die werkt icm met Domoticz.
Vorrige week was ik bij de kruidvat en kwam ik de rookmelders tegen van Flamingo.
Normaal kosten die iets van 25 euro. Maar deze waren al afgeprijsd naar 12,50.
Daar kwam ook nog bij dat ze magazijn opruiming hebben dus waren deze nog eens extra 50% dus nog maar 6,50 voor 2 rookmelders. (dit is inclusief batterijen) koopje dus.

En als klap op de vuurpijl kreeg ik gisteren ook nog eens extra korting van 20% dus heb ik gisteren 3,99 betaald voor 2 rookmelders. De 2x 9v blokken die erin zitten zijn nog duurder.

Dus als iemand nog een kruidvat in de buurt heeft zitten check even of er nog rookmelders liggen
(ze heten koppelbare rookmelders)

• mrwolf
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:19:
[...]

Zie handleiding, http://www.domoticz.com/DomoticzManual.pdf
n.b. Als je hem zelf compileerd of vanuit de repo haalt staat de logfile standaard uit.
Daar haal ik niet uit hoe ik ervoor kan zorgen dat bij iedere reboot de log standaard aanstaat.
thedon46 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:01:
Nog even een tip voor mensen die nog een rookmelder zoeken die werkt icm met Domoticz.
Vorrige week was ik bij de kruidvat en kwam ik de rookmelders tegen van Flamingo.
Normaal kosten die iets van 25 euro. Maar deze waren al afgeprijsd naar 12,50.
Daar kwam ook nog bij dat ze magazijn opruiming hebben dus waren deze nog eens extra 50% dus nog maar 6,50 voor 2 rookmelders. (dit is inclusief batterijen) koopje dus.

En als klap op de vuurpijl kreeg ik gisteren ook nog eens extra korting van 20% dus heb ik gisteren 3,99 betaald voor 2 rookmelders. De 2x 9v blokken die erin zitten zijn nog duurder.

Dus als iemand nog een kruidvat in de buurt heeft zitten check even of er nog rookmelders liggen
(ze heten koppelbare rookmelders)
Die tip is al vaker genoemd in dit topic (zoek maar eens op 'Kruidvat' ;) ) maar toch goed om even te melden dat ze er nogsteeds zijn idd. Nette prijs :Y

Goedkope 9V batterijen vind je bij Action trouwens. Daar kost een Panasonic 9V blokje(dus geen goedkoop shitmerk) maar 0,99 euro. Houdbaarheidsdatum was ook ergens in 2019, dus gewoon goede batterijen, geen defecte rommel ofzo.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

@thedon46, Das zeker goedkoop. Ik dacht dat €10 bij amazon.de al goedkoop was..
mrwolf schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 13:04:
Daar haal ik niet uit hoe ik ervoor kan zorgen dat bij iedere reboot de log standaard aanstaat.
Die moet je toevoegen aan je default options in je service config/startup.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 14-08-2014 13:51 ]

• CopyCatz
mrwolf schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:43:
Ik heb de laatste tijd last van dat sommige lampen 's-ochtends weer aanstaan, terwijl dat niet zou moeten. In de log file op de RPi (Raspbmc) zie ik wel dat er inderdaad aan-commando's zijn gegeven, maar de logging zegt verder helemaal niets.

Ik heb me rot gezocht naar de log-file, maar kan hem niet vinden. Alleen via de web-interface, maar die is maar beperkt in lengte en zit zo vol door allerlei weersensoren die iedere 5 minuten updaten. Waar kan ik de logfile vinden, en kan ik het loglevel aanpassen?
Is meestal een lollige buurman (niet echt waarschijnlijk), of een denkfout in een event script. Ik heb ook wel gehad dat een X10 motion sensor soms de verkeerde lamp aanzette (zou adres 6 moeten zijn maar deed dan 3), maar als je het over lampen meervoud hebt dan denk ik dat er ergens in de logica iets niet klopt.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat natuurlijk wel vaak een oorzaak is de blockly if else constructies. Dat zijn alleen maar geschakelde if's.. else wordt niet als conditie nagevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 13:49:
Die moet je toevoegen aan je default options in je service config/startup.
Thanks, maar kun je aangeven hoe dan precies op een RPi? Mijn Linux-skills zijn pretty weak ;)

Het is overigens geen event wat fout gaat, het is een groep. Vanochtend stond alles netjes uit, maar ik wil toch de log checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

mrwolf schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 08:23:
Thanks, maar kun je aangeven hoe dan precies op een RPi? Mijn Linux-skills zijn pretty weak ;)
Kan me niet voorstellen dat je dat niet met een simpele google search kan vinden.. maar goed.
Open je domoticz.sh start file en voeg de gewenste opties onder OPTIONS toe. Default zou daar al -www 8080 moeten staan.

edit: het staat zelfs in de domoticz wiki.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 15-08-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Ik heb domoticz (finally) running op mijn nieuwe Pi. Echter ik krijg Zwave niet aan de gang. Ik heb de RaZberry uiteraard vooraf op het bordje geprikt, in de hoek zoals aangegeven.

Vervolgens heb ik de volgende handleidingen gevolgd:
http://www.domoticz.com/w...bian-Wheezy)_for_Domoticz
http://www.domoticz.com/w...omoticz_on_a_Raspberry_PI (installing from source, cause of Zwave)
http://www.vesternet.com/...otes/apnt-85#.U-5_lPl_suM

En hier loop ik vast bij de laatste guide bij de refresh button. Ik heb dus een RazBerry toegevoegd, ik klik op setup en vervolgens op refresh, maar er gebeurd niets. Ook niet na een herstart. Nu heb ik zelf al ff gezocht en dit gevonden:

http://www.domoticz.com/wiki/GPIO

Echter deze guide wordt in de bovenste 3 nooit genoemd. Moet ik deze guide nou nog volgen of doe ik iets anders fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
De gpio guide is voor mensen die zelf custom hardware voor de gpio aansturen, voor de razberry heb je dat niet nodig. Ik heb zelf geen razberry, maar je moet kiezen of je software bij de razberry gaat gebruiken voor zwave beheer, dan moet je die eerst ook installeren. Anders kun je gebruik maken van openzwave, waardoor het zwave beheer intern in Domoticz plaatsvindt, maar dan moet je openzwave meecompileren zoals in de install.txt wordt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Ik heb de guide gevolgd en ook open zwave gecompiled zoals in de guides vermeld. Toch krijg ik niets in beeld, zoals beschreven.

Zou ik vanuit putty ook de module kunnen aanspreken, om te kijken of ie uberhaupt werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumperke
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-08 13:41
Ik heb zojuist domoticz op een SD kaart geinstalleerd voor in mijn Raspberry Pi. Ik heb dit gedaan via Win32DiskImager, maar helaas blijft de netwerkkaart op mijn Raspberry uit.. Weet iemand waar dit aan kan liggen? De SD kaart is goed want als ik er bijv. Openelec met xbmc op installeer dan blijft de netwerkkaart wel branden.

[ Voor 5% gewijzigd door Bumperke op 16-08-2014 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Bumperke schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 14:45:
Ik heb zojuist domoticz op een SD kaart geinstalleerd voor in mijn Raspberry Pi. Ik heb dit gedaan via Win32DiskImager, maar helaas blijft de netwerkkaart op mijn Raspberry uit..
Buiten dat dit niets met domoticz te maken heeft, gok ik dat je een B+ hebt en nog niet de juiste ethernet (en USB) drivers hebt geïnstalleerd.

Dit geld eigenlijk voor iedereen met vragen gerelateerd aan de Pi, het is wel handig om even te vermelden welke pi je hebt.. er zit nogal wat verschil tussen de A/B en B+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumperke
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-08 13:41
DukeBox schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 15:25:
[...]

Buiten dat dit niets met domoticz te maken heeft, gok ik dat je een B+ hebt en nog niet de juiste ethernet (en USB) drivers hebt geïnstalleerd.

Dit geld eigenlijk voor iedereen met vragen gerelateerd aan de Pi, het is wel handig om even te vermelden welke pi je hebt.. er zit nogal wat verschil tussen de A/B en B+.
Het gaat inderdaad om een Raspberry Pi B+. Welke drivers heb ik daarvoor nodig? En hoe kan ik deze erop installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Nogmaals, dit hoort niet in dit topic thuis.

Om je op weg te helpen, aangezien USB ook niet werkt is het het makkelijkste om deze op je micro sd kaart te zetten via iets anders dan de raspberry. Als je niet bekent bent met linux, zijn er genoeg bronnen te vinden hoe dit in zijn werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:23
DRuw schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 11:36:
[...]

Volgens mij is er nooit een v1 geweest;)
2e doet het prima iig hier 8)
Ik heb de P1 Kabel aangeschaft maar Domoticz schijnt er niets mee te doen.
Via hardware toegevoegd en staat als actief...
Via ssh krijg ik:

pi@domoticzpi ~ $ cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none
Connected.

en dan niets.
Iemand enig idee wat ik fout doe?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
DukeBox schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 15:48:
Nogmaals, dit hoort niet in dit topic thuis.

Om je op weg te helpen, aangezien USB ook niet werkt is het het makkelijkste om deze op je micro sd kaart te zetten via iets anders dan de raspberry. Als je niet bekent bent met linux, zijn er genoeg bronnen te vinden hoe dit in zijn werk gaat.
Ugh, zo'n hekel aan dat belerende in plaats van helpen.
Hoezo hoort dit niet op dit forum thuis? Hij heeft gewoon de stappen doorgelopen die op de domoticz site staan en dan werkt het dus niet op een B+ omdat het image niet up-to-date is.
En nu komt hij hier vragen hoe hij dat moet doen... Ik vind het een heel normale vraag, volledig on topic.

En als antwoord: hier staat een 2Gb sd image dat geschikt is om op een rapberry pi B+ te draaien:

https://www.dropbox.com/s...AAD53aeIGPGWzbAyC3b2Avb7a

als je al een SD kaart uit een oude PI hebt en je wilt opgraden naar de B+ doe dan eerst even een update

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Philos31 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:52:
[...]

hier staat een 2Gb sd image dat geschikt is om op een rapberry pi B+ te draaien:
https://www.dropbox.com/s...AAD53aeIGPGWzbAyC3b2Avb7a
Zou je nog even de hele URL willen posten, er zit een foutje in de link. :) Ik loop zelf ook tegen het issue met de Raspberry PI B+ aan. Hoe heb je dit image samengesteld trouwens? Is het gewoon een apt-get upgrade op de bestaande image, dus zonder verdere aanpassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

hij staat ook bij de downloads van domoticz.com inmiddels.
de oude image pakte de drivers niet van usb en netwerkaansluiting omdat die van de B en B+ verschillend zijn.
Ik had ook al domoticz handmatig geinstalleerd op een B+ en dan werkt het gewoon, als je maar start vanaf de originele b+ setup en daar ging dus de image de mist in:)

edit: iemand trouwens enig idee of openzwave er ook op zit bij die image?

[ Voor 10% gewijzigd door DRuw op 16-08-2014 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 21:14
Ja zit er in

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Philos31 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:03:
[...]

Ik heb de P1 Kabel aangeschaft maar Domoticz schijnt er niets mee te doen.
Via hardware toegevoegd en staat als actief...
Via ssh krijg ik:

pi@domoticzpi ~ $ cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none
Connected.

en dan niets.
Iemand enig idee wat ik fout doe?
Wat voor slimme meter heb je? Misschien dat ie een andere baudrate ipv 9600 gebruikt (probeer 115200 eens). Soms wil de data ook wel eens geïnverteerd zijn. Kijk ook eens naar deze tutorial: http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

zie je wel dat je 1x per 10 seconden een ledje brand? (althans, dat hangt van de kabel af maar de mijne heeft dat wel iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Beide heb ik geprobeert, maar of op 115200 of 9600 krijg ik niets.
Ik zie wel het lampje in het begin aan en uit gaan, maar na een poosje niets meer.

Jullie hebben de P1 kabel ook gewoon direct aan de pi? Niet via een usb hub met power? Want misschien is het anders een power issue.

Vreemde is, ik was lui, had de onderdelen (op een rj11 plugje na) om er zelf 1 in elkaar te zetten maar heb er 1 gekocht. Die doet het niet dus toch maar een stekkertje aan de mijne geknepen, beide kabels hebben inverted data aanstaan (zoals in de handleiding) en op beide krijg ik op de pi geen signaal. Nu kan ik me voorstellen dat mijn eigen geknepen kabel niet goed is, ik ben niet zon held met kabels knijpen, maar dat de gekochte het ook niet doet vind ik vreemd.

Ik heb een iskra ME382

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
PolderPloer! schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:49:
Ik heb domoticz (finally) running op mijn nieuwe Pi. Echter ik krijg Zwave niet aan de gang. Ik heb de RaZberry uiteraard vooraf op het bordje geprikt, in de hoek zoals aangegeven.

Vervolgens heb ik de volgende handleidingen gevolgd:
http://www.domoticz.com/w...bian-Wheezy)_for_Domoticz
http://www.domoticz.com/w...omoticz_on_a_Raspberry_PI (installing from source, cause of Zwave)
http://www.vesternet.com/...otes/apnt-85#.U-5_lPl_suM

En hier loop ik vast bij de laatste guide bij de refresh button. Ik heb dus een RazBerry toegevoegd, ik klik op setup en vervolgens op refresh, maar er gebeurd niets. Ook niet na een herstart. Nu heb ik zelf al ff gezocht en dit gevonden:

http://www.domoticz.com/wiki/GPIO

Echter deze guide wordt in de bovenste 3 nooit genoemd. Moet ik deze guide nou nog volgen of doe ik iets anders fout?
Ok ik ben er uit qua RazBerry. Voor de volledigheid en ten behoefte van andere mensen die hiermee aan de slag willen:

Volg de bovenste 3 guides, zoals gequote, wat ik vergeten was en wat dus nergens staat beschreven is dat je de RazBerry moet installeren door de volgende code in putty in te voeren:

code:
1
wget -q -O - http://razberry.z-wave.me/install | sudo bash

Vervolgens start je de Pi opnieuw op en met wat geduld (volg de log van je Domoticz) zie je op een gegeven moment dit staan:

opstart +2 sec: Open Zwave starting...
opstart +2 sec: Open Zwave using config in: home/pi/domoticz/config
opstart +2 min: Open Zwave: driver ready
opstart +3 min: Open Zwave: All nodes queried

Het "kost" mijn pi dus drie minuten om volledig op te starten. Daarnaast valt mij op dat zoals staat in guide nr 3 http://www.vesternet.com/...otes/apnt-85#.U--XR_l_suN dat domoticz de toewijzing van USB20 niet meer nodig heeft, want beide poorten (USB20 & AMA0) staan er keurig in.

Ik hoop dat anderen wat aan bovenstaande hebben, koste mij al met al 2 avonden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Philos31 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 20:08:
Beide heb ik geprobeert, maar of op 115200 of 9600 krijg ik niets.
Ik zie wel het lampje in het begin aan en uit gaan, maar na een poosje niets meer.

Jullie hebben de P1 kabel ook gewoon direct aan de pi? Niet via een usb hub met power? Want misschien is het anders een power issue.

Vreemde is, ik was lui, had de onderdelen (op een rj11 plugje na) om er zelf 1 in elkaar te zetten maar heb er 1 gekocht. Die doet het niet dus toch maar een stekkertje aan de mijne geknepen, beide kabels hebben inverted data aanstaan (zoals in de handleiding) en op beide krijg ik op de pi geen signaal. Nu kan ik me voorstellen dat mijn eigen geknepen kabel niet goed is, ik ben niet zon held met kabels knijpen, maar dat de gekochte het ook niet doet vind ik vreemd.

Ik heb een iskra ME382
Ik heb hem op een vera, geen problemen.
Dat ledje is het signaal dat hij data binnenkrijgt. geen ledje is dus geen signaal dus of je unit stuurt hem niet of je pi ontvangt hem niet (laatste is dan instelling of power issue).
Zo te zien heb ik ook die ME382 en zowel de kabel als de unit zelf knippert 1x per 10sec.
Heb jij hem op een powered USB?
probeer anders eens alle usb units eraf te halen en alleen die kabel..?

@PolderPloer!:
Ik snap je even niet, voor de Razberry heb je openzwave geïnstalleerd en ook de Zway?
en wat ik er ook op installeer (heb zway en openzwave geprobeerd) opstarten van de pi is een seconde of 30...

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 16-08-2014 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Ik heb hem al geprobeert om alleen op de usb te zetten.
Ik krijg alleen maar garbage binnen als ik via putty ga loggen op mn windows pc:

¯ÉSë5\²MÅ3¸²-±00´0-0:96.±.±(´B´±´Ã3·3030353±3±35333·3±3²3±3²©±-0:±.¸.±(0±50±.·5²ªë×話-0:±.¸.²(0±963.39²ªë×話-0:².¸.±(00509.36´ªë×話-0:².¸.²(0±±35.²±²ªë×è©0-0:96.±´.0(000±©±-0:±.·.0(0000.²´ªëש±-0:².·.0(0000.00ªëש0-0:±·.0.0(0999.00ªëש0-0:96.3.±0(±©0-0:96.±3.±(©0-0:96.±3.0(©!

dat soort dingen zie ik hier ook terug maar geen oplossing:
http://zonnigbreda.blogsp...itlezen-via-p1-poort.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Beide geprobeert.... heb FT_Prog op de laptop en de kabel geinverteerd of niet blijft rotzooi geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je die 7E1 ook ingesteld? (databits 7, stopbits 1)

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 16-08-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Raar joh, die kabel is plug&play normaal gesproken.
Ik zou bijna zeggen probeer eens bij je buren in zeker te weten dat het je meter zelf niet is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Ik krijg via putty nu wel een telegram:
/ISk5\2ME382-1004

0-0:96.1.1(xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx)
1-0:1.8.1(01501.879*kWh)
1-0:1.8.2(01963.392*kWh)
1-0:2.8.1(00509.364*kWh)
1-0:2.8.2(01135.212*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(0000.25*kW)
1-0:2.7.0(0000.00*kW)
0-0:17.0.0(0999.00*kW)
0-0:96.3.10(1)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
!

Daar was ik dus vergeten om 7E1 in te stellen, maar nu nog in domoticz. Morgen anders maar eens een powered usb ding proberen.

Ik zie nu ook dat als de P1 kabel aangesloten is dat de RFXCom niets meer doet. Morgen even naar de MM voor een usb hubje dus

[ Voor 4% gewijzigd door Philos31 op 16-08-2014 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik lees een power issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Ik ga morgen verder testen, heb nog en 2e pi ook. Ik laat de uitkomst weten.
De gekochte kabel is trouwens wel een beetje duur, net uitgerekend dat mijn eigen kabel (100% hetzelfde) een tientje kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Tja als je in 1 keer de goede kabel koopt en je hebt de rest van de spullen, tang en plugjes enzo kun je het waarschijnlijk zelf proberen maarja... Ik heb het risico niet genomen / had er geen zin in / tijd voor / wilde een zeker werkende ;)

Weten jullie trouwens hoe dat zit : moet ik altijd een powered Usb heb gebruiken of kan ik ook gewoon een sterkere adapter voor mijn pi zetten waarbij de stroom door het bordje gaat. Ik heb maar 1 vrij stopcontact in de meterkast en ik zie setjes met 2A voedingen (dat verbruikt die b+ zelf lang niet zie ik!)

[ Voor 39% gewijzigd door DRuw op 16-08-2014 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Philos31 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:52:
Ugh, zo'n hekel aan dat belerende in plaats van helpen.
Dit topic gaat over domoticz, niet over de raspberry pi. Daarnaast 'belerend' is eerder 'lerend', er zijn echt 100en hits op raspberry b+ en netwerk ondersteuning (ook hier op GoT), een kleine moeite om eerst even zelf te zoeken voordat je naar een bekende weg vraagt. Daarnaast ook nog eens direct de juiste tip gegeven om op weg te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:33
Waarschijnlijk is het dat ook.

Ik heb namelijk hetzelfde, wanneer mijn tranceiver en P1 kabel beide direct op de USB poorten van mijn Pi zijn aangesloten werken deze beide niet.

De P1 kabel krijgt wel een puls (de ledjes knipperen) maar op een of andere manier komt de data niet aan.

Omdat ik op dit moment alleen nog maar 1 kaku schakelaar heb aangesloten heb ik de tranceiver losgekoppeld en de data van de slimme meter wordt nu wel verwerkt.

Ik moet dus ook op zoek naar een powered USB hub. Iemand suggesties of goede ervaringen met een bepaald model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Welke pi met adapter heb je? Op de b+ kan een 2a adapter en volgens mij mocht dat bij de vorige rev b niet (werd max 1.5 bij verkocht volgens mij).

En volgens mij doet iedere powered heb het. Het lijkt net of hij maar een heel klein beetje mist ;)

[ Voor 25% gewijzigd door DRuw op 17-08-2014 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Ik heb er destijds een 1A voeding bij besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
nielsn schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 10:07:
[...]
Waarschijnlijk is het dat ook.

Ik heb namelijk hetzelfde, wanneer mijn tranceiver en P1 kabel beide direct op de USB poorten van mijn Pi zijn aangesloten werken deze beide niet.

De P1 kabel krijgt wel een puls (de ledjes knipperen) maar op een of andere manier komt de data niet aan.

Omdat ik op dit moment alleen nog maar 1 kaku schakelaar heb aangesloten heb ik de tranceiver losgekoppeld en de data van de slimme meter wordt nu wel verwerkt.

Ik moet dus ook op zoek naar een powered USB hub. Iemand suggesties of goede ervaringen met een bepaald model?
Nou datzelfde had ik ook, maar ik heb het opgelost, misschien kun je volgende proberen, dat loste het bij mij op.
Laat ook even weten of dit het geval was dan kan ik het ergens in de wiki kwijt.

Draai bij hardware de USB poorten om, dus de reciever op tty/USB1 en de kabel op tty/USB0

Opslaan, reboot en nog een keer proberen, het hielp bij mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Ik heb mijn transceiver op de onderste USB-poort (dichtsbij het moederbordje) en de P1 kabel daarboven zodat ik de ledjes kan zien. De transceiver heeft gewerkt op USB0.
Nu de P1 kabel op USB1 gekoppeld is werkt de transceiver niet meer.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets verkeerd doe om de KAKU te koppelen.

Heel raar, maar bij mij werkt het nu ook weer. :?

[ Voor 8% gewijzigd door nielsn op 17-08-2014 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
nielsn schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:34:
Ik heb mijn transceiver op de onderste USB-poort (dichtsbij het moederbordje) en de P1 kabel daarboven zodat ik de ledjes kan zien. De transceiver heeft gewerkt op USB0.
Nu de P1 kabel op USB1 gekoppeld is werkt de transceiver niet meer.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets verkeerd doe om de KAKU te koppelen.
Ik bedoel in Domoticz, bij hardware, draai daar de poorten om, softwarematig, in de instelingen, niet op de fysieke poorten.

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/tmjhkxwv3/Screen_Hunter_29_Aug_17_11_50.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/4xx2gyz5t/Screen_Hunter_30_Aug_17_11_50.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Heb mijn vorige post aangepast, nu werkt het wel. Heb inderdaad de poorten softwarematig aangepast.
Pagina: 1 ... 16 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door