[V1.x] P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 15:05
Gé Brander schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:40:
Ok, de nieuwe aangepaste code staat online:
https://p1netduinoplus.codeplex.com/releases/view/104150

V2 Hardware V1.3.2

Extra commentaar bij de releases wat is aangepast volgt morgen.
Nieuwe code is geladen, systeem draait weer.
We wachten gewoon af, maar gezien het berichtje van JoopC heb ik goede hoop dat het nu wel blijft draaien.

Ik probeer morgenvroeg nog ff een status update te doen voor ik naar m'n werk vertrek, mocht het niet lukken dan lezen jullie in ieder geval morgenavond wat de aktuele stand van zaken hier is.

Wederom bedankt voor alle hulp en meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:50
Zelf heb ik geen problemen met het uitlezen van de P1 poort, dat gaat wel goed met een Python script. De vraag is dan wat te doen met de gegevens. Initieel dacht ik aan het vullen van een RRD file, efficient en hiermee kan ook mooie plaatjes worden gemaakt. Maar toen zag ik hier andere mogelijkheden en ben daar blijven steken. Wellicht kunnen we ideeen/sw uitwisselen? Tijdelijk email adres van mij is (zonder de spaties):
t w e a k e r s @ c o n n e c t e d 2 y o u . c o m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeka60
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-02-2016
Hèhè, deze hele thread doorgelezen en daar ben je even mee bezig!
Allereerst de complimenten aan de personen die hun tijd hier in hebben gestoken. _/-\o_
Ik heb de programmatuur op de Netduino aan de gang gekregen en ga hem in het weekend via de P1 poort aan de energiemeter aansluiten. Ik heb ook sinds een aantal weken zonnepanelen maar heb geen S0 meter. De opbrengst van de panelen wordt gemeten door 2 Stealth units van Plugwise die worden uitgelezen door een zgn. Stretch. Deze is weer via een webinterface uit te lezen en kan zo de actuele opbrengst en de totale opbrengst per uur via XML opleveren. Dus ik heb nog even wat uit zoeken hoe ik deze Netuino deze gegeven uit de Stretch kan lan halen.

18 x 250 Watt Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:05:
[...]

Wat doe ik nu om het geheugen te bewaren van de oude versie die nu draait als ik de nieuwe erop zet?
Savememory of Savememoryautoreload?
En dan Loadmemory of Netduino:Reboot:Autoreload?
Alleen savememoryautoreload, de rest gaat vanzelf.
Je kan ook de pulsemeter gegevens handmatig invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 22:13

Bruzski

watte ??

Gé Brander schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:40:
Ok, de nieuwe aangepaste code staat online:
https://p1netduinoplus.codeplex.com/releases/view/104150

V1 Hardware V1.3.1
V2 Hardware V1.3.2

Extra commentaar bij de releases wat is aangepast volgt morgen.
bij mij draait het nog steeds stabiel sinds de laatste keer dat ik de const debug op false had gezet, zou de verbeterde code ook voor mij gelden :? , ik maak alleen gebruik van P1 namelijk :/

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Bruzski schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:16:
[...]

bij mij draait het nog steeds stabiel sinds de laatste keer dat ik de const debug op false had gezet, zou de verbeterde code ook voor mij gelden :? , ik maak alleen gebruik van P1 namelijk :/
Bij mij draait het ook prima stabiel. Misschien heeft het te maken met het type slimme meter?
Ik heb een Iskra ME382. Wat voor meter hebben jullie bij de vastlopers?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Gé Brander schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:36:
[...]

Bij mij draait het ook prima stabiel. Misschien heeft het te maken met het type slimme meter?
Ik heb een Iskra ME382. Wat voor meter hebben jullie bij de vastlopers?
wij hebben een MT382, maar nogmaals voor zover stabiel dus verbeterde code vooralsnog niet nodig lijkt me ! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
De website is nu ook in de lucht:
http://www.p1portlogging.nl

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeka60
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-02-2016
En nu ook nog een aparte website! Het complete project komt er steeds professioneler uit te zien.

18 x 250 Watt Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Vanmiddag ook de nieuwe erop gezet, oudere versie was vastgelopen na 3 dagen
Meter is bij mij •Kamstrup 162JXC

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
Helaas nog steeds hetzelfde probleem, na ca 21 uur is het systeem weer vastgelopen.

Vanaf dat moment ook geen data meer naar SD kaart geschreven.
Heb nu ff weinig tijd om er in te duiken, maar zal komend weekend de instellingen nog ff nalopen.
De NetDuino staat dan ook offline gemeld in de Fritzbox, ook nog snel ff in de (manageable) switch
gekeken en hier bleek de netwerkpoort nog wel actief te zijn. Blijkbaar crasht de NetDuino dus toch intern
en geeft dan dus ook geen reactie meer naar 't netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Is er nog iemand anders met een Fritzbox en een Netduino? Of ben je de enige Voederbietel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
Gé Brander schreef op donderdag 18 april 2013 @ 21:10:
Is er nog iemand anders met een Fritzbox en een Netduino? Of ben je de enige Voederbietel?
De vraag is nu natuurlijk wat het probleem veroorzaakt, ik heb zelf het idee dat de Fritzbox de NetDuino
pingt of iets dergelijks om te zien of hij nog alive is, bij geen reactie wordt de NetDuino blijkbaar doodverklaart door de Fritzbox en het IP-adres op non-actief gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Voederbietel schreef op donderdag 18 april 2013 @ 21:17:
[...]

De vraag is nu natuurlijk wat het probleem veroorzaakt, ik heb zelf het idee dat de Fritzbox de NetDuino
pingt of iets dergelijks om te zien of hij nog alive is, bij geen reactie wordt de NetDuino blijkbaar doodverklaart door de Fritzbox en het IP-adres op non-actief gezet.
Dat zou toch wel heel slecht zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Het vreemde is dat het na zo een lange tijd fout gaat. Er is gewoon iets niet stabiel. De programma code is abnormaal beveiligd tegen fouten. Je hebt geen Pulsemeter dus dat kunnen we ook wegstrepen.
Er komen dus maar 2 signalen binnen, die van je P1poort serial input en je netwerk.
Omdat het bij beide Netduinos fout gaat moet het wel veroorzaakt worden door 1 van de twee signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Ik heb vandaag iemand op bezoek gehad en hij wist te melden dat er meters zijn die soms niet correcte P1 berichten uitspugen. Sommige oplossingen op de markt accepteren dat en er is een oplossing op de markt die die berichten dan gewoon negeert.
Hoe zoekt ons algoritme naar de data in de berichten? Specifieke regel en kolom om data uit een bericht te halen of zoekt het naar de codes die er voor staan? (ik dacht het laatste, als ik de code correct interpreteer)
Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat als een bericht niet correct is, dat deze dan genegeerd zouden moeten worden.
Elke 10 seconden een bericht, dan is het niet erg als er een keer een bericht fout is en in de prullenbak verdwijnt.

[ Voor 9% gewijzigd door Gé Brander op 18-04-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik zal morgen eens kijken of ik een netduino vast kan laten lopen door troep door de serial poort te sturen.

Ook kan je kijken of de 4.3 core software soelaas biedt, moet je wel je netduinotje eerst updaten.

[ Voor 32% gewijzigd door Willie Wortel op 18-04-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Gé Brander schreef op donderdag 18 april 2013 @ 21:57:
Ik heb vandaag iemand op bezoek gehad en hij wist te melden dat er meters zijn die soms niet correcte P1 berichten uitspugen. Sommige oplossingen op de markt accepteren dat en er is een oplossing op de markt die die berichten dan gewoon negeert.
Hoe zoekt ons algoritme naar de data in de berichten? Specifieke regel en kolom om data uit een bericht te halen of zoekt het naar de codes die er voor staan? (ik dacht het laatste, als ik de code correct interpreteer)
Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat als een bericht niet correct is, dat deze dan genegeerd zouden moeten worden.
Elke 10 seconden een bericht, dan is het niet erg als er een keer een bericht fout is en in de prullenbak verdwijnt.
"foute" berichten worden in de prullenbak gedeponeerd, ge-ignored zeg maar en driedubbel beveiligd.
Wat ik niet kan inschatten of de serial poort goed draait en/of de Netduino niet op hol slaat met "foute" data. Kijk als de frequentie (baudrate) niet de juiste is etc kan ik niet weten....... Een oplossing kan zijn : externe serial ertussen kost 2 kwartjes en is zo groot als de nagel van mijn pink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zo ik heb de 2 sd kaartjes binnen voor de netduinootjes, kan ik die optie ook aanzetten :)

Is die optie aan te zetten via lan of is dat usb werk nog? Ik ben de versies even kwijt moet ik toegeven.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 16:50:
Zo ik heb de 2 sd kaartjes binnen voor de netduinootjes, kan ik die optie ook aanzetten :)

Is die optie aan te zetten via lan of is dat usb werk nog? Ik ben de versies even kwijt moet ik toegeven.
:)
via de web pagina of via de commandline van je browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ik zie het joop, dank

morgen hoop ik ook de ultieme test of hij vast loopt, voorspelling is hele dag zon.... tot nu gaat het tadeloos iedergeval !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo_1978
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-09 12:50
Iemand een idee waar ik een goedkope s0 meter kan kopen.
Tot nu toe alleen wat gevonden van rond de 20 euro
zie linkje: http://www.bespaarbazaar.nl/din-rail-bruto-productiemeter-p-3260.html
Iemand nog andere tips / ideeen waar jullie het vandaan halen ?

Zelf heb ik al wel een digitale meter met p1 aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo_1978
Wel een tipje.
Als je nu de handleiding op een download wil doen, dan ga je gelijk van je website af met firefox
Of je moet gelijk deel linken, zodat je het bestand ophaalt van codeplex.
Op openen in nieuwe browser / tab, zodat mensen op je website blijven.

Verder ziet het er top uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
elmo_1978 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 21:19:
zie linkje: http://www.bespaarbazaar.nl/din-rail-bruto-productiemeter-p-3260.html

Ik vraag me af of die meter ook bedraad kan worden, buiten de rode led pulsen.
Staat er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

dat is dezelfde als die op de site van Youless staat volgens mij. Ik heb er binnenkort ook een nodig, heb nog geen goedkopere gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zie paar posts terug van dylantje, maar 20,- voor een s0 is al erg cheap, het moet ook goed zijn toch?
Voor de pv heb ik wat duurdere van inepro en een abb c11, voor verbruik een koopmans met wat grotere display en geen din rail, koste 24,- bij de TU

Edit:
Deze is dat.
http://www.elektrototaalm...er-1-fase-40a-direct.aspx

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 19-04-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Waar een ander Forum Member al op hamerde (TD-er), goedkoop blijkt vaak duurkoop te zijn.
Als je dan toch wat wilt investeren....(Zelf heb ik) een Koopmans met 2000 pulsen per KWH, die is veel preciezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Koopmans of koopmans ander type verschilt mekaar niet zo gok ik, het zijn geen dure meters maar de inepro koste toch nog een 45,- en is ook een kwaliteits dingetje, de abb was gratis maar erg irritant met zijn 100 pulse en ook nog eens niet gelijk met de led.
2000 pulse werkt inderdaad gewoon het beste al is die 1600 pulse ook prima. Maar ik zou bijv nooit een conrad S0 kopen, dat vind ik twijfelkwaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 20-04-2013 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klopt maar wat wel erg belangrijk is dat er een pulse uitgang opzit, anders heb je er (mijnsinzien) geen flikker aan. 8)

Bij het bouwen van Software versie 2.0, deze heeft er een nieuwe optie bij:
"NowPulse"

Hiermee krijg je alle gegevens van de Pulsemeters binnen zonder de P1poort gegevens. Zo kun je met een hogere ververs frequentie werken van enkele secondes.

Je kan dus "Now" oproepen per minuut zeg maar en "NowPulse" per 5 seconden.

We wachten op de release NET MF 4.3 SDK door Netduino's secret Labs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troek
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06-2013
DanTm schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 22:15:
[...]

dat is dezelfde als die op de site van Youless staat volgens mij. Ik heb er binnenkort ook een nodig, heb nog geen goedkopere gezien.
Volgens mijn de goedkoopste bij Youless, met verzendkosten circa 24 euro, en werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

grr, ik heb mijn browser geupgrade naar IE10, nu krijg ik als ik het Config of Now commando kies de melding "Deze pagina kan niet worden weergegeven"

commando telegram werkt wel 8)7 .. dit heb ik al eens eerder gehad, zou er ergens een filter aan staan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-05-2022
Hallo,
Ik zie steeds berichten over de SW versie 2, verwarrend omdat er ook een netduino plus 2 is.
Zoals ik het begrijp is deze nog niet vrij gegeven???? ik gebruik versie 1.3.2 V2.
Is V2 voor Netd. V2 nog niet vrijgegeven ??
Mijn probleem:
De data komt via P1 binnen, dit werkt goed, maar via de webpage wordt wel het verbruik maar niet de opgewekte energie zichtbaar, in het lifedatascherm zie je wel deze info, dus het komt aan in het webdeel maar niet op de eerste pagina, kent iemand deze FOUT??
Verder heb ik Cosm aan gezet, in de handleiding staat dat hierna Cosm hierna alles instelt?
Het lukt ,mij niet om iets terug te zien.
Hoe moet Cosm worden ingesteld om het te laten werken.
Ik wil ook nog een LCD display direct op de Netduino.
Ik heb eerder een oproep gedaan, geen reactie en ik kom hier niet mee verder.
Al met al een erg teleurstellend project, ik kom hier niet verder mee. :'( :'(
Wie wil mij wat verder helpen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
RuudMR schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 15:48:
Hallo,
Ik zie steeds berichten over de SW versie 2, verwarrend omdat er ook een netduino plus 2 is.
Zoals ik het begrijp is deze nog niet vrij gegeven???? ik gebruik versie 1.3.2 V2.
Is V2 voor Netd. V2 nog niet vrijgegeven ??
V1.3.x is released on April 1st of 2013.
Works with both the V1 and V2 hardware!

V1.3.x betekend dus de software versie. V1 dus met subversie 3.

Works with both the V1 and V2 hardware betekend dus dat deze op de Netduino Plus en de Netduino Plus 2 werkt.

V2 software is nog niet vrijgegeven. JoopC is druk aan het coden en bugs zoeken. Als hij er vertrouwen in heeft dat ik het kan gaan testen geeft hij het aan mij en test ik het nog even door en maak ik een handleiding.

Pas daarna komt deze ter beschikking als download op de CodePlex pagina.
Mijn probleem:
De data komt via P1 binnen, dit werkt goed, maar via de webpage wordt wel het verbruik maar niet de opgewekte energie zichtbaar, in het lifedatascherm zie je wel deze info, dus het komt aan in het webdeel maar niet op de eerste pagina, kent iemand deze FOUT??
Opgewekte energie wordt via de S0 poort van een elektriciteitsmeter gemeten. Heb je die en heb je die ook aangesloten?
Verder heb ik Cosm aan gezet, in de handleiding staat dat hierna Cosm hierna alles instelt?
Het lukt ,mij niet om iets terug te zien.
Hoe moet Cosm worden ingesteld om het te laten werken.
Je moet eerste een account aanmaken op Cosm.com en de juiste feedid en API key instellen in de software. Zonder deze zaken zal het niet gaan werken. Ik neem aan dat je een account hebt aangemaakt en de juiste feedid en API key hebt ingevoerd. Als je verder nog vragen hebt dan verzoek ik je vriendelijk een duidelijkere probleem omschrijving te geven met wat je gedaan hebt en wat niet, en wat er precies niet lukt. Anders kunnen we verder niet veel met je vraag.
Ik wil ook nog een LCD display direct op de Netduino.
Een LCD op de Netduino kan zonder problemen, maar dat zal je zelf moeten proberen te programmeren.
Ik heb eerder een oproep gedaan, geen reactie en ik kom hier niet mee verder.
Zoals in de startpost vermeld, het is een hobby project wat in onze vrije tijd gemaakt en ondersteund wordt. In onze vrije tijd én geheel vrijblijvend. We worden niet betaald en kunnen dus ook geen professionele helpdesk hiervoor inrichten. Als we tijd hebben kunnen we antwoorden, anders ben je afhankelijk van je eigen inventiviteit en behulpzaamheid van anderen binnen dit topic.
Al met al een erg teleurstellend project, ik kom hier niet verder mee. :'( :'(
Als je een kant en klare oplossing wilt dan zul je naar Plugwise, Toon of EnergQ moeten kijken. Dit is niet kant en klaar. We zijn net begonnen iets te maken wat aan onze eisen voldoet. Iedereen mag er gebruik van maken maar er wordt wel een beetje eigen inzet verwacht.
Wie wil mij wat verder helpen,
Met alle liefde willen wij je verder helpen, maar op onze voorwaarden van vrijwilligheid. Het is en blijft hobby tenslotte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Hallo Ge,
Hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb zonnepanelen met een slimme meter via de P1 poort, hier komt ook de opbrengst binnen, dit kan ik zien in het telegram. Ik heb dan toch geen andere poort nodig. De informatie komt binnen.
Ik zou deze waarde toch willen zien in het overzichtscherm, dit moet toch kunnen, maar dit zou in de web SW moeten worden geconfigureerd, maar hoe geen idee?
Cosm:
Ja ik heb een accound en een API key ingesteld, maar dan zou ik allerlei dingen in moeten stellen betreffende het overddrachtprotocol. Dit weet ik niet behalve dit wordt aangegeven dat alles zich in zou stellen?? Dit lijkt niet te gebeuren.
Maw het lijkt dat er data naar cosm wordt geschreven, maar in cosm zie ik niets binnenkomen.
Ik heb bij cosm al van alles proberen in te stellen maar het lijkt of het niet aankomt.
Moet er ook iets in mijn router worden opengezet?? (zoja hoe?) het lijkt mij niet.
Dit zou toch moeten kunnen werken.
LCD:
Ja, ik heb een LCD driver gemaakt, maar deze moet lopen via een I2C poort met een PCF8574.
Ik de beschikbare documentatie lijkt het alsof iedereen problemen heeft om dit werkend te krijgen.
Ik ben dus bezig geweest om dit via een omweg (I2C sw emulator) op de SC en de SD poort te maken.
Dit werkt nog niet naar tevredenheid. (wel op andere hardware maar niet op de Netduino V2)
De LCD zou minimaal het huidige verbruik en huidige opbrengst moeten weergeven.
(Als het werkt is de SW beschikbaar) (ik wil eerst dat de basis SW kompleet werkt)
Hobby:
Natuurlijk is het hobby, maar het moet wel gaan werken en vaak help een beetje hulp erg veel.

(Even over de hardware, ik lees veel over vastlopers, ik gebruik voor het inlezen van de data een 40106 IC dit is een 6 voudige smittrigger inverter maar met gebruik van een trekweerstand (1k) tegen de +5 volt.)
Dit werkt ook met lange leidingen ca. 25 mtr goed.
Trekweerstand:
De (1k) trekweerstand is denk ik in in jullie schakeling met de 74LS04 ook nodig om er een stabiel signaal van te maken. De P1 poort sinkt alleen het signaal en in de hoge situatie is het gevoelig voor dataverminking, dit wordt dan voorkomen door de trekweerstand.
Watchdog:
Hoe dan ook is altijd beter om ook een watchdog op te (kunnen) nemen.
Misschien dat JoopC dit triggersignaal standaard als output mee wil nemen.
(in al mijn (industrieele) ontwerpen nam ik dit altijd mee, je kan eenvoudig niet voorkomen dat iets tot stilstand komt, met een watchdog wordt in korte tijd altijd een herstart gemaakt.)
Dit stukje electronica moet gewoon jaren ongemerkt z'n dienst kunnen doen zonder (zichtbaar) tot stilstand te komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
RuudMR schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 16:55:
Hallo Ge,
Hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb zonnepanelen met een slimme meter via de P1 poort, hier komt ook de opbrengst binnen, dit kan ik zien in het telegram. Ik heb dan toch geen andere poort nodig. De informatie komt binnen.
Ik zou deze waarde toch willen zien in het overzichtscherm, dit moet toch kunnen, maar dit zou in de web SW moeten worden geconfigureerd, maar hoe geen idee?
Je ziet op je slimme meter via je P1 poort alleen de netto terug geleverde energie, niet de bruto opgewekte energie. Links in het midden van de webpagina (Solar Panels) en daaronder (Generated Today en Temperature) worden alleen weergegeven als er een bruto opbrengst meter met S0 poort en een temperatuur meter is aangesloten op de Netduino Plus. Ik raad je ook even aan de handleiding van de V1.0.1 versie te downloaden en te lezen. Misschien wordt een en ander dan wat duidelijker over het algemeen ontwerp. (Link manual V1.0.1)
Cosm:
Ja ik heb een accound en een API key ingesteld, maar dan zou ik allerlei dingen in moeten stellen betreffende het overddrachtprotocol. Dit weet ik niet behalve dit wordt aangegeven dat alles zich in zou stellen?? Dit lijkt niet te gebeuren.
Heb je een nieuwe Device Feed aangemaakt op Cosm nadat je een account hebt aangemaakt? Heb je de feedid juist ingevuld? Dan zou er gewoon iets zichtbaar moeten zijn. Als er geen data verstuurd wordt dan is de Netduino Plus software waarschijnlijk niet juist geconfigureerd. Lees even de handleiding na (Link manual V1.3.x)
Maw het lijkt dat er data naar cosm wordt geschreven, maar in cosm zie ik niets binnenkomen.
Ik heb bij cosm al van alles proberen in te stellen maar het lijkt of het niet aankomt.
Moet er ook iets in mijn router worden opengezet?? (zoja hoe?) het lijkt mij niet.
Dit zou toch moeten kunnen werken.
Zou inderdaad moeten werken, maar nogmaals zoals je het hier omschrijft is het voor een ander nog steeds koffiedik kijken wat je precies gedaan hebt. Als je alle stappen kan beschrijven van het Cosm proces dan pas kunnen wij bevestigen of ontkennen dat je het goed doet.
LCD:
Ja, ik heb een LCD driver gemaakt, maar deze moet lopen via een I2C poort met een PCF8574.
Ik de beschikbare documentatie lijkt het alsof iedereen problemen heeft om dit werkend te krijgen.
Ik ben dus bezig geweest om dit via een omweg (I2C sw emulator) op de SC en de SD poort te maken.
Dit werkt nog niet naar tevredenheid. (wel op andere hardware maar niet op de Netduino V2)
De LCD zou minimaal het huidige verbruik en huidige opbrengst moeten weergeven.
(Als het werkt is de SW beschikbaar) (ik wil eerst dat de basis SW kompleet werkt)
Wij hebben hier geen ervaring mee met onze oplossing of met de Netduino, dus daar kunnen we je helaas niet mee helpen.
Hobby:
Natuurlijk is het hobby, maar het moet wel gaan werken en vaak help een beetje hulp erg veel.
Leuk he een hobby? ;)
(Even over de hardware, ik lees veel over vastlopers, ik gebruik voor het inlezen van de data een 40106 IC dit is een 6 voudige smittrigger inverter maar met gebruik van een trekweerstand (1k) tegen de +5 volt.)
Dit werkt ook met lange leidingen ca. 25 mtr goed.
Trekweerstand:
De (1k) trekweerstand is denk ik in in jullie schakeling met de 74LS04 ook nodig om er een stabiel signaal van te maken. De P1 poort sinkt alleen het signaal en in de hoge situatie is het gevoelig voor dataverminking, dit wordt dan voorkomen door de trekweerstand.
Watchdog:
Hoe dan ook is altijd beter om ook een watchdog op te (kunnen) nemen.
Misschien dat JoopC dit triggersignaal standaard als output mee wil nemen.
(in al mijn (industrieele) ontwerpen nam ik dit altijd mee, je kan eenvoudig niet voorkomen dat iets tot stilstand komt, met een watchdog wordt in korte tijd altijd een herstart gemaakt.)
Dit stukje electronica moet gewoon jaren ongemerkt z'n dienst kunnen doen zonder (zichtbaar) tot stilstand te komen. :)
Je hebt dus een prima elektrotechnische achtergrond. Dat moet goed kunnen helpen :)
Hoe kunnen we de 1k trekweerstand het beste aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
RuudMR, de LCD is eenvoudig te programmeren en in de nieuwe code in te passen, na de zomer zal ik een opzetje maken. Wel moet ik zeggen dat de LCD aardig traag is in opbouw van de regels.

De 40106 IC, kan jij voor Gé een aansluitschema maken, misschien is dit de sleutel voor een stabielere uitlezing voor sommige gebruikers.

De nieuwe software release is ook afhankelijk van het vrijgeven van de nieuwe NET MF 4.3 SDK door Netduino's secret Labs. We willen niet met de oude SDK updaten.
Verder moet er van de week nog een routine geschreven worden om grote data bestanden te uploaden vanaf een webpagina naar de Netduino. Vanwege cross origin beveiliging in de browser moeten we dit zelf schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Ge, dank je wel, ik ga de anderen handleidingen nogmaals helemaal doorlezen.
P1 aansluiting:
Het eenvoudigst is om van de P1 aansluiting (4/6 polig) de middelste 2 pennen door te verbinden naar de nul volt.
Op de buitenste staat dan het (R-Out) vrijgave (pen2) en het (D-in) datasignaal (pen5)
Vlg de specs van Netbeheer NL moet dan de poortvrijgave worden gedaan door op pen 2 een +5V (bv via 1kOhm) te doen.
De data in via 1kOhm naar +5V op dit knooppunt wordt de ingang van de inverter IC gekoppeld.
Hierdoor is de P1 ingang zoals aangegeven in het datablad van Netbeheer NL verknoopbaar en zijn meer apparaten parallel aan te sluiten en zitten ze elkaar niet in de weg.
Het uitgangssignaal trekt uitsluitend naar nul (L) (via een optokoppel) de weerstand definieerd dan een H.
De sourcestroom van de 74LS04 poort is erg laag, de 1k weerstand is beter voor de signaaldefinitie, nog beter is om een smittrigger toe te passen (bv type 40106) hierdoor is de overdracht minder gevoelig voor stoorsignalen op de lijn.
Maar hoe dan ook mag de Netduino niet vastlopen van welke storingen op de datalijnen dan ook.
Verder wil ik wel een schema maken voor de 40106 toepassing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
RuudMR schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 17:40:
Ge, dank je wel, ik ga de anderen handleidingen nogmaals helemaal doorlezen.
P1 aansluiting:
Het eenvoudigst is om van de P1 aansluiting (4/6 polig) de middelste 2 pennen door te verbinden naar de nul volt.
Op de buitenste staat dan het (R-Out) vrijgave (pen2) en het (D-in) datasignaal (pen5)
Vlg de specs van Netbeheer NL moet dan de poortvrijgave worden gedaan door op pen 2 een +5V (bv via 1kOhm) te doen.
De data in via 1kOhm naar +5V op dit knooppunt wordt de ingang van de inverter IC gekoppeld.
Hierdoor is de P1 ingang zoals aangegeven in het datablad van Netbeheer NL verknoopbaar en zijn meer apparaten parallel aan te sluiten en zitten ze elkaar niet in de weg.
Het uitgangssignaal trekt uitsluitend naar nul (L) (via een optokoppel) de weerstand definieerd dan een H.
De sourcestroom van de 74LS04 poort is erg laag, de 1k weerstand is beter voor de signaaldefinitie, nog beter is om een smittrigger toe te passen (bv type 40106) hierdoor is de overdracht minder gevoelig voor stoorsignalen op de lijn.
Maar hoe dan ook mag de Netduino niet vastlopen van welke storingen op de datalijnen dan ook.
Verder wil ik wel een schema maken voor de 40106 toepassing. :)
Super dank je.

Kan je ook een schema maken voor de P1 poort zoals je deze beschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Geen probleem, ik kan een schema maken, met welk programma hebben jullie het eerste schema gemaakt, dan kan ik hier op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joop
Als je een meisje was had je een kusje gekregen, hele dag zon en de netduino loopt nog. Ik denk dat dat probleem opgelost is.
Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
RuudMR schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 18:50:
Geen probleem, ik kan een schema maken, met welk programma hebben jullie het eerste schema gemaakt, dan kan ik hier op aansluiten.
Visio, als je me even je e-mail adres stuurt via DM dan krijg je de originelen, kan je het er in apart tabblad bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Is het mogelijk om meer parameters richt PVoutput te sturen? Nu heb ik alleen de Solar opgewekte energie, cumulatief en de temperatuur maar zou er wel graag meer willen zien. In de code kom ik wel onderstaand tegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#If SendDataToPVoutput AndAlso SOpulseMeter Then

' * No input, no output                                      
                    ' * Static intPulseCount As Integer = PulsePinD13.PulsesCount
                    ' * If intPulseCount = PulsePinD13.PulsesCount Then Exit Select
                    ' * intPulseCount = PulsePinD13.PulsesCount

' * &d=   date
                    ' * &t=   time
                    ' * &v1=  Energy Generation KWH
                    ' * &v2=  Power generation watts
                    ' * &v3=  Energy Consumpion
                    ' * &v4=  Power Consumption
                    ' * &v5=  Temperature
                    ' * &v6=  Voltage
                    ' * &c1=  Cumulative flag

' * We use the stringbuilder for speed and better memory     *
                    ' * management()                                             *
                    sbFeeds.Clear()

sbFeeds.Append("&v1=" & PulsePinD13.KWH.ToString("F0"))
                    sbFeeds.Append("&v2=" & (PulsePinD13.WattageNow).ToString)

Hieruit haal ik dat het wel mogelijk moet zijn, maar ik weet niet hoe ik dat verder moet implementeren. Ik zou er een regel bij zetten in de zin van:
sbFeeds.Append("&v4=" & ...... maar dan raak ikm het verder even kwijt. Wat moet hier eventueel nog achter gaan komen??
Kan iemand hier een hint voor geven of is het niet mogelijk? Dan zoek ik namelijk naar een andere oplossing (via cosm of zo...)

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

met pv output kan je ook verbruik loggen en een V7 (eigen optie)
als je een donatie maakt kan je V7 tot V12 invullen, dus gas of een stapel S0 pulse meters.

voor verbruik deze

code:
1
2
sbFeeds.Append("&v3=" & PulsePinD12.KWH.ToString)
sbFeeds.Append("&v4=" & PulsePinD12.WattageNow.ToString)

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 21-04-2013 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ja maar dat is met een extra pulse gever, ik wil de data uit de P1 gebruiken. Is dat ook mogelijk?

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
De afgelopen maanden heeft het spulletje als een zonnetje gedraaid. Woensdag de laatste versie in de V1 geladen en voila; eergisteren een vastloper....

Zijn er na eind januari firmware upgrades geweest voor de V1? Heb ik iets gemist?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hansdegit schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:09:
De afgelopen maanden heeft het spulletje als een zonnetje gedraaid. Woensdag de laatste versie in de V1 geladen en voila; eergisteren een vastloper....

Zijn er na eind januari firmware upgrades geweest voor de V1? Heb ik iets gemist?
Voor de v1 niet nee, die loopt hier super met de een na laatste (beta test versie geloof ik)
ferdw schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:35:
Ja maar dat is met een extra pulse gever, ik wil de data uit de P1 gebruiken. Is dat ook mogelijk?
Dat moet hij automatisch al doen als je p1 uitleest toch, ik heb geen p1 dus weet het niet zeker of dat ook voor pvoutput geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
ferdw schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:35:
Dit is de reden voor een nieuwere versie zodat een en ander wat flexibeler is, maar voor nu:

PVOutput zonder Pulsemeter, ja dat is ook mogelijk maar daar moet je wel wat voor doen:

Zet je pulsemeter aan (ook al heb je die niet)
#Const soPulseMeter = True

zoek deze regels en zet er een enkele quote voor zodat het commentaar wordt:

'Static intPulseCount As Integer = PulsePinD13.PulsesCount
'If intPulseCount = PulsePinD13.PulsesCount Then Exit Select
'intPulseCount = PulsePinD13.PulsesCount

Ga naar de v1= bij pvoutput en vul daar een andere variabele in bv uit cosm, maar niet pulsed13 want die heb je niet.
dus zoiets van :
sbFeeds.Append("&v1=" & =(p1Now.CurrentPowerConsumption * 1000).ToString)
Dit is maar een voorbeeld!

ga zo verder en experimenteer zelf maar met de variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ik heb als inverter IC een SN74LS04N gekocht, is dat een goede om het P1 signaal te inverteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
In principe is iedere inverter goed, maar gebruik een weerstand van 1 kOhm vanaf de ingang tegen de plus 5 volt. Dit defineerd het signaal beter.
Een smittrigger zoals de 40106 maakt het signaal nog beter, maar de ls04 moet ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

vanmorgen in cosm gekeken en jahoor, om 05.34uur weer vastgelopen (BLOD) , zucht... iemand nog ideeen!! ;( ;( :F :F
RuudMR schreef op zondag 21 april 2013 @ 21:14:
gebruik een weerstand van 1 kOhm vanaf de ingang tegen de plus 5 volt.
:?

[ Voor 26% gewijzigd door Bruzski op 21-04-2013 23:24 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Komt binnenkort een schema van online. Even geduld. Ik ga het ook testen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Bruzski schreef op zondag 21 april 2013 @ 22:17:
vanmorgen in cosm gekeken en jahoor, om 05.34uur weer vastgelopen (BLOD) , zucht... iemand nog ideeen!! ;( ;( :F :F

[...]

:?
We moeten dit niet langer in de programma code zoeken, er is gewoon wat anders niet juist.
Dit kan geen toeval zijn. Misschien dat RuudMR de oplossing heeft, ziet er wel aannemelijk uit.
Spanning fluctuaties op de serial poort laat iedere computer crashen, zelfs windows 7, gisteren nog geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
JoopC schreef op maandag 22 april 2013 @ 08:22:
[...]

We moeten dit niet langer in de programma code zoeken, er is gewoon wat anders niet juist.
Dit kan geen toeval zijn. Misschien dat RuudMR de oplossing heeft, ziet er wel aannemelijk uit.
Spanning fluctuaties op de serial poort laat iedere computer crashen, zelfs windows 7, gisteren nog geprobeerd.
JoopC, ik ben het op zich geheel met je eens. Wat ik echter vreemd vindt is dat de spanningsfluctuaties blijkbaar geen invloed hebben op de ND+, maar wel op de ND+2. Bij mij draaien ze beiden (niet tegelijkertijd uiteraard) op hetzelfde ic in dezelfde testopstelling, de ND+ draait weken probleemloos, de ND+2 crasht binnen een dag.

Blijkbaar is de ND+2 dan gevoeliger voor invloeden van buitenaf als de ND+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Voederbietel, ik heb hier 5 nieuwe SN74LS04N liggen, als ik 1 bepaalde erin steekt loopt mijn Netduino vast. Die is dus niet goed. (4 zijn wel goed, 1 niet) Ik heb de beste test opstelling ter wereld, zal een foto maken. Ik kan erin prikken en uithalen etc. in een blink of a Eye en direct de software ervoor schrijven.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/JoopCtest_zps77a042c4.jpg

De Netduino1 heeft een andere processor en architectuur. Ik weet het niet, kan alleen maar programmeren wat me wordt aangedragen, van (gevorderde) elektronica heb ik geen bal verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:26
Pull-up weerstand om het digitale signaal niveau 'goed' te maken?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgestel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-07-2021
fauquemont schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 10:28:
[...]

Natuurlijk wil ik dit delen met iedereen.

Dat lijntje wat loopt naar de wasmachine is niet het verbruik van de wasmachine maar het verbruik van het hele huis. Misschien moet ik voor de duidelijkheid iets anders tonen dan de wasmachine, bijvoorbeeld een lamp.
Ik denk dat ik dus dezelfde berekening heb gemaakt als wat je nu ook als nieuwe Gauge wilt tonen:
Werkelijk electra verbruik = Opbrengst zonnepanelen + Inkoop electra - Teruglevering electra

Daarnaast kunnen er nog andere zaken getoond worden zoals:
  • Temperatuur;
  • Dagwaardes electra
  • Dagwaardes gas
Een paar vragen aan de hand van het mooi plaatje met energie stromen:

- De dagwaardes waar je over spreekt worden deze berekend? bij komen ze niet uit de meter gegevens (iskra MT382). Zo ja waar worden die berekend?

Ik heb het plaatje aan de gang via Cosm feeds, maar wil nog wat veranderen.
- ´s avonds zou er geen flow van de zonnepanelen moeten zijn klopt dat?

- als ik een tekst blok wil toevoegen met alle actuele waardes, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo_1978
Vanmorgen zat ik even na te denken over de digitale meter.
zou het niet heel cool zijn, als je gelijk in de meterkast kan kijken, wat je nu verbruikt, verbruikt hebt enz.
Dus heb ik nu de DX 81837
Arduino Compatible 8X Seven Segments Display + 8X Key + 8X Double Color LED Module besteld.
Kijken of ik alle waarden ook gelijk op het display weer kan geven, dan hoef ik ook geen laptop of andere dingen meer te laten draaien, wil ik de waarde even snel bekijken.
Met de knopjes kan je dan door de verschillend items lopen.

Zoals dit voorbeeld: Afbeeldingslocatie: http://juerd.nl/i/3b9c8a944f208fb3b46380f79c6c5b88.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door elmo_1978 op 22-04-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
JoopC schreef op maandag 22 april 2013 @ 09:07:
Voederbietel, ik heb hier 5 nieuwe SN74LS04N liggen, als ik 1 bepaalde erin steekt loopt mijn Netduino vast. Die is dus niet goed. (4 zijn wel goed, 1 niet) Ik heb de beste test opstelling ter wereld, zal een foto maken. Ik kan erin prikken en uithalen etc. in een blink of a Eye en direct de software ervoor schrijven.

[afbeelding]

De Netduino1 heeft een andere processor en architectuur. Ik weet het niet, kan alleen maar programmeren wat me wordt aangedragen, van (gevorderde) elektronica heb ik geen bal verstand van.
Wat betreft de elektronica kunnen we elkaar de hand schudden, aansluiten lukt, maar slechts een beperkte kennis van elektronica. Programmeren kan ik überhaupt niet, wel wat kleine aanpassingen doen.
Ben in het dagelijks leven elektro/storings-monteur en houd me dus meestal niet bezig met de interne elektronika. (Zolang ik de draadjes kan volgen lukt het wel, helaas beperkte/geen kennis van de interne elektronika.)

Ik heb inderdaad ook enkele 7404's op voorraad hier, alleen zitten ze bij mij niet allemaal standaard in het breadboard, ik heb hier ook al eens geprobeerd de ic'tjes te wisselen, zonder resultaat.
Inmiddels ff een paar 1k weerstandjes besteld, evenals éen paar ic'tjes voor de schmitt trigger, kijken of dat voor mij de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Voederbietel schreef op maandag 22 april 2013 @ 17:38:
[...]

Ik heb inderdaad ook enkele 7404's op voorraad hier, alleen zitten ze bij mij niet allemaal standaard in het breadboard, ik heb hier ook al eens geprobeerd de ic'tjes te wisselen, zonder resultaat.
Inmiddels ff een paar 1k weerstandjes besteld, evenals éen paar ic'tjes voor de schmitt trigger, kijken of dat voor mij de oplossing is.
zou het misschien aan de SN74LS04N kunnen liggen, bij mij loopt het niet dagelijks vast maar om de zoveel weken |:( zzz ik vreet straks me sokken op... :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Bruzski schreef op maandag 22 april 2013 @ 18:23:
[...]

zou het misschien aan de SN74LS04N kunnen liggen, bij mij loopt het niet dagelijks vast maar om de zoveel weken |:( zzz ik vreet straks me sokken op... :X :X
Niet doen joh! Dat is het allemaal niet waard! ;)

Het zou mooi zijn als dat het probleem op zou lossen natuurlijk. Ik heb tot nu toe mijn Netduino Plus 2 nog niet gebruikt, maar dat gaat zeer binnenkort gebeuren met de nieuwe code. Ik heb net vandaag twee exemplaren binnengekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik weet iedergeval dat het in de p1 of die chip gezocht moet worden, de V2 is hier met 1S0 meter nog nooit vastgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 22 april 2013 @ 19:10:
Ik weet iedergeval dat het in de p1 of die chip gezocht moet worden, de V2 is hier met 1S0 meter nog nooit vastgelopen.
Rolco, dat geloof ik dus ook dat het aan de P1 poort aansluiting ligt. Die seriële aansluiting is erg gevoelig en kan je processor zomaar doen crashen. Ik was gisteren zo bijdehand om mijn seriële poort van mijn computer aan te sluiten met een usb kabel 5volt plus draadje, gewoon om te kijken wat er gebeurde, nou in een seconde een windows blue screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo_1978
Kan ook, maar 4x zo duur. ;)
En wil alleen de huidige waardes dan even kijken. (Actuele standen)
Voordeel van de DX is dat je maar een paar pennen nodig hebt op de netduino
Het LCD diplay heeft veel meer nodig, vandaar dat ik nog de classic display heb gekozen.
Ps er zitten 8 druktoetsen op, dus voor elke waarde kan ik er dan een gebruiken.
Zeg maar het telegram, alleen dan op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JoopC schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:06:
[...]

Rolco, dat geloof ik dus ook dat het aan de P1 poort aansluiting ligt. Die seriële aansluiting is erg gevoelig en kan je processor zomaar doen crashen. Ik was gisteren zo bijdehand om mijn seriële poort van mijn computer aan te sluiten met een usb kabel 5volt plus draadje, gewoon om te kijken wat er gebeurde, nou in een seconde een windows blue screen.
Dan kan het misschien interferentie op de kabel zijn bijv, als hij dicht bij spanningskabels ligt wat niet gek is in de meterkast, of inferieure stekkers/verbindingen van en naar de P1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo_1978
Bruzski schreef op maandag 22 april 2013 @ 18:23:
[...]

Ik heb er nog 5 liggen, dus als je wil kan je er eentje ruilen / krijgen. (stuur maar een dm bericht)
Hoop dat je hem wel op een voetje hebt gesoldeerd ipv rechtstreeks op een printplaatje, want dan is hij met 5 seconde vervangen.

Zelf geen problemen met dezelfde setup, maar ik heb wel een oudere firmware en oudere versie draaien van de software V2 versie 1.32 ofzo en de Netduino Plus 2 (v4.2.1.2)
Zagt dat in mijn firmware volgens mij het probleem van de netwerkverbinding stop niet voor komt, omdat ik af en toe een gaatje zie van 1 a 2 minuten in thingspeak, maar ik heb geen vastlopers voor 2,5 maand nu.
zie linkje: Afbeeldingslocatie: http://oi34.tinypic.com/2dtw2oj.jpg

Mijn draadje tussen de p1 en de netduino is maximaal 30 cm, mogelijk heeft het hier mee te maken ?

[ Voor 6% gewijzigd door elmo_1978 op 22-04-2013 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
De oudere software versie heeft een software watchdog in de achtergrond draaien waarna een reset volgt bij het haperende internet verbinding. De nieuwere versie heeft een 2e thread lopen waarbij de falende verbinding gewoon wordt afgesloten zonder reset. Het wachten op een oplossing van de Netduino bouwers vond ik te lange duren.

De software versie v2 heeft een verbeterde engine en veel goodies, makkelijk uit te breiden met software classes zoals een lcd driver etc. Het programmeren van de software is vandaag voltooid, grote configuraties verzenden via het netwerk is klaar, het geheel gaat asap naar Gé voor uitgebreide tests.

Ik heb in de tussentijd wel de door Ruud aanbevolen ic's gekocht op Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Hallo,
Vastlopers als gevolg van dataverminking zou nooit mogen, er moet dan een datafout ontstaan, opnieuw inlezen zou dan voldoende moeten zijn. Ligt aan de foutafhandeling in de sw.
Dataverminking kan wel zo veel mogelijk worden voorkomen door de signaalflanken te verbeteren.
Omdat de p1 opto alleen omlaag trekt zal door de kleine reststroom van de inverterpoort de output weer omhoog gaan. Door de zg trekweerstand, dit is een 1k weerstand van de plus 5v naar de opto wordt deze flank verbeterd. Dit is op een oscilloscoop goed zichtbaar te maken.
Ik gebruik altijd de smittrigger 40106 met trekweerstand voor dit soort zaken, hier is de flank gegarandeerd goed. Ik zal een schema maken. :)
Maar ik ben heel eerlijk, ik heb de v2 hiermee nog maar kort werkend en nog geen echte ervaring.
Ik voed wel met +5v over de USB bus, uiteindelijk zou dit moeten werken. (Ik heb wel een 9v adaptor)
Display:
Ja, een lcd display over de i2c zoals JoopC voorstelde, er is zelfs een kleurenversie van, heel mooi.
Ik gebruik zelf lcd's over i2c met de pcf8574 maar het lijkt of iedereen hier problemen mee heeft, de lcd
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=769
zie ik dus zitten.
Ga ik bestellen. (in multicolor, even zoeken of Floris die ook heeft) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

voor wie geen haast heeft

lcd display
http://dx.com/p/lcd-keypa...emilanove-lcd-1602-118059

led display 8x seven dual color
http://dx.com/p/8x-digita...le-color-led-module-81873

en nog 1400 items
http://dx.com/s/arduino

[ Voor 26% gewijzigd door Rol-Co op 22-04-2013 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
RuudMR schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:49:
Hallo,
Vastlopers als gevolg van dataverminking zou nooit mogen, er moet dan een datafout ontstaan, opnieuw inlezen zou dan voldoende moeten zijn. Ligt aan de foutafhandeling in de sw.
Dataverminking kan wel zo veel mogelijk worden voorkomen door de signaalflanken te verbeteren.
Omdat de p1 opto alleen omlaag trekt zal door de kleine reststroom van de inverterpoort de output weer omhoog gaan. Door de zg trekweerstand, dit is een 1k weerstand van de plus 5v naar de opto wordt deze flank verbeterd. Dit is op een oscilloscoop goed zichtbaar te maken.
Ik gebruik altijd de smittrigger 40106 met trekweerstand voor dit soort zaken, hier is de flank gegarandeerd goed. Ik zal een schema maken. :)
Maar ik ben heel eerlijk, ik heb de v2 hiermee nog maar kort werkend en nog geen echte ervaring.
Ik voed wel met +5v over de USB bus, uiteindelijk zou dit moeten werken. (Ik heb wel een 9v adaptor)
Display:
Ja, een lcd display over de i2c zoals JoopC voorstelde, er is zelfs een kleurenversie van, heel mooi.
Ik gebruik zelf lcd's over i2c met de pcf8574 maar het lijkt of iedereen hier problemen mee heeft, de lcd
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=769
zie ik dus zitten.
Ga ik bestellen. (in multicolor, even zoeken of Floris die ook heeft) :) :) :)
Ok, de 40106 is besteld. Eens kijken hoe dat gaat werken. Is er dan ook nog steeds een 1kOhm weerstand nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Ge,
Maar natuurlijk is de 1k noodzakelijk, het zou anders zelfs niet werken.
Ik stuur via de mail het schema. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Bij deze de bijdrage van RuudMR over de 40106 chip:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/I6uFXsgP4idN4t85BejFdQwE/medium.png
Gaat zo snel mogelijk verwerkt worden in de handleiding.

[ Voor 12% gewijzigd door Gé Brander op 22-04-2013 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Gé Brander schreef op maandag 22 april 2013 @ 22:15:
Bij deze de bijdrage van RuudMR over de 40106 chip:
[afbeelding]
Gaat zo snel mogelijk verwerkt worden in de handleiding.
dus geen SN74LS04N meer gebruiken :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Lcd:
Ja, pieterfloris heeft ook de kleurenlcd versie.
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=634
Deze lcd kan ook eenvoudig op de netduino worden geplaatst, en met key input.
Erg mooi.
Je moet wel even solderen, het is een kit!
:*)

Vraag aan JoopC:
Goed idee? ivm de sw,
Er zitten op 2 losse datapoorten (data/ clock) beschikbaar voor de i2c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
De 74ls04 moet gewoon bruikbaar zijn, maar plaats de trekweerstand van 1k.
Zou gewoon goed moeten werken.
Ik heb 25mtr leiding tussen p1 en de netduino.
Dan moet de interface goed zijn anders heb je zeker problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Bruzski schreef op maandag 22 april 2013 @ 22:31:
[...]

dus geen SN74LS04N meer gebruiken :? :?
Wat RuudMR zegt. Kan nog steeds. Maar sommige mensen hebben problemen en die kunnen de andere methode dan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
RuudMR schreef op maandag 22 april 2013 @ 22:37:
Lcd:
Ja, pieterfloris heeft ook de kleurenlcd versie.
Deze lcd kan ook eenvoudig op de netduino worden geplaatst, en met key input.
Erg mooi.
Je moet wel even solderen, het is een kit!
:*)

Vraag aan JoopC:
Goed idee? ivm de sw,
Er zitten op 2 losse datapoorten (data/ clock) beschikbaar voor de i2c.
Ik heb deze al een tijdje liggen, heb nog geen tijd gehad om de code in te bouwen.
Welke mogelijkheden hij heeft en of het bruikbaar is weet ik nog niet, onder de buttons moet het mogelijk zijn de Netduino instructies te geven door de buttons te programmeren. Maar welke instrukties dat zouden moeten zijn, weet ik veel. Volgens mij is de LCD van Rolco's link dezelfde op 1 ding na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
sorteren toegevoegd aan de web pagina. Vind het wel handig die optie.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/sort_zps6c28abb9.jpg

NOOT: als je later gaat werken met dit programma, maak dan van te voren een schema voor jezelf met alle hardware en de PINS waar een en ander op aangesloten zit. Anders ga je, net als ik, geheid de fout in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Heb je meerdere contents op dezelfde veldnaam in dezelfde streams, dan gaat de netduino de contents (P1 of Pulsemeter) optellen.

Dit is dus geldig:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/sum_zpsf91cebc8.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 23-04-2013 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Als je naar een provider data verzendt kan er een terug koppeling zijn naar bv een led of een buitenbel welke gemonteerd aan de voorkant van je huis. Ik heb deze optie PinOnWrite genoemd. Deze optie mag door meerdere streams tegelijk gebruikt worden en is niet uniek.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/PinOnWrite1_zpsf410b2ef.jpg

De Pins van je hardware zoals je P1, temperatuur, PulseMeter en je Timer (en andere hardware die later toegevoegd wordt) zijn uniek en mogen maar 1 maal gebruikt worden. Indien je dit fout invult loopt je netduino VAST. Ik heb geen zin om een routine hiervoor te schrijven omdat dit eenvoudig voorkomen kan worden door het juist in te vullen. we komen niet uit een ei,....toch. Het is al makkelijk gemaakt door de pulldown menu's

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/datapins_zps5a6cf96e.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 23-04-2013 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Het is mogelijk om vrijwel alle settings zoals je API Key, MAC en netwerk automatisch in te laten vullen door het programma.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/api1_zps66350ff3.jpg

Een en ander haalt het programma uit Solar.ini en het restant is vooraf in te vullen in de code van je web pagina op regel 1058 van Options.html

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/keys_zpsea7708a7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

RuudMR schreef op maandag 22 april 2013 @ 22:40:
De 74ls04 moet gewoon bruikbaar zijn, maar plaats de trekweerstand van 1k.
Zou gewoon goed moeten werken.
Ik heb 25mtr leiding tussen p1 en de netduino.
Dan moet de interface goed zijn anders heb je zeker problemen.
Waar tussen plaats ik deze dan?
Ik gebruik dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/Schema.JPG

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Heb je een configuratie klaar, dan kan deze via je netwerk naar de netduino worden verzonden. Indien een sd geheugen kaartje aanwezig is wordt de configuratie daarop opgeslagen en bij een herstart wederom daaruit herladen.
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/contain_zps83b0244e.jpg

Het is ook mogelijk om de configuratie tekst string in je netduino te plaatsen, daarna zal de programma code opnieuw naar de Netduino moeten worden gedeployed. Je kan dit doen door copy-paste in de programma code op regel 380 van je Netduino code in strStartupDATA.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/startupstring_zps0c945ed8.jpg

Tevens kan je de string in een bestandje bewaren en terugplaatsen in de container voor verdere bewerkingen. Je hebt dus meerdere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Klump4u
De weerstand van 1 kohm moet over pen 1 en 14 komen van de 04 ic.
Hierdoor wordt de hoge waarde beter gedefinieerd, dit zorgt voor een betere data overdracht.
Verder zal je geen verschil zien. De kans op datafouten wordt hierdoor kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

RuudMR schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 17:27:
Klump4u
De weerstand van 1 kohm moet over pen 1 en 14 komen van de 04 ic.
Hierdoor wordt de hoge waarde beter gedefinieerd, dit zorgt voor een betere data overdracht.
Verder zal je geen verschil zien. De kans op datafouten wordt hierdoor kleiner.
voorkom je hier ook de BLOD mee :? zou je het anders willen uittekenen voor ons mij als leek ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Bruzski op 23-04-2013 19:13 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Bruzski,
Een weerstand over pen 1 en 14 solderen moet toch lukken zonder schema. :)
Of het stoppen van de netduino wordt opgelost is niet zeker, eigenlijk is de reden hiervoor nog niet bekend, wel wordt de dataoverdracht beter.
Maw gewoon uitproberen, de tijd zal leren of dit DE oplossing hiervoor is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

RuudMR schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 18:20:
Bruzski,
Een weerstand over pen 1 en 14 solderen moet toch lukken zonder schema. :)
dat weet ik bij mezelf nooit... >:) maar ik ga het proberen... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zo dus?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/Schema1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

duidelijk... ;)

ooh shit.. :/ ik heb alleen zakjes met 100 kiloos >:) .. dan maar bestellen op werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Klump4u
Ja helemaal goed, maar het moet wel in de buurt van 1kOhm zijn, iets meer of minder mag ook als je die heb liggen. 820 of 1200 of 1500 ohm is toepasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

100 weerstanden van 100 kohm parallel zetten levert een Rv van 1 kohm op :P

1/Rv = 1/R1 + 1/R2 enz

Gelijk een goede soldeer oefening :*)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

RuudMR schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:20:
Klump4u
Ja helemaal goed, maar het moet wel in de buurt van 1kOhm zijn, iets meer of minder mag ook als je die heb liggen. 820 of 1200 of 1500 ohm is toepasbaar.
Ok bedankt,
Ik heb de laatste software nu 5 dagen aan een stuk draaien, ik laat hem nog even lopen kijken hoelang het duurt (hoop eigenlijk dat het goed gaat)
Weerstand heb ik al liggen, afwachten maar.
Wat is nou beter, solderen of een breadboard?

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 23-04-2013 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Klump4u
Breadboard is alleen om een schakeling uit te testen, niet voor definitieve schakelingen.
Ik soldeer altijd alles ook testschakelingen. En ik maak al erg lang erg veel Electronica.
Soldeerverbindingen zijn normaal gesproken 100% betrouwbaar, breadboards zeker niet.
Dus solderen maar......
:) :) :)
Succes, gaat vast lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
Als het goed is krijg ik morgen een paar 40106 ic'tjes en 1k weerstandjes binnen, ik zal ze morgen gelijk ff in de testopstelling plaatsen en eens kijken of dit het probleem oplost.
Eerst maar eens een testje doen met de 1k weerstand icm de 7404, mocht hij weer vastlopen dan volgt een test met de 40106.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
JoopC
Onderstaande displays met i2c sturing lijken wel erg op elkaar, maar de aansturing van de lcd op de i/o chip kan wel heel anders zijn. Ik denk dat het goed is om een type te kiezen wat goed leverbaar is, misschien iets duurder maar beter.
Het pieterfloris type ziet er goed uit en kan direct op de netduino print worden geplaatst.
Een degelijke constructie zo te zien.
Zie:
Voor deze laatste zijn ook arduino sw routine beschikbaar. Dwz bewezen technologie.
Er hier wil ik voor gaan, graag reactie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

zonnebaas schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:34:
100 weerstanden van 100 kohm parallel zetten levert een Rv van 1 kohm op :P

1/Rv = 1/R1 + 1/R2 enz

Gelijk een goede soldeer oefening :*)
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
RuudMR schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 21:26:
JoopC
Onderstaande displays met i2c sturing lijken wel erg op elkaar, maar de aansturing van de lcd op de i/o chip kan wel heel anders zijn. Ik denk dat het goed is om een type te kiezen wat goed leverbaar is, misschien iets duurder maar beter.
Het pieterfloris type ziet er goed uit en kan direct op de netduino print worden geplaatst.
Een degelijke constructie zo te zien.
Zie:
Voor deze laatste zijn ook arduino sw routine beschikbaar. Dwz bewezen technologie.
Er hier wil ik voor gaan, graag reactie. :)
Ik heb ze beide, het verschil tussen de 2 is het aantal pins die gebruikt worden, 2 bij de ene (geregeld door een IC) en 6 pins bij de andere. De met 2 pins (MCP23017 I2c ) schijnt af en toe troep te displayen, dus moet er een reset signaal meegestuurd worden. De 6 pins doet dit trouwens ook. De 6 pins werkt met de liquidcrystal library, de ander met gemodificeerde code van het Netduino forum. De 6 pins is sneller, maar wat is snelheid. De mogelijkheid is een 74HC595IC te gebruiken zodat je nog 3 pins gebruikt. We moeten kijken wat de voorkeur heeft.

Hier een link:
https://github.com/adafru...-MCP23017-Arduino-Library
http://forums.netduino.co...adafruit-lcd-mcp23017-ic/
http://geekswithblogs.net...netmf_liquid_crystal.aspx

en deze oplossing is een hele goede:
http://tinyclr.it/the-gdi...targets-a-lcd-module.aspx

Er is dus zat te hobby-en maar wil een en ander zo laagdrempelig houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Willie Wortel op 24-04-2013 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
En dan wat voor de technici, 2 weerstanden van 100 ohm maakt toch geen 200 ohm maar blijft 100 ohm of ...hoe zit dan nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
JoopC schreef op woensdag 24 april 2013 @ 08:01:
En dan wat voor de technici, 2 weerstanden van 100 ohm maakt toch geen 200 ohm maar blijft 100 ohm of ...hoe zit dan nu ?
Twee 100 Ohm weerstanden in serie geeft 200 Ohm en twee 100 Ohm weerstanden parallel geeft 50 Ohm.

Serieel
code:
1
o---[100 Ohm]---o---[200 Ohm]---o

Rtotal = R1 + R2
Rtotal = 300 Ohm
Stroom door beide weerstanden is gelijk
Spanning over beide weerstanden is verschillend

Parallel
code:
1
2
3
   o---[100 Ohm]---o
o--|               |---o 
   o---[200 Ohm]---o

Rtotal = (R1*R2)/(R1+R2)
Rtotal = 66.66 Ohm
Stroom door beide weerstanden is verschillend
Spanning over beide weerstanden is gelijk

Zie ook: http://www.mayothi.com/resistors.html

[ Voor 53% gewijzigd door Gé Brander op 24-04-2013 08:39 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste