© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ik had eerder berichten hierover gezien, maar die gingen allemaal over een Win11 update.
Weet iemand hier of het klopt dat ook Win10 gebruikers hier tegenaan gaan lopen?
En kan ik iets doen om te voorkomen dat die update op mijn pc wordt uitgevoerd?
Ja, de oplossing is Linux installerenBloedvat schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:35:
Ik zag op het ED forum vanmorgen een bericht van een VR-gebruiker, dat WMR niet meer werkt nadat hij een Win10 update had uitgevoerd.
Ik had eerder berichten hierover gezien, maar die gingen allemaal over een Win11 update.
Weet iemand hier of het klopt dat ook Win10 gebruikers hier tegenaan gaan lopen?
En kan ik iets doen om te voorkomen dat die update op mijn pc wordt uitgevoerd?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ik heb inmiddels op het ED forum een antwoord ontvangen over hoe je Win10 updates kan stoppen
https://forum.dcs.world/topic/369799-wmr-dead-on-win10/#findComment-5610874
Cool, cool. Hoeveel heeft het project je uiteindelijk gekost? Het ziet er inderdaad niet echt supermoeilijk uit om te bouwen, zeker als je de lasercut onderdelen los kan kopen.
Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.
Ik was in totaal zo'n 900 tot 1000 euro armer. Maar het had wel een stuk goedkoper gekund. Bijvoorbeeld de laser cut onderdelen had ik iets van 200 tot 300 euro op kunnen besparen en ook heb ik gebruik gemaakt van de originele ODrive, die een stuk duurder is ivm namaak bordjes.Schurem schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:49:
[...]
Cool, cool. Hoeveel heeft het project je uiteindelijk gekost? Het ziet er inderdaad niet echt supermoeilijk uit om te bouwen, zeker als je de lasercut onderdelen los kan kopen.
Voor 500 tot 600 euro moet het zeker te doen zijn, natuurlijk ook beetje afhankelijk of je goedkoop 2de hands motoren kan vinden.
Overigens mocht je het overwegen: ik zou wel gaan voor het buiten de case installeren van de encoders. Ik heb eerst binnen de case geprobeerd maar omdat met de hand precies recht boren echt tegenvalt was dit uiteindelijk niet de handigste keuze. Achteraf vind ik het er ook nog cool uitzien (de encoders zijn bij mij nu nog zichtbaar).
Het enigste wat ik nog wil/moet maken is een stofkap (wat voor stof moet ik nog kijken) over de gimbal.
Overigens nog een plus tov de Moza: de software is ook voorzien in het ondersteunen tot 3 FFB devices. Ik heb FFB rudder Pedalen besteld bij GVL224, en ga misschien op een later moment nog eens kijken of ik zelf iets zou kunnen maken voor FFB throttle voor vliegtuigen met autothrottle of ook cool voor bijvoorbeeld warbirds waar het hele chassis (dus ook throttle) trilt bij een stall.
[ Voor 14% gewijzigd door robbertvw op 27-02-2025 22:42 ]
Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.
Ja, en NL (en BE) vliegbasis komen in phase 3

Cold War era (uiteraard). Geweldig!
[ Voor 14% gewijzigd door Bloedvat op 14-03-2025 19:18 ]
**GurbY{nl} pinkt een nostalgisch traantje weg..**
[ Voor 3% gewijzigd door GurbY{nl} op 15-03-2025 09:40 ]
Het is moeilijk om mijn verwachtingen te temperen...
Hopelijk kan ik het tot die tijd met m'n ouwe pc redden tot die tijd. Dan ga ik een mooie nieuwe pc bouwen om hiervan te genieten
HeheSchurem schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:15:
Jij bent sirrah in de DCS user section, toch? Jouw versie van Apocalypse Now is nog altijd de beste
Jup, dat ben ik
Dank voor de aardige woorden.
Qua editing was dat zo'n beetje de makkelijkste missie die ik gemaakt heb.
Enige lastige was om de muziek mooi synchroon te krijgen met het moment waarop de AI de aanval inzet (de climax na het crescendo zeg maar
Geen idee of die synchronisatie nog klopt tegenwoordig, na alle DCS AI updates
Desalwelteplus, je zou m voor kunnen leggen aan ED als instant action missie
Ze melden binnenkort op social media ... hangt er dus van af wat de definitie van binnenkort voor ze isSchurem schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:41:
Nou lekker hoor! Ik hoop dat die map niet al te lang duurt. Ik ben benieuwd..
[YouTube: DCS: Cold War map - Berlin first look]
[YouTube: DCS: Cold War map - Ramstein airbase]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
"two weeks"dierkx36 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:43:
[...]
Ze melden binnenkort op social media ... hangt er dus van af wat de definitie van binnenkort voor ze is
Overigens had ik liever wel Leeuwarden, Soesterberg en Gilze-Rijjen teruggezien, evenals de bases in België, Noord-Oost Frankrijk, Zuid Duitsland, een groter deel van Polen en Tsjecho-Slowakije. Dat lijkt mij toch wel belangrijk voor ondersteunende elementen en een speelveld met voldoende strategische diepte. Jammer dat dit nu ontbreekt in de plannen.
En even ter vergelijking: de landmassa van Afghanistan is ca 83% groter dan die van Duitsland, dus dit moet zeker wel kunnen.
[edit]
En als je een AI chat het vraagt, komt ook half europa hier de hoek om kijken:
Maar goed, de AI liegt altijd, dus zal deze lijst ook wel niet kloppen.Q: Which air NATO bases would be used to support a Fulda gap scenario communist attack. please include all bases for fighters, attack aircraft, bombers, airborne surveillance assets, tankers and transports in 1985.
A: In the event of a Fulda Gap scenario communist attack in 1985, several NATO air bases would have played a crucial role in supporting the defense of Western Europe. Here's a list of key air bases that would have been involved:
Fighter bases:
Ramstein Air Base, Germany (USAF) - F-15, F-4
Bitburg Air Base, Germany (USAF) - F-15
Hahn Air Base, Germany (USAF) - F-16
Spangdahlem Air Base, Germany (USAF) - F-4, F-16
Soesterberg Air Base, Netherlands (USAF) - F-15
Volkel Air Base, Netherlands (RNLAF) - F-16
Wildenrath Air Base, Germany (RAF) - Phantom FGR.2
Brüggen Air Base, Germany (RAF) - Tornado F.2
Gütersloh Air Base, Germany (RAF) - Harrier GR.3
Attack aircraft bases:
RAF Brüggen, Germany (RAF) - Tornado GR.1
RAF Laarbruch, Germany (RAF) - Tornado GR.1
Lechfeld Air Base, Germany (Luftwaffe) - Alpha Jet
Büchel Air Base, Germany (Luftwaffe) - F-4F
Bomber bases:
RAF Marham, UK (RAF) - Tornado GR.1 (with nuclear capability)
RAF Honington, UK (RAF) - Tornado GR.1 (with nuclear capability)
Airborne surveillance assets:
RAF Wyton, UK (RAF) - Nimrod R.1
RAF Lossiemouth, UK (RAF) - Nimrod MR.2
Geilenkirchen Air Base, Germany (NATO) - E-3A Sentry
Tanker bases:
RAF Brize Norton, UK (RAF) - Victor K.2
RAF Marham, UK (RAF) - Victor K.2
Zaragoza Air Base, Spain (USAF) - KC-135
Torrejon Air Base, Spain (USAF) - KC-135
Transport bases:
RAF Lyneham, UK (RAF) - Hercules C.1
RAF Brize Norton, UK (RAF) - Hercules C.1
Ramstein Air Base, Germany (USAF) - C-130, C-141
Rhein-Main Air Base, Germany (USAF) - C-5, C-130, C-141
Please note that this list is not exhaustive, and other air bases might have played a role in supporting a Fulda Gap scenario. The specific aircraft and units mentioned are based on the military forces and equipment available in 1985.
Q: can you give me the warsaw pact counterpart for this scenario?
A: In the event of a Fulda Gap scenario, the Warsaw Pact forces would have been the primary opponent of NATO. Here's a list of key Warsaw Pact air bases and assets that would have been involved:
Fighter bases:
Merseburg Air Base, East Germany (LSK/LV) - MiG-21, MiG-23
Holzdorf Air Base, East Germany (LSK/LV) - MiG-21, MiG-23
Drewitz Air Base, East Germany (LSK/LV) - MiG-21, MiG-23
Świdwin Air Base, Poland (LWP) - MiG-21, MiG-23
Mirosławiec Air Base, Poland (LWP) - MiG-21, MiG-23
Čáslav Air Base, Czechoslovakia (ČSLA) - MiG-21, MiG-23
Attack aircraft bases:
Demen Air Base, East Germany (LSK/LV) - Su-22
Welzow Air Base, East Germany (LSK/LV) - Su-22
Świdwin Air Base, Poland (LWP) - Su-7, Su-20
Powidz Air Base, Poland (LWP) - Su-7, Su-20
Náměšť Air Base, Czechoslovakia (ČSLA) - Su-7, Su-22
Bomber bases:
Machulishchi Air Base, Belarus (DA) - Tu-16, Tu-22
Bobruisk Air Base, Belarus (DA) - Tu-16, Tu-22
Ryazan Air Base, Russia (DA) - Tu-16, Tu-22
Airborne surveillance assets:
Trollenhagen Air Base, East Germany (LSK/LV) - Tu-126
Brzeg Air Base, Poland (LWP) - An-12, An-26
Kunovice Air Base, Czechoslovakia (ČSLA) - An-12, An-26
Tanker bases:
Šiauliai Air Base, Lithuania (DA) - Tu-16, Il-78
Torzhok Air Base, Russia (DA) - Tu-16, Il-78
Transport bases:
Erfurt Air Base, East Germany (LSK/LV) - An-12, An-26
Powidz Air Base, Poland (LWP) - An-12, An-26
Kbely Air Base, Czechoslovakia (ČSLA) - An-12, An-26
Please note that this list is not exhaustive, and other air bases might have played a role in supporting Warsaw Pact operations. The specific aircraft and units mentioned are based on the military forces and equipment available in 1985.
The Warsaw Pact air forces would have been tasked with providing air support to ground troops, attacking NATO air bases and command centers, and gaining air superiority over the battlefield. The Soviet Union would have also used its strategic bomber forces to attack NATO's rear areas and disrupt supply lines.
[ Voor 117% gewijzigd door ocf81 op 16-03-2025 17:48 ]
© ocf81 1981-infinity
Zou Soesterberg niet de reden zijn dat er in de westgrens van Phase 3 die rare uitsparing zit?ocf81 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:49:
Dus waarschijnlijk wel meer dan een half jaar, als het niet heel veel meer is...
Overigens had ik liever wel Leeuwarden, Soesterberg en Gilze-Rijjen teruggezien, evenals de bases in België, Noord-Oost Frankrijk, Zuid Duitsland, een groter deel van Polen en Chechoslowakije. Dat lijkt mij toch wel belangrijk voor ondersteunende elementen en een speelveld met voldoende strategische diepte. Jammer dat dit nu ontbreekt in de plannen.
En even ter vergelijking: de landmassa van Afghanistan is ca 83% groter dan die van Duitsland, dus dit moet zeker wel kunnen.
[edit]
En als je een AI chat het vraagt, komt ook half europa hier de hoek om kijken:
[...]
Maar goed, de AI liegt altijd, dus zal deze lijst ook wel niet kloppen.
Oh, vast. Net als Kleine Brogel in België er net wel in zit en eventueel zelfs Florennes? (Dat zit net op het randje).DutchJackal schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:12:
[...]
Zou Soesterberg niet de reden zijn dat er in de westgrens van Phase 3 die rare uitsparing zit?
Maar heel Tsjecho-Slowakije mist, Het meeste van Polen mist. Litouwen mist, het relevante deel van het VK mist. Allemaal gebieden die mee zouden doen in de strijd. Echter wordt het terrein wel aangeprezen als een terrein met focus op de Fulda gap, en dus zouden die er bij moeten. Maar alles wat maar met ondersteunende onderdelen te maken heeft is ook gewoon weggewieberd.
Dit is ongeveer het relevante gebied voor fase 3 als je écht een Fulda Gap wil doen:

© ocf81 1981-infinity
Je geeft aan dat de Afghanistan map veel groter is. Dat zal best, maar qua scenery density is Afghanistan niet te vergelijken met de Fulda Gap map die jij hierboven voorstelt. Zou natuurlijk mooi zijn, heel NL en een stuk van de UK erbij, maar ik kan me voorstellen dat dat veel te zwaar wordt.
En je hebt gelijk dat de huidige DCS engine dit niet goed kan, maar een FlightGear, X-plane of MSFS kan al 20 jaar of langer vergelijkbare dingen wel. Hoog tijd dus dat ook DCS eens met de tijd mee gaat. Ik heb eigenlijk geen geduld meer met ED, dus helaas is voor mij de tijd van lief doen richting ED ook echt over. Die lui zijn gewoon te traag voor woorden met de ontwikkeling van hun spul, maar tegelijkertijd doen ze alsof wat ze doen enorm speciaal is. En ondertussen wel even $2mio per jaar richting de klassieke vliegtuigen van baas Nick doorschuiven, welke vervolgens worden afgeschreven als niet terugbetaalbare leningen.
De keizer's kleren is wat dit is, en het is tijd om daar eens wat aan te doen.
[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 16-03-2025 18:35 ]
© ocf81 1981-infinity
Ach, er zijn maar weinig ondernemers die totaal niet materialistisch zijn en niet gefocust zijn op maken van winst. Kun je dat Nick kwalijk nemen? (Mja kan.. I guess..)ocf81 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:30:
Tja, ik ben van het soort: "Doe het goed of doe het niet", en wat ons hier wordt voorgezet is gewoon knudde.
En je hebt gelijk dat de huidige DCS engine dit niet goed kan, maar een FlightGear, X-plane of MSFS kan al 20 jaar of langer vergelijkbare dingen wel. Hoog tijd dus dat ook DCS eens met de tijd mee gaat. Ik heb eigenlijk geen geduld meer met ED, dus helaas is voor mij de tijd van lief doen richting ED ook echt over. Die lui zijn gewoon te traag voor woorden met de ontwikkeling van hun spul, maar tegelijkertijd doen ze alsof wat ze doen enorm speciaal is. En ondertussen wel even $2mio per jaar richting de klassieke vliegtuigen van baas Nick doorschuiven, welke vervolgens worden afgeschreven als niet terugbetaalbare leningen.
De keizer's kleren is wat dit is, en het is tijd om daar eens wat aan te doen.
Je vergelijk met producten als MSFS en xplane zijn niet realistisch (volgens mij ben je ook bekend genoeg met DCS om dat te weten).
Vertel me, hoe goed zijn de damage models van zowel vliegtuigen en scenery in MSFS? En hoe goed/realistisch zijn de wapensystemen, alle grond gevechtsunits, aerial refueling?
Ik zeg niet dat MSFS slecht is, of dat DCS niet verbeterd moet worden, maar vergelijken is tamelijk onmogelijk/zinloos..
Ja het duurt lang, maar ED heeft nou eenmaal niet het budget van Microsoft
Er is niks mis met winst, maar wat hier gebeurt komt neer op het financieren van een hobby op een zeer oneigenlijke wijze. Want de kans dat die renteloze leningen worden kwijtgescholden is levensgroot. En het is een machtig mooie wijze om ook eens veel minder belasting te betalen, want in plaats van dividend is het dan een verlies voor ED dat kan worden afgeschreven. En dat gaat ten koste van de toekomst van het ecosysteem waar wij voor betalen maar wat dan gewoon blijft steken in een zeer achtergestelde staat van ontwikkeling.Bloedvat schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:02:
[...]
Ach, er zijn maar weinig ondernemers die totaal niet materialistisch zijn en niet gefocust zijn op maken van winst. Kun je dat Nick kwalijk nemen? (Mja kan.. I guess..)
Met alle respect, maar de vergelijkingen die jij aanhaalt gaan toch snel mank. Schaalbare terreintechnologie kan best worden aangevuld met andere zaken. Alles wat jij noemt heel performant worden gedaan, als de juiste datastructuren daarvoor aanwezig zijn en je daar op de juiste manier mee omgaat. Dat kan zelfs ook in een gedeelde omgeving zoals bij multiplayer.Bloedvat schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:02:
Je vergelijk met producten als MSFS en xplane zijn niet realistisch (volgens mij ben je ook bekend genoeg met DCS om dat te weten).
Vertel me, hoe goed zijn de damage models van zowel vliegtuigen en scenery in MSFS? En hoe goed/realistisch zijn de wapensystemen, alle grond gevechtsunits, aerial refueling?
Ik zeg niet dat MSFS slecht is, of dat DCS niet verbeterd moet worden, maar vergelijken is tamelijk onmogelijk/zinloos..
Ja het duurt lang, maar ED heeft nou eenmaal niet het budget van Microsoft
DCS loopt echt een decennium achter op het gebruik van meerdere draden, en we mogen daar elke dag weer van "genieten".
Misschien helpt het voor mij niet dat ik een bachelor heb gedaan met Gaming & VR programmeren, dan heb je een vervormd beeld van de "mogelijkheden".

© ocf81 1981-infinity
Toen ik ruim 30 jaar geleden voor het eerst met m'n vader naar een vliegshow ging, het virus me volledig te pakken kreeg en ik begon met flightsimming, had ik nooit gedacht dat ik ooit in een virtuele realiteit zelf een jager zou kunnen besturen en bedienen..ocf81 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:14:
[...]
Misschien helpt het voor mij niet dat ik een bachelor heb gedaan met Gaming & VR programmeren, dan heb je een vervormd beeld van de "mogelijkheden".
Dus ja, misschien is mijn glas gewoon permanent (wellicht onterecht) half vol
Ja, dat is ook wel weer waarom je er nooit mee stopt. Het blijft een machtig mooie hobby. Maar de teleurstelling met wat zou kunnen zijn is onderhand wel gegroeid naar het formaat: "Misschien is het tijd om zelf eens een open source alternatief te maken, want dit is echt niet meer om aan te zien".Bloedvat schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:39:
[...]
Toen ik ruim 30 jaar geleden voor het eerst met m'n vader naar een vliegshow ging, het virus me volledig te pakken kreeg en ik begon met flightsimming, had ik nooit gedacht dat ik ooit in een virtuele realiteit zelf een jager zou kunnen besturen en bedienen..
Dus ja, misschien is mijn glas gewoon permanent (wellicht onterecht) half vol
© ocf81 1981-infinity
Ik ben echt superhappy met de Fulda map. Bijna alle relevante elementen zijn er. Het ziet er fokking zoet uit allemaal. En dat in VR! Had ik echt nooit durven dromen als klein menneke wat naar het raam rende als er weer een Tornado, Phantom, Jaguar of Starfighter langs scheurde.
En wat betreft de grootte van de map, dit is de crew die aan Syrië geruime tijd na release een compleet eiland toevoegde, met airbases en custom scenery en alles... dus er is hoop voor Texel ;-P
Met filmpje: YouTube: DCS: Tomcat | Phantom | Viggen - HEATBLUR TRIUMVIRATE PACK & SALE
edit: Ugra-media heeft een stel nieuwe German Cold War Map filmpjes op hun yt kanaal gezet.
[ Voor 15% gewijzigd door durian op 13-04-2025 15:18 ]
Ga maar vast plek maken... 205Gb...
Ook hebben ze een lijst met vliegvelden per fase. Ik heb even fase 3 doorgespit op NLse bases:
- De Peel
- Deelen
- Eindhoven
- Gilze Rijen
- Soesterberg
- Twente
- Volkel

De Belgische:
- Beauvechain Air Base
- Bertrix Jehonville Airfield
- Goetsenhoven Airfield
- Kleine Brogel Air Base
- Liège Bierset Airfield
- St. Truiden Airfield
- Weelde Airfield
- Zutendaal Air Base
[ Voor 38% gewijzigd door DutchJackal op 16-04-2025 13:55 ]
Morgen (TM)DutchJackal schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:51:
Cold War Germany FAQ: https://forum.dcs.world/t...dcs-cold-war-germany-faq/
Ga maar vast plek maken... 205Gb...![]()
Ook hebben ze een lijst met vliegvelden per fase. Ik heb even fase 3 doorgespit op NLse bases:
- De Peel
- Deelen
- Eindhoven
- Gilze Rijen
- Soesterberg
- Twente
- Volkel
![]()
![]()
De Belgische:
- Beauvechain Air Base
- Bertrix Jehonville Airfield
- Goetsenhoven Airfield
- Kleine Brogel Air Base
- Liège Bierset Airfield
- St. Truiden Airfield
- Weelde Airfield
- Zutendaal Air Base
https://forum.dcs.world/topic/372024-patch-notes-discussion-april-2025/
Update: hij doet het weer...
Update: de update server ligt eruit... schade...
[ Voor 53% gewijzigd door DutchJackal op 17-04-2025 21:17 ]
Wurstgestaffel alles fertig!
1. de update, dat gaat snel
2. dan, als je het koopt, de Fulda Gap kaart, dat zijn 100 GB. Nu bezig, a la 35 MB /s.... Ik ga een uurtje offline IL2 draaien
[ Voor 58% gewijzigd door Maulet op 17-04-2025 22:02 ]
9950x3d+4090+64DDR
Ugra kunnen er wat van!
Zelfs de "create fast mission" werkt nog niet voor CW Germany.
Sure, een paar minuten in de ME en je hebt wel iets, maar daar zit dan weinig verrassing/uitdaging in..

Multiplayer servers draaien amper tot geen cold war scenario's (niet populair genoeg denk ik).
Tjonge, die DCS Dynamic Campaign moet er echt snel komen...
Verder mooie map!
Heb nog niet heel veel kunnen uitproberen/zien, maar Ramstein ziet er werkelijk kaakverzakkend goed uit. En ook Berlijn, met de muur en al diens checkpoints, is prachtig.
Kan niet wachten op fase 3 (met NL bases
Zal komende week even kijken. Maar ben errug blij met mijn 1Gb verbinding... Meeste downloads van ED komen met 85-95 MB binnen..
[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 19-04-2025 16:48 ]
© ocf81 1981-infinity
Nou een week of 8 wachten op monstertech kwam de mount voor de Virpil hotas binnen, en afgelopen week alles op mijn sim rig gemonteerd.
In de afwerking moet ik nog wat doen qua labelen van kabels (mijn usb hub is te klein dus moet even wat wisselen)
Wat wel jammer is dat ik mijn throttle en clutch pedal niet als rudder kan instellen. (Of ik weet niet hoe hoe) als brake left and right is het wel gelukt.
Om de tobii eyetracker te laten werken moet ik wel mijn stuur wat laten zakken maar goed dat is wel te doen maar standaard een inbus naast de rig leggen.
:strip_exif()/f/image/UG6LUNcmIHbAROqhRSpXlE5G.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het verwijderen van je stuur zou je kunnen kijken naar het bouwen van een soort snelle koppeling, maar dat vergt kennis van CAD en de bereidheid om daar een paar honderd €uro tegenaan te gooien.
Overigens zou je ook eens kunnen vragen bij Rigs, cockpits en wheelstands hoe zij daar tegenaan kijken. (hoewel de vaste gasten aldaar erg van het groepsdenken zijn, dus ik verwacht weinig creativiteit)
© ocf81 1981-infinity
Ik heb trouwens dezelfde. Maar omdat rudder weinig gebruikt wordt is de twist as van de VKB Gladiator ruim voldoende.
Tobbii: mmm. De TrackIR zit lekker boven op de monitor, die kan ik aanraden.
Fulda Gap, inderdaad is het nog te vroeg om te juichen. Maar ach, we kunnen het als een soort low-fi FS2024 gebruiken
9950x3d+4090+64DDR
het zijn 3 boutjes aan beide kanten het het stuur is nu wat omlaag, in de regel speel ik toch vaak het 1 of het ander.ocf81 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:09:
Voor het verwijderen van je stuur zou je kunnen kijken naar het bouwen van een soort snelle koppeling, maar dat vergt kennis van CAD en de bereidheid om daar een paar honderd €uro tegenaan te gooien.
Met een beetje geluk kan ik morgen het labellen nog even afmaken en dan zal ik nog wat fotos sturen.
Tsja ik ben voor Tobii gegaan omdat ik geen pet of watdan ook op mijn hoofd wat monteren. het enige nadeel (en ik heb bovenop nog niet getest). is dat ie onder je scherm hoort te zitten.Maulet schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:35:
Tobbii: mmm. De TrackIR zit lekker boven op de monitor, die kan ik aanraden.
Nu toevallig nog iemand ervaring met simhub icm een Vocore scherm het zou toch heel vet zijn als je de RWR of de HSI op dat schermpje zou kunnen krijgen?
Of https://github.com/simracer-cz/iFlag iflag voor ehm missile lock oid?
Heb net een SEAD mission uit de create fast mission getrokken, ging prima!Bloedvat schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:25:
Na release van zo'n mooie nieuwe map wordt elke keer weer pijnlijk duidelijk hoe hard het bij DCS ontbreekt aan content.
Zelfs de "create fast mission" werkt nog niet voor CW Germany.
... los van het feit dat OPFOR vinden in de bossen toch iets lasterig is dan in een zandbak
Maar zeker een verrijking deze map voor mij!
Gisteravond nog een uurtje tijd gehad en het nog eens geprobeerd met Create Fast Mission.eitje84 schreef op zondag 20 april 2025 @ 07:31:
[...]
Heb net een SEAD mission uit de create fast mission getrokken, ging prima!
Zolang ik "start airborne" kies, werkt het. Start from rwy of ramp werkt niet (bij mij).
Omdat ik niet hou van airborne starten, daarna dus maar even aanpassen in de ME (het is nog steeds sneller dan from scratch iets nieuws maken in de ME).
Ground targets spotten is een flinke uitdaging in deze map, maar ook rewarding als het lukt
Echt vet, met een hele bubs Phantoms op Ramstein vanuit de shelters naar de rwy taxiën en dan met veel zwarte rook achter elkaar take off
9950x3d+4090+64DDR
© ocf81 1981-infinity
DCS + alles geinstalleerd op de werk pc, van de week 's avonds mooi een scenario maken met die map

dierkx36 schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:33:
Ik ben zo te lezen, 1 van de enigste die Cold War map prachtig vind.
Ik vraag me af waar je dit op baseert. Heb je bovenstaand recente berichten gelezen?
Vrijwel iedereen (inclusief mezelf) vindt deze map fantastisch.
Overigens, nog niet zo echt benoemd hier, maar het is best wel verbazingwekkend hoe soepeltjes deze map "loopt".
Zelfs op mijn ouwe 1080ti bakkie, is het nog prima te doen in VR.
(Ok, grote steden is de framerate wel behoorlijk laag
Ik ben echter met name veel te vinden rondom Ramstein en Spang, wat qua performance prima loopt. Prachtig gebied! (al mogen de dorpjes en wijnveld-heuvels langs de Moezel nog wel een beetje aandacht krijgen).
Details op Ramstein AB zijn verbluffend
Sluit me hier 100% bij aan! Echt een verrijking voor DCS, en ik denk dat gezien de EU player base dit ook wel een populaire MP map gaat/kan gaan worden!Bloedvat schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:01:
[...]
![]()
Ik vraag me af waar je dit op baseert. Heb je bovenstaand recente berichten gelezen?
Vrijwel iedereen (inclusief mezelf) vindt deze map fantastisch.
Opstijgen vanaf Ramstein en dan low level door Rijn vallei
Ik heb al geprobeerd het op te slaan als template : no go
Ouderwetse manier (missie hernoemen naar zip, uitpakken, mission file open met notepad++ en copy past naar andere missie) weer no go
Het is een hele tijd geleden dat ik me zo vermaakt heb met een flight sim.
Eens!dierkx36 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:30:
Ik moet zeggen, met de Cold War map en de Phantom, Apache en Hind :
Het is een hele tijd geleden dat ik me zo vermaakt heb met een flight sim.
Ik heb gisteren op een CW Germany server die een Pretense scenario draaide, een geweldige tijd gehad.
De racing cones en hete luchtballonnen mogen weg van mij, maar verder is dit nu al een pareltje. (Ugra kennende zal er ook nog veel moois bij komen)
Hadden jullie ook gezien dat ED gaat "partneren" met deze mod-maker:
https://www.currenthill.com/
- Ircghost
- Registratie: Februari 2010
- Laatst online: 16:31
Honeybadger doesn't care!
Topicstarter:strip_icc():strip_exif()/u/347700/honeybadger.jpg?f=community)
Wellicht dan nu downloaden voordat ze betaald worden..Bloedvat schreef op zondag 27 april 2025 @ 07:30:
[...]
Eens!
Ik heb gisteren op een CW Germany server die een Pretense scenario draaide, een geweldige tijd gehad.
De racing cones en hete luchtballonnen mogen weg van mij, maar verder is dit nu al een pareltje. (Ugra kennende zal er ook nog veel moois bij komen)
Hadden jullie ook gezien dat ED gaat "partneren" met deze mod-maker:
https://www.currenthill.com/
Worden gratis opgenomen in DCS core:Ircghost schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:43:
[...]
Wellicht dan nu downloaden voordat ze betaald worden..
https://forum.dcs.world/topic/372710-cold-war-sale-currenthill-assets-contention-pvp-servers/
Ik wil de shipping lanes erin doen, om het wat realistischer te maken.
De supercarrier en currenthill schepen varen netjes het navplan wat je ze geeft, alleen de schepen van admiral189 blijven stug stil liggen.
Dacht eerst dat het een mod conflict was, vannacht gecontroleerd en hele oude mods, en niet werkende mods eruit gehaalt, maar ze bewegen dus nog steeds niet.
[edit]
Zowel auto's als treinen rijden ook niet ...
[edit 2]
Probleem met niet bewegende schepen deels gevonden ... oude DCS bug waarbij sommige havens, en buitenkanten van mappen, de incorrecte diepte hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door dierkx36 op 27-04-2025 15:28 ]
Discord waar spelers elkaar kunnen vinden voor samenvliegen:
- CombatFlight https://discord.gg/sQcJps7Cqx