Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:31
Wat is de FSR modded dll?
Dat zou ik ook wel willen weten.
Moet mijn G2 setup nog een keer optimaliseren in DCS en daarbij is elke extra frame per seconde welkom _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leader98 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:48:
[...]

Dat zou ik ook wel willen weten.
Moet mijn G2 setup nog een keer optimaliseren in DCS en daarbij is elke extra frame per seconde welkom _/-\o_
Check deze post:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/68319714#68319714

Bij mij werkte deze mod echter averechts (1080ti)

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 08:46
Heeft iemand van jullie wel eens een TM Warthog HOTAS throttle uit mekaar gesleuteld :?

De hendels beginnen bij de mijne te stroef te worden en loop met het idee om hem uit mekaar te halen, schoon te maken en de assen en de "remmen" weer opnieuw "smeren" met Nyogel 767A.
(Ben ook van plan de TMW HOTAS joystick gimbal een keer aan te passen met een dremel, kijken het lukt die randen er vanaf te krijgen en opnieuw smeren met 767A)

Ik kan alleen dus echt weinig, lees niks, vinden over het uit mekaar halen van de throttle :/

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 11:52
dierkx36 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:54:
Heeft iemand van jullie wel eens een TM Warthog HOTAS throttle uit mekaar gesleuteld :?

De hendels beginnen bij de mijne te stroef te worden en loop met het idee om hem uit mekaar te halen, schoon te maken en de assen en de "remmen" weer opnieuw "smeren" met Nyogel 767A.
(Ben ook van plan de TMW HOTAS joystick gimbal een keer aan te passen met een dremel, kijken het lukt die randen er vanaf te krijgen en opnieuw smeren met 767A)

Ik kan alleen dus echt weinig, lees niks, vinden over het uit mekaar halen van de throttle :/
Jep, wel eens uit elkaar geknutseld.

Als je de bodem plaat eraf haalt ben je er al voor een groot deel. De bodemplaat kan er zo probleemloos onderuit. Dan zie je snel genoeg hoe je verder kunt.
Ik denk/vermoed dat hier vast wel een topic te vinden is waar iemand hem uit elkaar sleutelt: https://forums.eagle.ru/forum/336-thrustmaster/

En, doe jezelf een lol en koop & installeer deze: https://deltasimelectronics.com/
You can thank me later :P O-)

Gegroet! Lukas

• dierkx36
MTFDarkEagle schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:15:
[...]

Jep, wel eens uit elkaar geknutseld.

Als je de bodem plaat eraf haalt ben je er al voor een groot deel. De bodemplaat kan er zo probleemloos onderuit. Dan zie je snel genoeg hoe je verder kunt.
Ik denk/vermoed dat hier vast wel een topic te vinden is waar iemand hem uit elkaar sleutelt: https://forums.eagle.ru/forum/336-thrustmaster/

En, doe jezelf een lol en koop & installeer deze: https://deltasimelectronics.com/
You can thank me later :P O-)
Thanx :)

Maar ehh, waar is dat die switch :? voor ?
Zit nou echt al een aantal minuten met me half aangeschoten kop ernaar te kijken (ter info : Belgische abdij quartrippel 11,5 %) maar iets anders als een hat switch kan ik er niet van maken

Nu het toch over aanpassen gaat :
Weet iemand toevallig het onderdeel nummer van die middelste switch op je rechter throttle :?
Daar een switch van maken die terug naar 0 gaat in plaats van wat het nu is (1 terug naar 0 - plakken 1) is ook nog geen verkeerd idee :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
dierkx36 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:34:
[...]

Thanx :)

Maar ehh, waar is dat die switch :? voor ?
Zit nou echt al een aantal minuten met me half aangeschoten kop ernaar te kijken (ter info : Belgische abdij quartrippel 11,5 %) maar iets anders als een hat switch kan ik er niet van maken

Nu het toch over aanpassen gaat :
Weet iemand toevallig het onderdeel nummer van die middelste switch op je rechter throttle :?
Daar een switch van maken die terug naar 0 gaat in plaats van wat het nu is (1 terug naar 0 - plakken 1) is ook nog geen verkeerd idee :X
Da's vervanging voor die stomme tepel op de rechter throttle, niet een hat switch.
Dit is wat hij zou moéten zijn :Y

Met die andere switch kan ik je niet helpen helaas..

Gegroet! Lukas

• dierkx36
MTFDarkEagle schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:37:
[...]

Da's vervanging voor die stomme tepel op de rechter throttle, niet een hat switch.
Dit is wat hij zou moéten zijn :Y

Met die andere switch kan ik je niet helpen helaas..
Okay alternatief voor die zogenaamd muis , thanx _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor die enkele zielen die niet geabonneerd zijn op ED's YouTube kanaal:

[ Voor 25% gewijzigd door Bloedvat op 23-09-2021 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Voor degene die nog Virpil spul wil kopen :
Virpil heeft nou naast de combi korting nog een extra 5% einde zomer korting als je de coupon code hebt.

Zit er nou echt heeeel hard over te denken om de hele setup van Virpil te maken O-)

dierkx36 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:13:
Voor degene die nog Virpil spul wil kopen :
Virpil heeft nou naast de combi korting nog een extra 5% einde zomer korting als je de coupon code hebt.

Zit er nou echt heeeel hard over te denken om de hele setup van Virpil te maken O-)
Bedankt voor de tip, maar mijn eerstvolgende controller upgrade wordt een force sensor mod voor m'n Cougar of Warthog.

Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik een ietsiepietsie teleurgesteld ben in de kwaliteit van de Virpil Collective Plus.
En dan specifiek de collective (Z-?) as.
Ik heb de tension/friction screws nu al 2x moeten aandraaien, na een kleine 30uur gebruik denk ik zo... Heb jij dat ook al moeten doen @dierkx36?

Op zich zo gebeurd, maar ik zie het zoch een beetje als een fout in het design. Ik bedoel, de enige reden die ik kan bedenken is dat er íets slijt, waardoor je de tension moet bijstellen. Als iets slijt, betekend het ook dat het op een bepaald moment "op" is..

Tja, het zal wel even duren voordat het zover is dat er niks meer te "tension'en" is, maar voor een kleine €600,- had ik liever een product gehad waarbij dit niet nodig is.

Neemt niet weg dat ik geen spijt heb van de aankoop trouwens. Het heli-vlieggenot is daar te groot voor :)
Oh en @dierkx36, die ALPHA-L die ik erop heb zitten, is werkelijk fantastisch. Ligt heerlijk in de (linker) hand en is zeer ergonomisch. Die zou ik je wel durven aanraden.

• dierkx36
Bloedvat schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:41:
[...]

Bedankt voor de tip, maar mijn eerstvolgende controller upgrade wordt een force sensor mod voor m'n Cougar of Warthog.

Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik een ietsiepietsie teleurgesteld ben in de kwaliteit van de Virpil Collective Plus.
En dan specifiek de collective (Z-?) as.
Ik heb de tension/friction screws nu al 2x moeten aandraaien, na een kleine 30uur gebruik denk ik zo... Heb jij dat ook al moeten doen @dierkx36?

Op zich zo gebeurd, maar ik zie het zoch een beetje als een fout in het design. Ik bedoel, de enige reden die ik kan bedenken is dat er íets slijt, waardoor je de tension moet bijstellen. Als iets slijt, betekend het ook dat het op een bepaald moment "op" is..

Tja, het zal wel even duren voordat het zover is dat er niks meer te "tension'en" is, maar voor een kleine €600,- had ik liever een product gehad waarbij dit niet nodig is.

Neemt niet weg dat ik geen spijt heb van de aankoop trouwens. Het heli-vlieggenot is daar te groot voor :)
Oh en @dierkx36, die ALPHA-L die ik erop heb zitten, is werkelijk fantastisch. Ligt heerlijk in de (linker) hand en is zeer ergonomisch. Die zou ik je wel durven aanraden.
Tension zit ik ook mee te kl0ten, dan niet zo zeer dat die vergaat maar meer dat het gewoon niet lukt om deze fatsoenlijk af te stellen.
Het is idd een gemiste kans maar voor de rest vind ik de collective grandioos :)

Ben nog wat aan het twijfelen wat ik ga doen :
De throttle van Virpil word ik niet echt warm van (te onoverzichtelijke lay-out)

Zit idd te kijken naar die Alpha maar ook hier weer : ik vind de lay-out vreemd, waarom zoveel hat switchen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dierkx36 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:29:
[...]

Tension zit ik ook mee te kl0ten, dan niet zo zeer dat die vergaat maar meer dat het gewoon niet lukt om deze fatsoenlijk af te stellen.
Het is idd een gemiste kans maar voor de rest vind ik de collective grandioos :)

Ben nog wat aan het twijfelen wat ik ga doen :
De throttle van Virpil word ik niet echt warm van (te onoverzichtelijke lay-out)

Zit idd te kijken naar die Alpha maar ook hier weer : ik vind de lay-out vreemd, waarom zoveel hat switchen ?
Als het toch niet replica is, zou ik zeggen "Hoe meer hat switches, hoe beter"

Ik bedoel, met depress erbij, is het vijf knoppen in één! :D
Dat is in mijn ogen gewoon heel slim gebruik maken van heel weinig ruimte :P

• dierkx36
Bloedvat schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:10:
[...]

Als het toch niet replica is, zou ik zeggen "Hoe meer hat switches, hoe beter"

Ik bedoel, met depress erbij, is het vijf knoppen in één! :D
Dat is in mijn ogen gewoon heel slim gebruik maken van heel weinig ruimte :P
Heb je ook weer een punt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Net te lezen op de eagle dynamic fb group dat de Apache ook bijna gereed is.

Hopelijk word die voor de 13de oktober gereleased, heb ik wat te doen zodra we weer in Nederland zijn 😈

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dierkx36 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:52:
Net te lezen op de eagle dynamic fb group dat de Apache ook bijna gereed is.

Hopelijk word die voor de 13de oktober gereleased, heb ik wat te doen zodra we weer in Nederland zijn 😈
Pre-order vanaf 13okt: misschien... wie weet...

Release op 13okt (zonder uitgebreide preorder periode): zeer onwaarschijnlijk

Ik heb hoge verwachtingen van de Apache en kijk er heel erg naar uit. (heb sowieso een zwak voor heli modules)

Die IHADDS in combinatie met de 30mm gun, gaat eens feest worden in VR :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Bloedvat schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:35:
[...]

Pre-order vanaf 13okt: misschien... wie weet...

Release op 13okt (zonder uitgebreide preorder periode): zeer onwaarschijnlijk

Ik heb hoge verwachtingen van de Apache en kijk er heel erg naar uit. (heb sowieso een zwak voor heli modules)

Die IHADDS in combinatie met de 30mm gun, gaat eens feest worden in VR :9~
Ben ook idd erg benieuwd.
Was voorheen geen fan van heli's in DCS maar met de komst van de Hind is dat wel bijgetrokken 😋

Heb jij trouwens iets van een prijs gehoord/gelezen voor de pre-order ?

De Kiowa was toch ook nog gepland voor dit jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dierkx36 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:50:
[...]

Ben ook idd erg benieuwd.
Was voorheen geen fan van heli's in DCS maar met de komst van de Hind is dat wel bijgetrokken 😋

Heb jij trouwens iets van een prijs gehoord/gelezen voor de pre-order ?

De Kiowa was toch ook nog gepland voor dit jaar ?
Ik ga voor de Apache uit van de inmiddels standaard pre-order prijs van ~€50 (en dan na release €80)

Kiowa: nobody knows.....
(Zou mij extreem verbazen als we die dit jaar nog zien..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Hier al iemand die DCS op Windows 11 heeft draaien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dierkx36 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:06:
Hier al iemand die DCS op Windows 11 heeft draaien :?
Waarom zou je uberhaupt Windows 11 willen installeren? Je levert alleen maar controle over je eigen computer in en je krijgt er vookralsnog geen voordelen voor terug. Helemaal niet als het om DCS gaat. (gebruikt geen DX12 features zoals direct storage, AFAIK)

Ik ben zelf af en toe aan het pielen met DCS op linux met behulp van Proton, helaas tot dusver zonder succes.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
ocf81 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:29:
[...]

Waarom zou je uberhaupt Windows 11 willen installeren? Je levert alleen maar controle over je eigen computer in en je krijgt er vookralsnog geen voordelen voor terug. Helemaal niet als het om DCS gaat. (gebruikt geen DX12 features zoals direct storage, AFAIK)

Ik ben zelf af en toe aan het pielen met DCS op linux met behulp van Proton, helaas tot dusver zonder succes.
Ben gewoon benieuwd ;)

Uiteindelijk ga je toch wel gedwongen worden om over te stappen op Win 11.

Als het mogelijk was om DCS, X-Plane en en MSFS op linux te draaien had ik het met volle plezier gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fair enough
dierkx36 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:36:
Uiteindelijk ga je toch wel gedwongen worden om over te stappen op Win 11.

Als het mogelijk was om DCS, X-Plane en en MSFS op linux te draaien had ik het met volle plezier gedaan.
Ik weiger om nog langer aan de leiband van microsoft te lopen, dus ik laat Windows 11 en opvolgers aan mij voorbijgaan. Helaas gaat het gamen op linux met Proton op dit moment dus nog niet vlekkeloos, dus blijf ik nog even plakken op Windows 10 voor mijn spellen. Gelukkig zal Windows 10 nog even worden ondersteund, dus er is nog tijd voor Valve om Proton te vervolmaken voordat de support ophoudt. Hopelijk zal Proton tegen het einde van de supportperiode zover zijn dat DCS ook goed zal werken.
Stock X-Plane doet het prima op linux, en Laminar Research heeft een commitment afgegeven om X-Plane op linux te laten werken. Sommige plugins werken wel, andere niet. Voor mij niet zo belangrijk omdat ik X-Plane vooral gebruik voor zaken zoals het oefenen van VOR navigatie etc. MSFS deert mij niet zo.

[ Voor 22% gewijzigd door ocf81 op 05-10-2021 23:09 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pre-order time :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
:Y *O* *O*

Gezien het slechte internet hier het even moeten doen middels rooksignalen maar het is gelukt })

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga denk ik lekker wachten tot de bugs eruit zijn. Inmiddels iets te vaak mijn handen gebrand aan EA binnen het DCS productaanbod. (zal wel geen nieuws zijn)

Ik heb de laatste tijd wel vaker de Ka-50 weer uit de kast gehaald. Na vele jaren nu weer redelijk wat plezier met deze "tegenhanger" van de AH-64 die we straks gaan krijgen. Wat ik wel een beetje mis, is het gebrek aan luchtdoelraketten of een andere manier om mijn belagers te lijf te gaan. IRL heeft men later ook R-73's gemonteerd op de Ka-50. (ik vermoed een later model)
Wellicht dat ik toch eens wat beter moet uitzoeken hoe de air to air mode van het wapensysteem werkt en of ik op een makkelijker manier dan nu tegen een aanvallende jet kan verweren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:43:
Ik ga denk ik lekker wachten tot de bugs eruit zijn. Inmiddels iets te vaak mijn handen gebrand aan EA binnen het DCS productaanbod. (zal wel geen nieuws zijn)
Mja, is volgens mij vooral een kwestie van je verwachtingen bijstellen..

Verwacht ik een bug-vrij product op EA release? Nee, zeker niet.
Verwacht ik plezier te beleven aan het EA product (net zoals ik dat nu heb met de EA Hind)? Jazeker!

Daarnaast betaal je nu ~€50
Na EA release betaal je ~€80
(en het zal een behoorlijke poos duren tot ie een beetje sale korting krijgt)

Dus als je, zoals in mijn geval, geen twijfel hebt dat ED op een bepaald moment de meest realistische AH-64D sim ooit neerzet, en ben je van plan die uiteindelijk ook aan te schaffen, dan kun je het net zo goed nu doen en minder betalen.
Of je moet een paar jaar geduld hebben tot ie meegenomen wordt in de sales acties.

Early Acces binnen DCS (iig van ED zelf) vergelijk ik niet meer met EA van andere game developers. In ED heb ik wél 100% vertrouwen. Ze kunnen zich het immers niet meer veroorloven om niet (of onvoldoende) kwaliteit te leveren.
Bignewy gaf al meermaals aan dat ze niet nog een keer in de early access valkuil willen stappen, waar ze bij de Viper ingetrapt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bloedvat schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Mja, is volgens mij vooral een kwestie van je verwachtingen bijstellen..

Verwacht ik een bug-vrij product op EA release? Nee, zeker niet.
Verwacht ik plezier te beleven aan het EA product (net zoals ik dat nu heb met de EA Hind)? Jazeker!

Daarnaast betaal je nu ~€50
Na EA release betaal je ~€80
(en het zal een behoorlijke poos duren tot ie een beetje sale korting krijgt)

Dus als je, zoals in mijn geval, geen twijfel hebt dat ED op een bepaald moment de meest realistische AH-64D sim ooit neerzet, en ben je van plan die uiteindelijk ook aan te schaffen, dan kun je het net zo goed nu doen en minder betalen.
Of je moet een paar jaar geduld hebben tot ie meegenomen wordt in de sales acties.

Early Acces binnen DCS (iig van ED zelf) vergelijk ik niet meer met EA van andere game developers. In ED heb ik wél 100% vertrouwen. Ze kunnen zich het immers niet meer veroorloven om niet (of onvoldoende) kwaliteit te leveren.
Bignewy gaf al meermaals aan dat ze niet nog een keer in de early access valkuil willen stappen, waar ze bij de Viper ingetrapt zijn.
Dat vertrouwen dat jij in Eagle Dynamics hebt, heb ik niet (meer). Voor mij zijn er een paar zaken die maken dat ik denk dat de bedrijfsvoering van Eagle Dynamics niet deugt.

• Met de F/A-18 hebben ze laten zien dat, als het ze niet uitkomt, ze gewoon de ontwikkeling van een module voor een paar maanden op een zijspoor zetten. In de nasleep daarvan is duidelijk geworden dat Eagle Dynamics eigenlijk geen idee heeft wat ze softwaretechnisch aan het doen zijn en organisatorisch compleet ruk bezig zijn. Het geld dat ze met early access binnenharken is inmiddels een structureel lapmiddel geworden om de boel drijvend te houden. Dat is geen levensvatbaar businessmodel, dat is een tikkende tijdbom. Ik ga dat soort gedrag niet ondersteunen. Dat ze een PR showtje hebben gehouden en mea culpa hebben geroepen is voor mij niet genoeg. De onderliggende problemen die destijds zijn blootgelegd, zijn daarmee niet in een keer verdwenen.
• De manier waarop Eagle Dynamics de open beta branch gebruikt is wat mij betreft niet hoe je softwareontwikkeling moet aanpakken. De updates naar de reguliere versie tamelijk sporadisch, maar zitten die updates vaak tóch vol met bugs waarvan ik zou verwachten dat een goede quality assurance praktijk ze zou oppikken. Omdat het nu niet zo veel uitmaakt en een tamelijk groot deel van de collectie alleen in open beta beschikbaar is, maakt het grootste deel van de spelersbasis gebruik van open beta. Hierdoor wordt iedereen min of meer gedwongen om als testkonijn te fungeren. Bohemia Interactive laat zien hoe het wel moet. Development branch is écht experimenteel en alles wat werkt wordt ASAP goed functionerend opgeleverd in de main branch.

Door Eagle Dynamics producten tijdens de early access periode te kopen ondersteun je dat Eagle Dynamics in zijn foute gedrag blijft hangen en moedig je dit in zekere zin aan. Als klant wordt je er op de lange termijn niet beter op door dit te (blijven) doen. Al met al voor mij genoeg redenen om niet meer mee te doen met de early access caroussel. Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf weten wat ze doen, maar ik kies voor de principiële route. Dat het dan meer kost, soit. Ik wacht wel tot er een korting langs komt van meer dan 30%. Over een jaar of 3 zal dat wel eens een keer gebeuren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 13:49
Hallo allemaal,
Ik ben enkele maanden rustig aan begonnen met DCS en de gratis modules, samen met een T16000m(incl. rudder). De afgelopen maand heb ik eerst met de FC3 module flink wat gevlogen en vervolgens nu met de F-16. Nu ik er wat tijd in heb zitten weet ik zeker dat dit een blijvertje is voor mij en tracking vooral voor 'high fidelity' bijna onmisbaar is.

Ik was even benieuwd naar jullie mening. Ik zit te kijken naar een headtracking optie voor DCS. Ik overweeg TrackIR5 aan te schaffen maar ik weet niet of dat op het moment de beste optie is. Op het moment van schrijven kan ik dit bij 1 webshop in NL op voorraad vinden(+/-€200). Ik weet dat er andere alternatieven als TrackHat e.d. te krijgen zijn maar qua levertijd wordt dat er ook niet echt beter op.

Het liefst zou ik voor VR willen gaan maar de markt voor videokaarten(om VR te kunnen draaien) is nog net niet zo gek als de huizenmarkt 8)7 . Dus headtracking leek mij voor nu een betere oplossing. Wat zouden jullie aanraden qua headtracking voor DCS?

Ps. ik heb zelf al wat lopen rotzooien met opentrack en de Gyroscoop van een oude telefoon, maar ik ben er wel achter dat ik wel wat er voor over heb om de tracking 'goed' te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 07:06

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Ik heb op MP een TrackIr 4 op de kop getikt, ik dacht voor iets van €55. Werkt super. Daarvoor ook met Opentrack etc geëxperimenteerd maar haalt het niet bij het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
Wat ik zo links en rechts mee krijg is opentrack e.d. wel oké, maar zelf ervaring heb ik er niet mee...
Ik gebruik al jaaaaaaaaren een Trackir4. En dat wérkt gewoon :Y

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben gelijk wat gaan rondspeuren voor een tweedehands TrackIR, daar had ik nog niet aan gedacht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:42
ga voor een VR bril. echt super mooi. alleen nog tijd zoeken om te gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik ook nog een duit in het zakje mag doen:

Er zijn diverse alternativen. Deze worden ook besproken in Het TrackIR-alternatieventopic, waar ik ook wel mijn diverse ervaringen de revue heb laten passeren. Mijn ED Tracker is inmiddels overleden. Kinect / 3D camera's werken niet zo goed bij veranderende lichtomstandigheden en de Creative Senz3D wordt ook niet goed ondersteund, dus die optie heb ik verlaten.

Momenteel gebruik ik OpenTrack in combinatie met een aangepaste Microsoft lifecam HD-3000. Dat werkt prima.

Ik zou sowieso een IR LED tracking clip gebruiken. Ik gebruik zelf de bedrade versie van Delan Engineering. Ze hebben ook een draadloze versie, maar die is zo duur dat ik dan liever zelf met mijn 3D printer en een soldeerbout aan de slag zou gaan. De bedrade versie is stukken steviger dan de clip die NaturalPoint verkoopt. Die was bij mij na ca 1½ jaar stuk.

En wat @TweakerVincent zegt klopt ook. VR is echt supercool en qua tracking zit je dan gelijk gebakken. Wat wel gaaf is aan DCS en VR is dat ED een tamelijk breed palet aan hand tracking accessoires ondersteunt. Als je een Leap Motion op je bril plakt, dan zou dat best eens een heel interessante ervaring op kunnen leveren.
Helaas heb je daar wel een systeem voor nodig waar je U tegen zegt. Ik ben zelf gestopt met het gebruik van mijn Reverb G2 omdat mijn systeem (TR 1900X, 32GiB, Vega64) het totaal niet trekt om DCS met enigszins aanvaardbare settings te draaien. Daarnaast staat VR wat mij betreft nog een beetje in de kinderschoenen.

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 16-10-2021 19:55 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
Bedankt voor jullie reacties, voor mij is VR ook het ultieme doel. Maar inderdaad zoals @ocf81 aangeeft heb je daar een flink systeem voor nodig. Gezien de huidige prijzen zie ik dat het komende 1,5 jaar niet gebeuren.

Wat betreft de clip van natural point, ik lees op het internet inderdaad dat de bouw kwalieit daarvan niet top is. Mocht ik een trackir aanschaffen dan houd ik het het waarschijnlijk bij een petje in het begin en later wellicht een clip van een andere partij.

Zijn er veel Tweakers op DCS actief? Ik zie o.a dat er een Discord link hier in het forum ook staat. Ik ben nog lang niet op een niveau om multiplayer te spelen maar wellicht in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Once you go VR there's no turning back. :)

Alles op schaal en het maakt het vliegen an sich vele malen intuïtiever en 'gemakkelijker', denk bijvoorbeeld aan gun only dogfights, aerial refuel, carrier recoveries, divebombing, etc. Vooral omdat je snelheid en afstand middels het 3D effect daadwerkelijk kunt inschatten. Los van het natuurlijke gevoel van gewoon rond kunnen kijken.

Oh, en heli's in VR, dat is echt een heel speciale ervaring. :9

[ Voor 8% gewijzigd door dawg op 17-10-2021 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Korte update van mijn kant, ben even afwezig geweest en voorlopig nog steeds. Iets met gezondheidsperikelen wat mijn aandacht nogal opslokt komende tijd.

Daarnaast heb ik in augustus na bijna een jaar wachten op de RTX3080 die order maar gecancelled, het werd me wat te gek die wachttijd. Maar met als gevolg dat ik dus al een hele poos niet meer gevlogen heb aangezien je met een originele Rift wel rond kunt vliegen maar echt missies waar precisie voor vereist is gaat niet zo goed dus voor nu op een laag pitje.

Ik ben voornemens om mijn Reverb G2 - die inmiddels al een jaar stof ligt te happen - binnenkort toch eens aan te sluiten om te zien hoe ver ik kom in rF2 (simracing) en DCS. Als de grafische pracht teveel teruggeschroefd moet worden ben ik bang dat het pas ergens volgend voorjaar wordt alvorens ik de mogelijkheid heb mijn gehele systeem te vernieuwen. Mits de voorraden en prijzen van grafische kaarten dan weer enigszins genormaliseerd zijn.

Needless to say dat ik dus ook niet de Hind, de Mossie of de komende Apache aangeschaft heb. Dat komt wel weer, nou ja de Hind en de Mossie niet trouwens. :P

Tot zover mijn update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dawg schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:57:
Korte update van mijn kant, ben even afwezig geweest en voorlopig nog steeds. Iets met gezondheidsperikelen wat mijn aandacht nogal opslokt komende tijd.
Ik vroeg me al af waar je was. Vervelend om dit te lezen. Van harte beterschap (y)

Ook balen van je 3080 trouwens..
Nah ja, denk maar zo; als je t.z.t. weer terugkeert bij DCS (met een RTX4080, Vulkan, multicore, AH-64D, etc.) zal je uit je virtuele stoel geblazen worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dawg Beterschap.

Ik denk dat VR in potentie veel kan doen, maar ik ben van mening dat op dit moment de hardware nog niet op het punt is waar VR voor mij meerwaarde biedt over een traditioneel scherm. Daarvoor moeten de pixeldichtheid en FoV sterk verbeteren en moet de framerate tegelijkertijd hoog blijven zonder details in te leveren t.o.v. van wat we nu met een plat scherm te zien krijgen. Zowel bril als systeem moeten dus flinke stappen maken om dit te kunnen realiseren. Het gaat denk ik nog jaren duren voordat we daar zijn. Ik ben weer teruggegaan omdat dit nu nog niet gerealiseerd kan worden. Ik zit er zelfs sterk aan te denken om mijn VR-bril te verkopen en te wachten tot VR wel die dingen kan combineren.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 17-10-2021 20:15 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bloedvat schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:17:
[...]

Ik vroeg me al af waar je was. Vervelend om dit te lezen. Van harte beterschap (y)

Ook balen van je 3080 trouwens..
Nah ja, denk maar zo; als je t.z.t. weer terugkeert bij DCS (met een RTX4080, Vulkan, multicore, AH-64D, etc.) zal je uit je virtuele stoel geblazen worden ;)
Dank, ook aan @ocf81. :)

En inderdaad. Indicatie: de laatste keer dat ik gevlogen heb was vlak voor ED de nieuwe clouds uitrolde, die heb ik nog niet ‘live’ gezien, alleen wat video’s. Ik heb dus nogal wat gemist maar komt goed. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Even een vraag aan de Virpil eigenaren :

Is het mogelijk om een 50mm extensie van Virpil te gebruiken op een WarBRD en VPC Constellation ALPHA-R combi :?

Normaal word als je extensie wilt gebruiken de CM50 base aanbevolen, alleen ik wil alleen maar een korte extensie gebruiken omdat de base toch op een houder aan het bureau vast komt

[edit]
Lang leven het Virpil forum |:(
De connector die bij de 50mm extensie zit schijnt te kort te wezen, al een aantal personen voorbij zien komen die connectie problemen hebben vanweg die connector.

Dus geen 50mm extensie dus :)

[ Voor 63% gewijzigd door dierkx36 op 25-10-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-09 16:16
Hi all,

Vraagje, wie heeft een tip voor een leuke multiplayer server?
Speel nu eigenlijk alleen maar PvP op de server van Growling Sidewinder, leuk maar ben opzoek naar wat meer dan alleen run and gun type.

En welke communicatie apps gebruiken jullie?

MvG,
Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Laatst online: 22:42
Ik wil DCS met reverb2 weer eens opstarten, maar ik krijg iets raars. Als ik 5 min vlieg is het scherm half zwart en stottert hij enorm.

Windows 11. Specs zie onder. Ik heb wel de nieuwe usb kabel gekregen, mss is die anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
TweakerVincent schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:57:
Ik wil DCS met reverb2 weer eens opstarten, maar ik krijg iets raars. Als ik 5 min vlieg is het scherm half zwart en stottert hij enorm.

Windows 11. Specs zie onder. Ik heb wel de nieuwe usb kabel gekregen, mss is die anders?
Als je een v1 kabel had gekregen had de Reverb G2 :
- Of gewerkt
- Of een error gegeven en deed iets helemaal niks
(Bij de v2 kabel is de voeding naar de headset beter geregeld)

Best mogelijk dat dit door Windows 11 kom : zag van de week iets voorbij komen dat een aantal flightsims Windows 11 niet leuk vinden.
(Sla me dood waar : heb de link niet opgeslagen)

Die AMD "bug" is er schijnbaar ook nog steeds niet uit, kan er ook mee te maken hebben.

edit:

- Word de headset toevallig erg warm ?
- Staat de headset niet op 60Hz ?

[ Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 07-11-2021 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
Na een aantal jaren wat andere game genres gespeeld te hebben, heb ik toch de drive om het simmen weer wat op te pakken. Het liefst met VR :)
Ik ga een Oculus Quest 2 VR bril aanschaffen.

Mijn huidige systeem
Asus ROG Crosshair VII Hero
AMD Ryzen 7 2700 (AIO Kraken X62)
EVGA GeForce RTX 2080 Super XC Hybrid Gaming
16GB DDR4 4000

Nog te maken keuzes
HOTAS + Rudders

Eigen leven bij mij 2 vragen,
1. is mijn huidige systeem voldoende om fatsoenlijk DCS (en FS) te spelen met de Oculus? Of moet ik voor aanvang toch echt aantal onderdelen upgraden?
2. welke Hotas?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
Appie Heijn schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:22:
Na een aantal jaren wat andere game genres gespeeld te hebben, heb ik toch de drive om het simmen weer wat op te pakken. Het liefst met VR :)

Mijn huidige systeem
16GB DDR4 4000

Nog te maken keuzes
HOTAS + Rudders

1. is mijn huidige systeem voldoende om fatsoenlijk DCS (en FS) te spelen met de Oculus? Of moet ik voor aanvang toch echt aantal onderdelen upgraden?
2. welke Hotas?
Zelf geen ervaring met VR, dus goed antwoord op vraag (1) kan ik niet geven, maar ik denk dat je op het randje zit...
Zal vast iemand inspringen op deze vraag :)

V.w.b. vraag (2): wat is je budget? :)

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
MTFDarkEagle schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:25:
[...]

Zelf geen ervaring met VR, dus goed antwoord op vraag (1) kan ik niet geven, maar ik denk dat je op het randje zit...
Zal vast iemand inspringen op deze vraag :)

V.w.b. vraag (2): wat is je budget? :)
Geen keiharde budgetten, het moet wel "goed" zijn: pricewatch: Thrustmaster T16000M FCS Flight Pack Oranje, Zwart zoiets? Maar iets wat aanmerkelijk "beter" is mag gerust wat meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
Appie Heijn schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:34:
[...]

Geen keiharde budgetten, het moet wel "goed" zijn: pricewatch: Thrustmaster T16000M FCS Flight Pack Oranje, Zwart zoiets? Maar iets wat aanmerkelijk "beter" is mag gerust wat meer kosten.
In die pricerange zou ik de Logitech X52 overwegen. Vroegâh de Saitek X52..
Is ook een pro versie, die is wat duurder..

Maar die biedt VEEL bang for your buck. Zit meen ik ongeveer in hetzelfde geld straatje...
Als je wat meer uit wil/kan geven kun je de Thrustmaster Warthog overwegen. Meteen wel een smak duurder, maar ook een smak beter.
De Warthog heb ik (ook) vele vele jaren plezier van (gehad).

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Die X52 Pro ziet er wel leuk uit naast dat ie ook de nodige goede reviews heeft.
De Warthog HOTAS gaat mij net even te gek :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
Appie Heijn schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:32:
Die X52 Pro ziet er wel leuk uit naast dat ie ook de nodige goede reviews heeft.
De Warthog HOTAS gaat mij net even te gek :9
Daarom vroeg ik ook naar je budget :P :+
En het kan nog véél gekker ;) (don't ask how I know :+ O-) 8)7 )

Met de X52 (pro, danwel non-pro) kun je prima uit de voeten :) :Y
Bijkomend voordeel is dat die een twist grip heeft; dus je hoeft niet (direct) rudder pedals te kopen.

Het is echt een design dat de tand des tijden wel heeft doorstaan..
Geïntroduceerd in 2004 en nog steeds in zo goed als dezelfde vorm op de markt..
Zegt toch wel wat :Y

Gegroet! Lukas

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:22:

Mijn huidige systeem
16GB DDR4 4000

Nog te maken keuzes
HOTAS + Rudders

2. welke Hotas?
1. Ja, het kan, maar het houdt niet over. DCS is extreem hongerig naar geheugen en weinig multithreaded. 16GiB is de minimum specificatie. Qua geheugen is 32 GiB aanbevolen en 64 GiB is aan te raden als je de Syrië omgeving inlaadt. De CPU zal zijn werk wel doen, maar een snellere CPU zou ook niet misstaan. Verwacht overigens sowieso geen hoge framerates, dat is in sims moeilijk te realiseren. VR-games zijn grafisch vaak erg simpel om zo de snelheid erin te houden. Dat is met een sim wat lastiger. Ik heb een 1900X en een Vega64. Mijn HP Reverb G2 is inmiddels aan de wilgen gehangen voor DCS, ik moet eerst nog een nieuwe GPU en CPU voordat ik daar weer aan begin.

2. Ik zie dat je toch liever geen Virpil setje van €1100 aanschaft? Daar kan ik inkomen. TM T.FCS pack is een mixed bag. De stick is onpraktisch uitgevoerd, maar heeft wel een verdomd goede sensor voor die prijs. De throttle is wel redelijk goed te noemen. Een X52-pro setje is denk ik net iets beter. Dat is een goede instapper die veel waar voor je geld biedt. Het mooie van de T.FCS set en de X52 is dat ze beiden ook een rudder rocker in de throttle unit hebben zitten, waardoor je geen apart setje pedalen hoeft te kopen. Pedalen zijn erg aan te raden bij WWII kisten en helicopters. Alles waarbij je precies moet mikken zonder te rollen, zeg maar.
Maar het moet gezegd worden dat, als je eenmaal veel uren gaat maken, kwaliteitshardware zoals (de betere) TM, Virpil en VKB producten netto gewoon goedkoper zijn dan het steeds op nieuw kopen van goedkope spullen zoals de X52 of T.FCS setjes. Ik had ooit een X36, een verre voorloper van de X52. Op zich een aardig ding, maar na een jaar elke dag een paar uur spelen was ie wel op. Vervangen door een Cougar. Dat ding was in eerste instantie niet top, maar met wat aanpassingen ging ie wel heel lang mee. De Warthog die daarop volgde gaat inmiddels bijna 10 jaar mee en is nog aardig.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
ocf81 schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:22:
[...]

1. Ja, het kan, maar het houdt niet over. DCS is extreem hongerig naar geheugen en weinig multithreaded. 16GiB is de minimum specificatie. Qua geheugen is 32 GiB aanbevolen en 64 GiB is aan te raden als je de Syrië omgeving inlaadt. De CPU zal zijn werk wel doen, maar een snellere CPU zou ook niet misstaan. Verwacht overigens sowieso geen hoge framerates, dat is in sims moeilijk te realiseren. VR-games zijn grafisch vaak erg simpel om zo de snelheid erin te houden. Dat is met een sim wat lastiger. Ik heb een 1900X en een Vega64. Mijn HP Reverb G2 is inmiddels aan de wilgen gehangen voor DCS, ik moet eerst nog een nieuwe GPU en CPU voordat ik daar weer aan begin.
Ik heb zojuist op 4k de settings op high gezet.
CPU 20%
VGA 99%
MEM 81%
Framerate tussen de 40-70
Valt mij nog niet tegen, ben benieuwd hoe het met VR gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:53:
[...]

CPU 20%
VGA 99%
MEM 81%
Beetje late reactie, maar VR gaat prima met jouw systeem hoor.
Ik speel nog steeds met een Reverb in combinatie met een GTX1080ti en 8700k op stock speed en ik voel me iedere keer opnieuw een kind in een snoepwinkel als ik daadwerkelijk ín die virtuele cockpit stap.

Gewoon een kwestie van niet al te hoge verwachtingen hebben. Ben je gaming op 4k gewend, ja, dan zal e.e.a grafisch mss wat wennen zijn. Maar ik (en velen met mij) kunnen niet meer terug naar dat ouderwetse 2D schermpje :N
Wat dat betreft is @ocf81 wel een beetje een uitzondering hoor :P (no offerte meant ;) )

(Eerlijkheid gebied me wel te zeggen, dat ik ook graag zou overstappen naar een betere gpu, als de markt iets normaler was)

Oh en je zou t.z.t. mss wel moeten overwegen om voor DCS naar 32gb RAM te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:53:
[...]

CPU 20%
VGA 99%
MEM 81%
Paar vraagjes:

1. In welk gebied?
2. Hoe veel eenheden in de missie?

Ik heb net op de 4YA Georgia server even gekeken, en ik haal daar met de high preset een framerate van 19-30. Normaal vlieg ik met custom settings die neerkomen op medium settings met high res MFD resolutie en een lange object afstand. In VR gebruikte ik de VR preset met een langere objectafstand.

Mijn inschatting is dat je wel de 30 gaat aantikken, maar het zou mij wel verbazen als het veel hoger gaat worden. Met bewegingscompensatie aan zal dat nog wel redelijk zijn, maar sommigen vinden het niet zo leuk om veel compensatie te hebben.

@Bloedvat No offence taken. Ik speel al tijden op 4K en mijn eisen liggen inderdaad vaak wat hoger dan die van anderen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
ocf81 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:43:
[...]

Paar vraagjes:

1. In welk gebied?
2. Hoe veel eenheden in de missie?

Ik heb net op de 4YA Georgia server even gekeken, en ik haal daar met de high preset een framerate van 19-30. Normaal vlieg ik met custom settings die neerkomen op medium settings met high res MFD resolutie en een lange object afstand. In VR gebruikte ik de VR preset met een langere objectafstand.
1 van de basis gebieden, stuk of 6 vliegtuigen en wat tank spul.

Kopen jullie al die vliegtuigen en gebieden ingame? Of zijn er nog andere adressen/aanbiedingen? Heb de F15C gekocht die is nog wel betaalbaar met een dikke 10 euro. Begin het wat te leren inmiddels, met de X52 zo veel fijner. Heeft er iemand nog X52 profiles?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:54:
[...]

1 van de basis gebieden, stuk of 6 vliegtuigen en wat tank spul.
Ik zou eens even kijken wat er gebeurt als je op een enigzins volle online server op de tarmac gaat staan. Even rondfladderen rond een stad, en dan weet je hoe goed het zel verlopen qua performance. 6 units is niet bijster veel om je systeem te stressen. (maar misschien ben ik te kritisch) Full realism modules zijn tevens wat zwaarder voor het systeem dan de minder volledig gesimuleerde kisten. (niet heel veel, het scheelt een paar frames per seconde)
Appie Heijn schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:54:ook
Kopen jullie al die vliegtuigen en gebieden ingame? Of zijn er nog andere adressen/aanbiedingen? Heb de F15C gekocht die is nog wel betaalbaar met een dikke 10 euro. Begin het wat te leren inmiddels, met de X52 zo veel fijner. Heeft er iemand nog X52 profiles?
Ik koop alles op Steam, maar er zijn ook mensen die liever direct bij ED kopen. Voor beide is wat te zeggen. Kopen via Steam dwingt mijns inziens ED om eerlijk te blijven. Mensen die graag meer geld bij ED terecht willen laten komen doen direct zaken. Je Steam keys kan je na synchronisatie van je Steam account met je ED profiel, welke je voor zover ik weet sowieso moet aanmaken om online te kunnen spelen, ook bij ED registreren.

Op beide platforms worden regelmatig kortingsacties georganiseerd. Gezien de relatief hoge prijzen die je buiten die periodes om betaalt is het zeer aan te raden om te wachten op de volgende kortingsactie. Kortingsacties van ED worden aangekondigd in de newsfeed aan de linkerkant van het hoofdmenu. De steam acties moet je zelf in de gaten houden of op je wensenlijst zetten. In de afgelopen ~10 jaar nu een redelijke set kisten verzameld. Zeg maar elke kist behalve de stuntvliegtuigjes en de modules die ED na 2018 heeft uitgebracht. De meeste gekocht, sommige gekregen van clangenoten. Voor de variatie heb ik daarnaast ook Normandië en de Perzische Golf, WWII Asset pack en Super Carrier aangeschaft. De campagnes heb ik niet, ik vlieg liever in zelf gemaakte missies of online. De NS 430 navigatie module (bij bepaalde kisten krijg je dan een extra kastje met GPS navigatie) lijkt me eveneens overbodig. Gewoon telkens weer een module erbij. Op een gegeven moment heb je dan 'vanzelf' een verdomd waardevolle steamcollectie ;)

Nog 2 tips die het online spelen van DCS wel aangenaam kunnen verbeteren:
• Tacview: Kan je mooi van zien hoe je luchtgevechten verlopen. Er is een gratis versie van, maar ik heb alleen maar met Advanced gespeeld. De advanced versie kan je de eerste maand ook gratis uitproberen. Werkt ook offline, maar ik gebruik het voornamelijk voor post-op analyse van mijn online vluchten.
• SRS: Soort van teamspeak, maar dan op basis van de in-game radios van je kist, inclusief simulatie van line of sight en afstandsatenuatie. Is wel een beetje hit & miss als het gaat om hoeveel spelers het gebruiken op een server. Is wel supergaaf om te doen.

Helaas heb ik geen profielen voor je.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
Nog een toevoeging v.w.b. de F-15C: dat is er een in de Flaming Cliffs 3 serie; die hebben nauwkeurige vliegmodellen, maar minder nauwkeurige (simpele) avionics.. De cockpit is (dus) ook niet klikbaar.
Zelf zou ik adviseren om niet een individueel toestel te kopen, maar dan gelijk het hele FC3 pakket.. Maar dat heb je dus al gedaan :P :+

Vliegtuigen en maps koop ik altijd rechtstreeks bij ED overigens...

Gegroet! Lukas

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Appie Heijn
Ik koop ook altijd rechtstreeks vanaf de website van ED (deed dat voorheen via Steam, maar ben op een bepaald moment overgestapt, met als belangrijkste beweegreden dat ik liever heb dat er meer geld rechtstreeks naar ED gaat, zodat ze ook meer aan development kunnen doen).

Verder:
Niks ten nadele over Flaming Cliffs 3 (of de individuele low fidelity vliegtuigen) en ik snap je keuze, maar eigenlijk doe je de werkelijke potentie van DCS echt te kort door alleen deze "simplistische" modellen te vliegen.

Zie het een beetje als, een mooie Ferrari kopen, maar dan met het interieur van een Renault Clio met automaat. Ja, het is goedkoper, je kan er mee rijden, de knipperlichten werken en je kan toeteren, maar je mist de verschillende rijstanden, handschakelen, GPS bediening, airco bediening... You catch my drift :P

De full fidelity modules maken DCS echt die unieke flightsim. Tja, een beetje nerd moet je wel zijn om al die knoppen en functies te doorgronden, maar het is juist dát waar DCS in uitblinkt. Och en tegenwoordig is nerd zijn helemaal ok (toch? :$ )

Je zou altijd kunnen kiezen om eerst voor een iets minder complexe full fidelity module te gaan. Al ben ik er vrij zeker van, dat je al heel snel zal willen overstappen naar de uitgebreidere modellen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dank voor alle reacties. Hier kan ik wel mee uit de voeten, ik vergelijk het maar met war thunder. Daar speel ik inmiddels het meest op realistic, terwijl ik met arcade begon. Af en toe een keer nu op arcade gaat als een malle >:) Ik verwacht eigenlijk hetzelfde met DCS, ik ga vanzelf het meer realistische leuk vinden, startup e.d. vind ik ook geweldig (mits ik voldoende speeltijd heb)

Ik ben overigens vanuit vroegah het op 1 na meest realistische (qua bediening en haptic feedback) niveau gewend qua simulatie in de AH64 en de F16, zat verwerkt in m’n opleiding als luchtverkeersleider bij defensie en heb wat extra uren gemaakt.

Voor F16 zal ik naar een stick moeten zonder beweging(alleen force detectie), de US versies zitten helemaal “vast”, de NL F16 hebben een stick met marginale speling (enkele mm) omdat men er niet aan kon wennen.

Ik heb nog wat oude pics gevonden, beleving was top, graphics>matig (jaar 2006)
Van de F16 heb ik alleen nog foto’s van de echte cockpit en wat onderhoud sessies, alleen zat daar een paneeltje in waar de MIVD niet heel enthousiast van gaat worden (iets met het publiek geheim omtrent de US wapens)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jtI2xCGt58ChRn7cbjh-bMB2HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKhmI1DI7GU5p7WwsE9irh39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLPIErXKLuSO49KClt0nv-AmjZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgVBi8ymbcvE4TIyQnuA0et4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 18-11-2021 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:59:
Dank voor alle reacties. Hier kan ik wel mee uit de voeten, ik vergelijk het maar met war thunder. Daar speel ik inmiddels het meest op realistic, terwijl ik met arcade begon. Af en toe een keer nu op arcade gaat als een malle >:) Ik verwacht eigenlijk hetzelfde met DCS, ik ga vanzelf het meer realistische leuk vinden, startup e.d. vind ik ook geweldig (mits ik voldoende speeltijd heb)

Ik ben overigens vanuit vroegah het op 1 na meest realistische (qua bediening en haptic feedback) niveau gewend qua simulatie in de AH64 en de F16, zat verwerkt in m’n opleiding als luchtverkeersleider bij defensie en heb wat extra uren gemaakt.

Voor F16 zal ik naar een stick moeten zonder beweging(alleen force detectie), de US versies zitten helemaal “vast”, de NL F16 hebben een stick met marginale speling (enkele mm) omdat men er niet aan kon wennen.

Ik heb nog wat oude pics gevonden, beleving was top, graphics>matig (jaar 2006)
Van de F16 heb ik alleen nog foto’s van de echte cockpit en wat onderhoud sessies, alleen zat daar een paneeltje in waar de MIVD niet heel enthousiast van gaat worden (iets met het publiek geheim omtrent de US wapens)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hehe leuke foto's!
Ik heb in mijn tijd bij RNLAF ook wel eens een paar keer in de F-16 simulator gezeten (zat toen op vlb Leeuwarden). Voelde me de eerste keer helemaal het mannetje toen ik de kist moeiteloos en keurig aan de grond zette. Situatie werd gereset, "zo, probeer het nu nog maar eens" (Stiekem een serieuze hoeveelheid zijwind toegevoegd). Resultaat: Perfect centerline landing op RWY05 *O* , echter, zodra neuswiel de grond raakte hopeloos het gras in :F _O-

Force sensing side stick staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar: DUUR -O-

Google maar eens op FSSB-R3

Ik houd zelf deze thread in de gaten:
https://forums.eagle.ru/topic/188571-tm-cougar-ch-magnetoresistive-hall-sensor-kits/?do=findComment&comment=4386289
In de hoop mijn oude TM Cougar een welverdiende end-life-update te geven..

(maar ook hier lijkt de prijs richting (of over) de €400,- te kruipen)

Toch, zodra ik de DCS Viper in ver genoeg gevorderde staat vind komen (vermoedelijk pas als er een VR pilot model is toegevoegd) ga ik toch echt zo'n force sensor mod aanschaffen.

• Appie Heijn
@ocf81 , ik heb zojuist de 14 dagen trial geactiveerd van Syria, ben benieuwd qua performance
@Bloedvat mooi heh, toch echt gaaf zo'n volledige cockpit, wat heb je gedaan @ KLU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:12:
@ocf81 , ik heb zojuist de 14 dagen trial geactiveerd van Syria, ben benieuwd qua performance
@Bloedvat mooi heh, toch echt gaaf zo'n volledige cockpit, wat heb je gedaan @ KLU?
SPEC VO-A (F-16 onderhoud mechanisch), met een paar aanvullende taakjes (hydrazine ploegje, weight&balance)
Tijdje bij correctief gewerkt en een blauwe maandag op de lijn, maar vooral lange tijd in het fase (groot) onderhoud.

Oh ja, die trials zijn uitstekend voor je, als je DCS wil ontdekken (is pas recent ingevoerd en was ik helemaal vergeten). Syria is op afstand mijn favoriete map. Vooral fantastisch op lage hoogte in heli's... Waar blijft die AH-64D toch?! mijn handen jeuken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ah nice (Y) ook leuk spul die paarse pil van de APU ;)

Ik ga maar eens 32gb ram scoren, processor heeft het beslist niet zwaar maar geheugen loopt wel vol op Syria.

Appie Heijn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:27:
Ah nice (Y) ook leuk spul die paarse pil van de APU ;)

Ik ga maar eens 32gb ram scoren, processor heeft het beslist niet zwaar maar geheugen loopt wel vol op Syria.
Vol lopen van RAM bij Syria map, is al een lang lopend probleem. Reeds gemeld direct na release.. Ugra is maar een heel klein team, dus updates laten lang op zich wachten helaas.

(Oh en je bedoelt trouwens de EPU, i.p.v. APU ;) )

• Appie Heijn
Bloedvat schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:33:
[...]

Vol lopen van RAM bij Syria map, is al een lang lopend probleem. Reeds gemeld direct na release.. Ugra is maar een heel klein team, dus updates laten lang op zich wachten helaas.

(Oh en je bedoelt trouwens de EPU, i.p.v. APU ;) )
Ah helder mbt memory
Spelvoutje EPU idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Bloedvat schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:28:
[...]

Hehe leuke foto's!
Ik heb in mijn tijd bij RNLAF ook wel eens een paar keer in de F-16 simulator gezeten (zat toen op vlb Leeuwarden). Voelde me de eerste keer helemaal het mannetje toen ik de kist moeiteloos en keurig aan de grond zette. Situatie werd gereset, "zo, probeer het nu nog maar eens" (Stiekem een serieuze hoeveelheid zijwind toegevoegd). Resultaat: Perfect centerline landing op RWY05 *O* , echter, zodra neuswiel de grond raakte hopeloos het gras in :F _O-

Force sensing side stick staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar: DUUR -O-

Google maar eens op FSSB-R3

Ik houd zelf deze thread in de gaten:
https://forums.eagle.ru/topic/188571-tm-cougar-ch-magnetoresistive-hall-sensor-kits/?do=findComment&comment=4386289

Toch, zodra ik de DCS Viper in ver genoeg gevorderde staat vind komen (vermoedelijk pas als er een VR pilot model is toegevoegd) ga ik toch echt zo'n force sensor mod aanschaffen.
In mijn tijd was het nog de 06/24.. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GurbY{nl} schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:52:
[...]

In mijn tijd was het nog de 06/24.. ;-)
I stand corrected ;)

Was ergens rond 2001/2002, dus zal 06 (of 24) geweest zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Bloedvat schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:23:
[...]

I stand corrected ;)

Was ergens rond 2001/2002, dus zal 06 (of 24) geweest zijn :P
Weet het wel zeker... ;-)
Zat zelf van 1980-1985 op EHLW en toen had je de 06-24 en de 09-27. En de oude Duitse baan uiteraard. Vlieg nu vanaf EHDR en sinds begin dit jaar is onze 08-26 in de 07-25 omgedoopt. Zou zomaar kunnen dat LW inmiddels ook een nokje opgeschoven is... Zal zo even checken.

Edit: volgens Skydemon de 09-27 en de 05-23 nu. Opgeschoven dus.

[ Voor 6% gewijzigd door GurbY{nl} op 19-11-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Zijn er hier mensen die de Mosquito en Thunderbolt hebben :?

Wat is jullie oordeel, vermakkelijk of mweee ?

Ben normaal niet van de WW2 toestellen maar in FS 2020 zijn de de Corsair en Lightning uitermate leuk, ben wel nieuwsgierig hoe WW2 toestellen in DCS zijn.

Zit ook weer eens op mijn werk dus kan niet van de try before you buy gebruik maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schurem
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 08:34

Schurem

Anytime, Anywhere

Mosquito is prachtig, soort ww2 viggen. Klinkt goed, mooie graphics en een historisch interessant vliegtuig.

De P-47 is een voorganger van de A-10. Zware bak, te zwaar voor bfm. Als jachtvliegtuig moet ie het hebben van teamwerk en tactisch voordeel (hoger dan de vijand, ongezien naderen, etc).

Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Schurem schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:18:
Mosquito is prachtig, soort ww2 viggen. Klinkt goed, mooie graphics en een historisch interessant vliegtuig.

De P-47 is een voorganger van de A-10. Zware bak, te zwaar voor bfm. Als jachtvliegtuig moet ie het hebben van teamwerk en tactisch voordeel (hoger dan de vijand, ongezien naderen, etc).
'k ken de historie van de 2 toestellen ;)

Het gaat mij om het vlieg gedrag en de moeilijkheid : zijn het leuke toestellen om mee aan de gang te gaan ? :)

@iedereenhier :
Is er iemand van jullie die toevallig 64Gb RAM gebruikt, of die is over gestapt van 32Gb naar 64Gb :?
(Indien overgestapt van 32 naar 64 : meer je vooruitgang ? )

Ben wat aan het interwebzen en kwam net op een artikel over FS2020 en RAM gebruik, dat het schijnbaar toch wel scheelt in stotteren van het beeld met hoge settings als 64GB RAM gebruikt in plaats van 32GB.

Dat de Syrie map graag een extra RAM mbtje lust is bekend, maar vraag me af of je over de hele lijn winst ziet met extra geheugen :Y

Er zijn hier toch redelijk wat mensen hier die VRen en hun settings graag op high of als het kan hoger hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 11:34
dierkx36 schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:07:
[...]

'k ken de historie van de 2 toestellen ;)

Het gaat mij om het vlieg gedrag en de moeilijkheid : zijn het leuke toestellen om mee aan de gang te gaan ? :)

@iedereenhier :
Is er iemand van jullie die toevallig 64Gb RAM gebruikt, of die is over gestapt van 32Gb naar 64Gb :?
(Indien overgestapt van 32 naar 64 : meer je vooruitgang ? )

Ben wat aan het interwebzen en kwam net op een artikel over FS2020 en RAM gebruik, dat het schijnbaar toch wel scheelt in stotteren van het beeld met hoge settings als 64GB RAM gebruikt in plaats van 32GB.

Dat de Syrie map graag een extra RAM mbtje lust is bekend, maar vraag me af of je over de hele lijn winst ziet met extra geheugen :Y

Er zijn hier toch redelijk wat mensen hier die VRen en hun settings graag op high of als het kan hoger hebben.
Ik heb in mijn nieuwe setup 64gb RAM geplaatst speciaal voor DCS. Zie met multiplayer op de Syrie map het gebruik regelmatig naar 40-48gb gaan. Zal met 32gb en een flinke pagefile op een snelle SSD ook wel goed gaan denk ik, maar ik moest toch niet aanschaffen, dus dan maar meteen 64gb.

--- EDIT ---

Had hiervoor een i7 2600k, 16gb DDR3 en SATA SSD. Alle maps waren prima speelbaar, m.u.v. Syrie. In singleplayer met een kleine missie ging het nog, maar alles daarboven was framedrops en extreme laadtijden. Multiplayer begon ik nieteens aan, op de 4YA servers rustig 5+ minuten laadtijd tot het vliegtuig keuzescherm. Na selectie van vliegtuig zo nog eens 3-5 minuten laden. Nu met nieuwe systeem (i9 10850k, 64gb DDR4 3600 en NVME SSD) zijn de laadtijden meer rond de 2-3 minuten tot in de cockpit.

[ Voor 17% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 21-11-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb zojuist even getest met 32GB, Syrië loop nu erg lekker, ondanks dat hij meteen 90% van die 32GB al weer vol vreet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eitje84
@Appie Heijn beetje laat, maar wie weet heb je er nog wat aan: https://wwsimstore.com/p/324.html
Ik ben van de X56 overgegaan naar de Winwing Orion. En ben zeer, zeer tevreden! Met de huidige dollar koers en de korting op dit moment denk ik de beste HOTAS/EU! Er komen wel import heffingen bij helaas :(

Mocht je interesse hebben in meer info, let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
Vraagje mijner zijde:

Ben aan het overwegen om VR te gaan proberen, al ben ik er nog wat huiverig over.
Lijkt me een beetje vreemd om de volledige SA te verliezen in de 'echte' wereld...

First things first, wat maken de experts van de volgende specs:

CPU: i5-6400 2.7 GHz
GPU: RX 5700 XT 8GB
32GB
128 GB SSD

Draait DCS daar een beetje op redelijke settings op in VR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe goed draait je setup op high preset bij 4K? Waar zit je bottleneck als je dat uitprobeert?
Mijn vermoeden is dat je CPU de boel op zal houden, maar dat kan ik niet hard maken.

[ Voor 31% gewijzigd door ocf81 op 24-11-2021 14:01 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
ocf81 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:58:
Hoe goed draait je setup op high preset bij 4K? Waar zit je bottleneck als je dat uitprobeert?
Mijn vermoeden is dat je CPU de boel op zal houden, maar dat kan ik niet hard maken.
Zo draai ik hem nu op een 40" monitor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtLQ2n7HpQzhKxkBWt38lSb3YEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l2qClhrA6oHfq3FJpuDt2b0e.png?f=fotoalbum_large

Frame rate kan in niet zien/vinden maar die is voor mij meer dan prima, zelfs op een drukke server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet eigenlijk niet of er een soort benchmark is die het mogelijk maakt om DCS VR performance goed in te schatten. De reden dat ik de high preset @4k aanhaal is dat je daarmee een referentiekader hebt met anderen dat wellicht als benchmark dienen en enigszins representatief is.

Ik ben van mijn Reverb G2 teruggegaan naar mijn 39½ inch Iiyama @4k omdat dit voor mij beter werkt met mijn 1900X + Vega64. Maar het ligt eraan wat je wil doen. Voor mij was de performance hit en teruggang in beeldkwaliteit te groot om het "VR effect" te kunnen waarderen. De conclusie is voor mij dat ik eerst een nieuwe CPU en GPU nodig heb voordat ik de stap kan maken zonder te grote offers. Er zijn ook mensen die het VR effect zo overweldigend goed vinden dat ze het er voor over hebben om alles enorm terug te schroeven.

[ Voor 54% gewijzigd door ocf81 op 24-11-2021 15:09 . Reden: extra uitleg over motivatie keuze teruggaan ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eitje84 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:27:
Vraagje mijner zijde:

Ben aan het overwegen om VR te gaan proberen, al ben ik er nog wat huiverig over.
Lijkt me een beetje vreemd om de volledige SA te verliezen in de 'echte' wereld...

First things first, wat maken de experts van de volgende specs:

CPU: i5-6400 2.7 GHz
GPU: RX 5700 XT 8GB
32GB
128 GB SSD

Draait DCS daar een beetje op redelijke settings op in VR?
Ik sluit me aan bij @ocf81 (hey, gebeurd dat ook eens! oOo )

Daarnaast ben ik benieuwd naar welke headset je interesse gaat. Alhoewel alle HMD's veeleisend zijn voor je systeem, heeft het natuurlijk weinig nut om een mooie nieuwe Reverb G2 te kopen, als je vervolgens de resolutie enorm omlaag moet schroeven om de boel speelbaar te maken.
Ken je iemand in de buurt met een headset die je eens kan lenen?
(Voor dit soort hardware ben ik sowieso van mening dat verstandig 2e hands kopen heel prima kan)

(Is die 128GB SSD voldoende voor je? Ik had 500GB en gebruikte die alleen voor DCS, Il-2 en Windows, maar ik ben recentelijk overgestapt op 2TB ivm ruimtegebrek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
Bloedvat schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:02:
[...]

Ik sluit me aan bij @ocf81 (hey, gebeurd dat ook eens! oOo )

Daarnaast ben ik benieuwd naar welke headset je interesse gaat. Alhoewel alle HMD's veeleisend zijn voor je systeem, heeft het natuurlijk weinig nut om een mooie nieuwe Reverb G2 te kopen, als je vervolgens de resolutie enorm omlaag moet schroeven om de boel speelbaar te maken.
Ken je iemand in de buurt met een headset die je eens kan lenen?
(Voor dit soort hardware ben ik sowieso van mening dat verstandig 2e hands kopen heel prima kan)

(Is die 128GB SSD voldoende voor je? Ik had 500GB en gebruikte die alleen voor DCS, Il-2 en Windows, maar ik ben recentelijk overgestapt op 2TB ivm ruimtegebrek)
Thanks so far!

Ik kwam deze tegen bij V&A: V&A aangeboden: Oculus Quest 2 128GB + Case + Linkkabel Oculus Quest 2
Deze aanbieding zetten me aan het denken, vooral omdat ik begin volgend jaar mijn ruime gaming zolder in moet gaan ruilen voor een kamertje in een appartement (verhuizing naar het buitenland) waar mijn 40" monitor niet in gaat passen :)

8)7 8)7 En die SSD is 1TB :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@eitje84 Dan wordt de vraag meer: "Wat mag het kosten?". Voor performante VR heb je nu eenmaal goede hardware nodig. DCS is als simulatie op VR gebied veeleisender dan de gemiddelde VR titel omdat die laatste categorie om de beperkingen van de hardware heen werkt met low poly modellen en lage objectaantallen.

VR staat nog in de kinderschoenen wat dat betreft en de CPU en GPU die een simulatie écht goed kunnen aansturen in VR moeten nog worden uitgevonden. Voor DCS zou het kunnen helpen als ze de overgang maken naar Vulkan, omdat je dan het CPU aandeel van de rendering multithreaded kan maken. Vooral bij VR, waar je 2 beelden moet renderen zou dat best eens wat winst kunnen opleveren in VR. Maar de GPU moet dat ook kunnen bijbenen.

[ Voor 24% gewijzigd door ocf81 op 24-11-2021 15:22 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
ocf81 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:14:
@eitje84 Dan wordt de vraag meer: "Wat mag het kosten?".
Ja, precies bij die vraag wil ik een beetje bij weg blijven ;)
Zo ben ik ook in de vorige 'upgrade' gerommeld, begon met een nieuwe 2de hands monitor en eindige met bijna een hele nieuwe PC :)

Ik ga mijn huidige PC niet meenemen naar het buitenland dus moet daar een hele nieuwe rig kopen, en dan meteen rekening houden met VR specs, maar zou het hier al al graag een paar maanden willen proberen. Maar alleen als het zin heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eitje84 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:26:
[...]

Zo ben ik ook in de vorige 'upgrade' gerommeld, begon met een nieuwe 2de hands monitor en eindige met bijna een hele nieuwe PC :)

Ik ga mijn huidige PC niet meenemen naar het buitenland dus moet daar een hele nieuwe rig kopen, en dan meteen rekening houden met VR specs, maar zou het hier al al graag een paar maanden willen proberen. Maar alleen als het zin heeft.
Als ik dit zo lees, zou ik adviseren: wacht nog even met VR

Want:
  1. Als je alles ver genoeg terugschroeft, zal je best een leuke VR ervaring kunnen hebben. Zeker als je, zoals ikzelf, jaren lang niet PC games gedaan hebt en dan rechtstreeks terugkeert in VR. Jij hebt momenteel echter wel op een monitor ervaren hoe mooi DCS is, als je dan grafisch nu zoveel gaat inleveren, gaat VR waarschijnlijk een onnodige teleurstelling zijn.
  2. Ik denk dat je beter kan instappen in DCS VR met een iets krachtiger systeem en, zoals we allemaal weten, is het momenteel geen beste tijd om te gaan upgraden/nieuwe pc te bouwen (iets dat je wellicht toch direct gaat willen doen als je een headset in huis hebt liggen)
  3. Als ik het goed begrijp ga je (voor studie?) binnenkort verhuizen, dus kun je waarschijnlijk je geld binnenkort beter gebruiken en zul je in die eerste periode toch niet veel aan DCS toe komen = een HMD die stof ligt te vangen en tegen de tijd dat je 'm wil gaan gebruiken zijn er wellicht nieuwere/betere op de (2e hands) markt.
Ter indicatie fwiw;
Ik speel DCS nu op een 8700K, GTX1080ti, 32GB ram.
En daar ben ik in VR nog heel tevreden mee. Met de komst van DCS 2.7 merk ik wel dat er op sommige momenten langzaam bloed uit m'n pc begint te stromen. DCS en zijn content wordt mooier en mooier en dat merk ik wel. De settings die ik nu gebruik, zal ik zomaar over een maand of twee, als er weer nieuwe features zijn uitgebracht, moeten terugschroeven misschien.
Sure, misschien dat Vulkan het nog iets zal rekken, maar ik verwacht er bewust niet te veel van (dan kan het alleen maar meevallen). En... tja... hoe lang gaat Vulkan nog op zich laten wachten.....

[ Voor 16% gewijzigd door Bloedvat op 24-11-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eitje84 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:26:
[...]

Mijn ervaring met VR is denk ik niet de meest behulpzame, aangezien ik voor een bril ben gegaan die achteraf niet goed bij mijn computer paste. Andere hardware heeft andere resultaten. Elke bril heeft zijn eigen ervaring, mede door de verschillen in tracking en beeldtechniek. Voor mij is beeldkwaliteit en performance belangrijker dan de "being there" ervaring die VR biedt. Maar dan heb ik, net zoals jij nu, een groot scherm en headtracking om op terug te vallen.1

Ik heb het gevoel dat ik je daar niet zo goed mee kan helpen. Ik denk dat ik verder advies beter aan oculus gebruikers kan overlaten.

1Als voetnoot nog even dit: Ik heb hoge eisen, en voor mij is VR er gewoon nog niet. DCS spelen op ~1440p per oog, zoals ik deed met de G2 op mijn 1900X + Vega64 deed mij denken aan IL-2 spelen op een 19" 1280x960 monitor op een Athlon 2800+ MHz met ATi 9700pro anno 2003 qua framerate en scherpte. Het werkt, maar soms is het secondes per frame tellen met die hardware en je ziet toch wel de pixels. VR heeft nog wel even te gaan voordat het de scherpte van een normaal beeldscherm evenaart. Daar zal je waarschijnlijk een HMD voor moeten hebben met ~4k in het vierkant per oog. Dat is sowieso nog toekomstmuziek

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eitje84
Heldere reacties heren, dank daarvoor!

Buitenland is voor het werk, dus we moeten in het relocation package dan maar een vergoeding voor een vette game PC zien te onderhandelen :)

Voor nu blijven we bij het huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Voor degene die het nog niet gezien hadden :
Virpil heeft nou naast de joystick + base = 10% korting, 10% korting op je 2de control panel ook nog een Black friday korting : 10 t/m 20% korting afhankelijk van hoeveel componenten je koopt :)

Handig voor degene die nog een collective/joystick/rudder/control panel willen kopen :Y

Black friday korting geld tot morgen avond

[ Voor 19% gewijzigd door dierkx36 op 26-11-2021 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo te zien moeten we nog iets langer geduld hebben voor de Apache

ED - official news

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
Tja... Beter een completere release :Y

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 11:34
Bloedvat schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:48:
Zo te zien moeten we nog iets langer geduld hebben voor de Apache

ED - official news
Helaas uitgesteld inderdaad, heb ik aan de andere kant net even iets meer tijd om een VR bril bij elkaar te sparen :+

Overigens best een net gebaar dat ED compenseert door met terugwerkende kracht extra miles toe te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bloedvat schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:28:
[...]
(Stiekem een serieuze stick staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar: DUUR -O-

Vipergear.eu heeft sinds kort een remake van de FCC3 van White Eagle (Arend). Dat is een uitstekende force mod voor de TM Cougar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:00:
[...]

Vipergear.eu heeft sinds kort een remake van de FCC3 van White Eagle (Arend). Dat is een uitstekende force mod voor de TM Cougar.
Ik had een paar jaar geleden al de Vipergear VFS mod voor de Cougar gezien.
Afbeeldingslocatie: https://vipergear.eu/wp-content/uploads/2019/03/VFS.png

Maar het gebrek aan reviews, algemene bekendheid (er is bijna niks over te vinden op internet) en het feit dat het ding altijd out of stock was/is, heeft me altijd weerhouden om het te kopen. Daarnaast vond ik het ontwerp een beetje "te plastic"/breekbaar ogen. Best wel waardeloze argumenten, ik weet het, maar ik kon me er niet overheen zetten..

Ik zag echter inderdaad laatst dat ze een nieuw (aluminium) design hebben! De VFS-WE.
Afbeeldingslocatie: https://vipergear.eu/wp-content/uploads/2021/02/vfs3-2.png
Voor een heel mooie prijs ook!

Ook iets meer reviews nu (2 i.p.v. 1 _O- )
Wel ook altijd out of stock. Maken ze dat ding misschien alleen op aanvraag ofzo?

@Verwijderd Heb jij er persoonlijk ervaring mee? Dan hoor ik het heel graag. Vooral hoe deze mod zich na langere tijd in gebruik gedraagt en hoe gebruikersvriendelijk het kalibreren is.
De prijs (en het feit dat het Nederlands product is :)F ) zijn wel heel aanlokkelijk.

Edit:
Weet jij trouwens of met deze mod de oude Cougar printplaat nog nodig is, of dat deze geheel vervangen wordt?
Ik hoop dat laatste, want ik heb 2 Cougar bases en ik heb bij beide mijn twijfels over de staat van de printplaten (soms vreemde output signalen waarbij ineens alle knoppen activeren. Alsof er een aarde probleem is ofzo)
Edit2:
Nevermind, ik zie net al in de omschrijving dat de originele PCB niet geheel vervangen wordt

[ Voor 14% gewijzigd door Bloedvat op 01-12-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bloedvat schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:02:
[...]

Ik had een paar jaar geleden al de Vipergear VFS mod voor de Cougar gezien.
[Afbeelding]

Maar het gebrek aan reviews, algemene bekendheid (er is bijna niks over te vinden op internet) en het feit dat het ding altijd out of stock was/is, heeft me altijd weerhouden om het te kopen. Daarnaast vond ik het ontwerp een beetje "te plastic"/breekbaar ogen. Best wel waardeloze argumenten, ik weet het, maar ik kon me er niet overheen zetten..

Ik zag echter inderdaad laatst dat ze een nieuw (aluminium) design hebben! De VFS-WE.
[Afbeelding]
Voor een heel mooie prijs ook!

Ook iets meer reviews nu (2 i.p.v. 1 _O- )
Wel ook altijd out of stock. Maken ze dat ding misschien alleen op aanvraag ofzo?

@Verwijderd Heb jij er persoonlijk ervaring mee? Dan hoor ik het heel graag. Vooral hoe deze mod zich na langere tijd in gebruik gedraagt en hoe gebruikersvriendelijk het kalibreren is.
De prijs (en het feit dat het Nederlands product is :)F ) zijn wel heel aanlokkelijk.

Edit:
Weet jij trouwens of met deze mod de oude Cougar printplaat nog nodig is, of dat deze geheel vervangen wordt?
Ik hoop dat laatste, want ik heb 2 Cougar bases en ik heb bij beide mijn twijfels over de staat van de printplaten (soms vreemde output signalen waarbij ineens alle knoppen activeren. Alsof er een aarde probleem is ofzo)
Edit2:
Nevermind, ik zie net al in de omschrijving dat de originele PCB niet geheel vervangen wordt
Ik heb zelf de VFS2 en ben er niet geheel tevreden over. Je moet wat moeite in de calibratie steken. Als het werkt werkt het prima en heb je er geen omkijken naar. Maar volgens mij maken ze de VFS2 niet meer.

De VFS3 is een kopie van de Arend's FCC3 (bekend van viperpits.org). Schijnbaar hebben ze de originele bouwtekeningen en diagrammen mogen gebruiken. Paar kleine verbeteringen in het ontwerk. In mijn squadron zijn er een aantal met de VFS3 en zijn er lovend over. Er zijn ook pitbuilders in het squadron die al meer dan 15 jaar met de originele FCC3 vliegen.

Ik denk er zelf over om naar de VFS3 over te stappen als ze weer voorraad hebben.

En idd. De printplaat wordt gehandhaafd.

Maar goed, dat is meer hardware talk dan DCS talk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:03:
[...]

Ik heb zelf de VFS2 en ben er niet geheel tevreden over. Je moet wat moeite in de calibratie steken. Als het werkt werkt het prima en heb je er geen omkijken naar. Maar volgens mij maken ze de VFS2 niet meer.

De VFS3 is een kopie van de Arend's FCC3 (bekend van viperpits.org). Schijnbaar hebben ze de originele bouwtekeningen en diagrammen mogen gebruiken. Paar kleine verbeteringen in het ontwerk. In mijn squadron zijn er een aantal met de VFS3 en zijn er lovend over. Er zijn ook pitbuilders in het squadron die al meer dan 15 jaar met de originele FCC3 vliegen.

Ik denk er zelf over om naar de VFS3 over te stappen als ze weer voorraad hebben.
Ok tnx voor de info

Ik heb ook al even een mailtje gestuurd naar Vipergear, om te vragen of ze überhaupt nog gemaakt/verkocht worden.
Verwijderd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:03:
[...]
Maar goed, dat is meer hardware talk dan DCS talk ;)
Ach ja, zonder deze "talk" is er hier nauwelijks tot geen "talk" :P . Denk dat geen van de bezoekers van dit draadje er een probleem mee hebben. Tis immers ook wel nauw verbonden met DCS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 10:31
Hi!

Sinds kort bezitter van DCS, nadat ik in ARMA soms wat air combat miste dit gaan proberen, sen met MSFS de enige drie games die ik nog speel.

Nu zou ik graag wat advies inwinnen, want k heb de FCS upgrade aangeschaft alleen is tot m'n verdriet de cockpit niet clickable... Ik vind de F15c echt een mooi apparaat maar met het toewijzen van de knoppen op de x56 hotas en het onthouden van de functies in de drie modi heb ik soms wat moeite...

Wat is volgens jullie een toegankelijk toestel met clickable cockpit, en een beetje allrounder achtig? En zou ik dan kunnen aanschaffen?

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonux1987
  • Laatst online: 04-09 10:50
FWdeKlerk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:05:
Hi!

Sinds kort bezitter van DCS, nadat ik in ARMA soms wat air combat miste dit gaan proberen, sen met MSFS de enige drie games die ik nog speel.

Nu zou ik graag wat advies inwinnen, want k heb de FCS upgrade aangeschaft alleen is tot m'n verdriet de cockpit niet clickable... Ik vind de F15c echt een mooi apparaat maar met het toewijzen van de knoppen op de x56 hotas en het onthouden van de functies in de drie modi heb ik soms wat moeite...

Wat is volgens jullie een toegankelijk toestel met clickable cockpit, en een beetje allrounder achtig? En zou ik dan kunnen aanschaffen?

Dank!
De F/A-18C Hornet is een top toestel indien je nog niet veel ervaring hebt.... die kan eigenlijk alles.
Air to Air, Air to Ground (heel arsenaal aan wapens... JDAM, HARM, Mavericks,....) je kan er zoals de echte mee landen op een carrier.

Is vrij "snel" onder de knie te krijgen... zijn ook een heleboel tutorials te vinden op YT (spudknocker, 104th Maverick, Redkite, ...)

De F16 is ook wel heel leuk, die is nog wel in verdere ontwikkeling, maar komen zeer snel features bij alvast...

Persoonlijk is de F14 ook een monster maar toch moeilijk te temmen en veel oudere systemen :)

Veel plezier alvast !

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hi!

Dank!
Mijn eerste advies:
Ga voor die kist die je het meest aanspreekt (waar je bloed sneller van gaat stromen ;)). Heb je mega jeugdsentiment bij de Tomcat, dan moet je daar gewoon voor gaan. Heb je een warm hart voor de Viper, ook die module is super.

Persoonlijk zou ik je de F/A-18C adviseren

Redenen:
  1. Multirole (AA, AG, Carrier OPS, AAR capability, JHMCS)
  2. De Hornet module is inmiddels uit Early Access en behoorlijk volledig (sure er zijn nog wel bugs, maar de meeste van die bugs ga je als "beginner" geen last van hebben
  3. Relatief eenvoudig te leren qua bediening en terminologie (als je al bekend bent met andere moderne Amerikaanse kisten zoals de F-15)
  4. Heel erg vergefelijk in vliegeigenschappen (je moet toch wel echt iets heel geks doen, wil je controle verliezen)
  5. Zeer uitgebreid uitgewerkt/veel diepgang (als je de basis eenmaal kent, kun je nog heel veel dieper in alle systemen duiken als je dat leuk vind)
  6. Prijs/kwaliteit van deze module is meer dan prima (heel veel content/diepgang, t.o.v. andere modules)
Greep uit de andere modules:
  • AV-8B is ook heel divers, met carrier ops, maar heeft nauwelijks AA capabilities en geen JHMCS.
  • Viper begint langzaam te ontplooien, maar heeft nog een flinke weg te gaan om op hetzelfde niveau als de Hornet te komen
  • Tomcat is werkelijk prachtig (in VR). Meer old fashioned knoppen i.p.v. schermpjes. Zeer complex en tricky vliegeigenschappen. "Echt vliegen". Zelf ben ik iets minder enthousiast over het feit dat je niet alles alleen vanuit de pilot seat kan doen, maar dat je afhankelijk bent van de RIO (die je overigens zelf kan spelen, of door AI kan laten overnemen)
  • A-10C (II) - Zeer uitgebreid en heel erg volledig. Tot nu toe (Apache :P ) ongeëvenaarde HOTAS support. Geen AA (op aim-9's na dan), maar tevens ongeëvenaard in AG capabilities.
WWII ben ik zelf bewust (nog) niet ingesprongen, want: Toch al te weinig tijd voor het modernere spul.

Als je echt voor eenvoud/gemak (niet te veel leren) wil gaan, zijn er wel eenvoudigere modules, zoals de F5, C101, L-39

Maar!
Dat was fixed wing.....

Ik ben zelf vooral ook een heli liefhebber. Lekker up close and personal })
Heli vliegen is in het begin wellicht lastig, maar ontzettend rewarding (sorry kom effe niet op het NL woord) als je het eenmaal door hebt.
In VR komt DCS, maar in het bijzonder heli vliegen, het allerbest to zijn recht vind ik.
Binnenkort (januari) komt de AH-64D in early access. Die kun je nu pre-orderen met een leuke korting. Daar zal dan nog vanalles aan otbreken (early access), maar als die bij EA release in de buurt komt van de Hind, ga je er al ongelofelijk veel fun mee kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
Hi!

Dank!
Als je moeite hebt met onthouden van de knoppen/functies in de F15 ga je van een koude kermis thuis komen bij clickable cockpit vliegtuigen...

De FC3 serie vliegtuigen (SU27, F15, Mig29) zijn juist op knoppen/avionics gebied erg simpel.
In wezen heb je een paar modi (air-to-ground, paar air-to-air modi, etc..) en wat basis controls daarin.

De Hornet is uiteraard VEEL uitgebreider met een bijbehorende leercurve.

Dus eigenlijk +1 voor bovenstaande.. Kies iets uit waar je een strakke onderbroek van krijgt en probeer die stukje bij beetje te leren.
De FC3 vliegtuigen zijn bij uitstek goed om de basis van A2A combat te leren aangezien de avionics gewoon veel simpeler zijn.

Gegroet! Lukas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eitje84

Dank!
My two cents:

FCS3 is prima om te leren, vooral de radar in de F-15c is heel eenvoudig om AA te ontdekken.

Ik ben daarna overgegaan op de A-10c.
Grootste voordeel, alles gaat lekker langzaam :) Super simpele autopilot en dan lekker de tijd om alle systemen onder de knie te krijgen. Niks is zo frustrerend als met mach 1 over een doelwit te vliegen en dan button-bashing hope for the best _/-\o_

Ben nu aan het overstappen naar de F-16c. Al aardig wat uurtjes erop zitten, maar blijft een lastige kist vind ik. Vooral AG is minder intuïtief dan de A-10, AA daarin tegen in super met dit rocketship!

Daarnaast ook de F-18, maar die gebruik (nog) alleen voor landen op de boot af en toe.

Denk dat het inderdaad goed is om een kist te kiezen die jouw interesse heeft, en bereid zijn om veel tijd te investeren. Het vliegen is dood eenvoudig, de systemen kennen en gebruiken is waar de de echte tijd in gaat zitten. Als ik nu MSFS speel denk ik echt... OK... opgestegen en nu???

Succes ermee en welkom aan boord!

PS: als je een keer ultiplayer wil vliegen let me know, de 4YA servers zijn leuk om te spelenvaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
MTFDarkEagle schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:05:
[...]

Als je moeite hebt met onthouden van de knoppen/functies in de F15 ga je van een koude kermis thuis komen bij clickable cockpit vliegtuigen...

De Hornet is uiteraard VEEL uitgebreider met een bijbehorende leercurve.
Is waar, maar je hoeft niet alles precies te 'onthouden' je kan met je muis boven de knop hangen en dan denken, o ja die moest ik hebben! Mijn HOTAS doet dat niet op mijn bureau helaas :)

Maar het moet uiteindelijk spier geheugen worden...
De A-10 kan ik blind vliegen, maar vraag me niet meer welke knop wat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FWdeKlerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 10:31
Ha een hoop enthousiastelingen en de keuze is er niet makkelijker op geworden :9

In ARMA ben ik nogal behendig met heli's dus daar gaat ook wel de voorkeur naar uit, maar de AH64 is nog niet uit en ik denk dat ik eerst het vliegen eens goed onder de knie moet krijgen voordat ik daar aan begin. Ik zat al verlekkerd naar VIRPIL sticks te kijken maargoed, het kost allemaal wel wat knaken.

Daarnaast ben ik echt halsreikend aan het uitkijken naar het moment dat de GPU's weer betaalbaarder worden zodat ik misschien ooit eens de overstap naar VR kan maken. Dat gaat voorlopig niet gebeuren.

@MTFDarkEagle het zijn niet zozeer de knoppen IN het toestel die ik lastig vindt, maar de knoppen op de hotas met de switch... daar kan je geen labels opplakken ofzo, althans, nu ik het zo bedenk... kan best even in de weer met de DYMO tang 8)

Wat ik nu heb gedaan met de hotas is proberen om zoveel mogelijk switches overeen te laten komen met die in MSFS, alleen heb ik 1 module Air Combat toegevoegd.

Als ik het zo een beetje lees is de FCS module prima om eerst verder in te ontwikkelen alvorens ik aan de slag ga met een nieuwe kist!

Dank voor de tips en als ik multiplayer ready ben dan join ik graag een keer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
eitje84 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:15:
[...]

Is waar, maar je hoeft niet alles precies te 'onthouden' je kan met je muis boven de knop hangen en dan denken, o ja die moest ik hebben! Mijn HOTAS doet dat niet op mijn bureau helaas :)

Maar het moet uiteindelijk spier geheugen worden...
De A-10 kan ik blind vliegen, maar vraag me niet meer welke knop wat doet.
Klopt - het is een leer proces, ongeacht welke module wordt gekozen.

En er zijn natuurlijk ook gewoon zat geheugensteuntjes te bedenken.. Zoals, maar een diagram van alle bindings op de HOTAS en print die uit.

Bij iets als een Hornet of Warthog hebben veel knoppen op de HOTAS weer andere functies, afhankelijk van welke SOI enzo je dan net toevalig geselecteerd hebt.

Wat ik meer wil suggereren is dat eerst de basis kneepjes prima kunnen worden geleerd in de FC3 toestellen. Dat is de basis. Daarna zullen de vliegtuig specifieke dingen aan bod moeten komen.

Afhankelijk van het niveau van de piloot, kun je natuurlijk het een en ander overslaan.. Maar dat is van een afstand wat lastig(er) in te schatten.

De A10 kan ik ook blind vliegen, alsmede de Ka-50 en F16... Maar dat heeft godsgruwelijk veel uren gekost om daar te komen. FC3 (en diens voorgangers) hebben daarbij sterk geholpen in de tijd sinds ik deze sim vlieg (en dat is sinds de originele Lock On, nog voordat de eerst FC uitkwam).

Gegroet! Lukas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
FWdeKlerk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:41:
@MTFDarkEagle het zijn niet zozeer de knoppen IN het toestel die ik lastig vindt, maar de knoppen op de hotas met de switch... daar kan je geen labels opplakken ofzo, althans, nu ik het zo bedenk... kan best even in de weer met de DYMO tang 8)
Ah ja check..
Tip van flip: zorg idd voor wat uniformiteit en maak een diagram (per vliegtuig eventueel) wat je waar op hebt gezet.
Ik heb bepaalde controls áltijd op dezelfde knop zitten (zoals trim, eject, dat soort basis dingen).
De rest kan ik eigenlijk vrij goed onthouden voor andere vliegtuigen/heli's...

Gegroet! Lukas

Pagina: 1 ... 46 ... 64 Laatste

Let op:
Discord waar spelers elkaar kunnen vinden voor samenvliegen:
- CombatFlight https://discord.gg/sQcJps7Cqx