© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Allereerst: het vliegen in ARMA met een chopper en het vliegen in DCS met een chopper is echt niet te vergelijken. Probeer het maar eens, zou ik zeggen. Ook MSFS lijkt er in de verste verte niet op, qua "vlieggevoel".FWdeKlerk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:41:
Ha een hoop enthousiastelingen en de keuze is er niet makkelijker op geworden![]()
In ARMA ben ik nogal behendig met heli's dus daar gaat ook wel de voorkeur naar uit, maar de AH64 is nog niet uit en ik denk dat ik eerst het vliegen eens goed onder de knie moet krijgen voordat ik daar aan begin. Ik zat al verlekkerd naar VIRPIL sticks te kijken maargoed, het kost allemaal wel wat knaken.
Daarnaast ben ik echt halsreikend aan het uitkijken naar het moment dat de GPU's weer betaalbaarder worden zodat ik misschien ooit eens de overstap naar VR kan maken. Dat gaat voorlopig niet gebeuren.
@MTFDarkEagle het zijn niet zozeer de knoppen IN het toestel die ik lastig vindt, maar de knoppen op de hotas met de switch... daar kan je geen labels opplakken ofzo, althans, nu ik het zo bedenk... kan best even in de weer met de DYMO tang![]()
Wat ik nu heb gedaan met de hotas is proberen om zoveel mogelijk switches overeen te laten komen met die in MSFS, alleen heb ik 1 module Air Combat toegevoegd.
Als ik het zo een beetje lees is de FCS module prima om eerst verder in te ontwikkelen alvorens ik aan de slag ga met een nieuwe kist!
Dank voor de tips en als ik multiplayer ready ben dan join ik graag een keer!
Vwb de HOTAS: geen labels gaan plakken. Op enig moment heb je gewoon wel in de gaten waar je airbrake zit en waar je de andere functies mee bedient, gewoon een kwestie van blijven volhouden. Ik heb zelf de TMWH en die is uiteraard volledig A-10 georienteerd, maar vervolgens bind ik aan alle kisten zoveel mogelijk dezelfde functie. Werkt uitstekend, en eenmaal gewend grijp je nooit meer mis.
When DCS -> full fidelity -> clickable cockpit. Maakt zaken uitproberen vele malen makkelijker dan keybinds in de FC3 toestellen.
When VR -> helo's helo's helo's. Weinig andere zaken in VR geven zo'n speciaal gevoel. En dan mijn persoonlijke favoriet is toch wel de Huey. Vliegt heerlijk, handmatig, simpel en iconisch.
Ah de Huey... m'n favo chopper in Battlefield: Vietnamdawg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:30:
@FWdeKlerk Wingman @Bloedvat heeft het meeste al goed uitgelegd, evenals de rest. Toch nog even hierop hameren.
When DCS -> full fidelity -> clickable cockpit. Maakt zaken uitproberen vele malen makkelijker dan keybinds in de FC3 toestellen.
When VR -> helo's helo's helo's. Weinig andere zaken in VR geven zo'n speciaal gevoel. En dan mijn persoonlijke favoriet is toch wel de Huey. Vliegt heerlijk, handmatig, simpel en iconisch.
Ik ben te laat begonnen met DCS merk ik, maar gelukkig heb ik het nu ontdekt
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
KA-50ocf81 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:51:
Op zich is de Huey een leuke kist. Maar het is voornamelijk een battle taxi. Helaas zal je in multiplayer weinig scenario's tegenkomen waar je hem goed kan gebruiken. Ik zou dan eerder voor iets met anti-tank mogelijkheden kiezen.
Mee eens, maar qua vliegsensatie is er niets beters in DCS. In tegenstelling tot de vliegtuigen vind ik bij de heli's 'stick&rudder' vliegen veel leuker dan met allemaal hulpmiddelen en autopilots. Bij de vliegtuigen vind ik dat juist niet fijn.ocf81 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:51:
Op zich is de Huey een leuke kist. Maar het is voornamelijk een battle taxi. Helaas zal je in multiplayer weinig scenario's tegenkomen waar je hem goed kan gebruiken. Ik zou dan eerder voor iets met anti-tank mogelijkheden kiezen.
Ik weet, raar.
@dawg Als vliegervaring heb je helemaal gelijk. Maar ik wil ook graag iets doen met de kist en dan komt je ook uit op het gebruiksscenario. Er zijn wel servers waar je troepen of vracht moet vervoeren, maar die zijn zeldzaam. Er is online een onevenredige bias naar pantservoertuigen. Dan heb je meer aan een kist die ook anti-tank raketten. kan afvuren.
© ocf81 1981-infinity
Ah ja. Ik geloof je op je woord.ocf81 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:09:
@MBgek Dat is ook mijn go-to voor alles waar je geen vracht hoeft te vervoeren
@dawg Als vliegervaring heb je helemaal gelijk. Maar ik wil ook graag iets doen met de kist en dan komt je ook uit op het gebruiksscenario. Er zijn wel servers waar je troepen of vracht moet vervoeren, maar die zijn zeldzaam. Er is online een onevenredige bias naar pantservoertuigen. Dan heb je meer aan een kist die ook anti-tank raketten. kan afvuren.
Ik gebruik de Huey eerlijkheidshalve vooral voor even ontspannen rondvliegen, maps/locaties verkennen, etc. Het ding vliegen geeft me rust, ik vind het een heerlijk toestel welke ik na de F/A-18C het meest vlieg, vandaar.
Hueylove.
Persoonlijk zou ik met heli's wachten tot je "VR" gaat.
Op de eerste plaats is het in VR veel leuker en gevoelsmatiger (is dit een woord?), maar op de tweede plaats is heli vliegen op een 2D schermpje veeel moeilijker... (behalve de ka-50 dan.. met al z'n assists)
Ik begon heli vliegen zelf pas echt leuk te vinden toen ik naar VR was overgestapt. Daarvoor vond ik het vooral frustrerend
© ocf81 1981-infinity
Ik heb wel een tobii eyetracker op de kop getikt laatst, voor MSFS, maar wat het lastig maakt is dat ie je ogen trackt en niet je hoofd. soms wil ik namelijk alleen naar een ander meterjte kijken en hoeft niet dat hele scherm gelijk te bewegen, dat maakt het nogal onrustig...Bloedvat schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:33:
Volgens mij is @FWdeKlerk inmiddels overladen met info, maar toch nog een kleine toevoeging:
Persoonlijk zou ik met heli's wachten tot je "VR" gaat.
Op de eerste plaats is het in VR veel leuker en gevoelsmatiger (is dit een woord?), maar op de tweede plaats is heli vliegen op een 2D schermpje veeel moeilijker... (behalve de ka-50 dan.. met al z'n assists)
Ik begon heli vliegen zelf pas echt leuk te vinden toen ik naar VR was overgestapt. Daarvoor vond ik het vooral frustrerend
Maar goed, information overload, ik ga zo de motoren maar eens aanzetten want dat is de hele dag nog niet gebeurd
dawg schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 04:47:
Hmm, concurrentie voor ED?
[Video: The NOR Platform - Future of Simulation]
Ziet er naar uit dat ik iets gemist had! (tja, dat krijg je als je niet actief bent op FB/Meta en Reddit
Ik was terughoudend positief toen ik deze trailer bekeek, want: VR of geen VR???
Maar inmiddels heb ik gezien dat de developer zelf test met Varjo XR3 headsets. Zeer serieus VR dus!

Is mij alleen nog niet helemaal duidelijk of dit überhaupt beschikbaar wordt voor particulieren

Ook ben ik wel heel benieuwd of een nieuwe (en volgens mij kleine) developer in staat is om te concurreren met de jarenlange ontwikkeling van DCS. Aan de ene kant kunnen ze mooi starten met de meest optimale engine enzo (die "enzo" laat zien dat ik er geen reet verstand van heb), aan de andere kant heeft ED jaren aan research en development gestoken in het zo realistisch mogelijk maken van hun modules.
Ook qua concurrentie snijdt het mes aan twee kanten:
- Concurrentie kan ervoor zorgen dat dev's meer effort in hun product gaan steken om alles nog beter te maken
- Concurrentie kan er ook voor zorgen dat er "populaire" keuzes gemaakt worden, die niet per se ten goede komen aan realisme van de sim
Edit:
Wel jammer van de naam "Meta"
Niet dat het iets met FB te malen heeft, maar toch..
[ Voor 3% gewijzigd door Bloedvat op 17-12-2021 09:00 ]
Ben ook benieuwd in hoeverre dit concurrentie wordt. 3D modellen op orde hebben is 1, maar de hele "feel" van het toestel is heel wat anders. Krijg altijd de indruk dat het flight model correct krijgen verreweg het meeste tijd (en moeite) kost.Bloedvat schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:24:
[...]
![]()
Ziet er naar uit dat ik iets gemist had! (tja, dat krijg je als je niet actief bent op FB/Meta en Reddit)
Ik was terughoudend positief toen ik deze trailer bekeek, want: VR of geen VR???
Maar inmiddels heb ik gezien dat de developer zelf test met Varjo XR3 headsets. Zeer serieus VR dus!![]()
Is mij alleen nog niet helemaal duidelijk of dit überhaupt beschikbaar wordt voor particulieren
Ook ben ik wel heel benieuwd of een nieuwe (en volgens mij kleine) developer in staat is om te concurreren met de jarenlange ontwikkeling van DCS. Aan de ene kant kunnen ze mooi starten met de meest optimale engine enzo (die "enzo" laat zien dat ik er geen reet verstand van heb), aan de andere kant heeft ED jaren aan research en development gestoken in het zo realistisch mogelijk maken van hun modules.
Ook qua concurrentie snijdt het mes aan twee kanten:(je zou je ook kunnen afvragen of bundelen van krachten niet tot nog mooiere resultaten leidt)
- Concurrentie kan ervoor zorgen dat dev's meer effort in hun product gaan steken om alles nog beter te maken
- Concurrentie kan er ook voor zorgen dat er "populaire" keuzes gemaakt worden, die niet per se ten goede komen aan realisme van de sim
Edit:
Wel jammer van de naam "Meta"
Niet dat het iets met FB te malen heeft, maar toch..
Ziet er in ieder geval gelikt uit, nu nog een paar helikopters erbij en gaan
Meta schijnt deel van een groter defensiebedrijf te zijn. Dat doet vermoeden dat dit op een professioneel publiek gericht is. Maar zoiets als Prepar3d is van Lockheed Martin dus het ene sluit het andere niet uit. Ze kunnen best met een commerciele en een professionele editie komen.Bloedvat schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:24:
[...]
Ook ben ik wel heel benieuwd of een nieuwe (en volgens mij kleine) developer in staat is om te concurreren met de jarenlange ontwikkeling van DCS.
Als het om het product zelf gaat is voor mij wel van belang of ze het realisme van DCS gaan proberen te evenaren. Het liefst op het niveau van Deka Ironworks. De JF-17 is toch wel een van de best geïmplementeerde jets die we de laatste paar jaar hebben gezien. Ik kan details zoals de het moeten aanzetten van de zuurstoftoevoer om niet te stikken op grotere hoogte wel waarderen.
Wat betreft het militaire aspect: DCS is natuurlijk ook een product waar militairen gebruik van maken en wat tevens ook is voortgekomen uit militaire ontwikkelingen. Wij krijgen de "domme" versie van het product.
Voor sommige producten is inmiddels de verkoop aan gewone burgers echter aan banden gelegd, zoals bijvoorbeeld VBS. Hopelijk gebeurt dat hier niet.
[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 17-12-2021 14:48 ]
© ocf81 1981-infinity
Was er bij de 4C niet ook een modus naast de ogen ook het hoofd te volgen?FWdeKlerk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:53:
[...]
Ik heb wel een tobii eyetracker op de kop getikt laatst, voor MSFS, maar wat het lastig maakt is dat ie je ogen trackt en niet je hoofd. soms wil ik namelijk alleen naar een ander meterjte kijken en hoeft niet dat hele scherm gelijk te bewegen, dat maakt het nogal onrustig...
Maar goed, information overload, ik ga zo de motoren maar eens aanzetten want dat is de hele dag nog niet gebeurd
Ik dacht dat dit mogelijk was. Misschien heb ik dat verkeerd begrepen?
© ocf81 1981-infinity
Maar goed, ik kan er niet zo veel over zeggen eigenlijk. Ik ben niet in het bezit van de PointCTRL noch de Ultraleap.
De ultieme ervaring zou denk ik worden gerealiseerd met haptische handschoenen, maar die moeten dan wel zeer responsief zijn en niet te duur. Voorlopig dus nog toekomstmuziek.
[ Voor 23% gewijzigd door ocf81 op 17-12-2021 17:22 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik ben nu een jaartje of twee in bezit van Pointctrl (eerste versie) en voor mij is het nu een absolute must. Zonder Pointctrl speel ik geen DCS. Lithium batterijtje leeg (gaan gelukkig erg lang mee) = einde DCS sessie voor mij..TweakerVincent schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:39:
Wat is jullie ervaring met de huidige status van pointCTRL en VR?? Lijkt me tof maar weet niet of dat goed werkt?
Werkelijk zo gaaf om met je vingers alle knoppen te bedienen. Als je 'm goed calibreert, is het super stabiel en kun je met gemak de kleinste knoppies bedienen.
Ik gebruik sindsdien zelfs de fysieke knoppen/switches op de base van mijn TW Warthog throttle. $200 meer dan waard vind ik (je hebt hierdoor ook geen dure extra button boxes nodig he)
De nieuwe, kleinere Pointctrl versie zal nog fijner zijn in gebruik (zeker als je een TM F-18 grip gebruikt).
En Miles is super aardig en bereid om je te helpen. Ik heb diverse keren via Discord met hem gesproken (ook om hem feedback te geven en de calibratie GUI voor hem te testen)
[ Voor 8% gewijzigd door Bloedvat op 17-12-2021 18:00 ]
Klinkt goed!! Ook VR toch?Bloedvat schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:57:
[...]
Ik ben nu een jaartje of twee in bezit van Pointctrl (eerste versie) en voor mij is het nu een absolute must. Zonder Pointctrl speel ik geen DCS. Lithium batterijtje leeg (gaan gelukkig erg lang mee) = einde DCS sessie voor mij..
Werkelijk zo gaaf om met je vingers alle knoppen te bedienen. Als je 'm goed calibreert, is het super stabiel en kun je met gemak de kleinste knoppies bedienen.
Ik gebruik sindsdien zelfs de fysieke knoppen/switches op de base van mijn TW Warthog throttle. $200 meer dan waard vind ik (je hebt hierdoor ook geen dure extra button boxes nodig he)
De nieuwe, kleinere Pointctrl versie zal nog fijner zijn in gebruik (zeker als je een TM F-18 grip gebruikt).
En Miles is super aardig en bereid om je te helpen. Ik heb diverse keren via Discord met hem gesproken (ook om hem feedback te geven en de calibratie GUI voor hem te testen)
Juist VR!!
Geen idee over Pointctrl zonder VR. Dan zal je de head mounted sensor (HMS) op een petje moeten plakken ofzo (of op je TrackIR headsetje, als je dat gebruikt). Persoonlijk denk ik dat het vooral iets toevoegd in VR, als je geen, of zo min mogelijk, muis en toetsenbord wil/kan gebruiken.
Ik heb zelf trouwens ook uitgebreid met de aux buttons. Vooral erg leuk voor "salute" bij carrier cat launches en om NVG en NVG brightness te bedienen

[ Voor 8% gewijzigd door Bloedvat op 17-12-2021 18:31 ]
Top!!Bloedvat schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:22:
[...]
Juist VR!!
Geen idee over Pointctrl zonder VR. Dan zal je de head mounted sensor (HMS) op een petje moeten plakken ofzo (of op je TrackIR headsetje, als je dat gebruikt). Persoonlijk denk ik dat het vooral iets toevoegd in VR, als je geen, of zo min mogelijk, muis en toetsenbord wil/kan gebruiken.
Ik heb zelf trouwens ook uitgebreid met de aux buttons. Vooral erg leuk voor "salute" bij carrier cat launches en om NVG en NVG brightness te bedienen
Er zijn dus diverse systemen, wat is nou de beste (los van prijs)? Ook liefst niet giga veel calibratie enz? En neem aan 1 hand?
Nee hoor, gewoon simpel 1 Pointcrtl set. Als je nu besteld (weet niet of je je nog steeds moet inschrijven op de wachtlijst of dat je meteen kan bestellen) krijg je automatisch versie 2.TweakerVincent schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:28:
[...]
Top!!
Er zijn dus diverse systemen, wat is nou de beste (los van prijs)? Ook liefst niet giga veel calibratie enz? En neem aan 1 hand?
Indien gewenst kun je additioneel ook de aux buttons erbij bestellen.
Calibratie zal je in het begin even mee moeten leren werken, maar als je het eenmaal door hebt, besef je dat het eigenlijk niks voorstelt (Ik doe het zelf nu in 30 sec
Miles heeft zelfs een user interface gemaakt met audio assist, die je stap voor stap door de calibratie leidt.
En mocht je er toch nog niet uitkomen, gewoon effe via Discord contact met Miles zoeken.
Pointctrl is voor beide handen trouwens. Om beide wijsvingers één FCU (finger control unit).
Check maar eens wat filmpjes op YouTube
Ik zie hem alleen hier te koop. Gaat dat snel?Bloedvat schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:42:
[...]
Nee hoor, gewoon simpel 1 Pointcrtl set. Als je nu besteld (weet niet of je je nog steeds moet inschrijven op de wachtlijst of dat je meteen kan bestellen) krijg je automatisch versie 2.
Indien gewenst kun je additioneel ook de aux buttons erbij bestellen.
Calibratie zal je in het begin even mee moeten leren werken, maar als je het eenmaal door hebt, besef je dat het eigenlijk niks voorstelt (Ik doe het zelf nu in 30 sec)
Miles heeft zelfs een user interface gemaakt met audio assist, die je stap voor stap door de calibratie leidt.
En mocht je er toch nog niet uitkomen, gewoon effe via Discord contact met Miles zoeken.
Pointctrl is voor beide handen trouwens. Om beide wijsvingers één FCU (finger control unit).
Check maar eens wat filmpjes op YouTube
https://pointctrl.com/pointctrl-kits-2/
En ze hebben 2 sets? Gebruik jij die luxe versie? en preorder klinkt als lang wachten?
Rechts is met aux buttons erbijTweakerVincent schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:05:
[...]
Ik zie hem alleen hier te koop. Gaat dat snel?
https://pointctrl.com/pointctrl-kits-2/
En ze hebben 2 sets? Gebruik jij die luxe versie?
Links is zonder aux buttons
Moet je zelf weten. Verzendkosten is als ik me goed herinner iets van $25 ofzo. Dus als je ze later toch zou willen kan je ze los aanschaffen, maar dan betaal je natuurlijk opnieuw de verzendkosten.
Ik zie dat het bestellen inmiddels gewoon fijn via zijn website kan. Voorheen moest je je inschrijven via het ED forum
Oh en voor de duidelijkheid, Pointctrl is een eenmans handeltje (nou ja, zijn zoontje en vrouw helpen hem een beetje mee geloof ik
Geen massaproductie en ook nergens anders verkrijgbaar. Leuk feitje; Miles heeft ze ook aan de USAF verkocht t.b.v. pilotenopleiding aldaar)
© ocf81 1981-infinity
Ja man, ben heel benieuwd! 3rd party stuff werkt opzich prima maar wel weer 'gedoe'.ocf81 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 02:50:
BTW, heeft iemand al gezien dat het werk aan DCS Voice Chat nu eindelijk op een punt aan het komen is dat het getest gaat worden? Ik ben zelf wel benieuwd hoe het ontvangen gaat worden.
En veel toffe dingen voor de Viper! Hopelijk komen alle OB updates snel. Iemand een idee wanneer die gepland is?
22dec (subject to changeeitje84 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:00:
[...]
Ja man, ben heel benieuwd! 3rd party stuff werkt opzich prima maar wel weer 'gedoe'.
En veel toffe dingen voor de Viper! Hopelijk komen alle OB updates snel. Iemand een idee wanneer die gepland is?
https://forums.eagle.ru/topic/233848-patch-status/?do=findComment&comment=4847650
Ja, "voice chat"
Op zich natuurlijk heel fijn als dit gewoon onderdeel is van DCS.
Aan de andere kant, doordat het dan zo toegankelijk wordt, is de vraag hoe er door de MP community mee om gegaan wordt... Als er voortdurend allerlei kids "holy-shit", "did you see me", "BOOM headshot!" lopen te gillen, ben ik er snel klaar mee..
Daar maak ik mij eerlijk gezegd niet zo heel veel zorgen over. Polls als deze laten telkens zien dat flightsimmers relatief oud zijn t.o.v. de algemene populatie gamers. En hopelijk komt er voor de zekerheid ook een mute knop op het scorebord o.i.d., dat helpt altijd wel aardig goed in spellen zoals Arma en Squad.Bloedvat schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:16:
[...]
....
Aan de andere kant, doordat het dan zo toegankelijk wordt, is de vraag hoe er door de MP community mee om gegaan wordt... Als er voortdurend allerlei kids "holy-shit", "did you see me", "BOOM headshot!" lopen te gillen, ben ik er snel klaar mee..
© ocf81 1981-infinity
Iemand de update al binnen?Bloedvat schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:16:
[...]
22dec (subject to change)
https://forums.eagle.ru/topic/233848-patch-status/?do=findComment&comment=4847650
Duurt helaas nog 1,5 voor DCS weer mag opstarten hier
© ocf81 1981-infinity
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Alles is altijd "subject to change"
https://forums.eagle.ru/t...h-status/#comment-4850504
Nieuwe patchdatum: Vandaag
(Fingers crossed
Nu maar hopen dat, wanneer ze die patch de deur uit doen, de patch in een enigszins goede staat wordt uitgegeven. Het zou vervelend zijn om in tijdens de kerstvakantie met grote crashes te zitten.
© ocf81 1981-infinity
Of je doet net als ik:ocf81 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:03:
@Bloedvat Je hebt gelijk. Ik had niet op de link geklikt om het na te kijken.
Nu maar hopen dat, wanneer ze die patch de deur uit doen, de patch in een enigszins goede staat wordt uitgegeven. Het zou vervelend zijn om in tijdens de kerstvakantie met grote crashes te zitten.
Komende twee weken gewoon doorwerken (met hier en daar de nodige sociale gezins-onderbrekingen
En straks, als de AH-64D released is, dochterlief weer naar school kan (hopelijk) en iedereen weer druk aan het werk moet; Dan lekker een weekje vrij nemen!
Ja joh, ik heb er ook over na zitten denken... Met name de M2000 is werkelijk prachtig in VR (pilot model is bijna net zo goed als in de AV-8B). Heb 'm wel eens getest tijdens een 14 dagen free trial. Wat me weerhoud, is dat ie met name air to air georiënteerd en Frans is (ik ben allergisch voor "Frans").Appie Heijn schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:18:
Steam heeft aardig wat jets e.d. in de aanbieding. Ik zal eens even kijken morgen welke mij het beste passen.
Daarnaast heb ik toch niet echt genoeg tijd om wéér een nieuw airframe/avionics te "leren".
(@Appie Heijn ; Vergeet niet dat je gratis kan uitproberen he. Je zou dus eventueel eerst even kunnen testen voordat je koopt)
[ Voor 35% gewijzigd door Bloedvat op 23-12-2021 09:55 ]
Ja dat zou kunnen. Ik heb sowieso een extreem flexibel schema, hoewel er wel het nodige gedaan moet worden. Maar hoe dan ook zou het fijn zijn als ze deze vertraging aangrijpen om de QA zijn werk te laten doenBloedvat schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:32:
[...]
Of je doet net als ik:
Komende twee weken gewoon doorwerken (met hier en daar de nodige sociale gezins-onderbrekingen)
En straks, als de AH-64D released is, dochterlief weer naar school kan (hopelijk) en iedereen weer druk aan het werk moet; Dan lekker een weekje vrij nemen!
[...]
Wat is er zo vervelend aan een materieel van Franse makelij? Voor wat het doet is de Mirage lang zo slecht nog niet. Helaas geen raketten met actieve radar geleiding, maar verder heel capabel. Ook een prettige automatische piloot en makkelijk te bedienen radio's.Bloedvat schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:32:
Ja joh, ik heb er ook over na zitten denken... Met name de M2000 is werkelijk prachtig in VR (pilot model is bijna net zo goed als in de AV-8B). Heb 'm wel eens getest tijdens een 14 dagen free trial. Wat me weerhoud, is dat ie met name air to air georiënteerd en Frans is (ik ben allergisch voor "Frans").
Daarnaast heb ik toch niet echt genoeg tijd om wéér een nieuw airframe/avionics te "leren".
(@Appie Heijn ; Vergeet niet dat je gratis kan uitproberen he. Je zou dus eventueel eerst even kunnen testen voordat je koopt)
Er is overigens nog wel een speeltje van Franse makelij waar ik stiekem wel naar uitkijk:
[Video: https://yewtu.be/watch?v=ALtchSYk70E]
© ocf81 1981-infinity
Ben benieuwd want zodra ik weer de mogelijkheid heb zal het bijna een nieuwe sim zijn gok ik. Dan is het bijna een jaar geleden dat ik heb kunnen vliegen.
Yep, en Westminster.dawg schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:59:
En dynamic weather zo te zien.
Zag zelfs de Eifeltoren.
Ben benieuwd hoe ze steden van formaat Londen en Parijs gaan implementeren. Gaat mijn arme pc niet leuk vinden
De coördinaten aan het einde zijn een redelijk sterke hint, maar echt bevestiging vind ik zelf wel wat ver gaan.Bloedvat schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:49:
[YouTube: DCS WORLD | 2022 AND BEYOND]
Afghanistan confirmed!
In welk shot zie jij een F-4? Ik heb hem niet gezien.Bloedvat schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:49:
(En F4 Phantom?)
Dynamisch weer gaat wel een mooie en welkome aanvulling zijn.
Helaas geen enkele hint richting Vulkan of multi threading.

© ocf81 1981-infinity
Ik heb er een vraagteken bij, omdat ik het zelf niet durf te bevestigen. Maar meerdere lui op het ED forum zeggen dat dit een F-4 gunsight is.ocf81 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:54:
[...]
De coördinaten aan het einde zijn een redelijk sterke hint, maar echt bevestiging vind ik zelf wel wat ver gaan.
[...]
In welk shot zie jij een F-4? Ik heb hem niet gezien.
Coördinaat wijst naar Baghram Air Base... dat lijkt me toch meer dan een "hint"... maar goed, we'll see
Het is inderdaad een reticle dat bij een jet uit dat tijdperk past, maar er is te weinig te zien van de rest van de cockpit om het zeker te weten. Aangezien de F-4 wel op menig wensenlijstje staat en ook wel eens genoemd is als mogelijke toekomstige ontwikkeling is het niet onwaarschijnlijk dat het om de F-4 gaat, maar ik zou dan liever ook het gebied onder de HUD willen zien.Bloedvat schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:27:
[...]
Ik heb er een vraagteken bij, omdat ik het zelf niet durf te bevestigen. Maar meerdere lui op het ED forum zeggen dat dit een F-4 gunsight is.
Met ED zit ik toch meer op de lijn: "Seeing is believing", maar het is zeker wel een mogelijkheid.Bloedvat schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:27:
Coördinaat wijst naar Baghram Air Base... dat lijkt me toch meer dan een "hint"... maar goed, we'll see
© ocf81 1981-infinity

Afghanistan stond al langer op de kaart (pun intended
Dat het nu zo nadrukkelijk geteased wordt, zou ik denken dat ze mikken op een 2022 release (al dan niet in early access).
Phantom is ook al héél lang bekend dat ze daarmee bezig zijn.
Gegroet! Lukas
Iemand eigenaar van de super carrier module?
Voegt het echt iets toe? Ziet er wel super vet uit maar als het goed is zit je meer in de lunch dan op het dek van de boot.
Alleen de ATC en deck crew, zijn het al waard vind ik, zeker in sale.eitje84 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:20:
Ik mag weer iets uitzoeken van mezelf tijdens de winter sale![]()
Iemand eigenaar van de super carrier module?
Voegt het echt iets toe? Ziet er wel super vet uit maar als het goed is zit je meer in de lunch dan op het dek van de boot.
(De nieuwe Forrestal van Heatblur is werkelijk prachtig, maar zooo doods zonder deck crew...)
LSO view gebruik ik zelf eigenlijk nooit, maar ik kan me voorstellen dat dat vooral leuk is als je met vrienden online speelt.
De rest zijn eigenlijk fixes en zaken die al in het spel hadden moeten zitten als het het mij vraagt. ATC zou gewoon in het spel moeten zitten. Het fixen van de grootte van Nimitz klasse vliegdekschepen is ook iets dat gewoon gedaan had moeten worden. (en even iets opschalen zou toch niet zo moeilijk moeten zijn)
De enige nuttige toevoeging is denk ik de deck crew, maar daar valt wel over op te merken dat deck crew al voor niks in USNF'97 aanwezig was. Mijn mening: zelfs met korting overpriced.
© ocf81 1981-infinity
@ocf81 heeft wel een punt. Supercarrier ATC is gaaf, maar dit zou natuurlijk gewoon opgenomen moeten zijn in DCS core. Zelfde geldt voor deck crew (en de nog steeds ontbrekende ground crew).ocf81 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:38:
@eitje84 Ik heb hem wel, maar ik zie er achteraf het nut niet zo van in. De speciale features zoals LSO view, Air Boss station of ready room zijn gewoon compleet nutteloos in multiplayer.
De rest zijn eigenlijk fixes en zaken die al in het spel hadden moeten zitten als het het mij vraagt. ATC zou gewoon in het spel moeten zitten. Het fixen van de grootte van Nimitz klasse vliegdekschepen is ook iets dat gewoon gedaan had moeten worden. (en even iets opschalen zou toch niet zo moeilijk moeten zijn)
De enige nuttige toevoeging is denk ik de deck crew, maar daar valt wel over op te merken dat deck crew al voor niks in USNF'97 aanwezig was. Mijn mening: zelfs met korting overpriced.
Dus ja, als je het zo bekijkt is de SC module mss wat overpriced. Ik had er zelf destijds wel die €30 voor over, maar ik heb lange tijd vrijwel uitsluitend de Hornet gevlogen (dus ik heb er veel gebruik van gemaakt).
Zelfde als bij weekend miljonairs tussen twee antwoorden twijfelen en dan na de 50/50 precies die twee overhouden
Thnx iigv voor de reacties!
Denk er nog even over na.
Heb nu
A10c
F-16
F18
Syrië
Zijn er andere must haves zeggen jullie? Heb geen peddels dus helaas geen whirly birds
In dat geval is mijn advies:eitje84 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:00:
^^ dit dus
Zelfde als bij weekend miljonairs tussen twee antwoorden twijfelen en dan na de 50/50 precies die twee overhouden
Thnx iigv voor de reacties!
Denk er nog even over na.
Heb nu
A10c
F-16
F18
Syrië
Zijn er andere must haves zeggen jullie? Heb geen peddels dus helaas geen whirly birds
Spaar even door voor rudder pedals
Gewoon tweede hands ergens op de kop tikken. Voor rudder pedals is nauwkeurigheid een stuk minder belangrijk dan bij je throttle & stick, maar het voegt echt wel toe aan de hele vlieg en taxi ervaring. Je hebt dus helemaal geen dure pedals nodig. Die dure sets zijn vooral interessant als je meer realisme wil in feedback (kracht die je moet zetten) en ze zijn minder "fragiel".
Ik gebruik zelf nog steeds gewoon tweede hands Saitek Pro Pedals en die zijn voor mij (nog) prima. Ik ben vergeten of jij in VR vliegt, maar als dat zo is doe je jezelf echt te kort om geen heli's te vliegen.
Qua rudder pedals bepoedelen mijn voeten een Saitek Pro Flight Pedals pedalensetje, maar na ruim 10 jaar zijn ze wel echt aan vervanging toe. Dat is overigens het enige ding van Saitek wat het langer dan een jaar of 1½ heeft overleefd. Het pedaal van de rechtervoet zit aan een kant los waardoor je hem op een tamelijk specifieke manier moet aandrukken om er een goede besturing mee te krijgen als het om remmen gaat. Ik heb de onderdelen voor een vervangende, zelf te maken, set pedalen al ruim een jaar in huis, maar ik ben vooralsnog te lui geweest om de onderdelen te printen.
[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 29-12-2021 10:59 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik heb zelf ook de Saitek Pro Flight Pedals, nieuw gekocht voor €140. 2e hands vast goedkoper te vinden. Ik vind die persoonlijk het fijnst van de goedkopere pedals, doordat de voetstukken wat verder uit elkaar zitten. Had hiervoor CH Products pedals, qua bouwkwaliteit niet te verslaan, maar de voetstukken zaten voor mij te dicht op elkaar, waardoor ik bij langere vliegsessies last kreeg van mijn mannelijke delen
Wat betreft Supercarrier, ik heb hem gekocht meer om ED te sponsoren dan dat ik hem gebruik. Grootste deel van de tijd zit ik toch in de lucht
Zit nu dan ook heel erg te dubben over de Apache; trekt me enorm maar denk dat ie samen met de Hip, de Gazelle en de K50 toch naar de achtergrond verdwijnt. Lastig.
Hoe bedoel je dat? In de zin van gebrek aan ondersteuning vanuit ED/third parties, DLC campaigns, etc?GurbY{nl} schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:41:
Zit nu dan ook heel erg te dubben over de Apache; trekt me enorm maar denk dat ie samen met de Hip, de Gazelle en de K50 toch naar de achtergrond verdwijnt. Lastig.
Ik hoop van harte dat er met de komst van de AH-64 een ommezwaai gaat plaatsvinden binnen de DCS community en dat heli OPS eindelijk volwaardig op de kaart gezet gaan worden. In de vorm dat er meer content/campaigns voor released worden (zowel betaalde DLC campaigns als user made campaigns) en meer multiplayer heli ops content. Met name de Syria map schreeuwt werkelijk om fatsoenlijk uitgewerkte heli campaigns!
Het zou mij niets verbazen als de Apache een veel groter publiek gaat aantrekken dan de tot nu toe uitgebrachte heli modules. Met als hoofdreden: Voor het eerst een "moderne" attack heli met US avionics
Ik denk dat @GurbY{nl} bedoelt dat hij ze toch niet zo vaak vliegt dat het eigenlijk niet waard is ze aan te schaffen. Herken dat wel namelijk, heb ik ook met enkele toestellen die ik nooit vlieg. Ik vlieg toch vooral de F/A-18C, F-16C en de Huey. De rest van de modules die ik heb bijna niet.Bloedvat schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:42:
[...]
Hoe bedoel je dat? In de zin van gebrek aan ondersteuning vanuit ED/third parties, DLC campaigns, etc?
Ik hoop van harte dat er met de komst van de AH-64 een ommezwaai gaat plaatsvinden binnen de DCS community en dat heli OPS eindelijk volwaardig op de kaart gezet gaan worden. In de vorm dat er meer content/campaigns voor released worden (zowel betaalde DLC campaigns als user made campaigns) en meer multiplayer heli ops content. Met name de Syria map schreeuwt werkelijk om fatsoenlijk uitgewerkte heli campaigns!
Het zou mij niets verbazen als de Apache een veel groter publiek gaat aantrekken dan de tot nu toe uitgebrachte heli modules. Met als hoofdreden: Voor het eerst een "moderne" attack heli met US avionics
Dus ik zie het ook min of meer als ED sponsering.
Apache twijfel ik nog over. Eerst even aanzien. Het enige toestel waarvan ik nu al zeker weet dat ik hem aan ga schaffen is de Eurofighter.
@eitje84 wat anderen al zeggen; rudder pedals. Ik heb deze. Geen toebrakes maar die je gebruik je zelden, tenzij je veel WWII/Eastern Cold War toestellen vliegt.
Haha, typisch hoezeer meningen uiteen kunnen liggen. Apache was voor mij een insta buy, terwijl ik weer totaal (nog) niet warm wordt van de Eurofighterdawg schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:49:
[...]
Ik denk dat @GurbY{nl} bedoelt dat hij ze toch niet zo vaak vliegt dat het eigenlijk niet waard is ze aan te schaffen. Herken dat wel namelijk, heb ik ook met enkele toestellen die ik nooit vlieg. Ik vlieg toch vooral de F/A-18C, F-16C en de Huey. De rest van de modules die ik heb bijna niet.
Dus ik zie het ook min of meer als ED sponsering.
Apache twijfel ik nog over. Eerst even aanzien. Het enige toestel waarvan ik nu al zeker weet dat ik hem aan ga schaffen is de Eurofighter.
@eitje84 wat anderen al zeggen; rudder pedals. Ik heb deze. Geen toebrakes maar die je gebruik je zelden, tenzij je veel WWII/Eastern Cold War toestellen vliegt.
Ach ja, alleen maar goed voor diversiteit op het virtuele slagveld!
Over die toebrakes, wellicht vergis ik me, maar volgens mij gebruikt het overgrote deel van de full fidelity modules ze toch echt wel. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou persoonlijk nooit gaan voor rudder pedals zonder toebrakes.
Nou, ik ga de Apache waarschijnlijk wel aanschaffen, maar ik ben minder fan van toestellen waar 2 bemanningsleden voor benodigd zijn. Komt wel een AI voor maar dat maakt dat ik het toestel minder goed leer kennen, want toch niet nodig zogezegd.Bloedvat schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:09:
[...]
Haha, typisch hoezeer meningen uiteen kunnen liggen. Apache was voor mij een insta buy, terwijl ik weer totaal (nog) niet warm wordt van de Eurofighter![]()
Ach ja, alleen maar goed voor diversiteit op het virtuele slagveld!![]()
Over die toebrakes, wellicht vergis ik me, maar volgens mij gebruikt het overgrote deel van de full fidelity modules ze toch echt wel. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou persoonlijk nooit gaan voor rudder pedals zonder toebrakes.
Al moet ik bekennen dat ik de Jester AI ook gewoon niet handig ontworpen vind. Van wat ik gezien heb bij de Hind is het daar al stukken beter. Vandaar nog even aankijken.
Ja, toebrakes gebruik je wel maar ik doelde vooral op differential steering d.m.v. toebraking.
Ik ben het helemaal met je eens v.w.b. 2 bemanningsleden. Echter, van wat ik gelezen heb, kun je de Apache behoorlijk goed vliegen en bedienen vanuit beide cockpits, met slechts enkele systemen waar je dan AI of een tweede speler voor nodig zal hebben.dawg schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:26:
[...]
Nou, ik ga de Apache waarschijnlijk wel aanschaffen, maar ik ben minder fan van toestellen waar 2 bemanningsleden voor benodigd zijn. Komt wel een AI voor maar dat maakt dat ik het toestel minder goed leer kennen, want toch niet nodig zogezegd.
Al moet ik bekennen dat ik de Jester AI ook gewoon niet handig ontworpen vind. Van wat ik gezien heb bij de Hind is het daar al stukken beter. Vandaar nog even aankijken.
Ja, toebrakes gebruik je wel maar ik doelde vooral op differential steering d.m.v. toebraking.
Zeer verschillend van de Tomcat dus, waar je echt twee totaal verschillende cockpits hebt en het overgrote deel niet vanuit beide cockpits te bedienen is.
Twijfel nog steeds want vind het wel DE gevechtschopper....
Ja inderdaad, de Tomcat backseat is eigenlijk té uitgebreid om via een AI af te handelen. En dan heeft HeatBlur ook nog elk denkbare functie van de backseat in Jester verwerkt waardoor je hem teveel moet micromanagen. Ik had liever gezien dat hij wat meer geautomatiseerd was. Maar ja.Bloedvat schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:38:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens v.w.b. 2 bemanningsleden. Echter, van wat ik gelezen heb, kun je de Apache behoorlijk goed vliegen en bedienen vanuit beide cockpits, met slechts enkele systemen waar je dan AI of een tweede speler voor nodig zal hebben.
Zeer verschillend van de Tomcat dus, waar je echt twee totaal verschillende cockpits hebt en het overgrote deel niet vanuit beide cockpits te bedienen is.
De Eurofighter kijk ik vooral naar uit omdat ik vroeger begonnen ben met TFX & later EF2000. Beiden van DiD.
Maar goed, ben nu wel aan het kijken naar een setje pedalen... dank daarvoor...
Iemand trouwens ervaring met de F5? Lijkt me een leuke kist voor het dichtbij luchtgevecht.
Een setje pedals is dan inderdaad wel weer een ding, zijn nou niet echt klein ofzo.eitje84 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:04:
Tja, het budget is heb probleem. Het feit dat ik begin volgend jaar voor een paar jaar maar het buitenland gaan betekend dat ik de hoeveelheid nieuwe zooi een beetje probeer te beperken... Weet nu al niet hoe ik mijn hotas en MFDs mee ga slepen...
Iemand trouwens ervaring met de F5? Lijkt me een leuke kist voor het dichtbij luchtgevecht.
De F5 heb ik een klein beetje ervaring mee, is aan de ene kant heel toegankelijk maar tegelijkertijd ook best uitdagend omdat het nog een erg analoge kist is. Daardoor dus geen CCIP of CCRP reticle, dus bommen moet je zelf 'mikken' door je sight (is geen HUD) goed in te stellen, de juiste duikhoek en snelheid aan te houden etc.
Ik meende ook geen autopilot in welke zin dan ook, en wat betreft A-A heb je volgens mij alleen 2x AIM-9's aan de vleugeltips en je boordkanon. Geen heel uitgebreide mogelijkheden dus, maar wel een kist om 'echt' mee te leren vliegen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de F-16 waar alles voor je gedaan wordt (enigszins gechargeerd
--- EDIT ---
Weet trouwens niet of je we van op de hoogte bent, maar je kunt tegenwoordig 14 dagen een module gratis proberen, misschien is dat een optie voor je om bijvoorbeeld de F5 te checken of het is wat je verwacht?
[ Voor 8% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 31-12-2021 11:35 ]
Maar gaat dat iigv maar even doen, altijd beter dan niks!
Ik vind het zelf wel een leuke kist. Vele andere ook. Het is iets volledig anders, maar zoals hierboven gezegd wel zeer beperkt. Het wordt vaak gezien als in een intro toestel voor starters.eitje84 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:04:
Tja, het budget is het probleem niet. Het feit dat ik begin volgend jaar voor een paar jaar maar het buitenland gaan betekend dat ik de hoeveelheid nieuwe zooi een beetje probeer te beperken... Weet nu al niet hoe ik mijn hotas en MFDs mee ga slepen...
Zelf heb ik de module ook voor die reden aangeschaft, maar zeker geen spijt gehad.
Het is vooral een simpel toestel zonder veel poespas. Makkelijk starten, geen MFD's om door te wandelen. Geen complexe radar systemen. Landen is wel een stuk makkelijker dan in veel toestellen.
Ik vond het wel jammer dat de F5 niet met een campaign kwam, maar ik de F5E black sea resolve campaign is wel leuk, maar niet altijd even makkelijk. A2G is niet makkelijk zonder de CCIP/CCRP hulpmiddelen.
In een sale is het 30$, dat valt wel mee vind ik. Ik denk dat je er meer uit haalt dan bv de L39 of C101 trainers.
Ik vind dat de prijzen van de DCS toestellen echt wel goed meevallen.
Als je ziet dat bv in MSFS een GA toestel vaak +/30 euro is, en je bij DCS in de sale periode voor dezelfde prijs een immens complexer toestel krijgt ....
[ Voor 7% gewijzigd door Predator op 09-01-2022 11:20 ]
Andere mensen andere ervaring?
Ik heb wel eens iemand gemute, maar het is inderdaad en gelukkig zeldzaam dat je dit moet doen. Wat wel verwarrend is, is dat op servers met SRS én voice chat, je niet weet welk kanaal is gebruikt voor de communicatie.
© ocf81 1981-infinity
Huh? Dat kan toch?ocf81 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:45:
Voor een realistische ervaring moet je eigenlijk de keybinds per vliegtuig zou in kunnen instellen, en dat dit niet kan is superirritant IMHO.
Je gebruikt dezelfde commands als je in het echte vliegtuig zou gebruiken?
Vorige week had ik 't ff in de F14 geprobeerd en dezelfde knop waarmee ik eerder de (muisbediende) radio's bedien, activeerde de PTT van de voice radio..
Gegroet! Lukas
Ja dat dacht ik ook, ik gebruik de mic switches VHF1 and VHF2 als PTT.MTFDarkEagle schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:44:
[...]
Huh? Dat kan toch?
Vorige week had ik 't ff in de F14 geprobeerd en dezelfde knop waarmee ik eerder de (muisbediende) radio's bedien, activeerde de PTT van de voice radio..
Nadeel is dan wel dat ie het radio menu openend rechtsboven maar ja...
Werkt prima, het geluid is alleen veel te clean, dat is wel het voordeel van SRS.
Maar denk dat ze dat in de volgende update wel aanpassen, zo is het wel heel arcade
Wat bedoel je met "clean"?eitje84 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:53:
[...]
Ja dat dacht ik ook, ik gebruik de mic switches VHF1 and VHF2 als PTT.
Nadeel is dan wel dat ie het radio menu openend rechtsboven maar ja...
Werkt prima, het geluid is alleen veel te clean, dat is wel het voordeel van SRS.
Maar denk dat ze dat in de volgende update wel aanpassen, zo is het wel heel arcade
Bedoel je dat een geen ruis (noise) doorheen zit?
(Heb het zelf nog niet kunnen testen, maar ik ben met je eens dat het wel gaaf/realistisch zou zijn als er wat achtergrondruis te horen zou zijn)
Of, nog beter, een aantal verschillende "ruis-soorten".. bij de een 'n piep op de achtergrond, bij de ander ECS noise, bij weer een ander gewoon statische ruis, etc.
[ Voor 11% gewijzigd door Bloedvat op 13-01-2022 13:15 ]
Ik had het over de DCS Voice keybinds. Die zitten in het "Radio VoiP" menu. Als je maar één kist zou vliegen kan het inderdaad.MTFDarkEagle schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:44:
[...]
Huh? Dat kan toch?
Maar bijv. de JF-17 heeft voor/achter als combinatie, en de F/A-18C heeft boven/onder als combinatie. Dan zou je iets als joystick gremlin moeten gebruiken om altijd dezelfde binds te gebruiken zonder dat je het realisme zou breken.
SRS doet het wel goed, die bind aan de radio binds van de diverse kisten.
© ocf81 1981-infinity
Ik denk dat ik je niet snap...ocf81 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:27:
[...]
Ik had het over de DCS Voice keybinds. Die zitten in het "Radio VoiP" menu. Als je maar één kist zou vliegen kan het inderdaad.
Maar bijv. de JF-17 heeft voor/achter als combinatie, en de F/A-18C heeft boven/onder als combinatie. Dan zou je iets als joystick gremlin moeten gebruiken om altijd dezelfde binds te gebruiken zonder dat je het realisme zou breken.
SRS doet het wel goed, die bind aan de radio binds van de diverse kisten.
Ik heb dezelfde commands gebind als waarmee de radio zou worden bediend (dus radio switch up, of in die richting) en daarmee bedien je de PTT...?
Die staan per specifieke toestel in de lijst van commands?
Die kun/moet je toch per toestel instellen? En dat kun je dan toch gewoon elke keer op dezelfde fysieke schakelaar op je hotas doen?
Wat mis ik?
[ Voor 7% gewijzigd door MTFDarkEagle op 13-01-2022 13:31 ]
Gegroet! Lukas
Dat sommige kisten andere ergonomie erop nahouden, en dat ik die altijd volg. Bij de ene is radio 1 naar voren, bij de ander omhoog of omlaag op een 4-way hat. Om conflicterende DCS Voice keybinds en radio keybindss te voorkomen moet ik de keybinds matchen en moet ik dat dus loslaten. Het mooie van SRS is dus dat dit bij heel veel kisten niet hoeft, en het streven is om dat eigenlijk nooit te hoeven.MTFDarkEagle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:30:
[...]
Ik denk dat ik je niet snap...
Ik heb dezelfde commands gebind als waarmee de radio zou worden bediend (dus radio switch up, of in die richting) en daarmee bedien je de PTT...?
Die staan per specifieke toestel in de lijst van commands?
Die kun/moet je toch per toestel instellen? En dat kun je dan toch gewoon elke keer op dezelfde fysieke schakelaar op je hotas doen?
Wat mis ik?
[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 13-01-2022 13:41 ]
© ocf81 1981-infinity
Dat klinkt als een you-problemocf81 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:40:
[...]
Dat sommige kisten andere ergonomie erop nahouden, en dat ik die altijd volg. Bij de ene is radio 1 naar voren, bij de ander omhoog of omlaag op een 4-way hat. Om conflicterende DCS Voice keybinds en radio keybindss te voorkomen moet ik de keybinds matchen en moet ik dat dus loslaten. Het mooie van SRS is dus dat dit niet hoeft.
Nee geintje.. sorry..
Nu snap ik het nog steeds niet...
Wat doet SRS dan anders?
Die bind het toch ook per toestel? Of zijn het daar algemene "VHF AM PTT", "VHF FM PTT" (of die richting)...
Als je het bij elk toestel nahoud op de ergonomie van dat toestel, moet je het toch sowieso elke keer anders inrichten?
I'm confused...
Gegroet! Lukas
Ja, dat klopt wel een beetje, maar tegelijkertijd is het wat mij betreft ook een stukje realisme.MTFDarkEagle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:43:
[...]
Dat klinkt als een you-problem
Nee geintje.. sorry..
SRS bind aan de keybind van de radio van de kist. AFAIK doet DCS dat dus met een aparte keybind in het "Radio VoiP" settings menu, en niet aan de radio van de kist.MTFDarkEagle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:43:
Wat doet SRS dan anders?
Die bind het toch ook per toestel? Of zijn het daar algemene "VHF AM PTT", "VHF FM PTT" (of die richting)...
Als je het bij elk toestel nahoud op de ergonomie van dat toestel, moet je het toch sowieso elke keer anders inrichting?
I'm confused...
[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 13-01-2022 13:45 ]
© ocf81 1981-infinity
Dat doet die dus niet wat ik heb gezien/geprobeerd.ocf81 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:44:
[...]
AFAIK doet DCS dat dus met een aparte keybind in het "Radio VoiP" settings menu
En dat dus wélen niet aan de radio van de kist.
Gegroet! Lukas
Oké, dan moet ik nog maar eens uitzoeken waarom ik geen radio op zie lichten in de voice overlay als ik de knopjes bepoedel. (DCS Voice staat wel aan in de settings en de juiste mic en speaker staan ingesteld, enkel geen keybids ingesteld)MTFDarkEagle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:54:
Laat ik het anders formuleren:
Ik heb geen enkele universele Radio VoiP commando's gebind en toch gingen de broadcast lampjes van de betreffende radio's branden toen ik op de vliegtuig specifieke PTT knopjes duwde.
[edit]Deze video heeft mij misschien ook op het verkeerde been gezet dan?
[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 13-01-2022 14:13 ]
© ocf81 1981-infinity
Bij DCS heb je key binds voor algemene, vaak UI dingen, zoals "/" voor radio menu.MTFDarkEagle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:43:
[...]
Dat klinkt als een you-problem
Nee geintje.. sorry..
Wat doet SRS dan anders?
Als je het bij elk toestel nahoud op de ergonomie van dat toestel, moet je het toch sowieso elke keer anders inrichten?
I'm confused...
En key binds per functie per kist.
Maar volgens mij zijn de PTT knoppen per kist voor voice chat, maar dat weet ik niet zeker.
Probeer ook zo dicht mogelijk bij de werkelijke knoppen van de kist te blijven, maar voor dit soort dingen heb ik voor alle kisten dezelfde knoppen
Gegroet! Lukas
En we hebben allebei gelijk

Namelijk, dat de F-14 (die ik dus probeerde) direct de module specifieke commands herkende voor de DCS VoiP (zoals het zou heuren

Maar, de F-16 en A-10CII (die twee heb ik ff geprobeerd) NIET... Daarvoor moet idd de DCS VoiP PTT keybinds worden gemapt...
Da's wel donders maf dat deze 3rd party module het wél goed doet, maar deze 2 DCS modules niet...
[ Voor 3% gewijzigd door MTFDarkEagle op 13-01-2022 21:43 ]
Gegroet! Lukas
Wat ik hier dus lees, is dat Heatblur & Deka in hun module SRS & VoiP functionaliteit hebben ingebouwd.
Hopelijk wordt dit ook mogelijk in de ED modules...
Gegroet! Lukas
- Syria
- Persian Gulf
- FCS
- UH1
- F16
- Combined Arms
allemaal aangeschaft
Erg leuk om te doen en ik moet zeggen dat bijvoorbeeld de F15 zonder clickable copcit erg snel onder de knie te krijgen is. Het vliegen in de UH1 heeft ook geen geheimen meer eerlijk gezegd. Nu bezig met de F16 onder de knie te krijgen, wat ik nog niet helemaal begrijp is GPS bombarderen, maar met de Grimpreapers tutorials ben ik al een heel eind gekomen.
BlueFlag is erg leuk, maar wat ik niet zo goed begrijp, niemand communiceert echt... Heb SRS, maar meestal doodse stilte... Terwijl het bij BlueFlag toch echt draait om samenwerking volgens mij... Zijn er servers waar dat wat meer gebeurt? Y4Y is geinig maar ik speel liever een soort missie, zoals dus bij BLueFlag ipv ongelimiteerd knallen... Grtrz!
Hehe mja, met pvp kan ik me voorstellen dat je daarna effe een wat meer slaapverwekkend vluchtje in MSFS onderneemt, voordat je gaat pitten.FWdeKlerk schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:01:
Een paar pagina's terug enthousiast begonnen aan DCS... heb inmiddels
- Syria
- Persian Gulf
- FCS
- UH1
- F16
- Combined Arms
allemaal aangeschaftLekker vliegen, al moet ik zeggen, als ik dit net voor het slapengaan doe dan doe ik geen oog meer dicht, dus dan nog een rondje MSFS
Erg leuk om te doen en ik moet zeggen dat bijvoorbeeld de F15 zonder clickable copcit erg snel onder de knie te krijgen is. Het vliegen in de UH1 heeft ook geen geheimen meer eerlijk gezegd. Nu bezig met de F16 onder de knie te krijgen, wat ik nog niet helemaal begrijp is GPS bombarderen, maar met de Grimpreapers tutorials ben ik al een heel eind gekomen.
BlueFlag is erg leuk, maar wat ik niet zo goed begrijp, niemand communiceert echt... Heb SRS, maar meestal doodse stilte... Terwijl het bij BlueFlag toch echt draait om samenwerking volgens mij... Zijn er servers waar dat wat meer gebeurt? Y4Y is geinig maar ik speel liever een soort missie, zoals dus bij BLueFlag ipv ongelimiteerd knallen... Grtrz!
Ik kan je niet echt een server adviseren daar ik zelf grotendeels SP speel. Maar ik kan me voorstellen dat je voor een echt goede MP ervaring beter een virtueel squadron kan joinen. Zodra leven het toelaat, ga ik dat ook doen (waarschijnlijk pas als ik over 25jaar met pensioen ga

In other news:
Voor diegene die het nog niet gezien hebben, nieuwe beelden van een aantal work in progress AI modellen

Hier vind je nog wat meer screenshots/impressies:
https://www.digitalcombatsimulator.com/en/downloads/screenshots/572/
Ja, dat soort video's zijn inderdaad erg nuttig. Helaas is het ook nog wel eens zo dat door een update zo'n video niet meer klopt. Het is altijd nuttig om even te kijken welke video het nieuwst is.FWdeKlerk schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:01:
Een paar pagina's terug enthousiast begonnen aan DCS... heb inmiddels
- Syria
- Persian Gulf
- FCS
- UH1
- F16
- Combined Arms
allemaal aangeschaftLekker vliegen, al moet ik zeggen, als ik dit net voor het slapengaan doe dan doe ik geen oog meer dicht, dus dan nog een rondje MSFS
4YA heeft ook een missie, namelijk om alle luchtbases van de tegenstander te bemachtigen door de vijandelijke troepen op/rond die bases te vernietigen. Het kat-en-muis-spelletje is tamelijk leuk, aangezien je ook grondtroepen kan creëren met kratten (in de vorm van 2 naast elkaar geplaatste generatorwagentjes).FWdeKlerk schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:01:
Op de PvP server is het zeker geen saaie bedoeling!
© ocf81 1981-infinity
Anywho, vermaak me opzich prima in de 4YA servers.
@FWdeKlerk kijken of we samen een keertje kunnen knallen?
Ik ben ook af en toe op 4YA (meestal Syria) te vinden onder nickname "Sirrah"eitje84 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:36:
Moet zeggen dat mee het ook tegenvalt hoeven er gecommuniceerd wordt. Via het typen nog best veel, waar ik trouwens geen reet van snap... Hoe kan je nauw hele verhalen lezen en typen tijdens het vliegen?
Anywho, vermaak me opzich prima in de 4YA servers.
@FWdeKlerk kijken of we samen een keertje kunnen knallen?
Eigenlijk wel uitsluitend voor helicopter training (met name Hind)
Ik ben op de 4YA Syria map te vinden onder DutchEgg btw.
Ik gebruik nu deze shader mod:eitje84 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:27:
Gebruikt een van jullie ReShade? Zag gisteren een YT filmpje en heb het meteen geprobeerd, en damn.... wat een vette upgrade!
Ik ben op de 4YA Syria map te vinden onder DutchEgg btw.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/68319052#68319052
Zal een heel eind hetzelfde resultaat geven als de shader mod die jij gebruikt. Maar, zoals ik in mijn post ook al aan gaf, inderdaad geweldig goed resultaat
Maar als iemand beide geprobeerd heeft, hoor ik graag welke het beste resultaat geeft
[ Voor 7% gewijzigd door Bloedvat op 21-01-2022 12:56 ]

YouTube: DCS: AH-64D Status Report
Ja, ik zal ook niet ontkennen dat ik teleurgesteld ben. Verheug me er ook enorm op..Koekemoeroetoe schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:29:
Apache helaas tot, naar verwachting, februari uitgesteld. Jammer, keek er naar uit eind deze maand te vliegen in de AH-64, maar als iets langer wachten betere kwaliteit oplevert dan is dat maar zo.![]()
YouTube: DCS: AH-64D Status Report
Maar ja, laten we maar zeggen dat voorpret ook pret is
Als soort van pleister op de "wond" is er deze community mod:
Normaal gesproken mijd ik community mods, maar dit is een van de weinige die ik toch geprobeerd heb en m'n eerste indruk ik helemaal niet slecht. Hopelijk krijgt ie binnenkort ook Simshaker ondersteuning, want ik merk dat ik niet meer echt zonder kan
Denk dat ik mezelf deze maar cadeau ga geven ter ere van het Chinese nieuwe jaar
Oh my.... het enige waar ik bij mijn TM Cougar ontevreden over was/ben: korte "travel" van de throttle en geen detends...eitje84 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:38:
voor alle Winwing en F-16 enthousiastelingen: https://wwsimstore.com/p/339.html
Denk dat ik mezelf deze maar cadeau ga geven ter ere van het Chinese nieuwe jaar
Dit is inderdaad wel erg verleidelijk........
Gelukkig voor mijn portemonnee is ie out of stock
Prachtige kist imo... en dat deze dan nog gemaakt gaat worden door Heatblur...
Dat ze maar hun tijd ervoor nemen... Kan ik wat prutsen met de Apache (als als....)
OMG dat wordt echt te gek.

Gegroet! Lukas
Beide delen zijn eenvoudig met een enkele vleugelmoer vast te zetten. Stuur maar een bericht bij interesse.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Hey wat grappig, voordat ik mijn huidige simrig gebouwd had, gebruikte ik precies ook zo'n IKEA stoelickeicke schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:43:
Mocht iemand de Thrustmaster Warthog hotas set en een IKEA Poang stoel hebben: ik heb zelf mounts gemaakt die je gratis mag hebben. Ik ben nu zelf namelijk bezig met een aluminium simrig om racen en vliegen te combineren.
Beide delen zijn eenvoudig met een enkele vleugelmoer vast te zetten. Stuur maar een bericht bij interesse.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/wwbAQH447LNRlYwioh6JP55v.jpg?f=fotoalbum_medium)
Tof van je om hem hier aan te bieden.
Had ik destijds helemaal niet aan gedacht

Edit:
Oh, zie nu dat het om de steuntjes gaat
Even goed aardig van je om hier aan te bieden
Ik zie wel wat oplossingen, maar ik mis de mogelijkheid een toetsenbord voor je te houden. Hoe doen jullie dit?
Discord waar spelers elkaar kunnen vinden voor samenvliegen:
- CombatFlight https://discord.gg/sQcJps7Cqx