Heb 'm vannacht alles laten downloaden en vanmorgen een paar uurtjes de AH-64D uitgeprobeerd. voor 90% nog alleen vanuit de pilot seat. CP/G ga ik vanavond eens mee aan de slag.
Mijn eerste indruk:
Ik ben echt weggeblazen!
De cockpit is werkelijk prachtig gedetailleerd en de IHADSS monocle is supergaaf in VR (right eye only natuurlijk!

)
Ook de kleinere details, zoals de jettison streamer bij je linker been, die casual wat bungelt, de spiegeling in de IHADSS lens en de vettige vinger vlekken op de MPD's (die laatste zie je gelukkig alleen als de MPD's uit staan

).
Eerst even: Ik speel op een (inmiddels oude) GTX 1080ti, i7-8700k, 32GB ram. Ram geheugen heb ik op 3GHz gezet, maar de rest draait nog steeds op stock speed. Verder gebruik ik een Reverb G1. Zeker geen high-end systeem meer te noemen dus.
Na wat berichten op het ED forum werd ik een beetje bezorgd om de eventuele prestaties in VR. Maar niets daarvan lijkt (voor mij) waar te zijn. Ik merk helemaal geen verschil met andere modules, of voor de update. Heb een aantal van de instant action missies in Syria map geprobeerd, maar zelfs die liepen "smooth as butter". Wellicht heb ik de grafische instellingen iets lager dan de heren die klagen over lage fps, maar in mijn cockpit is alles haarscherp, kan ik alles lezen zonder met m'n neus overal bovenop te gaan en target spotting gaat nog steeds helemaal prima. Ik kwam er halverwege mijn speelsessie zelfs achter dat ik shadows nog op high had staan (had ik laatst wat mee zitten testen). Ok, ik heb bewust de fps counter niet aan gezet, want in mijn ogen gaat het daar helemaal niet om. Het gaat om wat je ervaart. En als er niks schokt en stokt, ook niet bij wat meer actie, dan is het voor mij prima.
Na helemaal vertrouwd te zijn met de vlieg- en hover-eigenschappen van de Hind, was mijn eerste ervaring met de Apache, dat ie tijdens hover behoorlijk zenuwachtig is. Vooral op kleine roll inputs. Maar ik ben er van overtuigd dat dat na een paar keer oefenen helemaal steady lukt. Eenmaal op snelheid vliegt het ding als een zonnetje. Hij mag dan bij lange na niet zo snel zijn als de Hind, maar dat krijg je meer dan terug aan wendbaarheid. Ook in de landing is de Apache meer dan vergefelijk. Ik heb totaal nog geen ietsie pietsie last gehad van VRS. Volgens mij moet je het wel heel erg bont maken voor je daarin terecht komt.
Ik ben uiteraard nog niet helemaal los op de avionics, al is de bediening van de MPD's via HOCAS (hands on collective and stick

) buitengewoon prettig. Heb mijn Virpil collective en TM Warthog stick echter nog niet helemaal gemapped, want dat zijn veel buttons (ik tel er zo snel 19 voor de cyclic en
35! voor de collective grip)

....
Qua wapens schiet (pun intended) het gebruik van de gun overal natuurlijk met kop en schouders bovenuit. Gewoon door de IHADSS kijken naar wat je kapot wil hebben, trekker overhalen, en kijken hoe alles in brand vliegt
Echt easy peasy
Raketjes afvuren heb je ook nagenoeg geen tutorial voor nodig (gericht schieten is wel wat anders

)
Hellfire's af laten vuren door George AI werkt ook heel makkelijk (net zoals bij de Hind). Is natuurlijk veel makkelijker dan zelf targets moeten zoeken en locken.
Ik ben altijd wel (snel) enthousiast over de full fidelity modules in DCS (ook de early access modules), maar ik ben er vrij zeker van dat de Apache mijn favoriete module gaat worden
(ik hoop trouwens dat er snel een update komt voor Simshaker, want ik merk dat ik dat motortje in m'n rug heel erg mis in de Apache.. Hopelijk komt de ontwikkelaar van SSA er
dit weekend aan toe)
[
Voor 5% gewijzigd door
Bloedvat op 18-03-2022 14:41
]