Er worden soms inderdaad vervelende dingen geroepen, maar er is toch ook wel veel kritiek die gewoon helemaal waar is.
Ik ben ondertussen van mening dat het niet alleen ligt aan de communicatie. De ontwikkelorganisatie en de productplanning kloppen gewoon niet. Met heeft de technische schuld (in het Engels: Technical Debt of TD) niet goed in de greep, en dat komt steeds weer terug. Pogingen om hier mee om te gaan worden structureel slecht aangepakt. Dit is een direct gevolg van het niet afronden van het ene EA project voordat het ander EA project wordt gelanceerd. ED zit vast in het stramien dat elke euro en een bepaald product wordt gestopt ook moet worden terugverdiend op dat product, en kijkt te weinig naar het platform als geheel. Te veel kleingeestig denken dat op termijn alleen maar tegen gaat werken. De asset packs en super carrier zijn hier een goed voorbeeld van.
Qua TD is dat goed te zien in de ontwikkeling van de AI assistenten waarbij toch naar voren kwam dat de achterliggende API voor dit soort assistenten een rommeltje was. Maar ook de kern van de engine is nu zo sleets aan het raken dat mensen gewoon afhaken. Het gemor rondom de prestaties als men gebruik wil maken van VR en de veranderingen in de engine die daarvoor nodig zijn, zijn volgens mij een goed voorbeeld daarvan. De UI voor VR is prima, maar mensen lopen gewoon weg omdat je naar een slideshow zit te kijken. ik heb dat zelf ook en een steam buddy van mij had na twee keer zoiets van: "laat maar weten als ze de performance fixen, dit is te erg voor woorden". TD is een bekende oorzaak van het op termijn falen van producten en bedrijven die deze producten maken.
Dat samen resulteert in het steeds weer niet kunnen nakomen van de beloften en een structureel falen als het om de stabiele product branch gaat.
ED is echt niet goed bezig de laatste paar jaar.
Het is overigens niet zo dat ze niet proberen te veranderen. Ze hebben bijvoorbeeld nu een meer agile aanpak en lijken ook meer continuous integration toe te passen. Echter lijken de veranderingen in de manier van werken te halfslachtig aangepakt om succesvol te zijn. Dus dan heb je alsnog niks.
Wat we nu hebben is dat β-branch niet stuk mag gaan, want anders is het hommeles. Terwijl je dus eigenlijk wil dat daar dingen stuk mogen gaan. Stable krijgt te weinig QA aandacht en resources, waardoor niemand het aan wil raken. Je loopt achter, maar je krijgt er bijna niks voor terug. Dit is voor ED ook geen wenselijke situatie, maar zolang de eeuwig durende EA plaag doorgaat, blijft dit probleem denk ik wel spelen. En ED heeft aangegeven dat de opeenstapeling van EA nodig is om draaiende te blijven. Of dat nu echt zo is valt te bezien. DCS is in de afgelopen paar jaar toch
aardig gegroeid in speleraantallen. (aanname dat steam en ED versie in gelijke ratio groeien)
Als developer kan je aan de patronen op langere tijdschaal toch wel het een en ander afleiden over hoe het er achter de schermen aan toe moet gaan bij ED. Natuurlijk nooit loepzuiver, maar wel op een graad die mijns inziens de bovenstaande analyse kan rechtvaardigen.
[
Voor 34% gewijzigd door
ocf81 op 15-06-2022 15:22
. Reden: Heel veel veranderd, nu wel klaar. ]