Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:07

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Tja voor een goede prijs èn geen zelfbouw bijt elkaar gewoon :). Echte TrackIR is nog altijd 100+ euro.

Je kan een gevraagd-advertentie plaatsen, misschien zijn er wel tweakers die dit soort dingetjes bouwen en printen. Maar 30 euro voor een goede clip, waardoor je verder klaar bent dan vind ik niet zo heel gek.

Je kan het ook zelf proberen zonder 3D-printer en met gewoon huisartikelen. Het gaat er niet om dat het mooi wordt, maar dat het werkt lijkt me? :)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:01

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:32:
Tja voor een goede prijs èn geen zelfbouw bijt elkaar gewoon :). Echte TrackIR is nog altijd 100+ euro.

Je kan een gevraagd-advertentie plaatsen, misschien zijn er wel tweakers die dit soort dingetjes bouwen en printen. Maar 30 euro voor een goede clip, waardoor je verder klaar bent dan vind ik niet zo heel gek.
€42 inclusief verzenden bij Delan Engineering ;)
Je kan het ook zelf proberen zonder 3D-printer en met gewoon huisartikelen. Het gaat er niet om dat het mooi wordt, maar dat het werkt lijkt me? :)
Ja, dat ga ik ook doen als ik geen cheapass clip kan vinden. Heb jij toevallig enig idee wat voor LEDjes (welke golflengte, hoe sterk) ik moet hebben in dat geval?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Thanks! Ik denk dan dat ik inderdaad gewoon even met de soldeerbout bezig ga. Ik heb ze ook al gevonden bij een Nederlandse winkel (5 voor €2,90), dan hoef ik geen 2 weken te wachten ;)

Ik heb een draadloze headset, dus het is een leuke uitdaging om daar proberen stroom te van 'af te tappen' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
De stroomcircuits staan eigenlijk altijd los van de headset kabels, dus zo'n verschil is dat niet :).
Je kan kiezen tussen 5 volt via USB, of een batterijhoudermethode, die je dan op de een of andere manier aan je headset verbindt.

Ik heb ze ook bij Farnell vandaan inderdaad, ook niet zo gek duur. Dacht alleen dat dat enkel voor bedrijven was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:03:
De stroomcircuits staan eigenlijk altijd los van de headset kabels, dus zo'n verschil is dat niet :).
Je kan kiezen tussen 5 volt via USB, of een batterijhoudermethode, die je dan op de een of andere manier aan je headset verbindt.
Dat snap ik, maar liefst gebruik ik dan geen extra batterijen. Een kabel is ook niet handig want ik heb een draadloze headset (die wil ik dus graag draadloos houden).

Ik wil dus proberen om stroom van de headset (van de interne accu) af te tappen.
Ik heb ze ook bij Farnell vandaan inderdaad, ook niet zo gek duur. Dacht alleen dat dat enkel voor bedrijven was.
Volgens mij heb je gelijk ja... Bij het aanmaken van een account was het niet verplicht om BTW-nummer in te voeren en kon ik bij bedrijfsfunctie gewoon "student" kiezen.

Echter, nu ik probeer te betalen kan ik alleen voor "Pcard" kiezen als betaalmethode. Lekker dit, dat hadden ze wel even duidelijk mogen maken vóórdat ik een account had aangemaakt en alles... |:(

EDIT:

En bij Conrad hebben ze blijkbaar nog nooit van brievenbuspost gehoord, verzendkosten van 3 LEDjes is daar €6,95 op een bestelling van €1,77 8)7

[ Voor 78% gewijzigd door Compizfox op 22-09-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zou ik, aangezien de SFH485P hier vrij slecht verkrijgbaar is, ook andere LEDs kunnen gebruiken?

Ik heb van de SFH485P al wat informatie gevonden: forward voltage = 1,5 volt, forward current = 100 mA, angle = 40°, λ=880 nm, radiant intensity = 3,15 mW/sr.

Zou ik bijvoorbeeld ook deze LED kunnen gebruiken: http://www.leds-buy.nl/co...0nm-60-graden-5mm-bl.html? De golflengte, hoek, en spanning komen redelijk overeen. Echter is de stroom veel lager, wat mij doet vermoeden dat deze LED minder fel is. De radiant intensity zou dan echter weer 11 mW/sr zijn, wat mij nogal tegenstrijdig lijkt. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb er niet zoveel verstand van qua dat, je zou eens op het freetrack forum kunnen proberen. Ik ben bewust gebleven bij de led die idereen gebruikt, zodat ik niet afwijk qua schema's en modellen en dergelijke.

Volgens mij werd die SFH485P vooral gekozen voor de brede hoek die deze heeft, hij heeft dan ook geen ronde kop maar plat.

Die van eBay kan je toch doen? Soms duurt dat geen weken.

http://www.free-track.net/forum/index.php?showtopic=3558

[ Voor 7% gewijzigd door MsG op 22-09-2015 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:49:
Ik heb er niet zoveel verstand van qua dat, je zou eens op het freetrack forum kunnen proberen. Ik ben bewust gebleven bij de led die idereen gebruikt, zodat ik niet afwijk qua schema's en modellen en dergelijke.

Volgens mij werd die SFH485P vooral gekozen voor de brede hoek die deze heeft, hij heeft dan ook geen ronde kop maar plat.
Jep, maar de SFH485P heeft een hoek van 40°. De LED die ik linkte heeft zelfs nog een grotere hoek (60°). Dat gaat het probleem niet vormen dus lijkt me ;)
Die van eBay kan je toch doen? Soms duurt dat geen weken.

http://www.free-track.net/forum/index.php?showtopic=3558
Nou, eigenlijk wel. Al die verkopers op eBay zitten in China en dan mag je toch wel rekenen op een week minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Als het je echt om tijd gaat kan je het altijd proberen voor die paar euro, wie weet werken ze juist beter.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

M'n vader had toevallig nog wat IR LEDjes op zolder liggen, dus ik heb het daarmee maar geprobeerd :P

Ik heb geen idee wat de specificaties daarvan zijn, maar ik heb er maar een clip mee in elkaar geknutseld. Het werkt nog niet helemaal vlekkeloos maar met wat getweak moet het wel goed te krijgen zijn.

De LEDjes zijn niet helemaal fel genoeg en iets te directioneel. Ik ben dus van plan om de kopjes wat platter te vijlen en ze iets feller te maken.

Ik heb nu 3 van zulke LEDs in serie (samen met een 100 ohm weerstand) op 5 volt (USB). Er gaat dan ongeveer 16 mA lopen. Ik denk (hoop?) dat de LEDjes wel wat meer juice aankunnen dus ik denk dat ik die weerstand maar ga vervangen door één met een lagere weerstand.

Als ik vanmiddag thuis ben zal ik wel wat foto's posten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03
je moet de LEDjes niet plat vijlen daar wordt het niet beter van. Je moet ze gaan schuren ( opruwen eigenlijk meer) met wat fijn schuurpapier of een 3m pad, dan gaan ze diffuus licht uitzenden. Dan heb je geen last meer van de richting en ziet de camera een mooi bolletje :)

ik heb dit een jaar of 5 ofzo geprobeerd toen de software etc nog niet zo ver was. ik wil het nu eigenlijk wel weer es proberen. kwma dit topic toevallig tegen en gelijk begint het weer te kriebelen :P

[ Voor 18% gewijzigd door WeeDzi op 23-09-2015 21:15 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

WeeDzi schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:13:
je moet de LEDjes niet plat vijlen daar wordt het niet beter van. Je moet ze gaan schuren ( opruwen eigenlijk meer) met wat fijn schuurpapier of een 3m pad, dan gaan ze diffuus licht uitzenden. Dan heb je geen last meer van de richting en ziet de camera een mooi bolletje :)
Ik dacht juist van wel?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wtXSd.jpg

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Is het al gelukt met de webcam Compiz?

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03
zou ze eerst schuren werkt het niet dan kun je ze altijd nog vijlen....3 x met de schuurspons erover zou al kunnen werken

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:33:
Is het al gelukt met de webcam Compiz?
Ja, op zich wel.

Ik heb nog geen tijd gehad om de weerstand in m'n LED-circuit te vervangen maar het werkt al heel aardig.

In een verduisterde kamer met de camera op 30 fps werkt het al vrij goed. Ik heb nu eigenlijk nog de volgende problemen:
  • Als ik m'n hoofd te ver draai, worden de LEDjes te zwak en raakt OpenTrack ze kwijt.
  • Als ik de camera op 60 fps of 75 fps zet, wordt het beeld te duister wat bovenstaande probleem verergert.
  • Ik moet de kamer verduisteren, met de gordijnen open is het contrast tussen de LEDjes en het zonlicht te klein.
  • Zelfs als ik m'n hoofd goed stil houd, blijft het beeld in DCS wat 'trillen'. In filmpjes van DCS op YouTube met TrackIR is het beeld juist perfect vloeiend en stabiel. Misschien dat ik nog even moet spelen met de deadzone in het Accel-filter hiervoor.
De eerste drie problemen heb ik hopelijk opgelost als ik m'n LEDjes wat feller kan laten branden ;)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Heb je de IR-filter uit de webcam gehaald en de webcam daarna voorzien van bijv. een stukje floppy disk zodat hij geen normaal licht op pikt?

Met de software CL-eye test kan je het beeld nog redelijk tweaken. Ik heb mijn gain en exposure bijna naar links en alle kleuren naar het midden. Of je moet je ledjes feller laten branden, maar als je de webcam goed donker hebt moet hij een ledje al gauw als licht zien. Ik draai hier probleemloos op 75FPS.

Het trillen vang je af met de filters, waar je nog diverse dingen mee kan instellen. Ook de treshold bij de camera instellingen en de min en max. pixel size doen soms wonderen.

In het begin is het een beetje finetunen, maar op den duur wordt alles duidelijker.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:06:
Heb je de IR-filter uit de webcam gehaald en de webcam daarna voorzien van bijv. een stukje floppy disk zodat hij geen normaal licht op pikt?
Jazeker.
Met de software CL-eye test kan je het beeld nog redelijk tweaken.
Dat had ik al gezien, maar blijven die instellingen behouden? Dacht dat het alleen van toepassing was op diezelfde test.
Ik heb mijn gain en exposure bijna naar links en alle kleuren naar het midden. Of je moet je ledjes feller laten branden, maar als je de webcam goed donker hebt moet hij een ledje al gauw als licht zien. Ik draai hier probleemloos op 75FPS.
Mijn gain en exposure staan volledig naar rechts. Dit is nodig, want bij een lagere gain zijn de LEDjes te zwak. Als ik hem naar 75 fps gooi gaat dat gepaard met veel extra ruis en wordt het beeld donkerder (logisch).

Ik denk dat dit simpelweg te maken heeft met de lage lichtopbrengst van de LEDs nu. Zoals ik al zei hoop ik dat op te lossen door er een andere (lagere) weerstand tussen te zetten. Als de LEDs feller zijn kan de gain omlaag en gaat dus de signal-to-noise ratio omhoog (en dat is je doel uiteindelijk).

Overigens is het beeld bij mij niet geheel goed in focus. Is dat een normaal bijeffect van het verwijderen van het IR-filter?
Het trillen vang je af met de filters, waar je nog diverse dingen mee kan instellen. Ook de treshold bij de camera instellingen en de min en max. pixel size doen soms wonderen.

In het begin is het een beetje finetunen, maar op den duur wordt alles duidelijker.
Ja, ben er ook al flink mee bezig geweest :) Ik vind het al heel wat dat hij nu reageert zoals het hoort, daar was namelijk ook best wat getweak in Model Dimensions en Model Calibration voor nodig. Daarvóór deed hij vreemde dingen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 23-09-2015 23:24 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ja dat is een bij-effect, de oplossing is om de camera voorzichtig tussen de 2 standaard standen te klikken. Hier blijft hij dan in staan. Het zou kunnen dat hij dan nu ook beter de leds ziet, ipv van wazig.

De instellingen van de CL-eye test blijven gewoon behouden.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:39:
Ja dat is een bij-effect, de oplossing is om de camera voorzichtig tussen de 2 standaard standen te klikken. Hier blijft hij dan in staan. Het zou kunnen dat hij dan nu ook beter de leds ziet, ipv van wazig.

De instellingen van de CL-eye test blijven gewoon behouden.
Thanks, er is inderdaad een punt waarbij de boel beter in focus is. Helaas ligt dat punt wel dicht bij de 'ingezoomde' toestand.

EDIT:

Dit zorgt er inderdaad voor dat de LEDs beter getracked kunnen worden, aangezien het nu kleine fellere puntjes zijn geworden. Maar dit beperkt aan de andere kant wel weer m'n bewegingsruimte, omdat de FoV van de camera nu kleiner is. Vooral als ik na beneden kijk zie ik het onderste LEDje (iets te?) snel uit het beeld verdwijnen.

[ Voor 25% gewijzigd door Compizfox op 23-09-2015 23:50 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Beweeg je zo wijd dan dat er geen punt is dat je helemaal in de range van de camera blijft? Ook niet als je de camera verplaatst? Heb je een screenshot van je weergave? En van je instellingen?

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ben ook sinds een week aan het kijken naar een goede headtracking oplossing voor DCS. Het ironische is dat ik zelf onderzoek heb gedaan in de VR en heb gepubliceerd over IR trackers, maar nu thuis niet even zelf iets in elkaar kan zetten. Ik weet nog dat wij 4 cameras gebruikten met wide angle lenzen en 120hz hi-res... en zelfs dan was het altijd weer een gedoe om het echt goed te krijgen. De camera calibratie alleen al, en het lijkt erop dat men dat met webcam etc helemaal overslaat (radial distortion, intrinsic parameters). Dan moet je je model nog exact specificeren (extrinsic parameters). En dan de occlusies... altijd weer iets dat voor je markers zit, of de hoek te groot, of alsnog buiten de de fov...

Als ik nu kijk naar wat ik heb voor opentrack, slechts een enkel 30hz logitech cameraatje en wat ledjes, zonder calibratie, vraag ik me zeer af of het nou echt de moeite is om zelf te bouwen? Hebben mensen ervaring met TrackIr5 versus een opentrack oplossing? Ik kan me namelijk voorstellen dat TrackIr een wide angle camera gebruikt met hoge framerate, resolutie en volledig gecalibreerd. Ze zijn alleen zo duur, 150 euro... maar is het echt veel beter, of kan je met opentrack het toch wel voor elkaar krijgen? Ik heb alsnog mn twijfels bij een enkele camera vs stereo tracking, maar misschien is de precisie wel gewoon goed genoeg?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:42:
Beweeg je zo wijd dan dat er geen punt is dat je helemaal in de range van de camera blijft? Ook niet als je de camera verplaatst? Heb je een screenshot van je weergave? En van je instellingen?
Nee, ik beweeg zo wijd dat er één punt is dat uit het field of view van de camera raakt. (bij naar beneden kijken is dat m'n onderste punt)

screenie:

Afbeeldingslocatie: https://host.tuxplace.nl/screenshots/2015-09-26-17-15-52.png

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Speel eens met de fov / field of view qua getal. Of probeer andere positie waarbij hij en scherp is en blijft staan qua positie.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:08:
Speel eens met de fov / field of view qua getal.
Dat verandert niet magisch de FoV van de camera ;)
Of probeer andere positie waarbij hij en scherp is en blijft staan qua positie.
Die is er helaas niet, tussen de twee uiterste grenzen (ingezoomd en uitgezoomd) is er maar één metastabiel punt, en dat is ook het punt waarop de focus het beste is.

Maar ik heb nu de boel gewoon uitgezoomd en met m'n fellere LEDs werkt dat best wel op 60 fps.

Toch ben ik niet helemaal tevreden, want het is nogal lastig om de calibratie van PointTracker goed te krijgen. Zoals ik het nu heb, werkt de tracking nog niet helemaal zoals het hoort, en is het heel erg afhankelijk van de positie/rotatie van je hoofd op het moment dat je op "Start" drukt.

Na wat testen ben ik tot de conclusie gekomen dat de boel het beste werkt als ik recht in de camera kijk op het moment dat ik op "Start" druk. Als ik dat niet doe, dan zorgt het yaw-en in een bepaalde richting (in mijn geval naar rechts) ervoor dat PointTracker denkt dat ik m'n hoofd roll en pitch inplaats van yaw.

Het probleem daarmee is dat mijn camera niet helemaal recht voor mijn neus zit; ik heb hem iets links voor mij geplaatst omdat anders bij het naar links draaien van m'n hoofd de LED achter m'n hoofd komt te zitten waardoor de camera hem niet kan zien. Als ik de tracking dus start terwijl ik recht in de camera kijk, wordt dat de neutrale positie en is m'n kijkhoek in de cockpit een beetje scheef.

Volgens mij is dat deze issue: https://github.com/opentrack/opentrack/issues/63
MsG schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:15:
Heb je de webcam dan wellicht te dichtbij? Ik lees weinig over dit probleem. Welke maatvoering heb je gebruikt voor je led clip?
Ik heb de webcam bovenop m'n scherm gemonteerd (lees: geducttaped). Verder weg kan het dus niet echt. Ik heb eigenlijk gewoon de maatvoering van m'n headset aangehouden: één LED aan het eind van de micboom, één bij het scharnierpunt van de micboom en één boven de oorschelp.

Afbeeldingslocatie: https://host.tuxplace.nl/IMG_20150926_202827.jpg
Afbeeldingslocatie: https://host.tuxplace.nl/IMG_20150926_202816.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door Compizfox op 26-09-2015 20:58 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Heb je de webcam dan wellicht te dichtbij? Ik lees weinig over dit probleem. Welke maatvoering heb je gebruikt voor je led clip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Zoijar schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 13:28:
Ben ook sinds een week aan het kijken naar een goede headtracking oplossing voor DCS. Het ironische is dat ik zelf onderzoek heb gedaan in de VR en heb gepubliceerd over IR trackers, maar nu thuis niet even zelf iets in elkaar kan zetten. Ik weet nog dat wij 4 cameras gebruikten met wide angle lenzen en 120hz hi-res... en zelfs dan was het altijd weer een gedoe om het echt goed te krijgen. De camera calibratie alleen al, en het lijkt erop dat men dat met webcam etc helemaal overslaat (radial distortion, intrinsic parameters). Dan moet je je model nog exact specificeren (extrinsic parameters). En dan de occlusies... altijd weer iets dat voor je markers zit, of de hoek te groot, of alsnog buiten de de fov...

Als ik nu kijk naar wat ik heb voor opentrack, slechts een enkel 30hz logitech cameraatje en wat ledjes, zonder calibratie, vraag ik me zeer af of het nou echt de moeite is om zelf te bouwen? Hebben mensen ervaring met TrackIr5 versus een opentrack oplossing? Ik kan me namelijk voorstellen dat TrackIr een wide angle camera gebruikt met hoge framerate, resolutie en volledig gecalibreerd. Ze zijn alleen zo duur, 150 euro... maar is het echt veel beter, of kan je met opentrack het toch wel voor elkaar krijgen? Ik heb alsnog mn twijfels bij een enkele camera vs stereo tracking, maar misschien is de precisie wel gewoon goed genoeg?
Zie deze reactie nu pas:

Veel mensen gebruiken met OpenTrack de webcam van de Playstation 3. Deze kan 75 FPS aan op 640 * 480, dat is al heel vloeiend en anders 120 FPS op 320 * 240.

Genoeg mensen die beide hebben en vinden dat de open source tracking er niet voor onder doet. De software is wellicht wat beter uitgewerkt bij TrackIR. Ik vind het zelf echt goed werken mits je ook gewoon een goede clip hebt. Je kan OpenTrack ook met een smartphone eerst proberen. Ben je extreem kritisch en heb je teveel geld, koop dan blind TrackIR, maar mocht je het veel geld vinden en je houdt wel van zelfbouw, dan werkt dit heel prima.
Compizfox schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:11:
[...]

Dat verandert niet magisch de FoV van de camera ;)

[...]
...
Toch ben ik niet helemaal tevreden, want het is nogal lastig om de calibratie van PointTracker goed te krijgen. Zoals ik het nu heb, werkt de tracking nog niet helemaal zoals het hoort, en is het heel erg afhankelijk van de positie/rotatie van je hoofd op het moment dat je op "Start" drukt.

Na wat testen ben ik tot de conclusie gekomen dat de boel het beste werkt als ik recht in de camera kijk op het moment dat ik op "Start" druk. Als ik dat niet doe, dan zorgt het yaw-en in een bepaalde richting (in mijn geval naar rechts) ervoor dat PointTracker denkt dat ik m'n hoofd roll en pitch inplaats van yaw.
Dat is dan wellicht niet helemaal duidelijk in de software, maar dat is ook precies het idee. Op het moment dat je op start drukt, centert hij ook automatisch. Je kan deze functie ook nog handmatig instellen. In mijn geval moet ik in ieder geval midden naar het scherm kijken, dus gewoon vooruitkijkend horizontaal. Maar je moet inderdaad niet opzij kijken als je start drukt. Dan ijkt hij verkeerd.
Het probleem daarmee is dat mijn camera niet helemaal recht voor mijn neus zit; ik heb hem iets links voor mij geplaatst omdat anders bij het naar links draaien van m'n hoofd de LED achter m'n hoofd komt te zitten waardoor de camera hem niet kan zien. Als ik de tracking dus start terwijl ik recht in de camera kijk, wordt dat de neutrale positie en is m'n kijkhoek in de cockpit een beetje scheef.
Dan moet je de afwijkende positie van de webcam ook opgeven in de software, om dat te corrigeren. Of je maakt het bereik van naar links kijken kleiner. Maar dan zit er een verschil tussen rechts en links kijken, dat is wellicht ook ongewenst.

De clip wijkt ook wel redelijk af van de gangbare input voor optische tracking. Dus wellicht dat daar ook het een en ander speelt. In ieder geval wel het probleem dat de leds niet zichtbaar waren.

[ Voor 52% gewijzigd door MsG op 29-09-2015 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:21:
[...]
Dat is dan wellicht niet helemaal duidelijk in de software, maar dat is ook precies het idee. Op het moment dat je op start drukt, centert hij ook automatisch. Je kan deze functie ook nog handmatig instellen. In mijn geval moet ik in ieder geval midden naar het scherm kijken, dus gewoon vooruitkijkend horizontaal. Maar je moet inderdaad niet opzij kijken als je start drukt. Dan ijkt hij verkeerd.
Dat snap ik wel, lees m'n bericht eens opnieuw ;)

Het probleem is dat, als ik centreer terwijl ik recht naar mijn scherm kijk, dat de PointTracker dan niet goed reageert. Als ik dan naar rechts probeer te kijken, draait m'n camera naar boven in plaats van naar rechts.

PointTracker gedraagt alleen zoals het moet als ik recht in de camera kijk op het moment dat ik op Start druk. Aangezien de camera iets links van mij staat, wil ik dat natuurlijk liever niet.

Ik denk dat dit er simpelweg mee te maken heeft dat PointTracker er niet voor ontworpen is om om te gaan met een camera die niet recht voor je staat.
[...]
Dan moet je de afwijkende positie van de webcam ook opgeven in de software, om dat te corrigeren.
Helaas is die optie nergens te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Welke versie gebruik je?

In de Release Candidate versie zit al tijden een optie hiervoor:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/t01fy3cV5HXKlv9R6R5Yhcc2/full.png

Bij Options

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:10:
Welke versie gebruik je?

In de Release Candidate versie zit al tijden een optie hiervoor:

[afbeelding]

Bij Options
Hmm, dat heb ik dan gemist. Ik heb gewoon de laatste release van Github geplukt.

Waar zit dat dan? Niet onder de opties van PointTracker in elk geval (bij mij). Is er nog een Options-dialog van OpenTrack zelf die ik nog niet heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Even goed kijken ;-)

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/2GVe48A7oNELSBhbngagSv0Q/full.png

Daar kan je diverse dingen instellen, onder andere hoe het systeem om moet gaan met achter je om kijken (in-game) en dan zoomen, het programma kan automatisch gaan tracken bij het starten van games. Je kan knoppen mappen naar bijvoorbeeld de center button. Binnenkort kan dit ook naar een joystick knop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:49:
Even goed kijken ;-)

[afbeelding]

Daar kan je diverse dingen instellen, onder andere hoe het systeem om moet gaan met achter je om kijken (in-game) en dan zoomen, het programma kan automatisch gaan tracken bij het starten van games. Je kan knoppen mappen naar bijvoorbeeld de center button. Binnenkort kan dit ook naar een joystick knop toe.
Ah, ik zie het ja!

Dat hele scherm heb ik compleet over het hoofd gezien. Ik ga hier nog even mee prutsen binnenkort, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vandaag een nieuwe versie van OpenTrack geïnstalleerd. Ik ben nu van m'n 'trilprobleem' af!

"Fixes important Accela bug introduced in rc16. Looking around isn't jerky like it used to since then."

M'n camera is nu veel smoother en schokt nu niet meer zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ja hij is sinds de laatste iteraties een stuk soepeler. Werkt perfect hier.

Er komen zeer regelmatig updates, ben zelf redelijk actief aan het bugsquatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-06 20:42
bij welke site heb je de nieuwe versie gedownload

kom nu allemaal op die vage site's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Gewoon op de GitHub van OpenTrack zijn ze te vinden: https://github.com/opentrack/opentrack/releases

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Er is over een paar uur sale bij Delan Engineering. De DelanClip heeft bijvoorbeeld 44% korting.

http://www.delanengineering.com/shop/

Ik denk dat ik toch maar zo'n unit ga halen. Mijn DIY 'prutsoplossing' werkt op zich wel, maar is niet ideaal. Bij het te ver draaien naar links verdwijnt een LEDje achter mijn hoofd, om maar iets te noemen.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Die staat wel op 'out of stock'. Maar het kan wel interessant zijn. Zit ook een beetje te twijfelen. Blijft alsnog wel wat prijzig.

Jouw oplossing heeft voornamelijk een probleem doordat je je niet aan de afmetingen en vormen hebt gehouden, daarom krijg je dat soort problemen.

Met 13 pond kom ik op 20 euro. Zie alleen de verzendkosten niet echt staan.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:32:
Die staat wel op 'out of stock'. Maar het kan wel interessant zijn. Zit ook een beetje te twijfelen. Blijft alsnog wel wat prijzig.
Dat komt omdat het pas om 0:00 begint.
Jouw oplossing heeft voornamelijk een probleem doordat je je niet aan de afmetingen en vormen hebt gehouden, daarom krijg je dat soort problemen.
Ja precies, ik deed maar wat, en heb niet echt gedacht aan handige maten.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 27-11-2015 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
En heb je hem gehaald? Ik zag dat het maar 1 dag was, dus ben nu te laat. Wat was je totaalprijs incl. verzending?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Vandaag maar even een petje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/7wsYLiS0HWWP4EEc3LmV0m5O/full.jpg

Werkt ook fijn, dan wordt het geluid niet zo gedempt als je het uit de boxen wil houden. Bij hele wilde bewegingen verliest hij soms z'n orientatie, maar dat is nog een beetje afstellen denk ik. Ik kan hier mee stabielere pitch bewegingen maken zonder dat er yaw bij komt, bij de clip vond ik dat toch wat lastiger. In ieder geval wel fijn om beide typen te hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door MsG op 15-06-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 21:58:
En heb je hem gehaald? Ik zag dat het maar 1 dag was, dus ben nu te laat. Wat was je totaalprijs incl. verzending?
Oh, zie dit nu pas :F

Ja, heb hem gehaald. De totaalprijs was £17,94, ofwel €26,54. Ik heb hem ondertussen al weer een tijdje in gebruik en het werkt een stuk beter dan m'n eigen bouwsel :)

De LEDjes zijn velen malen feller en hij heeft een betere vorm waardoor hij geen problemen heeft met LEDjes die achter je hoofd verdwijnen en zo.

Ook had ik met mijn clip het probleem dat de assen niet helemaal ontkoppeld waren. Als ik bijvoorbeeld mijn hoofd te ver naar rechts draaide (yaw), kwam er ook roll bij. Dat is natuurlijk ongewenst. De mate van dat probleem hing allemaal nogal af van hoe ik hem gecenterd en gekalibreerd had. Misschien dat dat nog wel op te lossen was met tweaken van de afmetingen in PointTracker en beter kalibreren, maar ik kreeg het niet voor elkaar.

[ Voor 42% gewijzigd door Compizfox op 31-12-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
De felheid mag bij mij ook nog wel hoger, ik heb me echter keurig aan het schema gehouden wat overal op internet staat. Met een weerstandje van 7 Ohm. Misschien moet ik dat nog maar eens lager doen.

De assen die gekoppeld zijn is inderdaad een beetje gedoe. Ik had dat tot het eind ook nog met mijn clip. Volgens mij moet de webcam ook recht naar de clip kijken, in plaats van in het midden van je scherm. De pet bevalt me op dat vlak ook beter, de rotaties zijn wat normaler.

Ik ga binnenkort nog andere prototypes solderen om te kijken wat het beste werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

K-Jay

Klaas Jan

Afgelopen vakantie eindelijk de tijd gevonden om een IR-clip te maken! De making-of heb ik beschreven op mijn tweakblog :)

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-06 20:42
Hiervoor is Vraag & Aanbod

[ Voor 89% gewijzigd door Gropah op 04-01-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-06 13:04
Meld me hier ook maar even. Zie dat de meeste hier met IR aan het werk zijn gegaan maar ondanks dat ik niet de handigste ben als het op snoertjes solderen enzo aankomt ben ik ook met Opentrack aan de slag gegaan .

Ik gebruik echter geen ir maar de bewegingssensoren in een ouwe nexus 4 met een rommelgoogle account en een apk die ook te vinden is in de opentrack map.

De telefoon zit met een elastiek vast op mijn headset, ik zal er wel behoorlijk maf uitzien maar het werkt prima. Gebruik de headtracking eigenlijk alleen in Eurotruck simulator en American Truck simulator.

Ik kom van een 3 monitor setup maar dat was het allemaal net niet, mijn pc was er niet zo heel blij mee en dat liet ie goed merken als de framerate weer eens langdurig op vakantie ging. Kan ETS2 dankzij die headtracking nu gewoon op een single monitor draaien met alles vol open en eerlijk is eerlijk het geeft mij meer het gevoel dat ik een vrachtwagen bestuur. Het kunnen kijken helpt echt.

Op GitHub staat ook een uitgebreide uitleg hoe je mijn manier van tracken voor elkaar kunt krijgen. Leuke manier om te kijken of het was is en of je er niet misselijk van wordt (zoals mijn vrouw :P )

Nadelen:
- smartphone op je hoofd.
- smartphone gaat leeg dus je moet hem af en toe op laden.

[ Voor 5% gewijzigd door martijnm71 op 20-02-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Mijn telefoon gaf altijd gekke waarden en ik miste de X Y Z movement, maar het is inderdaad wel makkelijk op te zetten, voor de meesten is solderen en een webcam open halen nog wel een beetje eng terrein.

Ik heb hier ook 3 monitors, maar mijn systeem trekt dat ook niet echt, dus ga met gamen altijd gewoon op de middelste. Heb de 3 monitors wel eens gecombineerd met de headtracking, dat vond ik helemaal gek, zodra je dan namelijk op zij wil kijken naar je zijramen, gaat het beeld dan nóg verder opzij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loki.Nya
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 15:12
Sinds ik flink bezig ben met Elite:Dangerous ook maar eens een petje gemaakt met IR leds en gebruik daarbij de PS3 eye.. filter er uit gehaald en vervangen door een stukje van een floppy. Het werkte beter dan ik had verwacht!
De software was even uitzoeken.. Freetrack loopt steeds vast en als het werkt geeft het weer problemen met Elite. De software van Trackhat Opentrack doet het prima in Elite.
Hier het resultaat.

Dit is met een lamp op het bureau en de luxaflex open op een zonnige middag.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2wdbp55.jpg

Deze onderdelen heb ik bij Conrad gekocht.
Osram Components SFH 485 P IR-emitter 880 nm 40 ° 5 mm Radiaal bedraad
Metaalfilmweerstand 30 Ω Axiaal bedraad 0207 0.25 W Royalohm MF0W4FF300JA20
Goobay 12443 Batterijhouder 2 AA met schakelaar
Schakeldraad Yv 1 x 0.20 mm²

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Mooi scherp beeld, je petje is ook perfect recht :). Had jij er geen last van dat je PS3 Eye onscherp wordt als je het IR-filter er uit haalt?

Of heb je de lens precies in die magische positie waar hij vast blijft zitten maar nog wel redelijk scherp is?

Heb je het floppy-gedeelte achter de lens geplaatst of voorop als een soort kapje?

Overigens heeft OpenTrack ook een eigen-variant, wat eigenlijk het officiële OpenTrack is. De man van de TrackHat heeft volgens mij een dealtje met de ontwikkelaar van OpenTrack, zodat deze ook af en toe builds maakt die specifiek zijn toegespitst op de TrackHat.

Foto's van je setup toevallig?

[ Voor 35% gewijzigd door MsG op 25-02-2016 14:04 ]

• Loki.Nya
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 15:12
Met gain en exposure helemaal op het maximum ziet het er niet uit en zijn de LED's erg fel en het ziet er inderdaad erg onscherp uit.
Ik heb de floppy als een vierkantje uitgeknipt en achter de lens zitten. Met een paar kleine puntjes secondelijm zit het vast (gel variant, tegen het uitlopen)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2dwf48z.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Vandaag weer een printje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/nSajPbFVu0AxhHBxzpu9Rlwa/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/eSWpCRWZ8CPYo8a6jBHEzTxy/full.jpg?nohitcount=1

Ben benieuwd of dit een beetje een goed clipje gaat worden. Mijn vorige clip bungelde teveel waardoor ik altijd de pet gebruik in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 23:22
Hehe die foto's komen mij erg bekend voor van marktplaats ;p maar thxs dat je dit topic onder mijn aandacht hebt gebracht. Gaat goed van pas komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
Pffff, heb de laatste paar dagen na twee jaar probleemloos opentrack icm met een smartphone gebruikt te hebben ineens ontzettend veel last van drift in het beeld. Alles al opnieuw geïnstalleerd maar het blijft slecht werken. Erg raar.

Vanavond maar eens wat dieper gaan jagen op foutjes en als ik niets kan vinden ga ik toch maar eens nadenken over een delan of een echte track ir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Nieuwere of juist oudere versies van opentrack al geprobeerd? Anders even een Issue aanmaken op de github van Opentrack? Een echte tracker kan ik je alsnog aanbevelen. Wat past er nou beter bij het trucken dan een head-tracking petje? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
Begon bij de vorige versie, hoopte met de nieuwe versie verlost te zijn van de problemen. Maar inderdaad eens kijken of ik nog een fossiele versie uit de archieven kan plukken. Goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
Terug gegaan naar een hele ouwe versie lijkt het probleem idd (voorlopig) opgelost te hebben.

Maar goed geen trek in weer gedoe, dus ga het hoofd geldzaken maar eens lief aankijken en een doos chocola brengen om een track ir te regelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Een echte? Het is relatief slechte hardware voor een premium prijs. Als ik jou was zou ik gewoon zo'n Delanclip setje halen. Kost je de kop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
Delanclip, helemaal vergeten.

Eens kijken of die cc accepteren als betaling, heb PayPal een tijdje geleden de deur uitgedaan vanwege niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
Ah, mooi ze accepter cc, nog een vraagje voor ik de bestelknop ga gebruiken.

Lees en hoor op sommige sites dat je moet betalen voor de drivers van de webcam? Is dat anno nu nog steeds het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ja, 2 euro of iets dergelijks, maar zijn ook wel te vinden. Ik heb ze toen wel gekocht. Weet niet of Delan die er ook bij levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb een delainclip besteld en heb alleen nog een headstrapachtig iets nodig dat achter mijn hoofd langsloopt, iemand een idee waar ik dan het beste op kan zoeken?
Ik game vrijwel nooit met koptelefoon en een petje of de bij delan aangeboden headstrap leken mij niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
mschol schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:13:
Ik heb een delainclip besteld en heb alleen nog een headstrapachtig iets nodig dat achter mijn hoofd langsloopt, iemand een idee waar ik dan het beste op kan zoeken?
Ik game vrijwel nooit met koptelefoon en een petje of de bij delan aangeboden headstrap leken mij niks
Je kan bijvoorbeeld een zweetband of zo'n hoofdzaklamp-band gebruiken om het aan te bevestigen. Ik game ook vaker via mijn boxen. Gebruik dan ook vaker mijn headtracking-petje. Voordeel vind ik ook daarmee dat je bereik wat groter is qua links en rechts. Met een clip is soms een led toch nog uit beeld als je scherp opzij kijkt. En de rotaties gaan wat beter, bij een clip steekt het toch nog wel wat nauw hoe de clip staat ten opzichte van je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:08
Zijn er nog knutselaars hier die verder gegaan zijn met de ontwerpen? Heb het geheel minder vaak nodig vanwege VR, maar nu ik de nieuwe F1 game speel ben ik het toch weer gaan gebruiken.

Heb zelf een clip voor aan mijn headset en een petje getweakt, maar bij beide gebruik ik een 2x1.5 battery holder wat ik eigenlijk nog net te zwaar/bulky vind. Nu zit ik er aan te denken om dat te vervangen met een canon 3.7V accu die ik nog over heb en makkelijk kan opladen. Maar ik hoop eigenlijk dat iemand het wiel al heeft uitgevonden aangezien ik niet zo goed kan bepalen welke weerstanden er dan tussen moeten.

En nu met een 3D printer kan ik ook gelijk mijn aluminium clip aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik wil nog eens een variant maken met CR2032, al weet ik niet hoe lang die dan op een set kan. Bij m'n koptelefoon heb ik sowieso al een snoer, dus dan vind ik het USB-draad wat minder vervelend, maar bij m'n petje (voor als ik gewoon in m'n eentje game, met boxen aan) had ik het geheel liever draadloos gehad.

Je kan ook een booster circuit achter die 3.7 volt plaatsen zodat je 5 volt krijgt, dan kan je gewoon de reguliere schema's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mijns inziens is de combinatie van een SR300 3D camera of kinect en de ED Tracker het beste. De inputs kan je combineren in OpenTrack.

De ED Tracker is simpelweg de meest nauwkeurige tracker als het om rotatie gaat. De SR300 kan je dan gebruiken voor nauwkeurige translatietracking.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 19:54

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Even eens schopje 😊

Ik heb op MP van MsG dus een setje gekocht en ga die straks eens proberen, maar ik wil er uiteindelijk iets extras mee doen...

Het uiteindelijke doel is om het te combineren met mijn Pimax 5K+ VR headset zodat ik die mee op reis kan nemen zonder de base stations van de muren te slopen en met kabels en zuignappen op bestemming te moeten gaan werken. De Pimax zonder base stations zou dan de pitch, roll en yaw regelen terwijl dit TrackIR-lookalike setje de X, Y en Z assen doet zoals de base stations mogelijk zouden maken.

Dit *lijkt* mij mogelijk daar de Pimax software zonder base station input niks kan doen met X, Y en Z en dan ook geen bezwaar kan maken tegen andere software die dat wel doet, want dat zou dan net zo goed in game gegenereerde bewegingen kunnen zijn voor zo ver de Pimax weet.

Heeft iemand zoiets al eens geprobeerd? De internets lopen niet over met ervaringen hiermee...
Kan je met OpenTrack de assen uitschakelen die je niet wilt gebruiken? Ja dus, dit maakt het doel weer een extra stuk bereikbaarder!

Follow up question voor de ervaringsdeskundigen:
Trackt OpenTrack enkel een enkele headclip of kan het er ook meerdere tracken? Ik denk dan bijvoorbeeld aan je hoofd verder kunnen draaien wanneer de enkele clip out of view zou geraken.

[ Voor 13% gewijzigd door Tijgert op 12-01-2020 21:05 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou graag een diy headtracker willen maken. Ik heb al enige tijd alles in huis, dus wou ik vandaag eigenlijk het projectje eens oppakken, maar helaas lijkt het er op dat de IR-ledjes niet goed gaan branden.

Wat ik al geprobeerd heb:
-Het ledje van de afstandsbediening van de TV (één of andere gare "domme" Samsung) wordt zowel op mijn OP6 als op de PS3 eye cam zichtbaar.
-Ik heb twee van de drie IR-ledjes in een breadboard getest. (ledje, weerstandje , draadjes) Maar geen enkele wordt zichtbaar op de eye cam of de OP6. Een simpel geel ledje brandt wel, dus de schakeling is denk ik in orde.

Volgens mijn tutorial kun je de eye cam afplakken met floppyspul, zonder deze open te maken. Dus dat heb ik dan ook gedaan, omdat het er allemaal erg lastig uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tijgert schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:09:
Even eens schopje 😊

Ik heb op MP van MsG dus een setje gekocht en ga die straks eens proberen, maar ik wil er uiteindelijk iets extras mee doen...

Het uiteindelijke doel is om het te combineren met mijn Pimax 5K+ VR headset zodat ik die mee op reis kan nemen zonder de base stations van de muren te slopen en met kabels en zuignappen op bestemming te moeten gaan werken. De Pimax zonder base stations zou dan de pitch, roll en yaw regelen terwijl dit TrackIR-lookalike setje de X, Y en Z assen doet zoals de base stations mogelijk zouden maken.

Dit *lijkt* mij mogelijk daar de Pimax software zonder base station input niks kan doen met X, Y en Z en dan ook geen bezwaar kan maken tegen andere software die dat wel doet, want dat zou dan net zo goed in game gegenereerde bewegingen kunnen zijn voor zo ver de Pimax weet.

Heeft iemand zoiets al eens geprobeerd? De internets lopen niet over met ervaringen hiermee...
Kan je met OpenTrack de assen uitschakelen die je niet wilt gebruiken? Ja dus, dit maakt het doel weer een extra stuk bereikbaarder!

Follow up question voor de ervaringsdeskundigen:
Trackt OpenTrack enkel een enkele headclip of kan het er ook meerdere tracken? Ik denk dan bijvoorbeeld aan je hoofd verder kunnen draaien wanneer de enkele clip out of view zou geraken.
Je kan meerdere bronnen gebruiken als input, maar niet voor dezelfde assen. Je moet dus een extra setje tracking stations meenemen als je laterale tracking wil.
Wat je wel kan doen is het fabriceren van een 4 punts tracking clip, zeg maar een 'gewei', met armen die zo ver uitsteken dat het veel minder snel uit de view van de camera weg zal vallen. OpenTrack heeft wel ondersteuning voor het definiëren van je eigen clip.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:55:
[...]

Je kan meerdere bronnen gebruiken als input, maar niet voor dezelfde assen. Je moet dus een extra setje tracking stations meenemen als je laterale tracking wil.
Wat je wel kan doen is het fabriceren van een 4 punts tracking clip, zeg maar een 'gewei', met armen die zo ver uitsteken dat het veel minder snel uit de view van de camera weg zal vallen. OpenTrack heeft wel ondersteuning voor het definiëren van je eigen clip.
De Pimax heeft uit zichzelf enkel de Pitch Roll en Yaw as onder controle. Voor de X Y en Z as heb je bijvoorbeeld basestations nodig, maar dat hoeft niet.
Een spel ziet volgens mij niet welke assen waardoor bestuurd worden.

Opentrack kan 6 assen aansturen, maar je kan ook assen uitschakelen.
Als je de Pitch Roll en Yaw uitschakelt, dan blijft hij enkel tracking info doorgeven van de X Y en z as, terwijl de Pimax de andere assen doet.

Is de theorie... echter even totaal en volledig gebrek aan tijd om het te testen :/
Te veel hobbies, te veel werk en te veel familie...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tijgert schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:46:
[...]

De Pimax heeft uit zichzelf enkel de Pitch Roll en Yaw as onder controle. Voor de X Y en Z as heb je bijvoorbeeld basestations nodig, maar dat hoeft niet.
Een spel ziet volgens mij niet welke assen waardoor bestuurd worden.

Opentrack kan 6 assen aansturen, maar je kan ook assen uitschakelen.
Als je de Pitch Roll en Yaw uitschakelt, dan blijft hij enkel tracking info doorgeven van de X Y en z as, terwijl de Pimax de andere assen doet.

Is de theorie... echter even totaal en volledig gebrek aan tijd om het te testen :/
Te veel hobbies, te veel werk en te veel familie...
Je kan geen bronnen combineren voor dezelfde as, dus dat blijft een droom. Je kan natuurlijk wel zelf de ramplank bepoedelen en een tracker maken die gebruik maakt van meerdere bronnen die dan de input combineren. In theorie is dat niet moeilijk.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:00:
[...]

Je kan geen bronnen combineren voor dezelfde as, dus dat blijft een droom. Je kan natuurlijk wel zelf de ramplank bepoedelen en een tracker maken die gebruik maakt van meerdere bronnen die dan de input combineren. In theorie is dat niet moeilijk.
Ik gebruik JUIST geen meerdere bronnen voor dezelfde as. Waar doe ik dat dan denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tijgert schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:01:
[...]

Ik gebruik JUIST geen meerdere bronnen voor dezelfde as. Waar doe ik dat dan denk je?
Het punt is niet dat je alleen XYZ kan selecteren maar dat je tracking verliest als je voorbij 60° tot 90° zijwaartse rotatie gaat, afhankelijk van je tracking illuminator design. Voorbij dat punt heb je meerdere bronnen nodig om een blikveld te krijgen dat je rondom kan volgen. Camera's zijn dan niet meer in staat om alle punten van je illuminator te zien.
Als je dan tegelijk translatie wil moet je een verzameling camera's hebben die samen alle punten kunnen tracken als je achterom wil kijken en toch translatie wil toepassen. (bijv. als je in een fighter jet naar je 6 o'clock wil kijken maar je om de stoel moet bewegen door opzij te bewegen)
Opentrack is geschreven om 1 illuminator/reflector te volgen. Er is geen concept van meerdere illuminators omdat je dan moet weten waar de handover is. Dat is gewoon schier onmogelijk om nauwkeurig te doen. Meerdere bronnen samenvoegen is relatief makkelijk.

Wat ook kan is dat je de laterale tracking van boven doet, maar daar kom je toch snel bij de gimbal locking waar OpenTrack last van heeft vanuit extremere hoeken. Dus dan kom je bij de naardere kanten van de code van OpenTrack. (en helaas willen de auteurs daar geen wijzigingen in maken, dat heb ik al eens voorgesteld)

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 26-02-2020 23:40 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:15:
[...]

Het punt is niet dat je alleen XYZ kan selecteren maar dat je tracking verliest als je voorbij 60° tot 90° zijwaartse rotatie gaat, afhankelijk van je tracking illuminator design. Voorbij dat punt heb je meerdere bronnen nodig om een blikveld te krijgen dat je rondom kan volgen. Camera's zijn dan niet meer in staat om alle punten van je illuminator te zien.
Als je dan tegelijk translatie wil moet je een verzameling camera's hebben die samen alle punten kunnen tracken als je achterom wil kijken en toch translatie wil toepassen. (bijv. als je in een fighter jet naar je 6 o'clock wil kijken maar je om de stoel moet bewegen door opzij te bewegen)
Opentrack is geschreven om 1 illuminator/reflector te volgen. Er is geen concept van meerdere illuminators omdat je dan moet weten waar de handover is. Dat is gewoon schier onmogelijk om nauwkeurig te doen. Meerdere bronnen samenvoegen is relatief makkelijk.

Wat ook kan is dat je de laterale tracking van boven doet, maar daar kom je toch snel bij de gimbal locking waar OpenTrack last van heeft vanuit extremere hoeken. Dus dan kom je bij de naardere kanten van de code van OpenTrack. (en helaas willen de auteurs daar geen wijzigingen in maken, dat heb ik al eens voorgesteld)
Oh bedoel je dat, dat is gewoon een normale beperking van IR headtracking. Als de camera je niet meer ziet of je draait te veel dan is het voorbij, dat wist ik al. Ik dacht ook niet dat ik met IR headtracking en een Pimax opeens room wide 360 tracking had op alle assen, dat heb ik nooit gedacht of gezegd. Althans, het was niet de bedoeling die suggestie te wekken.

Het gaat mij gewoon om in de stoel te zitten en je hoofd te kunnen draaien en op de X Y en Z assen een beetje te kunnen bewegen, gewoon net langs de spijl kijken of naast de cockpit naar beneden, net zoals nu al mogelijk is met enkel Opentrack, met dezelfde bewegings beperking.
De Pimax dient in mijn plan dan eigenlijk enkel als monitor die continu voor je ogen zit waardoor je dus niet schuin naar de vaste monitor voor je hoeft te gluren. Hoe fijn dat gaat werken gaan we nog bekijken... ooit...

Het uitschakelen van assen in Opentrack was juist bedoeld omdat Pimax zonder basestations Roll Pitch en Yaw beheerst en je DAT niet uit kunt zetten, nooit. Maar in Opentrack kan dat wel. Dus je beweegt dan in 3 assen met Pimax en de andere 3 assen met Opentrack, totaal 6DOF.
En uiteraard zit je vast aan de IR zicht beperking en moet je niet wild om je heen gaan kijken.

Mocht dat voor geen meter werken of totaal niet fijn zijn, dan gaan we wel basestation mounts met zuignappen kopen en verlengkabels voor de adapters op Ali. Desnoods zelfs een extra setje basestations omdat die thuis telkens eraf en erop monteren en uitrichten wel zal gaan irriteren.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tijgert schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:51:
[...]

Oh bedoel je dat, dat is gewoon een normale beperking van IR headtracking. Als de camera je niet meer ziet of je draait te veel dan is het voorbij, dat wist ik al. Ik dacht ook niet dat ik met IR headtracking en een Pimax opeens room wide 360 tracking had op alle assen, dat heb ik nooit gedacht of gezegd. Althans, het was niet de bedoeling die suggestie te wekken.
De followup waar ik op reageerde was letterlijk of het mogelijk was om meer om je heen te kijken. De suggestie was dus zeker gewekt...
Tijgert schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:51:
Het gaat mij gewoon om in de stoel te zitten en je hoofd te kunnen draaien en op de X Y en Z assen een beetje te kunnen bewegen, gewoon net langs de spijl kijken of naast de cockpit naar beneden, net zoals nu al mogelijk is met enkel Opentrack, met dezelfde bewegings beperking.
De Pimax dient in mijn plan dan eigenlijk enkel als monitor die continu voor je ogen zit waardoor je dus niet schuin naar de vaste monitor voor je hoeft te gluren. Hoe fijn dat gaat werken gaan we nog bekijken... ooit...

Het uitschakelen van assen in Opentrack was juist bedoeld omdat Pimax zonder basestations Roll Pitch en Yaw beheerst en je DAT niet uit kunt zetten, nooit. Maar in Opentrack kan dat wel. Dus je beweegt dan in 3 assen met Pimax en de andere 3 assen met Opentrack, totaal 6DOF.
En uiteraard zit je vast aan de IR zicht beperking en moet je niet wild om je heen gaan kijken.
Als mijn (jarenlange - ca 15 jaar inmiddels) ervaring met TrackIR en aanverwante oplossingen ook maar iets heeft geleerd is dat het onvermijdelijk is dat je alles wil kunnen zien en dat het superirritant is als dat niet lukt. Als je daar VR aan toevoegt met de beperkingen in het gebruik van multipliers die daar bij komen dan zou ik dat niet kunnen uitstaan.
Mocht dat voor geen meter werken of totaal niet fijn zijn, dan gaan we wel basestation mounts met zuignappen kopen en verlengkabels voor de adapters op Ali. Desnoods zelfs een extra setje basestations omdat die thuis telkens eraf en erop monteren en uitrichten wel zal gaan irriteren.
Zonder zelf aan het programmeren te slaan kan een hoog gemonteerde camera die naar beneden kijkt het makkelijkst bereiken wat jij wil. Daar zit echter wel het vervelende prijskaartje van een realistische kans op gimbal lock aan. Je beweging blijft dan kleven aan een rotatieas. Dit heeft ook impact op translaties omdat het model stiekem toch voor alle assen berekend wordt, maar er vervolgens een paar worden weggelaten in de definitieve output.

© ocf81 1981-infinity

• Tijgert

Tijgert

ocf81 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 00:25:
[...]
De followup waar ik op reageerde was letterlijk of het mogelijk was om meer om je heen te kijken. De suggestie was dus zeker gewekt...
Ah, je zei niet precies waar je op reageerde, nu begrijp ik waar het vandaan komt. Ik zei nog wel dat het een add on vraag was zo van thinking out of the box en juist dat ik mij er van bewust was dat de tracker op gegeven moment uit beeld raakt. Dus een room scale 360 setup in alle 6 de assen heb ik nooit aangegeven dat ik dat voor ogen had. (Is dat een pun?)

Dat de IR tracking beperking met een VR headset op kan gaan irriteren lijkt mij best mogelijk, het was dan ook meer van of het technisch mogelijk was.

Edit:
Dat gezegd hebbende, de Pimax blijft altijd Pitch Roll en Yaw doen, full 360 (wel met mogelijk oriëntatie loss door gebrek aan referentie met basestations), het is dan enkel de X Y en Z as waar je beweging verliest door te ver te bewegen. Dat zijn nou net de assen die het minst belangrijk zijn en enkel voor de leuk zijn. Dus het werkelijke irritatieniveau zal denk ik wel meevallen.

[ Voor 26% gewijzigd door Tijgert op 27-02-2020 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

10 maanden later schopje.. ik wil een Track-petje hebben ipv clip en heb mijn oog laten vallen op een Track-hat. Dan met name de draadloze met batterij erin.

Iemand ervaring daarmee? Of interesse in samen doen (want twee kopen is veel goedkoper per stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tijgert schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:59:
10 maanden later schopje.. ik wil een Track-petje hebben ipv clip en heb mijn oog laten vallen op een Track-hat. Dan met name de draadloze met batterij erin.

Iemand ervaring daarmee? Of interesse in samen doen (want twee kopen is veel goedkoper per stuk).
Ik heb wel eens gespeeld met een pet waar ik dan de passieve reflector op had geprikt. Ik vond het niet zo heel fijn spelen omdat je het scherm niet meer kan zien als je naar beneden kijkt.

Het 'gewei' is wat dat betreft beter.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 14-12-2020 21:41 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

ocf81 schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:40:
[...]

Ik heb wel eens gespeeld met een pet waar ik dan de passieve reflector op had geprikt. Ik vond het niet zo heel fijn spelen omdat je het scherm niet meer kan zien als je naar beneden kijkt.

Het 'gewei' is wat dat betreft beter.
Fair point, niet eens aan gedacht... alleen dat gewei zit me nu dwars omdat ik liever met speakers speel dan met een headset op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is het mogelijk om een soort hoofdband te fabriceren?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik heb al op Ali zo'n callcenter headset besteld, ga ik die wel een beetje modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Speel al jaren met een petje. Draden door de klep heen gevoerd voor de 2 LEDS voorin en dan 1 midden bovenop en achterop een batterij (Cr123). Heb echt nog nooit last van de klep voor mijn ogen gehad :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Beakzz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:34:
Speel al jaren met een petje. Draden door de klep heen gevoerd voor de 2 LEDS voorin en dan 1 midden bovenop en achterop een batterij (Cr123). Heb echt nog nooit last van de klep voor mijn ogen gehad :?
CR123 is een 3v batterij, 3v is genoeg voor de felheid van de IR leds?
Wat voor weerstand moet er voor een IR geschakeld worden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Tijgert schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:02:
[...]

CR123 is een 3v batterij, 3v is genoeg voor de felheid van de IR leds?
Wat voor weerstand moet er voor een IR geschakeld worden dan?
Zo dat moet ik echt even voor je nakijken. Zoals ik zei gebruik ik het al jaren en de weerstand is weggewerkt.

Wat ik zeker weet is dat ik Olight RCR123A 3.7V 650mah batterijen gebruik (oplaadbaar) met een batterijhouder.

Daar zitten 3 OSram IR leds in paralel aan :

https://www.conrad.nl/zoe...85P%20&searchType=regular

In deze fitting :

https://www.conrad.nl/p/l...-snapin-kss-pcl-5a-181301

En dan zo'n kleine tuimelschakelaar van Ali/Ebay, want anders moet je er elke keer de batterij uittrekken.

Ben van plan binnenkort de pet uit elkaar te slopen en het in een Verstappen pet te stoppen dus dan kan ik de weerstanden checken voor je.

Edit : Weet nog wel dat dit mijn inspiratie was, maar helaas staat daar ook niet de weerstand bij :

https://www.thingiverse.com/thing:477494

[ Voor 6% gewijzigd door Beakzz op 15-12-2020 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Hmm.. die fitting is vast optioneel, die LED's kan ik sourcen van de lokale electroboer denk ik.
Ik heb nog een bergje 18650's liggen... ik denk enkele powerbank behuizing van Ali en de voeding met laadpoort is dan ook gerocheld.

Nu nog een leuk petje wat stuk mag :P

Zelf maken is vast cheaper dan retail!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Tijgert schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:45:
Hmm.. die fitting is vast optioneel,
Absoluut, maar vond het makkelijker om ze in de 2 gaatjes vast te zetten die ik had gemaakt. Draden kunnen mooi tussen de buitenkant van de klep en het karton aan de binnenzijde. Truckershat met rechte klep zou ik adviseren en dan de 3e LED waar de "rechte"voorkant stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Oh kak... IR led's zijn nu vast geen winkel-open-houden-prioriteit.. tot 19 januari :(

[ Voor 12% gewijzigd door Tijgert op 15-12-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb voor mezelf zowel een petje als een clip gemaakt, en ik heb nooit dat de klep er daadwerkelijk voor zit. Dat is ook maar net hoe je de boel kalibreert. Als ik niet-multiplayer speel dan wil ik soms ook wat meer geluids-immersie over de boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb een tamelijk groot scherm en ook een zo klein mogelijke multiplier. Dan heb je denk ik sneller last van de limieten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
ocf81 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:02:
Ik heb een tamelijk groot scherm en ook een zo klein mogelijke multiplier. Dan heb je denk ik sneller last van de limieten.
Camera nog wat hoger zetten? Ik heb de ledjes aan het uiteinde van m'n pet, zodat deze niet meteen worden geblokkeerd bij een scherpe hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MsG schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:14:
[...]

Camera nog wat hoger zetten? Ik heb de ledjes aan het uiteinde van m'n pet, zodat deze niet meteen worden geblokkeerd bij een scherpe hoek.
Mijn cockpit ken je denk ik al. Daar is de keus voor de camerapositie iets onder ooghoogte en tamelijk hoog. Die laatste positie zorgt voor rare bewegingen omdat de camera dan ca 40° omlaag moet kijken.

[ Voor 39% gewijzigd door ocf81 op 16-12-2020 11:18 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, mijn PS3 Eye is kaduuk. Weet iemand nog een goede camera die ik nieuw kan kopen die geschikt is als camera voor OpenTrack? Iedereen blijft maar over de PS3 Eye praten en weinig mensen lijken alleen maar naar de PS3 Eye te wijzen of naar 2e hands waar te wijzen. Helaas geldt dit ook voor DelanClip support, wat mij nogal verbaast, omdat zij toch ook op termijn met een supply chain probleem komen te zitten.

2e hands kopen doe ik liever niet. Ik heb gemerkt dat webcams sowieso een levensduur van ca. 5 à 7 jaar lijken te hebben, dus 2e hands verkort de bruikbare levensduur met een onbekende termijn. Ik wil liever weten wat ik koop door nieuw te kopen. Ik wil liever ook geen Chinese nepper kopen, die vertrouw ik niet.

Iemand nog een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 28-04-2021 20:46 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 08:56
ocf81 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:44:
Hmm, mijn PS3 Eye is kaduuk. Weet iemand nog een goede camera die ik nieuw kan kopen die geschikt is als camera voor OpenTrack? Iedereen blijft maar over de PS3 Eye praten en weinig mensen lijken alleen maar naar de PS3 Eye te wijzen of naar 2e hands waar te wijzen. Helaas geldt dit ook voor DelanClip support, wat mij nogal verbaast, omdat zij toch ook op termijn met een supply chain probleem komen te zitten.

2e hands kopen doe ik liever niet. Ik heb gemerkt dat webcams sowieso een levensduur van ca. 5 à 7 jaar lijken te hebben, dus 2e hands verkort de bruikbare levensduur met een onbekende termijn. Ik wil liever weten wat ik koop door nieuw te kopen. Ik wil liever ook geen Chinese nepper kopen, die vertrouw ik niet.

Iemand nog een idee?
ik heb net een tweede hands eye op marktplaats gekocht voor 8.50 euro excl verzenden. En die doet het, even geprobeerd in opentrack. Dus daar kan je je toch geen buil aan vallen? Via ebay een clip met 3 IR leds en dan prutsen we verder voor een trackir alternatief

[ Voor 4% gewijzigd door tw_gotcha op 29-04-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

tw_gotcha schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:54:
[...]

ik heb net een tweede hands eye op marktplaats gekocht voor 8.50 euro excl verzenden. En die doet het, even geprobeerd in opentrack. Dus daar kan je je toch geen buil aan vallen? Via ebay een clip met 3 IR leds en dan prutsen we verder voor een trackir alternatief
Ik wil gewoon een alternatief voor de PS3 Eye, aan 2e hands ga ik niet beginnen met een webcam. Ik heb al een DelanClip, dus de leds heb ik al.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 08:56
ocf81 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:52:
[...]

Ik wil gewoon een alternatief voor de PS3 Eye, aan 2e hands ga ik niet beginnen met een webcam. Ik heb al een DelanClip, dus de leds heb ik al.
ik geloof dat deze site een hele lijst met mogelijke webcams heeft: http://www.free-track.net/
misschien dat je daar wat aan ehbt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

tw_gotcha schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:20:
[...]

ik geloof dat deze site een hele lijst met mogelijke webcams heeft: http://www.free-track.net/
misschien dat je daar wat aan ehbt?
Die site kende ik al. Helaas is die site al zo'n 10 jaar niet meer bijgewerkt. De camera's op de lijst zijn niet meer in de handel.

Dat is ook waarom ik de vraag stel. De informatie op diverse sites is out of date en op social media gaat men uit van een camera die sinds een jaar of 4 niet meer verkrijgbaar is, maar een alternatief is nog niet gevonden. Die zoektocht moet eens worden opgestart. Om eerder genoemde redenen is 2e hands niet het antwoord waar je op zou moeten leunen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik zou niet te druk maken om tweedehands. Als die PlayStation eye camera's werkelijk na 5 jaar stierven waren ze nu niet en masse te koop nog.

Soms zie je ook nog wel nieuwe kanalen, maar helaas is het dan soms lastig te checken of het de bolle lens variant is. Voor mijn handeltje heb ik weleens restpartijen opgekocht. Delan engineering heeft ook geen magische ingang bij de fabriek van deze apparatuur, die wordt al jaren niet meer ontwikkeld.

Je zou kunnen kijken naar een USB infraroodcamera, want dat is het voornaamste aspect natuurlijk. bij de meeste webcams is het infraroodfilter er maar lastig uit te halen.

Op AliExpress staan ook trackir camera's, wellicht is dat nog een oplossingsrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

USB infraroodcamera is inderdaad ook een goede suggestie. Ik heb inmiddels een Microsoft HD3000 die ik op de plank had liggen aangepast en nu kan ik weer vooruit. :)

Overigens zou ik de HD3000 niet perse aanraden. De PCB is nog wel aardig makkelijk om te bereiken, maar het filter kan alleen worden verwijderd met enig geweld.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th4M45ta
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-06 21:45
Zijn er mensen die dit nog gebruiken?
Zit nu te kijken voor zo een trackir 5 voor mijn race ervaring, een VR bril vind ik heel gaaf maar de setup is qua ruimte bij mij niet helemaal je van het en triple screen heb ik geen ruimte voor.

Kan niet echt veel recente filmpjes vinden over ervaringen van mensen op YouTube dus was even benieuwd naar jullie bevindingen. Misschien is er een ander mooi alternatief wat beter is tegenwoordig ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Th4M45ta schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:22:
Zit nu te kijken voor zo een trackir 5 voor mijn race ervaring, een VR bril vind ik heel gaaf maar de setup is qua ruimte bij mij niet helemaal je van het en triple screen heb ik geen ruimte voor.

Kan niet echt veel recente filmpjes vinden over ervaringen van mensen op YouTube dus was even benieuwd naar jullie bevindingen. Misschien is er een ander mooi alternatief wat beter is tegenwoordig ofzo.
OpenTrack gebruik ik toch wel elke keer als ik DCS of Arma speel, en dat is ca 15 uur per week.
VR is bij racespellen wel goed te doen, mits je een krachtige PC hebt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Th4M45ta schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:22:

Ja ik gebruik het nog steeds. Werkt nog steeds perfect.

Pagina: 1 2 Laatste