Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Recentelijk ben ik gecharmeerd geraakt door het fenomeen headtracking, gezien ik wel veel simulatiespellen speel waar dit een redelijke meerwaarde kan zijn.

Je hebt grofweg 2 varianten, 2DoF en 6DoF.

DoF staat voor degrees of freedom en het getal er voor bepaalt hoeveel assen je hebt.

2 DoF:
Bij deze variant heb je de bewegingen pitch en yaw.

Pitch:
Deze beweging staat voor het verticaal draaien van je hoofd.

Yaw:
Deze beweging staat voor het horizontaal draaien van je hoofd.

6 DoF:

Bij deze variant heb je de bewegingen pitch, yaw, roll, x, y en z

Pitch:
Deze beweging staat voor het verticaal draaien van je hoofd.

Yaw:
Deze beweging staat voor het horizontaal draaien van je hoofd.

Roll:
Deze beweging staat voor het kantelen van je hoofd, linksom of rechtsom.

X:
Deze beweging staat voor het horizontaal verplaatsen van je hoofd/lichaam, ten opzichte van de camera.

Y:
Deze beweging staat voor het verticaal verplaatsen van je hoofd/lichaam, ten opzichte van de camera.

Z:
Deze beweging staat voor het dichterbij of verder weg brengen van je hoofd ten opzichte van de camera.

De commerciële variant van headtracking is TrackIR van NaturalPoint: http://www.naturalpoint.com/trackir/

Omdat dit commerciële systeem met een prijs van pakweg €150 mij veel te duur is ben ik geïnteresseerd geraakt in zelfbouw.

Wat heb je hiervoor nodig?Cap-systeem:

Clip-systeem:

Qua software zijn er meerdere gratis alternatieven:

FreeTrack:
Dit is een wat ouder programma, waardoor de compatibiliteit niet altijd geweldig is, desondanks ondersteunt het best veel games.

http://www.free-track.net/english/

FaceTrackNoIR:
Deze software kan standaard ook je gezicht herkennen, zodat je met een goede webcam niet eens per se meer iets hoeft te bouwen. In de praktijk is het niet altijd even stabiel en kan het beeld wel wat verspringen.

http://facetracknoir.sourceforge.net/home/default.htm

OpenTrack:
Dit is de meest nieuwe tool voor tracking, het lijkt redelijk op FaceTrackNoIR maar dan zonder de gezichtsherkenningsmodule, ook is het open source.

https://github.com/opentrack/opentrack

Meer informatie is te vinden op de website van Freetrack: www.free-track.net/english/

Ondersteunde games:
Omdat de meeste software-oplossingen het TrackIR-systeem nabootsen werken nagenoeg alle games die voor TrackIR zijn gemaakt ook met de andere oplossingen. Hier een kort rijtje:

- ARMA 2
- ARMA 3
- DCS World
- Flight Simulator 2002
- Flight Simulator 2004
- Flight Simulator X
- IL2-1946
- Rise of Flight
- War Thunder

Voor langere lijsten zie:
http://facetracknoir.sourceforge.net/compatibility/games.htm
http://www.free-track.net...te-titres-compatibles.php

Ik ben zelf van plan deze te printen http://www.thingiverse.com/thing:62827 en dan de boel te solderen, als webcam heb ik een PS3 Eye Camera gebruikt, waar ik de lens uit heb gesloopt.

Zijn er meer mensen die hier mee bezig zijn of willen?

Kant en klare opties voor mensen die niet van DIY houden:
- Delanclip: http://www.delanengineering.com/
- Trackhat: https://www.trackhat.org/
- EDtracker: http://www.edtracker.org.uk/

MsG wijzigde deze reactie 28-12-2017 13:49 (13%)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Laatst deze behuizing geprint op school: https://www.thingiverse.com/thing:62827

en vandaag met m'n vader de boel gesoldeerd, wel een kutwerkje maar het resultaat mag er zijn. Het werkt echt soepel en fijn. Zal zsm even foto's uploaden.

MsG wijzigde deze reactie 15-06-2016 10:10 (67%)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• red-devil84
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 11-07 21:49
zo ben ik begonnen

en zo is die nu

het werkt allemaal nu goed

nu ga ik kijken voor een mooie beugel voor op de cap
en wil nog een clip gaan maken

red-devil84 wijzigde deze reactie 06-05-2015 16:44 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• red-devil84
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 11-07 21:49
heb nu een clip gemaakt voor op mijn astro a40
heb bij gamegear losse tags besteld

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
De PS3 Eye is nog steeds de goedkoopste camera die goed ondersteunt wordt en 75 FPS doet op 640 * 480.

Je moet hier goed op letten:

Het gaat er om dat je de bolle lens hebt, dat kan je op marktplaats vaak al wel duidelijk zien en anders vraag je het. Van de andere kan het IR-filter er niet uit namelijk.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-07 16:54

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
WeeDzi schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:13:
je moet de LEDjes niet plat vijlen daar wordt het niet beter van. Je moet ze gaan schuren ( opruwen eigenlijk meer) met wat fijn schuurpapier of een 3m pad, dan gaan ze diffuus licht uitzenden. Dan heb je geen last meer van de richting en ziet de camera een mooi bolletje :)
Ik dacht juist van wel?

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
MsG schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:42:
Beweeg je zo wijd dan dat er geen punt is dat je helemaal in de range van de camera blijft? Ook niet als je de camera verplaatst? Heb je een screenshot van je weergave? En van je instellingen?
Nee, ik beweeg zo wijd dat er één punt is dat uit het field of view van de camera raakt. (bij naar beneden kijken is dat m'n onderste punt)

screenie:

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
MsG schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:08:
Speel eens met de fov / field of view qua getal.
Dat verandert niet magisch de FoV van de camera ;)
quote:
Of probeer andere positie waarbij hij en scherp is en blijft staan qua positie.
Die is er helaas niet, tussen de twee uiterste grenzen (ingezoomd en uitgezoomd) is er maar één metastabiel punt, en dat is ook het punt waarop de focus het beste is.

Maar ik heb nu de boel gewoon uitgezoomd en met m'n fellere LEDs werkt dat best wel op 60 fps.

Toch ben ik niet helemaal tevreden, want het is nogal lastig om de calibratie van PointTracker goed te krijgen. Zoals ik het nu heb, werkt de tracking nog niet helemaal zoals het hoort, en is het heel erg afhankelijk van de positie/rotatie van je hoofd op het moment dat je op "Start" drukt.

Na wat testen ben ik tot de conclusie gekomen dat de boel het beste werkt als ik recht in de camera kijk op het moment dat ik op "Start" druk. Als ik dat niet doe, dan zorgt het yaw-en in een bepaalde richting (in mijn geval naar rechts) ervoor dat PointTracker denkt dat ik m'n hoofd roll en pitch inplaats van yaw.

Het probleem daarmee is dat mijn camera niet helemaal recht voor mijn neus zit; ik heb hem iets links voor mij geplaatst omdat anders bij het naar links draaien van m'n hoofd de LED achter m'n hoofd komt te zitten waardoor de camera hem niet kan zien. Als ik de tracking dus start terwijl ik recht in de camera kijk, wordt dat de neutrale positie en is m'n kijkhoek in de cockpit een beetje scheef.

Volgens mij is dat deze issue: https://github.com/opentrack/opentrack/issues/63
quote:
MsG schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:15:
Heb je de webcam dan wellicht te dichtbij? Ik lees weinig over dit probleem. Welke maatvoering heb je gebruikt voor je led clip?
Ik heb de webcam bovenop m'n scherm gemonteerd (lees: geducttaped). Verder weg kan het dus niet echt. Ik heb eigenlijk gewoon de maatvoering van m'n headset aangehouden: één LED aan het eind van de micboom, één bij het scharnierpunt van de micboom en één boven de oorschelp.

Compizfox wijzigde deze reactie 26-09-2015 20:58 (65%)

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Welke versie gebruik je?

In de Release Candidate versie zit al tijden een optie hiervoor:

Bij Options

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Even goed kijken ;-)

Daar kan je diverse dingen instellen, onder andere hoe het systeem om moet gaan met achter je om kijken (in-game) en dan zoomen, het programma kan automatisch gaan tracken bij het starten van games. Je kan knoppen mappen naar bijvoorbeeld de center button. Binnenkort kan dit ook naar een joystick knop toe.

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Vandaag maar even een petje gemaakt:

Werkt ook fijn, dan wordt het geluid niet zo gedempt als je het uit de boxen wil houden. Bij hele wilde bewegingen verliest hij soms z'n orientatie, maar dat is nog een beetje afstellen denk ik. Ik kan hier mee stabielere pitch bewegingen maken zonder dat er yaw bij komt, bij de clip vond ik dat toch wat lastiger. In ieder geval wel fijn om beide typen te hebben.

MsG wijzigde deze reactie 15-06-2016 10:13 (58%)

• Loki.Nya
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 02:36
Sinds ik flink bezig ben met Elite:Dangerous ook maar eens een petje gemaakt met IR leds en gebruik daarbij de PS3 eye.. filter er uit gehaald en vervangen door een stukje van een floppy. Het werkte beter dan ik had verwacht!
De software was even uitzoeken.. Freetrack loopt steeds vast en als het werkt geeft het weer problemen met Elite. De software van Trackhat Opentrack doet het prima in Elite.
Hier het resultaat.

Dit is met een lamp op het bureau en de luxaflex open op een zonnige middag.

Deze onderdelen heb ik bij Conrad gekocht.
Osram Components SFH 485 P IR-emitter 880 nm 40 ° 5 mm Radiaal bedraad
Metaalfilmweerstand 30 Ω Axiaal bedraad 0207 0.25 W Royalohm MF0W4FF300JA20
Goobay 12443 Batterijhouder 2 AA met schakelaar
Schakeldraad Yv 1 x 0.20 mm²

• Loki.Nya
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 02:36
Met gain en exposure helemaal op het maximum ziet het er niet uit en zijn de LED's erg fel en het ziet er inderdaad erg onscherp uit.
Ik heb de floppy als een vierkantje uitgeknipt en achter de lens zitten. Met een paar kleine puntjes secondelijm zit het vast (gel variant, tegen het uitlopen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Vandaag weer een printje gemaakt:

Ben benieuwd of dit een beetje een goed clipje gaat worden. Mijn vorige clip bungelde teveel waardoor ik altijd de pet gebruik in de praktijk.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True