Klopt wel met Conrad, die heeft het ook over 'ca. 3 weken'.
Korte CNET review van de nieuwe Flir One: YouTube: Flir One knows whether you're hot or not
En nog iemand anders die de Seek Thermal bekijkt: YouTube: Seek Thermal Imaging Camera for Android and IOS
Was dit bekend onder de Seek Thermal bezitters, uitlijnen Seek camera en de camera van de telefoon: YouTube: BitNotice #93 - Korrektur: Seek Thermal: Bild ausrichten
En nog iemand anders die de Seek Thermal bekijkt: YouTube: Seek Thermal Imaging Camera for Android and IOS
Was dit bekend onder de Seek Thermal bezitters, uitlijnen Seek camera en de camera van de telefoon: YouTube: BitNotice #93 - Korrektur: Seek Thermal: Bild ausrichten
[ Voor 61% gewijzigd door catchingfire op 23-07-2015 22:25 ]
Net een mailtje van Conrad over de FLIR SE Android, dat ze hem nu helaas niet op voorraad hebben (joh, dat wist ik) en dat de levertijd ongeveer 1 week is. Zou het dan toch ineens een stuk sneller gaan? Spannend!
Op de site staat 'Leverbaar in ca. 12 dagen'.
Op de site staat 'Leverbaar in ca. 12 dagen'.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2015 10:11 ]
Heb net een Flir One Android besteld. Wat is op het moment eigenlijk nog de meerwaarde van een Flir pistool tov van een One? Een pistool is misschien prettiger in de hand en makkelijker voor professioneel gebruik, maar voor consumentengebruik ?? Een One is vele malen goedkoper en heeft een hogere resolutie en msx...
Is de lens van een pistool beter tov een One?
Voor de prijs van één FLIR i5 (1545 euro ex. BTW
) kun je bijna 6x een FLIR One kopen
Is totaal niet met elkaar te vergelijken:
- FLIR i5 = professioneel spul
- FLIR One = consumentenspul voor de spielerij
Het zit hem niet alleen in het aantal pixels (aantal meetpunten) van de sensor, maar ook in de 'meetgevoeligheid'.
Zie ook deze uitleg van user 'Paul C': [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera
Vooral deze post legt het goed uit: Paul C in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

Het zit hem niet alleen in het aantal pixels (aantal meetpunten) van de sensor, maar ook in de 'meetgevoeligheid'.
Zie ook deze uitleg van user 'Paul C': [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera
Vooral deze post legt het goed uit: Paul C in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2015 20:41 ]
Klopt, maar voor de 'normale' soort metingen die wij consumenten doen voldoet een one prima. Dat een muur toevallig een graad te hoog of te laag wordt weergegeven is voor de meesten niet echt spannend. Die zoeken vooral naar verschillen.
Beetje vergelijkbaar met een SLR vergelijken met een compact. Ze schieten beiden foto's, maar de SLR is getrouwer qua kleur, minder ruis, hogere resolutie etc.
Alleen waar het zo mank lijkt te lopen is met name de resolutie. Die is vaak gelijkwaardig aan units van rond de 3000 euro. Het contast lijkt zo enorm. Zal natuurlijk komen door de lagere verkoopcijfers van pro units.
Toen SLR's nog amper verkocht werden waren ze ook enorm duur, maar ik denk dat dit geen stand houd in de toekomst, zeker als de sensortechnologie verbeterd en er ook andere fabrikanten bijkomen. Zodra de eerste smartphonebouwer een Flir achtige camera gaat inbouwen is er geen houden meer aan. Wel leuk voor de consument, niet echt voor de prof die met metingen zijn geld verdient. Precies hetzelfde wat je tegenwoordig ziet met de consumenten die een SLR hebben, die schieten de plaatjes wel tijdens de bruiloft......
Beetje vergelijkbaar met een SLR vergelijken met een compact. Ze schieten beiden foto's, maar de SLR is getrouwer qua kleur, minder ruis, hogere resolutie etc.
Alleen waar het zo mank lijkt te lopen is met name de resolutie. Die is vaak gelijkwaardig aan units van rond de 3000 euro. Het contast lijkt zo enorm. Zal natuurlijk komen door de lagere verkoopcijfers van pro units.
Toen SLR's nog amper verkocht werden waren ze ook enorm duur, maar ik denk dat dit geen stand houd in de toekomst, zeker als de sensortechnologie verbeterd en er ook andere fabrikanten bijkomen. Zodra de eerste smartphonebouwer een Flir achtige camera gaat inbouwen is er geen houden meer aan. Wel leuk voor de consument, niet echt voor de prof die met metingen zijn geld verdient. Precies hetzelfde wat je tegenwoordig ziet met de consumenten die een SLR hebben, die schieten de plaatjes wel tijdens de bruiloft......
En dat geeft nou niet echt een geweldig resultaat.Fairy schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:19:
[...] Precies hetzelfde wat je tegenwoordig ziet met de consumenten die een SLR hebben, die schieten de plaatjes wel tijdens de bruiloft......
Zelfs niet als het neefje van het bruidspaar toch echt een 5D heeft met mooie lenzen, net als de professionele fotograaf.
De apparatuur is 1 ding, er goed mee om kunnen gaan is het andere.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb een provisorische micro-USB orientation-switch-adapter in elkaar gesoldeerd, gebruik makende van de micro-USB breakout-boards van de link die hierboven ergens werd gedeeld. Ziet er niet bepaald fancy uit, maar het werkt, en beter dan verbinden met een los kabeltje.
Ben benieuwd hoe snel Seek Thermal en/of Flir op de USB-C bandwagon springen. Dan is het probleem ook opgelost.
Hoeveel mensen hebben hier nu al een Flir One v2? We zien maar bar weinig plaatjes/indrukken voorbij komen...
Ben benieuwd hoe snel Seek Thermal en/of Flir op de USB-C bandwagon springen. Dan is het probleem ook opgelost.
Hoeveel mensen hebben hier nu al een Flir One v2? We zien maar bar weinig plaatjes/indrukken voorbij komen...
FLIR One is nu 275 euro bij Conrad (ipv 279). Zie hierboven voor nog extra kortingscode.
Mijn v2 Android is onderweg, leverdatum ~6 augustus. Zodra hij binnen is zal ik plaatjes hier posten, indien dan nog niet geplaatst.
Mijn v2 Android is onderweg, leverdatum ~6 augustus. Zodra hij binnen is zal ik plaatjes hier posten, indien dan nog niet geplaatst.
Mijn Flir One v2 Android via Flir/Amazon.co.uk heeft een wat ruimere ETA. Kan 'm trouwens ook niet cancellen:
Items not yet dispatched:
Delivery Estimate: 31 Jul 2015 - 18 Aug 2015
1 of FLIR ONE for Android
Da's ook precies hetgeen wat ik probeer te zeggen. Heb zelf ook een 5DII met alle L lenzen die je bijna kan bedenken (ooit in betere tijden (thuiswonend) gekochtTD-er schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:56:
[...]
En dat geeft nou niet echt een geweldig resultaat.
Zelfs niet als het neefje van het bruidspaar toch echt een 5D heeft met mooie lenzen, net als de professionele fotograaf.
De apparatuur is 1 ding, er goed mee om kunnen gaan is het andere.
Mijn Flir One Android is ook onderweg met exact dezelfde ETA als thinkpad (conradcatchingfire schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:39:
[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 27-07-2015 16:27 ]
Ik heb Conrad gevraagd naar de levertijd. We moeten nog even wachten tot 10 augustus 
Dag,
Ik heb een Flir One Android besteld. Ik weet dat hier enige levertijd op zit. Graag zou ik willen weten of de huidig weergegeven levertijd realistisch is. Kunt u aangeven of u dit artikel binnen deze termijn ontvangt?
Alvast dank voor uw informatie!
Mvg, x
-----
Geachte heer x,
Bedankt voor uw bericht.
We zijn het voor u nagegaan. We verwachten omstreeks 10 augustus nieuwe voorraad te ontvangen van dit artikel.
Uiteraard gaan wij dan direct over tot verzending.
Zonder tegenbericht blijft het artikel voor u in bestelling staan.
Met vriendelijke groet,
Merel
Customer Contact Center
Conrad Electronic Benelux B.V.
De meetgevoeligheden:ThinkPadd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 20:36:
- i5: <100mK
- One: 100mK
- One SE : 100mK
Op de site van Flir is dat trouwens moeilijk te vinden
[ Voor 21% gewijzigd door Juup op 29-07-2015 19:29 ]
Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Bedankt, had ik niet verwacht.Juup schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 19:26:
[...]
De meetgevoeligheid van de i5 en de One en de One SE is allemaal 100mK, volgens Conrad (One SE) en Farnell (i5) althans.
Flir zelf geeft bijzonder weinig specs van de One's vrij.
Ik denk dat ze dat doen om mensen naar duurdere camera's te pushen.
Seek Thermal schijnt 40mK te zijn...
40mK kwantisatie, maar de noise is duidelijk meer dan de Lepton.
Ook 1 in bestelling, €267,50 (incl. verzending, bij Conrad >25 euro gratis verzending).ThinkPadd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 10:04:
Conrad heeft de Android versie ook al op de site staan: https://www.conrad.nl/nl/...20-tot-120-c-1374119.html (leverbaar in ca. 3 weken).
Qua garantie is het handiger om hem daar te bestellen denk ik? Of heb je ook 2 jaar garantie als je via FLIR uit de UK besteld?
En kan iemand die het Android model rechtstreeks bij FLIR heeft besteld, aangeven wat hij/zij precies moest betalen (in Euro's)? Ben wel benieuwd of er nog prijsverschil is tussen rechtstreeks bij FLIR of bij Conrad.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het iOS model is reeds beschikbaar: https://www.conrad.nl/nl/...60-x-120-pix-1374118.html
Edit: (21:53) Zojuist besteld, zal het hier melden als ik meer weet over leverdatum/als ik hem binnen heb.
Beetje off topic: bedankt voor de kortingscode.
[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 29-07-2015 23:25 ]
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.
Hoe bevalt jou de Seek Thermal? Die had je destijds geimporteerd uit UK/CA toch? Of ga je nu toch een FLIR One kopenmux schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 22:24:
40mK kwantisatie, maar de noise is duidelijk meer dan de Lepton.
Geloof het of niet Conrad heeft de levertijd bijgesteld van 2 dagen naar 5 weken !!

Aargh!
https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=flir+one
Edit, conrad nagevraagd, ze reageren wel héél snel op mail. binnen 12 minuten:
Aargh!
https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=flir+one
Edit, conrad nagevraagd, ze reageren wel héél snel op mail. binnen 12 minuten:
Minder leuk, maar ik verwacht dat hij dan bij andere shops ook nog niet voorradig komt.....Geachte heer x,
Bedankt voor uw bericht.
Onze excuses. De leverancier heeft de verwachte leverdatum niet kunnen realiseren.
De leverdatum is uitgesteld naar 1 september 2015.
Uiteraard gaan wij dan direct over tot verzending.
Zonder tegenbericht blijft het artikel voor u in bestelling staan.
Met vriendelijke groet,
Maaike
Customer Contact Center
Conrad Electronic Benelux B.V.
[ Voor 68% gewijzigd door Fairy op 04-08-2015 12:27 ]
Geïmporteerd uit CA in februari, ja.ThinkPadd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 07:17:
[...]
Hoe bevalt jou de Seek Thermal? Die had je destijds geimporteerd uit UK/CA toch? Of ga je nu toch een FLIR One kopen?
Ik gebruik hem waar ik hem voor gekocht heb, wat... waarschijnlijk een toepassing is waar niemand hem voor gebruikt. Dus ik weet niet hoe nuttig deze info is. Anyway, ik heb er een ZnS lens op zitten:

zodat hij dichtbij focust. Dat zorgt voor plaatjes zoals dit:

waar ik prima tevreden mee ben. Min of meer identiek bruikbare resultaten als iedere andere low-end warmtecamera. Ik kreeg geen betere plaatjes uit de i3 toen ik die mocht gebruiken voor mn studie.
Helaas zit ik in een project waarbij een andere subgroep de beschikking heeft over een Optris PI200. IMO is dat een veel interessanter upgradepad. Meer of minder pixels zijn totaal onbelangrijk als je een 128FPS warmtecamera hebt
Nice!
Ja het aantal FPS bij de Seek / Flir is vastgezet vanwege export regels ofzo (omdat je het anders voor militaire doeleinden kunt gebruiken ofzo). Dan is 128FPS wel erg fijn, bij de Seek / Flir gaat het beeld erg schokkerig/traag als je iets bewegends bekijkt.
Ja het aantal FPS bij de Seek / Flir is vastgezet vanwege export regels ofzo (omdat je het anders voor militaire doeleinden kunt gebruiken ofzo). Dan is 128FPS wel erg fijn, bij de Seek / Flir gaat het beeld erg schokkerig/traag als je iets bewegends bekijkt.
Niet alleen dat, er zit érg veel 'lag' in het beeld. Je beeld loopt altijd 3-4 frames achter op de werkelijkheid. Nou kijk ik vooral naar hele 'trage' thermische systemen waar dit niet uitmaakt, maar m'n Duitse collega's hebben de mogelijkheid om naar bijv. grenslaagontwikkeling en vortices in het water te kijken in het thermische spectrum. Niet dat ze daar gebruik van maken, maar dát is nou echt een technisch aspect van de camera waar je totaal nieuwe dingen mee kunt doen.
Ik dacht eerst dat je er een kaars ofzo op had gedrukt 
PS. Die flir android heb ik op diverse plekken opgezocht en nergens is ie leverbaar. Overal verwachten ze het pas eind augustus of begin september. Wachten dus....
PS. Die flir android heb ik op diverse plekken opgezocht en nergens is ie leverbaar. Overal verwachten ze het pas eind augustus of begin september. Wachten dus....
[ Voor 59% gewijzigd door Fairy op 04-08-2015 16:17 ]
Heh, ja die lens zit erop met een 3d-geprint 'jasje' van flexibel filament. Ik had hem omgekeerd afgedrukt (dus met de lenskant naar beneden), met een kapje erop, en dat kapje vervolgens uitgesneden zodat de lens er doorheen kon kijken. Niet al te netjes gesneden, dus vandaar dat het er crappy uitziet 
Maar het werkt en het blijft goed zitten, da's alles wat je nodig hebt.
Maar het werkt en het blijft goed zitten, da's alles wat je nodig hebt.
Tsja, focussen op printplaten lijkt me helemaal geen gekke toepassing, dus ik denk dat anderen ook wel zoiets zouden willen gebruiken.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Zou toch maar vragen of je hem kunt annuleren. Bij Conrad is hij veel voordeliger.catchingfire schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:15:
Mijn Flir One v2 Android via Flir/Amazon.co.uk heeft een wat ruimere ETA. Kan 'm trouwens ook niet cancellen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Anoniem: 682162
@Thinkpad : voordeliger dan 271,5€ ? => *knip*
Ben trouwens benieuwd wanneer je hem gaat ontvangen, op hun site staat ca 2 weken. Hij is nog niet in productie en in de fabriek bij Flir zelf spreken ze van ten vroegste binnen 4 weken. Tenzij het gaat over de flir One v2 voor i0S. Die kunnen we via Flir wel binnenkort rechtstreeks leveren.
Ben trouwens benieuwd wanneer je hem gaat ontvangen, op hun site staat ca 2 weken. Hij is nog niet in productie en in de fabriek bij Flir zelf spreken ze van ten vroegste binnen 4 weken. Tenzij het gaat over de flir One v2 voor i0S. Die kunnen we via Flir wel binnenkort rechtstreeks leveren.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2015 12:28 ]
Heb je zelf contacten met de fabriek of mensen die er werken? Ben ik wel benieuwd naar. Conrad heeft mij gezegd dat hij er 1 september moet zijn.Anoniem: 682162 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:24:
@Thinkpad : voordeliger dan 271,5€ ? => [mbr]*knip*[/mbr]
Anoniem: 682162
@thinkpad : oké, geen probleem. Ik wou maar aangeven dat de Flir One v2 voor iOS in België beschikbaar is voor 227,27€
@Fairy : rechtstreeks via de fabriek
Ja exclusief BTW, maar de meesten hier zijn gewoon particulier, dus dan is het niet interessant.Anoniem: 682162 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 17:45:
@thinkpad : oké, geen probleem. Ik wou maar aangeven dat de Flir One v2 voor iOS in België beschikbaar is voor 227,27€![]()
http://www.tester.co.uk/flir-one-thermal-camera-android
"normally in stock" ??
heb recente inside info: Flir One Android wordt op z'n vroegst september (2015).
"normally in stock" ??
heb recente inside info: Flir One Android wordt op z'n vroegst september (2015).
[ Voor 34% gewijzigd door catchingfire op 12-08-2015 23:47 ]
Voor de liefhebbers
http://www.ebay.de/itm/Wa...21573?hash=item419a872205
Nee ik woon niet in duitsland
dus geen belang bij.
Nee ik woon niet in duitsland
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Niet interessant. Op Conrad kost hij nieuw 169 inclusief verzenden... Volgende dag in huis met garantie.Rol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 23:00:
Voor de liefhebbers
Nee ik woon niet in duitslanddus geen belang bij.
[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 13-08-2015 10:53 ]
Anoniem: 689276
Bij Flir zelf staat hij aan 149,99 wel in dollar maar scheelt tegenwoordig niet zoveel meer tov euro, is iets goedkoper. Maar ik zie niet meteen wat de transportkosten zijn. Op Amazon staat hij aan dezelfde prijs, met free shipping
Volgens de Conrad site is de levertijd nu 12 dagen, kun je dat wellicht bevestigen/ontkrachten? Eerder stond hij ook op 12 dagen levertijd, toen werd het 5 weken, toen 3 weken en nu weer ca. 12 dagen.catchingfire schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:43:
http://www.tester.co.uk/flir-one-thermal-camera-android
"normally in stock" ??
Thank you for your recent order of the FLIR ONE! You certainly aren’t alone. Due to an overwhelming number of orders for the device, we were unable to keep pace. As a result, we are backordered and unable to ship your order by the date we promised and we sincerely apologize for the situation.
Recently we have really been turning up the heat on production and we can confirm that your order will be shipped the week of September 7th. Please note that orders are shipped in the order they are received.
On behalf of everyone at FLIR Systems, I would like to thank you very much for your business and your patience. Please feel free to contact me with comments or questions regarding your order.
Recently we have really been turning up the heat on production and we can confirm that your order will be shipped the week of September 7th. Please note that orders are shipped in the order they are received.
On behalf of everyone at FLIR Systems, I would like to thank you very much for your business and your patience. Please feel free to contact me with comments or questions regarding your order.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Ik vond het tijd voor een vervanging van mijn kickstarter camera, dat ding van 16x4 pixels. Die had ik voor de lol gekocht, en nu wil ik wel eens wat beters. Lang getwijfeld tussen de Flir One en de Seek Thermal.
De hogere resolutie van de Seek (~32000 pixels vs 19200 pixels) plus het betere bereik dmv de XR lens met focus-ring hebben de doorslag gegeven. De MSX-functie van de Flir is wel mooi, maar vind ik minder belangrijk. Resolutie en bereik vind ik belangrijker.
Dus ik heb net een Seek Thermal XR via Amazon gekocht. Deze kost momenteel € 380. Het bedrag is als volgt opgebouwd:
Item Subtotal: £215.83
Postage & Packing: £3.39
Total Before VAT: £219.22
VAT: £46.03
Order Total: £265.25
EUR 380,39*
De levertijd is 2-3 werkdagen, dus ik verwacht hem komende week al. Zodra hij er is zal ik ook wat plaatjes posten.
Update: kreeg net een mail met een update dat hij al onderweg is. Dus hij is echt voorradig! Verwachte leverdatum is vrijdag.
Iemand heeft trouwens een driver geschreven voor de Seek Thermal: libseekthermal
Het bijbehorende onderzoek (met USB captures enzo) staat in dit topic op EEVblog.
Wat heel interessant is, is dat de ruwe afbeelding inderdaad 208x156 pixels is, maar dat er een grid van zwarte pixels doorheen loopt. Afbeelding zal ik niet jatten, die staan genoeg in dat topic op EEVblog. Maar het komt erop neer dat 1 op de 15 pixels zwart is. Het vermoeden was eerst dat dit door de sensor komt (zoals deze) maar verderop blijkt dat Seek zelf ook meeleest en reageert op de zwarte pixels. Het topic is 132 pagina's lang dus ik heb nog veel te lezen...
Voor wie wil spelen/ontwikkelen met de Lepton sensor in de Flir One (tenminste de oude 80x60) is deze pagina vast interessant, waar naast veel technische informatie zelfs SDKs worden aangeboden.
Verder nog een interessante lecture over superresolution, van iemand die zelf heeft meegewerkt aan de implementatie van superresolution in de Testo camera's: http://videolectures.net/nipsworkshops2011_sroubek_mobile/
Vanaf 19:42 gaat het over Testo.
De hogere resolutie van de Seek (~32000 pixels vs 19200 pixels) plus het betere bereik dmv de XR lens met focus-ring hebben de doorslag gegeven. De MSX-functie van de Flir is wel mooi, maar vind ik minder belangrijk. Resolutie en bereik vind ik belangrijker.
Dus ik heb net een Seek Thermal XR via Amazon gekocht. Deze kost momenteel € 380. Het bedrag is als volgt opgebouwd:
Item Subtotal: £215.83
Postage & Packing: £3.39
Total Before VAT: £219.22
VAT: £46.03
Order Total: £265.25
EUR 380,39*
De levertijd is 2-3 werkdagen, dus ik verwacht hem komende week al. Zodra hij er is zal ik ook wat plaatjes posten.
Update: kreeg net een mail met een update dat hij al onderweg is. Dus hij is echt voorradig! Verwachte leverdatum is vrijdag.
Iemand heeft trouwens een driver geschreven voor de Seek Thermal: libseekthermal
Het bijbehorende onderzoek (met USB captures enzo) staat in dit topic op EEVblog.
Wat heel interessant is, is dat de ruwe afbeelding inderdaad 208x156 pixels is, maar dat er een grid van zwarte pixels doorheen loopt. Afbeelding zal ik niet jatten, die staan genoeg in dat topic op EEVblog. Maar het komt erop neer dat 1 op de 15 pixels zwart is. Het vermoeden was eerst dat dit door de sensor komt (zoals deze) maar verderop blijkt dat Seek zelf ook meeleest en reageert op de zwarte pixels. Het topic is 132 pagina's lang dus ik heb nog veel te lezen...
Voor wie wil spelen/ontwikkelen met de Lepton sensor in de Flir One (tenminste de oude 80x60) is deze pagina vast interessant, waar naast veel technische informatie zelfs SDKs worden aangeboden.
Verder nog een interessante lecture over superresolution, van iemand die zelf heeft meegewerkt aan de implementatie van superresolution in de Testo camera's: http://videolectures.net/nipsworkshops2011_sroubek_mobile/
Vanaf 19:42 gaat het over Testo.
[ Voor 57% gewijzigd door Bergen op 25-08-2015 02:29 ]
Ik heb zelf bewust voor de FLIR gekozen. De hogere resolutie wordt deels teniet gedaan doordat het ruisniveau van de Seek ook hoger is. Daarnaast vind ik MSX wel prettig, want je kunt uit een IR beeld niet altijd zeker herleiden waar je precies naar kijkt. Met MSX heb je toch een referentie.
Het ligt er denk ik ook helemaal aan wat je er mee wilt doen...
Mijn One Android is nog steeds in bestelling bij Conrad
Het ligt er denk ik ook helemaal aan wat je er mee wilt doen...
Mijn One Android is nog steeds in bestelling bij Conrad
[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 25-08-2015 11:40 ]
@Fairy : je zal die ook ten vroegste ontvangen in oktober bij Conrad heb ik al vernomen
Heb je daar een bron van? Ik zit er al steeds achteraan te vangen. Heb je dat van Conrad gehoord?Anoniem: 689276 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:31:
@Fairy : je zal die ook ten vroegste ontvangen in oktober bij Conrad heb ik al vernomen
Van iemand van Flir. Ten vroegste te leveren in oktober, en dat bij iedereen die dit levert. Situatie is al zo sinds juli. Productie van Flir iOs is blijkbaar wel al gestart maar voor One Android nog niet.
Ik heb net ook even rechtstreeks contact gezocht met FLIR en zij zeggen het volgende:
Hello Ferry,
Thank you for contacting FLIR ONE support. I understand that you have ordered the FLIR ONE for Android at conrad.nl, and are wondering about the actual delivery time, as that time has changed several times on Conrad's website.
The release of the FLIR ONE for Android was supposed to happen in August, however, it had to be postponed to September. The first of the pre-ordered shipments will go out at the beginning of September. We will work through the orders as quickly as possible.
However, we have had thousands of pre-orders of the FLIR ONE for Android, and I do not know where in the list Conrad's order will be. Conrad will have received an email with the updated estimated shipment date for their order, so they will have updated you based on that. Therefore, the update they gave you would be as accurate as it can be at this time.
I apologize that I cannot give you any further information. I will go ahead and close your ticket but if you have any more questions or need more information, please feel free to reopen the ticket by responding to this email or logging into the support portal.
Mijn Seek is vandaag al gearriveerd! Zondag besteld, woensdag bezorgd.
Kan 'm nog niet proberen, want heb 'm bij mijn ouders laten bezorgen, omdat ik overdags niet thuis ben, maar ze wonen in de buurt dus een dezer dagen rijd ik ff langs en dan post ik wat plaatjes/filmpjes.
Dit soort plaatjes vind ik dan ook een beetje.... misleidend is misschien niet het juiste woord, maar als je de emboss van de Flir wegdenkt is het beeld rechts ondanks de ruis scherper denk ik. Maar dat van de Flir oogt veel mooier. Lastig!! Straks krijg ik er ook nog spijt van. Nouja qua levertijd (3 dagen) krijg ik er geen spijt van.

Kan 'm nog niet proberen, want heb 'm bij mijn ouders laten bezorgen, omdat ik overdags niet thuis ben, maar ze wonen in de buurt dus een dezer dagen rijd ik ff langs en dan post ik wat plaatjes/filmpjes.
Deels wel inderdaad... maar als je MSX uitschakelt (of in pikkedonker filmt zoals in deze video) worden objecten minder goed herkenbaar door lagere resolutie. Ik hoop (en verwacht) dat dat bij de Seek beter is, ondanks de ruis. We zullen zien.Fairy schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:39:
De hogere resolutie wordt deels teniet gedaan doordat het ruisniveau van de Seek ook hoger is.
Dit soort plaatjes vind ik dan ook een beetje.... misleidend is misschien niet het juiste woord, maar als je de emboss van de Flir wegdenkt is het beeld rechts ondanks de ruis scherper denk ik. Maar dat van de Flir oogt veel mooier. Lastig!! Straks krijg ik er ook nog spijt van. Nouja qua levertijd (3 dagen) krijg ik er geen spijt van.

Beetje experimenteren... en ik ontwikkel software, dus een beetje knutselen met de libraries. Vooral hobbyen dus. Geen professioneel werk.Het ligt er denk ik ook helemaal aan wat je er mee wilt doen...
[ Voor 86% gewijzigd door Bergen op 26-08-2015 22:00 ]
Een soort MSX moet toch met de interne camera na te bootsen zijn? Alleen de parralax is een nadeel.
Als je de focuspositie kunt uitlezen van je telefoon moet dat te compenseren zijn...?
Als je de focuspositie kunt uitlezen van je telefoon moet dat te compenseren zijn...?
Eén van de redenen dat ik de Seek ipv Flir heb gekocht is omdat de parallax MSX bijna volledig onbruikbaar maakt. Ongeacht hoe dicht je de camera's bij elkaar weet te krijgen - op 5cm afstand van je printplaat krijg je nog steeds geen nuttig beeld.
Hangt dus erg af van de applicatie. De meeste mensen lijken warmtecamera's te gebruiken voor het bekijken van warmtebronnen in hun huis op >1m afstand, en dan is MSX zeker een USP en flink voordeel.
Hangt dus erg af van de applicatie. De meeste mensen lijken warmtecamera's te gebruiken voor het bekijken van warmtebronnen in hun huis op >1m afstand, en dan is MSX zeker een USP en flink voordeel.
Volgens mij was die parallax bij te stellen in één van de nieuwere apps van de FLIR One.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2015 09:12 ]
Flir heeft er patent op aangevraagd (maar ik weet niet of het al is toegekend), dus andere fabrikanten kunnen in de problemen komen als ze dat ook toepassen.Fairy schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 23:26:
Een soort MSX moet toch met de interne camera na te bootsen zijn? Alleen de parralax is een nadeel.
[ Voor 5% gewijzigd door Bergen op 28-08-2015 10:25 ]
Mogen open source alternatieven dat niet iets soortgelijks maken? Het is toch simpel 2 plaatjes op elkaar leggen? Embossen kan Photoshop al sinds versie 2 volgens mij.Bergen schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:21:
[...]
Flir heeft er patent op aangevraagd (maar ik weet niet of het al is toegekend), dus andere fabrikanten kunnen in de problemen komen als ze dat ook toepassen.
Hangt van de inhoud van het patent af. Ik ga even zoeken.Fairy schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:36:
[...]
Mogen open source alternatieven dat niet iets soortgelijks maken? Het is toch simpel 2 plaatjes op elkaar leggen? Embossen kan Photoshop al sinds versie 2 volgens mij.
Overigens ben ik geen jurist, maar open source-projecten hebben evenmin het recht op patentinbreuk als commerciële partijen... denk ik... toch?
[update 1]
hier staat een wekelijks bijgewerkte lijst met Flir patenten, leuk om de titels alleen al te lezen, er staan een boel interessante patenten tussen: http://stks.freshpatents.com/Flir-Systems-Inc-nm1.php
[update 2]
Ik geloof dat dit 'm is: Time spaced infrared image enhancement
De tekst is nog veel langer, maar er wordt telkens gesproken van 'one embodiment'. Mogen we dan concluderen dat dit patent niet van toepassing is als je image enhancement toepast met een externe camera? Is er een jurist in the house?In one embodiment, an imaging system may include one or more visible spectrum imaging modules and infrared imaging modules, a processor, a memory, a display, a communication module, and modules to interface with a user and/or a monitoring and notification system. Visible spectrum imaging modules and infrared imaging modules may be positioned in proximity to a scene that will be monitored while a visible spectrum-only image of the scene is either not available or less desirable than an infrared image of the scene.
The visible spectrum imaging modules may be configured to capture visible spectrum images of the scene at a first time, and the infrared imaging modules may be configured to capture infrared images of the scene at a second time. The second time may be substantially different from the first time, or the times may be substantially simultaneous. Various image analytics and processing may be performed on the captured images to form combined images with infrared imaging features and increased available detail and contrast.
[ Voor 84% gewijzigd door Bergen op 28-08-2015 11:03 ]
Je houdt het feit dat de camera's significant ver van elkaar zitten, en dus een verkeerd perspectief hebben. Dit is alleen te fiksen als ze echt exact tegen elkaar aan zitten met wat ik doe.ThinkPadd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:02:
Volgens mij was die parallax bij te stellen in één van de nieuwere apps van de FLIR One.
Dat zou op te lossen zijn door de IR module met een kabeltje aan te sluiten ipv aan de onderkant van het toestel. Dan zou je de parralax kunnen fixen grotendeels. De rest moet je misschien handmatig met een bias corrigeren of eventueel automatisch adhv de focusdistance. Ik weet niet hoe het gesteld is met telefoons maar bij de SLR kun je vaak de focusafstand zien (bij benadering).mux schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:10:
[...]
Je houdt het feit dat de camera's significant ver van elkaar zitten, en dus een verkeerd perspectief hebben. Dit is alleen te fiksen als ze echt exact tegen elkaar aan zitten met wat ik doe.
[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 28-08-2015 11:19 ]
Of camera verplaatsen met een hulpmiddel en dan softwarematig de plaatjes over elkaar leggen.mux schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:10:
[...]
Je houdt het feit dat de camera's significant ver van elkaar zitten, en dus een verkeerd perspectief hebben. Dit is alleen te fiksen als ze echt exact tegen elkaar aan zitten met wat ik doe.
Dat hulpmiddel kan vanalles zijn, zoals een laserpointer, icm een slede.
Fysiek het dichtste dat je een zichtbaar licht-camera en de Seek kunt stoppen is ongeveer 2cm, en dat is aannemende dat je zichtbaar licht-camera geen afmetingen heeft.
Als ik 5cm van een printplaat zit te kijken, is dat nog steeds een perspectiefverschil van 30 graden. Dat is onoplosbaar, simple as that.
Als ik 5cm van een printplaat zit te kijken, is dat nog steeds een perspectiefverschil van 30 graden. Dat is onoplosbaar, simple as that.
Ik bedoelde "warmtebeeld nemen", apparaat verschuiven, "optisch beeld nemen", softwarematig over elkaar heen leggen.
Dan heb je geen live-beeld en video is al helemaal uit den boze, of je moet genoegen nemen met een statisch optisch beeld.
Dan heb je geen live-beeld en video is al helemaal uit den boze, of je moet genoegen nemen met een statisch optisch beeld.
Ah, op die manier. mja, dat is zeker wel een methode om een soort MSX te krijgen, maar als je genoeg tijd hebt om zoiets te doen kun je ook net zo goed enkele tientallen exposures van de warmtebeeldcamera nemen en daarmee de ruis eruit filteren. Ik heb beelden op CPF e.d. gezien waar mensen simpelweg een paarhonderd beelden van een Seek Thermal-video op elkaar hadden gelegd en zo een ontzettend net en scherp ~640x480 warmtebeeld hebben gemaakt. Dat lijkt me dan nuttiger dan het toevoegen van een beeld met zichtbaar licht.
Ja, de camera een halve pixel verschuiven is een bekende techniek.
Daarvoor hoef je niet eens precies een fractie van een pixel te verschuiven, maar kun je ook gewoon de beelden "uit de losse pols" nemen en dan softwarematig zo goed mogelijk over elkaar leggen.
Lijkt me sterk dat je dan steeds op een hele pixel verschuiving uitkomt
Daarvoor hoef je niet eens precies een fractie van een pixel te verschuiven, maar kun je ook gewoon de beelden "uit de losse pols" nemen en dan softwarematig zo goed mogelijk over elkaar leggen.
Lijkt me sterk dat je dan steeds op een hele pixel verschuiving uitkomt
En dat is Testo's SuperResolution (ook mogelijk patent encumbered):
With the SuperResolution technology, you easily improve the image quality of your Testo thermal imagers by one class – by four times more pixels, and a geometric resolu- tion which is improved by a factor of 1.6. For example, 320 x 240 pixels are turned into 640 x 480 pixels at once,or 640 x 480 pixels become 1280 x 960 pixels. How? With a simple software upgrade in your imager. The patent-pending innovation from Testo uses the natural movement of your hand, and records several images, slightly offset to each other, very quickly one after the other. These are then calculated into one image using an algorithm. The result: Four times more measurement values for you, and a consid- erably better resolution of the thermal image – without your needing to invest in a new thermal imager.
Nice, hoewel ik sterk m'n twijfels heb of zoiets patenteerbaar is (nouja, patenten werken anders in de VS, dus wellicht krijgen ze gewoon een niet-bekrachtigbaar patent toegewezen).
En ja, je hoeft niet eens te bewegen. Je kunt bewegen en dit helpt om een betere inverse fourier transform te maken, maar je kunt ook gewoon stil blijven staan en uit het bestaande beeld betere contouren halen. Hoe meer exposures je wilt stapelen, des te meer je moet bewegen om er meer resolutie uit te trekken, maar je hebt al genoeg aan de native resolution om er leuke dingen mee te doen.
En ja, je hoeft niet eens te bewegen. Je kunt bewegen en dit helpt om een betere inverse fourier transform te maken, maar je kunt ook gewoon stil blijven staan en uit het bestaande beeld betere contouren halen. Hoe meer exposures je wilt stapelen, des te meer je moet bewegen om er meer resolutie uit te trekken, maar je hebt al genoeg aan de native resolution om er leuke dingen mee te doen.
Dan hoop ik voor ze dat dat patent al meer dan 10 jaar oud is, want toen heb ik het principe al gezien.noo schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:54:
En dat is Testo's SuperResolution (ook mogelijk patent encumbered):
[...]
Zoals beloofd wat plaatjes van de Seek Thermal XR. Heb er dit weekend mee kunnen spelen en hij bevalt uitstekend. Wel wat ruis, maar daar heb je in het gebruik niet echt last van. Geen banding of gradient problemen meer, dat hebben ze helemaal opgelost voor zover ik kan beoordelen.
Potje jam op het aanrecht:

Pa.

Dit was zaterdagmiddag trouwens, buiten was het hartstikke warm. Het hek bij de sloot en de balk langs de wal waren lekker opgewarmd.

...evenals de donkergroene tuinstoelen

Geparkeerde auto

Het dak van de boerderij, dakpannen goed te zien, en een klein dakraampje van de schuur. Het viel me op dat als je naar de lucht kijkt, hij een temperatuur rond het vriespunt toont, soms zelfs tot -5 graden. In deze foto zie je ook een negatieve temperatuur, misschien had ik de camera net bewogen en staat de meting daarom op de rand van het dak.

En dan 's avonds, pikkedonker buiten. De bomen houden warmte vast denk ik, en de maan is ook opvallend 'warm'.

De buren ~80 meter verderop

Iemand die de hond uitlaat, ~100 meter afstand (metingen met afstandmeten.nl trouwens)

Wolken

Er liep een kat voorbij, had hem niet gezien (want het was pikkedonker), maar kon hem nog net op de foto zetten.

En er zat een egeltje in het gras.
Links hetzelfde hek als op foto 3, maar inmiddels (11 uur 's avonds ofzo) was alles afgekoeld, wat resulteert in een groot verschil in contrast vergeleken met foto 3...

Tot slot een filmpje
* mijn vader die naar de boot loopt en weer terug, afstand ongeveer 30-35 meter
* vanaf 1:35 een overvliegende Boeing 747 op 15.000 voet (volgens flightradar24)
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=YmkPDaeHZWA]
Elke 4-5 seconden doet de camera een calibratie en dat zie je terug in de video als een hapering.
Overigens is de video weliswaar geupload naar Youtube en dus gerecompressed, maar de ruis ziet er nog precies zo uit als het origineel. Ook zijn er geen zichtbare MPEG-artifacts bijgekomen door de herencodering. Dit is echt zoals het origineel eruit ziet. De video's worden door de telefoon trouwens in 1280x720 opgeslagen, misschien omdat Seek graag wil dat het logo rechtsonderin scherp blijft.
De enige bug die ik heb gevonden is dat de app unresponsive wordt als je de Seek ontkoppelt terwijl de app open staat. De telefoon wordt na verloop van tijd lekker warm en er verschijnt vanzelf een popup van Android dat de Seek app niet reageert, en de vraag of ik wil wachten of de app wil sluiten. Ik denk dat het beter is om eerst de app te sluiten en dan de Seek te ontkoppelen. Misschien gaat het ook goed als je de telefoon uitzet en dan de Seek ontkoppelt, dat weet ik niet zeker. (Ik gebruik hem met een Galaxy S6 trouwens.)
Potje jam op het aanrecht:

Pa.

Dit was zaterdagmiddag trouwens, buiten was het hartstikke warm. Het hek bij de sloot en de balk langs de wal waren lekker opgewarmd.

...evenals de donkergroene tuinstoelen

Geparkeerde auto

Het dak van de boerderij, dakpannen goed te zien, en een klein dakraampje van de schuur. Het viel me op dat als je naar de lucht kijkt, hij een temperatuur rond het vriespunt toont, soms zelfs tot -5 graden. In deze foto zie je ook een negatieve temperatuur, misschien had ik de camera net bewogen en staat de meting daarom op de rand van het dak.

En dan 's avonds, pikkedonker buiten. De bomen houden warmte vast denk ik, en de maan is ook opvallend 'warm'.

De buren ~80 meter verderop

Iemand die de hond uitlaat, ~100 meter afstand (metingen met afstandmeten.nl trouwens)

Wolken

Er liep een kat voorbij, had hem niet gezien (want het was pikkedonker), maar kon hem nog net op de foto zetten.

En er zat een egeltje in het gras.

Tot slot een filmpje
* mijn vader die naar de boot loopt en weer terug, afstand ongeveer 30-35 meter
* vanaf 1:35 een overvliegende Boeing 747 op 15.000 voet (volgens flightradar24)
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=YmkPDaeHZWA]
Elke 4-5 seconden doet de camera een calibratie en dat zie je terug in de video als een hapering.
Overigens is de video weliswaar geupload naar Youtube en dus gerecompressed, maar de ruis ziet er nog precies zo uit als het origineel. Ook zijn er geen zichtbare MPEG-artifacts bijgekomen door de herencodering. Dit is echt zoals het origineel eruit ziet. De video's worden door de telefoon trouwens in 1280x720 opgeslagen, misschien omdat Seek graag wil dat het logo rechtsonderin scherp blijft.
De enige bug die ik heb gevonden is dat de app unresponsive wordt als je de Seek ontkoppelt terwijl de app open staat. De telefoon wordt na verloop van tijd lekker warm en er verschijnt vanzelf een popup van Android dat de Seek app niet reageert, en de vraag of ik wil wachten of de app wil sluiten. Ik denk dat het beter is om eerst de app te sluiten en dan de Seek te ontkoppelen. Misschien gaat het ook goed als je de telefoon uitzet en dan de Seek ontkoppelt, dat weet ik niet zeker. (Ik gebruik hem met een Galaxy S6 trouwens.)
[ Voor 8% gewijzigd door Bergen op 31-08-2015 01:37 ]
Kun je in de Seek app de 'span' (temperatuurrange) ook handmatig instellen? Met de FLIR kan dat naderhand op de PC wel, maar de app zoekt automatisch de span uit. Beetje vervelend omdat je (zoals je in jouw foto's ook wel ziet) sommige dingen maar slecht kunt zien daardoor. Het temperatuurverschil tussen bijv. het grasveld en die egel is met de automatische span slecht te zien. In werkelijkheid zal het gras een stuk koeler zijn en de egel vrij veel warmte uitstralen. Door de span aan te passen zal je beeld dan een stuk minder 'oranje' zijn en de egel er meer uitspringen.
Als je de ondergrens op bijv. 28 °C zou kunnen zetten dan vallen mensen bijv. een stuk meer op omdat je koelere dingen al weg 'filtert'.
Zie ook voorbeeldfoto in deze post: Mr-Beamer in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
bodejodel in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera" legt het ook goed uit.
Als je de ondergrens op bijv. 28 °C zou kunnen zetten dan vallen mensen bijv. een stuk meer op omdat je koelere dingen al weg 'filtert'.
Zie ook voorbeeldfoto in deze post: Mr-Beamer in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
bodejodel in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera" legt het ook goed uit.
[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2015 09:47 ]
Ik begrijp wat je bedoelt, en nee dat kan niet met deze software. Hij regelt zelf de span. Bij de palet-selectie kun je alleen een ander palet kiezen. Er is ook een selectiescherm waar je de temperatuurweergave kunt selecteren. Daar zijn 4 mogelijkheden: geen overlay, center-meting, koudste/warmste punt, en een threshold. Voorbeeld:

Die laatste heeft wel een slider, maar die is alleen om een threshold in te stellen. De slider komt verder in geen enkel ander scherm terug. Hopelijk wordt de span-regel-mogelijkheid later nog wel toegevoegd.
Er is ook geen software zoals de Flir dat heeft, om achteraf de schaal aan te passen, al zou je de plaatjes van thermal misschien ook gewoon in de software van Flir kunnen laden? De Seek slaat ze op als JPEG. Geen PNG helaas... Bovendien zijn ze in 1280x720 (vanwege het logo denk ik) en niet in 208x156.
Aan de andere kant, als de foto's in 1280x720 worden opgeslagen ben je niet echt detail kwijt; als je de afbeelding verkleint naar 208x156 heb je vrijwel het originele beeld terug, en dan kun je ook prima een nieuwe color mapping toepassen. Als de afbeelding meteen als een 208x156 JPEG was opgeslagen was de schade groter geweest.
1280x720 is trouwens wel 16:9 en de sensor is 208x156 en dat is een 4:3 resolutie. Ik vraag me nu af of het beeld wordt uitgerekt oid. Daar moet ik nog even mee experimenteren.

Die laatste heeft wel een slider, maar die is alleen om een threshold in te stellen. De slider komt verder in geen enkel ander scherm terug. Hopelijk wordt de span-regel-mogelijkheid later nog wel toegevoegd.
Er is ook geen software zoals de Flir dat heeft, om achteraf de schaal aan te passen, al zou je de plaatjes van thermal misschien ook gewoon in de software van Flir kunnen laden? De Seek slaat ze op als JPEG. Geen PNG helaas... Bovendien zijn ze in 1280x720 (vanwege het logo denk ik) en niet in 208x156.
Aan de andere kant, als de foto's in 1280x720 worden opgeslagen ben je niet echt detail kwijt; als je de afbeelding verkleint naar 208x156 heb je vrijwel het originele beeld terug, en dan kun je ook prima een nieuwe color mapping toepassen. Als de afbeelding meteen als een 208x156 JPEG was opgeslagen was de schade groter geweest.
1280x720 is trouwens wel 16:9 en de sensor is 208x156 en dat is een 4:3 resolutie. Ik vraag me nu af of het beeld wordt uitgerekt oid. Daar moet ik nog even mee experimenteren.
Bij mijn non-XR wordt het beeld gecropt - je ziet iets minder dan de camera werkelijk ziet.
Ik maak normaal gesproken gebruik van een Flir B335 en stel bij buitengebruik de achtergrond temperatuur in op -50 graden celcius. En dit is normaal omdat hoog in de lucht de temperatuur gemiddeld altijd -50 graden is. De gereflecteerde temperatuur stel ik in op de omgevingstemperatuur, alsmede de geldende relatieve vochtigheid van meestal rond de 70%.Bergen schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 01:17:
[afbeelding]

Thermofoto in de tuin met kat voor kattenluik.
Op jouw foto is de -5 graden celcius denk ik daarom te verklaren. Je pakt een stukje achtergrondtemperatuur mee en deze zal misschien wat minder nauwkeurig of realistisch zijn dan bij een professionele thermocamera.
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.
Conrad website: Leverbaar in ca. 10 weken
Voor de Flir One Android.... Joepie
Ik heb het Conrad rechtstreeks gevraagd en zij geven aan dat de USA markt voorrang krijgt wegens het enorme succes. De Europese markt moet dus langer wachten.
Volgens Conrad heeft Flir aan hun medegedeeld dat zijn begin september een leverings zouden krijgen, maar of dit voldoende is om alle bestellingen te kunnen afronden was onduidelijk. Waarschijnlijk komen ze dan nog tekort. In oktober zal er weer een levering plaatsvinden.
Dit is natuurlijk allemaal planning en dus kan de werkelijkheid afwijken....
Ziet er naar uit dat onze kleine er eerder is dan de flir
Voor de Flir One Android.... Joepie

Ik heb het Conrad rechtstreeks gevraagd en zij geven aan dat de USA markt voorrang krijgt wegens het enorme succes. De Europese markt moet dus langer wachten.
Volgens Conrad heeft Flir aan hun medegedeeld dat zijn begin september een leverings zouden krijgen, maar of dit voldoende is om alle bestellingen te kunnen afronden was onduidelijk. Waarschijnlijk komen ze dan nog tekort. In oktober zal er weer een levering plaatsvinden.
Dit is natuurlijk allemaal planning en dus kan de werkelijkheid afwijken....
Ziet er naar uit dat onze kleine er eerder is dan de flir

Maar.... dan kun je je warmtecamera niet gebruiken voor de blijde gebeurtenis
Dan zal vrouwlief wel heel erg teleurgesteld zijn ..mux schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:15:
Maar.... dan kun je je warmtecamera niet gebruiken voor de blijde gebeurtenis
Hallo, ik kreeg een e-mail van Seek om een review in te vullen en als dank een kortingscode. Doe je voordeel er mee, mocht je nog iets willen bestellen op hun website. Geen idee of de code 1x of meerdere keren te gebruiken is. 
===================================================================================
Hey there,
Help us be better. Take our online survey by clicking on the link below and tell us about your experience with Seek Thermal.
https://www.surveymonkey.com/r/BCVRZ88
Here’s a $25 coupon for your time:
===================================================================================
Hey there,
Help us be better. Take our online survey by clicking on the link below and tell us about your experience with Seek Thermal.
https://www.surveymonkey.com/r/BCVRZ88
Here’s a $25 coupon for your time:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 06-09-2015 14:31 . Reden: Even achter members-only tag gezet, anders is hij weg voor een Tweaker er gebruik van heeft kunnen maken. ]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Yes! M'n Android Flir One is onderweg!
(Via Flir/Amazon besteld)
(Via Flir/Amazon besteld)
Ondertussen... "Bezorger is onderweg"
Gelukkig is er iemand om hem in ontvangst te nemen. Zelf kan ik er vanavond pas aanzitten.....
Hij is binnen, eerste indruk: geweldig gaaf ding! MSX is superhandig voor mijn toepassingen (huis-tuin-keuken-gebruik)!
Ben benieuwd naar de foto'scatchingfire schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:57:
Hij is binnen, eerste indruk: geweldig gaaf ding! MSX is superhandig voor mijn toepassingen (huis-tuin-keuken-gebruik)!
Ook benieuwd naar de Foto's.catchingfire schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:57:
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.
Uiteraard breekt nu net m'n micro-usb-converter adaptertje in twee stukken, net nu ik de Flir One eindelijk heb. Zucht. Maar weer een nieuwe micro-usb female breakout board besteld.
Is het ook mogelijk om met zo'n warmtebeeldcamera een groepenkast te fotograferen om te kijken elke groep niet werkt? De draden door andere groepen heen worden warm, dus dat zou voor contrast moeten zorgen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ja, in ieder geval de Seek heeft een ontzettend goede warmteresolutie (ik zie sub-1 graad verschillen vrij duidelijk) dus je kunt vrij subtiele opwarmingseffecten prima zien. Echter, je zult eerder de opwarming in je (automatische) zekering zien dan de bedrading zelf.
Tweaker 'mkleinman' heeft al eens zo'n plaatje geschoten: http://www.familie-kleinm...ads/2013/04/meterkast.png
ETA van de FLIR One Android is nu nog 8 weken overigens
http://www.familie-kleinman.nl/energie/2490/Bij het nemen van deze foto kwam er ongeveer 2kW van de PV panelen af. De meest linker groep is van de PV panelen, die valt dus wel ietsje op. De temperaturen blijven trouwens nog laag. Met de hand is het gevoel niet of nauwelijks te voelen dat 1 groep warmer is dan de andere.
ETA van de FLIR One Android is nu nog 8 weken overigens

Ik heb de mijne aan de praat met een USB OTG verloopkabeltje. Heb een Oneplus One, die heeft de microUSB verkeerdom.
Of je echt kunt zien of een groep in de meterkast niet werkt weet ik niet, je kunt wel heel snel zien welke groepen de meeste stroom afnemen.
Of je echt kunt zien of een groep in de meterkast niet werkt weet ik niet, je kunt wel heel snel zien welke groepen de meeste stroom afnemen.
Die had ik al gezien.ThinkPadd schreef op zondag 13 september 2015 @ 21:02:
Tweaker 'mkleinman' heeft al eens zo'n plaatje geschoten: http://www.familie-kleinm...ads/2013/04/meterkast.png
Maar als je een reeks licht belaste groepen hebt, kan je daartussen de niet werkende herkennen?
Kun je niet gewoon een spanningszoeker erop zetten?Onbekend schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:03:
[...]
Die had ik al gezien.
Maar als je een reeks licht belaste groepen hebt, kan je daartussen de niet werkende herkennen?
De groepen zullen schakelen op de fase, dus als je een groep hebt waarbij de schakelautomaat uit staat, of defect is, zal erachter geen spanning te meten zijn.
Nadeel is wel dat je de kap er even af moet halen.
Een licht belaste groep zal niet echt veel warmte genereren in de automaten als het goed is.
En als het gaat om de "weerstand" te meten van de lassen, dan zul je wel een redelijke belasting moeten aanzetten.
Waterkoker of föhn lijkt mij dan een goed middel om even veel te trekken.
Des te sneller de las dan opwarmt des te hoger is de weerstand (slechtere verbinding)
Ik richt mijn warmtecamera nu op de meterkast... ik zie helemaal niks. Let wel, geen enkele groep is >100W belast.
Dat hebben we nu gedaan.TD-er schreef op zondag 13 september 2015 @ 23:10:
[...]
Kun je niet gewoon een spanningszoeker erop zetten?
De groepen zullen schakelen op de fase, dus als je een groep hebt waarbij de schakelautomaat uit staat, of defect is, zal erachter geen spanning te meten zijn.
Nadeel is wel dat je de kap er even af moet halen.
Een licht belaste groep zal niet echt veel warmte genereren in de automaten als het goed is.
En als het gaat om de "weerstand" te meten van de lassen, dan zul je wel een redelijke belasting moeten aanzetten.
Waterkoker of föhn lijkt mij dan een goed middel om even veel te trekken.
Des te sneller de las dan opwarmt des te hoger is de weerstand (slechtere verbinding)
Maar omdat het daar vrij donker was, en het dan onveilig is om een meterkast open te maken, was ik nieuwsgierig of je dat met een warmtebeeldcamera veiliger kunt foutzoeken.
De oorzaak is trouwens al gevonden, een defecte groepschakelaar vlak na de stop.
Is er hier iemand die de Seek heeft kunnen vergelijken met een Flir/Testo >="Prof" versie?
Ben nu wel eens benieuwd hoe de Seek met relatief hoge resolutie zich verhoudt tot een Flir met >=100x100 of een vergelijkbare Testo cam.
Ben nu wel eens benieuwd hoe de Seek met relatief hoge resolutie zich verhoudt tot een Flir met >=100x100 of een vergelijkbare Testo cam.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Yep, Flir i5/i7 of een Testo 870/875
Heb al ff zitten Goog(ch)elen, maar tot op heden niet echt iets nuttigs/duidelijks kunnen vinden.
Heb al ff zitten Goog(ch)elen, maar tot op heden niet echt iets nuttigs/duidelijks kunnen vinden.
[ Voor 58% gewijzigd door Freemann op 26-09-2015 20:16 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Hm, daarvoor zou ik toch wat videos bekijken als ik jou was.
Ik heb toevallig het vergelijk tussen de Seek en Flir i7 kunnen maken. Op de plaatjes staat niet hetzelfde, maar het zal een goed idee geven van de resolutieverschillen:
Seek:

Flir:

De Seek heeft wel een hogere resolutie naar mijn smaak, maar ik heb het gevoel dat er ook een hoop blur in de plaatjes zit vergeleken met de Flir. De sensoren zijn 206x156 vs 120x120, maar de output-plaatjes zijn 832x624 vs 240x240. Seek lijkt dus ook iets meer te 'upsamplen'.
Maar deze plaatjes alleen geven je niet het hele beeld wat mij betreft. In video kun je beter zien wat er wel en niet door de verschillende camera's wordt opgepikt.
Let wel; FliR's i-serie is een beetje... achterhaald. De E-serie geeft je een betere vergelijking. Daarnaast zorgt MSX ook voor een grote verbetering in veldgebruik. Eigenlijk zou je de Seek Thermal tegen de E6/E8 moeten zetten.
Ik heb toevallig het vergelijk tussen de Seek en Flir i7 kunnen maken. Op de plaatjes staat niet hetzelfde, maar het zal een goed idee geven van de resolutieverschillen:
Seek:

Flir:

De Seek heeft wel een hogere resolutie naar mijn smaak, maar ik heb het gevoel dat er ook een hoop blur in de plaatjes zit vergeleken met de Flir. De sensoren zijn 206x156 vs 120x120, maar de output-plaatjes zijn 832x624 vs 240x240. Seek lijkt dus ook iets meer te 'upsamplen'.
Maar deze plaatjes alleen geven je niet het hele beeld wat mij betreft. In video kun je beter zien wat er wel en niet door de verschillende camera's wordt opgepikt.
Let wel; FliR's i-serie is een beetje... achterhaald. De E-serie geeft je een betere vergelijking. Daarnaast zorgt MSX ook voor een grote verbetering in veldgebruik. Eigenlijk zou je de Seek Thermal tegen de E6/E8 moeten zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door mux op 26-09-2015 22:00 ]
Natuurlijk ben ik foto's tegengekomen en heb ook wat filmpjes bekeken.
Echter is het vergelijken van 2 of meer camera's op 1 foto/situatie al lastig, laat staan dat je 2 foto's van verschillende camera's in verschillende situaties gaat vergelijken.
Zo is er de "bekende" foto vergelijking tussen de Flir One een Seek Thermal waarbij een dossierkast te zien is. De Flir One gebruikt daarbij de contouren om "meer beeld" in de foto te brengen, maar of het het nu duidelijker maakt en er beter te zeggen is welke camera beter is....
Ik ken ook de foto's van JeroenH en mkleinman waarbij een achtergevel met schutting te zien is en er een vergelijking is tussen 3 camera's. Ook dat is lastig te vergelijken en laat staan dat ik als leek kan zeggen welke nu beter is.
Zou iemand de Seek Thermal aanraden voor bijv. warmte lekken in gevels/daken/binnenmuren/vloeren te zoeken?
Zou iemand de Seek Thermal aanranden om radiatoren in te regelen en vloerverwarming slangen op te zoeken?
Of zijn daar de andere duurdere camera's beter voor in te zetten en zo ja welke zou men dan aanraden?
Echter is het vergelijken van 2 of meer camera's op 1 foto/situatie al lastig, laat staan dat je 2 foto's van verschillende camera's in verschillende situaties gaat vergelijken.
Zo is er de "bekende" foto vergelijking tussen de Flir One een Seek Thermal waarbij een dossierkast te zien is. De Flir One gebruikt daarbij de contouren om "meer beeld" in de foto te brengen, maar of het het nu duidelijker maakt en er beter te zeggen is welke camera beter is....
Ik ken ook de foto's van JeroenH en mkleinman waarbij een achtergevel met schutting te zien is en er een vergelijking is tussen 3 camera's. Ook dat is lastig te vergelijken en laat staan dat ik als leek kan zeggen welke nu beter is.
Zou iemand de Seek Thermal aanraden voor bijv. warmte lekken in gevels/daken/binnenmuren/vloeren te zoeken?
Zou iemand de Seek Thermal aanranden om radiatoren in te regelen en vloerverwarming slangen op te zoeken?
Of zijn daar de andere duurdere camera's beter voor in te zetten en zo ja welke zou men dan aanraden?
Voor zulke grove toepassingen voldoet iedere warmtecamera op zich; daar heb je niks duurs voor nodig. Wat zou een hogere resolutie je daar opbrengen?
Ik heb 0,weinig ervaring en dus opzoek naar ervaring. Heb al veel bekeken, veel geprobeert te vergelijken, reviews gelezen en bekeken, maar het is een lastige materie/keuze.
Uit jouw reactie maak ik op dat voor mijn voorgestelde situaties geen hoge resolutie vereist is. Heb ik dat goed?
Uit jouw reactie maak ik op dat voor mijn voorgestelde situaties geen hoge resolutie vereist is. Heb ik dat goed?
Ah, ok, dan begrijp ik het direct een stuk beter. Heel algemeen gesteld: zelfs de goedkoopste warmtecamera's die je nu kunt krijgen (Seek Thermal, Flir ONE) zijn in staat om idioot kleine temperatuursverschillen te laten zien op best een afstand. Ik kan in mijn Plank-computer de voeding zien zitten - als de computer uitstaat. Dan produceert het ding ongeveer 0,2W aan warmte en veel minder dan 1 graad opwarming, achter een stuk hout, uit het zicht. Het bekijken van huishoudelijke zaken zoals radiatoren en afvoeren gaat gepaard met véél grotere temperatuursverschillend, dus je gaat 100% genoeg hebben aan iedere warmtecamera voor dat doel.
Resolutie is altijd karig. Er is (nog) geen HD warmtecamera, ze doen allemaal maar een paar dozijn pixels in het vierkant. Maar ook daar is het een kwestie van: heb je zoveel precisie nodig? Het enige wat je hier doet is ruwweg kijken wat er aan de hand is. Ik denk niet dat je bij het kijken naar een radiator veel hebt aan 2x zoveel pixels. Als je in meer detail wilt zien wat er op een specifiek punt gaande is, dan loop je er gewoon naartoe. De laagste resolutie die de verschillende merken nu hanteren is 80x60 pixels (Flir TG165), en dat is al ruim voldoende.
De hogere resolutie is iets dat traditioneel vooral wordt gebruikt bij objectherkenning (warmtecamera's op auto's, in brandweerhelmen, etc.) en in specifieke engineering-velden (opwarming van piepkleine onderdelen op printplaten in elektronica-ontwikkeling, bekijken van opwarmende lagers in mechanische constructies, etc.). Natuurlijk, het is altijd beter om meer pixels te hebben, maar het is niet *nodig* behalve als je echt iets speciaals gaat doen.
Resolutie is altijd karig. Er is (nog) geen HD warmtecamera, ze doen allemaal maar een paar dozijn pixels in het vierkant. Maar ook daar is het een kwestie van: heb je zoveel precisie nodig? Het enige wat je hier doet is ruwweg kijken wat er aan de hand is. Ik denk niet dat je bij het kijken naar een radiator veel hebt aan 2x zoveel pixels. Als je in meer detail wilt zien wat er op een specifiek punt gaande is, dan loop je er gewoon naartoe. De laagste resolutie die de verschillende merken nu hanteren is 80x60 pixels (Flir TG165), en dat is al ruim voldoende.
De hogere resolutie is iets dat traditioneel vooral wordt gebruikt bij objectherkenning (warmtecamera's op auto's, in brandweerhelmen, etc.) en in specifieke engineering-velden (opwarming van piepkleine onderdelen op printplaten in elektronica-ontwikkeling, bekijken van opwarmende lagers in mechanische constructies, etc.). Natuurlijk, het is altijd beter om meer pixels te hebben, maar het is niet *nodig* behalve als je echt iets speciaals gaat doen.
Er zitten in dit topic ook een aantal mensen die er voor hun werk mee bezig zijn en er veel verstand van hebben. Bijvoorbeeld:
Paul C in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
'mkleinman' heeft ook een vrij professioneel model en volgens mij ook een cursus gedaan, wellicht dat hij ook nog wat info heeft.
En 'bodejodel' doet voor z'n werk ook dingen met thermografie:
bodejodel in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Ik wacht ondertussen nog steeds op mijn FLIR One Android.... Conrad zegt nu 'ca. 3 weken'.... hoop dat hij nu ook echt komt, heb hem op 21 juli al besteld
'mkleinman' heeft ook een vrij professioneel model en volgens mij ook een cursus gedaan, wellicht dat hij ook nog wat info heeft.
En 'bodejodel' doet voor z'n werk ook dingen met thermografie:
Ik wacht ondertussen nog steeds op mijn FLIR One Android.... Conrad zegt nu 'ca. 3 weken'.... hoop dat hij nu ook echt komt, heb hem op 21 juli al besteld

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2015 19:37 ]
Thanx Mux, dat maakt een boel duidelijk! Ik neig heel erg naar een duurdere camera, maar denk dat ik voorlopig toch eerst maar eens ga spelen met een FlirOne of Seek Thermal.
Weet iemand toevallig waar de Seek Thermal Android in NL te bestellen is?
Heb één en ander gezocht/gevonden, maar veel heeft geen voorraad, lange levertijd en Amazon/Ebay zit ik (ivm levertijd/beschikbaarheid risico) toch over te twijfelen.
Weet iemand toevallig waar de Seek Thermal Android in NL te bestellen is?
Heb één en ander gezocht/gevonden, maar veel heeft geen voorraad, lange levertijd en Amazon/Ebay zit ik (ivm levertijd/beschikbaarheid risico) toch over te twijfelen.
De snelste manier om hem te krijgen is nog steeds importeren uit de VS/Canada (wat ik ook heb gedaan in februari), maar dan kost het je wel een paar tientjes meer. In NL
Winkels in NL/DE hebben af en toe mondjesmaat modellen, maar verkopen hem bijna zonder uitzondering voor 275+ euro. Marktplaats is een betere plek om in de gaten te houden, bijvoorbeeld deze
Winkels in NL/DE hebben af en toe mondjesmaat modellen, maar verkopen hem bijna zonder uitzondering voor 275+ euro. Marktplaats is een betere plek om in de gaten te houden, bijvoorbeeld deze

Seek heeft een nieuw product gelanceerd, de Seek Reveal.
Een warmtebeeldcamera zonder tussenkomst van een smartphone
399 dollar•500-ft. viewable range
•240x320 high-resolution display
•Detectable range of -40° to 626° F
•36° field-of-view
•Rechargeable lithium battery with 11+ hour runtime
•300 lumen LED spotlight
•Seconds to set up, simple to use
•Removable MicroSD card for photo storage
•Compact enough for one-handed operation
•Vanadium Oxide Microbolometer
•12μ Pixel Pitch
•Chalcogenide Lens
•Long Wave Infrared 7.2 - 13 Microns
•Model: RW-AAA
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2015 16:39 ]
En gewoon geen resolutie van de sensor geven!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Let op:
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.