Ik ben zeer benieuwd welke suggesties jullie hebben naar aanleiding van de series die ik kijk of heb gekeken. Hieronder volgt waar nodig een kort overzicht van mijn mening van series die ik (zo goed als volledig) heb gezien. Dikgedrukt m'n favoriete series voor degenen die snel willen doorscrollen:
10/10 series
1)
The Wire (m'n absolute nr 1: zeer realistische uiteenzetting van verschillende lagen uit de samenleving. De rode draad is: trots, jaloezie, wraak, ontevredenheid, tegenslag etc. Fantastische cast. Complexe verhaallijnen. Voortreffelijke dialogen. Uitsluitend kijken als je er met je koppie bij bent, anders doet dat afbreuk aan je beleving/de serie zelf. Eigenlijk geldt dit voor meerdere HBO series: je valt er middenin en aan jou om te begrijpen wat er allemaal speelt).
2)
Braking Bad (origineel script. Een van de weinige serie waarbij er geen aflevering te veel is. Sterker nog, had niet verwacht dat seizoen 5 nog zo sterk kon zijn. Bij veel series heb ik namelijk het idee dat er enorm wordt gemolken als de serie eenmaal succes behaalt. Scrubs en Prison Break schieten mij te binnen... Prachtig camerawerk: heb regelmatig met bewondering gekeken naar de manier waarop een scene in beeld is gebracht. Denk hierbij aan symmetrie en/of belichting. Geen persoon is verkeerd gecast in deze serie.
Comedy
Absolute nr 1:
Curb your Enthusiasm. Larry David is naar mijn idee de meest botte persoon die ik in een serie ben tegengekomen. En ja, ik ken dr. Cox (Scrubs) en Ari Gold (Entourage). Eigenlijk bedoelt Larry het goed, maar het pakt allemaal verkeerd uit. Heel veel improvisatie. Kan je Seinfeld waarderen? Dan zal Curb zeker bevallen!
Big Bang Theory: zodra ik Howard met een Nintendo beltbucket zag in aflevering 1, wist ik dat ik dit zou blijven kijken. Het laatste seizoen vind ik alleen tenenkrommend slecht, ik kan er gewoon niet meer om lachen. Maar mijn gebrek aan lachen wordt ruimschoots gecompenseerd door het lachbandje.
Brooklyn Nine-Nine: ik vind Adam Samberg (?) best grappig. Naar mijn idee geen super grappige serie, het is waarschijnlijk niet helemaal mijn humor, maar wel vermakelijk. Kijkt wel goed weg. Holt is echt een enorme droogkloot. Als je van types houdt die grappig zijn door enorm droog te zijn, Holt is your guy.
Chuck: ik mis echt een serie als Chuck. Zo flauw, zo over de top soms, maar wel met een leuke cast.
Eastbound and Down: Kenny f'in Powers (meer kan ik niet zeggen, kenners zullen nu glimlachen, of toch wel). Voormalig baseballster is in verval geraakt en teert nog ieder moment op het succes dat hij ooit had. Sterker nog, zijn ego is wellicht groter dan z'n carriere ooit was

.
Entourage: mis echt zo'n serie en kijk uit naar de film. Johnny Drama!
Family Guy: ik kan Family Guy humor wel waarderen. Vooral de referenties aan andere mensen of andere gebeurtenissen kunnen briljant zijn.
It's Always Sunny in Philadelpiha: een stel halvegaren die werkelijk de meest domme dingen bedenken en doen.
The Office US: nr 1 mockumentary. Heel goed einde.
Parks and Recreation: volg ik sinds het begin, zijn weinig momenten dat ik dubbel lig of zo, maar het kijkt lekker weg en zorg vaak genoeg voor glimlach momenten.
Scrubs: beste serie waarin grappige momenten worden afgewisseld met een serieuze boodschap. En dan niet op een belerende manier, maar meer als 'stof tot nadenken'. Het laatste seizoen had gewoon nooit gemogen, bah. Oh ja, los van 1 aflevering: geen lachbandje!
South Park: eens in de zoveel tijd komt er weer een leuke aflevering voorbij, dit seizoen: The Magic Bush
Drama en andere genres
Arrow: verstand op nul, best goede acties en likeble cast. Plot werd vanaf seizoen 2 wel sterker.
Dexter: werd mij ooit aangeraden als 'goedaardige seriemoordenaar'. Overwegend sterke serie, laatste seizoen buidend minder.
Game of Thrones: waardeer de complexe verhaallijnen, het sterke acteerwerk en de setting. Negatieve emoties worden goed belicht naar mijn idee. Kijk echt uit naar het vervolg.
Homeland: ook bij Homeland heb ik het idee dat het allemaal gemolken werd/wordt. Overwegend redelijk sterke serie.
House of Cards: ik kan alleen zeggen dat Frank en z'n vrouw echt goed bij elkaar passen. De politieke spelletjes doen mij enigszins denken aan The Wire. Daarmee zeg ik niet dat het hetzelfde is, maar bepaalde karaktertrekken komen in beide series goed aan bod. Sterke serie.
Justified: je kan alles volgens het boekje doen, of op de manier van Raylan Givens. Interessante serie.
Lost: hele gemengde gevoelens. Door deze serie ben ik karakterontwikkeling enorm gaan waarderen. Helaas kreeg ik na het 3e seizoen het idee dat de schrijvers ook niet wisten welke richting het op moest gaan. Deze serie had makkelijk in m'n top 3 kunen staan, maar het laat vooral een onvoldaan gevoel achter.
Luther: tja, ik heb The Wire gezien. Dat is eigenlijk al reden genoeg om deze serie te zien. Interessante serie met een interessante cast.
Marco Polo: eigenlijk heb ik alle elementen wel in andere series gezien. De setting is alleen behoorlijk anders. Vermakelijke serie, maar geen topper voor mij.
Orange is the New Black: geen OZ, verwachtte ik ook niet. Wel prima serie om te kijken, time pass serie.
Oz: tja... Zeer sterke serie. Eerste 1 uur durende drama serie op tv btw. Altijd leuk als je acteurs uit Oz in meer recente series terug ziet.
Person of Interest: uniek in z'n soort. Een van m'n favoriete series van het moment. Sterke cast en goede interactie. Als een film gefilmd. 1 Na laatste aflevering van seizoen 4 blijft nog steeds doormalen.
The Shield: aanrader als je Justified kan waarderen.
Six Feet Under: als je de beschrijving op IMDB leest, denk je: hier ga ik toch nooit naar kijken? Dus wel... Hele aparte serie, die je regelmatig doet nadenken over bepaalde zaken. Deze serie moet je alleen gaan kijken als je meerdere HBO series kan waarderen. Anders zal het tempo je geheid tegenstaan.
Sopranos: tja
Spartacus: de nieuwe Spartacus vond ik echt teleurstellend maar the prequel (seizoen 2 of zo)? vond ik het sterkst. Vermakelijke serie.
Suits: serie waar ik graag naar kijk. Leuke intereactie, maar eigenlijk heeft het niet heel veel om 't lijf. Als je de muziek en de flashy people wegdenkt, blijft er niet zoveel over, maar dat vind ik niet erg.
True Detective: gezien, maar kan me niet alles in detail herinneren. Weet alleen dat ik halverwege interessant begon te vinden.
Walking Dead: pure time pass serie. Blijft me verbazen dat een serie waar zo slecht in geacteerd wordt, zo succesvol kan zijn.