Nee en ja. En dat is mijn punt.
Mijn eerdere screenshot spreekt boekdelen. Ik wil een camera die het
altijd beter doet dan een ouder model (of minstens even goed), niet alleen in situatie X of Y. En ik heb in dit topic regelmatig gezegd dat ik vind dat de camera het in low light wel beter lijkt te doen dan de concurrentie, en dat firmware updates vast het een en ander oplossen, maar daar gaat het me niet om.
Sony adverteert met een goede camera maar bepaalde zaken zien er gewoon minder goed uit bij
video-opnames, als we uit mogen gaan van bepaalde (p)reviews. Ik heb het hier niet over foto's (daar ben ik ook niet 100% positief over, maar ik vind ze wel gelijkwaardig, als het niet helder genoeg is pas ik de EV wel aan). Misschien goed genoeg voor de meeste gebruikers, maar niet voor iemand die beter gewend is en het verschil kan zien. En als er
iets is dat me een vieze nasmaak geeft, is het dat ik moet zeggen dat ik vind dat de S3 op dit punt (en op dit moment) beter is dan de Z
Ook kun je (volgens oa. GSMarena) tijdens het opnemen van video maar 1 MP foto's opslaan ipv. volledige resolutie, dat is zoo 2011!
1 MP is zelfs minder dan full HD, dus minder resolutie dan wanneer je naderhand een screengrab neemt
Als dat klopt hadden ze wat mij betreft net zo goed die hele functie weg kunnen laten, het voegt dan echt niks toe. Het verschil is dat ze op deze 'feature' niet hameren qua marketing, wat me terecht lijkt, dus is er ook minder onrust over.
Ik laat de pre-order voor de Z sowieso staan omdat het me voor de rest een briljante telefoon lijkt en hij mooi bij m'n Vaio Duo en Vaio Z past qua design, maar hoop wel dat dit soort zaken snel wordt aangepakt. Ik wil geen reden hebben om naar andere telefoons te kijken dit jaar. Ik wil dat ik 100% tevreden kan zijn over de Z - hij hoeft niet perfect te zijn, maar wel 'perfect voor mij'. Een paar 'smetjes' zijn geen probleem, maar er is een grens. De Z moet me blind maken voor de S4. Ik verwacht van Sony meer dan van Samsung, tot nu toe hebben ze dat altijd waargemaakt. Dus wie weet is dit allemaal al opgelost tegen de tijd dat wij onze Z's krijgen. Ik twijfel niet aan de sensor, maar aan de software, en ik vind wel dat die 'af' moet zijn bij aankoop.
Het is fijn dat tegenwoordig vanalles gepatched kan worden, maar er wordt zoveel de schappen in gelegd dat eigenlijk nog niet af is.. ik ben dat beu, ik wil niet rooten of met custom ROMs in de weer om dingen te laten werken zoals ik wil. Heb ik vaak genoeg gedaan, maar ik wil alleen hoeven tweaken voor de lol, niet uit noodzaak. Patches/updates moeten zijn voor bugs / security issues zijn die echt lastig eerder te vinden waren, of nieuwe features (zoals de recente uitbreiding van S3 features met b.v. multi-window - dat was netjes van Samsung). Het moet niet zo zijn dat je de eerste dat na aankoop een patch moet downloaden om een bepaalde basisfunctie te laten werken zoals geadverteerd.
Hoe dan ook, het blijft gewoon afwachten.. wie weet valt het allemaal mee als ik zelf een vergelijkende test kan doen met m'n eigen toestellen, en dat is het enige dat er voor mij toe doet.