Zal ongeveer hetzelfde zijn ja. Nu, dat soort video's zijn extreme omstandigheden, en als het je niet aanstaat haal je de screenprotector er gewoon af. Het glas eronder zou op de Z wel wat steviger moeten zijn dan de T.
Ik heb een maandje een Xperia T gehad met die screenprotector, altijd zonder bescherming op zak gestoken en er was totaal niets zichtbaar van krasjes. Op m'n Xperia S na bijna een jaar (en heel wat vallen) met die screenprotector zie ik ook nog altijd niets. Alleen als je in heel sterk zonlicht met het scherm uit in de reflecties kijkt zie je wat van die microkrasjes, maar die vallen voor de rest gewoon totaal niet op.
Ik zie het alleen maar als een extra voordeel. Ik heb twee vrienden met een Xperia (een X10 waar standaard een protector op zit en een Neo waar ik voor hem weg te geven een screenprotector opgezet had) die allebei een enorme kras hadden veroorzaakt op hun scherm door hem met wat kracht over iets te schuren. Allebei waren ze héél erg blij met die 'voorgeinstalleerde' screenprotector. Allebei gewoon een nieuwe van hoge kwaliteit gekocht (zo'n drielagige), de standaard verwijderd, nieuwe erop en het scherm was volledig als nieuw. Kan ook de resalewaarde lekker terug omhoog krikken na een paar jaar.
Het zou kunnen dat er op het glas zelf geen oleofobe laag zit, maar dat is dan omdat dat shatter-proof sheet niet echt gemaakt is om eraf te halen. Sony levert zelfs in sommige regio's nog een extra screenprotector mee die veel mensen er nog over plakken. Het heeft geen zin om een scherm te gaan coaten als je er een protector op plakt.
Bij de vorige Xperia's is er eigenlijk nooit een punt over gemaakt terwijl alle high-end Xperia's er eentje voorgeplakt hadden... Het scherm is trouwens erg makkelijk proper te maken (met protector), of er nu een laag opzit of niet. Twee keer over m'n t-shirt vegen en het ziet er uit als nieuw. Vingerafdrukken zijn ook niet zo storend als gedacht. Je ziet ze natuurlijk maar het valt allemaal best mee.