[Philips Hue] Ervaringen & discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste
Acties:
  • 990.316 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
@Rob, bedankt voor je antwoord.

Zou je de lc remote ook aan de muur kunnen bevestigen? Is daar rekening mee gehouden of moet ik daar zelf een oplossing voor bedenken? Het lijkt mij handig om de remote te bevestigen op de plek waar nu mijn schakelaar zit. Op de bank kan ik hue dan via de iphone of ipad bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_VH
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-10-2024
Voor zover ik weet is de remote daar niet op voorzien. Ja kan natuurlijk zelf altijd iets in elkaar knutselen ;)

PSN: Rob_VH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahoud
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 21:23
Tip voor wie 'm nog niet had gekocht: MagicHUE is tijdelijk gratis in de AppStore:

https://itunes.apple.com/...lor/id586219707?l=en&mt=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jams
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 12:05
Heb ik weer. Heb ik eindelijk de starter kit binnen, zit er een gebroken lamp in :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Heb gisteren een philips hue setje besteld. Ben benieuwd hoe lang de levering op zich laat wachten. Een leuke tip: Ik woon in Zoetermeer. Deze gemeente heeft een anti-inbraak regeling. Koop je als inwoner een tijdschakelaar en buitenlamp met bewegingssensor dan krijg je 100,- subsidie. Uit navraag blijkt dat philips hue ook als tijdschakelaar geldt. Misschien kent jouw gemeente deze regeling ook!

Ik twijfel tussen een lc gen2 of lc gen3 remote. Weet iemand hoe verschillend deze in grootte zijn? Ik vind in webshops trouwens alleen de gen2 remote. Iemand een adresje voor een gen3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2755

Anoniem: 2755 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 00:26:
[...]

Mijn bestelling was voor 2x de "Philips Hue LED lamp - Single Pack", ik denk dat ze de starter packs voorrang geven op de losse lampen. Anders kan ik het ook niet verklaren, die levertijden op de site kloppen in ieder geval niet in alle gevallen. Mijn starter pack was ook een paar dagen na bestelling binnen terwijl er op de site 4-6 weken stond. Ik wacht wel af 8)7
Blijkt gelukkig geen 4-6 weken te zijn voor de losse lampen, ze worden morgen geleverd. Ongeveer een week na bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Ik heb eergister een setje besteld (wel pas tegen 23:00) en deze wordt als het goed is vandaag geleverd, ondanks de verwachte levertijd van 4 tot 6 weken, denk dat die er meer staat voor als ze onverwacht op zijn (de volgende lading dus). Laat die DHL maar komen!

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
D4V3 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 08:42:
Ik heb eergister een setje besteld (wel pas tegen 23:00) en deze wordt als het goed is vandaag geleverd, ondanks de verwachte levertijd van 4 tot 6 weken, denk dat die er meer staat voor als ze onverwacht op zijn (de volgende lading dus). Laat die DHL maar komen!
Ik ook rond die tijd maar heb geen verzendbericht ontvangen. Ik heb ook een losse lamp erbij besteld. Weet iemand of Apple alleen complete zendingen verstuurd of sturen ze gewoon op wat op voorraad is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michielvz schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 00:21:
[...]

Ik twijfel tussen een lc gen2 of lc gen3 remote. Weet iemand hoe verschillend deze in grootte zijn? Ik vind in webshops trouwens alleen de gen2 remote. Iemand een adresje voor een gen3?
Volgens mij zijn ze even groot en zit het verschil enkel in de touch vs knoppen (en maar 2 memories vs 3).
In welk webshops hebben ze die trouwens? Kan ze nergens vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Heb de laatste tijd een raar probleem met één van mijn 5 Hue lampen, als een scene instel welke gedimmed is gaat na verloop van tijd (ene keer is dit na 5 minuten, andere keer na een kwartiertje) één van de lampen naar volle sterkte, wel gewoon in dezelfde kleur.

Als ik daarna nog een keer de scene instel dan blijft hij wel gewoon op die sterkte branden. Ik heb de lamp al een keer omgewisseld met eentje uit een andere lamp maar het probleem blijft. Het ligt niet aan de 'lamp' waar hij in zit want het probleem blijft het Hue peertje volgen naar de ander lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
michielvz schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:32:
[...]

Ik ook rond die tijd maar heb geen verzendbericht ontvangen. Ik heb ook een losse lamp erbij besteld. Weet iemand of Apple alleen complete zendingen verstuurd of sturen ze gewoon op wat op voorraad is?
Zal dan inderdaad liggen aan die extra lamp, stom dat ze je daarmee laten wachten maar 't is niet anders :(

Ik heb inmiddels m'n setje in ontvangst mogen nemen, de DHL was er op tijd bij! Wat ik inmiddels gedaan heb:

- Living whites gekoppeld + AB
- Wat scenes aangemaakt
- Disco modus getest 8)
- Gekoppeld aan m'n domotica systeempje; zodra de buitendeur of tussendeur van de gang open gaat gaat de lamp op 80% branden, wordt er aangebeld dan gaat de lamp in de woonkamer blauw knipperen, gaat er een deur open als die niet open zou moeten gaan (als we liggen te slapen) dan gaat er een rood->uit->blauw->uit->rood animatie spelen op alle gekleurde lampen, zodra er beweging gedetecteerd wordt van buiten gaat de halverlichting alvast op 30% branden, gaat naar 80% bij openen van de deur of tussendeur naar de gang.
- Gekoppeld via Domotica systeempje aan XBMC. Zodra ik op een mooie KAKU wandschakelaar druk naast de bank gaat of de verlichting gedimd over 4 seconden aan en de film op pauze, of de verlichting binnen 0.5 seconden gedimd uit en verder met afspelen.

Ik ben er blij mee! _/-\o_

Iemand enig idee hoe ik de netwerk settings kan aanpassen? Op de Hue site kan ik ze zien maar aanpassen is daar niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2755

D4V3 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 16:48:
[...]
Iemand enig idee hoe ik de netwerk settings kan aanpassen? Op de Hue site kan ik ze zien maar aanpassen is daar niet mogelijk.
Ik ben bang dat je daarvoor zelf wat moet schrijven. In de config setting van de JSON file zie ik de volgende waardes:

"dhcp": true,
"ipaddress": "192.168.178.32",
"netmask": "255.255.255.0",
"gateway": "192.168.178.1",
"proxyaddress": "",
"proxyport": 0,

Waarschijnlijk zijn deze wel aan te passen met een JSON put, weet niet of er al apps zijn die dit regelen. Vraag me ook af of je 'm nog kan resetten wanneer je een foutje hebt gemaakt ;)

Ben zelf wel bezig met een webapp / Android app, maar die is nog ver van af en dit zit er nog niet in.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 2755 op 25-01-2013 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:32
Klinkt heel goed. naar iets wat ik ook wil.
welke systemen en tools heb je daarvoor allemaal in gebruik?
ik krijg over 2 maanden de sleutel van mijn nieuwbouw huis en ben daarom erg geinterreseerd in domotica.
en wat jij verteld is grotendeels wat ik wil hebben :)
[...]

Zal dan inderdaad liggen aan die extra lamp, stom dat ze je daarmee laten wachten maar 't is niet anders :(

Ik heb inmiddels m'n setje in ontvangst mogen nemen, de DHL was er op tijd bij! Wat ik inmiddels gedaan heb:

- Living whites gekoppeld + AB
- Wat scenes aangemaakt
- Disco modus getest 8)
- Gekoppeld aan m'n domotica systeempje; zodra de buitendeur of tussendeur van de gang open gaat gaat de lamp op 80% branden, wordt er aangebeld dan gaat de lamp in de woonkamer blauw knipperen, gaat er een deur open als die niet open zou moeten gaan (als we liggen te slapen) dan gaat er een rood->uit->blauw->uit->rood animatie spelen op alle gekleurde lampen, zodra er beweging gedetecteerd wordt van buiten gaat de halverlichting alvast op 30% branden, gaat naar 80% bij openen van de deur of tussendeur naar de gang.
- Gekoppeld via Domotica systeempje aan XBMC. Zodra ik op een mooie KAKU wandschakelaar druk naast de bank gaat of de verlichting gedimd over 4 seconden aan en de film op pauze, of de verlichting binnen 0.5 seconden gedimd uit en verder met afspelen.

Ik ben er blij mee! _/-\o_

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
Thanks!
Het is helaas grotendeels zelfbouw aangezien wat ik wil hebben of veel te duur kost voor wat ik er aan uit wil geven (alles z-wave met een dure controller waar je alsnog plugins voor moet schrijven), maar here goes:

Schakelaars en sensoren: Klik aan klik uit, waarom? Simpel, goedkoop en makkelijk te verkrijgen bij de bouwmarkt.
Rf ontvanger: een nodo domotica shield op een arduino met oude firmware, deze gebruik ik puur voor het ontvangen en verzenden van de KAKU rf signalen en is dus een beetje overkill, maar het werkt!
Controller: een Raspberry Pi met daarop een custom built node.js applicatie die de KAKU signalen verwerkt en er acties aan koppelt. Er zit momenteel support in voor KAKU schakelen, onkyo receiver aanspreken, delayed commandos uitvoeren, push notificaties naar iPhone en iPad, hue aansturing, XBMC aansturing en foto's maken met een webcam. Verder heeft deze ook een simpele rest json webinterface voor debug en handmatig commando's triggeren.

Ik zit er over te twijfelen het verder en generieker uit te werken, een Raspberry Pi 433mhz expansion te maken en het geheel commercieel toe te gaan passen, eventueel met open source variant voor de tweakerts ;)

[ Voor 15% gewijzigd door D4V3 op 25-01-2013 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Fire69 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:30:
[...]

Volgens mij zijn ze even groot en zit het verschil enkel in de touch vs knoppen (en maar 2 memories vs 3).
Heb hem hier gekocht. Binnen een dag geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gise schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 16:19:
Heb de laatste tijd een raar probleem met één van mijn 5 Hue lampen, als een scene instel welke gedimmed is gaat na verloop van tijd (ene keer is dit na 5 minuten, andere keer na een kwartiertje) één van de lampen naar volle sterkte, wel gewoon in dezelfde kleur.

Als ik daarna nog een keer de scene instel dan blijft hij wel gewoon op die sterkte branden. Ik heb de lamp al een keer omgewisseld met eentje uit een andere lamp maar het probleem blijft. Het ligt niet aan de 'lamp' waar hij in zit want het probleem blijft het Hue peertje volgen naar de ander lamp
Ik zou zeggen, lees dit eens:
http://www.everyhue.com/?...scussion/199/faulty-bulbs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG!
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02-2023
Heb het zelfde probleem als gise en heb het forum gelezen!
Hier zegt men dat er klein aantal foute badges bestaat en men die gewoon moet ruilen.
Met wie moet ik contact opnemen,Apple of Philips..?

[ Voor 3% gewijzigd door NrG! op 26-01-2013 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apple, je hebt ze van hen gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net deze fabrikant gevonden:
http://www.wulian.cc/english/chanpin/

Wat denken jullie? Zou dit wat zijn om met de Hues samen te werken? :)
Ze hebben heel wat sensors en schakelaars/dimmers ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Weet iemand waar ik een lc remote gen 3 kan kopen? De touch interface van de gen 2 (die vind ik wel) lijkt me niet handig als je in het donker het licht aan wilt doen. Ik wil ook een gen 2 kopen en ruilen met iemand die een gen 3 heeft en graag een gen 2 zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den1972
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 18:25
Fire69 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 13:44:
Apple, je hebt ze van hen gekocht :)
Ik heb ook 1 lamp die geregeld na enige minuten naar de default instelling terug valt. In een eerder genoemde link hierboven wordt er gesproken over een probleem in de lamp en dat je contact moet opnemen met Philips of met Apple. Nou ik heb beide gebeld:

Apple (0900 7777703 optie 6) zegt het product is van Philips. Dus bel maar met Philips, zij weten meer van het product.

Philips (00800 744 547 75) zegt. Vreemd wij kennen het probleem hier niet. Ik stuur een bericht naar het hoofdkantoor. Ik verwacht met 2 werkdagen een reactie van het hoofdkantoor.

Zucht, ik voel weer een kastje muur verhaal opkomen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:51
Laat je niet van het kastje naar de muur sturen door Apple. Jij hebt het product van hun gekocht, en ze zijn dan ook de enige partij waar je iets mee te maken heeft. Als Philips wilt helpen is dat mooie extra service van hun, maar Apple moet het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG!
den1972 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:04:
[...]

Ik heb ook 1 lamp die geregeld na enige minuten naar de default instelling terug valt. In een eerder genoemde link hierboven wordt er gesproken over een probleem in de lamp en dat je contact moet opnemen met Philips of met Apple. Nou ik heb beide gebeld:

Apple (0900 7777703 optie 6) zegt het product is van Philips. Dus bel maar met Philips, zij weten meer van het product.

Philips (00800 744 547 75) zegt. Vreemd wij kennen het probleem hier niet. Ik stuur een bericht naar het hoofdkantoor. Ik verwacht met 2 werkdagen een reactie van het hoofdkantoor.

Zucht, ik voel weer een kastje muur verhaal opkomen. |:(
Net contact gehad met Apple,ze gaan mijn hele lampenset vervangen 8)7 ..
Levertijd word zo'n 4 tot 6 weken..
De lampen worden opgehaald door TNT middels een RMA nummer.
Heel gedoe weer,maar gelukkig word het opgelost :P

[ Voor 6% gewijzigd door NrG! op 28-01-2013 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:27:
Laat je niet van het kastje naar de muur sturen door Apple. Jij hebt het product van hun gekocht, en ze zijn dan ook de enige partij waar je iets mee te maken heeft. Als Philips wilt helpen is dat mooie extra service van hun, maar Apple moet het oplossen.
Precies. En dat doet Apple ook, zelf ervaren. De support van Philips sucks big time, ik wacht nog steeds op antwoord in een ticket dat openstaat voordat ik van Apple een nieuwe set toegestuurd kreeg. En dat is ruim 20 dagen geleden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 10:57
[...]
In de Hue app kan je de netwerk settings aan passen. Haal de remote, dat witte hendeltje beneden op het scherm omhoog -> druk op het tandwiel -> klik op My bridge.

Hier kan je proxy en eventueel dhcp settings veranderen. Wanneer je DHCP uitzet kan je de IP handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den1972
xantos schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:12:
[...]
Precies. En dat doet Apple ook, zelf ervaren. De support van Philips sucks big time, ik wacht nog steeds op antwoord in een ticket dat openstaat voordat ik van Apple een nieuwe set toegestuurd kreeg. En dat is ruim 20 dagen geleden!
Vanmiddag nog een keer met Apple gebeld. Na 3x doorverbonden te zijn bij aftersales terechtgekomen. Nieuwe set wordt opgestuurd. Sterker nog ik kreeg net een mail dat het pakket vanmiddag nog verzonden is.

Net een V2 afstandbediening via marktplaats gekocht en opgehaald. Ik kan weer verder spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG!
den1972 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 20:46:
[...]

Vanmiddag nog een keer met Apple gebeld. Na 3x doorverbonden te zijn bij aftersales terechtgekomen. Nieuwe set wordt opgestuurd. Sterker nog ik kreeg net een mail dat het pakket vanmiddag nog verzonden is.

Net een V2 afstandbediening via marktplaats gekocht en opgehaald. Ik kan weer verder spelen :)
Dus jij krijgt ook een nieuwe set!
Wat ik mij afvraag,krijg je dan ook een andere bridge?
Wat gebeurt er met je oude set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:05
Mijn HUE verhaaltje op IKEA hackers: http://www.ikeahackers.ne...-bedroom-wakeuplight.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG!
NrG! schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:10:
[...]

Net contact gehad met Apple,ze gaan mijn hele lampenset vervangen 8)7 ..
Levertijd word zo'n 4 tot 6 weken..
De lampen worden opgehaald door TNT middels een RMA nummer.
Heel gedoe weer,maar gelukkig word het opgelost :P
Update:
Net mijn nieuwe set binnen gekregen binnen 1 dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Ik snap niet dat jullie de sets zo snel binnen hebben. Heb de mijne vorige week besteld inclusief extra losse lamp en heb er nog niets van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
michielvz schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:36:
Ik snap niet dat jullie de sets zo snel binnen hebben. Heb de mijne vorige week besteld inclusief extra losse lamp en heb er nog niets van gehoord.
Dat zal aan de losse lampen liggen. De set had ik ook snel binnen, maar nu heb ik nog 2 losse lampen gekocht, en dat gaat wel ff duren. Denk dat ze het versturen als het compleet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den1972
michielvz schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:36:
Apple medewerker gaf aan dat defecten voorrang krijgen op nieuwe bestellingen. Ze zouden zelfs een kleine voorraad hebben voor RMA/defecten.

Vandaag is de vervangende set bij mij aangeboden, was alleen niet thuis. Donderdag komen ze de oude set ophalen.

Vlot geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Toevallig net bericht dat de set verstuurd is. Verwacht hem morgen. Ben alleen niet thuis. Hopen dat ze hem bij mn buren afgeven. Wil het nu zelf wel is uitproberen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trapper
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 13:21
Fire69 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:30:
[...]
De Gen3 is een tikkeltje kleiner in diameter, is wat plat van onderen en gebruikt 2 in plaats van 3 batterijen.
Maar het belangrijkste verschil met de (ronde) Gen2 remote is wel dat de selectie knoppen ontbreken, je kunt
er dus geen individuele lampen mee selecteren en instellen. Als hij aan meerdere lampen gekoppelt is, bedien
je ze dus allemaal tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Thanks voor de reacties, dat wordt dus ook een belletje richting apple :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-06 07:04
Misschien kan ik iemand hier nog helpen met onderstaande :)

--

Ik heb nog een Shell code voor een philips livingcolors iris black voor 40% korting.

PM me maar als je de code zou willen gebruiken.

(De code is dus alleen voor de livingcolors iris black en omdat het een code betreft die verkregen is dmv de shell actie is de code ook tot het einde van de dag geldig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
trapper schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 00:26:
[...]

De Gen3 is een tikkeltje kleiner in diameter, is wat plat van onderen en gebruikt 2 in plaats van 3 batterijen.
Maar het belangrijkste verschil met de (ronde) Gen2 remote is wel dat de selectie knoppen ontbreken, je kunt
er dus geen individuele lampen mee selecteren en instellen. Als hij aan meerdere lampen gekoppelt is, bedien
je ze dus allemaal tegelijk.
Voor de helderheid. Ik heb drie hues in een armatuur en een hue in een andere armatuur. Kan je met de gen3 de twee losse armaturen niet onafhankelijk van elkaar instellen? Je kan toch wel onder de twee onderste knoppen twee verschillende settings instellen waarin beide armaturen onafhankelijk zijn ingesteld of kan dat ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt 2 scene-knoppen waar je dus 2 sets kan in opsplaan. Knop 1 doet bvb. je 3 Hues in de ene armatuur aan, knop 2 doet je enkele Hue aan. Als je dan op knop 1 drukt, gaan de 3 Hues aan en gaat de enkele Hue uit. Druk je op 2, dan gaat de enkele Hue aan en gaan de 3 Hues uit.
Wil je het zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Nee, knop 1 armatuur een en twee gedimd aan, knop 2 armatuur een uit en twee gedimd aan. Ik zag trouwens ook een eerdere reactie van jou met een afbeelding van de browser waarmee je hue bediend. Je hebt het dan over de bridge. Kan je via die manier een weekschema maken? Kan je hier iets over zeggen...

[ Voor 54% gewijzigd door michielvz op 31-01-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 01:26

OMX2000

By any means necessary...

Begrijp ik het nu goed dat als ik nu de Hue zou bestellen dat ik dan een Gen3 krijg met verminderde functionaliteit aangezien je geen individuele lampen kunt selecteren?

Is hier trouwens iemand al aan het hacken met de REST/HTTP api? Zo ja is dat een beetje stabiel? En is het via die weg makkelijker te regelen om lampen individueel aan/uit te zetten? Naast de iOS app natuurlijk.

Vind de REST api echt wel toegevoegde waarde van HUE. Ik heb ook de LivingWhites besteld via de Marktplaats actie, maar daar ben ik nu bijna twee weken op aan het wachten, en nog geen zicht op wanneer het spul binnenkomt. Begint te rieken naar oplichterij bij 12delivery.nl.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
De 7 living whites lampen zijn vandaag ook bij iBood in de aanbieding voor 80 euro excl. verzendkosten, dus voor wie ze nog wil hebben in die aantallen: sla je slag!

Wat betreft de REST API:
Deze gebruik ik en werkt prima en stabiel, het is voor mij de meest gebruikte manier om mijn Hue en living white lampen aan te spreken aangezien ik overal in huis KAKU sensoren heb zitten en knoppen waar deze op reageert. Ik roep via node.js de rest api aan op een Raspberry Pi (onderdeel van mijn domotica systeempje), met name op basis van binnengekomen KAKU signalen. Je kunt elke lamp individueel aanspreken en dingen laten doen, bijvoorbeeld aan gaan, of uit gaan, of binnen 4 seconden van de huidige kleur naar 50% helder blauw laten faden, wat je zelf wil. Ik gebruik hier deze client voor die eigenlijk alles voor me afvangt en mogelijk maakt: https://github.com/peter-murray/node-hue-api - Kijk even naar de docs, ook al gebruik je geen node.js; dan zie je in ieder geval wat er allemaal al mogelijk is. Qua stabiliteit heb ik niets te klagen, nog geen problemen ondervonden en het gaat allemaal razend snel. Ik verwacht eigenlijk ook gewoon dat die API gewoon gebruikt wordt door de iOS app en de site ;)

Zodra ik nu thuis kom en de voor of achterdeur open doe laat ik de node.js app checken of er een lamp in de woonkamer aan staat (je kunt dus ook kijken of er iets aanstaat en wat de huidige kleur is bijvoorbeeld), is dit niet het geval en is het donker buiten dan zet hij het licht van alle lampen gedimd aan in de woonkamer zodat ik in een verlicht huis thuiskom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG!
D4V3 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 00:56:
De 7 living whites lampen zijn vandaag ook bij iBood in de aanbieding voor 80 euro excl. verzendkosten, dus voor wie ze nog wil hebben in die aantallen: sla je slag!

Wat betreft de REST API:
Deze gebruik ik en werkt prima en stabiel, het is voor mij de meest gebruikte manier om mijn Hue en living white lampen aan te spreken aangezien ik overal in huis KAKU sensoren heb zitten en knoppen waar deze op reageert. Ik roep via node.js de rest api aan op een Raspberry Pi (onderdeel van mijn domotica systeempje), met name op basis van binnengekomen KAKU signalen. Je kunt elke lamp individueel aanspreken en dingen laten doen, bijvoorbeeld aan gaan, of uit gaan, of binnen 4 seconden van de huidige kleur naar 50% helder blauw laten faden, wat je zelf wil. Ik gebruik hier deze client voor die eigenlijk alles voor me afvangt en mogelijk maakt: https://github.com/peter-murray/node-hue-api - Kijk even naar de docs, ook al gebruik je geen node.js; dan zie je in ieder geval wat er allemaal al mogelijk is. Qua stabiliteit heb ik niets te klagen, nog geen problemen ondervonden en het gaat allemaal razend snel. Ik verwacht eigenlijk ook gewoon dat die API gewoon gebruikt wordt door de iOS app en de site ;)

Zodra ik nu thuis kom en de voor of achterdeur open doe laat ik de node.js app checken of er een lamp in de woonkamer aan staat (je kunt dus ook kijken of er iets aanstaat en wat de huidige kleur is bijvoorbeeld), is dit niet het geval en is het donker buiten dan zet hij het licht van alle lampen gedimd aan in de woonkamer zodat ik in een verlicht huis thuiskom :)
Is het simpel om die Living Whites te laten samenwerken met Hue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:32
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar. aangezien dit wel een wens van me is.
NrG! schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 11:03:
[...]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

D4V3 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 00:56:

Wat betreft de REST API:

Klinkt als muziek in mijn oren. Node.js is very fijn. Ik heb na dit te lezen een Hue besteld. Dus hopelijk komt t spul snel binnen. Eindelijk ff concreet hacken met domotica.

Wat gebruik je trouwens om je KAKU te integreren in het geheel? Doe je dat via je raspberry pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
NrG! schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 11:03:
[...]
Simpel als in te integreren? Nee, eerlijk gezegd niet echt, vrij omslachtig wat mij betreft. Je moet een hele reeks aan taken uitvoeren met je LivingWhites Remote, de bridge en de lampen om ze gekoppeld te krijgen en volgens mij reset hij daarmee ook je oude config waardoor je lampnamen en nummers weer naar een default gaan. Ook zijn je presets in de app waarschijnlijk niet goed meer aangezien deze meestal gebruik maken van de eerste 3 lampen en als je de Living Whites koppelt dan zijn de eerste 2 lampen de living whites, je zult hier dus handmatig alle presets die je wil gebruiken moeten aanpassen om het goed te laten werken. Het is dus in eerste instantie wel veel werk om ze gekoppeld en goed te krijgen, maar als het eenmaal werkt integreert het perfect. De API ondersteunt niet alles voor de living whites (bijv. color temperature, hue, saturation, logisch ;), als je dit toch aanroept doet hij wat hij wel kan en geeft hij netjes een warning.
OMX2000 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 12:18:
[...]

Klinkt als muziek in mijn oren. Node.js is very fijn. Ik heb na dit te lezen een Hue besteld. Dus hopelijk komt t spul snel binnen. Eindelijk ff concreet hacken met domotica.

Wat gebruik je trouwens om je KAKU te integreren in het geheel? Doe je dat via je raspberry pi?
Ik heb een Arduino met een Nodo shield en oude Nodo software op de Arduino voor het ontvangen van de KAKU signalen, deze zit met USB aangesloten op een Raspberry PI, de PI maakt een seriele verbinding met de Arduino en zodra er een KAKU event binnen komt krijgt de Pi dit dus binnen over de seriele port en gaat er leuke dingen mee doen. Met een beetje pijn en moeite kan het ook met alleen een Raspberry Pi, moet je er echter wel een RF ontvanger/zender aan hangen of op solderen en een stuk software schrijven om de KAKU signalen te encoden/decoden, de Nodo shield met Nodo software doet dit allemaal al dus heb hier voor het gemak maar even voor gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 14:09
D4V3 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 13:05:
[...]

Simpel als in te integreren? Nee, eerlijk gezegd niet echt, vrij omslachtig wat mij betreft. Je moet een hele reeks aan taken uitvoeren met je LivingWhites Remote, de bridge en de lampen om ze gekoppeld te krijgen en volgens mij reset hij daarmee ook je oude config waardoor je lampnamen en nummers weer naar een default gaan. Ook zijn je presets in de app waarschijnlijk niet goed meer aangezien deze meestal gebruik maken van de eerste 3 lampen en als je de Living Whites koppelt dan zijn de eerste 2 lampen de living whites, je zult hier dus handmatig alle presets die je wil gebruiken moeten aanpassen om het goed te laten werken. Het is dus in eerste instantie wel veel werk om ze gekoppeld en goed te krijgen, maar als het eenmaal werkt integreert het perfect. De API ondersteunt niet alles voor de living whites (bijv. color temperature, hue, saturation, logisch ;), als je dit toch aanroept doet hij wat hij wel kan en geeft hij netjes een warning.

[...]
Dat kan inmiddels veel makkelijker, zie dit tooltje op everyhue: http://www.everyhue.com/?...ter-pack-without-a-remote

Gewoon lamp erin draaien, dicht bij bridge houden en op een knopje drukken en je lamp wordt gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michielvz schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:45:
Nee, knop 1 armatuur een en twee gedimd aan, knop 2 armatuur een uit en twee gedimd aan. Ik zag trouwens ook een eerdere reactie van jou met een afbeelding van de browser waarmee je hue bediend. Je hebt het dan over de bridge. Kan je via die manier een weekschema maken? Kan je hier iets over zeggen...
Ja, ik gebruik grotendeels Hue Controller om de Hues/LW/LC te bedienen.
Daar kan je heel makelijk een weekprogramma instellen.
Ik heb er nu nog maar eentje instaan, die zet 's morgen het licht in de keuken aan en een uurtje later weer uit :)
OMX2000 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 00:09:
Begrijp ik het nu goed dat als ik nu de Hue zou bestellen dat ik dan een Gen3 krijg met verminderde functionaliteit aangezien je geen individuele lampen kunt selecteren?

[...]
Je begrijpt het niet goed. Bij een Hue Starterset krijg je helemaal geen remote :P
Die remote zit enkel bij een LivingColors en daar krijg je nu inderdaad een minder goede remote bij...
D4V3 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 13:05:
[...]

Simpel als in te integreren? Nee, eerlijk gezegd niet echt, vrij omslachtig wat mij betreft. Je moet een hele reeks aan taken uitvoeren met je LivingWhites Remote, de bridge en de lampen om ze gekoppeld te krijgen
[...]
Dit duurde bij mij voor 3 LW's toe te voegen ongeveer 5 min, zo omslachtig is het toch niet?
Bij elke lamp even de I-knop ingedrukt houden tot de remote biept.
Dan op de knop van de bridge duwen en dan de remote erbij houden en terug op de I-knop drukken.
Done.
en volgens mij reset hij daarmee ook je oude config waardoor je lampnamen en nummers weer naar een default gaan.
Nee hoor, alles blijft gewoon :)
Ook zijn je presets in de app waarschijnlijk niet goed meer aangezien deze meestal gebruik maken van de eerste 3 lampen en als je de Living Whites koppelt dan zijn de eerste 2 lampen de living whites, je zult hier dus handmatig alle presets die je wil gebruiken moeten aanpassen om het goed te laten werken.
Ja, da's dan weer wel waar. Ik heb dan ook gewoon alle presets uit de app weggegooid.
Toch maar waardeloos, die app :)
[...]

Ik heb een Arduino met een Nodo shield en oude Nodo software op de Arduino voor het ontvangen van de KAKU signalen, deze zit met USB aangesloten op een Raspberry PI, de PI maakt een seriele verbinding met de Arduino en zodra er een KAKU event binnen komt krijgt de Pi dit dus binnen over de seriele port en gaat er leuke dingen mee doen. Met een beetje pijn en moeite kan het ook met alleen een Raspberry Pi, moet je er echter wel een RF ontvanger/zender aan hangen of op solderen en een stuk software schrijven om de KAKU signalen te encoden/decoden, de Nodo shield met Nodo software doet dit allemaal al dus heb hier voor het gemak maar even voor gekozen :)
Nice :)

Hoe werken de remote, api, ... samen? Loopt het soms niet door elkaar, dat je plots een gekleurde lamp hebt die aangaat terwijl ze wit had moeten zijn of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:20

tozzke

aka tozzert

Ik heb sinds een maand of wat ook de hue starterkit in huis en ik moet zeggen dat het best leuk werkt ;).
Evenals diverse anderen gebruik ik Hue Controller om ze te bedienen en heb inmiddels een aantal schedules gemaakt.
Op werkdagen dimt, ca. een kwartier voor m'n wekker gaat, mijn bedlampje omhoog met een 10min fade in naar fel/koud wit om vervolgens 20 keer te gaan knipperen (voor het geval ik nog niet wakker mocht zijn :z). Daarna gaat hij naar warm wit en gaan in de woonkamer en keuken de lampen op 100% warm wit.
Dit alles gaat weer uit met een fade out van 10 minuten rond de tijd dat ik naar mijn werk vertrek.

Als ik mijn computer ontgrendel (dus thuis kom), stuur ik dmv taakplanner en deze windows app verlichting aan. Hierna neemt een schedule @ Hue Controller het weer over om 's avonds het licht steeds verder omlaag te dimmen en naar een warmere kleur. Deze schedule loopt pas op voorwaarde dat de lampen aan zijn (door het ontgrendelen van mijn computer of via een andere weg) zodat er dus geen lampen onnodig branden.
Via hetzelfde programmaatje en een andere taak (bij vergrendelen van computer) dimmen de lampen langzaam omlaag tot ze uit zijn. Zo heb ik nog plenty tijd om de deur uit te gaan en ben ik er ook zeker van dat ik niets achter mijn kont laat branden :)

Ik wacht nu nog op een starterskit van de Livingwhites om die hier ook in op te gaan nemen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij draait het momenteel op mijn laptop, da's vervelend aangezien ik die meeneem naar mijn werk, en de Hue Controller dan stopt met werken en mijn lampen niet meer automatisch uitgaan :P

Ik ga nu dus proberen om het werkend te krijgen op mijn RasPi, die kan dan gewoon blijven draaien. :)
Ook weer een tijdelijke oplossing tot mijn Ubuntu server terug in de lucht is na onze verbouwing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
Fire69 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 22:52:

[...]

Nice :)

Hoe werken de remote, api, ... samen? Loopt het soms niet door elkaar, dat je plots een gekleurde lamp hebt die aangaat terwijl ze wit had moeten zijn of zo?
Gaat prima, nog geen problemen ondervonden, de lampen gaan altijd uit van de laatst toegewezen staat, dus wat je als laatst doet overschrijft je vorige actie. Het enige wat ik vervelend vind aan de app is dat als je een lamp aan hebt staan en een andere preset kiest waarin die lamp uit staat dan gaat de lamp niet automatisch uit, dit is echter een app dingetje want als ik ze zelf aanstuur zorg ik er gewoon voor dat die lampen wel uitgeschakeld worden. Misschien dat er problemen komen als je 2 commando's tegelijk stuurt via de remote en de API bijvoorbeeld maar dat is een situatie die bij mij niet zo snel zal voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 14:09
D4V3 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 00:10:
[...]

Gaat prima, nog geen problemen ondervonden, de lampen gaan altijd uit van de laatst toegewezen staat, dus wat je als laatst doet overschrijft je vorige actie. Het enige wat ik vervelend vind aan de app is dat als je een lamp aan hebt staan en een andere preset kiest waarin die lamp uit staat dan gaat de lamp niet automatisch uit, dit is echter een app dingetje want als ik ze zelf aanstuur zorg ik er gewoon voor dat die lampen wel uitgeschakeld worden. Misschien dat er problemen komen als je 2 commando's tegelijk stuurt via de remote en de API bijvoorbeeld maar dat is een situatie die bij mij niet zo snel zal voorkomen.
Je kunt in een scène een lamp toevoegen en uitschakelen, doe daarvoor de brightness van die lamp helemaal naar beneden in de scene, dan wordt de picker zwart. Als je dan de volgende keer die scene aanroept, dan gaat die lamp uit.

Als je een lamp niet selecteert in de lijst met lampen in een scène, dan doet die lamp gewoon helemaal niet mee aan die scene en wordt hij dus niet beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
Mikey NL schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 08:48:
[...]

Je kunt in een scène een lamp toevoegen en uitschakelen, doe daarvoor de brightness van die lamp helemaal naar beneden in de scene, dan wordt de picker zwart. Als je dan de volgende keer die scene aanroept, dan gaat die lamp uit.

Als je een lamp niet selecteert in de lijst met lampen in een scène, dan doet die lamp gewoon helemaal niet mee aan die scene en wordt hij dus niet beïnvloed.
Thanks, weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 21:12

xon

Crap...ik zit het topic te lezen maar ben er nog steeds niet helemaal achter

Ik heb een living color lamp en wil met mijn G2 afstandsbediening een enkel Hue lamp kunnen bedienen..kan dat zonder dat bridge? en werkt het dan door te paren door afstandsbediening bij de lamp te houden?

Overigens 2 tot 3 maanden voor een enkele lamp...ugh http://store.apple.com/nl...amp-single-pack?afid=p231|camref%3AihXq&cid=AOS-NL-Aff-PHG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Ik weet niet of de remote gebruik maakt van de bridge maar pairen doormiddel van remote bij lamp houden en lamp-icoon ingedrukt houden. Volgens mij wordt inmiddels alles binnen 3-4 werkdagen geleverd.

Weet iemand hoe je in de hue app eigen hue configuraties toevoegt. Dus zonder gebruik te maken van afbeeldingen. Ik heb met de g2 remote nu drie goede settings die ik graag wil importeren in de hue app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
michielvz schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 23:44:
Weet iemand hoe je in de hue app eigen hue configuraties toevoegt. Dus zonder gebruik te maken van afbeeldingen. Ik heb met de g2 remote nu drie goede settings die ik graag wil importeren in de hue app.
Dat kan nog niet, op het EveryHue forum heeft een Philips medewerker wel laten weten dat ze in een nieuwe versie van de app een 'save current state' knop willen maken om dat te doen :) Voor nu zit je helaas nog even vast aan alleen de afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 21:12

xon

michielvz schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 23:44:
Ik weet niet of de remote gebruik maakt van de bridge maar pairen doormiddel van remote bij lamp houden en lamp-icoon ingedrukt houden. Volgens mij wordt inmiddels alles binnen 3-4 werkdagen geleverd.

Na ja pairen zoals jij beschrijft zo doe ik dat ook met mijn living white lamp. Het zou dus betekenen dat de bridge dezelfde signalen uitstuurt als de afstandsbediening.

Misschien kan anders dit nog bevestigen?

Levertijd voor een losse hue staat op 3 maanden als je in de appleshop kijkt..dit is niet juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
xon schreef op zondag 03 februari 2013 @ 08:01:
[...]

Na ja pairen zoals jij beschrijft zo doe ik dat ook met mijn living white lamp. Het zou dus betekenen dat de bridge dezelfde signalen uitstuurt als de afstandsbediening.

Misschien kan anders dit nog bevestigen?

Levertijd voor een losse hue staat op 3 maanden als je in de appleshop kijkt..dit is niet juist?
Ik had de mijne vorige week binnen vier werkdagen. Zowel de starterskit als een losse lamp.

Weet iemand of de hue's ook stroom verbruiken als ze uit staan? Ik neem aan dat de wifi in contact blijft staan met de bridge.

[ Voor 10% gewijzigd door michielvz op 03-02-2013 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:51
De hue's blijven uiteraard een beetje stroom verbruiken als ze uit staan, anders zouden ze draadloos niet meer bereikbaar zijn. Maar dat gaat via het zigbee protocol, en dat is energiezuinig. Ze gebruiken 0,1 watt oid als ze uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Hielko schreef op zondag 03 februari 2013 @ 21:45:
De hue's blijven uiteraard een beetje stroom verbruiken als ze uit staan, anders zouden ze draadloos niet meer bereikbaar zijn. Maar dat gaat via het zigbee protocol, en dat is energiezuinig. Ze gebruiken 0,1 watt oid als ze uit staan.
Uit met wand schakelaar is natuurlijk nul verbruik, maar dan niet bruikbaar en niet actief in mesh netwerk.

Ik zit dus meer met de WAF (Wife-Acceptance-Factor) in mijn maag. Die vind natuurlijk de gewone schakelaar het makkelijkste, maar daarmee schakel je meteen belangrijkste functionaliteit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet als je Zigbee-switches installeert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Ik heb een lc2 remote met wit klitteband aan de wand bevestigd. Heb de oude dimmer verwijderd en de elektra gewoon aan elkaar verbonden zodat de lampen altijd in verbinding zijn. Is netjes gelukt moet ik zeggen. Zit stevig, goed te bedienen voor de vrouw en indien gewenst kan je hem eraf halen. Mocht er interesse in zijn dan kan ik wel een fotootje posten.

Was alleen nieuwschierig aan wat voor kosten ik moet denken voor het feit dat er nu vier hues zijn waar altijd "spanning" op staat. Iemand enig idee? Ben niet zo thuis in elektra berekeningen.

Zigbee switches, werkt dat netjes? Zijn er zigbee dimmers die met heu om kunnen gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door michielvz op 03-02-2013 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk dat ik op Everyhue gelezen heb dat ze 0.1W verbruiken als ze in 'standby' staan.

Het zou netjes moeten werken, maar ik ben nog op zoek naar de hardware :)
Je moet dan wel een extra stuk hardware hebben om alles aan elkaar te koppelen, een coordinator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Fire69 schreef op zondag 03 februari 2013 @ 22:24:
Ik heb ff gezocht maar kon niks echt bruikbaars vinden. Wel voor zwave (inbouw dus) maar Zigbee niet. Wil dus wel graag mijn huidige Jung AS500 schakelmateriaal blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24

TheVMaster

Moderator WOS
Fire69 schreef op zondag 03 februari 2013 @ 22:24:
En die zijn ook al leverbaar (in NL)...en werken ook met HUE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werken, ja, als je met een coordinator werkt en de Hues dus niet via ZLL maar via HA aanstuurt.
Leverbaar, iets minder :/

Ben al dagen aan het zoeken achter devices.
Vandaag nog een mailtje teruggekregen van Wulian, da's blijkbaar een grote chinese fabrikant van HA-devices.
If you order one pc of wireless gateway , we offer usd 235/PC .

For USD 142/PC, the MOQ is 5pcs.

WL-DS-C01 1 way
USD 52/PC

Wireless IR Motion Detector
USD 50/PC

Shipping cost: wireless gateway USD 40
Shipping cost: three items USD 60
Als er nog 4 man een gateway wil meebestellen, heb je dus nog een schappelijke prijs :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fire69 op 04-02-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32

SPT

Hoe lang duurt het eigenlijk om een lamp te pollen? Ik zat mbt. het gebruik van de normale lichtschakelaars aan het volgende te denken. Ik overweeg een set HUE lampen te kopen, en wil die in dat geval via mijn Raspberry Pi bedienen. Ik wil dan graag een daemon op basis van libcurl gaan maken. Stel dat de Pi elke lamp gewoonlijk één keer per minuut polt. Als een lamp wordt aangeschakeld door een lichtschakelaar aan en uit te knippen, gaat hij naar zijn standaard instellingen (wit licht 3000K). De Pi ziet dat zodra hij weer contact maakt met de lamp. Zodra dat gebeurd gaat hij veel vaker pollen (bijvoorbeeld elke halve seconde). Zodra de lichtschakelaar weer even wordt uitgeschakeld, ziet de daemon dat de desbetreffende lamp tijdelijk niet meer te bereiken is. De Pi neemt dan de controle weer over, zet de lamp uit door hem rustig te dimmen en gaat weer over naar het normale programma.

Zou zoiets denken jullie mogelijk zijn? Of duurt het vrij lang voordat er bij het pollen een respons van het basisstation komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
xon schreef op zondag 03 februari 2013 @ 08:01:
[...]

Zondag besteld, krijg net de verzendbevestiging binnen. Die 3 maanden klopt dus niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPT schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:24:
Hoe lang duurt het eigenlijk om een lamp te pollen? Ik zat mbt. het gebruik van de normale lichtschakelaars aan het volgende te denken. Ik overweeg een set HUE lampen te kopen, en wil die in dat geval via mijn Raspberry Pi bedienen. Ik wil dan graag een daemon op basis van libcurl gaan maken. Stel dat de Pi elke lamp gewoonlijk één keer per minuut polt. Als een lamp wordt aangeschakeld door een lichtschakelaar aan en uit te knippen, gaat hij naar zijn standaard instellingen (wit licht 3000K). De Pi ziet dat zodra hij weer contact maakt met de lamp. Zodra dat gebeurd gaat hij veel vaker pollen (bijvoorbeeld elke halve seconde). Zodra de lichtschakelaar weer even wordt uitgeschakeld, ziet de daemon dat de desbetreffende lamp tijdelijk niet meer te bereiken is. De Pi neemt dan de controle weer over, zet de lamp uit door hem rustig te dimmen en gaat weer over naar het normale programma.

Zou zoiets denken jullie mogelijk zijn? Of duurt het vrij lang voordat er bij het pollen een respons van het basisstation komt?
Dus je wil je lamp snel uit en aan zetten, dit door de Pi laten detecteren en dan de lamp laten uitfaden?
Lijkt me redelijk omslachtig werken iedere keer als je een lamp wil uitzetten :P

Gaat volgens mij ook niet werken, aangezien je Pi niet rechtstreeks de lamp kan pollen, maar dat via de hub moet. En deze is heel traag in het refreshen van de lampstatus. Als je bvb. via de remote een lamp aanpast, kan het makkelijk een halve minuut duren voordat de hub dat merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Fire69 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 09:55:
[...]

Dus je wil je lamp snel uit en aan zetten, dit door de Pi laten detecteren en dan de lamp laten uitfaden?
Lijkt me redelijk omslachtig werken iedere keer als je een lamp wil uitzetten :P

Gaat volgens mij ook niet werken, aangezien je Pi niet rechtstreeks de lamp kan pollen, maar dat via de hub moet. En deze is heel traag in het refreshen van de lampstatus. Als je bvb. via de remote een lamp aanpast, kan het makkelijk een halve minuut duren voordat de hub dat merkt.
Het kan dus niet, jammer. 30sec is trouwens wel erg lang om via het basisstation een commando aan een lamp door te geven, ik begrijp niet waarom dat zo lang moet duren.

Probleem is dat de plafoniere op mijn slaapkamer waarvoor ik de Philips Hue in gedachten heb ook de hoofdverlichting van die kamer is, en nu achter een inbouwschakelaar zit. Het is dus belangrijk dat de lamp ook normaal kan worden gebruikt (zonder remote). Er moet echter ook een eenvoudige mogelijkheid zijn om de lamp weer uit te zetten, waarbij hij (met het oog op de zonsopgang wekfunctie) weer door moet gaan met zijn normale programma. Bij een huis waar heel veel van dit soort lampen hangen lijkt het mij ook wel handig als die niet alleen via een computer/telefoon/tablet te bedienen zijn.

Als ik wat rondkijk, dan zijn er niet erg veel mogelijkheden om normale wandschakelaars te blijven gebruiken. Ik zou de huidige inbouwschakelaar bijvoorbeeld kunnen vervangen door deze z-wave draadloze schakelaar. Ik neem aan dat er wel een goedkope z-wave module aan mijn server te koppelen is. Het gaat dan echter wel per lamp die ik op deze wijze wil aansluiten 120 euro kosten (60 voor de lamp, en 60 voor de inbouwschakelaar).

[ Voor 9% gewijzigd door SPT op 05-02-2013 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
Je kunt je gewone wandschakelaars gewoon blijven gebruiken met Hue lampen, uit = uit en uit/aan-toggle is vol aan. Misschien niet ideaal maar wel effectief als je even niets anders bij de hand hebt om te bedienen (plus je hoeft er niets voor te doen). Het enige wat ik jammer vind is dat deze functionaliteit niet in de Living Whites lampen zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

D4V3 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:35:
Je kunt je gewone wandschakelaars gewoon blijven gebruiken met Hue lampen, uit = uit en uit/aan-toggle is vol aan. Misschien niet ideaal maar wel effectief als je even niets anders bij de hand hebt om te bedienen (plus je hoeft er niets voor te doen). Het enige wat ik jammer vind is dat deze functionaliteit niet in de Living Whites lampen zit ;)
Dat is wel waar, maar er is dan dus geen mogelijkheid meer om de lamp uit te zetten op zo'n manier dat hij weer doorgaat met z'n normale programma. En dat is toch wel erg jammer als je van alles wilt automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Je zou dus lamp status aware schakelaars moeten hebben, die ook altijd stroom doorgeven aan de lamp. En als Xbee/wifi netwerk down is werkt als een normale schakelaar, dus als fallback.

Dan kun je dus altijd je Hue lampen blijven bedienen, en werken de schakelaren ook via Xbee.

Wat wel kan is om Zwave inbouwspul te gebruiken, en dan via een centrale server de boel te laten communiceren met de Hue router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPT schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:30:
[...]

Het kan dus niet, jammer. 30sec is trouwens wel erg lang om via het basisstation een commando aan een lamp door te geven, ik begrijp niet waarom dat zo lang moet duren.
Het duurt helemaal geen 30sec om een commando door te geven hoor, dat gaat instant :)
Wat wel lang duurt, is een statusupdate in de hub als de lamp via een andere manier dan de hub is aangepast.
Probleem is dat de plafoniere op mijn slaapkamer waarvoor ik de Philips Hue in gedachten heb ook de hoofdverlichting van die kamer is, en nu achter een inbouwschakelaar zit. Het is dus belangrijk dat de lamp ook normaal kan worden gebruikt (zonder remote). Er moet echter ook een eenvoudige mogelijkheid zijn om de lamp weer uit te zetten, waarbij hij (met het oog op de zonsopgang wekfunctie) weer door moet gaan met zijn normale programma. Bij een huis waar heel veel van dit soort lampen hangen lijkt het mij ook wel handig als die niet alleen via een computer/telefoon/tablet te bedienen zijn.
Daar heb je gelijk in, en daarom ben ik dus ook al weken op zoek naar compatibel Zigbee-materiaal.
Als ik wat rondkijk, dan zijn er niet erg veel mogelijkheden om normale wandschakelaars te blijven gebruiken. Ik zou de huidige inbouwschakelaar bijvoorbeeld kunnen vervangen door deze z-wave draadloze schakelaar. Ik neem aan dat er wel een goedkope z-wave module aan mijn server te koppelen is. Het gaat dan echter wel per lamp die ik op deze wijze wil aansluiten 120 euro kosten (60 voor de lamp, en 60 voor de inbouwschakelaar).
Da's een dimmer, die gebruik je best niet met de Hues ;)
Deze heb je genoeg aan en is toch direkt een goeie 10€ minder:
http://www.ezhome.nl/busc...ve-inbouw-schakelaar.html
:)
[...]
Het enige wat ik jammer vind is dat deze functionaliteit niet in de Living Whites lampen zit ;)
Da's inderdaad kl*te, en moest ik het geweten hebben, had ik geen LW-lampen gekocht... :(

[ Voor 7% gewijzigd door Fire69 op 05-02-2013 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
Fire69 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:55:

[...]

Da's inderdaad kl*te, en moest ik het geweten hebben, had ik geen LW-lampen gekocht... :(
Er is heel misschien nog een beetje hoop;
Ik heb op het everyhue forum gelezen in een post van een Philips medewerker (Hue systeem ontwerper) dat ze in een nieuwe firmware voor de Hue, die OTA te updaten is per lamp, je de setting kan veranderen voor de toggle functionaliteit (als in: aan bij toggle of niet aan bij toggle). Als deze firmware ook voor de Living Whites is dan kun je als het goed is daar het gedrag ook in aanpassen, hier hoop ik op in ieder geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou er niet op hopen, ik heb van iemand hier (geen naam, dat moet hij zelf doen als hij wil :) ) dat de produktie van de LW's gestopt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Fire69 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:55:
Het duurt helemaal geen 30sec om een commando door te geven hoor, dat gaat instant :)
Wat wel lang duurt, is een statusupdate in de hub als de lamp via een andere manier dan de hub is aangepast.
Nu snap ik het. Ik ging er vanuit dat de hub een status verzoek niet vanuit cache afhandelde, maar door instant via Zigbee de status te checken.
Daar heb je gelijk in, en daarom ben ik dus ook al weken op zoek naar compatibel Zigbee-materiaal.
Jammer dat er nergens iets te vinden is. Wat ik me trouwens nog afvroeg: ook al maakt zo'n schakelaar gebruik van het Zigbee protocol, kan hij dan het juiste commando wel naar de lamp sturen? Zelfs niet alle Philips Living Colors afstandsbedieningen werken met de Hue, en ik ben dan ook bang dat een simpele third-party Zigbee schakelaar niet zal kunnen communiceren met de Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

SPT schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:45:
[...]

Nu snap ik het. Ik ging er vanuit dat de hub een status verzoek niet vanuit cache afhandelde, maar door instant via Zigbee de status te checken.

[...]

Jammer dat er nergens iets te vinden is. Wat ik me trouwens nog afvroeg: ook al maakt zo'n schakelaar gebruik van het Zigbee protocol, kan hij dan het juiste commando wel naar de lamp sturen? Zelfs niet alle Philips Living Colors afstandsbedieningen werken met de Hue, en ik ben dan ook bang dat een simpele third-party Zigbee schakelaar niet zal kunnen communiceren met de Hue.
Dat laatste denk ik juist van wel. Daar heb ik wel geloof in. Maar die Zigbee modules zijn hier in Nederland slecht verkrijgbaar.

Dus gewoon Z-wave inbouw module zoals deze : http://www.ezhome.nl/fiba...-schakelaar-1-voudig.html En dan via een centrale Z-wave controller/server bericht naar Philips Hue controller sturen (via de HTTP/Rest/JSON api). Beetje omslachtig, maar dat lijkt me heel erg haalbaar. En als je de schakelaar laat "togglen" waarvoor je dus niet de status van de lamp hoeft te weten, zou het instant moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPT schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:45:
[...]

Dat komt omdat de eerste generatie van de Living Colors geen Zigbee is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Weet iemand of je de bridge een vast ip kunt geven? Als mijn netwerk uitvalt krijg hij een ander ip adres en moeten alle apps opnieuw gesynct worden. Niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Ik heb er toch maar een besteld, dus ik ben benieuwd. Ik heb al even uitgezocht hoe ik de afspraken in mijn elektronische agenda (iCal) naar mijn Raspberry Pi kan krijgen, dus als het goed is hoef ik voortaan nooit meer een wekker te zetten en wordt ik als ik volgens mijn agenda extra vroeg op mijn werk moet zijn gewekt door een extra vroege zonsopkomst :).

Helaas leveren ze volgens de planning pas in maart.
michielvz schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:11:
Weet iemand of je de bridge een vast ip kunt geven? Als mijn netwerk uitvalt krijg hij een ander ip adres en moeten alle apps opnieuw gesynct worden. Niet echt handig.
Dat kan je vast wel ergens instellen in je router (bij dhcp instellingen). Beter niet in het apparaat zelfs (zelfs al zou het kunnen), want dan kan hij mogelijk niet meer op het netwerk als de dhcp-server het ip adres al heeft uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Weet iemand hoe ik Living Whites remote toevoeg zonder dat al de lampen vergeten worden door controller? De howto's gaan vooral over Living Colour remotes.

Mijn remote heeft dus GEEN gekoppelde lampen. Maar ik wil scene knoppen koppelen asn hue scenes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
SPT schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:40:
Ik heb er toch maar een besteld, dus ik ben benieuwd. Ik heb al even uitgezocht hoe ik de afspraken in mijn elektronische agenda (iCal) naar mijn Raspberry Pi kan krijgen, dus als het goed is hoef ik voortaan nooit meer een wekker te zetten en wordt ik als ik volgens mijn agenda extra vroeg op mijn werk moet zijn gewekt door een extra vroege zonsopkomst :).

Helaas leveren ze volgens de planning pas in maart.

[...]

Dat kan je vast wel ergens instellen in je router (bij dhcp instellingen). Beter niet in het apparaat zelfs (zelfs al zou het kunnen), want dan kan hij mogelijk niet meer op het netwerk als de dhcp-server het ip adres al heeft uitgegeven.
Dacht ik ook idd. Ik zag mijn router dat standaard niet kan. Zie nu dat er custom firmware bestaat die deze mogelijkheid toevoegt. Morgen even testen.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Static_DHCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

michielvz schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 00:05:
[...]

Dacht ik ook idd. Ik zag mijn router dat standaard niet kan. Zie nu dat er custom firmware bestaat die deze mogelijkheid toevoegt. Morgen even testen.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Static_DHCP
Wat voor router heb je dan? Op mijn eigen router is dit bijvoorbeeld een functionaliteit die op een nogal onlogische plaats zit, ik denk dat veel van de wat meer geavanceerde routers dit toch wel zouden moeten kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door SPT op 06-02-2013 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:29
SPT schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:40:
Ik zou het indien mogelijk JUIST WEL op het apparaat instellen, gewoon omdat je dan altijd zeker bent van hetzelfde IP adres :)
Indien mogelijk zet je hem buiten de DHCP range (indien deze loopt van 192.168.1.64 tot 192.168.1.250 heb je nog zo'n 68 mogelijkheden over waaruit je kunt kiezen ;)
(Indien deze DHCP range in je router alle adressen omvat maak je de range desnoods gewoon kleiner, en stel je alsnog een vast IP adres in ergens achteraan in deze range.)
Zo is bij een reset van de router het apparaat altijd nog onder hetzelfde IP adres beschikbaar, waardoor je niet alles opnieuw hoeft te syncen, en moet je in het ergste geval alleen de range weer even aanpassen in de router :)

[ Voor 12% gewijzigd door SmiGueL op 06-02-2013 21:15 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 12:21

barrymel

BarryMel

Ik heb sinds vandaag een Hue set, ik begreep dat je ze ook kan aansturen via een http link naar het ip van de controller, weet iemand hoe dit precies werkt met wat voor type code achter het ip adres ?

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is minder evident dan je denk. :P

Lees je even wat in over de API zou ik zeggen, bvb. hier: http://rsmck.co.uk/hue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

barrymel schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 23:43:
Ik heb sinds vandaag een Hue set, ik begreep dat je ze ook kan aansturen via een http link naar het ip van de controller, weet iemand hoe dit precies werkt met wat voor type code achter het ip adres ?
Die link van Fire69 is erg goed voor informatie over de verschillende functies, maar laat niet precies zien hoe het nu moet. Ik heb zelf ook sinds gisteren een Hue, en heb het allemaal al werkend. Je gaat het beste als volgt te werk:

(1) Begin met het instellen van dhcp server zodat de Hue link een vast ip krijgt (bij mij 10.0.0.2).

(2) Open een terminal, en creeer een md5 hash.
code:
1
md5 -s "secret"
geeft bijvoorbeeld
code:
1
MD5 ("secret") = 5ebe2294ecd0e0f08eab7690d2a6ee69

Houdt er ivm. de keuze voor een password rekening mee dat de ontstane hash onversleuteld het netwerk overgaat.

(3) Meld de hash aan bij de Hue link. Dit doe je door de knop op de Hue link ingedrukt te houden en onderwijl het volgende commando uit te voeren (vervang pi en je hash door jouw eigen waarden):
code:
1
curl -XPOST http://10.0.0.2/api/ -d '{"devicetype": "pi", "username": "5ebe2294ecd0e0f08eab7690d2a6ee69" }'

Als het goed is krijg je een melding terug dat alles voor elkaar is.

(4) De status van de lampen kan je vervolgens opvragen met het volgende commando:
code:
1
curl -XGET http://10.0.0.2/api/5ebe2294ecd0e0f08eab7690d2a6ee69/lights/1

(5) Een commando doorgeven doe je als volgt:
code:
1
curl -XPUT http://10.0.0.2/api/5ebe2294ecd0e0f08eab7690d2a6ee69/lights/1/state -d '{"bri": 254, "hue": 65535, "xy": [0.0,1.0]}'

Zijn er hier eigenlijk al mensen bezig geweest met een custom wake-up lamp? Ik ben gisteravond meteen bezig geweest om een programmatje te schrijven dat heel geleidelijk mijn kamer verlicht, maar ben niet helemaal tevreden met de kleuren. Ik heb nu vrij veel rode tinten (aan het begin), wat langzaam overgaat van geel naar wit. Op het moment dat ik daadwerkelijk op moet staan gaat het naar de lichtkleur die op de Hue website wordt aanbevolen voor productiviteit. Echter, het valt mij op dat bij een echte zonsopkomst weliswaar de zon deze kleuren heeft, maar mijn kamer vanbinnen niet. In de winter lijkt meer blauw te overheersen, maar misschien is dat in de zomer anders (en ik wil natuurlijk wakker worden met een vrolijk zomers zonnetje). Zijn er al mensen die hiervoor een programma hebben met geoptimaliseerde kleuren en helderheid?

In zijn algemeenheid vind ik veel (lees: vrijwel alle) thema's op de Hue website een beetje tegenvallen. Veel van deze thema's doen een beetje flets aan qua kleuren, en zijn misschien leuk om even mee te spelen, maar niet als verlichting van een kamer. Wat ik eigenlijk wil (en dat ga ik ook via de server regelen) is dat er afhankelijk van tijdstip en activiteiten voor een bepaalde lichtkleur wordt gekozen. Overdag moet dit wit zijn met optimale kleurweergave, naarmate het 's avonds later wordt wil ik nog wel goed licht, maar met een wat warmere kleur. Als de TV of XBox in de slaapkamer aanstaat (de server ziet dat door die apparaten af en toe te pingen) wil ik sfeerverlichting bij een laag lichtniveau. Als ik 's avonds na 23:00 het licht aan doe terwijl TV, XBox en mijn laptop alle 3 uit staan (of worden uitgezet) gaat het systeem er vanuit dat ik naar bed wil (en de volgende morgen wake-up verlichting wil), en simuleerd hij in een ruime minuut een snelle zonsondergang. Ik heb echter nog niet echt goede instellingen kunnen vinden voor met name de sfeerverlichting thema's. Het licht ziet er simpelweg niet sfeervol uit (zoals bijvoorbeeld een gedimde gloeilamp met z'n warme oranjegele gloed). Tips?

[ Voor 18% gewijzigd door SPT op 08-02-2013 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
SPT schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 08:58:
[...]
Zijn er hier eigenlijk al mensen bezig geweest met een custom wake-up lamp?
Ik heb er een gemaakt met Tasker op mijn Android telefoon en mijn HUE bridge. Filmpje staat op Youtube. Ik gebruik niet de HUE lampen zelf hiervoor, deze staan in de woonkamer, maar twee LivingColors en een LivingWhites plug. Verder heb ik me niet druk gemaakt over de kleuren. De plug kan natuurlijk alleen maar dimmen. De twee LivingColors gaan van uit naar een diep rood/oranje en daarna wordt de saturatie verlaagd totdat er alleen wit overblijft.

Filmpje: YouTube: Philips HUE wakeuplight (speeded up 20 times)

[ Voor 17% gewijzigd door Juicie op 08-02-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trapper
OMX2000 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 23:39:
Weet iemand hoe ik Living Whites remote toevoeg zonder dat al de lampen vergeten worden door controller? De howto's gaan vooral over Living Colour remotes.
Je kunt proberen de remote eerst te resetten naar factory settings (knopje in het batterijvakje indrukken), en daarna proberen de bridge te linken. Misschien trekt de bridge dan de remote in je bestaande netwerk.
Als dat niet lukt, dan vrees ik dat het alleen kan door alles opnieuw op te zetten.
Mijn remote heeft dus GEEN gekoppelde lampen. Maar ik wil scene knoppen koppelen asn hue scenes
De remote kan via zijn knoppen alleen scenes opslaan voor lampen die aan hem gekoppeld zijn, dus als je geen lampen gekoppeld hebt, zul je ook geen scenes kunnen bewaren of oproepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trapper
Recentere Living Whites lampen gedragen zich hetzelfde als de Hue lampen.
Overigens hebben de Living Whites plug-in units een functie die bij snel wisselen (uit/aan) de lamp aan of uit schakelt, ideaal voor kombineren met bestaande schakelaars (als je bush-jaeger schakelmateriaal hebt, kun je zelfs een extra veertje monteren zodat hij na uit automatisch weer in aan positie gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's wel vreemd van die LW's. Toen ik ze bestelde, heb ik 6 weken moeten wachten omdat ze niet op stock waren bij Philips. Ik zou dus denken dat ik redelijk nieuwe modellen gekregen heb.
Maar die onthouden dus hun laatste stand. Wat heel vervelend is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 404error
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 00:31

404error

Page Not Found

trapper schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:35:
[...]

Recentere Living Whites lampen gedragen zich hetzelfde als de Hue lampen.
Overigens hebben de Living Whites plug-in units een functie die bij snel wisselen (uit/aan) de lamp aan of uit schakelt, ideaal voor kombineren met bestaande schakelaars (als je bush-jaeger schakelmateriaal hebt, kun je zelfs een extra veertje monteren zodat hij na uit automatisch weer in aan positie gaat).
Heb je hier een bron van deze recentere lampen en waar kun je deze kopen?

Ik heb recent er ook gekocht en deze hebben die functie niet. Graag zou ik ze wel hebben!

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trapper
404error schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 16:59:
[...]

Heb je hier een bron van deze recentere lampen en waar kun je deze kopen?

Ik heb recent er ook gekocht en deze hebben die functie niet. Graag zou ik ze wel hebben!
Mijn Living White Bulbs (type LWB002 revisie 7119 en type LWB001 revisie 6541) gaan volledig aan wanneer er spanning op wordt gezet, zelfs als ze via de remote (of app) op een lage dimstand, of uit waren gezet voordat de spanning eraf ging, de Hue gedraagt zich hetzelfde.
Ik heb er geen zicht op hoe de voorraden van de verschillende Philips verkoopkanalen eruit zien, hangt er waarschijnlijk van af of een leverancier een grote voorraad heeft aangelegd, en of hij veel producten heeft verkocht of niet, en of hij ze van buiten Nederland heeft geimporteerd of dat ze bedoeld waren voor de Nederlandse markt. Sommige landen stellen eisen aan het opstart gedrag van de lampen, het kan dus verschil maken in welke (oorspronkelijke) markt ze verkocht zijn. Het is wat dat betreft dus een beetje prijsschieten.
De laatste heb ik een half jaar geleden ergens online gekocht (ik dacht voor zo'n 5 euro bij Conrad). Ik zie dat ze goedkoper zijn geworden, maar helaas niet meer leverbaar: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/491192/Philips

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn 3 LW's zijn allen LWB001. Swversion staat op 0 :?
Vervelend, ik had gehoopt dat het verschil in die LWB-versie zou zitten, dan had je toch een manier om onderscheid te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:32
Heb een XBMC addon gemaakt die zodra een film wordt gestart mijn Hue lampen dimt. Bij het stoppen gaan ze weer naar de oude brightness. Een leuk bioscoop effect. Draait prima op mijn raspberry pi. Hij is nog niet helemaal goed, zodra het af is zal ik hem hier wel neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
Goed bezig Brammel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe sterk is het signaal van de bridge naar de lampen? Mijn router staat in de meterkast. Draden (netwerkkabels) door het huis behoren al lang tot het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 10:03
trapper schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 18:08:
[...]

Mijn Living White Bulbs (type LWB002 revisie 7119 en type LWB001 revisie 6541) gaan volledig aan wanneer er spanning op wordt gezet, zelfs als ze via de remote (of app) op een lage dimstand, of uit waren gezet voordat de spanning eraf ging, de Hue gedraagt zich hetzelfde.
Waar kan ik vinden welke versie LivingWhites ik heb?
Zie niks staan op de lamp zelf of op de verpakking ?!?
( Ik heb de 15 Watt en de 20 Watt lampen en krijg er binnenkort nog een zooi 20 Watters bij via de iBoodaktie van vorige week )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paquito schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:52:
Hoe sterk is het signaal van de bridge naar de lampen? Mijn router staat in de meterkast. Draden (netwerkkabels) door het huis behoren al lang tot het verleden.
Enige wat belangrijk is, is de afstand tot de eerste lamp.
Als die goed bereikbaar is voor de bridge, wordt het signaal voor de 2de lamp via de 1ste lamp doorgestuurd (indien nodig).
Zigbee gaat verder dan wifi, dus in principe moet je je geen zorgen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Aangezien ik sinds enkele dagen een Philips Hue heb, ben ik meteen maar eens aan het programmeren gegaan. Het alternatief - een smartphone of tablet kopen - zag ik niet zo zitten.

Ik heb voor mijn Raspberry Pi een daemon gemaakt die de lampen in mijn slaapkamer aanstuurd. Het uitgangspunt is dat de lampen met de normale schakelaar worden bediend. Hierbij zijn er verschillende scenario's:

(1) Overdag
(1a) Als de TV uit staat het normale witte licht in de hoogste intensiteit
(1b) Als de TV aan staat gezellig sfeerlicht

(2) 's Avonds tot 23:00
(2a) Als de TV uit staat iets warmer licht dan normaal, zo gekalibreerd dat lichtkleur en intensiteit precies overeenkomen met 3 gloeilampen van 25W.
(2b) Als de TV aan staat sfeerlicht.

(3) 's Avonds na 23:00
(3a) Als zowel mijn TV als mijn laptop uit staan, gaat het systeem er vanuit dat ik naar bed wil. In iets meer dan een minuut wordt een zonsondergang gesimuleerd, zodat ik toch altijd nog even licht heb.
(3b) Als de TV aan staat sfeerlicht.
(3c) Als de TV uit is maar mijn laptop aan het normale licht voor 's avonds.
(3d) Zodra het licht uit begint te gaan is het eenmalig uit en weer aanzetten van het licht voldoende om het standaardgedrag te overriden. Waneeer er de lichtschakelaar nogmaals uit en weer aan wordt geschakeld, of wanneer er een apparaat wordt aangezet gaat het systeem weer terug naar het normale programma.

(4) 's Ochtends
(4a) Op de ingestelde tijd vindt een rustige zondsopkomst plaats die 13min duurt, daarna branden de lampen 2min normaal, waarna ze enige tijd gaan knipperen zodat ik in principe geen wekker meer nodig zou moeten hebben.
(4b) Het knipperen kan gestopt of geannuleerd worden door het licht eenmaal uit en weer aan te zetten.

Dit is uiteraard nog een ruwe versie, die ik in de toekomst iets minder statisch ga maken. Zo ben ik van plan een soort event scheduler te maken, die onder andere met mijn elektronische agenda wordt gesynchroniseerd. Die moet o.a. op zoek naar extra vroege afspraken en woorden als "Den Haag", "Amsterdam" en "Thuiswerkdag", zodat de zonsopkomst iets eerder begint of in een zeldzaam gelukkig geval juist wat later. Dit systeem ga ik ook koppelen aan de NS API. Als het systeem ziet dat de trein die ik moet nemen al een uur voordat ik erin stap 10min vertraging heeft, wordt ik 10min later gewekt. Als er een grote vertraging is laat het systeem me langer doorslapen, als ik echter 's ochtends al vroeg een afspraak heb wordt ik juist extra vroeg gewekt zodat ik toch nog optijd kom.

Ik las in de posts op dit forum dat verschillende andere mensen ook met allerlei projecten bezig zijn, en ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet. Mijn code ziet er op dit moment als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
// Compile using: gcc lights.c -o lights -lcurl

#include <stdlib.h>
#include <stdio.h>
#include <string.h>
#include <time.h>
#include <sys/socket.h> 
#include <arpa/inet.h>
#include <unistd.h>
#include <fcntl.h>
#include <curl/curl.h>

#define HASH "f2754b1f41b48af23765a1f9f838b122"
#define IP_HUE "10.0.0.2"
#define IP_LAPTOP "192.168.1.2"
#define IP_TV "192.168.1.12"
#define PORT_NR 80
#define ERROR -1

#define NRLAMPS 3
#define ERROR -1
#define SAME -1
#define ON 0
#define OFF -1

#define EVENING 180000
#define BEDTIME 230000
#define WAKEUPTIME_MONFRI 71500
#define WAKEUPTIME_SATSUN 83000
#define DAYTIME 999998
#define NIGHTTIME 999999

typedef struct {
    char *ptr;
    size_t len;
} string;

typedef struct {
    int bri;
    int hue;
    int sat;
    int ct;
} color;

int status_laptop = OFF, status_tv = OFF, mode = DAYTIME, current_date, current_time, current_weekday, wakeuptime;

// Check whether a certain IP is reachable, used to determine whether TV and LAPTOP are on or off.
int ipreachable(char *ip)
{
    long arg;
    int sockfd, len, result, on = 1;
    struct sockaddr_in address;
    fd_set fdset;

struct tm *tstruct;

// Set a timeout interval
    struct timeval tv;
    tv.tv_sec = 2;  // 2 Seconds timeout

// Create a socket
    sockfd = socket(AF_INET, SOCK_STREAM, 0);
    setsockopt(sockfd, SOL_SOCKET, SO_RCVTIMEO,(struct timeval *)&tv,sizeof(tv));

// Set to nonblocking connect
    arg = fcntl(sockfd,F_GETFL,0);
    fcntl(sockfd,F_SETFL, arg | O_NONBLOCK);

// Name the socket
    address.sin_family = AF_INET;
    address.sin_addr.s_addr = inet_addr(ip);
    address.sin_port = htons(PORT_NR);

// Attempt a connect (always returns an EINVAL error)
    connect(sockfd, (struct sockaddr *)&address, sizeof(address));

// Wait until success or timeout value
    FD_ZERO(&fdset);
    FD_SET(sockfd, &fdset);

if (select(sockfd+1, NULL, &fdset, NULL, &tv) == 1)
    {
        int so_error;
        socklen_t len = sizeof so_error;

getsockopt(sockfd, SOL_SOCKET, SO_ERROR, &so_error, &len);

if (so_error == 0) {
            close(sockfd);
            return ON; // Connection established
        }
    }
    close(sockfd);
    return OFF; // No connection before timeout value was reached
}

// This is the custom function used by curl to write received data to a buffer
size_t writefunction(void *ptr, size_t size, size_t nmemb, string *buffer)
{
    size_t new_len = buffer -> len + size*nmemb;
    buffer -> ptr = realloc(buffer -> ptr, new_len + 1);
    if (buffer -> ptr == NULL) {
        printf("Error: Could not allocate memmory\n");
        return ERROR;
    }
    memcpy(buffer -> ptr + buffer -> len, ptr, size*nmemb);
    buffer -> ptr[new_len] = '\0';
    buffer -> len = new_len;

return size*nmemb;
}

// HTTP GET function to get info from lamps
char *curl_get(char *addr)
{
    CURL *curl;
    CURLcode curl_res;

string buffer;
    buffer.len = 0;
    buffer.ptr = malloc(1);
    if (buffer.ptr == NULL)
    {
        printf("Could not allocate memmory\n");
        return NULL;
    }
    buffer.ptr[0] = '\0';

curl = curl_easy_init();
    curl_easy_setopt(curl, CURLOPT_URL, addr);
    curl_easy_setopt(curl, CURLOPT_WRITEFUNCTION, writefunction);
    curl_easy_setopt(curl, CURLOPT_WRITEDATA, &buffer);
    curl_res = curl_easy_perform(curl);
    if(curl_res != 0) {
        printf("Error: Could not download lamp info\n");
        curl_easy_cleanup(curl);
        return NULL;
    }
    curl_easy_getinfo(curl, CURLINFO_RESPONSE_CODE, NULL);
    curl_easy_getinfo(curl, CURLINFO_SIZE_DOWNLOAD, NULL);
    curl_easy_cleanup(curl);
    return buffer.ptr;
}

// HTTP PUT function to change status of lamps
int curl_put(int lamp, char *buffer)
{
    CURL *curl;
    CURLcode curl_res;
    char addr[128];
    sprintf(addr, "http://%s/api/%s/lights/%d/state", IP_HUE, HASH, lamp);

struct curl_slist* headers = NULL;
    headers = curl_slist_append(NULL, "Content-Type: application/json");

curl = curl_easy_init();

curl_easy_setopt(curl, CURLOPT_HTTPHEADER, headers);
    curl_easy_setopt(curl, CURLOPT_URL, addr);
    curl_easy_setopt(curl, CURLOPT_CUSTOMREQUEST, "PUT");
    curl_easy_setopt(curl, CURLOPT_POSTFIELDS, buffer);

curl_res = curl_easy_perform(curl);
    if(curl_res != 0) {
        printf("Error: Could not send command to lamp\n");
        curl_slist_free_all(headers);
        curl_easy_cleanup(curl);
        return ERROR;
    }
    curl_slist_free_all(headers);
    curl_easy_cleanup(curl);
    return 0;
}

// Send commands to the lamps, results are send to curl_put
int cmd(int lamp, int bri, int hue, int sat, int ct, int transitiontime)
{
    int i;
    char command[128];
    sprintf(command, "{");
    if (sat != SAME) sprintf(command + 1, "\"sat\":%d", sat);
    if (bri != SAME & sat != SAME) sprintf(command + strlen(command), ",");
    if (bri != SAME) sprintf(command + strlen(command), "\"bri\":%d", bri);
    if (ct != SAME & (sat != SAME | bri != SAME)) sprintf(command + strlen(command), ",");
    if (ct != SAME) sprintf(command + strlen(command), "\"ct\":%d", ct);
    if (hue != SAME & (sat != SAME | bri != SAME | ct != SAME)) sprintf(command + strlen(command), ",");
    if (hue != SAME) sprintf(command + strlen(command), "\"hue\":%d", hue);
    if (transitiontime != SAME & (sat != SAME | bri != SAME | ct != SAME | hue != SAME)) sprintf(command + strlen(command), ",");
    if (transitiontime != SAME) sprintf(command + strlen(command), "\"transitiontime\":%d", transitiontime);
    sprintf(command + strlen(command), "}");
    if (lamp > 0) 
    {
        curl_put(lamp, command);
    }
    if (lamp == 0) for (i = 1; i <= NRLAMPS; i++) 
    {
        curl_put(i, command);
        usleep(100000);
    }
}

// Get status from lamps using curl_get, and process results
int getcolors(int lamp, color *currrent)
{
    int i = 0, j;
    char value[8];

char addr[128];
    sprintf(addr, "http://%s/api/%s/lights/%d", IP_HUE, HASH, lamp);
    char *buffer = curl_get(addr);
    if (buffer == NULL) return ERROR;

while (i++ < strlen(buffer))
    {
        if (strncmp(&buffer[i], "\"bri\":", 6) == 0)
        {
            i+=6; j = 0;
            while (buffer[i] >= '0' & buffer[i] <= '9') value[j++] = buffer[i++];
            value[j] = '\0';
            currrent -> bri = atoi(value);
        }
        if (strncmp(&buffer[i], "\"hue\":", 6) == 0)
        {
            i+=6; j = 0;
            value[j] = '\0';
            currrent -> hue = atoi(value);
        }
        if (strncmp(&buffer[i], "\"sat\":", 6) == 0)
        {
            i+=6; j = 0;
            value[j] = '\0';
            currrent -> sat = atoi(value);
        }
        if (strncmp(&buffer[i], "\"ct\":", 5) == 0)
        {
            i+=5; j = 0;
            value[j] = '\0';
            currrent -> ct = atoi(value);
            break;
        }
    }
    free(buffer);
    return 0;
}

// Get the current time of day
int update_time(void)
{
    time_t t;
    t = time(NULL);
    struct tm *time;
    time = localtime(&t);
    current_date = (time -> tm_year + 1900) * 10000 + (time -> tm_mon + 1) * 100 + time -> tm_mday;
    current_time = time -> tm_hour * 10000 + time -> tm_min * 100 + time -> tm_sec;
    current_weekday = time -> tm_wday;
    if (current_weekday == 0 | current_weekday == 6) wakeuptime = WAKEUPTIME_SATSUN;
    else wakeuptime = WAKEUPTIME_MONFRI;

return 0;
}

int turnlampson(void)
{
    int i;
    for (i = 1; i <= NRLAMPS; i++) 
    {
        curl_put(i, "{\"on\":true}");
        usleep(100000);
    }
}

int turnlampsoff(void)
{
    int i;
    {
        curl_put(i, "{\"on\":false}");
        usleep(100000);
    }
}

// Standard light:(bri hue sat ct) 254 14922 144 369
// Optimal light: (bri hue sat ct) 240 14400 170 400
// Dimmed light (bri hue sat ct) 140 12000 240 500
int main(int argc, char *argv[])
{
    int i;
    // Make sure the status of the lamps is set to 'on'.
    turnlampson();
    update_time();

color current;
    getcolors(1, &current);

// Main loop
    while (1)
    {
        update_time();
        getcolors(1, &current);
        printf("bri hue sat ct: %d %d %d %d\n", current.bri, current.hue, current.sat, current.ct);
        sleep(5);
        int current_tv = ipreachable(IP_TV);
        if (current.bri == 254 & current.hue == 14922 & current.sat == 144 & current.ct == 369)
        {
            printf("Lamp turned on!\n");
            if (mode == NIGHTTIME & override == 0) override = 1;
            else if (mode == NIGHTTIME & override == 1) override = 0;
            if (current_time < EVENING & current_time > wakeuptime) mode = DAYTIME;
            if (current_time >= EVENING & current_time <= wakeuptime & override == 0) mode = EVENING;
            if (current_tv == ON)
            {
                cmd(0, 140, 12000, 240, 500, 300);
                status_tv = ON;
            }
            else {
                if (mode == DAYTIME) cmd(0, 254, 14922, 140, 369, 300);
                if (mode != DAYTIME) cmd(0, 240, 14400, 170, 400, 300);
            }
            sleep(30);
        }
        if (status_tv == OFF & current_tv == ON)
        {
            printf("TV turned on!\n");
            if (mode == NIGHTTIME) 
            {
                turnlampson();
                mode = EVENING;
            }
            cmd(0, 140, 12000, 240, 500, 300);
            status_tv = ON;
            sleep(30);
        }
        if (status_tv == ON & current_tv == OFF)
        {
            printf("TV turned off!\n");
            mode = DAYTIME;
            if (current_time >= EVENING & current_time < BEDTIME) mode = EVENING;
            if (mode == DAYTIME) cmd(0, 254, 14922, 140, 369, 300);
            if (mode != DAYTIME) cmd(0, 240, 14400, 170, 400, 300);
            status_tv = OFF;
            override = 0;
            sleep(30);
        }
        if (status_tv == OFF & mode == DAYTIME & current_time > EVENING)
        {
            cmd(0, 240, 14400, 170, 400, 300);
            mode = EVENING;
            sleep(30);
        }
        if (status_tv == OFF & mode == EVENING & (current_time > BEDTIME | current_time < wakeuptime) & override == 0)
        {
            sleep(5);
            if (ipreachable(IP_LAPTOP) == OFF)
            {
                printf("Turn lights off\n");
                cmd(0, 0, 0, 254, SAME, 600);
                sleep(60);
                {
                    curl_put(i, "{\"on\":false}");
                    usleep(100000);
                }
                status_laptop = OFF;
                mode = NIGHTTIME;
            }
        }
        if (status_tv == OFF & status_laptop == OFF & mode == NIGHTTIME)
        {
            sleep(5);
            if (ipreachable(IP_LAPTOP) == ON)
            {
                printf("Turn lights on\n");
                turnlampson();
                status_laptop = ON;
                cmd(0, 240, 14400, 170, 400, 300);
                mode = EVENING;
                override = 0;
                sleep(30);
            }
        }
        if (status_tv == OFF & status_laptop == OFF & mode == NIGHTTIME & current_time >= wakeuptime & current_time < BEDTIME)
        {
            curl_put(1, "{\"on\":true}"); sleep(1);
            for (i = 1; i < 355; i++)
            {
                if (i == 50) curl_put(2, "{\"on\":true}");
                if (i == 100) curl_put(3, "{\"on\":true}");
                if (i < 255) cmd(1, i, i * 80, SAME, SAME, 5);
                if (i > 50 & i < 305) cmd(2, i-50, (i-50) * 80, SAME, SAME, 5);
                if (i > 100 & i < 355) cmd(3, i-100, (i-100) * 80, SAME, SAME, 5);
                sleep(2);
            }
            cmd(0, 254, 14922, 140, 369, 600);
            mode = DAYTIME;
            sleep(120);
            if (current_weekday > 0 & current_weekday < 6 &
                !(current.bri == 254 & current.hue == 14922 & current.sat == 144 & current.ct == 369)) 
            {
                for (i = 0; i < 30; i++)
                {
                    turnlampsoff();    
                    sleep(1);
                    turnlampson();
                    getcolors(1, &current);
                    if (current.bri == 254 & current.hue == 14922 & current.sat == 144 & current.ct == 369) i = 30;
                    sleep(1);
                }
            }
        }
        sleep(5);
    }
}

[ Voor 255% gewijzigd door SPT op 11-02-2013 20:44 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.