jeroen11 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:47:
[...]Ik heb van alles geprobeerd en beschik over diverse opties, moet zeggen dat de Tap uiteindelijk degeen is die ik juist het liefste gebruik. Voordeel dat je meerdere scenes kunt kiezen, en met name de betrouwbaarheid. Ook vind ik het fijn dat ik vanuit 1 app zowel de lampen, scenes en Tap schakelaars kan instellen, en makkelijk kan aanpassen indien nodig.
Ik heb 4 livingcolors remotes, 3 livingwhites remotes en 1 tap in gebruik
Mijn ervaring is juist dat ik de livingcolors en livingwhites het betrouwbaarst vind werken.
In de praktijk worden enkele lampen via timers bediend en de rest van de lampen schakel ik bijna altijd via de remotes. dat gaat uiteindelijk veel sneller dan via de app. Alleen tweaken van de kleuren doe ik af en toe via de app.
Hue Tap
Bij mij werkt meestal knop 2 en af en toe knop 3 niet betrouwbaar. Een druk op knop 2 levert in de meeste gevallen een 1 als resultaat en worden in mijn geval alle lampen uitgezet terwijl een scene bedoeld was.
Met name voor mijn vriendin die misschien wat minder feeling met techniek heeft is dit snel frustrerend en dan wordt de tap een rotding...

.
Livingcolors remote
Deze heb ik ingebouwd, geïntegreerd met ander schakelmateriaal en werkt erg betrouwbaar. Altijd vrijwel directe schakeling van de lampen. De remote schakelt direct de lampen, zonder tussenkomst van de bridge. De livingcolors remote heeft uitstekende knoppen waardoor je hem ook in het donker redelijk goed kunt bedienen. Je kunt twee scenes programmeren en alles aan of alles uit.
Het enige probleem dat wel eens optreedt is dat een huisgenoot een van de scene knoppen te lang ingedrukt houdt. In dat geval wordt de huidige stand van de verlichting als scene geprogrammeerd, vaak is dat dan alle lampen uit..... . Mijn vriendin begrijpt er dan helemaal niets meer van en dan is deze schakelaar ook een rotding

. Gelukkig is dit maar af en toe gebeurd.
Livingwhites remote.
Ook deze gebruik ik ingebouwd, geintegreerd met ander schakelmateriaal. Deze werkt net zo betrouwbaar als de livingcolors. Verschil: de livingwhites heeft geen uitstekende knopjes (tiptoets bediening) en is daardoor moeilijk in het donker te bedienen. Daarnaast zijn er 3 scenes te programmeren i.p.v. 2.
Ook bij deze remote wordt een scene geprogrammeerd als de knop te lang ingedrukt wordt. Dit kan voor dezelfde verwarring zorgen als bij de livingcolors.
Al met al ben ik behoorlijk tevreden met mijn opstelling. Vrijwel alle lampen zijn permanent van stroom voorzien en kan ik alleen via de remotes of via de app bedienen. Ik vind het bv. erg handig dat je alle verlichting op de begane grond met een scene knop op de gewenste manier kunt schakelen / instellen.
Ik heb nog niet met kaku schakelaars geëxperimenteerd. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat deze meer op standaard schakelmateriaal lijken en makkelijker bediend kunnen worden in het donker. Ik zou er dan denk ik voor kiezen om het kaku schakeldeel te combineren met met een livingcolors remote
zoals wizzmic gedaan heeft maar ik denk dat dit minder goed te combineren is met het andere schakelmateriaal