[Philips Hue] Ervaringen & discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste
Acties:
  • 991.174 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

De diameter is afhankelijk van je armatuur. Het enige waar je op moet letten is dat je vrij te bewegen voet hebt waar de Hue in gaat. Anders steekt de lamp 1,5 cm uit.
Een voorbeeld van een losse voet is deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.rietveldlicht.nl/fotos/groot/64473_5.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Fietsbel op 06-10-2014 20:49 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:47
Als ik het goed zie is de Hue helemaal niet zo duur als je het vergelijkt met andere domotica oplossingen? Je zit ofwel vast aan tussenstukken a 30-60 p/s die in te regelen zijn, of je koopt een soortgelijke oplossing die net zo duur/duurder is, nietwaar?

Correct me vooral if i'm wrong. Ben nu een tijdje op zoek naar een leuke domotica oplossing voor de verlichting en vond de Hue lampen eerst nogal prijzig. Maar degelijke goedkopere oplossingen zijn er niet voor zover ik kan vinden. Tenzij je hele groepen oid aansluit op een enkele regelaar (kaku / zwave etc), maar dat is 1) gedoe en 2) veel minder flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

Domotica is echter wel veel breder dan enkel lampen schakelen ;)
Gelukkig kun je Hue goed combineren met een "echt" domoticasysteem (bijv. Hue aanzetten als het donker wordt, of groen laten kleuren als de wasmachine op zolder klaar is, rood als je meer dan 2kW aan stroom gebruikt, laten knipperen als de deurbel wordt ingedrukt, etc ;)).

Het klopt dat het niet heel duur is, ervanuitgaande dat de lampen jaren mee zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchgrover
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-10 10:31
turbomckwek schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:40:
Goedemiddag, lees al een hele tijd mee en veel nuttige tips van het forum gehaald.

Paar weken terug heb ik mij aangemeld om bij Philips te gaan praten over hue. Kreeg zojuist een uitnodiging om een gewenste tijd voor aanstaande maandag. Zijn er van het forum hier mensen die gaan? En is het misschien handig om, voor als iemand gaat een lijstje te maken met op en aanmerkingen of wensen?
Hoi turbomckwek, hoe is je bezoek aan philips bevallen? ben je nog interessante dingen te weten gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbomckwek
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-11-2022
Sorry voor de late reactie beetje druk gehad van het weekend, maar zondag een mail gehad dat er maandag toch geen plek meer was. Donderdag is er nog een bijeenkomst mogelijk dan meer geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:17
Pusherman_ schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:28:
[...]

Vanwege kleine verbouwing aan keuken is het nu een beetje een zooi, maar ik zal volgende week even wat foto's maken. Hopelijk lukt het me om de werkelijkheid over te brengen op foto...
Als ik het vergeet, help me even herinneren!
Herinnering! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@turbomckwek:

Wat ik mis aan de Hue lampen is een feature die de Livingwhites wel ondersteunen, namelijk dat ze ongeveer 30 seconden eerst dimmen als je ze uitschakelt, in plaats van meteen op zwart te gaan.

Misschien dat je dat nog ter sprake kan brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:46
haha ik dacht er vanmorgen ook nog aan. Zoals bij elke klus, loopt het iets uit dus ik stel hem even uit naar hopelijk dit weekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 21:37
Hmm, ik heb sinds vorige week een Hue Bloom starterset i.c.m. twee LivingColors 2nd Gen Iris lampen. Nu heb ik één LC remote gekoppeld aan de Hue Bloom lampen, volgens de beschrijving op Beaumotica, en de Hue Bloom lampen gaan aan/uit met de remote. Echter, nu krijg ik via de Hue app de melding dat de Hue Bloom lampen niet bereikbaar zijn.. Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit op kan lossen??

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Ik heb nou ook al een heel tijdje de Hue (en LivinColors) op het oog.
Maar ik twijfel enorm of het voor mij de investering waard is.

Met de starterset zou ik woonkamer en slaapkamer kunnen voorzien van een hue (2 lampen in de woonkamer 1 in de slaapkamer).

Alleen heb ik totaal geen inzicht in kleurcomposities en dergelijke.

Ik wil graag dimbaar licht hebben, en eventueel iets van 'moodlighting'.
Nu gaan meestal de lampen uit en de lavalamp aan. Op mijn studentenkamer was dat prima, maar in mijn nogal grote woonkamer doet dat hem toch niet.

Wat zeggen jullie?
Voor een starter, die totaal geen inzicht in dit soort dingen heeft en de eisen heeft wat ik heb.
Is het de investering van €200 waard?

(Een bonus voor mij is de hele smartphone-integratie. Gadgets <3 <3 <3)

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchgrover
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-10 10:31
Tiestor schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:13:
Hmm, ik heb sinds vorige week een Hue Bloom starterset i.c.m. twee LivingColors 2nd Gen Iris lampen. Nu heb ik één LC remote gekoppeld aan de Hue Bloom lampen, volgens de beschrijving op Beaumotica, en de Hue Bloom lampen gaan aan/uit met de remote. Echter, nu krijg ik via de Hue app de melding dat de Hue Bloom lampen niet bereikbaar zijn.. Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit op kan lossen??
Als je de lampen koppelt aan de afstandbediening krijgen de lampen de 'netwerksleutel' van de afstandbediening. Je moet vervolgens de netwerksleutel van de aftandbediening overzetten op de Hue bridge. Dat staat ook vermeld in een beaumotica handleiding (stap 2-4):
http://www.beaumotica.nl/...mpen-aan-op-de-hue-bridge

Als de hue bridge de lampen niet meer kan zien is er iets misgegaan en is de netwerksleutel van de afstandbediening niet goed in de bridge terecht gekomen. Als je procies de stappen uit de handleiding volgt moet het goed gaan.

Als je de tweede afstandbediening ook wilt gebruiken zul de de 'netwerksleutel' van de eerste afstandbediening over moeten zetten op de tweede afstandbediening.
http://www.beaumotica.nl/...standsbediening-smartlink

Als je in het vervolg een nieuwe livingcolors lamp aan wilt sluiten op de bridge moet je hem eerst koppelen aan de afstandbediening. De lamp krijgt dan de juiste netwerksleutel en is zichtbaar voor de bridge. Eenmaal gekoppeld aan de bridge kun je de lamp weer loskoppelen van de afstandbediening (lang op 0 drukken in de buurt van de lamp). De netwerksleutel blijft in de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbomckwek
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-11-2022
Weer niks meer van Philps gehoord :S

Maar anders moet je dit eens proberen met de living color afstandsbediening, zo kreeg ik ze ook aan de gang.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/202318434/lc.html

Heb ik een keer op everyhue gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scubamichel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 08:26
Philips is niet zo van het communiceren zo blijkt wel. Had ook ingeschreven maar helemaal niets vernomen.
Als mensen de moeite nemen om in te schrijven om hun ervaringen e.d. te delen neem dan als bedrijf even
de moeite om degenen die je niet uitnodigt ook even op de hoogte te stellen.
Kleine moeite lijkt mij. Gemiste kans van Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 12:18
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:01:
Domotica is echter wel veel breder dan enkel lampen schakelen ;)
Gelukkig kun je Hue goed combineren met een "echt" domoticasysteem (bijv. Hue aanzetten als het donker wordt, of groen laten kleuren als de wasmachine op zolder klaar is, rood als je meer dan 2kW aan stroom gebruikt, laten knipperen als de deurbel wordt ingedrukt, etc ;)).

Het klopt dat het niet heel duur is, ervanuitgaande dat de lampen jaren mee zullen gaan.
Ik wil ook graag wat meer functionaliteit met HUE maar hoe kan ik dit bereiken. Is het mogelijk om met schemerschakelaars of i.d.? Wil hier graag meer info over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Niet met Hue zelf (vooralsnog, maar zie Hue niet ineens doorgroeien naar een generiek domotica systeem).

Er zijn echt legio mogelijkheden. Kijk eens in het Domotica. Ervaringen en vragen. topic.
Wat ik zelf heb:
-Raspberry Pi met OpenHAB erop
-USB stick voor uitlezen en aansturen Z-Wave dimmers, bewegingsmelder, lichtsensor, temperatuursensor

Het systeem kan zo meerdere systemen aan elkaar koppelen: wanneer ik op een bepaalde zwave schakelaar druk (dat gewoon een normale inbouwschakelaar is in de muur) gaan al mn lampen in de woonkamer (Hue, maar ook gewone lampen) aan. Wanneer ik dubbelklik gaan ze op een andere manier branden (andere dim-levels en Hue kleuren).
De Hue lamp in mn hal beneden gaat branden zodra er beweging is en het voldoende donker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
CyBeRSPiN schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:58:
Niet met Hue zelf (vooralsnog, maar zie Hue niet ineens doorgroeien naar een generiek domotica systeem).

Er zijn echt legio mogelijkheden. Kijk eens in het Domotica. Ervaringen en vragen. topic.
Wat ik zelf heb:
-Raspberry Pi met OpenHAB erop
-USB stick voor uitlezen en aansturen Z-Wave dimmers, bewegingsmelder, lichtsensor, temperatuursensor

Het systeem kan zo meerdere systemen aan elkaar koppelen: wanneer ik op een bepaalde zwave schakelaar druk (dat gewoon een normale inbouwschakelaar is in de muur) gaan al mn lampen in de woonkamer (Hue, maar ook gewone lampen) aan. Wanneer ik dubbelklik gaan ze op een andere manier branden (andere dim-levels en Hue kleuren).
De Hue lamp in mn hal beneden gaat branden zodra er beweging is en het voldoende donker is :)
Ow wist niet dat het kon. Word een leuk hobby projectje dan. Ik heb van de week een HUE tap binnen gekregen en ben toch wat teleurgesteld in het ontwerp. Je hebt niet het gevoel van een echt wandschakelaar en eigenlijk zijn er ook te veel knoppen aanwezig om bijvoorbeeld in het donker makkelijk je weg te vinden. Ik heb ook al een keer meegemaakt dat je door het indrukken van de kleinere knoppen, de grotere meedrukt en dus alles uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:05

Ethirty

Who...me?

jmbosch82 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:14:
[...]

Ik heb ook al een keer meegemaakt dat je door het indrukken van de kleinere knoppen, de grotere meedrukt en dus alles uit gaat.
Dan druk je waarschijnlijk niet goed, want dat is 'by design'. De grote knop zorgt voor de energie opwekking zodat er geen batterij nodig is.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
Ethirty schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:02:
[...]

Dan druk je waarschijnlijk niet goed, want dat is 'by design'. De grote knop zorgt voor de energie opwekking zodat er geen batterij nodig is.
Haha, dat is wel een mooie manier om er naar te kijken ja. Als ik al moeite moet doen om 'goed' te drukken vind ik het design al mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:05

Ethirty

Who...me?

Ik zeg ook niet dat het een goed ontwerp is :+ Vooral het feit dat het meer een losse afstandsbediening is ipv de mogelijkheid om een bestaande schakelaar te vervangen is ook een groot minpunt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
Ethirty schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:25:
Ik zeg ook niet dat het een goed ontwerp is :+ Vooral het feit dat het meer een losse afstandsbediening is ipv de mogelijkheid om een bestaande schakelaar te vervangen is ook een groot minpunt.
Ja, ik had gehoopt dat het meer een vervanging van een schakelaar was. Ik vind het geen verbetering t.o.v. een livings colors remote bijvoorbeeld. Het zou mooi zijn als er goedkope schakelaars op de markt komen zodat je makkelijk 1 of 2 lampen per schakelaar kunt koppelen en zo op meerdere plekken je lampen aan kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah

Welke stick gebruik je hiervoor? Ik wil wat gaan expirementeren met openHAB op mijn synology of windows PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Zie https://github.com/openha...ing#supported-controllers
Ik gebruik zelf de Aeon Labs USB Z-Stick zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deze: http://www.domotica-shop....ick-versie-2-p-16312.html

Het is overigens wel een dure hobby hoor zo'n domoticasysteem opzetten en steeds verder uitbreiden.. Maar dat is Hue zelf ook, dus dat scheelt :Y)

[ Voor 45% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-10-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
CyBeRSPiN schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:40:

Het is overigens wel een dure hobby hoor zo'n domoticasysteem opzetten en steeds verder uitbreiden.. Maar dat is Hue zelf ook, dus dat scheelt :Y)
Bedankt voor het openen van weer een nieuwe hobby wereld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martino-s
  • Laatst online: 01-10 14:41

Martino-s

Nieuw?! www.ictmasters.nl

Zelf gebruik ik het domocticasysteem HomeWizard. Deze integreert ook met KlikAanKlikUit schakelaars en sensoren. Zo bedien ik zowel mijn Hue-lampen als mijn overige niet-Hue-lampen, zonnescherm en rolluiken met de KlikAanKlikUit afstandbediending. Daarnaast heb ik met HomeWizard de mogelijkheid om mijn stroom, gas, water- en zonnepanelen verbruik / opbrengst te zien. Ook heb ik rookmelders gekoppeld zodat onze mobieltjes melden als (en waar) er brand is. Ook is er nog de mogelijkheid om je thermostaat te bedienen, zodat bij bijvoorbeeld vertrek van werk naar huis, automatisch de verwarming naar een hogere temperatuur gaat.
Ik heb geen aandelen in HomeWizard, 8) maar ben erg te spreken over de koppeling met overige systemen zoals Philips Hue.

Martino's | Google is your friend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-09 11:07

LoneWolf

Just a Byte

Homewizard is geen domotica systeem, eerder een veredelde afstandsbediening :+

Je kan er weinig mee automatiseren, hooguit op een timer wat schakelen. maar dingen zoals de thermostaat een graad of 2 lager als je niet thuis bent, wat gedetecteerd wordt door motionsensors, en die er dan voor zorgen dat je lampen ook automatisch aan gaan als je thuis bent en het donker wordt is niet mogelijk

Een Miscaverde Vera of Fibaro Homecenter of Domoticz is domotica, daarmee kan je ook geconditioneerd dingen doen, dus idd een controle op is er wel iemand thuis, is het donker en tussen een bepaalde tijd, doe dan de lampen aan, is het ook na 19.00 doe dan ook de gordijnen dicht.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:48
sterker nog, iets simpels als doe het licht aan als het uit is, is iets wat niet in Homewizard kan. aangezien die geen status kan uitlezen van de modules :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martino-s
  • Laatst online: 01-10 14:41

Martino-s

Nieuw?! www.ictmasters.nl

Dat is inderdaad zo. HomeWizard heeft zijn beperkingen. Het voordeel is dat het voor leken / niet IT-ers ook makkelijk te gebruiken is. Voor "if this then that" schakelingen kan je wel de Internetdienst HomeWizard Process Monitor gebruiken.
Een ander voordeel van HomeWizard is dat deze goed betaalbaar is vergeleken met de uitgebreide Domotica oplossingen. En je kan een KlikAanKlikUit afstandbediening gebruiken om acties op de HomeWizard uit te voeren, zoals 'Activeer Hue Scene 1', of schakel Hue-lamp 2 aan/uit.
jmbosch82 had het hierboven over een schemerschakelaar. Door een (goed betaalbare) schemerschakelaar van KlikAanKlikUit aan de HomeWizard te koppelen, kan je de Hue verlichting laten schakelen.

Martino's | Google is your friend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-09 11:07

LoneWolf

Just a Byte

Hmm betaalbaar is relatief... 240 euro is best prijzig ! Daar heb ik ook een miscaverde vera met rfxcom of een domoticz set met rfxcom en! Zwave controller voor.

die proces monitor is een possible security leak, k zou daar mn wachtwoord niet aan vertrouwen.
En je bent volkomen afhankelijk van hun service en internet verbinding. Niet bepaald ideaal.

[ Voor 37% gewijzigd door LoneWolf op 09-10-2014 22:00 ]

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:42
Zijn er nog andere communities online die wat aan het knutselen zijn geslagen met de tap? Ik kom er steeds vaker achter dat ik hem wel zou willen kopen maar niet in dit design.. hier waren een aantal ideeen over enOcean producten.. daar moeten toch wel meer mensen over na hebben gedacht!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:53
Voor de Android gebruikers is er een app gemaakt die de functionaliteit van de Tap beter benut:TapApp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:46
CyBeRSPiN schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:40:

Welk protocool wordt er hier dan gebruikt om de hue aan te sturen? Want die spreken geen zwave toch?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbitter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-10 15:03
Maverick schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:58:
[...]
Welk protocool wordt er hier dan gebruikt om de hue aan te sturen? Want die spreken geen zwave toch?
Spreekt geen hue aan denk ik? Zie onderstaande:
[...]
Van die USB stick is me niet helemaal duidelijk hoe je hem aanspreekt. Is er een SDK of API? Of ben je gebonden aan hun applicatie? Zal me eens gaan inlezen in de materie, ziet er leuk uit iig. Zou graag m'n bestaande wandschakelaars gebruiken om Hue scenes aan te trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

De Hue wordt bediend middels de http api op de bridge. Het werkt simpelweg als volgt: er komt een signaal binnen op de usb stick dat er op een zwave knop gedrukt is, vervolgens stuurt het systeem (software op de raspberry pi) een commando naar de Hue bridge die vervolgens de lampen schakelt.
Ik knoop als het ware verschillende systemen aan elkaar (Hue en zwave), en ga in de toekomst nog veel meer systemen koppelen (o.a. temperatuur, de meterstanden van gas en elektra van de slimme meter, luchtvochtigheid meten, mogelijk nog eens rolluiken bedienen, etc.. )

Hier zijn verschillende mogelijkheden mee, helaas niet allemaal makkelijk voor een leek om in te stellen, wat dat betreft is er nog wel een weg te gaan.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:47
CyBeRSPiN, is er een specifieke reden waarom je voor OpenHAB hebt gekozen? Zijn er noemenswaardige voordelen tov bijvoorbeeld Domoticz of is het meer persoonlijke voorkeur? Ik heb nu zelf een Domoticz test setupje draaien en dat werkt best aardig. Ik ben van plan er enkel Zwave + Hue mee te connecten, maar ben wel benieuwd of andere opensource oplossingen daar evt beter in zijn.

Overigens ben ik me bewust dat domotica meer is dan alleen lampen schakelen ;) Ik had het dan ook enkel over het verlichtingsdeel. Een goedkopere (RGB) led met Zwave tussenstekker is alsnog een stuk duurder dan een Hue lamp, vandaar. Enige nadeel is dat Hue geen onderdeel is van je Zwave mesh en dat je iets minder vrijheid hebt in je lamp / fitting keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:11

OMX2000

By any means necessary...

K
Morphix schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:08:
CyBeRSPiN, is er een specifieke reden waarom je voor OpenHAB hebt gekozen? Zijn er noemenswaardige voordelen tov bijvoorbeeld Domoticz of is het meer persoonlijke voorkeur? Ik heb nu zelf een Domoticz test setupje draaien en dat werkt best aardig. Ik ben van plan er enkel Zwave + Hue mee te connecten, maar ben wel benieuwd of andere opensource oplossingen daar evt beter in zijn.

Overigens ben ik me bewust dat domotica meer is dan alleen lampen schakelen ;) Ik had het dan ook enkel over het verlichtingsdeel. Een goedkopere (RGB) led met Zwave tussenstekker is alsnog een stuk duurder dan een Hue lamp, vandaar. Enige nadeel is dat Hue geen onderdeel is van je Zwave mesh en dat je iets minder vrijheid hebt in je lamp / fitting keuze.
Als ik het goed heb heeft openHAB wel Hue ondersteuning out of the box, maar kon ik zo snel geen "slimme meter P1" ondersteuning vinden. Domoticz heeft wel "slimme meter" ondersteuning, en Hue ondersteuning met wat gehack. Beide suboptimaal m.i.

Mocht ik alle tijd van de wereld hebben, zou ik een systeem schrijven op basis van node.js. En zorgen dat het uitbreiden ervan heel eenvoudig is.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
Timmy schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 09:14:
Voor de Android gebruikers is er een app gemaakt die de functionaliteit van de Tap beter benut:TapApp.
Bedankt voor de tip!
Geweldige app. heel vreemd dat Philips die functionaliteit niet in hun eigen app heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Morphix schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:08:

Omdat het open source en in Java is geschreven, is het voor mij makkelijker om er wat aan te tweaken.
Slimme meter nog niet aangekoppeld, hiermee zou het volgens mij moeten kunnen: https://github.com/openha...-62056---21-Meter-Binding, maar heb ook gezien dat anderen de meterstanden via andere oplossing uilezen en de waarden dan pushen via de REST api van OpenHAB.

Wil domoticz ook nog wel eens testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
Ik draai zelf nu een tijdje Domoticz op een Raspberry Pi bij mijzelf en bij een familielid en dat werkt vrij probleemloos. Praktisch alle combinaties van meten, schakelen en events zijn mogelijk.
De P1 poort uitlezen gaat heel eenvoudig met een FTDI RS232 naar USB kabeltje van 5 Euro.
Hoog en laag tarief voor verbruik en teruglevering zit er standaard in en ook de gasmeter wordt uitgelezen voor zover aangesloten via de meter.

Hue wordt nu ondersteund in de zin dat je vrij eenvoudig wat zelfgemaakte of gekopieerde scriptjes runt in Domoticz die dan de door jou gewenste Hue functionaliteit uitvoeren. Ik verwacht wel dat in de niet al te lange toekomst Hue meer native ondersteund gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik ben toch benieuwd wat je met je slimme meter data moet icm de Hue's...
dat je eettafellamp rood kleurt als je boven de 1234 watt verbruikt of zo?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 14:19
fabstar81 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:33:
ik ben toch benieuwd wat je met je slimme meter data moet icm de Hue's...
dat je eettafellamp rood kleurt als je boven de 1234 watt verbruikt of zo?
Lijkt mij opzich wel een leuk idee (of om sluipstroom verbruik aan te geven)! Zou overigens helemaal leuk zijn als je stroom kan meten per groep en via demoticz bepaalde lampen kan laten kleuren zodat je precies kan zien waar het hoogste verbruik zit.

Maar volgens mij bedoelt die meer dat je eigenlijk alles aansluit op die demoticz, of je ze koppelt met elkaar moet je natuurlijk zelf weten ;)

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lamp kleuren op basis van stroomgebruik is wel geinig (heb een 'wattson' aangesloten gehad, die standaard blauw licht geeft, en rood wordt als je meer dan gemiddeld gebruikt).
Wil ook nog iets maken dat je aan een specifeke Hue-lamp kan zien dat de wasmachine/droger (op zolder) klaar is (groen knipperen oid). En dat moet op basis van stroomverbruik wel af te leiden zijn, weet niet hoe lastig dat is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 14:19
CyBeRSPiN schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:25:
Lamp kleuren op basis van stroomgebruik is wel geinig (heb een 'wattson' aangesloten gehad, die standaard blauw licht geeft, en rood wordt als je meer dan gemiddeld gebruikt).
Wil ook nog iets maken dat je aan een specifeke Hue-lamp kan zien dat de wasmachine/droger (op zolder) klaar is (groen knipperen oid). En dat moet op basis van stroomverbruik wel af te leiden zijn, weet niet hoe lastig dat is..
Op totale stroomverbruik lijkt me dit vrij lastig, of je moet een algoritme weten te schrijven die het verbruik van de wasmachine weet te herkennen, maar ik gok zomaar dat de wasmachine niet altijd even veel verbruikt ;) Kan je niet een slimme stekker gebruiken voor de wasmachine en droger? Dan ben je er toch ook? Wel tof idee trouwens :)

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Laatst online: 26-04 09:14
Ik heb toevallig vorige week precies dat geïmplementeerd in openHAB.

Heb je al iets wat het stroomverbruik van de wasmachine/droger uitleest?
Check of het stroomverbruik over de laatste X minuten onder waarde Y ligt, werkt perfect hier.

Het knipperen ga ik alleen nog ombouwen naar een script buiten openHAB rules om aangezien ik een HUE groep wil aanspreken i.p.v. lampen individueel en dat kan niet met de huidige implementatie.

Mocht je de rule willen hebben geef maar een DM aangezien dit wat off-topic gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
of gewoon een wasmachine met piepertje kopen :+

als je overigens toch met zwave aan de gang bent. je hebt daar natuurlijk schakelaars die ook stroomverbruik meten. simpele rule met op of onder bepaald stroomverbruik op die ene stekker en je bent er.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soepstengel schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:28:
[...]

Op totale stroomverbruik lijkt me dit vrij lastig, of je moet een algoritme weten te schrijven die het verbruik van de wasmachine weet te herkennen, maar ik gok zomaar dat de wasmachine niet altijd even veel verbruikt ;) [...]
Blijkbaar is het wel mogelijk:
https://www.kickstarter.c.../neurio-home-intelligence
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbitter
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:22:
De Hue wordt bediend middels de http api op de bridge. Het werkt simpelweg als volgt: er komt een signaal binnen op de usb stick dat er op een zwave knop gedrukt is, vervolgens stuurt het systeem (software op de raspberry pi) een commando naar de Hue bridge die vervolgens de lampen schakelt.
Ik knoop als het ware verschillende systemen aan elkaar (Hue en zwave), en ga in de toekomst nog veel meer systemen koppelen (o.a. temperatuur, de meterstanden van gas en elektra van de slimme meter, luchtvochtigheid meten, mogelijk nog eens rolluiken bedienen, etc.. )
Wat is je afweging voor Z-wave geweest? Als ik m'n huiswerk goed gedaan heb, ben ik per (bestaande) wandschakelaar een setje ter waarde van €60 kwijt (en mis ik dan mogelijk nog één draad per schakelaar). Als ik naar RFXCom kijk, heb ik KAKU-schakelaars voor ongeveer €18. Als bonus zijn volgens mij de Somfy RTS-motoren (moet ik nog aanschaffen) via 433mhz aan te sturen.

Het bereik en gebrek aan gegarandeerd transport vind ik voor schakelaars nog wel acceptabel; je ziet het resultaat toch vrijwel direct. Heb ik de verkeerde modules gevonden, of mis ik een argument om niet voor €109 (RFXCom) + €18 (per schakelaar) klaar te zijn?

Edit: Oh, om niet geheel off-topic te gaan. Ik wil er Hue-lampen mee aansturen. 3 Hues in woonkamer, 1 LW in keuken, en mogelijk de tuin (3 LW), en bovenverdieping (1x LW, 1x LC, 2x Hue). Reguliere schakelaars zijn op de tast (en voor bezoek) makkelijker te vinden dan de ronde afstandsbedieningen, en aangezien ze er nu hangen maar een verstorend effect hebben (=Lights out), kan ik ze beter vervangen door functionele (draadloze) exemplaren. Buiten dat vind ik het wel leuk om een Raspberry Pi te gebruiken om alles aan elkaar te knopen.

[ Voor 17% gewijzigd door mbitter op 14-10-2014 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

offtopic:
Omdat Zwave betrouwbaarder is, beter bereik heeft, en twee kanten op werkt. Dat laatste vond ik belangrijk om de status van mn domotica systeem te kunnen synchroniseren als (niet-Hue) lampen rechtstreeks via de schakelaar/module worden gedimd. Ook is er volgens mij meer mogelijk, bijv. dubbelklik of triple-klik van een schakelaar voor extra scenes. Ik ga overigens ook nog wel een rfxcom aanschaffen om goedkope (temperatuur)sensoren uit te kunnen lezen, best of both worlds dan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe®
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-10 13:03

Fe®

Xblive: Fer Lets Rock

Iemand al geofencing in the hue app fatsoenlijk aan het draaien ? Ik krijg netjes meldingen , maar geen lampen gaan aan als ik binnenkom dus alles donker.Afbeeldingslocatie: http://i1275.photobucket.com/albums/y457/fhertgers/Mobile%20Uploads/2014-10/FB4A838B-9B2A-47DA-A4F6-E146FBE4D25D_zpsho4juo4k.png

Walking on the bright side of life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
Ik ervaar hetzelfde en heb de vraag via Twitter gesteld. Het blijkt bekend te zijn en er wordt snel een update verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Laatst online: 10-09 13:33
Bij mij lijkt het alleen te werken als ik de switch "only after sunset" niet aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbitter
Jullie gebruiken de iPhone app? Ik heb momenteel problemen met de geofencing-functie op Android (4.4, Nexus 5), maar hij doet het bij mij juist 'te goed'. Ik merk dat de lampen prima aangaan als ik 's avonds thuiskom, maar dat ik én geen notificaties krijg, én dat de volgende ochtend de scene nogmaals is aangegaan (terwijl ik sliep dus).

Bovenstaande is 2 dagen op rij gebeurd, sinds ik de update geïnstalleerd heb. Vandaag heeft de telefoon 'n reboot gekregen, ben benieuwd hoe ik morgen wakker word :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Laatst online: 10-09 13:33
Krijg met iPhone 5s op iOS 8.02 met de laatste app versie (1.6.1) dus keurig notificaties en tevens wordt de scene aan en uitgezet. Het lijkt allemaal prima te werken. Ga het weekend nog is met die "only after sunset switch spelen en meerdere telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
F_hertgers schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 06:41:
Iemand al geofencing in the hue app fatsoenlijk aan het draaien ? Ik krijg netjes meldingen , maar geen lampen gaan aan als ik binnenkom dus alles donker.[afbeelding]
Ja hoor, bij mij werkt het prima!! Dezelfde melding en da lamp is aan zoals het bedoeld is.
En doet het alleen maar als de zon onder is!!

[ Voor 4% gewijzigd door funske op 16-10-2014 15:04 ]

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe®

Fe®

funske schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:02:
[...]

Ja hoor, bij mij werkt het prima!! Dezelfde melding en da lamp is aan zoals het bedoeld is.
En doet het alleen maar als de zon onder is!!
Dik jaloers , zal die dag / nacht instellingen eens omzetten , misschien dat ie het dan doet.
Iemand ook een enigma 2 satelliet ontvanger die als ambilight de lampen aanstuurt? Ik heb xbmc al aan het draaien , met de pvr functie , en de hue app maar daar ben ik niet tevreden over.( tv kwaliteit )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Hebben de dames met iOs dit gezien? Wellicht interessant. Ik vond het verschrikkelijk om steeds die app te openen.

http://www.iculture.nl/de...uis-instellen-met-widget/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MmarkM schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 08:53:
Hebben de dames met iOs dit gezien? Wellicht interessant. Ik vond het verschrikkelijk om steeds die app te openen.

http://www.iculture.nl/de...uis-instellen-met-widget/
Alleen voor dames? :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

mbitter schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 19:58:
Jullie gebruiken de iPhone app? Ik heb momenteel problemen met de geofencing-functie op Android (4.4, Nexus 5), maar hij doet het bij mij juist 'te goed'. Ik merk dat de lampen prima aangaan als ik 's avonds thuiskom, maar dat ik én geen notificaties krijg, én dat de volgende ochtend de scene nogmaals is aangegaan (terwijl ik sliep dus).

Bovenstaande is 2 dagen op rij gebeurd, sinds ik de update geïnstalleerd heb. Vandaag heeft de telefoon 'n reboot gekregen, ben benieuwd hoe ik morgen wakker word :)
Algemeen issue. Ik heb er ook last van op iOS;
Tweethue had gereageerd dat dit binnenkort opgelost wordt.
(Binnenkort heeft alleen nog geen datum ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetvierman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-06-2021
Hallo,
Sorry als deze vraag al gesteld is, maar er waren net iets teveel pagina's tekst om doorheen te wroeten en via Google kon ik geen duidelijk antwoord vinden:
Als je router niet verbonden is met internet (bijvoorbeeld omdat je net bent verhuisd ofzo), kun je dan de bridge wel gewoon aansluiten op de router en via WiFi je lampen bedienen met de app op je tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-06 23:27
Nooit geprobeerd maar dat zou gewoon moeten kunnen.
De bridge onthoud de instellingen en deze worden niet "buitenshuis"opgeslagen zover ik weet.
UIteraard moet de router wel je eigen huisnetwerk geinstalleerd hebben staan maar je hoeft dus geen internetaansluiting naar buiten aangesloten te hebben.
peetvierman schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 03:38:
Hallo,
Sorry als deze vraag al gesteld is, maar er waren net iets teveel pagina's tekst om doorheen te wroeten en via Google kon ik geen duidelijk antwoord vinden:
Als je router niet verbonden is met internet (bijvoorbeeld omdat je net bent verhuisd ofzo), kun je dan de bridge wel gewoon aansluiten op de router en via WiFi je lampen bedienen met de app op je tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 19:27
Goeieavond all,

Toch een advies van de living colors lampgebruikers. Wat is de betere keuze : een philips LivingColors Bloom of een Hue Bloom?
Buiten de aanmeld procedure zijn er toch geen verschillen?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert003
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08 23:24
mistercage schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 21:34:
Goeieavond all,

Toch een advies van de living colors lampgebruikers. Wat is de betere keuze : een philips LivingColors Bloom of een Hue Bloom?
Buiten de aanmeld procedure zijn er toch geen verschillen?
Bij een friends of Hue Bloom krijg je een mooiere doos en hij is duurder, maar geen afstandsbediening.
Verder volgens Philips zelf geen verschil.

Sommigen beweren dat er in de toekomst misschien features via firmwareupgrade toegevoegd worden aan de Hue Bloom maar dat is puur speculatie.

Ik zelf heb gekozen voor de gewone Bloom vanwege de lagere prijs en de afstandsbediening die ik goed kon gebruiken om mijn hele Hue systeem mee te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 19:27
Bert003 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:33:
[...]

Bij een friends of Hue Bloom krijg je een mooiere doos en hij is duurder, maar geen afstandsbediening.
Verder volgens Philips zelf geen verschil.

Sommigen beweren dat er in de toekomst misschien features via firmwareupgrade toegevoegd worden aan de Hue Bloom maar dat is puur speculatie.

Ik zelf heb gekozen voor de gewone Bloom vanwege de lagere prijs en de afstandsbediening die ik goed kon gebruiken om mijn hele Hue systeem mee te bedienen.
Dankjewel voor je antwoord. Zit er een beetje hetzelfde in als jij. Kan de gewone Bloomlamp voor ruim 20 euro goedkoper krijgen , das toch een groot verschil. En een extra ab is nooit weg. VWb de sw updates.....iemand die daar wat meer 'licht' op zou kunnen schijnen? Dat is eigenlijk nog mijn enigste puntje...

edit: Vandaag de LivingCorlors Bloom White gekocht bij Conrad.nl. voor een mooi bedrag van 57,99 euro incl. verzending. Door middel van de kortingscode 5EUROPAM14 ging daar nog eens 5 euro van af en kwam de prijs op 52,99 euro incl. verzending. :*)
Een prima deal dacht ik zo..
Kortingscode kun je gebruiken t/m eind december volgens mij...

[ Voor 16% gewijzigd door mistercage op 20-10-2014 09:03 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adekka
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 17:01
Ik ben van plan om een korte mijn Hue-set up een keer mee te nemen naar een vriend. Heeft er iemand een idee hoe eenvoudig is je huidige Hue-set-up te verplaatsen naar een andere locatie? Moet ik daarvoor de bridge resetten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik heb laatst mijn router vervangen en denk dat dit hetzelfde effect geeft dan wanneer je naar een kennis heen gaat. Het enige dat ik moest doen was in de app opnieuw naar de bridge zoeken en linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soundtrack
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04-2024
Is er nog een werkende add-on in XBMC icm Philips Hue.

Ik heb er een aantal geprobeerd echter zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 18:53
Deze werkt bij mij zonder problemen, icm AppleTV2/Gotham 13.1.

https://github.com/cees-elzinga/script.xbmc.hue.ambilight

[ Voor 5% gewijzigd door borstel op 21-10-2014 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe®

Fe®

soundtrack schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:17:
Is er nog een werkende add-on in XBMC icm Philips Hue.

Ik heb er een aantal geprobeerd echter zonder succes.
Ja die werken je moet wel juist je lampen benoemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetvierman
Dank voor het antwoord.
Om helemaal zeker te zijn of het kan heb ik inmiddels dezelfde vraag gesteld bij de Philips Hue - FAQ pagina op beaumotica.nl

Zodra zij antwoord hebben gegeven zal ik het nog even in deze draad vermelden.
lowo schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 10:58:
Nooit geprobeerd maar dat zou gewoon moeten kunnen.
De bridge onthoud de instellingen en deze worden niet "buitenshuis"opgeslagen zover ik weet.
UIteraard moet de router wel je eigen huisnetwerk geinstalleerd hebben staan maar je hoeft dus geen internetaansluiting naar buiten aangesloten te hebben.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Laatst online: 10-09 16:17
Nu nog de lampjes in de kerstboom bedienen met Hue, is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
OmeAnne schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:23:
Waarom niet? Led slang er in en gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzmic
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09 15:09
OmeAnne schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:23:
Living white plugs (= hue bedienbare dimmers/schakelaars).
Worden niet meer gemaakt (ik begrijp niet waarom), maar ik heb zo'n setje (2x plug) inclusief mooie ab via Amazon nog op de kop weten te tikken.
http://www.amazon.de/gp/p...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Zie dat ie wel weer €15 duurder is geworden...

Ook ideaal voor de tuinverlichting :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetvierman
Ik heb de vraag en het antwoord van beaumotica.nl maar even ge-copy-paste; wat lowo al zei klopt dus inderdaad, maar ze hebben er nog een paar details bij gegeven:

Q: Als je de bridge met je WiFi router verbindt, maar de router is niet verbonden met het internet (bijvoorbeeld omdat je net bent verhuisd), kun je dan toch de Hue lampen bedienen met de app op je tablet, als de tablet is verbonden met het WiFi-signaal van de router?
2014-10-21

A: Dat klopt inderdaad, een internetverbinding naar buiten is niet noodzakelijk wanneer u Hue binnenshuis gebruikt. Voor sommige functies, zoals updates binnenhalen en het delen van aangemaakte scenes over meerdere apparaten (uw smartphone en tablet bijvoorbeeld) is wel verbinding nodig met het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
Die samsung smart bulb wordt best een goede concurrent van de hue lux denk ik.
Paar voordelen zijn er in ieder geval:

1) instelbaar van 2700K tot 6500K
2) geen hub nodig

http://www.samproductnieuws.nl/samsung-smart-bulb-led-lamp/

Ik ben wel erg benieuwd wanneer die in de winkel verschijnt.

[ Voor 5% gewijzigd door savale op 22-10-2014 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik verwacht binnenkort ook een lamp van Philips waarbij de kleurtemperatuur instelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Dat zou best een slimme zet zijn inderdaad. En dan beetje tussen de HUE en de LUX positioneren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
savale schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:07:
Die samsung smart bulb wordt best een goede concurrent van de hue lux denk ik.
Paar voordelen zijn er in ieder geval:

1) instelbaar van 2700K tot 6500K
2) geen hub nodig

http://www.samproductnieuws.nl/samsung-smart-bulb-led-lamp/

Ik ben wel erg benieuwd wanneer die in de winkel verschijnt.
Jammer dat die pas begint bij 2700k, dan kan je nog niet het ge dimde halogeen licht nabootsen. De hue begint bij 2000k (naast het kleuren spectrum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zo, we zijn inmiddels halverwege de verbouwing en ik heb inmiddels de hele woonkamer voorzien van Hue's. 4 x E27 bulb, 6 x GU10-spots. In de rest van het huis hebben we (nu) nog 3 Hue's. Ziet er allemaal mooi uit, maar je gaat na een tijdje ook de gebreken zien.

De spots geven simpelweg niet zoveel licht en zijn toch behoorlijk 'directioneel'. Ik heb er 2 achter de boxen bij de TV als soort van 'wall washer', dat werkt top en ziet er erg goed uit.

Maar de spots aan het plafond zijn minder briljant. Zet je ze teveel naar beneden, dan schijnen ze (te fel/intens) in je ogen. Daardoor moet je ze behoorlijk richting het plafond richten. Dan is het plafond mooi verlicht, maar de rest van de ruimte niet. ;-) Dat valt mij wat tegen. Het zorgt ervoor dat je (zeker in de hoeken) nog extra verlichting nodig hebt. Met hallogeen is dit zeker anders.

Ook is de standaard Hue-app niet erg gebruiksvriendelijk voor de setup van veel lampen. Voor elke scene moet je de lampen afzonderlijk instellen. Dat is simpelweg een boel gekut. 5 scenes x 10 lampen (en dat worden er nog wel wat meer) betekent > 50 lampen instellen. Beter hadden ze scenes die 'meeschalen' met het aantal lampen dat je selecteert. Het groeperen van lampen(kleuren) helpt iets, maar niet genoeg.

En ook de multi-room ondersteuning is niet erg goed. Nu moet je bijvoorbeeld voor elke scene ook nog voor elke ruimte waarin je die scene wilt een aparte instelling maken. Het resultaat is dus een wirwar aan scenes, lampinstellingen, etc. Voor een stel lampjes waar je tegen de tijd dat het allemaal 'af' is 1.000 euro voor hebt betaald, verwacht ik toch iets meer doordachtheid.

De E27-lampen ben ik wel zeer over te spreken. Ik vind ze erg mooi afstralen, mooi omni-directioneel. Ook qua lichtopbrengst zitten die goed. Een waardige vervanger van een 'normale' gloeilamp en een heel hoog gadget-gehalte, waar je ook nog eens serieus blij van wordt, qua sfeerbepaling.

Hoe dan ook: Philips heeft voornamelijk in de app nog wel wat te doen. iOS 8 is nu een maand uit en nog geen ondersteuning voor widgets, terwijl die in de mock-ups van de iOS 8 presentatie zaten 4 maanden geleden. Nog weer één of andere app erbij die dit (half) oplost, vind ik geen oplossing. Het openstellen van de API mag niet betekenen dat je je eigen basis-functionaliteit niet op orde hebt.

De manier waarop je de sfeer in huis kunt bepalen d.m.v. licht was een lang gekoesterde droom van mij en die begint eindelijk waarheid te worden. Ik heb ook nog e.e.a. te doen qua optimalisatie van het aantal lampen en de plaatsing ervan. We zijn een heel eind, maar nog niet helemaal. Wordt vervolgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzmic
Plague schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:28:

Ook is de standaard Hue-app niet erg gebruiksvriendelijk voor de setup van veel lampen. Voor elke scene moet je de lampen afzonderlijk instellen. Dat is simpelweg een boel gekut. 5 scenes x 10 lampen (en dat worden er nog wel wat meer) betekent > 50 lampen instellen. Beter hadden ze scenes die 'meeschalen' met het aantal lampen dat je selecteert. Het groeperen van lampen(kleuren) helpt iets, maar niet genoeg.

En ook de multi-room ondersteuning is niet erg goed. Nu moet je bijvoorbeeld voor elke scene ook nog voor elke ruimte waarin je die scene wilt een aparte instelling maken. Het resultaat is dus een wirwar aan scenes, lampinstellingen, etc. Voor een stel lampjes waar je tegen de tijd dat het allemaal 'af' is 1.000 euro voor hebt betaald, verwacht ik toch iets meer doordachtheid.
Check de Iconnecthue app, veel beter dan Philips app (volgens mij geen hoge prio voor Philips).
- Uitgebreide mogelijkheden
- Makkelijk per kamer/groep te configureren en te bedienen (ook presets)
- Intuitief en overzichtelijk
- In een groep kun je de settings van 1 lamp makkelijk kopieren naar de andere lampen in de groep (door ze op elkaar te slepen)
- Duidelijke uitleg over bediening in de app
- Meedenkende developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
wizzmic schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:27:
[...]

Check de Iconnecthue app, veel beter dan Philips app (volgens mij geen hoge prio voor Philips).
- In een groep kun je de settings van 1 lamp makkelijk kopieren naar de andere lampen in de groep (door ze op elkaar te slepen)
- Meedenkende developer
Nu nog 1 voor Android die het ook zo kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Lampshade en huepro werken vrij aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
wizzmic schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:27:
[...]

- Meedenkende developer
Voor mij de beste app. Ik gebruik nu voor in de keuken een paar weken de TAP. Op eerste gezicht leek het mij geen geweldig apparaat, maar nu na een tijdje gebruikt te hebben toch wel noodzakelijk. Je wilt eigenlijk gewoon niet je smartphone telkens pakken om de lampen te besturen. Zeker niet omdat je er te lang over doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

@ Plague

Neem Domoticz...
En alles is mogelijk...
Groepen schakelen kleuren eraan geven en noem maar op....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
  • Laatst online: 05-10 18:02
Voor snelle bediening vooral het uitzetten (aan gaat namelijk via synology) gebruik ik de app Delight(ios) werkt perfect vanuit je lockscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzmic
jmbosch82 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:44:
[...]

Voor mij de beste app. Ik gebruik nu voor in de keuken een paar weken de TAP. Op eerste gezicht leek het mij geen geweldig apparaat, maa nu na een tijdje gebruikt te hebben toch wel noodzakelijk. Je wilt eigenlijk gewoon niet je smartphone telkens pakken om de lampen te besturen. Zeker niet omdat je er te lang over doet.
Mee eens, ik heb daarom een aantal van deze gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/33d8tmo.jpg
https://www.dropbox.com/s/u64md4ga979ytp9/Hue.pdf?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
U2psv schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:48:
Voor snelle bediening vooral het uitzetten (aan gaat namelijk via synology) gebruik ik de app Delight(ios) werkt perfect vanuit je lockscreen!
Zou je mij kunnen vertellen hoe je dat via synology werkend hebt gekregen? Ik heb openHAB geinstalleerd maar begrijp er eigenlijk helemaal niks van. Ik heb de demo sitemap lopen maar weet niet hoe nu verder. Heb ook de windows configurator geinstalleerd maar ik weet te weinig van programmeren af om hier mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
Zoiets had ik ook al een tijdje in mijn hoofd maar jij hebt het helemaal uitgewerkt >:) . De TAP voldoet voor mij nu prima. In het begin dacht ik dat het niks was maar als je hem aan de wand bevestigd zijn de knoppen wat beter te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 12:00
Tot morgen 12.00 Livingcolors Aura in de aanbieding incl remote voor €50 op 1dayfly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Thnx! dat word livingcolors #3 voor in de huiskamer... binnenkort toch maar aan de hue om het af te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
jmbosch82 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:21:
[...]

Zou je mij kunnen vertellen hoe je dat via synology werkend hebt gekregen? Ik heb openHAB geinstalleerd maar begrijp er eigenlijk helemaal niks van. Ik heb de demo sitemap lopen maar weet niet hoe nu verder. Heb ook de windows configurator geinstalleerd maar ik weet te weinig van programmeren af om hier mee om te gaan.
Weet ik niet precies, collega heeft dat gedaan. Hij heeft via tekstverwerker op de syno een script geschreven die je dan kan uit laten voeren via de takenplanner. Zal eens vragen of dit makkelijk te kopieeren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Iemand een idee welke (niet web) winkels ook hue verkopen? De praxis mega stores verkopen die helaas ook niet meer volgens mij (heb Leiderdorp en Gouda gebeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sowieso alle Apple stores en Apple retailers.. iCentre bijv: http://www.icentre.nl/ipa...e-starter-pack-hue-bridge
Kun je meteen op hun site zien in welke winkel voorraad is.

Het is overigens bijna overal vaste prijs en verzendkosten zijn vaak inclusief, waardoor het goedkoper is om te laten bezorgen dan zelf transport- en parkeerkosten te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 09:55
Zelf heb ik al een tijdje HUE, maar ben er wel wat klaar mee. het heeft een paar weken prima gewerkt maar daarna....

IFTTT dat niet triggert, De bridge die vaak geen verbinding krijgt met de lampen. Heb al erg vaak gereset en opnieuw toegevoegd via de app, en met een remote. Dan werkt het heel kort goed, en dan begint de ellende weer.

Met de remote werkt het goed. Maar dat is niet echt een ideale manier om de lampen te bedienen, en daar zijn ze ook wat te duur voor vind ik. Erg jammer want het idee is wel erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzmic
Waah schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:09:
Zelf heb ik al een tijdje HUE, maar ben er wel wat klaar mee. het heeft een paar weken prima gewerkt maar daarna....

IFTTT dat niet triggert, De bridge die vaak geen verbinding krijgt met de lampen. Heb al erg vaak gereset en opnieuw toegevoegd via de app, en met een remote. Dan werkt het heel kort goed, en dan begint de ellende weer.

Met de remote werkt het goed. Maar dat is niet echt een ideale manier om de lampen te bedienen, en daar zijn ze ook wat te duur voor vind ik. Erg jammer want het idee is wel erg makkelijk.
Staat wellicht je bridge ver weg (of afgeschermd) van de dichtsbijzijnde lamp?
Heb je al gebrobeerd is zigbee kanaalnummer te wijzigen? Dat kan volgens Philips problemen met connectivity oplossen.

Anders: garantie claimen want dit hoort echt niet. Bij mij werkt het al een jaar feilloos...

[ Voor 5% gewijzigd door wizzmic op 24-10-2014 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbitter
U2psv schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 00:03:
[...]

Weet ik niet precies, collega heeft dat gedaan. Hij heeft via tekstverwerker op de syno een script geschreven die je dan kan uit laten voeren via de takenplanner. Zal eens vragen of dit makkelijk te kopieeren valt.
Als je in de webserver van Synology PHP hebt aangezet, kun je in de betreffende map op de Synology een PHP-scriptje neerzetten, en deze via je web browser (of een willekeurige app) aanroepen. Wat je nodig hebt:
- Een API key. Uitleg op Getting Started pagina van developers.meethue.com.
- Het IP-adres van je bridge, ook te vinden in je Hue app
- Lampnummers, te vinden in je Hue app
- Een php-scriptje. Ik gebruik een aangepaste versie van het script uit dit comment. Het script staat ook op pastebin (hier is een fout verholpen). Plak het script in een tekst-editor (notepad), vul op regels 3 en 4 het IP-adres van je bridge en de Hue API Key in, en sla het bestand op als "hue.php". Plaats dit php-bestand op je synology in de web-map.

Uiteindelijk roep je hem aan via http://Synology-ip/hue.php?bulb=1,2,3,4,5&on=true&bri=150 (lampen 1, 2, 3, 4 en 5 gaan aan en hebben een brightness van 150, waar 255 de max is). De kleuren kun je aanpassen door in de URL ook &hue=XXXX&sat=XXXXX toe te voegen, meer uitleg over kleuren staat op de eerder gelinkte 'getting started' pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wizzmic schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:27:
[...]

Staat wellicht je bridge ver weg (of afgeschermd) van de dichtsbijzijnde lamp?
Heb je al gebrobeerd is zigbee kanaalnummer te wijzigen? Dat kan volgens Philips problemen met connectivity oplossen.

Anders: garantie claimen want dit hoort echt niet. Bij mij werkt het al een jaar feilloos...
Dat van het zigbee kanaal heb ik nog niet geprobeerd. Afstand lamp 1 tot de bridge is misschien 3 meter maximaal. het is wel sinds het nieuwe huis dus wie weet het zigbee kanaal.

heb de set 2e hands en geen bon :'( niet zo handig maar kwa prijs..... kon ik het toen niet laten liggen. Leek ook prima te werken (eerste maanden in oude huis) dus geen reden tot paniek.

Ga wel even prutsen weer. Weekend mooi de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzmic
Waah schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:02:
[...]

Dat van het zigbee kanaal heb ik nog niet geprobeerd. Afstand lamp 1 tot de bridge is misschien 3 meter maximaal. het is wel sinds het nieuwe huis dus wie weet het zigbee kanaal.

heb de set 2e hands en geen bon :'( niet zo handig maar kwa prijs..... kon ik het toen niet laten liggen. Leek ook prima te werken (eerste maanden in oude huis) dus geen reden tot paniek.

Ga wel even prutsen weer. Weekend mooi de tijd voor.
Toevallig veel (geisoleerd/alu folie/gewapend) beton/muren tussen lampen die wegvallen in t nieuwe huis? Succes met testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wizzmic schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:42:
[...]

Toevallig veel (geisoleerd/alu folie/gewapend) beton/muren tussen lampen die wegvallen in t nieuwe huis? Succes met testen!
Alleen een gordijn :P voor de rest een directe zichtlijn.... maar ga het proberen. i'll keep ya posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
N
mbitter schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 12:28:
[...]

Als je in de webserver van Synology PHP hebt aangezet, kun je in de betreffende map op de Synology een PHP-scriptje neerzetten, en deze via je web browser (of een willekeurige app) aanroepen. Wat je nodig hebt:
- Een API key.
Ja dit was het, werkt goed. Vooral dat hij ook kijkt naar de zonsondergang ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutes
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 15:11
Sinds gisteren ook een hue starterset in huis. Ik blijf er maar mee spelen :9
Ik heb nu de volgende Android apps geprobeerd: hue van Philips zelf, Hue Pro en LightShade. Hue Pro werkt fijn maar crasht vaak. LightShade kan de lampen niet schakelen als ik buiten huis ben en de hue app van Philips mist groepen (wat erg zonde is).

Welke app heeft jullie voorkeur en waarom?
Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.