Weet iemand of de meeste recente living colors (iris & bloom) wel dezelfde kleuren kunnen bereiken als de hue lampen?
Nee, de bloom kan niet de warm witte kleuren weergeven.. Het is rgb en niet rgbw (mist een witte led).
Verwijderd
Correctie. Er zit geen witte LED in hue lampen. Maar het spectrum is inderdaad wel wat groter.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2014 01:43 ]
Ok, in ieder geval kun je met de Bloom (en Light strip) de warm-witte tonen niet bereiken, enkel de gekleurde. Meende ergens gelezen te hebben dat de 'Friends of Hue' geen RGBW waren en had blijkbaar ten onrechte aangenomen dat de Hue zelf dat dan wel was.. 

Ook bepaalde "light recipes" (boven) werken niet, en je kunt de lamp niet in het bovenste gradient plaatsen (die met de ranges van wit licht).
Daarnaast is de Bloom een stuk minder fel dan de normale Hue lamp.
Maar toch bevalt het me wel, heb een Bloom gericht op een stuk witte muur en het geeft een aangenaam effect.

Ook bepaalde "light recipes" (boven) werken niet, en je kunt de lamp niet in het bovenste gradient plaatsen (die met de ranges van wit licht).
Daarnaast is de Bloom een stuk minder fel dan de normale Hue lamp.
Maar toch bevalt het me wel, heb een Bloom gericht op een stuk witte muur en het geeft een aangenaam effect.
De Hue's zijn bedoeld om bestaande verlichting (bv gloeilampen) te vervangen. Dit betekent dat het witte spectrum zo goed mogelijk moet worden weergegeven.Blueone schreef op maandag 22 september 2014 @ 23:56:
Weet iemand of de meeste recente living colors (iris & bloom) wel dezelfde kleuren kunnen bereiken als de hue lampen?
Philips heeft gestreeft naar een hoge CRI, om zo het witte spectrum zo natuurlijk mogelijk over te laten komen (Een gloeilamp heeft een CRI van 100. Philips claimt een CRI van >80, in verschillende tests is dit 91-92).
Philips heeft voor het bereik in het witte/gele spectrum, met een hoge CRI, blijkbaar iets (LEDs?) moeten opofferen. Dat is te zien bij de weergave van diepe blauwe en groene kleuren: groen=lime, blauw='flets' blauw.
RGB vs Hue spectrum

De Bloom/Iris/Lightstrip/etc. zijn bedoeld als (extra) sfeer verlichting, het witte spectrum is van mindere kwaliteit, maar wel diep groen en blauw...
Ik gebruik alles door elkaar, 5x Hue's, 1x lightstrip, 1x Iris, 1x Bloom. Met wat getweak kun je de Hue's en de Iris/Bloom heel goed matchen qua kleur (in het wit/geel).
Hue test:
http://www.ledbenchmark.c...ame=Philips+Hue+A19+bulb+
[ Voor 8% gewijzigd door wizzmic op 23-09-2014 13:20 ]
Energieleverancier Eneco heeft dinsdag bekendgemaakt dat de Toon de led-lampen die Philips levert onder het Hue-merk kan aansturen. De Toon-thermostaat kan een aan/uit-knop op het display tonen waardoor de Hue-lampen ook zonder een parate smartphone direct in- en uitgeschakeld kunnen worden. Eneco wil op termijn ook schakelschema's aan Toon toevoegen die compatibel zullen zijn met Hue.
Na het kopieren van de Sonos spullen heeft Samsung de hue gekopieerd. Uiteraard met hun eigen Smart Enhancements:
Goed nieuws, ik hoop dat er meer apparaten en betere apps zullen volgen. Misschien ook wat beter integratie met de iphone zelf? Hue word toch vooral door apple aangeboden? Snap niet dat je nog steeds geen lampen kan verwijden of groeperen. Betere schema's aanmaken en dat soort dingen. Ik ben nu met IFTTT aan het experimenteren maar dit is is ook niet ideaal. Veel is gericht op android en/of google apps.remmuz schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:54:
Energieleverancier Eneco heeft dinsdag bekendgemaakt dat de Toon de led-lampen die Philips levert onder het Hue-merk kan aansturen. De Toon-thermostaat kan een aan/uit-knop op het display tonen waardoor de Hue-lampen ook zonder een parate smartphone direct in- en uitgeschakeld kunnen worden. Eneco wil op termijn ook schakelschema's aan Toon toevoegen die compatibel zullen zijn met Hue.
Goh, verwacht je niet van Samsung, want ze kopieren nooit iets....robertwebbe schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:12:
Na het kopieren van de Sonos spullen heeft Samsung de hue gekopieerd. Uiteraard met hun eigen Smart Enchancements:
[video]

Anyway, ik hoop dat philips binnenkort met een ios8 extension komt.
39
Ach ik weet uit betrouwbare bron dat er slechts een relatief klein aantal mensen binnen Philips bezig is met de hele HUE software en firmware.
Wat concurrentie is alleen maar goed om Philips wat op te zwepen, want wees nu eerlijk; HUE is al een paar jaar uit maar nog steeds mist er een hoop basis functionaliteit (lampen verwijderen bijvoorbeeld). Wordt tijd dat er wat serieuze concurrentie komt want in dit tempo gaan ze gewoon voorbij gestreefd worden. Wat volkomen hun eigen schuld is.
Wat concurrentie is alleen maar goed om Philips wat op te zwepen, want wees nu eerlijk; HUE is al een paar jaar uit maar nog steeds mist er een hoop basis functionaliteit (lampen verwijderen bijvoorbeeld). Wordt tijd dat er wat serieuze concurrentie komt want in dit tempo gaan ze gewoon voorbij gestreefd worden. Wat volkomen hun eigen schuld is.
Heb je dit nog voor elkaar gekregen, bij mij werkt het helemaal niet vanuit het menu, heb ook geen ios om het uit te kunnen proberen. Ben wel benieuwd of hier mensen ervaring mee hebben. Als ik het helemaal configureer werkt het even maar als ik er dan een keer een gewone scene overheen heb gehad werkt het helaas niet meer.Knoezelbos schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:50:
Iemand ervaring met de hue + ambilight koppeling binnen het tv menu van de laatste generatie Philips tv's. Heb voor het werk een 42pfk6549/12 hangen en een hue bridge met 3 lampen. Als ik de app (ambilight+hue) gebruik op mijn ios device werkt het allemaal perfect en meteen. Maar deze mogelijkheid bevind zich ook in het tv menu zelf. Tv vind de bridge en lijkt ook de lampen te zien maar er reageert er maar één. Wat ik ook probeer de tv weigert de andere lampen te besturen lijkt het. Heb geprobeerd de bridge opnieuw te laten vinden, resetten etc. Iemand het zelfde probleem of een oplossing?
[ Voor 7% gewijzigd door Avvd op 23-09-2014 23:15 ]
Beetje trieste reactie dit. Er zijn ondertussen al meerdere smart-lampen beschikbaar, LIFX, Insteon, Philips, Samsung, GE, ...Fietsbel schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:30:
[...]
Goh, verwacht je niet van Samsung, want ze kopieren nooit iets....![]()
Anyway, ik hoop dat philips binnenkort met een ios8 extension komt.
Dus om nou met een

Ik heb steeds vaker dat mijn lampen pas na een seconde of 10 reageren op wat ik in de app doe
Eerst had ik dat helemaal niet. Is dat een bugje of zo?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik heb een soortgelijk, of misschien zelfs hetzelfde, probleem. In eerste instantie leek het bij mij willekeurig, maar sinds een paar dagen kan ik het feilloos reproduceren. Het doet zich voor wanneer ik thuis ben en verbonden met m'n eigen WiFI netwerk.
Ik gebruik de hue app op mijn iPhone 6 Plus, iOS 8. Het speelt echter al veel langer en ben er vrij zeker van dat dit ook al onder iOS 7 aan de hand was.
Wanneer de app niet al op de achtergrond draait en ik hem open of wanneer de app al uit het geheugen van de iPhone is gegooid. Dus wanneer ik eerst het splash screen krijg bij openen.
Ik gebruik de hue app op mijn iPhone 6 Plus, iOS 8. Het speelt echter al veel langer en ben er vrij zeker van dat dit ook al onder iOS 7 aan de hand was.
Wanneer de app niet al op de achtergrond draait en ik hem open of wanneer de app al uit het geheugen van de iPhone is gegooid. Dus wanneer ik eerst het splash screen krijg bij openen.
- De lampen reageren direct op de scene knoppen zoals het zou moeten, niets aan de hand dus.
- De eerste keer dat ik een scene knop indruk verandert wel de achtergrond in de app, maar gebeurt er met de lampen helemaal niets. Bij de tweede keer drukken, ook als het direct erna is, reageren de lampen direct.
- Als ik nergens op druk verschijnt na een seconde of vijf eventjes het draaiende icoontje dat netwerkactiviteit aangeeft (naast het WiFi icoon in de statusbalk). Zodra dat icoontje in beeld is geweest reageren de knoppen allemaal bij de eerste keer indrukken.
Yep, bij mij exact hetzelfde (iPhone 5 met iOS8).Longbowh schreef op woensdag 24 september 2014 @ 12:04:
Als de app al draait op de achtergrond en ik er via het homescreen of het multitasking menu naar terugkeer, en ik dus niet het splash screen krijg, zijn er twee dingen aan de hand:Zijn er meer mensen die dit kunnen reproduceren?
- De eerste keer dat ik een scene knop indruk verandert wel de achtergrond in de app, maar gebeurt er met de lampen helemaal niets. Bij de tweede keer drukken, ook als het direct erna is, reageren de lampen direct.
- Als ik nergens op druk verschijnt na een seconde of vijf eventjes het draaiende icoontje dat netwerkactiviteit aangeeft (naast het WiFi icoon in de statusbalk). Zodra dat icoontje in beeld is geweest reageren de knoppen allemaal bij de eerste keer indrukken.
Maar bij mij is dit pas sinds iOS8.
Have Fun Funske
Misschien iets te maken met wifi problemen bij IOS-8? Zie ook: http://www.iculture.nl/trage-wifi-verbinding-ios-8-update/
Denk het niet, ik heb dit soms ook op mijn Android-toestellen...
Prijzen van de Osram Lightifi zijn bekend. Lightbulb 10 euro goedkoper dan een Hue bulb en starterskit voor 99 euro. Ik heb helaas nog niet kunnen vinden hoeveel bulbs je hier bij krijg, maar ik denk 1.Virtual Reality schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:58:
Wat concurrentie is alleen maar goed om Philips wat op te zwepen,
Mede Hue gebruikers,
Ik ben nieuw met Hue (lux) en heb sinds deze week 2 Hue Lux lampen + bridge.
Nu heb ik alleen niet goed nagedacht over de fittingen (E27) waar ik in huis (beneden) veel E14 en GU10 heb.
Nu zie ik op internet verloopstukjes van E27 naar E14, hebben jullie daar ervaring mee? En is het veilig om te gebruiken?
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Ik ben nieuw met Hue (lux) en heb sinds deze week 2 Hue Lux lampen + bridge.
Nu heb ik alleen niet goed nagedacht over de fittingen (E27) waar ik in huis (beneden) veel E14 en GU10 heb.
Nu zie ik op internet verloopstukjes van E27 naar E14, hebben jullie daar ervaring mee? En is het veilig om te gebruiken?
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080
Iets totaal anders, maar m'n 360 krijg zo toch wel erg leuke functies!

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Erg cool!GermanPivo schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 09:40:
Iets totaal anders, maar m'n 360 krijg zo toch wel erg leuke functies!![]()
[afbeelding]
@JPLC; Dank voor de tip. Heb gisteren de Lux startset gekocht bij de AH voor 74 euro en wat airmiles.
Dit is de start van mijn Hue avontuur. Dit weekend komen daar 3 full color hues, 2 gu10 lampen, een lightstrip en een tap bij.
Of zijn er echt goede alternatieven voor de tap? Ik zie hier veel discussie over in het topic maar kan er geen conclusie uit trekken.
Dit is de start van mijn Hue avontuur. Dit weekend komen daar 3 full color hues, 2 gu10 lampen, een lightstrip en een tap bij.
Of zijn er echt goede alternatieven voor de tap? Ik zie hier veel discussie over in het topic maar kan er geen conclusie uit trekken.
Iemand ervaring met verloopfittingen (E27 --> E14) ? Is dat veilig om te gebruiken?
Ik heb er zelf geen ervaringen mee maar er is in dit topic al wel vaker over gesproken. Online vind ik ook wat discussies erover. De algemene tendens is dat er vooral gesproken wordt over dat de Hue's al aardig lang zijn van formaat en dat deze verlengt worden door de adapter. Als je hier niet mee zit dan denk ik niet dat je je om veiligheid druk hoeft te maken.
robertwebbe in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie"
Mystic Spirit in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie"
robertwebbe in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie"
Mystic Spirit in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie"
Dat is wel 'n erg snelle bump! Ik heb wel ervaring met E14 LivingWhites uit de UK, met een verloopstuk naar mijn E27 fittingen. Dit werkt prima, maar heeft wat extra verticale ruimte nodig - dit zal voor E27->E14 niet anders zijn. De kans dat de lampen dus ver uitsteken (en buiten de armaturen komen) is dus wel aanwezig. Overigens kosten die verloopstukjes op eBay maar 'n euro, dus ik zou 't gewoon proberen.martin484 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 10:57:
Iemand ervaring met verloopfittingen (E27 --> E14) ? Is dat veilig om te gebruiken?
En veilig is relatief; ik heb wel 'n opdonder gekregen toen ik ermee bezig was en dacht dat ze uitstonden (maar dat was toen m'n bridge moeilijk deed, bleek achteraf). Maargoed, inmiddels doen ze 't alweer 'n aantal maanden probleemloos.
@ Scidd0W en @Mbitter
Bedankt voor jullie reacties! Het leek mij ook al veilig anders zouden ze ze niet verkopen bij een lampenzaak lijkt me. Ik ga het gewoon proberen.
En dan verder nog uitbreiden met 2 GU10's :-)
Bedankt voor jullie reacties! Het leek mij ook al veilig anders zouden ze ze niet verkopen bij een lampenzaak lijkt me. Ik ga het gewoon proberen.
Kijk, goed bezig! Ik heb zelf sinds twee weken ook een lightstrip, 6 E27 lampen en een Bloom (en een bridge). Erg leuk spul allemaal.Scidd0w schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 10:52:
@JPLC; Dank voor de tip. Heb gisteren de Lux startset gekocht bij de AH voor 74 euro en wat airmiles.
(Overigens kan ik voordelig aan nieuwe Hue lampen komen. Starterset: (3x E27 lampen + bridge) en 2x GU10 voor 280 euro ipv 320 euro. Bij interesse, graag een PM.)
Martino's | Google is your friend...
Fijn dat je geholpen bent, maar op deze manier je vraag "opdringen" is niet echt de bedoeling. Zou je daar in het vervolg op willen letten? Thanks!martin484 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 11:19:
@ Scidd0W en @Mbitter
Wise enough to play the fool
teacher schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 23:19:
[...]
Fijn dat je geholpen bent, maar op deze manier je vraag "opdringen" is niet echt de bedoeling. Zou je daar in het vervolg op willen letten? Thanks!
kteacher schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 23:19:
[...]
Fijn dat je geholpen bent, maar op deze manier je vraag "opdringen" is niet echt de bedoeling. Zou je daar in het vervolg op willen letten? Thanks!
Sorry, ik post niet veel op tweakers.net (omdat ik voldoende info haal van tweakers.net), maar opdringen is nooit mijn bedoeling geweest. Beetje vreemd dat het meteen als "opdringerig ervaringen wordt". Ik wilde afgelopen avond een paar verloopfittingen halen en zodoende was het wel fijn dat iemand reageerde op dezelfde dag...zodat ik die avond een aankoop kan/kon doen die meer verantwoord was dan alleen mijn eigen gedachten/bevindingen. Maar goed, excuses dan voor mijn ongeduld.
Algemene regel is kicken na 24u, maar soms zit je nu eenmaal echt op een antwoord te wachten hé
Ik snap het niet... Er zijn ontzettend veel mensen die Hue kits aanbieden op marktplaats voor best hoge prijzen. Een setje van 2 stuks voor 175 euro
De meeste op marktplaats staan voor zo'n 150 euro, maar bij elke kit zitten er maar 2 lampen bij. Ik denk dat ik Marktplaats maar ga mijden en gewoon lekker een nieuw setje koop, of heeft er iemand nog tips?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Vraagprijs he.. Denk niet dat ie er meer dan 140 voor krijgt..
Kan een uitkomst zijn als je maar 2 Hue lampen nodig hebt en nog geen bridge hebt.
Prijzen van de lampen en sets zijn vast, heel af en toe kun je eens wat meepikken via een algemene aanbieding, bol.com laatst 10 euro korting ofzo..
Ik zou een nieuwe set kopen ivm garantie.
Kan een uitkomst zijn als je maar 2 Hue lampen nodig hebt en nog geen bridge hebt.
Prijzen van de lampen en sets zijn vast, heel af en toe kun je eens wat meepikken via een algemene aanbieding, bol.com laatst 10 euro korting ofzo..
Ik zou een nieuwe set kopen ivm garantie.
Die sets hebben ze waarschijnlijk gekregen bij een Philips Ambilight TV.Soepstengel schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:14:
Ik snap het niet... Er zijn ontzettend veel mensen die Hue kits aanbieden op marktplaats voor best hoge prijzen. Een setje van 2 stuks voor 175 euroDe meeste op marktplaats staan voor zo'n 150 euro, maar bij elke kit zitten er maar 2 lampen bij. Ik denk dat ik Marktplaats maar ga mijden en gewoon lekker een nieuw setje koop, of heeft er iemand nog tips?
"Be brave, don't shave"
Ja. En als iemand de set "gekregen" heeft zou ik er sws nooit de hoofdprijs (lees:>100) voor betalen. Het is hun gratis met een actie toe gekomen.. Als mensen willen verdienen moeten ze maar aan het werk gaan. Dan sponsor ik philips liever wat teveel
Goedenavond, ik heb een paar vraagjes. We zijn van plan om voor in de woonkamer een set (in elk geval 2) LC Iris clear aan te schaffen, geven deze genoeg licht om als hoofdverlichting te dienen? Of alleen als sfeerverlichting?
Daarnaast lijk ik 2 types Iris te zien, Iris Friends of Hue en de 'gewonen Iris. Zit daar verschil in?
http://www.meerdanlicht.n...JrQm-awicECFbPJtAodGjQAag
http://www.meerdanlicht.n...099960ph-(voorradig).html
Daarnaast lijk ik 2 types Iris te zien, Iris Friends of Hue en de 'gewonen Iris. Zit daar verschil in?
Iemand ervaring met de Ilumi lampen? Zo ja, kan je er wat meer over vertellen? Ik lees er weinig over.
Die zijn absoluut niet te gebruiken als hoofdverlichting hoor. Hier staat die LC elke avond aan op colorloop en verlicht gewoon zo'n beetje de muur achter de fauteuil.OmeAnne schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 20:20:
Goedenavond, ik heb een paar vraagjes. We zijn van plan om voor in de woonkamer een set (in elk geval 2) LC Iris clear aan te schaffen, geven deze genoeg licht om als hoofdverlichting te dienen? Of alleen als sfeerverlichting?
Verschil in de 2 types is dat de 'Friends of Hue' door de bridge kan gevonden worden met de Hue-app. Voor de andere versie heb je een LC-remote nodig om te linken aan de bridge.
Maar nadat je deze met de lc remote gelinkt hebt aan de bridge kun je er hetzelfde mee als de ander en qua lichtopbrengst zit er ook geen verschil in toch?
plus je krijgt er nog een fysieke remote bijOmeAnne schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 22:26:
Maar nadat je deze met de lc remote gelinkt hebt aan de bridge kun je er hetzelfde mee als de ander en qua lichtopbrengst zit er ook geen verschil in toch?
Dat...en nog goedkoper ook!
Wel jammer, had gehoopt dat 3 of 4 LC Iris genoeg zouden zijn om een normale lichtopbrengst in de woonkamer te kunnen genereren, maar eens even kijken hoe we dat dan wel gaan oplossen, heb mijn zinnen al min of meer gezet op het Hue verhaal, maar ja, moet het ook fatsoenlijk aan de directie thuis kunnen verkopen!
Wel jammer, had gehoopt dat 3 of 4 LC Iris genoeg zouden zijn om een normale lichtopbrengst in de woonkamer te kunnen genereren, maar eens even kijken hoe we dat dan wel gaan oplossen, heb mijn zinnen al min of meer gezet op het Hue verhaal, maar ja, moet het ook fatsoenlijk aan de directie thuis kunnen verkopen!
Ik weet niet hoe je situatie is thuis, maar je kan eventueel nog gaan voor GU10 lampen: http://www.meerdanlicht.n...e-pack-8718291770923.html Die geven bijna 3x meer lichtopbrengst en zijn nog wat goedkoper, je hebt er natuurlijk wel fittingen voor nodig waar ze in kunnenOmeAnne schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:03:
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Nou we zijn onze oude vloerlampen (je kent ze wel van die Ikea dingen met zo'n witte vierkante kap http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60018177/ ) beu en willen gewoon wat nieuws.
Hou er wel rekening mee dat je de LC lampen ook nog op een statief moet zetten als je ze naast de bank wil plaatsen. Zelf heb ik dat wel in elkaar geknutseld met een statief van de IKEA maar het is wel iets om rekening mee te houden.OmeAnne schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:02:
Nou we zijn onze oude vloerlampen (je kent ze wel van die Ikea dingen met zo'n witte vierkante kap http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60018177/ ) beu en willen gewoon wat nieuws.
Hoe heb je dat gedaan dan en hoe ziet dat eruit? Zelf dacht ik eigenlijk meer aan op de grond achter de bank.
Probleem is dat hij dan waarschijnlijk de laag staat en niet genoeg muur oppervlakte verlicht om echt veel effect te hebben. Ik weet niet meer precies welk statief ik gekocht heb maar 1 van de vele opties bij IKEA voor de tafellampen. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
https://dl.dropboxusercon...92230090/LC_Standaard.jpg
Link ivm de grootte van de foto.
Je kunt ook gewoon een plank achter je bank maken waar je ze opzet!OmeAnne schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:16:
Hoe heb je dat gedaan dan en hoe ziet dat eruit? Zelf dacht ik eigenlijk meer aan op de grond achter de bank.
De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica
He, dat ziet er eigenlijk wel nog leuk uit zeg!la_fusion schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:27:
Probleem is dat hij dan waarschijnlijk de laag staat en niet genoeg muur oppervlakte verlicht om echt veel effect te hebben. Ik weet niet meer precies welk statief ik gekocht heb maar 1 van de vele opties bij IKEA voor de tafellampen. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
Je hebt ook de officiële staanders en zelfs muursteunen, maar ik denk niet dat die nog te krijgen zijn...

Als je dan ziet met wat voor een afschuwelijk design ze nu gekomen zijn voor de nieuwe Hue-plafondlamp

[ Voor 13% gewijzigd door Fire69 op 01-10-2014 14:53 ]
Die staander was ik ook al tegengekomen voor 240 euro ofzo.....wellicht inclusief lamp. Maar dat is me dan net weer te duur, ziet er wel gaaf uit! De staander dan he...de plafondhouder niet.
Met welke app zou ik meerdere wekkers kunnen zetten om zo hue lampen op verschillende tijden aan kunnen laten gaan? Ik wil bijvoorbeeld de hue lampen op de kinderkamers later als wake up light aan laten gaan, en de lamp op onze slaapkamer kamer eerder..
Bij de normale Hue app (iOS) kun je volgens mij maar 1 scene aan de wekker koppelen.
Bij de normale Hue app (iOS) kun je volgens mij maar 1 scene aan de wekker koppelen.
Ja kan per wekker maar een enkele scene koppelen, dat klopt.B2 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 19:28:
Met welke app zou ik meerdere wekkers kunnen zetten om zo hue lampen op verschillende tijden aan kunnen laten gaan? Ik wil bijvoorbeeld de hue lampen op de kinderkamers later als wake up light aan laten gaan, en de lamp op onze slaapkamer kamer eerder..
Maar wat houd je tegen om misschien meerdere lampen te koppelen aan een enkele scene? Of maak meerdere wekkers?
Het zou geen probleem moeten zijn met de officele app.
Goedemiddag, lees al een hele tijd mee en veel nuttige tips van het forum gehaald.
Paar weken terug heb ik mij aangemeld om bij Philips te gaan praten over hue. Kreeg zojuist een uitnodiging om een gewenste tijd voor aanstaande maandag. Zijn er van het forum hier mensen die gaan? En is het misschien handig om, voor als iemand gaat een lijstje te maken met op en aanmerkingen of wensen?
Paar weken terug heb ik mij aangemeld om bij Philips te gaan praten over hue. Kreeg zojuist een uitnodiging om een gewenste tijd voor aanstaande maandag. Zijn er van het forum hier mensen die gaan? En is het misschien handig om, voor als iemand gaat een lijstje te maken met op en aanmerkingen of wensen?
iConnectHueB2 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 19:28:
Per lampen selectie meerdere timers in te stellen met veel meer mogelijkheden dan Philips app.
Ik vind iConnecthue zowieso de fijnste app voor iOS.

Zodra ze een module maken die ik in de muur kan plaatsen ter vervanging van mijn huidige schakelaars, dan ga ik een mooi hue systeem aanschaffenturbomckwek schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:40:
Goedemiddag, lees al een hele tijd mee en veel nuttige tips van het forum gehaald.
@turbomckwek: hier wat ideetjes. Wist niet dat je je kon opgeven, veel plezier maandag!
- betere support voor integratie met domotica-systemen (niet alleen inkomende commando's om te schakelen, maar ook uitgaande/push berichten over statuswijziging.
(bijv. dat er op een Hue Tap button geklikt is, om zo een ander niet-Hue apparaat te kunnen schakelen, of om je domotica-dashboard meteen te kunnen verversen nav een lamp die buiten het domotica-systeem zelf om is geschakeld) - support om backups van je bridge-config te maken en te restoren
- verbetering bridge-software om bijv defecte lampen te kunnen verwijderen
Zag het ook per ongeluk op de Facebookpagina van hue.
Dus had me maar aangemeld, kreeg vandaag de vraag welke tijd ik zou kunnen. Zijn twee sessies.
Heb nu aangegeven dat ik geen voorkeur van tijd heb, krijg nog te horen of ik ook daadwerkelijk mag komen.
Dus dacht zal eens vragen of hier nog mensen waren die deze "voorlopige" uitnodiging hebben gehad. Maar als ik daadwerkelijk maandag mag komen zal ik proberen alles aan te kaarten.
Dus had me maar aangemeld, kreeg vandaag de vraag welke tijd ik zou kunnen. Zijn twee sessies.
Heb nu aangegeven dat ik geen voorkeur van tijd heb, krijg nog te horen of ik ook daadwerkelijk mag komen.
Dus dacht zal eens vragen of hier nog mensen waren die deze "voorlopige" uitnodiging hebben gehad. Maar als ik daadwerkelijk maandag mag komen zal ik proberen alles aan te kaarten.
Goed gezienturbomckwek schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:57:
Zag het ook per ongeluk op de Facebookpagina van hue.
- Integratie van TAP met andere systemen (homekit, threath etc)
- TAP als wandschakelaar
- Motion sensor als uitbreiding
Paar ideeën:turbomckwek schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:40:
- integratie van sunrise - sunset in hue app, inclusief offset (b.v. 10 min na sunset). Dit kan met IFTTT (geen offset) maar is omslachtig vind ik en werkt niet altijd goed.
- verwijderen van lampen uit bridge / app
- integratie met IOS homekit.
- Lampen bedienen via Siri
- gebruik apple tv als HUE bridge
- inbouw schakelaars a la klikaan-klikuit (=inbouw versie van livingwhites plug)
- herintroductie van livingwhites plug.
- inbouw versie van HUE tap (ik heb denk ik liever een schakelaar met batterij. Bij mij reageert de tap regelmatig niet goed terwijl de livingcolors afstandbediening het altijd doet.)
- integratie met motion sensor
- lampen met kleine fitting (E14?)
[ Voor 6% gewijzigd door Dutchgrover op 02-10-2014 16:09 ]
App / Bridge functionaliteit voor Color Loop. (is nu alleen mogelijk met livingcolors afstandbediening of IFTTT.com)
Martino's | Google is your friend...
Ik heb een gen2 living colors iris (zijn volgens mij 12 watt) op mijn subwoofer (40cm van grond) staan, een bloom (70cm van grond) achter de bank, een bloom op de grond achter de bank aan de andere kant, een bloom aan de andere kant van de kamer op de grond.OmeAnne schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:03:
Hiermee verlicht ik de kamer. Ik hou zelf niet echt van veel/fel licht, maar meer van sfeerlicht en heb ook een grote tv (50") waar redelijk wat licht vandaan komt als deze aan staat.
in m'n eetkamer en keuken, die aan de woonkamer grenzen heb ik allebei een hue in de plafondlamp die eventueel nog extra licht kan geven als dat nodig is.
http://l.facebook.com/l.p...YIsukVPAloS9RidVyMnY8&s=1Dutchgrover schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:38:
[...]
Heb je trouwens een link naar dat bericht op facebook, kan het zo snel niet vinden. Heb misschien ook wel interesse als het in eindhoven is.
En het is inderdaad in Eindhoven.
[ Voor 3% gewijzigd door turbomckwek op 02-10-2014 17:41 ]
- betere prijsturbomckwek schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:40:
- gu10 lampen net zoals osram dat je de witheid alleen kan instellen. Dus geen kleuren ( of ben ik de enigste die niet overal kleur wil? )
oi :P
Verwijderd
Wat ik zou doen is:B2 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 19:28:
- maak aparte scènes voor iedere slaapkamer.
- maak twee aparte wekkers aan met ieder een andere scene.
- maak een (of twee aparte) uit- wekker(s) aan voor alle betrokken lampen.
Dit kan gewoon met de Philips app. Daar kun je heel veel verschillende wekkers en scènes aanmaken. En alles wordt gewoon geregeld vanuit de bridge. Dus de smarphone /tablet kan uit.
Nope.
Geef hem een remote met enkel de nodige lampen eraan gekoppeld
Geef hem een remote met enkel de nodige lampen eraan gekoppeld
de philips livingwhites adapter pluggen herintroduceren. Dat je bestaande lampen kunt schakelen (als deze bijvoorbeeld een non e27 fitting hebben).
Verwijderd
Dat lijkt mij idd wenselijk.HBSVDK schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 18:23:
de philips livingwhites adapter pluggen herintroduceren. Dat je bestaande lampen kunt schakelen (als deze bijvoorbeeld een non e27 fitting hebben).
- En een "gewone" afstandsbediening!
Hier kun je jezelf opgeven!!Dutchgrover schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:38:
Heb je trouwens een link naar dat bericht op facebook, kan het zo snel niet vinden. Heb misschien ook wel interesse als het in eindhoven is.
Have Fun Funske
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende. Ik heb 2 extra LivingColor remotes (3de generatie) aangeschaft met het doel om met elk een aparte groep van mijn lampen te kunnen bedienen (slaapkamer, werkkamer). Ik heb beiden afstandbedieningen gesynced met de 1ste afstandbediening (aan knop ingedrukt houden) en kan nu met elke afstandsbediening ALLE lampen aan/uit zetten. Wat me niet lukt is ze te koppelen met slechts een aantal lampen.
Nadat ik de afstandbedieningen gesynced had en had gevalideerd dat de lampen aan/uit gezet konden worden heb ik ze met losse lampen gekoppeld (aan knop ingedrukt houden totdat het knipperen van de lamp stopt en van kleur veranderd). Nadat ik dat gedaan heb en de uit knop indruk gaan alle lampen uit en niet enkel de gekoppelde lamp.
Maak ik een denkfout en werkt het niet zoals ik verwacht? Mocht iemand een tip hebben hoe dit wel kan werken dan hoor ik het graag!
Nadat ik de afstandbedieningen gesynced had en had gevalideerd dat de lampen aan/uit gezet konden worden heb ik ze met losse lampen gekoppeld (aan knop ingedrukt houden totdat het knipperen van de lamp stopt en van kleur veranderd). Nadat ik dat gedaan heb en de uit knop indruk gaan alle lampen uit en niet enkel de gekoppelde lamp.
Maak ik een denkfout en werkt het niet zoals ik verwacht? Mocht iemand een tip hebben hoe dit wel kan werken dan hoor ik het graag!
Verwijderd
Wat mij ook mooi lijkt:
Met de wekker een kleuren-fade te kunnen instellen; dus in een x aantal seconden van de ene kleur naar een andere te kunnen veranderen (b.v. om een zonsopgang na te bootsen).
Nu is alleen een fade in intensiteit mogelijk.
Met de wekker een kleuren-fade te kunnen instellen; dus in een x aantal seconden van de ene kleur naar een andere te kunnen veranderen (b.v. om een zonsopgang na te bootsen).
Nu is alleen een fade in intensiteit mogelijk.
Je kan de lampen welke je niet wil gebruiken verwijderen uit de extra gelinkte AB's door deze dicht bij de lamp te houden (net als met koppelen) welke je niet wil bedienen en de uit knop ingedrukt te houden tot de AB een geluidje geeft. Dan moet het wel werken.Simkin schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:15:
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende. Ik heb 2 extra LivingColor remotes (3de generatie) aangeschaft met het doel om met elk een aparte groep van mijn lampen te kunnen bedienen (slaapkamer, werkkamer). Ik heb beiden afstandbedieningen gesynced met de 1ste afstandbediening (aan knop ingedrukt houden) en kan nu met elke afstandsbediening ALLE lampen aan/uit zetten. Wat me niet lukt is ze te koppelen met slechts een aantal lampen.
Hier ook een 50" TV! Dat schept een band... ;-)Pusherman_ schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:00:
[...]
Ik heb een gen2 living colors iris (zijn volgens mij 12 watt) op mijn subwoofer (40cm van grond) staan, een bloom (70cm van grond) achter de bank, een bloom op de grond achter de bank aan de andere kant, een bloom aan de andere kant van de kamer op de grond.
Hiermee verlicht ik de kamer. Ik hou zelf niet echt van veel/fel licht, maar meer van sfeerlicht en heb ook een grote tv (50") waar redelijk wat licht vandaan komt als deze aan staat.
in m'n eetkamer en keuken, die aan de woonkamer grenzen heb ik allebei een hue in de plafondlamp die eventueel nog extra licht kan geven als dat nodig is.
Hoe groot is je woonkamer en als het even kan zou ik toch graag een indruk krijgen hoeveel licht je max hebt bij volledige duisternis.
Gisteren een extra lamp gekocht voor in een van de kinderslaapkamers en waar ik al bang voor was bleek een feit.. de bridge kan de lamp niet vinden. Blijkbaar komt het signaal van de bridge niet door de ondervloer waar aluminiumfolie op zit (is ook een probleem voor het wifi signaal). Wanneer ik de lamp beneden aansluit wordt ie prima gevonden door de bridge.
Ik ga nog proberen de bridge wat hoger te plaatsen, maar anders gaat het denk ik niet werken. 2x een bridge in een netwerk en toch met 1 app bedienen zonder te switchen van bridge is niet mogelijk he?
Ik ga nog proberen de bridge wat hoger te plaatsen, maar anders gaat het denk ik niet werken. 2x een bridge in een netwerk en toch met 1 app bedienen zonder te switchen van bridge is niet mogelijk he?
Zigbee is een mesh, je kunt het signaal "repeaten" door er nog een lamp bij te hangen. Dat is misschien een mogelijkheid?
Probleem is dat er lamp recht onder hangt.. maar dat folie houdt het dus tegen...UltraSub schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:50:
Zigbee is een mesh, je kunt het signaal "repeaten" door er nog een lamp bij te hangen. Dat is misschien een mogelijkheid?
Nog een vraagje, kunnen al Hue lampen ook aan een afstandsbediening van de gen3 gekoppeld worden?
Verwijderd
Optie: een lamp bij de trap. Dus ergens waar die extra lamp zowel de bridge als je andere lamp in 'line-of-sight' heeft (dat 'zicht' is natuurlijk waar het draadloze signaal door kan).B2 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:52:
[...]
Probleem is dat er lamp recht onder hangt.. maar dat folie houdt het dus tegen...
Hiermee maak je dan gebruik van de mesh-netwerk.
Je kan dit eventueel van tevoren beoordelen door een bestaande lamp hiervoor te gebruiken.
Maar dit is inderdaad een probleem... vooral bij mensen die zo'n folie onder hun laminaatvloer hebben liggen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2014 12:56 ]
Ahh, ga ik dan nog maar eens proberen (dacht dat ik dat al geprobeerd had). Bedankt!BenEco schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:43:
[...]
Je kan de lampen welke je niet wil gebruiken verwijderen uit de extra gelinkte AB's door deze dicht bij de lamp te houden (net als met koppelen) welke je niet wil bedienen en de uit knop ingedrukt te houden tot de AB een geluidje geeft. Dan moet het wel werken.
Vanwege kleine verbouwing aan keuken is het nu een beetje een zooi, maar ik zal volgende week even wat foto's maken. Hopelijk lukt het me om de werkelijkheid over te brengen op foto...OmeAnne schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:38:
[...]
Hier ook een 50" TV! Dat schept een band... ;-)
Hoe groot is je woonkamer en als het even kan zou ik toch graag een indruk krijgen hoeveel licht je max hebt bij volledige duisternis.
Als ik het vergeet, help me even herinneren!
Volgens mij kan je ook een lamp zelf laten fungeren als "koppel bridge". Als je bv een lamp op de overloop tussen de bridge en de slaapkamers in plaatst dan heb je kans dat het wel gaat werken.
[update]
Sorry beetje mosterd na de maaltijd. Ik zie nu pas dat iedereen al geantwoord heeft.
[update]
Sorry beetje mosterd na de maaltijd. Ik zie nu pas dat iedereen al geantwoord heeft.
[ Voor 21% gewijzigd door Scidd0w op 03-10-2014 13:54 ]
Ik zit mij de afgelopen dagen een beetje te verdiepen in de aanschaf van wat Hue lampen. Maar wat ik nog niet echt heb kunnen vinden: wat doet een Hue lamp als de stroom eraf is geweest? Gaat hij altijd terug naar een standaard fabrieksinstelling of kan je de inschakel kleur/intensiteit bewaren?
Ik wil voor een aantal lampen eigenlijk gewoon de fysieke schakelaars gebruiken en ze dus na gebruik helemaal uitzetten.
Ik wil voor een aantal lampen eigenlijk gewoon de fysieke schakelaars gebruiken en ze dus na gebruik helemaal uitzetten.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Helaas is het niet mogelijk om zelf aan te geven welke kleur de lamp op dat moment moet krijgen. Hopelijk komt dat nog een keertje...
Jammer, was ik al bang voor.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Misschien is dit ook een mooi punt die turbomckwek mee kan nemen in zijn gesprek met de mensen achter Hue. Het lijkt mij een aanpassing die (misschien zelfs relatief eenvoudig) door te voeren is en waar veel op zitten te wachten.
Ik denk dat ze daar wel al aan zitten te werken
Dat moet dan wel door de bridge gedaan worden in een soort van polling manier om te kijken of de lamp toevallig weer bereikbaar is. Daarnaast moet je dan ook daadwerkelijk lampen kunnen verwijderen uit je bridge om te voorkomen dat de bridge continu blijft pollen naar die defecte lamp. Ook moet je nog iets in de app maken om dit werkend te krijgen..
Lijkt me eerder iets dat in de firmware van de lamp zelf gaat zitten.
De bridge polled maar elke 30 seconden dacht ik. Als je dan na het aanzetten van de lamp via de schakelaar pas na max 30sec je ingestelde kleur krijgt, lijkt me niet zo handig.
LivingWhites had je in 2 series, de ene gaat altijd naar vol aan, de andere onthoudt op welke niveau hij gedimd was.
De bridge polled maar elke 30 seconden dacht ik. Als je dan na het aanzetten van de lamp via de schakelaar pas na max 30sec je ingestelde kleur krijgt, lijkt me niet zo handig.
LivingWhites had je in 2 series, de ene gaat altijd naar vol aan, de andere onthoudt op welke niveau hij gedimd was.
Is het mogelijk om met de bridge die bij het Hue Lux pakket wordt geleverd ook normale (kleur) Hue lampen te bedienen?
Lijkt mij wel, maar ik kan het nergens op de site vinden..
Lijkt mij wel, maar ik kan het nergens op de site vinden..
Alles beter toch dan midden in de nacht wakker worden omdat de stroom er kort af is geweest of elke keer naar je smartphone zoeken als je binnenkomt?Fire69 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:13:
Lijkt me eerder iets dat in de firmware van de lamp zelf gaat zitten.
Persoonlijk wil ik gewoon een fysieke schakelaar die het licht aanzet in een normale tint ipv fel wit. Ik zet licht uit als ik de kamer uit ga.
En nee, ik wil niet overal ook nog taps op de muur plakken
Het was een hele kleine moeite voor Philips geweest om een klein beetje geheugen in de lamp te stoppen waarin je een default kan opslaan.
#team_UTC+1
Ja, de bridge is identiek.joderoo schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:54:
Is het mogelijk om met de bridge die bij het Hue Lux pakket wordt geleverd ook normale (kleur) Hue lampen te bedienen?
Als je een lamp hebt die zijn vorige staat onthoudt bij gebruik van een fysieke schakelaar heb je het probleem dat je geen licht krijgt als je hem de laatste keer via de app hebt uitgezetEthirty schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:08:
[...]
Alles beter toch dan midden in de nacht wakker worden omdat de stroom er kort af is geweest of elke keer naar je smartphone zoeken als je binnenkomt?
Fysieke schakelaars zijn kl*te als je je licht dan wil aanzetten via app/remote/Tap...Persoonlijk wil ik gewoon een fysieke schakelaar die het licht aanzet in een normale tint ipv fel wit. Ik zet licht uit als ik de kamer uit ga.
En nee, ik wil niet overal ook nog taps op de muur plakken
Gezien het in sommige LW's zo werkt zal er dus wel al wat geheugen in zitten. Meer dan een KB of zo heb je niet nodig.Het was een hele kleine moeite voor Philips geweest om een klein beetje geheugen in de lamp te stoppen waarin je een default kan opslaan.
Er zit een verschil in Het onthouden van de laatste staat en een zelf ingestelde defaultFire69 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:35:
Als je een lamp hebt die zijn vorige staat onthoudt bij gebruik van een fysieke schakelaar heb je het probleem dat je geen licht krijgt als je hem de laatste keer via de app hebt uitgezet
Ik wil de keuze hebben. Slaapkamer licht - schakelaar, eettafellamp - schakelaar, woonkamer lampen mogen wat mij betreft prima uitsluitend online bediend worden. Zo heb ik het nu ook met KAKU geregeld. Als ik mijn huis in loop, loop ik langs diverse schakelaars. Die wil ik gewoon in kunnen drukken voor de eerste basis verlichting. De sfeer bepaal ik daarna wel 'online'.Fysieke schakelaars zijn kl*te als je je licht dan wil aanzetten via app/remote/Tap...
Tja, als ze dat inderdaad hebben gedaan, dan zou het niet meer dan een firmware update hoeven zijn.Gezien het in sommige LW's zo werkt zal er dus wel al wat geheugen in zitten. Meer dan een KB of zo heb je niet nodig.
#team_UTC+1
De beste (niet goedkoopste
) oplossing volgens mij zou dus nog altijd zijn om slimme schakelaars te hebben, niet zoals de Tap, maar gewoon een eenvoudige programmeerbare aan/uit-knop.
Precies! Gewoon in de app per scene aangeven wat de default is.Ethirty schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:51:
Er zit een verschil in Het onthouden van de laatste staat en een zelf ingestelde default
[...]
Of nog mooier: andere triggers toewijzen buiten het Hue domein via bijv Homekit integratie. Dan kan je gelijk je Sonos uitzetten bij het uit doen van je lampen.Scidd0w schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:54:
[...]
Precies! Gewoon in de app per scene aangeven wat de default is.
Ik vind het nog steeds klote dat ik mbv IFTT alleen aan of uit kan meegeven en geen scene. Zijn daar nog geen oplossingen voor? Wil het niet zelf gaan schrijven eigenlijk.
LIFX heeft bijvoorbeeld al integratie met de Nest thermostaat en ook Philips zou daaraan werken. IFTTT is een leuk begin maar a) te beperkt in voorwaarden en uitvoer en b) volledig extern gestuurd. WeMo van Belkin is bijvoorbeeld wel interessant, maar weer niet (meer) leverbaar in NederlandAdekka schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:56:
[...]
Of nog mooier: andere triggers toewijzen buiten het Hue domein via bijv Homekit integratie. Dan kan je gelijk je Sonos uitzetten bij het uit doen van je lampen.
#team_UTC+1
Ik heb zelf IFTTT nooit werkend gekregen met Hue. Er werd wel getriggered vanuit IFTTT, maar de lampen reageerde niet.
Ik stuur de bridge nu aan via Domoticz, dat werkt ook goed. Wel wat scriptjes schrijven maar die zijn erg simpel om te maken.
De mogelijkheden zodra gekoppeld met Domoticz zijn vrijwel onbeperkt.
Nu gaan ten minste mijn kamerlampen (LivingWhites dimmer, Hue E27 en GU10) en tuinverlichting (via LivingWhites dimmer) vanzelf aan bij zonsondergang.
Ik stuur de bridge nu aan via Domoticz, dat werkt ook goed. Wel wat scriptjes schrijven maar die zijn erg simpel om te maken.
De mogelijkheden zodra gekoppeld met Domoticz zijn vrijwel onbeperkt.
Nu gaan ten minste mijn kamerlampen (LivingWhites dimmer, Hue E27 en GU10) en tuinverlichting (via LivingWhites dimmer) vanzelf aan bij zonsondergang.
Heeft er iemand een idee welke inbouwspots gebruikt kunnen worden icm Philips Hue GU10 spots?
Volgende week worden de gaten voor de inbouwspots uitgeboord, en het zou handig zijn om te weten welke diameter het moet worden.
Bedankt!
Volgende week worden de gaten voor de inbouwspots uitgeboord, en het zou handig zijn om te weten welke diameter het moet worden.
Bedankt!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.