Ik was gisteren toevallig in de apple store in amsterdam en heb een hue tap gescoord. Ik twijfelde wel even want 60 euro is toch een hoop geld maar uiteindelijk heb ik hem toch maar meegenomen. Er lagen er nog zeker twee dus als je nog interesse hebt? wie weet ligt er nog een.....
In eerste instantie lukte het niet goed om de tap te laten vinden. Je moet een van de knoppen 10 sec. ingedrukt houden maar er gebeurde niets. Ik had een stuk of 10 pogingen nodig voordat het lukte. Was inmiddels naast de hue bridge gaan staan maar dat zou volgens mij niet nodig moeten zijn. Ik zat de eerste keer recht onder een hue lamp, die zou het signaal toch door moeten sturen.
Nu werkt het apparaatje redelijk, het indrukken van een knop wordt meteen gesignaleerd en bijgehorende actie uitgevoerd. Alleen knop 2 wordt regelmatig geinterpreteerd als knop 1 (in ongeveer 20% van de gevallen). Als je het instellingenmenu van de hue tap open hebt staan zie je aangegeven welke knop (hij denkt dat...) je ingedrukt hebt.
Voor zover ik kan zien moet je scenes aan een knop koppelen om het licht aan te zetten en moet je individuele lampen aan een knop koppelen om het licht uit te zetten. Knop 1 zet standaard alle lampen uit die je op de hue bridge aangesloten hebt.
De tap is voorzien van een muurplaat die je op de muur kunt plakken of schroeven. De tap zelf kun je er met een bajonet beweging op vastdraaien.
Ik kon het niet nalaten om het apparaat uit elkaar te halen. Je kunt de deksel er vrij makkelijk van afhalen. In de behuizing zit dan het echte schakeldeel. Waneer je de grote knop indrukt, duwen de rubber randjes op de langwerpige 'wip' aan de zijkant van het schakeldeel.
Wanneer je een van de drie kleinere knopjes indrukt wordt ook een van de 4 schakelaartjes aan de bovenkant ingedrukt.
Wanneer je alleen de 'wip' aan de zijkant indrukt wordt een 1 geschakeld. Als je ook een van de drie knopjes aan de bovenzijde indrukt wordt een 2, 3 of 4 geschakeld. Het vierde knopje aan de bovenkant heeft geen invloed (schema: A0=2, AI=3, BI=4, B0=niks).
Het schakelblokje kan ook uit elkaar zo te zien maar daar moet ik nog even moed voor verzamelen. Zal eerst eens op internet zoeken of iemand me al voor is geweest.
De knop is ongeveer even groot als een livingcolors/whites remote maar is te groot om in een standaard inbouwdoos te passen. Het wordt dus vrij lastig om hem met wat hobbywerk in te passen in bestaand schakelmateriaal. Het schakeldeel zelfs is trouwens klein genoeg. Ik denk dat philips redelijk eenvoudig een inbouw schakelaar zou moeten kunnen maken met dit schakelblokje. Misschien kan er iemand een 3D print moddelletje van een inbouwschakelaar maken.....
Ik heb zelf een paar inbouwschakelaars gemaakt met de livingcolor / white remotes. Ik heb de hue tap er even naastgeplakt ter vergelijking.
Meer fotos staan op dropbox
Handleiding inbouwschakelaars knutselen.....