la_fusion schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:24:
[...]
Oke maar stel ik koop een nieuwe lamp, hoe komt die in dit verhaal dan in de app + afstandsbediening? Of is het zo dat ik dan eerst de lamp laat vinden met de app en daarna de lamp kan koppelen aan een afstandsbediening? Voor zover ik weet was het zo dat als ik de lamp koppelde aan een nieuwe afstandsbediening dat hij dan niet meer beschikbaar was in de app of voorkom ik dat door eerst te syncen met de 'master' afstandsbediening?
Verkorte werkwijze bij nieuwe lamp.
Uitgangspunt: je hebt al een afstandbediening gekoppeld met de bridge (voor het koppelen van de eerste afstandbediening moet je de bridge resetten (zie ook:
link, kijk bij 'hoe verbind ik livingcolors...... met hue bridge'), volgende afstandbedieningen kun je zonder bridge resetten koppelen aan het zigbee netwerk (
link))
1) koppel nieuwe lamp aan afstandbediening (lamp wordt in het zigbee netwerk opgenomen)
2) zoek met bridge naar nieuwe lamp, de lamp wordt zichtbaar en kun je gebruiken in de app en opnemen in scenes.
opmerkingen:
- Als je een extra afstandbediening gaat gebruiken moet je deze eerst resetten en koppelen aan het bestaande zigbee netwerk (
link). Hierdoor wordt de bestaande 'netwerkcode' in de nieuwe afstandbediening opgeslagen. Als je nu een lamp aan de nieuwe afstandbediening koppelt krijgt de lamp deze netwerkcode en is de lamp vindbaar voor de bridge. Als je de nieuwe afstandbediening niet vooraf koppelt aan het bestaande netwerk zullen lampen die je met deze afstandbediening koppelt de afwijkende 'netwerkcode' van de afstandbediening krijgen en zijn ze niet meer zichtbaar voor de bridge.
Als je de lamp weer loskoppeld van de afstandbediening (0 ingedrukt houden in de buurt van de lamp) blijft de netwerkcode opgeslagen in de lamp. Je kunt de lamp blijven bedienen met de bridge.
- alle lampen in een ruimte die je met een afstandbediening wilt schakelen moet je koppelen met die afstandbediening (1 knop ingedrukt houden in de buurt van de lamp). Daarna kun je de gewenste lichtinstellingen doen en deze opslaan onder een van de voorkeuze knopen van de afstandbediening.
Dit staat helemaal los van de bridge en de app. het is niet zo dat je een scene van de hue bridge kunt koppelen aan de afstandbediening.
- De afstandbedieningen schakelen de gekoppelde lampen rechtstreeks, zonder de hue bridge te gebruiken. het werkt ook nog als de bridge uit staat. De hue bridge kan niet zien welke instellingen er onder de voorkeuze knoppen van de afstandbediening ingesteld staan. Ik heb voor een aantal ruimtes vergelijkbare scenes aangemaakt op de hue bridge als ik op de voorkeuzeknoppen van de afstandbediening geprogrammeerd heb. Op deze manier kan ik op dezelfde manier het licht schakelen met de app als met de afstandbediening. In de praktijk gebruik ik meestal de knoppen van de afstandbediening.
[
Voor 12% gewijzigd door
Dutchgrover op 27-02-2014 13:20
]