la_fusion schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:42:
[...]
Voor zover ik weet is er wel vaker een feature update gekomen, niet met grote functie uitbreidingen maar goed. Die innovatie die jij aandraagt zit hem in de lampen en niet zo zeer in de software. Philips is wat dat betreft nog altijd een hardware bedrijf en geen software bedrijf.
Innovatie kan ook door ondersteuning van je producten, zeker als je zo zwaar hangt op ondersteunende apps die alle functionaliteit uit je product halen wat op een andere manier niet mogelijk is.
En Philips mag dan wel een hardware bedrijf zijn, zoals Hielko aangeeft zou het toch wel handig zijn om hier meer aandacht aan te besteden. Ze verliezen gewoon klanten hiermee. Ik ken in ieder geval een aantal personen die hun Philips TV vervangen hebben voor een ander merk, omdat ze niet overweg konden met de traagheid van de software. Gelukkig kiest Philips bij Hue voor een opensource karakter, waarbij een API andere developers de mogelijkheid geeft tot het maken van andere apps. Echter, zou het toevoegen van extra mogelijkheden (wat niet in de lampen zelf gebeurd, maar in de bridge wordt geprogrammeerd), een waardevolle toevoeging zijn van de "out-of-the-box" ervaring van hun product. Een gemiddelde consument gaat niet meteen op zoek naar andere apps, maar wil gewoon zien wat het ding kan zoals het geleverd wordt.
Daarbij kost software ontwikkeling ook nog eens gigantisch veel, waar je bij een iOS device aan relatief weinig apparaten vast zit, zit je bij Android al aan veel meer apparaten vast. Nu lopen ze daar al wat op achter laat staan als ze dat ook nog eens allemaal gaan doen.
Wat? Er zijn in Q3 2013 over 200 miljoen iOS smartphones verkocht wereldwijd. Nu mag dat aantal een stuk lager liggen dan alle Android smartphones bij elkaar (en we vergeten dan voor de gein de tablets maar even), maar als philips voor een kwart procent van deze totale sales een Hue startersset zou verkopen, dan hoor ik ze niet klagen. Dan kom je jaarlijks nog op 2 miljoen startsets uit voor iOS. Voor Android zou het hoger liggen, al gok ik dat op dit moment (door de strategie van verkoop door Philips) dat er minder Hue sets gekocht worden door Android gebruikers. Ik denk dat deze totale aantallen wel rechtvaardigen dat Philips wat meer aan de software ontwikkeling gaat doen. En let wel: betere app is meer mensen die gelijk tevreden zijn met het product = betere reviews = betere 'reclame' naar vrienden en bekenden, en dus hogere verkopen.
Als Philips zaken als IFTTT nog verder gaat gebruiken in hun eigen app, stoten ze 3rd party developers voor hun kop, moeten ze opschalen in aantal ontwikkelaars maar ook moeten ze daar dan nog meer ondersteuning voor gaan bieden. Het kost ze dus aan alle kanten (veel) geld maar ze krijgen er geen geld voor omdat de app gratis is.
Ik zei niet dat ze IFTTT moeten gaan gebruiken, maar ze hebben nu bv. dat als je thuis komt en het is donker dat de lampen aan gaan. Hier moet meer mee kunnen. Waarom is het bijvoorbeeld dat als je met 2 thuis bent, en ik ga weg, dan dan de lichten uitgaan terwijl degene thuis in het donker achter blijft? (En ja, beide smartphones zijn gelinkt aan de Hue bridge.)
Bovenal moet je ook niet vergeten dat Hue maar een gedeelte is van Philips ze pas 1,5 jaar bezig zijn met een compleet nieuw systeem en dus ook als startup gezien kunnen worden.
Ik wil ze ook graag als startup zien. Ze zijn natuurlijk al langer bezig dan 1,5 jaar, maargoed. Ik verwacht alleen van zo'n bedrijf dat ze juist bij een startup er wat meer werknemers op zetten, om het een boost te geven zeg maar. Juist bij een nieuw product heb je goede ondersteuning nodig.