Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:54

Phydomir

Dennis

Weet niet of het al gevraagd is maar in de oorspronkelijke planning m.b.t. het verlagen van de woon-werk verkeer vergoeding zou ook het "niet privé rijden lease auto" komen te vervallen. Nu is het eerste van de baan maar over het lease gebeuren hoor ik niets meer. Is dat ook van de baan?

Gezien de inkomensafhankelijke zorgtoeslag wordt het nu namelijk steeds interessanter om maar geen privé kilometers meer te gaan rijden met mijn lease auto. Door het "extra" loon wat ik hierdoor verdien ga ik me zo langzamerhand blauw betalen aan extra kosten, alleen maar omdat ik 20% meer verdien door die auto, tenminste, volgens de belastingdienst.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Phydomir schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:41:
Gezien de inkomensafhankelijke zorgtoeslag wordt het nu namelijk steeds interessanter om maar geen privé kilometers meer te gaan rijden met mijn lease auto. Door het "extra" loon wat ik hierdoor verdien ga ik me zo langzamerhand blauw betalen aan extra kosten, alleen maar omdat ik 20% meer verdien door die auto, tenminste, volgens de belastingdienst.
Maak voor jezelf (of plaats het voor de nieuwsgierigen ook hier) even een spreadsheet: wat betaal je nu per maand netto voor die auto? Evt. ook incl. een vergoeding voor prive-gebruik aan je werkgever. En hoeveel rijd je er prive mee.
Het zal per type auto en werkgeversregeling varieren van 60 tot 600+ euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:36:
[...]

Ja maar dat is het probleem dus: "er is zoveel dat we nog niet weten". En juist dat zorgt ervoor dat men heel huiverig wordt in een tijd dat het vertrouwen in de economie al historisch laag is...
Maar hoe had het anders gekund? Die informatie komt wel, we zijn gewoon te snel, dat geldt voor jou en mij, de media (vooral) en eigenlijk iedereen. Er staan grote veranderingen op stapel en natuurlijk willen we zo snel mogelijk weten wat de gevolgen zijn voor ons persoonlijk, maar nogmaals, dat kan niet meteen. Misschien hadden Rutte en Samson er beter aan gedaan eerst alles goed op papier te zetten alvorens naar buiten te treden, maar in onze huidige (media)maatschappij kan dat praktisch niet. Dingen lekken toch wel uit, conclusies worden toch wel getrokken.

Hoe moeilijk het ook is, geduld is wederom een schone zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

anandus schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:39:
[...]
Maar Fly-guy heeft wel gelijk. De inkt op het regeerakkoord is nauwelijks droog, er zijn geen goede voorbeeldberekeningen en iedereen schreeuwt al moord en brand :P
Maar de heren Rutte en Samsom moeten toch al wel goede voorbeeldberekeningen hebben, anders kunnen ze toch niet zo stellig dingen beweren over koopkrachteffecten? Publiceer die dan zodat de discussie en de onrust niet eens ontstaat...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 16:14
nare man schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:34:
[...]

Zorg is een basisbehoefte van mensen die naar mijn idee door of namens de overheid verzorgd moet worden. Dat de uitvoering geschiedt door private partijen zie ik niet als bezwaar: daar moet de overheid dan gewoon goede, gedetailleerde afspraken mee maken. De uitvoering hoeft wat mij betreft niet praktisch door de overheid te gebeuren, als de verantwoordelijkheid maar bij de overheid ligt. Dat impliceert natuurlijk wel centrale sturing en een groot aantal slimmerds bij de overheid die dat allemaal in de gaten houden.

[...]

Eens :) Praktisch is voor mij ook praktisch. Dat mag door uitvoerenden bedacht worden. Het gaat erom dat de beginselen, de grondslagen van het systeem goed zijn. Als er goed is nagedacht over wat je wilt met een systeem, welke beginselen je belangrijk vindt, dan kun je aan de hand van die normen ook de meeste praktische problemen wel oplossen.

Dat is ook wat ik bedoel met een gebrek aan visie: men doet in de zorg alleen maar aan symptoombestrijding (en dat dan ook nog eens op een slechte wijze), in plaats van eens goed na te gaan denken over hoe het systeem er in abstracto uit zou moeten zien.
Hoewel ik het met jullie beide eens ben en ik ook de hoop heb dat het ooit zover komt dat we een overzichtelijk systeem krijgen dat gestuurd wordt vanuit 1 visie moet je tegelijkertijd ook realiseren dat er gigantische machten meespelen op dit veld.

We kennen natuurlijk allemaal de 'machtige' verzekeraars maar achter de schermen staan er miljardenbedrijven opgesteld die overal lobbyen en macht hebben. De hele medicijnenindustrie is heel erg machtig in dit geheel en heeft baat bij inefficiëntie in het zorgstelsel. Hoe minder controle en overzicht hoe beter hen ongezien kunnen opereren. Hier heeft de politiek ook veel last van en je ziet dat ze eigenlijk op dit stuk geen grip hebben. Als ze iets doen is het vaak op de verpleging en operationele zaken. De weerloze werknemers zeg maar. Als we dit willen veranderen zal het zorgstelsel flink op z'n kop gezet moeten worden. De vraag is, of dat in 1 kabinetsperiode gaat lukken.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Misschien om een beeld te geven over hoeveel een bijstandsmoeder er op 'vooruit' zou kunnen gaan.

Nu:
Huur: 500
Huurtoeslag: - 238
= 262

Zorgpremie: 96 = 27
Zorgtoeslag: -69
=27
-------
Totaal kosten: 289 Euro

----------------------------
2014
Huur met geplande huurverhoging: 507,5
Huurtoeslag - 243
= 264,5

Zorgpremie 255 / 12 = 21,-

Totaal kosten : 285,5 Euro
----------------------------------------
2015
Huur met geplande huurverhoging: 515
Huurtoeslag - 247
= 268

Zorgpremie 255 / 12 = 21

Totaal kosten: 289 Euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:44:
[...]

Maar de heren Rutte en Samsom moeten toch al wel goede voorbeeldberekeningen hebben, anders kunnen ze toch niet zo stellig dingen beweren over koopkrachteffecten? Publiceer die dan zodat de discussie en de onrust niet eens ontstaat...
Eens.
Maar ik denk dat ze ervanuit gingen dat de doorrekeningen van het CPB genoeg zou zijn.
beat schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:44:
Misschien om een beeld te geven over hoeveel een bijstandsmoeder er op 'vooruit' zou gaan.
Minima gaan er inderdaad niet op vooruit, maar dat was wel bekend.
Het zijn vooral de werkenden met relatief laag loon (zeg maar tot modaal á anderhalf modaal) die erop vooruit gaan.
De hogere arbeidskorting en algemene loonheffing helpt daarbij.

[ Voor 32% gewijzigd door anandus op 31-10-2012 11:48 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:44:
[...]

Rutte en rekenen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Rutte zal vast al wel precies berekend hebben wat voor effecten alles zal hebben op zijn riante inkomen. :+

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

anandus schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:27:
Overigens stijgt de arbeidskorting (naar 500 euro). De algemene heffingskorting stijgt ook met 160 euro (als ik het goed heb).
Volgens mij kan vooral die arbeidskorting de pijn nog aardig verzachten.
Hoeveel scheelt dit dan op maandbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:07

m0nk

16-09-2003 15.15

Hoop dat er snel een goede rekentool/uitleg komt wat het nou precies gaat betekenen. Al die onrust nu is niet leuk :/

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
D-e-n schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:40:
[...]

Maar is dat ook niet zo omdat met name de VVD een beetje vast zit in die marktwerkingsgedachte? Private ziekenhuizen, tandartstarieven: het wordt altijd gelijk als magische oplossing gebracht. De visie wordt er bij bedacht. En vanuit die "visie" kun je nooit tot die centrale visie komen.
Klopt. VVD zit enorm vastgeroest in het magische marktdenken zonder op de inhoud te leggen. Daarom (onder andere) heb ik ook niet op de VVD gestemd. Het is voor mij te makkelijk om overal maar een dosis 'marktwerking' (wat dat ook moge zijn) op te smijten, en dan te verwachten dat het wel goed komt. Heel erg naïef, maar helaas wel tekenend voor het intellectuele niveau van veel mensen die nu binnen de VVD-top zweven.
MrFl0ppY schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:44:
[...]

Hoewel ik het met jullie beide eens ben en ik ook de hoop heb dat het ooit zover komt dat we een overzichtelijk systeem krijgen dat gestuurd wordt vanuit 1 visie moet je tegelijkertijd ook realiseren dat er gigantische machten meespelen op dit veld.

We kennen natuurlijk allemaal de 'machtige' verzekeraars maar achter de schermen staan er miljardenbedrijven opgesteld die overal lobbyen en macht hebben. De hele medicijnenindustrie is heel erg machtig in dit geheel en heeft baat bij inefficiëntie in het zorgstelsel. Hoe minder controle en overzicht hoe beter hen ongezien kunnen opereren. Hier heeft de politiek ook veel last van en je ziet dat ze eigenlijk op dit stuk geen grip hebben. Als ze iets doen is het vaak op de verpleging en operationele zaken. De weerloze werknemers zeg maar. Als we dit willen veranderen zal het zorgstelsel flink op z'n kop gezet moeten worden. De vraag is, of dat in 1 kabinetsperiode gaat lukken.
Klopt. De verzekeraars zijn de allermachtigsten. Wie betaalt, bepaalt. Ik zie dat zelf ook: de zorgverzekeraars hebben enorm veel invloed, kun je daar niet mee door één deur, dan kun je je tent wel opdoeken.

Dat is een praktisch punt: het neemt niet weg dat de overheid ook regels kan bedenken waar verzekeraars zich aan moeten houden. Maar dat vereist inderdaad wel een lange adem en een rechte rug, iets waar helaas veel politici niet echt over beschikken.

[ Voor 47% gewijzigd door nare man op 31-10-2012 11:54 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
rube schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:17:
Volgens mij haal je zaken doorelkaar.
Als je 10-20 uur per week extra werkt, dan moet je daarvoor toch op een of andere manier een vergoeding krijgen?

Maar als je die vergoeding krijgt, is het toch niet gek om daar belasting over te betalen? Dat doet moet toch iedereen?

Als je vind dat je niet genoeg vergoeding krijgt voor de 10-20 uur per week extra, is dat toch iets dat je bij je werkgever zelf moet aankaarten? Dan kun je toch niet tegen de samenleving zeggen, ik vind dat ik er recht op heb en dus geen belasting hoeft te betalen over dat gedeelte?
Of mis ik iets in je punt?
Je mist het punt dat iedereen maar zit te vergelijken met een prive auto en dat het goedkoper is. Logisch dat het goedkoper is. Het is loon waar je belasting over betaalt. Van loon wordt hje doorgaans beter, anders kun je net zo goed stoppen met werken...

De enige reden dat ik een leaseauto ter beschikking krijg is dat ik veel moet rijden. Die reistijd is eigen tijd omdat ik een leaseauto krijg. Ik vind het helemaal niet erg om bijtelling te betalen.
Maar om ook nog eens over dit fictieve salaris zorgpremie te gaan betalen, gaat me te ver.
nare man schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:53:
We zijn gewoon op grote schaal im Arsch gefickt als dit doorgaat. Moet je je overigens eens voorstellen wat er zou zijn gebeurd als er een PvdA-SP-... kabinet zou zijn gekomen. Dan hadden we beter kunnen stoppen met werken.
Nou ik ga nu al serieus kijken anar een dagje minder werken...
Mijn vrouw wil volgend jaar sowiso een dag minder gaan werken...

Kan de kinderopvang er helemaal tussenuit! Dat is een drama zeg... We betalen 71 euro per maand aan dat geweldige gastouderbureau, waar ik de meerwaarde niet van zie. En we krijgen 83 euro terug per maand als toeslag...

Dus voor een schamele 12 euro per maand regel ik het via een witte manier... Ik kan de gastouder beter zwart zelf gaan betalen dan dit gedrochtelijke systeem met dat itrritante bureau ertussen. Pure overhead!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:23:
Volgens mij geen enkele. Maar dat kan ook liggen aan mijn begrip van wat het kabinet wil.

In short:
- 11,1% premie op al het salaris tussen ~20k en ~70k
- 4% minder IB op salaris tussen 34k en 56k
- 3% minder IB op salaris boven 56k
- 4% ook op band 2
+ 5% op band 1(!), maar dit is niet nieuw.

Er veranderen volgend jaar wat regels, waardoor de belasting op de ziektekostenpremie vervalt. Daarvoor gaat schaal 1 omhoog. In diezelfde hoek moet ook het al dan niet financiele ondergangseffect van die 11% gezocht worden.

Zou de overheid sieren snel met een voorbeeldberekening te komen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

D-e-n schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:40:
[...]

Maar is dat ook niet zo omdat met name de VVD een beetje vast zit in die marktwerkingsgedachte? Private ziekenhuizen, tandartstarieven: het wordt altijd gelijk als magische oplossing gebracht. De visie wordt er bij bedacht. En vanuit die "visie" kun je nooit tot die centrale visie komen.

Oké, de SP heeft het andere uiterste maar die hebben volgens in elk geval wél een visie op de zorg.
De visie van de VVD is marktwerking. Als je die fatsoenlijk uitwerkt (en bijvoorbeeld dan ook numeris fixus afschaffen, die bevordert de marktwerking namelijk totaal niet), kun je goed marktwerking voeren in bij tandartsen. Nu was er geen concurrentie en ontbrak er een goed uitgewerkt idee hoe het principe van marktwerking te vertalen naar tandartsen. Dat kost ook tijd, maar die tijd is niet genomen. Zo hadden er in ieder geval genoeg tandartsen moeten zijn, nu is er gewoon tekort. Dan kun je er vergif op innemen dat het tarief stijgt. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dfrenner schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:57:
De enige reden dat ik een leaseauto ter beschikking krijg is dat ik veel moet rijden. Die reistijd is eigen tijd omdat ik een leaseauto krijg. Ik vind het helemaal niet erg om bijtelling te betalen.
Maar om ook nog eens over dit fictieve salaris zorgpremie te gaan betalen, gaat me te ver.
Als die zorgpremie gewoon in de belastingschijf verwerkt zat (wat veel logischer zou zijn), zou je dit toch niet eens merken? Van je bijtelling worden ook helicopters voor defensie betaald, zit allemaal in dezelfde schijf verstopt. Alleen het zorgdeel wordt er om politieke (?) redenen speciaal uitgelicht.
Dus voor een schamele 12 euro per maand regel ik het via een witte manier... Ik kan de gastouder beter zwart zelf gaan betalen dan dit gedrochtelijke systeem met dat itrritante bureau ertussen. Pure overhead!
Wat let je? Zo werd het voor de 5 miljard euro kinderopvangsubsidie altijd gedaan. En jij betaalt niet perse zwart, het is aan de ontvanger om dat op te geven.

[ Voor 26% gewijzigd door RemcoDelft op 31-10-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 14:32
dfrenner schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:57:
[...]

Van loon wordt hje doorgaans beter, anders kun je net zo goed stoppen met werken...
Je wordt er toch ook beter van? Je kunt je prive kilometers in die mooie leaseauto rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

RemcoDelft schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:00:
[...]

Als die zorgpremie gewoon in de belastingschijf verwerkt zat (wat veel logischer zou zijn), zou je dit toch niet eens merken? Van je bijtelling worden ook helicopters voor defensie betaald, zit allemaal in dezelfde schijf verstopt. Alleen het zorgdeel wordt er om politieke (?) redenen speciaal uitgelicht.
Ken niet hele discussie: maar inkomenspolitiek zou idd enkel, dan wel zo veel mogelijk, via IB geregeld moeten worden, zodat geheel transparant is hoe het nu zit met de nivellering in dit land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Krisp schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:59:
[...]
De visie van de VVD is marktwerking. Als je die fatsoenlijk uitwerkt (en bijvoorbeeld dan ook numeris fixus afschaffen, die bevordert de marktwerking namelijk totaal niet), kun je goed marktwerking voeren in bij tandartsen. Nu was er geen concurrentie en ontbrak er een goed uitgewerkt idee hoe het principe van marktwerking te vertalen naar tandartsen. Dat kost ook tijd, maar die tijd is niet genomen. Zo hadden er in ieder geval genoeg tandartsen moeten zijn, nu is er gewoon tekort. Dan kun je er vergif op innemen dat het tarief stijgt. :P
Dat laatste klopt. Maar dat zorg schaars is is gewoon een feit de komende jaren. Ja, meer studenten kan helpen maar de vergrijzing maak je daarmee niet goed.

En sowieso zie ik niet in hoe marktwerking echt überhaupt goed kan werken in de zorg, er van uitgaande dat je iedereen gelijke toegang wilt laten houden en dat je de kosten wilt beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:02:
[...]

Ken niet hele discussie: maar inkomenspolitiek zou idd enkel, dan wel zo veel mogelijk, via IB geregeld moeten worden, zodat geheel transparant is hoe het nu zit met de nivellering in dit land.
Ik heb het vermoeden dat de politiek niet wil dat mensen daadwerkelijk zien hoeveel belasting ze betalen. Dat geldt al voor de huidige ZVW-percentages, en dat wordt in de toekomst alleen maar meer. Want 37% + 11% zou dan minder erg moeten klinken dan 48%. En het houdt natuurlijk extra mensen aan het werk, extra post over extra belastingen...

Ik zou liever zo weinig mogelijk verschillende belastingen zien, waar dan alles in zit verwerkt. Dat schept duidelijkheid en overzicht.

[ Voor 16% gewijzigd door RemcoDelft op 31-10-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Flatlinernl schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:01:
Je wordt er toch ook beter van? Je kunt je prive kilometers in die mooie leaseauto rijden..
Daar wordt ik geen cent beter van hoor...
Prive zou ik nooit een nieuwe auto kopen, dus vergelijk gaat mank.

Een auto van 8 jaar oud leasen gaat nu eenmaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

anandus schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:27:
Overigens stijgt de arbeidskorting (naar 500 euro). De algemene heffingskorting stijgt ook met 160 euro (als ik het goed heb).
Ik snap die tekst (regeerakkoord pag77) niet echt. De arbeidskorting is een staffel, is die 500 euro vast of alleen voor de groep die maximaal arbeidskorting ontvangt (21k-45k) :?
Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:29:
Maar al met al weet dus nu niemand wat precies onder aan zijn loonstrookje komt te staan eind januari 2012. En daarmee wil je vertrouwen in de economie herstellen?

Ik weet wel dat ik vanaf nu zo weinig mogelijk ga proberen uit te geven voor het geval het in januari opeens flink blijkt tegen te vallen...
2014.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
@ Dfrenner: Dan koop je toch een goedkope auto voor prive gebruik en hoef je geen bijtelling te betalen, alles opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dfrenner schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:05:
[...]
Als je er niet beter van zou worden, zou je toch niet voor die leaseauto met prive-gebruik kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
dfrenner schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:05:
[...]

Een auto van 8 jaar oud leasen gaat nu eenmaal niet...
Jawel hoor, dat gaat prima. Alleen is het financieel niet interessant. Een youngtimer kan wel, je kan een BMW 7 leasen voor de prijs van een Corsa oid, maar dan heb je wel een bedrijf nodig dat hier aan mee wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:02:
[...]
De stelling was dat je de gehele basisverzekering gewoon uit de algemene belastingmiddelen haalt. Dus dan betaalt iedereen wat meer belasting maar vervalt wel de basispremie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

rube schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:07:
@ Dfrenner: Dan koop je toch een goedkope auto voor prive gebruik en hoef je geen bijtelling te betalen, alles opgelost?
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RemcoDelft schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:07:
[...]

Als je er niet beter van zou worden, zou je toch niet voor die leaseauto met prive-gebruik kiezen?
Ja, ik kan alleen niet kiezen om geen auto te hebben bij mijn werkgever. Heb er wel eentje nodig voor naast mijn werk; dus het alternatief is om twee auto's voor de deur te hebben... Heel praktisch!

Zit ik daarnaast ook nog met een gruwelijke administratie...

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 31-10-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:09:
[...]

Ja, ik kan alleen niet kiezen om geen auto te hebben bij mijn werkgever. Heb er wel eentje nodig voor naast mijn werk; dus het alternatief is om twee auto's voor de deur te hebben... Heel praktisch!
Maar dan kun je toch de "eigen" auto gebruiken voor de prive KM's en dus is het probleem van bijtelling toch opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Heb je bij zo'n leasebak niet de keuzemogelijkheid voor een goedkopere bak? Helpt dat niet?

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 31-10-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Bijtelling van 14% en een auto van 10k scheelt al veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:58

St@m

@ Your Service

nare man schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:53:
We zijn gewoon op grote schaal im Arsch gefickt als dit doorgaat. Moet je je overigens eens voorstellen wat er zou zijn gebeurd als er een PvdA-SP-... kabinet zou zijn gekomen. Dan hadden we beter kunnen stoppen met werken.
QFT.. baal dat ik VVD heb gestemd.. al zou ik niet weten wat ik anders had moeten stemmen.
Zal eens kijken waar ik die paar 100 euro per maand extra weg zal halen.. :/ Huis maar verkopen?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

D-e-n schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:10:
Heb je bij zo'n leasebak niet de keuzemogelijkheid voor een goedkopere bak?
Niet midden in een leasecontract natuurlijk.

(En ik ben heel blij dat ik een zo goedkoop mogelijke leasewagen heb uitgezocht die ik voor een zo lang mogelijke periode heb "vastgezet"...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik vind het een leuk onderwerp, maar ik denk dat een groot deel van de leaseauto discussie off-topic is hier, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

ik kan het niet laten, ik kreeg dit verhaaltje op mijn FB page.

Tien vrienden gaan elke dag samen naar hun stamkroeg "Nederland" om een paar biertjes te drinken. De rekening bedraagt iedere dag EUR 100. Normaal gesproken zou iedereen EUR 10 moeten afrekenen, maar de vrienden hebben uiteenlopende inkomsten en besluiten de rekening volgens de verdeelsleutel van de Nederlandse belastingen te betalen. Dat geeft de volgende verdeling:
De eerste twee (de armsten) betalen niets.
De 3de betaalt EUR 1
De 4de betaalt EUR 2
De 5de betaalt EUR 3
De 6de betaalt EUR 5
De 7de betaalt EUR 7
De 8ste betaalt EUR 10
De 9de betaalt EUR 16
De 10de betaalt EUR 56
Hoewel de rijkste meer betaalt dan de andere negen bij elkaar is iedereen tevreden met de oplossing en treffen ze elkaar dag in dag uit in de stamkroeg. Totdat de uitbater op een dag besluit de groep korting te geven. "Omdat jullie al jaren goede klanten zijn en hier iedere dag komen, geef ik jullie vanaf vandaag EUR 20 korting per dag. Ik zal dus nog maar EUR 80 per dag berekenen voor de gedronken biertjes.
Op advies van de kroegbaas besluiten de vrienden de 20% korting door te berekenen op de bedragen die ieder betaalt. Die avond rekenen de mannen als volgt af:
De eerste twee betalen nog steeds niets
De 3de betaalt EUR 0,80 in plaats van EUR 1
De 4de betaalt EUR 1,60 in plaats van EUR 2
De 5de betaalt EUR 2,40 in plaats van EUR 3
De 6de betaalt EUR 4 in plaats van EUR 5
De 7de betaalt EUR 5,60 in plaats van EUR 7
De 8ste betaalt EUR 8 in plaats van EUR 10
De 9de betaalt EUR 12,80 in plaats van EUR 16
De 10de betaalt EUR 44,80 in plaats van EUR 56
Het lijkt een oplossing waarmee iedereen tevreden moet zijn: de twee armste vrienden drinken nog steeds voor niks en iedereen is die avond goedkoper uit. Wie zou er kunnen klagen?
Éénmaal buiten, begint iedereen te rekenen. "Ik heb maar 20 cent van de korting gekregen!" roept de 3de vriend. De 4de zegt: "Ik krijg ook maar 40 cent van de 20 euro korting, terwijl de 10de er EUR 11,20 van krijgt!". "Dat is waar," zegt de 5de, "waarom moet hij EUR 11,20 krijgen, terwijl ik maar 60 cent krijg? De rijkste krijgt het grootste gedeelte van de korting!". "Ho even," roepen de eerste twee. "Wij twee hebben helemaal niets gekregen. Dit systeem buit de armen uit!"
De negen mannen omringen de 10de, intimideren hem en noemen hem asociaal.
De volgende avond is de 10de man niet aanwezig. De negen andere nemen plaats en drinken hun biertje zoals altijd. Alles gaat goed tot op het moment dat er betaald moet worden. Ze ontdekken dan iets interessants: ze hebben niet genoeg geld om te betalen, zelfs niet om de helft van de rekening te betalen!
Zo is het in het echt leven ook. Linkse partijen klagen steen en been dat de rijksten het meeste profijt hebben van belastingverlagende regelingen als de hypotheekrenteaftrek. Belast ze nog meer, beschuldig ze van rijk zijn en ze zullen zich niet meer vertonen. We moeten voorkomen dat de 10% rijkste mensen in Nederland hun biertje gaan drinken in het buitenland.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Niet alweer dit verhaal....klopt niet eens want de mensen met de allerhoogste inkomens gaan er juist op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

ijdod schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:11:
Ik vind het een leuk onderwerp, maar ik denk dat een groot deel van de leaseauto discussie off-topic is hier, eerlijk gezegd.
Hoezo? Of de leaseauto wel of niet wordt meegeteld bij het berekenen van die nieuwe zorgpremie scheelt voor mij zo'n €150 premie per jaar maar dat verschil kan voor anderen oplopen tot vele honderden euro's, dus zeker zeer relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

mindcre8r schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:12:
ik kan het niet laten, ik kreeg dit verhaaltje op mijn FB page.
Je bent niet de eerste.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik snap de link tussen de plannen van Rutte-2 ten opzichte van een lease auto niet het merendeel van de arbeiders heeft niet eens een lease auto. <== EDIT ah het gaan om de bijtelling sorry link had ik even niet gelegt,

Mijn situatie is alsvolgt :

- Vrouwlief is thuis werkt niet heeft geen uitkering
- 2 kleine kinderen die naar school gaan
- Koophuis

Ik verdien bovenmodaal niet heel veel maar laten we aannemen 45k bruto per jaar.

Dat houd dus in dat ik meer premie voor de zorg zal moeten betalen maar omdat mijn vrouw geen inkomen heeft ik nog maar 21 euro voor haar hoef te betalen klopt dit ?

[ Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 31-10-2012 12:14 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Dan wordt ik dus niets beter van mijn reistijd die ik investeer?

Joh het is allemaal prima, ik ga wel weer eens naar een baan in de buurt kijken voor 4 dagen. Niet zeuren dat ik dan geen 22k aan inkomstenbelasting meer opbreng he? Die is Nederland dan ook lekker kwijt, ben er een beetje klaar mee!
RemcoDelft schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:07:
Als ik er niet beter van zou worden, waaromzou ik dan op deze manier blijven werken met 10 tot 20 uur eigen reistijd per maand!?
ijdod schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:07:
Jawel hoor, dat gaat prima. Alleen is het financieel niet interessant. Een youngtimer kan wel, je kan een BMW 7 leasen voor de prijs van een Corsa oid, maar dan heb je wel een bedrijf nodig dat hier aan mee wil werken.
Zo lang men dat niet wil, kan het niet...
Los daarvan, wil ik de bijtelling van een 7 serie niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:13:
[...]

Hoezo? Of de leaseauto wel of niet wordt meegeteld bij het berekenen van die nieuwe zorgpremie scheelt voor mij zo'n €150 premie per jaar maar dat verschil kan voor anderen oplopen tot vele honderden euro's, dus zeker zeer relevant.
sterker als ze dat gaan doen heb ik best een error met mijn pas bestelde auto (heb ik besteld voordat dit bekend werd)

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
[...]

Daarom zei ik dan ook een 'groot deel' van de discussie. Het ging ook over het nut van bijtelling e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-08 09:45
Misschien heel wat anders maar ik moet zeggen dat ik toch best trots ben op hoe het Nederlandse volk omgaat met de aangekondigde bezuinigingen.
In veel andere landen in Europa zie je al snel dat als een regering wil bezuinigen men meteen met duizenden mensen de straat op gaat.

Tuurlijk het zijn pijnlijke maatregelen maar ik heb toch wel het idee dat de meeste Nederlanders door hebben dat bezuinigen nog altijd beter is dan niets doen en de boel nog verder uit de hand laten lopen.
Natuurlijk kan je eindeloos door discussieren of de verdeling van de bezuinigingen wel 'eerlijk' is maar naar mijn mening is dit kabinet daar toch redelijk in geslaagd.

Ik moet wel als kritiekpuntje meegeven dat de invoering van het sociaal leenstelsel gekoppeld aan de afschaffing van de OV-kaart wel een erg hoge barriere opwerpt voor toekomstige studenten.

Tuurlijk mensen die alles door pappie en mammie betaald krijgen zullen er niet zoveel problemen mee hebben, maar er zijn ook genoeg studenten die het zelf moeten bekostigen.

Nou ben ik wel weer enorm blij dat de langstudeerboete is afgeschaft, vooral omdat ik er zelf ook mee te maken zou krijgen :P.

Enige wat ik me al een hele tijd afvraag is wanneer die crisis een keer bij gaat trekken, of dat het gewoon een neerwaartse spriraal is.

Ik ben vooral bang dat Amerika een deze dagen omgaat vallen omdat die pas echt met een enorme schuld zitten en daar helemaal niets aan doen.

Maargoed dat is misschien Offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

ShadowBumble schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:13:
Ik snap de link tussen de plannen van Rutte-2 ten opzichte van een lease auto niet het merendeel van de arbeiders heeft niet eens een lease auto.
De zorgpremie is afhankelijk van het belastbaar inkomen. Daar heeft een leaseauto invloed op als je die ook privé gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 16:14
nare man schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:53:
[...]

Klopt. De verzekeraars zijn de allermachtigsten. Wie betaalt, bepaalt. Ik zie dat zelf ook: de zorgverzekeraars hebben enorm veel invloed, kun je daar niet mee door één deur, dan kun je je tent wel opdoeken.

Dat is een praktisch punt: het neemt niet weg dat de overheid ook regels kan bedenken waar verzekeraars zich aan moeten houden. Maar dat vereist inderdaad wel een lange adem en een rechte rug, iets waar helaas veel politici niet echt over beschikken.
Wanneer je specifiek kijkt naar de verzekeraar kun je bijna niet anders dan concluderen dat ze relatief weinig speelruimte heeft. De politiek bepaald immers wat, hoe en aan wie je moet aanbieden en als verzekeraar kun je alleen nog spelen met de prijs. Wel heeft de verzekeraar een hoop macht achter de schermen over het wel en wee in een ziekenhuis. Als betalende partij kun je zaken gaan eisen, net zolang tot het ziekenhuis de media opzoekt en je weer de zwarte piet krijgt toegespeeld. Zo ook bij apothekers (zie Radar vorige week) en alle andere instanties. De verzekeraar is altijd de zak als iets niet naar verwachting wordt geleverd. Dus er heerst een behoorlijk spanningsveld tussen zorgverleners en betalers van de zorg.

Het komt erop neer dat de politiek heeft gezegd: "Hier hebben jullie een takenpakket. Zorg jullie maar dat het goed komt en nemen jullie maar alle shit die er gaandeweg wordt gecreëerd met alle ethische discussies."

Aan de andere kant gaat het over een gigantisch bedrag wat er omgaat in de zorg. 1 tiende procent meer winst en je hebt het meteen over tientallen miljoenen. Klinkt aan de ene kant goed, maar aan de andere kant is het een gigantisch risico want het kan ook de andere kant uitslaan. En maak niet teveel winst want heel Nujij, geenstijl en FOK.nl ontploffen!

Al met al is het dus geen makkelijke rol.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

ah, ik had 196 nieuwe reacties nog niet gelezen ;)

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

mindcre8r schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:15:
[...]

ah, ik had 196 nieuwe reacties nog niet gelezen ;)
Ach, nu weet je tenminste dat de zoekfunctie weer terug is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
dfrenner schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:14:
[...]
Als ik er niet beter van zou worden, waaromzou ik dan op deze manier blijven werken met 10 tot 20 uur eigen reistijd per maand!?
Mag toch hopen dat je die baan daar niet alleen hebt genomen voor de leaseauto die je er dan bij kreeg en dat er meer meerwaarde is.. anders idd snel van baan veranderen want dat voordeel gaat je geld kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
[...]

Het geld zal ergens vandaag moeten komen toch? Het komt niet uit de lucht vallen, snijden bij de minima is niet eerlijk (en het moet allemaal eerlijker), dus dan blijven de mensen met een goed inkomen (en een leaseauto) over. En natuurlijk 'de rijken', maar die groep is zo klein, dat zet geen zoden aan de dijk.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mindcre8r schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:12:
We moeten voorkomen dat de 10% rijkste mensen in Nederland hun biertje gaan drinken in het buitenland.
Ik denk dat niet dat we zorgdirecteurtjes die 400.000 euro per jaar krijgen kosten missen als ze hun biertjes elders gaan drinken.
Vergeet vooral ook niet dat deze mensen niet alleen veel bijdragen, ze profiteren ook nog veel meer van dit land! Zonder de rest van de mensen die veel minder verdienen, zouden ze nooit 400.000 euro krijgen om wat op kantoor te zitten wijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

RemcoDelft schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat niet dat we zorgdirecteurtjes die 400.000 euro per jaar krijgen kosten missen als ze hun biertjes elders gaan drinken.
Vergeet vooral ook niet dat deze mensen niet alleen veel bijdragen, ze profiteren ook nog veel meer van dit land! Zonder de rest van de mensen die veel minder verdienen, zouden ze nooit 400.000 euro krijgen om wat op kantoor te zitten wijzen!
hey daar hebben we nummer 3,4 en 5 ;)

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
dfrenner schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:14:
[...]
Dan wordt ik dus niets beter van mijn reistijd die ik investeer?
Dat weet ik niet, dat moet je met je werkgever afspreken.

Als je bedoelt dat je teveel moet betalen (bijtelling EN voor de zorgpremie etc.) omdat je de leasebak ook prive gebruikt, dan moet je dat niet doen. Dan moet je je gewoon ook prive een auto kopen.
Joh het is allemaal prima, ik ga wel weer eens naar een baan in de buurt kijken voor 4 dagen. Niet zeuren dat ik dan geen 22k aan inkomstenbelasting meer opbreng he? Die is Nederland dan ook lekker kwijt, ben er een beetje klaar mee!
[...]
Ach, stel je niet aan ;)
Ik betaal ook 24K aan IB en krijg geeneens reiskostenvergoeding voor woon-werk verkeer en geen leasebak van mijn werkgever. Maar dat zijn afspraken die ik ben aangegaan met mijn werkgever.
Ja, waarom zou je het dan doen? Dat moet jij weten, ik kan dat rekensommetje niet voor je maken met alle andere zaken (leuke baan, uitdaging etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:53
RemcoDelft schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:18:
[...]

Managers en tussenlagen zijn er niet voor niets, deze vind je namelijk ook gewoon in bedrijven die op de vrije markt opereren en moeten concurerren.

Is standaard gegeven dat iedereen altijd denkt dat de lagen boven hem niets toevoegen. Dat de efficientie ver te zoeken is in de zorg ben ik helemaal met je eens trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 31-10-2012 12:23 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudonline
  • Laatst online: 16-09 21:04
Vraag het me af. De lease auto is vaak verplicht vanuit de werkgever (natuurlijk afhankelijk van je functie). De goedkopere auto voor prive gebruik kost ook geld m.b.t. verzekering, onderhoud en brandstof. Vaak is dit verschil niet zo heel groot t.o.v. de bijtelling die je betaald voor je lease auto voor prive gebruik. Daarnaast kan het ook voorkomen dat je een tweede auto niet eens kwijt kan: bijvoorbeeld omdat je maar 1 parkeervergunning per adres mag hebben. In dat geval ben je ook nog eens (heel) veel geld kwijt voor het parkeren.

Uiteindelijk is het van je persoonlijke situatie afhankelijk of een aparte auto voor prive-gebruik inderdaad de beste oplossing zou zijn. Voor mij persoonlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
assje schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:22:
[...]
Managers en tussenlagen zijn er niet voor niets, deze vind je namelijk ook gewoon in bedrijven die op de vrije markt opereren en moeten concurerren.

Is standaard gegeven dat iedereen altijd denkt dat de lagen boven hem niets toevoegen. Dat de efficientie ver te zoeken is in de zorg ben ik helemaal met je eens trouwens.
Het is een hele andere discussie maar ik denk dat er gemiddeld genomen wel degelijk teveel lagen zijn, en niet alleen in de zorg.

Dat komt ten eerste omdat "we" mensen hun werk niet meer gewoon willen laten doen en alles willen meten en weten. En we slaan daarin door. Ten tweede worden organisaties gewoon te groot. Dat lijkt efficiënt maar de directie heeft daardoor zoveel mensen onder zich dat er allerlei tussenlagen bedacht worden. En dan ben je feitelijk minder efficiënt bezig dan daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
ruudonline schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:23:
[...]
Vraag het me af. De lease auto is vaak verplicht vanuit de werkgever (natuurlijk afhankelijk van je functie). De goedkopere auto voor prive gebruik kost ook geld m.b.t. verzekering, onderhoud en brandstof. Vaak is dit verschil niet zo heel groot t.o.v. de bijtelling die je betaald voor je lease auto voor prive gebruik. Daarnaast kan het ook voorkomen dat je een tweede auto niet eens kwijt kan: bijvoorbeeld omdat je maar 1 parkeervergunning per adres mag hebben. In dat geval ben je ook nog eens (heel) veel geld kwijt voor het parkeren.

Uiteindelijk is het van je persoonlijke situatie afhankelijk of een aparte auto voor prive-gebruik inderdaad de beste oplossing zou zijn. Voor mij persoonlijk niet.
Maar dan moet je toch ook niet "zeuren", dan is het toch goedkoper / handiger? (even een eventueel parkeerprobleem niet meegerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Waarom zou je dan niet mogen zeuren?

Trouwens, als bij het bepalen van het brutosalaris voor de zorgverzekeringspremie rekening zou worden gehouden met bijtellingen, wordt er dan ook rekening gehouden met aftrekposten?

Oftwel, gaan eigenhuizenbezitters straks minder zorgpremie betalen dan huurders?

En als aftrekposten niet worden meegerekend, waarom bijtellingen dan wel?

Laat ik het zo verwoorden:

Stel dat bijtellingen wel worden meegerekend (dus concreet, je leasewagen zorgt ervoor dat je meer zorgpremie betaalt), dan is het oneerlijk dat aftrekposten niet worden meegerekend.

Maar als aftrekposten wel worden meegerekend (dus concreet, als je een hypotheek hebt betaal je minder zorgpremie) is dat ook weer oneerlijk t.o.v. huurders.

Eigenlijk is dus de enige manier om het eerlijk te doen (en daar gaat het toch om, de kosten eerlijk verdelen) om fiscale bijtellingen en aftrekposten niet mee te rekenen en de premie dus puur te berekenen op het "kale bruto inkomen".

Dan moet er dus een gigantisch fiscaal gedrocht opgetuigd worden... :/

[ Voor 47% gewijzigd door Mx. Alba op 31-10-2012 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:57:
Laat ik het zo verwoorden:

Stel dat bijtellingen wel worden meegerekend (dus concreet, je leasewagen zorgt ervoor dat je meer zorgpremie betaalt), dan is het oneerlijk dat aftrekposten niet worden meegerekend.

Maar als aftrekposten wel worden meegerekend (dus concreet, als je een hypotheek hebt betaal je minder zorgpremie) is dat ook weer oneerlijk t.o.v. huurders.

Eigenlijk is dus de enige manier om het eerlijk te doen (en daar gaat het toch om, de kosten eerlijk verdelen) om fiscale bijtellingen en aftrekposten niet mee te rekenen en de premie dus puur te berekenen op het "kale bruto inkomen".

Dan moet er dus een gigantisch fiscaal gedrocht opgetuigd worden... :/
Ik zie niet in waarom het niet meerekenen van aftrekposten oneerlijk is, behalve dat het voor jou ongunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik blijf het systeem betalen naar vermogen oneerlijk vinden, elk persoon is in nederland gelijk, waarom zouden we nu in eens verschil moeten gaan maken in het betalen van zorgpremies. Dit staat voor mijn gevoel de rechtsongelijkheid in de weg.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 18:25
Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:57:
Dat is nu ook allang zo. Zo krijgen we met onze HRA €80/maand meer kinderopvangtoeslag dan we gekregen zouden hebben in een huurwoning (de kosten voor kinderopvang zijn voor ons €500/maand bruto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

celshof schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:06:
[...]
Dat is nu ook allang zo. Zo krijgen we met onze HRA €80/maand meer kinderopvangtoeslag dan we gekregen zouden hebben in een huurwoning (de kosten voor kinderopvang zijn voor ons €500/maand bruto)
En ben ik de enige die dat belachelijk vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Nee.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou, dus als het meetellen van aftrekposten bij dat soort dingen als oneerlijk wordt gezien, waarom het meetellen van bijtellingen dan niet? QED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:07:
[...]

En ben ik de enige die dat belachelijk vindt?
Vast niet, maar er zullen ook velen zijn die het niet belachelijk vinden.

Het belastingstelsel is in de loop der tijd een complex systeem geworden met allemaal maatregelen die lekaar in meer of mindere mate beinvloeden. Een plusje hier betekent een minnetje daar et cetera. In zijn geheel beschouwd komt daar een bepaalde belastingdruk uit. Het is m.i. wienig zinvol om één detail uit het geheel onder de loep te nemen en dat detail als eerlijk of juist oneerlijk te beschouwen, het gaat om het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, dan is het beter om het geheel gewoon helemaal van tafel te vegen, inclusief alle toeslagen, aftrekposten en bijtellingen, en gewoon een vlaktaks in te voeren.

Hoeft ook niemand (behalve ondernemers) meer aangifte te doen, en kan bijna de hele belastingdienst opgedoekt worden. Moet je eens zien wat een besparing dat zou zijn.

Gesjoemel en fraude worden ook tot een minimum beperkt dus de belastingdruk kan naar beneden terwijl de inkomsten voor de overheid stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:16:
Tja, dan is het beter om het geheel gewoon helemaal van tafel te vegen, inclusief alle toeslagen, aftrekposten en bijtellingen, en gewoon een vlaktaks in te voeren.

Hoeft ook niemand (behalve ondernemers) meer aangifte te doen, en kan bijna de hele belastingdienst opgedoekt worden. Moet je eens zien wat een besparing dat zou zijn.

Gesjoemel en fraude worden ook tot een minimum beperkt dus de belastingdruk kan naar beneden terwijl de inkomsten voor de overheid stijgen.
Dit wordt wel vaker geroepen. Ik vroeg me af of iemand ook voorbeeldberekeningen kent die de hypothese ondersteunen?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Zo gek is het toch niet dat je zorgpremie betaalt over de bijtelling? Immers, je werkgever betaalt je in natura. Anders zou het wel heel makkelijk zijn om de zorgpremie te verlagen door je werkgever je in natura te laten betalen met huis/eten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:30
maar mag je daar dan ook aftrekposten op mindering in brengen, want dat mag nu ook wel gewoon;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro

Wat mij betreft een goed plan. Al is het maar omdat vele regelingen thans hun doel missen. Zo wordt bijvoorbeeld regelmatig een bepaalde paragraaf aan de belastingwet toegevoegd om een bepaalde groep vanwege een bepaalde reden te compenseren. Het is echter vaak zo dat slechts een deel van de doelgroep zo'n regeling ook kent en weet te gebruiken. Gevolg is dus meer complexiteit en minder doelmatigheid. Dé oplossing is minder complexiteit en een vlaktaks zou dat kunnen bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

+1 Zoiets mag van mij per direct ingevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
En het resultaat van een vlaktaks op de verschillende inkomensgroepen? Wie gaan er op vooruit en wie gaan er op achteruit?

[ Voor 27% gewijzigd door beat op 31-10-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

beat schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:18:
Zo gek is het toch niet dat je zorgpremie betaalt over de bijtelling? Immers, je werkgever betaalt je in natura. Anders zou het wel heel makkelijk zijn om de zorgpremie te verlagen door je werkgever je in natura te laten betalen met huis/eten etc.
Goed, daar is wel wat voor te zeggen. Maar nu introduceert de overheid vanwege een "groene stimulans" verschillende bijtellingstarieven al naar gelang de auto meer of minder groen is. Het perverse is dan dus dat dat ook zijn weerslag gaat hebben in de ziektekostenpremie die je betaalt.

En dat is maar één voorbeeld. Er zijn veel meer stimulerende en afstraffende maatregelen die in het belastingstelsel zijn verwerkt, waarvan sommige invloed hebben op het bruto loon en andere op het netto loon. En toevallig al die maatregelen die invloed hebben op het bruto loon zouden dan nu opeens ook invloed moeten hebben op de zorgpremie?

Klinkt als willekeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

beat schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:22:
En het resultaat van een vlaktaks op de verschillende inkomensgroepen? Wie gaan er op vooruit en wie gaan er op achteruit?
Ik had laatst een grafiekje zien staan van de gemiddelde belastingdruk per inkomensgroep (0-10%, 10-20%, etc.) en daaruit bleek dat elke groep uiteindelijk tussen de 40 en 42% belasting betaalt. Nou, stel dan de vlaktaks in op 40%, ben je in één klap van al het gedoe af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Het probleem met de vlaktaks is dat je de politiek hun favoriete speeltje ontneemt dat heet inkomenspolitiek. Het maakt cadeautjes uitdelen aan de eigen achterban een stuk lastiger en daarom zal een echte vlaktax, zonder aftrekposten etc. er nooit komen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:23:
[...]

Ik had laatst een grafiekje zien staan van de gemiddelde belastingdruk per inkomensgroep (0-10%, 10-20%, etc.) en daaruit bleek dat elke groep uiteindelijk tussen de 40 en 42% belasting betaalt. Nou, stel dan de vlaktaks in op 40%, ben je in één klap van al het gedoe af.
Nee want dat was inclusief btw en andere belastingen die niet direct via het inkomen gaan. Dan zou je ook de btw moeten afschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

Voorop gesteld, het is een hoop geld, maar ik verbaas me toch wel over een aantal dingen, ondanks dat ik er zelf met ruim onder modaal aardig op achteruit ga.

• De ik-ga-stoppen-met-werken opmerkingen. Van mensen met een inkomen van 60 a 70k of zelfs hoger. Als je het verschil tussen 700e bijstand of 2500+ euro netto in de maand niet kan waarderen dan is de bijstand misschien wel een goed plan; ga je snel genoeg wel weer aan het werk. Wat een overtrokken reactie.

• Het gezeur over dat je wel premie betaalt maar er geen gebruik van maakt. Als iedereen nou zo ging denken dan kan de buurjongen van 12 jaar met leukemie geen behandeling krijgen omdat paps als bouwvakker en mams als part-time caissiere de behandeling niet op kunnen brengen. Als je dit een fijn plan vind dan moet je misschien naar een land verhuizen waar iedereen voor z'n eigen zorg opdraait. Spreek ik je wel weer als je een of andere ziekte krijgt waarvan de behandeling meer dan een ton is.

Verder hamert iedereen op die zorgpremie en weer zal ik het zeggen: ja het is doorbijten. Maar ik vind het wel erg makkelijk zo als je ziet dat belastingen ook omlaag gaan, er geen rekeningrijden komt enzovoort. Imho getuigt het van kortzichtigheid om al zo een sterk oordeel klaar te hebben staan wanneer
1. het nog niet eens duidelijk is wat het preciese resultaat nu is van deze IAP
2. je het verdomt om te kijken naar alle andere dingen die geen geld extra gaan kosten terwijl dat wel de bedoeling was of waar je zels geld aan overhoud. Ze hadden ook de stijging een stuk minder sterk kunnen maken bij de zorgpremie, wél rekeningrijden invoeren, hogere belasting enzovoort. Dat doen ze niet. Kijk eens naar het totaalpakket.

Als je had gedacht dat je er op vooruit zou gaan in deze crisis, dan tja...houd het op. Ik zou hier ook veel constructieve reacties van mensen die het er niet mee eens zijn en dat is mooi. Daar kan ik wat van leren qua inhoud. Maar dat eeuwige gerant alsof we het hier zo slecht hebben...Relativeringsvermogen heet dat.

Overigens vind ik het wel bizar dat de allerhoogste inkomens er juist op vooruit gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 31-10-2012 13:27 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

JT, het probleem is dit:

Iedereen weet dat de zorg steeds duurder wordt. Iedereen weet dat er dus meer betaald moet worden.

Maar in één klap 3x zo veel moeten betalen en dan ook nog eens het eigen risico meer dan verdubbeld zien, dat gaat een brug te ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

N3oC schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:28:
[...]
> Wie maakt er een allesomvattende tool?

De belastingdienst :+
En die tool maken ze pas beschikbaar in het jaar erna.
Dat is nu precies het probleem van al deze complexe regelingen die in elkaar grijpen: je verliest compleet het overzicht in wat je nu gaat betalen, en wat werken oplevert. Dat is gewoon niet in de haak. Het systeem moet dusdanig eenvoudig zijn, dat je eenvoudig kan zien wat je aan het eind van de streep over gaat houden als je een paar honderd euro meer gaat verdienen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik ben eerder voorstander van minder uitgeven aan zorg. Gooi gerust een hele hoop uit het basispakket, en zet dat in de aanvullende pakketten.

Vergoed alleen nog de bedragen voor de goedkoopste medicijnen in een bepaalde categorie. Medicijnen voor chronische ziekten alleen nog vergoed de eerste twee jaar. Er zijn legio voorbeelden te bedenken waarbij je de basiszorg minder maakt, zonder dat je het idee van het basispakket verliest. Je kan dan voor de aanvullende pakketten keurig marktwerking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, heel handig. Kost m'n vriendin 150e in de maand aan medicijnen maar jouw portemonnee blijft gevuld :Y) Daarnaast pak je zo ook niet de echte problemen aan qua kosten voor de zorg. Als je met een alternatief komt, dan liever iets constructiefs.
Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:27:
JT, het probleem is dit:

Iedereen weet dat de zorg steeds duurder wordt. Iedereen weet dat er dus meer betaald moet worden.

Maar in één klap 3x zo veel moeten betalen en dan ook nog eens het eigen risico meer dan verdubbeld zien, dat gaat een brug te ver...
Ik vind dus niet per definitie. Ze hadden het ook zo kunnen doen dat je premie 20e meer werd en je dankzij alle andere maatregelen 3000e per jaar extra kwijt was geweest. Uiteindelijk gaat het om onder de streep. Ik wou overigens met m'n vorige post niet zeggen dat je het er niet eens mee mag zijn. Of ik het ermee eens ga zijn hangt af van overige maatregelen. Wat ik dus onder de streep ga zien :)

[ Voor 27% gewijzigd door JT op 31-10-2012 13:37 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:32:
Medicijnen voor chronische ziekten alleen nog vergoed de eerste twee jaar. Er zijn legio voorbeelden te bedenken waarbij je de basiszorg minder maakt, zonder dat je het idee van het basispakket verliest. Je kan dan voor de aanvullende pakketten keurig marktwerking hebben.
Lekker dan als je de ziekte van Pompe hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:32:
Ik ben eerder voorstander van minder uitgeven aan zorg. Gooi gerust een hele hoop uit het basispakket, en zet dat in de aanvullende pakketten.

Medicijnen voor chronische ziekten alleen nog vergoed de eerste twee jaar.
Ik snap je redenatie niet hier? Wat wil je hiermee bereiken? Moet de ziekte dan over zijn?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 16-09 18:25
JT, het probleem is dit:

Volgens Rutte en Samson zou het 0,5% kosten op je besteedbaarinkomen bij €50.000/jaar. Dan hebben we het over €250 per jaar. Mij lijkt dat er een boel aannames worden gedaan, zeker als ik de sites zie waar je zogenaamd het effect van de regeling mb tot zorg op je inkomen kan bepalen.

Nog even over de aftrekposten: ik vind het ook vreemd dat een aftrek er toe leidt dat ik meer toeslagen krijg. Zoiets zou maar 1x effect moeten hebben (toeslagen bepalen voordat aftrekposten gebruikt zijn). Maar, ook als ik vind dat het anders moet maak ik er gebruik van zolang het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
JT, het probleem is dit:

Maar is dat dan de schuld van dit kabinet of hebben de vorige kabinetten het te lang voor zich uitgeschoven en is dit eerder een 'correctie'?
celshof schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:35:
[...]

Volgens Rutte en Samson zou het 0,5% kosten op je besteedbaarinkomen bij €50.000/jaar. Dan hebben we het over €250 per jaar. Mij lijkt dat er een boel aannames worden gedaan
Inderdaad, het is allemaal nog onduidelijk hoe het uit gaat pakken en de voordelen worden even 'voor het gemak' vergeten.
Mark 'piketpaaltje' Rutte zou hier echt niet mee akkoord zijn gegaan als de schade niet relatief mee zou vallen.

[ Voor 33% gewijzigd door anandus op 31-10-2012 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
JT schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:33:
[...]
Uiteindelijk gaat het om onder de streep.
2 wrongs don't make a right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
*knip*

[ Voor 89% gewijzigd door argro op 31-10-2012 13:43 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Your point being?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

anandus schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:36:
[...]
Maar is dat dan de schuld van dit kabinet of hebben de vorige kabinetten het te lang voor zich uitgeschoven en is dit eerder een 'correctie'?
Maar als het een correctie is dan zou het toch voor iedereen duurder moeten worden?

Dat een zorgpremie van €100 voor de minima moeilijk op de brengen is, snap ik, en dat daar wat aan gedaan kan en moet worden, snap ik ook. Maar om dan meteen door te schieten naar dat Ali Illegali €20 per maand betaalt met een eigen risico van €100 terwijl ik €300 moet gaan betalen met een eigen risico van €500 voor exact het zelfde product vind ik dan weer te ver gaan.

Ik stemde eigenlijk altijd uit principe links maar als ik dit soort dingen zie dan gaat het echt zo hard jeuken dat ik echt ga overwegen om rechts te gaan stemmen. Solidariteit is leuk maar Robin Hood was niet voor niets een outlaw. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ijdod schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:14:
Daarom zei ik dan ook een 'groot deel' van de discussie. Het ging ook over het nut van bijtelling e.d.
Nee hoor en nut van bijtelling ziie ik prima, maar ze moeten niet de zorgpremie gaan berekenen over die bijtelling!
St@m schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:11:
QFT.. baal dat ik VVD heb gestemd.. al zou ik niet weten wat ik anders had moeten stemmen.
Zal eens kijken waar ik die paar 100 euro per maand extra weg zal halen.. :/ Huis maar verkopen?
Huis verkopen, schuldsanering in, bijstand in en zwart bij gaan klussen!
Dat wordt een stuk minder stress in het leven gok ik zo :+
ijdod schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:11:
Niet of de zorgpremie wordt berekend over het salaris inclusief of exclusief bijtelling.
Flatlinernl schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:17:
Mag toch hopen dat je die baan daar niet alleen hebt genomen voor de leaseauto die je er dan bij kreeg en dat er meer meerwaarde is.. anders idd snel van baan veranderen want dat voordeel gaat je geld kosten..

Nee de leaseauto maakt de reistijd goed, omdat ik nu nog voordeel heb uit een leaseauto ten opzichte van een eigen auto.
Beperk dat voordeel ver genoeg en de welwillendheid om te reizen in eigen tijd neemt evenredig af.

Tot op het punt dat ik liever iets anders doe, waarbij ik misschien een stuk minder verdien, maar ook een stuk minder betaal aan belastingen (= niet handig voor de economie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:39:
[...]
Dat een zorgpremie van €100 voor de minima moeilijk op de brengen is, snap ik, en dat daar wat aan gedaan kan en moet worden, snap ik ook.
Voor de minima verandert niets.
Het is de groep van WML tot anderhalf maal modaal die erop vooruitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

anandus schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:41:
[...]
Voor de minima verandert niets.
Het is de groep van WML tot anderhalf maal modaal die erop vooruitgaat.
Zeggen ze, maar moet ik nog maar zien onder de streep. Voorlopig zie ik een paar kleine positieve dingen die nog lang en breed niet opwegen tegen die zorgpremie van €300 per maand en eigen risico van €500...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:40:
[...]

Nee hoor en nut van bijtelling ziie ik prima, maar ze moeten niet de zorgpremie gaan berekenen over die bijtelling!

[...]
Geen zorgpremie over inkomen in natura, zeg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

beat schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:42:
Geen zorgpremie over inkomen in natura, zeg je?
Ja, dat zeg ik. En geen korting op zorgpremie door HRA. Zeg ik ook.

(O k*t dan snij ik mijzelf weer in de vingers... Ummm... Hmmm... Uhhh... En nu?)

[ Voor 15% gewijzigd door Mx. Alba op 31-10-2012 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Geen probleem dus dat sommige Polen dan minder zorgpremie betalen omdat ze een huis via hun werkgever geregeld krijgen..?

[ Voor 4% gewijzigd door beat op 31-10-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:30
en ook geen extra toeslagen door de HRA;

Mijn vrouw en ik krijgen nu iets aan zorgtoeslag (10tje per maand of zo) omdat ik m'n hypotheekrente kan aftrekken, dat is toch eigenlijk bizar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mx. Alba schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:42:
[...]

Zeggen ze, maar moet ik nog maar zien onder de streep. Voorlopig zie ik een paar kleine positieve dingen die nog lang en breed niet opwegen tegen die zorgpremie van €300 per maand en eigen risico van €500...
Klopt, deze crisis kost geld, levert niks op. Zo is het helaas. En of ze nou 300e via weg A bij je weg sluizen, of 100e via weg A, 100e via weg B en 100e via weg C, uiteindelijk kost het hetzelfde.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

beat schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:45:
Geen probleem dus dat sommige Polen minder zorgpremie betalen omdat ze een huis via hun werkgever geregeld krijgen..?
Daarin tegen krijgen die meestal ook nog zwart betaald en ver onder de minimale loongrens, en hebben ze geen recht op uitkeringen omdat ze hier niet woonachtig zijn. Je punt dus is ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 13-09 11:35
Sallin schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:34:
[...]

Ik snap je redenatie niet hier? Wat wil je hiermee bereiken? Moet de ziekte dan over zijn?
Nope, maar dan heb je de tijd om je leven in te richten naar een hoger basiskostenniveau. Dit is toch ook gebeurd met de vergoedingen voor brillen / lenzen? Zit nauwelijks meer in het basispakket. Redenatie hier is, als jij een chronische ziekte krijgt, dat de maatschappij ervoor zorgt dat jij de tijd hebt om je er op in te stellen. En ja, dat kan dan betekenen dat je wat kleiner moet gaan wonen, of dat je ergens anders een concessie moet doen om de medicijnen te betalen.

Het staat je vrij om dat risico af te dekken in een aanvullende verzekering, maar de redenatie lijkt mij niet asociaal en best in de lijn van gedachten hoe je met een algemene zorgverzekering om kan gaan.

Idem met zoiets als de ziekte van Pompe, het hoeft niet zo te zijn dat omdat we een medicijn hebben, en dat oneindig veel geld kost, de maatschappij dat dan per se moet dragen? Verzeker het maar bij als je dat graag afgedekt wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
Dat ik het enorm kortzichtig vind om te zeggen onder de streep wordt het minder, hoe dat maakt niet uit..
dfrenner schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:40:
[...]
Beperk dat voordeel ver genoeg en de welwillendheid om te reizen in eigen tijd neemt evenredig af.
Maar heb je wel door waar je nu zo over klaagt? Even grof gerekend:

Leuke leasebak: 30000
Bijtelling: 20%

dat levert dan afgerond 6000 x 10% = 600 euro zorgpremie op jaarbasis. 50 euro per maand. Waarmee je nu dus zegt dat je de baan niet zou hebben genomen met 100 euro bruto salaris minder.. Als het al om zulke kleine dingen gaat dan lijkt me dat je sowieso niet echt op een goede plek zit..

en lease kan idd duurder, maar ook nog een heel stuk goedkoper..

Vind dit anders als het over een loon gaat van 2000 bruto per maand, maar met jou genoemde inkomstenbelasting zit je eerder ergens in de range 4000-5000..
Pagina: 1 ... 9 ... 35 Laatste